99% van ons koken doen we op open vuur. We hebben wel een Coleman benzinestoof bij als back-up, b.v. voor gebruik op een zeldzame camping of wanneer er (nog niet voorgekomen bij ons, maar stel) een ban op open vuur is. Dubbele pit, 4400w, halve liter benzinetank, ook handig als tentverwarming met een grote aardewerken pot erover die je warmstookt. Voor licht en een klein beetje warmte hebben we ook een Coleman benzinelamp. Dingen die ik aan/op het vuur heb gekookt, al dan niet met een gietijzeren pan of pot:
- Chili con Carne
- Stoofpot
- Roerbak
- Deconstructed Hutspot (ui, wortel en aardappel met veel boter en kruiden tot gaarheid roerbakken)
- Pannenkoeken
- Hot dogs
- Gewoon groente/vlees/aardappels
- Pasta (ja, ook die gedroogde variant, maar ook gewoon vers)
- Soep
- Wraps
- Tosti's
- Brood
en dan tel ik uiteraard geen dingen mee zoals een ei koken, koffie/thee/choco enzo, dat is evident.
Echt, de mogelijkheden zijn eindeloos. Je laat je gewoon leiden door wat er beschikbaar is aan voer. En in het bos smaakt alles sowieso 100% beter dus zolang je geen makreel met slagroom of pannekoek met augurk serveert loopt het meestal wel los.
Je kan ook gewoon wat vlees bakken/schroeien/verbranden (en dan de roet eraf schrapen, ik weet niet wat voor kok je bent) en er een salade naast mikken. Boterham met kaas? Even op de grill leggen boven de kolen -> voila, tosti. Pak een willekeurig brood (bv turks brood), opensnijden, kaas en rode uit ertussen - op de grill -> tosti DELUXE.
Worst in een pot of pan opwarmen - in een broodje - hot dog.
Worst op een stokje boven het vuur, in een getoast broodje met saus, zuurkool, gebakken ui (vers!) en je hebt een Hot Dog Extraordinaire.
Dus ja, recepten.... je gaat geen 5 gangen zaken op de tafel (grond) zetten bij het kamperen, je houd het wel behapbaar (

) natuurlijk. Als je maar plaats voor één pan hebt: Rijst of Pasta kun je prima warm houden in een pan met deksel, handdoek erom en in de slaapzak leggen. Salade, rauwe groente erbij (zeker in de zomer) is een prima alternatief voor gebakken/gekookte groente. Je kunt zaken ook warmhouden náást het vuur. Het minimum aan kook 'gear' dat ik bij heb bij autokamperen met de tent:
- Potje kruiden (zo'n carousel is altijd handig)
- Fles olie
- Een pottenset (3 stuks alu met deksel)
- Grote (35cm o.i.d. uit mijn hoofd) gietijzeren koekenpan met extra lange steel, thuis ingebrand en geolied
- Tang
- Houten spatel (of ik snijd er ter plekke eentje uit een stammetje)
- Mes (heb zelf een Noorse Brusletto met schede)
- Zwitsers Zakmes
En dan het gewoonlijke aan bordjes/kommetjes/bekers etc. Alle keuken rotzooi exclusief voorraad en de gietijzeren pan hebben we in een boodschappenkrat zitten, inclusief afwasmiddel enzo.
Als je exclusief alleen op de camping staat, en je hebt zo'n coleman of vergelijkbare stoof bij, tja. Dan kun je eigenlijk gewoon bijna alles maken wat je thuis ook zou koken. Maar dat vind ik dan weer niet kamperen.