750 kg is mooi licht, inderdaad, en 250 kg laadvermogen lijkt me ook prima.
EDIT2: Let wel op, ik zie dat er diverse opties worden geboden, zoals een dakluik en een voorraam, die wegen ook en komen er dan waarschijnlijk nog bij, qua gewicht. Als je een nieuwe koopt, kan je kennelijk ook het maximaal toelaatbaar gewicht verhogen naar 1100 kg, dat zou ik altijd doen, beter mee verlegen dan om verlegen. De door jou genoemde Alba 390 vind ik overigens een praktische indeling hebben, voor zo'n compacte caravan. Hij is bijna hetzelfde als mijn caravan, alleen is mijn caravan 40 cm langer, waardoor het aanrecht en de linnenkast beide breder zijn. Mijn treinzit kan ik uitschuiven tot 2 persoons bed, maar dan is er nog maar 15-20 cm ruimte om tussen dat bed en het keukenblok door te stappen. Heb ik pas één keer gebruikt in 9 jaar.
Ik vind de door @
TheOmen genoemde caravan qua indeling ook mooi, ik heb zelf ook een treinzit in de Chateau, en vind het super dat we het bed nooit om hoeven te bouwen. Ook al zitten we zelden binnen, is het op doorreis en onderweg wel lekker om een zitplekje te hebben. 200 kg laadvermogen vind ik dan wel aan de lage kant, hoewel het wel werkbaar moet zijn als je oplet wat je laadt.
Goede opmerking van @
Deveon, dat is bij meer Franse auto's "een dingetje" en zeker actueel bij een caravan, omdat je die vaak behoorlijk richting zijn maximum belaadt. (Binnen 100 kg daarvan ofzo).
Een goede site om eens te bekijken hoe je auto zich zal gedragen met een (bepaalde) caravan, is
https://www.caravantrekker.nl. Daar kan je laten berekenen hoe stabiel de combinatie is bij bepaalde beladingen en wat voor hellingen je kan rijden, met welke snelheid, in welke versnelling.
Je kan er voor niet al teveel een uitgebreid rapport laten maken met nog meer gegevens voor jouw specifieke combinatie.
EDIT: Ik heb even een berekening uit laten voeren op die site,
(link), waarbij ik een aantal aannames heb gedaan voor wat betreft bouwjaar caravan en auto, en belading. Je zou dan met die caravan maximaal beladen, nog zo'300-350 kg in de auto mogen hebben, inclusief inzittenden. Dat lijkt me wel werkbaar. Zou je een caravan van 1100 kg nemen, dan gaat daar dus nog 100 kg vanaf, en wordt het in mijn optiek krap. Heck, ook even de
berekening met de Caravelair Antares Style die genoemd werd, dan zie je dus, dat je met "slechts" 200 kg in die caravan, nog zo'n 280 kg in de auto mag laden.
Zelf heb ik altijd de voortent op de achterbank van de auto liggen, stokken achter de voorstoelen, een flinke koelbox en wat tassen. Wij zijn met z'n tweeën, en dan schat ik dat we rond 300 kg belading in de auto zitten (ik ben zelf vrij zwaar, dus wij wegen samen zo'n 170 kg).
Vergis je niet, wat je standaard al aan gewicht meesleept:
Gasfles 11 kg (*2?),
Water 5 kg (dat is dan geen volle can!)
Spoelwater toilet 15 kg,
Tafel en stoelen ??
Servies, pannen??
Eten & Drinken??
[
Voor 48% gewijzigd door
Wild Chocolate op 19-03-2021 13:55
. Reden: Aanvulling ]