Gonadan schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:31:
@
Wild Chocolate zullen we maar niet op de man gaan spelen?
Fabrikanten beweren vanalles in hun eigen voordeel wat niet per definitie hoeft te kloppen volgens onze maatstaven. Daarom sterft het van de nationale en internationale keurmerken. Ooit wel eens van KEMA, CE TUV, etc. gehoord? Is dat dan ook allemaal een wassen neus omdat de fabrikant het wel kan bepalen?
Recent de Stint, of Chinezen die je proberen te misleiden met een vals CE keurmerk. Nee, de fabrikant kan je met dit soort dingen niet vertrouwen en ik snap de Duitsers heel goed dat zij eigen eisen stellen.
Natuurlijk hoef je daar niet aan mee te doen als je te krepserig bent voor dingen als een 100 sticker of een milieuvignet, maar geef dat dan gewoon toe.

Waar speel ik op de man? Ik vraag alleen om je mening te onderbouwen. En wat bedoel je precies met te krepserig zijn?
Jij hangt iets op aan een tempo-100 keuring, wat je er niet aan kan ophangen. Omdat men Tüv ziet denkt men gelijk dat het een hele goede, onafhankelijke keuring is. Ik weet genoeg van Kema, ISO, Tüv etcetera, om te weten dat ze een heleboel normen omvatten, en dat het dus pas wat zegt, als je kijkt tegen welke norm er gecertificeerd wordt, en wat die norm precies inhoudt. Overigens kan je deze "keuring" ook bij heel veel caravandealers laten uitvoeren, daar gaat je onafhankelijkheid.
Je laat nergens zien dat ze in dit geval echt wat testen (daarmee bedoel ik dan controleren of het echt werkt, want dat is in mijn optiek nodig om vast te stellen of je veilig 100 km/h kan rijden), terwijl er in het stukje van Dekra staat wat ze wèl doen.
- Ze kijken of je caravan een oplooprem heeft, dat kan ik zelf ook zien, sterker nog ik heb de werking en de staat van de remschoenen gecontroleerd, gesmeerd en afgesteld. Er staat nergens dat Tüv, Dekra of wie dan ook de werking er van test.
- Ze kijken of je caravan hydraulische schokbrekers heeft, dat kan ik zelf ook zien, sterker nog ik heb ze 2 jaar geleden vervangen voor spiksplinternieuwe. Er staat nergens dat Tüv, Dekra of wie dan ook de werking er van test.
- Ze kijken of je banden minder dan 6 jaar oud zijn, check 2 jaar terug vervangen, ook het reservewiel.
- Ze kijken of je banden de juiste snelheidsindex hebben. Ik geef het je te doen om banden met de juiste maat en loadindex voor een caravan te vinden, die een te lage snelheidsindex hebben.
Kortom, in de eisen van dit onafhankelijke keurmerk komt nergens voor dat de systemen ook op hun werking gecontroleerd worden. Wek dus ook niet de suggestie dat dat wel zo is, tenzij je een bron hebt waaruit dat blijkt.
Nogmaals, als je doel is om te weten of je caravan veilig 100 km/h kan rijden kan je beter gewoon onderhoud (laten) plegen, als je daar niet te eigenwijs voor bent.
Als je legaal 100 wilt kunnen rijden, dan moet je een tempo 100 keuring laten doen. Maar je moet dan niet verwachten dat er ook gecontroleerd is of je caravan veilig is!
Tüv is overigens ook gewoon een commercieel bedrijf, waar je bijvoorbeeld ook aankoopkeuringen door kan laten doen. Mijn vorige auto was zo ook goedgekeurd door Tüv, voordat ik hem importeerde, had niet de indruk dat dat tegen een officiële norm was. Wel had hij ook een HU en AU gehad, ook door Tüv. Die laatste 2 zijn dan weer om te testen of de auto voldoet aan de Duitse veiligheids- en milieu-eisen