Yukkie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:17:
Een beetje off-topic, maar uit nieuwsgierigheid: Wat leer je eigenlijk bij zo'n E-rijles?

Even heel er ongenuanceerd gezegd weet ik best hoe ik vooruit moet rijden met een aanhanger, de bocht wat ruimer moet nemen en bij het achteruit rijden moet je ff knoeien met naar links sturen als je naar rechts wil enzo (Dat laatste leer je vooral door ervaring op te bouwen lijkt me). Oh en je mag natuurlijk maar 90 km/h op de snelweg (hoewel sommigen vinden dat 120 ook moet kunnen, zelfs nu de maximum snelheid bijna overal 100 km/h is

). Maar misschien kan ik beter vragen: wat heb je geleerd wat echt nieuw voor je was?
Qua rijden, zo even uit mijn hoofd:
- Aan- en afkoppelen,
- Bochten ruim genoeg nemen, maar ook rekening houden met dat de aanhanger uitzwaait achter de as (dus niet te ruim nemen).,
- Rekening houden met de lengte van je combinatie, zodat je bijvoorbeeld kruisende fietspaden niet blokkeert,
- Spiegelen,
- Recht achteruit rijden,
- Achteruit een inrit inrijden,
- Keren met behulp van een zijstraat / kruising,
Allemaal hard nodig, als ik zie hoeveel mensen op de camping hun caravan afkoppelen om hem op hun plek te zetten, in een positie waarin je dat bij je E-examen gewoon met de auto had moeten kunnen doen.
EDIT:
Zelf had ik het achteruit rijden en manoeuvreren al lang voordat ik mijn E achter B haalde geleerd, doordat ik bij de reddingsbrigade regelmatig met aanhangers rijd. (En ik vroegâh op de skelter van mijn neef heel veel geoefend had

)
- Eerste rit met een aanhanger, moest ik 25 meter recht achteruit een boothelling af rijden, met andere reddingsbrigades die toe stonden te kijken. Maar 1 keer naar voren gehoeven om even te "strekken", was ik zeker niet de slechtste mee die dag, niet slecht voor een beginner
- Tweede rit met een aanhanger, moest ik iemand ophalen in Rotterdam Kralingseveer, met de bus van mijn vader en een boot erachter. Krappe straatjes, auto's in beide straatjes tot op de hoek geparkeerd (weet je ook meteen waarom je niet binnen 5 meter van een kruising mag parkeren...) en dan
rechtsaf. Eerste poging nèt te ruim uitgekomen, rustig terug en nèt iets ruimer genomen...
Daarvan geleerd, dat je alles kan, als je het maar rustig doet en goed kijkt. Desnoods iemand uit laten stappen, of zelf uitstappen om even te kijken hoeveel ruimte je nog hebt. En in het ergste geval hadden we de boot afgekoppeld en met de hand de hoek om gebracht...
Nog 2 leuke anekdotes over mijn examen:
Rij-instructeur let me de hele dag in Alkmaar rondrijden, en stuurde me nog door een smal straatje, met de mededeling: "dit soort krappe straatjes rijden ze met het examen nooit"
Rijden we bij het CBR weg, zegt de examinator, "zijn jullie vandaag in Egmond geweest?", Instructeur: "nee" (terwijl ik nog nadacht of ik eerlijk ging antwoorden

), dus Egmond in, waar ik helemaal niet bekend ben (kom niet uit deze regio, was 2 keer eerder in Egmond geweest ofzo...).
Stuurt hij me het volgende straatje in,
rechtsaf. Hoezo, krappe straatje doen ze niet tijdens het examen...
[
Voor 43% gewijzigd door
Wild Chocolate op 20-05-2020 19:45
]