[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
TheOmen schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:09:
[...]
En het lijkt allemaal goed te komen. De dealer heeft het kenteken doorgegeven, het aflevermoment staat tot nog toe vast en we hebben een plekje gevonden op een camping om twee nachtjes te kunnen proefdraaien. *O*
.....en alles is goed gekomen. Zaterdag met de auto naar de grote kampeerwinkel in het oosten van het land voor de aflevering van de caravan.
De winkel was leeg, maar de werkplaats was nog actief. De caravan stond klaar en we kregen een uitgebreide uitleg. Eg fijn, wij als noob-caravaners konden al onze vragen stellen zonder dat we te kijk werden gezet als idioten :9
Daarna was het de auto er voor zetten en de spiegels monteren. Afstellen van die dingen is wel een dingetje.... (@TgR_KILLER : wij hebben Obelink XL De Luxe spiegels). Daarna met die hut achter de auto naar Dieren gereden. Drie dagen/twee nachten met mooi weer in de bossen van de Veluwezoom, heerlijk.
Een deeltent die we via Marktplaats op de kop hadden getikt was zo opgezet, maar nu twijfelen we toch over de hoeveelheid ruimte die dat ding biedt, zeker als je tafels, stoelen en fiets(en) droog wilt houden. Gaan we dus nog een voortent voor zoeken de komende tijd.

Toch jammer dat de caravan daarna achter moest blijven in de stalling, had graag nog wat langer willen blijven :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-B2Os23QGaGE0Q85tEpuSl1cx_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDkM79uSXRwWWNE0YTzLS1VS.jpg?f=fotoalbum_large

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

bramv82 schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:49:
https://www.limburger.nl/...se-toeristen-toe-te-laten

Ik ga er voorzichtig toch al een beetje van uit dat we van de zomer niet naar het buitenland mogen...
Ongeacht wat, ik heb mijn plannen voor het buitenland laten varen voor het tent kamperen. Ik hoop dat we überhaupt in Nederland kunnen kamperen maar de tijd zal het leren.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:55
TheOmen schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:03:
[...]

.....en alles is goed gekomen. Zaterdag met de auto naar de grote kampeerwinkel in het oosten van het land voor de aflevering van de caravan.

Daarna was het de auto er voor zetten en de spiegels monteren. Afstellen van die dingen is wel een dingetje.... (@TgR_KILLER : wij hebben Obelink XL De Luxe spiegels). Daarna met die hut achter de auto naar Dieren gereden. Drie dagen/twee nachten met mooi weer in de bossen van de Veluwezoom, heerlijk.
Een deeltent die we via Marktplaats op de kop hadden getikt was zo opgezet, maar nu twijfelen we toch over de hoeveelheid ruimte die dat ding biedt, zeker als je tafels, stoelen en fiets(en) droog wilt houden. Gaan we dus nog een voortent voor zoeken de komende tijd.
Nette Caravan hoor! hehe die in het oosten van het land, hetzelfde merk als die spiegels zeker? ;)

Ik had zowel Obelink als de Wit gemaild maar beide hadden niet de standaard lengte bolle spiegels, meer dus die kwamen met een (2x zo duur) alternatief. Maar na lang zoeken toch de Milenco Aero 3 bol caravanspiegelset kunnen vinden bij Teun, even hun klantenservice gemaild en ze hadden er nog 3 dus meteen even 1 besteld toen straks.

Wij moeten helaas nog wachten op onze nieuwe caravan, tot de fabriek weer open gaat :(. De stalling is vandaag wel afgeschreven haha, dus de plek is er al. De voortent hebben wij er meteen bijgekocht, ze hadden allemaal Dorema tenten dus die hebben we 1 genomen, uit mijn hoofd 240 breed (voor ons 2tjes moet dat genoeg zijn) wel met fiber stokken. Eigenlijk hebben we de tent 'gratis' door de korting die we kregen op de caravan dus was wel mooi meegenomen.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:59

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
* Gonadan is toch wel blij dat dat hele dure vouwwagenverhaal geen doorgang heeft gevonden :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
Gonadan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:49:
* Gonadan is toch wel blij dat dat hele dure vouwwagenverhaal geen doorgang heeft gevonden :+
Waar ging uiteindelijk je voorkeur naar uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Jochem schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:00:
Waar ging uiteindelijk je voorkeur naar uit?
We hadden nog niet echt een definitieve keuze gemaakt, maar die van Aart Kok bleven interessant.
Ik was alleen niet overtuigd van het feit dat de voordelen die we dachten te zien gegarandeerd als voordelen zouden gaan ontluiken. De nadelen is dan uiteraard geen twijfel over.
Daarnaast waren er een aantal punten waar we een beslissing over moesten nemen en die kwam maar niet, voelde als een beetje kiezen uit twee kwaden.
Onder de streep voelt het dan allemaal nog niet overtuigend als een echte stap vooruit die we met volle overtuiging willen nemen. Om daar dan even op de gok minimaal 15K tegenaan te gooien vind ik dan wel weer een beetje enthousiast. :P
Dus heb het onderwerp laten rusten om te kijken wat vrouwlief er nog mee zou doen. Hillegaar geen hol, dus punt gemaakt. De tent blijft nog even.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Gonadan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:11:
[...]

We hadden nog niet echt een definitieve keuze gemaakt, maar die van Aart Kok bleven interessant.
Ik was alleen niet overtuigd van het feit dat de voordelen die we dachten te zien gegarandeerd als voordelen zouden gaan ontluiken. De nadelen is dan uiteraard geen twijfel over.
Daarnaast waren er een aantal punten waar we een beslissing over moesten nemen en die kwam maar niet, voelde als een beetje kiezen uit twee kwaden.
Onder de streep voelt het dan allemaal nog niet overtuigend als een echte stap vooruit die we met volle overtuiging willen nemen. Om daar dan even op de gok minimaal 15K tegenaan te gooien vind ik dan wel weer een beetje enthousiast. :P
Dus heb het onderwerp laten rusten om te kijken wat vrouwlief er nog mee zou doen. Hillegaar geen hol, dus punt gemaakt. De tent blijft nog even.
Wij hadden ook een tent, 2 jaar mee weg geweest. Maar we wilden wel graag een vast dak boven ons hoofd. naar je eigen WC kunnen als het midden in de nacht was, kleine voordeeltjes. dus een vouwwagen leek ons super leuk, maar zouden we alle nadelen van de tent nog steeds hebben, dus het werd een caravan.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een tent heeft geen nadelen. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ja je slaapt op de grond .. vouwwagen heeft geen nadelen .. caravan is groot van buiten, klein van binnen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
We willen graag het hele jaar door weekendjes weg.. tent of vouwwagen is mij toch te koud :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48

Wailing_Banshee

You're Next

TgR_KILLER schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:44:
We willen graag het hele jaar door weekendjes weg.. tent of vouwwagen is mij toch te koud :p
Dan zou ik ook geen caravan namen, maar een camper... Mijn ouders hadden een camper en die was altijd vertrekklaar. Alleen nog even een paar verse handdoeken, lakens en wat ondergoed en we konden weg.

@Gonadan je kunt het ook zien als dat je nu een extra jaar hebt om te sparen :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:26:
[...]

Dan zou ik ook geen caravan namen, maar een camper... Mijn ouders hadden een camper en die was altijd vertrekklaar.
berichtje van oud camper gebruiker en nu caravanhouder.

Ik heb nnu een kleine caravan staan. Staat vertrekklaar. Is net zo snel weg als met de camper als ik van huis uit vertrek. Sneller als ik ergens sta. Als ik 10 km verderop ga wandelen, hoef ik enke; de auto maar te pakken, sleurhut blijft op de plek staan. Als ik echt verga, dan ben ik binnen de 20 minuten vertrokken, camper was net zo snel. En dat is dus met afwas en netjes inpakken.

Bijkomend voordeel ; veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

maartend schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:37:
[...]

berichtje van oud camper gebruiker en nu caravanhouder.

Ik heb nnu een kleine caravan staan. Staat vertrekklaar. Is net zo snel weg als met de camper als ik van huis uit vertrek. Sneller als ik ergens sta. Als ik 10 km verderop ga wandelen, hoef ik enke; de auto maar te pakken, sleurhut blijft op de plek staan. Als ik echt verga, dan ben ik binnen de 20 minuten vertrokken, camper was net zo snel. En dat is dus met afwas en netjes inpakken.

Bijkomend voordeel ; veel goedkoper.
Voor 10km verderop wandelen pak je de auto? Tsk, tsk, daar zijn fietsen voor uitgevonden!

Goedkoper ben ik wel met je eens. Dat is de reden dat wij nog geen camper hebben :p (ik zou heel graag een camperbusje willen hebben, met vast bed).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
@TgR_KILLER Goed gegokt, inderdaad komt de caravan van Obelink. Jij mag niet meer meedoen :)
Leuk om te lezen dat jij als 'ex-tenter' ook je bedenkingen had bij de aanschaf van zo'n (voor je gevoel) enorme voortent. Wij gaan waarschijnlijk ook voor kleinst verkrijgbare, een 2.4 meter diepe. Dat moet voor 2 volwassenen en twee jonge kinderen meer dan genoeg zijn.
Als ik dan terugkijk naar onze tent, die had ook een enorme leefruimte, maar daar stond dan bijna alles in, tafel,stoelen, keuken, kastjes, afsluitbare bakken met knutselgerei etc etc.

@Wailing_Banshee Een camper heeft heel lang boven aan ons lijstje gestaan. Maar als je dan gaat kijken naar hoe flexibel je bent op de plaats van bestemming.....als je verder dan fietsafstand van de camping af wilt, moet je je hele hebben en houden weer meesjouwen. Het kan allemaal, en als we met z'n tweeën zouden zijn en een kleine camper(bus) hadden wellicht een optie, maar met een vier-persoons camper... nee, dan liever het gemak van de auto.

De caravan staat nu vetrekklaar bij de stalling. Gasfles, accu, wat handdoeken en kleding, voedsel en vamos,

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:41:
[...]

Voor 10km verderop wandelen pak je de auto? Tsk, tsk, daar zijn fietsen voor uitgevonden!

Goedkoper ben ik wel met je eens. Dat is de reden dat wij nog geen camper hebben :p (ik zou heel graag een camperbusje willen hebben, met vast bed).
Nee, wij geocachen, dus vaak moet er nog een zooi spul mee. Maar het kan ook 20km zijn. Of 30. Of boodschappen. Feit is, je laat alles staan. La sje niet verdertrekt. En daarmee ben ik veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ligt ook aan je manier van op vakantie gaan. Wij willen heel graag een buscamper, eventueel zelf ombouwen als de portemonnee een kant-en-klare niet toestaat. Voordat de kinderen er waren, gingen we altijd op trektocht met een klein tentje, één nacht per lokatie. Dat werkt niet echt met kinderen, maar dat willen we straks wel weer gaan doen. Dan is imo een campertje ideaal. Je doet onderweg je boodschappen en je hoeft verder niks, neerplempen wanneer je moe bent en klaar.

Nomen nescio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Gonadan je kunt het ook zien als dat je nu een extra jaar hebt om te sparen :D
Nou liever niet. Het geld ligt er wel, maar ik twijfel hard of ik een kampeermiddel zo veel geld waard vind dat ik het gewoon handenvol het raam uit kieper. Het 'budget' rekken met het argument dat we een jaar wachten is voor vrouwlief alleen maar reden om nog mooiere dingen te willen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Ik merk toch wel dat het mij begint te kriebelen (zeker op de mooie dagen aan het einde van het seizoen), Ik fiets dan vaak op zondag even een rondje over de camping (5km verderop) en dan ben ik best 'jaloers' op die mensen,

Het lijkt me heerlijk op vrijdagmiddag uit't werk de caravan te pakken, half uurtje rijden, luifeltje uit en genieten maar, op maandagmorgen evt de caravan laten staan (vrouw en kinderen achterlaten) naar je werk gaan en 's avonds desnoods weer ophalen.

Maar goed, om voor 2 maand een caravan te kopen,

(ik moet me nog even inlezen/laten adviseren over de overwaarde van mijn woning, das ontzettend veel en een vakantiewoning kan hier evt van gefinancierd worden, maar goed, das geen 1 nachtje slapen zoiets en heb het voorzichtig geopperd bij de vrouw, maar die ziet het nog niet zo zitten)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
[...]

Dan zou ik ook geen caravan namen, maar een camper... Mijn ouders hadden een camper en die was altijd vertrekklaar. Alleen nog even een paar verse handdoeken, lakens en wat ondergoed en we konden weg.
Wij hebben een nieuwe caravan gekocht, een nieuwe camper is al snel een factor 3 duurder voor exact dezelfde binnen ruimte.
Daarnaast gingen we afgelopen jaren met de tent naar 1 camping en dan elke dag dagjes weg en musea etc. bezoeken. Dat willen we met de caravan ook gaan doen maar dan meerdere campings. Dan is een camper absoluut niet handig, dan heb je geen 'basecamp' van waar je elke dag trips kan maken, dan moet je elke keer je camper mee sleuren, denk niet dat dat een combinatie voor ons gaat zijn. Misschien als we grijs worden (nou ja word ik al maar voor het idee) dat er een camper komt :p.
TheOmen schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:43:
@TgR_KILLER Goed gegokt, inderdaad komt de caravan van Obelink. Jij mag niet meer meedoen :)
Leuk om te lezen dat jij als 'ex-tenter' ook je bedenkingen had bij de aanschaf van zo'n (voor je gevoel) enorme voortent. Wij gaan waarschijnlijk ook voor kleinst verkrijgbare, een 2.4 meter diepe. Dat moet voor 2 volwassenen en twee jonge kinderen meer dan genoeg zijn.
Als ik dan terugkijk naar onze tent, die had ook een enorme leefruimte, maar daar stond dan bijna alles in, tafel,stoelen, keuken, kastjes, afsluitbare bakken met knutselgerei etc etc.

De caravan staat nu vetrekklaar bij de stalling. Gasfles, accu, wat handdoeken en kleding, voedsel en vamos,
Wij hadden zo'n tent met opblaas 'stokken' van de Decathlon, dat opblazen was altijd zo gebeurd dus was heerlijk. En ook best veel ruimte erin, een keuken/kastje, 2 stoelen, tafel, koelkastje. :)

Overigens is het onze bedoeling ook om de caravan altijd vertrek klaar te hebben staan, gasflessen en kleren etc. in de auto en gaan. Al het camping keuken gerij wat we al hadden van het tent kamperen gaat straks 1 op 1 de caravan in. Ik heb alles al verdeeld in kisten wat de caravan in gaat en wat op de dag van vertrek de auto in gaat :p.

[ Voor 8% gewijzigd door TgR_KILLER op 15-04-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:44:
Één woord isolatie.

In het voor en na jaar is het een stuk warmer en in de zomer is het vaak een caravan ook koeler te houden. Daarnaast hoor je buren nauwelijks en die buren onze kinderen om half 7 's ochtends ook niet. Afstappen van een caravan is voor mijn vrouw een no-go terwijl ik liever het reisgemak van een tent of vouwwagen zou willen.

Nu hebben wij nog een oud ding die in waarde verdubbeld is dankzij nieuwe banden, maar voor het voorjaar 2021 wil ik toch iets ruimers en recenter met het liefst 5 slaapplaatsen waarbij zonder ombouwen nog 2 zitplaatsen over blijven en zonder BE mee mag rijden. De prijzen lijken nu wel te kelderen, maar in de tweedehandsmarkt zie je dankzij de vorige crisis een erg klein verschil tussen een 2005 of 2010-2012 model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
Jelte,89 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:53:
Ik merk toch wel dat het mij begint te kriebelen (zeker op de mooie dagen aan het einde van het seizoen), Ik fiets dan vaak op zondag even een rondje over de camping (5km verderop) en dan ben ik best 'jaloers' op die mensen,

Het lijkt me heerlijk op vrijdagmiddag uit't werk de caravan te pakken, half uurtje rijden, luifeltje uit en genieten maar, op maandagmorgen evt de caravan laten staan (vrouw en kinderen achterlaten) naar je werk gaan en 's avonds desnoods weer ophalen.
Mijn vrouw werkt in het onderwijs en de kinderen gaan nog naar (de basis)school. Die hebben dus meer vrije dagen dan ik. Wat we deden met de tent, en nu zeker ook met de caravan gaan doen, is in hun vakanties naar een camping in de buurt van mijn werk gaan. Ik op de fiets naar mijn werk (of in deze tijden, met de laptop in de caravan?) en de rest van de familie lekker relaxen op de camping. Hoef niet luxe, hoeft niet lang, een paar dagen is meer dan voldoende om lekker de deur uit te zijn.
Dat was ook de reden om toch maar een mover aan te schaffen. We zijn allebei gezond genoeg om samen een caravan op z'n plek te krijgen, maar als je het in je eentje moet doen is het een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Deveon schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:49:
[...]

Één woord isolatie.

In het voor en na jaar is het een stuk warmer en in de zomer is het vaak een caravan ook koeler te houden. Daarnaast hoor je buren nauwelijks en die buren onze kinderen om half 7 's ochtends ook niet.
Dat was nog een reden om een caravan te nemen, ons eerste uitje met de tent stonden we op een camping waar een hele groep fransen verderop tot laat lekker aan het drinken en lallen was. Caravan blokkeert iets meer geluid dan een tent.. :P
TheOmen schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:52:
[...]

Dat was ook de reden om toch maar een mover aan te schaffen. We zijn allebei gezond genoeg om samen een caravan op z'n plek te krijgen, maar als je het in je eentje moet doen is het een uitkomst.
Wij hebben op de onze geen mover genomen. De plekken waar we de afgelopen jaren met de tent hadden gestaan kan ik hem met de auto ook wel grotendeels op zijn plek zetten. En anders wordt het duwen.
Mocht het toch echt gaan vervelen kunnen we altijd nog een mover laten inbouwen. We hebben al wel een accu systeem erin laten zetten af fabriek dus zo ver zijn we al.

[ Voor 36% gewijzigd door TgR_KILLER op 15-04-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:40
Deveon schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:49:
[...]
Daarnaast hoor je buren nauwelijks en die buren onze kinderen om half 7 's ochtends ook niet.
Ik vind dat je het 'gestommel' in een caravan altijd wel heel goed hoort (ik vind dit persoonlijk geen heel fijn geluid). Dat is misschien bij nieuwe modellen minder, maar zo'n kenner ben ik niet :).

Uiteraard zijn andere geluiden wel meer gedempt die uit een caravan komen.

Maar goed het staat of valt natuurlijk ook met de grote van de plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Wij hebben geen kids, die komen er ook niet. Wij gaan voor onze rust weg, dus je zal ons niet tegen komen op de familie campings in Italië met 1000+ plekken waar je allemaal tegen elkaar geparkeerd staan.

in 2018 stonden we met een tent op een Landdal camping in Duitsland. Hadden de 'extra grote' plek genomen met een eigen water voorziening, was maar 5 euro per nacht meer. Heerlijk de ruimte die we daar hadden :P. Sowieso waren de plekken daar wel aardig groot.

We zochten eigenlijk altijd wel een plek met de tent al (ongeveer de oppervlakte van de caravan zonder voortent :p) van 100 m2. Oh en auto de auto vlakbij, buiten dat ik de auto sowieso dichtbij wil hebben omdat we er bijna elke dag wel op uit trekken ligt de kofferbak vol met allerlei dingen die zo snel misschien geen plekje gaan vinden in de caravan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:41:
[...]

Duur hoeft niet perse.. Mijn VW T3 heb ik voor £5K gekocht..
Nadeel is wel dat hij 30 jaar oud is inmiddels en je dus onderhoud hebt en af en toe panne.. dat moet je incalculeren..
In NL is de markt volgens mij wel kunstmatig hoog...

meanwhile hebben wij lockdown maar in lang paas weekend zijn we toch gaan kamperen.. in Rundumhausen ;):

Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr8-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/92953069_10163522258445088_5191809488776069120_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=110474&_nc_ohc=yQ4O3_XTscQAX898TD0&_nc_ht=scontent-lhr8-1.xx&oh=86e731c7c8d09543660c6ee7482ec2be&oe=5EBB0A52
Slaapzak en bifibag onder de bote hemel: mooi sterren kijken :)

[ Voor 3% gewijzigd door ToolkiT op 15-04-2020 11:31 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
TheOmen schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:52:
[...]

Mijn vrouw werkt in het onderwijs en de kinderen gaan nog naar (de basis)school. Die hebben dus meer vrije dagen dan ik. Wat we deden met de tent, en nu zeker ook met de caravan gaan doen, is in hun vakanties naar een camping in de buurt van mijn werk gaan. Ik op de fiets naar mijn werk (of in deze tijden, met de laptop in de caravan?) en de rest van de familie lekker relaxen op de camping. Hoef niet luxe, hoeft niet lang, een paar dagen is meer dan voldoende om lekker de deur uit te zijn.
Waar is toch de tijd gebleven dat je op de camping je biertje even aan de kant zet om een nieuwkomer te helpen de caravan naar zijn plek te duwen (en dan daarna met zijn allen een biertje te drinken en een beetje kennis te maken)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ToolkiT schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:30:
[...]

Duur hoeft niet perse.. Mijn VW T3 heb ik voor £5K gekocht..
Nadeel is wel dat hij 30 jaar oud is inmiddels en je dus onderhoud hebt en af en toe panne.. dat moet je incalculeren..
En daar heb ik dus helemaal geen zin in. Als ik iets koop om mee op vakantie te gaan, moet het ten alle tijde perfect werken. Daarbij, die T3 vind ik te laag. Kun je niet eens in staan, tenzij je zo'n kanteldak hebt en dat wil ik dus nou net niet. Dan kan ik net zo goed m'n tent blijven gebruiken. Ik wil hem gewoon neerzetten en klaar zijn. Mijn ouders hadden een Mercedes Benz 207 (zeflbouw). Dat formaat zat ik eerder aan te denken...
Ankona schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:34:
[...]

Waar is toch de tijd gebleven dat je op de camping je biertje even aan de kant zet om een nieuwkomer te helpen de caravan naar zijn plek te duwen (en dan daarna met zijn allen een biertje te drinken en een beetje kennis te maken)
Ik vind het veel leuker om te zien hoe mensen lopen te stuntelen met die (duidelijk) nieuwe caravan :D (en trouwens, ik lust niet eens bier, op de camping drinken wij eigenlijk alleen thee...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

TgR_KILLER schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:24:
Wij hebben geen kids, die komen er ook niet. Wij gaan voor onze rust weg, dus je zal ons niet tegen komen op de familie campings in Italië met 1000+ plekken waar je allemaal tegen elkaar geparkeerd staan.

in 2018 stonden we met een tent op een Landdal camping in Duitsland. Hadden de 'extra grote' plek genomen met een eigen water voorziening, was maar 5 euro per nacht meer. Heerlijk de ruimte die we daar hadden :P. Sowieso waren de plekken daar wel aardig groot.

We zochten eigenlijk altijd wel een plek met de tent al (ongeveer de oppervlakte van de caravan zonder voortent :p) van 100 m2. Oh en auto de auto vlakbij, buiten dat ik de auto sowieso dichtbij wil hebben omdat we er bijna elke dag wel op uit trekken ligt de kofferbak vol met allerlei dingen die zo snel misschien geen plekje gaan vinden in de caravan.
In jullie geval zou ik dan op zoek gaan naar de kleinere niche/glamping campsites.. daar heb je zeker met alleen een tent heel veel leuke van.
Kijk maar eens op de cool camping website:

https://coolcamping.com/s...ag_id=28&guide_tag_ids=58
https://coolcamping.com/s...g_id=28&guide_tag_ids=167
https://coolcamping.com/s...ag_id=28&guide_tag_ids=63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Ankona schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:34:
[...]

Dat is zeker een optie, maar op de kleine campings waar wij willen staan in de perioden dat wij willen staan is dat niet altijd mogelijk.
En eerlijk gezegd...campings waar je medebewoners op hun luie **** bier zitten te drinken en de rest van de camping van commentaar voorzien....no thanks....
(heb niets tegen alcohol en drink graag een glas wijn als ik 's avonds, als de kinderen op bed liggen, met mijn ereader voor de tentcaravan zit.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:36:
[...]

En daar heb ik dus helemaal geen zin in. Als ik iets koop om mee op vakantie te gaan, moet het ten alle tijde perfect werken. Daarbij, die T3 vind ik te laag. Kun je niet eens in staan, tenzij je zo'n kanteldak hebt en dat wil ik dus nou net niet. Dan kan ik net zo goed m'n tent blijven gebruiken. Ik wil hem gewoon neerzetten en klaar zijn. Mijn ouders hadden een Mercedes Benz 207 (zeflbouw). Dat formaat zat ik eerder aan te denken...
In de mijne kan je prima rechtop in staan.. ook ben je 2M+ :)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17990192_10158596503195088_6996594724871325119_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_sid=e007fa&_nc_ohc=slqVLQ1RT1oAX_moUov&_nc_ht=scontent-lht6-1.xx&oh=2e95d7ab97e0f999b9b596b0d57690f5&oe=5EBCE034

Hiervoor hadden we een Ford Freda/Mazda Bongo met klapdak maar daar kon ik niet in staan (want boven was het bed)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/13920296_10157325990175088_4591955597580330731_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=e007fa&_nc_ohc=fmx85hTa40wAX-dkevU&_nc_ht=scontent-lht6-1.xx&oh=2110d9d436965a0a3b461847453fe6cf&oe=5EBAAF6A

Maar als je 100% betrouwbaarheid wilt dan moet je een (bijna) nieuwe met garantie kopen, en dan ben je idd een flinke zak duiten kwijt..

[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 15-04-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Is dat tussen Oostende en Mariakerke of zit ik hier dingen te verzinnen? :P

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 15-04-2020 11:47 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gonadan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:46:
Is dat tussen Oostende en Mariakerke of zit ik hier dingen te verzinnen? :P
Het is idd aan de belgische kust.. waar precies zou ik moeten opzoeken..

<edit>
Ja!
Het was (ongeveer) hier: https://www.google.com/ma...lychJA!2e0!7i13312!8i6656

[ Voor 25% gewijzigd door ToolkiT op 15-04-2020 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ToolkiT schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:47:
Ah, was tussen Mariakerke en Middelkerke. Heb daar dik twintig jaar geleden een keer op een camping gestaan met wat vrienden en dacht de weg met hekjes te herkennen.
Je kon daar lopend heen en het duin over steken om zo bij het strand of de tram te komen.

Edit:
Ah, je had het al gevonden. Yup daar ongeveer, iets meer naar rechts denk ik. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 15-04-2020 11:53 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gonadan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:52:
[...]

Ah, was tussen Mariakerke en Middelkerke. Heb daar dik twintig jaar geleden een keer op een camping gestaan met wat vrienden en dacht de weg met hekjes te herkennen.
Je kon daar lopend heen en het duin over steken om zo bij het strand of de tram te komen.

Edit:
Ah, je had het al gevonden. Yup daar ongeveer, iets meer naar rechts denk ik. :P
Wij stonden aan de ander kant van de duinen van die camping :)
Onze eerste keer 'wild kamperen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
ToolkiT schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:47:
[...]

<edit>
Ja!
Het was (ongeveer) hier: https://www.google.com/ma...lychJA!2e0!7i13312!8i6656
Ik herkende het ook direct! Mijn vriendin heeft 5 maand in Oostende stage gelopen vorig jaar, ben zo vaak langs de zeedijk afgereden haha :P ligt trouwens een erg mooi WW1/2 museum daar in die duinen! Aanrader.

Onze tent hebben we trouwens vorig jaar verkocht (was in 4 uur dat hij op marktplaats stond al weg xD) het is wachten op onze caravan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bra-Jo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:58:
Ligt ook aan je manier van op vakantie gaan. Wij willen heel graag een buscamper, eventueel zelf ombouwen als de portemonnee een kant-en-klare niet toestaat. Voordat de kinderen er waren, gingen we altijd op trektocht met een klein tentje, één nacht per lokatie. Dat werkt niet echt met kinderen, maar dat willen we straks wel weer gaan doen. Dan is imo een campertje ideaal. Je doet onderweg je boodschappen en je hoeft verder niks, neerplempen wanneer je moe bent en klaar.
Wij ook gehad. Nadeel. Voor je goed kunt ontbijten moest je eerst alles opruimen.

Dus daarom de overstap

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wij zijn gek van kamperen :) en dat doen we dan met onze drie kinderen ( nu 3, 6 en 8 ). Afgelopen zomer bijna 4 weken rondgetrokken door Zweden met een 6-persoons tent (kinderen waren toen 2, 5 en 7) en zo min mogelijk spullen. Wijziging voor de volgende keer is dat een 6-persoons tent wel comfortabel, maar ook zwaar en onhandig was in de soms krap bemeten plekjes die je in de wilde natuur kunt vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67WopaAzP47QeTgW2m8mwx736BM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9S6oOzuSfEx8LX3Grz1kRscL.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben dus een combinatie van een 3 en een 2 persoons tent gekocht voor de volgende trip. We trekken graag door Zweden, waar wildkamperen geen probleem is. Koken doen we op hout, maar als backup hebben we een benzinestoof bij met 2 flinke pitten. Ook de verlichting en tentverwarming is op benzine, omdat je daar simpelweg makkelijk aan kunt komen en in jerrycans op voorraad kunt houden.

Soms kom je een mooie aangelegde plek tegen waar je kunt overnachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jP7WhFUX_ysyhDN8BmTpeg4up7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmR21UuZZ5yk5j7RZRRJZEMh.jpg?f=fotoalbum_large

Maar meestal zoek je zelf wat uit om je tent op te bouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z80GZhXEzvMZZ8v0ruNufURX5f0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ckgkXlETeC1M61wSJj7nD0X.jpg?f=fotoalbum_large

Qua slaapgerief... ik heb een geisoleerde mat (Mountain Equipment) en slaapzak van hetzelfde merk wanneer het echt koud zou worden. Voor warm(er) weer heb ik ook extra dunne slaapzakjes en/of een lakenzak (die ook weer in de donszak van M.E. kan). De kindjes hebben gewoon dunne matjes met alu reflectics eronder, vrouwlief een extra dikke mat voor wat meer comfort.

Grote voordeel voor ons van een tent is dat we in principe op heel veel plekken kunnen komen. Je slaapt echt ín de natuur en een auto is wat makkelijker manoeuvreren dan een camper, caravan of bus. Volgende trip gaat richting het Noorden van Zweden waar we elanden en ander wild hopen te gaan spotten. Daar blijven we ook wat langer op een bepaalde plek staan. Kampje bouwen blijf ik leuk vinden... en als er wat tijd over is tussen het eten klaarmaken, met de kinderen spelen, en algeheel bezig zijn door de dag doe ik wat houtsnijwerk. Ik maak speelgoed, lepeltjes, dat soort dingen. Het enige elektrische dat ik meeheb is mijn telefoon (voor het geval dat, en de foto's), een e-reader, straks ook een satelliettelefoon (ivm wegvallen normaal bereik in de natuurgebieden), een aantal zaklampen en een zonnepaneel + powerbank om dat allemaal op te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_ZpdRfIEXypvOuyEV_ZD_Ajn7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdrfVoks9cNy5SDKvGEo0WLr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-04-2020 14:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nou, Nieuwe tent is binnen. Maar wanneer we hem kunnen testen?

Afbeeldingslocatie: http://wiki.dewaardforum.nl/images/thumb/9/9e/Kuifmeesv3-3.jpg/800px-Kuifmeesv3-3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Jelte schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:55:
Nou, Nieuwe tent is binnen. Maar wanneer we hem kunnen testen?

[Afbeelding]
Hoe groot is je tuin?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Gonadan niet breed genoeg voor de Kuifmees helaas. Wel voor 4 andere tenten ;)
Als er gekampeerd moet worden dan kunnen dat wel in onze tuin gelukkig.

Waarschijnlijk zetten we hem een keer op in het park. Maar erin slapen zullen ze niet zo leuk vinden daar O-)

[ Voor 26% gewijzigd door Jelte op 15-04-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
HTT-Thalan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:00:
(leuk verhaal en leuke foto's te lang voor een fatsoenlijke quote :P)
Erg leuk! Wij willen ook graag naar Zweden, op plekjes gaan staan zonder camping, ook DE reden dat we een accu in de caravan hebben laten zetten. Maar eerst maar wat dichter bij huis proberen, willen ook graag naar Slovenië waar kennissen wonen.

Ik had een tuit besteld die op mijn water jerrycan zou moeten passen om de caravan water tank te kunnen vullen. Helaas past die toch net niet kwam ik net achter toen hij binnen kwam. Je kan hem er wel op schroeven maar lekt als een zeef, Jerrycan is super netjes maar geen standaard schroefdraad dus.

Ik wil ook niet met zon gieter rond lopen want wil graag ook extra water in de jerrycan kunnen bewaren (voor b.v. in Zweden :p). Zag in de camping winkel een andere jerrycan van 10l met een bijbehorende tuit. Ik denk dat ik die maar gewoon erbij koop, dan heb ik 2x 10l en kan met de 1e de andere weer vullen en dan in de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:13

backupdevice

No Risk , Full Push

Gonadan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:31:
[...]

Nou liever niet. Het geld ligt er wel, maar ik twijfel hard of ik een kampeermiddel zo veel geld waard vind dat ik het gewoon handenvol het raam uit kieper. Het 'budget' rekken met het argument dat we een jaar wachten is voor vrouwlief alleen maar reden om nog mooiere dingen te willen. :P
Wij hebben wel hetzelfde. Elk jaar met plezier met de tent op vakantie, maar altijd met een schuin oog naar mensen met een caravan kijken. Elk seizoen denken wij eraan om een caravan te kopen maar het is gewoon veel geld voor een kampeer middel.... En dan besluiten wij telkens weer om nog een keer met de tent weg te gaan.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

TgR_KILLER schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:48:
[...]

Erg leuk! Wij willen ook graag naar Zweden, op plekjes gaan staan zonder camping, ook DE reden dat we een accu in de caravan hebben laten zetten. Maar eerst maar wat dichter bij huis proberen, willen ook graag naar Slovenië waar kennissen wonen.

Ik had een tuit besteld die op mijn water jerrycan zou moeten passen om de caravan water tank te kunnen vullen. Helaas past die toch net niet kwam ik net achter toen hij binnen kwam. Je kan hem er wel op schroeven maar lekt als een zeef, Jerrycan is super netjes maar geen standaard schroefdraad dus.

Ik wil ook niet met zon gieter rond lopen want wil graag ook extra water in de jerrycan kunnen bewaren (voor b.v. in Zweden :p). Zag in de camping winkel een andere jerrycan van 10l met een bijbehorende tuit. Ik denk dat ik die maar gewoon erbij koop, dan heb ik 2x 10l en kan met de 1e de andere weer vullen en dan in de caravan.
Ik heb 2 x 20 liter, beide opvouwbaar. De ene is voor rivier/beekwater (of alles wat uit twijfelachtige bron komt) en de andere voor gefilterd water. Ik heb een Sawyer filtersysteem wat ik dan gebruik om van de ene naar de andere het water te filteren. Ik heb dus eigenlijk altijd wel schoon water voorhanden om te drinken en koken. Wassen doe je gewoon in een beekje met wat organische zeep :P. Als ik echt een luxemomentje wil leg ik 's morgens de camp shower in de zon (als die er is). Heb je 's avonds 20 liter vrij warm water om onder te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Toen de kinderen erbij kwamen werd onze tent te klein. (en de auto eigenlijk ook, met zijn tweeen gooi je de achterbank plat en smijt je alles wat je nodig denkt te hebben achterin) Dus er moest een oplossing komen waarbij ik in eerste instantie aan een caravan dacht.

Die krengen zijn wel ontzettend duur, schrijven hard af en kosten ook nog een hoop om te bezitten (stalling, onderhoud) En dat terwijl in tegenwoordig meestal niet naar mijn wens ingericht zijn. (Ik hoef geen wc in dat ding en ook geen vaste slaapkamers - zonde van de schaarse ruimte - in de jaren 80 begrepen ze veel beter hoe je een caravan moet ontwerpen)
Kortom, wij zijn toen bij een vouwwagen uitgekomen (wel gelijk een Holtkamper dus het geld smeten we toch wel stuk). Bevalt ons erg goed, ook het rijden met zo'n veel kleiner bakje is een voordeel tov een grote (relatief) lichte windvanger achter je auto.

Zou ik nu weer voor de keuze staan, dan zou ik waarschijnlijk een goede tent kiezen icm een flinke aanhanger. Zelfde comfort, breder inzetbaar en waarschijnlijk iets goedkoper.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@HTT-Thalan Eén van de plannen die we hadden was om deze zomer naar Zweden te gaan met de camperbus en een paar dagen een vlottentocht te maken. Sat telefoon had ik nog niet over nagedacht maar misschien wel handig om te huren oid.
Maar waar ik steeds afwisselende verhalen over hoor, hoe zit het met muggen daar? Mijn vriendin reageert nog sterk op muggenbeten (jeuk, niets ernstigs maar voldoende om tegen mij te gaan zeuren haar leed meermaals met mij te delen. Dan wordt het met ons tweeën alleen in de natuur toch ook weer klein. En nog iets met dat wildcamperen, heb je daar punten om een chemisch toilet te legen of is het kuitljes graven?
Sowieso geen idee wat er dit jaar nog mogelijk is overigens.

edit: @Orion84 goede opemerking het is een groot land. Deze regio lijkt ons erg mooi Wikipedia: Klarälven

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 15-04-2020 16:38 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Ankona
Eventueel kan je ook een wat oudere caravan zoeken in een goede technische staat om deze vervolgens zelf te strippen en te "pimpen" (verschrikkelijk woord, maar Google't wel makkelijk). Wij hebben zo toch een paar jaar goedkoop kunnen genieten van onze caravan. Helaas zijn mijn DIY skills wat onderontwikkelt dus houd het eind resultaat voor mijzelf. :F

Het grote voordeel van een vouwwagen tov een tent zijn de vaste bedden. Afhankelijk van het type zet het ook fijner/sneller op en vaak heb je een vaste keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Ankona schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:02:.... Dus er moest een oplossing komen waarbij ik in eerste instantie aan een caravan dacht.

Die krengen zijn wel ontzettend duur, schrijven hard af en kosten ook nog een hoop om te bezitten (stalling, onderhoud)
Dat afschrijven vind ik nog wel meevallen. Als je ziet voor hoeveel geld een goed onderhouden caravan wordt aangeboden (en in dat geval rijd je rond in een caravan die van binnen zo bij meubelfabriek Oisterwijk vandaan had kunnen komen :$ ), is een nieuwe zeker het overwegen waard.
Vooral als je nutteloze toevoegingen als airco en tv overslaat en al tevreden bent als je geen slagschip achter je auto hebt zijn de opstartkosten nog redelijk te overzien....
(jaja, kom maar door met je maar TheOmen, jij had toch zo'n sjieke mover in laten bouwen?' )
Stalling is wel een dingetje. Maar dat was voor ons aanhangwagentje net zo.
En dat terwijl in tegenwoordig meestal niet naar mijn wens ingericht zijn. (Ik hoef geen wc in dat ding en ook geen vaste slaapkamers - zonde van de schaarse ruimte - in de jaren 80 begrepen ze veel beter hoe je een caravan moet ontwerpen)
Tenzij er een corona-uitbraak is en je alleen mag kamperen als je je eigen sanitair meebrengt. Ik weet het, zal vast nooit voorkomen, maar ja, je weet het niet, hè? :P
Zou ik nu weer voor de keuze staan, dan zou ik waarschijnlijk een goede tent kiezen icm een flinke aanhanger. Zelfde comfort, breder inzetbaar en waarschijnlijk iets goedkoper.
Wij hebben jaren gekampeerd met een tent, eerst met z'n tweeën in een Coleman, later in een Obelink met z'n vieren en het is altijd een feest geweest. Maar de kleine voordelen van een caravan (die door diverse mensen al zijn aangehaald) gaven de doorslag.
Oh, en we hebben altijd nog een tent achter 't schot voor als we toch de kriebels krijgen. Alleen de Obelink hebben we van de hand gedaan (aan iemand die dit jaar niet met z'n caravan op vakantie kan vanwege Corona...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

franssie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:15:
@HTT-Thalan Eén van de plannen die we hadden was om deze zomer naar Zweden te gaan met de camperbus en een paar dagen een vlottentocht te maken.
Maar waar ik steeds afwisselende verhalen over hoor, hoe zit het met muggen daar?
Wanneer en welk deel van Zweden is misschien wel goed om te vermelden voor het beantwoorden van die vraag.

Maar ze hebben er in elk geval genoeg van die beestjes. In juli 2017 in het zuiden van Zweden rondgetrokken en ik was blij dat ik een hangmat met ingebouwde klamboe gebruikte tijdens het wildkamperen. Note to self: tijdig switchen van korte naar lange broek. Die klamboe helpt niet tijdens het ophangen van de hangmat :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

@HTT-Thalan En nog iets met dat wildcamperen, heb je daar punten om een chemisch toilet te legen of is het kuitljes graven?
Bedoel je kuitjes graven om een nr2 in te doen of om je chemisch toilet in leeg te gooien?

De 2e lijkt me nooit de bedoeling.. die moeten leeg in speciale afvoerputten..

Zweden is nog helemaal open op het moment begrijp ik.. dus zou me niet verbazen als je daar deze zomer naar toe kan.. of het een goed idee is, is een 2e..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@HTT-Thalan Eén van de plannen die we hadden was om deze zomer naar Zweden te gaan met de camperbus en een paar dagen een vlottentocht te maken. Sat telefoon had ik nog niet over nagedacht maar misschien wel handig om te huren oid.
Maar waar ik steeds afwisselende verhalen over hoor, hoe zit het met muggen daar? Mijn vriendin reageert nog sterk op muggenbeten (jeuk, niets ernstigs maar voldoende om tegen mij te gaan zeuren haar leed meermaals met mij te delen. Dan wordt het met ons tweeën alleen in de natuur toch ook weer klein. En nog iets met dat wildcamperen, heb je daar punten om een chemisch toilet te legen of is het kuitljes graven?
De muggen heb je vooral aan het water. Wat ze daar verkopen (alleen voor gebruik op volwassenen) is een gelstick genaamd 'MYGG' (mug). Groene stift, bij de meeste supermarkten te krijgen. Spul werkt echt fucking gewelding en houd steekspul op ruimte afstand.

Verder gewoon zorgen dat je de tent/camper muggenvrij houd, wij hadden ook een elektrische mepper bij voor het zwaardere steekspul.

Chemisch toilet legen kan alleen op campings. In de vrije natuur word je geacht alles mee te nemen.... alles. Wij hebben gebruik gemaakt van een schep en biologisch afbreekbaar toiletpapier, speciaal voor gebruik buiten. Veel aangelegde plekken hebben echter buitentoiletten (lees: een hokje met een gat in de grond en een plank erover).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Zo'n electrische vliegenmepper hadden wij met de tent ook al bij, echt geweldig! zoveel vliegspul mee kapot gemaakt die het heerlijk vonden in onze warme tent.

Ik vind op zich de afschrijving van een caravan ook nog wel meevallen, als je ziet wat een beetje caravan van een jaar of 10 nog op brengt als hij in goede staat is. Wij hebben buiten een accu (en andere 'computer' om dat aan te sturen) ook niet bijster veel extra's op onze Caravan. Ja nog een reserve wiel als optie genomen haha.
TV is niet een fatsoenlijke plaats voor en niet nodig, die gebruiken we thuis nauwelijks. Nemen wel een laptopje mee om wat series of dingen te kunnen kijken, en Netflix als er WiFi zou zijn. Airco had ik eerst over nagedacht maar is er ook niet gekomen. Stel dat we straks elk jaar weken in Spanje zitten komt hij er misschien alsnog, maar voor nu wordt dat overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
backupdevice schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:51:
[...]

Wij hebben wel hetzelfde. Elk jaar met plezier met de tent op vakantie, maar altijd met een schuin oog naar mensen met een caravan kijken. Elk seizoen denken wij eraan om een caravan te kopen maar het is gewoon veel geld voor een kampeer middel.... En dan besluiten wij telkens weer om nog een keer met de tent weg te gaan.
Wij hebben een tent (ok, we hebben er 5 en zijn met 2) en een caravan. De tent is voor als we langer op 1 plek staan, de caravan is voor rond te trekken. Heerlijk gewoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

TgR_KILLER schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:48:
Zo'n electrische vliegenmepper hadden wij met de tent ook al bij, echt geweldig! zoveel vliegspul mee kapot gemaakt die het heerlijk vonden in onze warme tent.

Ik vind op zich de afschrijving van een caravan ook nog wel meevallen, als je ziet wat een beetje caravan van een jaar of 10 nog op brengt als hij in goede staat is. Wij hebben buiten een accu (en andere 'computer' om dat aan te sturen) ook niet bijster veel extra's op onze Caravan. Ja nog een reserve wiel als optie genomen haha.
TV is niet een fatsoenlijke plaats voor en niet nodig, die gebruiken we thuis nauwelijks. Nemen wel een laptopje mee om wat series of dingen te kunnen kijken, en Netflix als er WiFi zou zijn. Airco had ik eerst over nagedacht maar is er ook niet gekomen. Stel dat we straks elk jaar weken in Spanje zitten komt hij er misschien alsnog, maar voor nu wordt dat overbodige luxe.
Aub laat uw medekampeerders van hun rust genieten en laat die airco aanschaf zitten. Je ziet ze steeds meer, grote caravan neerzetten en als die staat erin gaan zitten en die airco aan. Lekker als je er naast staat en de hele tijd dat gezoem moet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

backupdevice schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:33:
Aub laat uw medekampeerders van hun rust genieten en laat die airco aanschaf zitten. Je ziet ze steeds meer, grote caravan neerzetten en als die staat erin gaan zitten en die airco aan. Lekker als je er naast staat en de hele tijd dat gezoem moet horen.
Waar wij kamperen kan geen caravan of camper komen :P. De auto is een Dacia Lodgy zevenzitter. Uiteraard FWD maar wel met lekkere hoge grondspeling, dus ik heb voor de volgende rit naar het noorden een bullbar gepland, een roofrack en wat leukere bandjes. De auto deed het al heel goed in het terrein, maar ondanks dat het allemaal perfect ging had ik steeds de zorgen dat de Conti zomerbandjes het zouden afleggen tegen al dat zand, stenen, grind en takken. Bovendien hebben we nog wel eens moeten (nood)stoppen voor een hert of eland, dus het blijft oppassen daar.

[ Voor 37% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-04-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ankona schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:02:
Toen de kinderen erbij kwamen werd onze tent te klein. (en de auto eigenlijk ook, met zijn tweeen gooi je de achterbank plat en smijt je alles wat je nodig denkt te hebben achterin) Dus er moest een oplossing komen waarbij ik in eerste instantie aan een caravan dacht.

Die krengen zijn wel ontzettend duur, schrijven hard af en kosten ook nog een hoop om te bezitten (stalling, onderhoud) En dat terwijl in tegenwoordig meestal niet naar mijn wens ingericht zijn. (Ik hoef geen wc in dat ding en ook geen vaste slaapkamers - zonde van de schaarse ruimte - in de jaren 80 begrepen ze veel beter hoe je een caravan moet ontwerpen)
Kortom, wij zijn toen bij een vouwwagen uitgekomen (wel gelijk een Holtkamper dus het geld smeten we toch wel stuk). Bevalt ons erg goed, ook het rijden met zo'n veel kleiner bakje is een voordeel tov een grote (relatief) lichte windvanger achter je auto.

Zelfde verhaal. Voorheen kon alles bovenhands achterin met de bank plat, toen er een kind bij kwam moest je officieel toch wat netter stapelen. Ik heb toen gekozen voor een fikse dakkoffer en besloten dat wat dan nog niet paste gewoon thuis moest blijven. Dat gaat nu al jaren goed, al weet je het steeds beter vol te tetrissen. :P

Wij kijken ook al een tijdje met een schuin oog naar een vouwwagen, ook omdat het nu toch nog wel wat gedoe is en de tent wat onderhoud nodig heeft. Veel van de door anderen toegeschreven voordelen zie ik dan ook wel, maar ik ben er nog geenszins van overtuigd dat het mij in de praktijk ook voordelen gaat bieden. Daarom staat het nog even stil, de voordelen moeten namelijk wel aanzienlijk zijn wil ik 15K plus verhoogde vaste lasten het raam uit gooien voor een tent met wielen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
En nog iets met dat wildcamperen, heb je daar punten om een chemisch toilet te legen of is het kuitljes graven?
Hangt van je dieet af of je een kuil moet graven. Afdekken zou ik overwegen om niet te doen, scheelt ook weer tegen de muggen. Afvegen doe je gewoon aan de dichtstbijzijnde beer, geen papier nodig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
HTT-Thalan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:43:
[...]

Waar wij kamperen kan geen caravan of camper komen :P. De auto is een Dacia Lodgy zevenzitter. Uiteraard FWD maar wel met lekkere hoge grondspeling, dus ik heb voor de volgende rit naar het noorden een bullbar gepland, een roofrack en wat leukere bandjes. De auto deed het al heel goed in het terrein, maar ondanks dat het allemaal perfect ging had ik steeds de zorgen dat de Conti zomerbandjes het zouden afleggen tegen al dat zand, stenen, grind en takken. Bovendien hebben we nog wel eens moeten (nood)stoppen voor een hert of eland, dus het blijft oppassen daar.
De auto komt er makkelijk.. misschien eens terrein bandjes onder de Hobby plannen haha xD

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:01:
@Gonadan niet breed genoeg voor de Kuifmees helaas. Wel voor 4 andere tenten ;)
Als er gekampeerd moet worden dan kunnen dat wel in onze tuin gelukkig.

Waarschijnlijk zetten we hem een keer op in het park. Maar erin slapen zullen ze niet zo leuk vinden daar O-)
Hij paste wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvWVVdaGAbLp5QCm3ucSvv1uYLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHTtqXejV7IXqnFgIde8nbiq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:38
Ik lees veel hier over dat caravans duur zijn. Maar het ligt er maar net aan waar je genoegen mee neemt. Inmiddels 8 jaar geleden heb ik voor €2200 een toen 18 jaar oude caravan gekocht, met de duvel en z'n ouwe moer erbij. Als je een merk kiest dat een behoorlijk bouwkwaliteit heeft, is zo'n ding dan nog prima.

Stalling is inderdaad wel iets wat elk jaar terugkomt (€360 per jaar voor 6 meter totaallengte in mijn geval). Ik heb wel elk jaar een paar klusjes aangepakt, denk aan kastslotjes die niet denderend meer waren, nieuwe schokbrekers en banden, kachel schoonmaken.

Toilet hoefde van mij eerst ook niet, maar vind maar eens een knappe caravan zonder... En ik moet zeggen, dat ik het toch wel heel lekker vind dat ik 's nachts m'n caravan niet uit hoef om te plassen (op de een of andere manier moet ik op vakantie 's wel uit bed om te plassen, en thuis nooit...)

Voor wat betreft mover, moeten mensen vooral doen als ze het graag willen. Ik verbaas me er wel over hoeveel mensen de auto afkoppelen en vervolgens hun caravan met de mover naar een plek rijden waar ik hem met de auto direct neergezet zou hebben... (en dan ook echt zo dat ik hem zou kunnen afkoppelen en niet meer aanraken). Ik heb in die acht jaar nu welgeteld 3 keer de caravan moeten duwen, omdat het fysiek niet mogelijk was om hem met de auto op zijn plek te krijgen. Verder hooguit op zijn plaats draaien om hem in de juiste richting te zetten. Maar dat kan ik alleen, door de dissel als hefboom te gebruiken, en een blok voor/achter 1 van de wielen te leggen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mja, maar dat principe kan je ook op een tent toepassen en dan kan je voor een paar tientjes al klaar zijn. Het is allemaal relatief, en relatief gezien is een caravan gewoon een hoger geprijsd kampeermiddel.
Dat is ook geen oordeel, maar een feitelijk vaststelling. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Gonadan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:00:
Mja, maar dat principe kan je ook op een tent toepassen en dan kan je voor een paar tientjes al klaar zijn. Het is allemaal relatief, en relatief gezien is een caravan gewoon een hoger geprijsd kampeermiddel.
Dat is ook geen oordeel, maar een feitelijk vaststelling. :)
Mwagh. Ik heb zo'n heel groot vermoeden dat mijn tentkampeeruitrusting duurder was bij aanschaf dan mijn caravan bij aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
maartend schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:01:
Mwagh. Ik heb zo'n heel groot vermoeden dat mijn tentkampeeruitrusting duurder was bij aanschaf dan mijn caravan bij aanschaf.
Dat is jouw keuze, daar gaat mijn punt niet over. Je had ook voor minder dan honderd piek totaal bij de DecathlonAliExpress klaar kunnen zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Gonadan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:06:
[...]

Dat is jouw keuze, daar gaat mijn punt niet over. Je had ook voor minder dan honderd piek totaal bij de DecathlonAliExpress klaar kunnen zijn. ;)
Je stelt het als feitelijke vaststelling, enige dat ik aangeef is dat dit feit niet altijd klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
maartend schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:07:
Je stelt het als feitelijke vaststelling, enige dat ik aangeef is dat dit feit niet altijd klopt.
Anekdotisch bewijs, uitzondering bevestigd de regel, etc. etc. Gaan we nu echt zo flauw doen?
Elke manier van kamperen kan je duur of goedkoop maken, maar er zit feitelijk wel gewoon een verschil in gemiddelde prijsklasse tussen de verschillende manieren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Gonadan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:11:
[...]

Anekdotisch bewijs, uitzondering bevestigd de regel, etc. etc. Gaan we nu echt zo flauw doen?
Elke manier van kamperen kan je duur of goedkoop maken, maar er zit feitelijk wel gewoon een verschil in gemiddelde prijsklasse tussen de verschillende manieren. :)
Nah, je hebt wel gelijk. Geen symantics.

maaar vergis je toch echt niet in een tentenuitrusting hoor qua prijs. Als je wat kwaliteit wil. Een beetje tent kost je toch al snel een halve 2de hands caravan.
Maar ik heb nog geen tent van NatureHike geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
maartend schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:14:
[...]

Nah, je hebt wel gelijk. Geen symantics.

maaar vergis je toch echt niet in een tentenuitrusting hoor qua prijs. Als je wat kwaliteit wil. Een beetje tent kost je toch al snel een halve 2de hands caravan.
Maar ik heb nog geen tent van NatureHike geprobeerd.
Yup, ik haal zelf meestal ook wel kwaliteit en dat kost flink. Nadeel was dus dat bij ons vouwwagenavontuur we ook hoge eisen stelden dus ben je ook niet voor een paar duizend klaar. Beetje nadeel van een dure smaak ben ik bang. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Wij hebben een nieuwe Hobby gekocht en die was ook niet goedkoop. Heel veel in 2de handse gekeken maar we vonden gewoon niet exact het type / model en zaken die we wilden. We zijn b.v. echt geen fietsers.. dus wat moeten we met zon fietsendrager. En dat soort onzin. en een mover hebben we nu dus ook niet gekomen, dat zijn nou net opties die een 2de handse wel duurder maken.

Onze (overdekte) stalling is ook 400 euro, toch nog redelijk goedkoop aangezien we hem onbeperkt kunnen halen en brengen en 24 uur van te voren dat aan kunnen geven. Heb er zat gezien die 700 vragen of meer en dan nog een dikke beperking op het aantal keer halen en brengen..

Ach, dat is toch ook het leuke aan kamperen? iedereen kan het op zijn of haar manier, Tent, Camper, Caravan, oud of nieuw. voor ieder wat wils en toch dezelfde 'hobby'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bij een caravan kun je besparen op kookgerei en bedgerief. Het mag allemaal 'standaard' spul zijn in principe, gewicht en omvang is minder een dingetje. Een tent kost in de regel (all things being equal....) dan een caravan of camper, maar je gaat ineens veel meer besteden aan een fatsoenlijke mat, slaapzak, lichtgewicht pannetje, kooksetje, stoeltje, etcetera.

Ik zie het één niet als beter dan het ander, ik vind het gewoon vervelend om aanhang te hebben. Liefst alleen met de auto op pad dan kom ik verder en is een keer wat harder dan 100 op de snelweg ook geen issue. Dat hele lichtgewicht op reis ligt mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ik was met een tent ook niet echt lichtgewicht aan het reizen.. das misschien een 'nadeel' van een grote auto xD echt alles kon mee haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Wij hebben alles in een bagage wagen liggen, die achter de Fiesta van mijn vrouw hangt . Die mag maar 535kg trekken , de bak weegt 180KG en de Falco weegt 62KG. Met 2 kinderen op de achterbank EN alle spullen in de bagage wagen leer je wel licht te kamperen . En dat hoeft niet duur te zijn, gewoon slim en niet teveel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Wij hebben als we samen in de auto zitten en een volle tank diesel mee hebben ongeveer 600 KG laadgewicht over.. en mogen er 2800 achter hangen.. Al is onze caravan straks max 1500 kg (met verzwaarde assen, dat was de andere optie die we genomen hadden) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:01
backupdevice schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:07:
Wij hebben alles in een bagage wagen liggen, die achter de Fiesta van mijn vrouw hangt . Die mag maar 535kg trekken , de bak weegt 180KG en de Falco weegt 62KG. Met 2 kinderen op de achterbank EN alle spullen in de bagage wagen leer je wel licht te kamperen . En dat hoeft niet duur te zijn, gewoon slim en niet teveel kopen.
Dit is nou precies wat @TgR_KILLER bedoelt: iedereen doet het op zijn eigen manier. En voor iedereen is zijn manier van kamperen de juiste manier die bij hem past.

Een tent van 62 kilo waarvoor je ook een bagagewagen nodig hebt, is voor jou blijkbaar 'licht kamperen'.

Terwijl ik mijn tent van 30 kilo al lomp vind. En omdat wij zonder kinderen gaan, neem ik vrij veel andere zooi mee. Dus ik noem het in mijn geval zeker niet 'licht kamperen'.

Ik ben eens met vrienden door Tsjechië gaan trekken, van camping naar camping met spullen in en op de rugzak. Dat vond ik 'licht kamperen'.

En weer een ander neemt een tarp en een stuk touw mee en gaat op de grond liggen. En die lacht mij uit met mijn rugzak van 20 kilo. :)

Oh, en jouw bagagewagen met tent en alle spullen is natuurlijk nog veel lichter dan een caravan. Het was niet bedoeld als kritiek, hoor...

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 15-04-2020 22:30 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb al jaren de regel met mijn vriendin - dat wat we niet gebruikt hebben gaat volgend jaar niet mee (regen/zeilkleding en laarzen uitgezonderd). En dat ruimt best wel op. En hoewel ik thusi van de grootverpakkingen ben kan ik op reis wel met 100cl allerreiniger en 20cl afwasmiddel een eind komen. En vaste zeep om te wassen op de hand (ooit in Portugal gekocht, schaven we thuis een aantal stukjes van af met een kaasschaaf een een grote postzegel is genoeg voor 10L water).
ik heb een camperbus en een kleine zeilboot dus heel veel ruimte is er niet om dingen op te bergen (of je moet steeds al je zooi verplaatsen als je ergens bij wilt, dat is voor mij geen vakantie) dus met een paar kratten en een tas kleding per persoon reizen we.
Maar travel light = wash-a-lot dus bij minder weer zoeken we soms wel een wasmachine en droger op maar kunnen we ook weer een week vooruit.

Maar als ik die fietskampeerders zie heb ik (naast enig medelijden als het regent) ook wel afgunst dat je met zo weinig op pad kan.

Eenieder op eigen manier dus inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 15-04-2020 22:55 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

dreamscape schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:28:
[...]

Dit is nou precies wat @TgR_KILLER bedoelt: iedereen doet het op zijn eigen manier. En voor iedereen is zijn manier van kamperen de juiste manier die bij hem past.

Een tent van 62 kilo waarvoor je ook een bagagewagen nodig hebt, is voor jou blijkbaar 'licht kamperen'.

Terwijl ik mijn tent van 30 kilo al lomp vind. En omdat wij zonder kinderen gaan, neem ik vrij veel andere zooi mee. Dus ik noem het in mijn geval zeker niet 'licht kamperen'.

Ik ben eens met vrienden door Tsjechië gaan trekken, van camping naar camping met spullen in en op de rugzak. Dat vond ik 'licht kamperen'.

En weer een ander neemt een tarp en een stuk touw mee en gaat op de grond liggen. En die lacht mij uit met mijn rugzak van 20 kilo. :)

Oh, en jouw bagagewagen met tent en alle spullen is natuurlijk nog veel lichter dan een caravan. Het was niet bedoeld als kritiek, hoor...
Snap ik. En ik moet wel ff toelichten dat ik met licht kamperen bedoel dat alle andere spullen licht moeten zijn vanwege de tent en beperkt Max toegelaten gewicht .

Dus de tent is mega, de rest totaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Dat van reizen met een tent en het investeren in dure slaapmatten, kookgerei enz herken ik ook.
Voorheen hebben we met een Saris aanhangertje met een De Waard Albatros tent gekampeerd. Dakkoffer erbij, zodat we in de auto zelf alle ruimte hadden.
Maar qua leef- en slaapcomfort was het best behelpen. Tent met schuine wanden, slaapmatten (Bardani The Summat 3D Duo 10) en later een hoge Intex luchtbed en een lage luifel deed ons besluiten dat we in ieder geval niet meer met die tent op pad gingen. Ook omdat we er zo'n 3 uur mee bezig waren om m op te zetten en we merkten dat niet elke kampeerplaats even horizontaal is...

We hebben laatst een tweedehands vouwwagen gekocht, een Trigano Odyssee uit 2005 voor nog geen 2000 euro. Zag er nog zeer goed uit. Laatst een keer open geklapt en eens proef opgezet en een en ander schoongemaakt. We hadden gelijk zin in kamperen! Ik ben erg benieuwd of dat dit jaar allemaal door kan gaan en of we de dakkoffer dan nog nodig hebben, aangezien er in de vouwwagen zoveel opbergruimte is.

Gelukkig had een overbuurman nog een paar oude campingaz gasflessen die in het keukentje passen. M'n 6 liter Primagazfles van vorig jaar zou er niet inpassen. En om die nou weer apart op de grond te moeten zetten...

We hebben ook nog andere vouwwagens bekeken, een Jamet Arizona. Klapt 2 kanten open en is meer een bouwwagen op hele iele bandjes. De voortent was dan wel weer erg groot met 20m², maar dat hadden we in het zonnige Zuid Frankrijk niet nodig. De eigenaren meldden dat ze er wel een dag mee bezig waren om op te zetten, wat ik ook uit youtubefilmpjes had begrepen.

De Camplet Concorde zou een stuk sneller op te zetten zijn, echter moet je je bagage dan op het bed zetten. Naast dat ik me afvraag of je matras dat wel zo leuk vindt, leek het mij bij een overnachting onderweg bijzonder onpraktisch om na het openklappen eerst het bed vrij te moeten maken voordat je kunt slapen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:49
Gonadan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:25:
[...]
Wij kijken ook al een tijdje met een schuin oog naar een vouwwagen, ook omdat het nu toch nog wel wat gedoe is en de tent wat onderhoud nodig heeft. Veel van de door anderen toegeschreven voordelen zie ik dan ook wel, maar ik ben er nog geenszins van overtuigd dat het mij in de praktijk ook voordelen gaat bieden. Daarom staat het nog even stil, de voordelen moeten namelijk wel aanzienlijk zijn wil ik 15K plus verhoogde vaste lasten het raam uit gooien voor een tent met wielen.
Hoe kom je bij 15K? Als je nu een tent hebt, heb je in principe genoeg aan de vouwwagen zelf, want de kampeermiddelen heb je verder wel, bijvoorbeeld:
https://www.dewitschijnde...E75SswCqF8a8aArJhEALw_wcB

Wat voor luxe vouwwagen moet het worden waardoor je er 15k aan kwijt bent? De meeste auto's kunnen wel zo'n beetje het gewicht trekken wat de vouwwagen (maximaal) weegt, zeker als je met een auto rijdt waarin je nu alle kampeerspullen meeneemt.
Wat zie ik over het hoofd?
Ursamajor schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:41:
We hebben ook nog andere vouwwagens bekeken, een Jamet Arizona. Klapt 2 kanten open en is meer een bouwwagen op hele iele bandjes. De voortent was dan wel weer erg groot met 20m², maar dat hadden we in het zonnige Zuid Frankrijk niet nodig. De eigenaren meldden dat ze er wel een dag mee bezig waren om op te zetten, wat ik ook uit youtubefilmpjes had begrepen.

De Camplet Concorde zou een stuk sneller op te zetten zijn, echter moet je je bagage dan op het bed zetten. Naast dat ik me afvraag of je matras dat wel zo leuk vindt, leek het mij bij een overnachting onderweg bijzonder onpraktisch om na het openklappen eerst het bed vrij te moeten maken voordat je kunt slapen.
Als je een Jamet zoektmet het Jametic uitklapsysteem ben je minder lang bezig. Wij hebben zelf een 2e handse Jamet Canyon, zelfde idee, kost ook super lang om op te zetten, al zijn we (door handigheid) ongeveer een half dagje bezig om alles gereed te hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door jbdeiman op 16-04-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
@jbdeiman Als je bij een Aart kok of Holtkamper gaat kijken, kom je zeker in de buurt van de 15k. Bij de laatste ga je er zelfs overheen. Dus heel vreemd is het niet. Of dat het waard is, tja, als je het al te duur vind, waarschijnlijk niet ;) Gelukkig is er een breed aanbod voor elk budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
Luuk84 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:02:
@jbdeiman Als je bij een Aart kok of Holtkamper gaat kijken, kom je zeker in de buurt van de 15k. Bij de laatste ga je er zelfs overheen. Dus heel vreemd is het niet. Of dat het waard is, tja, als je het al te duur vind, waarschijnlijk niet ;) Gelukkig is er een breed aanbod voor elk budget.
Ik weet dat ze wat duurder zijn en dat ze ook nog wel duurder te vinden zijn, maar als je van een tent afkomt en toch iets luxer wil, hoef je in mijn beleving niet gelijk door naar de duurste variant, een vouwwagen is al gauw iets luxer dan een standaard tent, omdat je van de grond af slaapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jbdeiman schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:53:
[...]

Hoe kom je bij 15K? Als je nu een tent hebt, heb je in principe genoeg aan de vouwwagen zelf, want de kampeermiddelen heb je verder wel, bijvoorbeeld:
https://www.dewitschijnde...E75SswCqF8a8aArJhEALw_wcB
Jamet is redelijk budget. De duurdere varianten gaan ook over de €20.000 heen. Net zoals tenten ook gaan van €100 tot boven de €2000, caravans van €1000 tot (ver) boven de €30.000 en als je echt een voordelige aanschaf wilt is vaak de vouwwagen het goedkoopste te vinden. Deze brengt namelijk stallingskosten met zich mee waardoor er regelmatig nog wel eens een oké exemplaar (~10 jaar oud) met volledige inventaris gratis voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jbdeiman schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:05:
Ik weet dat ze wat duurder zijn en dat ze ook nog wel duurder te vinden zijn, maar als je van een tent afkomt en toch iets luxer wil, hoef je in mijn beleving niet gelijk door naar de duurste variant, een vouwwagen is al gauw iets luxer dan een standaard tent, omdat je van de grond af slaapt.
Tja, het is verreweg de duurste variant. Het model begint bij 10K tot 12K geloof ik.
Dat er merken zijn die het voor minder doen weet ik, maar die kies bewust niet voor dus zijn geen optie.

En wat @Luuk84 zegt, het kost wat het kost. Het is de vraag aan mij of ik dat er voor over heb. Voorlopig in ieder geval niet en misschien komt er nog eens een mooie tweedehands langs. Al kosten die net zo veel als een nieuwe Jamet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
https://www.holtkamper.nl/nl/occasions/premium-select

Zetten die dingen zichzelf ook op ofzo? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Gonadan schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:46:
[...]

Tja, het is verreweg de duurste variant. Het model begint bij 10K tot 12K geloof ik.
Dat er merken zijn die het voor minder doen weet ik, maar die kies bewust niet voor dus zijn geen optie.

En wat @Luuk84 zegt, het kost wat het kost. Het is de vraag aan mij of ik dat er voor over heb. Voorlopig in ieder geval niet en misschien komt er nog eens een mooie tweedehands langs. Al kosten die net zo veel als een nieuwe Jamet. ;)
Het was ook niet als een oordeel bedoeld hoor ;) Ik weet dat die het kosten, maar was gewoon benieuwd omdat het om een overgang vanaf een tent gaat. Mijn (duidelijk onterechte) invulling was daarmee dat het niet per se een super luxe (of dure) vouwwagen hoefde te zijn, maar ook gewoon een redelijk standaard vouwwagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Wij zijn van een tent van 200 euro naar een Caravan van 24k gegaan xD Je kan the zo gek maken als je zelf wil haha.

Wij hadden deze tent: https://www.decathlon.nl/...t/_/R-p-157653?mc=8384152

Super veel ruimte, en binnen 30 min hadden we de tent staan met alles erop en eraan, kastjes, luchtbedden, alles :). Mijn broertje heeft een iets kleinere maar dan de fresh & black gekocht, die had ik achteraf ook moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jbdeiman schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:34:
Het was ook niet als een oordeel bedoeld hoor ;) Ik weet dat die het kosten, maar was gewoon benieuwd omdat het om een overgang vanaf een tent gaat. Mijn (duidelijk onterechte) invulling was daarmee dat het niet per se een super luxe (of dure) vouwwagen hoefde te zijn, maar ook gewoon een redelijk standaard vouwwagen.
Nu schreef ik het nog verkeer ook, het is bij lange na niet de duurste variant, het is simpelweg een duur merk. Daarbij hebben we al een hoop luxe opties geweigerd omdat je dan zo op 18K zit. :P

Overigens zou ik bij een nieuwe tent nu ook niet voor een goedkope variant gaan en we hebben nu een best wel goede tent uitrusting opgebouwd. Een stap naar een vrij simpele en/of low-budget vouwwagen zou voor mij hoogstwaarschijnlijk op weinig vlakken een stap vooruit zijn. Het punt is simpelweg dat waar de duurste tenten ophouden de goedkoopste vouwwagens zo'n beetje beginnen (nee, ook dit is niet zwart/wit).
Als ik zo'n ding koop moet het wel een mooie stap zijn, anders ga ik beknibbelen op zaken waar ik waarde aan hecht om de prijs laag te houden. Als dat nodig is zal ik moeten concluderen dat ik het eigenlijk gewoon niet waard vind. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
jbdeiman schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:05:
[...]

Een vouwwagen heeft weinig luxe. Zelf heb ik een Holtkamper Flyer, niet bepaald een goedkope dus. Als ik die met de Jamets en andere goedkope wagens vergelijk dan is de mijne gewoon klein en simpel... als hij staat. Groot verschil is het opzetten en afbreken. Dat doe ik dus alleen en binnen een half uur staat het ding (compleet met voortent en luifeltje)

Bij de goedkope wagens zie ik regelmatig complete gezinnen 2 uur druk aan het werk. (dan staat er wel wat, die dingen zijn veel groter...)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Leuk dat het kan op deze manier, maar ik vind dit eigenlijk een beetje overengineerd. Duurt langer dan dat je 'm zelf opklapt.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Ik vind dat windforce ook een beetje door gefreaked. Leuk bedacht... voor een keertje. Maar liever een handig en goed doordacht systeem om met de hand op te zetten.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Inklappen kan hij ook op die manier toch? Handig als je meteen bier wilt drinken. :+

Ik zou zelf wat moeite hebben om zoveel geluid te maken op een camping, dan inderdaad maar een handige handklapper.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Misschien is de doelgroep wel oudere mensen die niet zoveel kracht meer hebben? Hoe vaak die met een vouwwagen weg zouden gaan is weer een ander ding, er is vast een publiek voor anders maken ze het niet haha.

Overigens zijn mijn caravan spiegels geleverd vandaag, meteen maar even gepast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqWZi0kMY-0vIQtRF3uxYBYvSgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8M5K74oO82TghqyYmr33ZtVe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4kpkOSch92yIAi51YAJa4EyApM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fBURdAQkL47kThK1ZjHDxEeq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPHSNtw_8v04VO2o8yTLJHiOimU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PKqEZqZna5SLaQuneYGbm8Gk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:07:
Misschien is de doelgroep wel oudere mensen die niet zoveel kracht meer hebben? Hoe vaak die met een vouwwagen weg zouden gaan is weer een ander ding, er is vast een publiek voor anders maken ze het niet haha.
Je ziet vaak ook offroad varianten dus ik denk dat de grootste doelgroep bestaat uit door-reizers die enkel opbouwen om te eten, slapen en weer verder.

Er is ook een merk met een harde top waarvoor je niet eens haringen nodig heb. Openklappen, stokken uitschuiven en klaar.
Overigens zijn mijn caravan spiegels geleverd vandaag, meteen maar even gepast!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je er al mee gereden? Bij mij lijken ze altijd wel te trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Deveon schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:37:
[...]

Nope ik heb er nog niet mee gereden, Tis feitelijk ook niet legaal om met caravan spiegels te rijden zonder caravan :p. Maar als ze trillen ligt dat meestal aan het feit dat je spiegels zelf trillen, want daar zitten ze muurvast op. Dus dan trillen echt alle spiegels die met dezelfde bevestiging vast zitten volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
Jezus christus. Je zult om 22.00 uur in de avond op de camping aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
Geluid valt wel mee. Demo gehad in de winkel in Utrecht.

Ook wij waren in de race voor eennvouwwagen en hebben dezelfde overwegingen gehad zoals @Gonadan. Aart Kok is erg mooi, mooi tentgevoel, maar prijzig. 15k is heul veul geld zullen we maar zeggen. Of je nu de zij-klapper neemt (zoals die Holtkamper) of de naar zij- en naar voren klapper. Ook wij hebben het even on hold gezet en zien het wel even aan. Voorig jaar een Cabanon gehuurd (Malawi 2) in Zoetermeer (Van der Slik) en het huren zelf beviel. De movability van de Cabanon niet echt. (Zie eerdere posts van vorig jaar in dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Deveon schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:37:
[...]
Zo te zien zijn het bolle spiegels, die compenseren de trillingen beter dan vlakke spiegels.
Wij hebben deze aangeschaft, de Obelink XL Deluxe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-S4z8oTDzsNgbaKeefveoKANiEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dr2DysXL2mScWaqpCue6ND9S.jpg?f=fotoalbum_large

Het vlakke deel (grote spiegel) trilt, maar geeft een goed beeld van wat er achter je gebeurt, het bolle deel (de smalle spiegel), geeft een kleiner en wat vertekend beeld, maar is wel rustiger.
Oh en zoals op de foto gebruik je ze dus niet, je moet de spiegel 180 draaien, zodat het bolle deel het verst uitsteekt.
YMMV en ervaring N = LETTERLIJK 1 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TheOmen schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:44:
Oh en zoals op de foto gebruik je ze dus niet, je moet de spiegel 180 draaien, zodat het bolle deel het verst uitsteekt.
Niet degene die @TgR_KILLER heeft gekocht. Aan de doos te zien is die constructie juist en niet anders te doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
Ursamajor schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:56:
[...]

Leuk dat het kan op deze manier, maar ik vind dit eigenlijk een beetje overengineerd. Duurt langer dan dat je 'm zelf opklapt.
Ik vind het ook meer een gimmick, vooral leuk voor de marketing. Het kan misschien handig zijn als je wat slechter bent qua fysiek?

Maar dat lawaai... man man man. Dat hoort toch niet op een camping thuis? Het is maar even, maar toch.
Evenals een draaiende airconditioning overigens. In de VS & Canada is dit bijna standaard, echt vreselijk al die aggregaten en airconditioning die je overal hoort draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
Gonadan schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:49:
[...]

Niet degene die @TgR_KILLER heeft gekocht. Aan de doos te zien is die constructie juist en niet anders te doen.
Sorry, ik was niet duidelijk. Het ging over de spiegels die wij hebben aangeschaft. Stonden bij Obelink een paar minuten te pielen totdat we er achter kwamen dat de hele spiegel gedraaid kan worden en dan kan je wel achter de caravan kijken... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
Dan hou ik me hart vast.
[scenario]
22.00, je staat rustig op een groen camping.
komt een elektrische auto aanrijden. Of een gewone. niks ergs. Je zit toch lekker buite, beetje van de ondergaande zon te genieten, lekkere whisky in je handen. En ach, het is altijd leuk om mensen aan hun vakantie te zien beginnen.
En dan gaat plots die turbo-fohn aan. Dag hertjes, dag lekker genieten van je whisky. En dan ga je hopen dat ze niet de volgende ochtend om 06.00 uur willen inpakken om verder te rijden.
[/scenario]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
Gonadan schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:48:
[...]

Nu schreef ik het nog verkeer ook, het is bij lange na niet de duurste variant, het is simpelweg een duur merk. Daarbij hebben we al een hoop luxe opties geweigerd omdat je dan zo op 18K zit. :P

Overigens zou ik bij een nieuwe tent nu ook niet voor een goedkope variant gaan en we hebben nu een best wel goede tent uitrusting opgebouwd. Een stap naar een vrij simpele en/of low-budget vouwwagen zou voor mij hoogstwaarschijnlijk op weinig vlakken een stap vooruit zijn. Het punt is simpelweg dat waar de duurste tenten ophouden de goedkoopste vouwwagens zo'n beetje beginnen (nee, ook dit is niet zwart/wit).
Als ik zo'n ding koop moet het wel een mooie stap zijn, anders ga ik beknibbelen op zaken waar ik waarde aan hecht om de prijs laag te houden. Als dat nodig is zal ik moeten concluderen dat ik het eigenlijk gewoon niet waard vind. ;)
Je zegt telkens dat jullie veel wensen/eisen hebben. Dat snap ik, maar wát zijn die eisen dan? Welke eigenschappen hebben die Holtkampers die een Jamet niet heeft?? Zelf hebben we twee vakanties een oude Jamet meegenomen op vakantie. Werkte allemaal nog perfect. Alleen het opzetten van de voortent was nogal beroerd. Maar dat is bij de nieuwere versies volgens mij aardig verbeterd...
Pagina: 1 ... 58 ... 277 Laatste