Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Autorijden vind ik niet erg, maar in totaal drie dagen extra (heen en terug) in de auto zitten weegt niet echt op tegen de luxe die de caravan biedt
Every magical journey begins with a single step
atomatenten in Uden. Nadat de Waard hun atelier in Nederland hadden gesloten waren twee medewerkers voor zichzelf begonnen.
De wit in Schijndel voor de Esvo tent. Lijkt qua materiaal en ontwerp ook erg op een de Waard tent.
En bij Bax voor de Baco/Falco 3500. Qua ontwerp vind ik het iets minder, vooral betreft de luifel. Maar de ruimte en vooral de opzet tijd is toch wel een groot voordeel.
Heel erg bedankt voor de input!
Ja, dat is een perfecte optie, wij genieten nu al meer dan 10 jaar van een 2e hands Albatros, bouwjaar 1999.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:36:
En is eventueel een tweedehands de Waard tent aanschaffen een goede optie?
Tip; mocht het niet meer in de auto passen, dan kan ie ook achterop:
[ Voor 12% gewijzigd door jurjen_g op 12-01-2020 16:06 ]
Begin maart verwachten wij een kleintje en twijfelen heel erg om dit jaar te gaan kamperen. De kleine slaapt natuurlijk nog heel veel. Maar er zijn ook nog 3 andere kids die wel vermaakt willen worden. Op zich zijn die op een leeftijd dat ze zichzelf wel kunnen vermaken, maar je wordt toch door die kleine geleefd.
Wij hebben grote tunnel tent waar wij met de baby en 1 kind in kunnen. Andere twee slapen in apart tentje. Ruimte is er genoeg.
Bij ons was het januari maar gewoon gaan kamperen. Hemelvaart had ook nog gekund maar die sloegen we over vanwege het ritme wat toen nog gehanteerd werd (elke twee uur voeding). Als het ritme het toelaat kan je het gewoon proberen.Highfive95 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:43:
Zijn er tweakers met die ervaring hebben met kamperen met een baby?
Begin maart verwachten wij een kleintje en twijfelen heel erg om dit jaar te gaan kamperen. De kleine slaapt natuurlijk nog heel veel. Maar er zijn ook nog 3 andere kids die wel vermaakt willen worden. Op zich zijn die op een leeftijd dat ze zichzelf wel kunnen vermaken, maar je wordt toch door die kleine geleefd.
Wij hebben grote tunnel tent waar wij met de baby en 1 kind in kunnen. Andere twee slapen in apart tentje. Ruimte is er genoeg.
De eerste twee dagen was het ellende om de wurm in slaap te krijgen, maar dat wende vanzelf en na vier dagen was het gewoon prima te doen. Of dat kwam omdat ik de slaapcabine met vuilniszakken had bekleed om schemer te simuleren of dat het vanzelf ging weet ik niet, ze sliep.
Uiteraard moet je je dagritme er wel wat op aanpassen, maar dat heeft in feite niet zoveel met kamperen te maken maar meer met het feite dat je een baby hebt. In die zin is het zaak een locatie uit te zoeken waar de anderen zich zelfstandig zeer goed kunnen vermaken zodat je met een gerust hart wat meer met de kleine bezig kunt zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met sleurhut 90. Met tent 105. (maar komt ook door de MTB die achterop zit). Ze geven bij die dragers aan dat je ook niet al te hard mag.Gonadan schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:37:
Als je vooroordelen weg wilt halen vergelijk dan wel appels met appels.
Als je bij een caravan de voortent of luifel niet mee rekent moet je dat bij de tent ook niet doen.
130+ vs 80/90 is een groot verschil, pauzes bepaal je zelf.
Opslag van een kar kost over het algemeen gewoon flink geld en is niet thuis. Gratis om de hoek is een luxe en zeker geen standaard.
Een tent of caravan van dezelfde leeftijd en staat zit veel meer verschil tussen dan 50%. Volgens mij vergelijk je nu een gammele occasion met een nieuwe tent.
Doek of wand is ook een groot verschil. Of dat je boeit is persoonlijk maar het is simpelweg niet hetzelfde.
En dan hebben we het nog niet over verzekering en onderhoud.
Ik ben niet tegen een caravan, maar vergelijk het wel objectief.
nee, mijn sleurhut is geen gammele occasion. Hij heeft net zo veel als mijn tent ; geen wc, 1 cabine en ruimte.
Oplsag ; 220/jaar. Om de hoek, in een loods.
Verzekering heb ik niet (onzinnig) en onderhoud hebben mijn kampeerspullen ook nodig.
Bij ons wordt de scheiding gemaakt door datgene wat we gaan doen.
1 gebied helemaal uitpluizen (vaak dmv geocachen) ; de grote tent (hoewel, 3 persoons Eureka)
Hiken ; kleine tent, soms 2 persoons, soms 3 persoons
Solo ; 1 persoons tent
Rondtrekken ; sleurhut.
[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 12-01-2020 18:19 ]
Ja. genieten, zolang het geen huilbaby is. Maar zlefs dan is verandering van omgeving ook bij diebabys positief. Nooit problemen met de babys gehad met kamperen. Vonden ze te gek. Warm land? klein badje bij. En ja, het is niet zo spectaculair.Highfive95 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:43:
Ruwweg 1500km van Amsterdam naar een punt halverwege Kroatië. Dat kun je ook prima op anderhalve dag rijden met een caravan, af en toe even ruilen met je vrouw zodat je rust hebt.Bowen_HAFX schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:29:
Ik reed toch over het algemeen niet langzamer dan 120 en in Duitsland regelmatig >160 en reed in anderhalf dag naar kroatie.
Autorijden vind ik niet erg, maar in totaal drie dagen extra (heen en terug) in de auto zitten weegt niet echt op tegen de luxe die de caravan biedt. Maar dat is uiteraard heel persoonlijk.
Je moet er niet van uit gaan dat je een gemiddelde van 120 kunt halen, en >130 mag bij regen ook niet in Duitsland (en sowieso maar op beperkte stukken). En dan de stukken Nederland en Kroatië zelf nog.
Niet dat dit een argument voor een caravan is, maar ook niet tegen.
Onder ideale omstandigheden ben ik ook wel eens in een uur of acht naar Zwitserland gereden maar de ritten naar Zweden toen we nu gewoon met ~100km/u. Spaart reteveel benzine uit en sowieso bijna overal behalve Duitsland de vmax.
Mijn vrouw heeft mij geleerd dat de vakantie begint zodra je de voordeur achter je dicht trekt. Heeft een hoop gedaan voor mijn geduld en gehaastheid.
Maar dan is een vouwwagen een mooie compromie die kan 120, of harder
[ Voor 17% gewijzigd door Chaoss op 12-01-2020 19:20 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ook dat is weer de charme, ieder z'n voorkeur en toch allemaal op een veldje op de camping.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Afgelopen zomers (voor en na, net buiten het hoogseizoen), veel caravans en campers gezien en relatief weinig tenten. Maar dit jaar in de dolomieten spande wel de kroon, een handvol tenten tegenover een karrevracht aan campers en caravans, misschien ook mede doordat we net voor het hoogseizoen zaten, maar er waren toch genoeg jonge gezinnen te vinden.
Nu gaan wij waarschijnlijk ook overstappen naar een vouwwagen komende vanaf een tent. Met een kleine heb je toch veel spullen bij, en het opzetten/afbreken en inpakken gaat me gewoon te langzaam, dus rondtrekken zie ik niet zitten met deze constructie. Iets meer comfort speelt ook mee (vooral bij de wederhelft). Het gaat prima met een een auto met dakkoffer, maar het is toch een hoop 'gedoe'. Misschien komen we in de toekomst wel weer terug bij een tent, als er wat minder bagage mee moet/kan.
Gelukkig kan ik met mijn wandeltochten met rugzak gewoon nog lekker in een tentje slapen
[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 13-01-2020 08:50 ]
Wij doen dat wel.
Prefereren de tent, zeker als we op 1 plek staan, bij. tijdens zomervakantie.
Maar in april gaan we week met sleurhut, staan dan max 2 dagen op 1 plek. En dan is een sleurhut wel makkelijk. Maar als het kan ; tent.
En idd, tenten staan wel stuk vriendelijker. Wat me opvalt bij veel caravansen dat was ook toen we de camper hadden), veel mensen gaan naar binnen zodra het donker wordt. Deurtje dicht, enz. Vind ik jammer.
Het valt inderdaad op dat mensen met een caravan of camper over het algemeen sneller binnen gaan zitten.
Een camping met tenten oogt ook vriendelijker/gemoedelijker, Tussen de caravan en campers voelt het voor mij persoonlijk toch wat minder 'avontuurlijk' als tussen andere tenten.
Klopt absoluut. En nu we zelf ook een caravan hebben moet ik zeker oppassen niet in de dezelfde val te lopen. N uhelpt het wel dat onze caravan niet luxe is. Toen we een camper hadden wilde ik daar in eerste instantie ook van alles inbouwen (TV, spelcomputer, meer van die meuk) maar daar vanaf gestapt omdat ik mezelf ken. Is het lekker buiten, ga ik binnen gamen. Heb dus nu enkel maar de PS Vita mee. Kleine handheld, blijf ik lekker buiten. En zo meer van dat spul.Luuk84 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:10:
@maartend Beiden kan ook natuurlijk, en iedereen moet vooral doen, wat hij/zij graag wil. Er zitten zeker voordelen aan een caravan of camper. Heb in Canada 2 maal een camper gehuurd en dat was fantastisch. Echt ideaal om rond te trekken, zeker met een kleine was het goed prima te doen.
Het valt inderdaad op dat mensen met een caravan of camper over het algemeen sneller binnen gaan zitten.
Een camping met tenten oogt ook vriendelijker/gemoedelijker, Tussen de caravan en campers voelt het voor mij persoonlijk toch wat minder 'avontuurlijk' als tussen andere tenten.
Jammere is wel dat ik met de caravan in van die afgebakende straatjes kom te staan op een camping, terwijl ik met tent juist graag op tentenveld sta. Wil dat ook graag met die caravan van ons. Maar ja, zal wel ergens iets moeten inleveren om er weer iets anders voor terug te krijgen.
Nu eerst eens voorbereiden voor een trekking in Albanie.
[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 13-01-2020 10:30 ]
Wij hebben 10 jaar een karsten 350 gehad. Kwaliteit is gewoon top. Basistent opzetten is ook echt 10 minuten werk (met een compressortje)Bowen_HAFX schreef op zondag 12 januari 2020 @ 07:43:
We willen de tent toch wel voor de komende 10 a 15 jaar gebruiken voor vakanties in Europa.
Ook zo nu en de een keer een voorjaarsvakantie of najaarsvakantie meepakken.
Wel een goed punt van de bagage. Stom genoeg niet eens zo overnagedacht, maar alleen de tassen zijn al een volledige slaapplek...
De falco/baco tenten lijken mij toch ook zeer de moeite waard om te gaan bekijken. Heeft iemand toevallig nog ervaring met een Karsten tent? Of toch nog een ander merk?
Reden dat we vorig jaar zijn overgestapt op De waard bosuil is het feit dat de luifels alsnog meer werk vereisen want die zijn alsnog met stokken. Ook hadden wij nog het oude type luifel wat gewoon echt veel te dunne stokken heeft en dus echt gammel is met dat zware katoenen doek.
Ook is de instap bij een karsten niet optimaal want die is niet hoog maar heeft wel een hoge drempel. Ook als het regent kun je de deur echt niet open laten "hangen" want die is schuin en dan regent het binnen dus minimaal 1 luifeldeel was wel vereiste bij opzetten. Dit was de minimale opzet uiteindelijk. We hadden ook nog een verlengluifel en regenluifel. waarmee je hem een stuk ruimer maakt.

Binnen heb je een zee van ruimte waar je vrijwel overal kan staan. Maar weer geen echte slaapcabine's Ja de scheidingswanden helpen iets maar die delen de tent echt door de helft en daar weer de helft van( dus 2x een ruimte van 1.75x1.75 en 1x 1.75x3.50) waardoor je bed alsnog onder het doek doorkomt.
Nu hebben we een de waard met fatsoenlijke deur en een echte slaapcabine.
Nadeel is dan wel weer die 100 haringen waar een de waard bekend om staat.

Heb helaas even geen betere foto maar de deur is hier en recht en overdekt met de basistent. Luifel hebben we nog niet staat wel op het wensenlijstje voor de vakantie van dit jaar.
Die is overigens geboekt bij : https://www.lez-eaux.com/
We gaan voor lekker handig dit jaar en hebben een premium plek geboekt. Dat is een
Campingplaats 150m² minimum + stroom 16A + drinkwater + drainage en inbegrepen :
Koelkast, Gril-magnetron, tuinhuisje, tuinset, parasol, 2 ligbedden, bbq. Scheelt weer een hoop gesjouw met de motor
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Wij doen het vanaf dit jaar met deze:harley schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:55:
Nu hebben we een de waard met fatsoenlijke deur en een echte slaapcabine.
Nadeel is dan wel weer die 100 haringen waar een de waard bekend om staat.
https://nordisk.co.uk/oppland-3-lw/forest-green/p/75
minder ruim uiteraard, maar wel een slaapcabine en 2 deuren, en ondanks de schaarste van haringen toch geschikt t/m windkracht 11 (windtunnel test). Bovendien weegt het hele spul maar iets over de 3 kilo met stokken. Voor kinderen hebben we er dan nog een mini 2 persoons tentje naast, en voor de leefruimte een grote tarp (3x4 meter met ogen) die je uiteraard in tientallen verschillende configs kunt opzetten (zelfs als reservetent indien nodig). We hebben ook een bijpassende 'footprint' gekocht zodat de boel warm en droog blijft, de slaapmat is reeds geisoleerd (https://www.mountain-equipment.co.uk/aerostat-down-7-0-mat) en de slaapzak (https://www.mountain-equipment.co.uk/helium-600) houd het ook wel warm
Voornaamste nadeel dat ik zie ten opzichte van jouw opzet is dat wij niet kunnen staan in onze tenten en onze leefopzet 'open' is in plaats van in de tent, maar wij kamperen dan ook gewoon ergens in de wilde natuur waar we sowieso weinig volk tegenkomt. Wel zo handig als je gaat douchen in een rivier en kookt boven een open vuur
Voornaamste voordeel is dat deze setup nog relatief veel ruimte geeft, flexibel aan te passen is aan het terrein, geen klap weegt zodat je ook eens wat verder het terrein in kan en de spullen van deze fabrikanten zijn ook nog eens milieuvriendelijk geproduceerd
[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-01-2020 11:08 ]
toen ik zijspan ging rijden tig jaar geleden zijn we echt de eerstvolgende dag nadat ie rijdbaar was een katoenen piramide tent gaan kopen voor met zijn tweeen.
Dat is nu mijn winter of max 2 dagen met zijn drieen weg tent.

En als ik alleen ( solo motor) op pad ga dan neem ik dat bruin/oranje tentje mee wat naast de bosuil staat en mijn zoontje soms meeneemt als zijnde zijn tent.
Ja hier. die was 2 weken toen die voor het eerst in het zijspan meeging en 4 weken toen die in een tent sliep. Gewoon in een degelijk campingbedje met matrasje en een goede slaapzak + evt fleecedeken als het koud is. Verder niet spannender maken dan het is. De kleine weet echt niet of hij in zijn eigen slaapkamer ligt of in de tent. Jong geleerd is oud gedaan en het is maar net wat je ze aanleert.Highfive95 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:43:
[ Voor 48% gewijzigd door harley op 13-01-2020 11:12 ]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Ieder kind is natuurlijk anders, maar bij ons was het werkelijk waar drama. Dochter wilde niet slapen en werd regelmatig wakker. We zijn zelfs eerder naar huis gegaan aangezien we geradbraakt waren door gebrek aan slaap.Highfive95 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:43:
Wij zijn pas met de kleine gaan kamperen toen ze net 2 jaar was, dus ervoor kan ik niks over roepen. Maar afgezien het normale keten en streken uithalen was ze een prima kampeerkindbarrymossel schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:09:
[...]
Ieder kind is natuurlijk anders, maar bij ons was het werkelijk waar drama. Dochter wilde niet slapen en werd regelmatig wakker. We zijn zelfs eerder naar huis gegaan aangezien we geradbraakt waren door gebrek aan slaap.
We maken ze wel moe door de dag heen, wandelen, activiteiten, spelen in het water enzo. Maar 's avonds kruipt ze dan stilletjes uit haar slaapzakje om haar knuffeltjes overal in te proppen (zijvakjes, mama's kussen) en alle andere spullen eruit te trekken enzo. Ze weet dat zo'n tent gehorig is dus ze is supervoorzichtig zodat we het pas opmerken als ze per ongeluk geluid maakt... met andere woorden, doodnormaal kindergedrag en hoort ook gewoon bij kamperen. Net zoals modderbaden, eten wanneer je zin hebt en veel later dan normaal slapen (en net zo vroeg als normaal opstaan).
Voor het koken heb ik zo'n grote gietijzeren pan en wil er ook nog een "Dutch Oven" bij hebben maar dat soort spul is wel alleen geschikt voor autokamperen ivm het gewicht. Voor wandelen of motorkamperen heb ik alu spulletjes en MRE's, in feite kan ik alles in één grote 62l rugzak proppen en die achterop binden. Dan kan ik ook nog kiezen voor een hangmat overigens, hartstikke fijn slapen
[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-01-2020 11:17 ]
We gebruiken een nomad kids travel bed (ook in katoen) en dat werkt helemaal prima. Kleintje kan alle kanten op draaien en nergens uitvallen. En je kunt het bedje ook even buiten tussen de bomen/struiken zetten als het erg warm is in de tent overdag.
Probeer het gewoon uit, dan merk je het vanzelf

Ja ik weet plaatje is te groot maar is linkt naar fabrikant zijn plaatje. Wij hebben nog geen foto's ervan, moet nog komen dit jaar.
Dat je de tent kan demonteren en dan een trailer (aanhanger dus) overhoud, hartstikke leuk, maar in de praktijk geloof ik niet dat heel veel mensen dit gaan doen. Uiteindelijk zal de meerheid hem gebruiken als vouwwagen. Tegenwoordig moet alles een apart of nieuw (internationaal) naampje krijgen lijkt het wel
[ Voor 7% gewijzigd door Luuk84 op 13-01-2020 11:48 ]
Aan de activiteit in de topic te zien klopt dit welDe tweede zondag van januari – dit jaar op de 12e – is namelijk al jaren de dag waarop de meeste Nederlanders hun zonvakantie boeken. Dat blijkt uit onderzoek van reisorganisatie Riksja Travel.
Even terugkomend op het kamperen met een baby. Ik vind reizen over het algemeen makkelijker met een baby van 4-8 maanden dan met een dreumes van 1,5 jaar. Die baby slaap wel, ideaal. Wij hebben vliegreizen gedaan van 5 uur met een baby en dat gaat prima maar zodra ze 1,5 zijn zou ik dat niet zo snel meer doen.
Voor dit jaar ben ik nog op zoek naar een camping in het noord-westen van Oostenrijk. Op max 8,5 uur rijden vanuit midden Nederland. We hebben nu wat campings op het oog in de deelstaat Voralalberg maar ook enkele in Tirol (omgeving Reutte en richting Zugspitze). Animatie etc. is voor ons niet nodig, maar een gezellige rustige familiecamping met kinderen is wel prima. We zoeken een gemoedelijke (boeren)camping met het liefst beschutte plekken (bijvoorbeeld met hagen ofzo). Het valt me echter op dat ze alleen tentenvelden kennen in Oostenrijk. Ook boeren hebbben meestal gewoon een rechthoekig weiland met 2 paden en that's it.
Voordat we boeken wil ik me eerst wat meer verdiepen in de omgeving. Tijdens een vorige vakantie moesten we bij elk uitje de berg afrijden en kwamen we elke dag langs dezelfde route. Een centrale ligging is dan eigenlijk ook heel wat waard.
Helaas heeft Tirol niet een grote touristenkaart (wel kleinere) zoals Kärnten dat bijvoorbeeld wel heeft. (Grote aanrader trouwens, die kaart!)
Eigen ervaring: 1,5 jaar later lopen ze nog net zoveel weg, maar hebben ze meer levenservaring en zien we het minder als een probleemJelte schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:01:
@Cheesy Kind van 1.5 loopt de hele tijd weg ja1.5 jaar later luisteren ze al een stuk beter en kun je ze meer hun gang laten gaan.
Voor een zaterdag vond ik het opvallend rustig, je kon een kanon afschieten in de showroom zonder iemand te raken
Het slaapcompartiment vond ik wel fijn met 2 vaste bedden. Onze dochters van 3 en 5 vonden het al helemaal geweldig en de jongste wilde eigenlijk wel slapen in het zogenoemde 'hondenhok' onder het reguliere bed
Ondertussen was mijn oudste dochter benieuwd waar die tent nou vandaan komt.
Verder hebben we wat Aart Kok modellen (Kariba/Kavango e.d.) bekeken maar eigenlijk vonden we die wat donker en somberder ogen. Dat het er uitziet als een tent is wellicht een pluspunt maar de kleuren donkeroranje en donkergroen vind ik persoonlijk niet meer van deze tijd. Ook het gebrek aan lichtval vind ik wel een dingetje, de panoramadaken zijn leuk als de zon schijnt maar volgens mij heb je er bar weinig aan in het NL'se klimaat.
Wat betreft de Combicamp en vouwwagens in het algemeen, hier word je toch blij van
We hebben onze camping voor de zomervakantie ook geboekt, we gaan de Ardeche eens proberen:
https://www.campinglescharmilles.eu
Sinds we onze vouwwagen hebben zijn we elke zomervakantie in een ander land geweest, in gronologische volgorde:
Nederland, Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk, Slowakije en komende zomer dus Frankrijk.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Leuk! Hier al jaren veel plezier van een Smitveld Ruebist. Ik neem aan dat je ook een mooie boogluifel hebt? Die is wel echt een must. Verder heerlijke vouwwagen. Ideaal dat 2 kids beiden een eigen 'kamertje' hebben. Bij ons zitten ze nu allebei in eigen tentje en mijn vrouw en ik hebben nu allebei een eigen inloopkastmutsje schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:38:
Wij beginnen last van ons lichaam te krijgen en hebben daarom voor een tent trailer gekozen. Let wel dit is wat anders dan een sleurhut. Als je deze opgezet ziet staan lijkt het net een tent namelijkZie deze [Afbeelding]
Ja ik weet plaatje is te groot maar is linkt naar fabrikant zijn plaatje. Wij hebben nog geen foto's ervan, moet nog komen dit jaar.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
We hebben er een luifel maar volgens de vrouw geen boogluifel. We hebben ding 2e hands gekocht alweer paar maanden geleden. Ga wel kijken of ik die keuken meerwaarde vind met gaspit. Heb nog oude gasfornuis liggen waar 3 pannen naast elkaar op kunnenvandermark schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:35:
[...]
Leuk! Hier al jaren veel plezier van een Smitveld Ruebist. Ik neem aan dat je ook een mooie boogluifel hebt? Die is wel echt een must. Verder heerlijke vouwwagen. Ideaal dat 2 kids beiden een eigen 'kamertje' hebben. Bij ons zitten ze nu allebei in eigen tentje en mijn vrouw en ik hebben nu allebei een eigen inloopkast
Ok, ik zou echt kijken of je die erbij kan krijgen. De boogluifel zorgt voor zoveel extra leefruimte bij regen of warme zon. Ook buiten laten staan van veel spullen kan daarmee. Onze Ruebist is ondertussen al 15 jaar oud en die had al voorbereiding voor de boogluifel dus het zou wel moeten kunnen, tenzij je een erg oud model hebt? Hieronder een kleine indruk van de boogluifel.mutsje schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:42:
[...]
We hebben er een luifel maar volgens de vrouw geen boogluifel. We hebben ding 2e hands gekocht alweer paar maanden geleden. Ga wel kijken of ik die keuken meerwaarde vind met gaspit. Heb nog oude gasfornuis liggen waar 3 pannen naast elkaar op kunnen
Dit nadat ik bij de eerste aanschaf 2 weken terug ben opgelicht en niets geleverd heb gekregen....
(foto is aangepast het grijze gedeelte hebben we dus al het beige gedeelte komt er nu bij)
Kijk even goed in de spullen, ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat er Smitvelds in 2017 zijn verkocht zover boogluifel. Nieuw zitten die in alle zeer goedkope pakketten die je er bij kan bestellen. Misschien heb je mazzel 👍🏻.mutsje schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:06:
Ons model is uit 2017mensen hadden het 2 jaar maar toch besloten om een caravan te kopen. We hebben 6500 erin geïnvesteerd dus een boogluifel moet nog maar even wachten, iets met bufferen en genoeg geld op rekening schijnt ook belangrijk te zijn
Sowieso veel plezier.
Oh, ja ik denk dat je ook geen kindertentjes hebt om in de tent te hangen? Zou ik niet kopen of gebruiken. Wij gebruiken ze nooit en de slaapruimtes van de kinderen zijn daardoor veel ruimer en opener.
Wij hebben de reubist elegance met volgens mij alle opties dus ook die kindertentjes. Ook die idiote keuken met gasstel (a 1400 euro lijstwaarde.... verzin je niet). En het is een verlengde , enige wat mist is het fietsenrek maar ik ga voor stel buizen geen 500 euro betalenvandermark schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:35:
[...]
Kijk even goed in de spullen, ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat er Smitvelds in 2017 zijn verkocht zover boogluifel. Nieuw zitten die in alle zeer goedkope pakketten die je er bij kan bestellen. Misschien heb je mazzel 👍🏻.
Sowieso veel plezier.
Oh, ja ik denk dat je ook geen kindertentjes hebt om in de tent te hangen? Zou ik niet kopen of gebruiken. Wij gebruiken ze nooit en de slaapruimtes van de kinderen zijn daardoor veel ruimer en opener.
Die conclusie blijf ik ook steeds maar weer op terug komen. Veel geld voor net niet.vhal schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:44:
Verder is het wel redelijk veel geld voor een 'keuken' waarbij de laatjes (ook die van Aart Kok) niet echt soepel lopen
Qua kleuren heb je nog keuze, ik vond de combinatie met dat zwart-achtige wat de River Lodge had mooier wat dat betreft. Op zich ben ik altijd wel voorstander van kleuren die nog enigszins in de natuur terug te vinden zijn. Alles in dat caravancrème trekt mij dan weer niet echt.Verder hebben we wat Aart Kok modellen (Kariba/Kavango e.d.) bekeken maar eigenlijk vonden we die wat donker en somberder ogen. Dat het er uitziet als een tent is wellicht een pluspunt maar de kleuren donkeroranje en donkergroen vind ik persoonlijk niet meer van deze tijd. Ook het gebrek aan lichtval vind ik wel een dingetje, de panoramadaken zijn leuk als de zon schijnt maar volgens mij heb je er bar weinig aan in het NL'se klimaat.
Dat panoramadak ben ik ook erg benieuwd naar inderdaad, hoeveel gebruik je dat nu daadwerkelijk? Natuurlijk prachtig als het zo warm is dat je de tent uit drijft maar meestal wil je hem dan 's nachts toch wel dicht en in NL zal je hem inderdaad zelden open doen ben ik bang.
Daarnaast, als de zon écht schijnt wil je hem juist niet open want dan heb je continu de zon op je bakkes.
Dan heb jij zeker van die grote ramen aan de zijkant? Schuine wanden of daken laten een tent ook al snel kleiner ogen. De vierkantere modellen geven wat dat betreft een ander gevoel.Chaoss schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:17:
Grappig, wij vonden de Aart kok modellen inderdaad ook te donker, hebben weinig lichtinval en ogen dan ook gelijk kleiner/claustrofobischer. Wij hadden bij Aart kok ook de voorkeur voor de Flexi maar hebben uiteindelijk de Odyssee gekocht.
€1400? Maar die Smitveld keuken is echt niet meer dan een wiegelige tafel met gasstel erin geschroefd. Het blijft mij verbazen wat voor verdienmodel er achter de accessoires zit.mutsje schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:50:
Wij hebben de reubist elegance met volgens mij alle opties dus ook die kindertentjes. Ook die idiote keuken met gasstel (a 1400 euro lijstwaarde.... verzin je niet). En het is een verlengde , enige wat mist is het fietsenrek maar ik ga voor stel buizen geen 500 euro betalen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar zit echt wel de boogluifel bij, tenzij de vorige eigenaren die er bewust buiten hebben gelaten.mutsje schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:50:
[...]
Wij hebben de reubist elegance met volgens mij alle opties dus ook die kindertentjes. Ook die idiote keuken met gasstel (a 1400 euro lijstwaarde.... verzin je niet). En het is een verlengde , enige wat mist is het fietsenrek maar ik ga voor stel buizen geen 500 euro betalen
@vandermark we gaan het beleven, in mei gaan we voor het eerst weg geloof ik (ligt aan wat de baas wil). Zal dan wel wat foto's hier posten. Ook moet ik nog een klein kastje met lades maken voor bestek en kruiden. Want mevrouw muts wil nu wel halve keuken aan kruiden etc meenemen want hebben toch de ruimte hehe.
We gaan sowieso tweedehands kopen, want we willen nog meer in het leven
Wensen en eisen:
- bedslaapplek voor 4p, dat betekent dus iets met een harde bodem
- een stukje droog leefgedeelte (heeft volgens mij iedere VW wel zo ongeveer)
- (plek voor een) keuken setup
- deksel waar we nog eens wat op kunnen monteren, fietsen, dakkoffer oid.
- een wagen die met enig gemak nog 5-10 jaar meekan
Wat we niet écht nodig hebben
- een snel opgezet model. we zijn meer blijvers dan trekkers, en als we al meerdere locaties aan zouden doen dan iig niet elke dag iets nieuws
EDIT:
We liepen dus al snel tegen een Holtkamper Flyer aan die voor ongeveer €2000 op MP staat. Leuk ding, goed merk, maar is dit vette overkill en kunnen we voor de helft ook blij zijn met wat we kopen?
Je hebt wel een zitmogelijkheid in de bak zelf, maar geen voortentgedeelte met een kuipzeil oid. Dat maakt het misschien wel wat beperkt met de kinderen (2 en 5 jaar) als het echt prutweer wordt
https://www.marktplaats.n...ion-met-veel-extra-s.html
[ Voor 25% gewijzigd door Pathogen op 27-01-2020 16:11 ]
* aReaRe heeft zijn Karsten oppomp tent 260 ingeruild voor iets lichter en makkelijker hanteerbaar qua stof met opvouwen
Wel met pijn in het hart, het was een heerlijke tent, goede degelijke constructie (materiaal keus) maar het wordt teveel voor mijzelf om het in mijn eentje weer netjes in de tentzak te verpakken.
Opzetten is een 10+.
Gelukkig gaat de tent een nieuwe eigenaar krijgen via Karsten tenten.
Levering 29 februari 2020.
Van:

Naar:
Bardani Airwave 300 TC.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
De hoofdtent heb ik altijd makkelijk gevonden. Ook qua opruimen nooit problemen mee gehad.aReaRe© schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:53:
Zo , de kogel is door de tent
* harley heeft zijn Karsten oppomp tent 260 ingeruild voor iets lichter en makkelijker hanteerbaar qua stof met opvouwen
Wel met pijn in het hart, het was een heerlijke tent, goede degelijke constructie (materiaal keus) maar het wordt teveel voor mijzelf om het in mijn eentje weer netjes in de tentzak te verpakken.
Opzetten is een 10+.
Gelukkig gaat de tent een nieuwe eigenaar krijgen via Karsten tenten.
...
alleen al die luifels die alsnog met (glasfiber) stokken moesten daar was ik 3x zo lang mee bezig als de basistent.
Nu gaan we van't zomer kamperen in een tent, bij het bergummermeer (FR) in een wat saaie maar degelijke tent
Goed, beetje sfeer en gezelligheid creëren we zelf wel. Maar ik ben even aan het nadenken over het eten/koken. ik hou wel van fatsoenlijk eten maar heb geen zin om van't zomer in een snikhete tent te gaan staan en wil daarom een skottelbraai kopen.
Ik was alleen even benieuwd hoe jullie koken/bakken e.d. want ik heb vorig jaar amper een skottelbraai gezien op camping, zijn er inmiddels nieuwe innovaties oid?
-bbq is geen optie voor me, want dat vind ik 1/2x per zomer leuk zat, en dat doe ik thuis wel weer een keer.
-Uiteraard eten we een keer buiten de deur, en word er een keer patat gehaald
[ Voor 3% gewijzigd door Jelte,89 op 29-01-2020 15:18 ]
Revive the guild!
Dat is wel vreemd, op de campings waar ik kom heeft bijna iedereen wel een skottelbraaiJelte,89 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:17:
Ik was alleen even benieuwd hoe jullie koken/bakken e.d. want ik heb vorig jaar amper een skottelbraai gezien op camping, zijn er inmiddels nieuwe innovaties oid?
Mijn ervaring met een skottelbraai is dat je snel een pitje mist, bijvoorbeeld om een saus op te warmen of iets warm te houden wat langer of korter moet garen/bakken. Wij hebben zelf zo'n goedkoop gasbrandertje van de Action er bij gekocht, werkt perfect!
Maar als je het leuk vind kun je ook gewoon een paar weken eenpansgerechten maken. Deze link stond een keer in dit topic, die heb ik toen opgeslagen: https://www.kampeerclub.nl/pagina/eenpitter
Neem zelf altijd de Coleman fuel stove mee. Heb wel de Amerikaanse (lees grotere) uitvoering. Dan heb je 2 pitten waar je ook een fatsoenlijke pan op kwijt kunt.
@Cheesy Leuke gerechten! Ga ik zeker onthouden
[ Voor 9% gewijzigd door Jelte,89 op 29-01-2020 20:26 ]
Revive the guild!
Ik neem altijd meeJelte,89 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:17:
Na vorig jaar de caravan geleend te hebben van mijn ouders (met alleen een luifel) kan ik zeggen dat het ons als gezin goed is bevallen (ik heb kamperen altijd al heerlijk gevonden) maar mijn vrouw en 2 kids (4 en 2) dus ook.
Nu gaan we van't zomer kamperen in een tent, bij het bergummermeer (FR) in een wat saaie maar degelijke tent
Goed, beetje sfeer en gezelligheid creëren we zelf wel. Maar ik ben even aan het nadenken over het eten/koken. ik hou wel van fatsoenlijk eten maar heb geen zin om van't zomer in een snikhete tent te gaan staan en wil daarom een skottelbraai kopen.
-bbq is geen optie voor me, want dat vind ik 1/2x per zomer leuk zat, en dat doe ik thuis wel weer een keer.
-Uiteraard eten we een keer buiten de deur, en word er een keer patat gehaald
1 skottelbraai met enkel de Paella pan.En een kleine, groene gasfles
1 (benzine) of (gas)brander voor bijv het koken van rijst.
Met beide dingen samen maak ik alles dat je maar wilt.
Het vlees gaat op de BBQ, en ik maak iets van een bijgerecht op het pitje. Het 3 pits gasstel in de caravan gebruik ik hooguit een paar keer per vakantie (voornamelijk op doorreis).
Voor wat betreft BBQ-en, ik vind het heerlijk om gerechten op de BBQ te bereiden. Op vakantie heb ik daar uitgebreid de tijd voor, en gebruik die dus ook. Lekker spare-ribs 5 uur slowcooken bijvoorbeeld. PID-regelaartje mee, zodat ik gerust 1 of 2 uur niet naar het ding hoef om te kijken. Maar ik maak hem ook gerust aan om alleen een paar worsten te grillen.
Maar goed, hetzelfde kan natuurlijk ook met een Skottel of gas-grill.
Ik zat ook nog te kijken naar zoiets en ik vroeg mij af, of zo'n benzine brander toch niet een naar benzine ruikt tijdens het koken?harley schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:52:
Skottel raai liggen hier 2 in de garage en die zijn er al 5 jaar niet uit geweest.
Neem zelf altijd de Coleman fuel stove mee. Heb wel de Amerikaanse (lees grotere) uitvoering. Dan heb je 2 pitten waar je ook een fatsoenlijke pan op kwijt kunt.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Als die goed brand niet nee, ga dit jaar ook eens op Aspen4 branden kijken of dat nog scheelt in de roetvorming met de huidge E5/E10 rommelBowen_HAFX schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:33:
[...]
Ik zat ook nog te kijken naar zoiets en ik vroeg mij af, of zo'n benzine brander toch niet een naar benzine ruikt tijdens het koken?
er zal altijd wel enig moment zijn dat je wat ruikt...meestal tijdens het aansteken of uitdraaien... tijdens het koken zelf zul je er niks van ruiken normaal gesprokenBowen_HAFX schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:33:
[...]
Ik zat ook nog te kijken naar zoiets en ik vroeg mij af, of zo'n benzine brander toch niet een naar benzine ruikt tijdens het koken?
Afgelopen zomer twee weken gekookt op aspen 4t met onze coleman brander. Is goed bevallen.harley schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:52:
[...]
Als die goed brand niet nee, ga dit jaar ook eens op Aspen4 branden kijken of dat nog scheelt in de roetvorming met de huidge E5/E10 rommel
Hoewel, dan kan ook wel weer op de plaat... maarja, knakworstjes weer niet
@harley, heb jij er niet eentje over die ik over kan nemen?
Revive the guild!
Tip: hou er bij het uitzetten even een lucifer of aansteker bij: dan brand je alsnog het meeste weg (de vlam zal aan en uit flikkeren) en ruik je het minst.Cyberpope schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:45:
Nee, wel als je hem afzet even..
Zo hebben wij jaren zo'n dubbele coleman koffer in een camperbusje gebruikt zonder issues
Diclaimer: Coleman raadt dit niet aan (binnengebruik) dus doe het niet
Wij hebben na enig onderzoek gekozen voor een Trigano Odyssee. Deze valt wel onder de snelklappers, maar uiteindelijk gaat de meeste tijd toch zitten in alles netjes neerzetten en inrichten. Omdat je verder niets hoeft op te bouwen kun je m dus rustig in je eentje opzetten terwijl de kids zich al ergens aan het vermaken zijn. Theoretisch kun je m in 20 min slaapklaar hebben met 4 stangen en een paar haringen. In de praktijk ben ik er op mn gemakje 45-60 min. mee bezig, maar dan staat alles als een huis.Pathogen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:01:
Dus. Onze tentvakantie voor een prikkie is vorig jaar prima bevallen, maar vrouwlief is toch nog een beetje huiverig voor het veel-regen-scenario. Nu zijn we aan het zoeken naar een vouwwagen.
We gaan sowieso tweedehands kopen, want we willen nog meer in het leven
Wensen en eisen:
- bedslaapplek voor 4p, dat betekent dus iets met een harde bodem
- een stukje droog leefgedeelte (heeft volgens mij iedere VW wel zo ongeveer)
- (plek voor een) keuken setup
- deksel waar we nog eens wat op kunnen monteren, fietsen, dakkoffer oid.
- een wagen die met enig gemak nog 5-10 jaar meekan
Wat we niet écht nodig hebben
- een snel opgezet model. we zijn meer blijvers dan trekkers, en als we al meerdere locaties aan zouden doen dan iig niet elke dag iets nieuws
EDIT:
We liepen dus al snel tegen een Holtkamper Flyer aan die voor ongeveer €2000 op MP staat. Leuk ding, goed merk, maar is dit vette overkill en kunnen we voor de helft ook blij zijn met wat we kopen?
Je hebt wel een zitmogelijkheid in de bak zelf, maar geen voortentgedeelte met een kuipzeil oid. Dat maakt het misschien wel wat beperkt met de kinderen (2 en 5 jaar) als het echt prutweer wordt
https://www.marktplaats.n...ion-met-veel-extra-s.html
Apparaat is niet té groot, waardoor je niet snel een te kleine kampeerplek zult hebben. Binnen genoeg ruimte om ook enkele regendagen te overleven. Voor de kinderen is er een mooi speelgedeelte op de grond onder het uitklapbed.
Voor 4 personen prima met 2 vaste bedden. Zelfs tot 8 personen uitbreidbaar.
Keuken hangt los achterop en (met wieltjes eronder) rij je m zo naar de gewenste plek. Bij ons altijd onder de luifel, niet in de tent.
Met een imperiaal erop kun je makkelijk nog extra zooi meenemen. Fietsen en dakkoffer gaat prima. Enige nadeel is dat de imperiaal er echt geheel af moet wanneer je wilt klappen. Als je niet vaak verkast vind ik dat prima. Anders zou je ook de dakkoffer nog op de auto kunnen plaatsen.
Bij droog stallen zal vrijwel elke vouwwagen het lang uithouden. Ons model is uit 2002, niet meer de mooiste, maar alles werkt!
Nieuwere modellen worden geleverd met lattenbodem met gasveren (erg prettig!) en een kuipzeil (nut hiervan zie ik vooral met koud/slecht weer) maar zelfs dan hebben we met een los grondzeil(bouwzeiltje) eigenlijk geen issues. Mocht t echt noodweer zijn, dan zetten we t meeste spul in de bak of iets verhoogd op wat houten plankjes.
Aanbod 2e hands is over t algemeen vrij groot in diverse prijsklassen.
Leuk, die wou ik ook noemen.Phony schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:16:
[...]
Wij hebben na enig onderzoek gekozen voor een Trigano Odyssee. Deze valt wel onder de snelklappers, maar uiteindelijk gaat de meeste tijd toch zitten in alles netjes neerzetten en inrichten. Omdat je verder niets hoeft op te bouwen kun je m dus rustig in je eentje opzetten terwijl de kids zich al ergens aan het vermaken zijn. Theoretisch kun je m in 20 min slaapklaar hebben met 4 stangen en een paar haringen. In de praktijk ben ik er op mn gemakje 45-60 min. mee bezig, maar dan staat alles als een huis.
Apparaat is niet té groot, waardoor je niet snel een te kleine kampeerplek zult hebben. Binnen genoeg ruimte om ook enkele regendagen te overleven. Voor de kinderen is er een mooi speelgedeelte op de grond onder het uitklapbed.
Voor 4 personen prima met 2 vaste bedden. Zelfs tot 8 personen uitbreidbaar.
Keuken hangt los achterop en (met wieltjes eronder) rij je m zo naar de gewenste plek. Bij ons altijd onder de luifel, niet in de tent.
Met een imperiaal erop kun je makkelijk nog extra zooi meenemen. Fietsen en dakkoffer gaat prima. Enige nadeel is dat de imperiaal er echt geheel af moet wanneer je wilt klappen. Als je niet vaak verkast vind ik dat prima. Anders zou je ook de dakkoffer nog op de auto kunnen plaatsen.
Bij droog stallen zal vrijwel elke vouwwagen het lang uithouden. Ons model is uit 2002, niet meer de mooiste, maar alles werkt!
Nieuwere modellen worden geleverd met lattenbodem met gasveren (erg prettig!) en een kuipzeil (nut hiervan zie ik vooral met koud/slecht weer) maar zelfs dan hebben we met een los grondzeil(bouwzeiltje) eigenlijk geen issues. Mocht t echt noodweer zijn, dan zetten we t meeste spul in de bak of iets verhoogd op wat houten plankjes.
Aanbod 2e hands is over t algemeen vrij groot in diverse prijsklassen.
Wij hebben 6 jaar met een Odyssee gekampeerd, toen een tijd niet, en afgelopen jaar hebben we er weer een gehuurd voor een trektocht door Engeland. Wij krijgen 'm met z'n 2'en in 20 minuten echt heel aardig opgezet (voor 1 of 2 nachten zonder veel wind goed genoeg), en dat betekent voor ons dat je gemakkelijker besluit om naar meerdere plekken te gaan. Wij lagen er afgelopen zomer met z'n vieren in, waarbij mijn kinderen van 14 en 16 inmiddels gewoon volwassen afmetingen hebben (bijna). Dochterlief heeft zoonlief al snel verbannen naar het tentje onder haar slaapgedeelte omdat hij teveel beweegt in z'n slaap, maar het bed is groot genoeg.
En wat prijs betreft;
realiseer je dat het geen rocket-science is allemaal. Een bak op wielen met een tent en wat bedrading. Je kunt prima zelf bekijken wat er goed is en wat er aan het verslijten is. Tentdoek is te repareren, matrassen zijn te vervangen of te bedekken met een topper (of allebei, zoals wij doen; heerlijk). Goed naar de banden kijken want die maken niet veel kilometers maar moeten toch vervangen worden na zoveel jaar, wegens uitdroging e.d.
Daar valt wel wat op af te dingen: In stalling denk ik dat muizen (en ander klein gespuis) een groter probleem zijn dan regen voor een vouwwagen.Phony schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:16:
[...]

Ik heb al even gekeken bij de onderdelen van Cadac maar dit is nog de voorloper van de skottelbraai 1 en de skottelbraai 2 zoals Cadac deze noemt.
De brander die ik heb ik, wijkt af van deze 2 types, zodoende heb ik geen idee welke pandrager ik moet bestellen, (er zijn 3 types) helaas geeft de klantenservice (e-mail) geen gehoor.
Ik heb dit type:
Iemand die mij verder kan helpen? Zal deze ook even crossposten in het kleine vragen topic...
Revive the guild!
Revive the guild!
Omdat bij ons type de opvangrand de gaspit afschermt en de warmte naar de rand van de Cadac stuurt, ging er veel gas verloren. Ik kan er geen foto van vinden, de huidige Cadac's hebben dit niet. (ik bedenk me nu dat de opvangrand er misschien wel af moet...).
We koken op CampingGaz en dat werd een dure aangelegenheid. Het jaar er op hebben we een extra gasstelletje meegenomen. Sowieso een stuk handiger, want met een Cadac heb je maar 1 pit. Als je bakt, kan je geen rijst of aardappelen koken.
If it does not kill u, it makes u stronger
Maar ik heb in de tent een 2 pits gasstelletje, die wil ik dan gebruiken voor het koken van aardappelen/rijst.
Nog maar eens stoutmoedig een mailtje gestuurd naar Cadac.
[ Voor 20% gewijzigd door Jelte,89 op 05-02-2020 13:21 ]
Revive the guild!
https://www.decathlon.nl/...?mc=8492957&c=BRUIN_BEIGE
Wat voor ervaringen zoek je?nielsven schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:54:
Ik heb het idee dat jullie wat meer high end gear hebben, maar heeft iemand wellicht ervaring met onderstaande tent?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Er staan 520 reviews ondernielsven schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:54:
Ik heb het idee dat jullie wat meer high end gear hebben, maar heeft iemand wellicht ervaring met onderstaande tent?
Via cashbackxl (max) 5% korting trouwens
[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 06-02-2020 09:13 ]
Voor dat geld is het vast een prima tent. Ga gewoon eens kijken. Ligt er allemaal aan wat jij er mee wil doen en wat jij er van verwacht. Als je besluit na een keer kamperen dat het toch niet helemaal je ding is zet je hem op Marktplaats voor 75 euro. In het algemeen maakt Decathlon voor de prijzen die ze vragen prima spullen. Natuurlijk het is geen De Waard, Hilleberg of noem wat anders tent, maar dat zit dan ook meteen in compleet andere prijsklassen. Dus nogmaals: voor die prijs een prima tent.nielsven schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:54:
[ Voor 17% gewijzigd door Hopjesvla79 op 06-02-2020 09:37 ]
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb enkele nachten met mooi weer in de Andes in een kleiner broertje (de "3", in koepel ipv tunnelvorm dus) geslapen en heb er weinig bijzonders over te melden:nielsven schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:54:
Het is precies wat je zou verwachten van een polyester tent met glasvezel stokken voor die prijs. Mijn belangrijkste kritiekpunt, zeker omdat de 4 wat groter en dus zwaarder is, zijn die glasvezel stokken. Je mag er rekening mee houden dat na enkele tientallen keren opzetten, er eens een segment scheurt. Een provisorische reparatie met wat tape is zo gebeurd en vervangen is ook niet heel spannend.
Inderdaad. Prima tentje en 40/50x opzetten is toch minimaal 5 jaar plezier. Tegen die tijd, als het kamperen je bevalt, kan je altijd nog een stapje omhoog gaan in kwaliteit.Bacchus schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:41:
[...]
Ik heb enkele nachten met mooi weer in de Andes in een kleiner broertje (de "3", in koepel ipv tunnelvorm dus) geslapen en heb er weinig bijzonders over te melden:
Het is precies wat je zou verwachten van een polyester tent met glasvezel stokken voor die prijs. Mijn belangrijkste kritiekpunt, zeker omdat de 4 wat groter en dus zwaarder is, zijn die glasvezel stokken. Je mag er rekening mee houden dat na enkele tientallen keren opzetten, er eens een segment scheurt. Een provisorische reparatie met wat tape is zo gebeurd en vervangen is ook niet heel spannend.
Ik kan je op basis van mijn eigen ervaring de F&B echt wel aanraden, Arpenaz, pop-up of Air. Ik heb zelfs nog een pop-up 4.2 van elf jaar oud, niets mis mee.
Inmiddels ga ik op reis met een 8.4 Air.
Wat Bacchus zegt klopt wel. Maar, ik heb zelf wel de indruk dat de tenten vanaf 2016 wat steviger zijn. Een vriend van mij heeft een Arpenaz uit 2016, zo goed als nieuw.
[ Voor 17% gewijzigd door Die Bruine op 06-02-2020 15:57 ]
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Hoe doe je dat op een normale manier want elke keer als ik zo'n zeil eronder leg dan krijg je plassen op het zeil en lekt het juist daar doormaartend schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:34:
Wel een extra zeil onder doen want die zijn gewoon prut. Gaan uiteindelijkl doorzweten en bij goeie regenbui komt het water er door heen. Komt door het snelle slijten
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik heb het niet nodig, heb tenten met goed zeil.Touchdomex schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:44:
[...]
Hoe doe je dat op een normale manier want elke keer als ik zo'n zeil eronder leg dan krijg je plassen op het zeil en lekt het juist daar door
Maar als je het doet, zeil mag er niet onderuit steken. En pak wel goed zeil, want in goedkoop bouwzeil zitten weekmakers en dat is ook weer slecht voor je tent.
Of gewoon niet en elke paar jaar een nieuw grondzeil er voor kopen.
Maarals dit die grijze, gevlochten, zeilen zijn, die zijn gewoon ruk.
Goed genoeg voor je slaapcabine, maar in je voortent loop je er op. En daar kunnen ze toch niet echt goed mee overweg. Maar ja, daar is de prijs dan ook naar.
Maar ok, dit is ook maar een mening.
[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 07-02-2020 09:48 ]
Ja ik ga er gewoon voor en accepteer wat water zoek de juiste grond uit zodat ik vocht wat minimaliseermaartend schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:47:
[...]
Ik heb het niet nodig, heb tenten met goed zeil.
Maar als je het doet, zeil mag er niet onderuit steken. En pak wel goed zeil, want in goedkoop bouwzeil zitten weekmakers en dat is ook weer slecht voor je tent.
Of gewoon niet en elke paar jaar een nieuw grondzeil er voor kopen.
Maarals dit die grijze, gevlochten, zeilen zijn, die zijn gewoon ruk.
Goed genoeg voor je slaapcabine, maar in je voortent loop je er op. En daar kunnen ze toch niet echt goed mee overweg. Maar ja, daar is de prijs dan ook naar.
Maar ok, dit is ook maar een mening.
Juist omdat het mij nog nooit fatsoenlijk gelukt is om het eronder te doen...
Of pak een van mijn tenten met een rubberen zeil. Zijn alleen lomp en zwaar dus niet altijd geschikt.
Dit dus. Op gras gaan die dingen behoorlijk goed. Maar vergelijk het echt niet met je zwaardere tenten.Touchdomex schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:54:
[...]
Ja ik ga er gewoon voor en accepteer wat water zoek de juiste grond uit zodat ik vocht wat minimaliseer
Revive the guild!
Wij hebben vorig jaar deze tent gekocht. Geen tent voor lichtgewicht vakanties maar wel heel fijnnielsven schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:54:
Ik kan hem in mijn eentje in 20 minuten opzetten. Hij is lekker ruim van binnen. De binnenkant van de slaap cabines zijn zwart en de buitenkant is gecoat met zonwerend materiaal. Dus lekker donker van binnen waardoor de kids lekker uit konden slapen. En wij dus ook!
Nadeel is dat het grondzeil wel vast zit aan de tent maar niet door loopt in het tentdoek. Het kan er Dus onder door tochten in de zomer wel lekker. Maar niet echt geschikt voor winterse omstandigheden.
Weet iemand toevallig een leuke camping voor ons (en de kinderen, twee jongens, 10 en 12 jaar)?
We denken aan omgeving Zuid-Limburg / Ardenne (maar ligt nog redelijk open, geen echt speciale voorkeur maar omdat we slechts een dag of 10 gaan niet al te ver weg)
Voor de jongens moet er in elk geval genoeg te beleven zijn op de camping en in de buurt. De camping zelf moet gewoon plezierig zijn, we gaan wel met eigen spullen kamperen dus bij voorkeur niet gedomineerd door huur accommodaties maar wel mooie plekken.
alles kan off-topic
V-Strom 650
Camping la Colline nabij Virton.Ankona schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:55:
Tijd om plannen te maken!
Weet iemand toevallig een leuke camping voor ons (en de kinderen, twee jongens, 10 en 12 jaar)?
Zwembad, ruime plekken aan ronde pleintjes, bos achter de camping, forten en grotten in de buurt.
We zijn twee jaar geleden naar de Ardennen gevlucht vanuit Normandië en hebben daar met onze twee dochters (wel een stukje jonger) een heerlijke tijd gehad.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
[YouTube: Grotten van Han]
Wat een circus was dat zeg, wel erg leuk. Vond de Ardennen een erg leuke streek, kastelen, grotten.
Die kermis zijn we met een grote boog omheen gegaan.TWCRay schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:16:
Qua grotten.. het liedje van de grotten van Han zit na 6-7 maanden nog steeds in mijn hoofd.
In de buurt heb je ook Grotte de Lorette - Rochefort. Kleiner, minder show, maar een stuk goedkoper en nog best indrukwekkend.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Beviel Normandië niet of meer op de terugweg ?TheOmen schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:47:
[...]
Camping la Colline nabij Virton.
Zwembad, ruime plekken aan ronde pleintjes, bos achter de camping, forten en grotten in de buurt.
We zijn twee jaar geleden naar de Ardennen gevlucht vanuit Normandië en hebben daar met onze twee dochters (wel een stukje jonger) een heerlijke tijd gehad.
Maar....de plek was zo klein dat we onze stoelen op de straat moesten zetten en we waren omsingeld door grote campers die al het mogelijke uitzicht blokkeerden. Tel daarbij de bingo/disco tot na elven en we waren er na twee dagen wel klaar mee.
De keus om dan dwars door Frankrijk te rijden en in de Ardennen uit te komen kwam omdat mijn vrouw de camping kende van jaaaaaren geleden.
Familie TheOmen heeft na lang wikken en wegen en het overboord gooien van vooroordelen dan toch besloten een caravan aan te schaffen. Vooral papa TheOmen moest eigenlijk nooit wat hebben van die sleurhutten die de linkerbaan verstopten, maar de wonderen zijn blijkbaar de wereld nog niet uit.
Kom ik wel met een praktische vraag. We zijn nu aan het oriënteren op een voortent. We hebben altijd gekampeerd, dus een voortent van 3.80+ meter met luifel en uitbouw is niet aan de orde en zelfs de kleinste diepte (2.40) voelt nog als een balzaal.
Nu zijn we aan het twijfelen. Nemen we een volledige voortent of een deeltent.
De plussen en minnen:
- Voortent neemt flink wat tijd om op te zetten tov deeltent
- Voortent is steviger bij slecht weer
- Voortent is duurder
- Deeltent is lichter
- Deeltent is minder tochtvrij
Wie kan zijn/haar ervaringen delen en wie heeft de gouden reden om voor 't een of 't ander te kiezen?
Mijn ouders hebben maar heel even een caravan gehad, totdat m'n jongste broertje wat ouder was. Daarna zijn ze weer overgestapt op een camper. Dus niet helemaal de caravan ervaring, maar we hadden wel een voortent voor die camper. Dit was een deeltent. Het nadeel: steviger bij slecht weer is volgens mij niet een nadeel. Bij slecht weer kun je een deeltent ook heel snel weer opvouwen en opruimen. De vraag is: heb je die extra ruimte nodig of wil je alleen maar een plekje hebben waar je eventueel in de schaduw kunt zitten/droog in de caravan kunt instappen?TheOmen schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:28:
Wie kan zijn/haar ervaringen delen en wie heeft de gouden reden om voor 't een of 't ander te kiezen?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Goeie vraag. De voortent zal inderdaad gebruikt gaan worden voor tafel + stoelen, zowel bij nat als droog weer, waarbij de caravan zelf alleen gebruikt wordt om te slapen, te koken en te schuilen als het echt bar weer is.Wailing_Banshee schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:39:
[...]
De vraag is: heb je die extra ruimte nodig of wil je alleen maar een plekje hebben waar je eventueel in de schaduw kunt zitten/droog in de caravan kunt instappen?
Het moet dus wel meer zijn dan alleen een luifel.
Persoonlijk heb ik nog nooit een caravan met een deeltent gezien, hooguit een wintertent.TheOmen schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:28:
Aangezien het een heel ander onderwerp betreft maar even een nieuwe reactie onder mezelf aangemaakt.
Familie TheOmen heeft na lang wikken en wegen en het overboord gooien van vooroordelen dan toch besloten een caravan aan te schaffen. Vooral papa TheOmen moest eigenlijk nooit wat hebben van die sleurhutten die de linkerbaan verstopten, maar de wonderen zijn blijkbaar de wereld nog niet uit.
Kom ik wel met een praktische vraag. We zijn nu aan het oriënteren op een voortent. We hebben altijd gekampeerd, dus een voortent van 3.80+ meter met luifel en uitbouw is niet aan de orde en zelfs de kleinste diepte (2.40) voelt nog als een balzaal.
Nu zijn we aan het twijfelen. Nemen we een volledige voortent of een deeltent.
De plussen en minnen:
- Voortent neemt flink wat tijd om op te zetten tov deeltent
- Voortent is steviger bij slecht weer
- Voortent is duurder
- Deeltent is lichter
- Deeltent is minder tochtvrij
Voortenten komen in veel verschillende soorten. Je hebt luifels die je volledig kan afsluiten tot aan wintertenten. Het is maar net waarvoor je hem gaat gebruiken. Wij kamperen meestal rond hemelvaart en gebruiken de caravan enkel om in te slapen. De voortent moet dan ruim zijn en enigszins isolatie binnen (dat doet een afgesloten luifel amper) en ook de mogelijkheid om in te koken.
Zo kunnen we ook wat meer tijd pakken om alle voors en tegens af te wegen bij het besluit voor een voor- of deeltent.
Mijn volledig irrationele keuze is een deeltent omdat ik die voortenten er allemaal zo verschrikkelijk suf uit vind zien....
[ Voor 77% gewijzigd door Luuk84 op 16-03-2020 11:33 ]
Da's een goeie, en inderdaad iets waar we naar hebben gekeken, een luifel met aanrits-wanden.Luuk84 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:33:
@TheOmen is dit niks voor je: https://campooz.com/caravanning/. Weliswaar geen echte tent, maar wel een mooie luifel (met zijwanden) met tentgevoel.
De vraag is wederom: hoe stormvast zijn die dingen.
Helaas heeft deze Campooz geen voorwand, wat wel een vereist is wil je bij slecht weer toch buiten de caravan kunnen zitten.
Niet, zoals de meeste luifels. Voordeel is wel dat ze vrij snel op te ruimen zijn.TheOmen schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:37:
[...]
Da's een goeie, en inderdaad iets waar we naar hebben gekeken, een luifel met aanrits-wanden.
De vraag is wederom: hoe stormvast zijn die dingen.
Overigens zijn ook echt niet alle voortenten stormvast. Het zijn gewoon flinke windvangers.
Caravanners zitten toch altijd binnen als het slecht weer is of de avond valt?Helaas heeft deze Campooz geen voorwand, wat wel een vereist is wil je bij slecht weer toch buiten de caravan kunnen zitten.
sorry, ik kan het niet laten
[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 16-03-2020 12:08 ]