Dat is ook wel bizar, onze golf mag 1100kg trekken (1.0tsi) en die krachtbron is veel sterker dan de 0,9tce en ik denk zelfs de 1.2tce. ben wel benieuwd hoe dat berekend wordt..aReaRe schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:44:
[...]
Laat je eens informeren door https://caravantrekker.nl/
Als je zoekt hier op mijn " nick" had ik ooit een trekker (Renault Clio 0,9 estate, trekgewicht 1300kg) die mijn
Het is maar net wat de fabrikant heeft laten keuren.
Mijn ID.7 is nog veel sterker en zwaarder dan jouw golf en mag toch maar 1000kg trekken op papier.
Mijn ID.7 is nog veel sterker en zwaarder dan jouw golf en mag toch maar 1000kg trekken op papier.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Er komt vaak van alles bij kijken bij zo'n advies, soms ook constructie wat niets meer de aandrijflijn te maken heeft.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit inderdaad. Onze Corolla TS heeft een 2.0 liter motor, 184pk en komt overal lekker vlot doorheen, maar toch heeft Toyota bepaald dat het maximum geremd trekgewicht 750kg is. Ongeremd 450. We hebben voor het kamperen een klein aanhangertje en ik voel eigenlijk niet eens dat hij er achter hangt, maar toch is deze harde grens ingegeven door Toyota. Een caravan ga ik met deze auto dus niet aan beginnen. Niet dat we die wens hebben overigens, onze nieuwe opblaasbare tunneltent bevalt nog primaPuppetmaster schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:32:
Klopt. De CVT zoals gebruikt in Toyota hybrides is niet erg geschikt voor continu hoge koppels. Dan kan ‘ie z’n warmte niet goed kwijt. Bij elektrische auto’s is ook vaak warmte de limiterende factor, en dat fabrikanten geen onnodig risico willen nemen met nieuwe technieken.Denman schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:04:
[...]
Dit inderdaad. Onze Corolla TS heeft een 2.0 liter motor, 184pk en komt overal lekker vlot doorheen, maar toch heeft Toyota bepaald dat het maximum geremd trekgewicht 750kg is. Ongeremd 450. We hebben voor het kamperen een klein aanhangertje en ik voel eigenlijk niet eens dat hij er achter hangt, maar toch is deze harde grens ingegeven door Toyota. Een caravan ga ik met deze auto dus niet aan beginnen. Niet dat we die wens hebben overigens, onze nieuwe opblaasbare tunneltent bevalt nog prima
Maar bij de golf is de 1.0 wel de afhankelijke factor want een 1.4/1.5 met de zelfde handbak mag wel 1500kg trekken. Maar het is dus de fabriek die acht hoeveel gewicht er veilig mee getrokken mag worden? Golf is sowieso wel interessant want bouwjaar jonger mag 100kg meer trekken.Gonadan schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:03:
Er komt vaak van alles bij kijken bij zo'n advies, soms ook constructie wat niets meer de aandrijflijn te maken heeft.
@Puppetmaster Ja, dat is helemaal gek. ID3 heeft exact t zelfde onderstel en aandrijving als de id4 maar mag 0kg trekken.
Dat heeft met software, trekhaak constructie en fabrikantkeuze te maken heb ik begrepen. De Enyaq, Elroq en Explorer op het VAG platform mogen sinds MY27 1800-2200kg trekken vanaf het accu pakket van 77kWh. Terwijl de Tavascan op 1000kg is blijven hangen met hetzelfde platform. Schijnbaar is dat voor Cupra geen verkooppunt en laten ze het voor nu zo.Puppetmaster schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:32:
Skoda is daarin koploper geweest omdat veel klanten dat schijnbaar om gevraagd hadden. Retrofit naar MY26 met dezelfde motor en accupakket is niet eens mogelijk.
Denk dat daar vooral voorzichtigheid in zit, je ziet dat die trekgewichten langzaam omhoog zijn gegaan gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door A13X op 29-08-2026 06:29 ]
Awesome
Mja, de ID.7 GTX mocht altijd al meer trekken, voor de software refresh 1200, nu 1800, terwijl de non-GTX is blijven hangen op 1000.
Er lijken geen structurele wijzigingen doorgevoerd om de verschillen te verklaren.
ID.buzz mocht al veel langer 1800 met RWD, op hetzelfde platform.
Ik zie daarin slechts de keuze en positionering van/door de fabrikant.
Er lijken geen structurele wijzigingen doorgevoerd om de verschillen te verklaren.
ID.buzz mocht al veel langer 1800 met RWD, op hetzelfde platform.
Ik zie daarin slechts de keuze en positionering van/door de fabrikant.
[ Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 29-08-2026 08:46 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Hoeft niet de motor zelf te zijn, kan ook zijn dat de 1.0 een lichtere koppeling erin heeft liggen bijvoorbeeld. En dat Renault daar bij een zwakkere motor niet op bezuinigt waardoor die dan meer kan.flaskk schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 04:13:
[...]
Maar bij de golf is de 1.0 wel de afhankelijke factor want een 1.4/1.5 met de zelfde handbak mag wel 1500kg trekken. Maar het is dus de fabriek die acht hoeveel gewicht er veilig mee getrokken mag worden? Golf is sowieso wel interessant want bouwjaar jonger mag 100kg meer trekken.
En zoals @Puppetmaster al aangeeft hoeft het niet eens een technische reden te zijn. Soms gewoon positionering
Bij EV's waren ze bij de eerste modellen ook erg terughoudend. Dat kan zijn omdat ze er nog niet klaar voor waren, of omdat ze het aantal gebruiksscenarios wilden beperken of om een upgradepad te creëren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Milieu daar heeft het mee te maken, emissie eisen en uitstoot cijfers.
De CVT van Toyota kan makkelijk meer gewicht trekken, zit ook in de RAV 4 en daar mag 1500kg achter.
Het heeft ook niks te maken met het meer of minder vermogen van de 0.9 tce van Renault ten opzichte van de 1.0 tsi van VAG.
Een oude Mercedes bus met 60pk mocht gewoon 2.000kg trekken.
Renault past daarnaast een vreemde reken truuk toe, of misleidende rejen truuk net hoe je wil.
Max trek gewicht wat ze registreren + max massa auto is bij hun samen vaak hoger dan het span volgens hun samen maximaal mag wegen.
Of te wel, je kunt nooit de, volgens kenteken, maximaal toegelaten aanhanger er achter hangen want dan overschrijd je het maximale trein gewicht.
De CVT van Toyota kan makkelijk meer gewicht trekken, zit ook in de RAV 4 en daar mag 1500kg achter.
Het heeft ook niks te maken met het meer of minder vermogen van de 0.9 tce van Renault ten opzichte van de 1.0 tsi van VAG.
Een oude Mercedes bus met 60pk mocht gewoon 2.000kg trekken.
Renault past daarnaast een vreemde reken truuk toe, of misleidende rejen truuk net hoe je wil.
Max trek gewicht wat ze registreren + max massa auto is bij hun samen vaak hoger dan het span volgens hun samen maximaal mag wegen.
Of te wel, je kunt nooit de, volgens kenteken, maximaal toegelaten aanhanger er achter hangen want dan overschrijd je het maximale trein gewicht.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Maar gelden diezelfde specificaties niet ook voor andere landen waar het wellicht wel binnen de regels kan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij niet @Gonadan maximale treingewicht wordt bepaald door de techniek en dergelijke van het trekkend voertuig.
Landelijke rijbewijs regeltjes hebben daar niets mee van doen.
Het voordeel is dat je bijvoorbeeld wel die caravan met maximale toegestane massa van 1500kg achter je Megane kunt hangen. Maar door het maximale treingewicht gewoon net niet vol mag laden tot die 1500kg.
Het voordeel is dat je bijvoorbeeld wel die caravan met maximale toegestane massa van 1500kg achter je Megane kunt hangen. Maar door het maximale treingewicht gewoon net niet vol mag laden tot die 1500kg.
[ Voor 35% gewijzigd door Bommes op 29-08-2026 13:01 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Oh ik dacht dat je het over het toegestane treingewicht had op basis van de Nederlandse regels, maar je hebt het over de regels van de fabrikant zelf?Bommes schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:59:
Volgens mij niet @Gonadan maximale treingewicht wordt bepaald door de techniek en dergelijke van het trekkend voertuig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8