[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 280 281 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Destijds met alleen de oudste huurden we een stacaravan met airco. Daar sliep hij in ons eigen campingbedje. Dat ging eigenlijk altijd prima, ook de slaapjes overdag.

Het laatste jaar dat we een stacaravan hadden sliep hij voor het eerst in een normaal groot bed, want dat deed hij thuis inmiddels ook. Ging ook prima. Dat jaar ging voor het eerst zijn zusje mee, in het campingbedje. Ging wederom prima.

Toen vorig jaar. We hadden een caravan gekocht, met stapelbed. Het begon al bij een paar keer proef kamperen. De oudste vond het allemaal wat spannend en leuk, dus koste wat meer moeite om hem in slaap te krijgen. Ook logisch.
Zijn zusje hadden we ook in het stapelbed bedacht (onderin uiteraard), zo'n hekje ervoor dat ze er niet uit kon vallen. Dat werkte dus voor geen meter, die wilde en ging niet slapen. Ik denk oprecht dat ze de geborgenheid van het campingbedje miste.

Dus de opvolgende keren en de grote vakantie haar in een campingbedje in de caravan gelegd (voordeel van een grote caravan). Dat ging ondanks de warmte gewoon weer prima. De eerste volgende keer dit jaar gaan we weer zonder proberen, ben benieuwd....

De oudste had in Kroatië wat last van de warmte en vond het allemaal weer spannend en leuk. De eerste avonden kwam hij er tig keer uit, wilde niet slapen, bleef roepen, 100x naar de wc etc etc.
Boos worden hielp eigenlijk niet. Dus aanpak gewijzigd.

Veel later naar bed gedaan ipv zelfde bedtijd als thuis. Als hij er uit kwam met een reden alles (in principe) prima vinden. Dorst? Hier een flesje water, neem maar een slok. Naar de WC? Prima, je weet de weg ga maar heen. De eerste paar keer moesten we mee lopen, dat gingen we dus niet doen. Dat was al minder leuk. Niet moe? Prima, ga maar in de stoel zitten. En nee, we gaan niet nog een keer een boekje lezen of een spelletje doen.

Na misschien wel de 5e keer zelf naar het toiletgebouw te zijn gelopen en een paar keer bij ons aan tafel te hebben gezeten, was de lol er ook wel af en ging hij toch maar slapen. Eerst dus een paar dagen strijd gehad, toen een paar dagen deze systematiek en dat ging eigenlijk steeds een beetje beter.

Als je mij heel eerlijk vraagt, was het een ontspannen vakantie met een 2 en 5 jarige? Nee, was echt wel lastig op momenten, ook wij hadden last van de warmte en wilde soms gewoon even niets doen. Daarvoor hebben wij óók vakantie. Alleen met kleine kinderen is even niets doen geen optie. We hebben echt wel genoten en een mooie vakantie gehad, maar het is op momenten wel even doorbikkelen. Wordt wel wat makkelijker als ze weer wat ouder zijn en nog wat meer zelf hun gang konden gaan.

Al was het ook al tof om te zien dat de oudste (vorig jaar 4) zelf na het eten zei: " uhhh, papa en mama? ik ga nog even naar de speeltuin hoor. Doei!" Daar vervolgens moeiteloos vriendjes maakte met kindjes uit andere landen. Speeltuin was bij het toiletgebouw een meter of 50 verderop, maar voor ons wel net uit het zicht.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09
Bommes schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Ietsie dichterbij, vergelijkbare streek: Gérardmer: https://maps.app.goo.gl/WAUq19C16PSFrRW39
Veel te doen, meren, veel buiten sport, vast een leuke camping te vinden daar.
Wij stonden op camping Camping Vosges Les Deux Pins
https://maps.app.goo.gl/DXcReLNwdsEbQLSv9
Opzet zwembad dat was niet heel bijzonder, wel gezellig, goed sanitair, barretje op de camping, enz.
+1 voor Gérardmer. Wij stonden weliswaar op een andere camping (Deze ) maar de streek is mooi en genoeg te doen. Wij gaan dit jaar weer terug O+

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-02 16:50
Csendes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:37:
Dit jaar willen we voor het eerste samen met twee dreumesen (een tweeling van 1.5 jaar) kamperen, voorheen veel samen gedaan en nu willen we dat virus overbrengen op de kids. We hebben een Bardani Airspace 310 TC, met twee slaapcabines. De ene gebruiken we zelf, de ander zou voor de dames zijn.

Het zijn overwegend goede slapers die nu ook samen op een kamer slapen. Mijn vraag: heeft er iemand ervaring met twee dreumesen (of vergelijkbare leeftijd) in één cabine zonder afscheiding? Qua geluid zijn ze elkaar gewend, maar we twijfelen een beetje of ze elkaar voortdurend wakker stoten als ze samen op een bed liggen op deze leeftijd. Het alternatief is twee kleine Deryan babytentjes die dan in de cabine gaan, maar die zullen we verder nooit gebruiken en zijn maar geschikt tot twee jaar. Kortom, dat heeft niet de voorkeur.

Ook in algemenere zin: hebben mensen ervaring met kamperen met twee baby's/dreumesen/peuters tot 2 jaar en wat zijn de belangrijkste lessons learned? De één verklaart je voor gek, de ander vraagt waarom je vorig jaar niet al gegaan bent.
Heb je wel is gekeken naar een opblaasbare bedrand? Deze kan je tussenin leggen, of nog beter, steek hem onder het hoeslaken van het matras/slaapmat, werkt prima in ons geval. Wij gebruiken hem ook wel is als afscheiding als we een huisje hebben geboekt en ze met z'n 2en in een groot bed moeten.
Wij hebben een deryan tent en een aeromoov gehad. Voor die laatste beviel goed, maar is wel een flink ding dus daar moet je wel de ruimte voor hebben.

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-02 14:16
Csendes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:37:
Ook in algemenere zin: hebben mensen ervaring met kamperen met twee baby's/dreumesen/peuters tot 2 jaar en wat zijn de belangrijkste lessons learned? De één verklaart je voor gek, de ander vraagt waarom je vorig jaar niet al gegaan bent.
Mijn ervaring (al weer bijna 20 jaar oud) is dat kids met die leeftijd prima naast elkaar kunnen liggen apart of in 1 grote slaapruimte waar iedereen ligt. Maakt niet veel uit.

Belangrijker is ze een beetje op het matje te houden als ze slapen. Wij loste dat op door gewoon spullen (tassen .e.d.) naast en tussen de matjes in te leggen. Ik zou ze niet op dure lichtgewicht luchtbedjes leggen dat kan makkelijk lek gaan met speelgoed of boekjes e.d. die binnen handbereik liggen en dat geeft een boel veren in de tent :+

Selfinflatbles vanaf 2,5cm dik zijn al prima genoeg voor zulke kleine kinderen. Wij combineerde die ook altijd nog door er een EVA mat eronder te leggen (wij kampeerden ook in de winter met zulke jonge kinderen).

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-02 17:52

j4y

Je hebt al een hoop reacties maar toch in navolging: wij hebben ook een tweeling zijn vorig jaar gaan kamperen toen ze net geen 1 waren (werden 1 toen we thuiskwamen). Wij gebruiken de Deryan tentjes bij elk logeerpartijtje/vakantie/weekend weg waardoor ze tijdens de kampeervakantie het wel herkenden en prima sliepen. We hadden met opzet een plek gekozen tegenover het toiletgebouw waardoor we na het eten met Ikea stoel en al onder de douche alles konden schoonspuiten want het was de periode van zoveel mogelijk eten smeren :D En op 't eind van de vakantie kwam dat ook goed uit want ze werden ziek dus in de nacht 2x eruit voor een tripje wasmachine of emmertje warm water.

We hadden de schoonouders 2 plekken verderop staan dus bij het opzetten en afbreken van de tent wat met 2 personen moest (bardani met stokken helaas) hadden we hulp, we probeerden ze in eerste instantie in de buggy te zetten maar al snel zijn ze er dan helemaal klaar mee en moest oma maar even een blokje om. Ook paste niet alles in de Renault Espace + dakkoffer 600L dus de tweelingbuggy kon nog bij hun in de caravan.

Het was best zwaar ondanks de goede slaap, we stonden in de hitte van Kroatië wat misschien ook niet zo'n goed idee was. Je bent steeds met een van beide bezig. Gelukkig liepen ze nog niet dus hoefden we er nog niet elke keer achter aan.

[ Voor 8% gewijzigd door j4y op 23-02-2026 14:59 ]

• Csendes
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:23
Bedankt voor de verschillende reacties, hier kan ik wat mee! Toch weer een aantal tips/producten die ik nog niet kende.

Leuk ook om ieders enthousiasme te zien over het kamperen met (jonge) kinderen. Maakt de zin om te gaan nog groter! Vorig jaar hebben we (toen ze een half jaar waren) een huisjespark bezocht, maar voor langer dan een weekendje vonden we dat helemaal niks. Het trekt een heel ander publiek en zorgt er onbewust toch voor dat je minder buiten bent.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34

Bommes

Capo del formaggio

Kamperen met de kleine?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXGgJUScAWvNZ2a9hgqsZwoyRME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhpmtLJDdj2uPpLd7NaDeRxm.jpg?f=fotoalbum_large
Altijd een hulpje beschikbaar O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wTofvCZcVQURhPHNwbURtk983k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjubOvOA4onAo5mLR8C7hPGX.jpg?f=fotoalbum_large
Beetje spelen ook de camping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZa0ZlW96tXdM249L68BY1rltdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdEO9HXtkYlbwNYh52UTGMQk.jpg?f=fotoalbum_large
Wat stokbroodjes halen 8)

Ons bevalt het heel goed, maar goed wij hebben maar 1 kind, die over 2 weken 5 wordt. Eerste paar jaar met de caravan. Eerste weekendje dat ze daarin mee ging was ze denk ik 3 of 4 maanden of zo?
Eerste zomer vakantie was ze 6 maanden.
Nu de laatste 2 jaar met de camper.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

kiefty14 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:21:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe voortent en zijn benieuwd naar jullie ervaringen.

Op dit moment hebben we nog een Brand Antalis uit 2008, maar hij begint inmiddels wel zijn leeftijd te laten zien.

Mijn oog is gevallen op de Obelink Triumph met Trailtex doek. Ziet er op papier goed uit, maar we zijn vooral benieuwd hoe deze tent in de praktijk bevalt en dan met name het doek?

Hoe vinden jullie het Trailtex doek qua gebruik, ventilatie en weer?

Vooral de prijs tov Unico maakt deze vrij interessant..
Deze vraag kan je beter stellen op het caravan forum https://caravan-forum.nl/ , denk dat je daar meer respons krijgt.

Verder heb ik een Unico Verona gehad als luifel / voortent bij mijn caravan, alleen als vrijgezel was het geen succes. Ondanks alle opzetvideo's was deze niet in mijn eentje op te zetten, of af te breken en op te vouwen. Deze is reeds verkocht.
Ik heb nu een Thule cassetteluifel op mijn caravan.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:39
aReaRe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:45:
[...]

Deze vraag kan je beter stellen op het caravan forum https://caravan-forum.nl/ , denk dat je daar meer respons krijgt.

Verder heb ik een Unico Verona gehad als luifel / voortent bij mijn caravan, alleen als vrijgezel was het geen succes. Ondanks alle opzetvideo's was deze niet in mijn eentje op te zetten, of af te breken en op te vouwen. Deze is reeds verkocht.
Ik heb nu een Thule cassetteluifel op mijn caravan.
Daar zitten wij ook aan te twijfelen, stonden afgelopen zomer aan de Spaanse kust en ben toch bang dat met noodweer je de luifel zo kwijt bent.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

kiefty14 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Daar zitten wij ook aan te twijfelen, stonden afgelopen zomer aan de Spaanse kust en ben toch bang dat met noodweer je de luifel zo kwijt bent.
Bij twijfel aan het weer, gewoon indraaien die Thule cassetteluifel ondanks het feit dat ik hem altijd met stormbanden en haringen vastzet.
Ik heb nog een kleine katoenenluifel die in de rail geschoven kan worden binnen 5 minuten staat, die ik wel in mijn eentje kan afbreken en opvouwen.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:03
Wij komen er toch nog niet helemaal uit. Wensen liggen toch vrij moeilijk geloof ik 😂
We zoeken nu een camping met verhuur accomodaties voor 5 personen (3 slaapruimtes). Niet te groot, soort van familie camping met Nederlanders. Zwembadje en vooral mooie natuur met of in de bergen. Afstand van 8 uur is wat kort, dus kijken nu naar de Alpen (Frankrijk/zwitserland oid), dus iets van 10-13 uur rijden..
Het feit dat we nu ook naar huur accommodaties kijken, is omdat we dan in ieder geval een ruimere plek hebben en eigen sanitair. Zelf vind ik dit ook fijner dan de vouwwagen.
Nog iemand ideeen?

• kiefty14
Goofyduck384 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:09:
Wij komen er toch nog niet helemaal uit. Wensen liggen toch vrij moeilijk geloof ik 😂
We zoeken nu een camping met verhuur accomodaties voor 5 personen (3 slaapruimtes). Niet te groot, soort van familie camping met Nederlanders. Zwembadje en vooral mooie natuur met of in de bergen. Afstand van 8 uur is wat kort, dus kijken nu naar de Alpen (Frankrijk/zwitserland oid), dus iets van 10-13 uur rijden..
Het feit dat we nu ook naar huur accommodaties kijken, is omdat we dan in ieder geval een ruimere plek hebben en eigen sanitair. Zelf vind ik dit ook fijner dan de vouwwagen.
Nog iemand ideeen?
Je zou in de Ardèche wel moeten kunnen slagen.

Wij zijn paar jaar terug bij camping le paradis geweest in de Dordogne. Die is aardig vernederlandst met her en der wat Engelsen ;)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@kiefty14 die wilde ik ook al noemen.
Zijn wij ook een aantal jaar terug geweest. Mooie omgeving, maar inderdaad de camping is wel echt een NL enclave.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• kiefty14
Bommes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:32:
@kiefty14 die wilde ik ook al noemen.
Zijn wij ook een aantal jaar terug geweest. Mooie omgeving, maar inderdaad de camping is wel echt een NL enclave.
Mijn dochter van toen 5 wou graag in het bubbelbad…. die is alleen ‘s ochtends open en voor volwassenen terwijl die langs het binnenzwembad ligt, dus dacht van ja ik ben er bij en het zal wel. Maar werd door de vaste pensionado garde niet in dank afgenomen 🥳😅

Maar verder wel leuke camping en om de zoveel dagen weer een huldiging van 10/20/25 jaar op rij terugkerende gasten.

[ Voor 3% gewijzigd door kiefty14 op 23-02-2026 21:39 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Binnen zwembad, bubbelbad??
Dat was er nog niet toen wij er waren :o

Spuit elf eerst ff checken.. |:(

Ik bedoelde een hele andere camping.
Camping les Charmilles - Ardèche

Net zo een NL plek waarschijnlijk als Paradis Dordonge.

[ Voor 87% gewijzigd door Bommes op 23-02-2026 22:00 ]

Pagina: 1 ... 280 281 Laatste