Hopjesvla79 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:10:
[...]
klopt, budget/b-merk is inderdaad niet de doelgroep van de winkel (niet lullig bedoelt). Maar als je echt specifieke spullen wil, licht spul wil bijvoorbeeld, of gewoon die slaapzak die bij -20 nog warm is én nog compact is, dan hebben ze dat hier. Idem voor Gore-tex kleding, een Hema regenpak is ook waterdicht, maar voor een alpiene trektocht door de Alpen bv voldoet het niet. Nu is Hopjesvla trouwens ook blij met z'n Gore-tex (en ja je zweet nog steeds...) in elke bui, waar dan ook. Het zijn investeringen, maar het betaald zich vaak dubbel en dwars terug in meerdere opzichten.
Het is duidelijk niet de doelgroep

Maar met "budget" bedoel ik niet gelijk de sprong naar decathlon materiaal

(die hebben overigens soms prima spullen, ook veel rommel).
Ik heb inmiddels aardige wat materiaal liggen, ook van de dure merken (Hilleberg, Arc'teryx, enz), en de details en kwaliteit in deze producten is waar je voor betaald. Echter heb je dit niet altijd nodig of zijn er alternatieven beschikbaar. Voor het materiaal gore-tex (A brand, dus naam, dus extra €€) zijn er alternatieven beschikbaar, die (bijna) net zo goed werken, voor minder geld; Pertex, Event, enz. Heb met allemaal ervaring, en ben ook met Pertex Shield en Event nog nooit nat geworden
Mijn punt is, dat je soms op zoek bent naar een alternatief wat net tegen de top aan zit omdat je het bijvoorbeeld niet heel vaak gaat gebruiken, maar je wel de voordelen/kwaliteit wil die boven niveau Decathlon (ook al zijn die serieus bezig om fatsoenlijke spullen tegen een mooie prijs aan te bieden) zit bijvoorbeeld. En dat bied de zwerfkei gewoon niet, vind ik persoonlijk erg jammer. Je ziet bijvoorbeeld in de VS bij de REI, een breder scala aan producten, vaak onder eigen merk, en vaak bijna net zo goed als het A merk tegen een veel aantrekkelijkere prijs. Iets wat ik helaas in NL wel is mis. Ik noem bijvoorbeeld lichtgewicht slaapmatten als alternatief voor Thermarest Neoair of de Expedmatten.
Het is een keuze van de Zwerfkei, maar ik vind het jammer. Een duurder merk is namelijk echt niet altijd beter of de juiste keus. Zo haal ik mijn slaapzakken/quilts niet meer van de bekende merken, maar custom made uit de VS, lichter, net zo goed (zo niet beter) en nog goedkoper ook. Ik haal ze daar omdat ik weinig alternatieven in NL of Europa kan vinden (Cumulus daar gelaten, alleen vind ik die te smal). Ondanks dit alles blijft het een mooie zaak natuurlijk, en ik kom er graag.