*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Dat telt als vouwen. Op het moment dat je gaat vouwen liggen de lagen gelijk. Daarna ga je rollen waardoor de ene kant de binnenbocht heeft en de andere kant de buitenbocht. Hierdoor ontstaan er nog eens extra krachten op de vouw (waarvan de binnenkant al samengedrukt wordt en de buitenkant uitgerekt).Tusk schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:05:
[...]
in 3en dichtslaan en dan oprollen telt ook als vouwen? Als alternatief het er gewoon inproppen?
Die biedt youtube mij niet zomaar aan
LordSinclair schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:59:
Ik zeg alleen dat het de beste methode is, maar voor een tent vaak niet de meest praktische methode.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ziet er netjes uit! Komt je wel uit met je gewicht? Een fietsendrager heeft volgens mij vaak een max load van circa 60 kg.Nakebod schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:29:
Zelfs opvouwen en oprollen om in de draagzak te krijgen is echter niet altijd even makkelijk
De draagzak van mijn vorige tent was zo klein dat je hem onderhand machinaal moet opvouwen en rollen om hem precies in de originele pakmaat te krijgen. Gelukkig heeft mijn nieuwe tent een ruime draagzak waardoor het makkelijk past.
En inmiddels ook een oplossing voor het ontstane tekort aan ruimte door de nieuwe grotere tent.
Pakmaat is een stuk groter geworden tov mijn oude polyester tent. Die kon in de lengte in de kofferbak, en had ik ernaast nog voldoende ruimte voor tassen. Nieuwe tent past er alleen dwars erin, maar passen de overige spullen weer niet. En ja, de achterbank staat ook aardig vol. Ik wil echter nooit hoog doorstapelen ivm zicht naar achter, dat heb ik graag open. Dus tent op de achterbank was ook geen optie.
Oude rechte/platte fietsendrager als basis genomen, slijptol eroverheen, opbergbox erop gemonteerd (Binnenmaat 114x40x51 cm), en ruimte voor de slaapzakken, matjes, gasfles, grondzeil, ander licht spul.
[afbeelding]
Originele idee was de tent erin, volgens de specs is de pakmaat 80x31x35 cm maar ik kom eerder op 85x40x45 cm uit momenteel. Zou dan net moeten passen. Tot nu toe pas 1x opgezet/opgevouwen, dus misschien komt de handigheid en compactheid nog
En de maximale kogeldruk van een Yaris zou ook niet veel meer zijn.
De spullen die ik geplanned heb zijn in principe niet zwaar, maar eerder wat groot. Maar 10x niet zwaar is stiekem toch zwaar
Gasfles is met 4.8 kilo vol het zwaarste. Als het kan doe ik die ook achterop, maar die kan in principe ook in de auto, tot nu toe ook altijd gedaan.
Hij is iig bedacht voor de tent, en met 22 kilo zou dat ook moeten lukken.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 25-05-2018 14:04 ]
De fietsendrager was over, kist 40 euro, wat klein materiaal 15 euro. Tegenover dakdragers van 100+ euro + dakkoffer van 300+.
Die kisten zijn echt van flut materiaal, ik hoop dat je hem flink verstevigd hebt op de plekken waar hij in elkaar geklikt zit, anders hoop ik dat ik niet achter je rijdt als je een keer hard remt oid... Je hebt gewoon goedgekeurde producten hiervoor, zoals de https://www.alleskanmee.n...haak-platvorm-Moving-base. Die zijn wel degelijk getest en hebben een degelijke stalen constructie met sterk doek erop.Nakebod schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:09:
Heb ik wel overwogen, maar, Nederlander die ik benvond ik die kosten wel erg hoog.
De fietsendrager was over, kist 40 euro, wat klein materiaal 15 euro. Tegenover dakdragers van 100+ euro + dakkoffer van 300+.
hier intussen één van de achterbankjes in de caravan voorzien van nieuwe plaat materiaal..
wat beunhazerij verwijderd / verbeterd... etc..
Nu even een ander klusje tussen door doen.. en dan straks weer verder met de andere achterbank..
morgen de "andere" caravan uit de stalling halen.. kan die leeg gehaald worden en op marktplaats
404 Signature not found
Persoonlijk vind ik zo’n zelf gebeunde oplossing maar niks. Weet ook niet of het wel “mag”. Wel heb je zoals al genoemd is hier echte koffers voor.Nakebod schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:09:
Heb ik wel overwogen, maar, Nederlander die ik benvond ik die kosten wel erg hoog.
Overigens heb ik voor 80 euro een Dakkoffer + dragers, je moet gewoon even rustig rondneuzen en wat geduld hebben.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Jawel hoor, ook met dik katoen. Dan past het tenminste altijd. Met vouwen en rollen heb je altijd de kans dat je net wat groter dan je zak uit komt.LordSinclair schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:59:
Ik zeg alleen dat het de beste methode is, maar voor een tent vaak niet de meest praktische methode.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
en inmiddels de banken klaar

de voorste laat ik voorlopig voor wat het is gezien die nog geen zichtbare schade hebben..
wel ga ik vast de platen op maat maken.. ze zijn nu 110cm.. en er hoeft slechts 97~98 cm in...
en dan gaan we de koelkast er uit halen... maar dat zal wel betekenen dat het half keukenblok er uit moet..
maar goed.. kan ik dan meteen kijken of er ruimte is, en zo ja hoeveel ruimte om even wat ventilator(s) te monteren bij het luchtrooster..
Klinkt al weer als een hoop werk
404 Signature not found
ik heb de Choetech 19W gehaald. Handig met een zakje met rits en magneet sluiting van de panelen zelf.Nakebod schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:46:
[...]
Uitdaging valt an sich mee als je wat zon hebt, en als het inderdaad alleen om wat klein electronica gaat (telefoon, camera accu) gaat.
Ik kampeer altijd zonder stroom, 2 volle accupacks mee, klein PortaPow 15W solar panel mee.
Overdag accupacks laden en als die vol zijn eventueel je telefoon direct aan het zonnepaneel.
En dat icm autoritten en/of opladen tijdens douchen (Snelladen FTW), nog nooit problemen gehad. Zelfs niet toen ik onderhand 2x per dag door slechte telefoonaccu moest opladen.
Owja, en telefoon minimaal gebruiken, helpt ookAl dan niet met wat hulp, syncen van mail etc uit.
Ik probeer het te beperken tot GPS tracking en soms een beetje muziek voor het slapen gaan.
En het werkt (zeker vandaag). Mijn Oneplus 3T aardig vlot van 40 naar 93%. Had er ook nog een andere tel aan hangen, maar die kan minder ampère hebben.
Fijn voor op een elektraloze camping.
Eerder zijn we al in de Eifel en het Zwarte Woud geweest. Beiden op zich goed bevallen maar ik was wel benieuwd of jullie nog tips hebben voor een leuke regio.
Liefst wel beetje knap weer, we hebben een kleine van twee mee en als je er een beetje kunt fietsen is dat een plus maar niet noodzakelijk (scheelt me ook weer mee nemen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Thuringen.Gonadan schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:11:
Voor komende zomer dachten wij er aan om weer eens richting Duitsland te gaan. We willen niet heel ver en vorig jaar was de Ardennen dus dan blijft er niet veel over.
Eerder zijn we al in de Eifel en het Zwarte Woud geweest. Beiden op zich goed bevallen maar ik was wel benieuwd of jullie nog tips hebben voor een leuke regio.
Liefst wel beetje knap weer, we hebben een kleine van twee mee en als je er een beetje kunt fietsen is dat een plus maar niet noodzakelijk (scheelt me ook weer mee nemen).
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Check camping in Rossdorf, Schloss Rosdorf.Gonadan schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:50:
Dat is vlakbij Thüringen als ik het zo zie? Ga dat gebied maar eens onderzoeken, klinkt veelbelovend.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Sächsische sweiz is in de hoek van Dresden, prachtige natuur, flink bergachtig. We hebben er toen prachtige wandelingen gemaakt.Gonadan schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:50:
Dat is vlakbij Thüringen als ik het zo zie? Ga dat gebied maar eens onderzoeken, klinkt veelbelovend.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Ik had het inderdaad over Harz. Die andere ziet er wel tof uit maar zet ik even op plan B. Dat is nog langer rijden dan het Zwarte Woud.Chaoss schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:30:
Sächsische sweiz is in de hoek van Dresden, prachtige natuur, flink bergachtig. We hebben er toen prachtige wandelingen gemaakt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zie altijd wel iemand in z'n eentje kamperen, dus het kan zeker. Meestal zijn het fietsers. Het lijkt me wel relatief duur, want je betaalt wel voor de plek.Salvatron schreef op zondag 27 mei 2018 @ 18:17:
is het een beetje doenlijk om in je eentje te gaan kamperen? Een hotel is me te duur, ik dacht dat ik misschien met tent en al met de trein, bus of vliegtuig ergens naartoe kon gaan waar een camping is en daar mijn tent neer zou kunnen gooiene wat hotelkosten bespaart. Of een tent huren, dan hoef ik er zelf geen mee te nemen.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ah ja, Harz ligt iets ten noorden van Thüringen, was voor ons toen een goeie 400km rijden tuf je dus in een paar uurtjes heen. We zijn er 2x geweest ook een erg mooie omgeving maar minder 'groots' dan het sachsische sweiz. Ook veel wandel mogelijkheden.Gonadan schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:44:
[...]
Ik had het inderdaad over Harz. Die andere ziet er wel tof uit maar zet ik even op plan B. Dat is nog langer rijden dan het Zwarte Woud.
Wij willen dit jaar weer eens naar Berlijn. Zijn we in 1997 voor het laatst geweest (interrail) maar de omgeving daar moet ook wel erg mooi zijn. En dan langs de Elbe erheen en de terugreis weet ik nog niet...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Veel campings hebben aparte tentveldjes met lagere prijzen voor een enkel tentje t.o.v. een hele plek. En prijzen zijn natuurlijk heel afhankelijk van waar je heen gaat. (Zowel geografisch als type camping).Shabbaman schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:16:
[...]
Ik zie altijd wel iemand in z'n eentje kamperen, dus het kan zeker. Meestal zijn het fietsers. Het lijkt me wel relatief duur, want je betaalt wel voor de plek.
Een "Camping Municipal" middenin Frankrijk kost doorgaans geen drol, waar Glamping aan de Côte 'd Azur een vermogen kost...
@Salvatron
Kwestie van verzinnen waar je heen wilt, en eens zoeken op "Campings [vul regio in]".
Voor wat betreft vervoer: Alles kan, vroegâh in Griekenland zelfs gezinnen gezien die met de taxi aankwamen op de camping, met de tent nog nieuw in de verpakking. Mijn vader ging dan met de buurman voor de tent bierdrinkend toekijken hoe dat ging, en als ze genoeg leedvermaak hadden gehad, stonden ze op om te gaan helpen. Waarna ze na de hulp dan doorgaans bedankt werden met bier en/of Ouzo

Wij reden met onze vouwwagen en later caravan gewoon naar Griekenland en zelfs een keer Turkije...
Zelf heb ik mijn vriendin 12 jaar geleden leren kennen, toen ik in mijn eentje (voor het eerst sinds ik op mezelf woonde weer eens) aan het kamperen was. Ik had toen voor €50,- euro een vouwwagen uit 1984 op de kop getikt, dat is natuurlijk ook een enorme Chick-magnet
Had toen ff niemand die mee wilde/kon, dus gewoon lekker naar de Eifel gereden, mountainbike achterin de Caddy (over chick-magnet gesproken
Ik doe niet anders bij gebrek aan een partner. En het went snel en je hoeft niet te overleggen als je weer door wilt reizen.Salvatron schreef op zondag 27 mei 2018 @ 18:17:
is het een beetje doenlijk om in je eentje te gaan kamperen?
Het is wel eens raar als omstanders ernaar vragen maar ik zeg gewoon dat ik gescheiden ben (leugentje).
Ik neem zelf de kampeerspullen mee in de auto en de tent die ik heb kan ik makkelijk in mijn eentje opzetten ( Karsten 260 en die pomp je op). Voldoende stahoogte.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Het probleem is dus dat ik geen auto heb, ik moet dus met het openbaar vervoer (trein, bus, vliegtuig).aReaRe schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:46:
[...]
Ik doe niet anders bij gebrek aan een partner. En het went snel en je hoeft niet te overleggen als je weer door wilt reizen.
Het is wel eens raar als omstanders ernaar vragen maar ik zeg gewoon dat ik gescheiden ben (leugentje).
Ik neem zelf de kampeerspullen mee in de auto en de tent die ik heb kan ik makkelijk in mijn eentje opzetten ( Karsten 260 en die pomp je op). Voldoende stahoogte.
Je kan ook een auto hurenSalvatron schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:54:
[...]
Het probleem is dus dat ik geen auto heb, ik moet dus met het openbaar vervoer (trein, bus, vliegtuig).
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
ik heb geen rijbewijs ;-)
Dat had je niet vermeld, op GoT verwachten we volledige informatie onderzoek voordat je de vraag stelt
Waar wil je heen en wat wil je gaan doen?Salvatron schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:54:
[...]
Het probleem is dus dat ik geen auto heb, ik moet dus met het openbaar vervoer (trein, bus, vliegtuig).
Wil je 3 weken lang bakken op het strand of door de bergen lopen en elke dag ergens anders, of iets anders?
Kamperen in je eentje kan makkelijk, hoe makkelijk is afhankelijk van wat je wilt.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Tent opzetten, koken etcetera kan allemaal prima alleen, je moet misschien geen de waard-tent meenemen...
Familie bezoeken, Parijs bekijken, misschien andere steden bekijken.MewBie schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:13:
[...]
Waar wil je heen en wat wil je gaan doen?
Wil je 3 weken lang bakken op het strand of door de bergen lopen en elke dag ergens anders, of iets anders?
Kamperen in je eentje kan makkelijk, hoe makkelijk is afhankelijk van wat je wilt.
Er zijn campings bij parijs dus heel erg moeilijk is het niet, je keuze kwa campings is alleen heel erg beperkt. En zoek van te voren uit of er campings in de buurt van een stad zijn die je wilt bezoeken. Je zult goed moeten plannen zodat je niet met al je spullen de hele dag door een stad loopt te sjouwen.Salvatron schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:35:
[...]
Familie bezoeken, Parijs bekijken, misschien andere steden bekijken.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Kun je je spullen niet op de camping laten dan? Kleding, tent, etcMewBie schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 00:17:
[...]
Er zijn campings bij parijs dus heel erg moeilijk is het niet, je keuze kwa campings is alleen heel erg beperkt. En zoek van te voren uit of er campings in de buurt van een stad zijn die je wilt bezoeken. Je zult goed moeten plannen zodat je niet met al je spullen de hele dag door een stad loopt te sjouwen.
Tuurlijk wel. Maar niet als je elke dag van camping naar camping gaatSalvatron schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 00:38:
[...]
Kun je je spullen niet op de camping laten dan? Kleding, tent, etc
Als je in je eentje bent, en je wilt steden bezoeken: zeer goed te doen. Elke zichzelf respecterende stad heeft wel iets als een stadscamping. Dat kan varieren van grote vaste camping tot een camping op een school terrein. Zo hebben wij in 2016 op een camping gestaan in een Oostenrijkse stad, dat was het terrein van een kano club. Zijn meestal ook de leukste campings trouwens... (geen campings vol met gezinnen, maar juist met singles en paartjes)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
hotel = duurChaoss schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:26:
het is ook maar wat je leuk vindt, maar voor stedentrips zou ik gewoon een hotel pakken.
Nahja dat hangt van je budget en je hebt betaalbare hotels en dure hotels. Als je echt goedkoop wil kun je een Hostel zoeken. een camping is ook niet gratis.
hostel heeft andere mensen in de kamer, wil ik niet. Een hotel is toch minstens 45-55 euro per nacht.Chaoss schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:43:
[...]
Nahja dat hangt van je budget en je hebt betaalbare hotels en dure hotels. Als je echt goedkoop wil kun je een Hostel zoeken. een camping is ook niet gratis.
Ik niet! Het is juist leuk om op een camping te staan, en dan vooral stadscampings. De meeste van die campings hebben goede OV verbindingen of liggen op loopafstand van het stadscentrum.Chaoss schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:26:
het is ook maar wat je leuk vindt, maar voor stedentrips zou ik gewoon een hotel pakken.
Nou, hiep hoi. Heb wel eens op de stadscamping van Amsterdam gestaan. Nooit meer. En dan hou ik van een feessie.Wailing_Banshee schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:51:
[...]
Ik niet! Het is juist leuk om op een camping te staan, en dan vooral stadscampings. De meeste van die campings hebben goede OV verbindingen of liggen op loopafstand van het stadscentrum.
Wij hebben aan de Gaasterplas gestaan, was een leuke camping met goed OV...maartend schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:01:
[...]
Nou, hiep hoi. Heb wel eens op de stadscamping van Amsterdam gestaan. Nooit meer. En dan hou ik van een feessie.
Waarom zou je dat doen? Zo raar is het toch niet om alleen te gaan kamperen? Ik zie heel vaak mensen alleen met een klein tentje op een camping. En de reden doet er niet toe, je bent simpelweg alleen aan het kamperen.aReaRe schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:46:
[...]
Ik krijg wel weer zin als ik dit topic lees. We zijn vorig jaar niet wezen kamperen ivm jonge gezinsuitbreiding. Dit jaar gaan we weer, met een net gekochte vouwwagen nu ipv tent.
Alleen ivm verhuizing en kind dat naar school gaat na de zomervakantie ditmaal wel in het hoogseizoen. Dat betekent dat campings waar we afgelopen jaren stonden volgeladen zijn en ook nogal aan de prijs.
Iemand nog tips voor campings in nederland / frankrijk / belgie / luxemburg waar je niet maanden van te voren moet reserveren? Liefst met grote plekken (min 80m2) en een klein zwembadje. We willen redelijk kort voor vertrek kijken waar we heen gaan. Voorkeur heeft het om niet verder te reizen dan noodzakelijk voor lekker weer
Maar dat is niet echt de stdscamping, die is echt wel anders. Gaasper wil je trouwnes aankomend wknd ook niet staan, behalve als je 3 dagen gaat feesten. Of er moet gaan werkenWailing_Banshee schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:15:
[...]
Wij hebben aan de Gaasterplas gestaan, was een leuke camping met goed OV...
het is een camping in de grote stad (ok, deze ligt aan de rand). In tegenstelling tot een camping op het platteland. We hebben ook campings in de grote stad gehad, waar we nooit meer naar terug zouden willen. En campings waar we vaker teruggekomen zijn.maartend schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:01:
[...]
Maar dat is niet echt de stdscamping, die is echt wel anders. Gaasper wil je trouwnes aankomend wknd ook niet staan, behalve als je 3 dagen gaat feesten. Of er moet gaan werken
Je ziet ze wel eens wat vreemd kijken.Peetman schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:15:
[...]
Waarom zou je dat doen? Zo raar is het toch niet om alleen te gaan kamperen? Ik zie heel vaak mensen alleen met een klein tentje op een camping. En de reden doet er niet toe, je bent simpelweg alleen aan het kamperen.
Camping Vinkenhof in Schin op Geul kan ik je aanbevelen. Kleine camping, ruime tentplaatsen.Ik krijg wel weer zin als ik dit topic lees. We zijn vorig jaar niet wezen kamperen ivm jonge gezinsuitbreiding. Dit jaar gaan we weer, met een net gekochte vouwwagen nu ipv tent.
Alleen ivm verhuizing en kind dat naar school gaat na de zomervakantie ditmaal wel in het hoogseizoen. Dat betekent dat campings waar we afgelopen jaren stonden volgeladen zijn en ook nogal aan de prijs.
Iemand nog tips voor campings in nederland / frankrijk / belgie / luxemburg waar je niet maanden van te voren moet reserveren? Liefst met grote plekken (min 80m2) en een klein zwembadje. We willen redelijk kort voor vertrek kijken waar we heen gaan. Voorkeur heeft het om niet verder te reizen dan noodzakelijk voor lekker weer. Oftewel, als het weer in NL goed is wordt het zeeland oid.
Mijn blik zou er hoogtens een zijn van: "Dat was best een goed plan geweest toen ik nog alleen was, waarom heb ik dat niet gedaan".aReaRe schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:42:
[...]
Je ziet ze wel eens wat vreemd kijken.
[...]
Camping Vinkenhof in Schin op Geul kan ik je aanbevelen. Kleine camping, ruime tentplaatsen.
Dank voor de campingtip, ik voeg hem toe aan m'n lijstje. Dan hoef ik alleen nog maar vlak voor vertrek obv waar we qua weer heen willen te kijken voor beschikbaarheid.
Ben er al best een aantal keer bij een wielrentocht langs gereden op weg naar de Keutenberg.
Kijk anders hier even, kwam recent nog voorbij: Case in "Zwangerschap en ouderschap - Deel 10"Peetman schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:15:
[...]
Iemand nog tips voor campings in nederland / frankrijk / belgie / luxemburg waar je niet maanden van te voren moet reserveren? Liefst met grote plekken (min 80m2) en een klein zwembadje. We willen redelijk kort voor vertrek kijken waar we heen gaan. Voorkeur heeft het om niet verder te reizen dan noodzakelijk voor lekker weer. Oftewel, als het weer in NL goed is wordt het zeeland oid.
Dat doe ik in het najaar of de winter ook. Maar in de zomer vind ik het juist leuk om een stedentrip met wat landelijkers te combineren.Chaoss schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:26:
Afgelopen jaren gekampeerd in of bij: Berlijn, Wenen (2x), Köln, München en over iets meer dan een wek gaan we naar Parijs! (Om daarna door te rijden naar de Costa Brava)
Dus we kunnen deze zomer mooi biertjes van de Texelse Bierbrouwerij koelen
[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 01-06-2018 08:10 ]
Ik zit ook te kijken naar een Mobicool koelbox. Heb nu een thermo electrische koelbox, maar de fan maakt een klereherrie en elke 2 dagen is het koelelement bevroren waardoor hij nog amper koelt en ligt er een plas water in.vhal schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 07:58:
Onze campinginventaris begint nu wel aardig compleet te raken, de grootste dingen hebben we gelukkig al in huis en vandaag komt er een koelbox binnen (Mobicool FR40 https://www.tentcenter.nl...r40-ac-dc-elektrisch.html). Nou zijn die vierkante bakbeesten van hetzelfde merk wel wat goedkoper maar deze is een stuk "compacter" qua formaat (nog steeds debiel groot maar deze past een stuk beter in de auto) maar wel met dezelfde hoeveelheid aan inhoud. Het prijsverschil neem ik maar voor lief. Daarnaast is hij een stuk lichter (12kg vs 22kg )
Dus we kunnen deze zomer mooi biertjes van de Texelse Bierbrouwerij koelenen overig spul
Mobicool FR40 € 329,-
Hoogte: 44 cm
Breedte: 58 cm
Diepte: 36 cm
Mobicool B40 € 199,-
Hoogte:45 cm
Breedte:51 cm
Diepte:52 cm
Zoveel scheelt het dus niet qua grote. De B40 heeft ook nog eens 2 liter meer inhoud. En de FR40 heeft ook een fan, dus ben bang dat die toch nog herrie maakt. Het enige is inderdaad dat de B40 een stuk zwaarder is. Maar voor dat prijsverschil en mogelijk geluidsverschil wil ik wel 10 kilo extra tillen.
Wat betreft geluid, 's-nachts kan hij uit als ik de reviews mag geloven houdt, de box zijn temp goed vast. Maar als grootte en gewicht geen issue zijn, dan had ik ook de B40/C40 gekozen. In mijn geval win ik 10KG aan gewicht en kan de box ook koelen op 12/24V met behoud van de compressor.
Eigenlijk had ik ws. ook wel af gekund met een kleiner exemplaar maar gek genoeg schiet de prijs dan opeens flink omhoog.
Het is breedte x diepte x hoogte
Of lengte x breedte x hoogte
Waar met breedte dus niet dezelfde richting bedoeld wordt.
Lengte x breedte x diepte bestaat niet
als je geen lawaai wil, koop dan een absorptie koelbox. Bijvoorbeeld van Dometic. Die maken helemaal geen lawaai.Thy... schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:37:
[...]
Ik zit ook te kijken naar een Mobicool koelbox. Heb nu een thermo electrische koelbox, maar de fan maakt een klereherrie en elke 2 dagen is het koelelement bevroren waardoor hij nog amper koelt en ligt er een plas water in.
Mobicool FR40 € 329,-
Hoogte: 44 cm
Breedte: 58 cm
Diepte: 36 cm
Mobicool B40 € 199,-
Hoogte:45 cm
Breedte:51 cm
Diepte:52 cm
Zoveel scheelt het dus niet qua grote. De B40 heeft ook nog eens 2 liter meer inhoud. En de FR40 heeft ook een fan, dus ben bang dat die toch nog herrie maakt. Het enige is inderdaad dat de B40 een stuk zwaarder is. Maar voor dat prijsverschil en mogelijk geluidsverschil wil ik wel 10 kilo extra tillen.
Heb er zelf één gekocht laatst bij De Wit. En die heeft zat vermogen om alles lekker koel te houden.
En zeker niet duurder dan deze mobicool.
Meer vermogen heb ik volgens mij niet nodig.
Is een compressor echt beter dan absorptie? Volgens mij niet, maar kan zo geen onderbouwing vinden. Ook niet voor jouw standpunt.
(en het is absorptie, geen adsorptie
Compressor is alleen voor 220c en maakt een zoemend geluid. Voordeel is dat ze kouder worden. Al is het bloedheet dan nog koel je tot een paar graden boven 0. Je kunt dus altijd veilig je bbq vlees bewaren
Omdat wij altijd 220v hebben op de camping heb ik een compressor koelkast.
[ Voor 8% gewijzigd door Chaoss op 01-06-2018 13:04 ]
Hier trouwens nog een aardige link met de verschillende koelboxen getest: KCK test.
Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...
Er zijn genoeg non-hybride compressorkasten die werken op 230V en 12V/24V, Dometic heeft ze o.a. Je ziet ze vaak in vrachtwagens etc,de FR40 Mobicool werkt ook zo zviwChaoss schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:02:
s.
Compressor is alleen voor 220c en maakt een zoemend geluid. Voordeel is dat ze kouder worden. Al is het bloedheet dan nog koel je tot een paar graden boven 0. Je kunt dus altijd veilig je bbq vlees bewaren
Omdat wij altijd 220v hebben op de camping heb ik een compressor koelkast.
[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 01-06-2018 13:14 ]
Ah, kijk dat zocht ik.Thy... schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:04:
@Jelte Als je puur naar het koelvermogen kijkt is een compressor beter dan een absorptie. Bij 25C kan een absorbtie compressor namelijk tot zo'n -10C vriezen waar een absorbtie bus net boven 0 blijft steken. Of dat slechter is moet ieder voor zich bepalen aan de hand van zijn behoeftes natuurlijk.
Hier trouwens nog een aardige link met de verschillende koelboxen getest: KCK test.
Ik zie dat de Dometic getest de 1600 is, we hebben de 2200. Die hebben we thuis 24 uur op 240 laten lopen (toen was de temp naar -3°C gezakt), gevuld met zaken uit de koelkast en aan de 12V van de auto gehangen. Op de camping daarna op gas. En hij is nooit boven de 3°C geweest (en dat op de minimale gasstand), ook niet na opnieuw vullen met zaken (drank) uit de supermarkt.
Waarschijnlijk wat meer vermogen dan de 1600.
Een grote eis van ons was dat we ook op gas konden. Dat nemen we toch al mee, dus dan kunnen we zonder elektriciteit op een camping
Ik ben in ieder geval blij met onze keuze. En daar gaat het om.
[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 01-06-2018 13:16 ]
Wat is ongeveer je gasverbruik met zo'n koelbox dan? Ik heb een vergelijkbare in de vouwwagen maar niet aangesloten op gas, kan vrij makkelijk een gasverdeler op mijn gasfles zetten om zo zowel koelbox als fornuis op gas te laten lopen, maar tot op heden nog niet gedaan omdat ik graag zeker wil weten dat ik voor een week of 2 koken genoeg gas heb ;-)Jelte schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:14:
[...]
Een grote eis van ons was dat we ook op gas konden. Dat nemen we toch al mee, dus dan kunnen we zonder elektriciteit op een camping
Ik ben in ieder geval blij met onze keuze. En daar gaat het om.
Geen ideeSander schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:25:
[...]
Wat is ongeveer je gasverbruik met zo'n koelbox dan? Ik heb een vergelijkbare in de vouwwagen maar niet aangesloten op gas, kan vrij makkelijk een gasverdeler op mijn gasfles zetten om zo zowel koelbox als fornuis op gas te laten lopen, maar tot op heden nog niet gedaan omdat ik graag zeker wil weten dat ik voor een week of 2 koken genoeg gas heb ;-)
Volgens De Wit 8,2 gr/h. Voor twee weken dus 2,75 kg.
HIer trouwens een Duitse Test waar de Dometic RC 2200 wordt vergeleken met een compressor van Mobicool.
http://kuehlboxtester.de/
Duidelijk dat de compressor een stuk sneller is, maar uiteindelijk komen ze allebei onder de 7°C. En ik ga toch nooit 12 flessen 1,5l water in dat ding zetten.
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
En dat rechtstaan is verplicht bij het op gas stoken van een absorptie koelmachine. Is een eis voor het proces. Op elektra maakt dat niet uit. Is inderdaad een nadeel.
[ Voor 11% gewijzigd door Jelte op 01-06-2018 15:53 ]
Wat ik lees op de coolblue pagina die je linkte:
Dit is dus ook een hybride koelkast, geen probleem als je 220V op de camping hebt en in de auto zou je een omvormer kunnen gebruiken (tijdens het rijden). Het mooist is een 12V compressor koelkast die je indien je 220V hebt voedt met een losse voeding of acculadetje icm brommeraccu (de accu omdat die slimme laders van tegenwoordig echt een accu nodig hebben, anders geven ze geen spanning af).Onderweg gebruik je de 12 volt stekker, waarbij de koelbox je spullen actief koel bewaart. De reguliere stekker gebruik je om over te schakelen op de compressor stand.
edit: Het is geen hybride maar puur compressor. [handleiding]
dank aan @wmeester
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 01-06-2018 16:31 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tja helaas zijn er niet zoveel flessen die even mooi compact zijn als de 904, en dat heb ik wel nodig voor in het kastje van mijn disselkeuken...Jelte schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:51:
Stoken op een 904 fles is sowieso duur (€25 voor 1.8kg). Op een hervulbare 5kg fles stoken is een stuk goedkoper (€15 voor 5kg).
En dat rechtstaan is verplicht bij het op gas stoken van een absorptie koelmachine. Is een eis voor het proces. Op elektra maakt dat niet uit. Is inderdaad een nadeel.
klopt inderdaad [handleiding]wmeester schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:05:
De FR40 doet via de compressor koelen op 12 volt en op 230 volt. Daarbij kun je instellen wanneer ie op 12 volt moet ophouden met koelen ivm te lage accuspanning.
Staat dan mooi stom omschreven bij coolblue.
Dan is ie het geld wel waard.

average size banana for scale
Eerste indruk: "goh, wat een grote doos"
Tweede indruk "goh, die doos weegt niks"
Derde indruk na uitpakken "goh, wat een joekel"
Vierde indruk na het aanzetten "die ventilator hoor je wel...hmm"
Vijfde indruk nadat hij zijn ingestelde temperatuur had behaald en de ventilator stopte met draaien "goh, hij is nu wel erg stil
Al met al tevreden tot dus ver, past wel een behoorlijke hoeveelheid in. Het enige wat ik een beetje vreemd vind is waarom men er voor gekozen heeft om de compressor bovenop te plaatsen i.p.v onderop.
Vroeger veel gekampeerd in Scandinavië en dit jaar gaan we eindelijk met z'n drieen kamperen.
Paar weken geleden onze nieuwe (oude) tent proef opgezet:

Tent is al 40 jaar oud (De Waard), zo'n 15 jaar geleden heeft ie een nieuw tentdoek gehad.
De eerste keer spelen we het op safe. Het is de eerste keer kamperen voor mijn vrouw (wel vroeger scouting gedaan) en onze 3,5 jaar oude kerel. We gaan lekker een weekje kamperen in Nederland.Hopelijk zit het weer mee!
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Vanmiddag was het iets minder droog dan gehoopt, maar met tarp goed te doen.
Op camping De Toekomt in Emst.
Midden in het bos, lekker rustig en as we speak helemaal stil, zelfs geen vogels meer te horen momenteel.
Dat ziet eruit als een oude De WaardAnkh schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:08:
* Ankh meldt zich ook in het topic
Vroeger veel gekampeerd in Scandinavië en dit jaar gaan we eindelijk met z'n drieen kamperen.
Paar weken geleden onze nieuwe (oude) tent proef opgezet:
[afbeelding]
[afbeelding]
Tent is al 40 jaar oud (De Waard), zo'n 15 jaar geleden heeft ie een nieuw tentdoek gehad.
De eerste keer spelen we het op safe. Het is de eerste keer kamperen voor mijn vrouw (wel vroeger scouting gedaan) en onze 3,5 jaar oude kerel. We gaan lekker een weekje kamperen in Nederland.Hopelijk zit het weer mee!
Verwijderd
Ahh, dat is bijna in onze achtertuin, maar in de vroege ochtend is het hier een gekwetter van jewelste hoor.Nakebod schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:32:
[afbeelding]
Vanmiddag was het iets minder droog dan gehoopt, maar met tarp goed te doen.
Op camping De Toekomt in Emst.
Midden in het bos, lekker rustig en as we speak helemaal stil, zelfs geen vogels meer te horen momenteel.
Sorry als wij je stilte verstoren met de honden die wij bij de Oranjeweg/Vierhouterweg bijna dagelijks loslaten, lopend of met de mtb.
Mooi gebied inderdaad, maar heb wel erg in de "ontelbare" teken.
Als het dit weekend een beetje droog blijft dan moet ik de Karsten maar weer eens opzetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2018 05:45 ]
Misschien hebben ze de compressor bovenop gedaan, zodat hij niet nat wordt en goed kan ventileren, wanneer de box in het gras staat? Zou best de levensduur van het geheel kunnen verlengen. Is daaronder koelruimte? Dan zou ik daar best mee kunnen leven.vhal schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:20:
Nou, die Mobicool FR40 is inmiddels ook hier afgeleverd.
[afbeelding]
average size banana for scale
Eerste indruk: "goh, wat een grote doos"
Tweede indruk "goh, die doos weegt niks"
Derde indruk na uitpakken "goh, wat een joekel"
Vierde indruk na het aanzetten "die ventilator hoor je wel...hmm"
Vijfde indruk nadat hij zijn ingestelde temperatuur had behaald en de ventilator stopte met draaien "goh, hij is nu wel erg stil"
Al met al tevreden tot dus ver, past wel een behoorlijke hoeveelheid in. Het enige wat ik een beetje vreemd vind is waarom men er voor gekozen heeft om de compressor bovenop te plaatsen i.p.v onderop.
Dan heb je een goede achtertuinVerwijderd schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 05:42:
[...]
Ahh, dat is bijna in onze achtertuin, maar in de vroege ochtend is het hier een gekwetter van jewelste hoor.
Sorry als wij je stilte verstoren met de honden die wij bij de Oranjeweg/Vierhouterweg bijna dagelijks loslaten, lopend of met de mtb.![]()
Mooi gebied inderdaad, maar heb wel erg in de "ontelbare" teken.
Als het dit weekend een beetje droog blijft dan moet ik de Karsten maar weer eens opzetten.
Tarp is ooit gekocht tegen de zon, maar vaker gebruikt als regenscherm. Toch ben ik er blij mee
Welke Karsten heb jijVerwijderd schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 05:42:
[...]
Wellicht zit daar wat in. Onder de compressor kan een literpak melk rechtop staan dus het is gelukkig geen verloren ruimteWild Chocolate schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 07:57:
[...]
Misschien hebben ze de compressor bovenop gedaan, zodat hij niet nat wordt en goed kan ventileren, wanneer de box in het gras staat? Zou best de levensduur van het geheel kunnen verlengen. Is daaronder koelruimte? Dan zou ik daar best mee kunnen leven.
Klopt is een normale zilvermeeuw, het eerste type.mutsje schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:36:
[...]
Dat ziet eruit als een oude De WaardWij hebben twee jaar geleden een vergrote zilvermeeuw gekocht met alles erop en er aan voor slechts 500 euro.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Herkende hem al aan de gordijntjes aan de achterkant. Heerlijke tenten.Ankh schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:33:
[...]
Klopt is een normale zilvermeeuw, het eerste type.
Verwijderd
Basismodel 300x300
+ basis comfortluifel om de voorkant recht te krijgen bij bijv. regen
+ verlengluifel als wij langer blijven staan
+ dichte voorzetwand
De basis is een kwestie van uitrollen, de compressor op de twee slangen, terwijl je comfy andere dingen gaat doen.
Na ~10min trek je de tent omhoog en het basismodel staat, terwijl de 12V compressor nog even mag doorpompen.
Paar haringen rondom en de tent staat als een huis voor een nachtje.
Met een minimum aan inspanning staat zo'n tent.
Pas als wij langer blijven ritsen wij de verlengluifel aan de basis.
Perfect modulair systeem, zeer stormvast, heel veel staruimte en een stuk hanteerbaarder dan de 'de Waard' die wij ooit hadden.
Alleen van het idee van opzetten van zo'n niet-modulaire joekel kreeg ik het al warm.
Mooie tenten als zij staan dat wel, maar veel praktischer dan zo'n Karsten kun je het amper krijgen.
Ik heb graag wat meer moeite over om elke keer thuis te komen bij een prachtige tent. (De waard Lepelaar in dit geval).
Maar voor een weekendje weet ik nog niet of ik de moeite neem om hem op te zetten. Alhoewel, als de kinderen zichzelf kunnen vermaken, gaat het een stuk sneller.
daar past makkelijk en familie met 2 kinderen in. Misschien zelfs met 3 kleine kinderen. Als ze groter worden willen ze vast een keer niet meer bij ons. Dan kopen we waarschijnlijk een kleiner model en zetten we een bijzet tent ernaast.Verwijderd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:54:
[...]
Je hebt gelijk, ik liet mij in mijn voortschrijdend inzicht even meeslepen.
Tegen deze genuanceerde insteek kan ik niet op.
Gebruik je voor de kids nog een aparte bijzettent, of past de hele familie nog comfortabel in de Lepelaar??
Klopt het dat deze tent nu niet meer leverbaar is, want ik zie hem op de homepage zo snel niet terug??
De Lepelaar is niet meer leverbaar, maar zat te vinden op marktplaats. De onze komt uit 2013 een is zelfs iets breder en hoger dan het origineel.
Vergelijkbaar met de Albatros, maar net een slag kleiner.

Prachtige tent! 2.20 hoog van binnen, en het koste 1,5h om hem op te zetten.

Ontbraken wat kleine dingetjes, eergisteren even bij Reiling Hardenberg geweest, alle daar kunnen halen. Erg leuke kampeerwinkel!
[ Voor 8% gewijzigd door Devian op 04-06-2018 08:04 ]
https://wren.co/join/Devian
Is dat donkere doek wel fijn?
En 1,5 wordt vanzelf korter met wat oefening
Geen idee of het donkere doek fijn is...gaan we over 3 weken achter komenJelte schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:06:
Ziet er netjes uit
Is dat donkere doek wel fijn?
En 1,5 wordt vanzelf korter met wat oefeningDe Lepelaar staat binnen 30 minuten zoals op de foto in mijn vorige post. Dan is het alleen nog afspannen
Vond voor een eerste keer die 1,5h al heel erg meevallen!
Verder voor het gevoel wel geluk gehad met deze tent, hij is waarschijnlijk uit +/- 1986...dat maakt hem dus zeker 30 jaar oud en dat terwijl hij van binnen en buiten er nog als nieuw uitziet...zelfs de stokken die je in elkaar zet hebben geen slijtage plekken. De vorige eigenaar zei ook dat deze tent maximaal 8 weken gebruikt is.
Heb geen kinderenvhal schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:45:
Ik zag het bij bovenstaande DW tent en nog een andere van Karsten: die omhoogstaande rand, is dat niet killing () voor kinderen die de tent binnenrennen? Het lijkt mij zo vervelend om elke keer over een drempel te stappen.
https://www.hetregentbijnanooit.nlDevian schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:47:
[...]
Heb geen kinderen. Maar ik denk dat vooral met een regenbui zo'n randje nog best voordelen kan hebben
.
Ja, dat is dan wel een voordeel als er een modderstroom zich voordoet op de camping. Volgens mij is het bij onze Falco-tent drempelloos maar kan deze omhoog geklapt worden na het inritsen van het scherm.
Met fietsen helemaal met je eens, maar deze site is niet echt relevant voor een tent die niet maar een uurtje per dag buiten staatvhal schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:57:
[...]
https://www.hetregentbijnanooit.nl![]()
Ja, dat is dan wel een voordeel als er een modderstroom zich voordoet op de camping. Volgens mij is het bij onze Falco-tent drempelloos maar kan deze omhoog geklapt worden na het inritsen van het scherm.