Nadeel van een aanhanger met huif is dat je er geen fietsen bovenop kunt plaatsen. In mijn kwa ruimte kleinere aanhanger kan ik er wel vier fietsen op plaatsen. Dat kan best leuk zijn op vakanties als je stuk wilt fietsen en geen fietsen wil gaan huren etc. Binnenkort een zaagtafel ophalen en dan ga ik aan de extra ruimte beginnen van betonplex.
Oplooprem merk je wel bij een noodstop. Nagenoeg elke vouwwagen heeft er een en die mogen ook maar 650-750kg wegen. En bij normaal remmen merk je het niet, maar als je echt hard moet remmen heb je toch 750kg wat je auto aandrukt.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Maar mag je auto ook wel 750kg ongeremd trekken? Dat gewicht staat apart op je kentekenbewijs en is doorgaans veel lager dan wat je geremd mag trekken.emil_406 schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:43:
[...]
Volgens de papieren mag ik ik 550 kilo aan gewicht laden. De aanhanger zal zelf wel 200 kilo wegen. Tezamen 750 kilo dus.
Met mijn huidige auto mag ik 1500kg geremd trekken, maar slechts 675kg ongeremd. En volgens mij is dat nog best veel. Bij mijn vorige auto scheelde het meer; 1000kg geremd of 400kg ongeremd. Dan blijft er met jouw karretje ineens maar 200kg laadvermogen over.
Volgens mij heb je een landrover, jeep of bestelbus ofzo nodig als je 750kg ongeremd wilt gaan trekken.
Waarschijnlijk omdat je zo'n ding anders niet mag trekken met de gemiddelse B-segmenter?Chaoss schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:12:
Oplooprem merk je wel bij een noodstop. Nagenoeg elke vouwwagen heeft er een en die mogen ook maar 650-750kg wegen.
[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 30-07-2017 23:21 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Waar is die ongeremde massa dan op gebaseerd? Op de remkracht van je auto ofzo? Auto met 4 dikke schijfremmen mag meer ongeremd trekken dan een auto met 2 schijf voor en 2 trommel achter?
Mijn L200 heeft trommelremmen achter en mag 750kg ongeremt trekken. 
Het heeft met een boel dingen te maken. O.a. ook met het maximum gewicht van de gehele combinatie. Met zwaardere auto's zul je regelmatig ook zien dat de totale combinatie met ongeremde aanhanger 3499kg mag wegen.
Het heeft met een boel dingen te maken. O.a. ook met het maximum gewicht van de gehele combinatie. Met zwaardere auto's zul je regelmatig ook zien dat de totale combinatie met ongeremde aanhanger 3499kg mag wegen.
[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 31-07-2017 01:51 ]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Voordeel van zo'n huifwagen is dat je je fietsen schoon, droog en binnen wat er nog aan stroomlijn over is kan vervoeren. Plek zat naast al je andere bagage.mutsje schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:58:
Nadeel van een aanhanger met huif is dat je er geen fietsen bovenop kunt plaatsen. In mijn kwa ruimte kleinere aanhanger kan ik er wel vier fietsen op plaatsen. Dat kan best leuk zijn op vakanties als je stuk wilt fietsen en geen fietsen wil gaan huren etc. Binnenkort een zaagtafel ophalen en dan ga ik aan de extra ruimte beginnen van betonplex.
[ Voor 3% gewijzigd door Bacchus op 31-07-2017 09:51 ]
Mijn Megane station uit 2008 mag 'gewoon' 750 ongeremd trekken. (1300kg ongeremd). Verschilt heel erg per auto type volgens mij.Xander schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:19:
[...]
Maar mag je auto ook wel 750kg ongeremd trekken? Dat gewicht staat apart op je kentekenbewijs en is doorgaans veel lager dan wat je geremd mag trekken.
Met mijn huidige auto mag ik 1500kg geremd trekken, maar slechts 675kg ongeremd. En volgens mij is dat nog best veel. Bij mijn vorige auto scheelde het meer; 1000kg geremd of 400kg ongeremd. Dan blijft er met jouw karretje ineens maar 200kg laadvermogen over.
Volgens mij heb je een landrover, jeep of bestelbus ofzo nodig als je 750kg ongeremd wilt gaan trekken.
don't mind me
Wacht even tot na de vakantie met het kopen van je bagagewagen. Veel mensen nemen hun wagentje nog een laatste keer mee op vakantie om hem na de vakantie op marktplaats te gooien. Anders wachten tot het voorjaar. Mensen die toch besluiten een nieuwe (vouw)wagen te kopen en hun oude karretje weg doen.Jelte schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:38:
Ja, kampeer aanhangwagens. Waar haal je die niet al te duur?
Maar qua merken heb je Erdé (daxara) en Saris. Huren is ook een optie. Dan heb je niet het probleem dat je ding ergens moet stallen.
Wat zeker een issue is hier.Lanithro schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:45:
[...]
Wacht even tot na de vakantie met het kopen van je bagagewagen. Veel mensen nemen hun wagentje nog een laatste keer mee op vakantie om hem na de vakantie op marktplaats te gooien. Anders wachten tot het voorjaar. Mensen die toch besluiten een nieuwe (vouw)wagen te kopen en hun oude karretje weg doen.
Maar qua merken heb je Erdé (daxara) en Saris. Huren is ook een optie. Dan heb je niet het probleem dat je ding ergens moet stallen.
Ik ga rustig aan kijken. Tot nu toe ging het in één auto, maarja met kind nummer 2 is er minder ruimte en meer spullen.
Dakkoffer is misschien ook een optie. Of een koffer op je trekhaak.Jelte schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:46:
[...]
Wat zeker een issue is hier.
Ik ga rustig aan kijken. Tot nu toe ging het in één auto, maarja met kind nummer 2 is er minder ruimte en meer spullen.
@Lanithro Ik weet ook nog wel een optie, maar of die nou zo populair zal zijn bij @Jelte betwijfel ik 
@Jelte Misschien is huren niet eens zo'n gek idee, vooral voor de eerste keer. Als je het namelijk alsnog niet bevalt zit je nog nergens aan vast...
@Jelte Misschien is huren niet eens zo'n gek idee, vooral voor de eerste keer. Als je het namelijk alsnog niet bevalt zit je nog nergens aan vast...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Lijkt mij ook prettiger rijden. Je mag dan gewoon de Max snelheid en keren is ook wat makkelijker zonder aanhanger.Lanithro schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:47:
[...]
Dakkoffer is misschien ook een optie. Of een koffer op je trekhaak.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Xander schreef op zondag 30 juli 2017 @ 23:19:
[...]
Maar mag je auto ook wel 750kg ongeremd trekken? Dat gewicht staat apart op je kentekenbewijs en is doorgaans veel lager dan wat je geremd mag trekken.
670kg volgens kentekenbewijs. Daar blijf ik ook netjes onder
[...]
Waarschijnlijk omdat je zo'n ding anders niet mag trekken met de gemiddelse B-segmenter?
Nou ik rijd met mijn kar gewoon de max snelheid hoor. Ik houd mijn kar goed in de gaten. Keren is inderdaad een hele kunst met zo'n kar.franssie schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:01:
[...]
Lijkt mij ook prettiger rijden. Je mag dan gewoon de Max snelheid en keren is ook wat makkelijker zonder aanhanger.
Op aanraden van een andere tweaker een paar weken geleden de Mobicool b40 gekocht. Deze kan koelen en vriezen. Ga hem volgende week pas uittesten op vakantie maar toevallig afgelopen zondag even getest tijdens het verjaardagsfeestje van mijn zoontje. Ik had de fout gemaakt om er lauwe flessen in te leggen en tot de nok toe te vullen. Duurde dus effe voordat ie op temperatuur was. Daarna werkte hij echt perfect. Er kan behoorlijk veel in vind ik. Wat mij betreft een goede aankoop.mutsje schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:30:
Nu op zoek naar een goede koelbox van rond de 200 euro.
[afbeelding]
Ik heb em zondag besteldRudolf schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:31:
[...]
Op aanraden van een andere tweaker een paar weken geleden de Mobicool b40 gekocht. Deze kan koelen en vriezen. Ga hem volgende week pas uittesten op vakantie maar toevallig afgelopen zondag even getest tijdens het verjaardagsfeestje van mijn zoontje. Ik had de fout gemaakt om er lauwe flessen in te leggen en tot de nok toe te vullen. Duurde dus effe voordat ie op temperatuur was. Daarna werkte hij echt perfect. Er kan behoorlijk veel in vind ik. Wat mij betreft een goede aankoop.
Begin september ga ik er weer een weekje tussenuit. Nou wil ik er echt een fijn ontspan weekje van maken, weinig anders doen dan een beetje lezen, fietsen, wandelen, luieren etc.
Maar uiteraard wel kamperen! Vorig jaar heb ik een weekje in Punderich aan de oever van de Moezel gestaan en dat is me goed bevallen. Niet te druk en af en toe een scheepje dat voorbij komt ruisen, spoorbaantje aan de overkant, etc. Dus er was ook vanonder mijn luifeltje nog best wel wat te beleven. Nou kan ik daar natuurlijk weer terug gaan, maar wellicht hebben jullie nog wel goede tips voor iets soortgelijks ergens anders.
Dus:
- Op ongeveer 3-4 uur of 500km rijden van Den Haag,
- Aan het water (rivier)
- Kleinschalig
- Wandel/fietsmogelijkheden
- Spoorbaan is een fijne extra
Iemand nog goede tips?
Dus:
- Aan het water (rivier)
- Kleinschalig
Iemand nog goede tips?
[ Voor 4% gewijzigd door Yukkie op 02-08-2017 15:07 ]
We've got that ring of confidence
Ik heb ook zo'n Mobilcool en is perfect. Ook een hybride maar achteraf gebruik ik dat 12V ding niet. Dat koelt toch niet echt goed en heb het ook niet nodig voor in de auto.
Ik heb wel een tip, maar is op 650 Km van Den Haag maar kleinschaliger krijg je niet.Yukkie schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:06:
Begin september ga ik er weer een weekje tussenuit. Nou wil ik er echt een fijn ontspan weekje van maken, weinig anders doen dan een beetje lezen, fietsen, wandelen, luieren etc.Maar uiteraard wel kamperen! Vorig jaar heb ik een weekje in Punderich aan de oever van de Moezel gestaan en dat is me goed bevallen. Niet te druk en af en toe een scheepje dat voorbij komt ruisen, spoorbaantje aan de overkant, etc. Dus er was ook vanonder mijn luifeltje nog best wel wat te beleven. Nou kan ik daar natuurlijk weer terug gaan, maar wellicht hebben jullie nog wel goede tips voor iets soortgelijks ergens anders.
Dus:
- Aan het water (rivier)
- Kleinschalig
Iemand nog goede tips?
Rijden is vaak geen issue (al zie ik ze soms ook met kruiwagenwielen voorbij komen...)... vertragen wel, zeker in een noodsituatie. En zorgen dat je wagentje goed geladen is, voldoende kogeldruk ed.Lanithro schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:09:
[...]
Nou ik rijd met mijn kar gewoon de max snelheid hoor. Ik houd mijn kar goed in de gaten. Keren is inderdaad een hele kunst met zo'n kar.
Je wil niet meemaken dat je aanhanger je auto wil gaan inhalen... of erger, je caravan. Ieder jaar zie je ze weer.
Ik ben op mijn gemak 110 gereden met de bagagewagen achter de Fiesta.
Ik heb snachts inderdaad Nederlanders met kleine aanhangers op lichtsnelheid langs zien komen , de wielen zo groot als kruiwagen wielen.
Kwam tussen Parijs en orleans een Nederlander voorbij die met een Astra die met zijn as de grond raakte, 3 kinderen , dankoffer en een caravan erachter mij zeker met 140 inhaalde.
Ik heb snachts inderdaad Nederlanders met kleine aanhangers op lichtsnelheid langs zien komen , de wielen zo groot als kruiwagen wielen.
Kwam tussen Parijs en orleans een Nederlander voorbij die met een Astra die met zijn as de grond raakte, 3 kinderen , dankoffer en een caravan erachter mij zeker met 140 inhaalde.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Tja, je mag ook gewoon 130 met een aanhanger op de snelweg in Frankrijk. Ik vond dat vorig jaar met onze vouwwagen toch iets te hard.
Maar je hebt er echt gekken tussen zitten. Dat die mensen voor het wegrijden niet even goed kijken en denken: Misschien toch anders laden (of wat minder meenemen).
Maar je hebt er echt gekken tussen zitten. Dat die mensen voor het wegrijden niet even goed kijken en denken: Misschien toch anders laden (of wat minder meenemen).
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
En in 8 uur op de camping in spanje willen zijn
Altijd lekker om je elektrische koelbox weer dicht aan te treffen op zolder. Ik heb toch pas echt honderdvijftig keer gezegd dat je zo'n ding _niet_ dicht weg zet.
Dit keer is het dus echt mis, schimmel erin.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat gevecht heb ik ook jaarlijks. Zuur dat er schimmel inzitGonadan schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 19:35:
Altijd lekker om je elektrische koelbox weer dicht aan te treffen op zolder. Ik heb toch pas echt honderdvijftig keer gezegd dat je zo'n ding _niet_ dicht weg zet.
Echt belangrijke dingen die geen moeite kosten moet je altijd zelf doen. Voor de rest dikke bleek inborstelen en naspoelen met water en later oxi oid.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dus je gaat alleen op vakantie dit jaar?Gonadan schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 19:35:
Warm / heet water, chloor erin en nachtje laten intrekken met deksel dicht.
Na een nachtje kan het in het poreuze plastic trekken en dan blijft het de vakantie wel hangen. Uurtje is prima na de borstel ook de ergste vlokken eruit gehaald te hebben lijkt mij.Vorkie schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:55:
[...]
Dus je gaat alleen op vakantie dit jaar?
Warm / heet water, chloor erin en nachtje laten intrekken met deksel dicht.
Wat is er mis met die "kruiwagenwielen" bij aanhangwagentjes. Wij hebben ook een sarisje met 10 inch wielen. Maar die hebben gewoon 130 km/h specs. Dan kan dat toch ook gewoon?
[ Voor 4% gewijzigd door Pos2007 op 02-08-2017 22:06 ]
Kan ook best. Grootste probleem is dat zo'n karretje te zwaar wordt beladen of de banden niet hard genoeg zijn opgepompt, hierdoor teveel wangen en een vlotte rijstijl leidt dan tot een klapband.
Volgens mij zijn mijn wielen zelfs maar 8 inch maar kan zonder problemen 130 rijden. Ik doe dat niet vaak omdat de auto dan teveel zuipt en ik 110 lekkerder vind rijden.
Volgens mij zijn mijn wielen zelfs maar 8 inch maar kan zonder problemen 130 rijden. Ik doe dat niet vaak omdat de auto dan teveel zuipt en ik 110 lekkerder vind rijden.
Anoniem: 639074
"Assumption is the mother of all fuckups"Pos2007 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 21:53:
Wat is er mis met die "kruiwagenwielen" bij aanhangwagentjes. Wij hebben ook een sarisje met 10 inch wielen. Maar die hebben gewoon 130 km/h specs. Dan kan dat toch ook gewoon?
Check na een half uur snelweg rijden de temps van de wielnaven van dit karretje eens en herhaal dat op regelmatige tijden.
Wij hadden ooit een aanhangwagen waar grote autobanden onder zaten en hoewel gloednieuw liepen de naven veel te snel bloedheet.
Toen ik die naven eens uit elkaar haalde bleek de centrale naafas intussen voor de helft weggesleten en dat was even schrikken.
De verkoper/bouwer van de nieuwe aanwagen zei dat dit allemaal niet kon en hij wilde er in eerste instantie niet eens naar kijken.
Ik heb ze toen demonstratief bij hem voor de deur uit elkaar gehaald -onder het oog van belangstellende klanten van hem- en pas toen ging het stuk chagrijn morrend overstag.
Moraal van het verhaal is dat jouw kleine kruiwagenwielen nog meer toeren moeten maken en dus nog eerder heet zullen lopen.
Do the math.

Ik rij zelf rond de 90, soms even wat sneller om een vrachtwagen of caravan in te halen. Ik voel wel eens aan de banden maar echt heet heb ik ze nog niet gehad. Zal de naaf ook eens controleren.
Zwaar beladen kan bij ons niet echt want het is een kleine versie van de speedy, die zit zo vol dus ik kom niet aan het maximum van 500kg met onze bagage. Bandenspanning breng ik rond de 3,5 bar voordat we weggaan. Ik zal de assen ook eens laten controleren, benieuwd of dit is ingesleten.
Zwaar beladen kan bij ons niet echt want het is een kleine versie van de speedy, die zit zo vol dus ik kom niet aan het maximum van 500kg met onze bagage. Bandenspanning breng ik rond de 3,5 bar voordat we weggaan. Ik zal de assen ook eens laten controleren, benieuwd of dit is ingesleten.
[ Voor 5% gewijzigd door Pos2007 op 03-08-2017 07:50 ]
mijn vouwwagen heeft ook 10" bandjes worden inderdaad warm, maar met een correcte spanning, stikstof erin is 130 geen probleem. ware het niet dat ik vakantie heb en 110 hard genoeg vind.
Laat maar horen, ik ben wel benieuwdLanithro schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:26:
[...]
Ik heb wel een tip, maar is op 650 Km van Den Haag maar kleinschaliger krijg je niet.
We've got that ring of confidence
Goh, spreek je af om een weekend richting Ierland te gaan om een vriend te bezoeken; krijg je de vraag of ik het leuk of een probleem zou vinden om daar te kamperen.
Hmmm... Tough choice!
Hmmm... Tough choice!
[ Voor 5% gewijzigd door nwagenaar op 03-08-2017 09:01 ]
Het is in een Middeleeuws dorpje genaamd Noyers sur Serein in Frankrijk. Er gaat een klein riviertje langs (duh) maar groter dan kano's komt daar niet voorbij. De kans is groot dat je alleen staat of dat je mensen tegen komt die op doorreis zijn maar die blijven vaak niet langer dan twee dagen.
De omgeving is mooi en erg rustig. Je kan er heerlijk fietsen en wandelen.
Qua faciliteiten heb je: Douche, Toilet en een afwasbak. Er is een overkapping met twee picknick tafelsen that's it.
Voor een kleine impressie van het dorp verwijs ik je naar Google Images
Het is een plek waar ik en mijn familie altijd tot rust kom.
De omgeving is mooi en erg rustig. Je kan er heerlijk fietsen en wandelen.
Qua faciliteiten heb je: Douche, Toilet en een afwasbak. Er is een overkapping met twee picknick tafelsen that's it.
Voor een kleine impressie van het dorp verwijs ik je naar Google Images
Het is een plek waar ik en mijn familie altijd tot rust kom.
Een simpel trekkers tentje voor naast de Karsten 260. Ik heb een hekel aan natte katoenen tent dus als de Karsten droog is afbreken (ivm opbreken kamp) en vervangen door de Vango tent van polyster.
Tevens iets makkelijker opzetten (max 5 minuten) dan de Karsten die mij minimaal 30 minuten opzetten kost.
Een Vango Ark 300.

Voor naast de Karsten 260
Tevens iets makkelijker opzetten (max 5 minuten) dan de Karsten die mij minimaal 30 minuten opzetten kost.
Een Vango Ark 300.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Spannendste deel van de vakantie zit er weer op ... kampeerspullen van zolder halen met een vlizo trap zonder iets (aan mezelf) te breken :x
Naast dat we teveel spul meenemen, zijn gewone kratten al vrij lastig, maar dan heb je ook nog een flinke katoenen tent, stalen tentstokken en zo'n Mobicool koelkast...
Morgen kijken of ik alles in de auto krijg
Naast dat we teveel spul meenemen, zijn gewone kratten al vrij lastig, maar dan heb je ook nog een flinke katoenen tent, stalen tentstokken en zo'n Mobicool koelkast...
Slimme zet. Wij hebben ook een trekkerstent bij om te zorgen dat de hoofdtent droog in de zak kan.aReaRe schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:36:
Een simpel trekkers tentje voor naast de Karsten 260. Ik heb een hekel aan natte katoenen tent dus als de Karsten droog is afbreken (ivm opbreken kamp) en vervangen door de Vango tent van polyster.
Een Vango Ark 300.
[afbeelding]
[afbeelding]
Tevens te gebruiken voor een eventuele overnachting of weekendje weg. Kunnen met 4 personen naast elkaar liggen.
[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 05-08-2017 16:16 ]
Wij gaan tegenwoordig de laatste nacht naar een b&b in de buurt, heerlijke afsluiting door even de luxe te hebben van een verzorgde plek, eten en ontbijt en niks meer in hoeven te pakken + vouwwagen is helemaal droog. 's Ochtends om 7.00 wakker en half uur later de terugreis beginnen
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Herkenbaar (weliswaar geen Vlizotrap maar een open wenteltrapKeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:56:
Spannendste deel van de vakantie zit er weer op ... kampeerspullen van zolder halen met een vlizo trap zonder iets (aan mezelf) te breken :x
Vriendelijk vragen aan vrouwmens om geen 30 paar schoenen en 60 jurkjes mee te nemenNaast dat we teveel spul meenemen, zijn gewone kratten al vrij lastig, maar dan heb je ook nog een flinke katoenen tent, stalen tentstokken en zo'n Mobicool koelkast...
Ik kampeer al jaren zo, en makkelijk in mijn eentje.backupdevice schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:15:
[...]
Slimme zet. Wij hebben ook een trekkerstent bij om te zorgen dat de hoofdtent droog in de zak kan.
In die Karsten kan je met zijn vieren overnachten, liever met drie. In die Vango is een ruime tweepersoons, en ik heb nog een kleiner Vrijbuiter tunneltent die ik in principe kan laten staan met 4 haringen op de hoekpunten.Tevens te gebruiken voor een eventuele overnachting of weekendje weg. Kunnen met 4 personen naast elkaar liggen.
En eind augustus een ruime week kamperen in het Geuldal, Schin op Geul (daar is de foto van de Karsten ook gemaakt). Met op de achtergrond vermoed ik de Couberg / Kouberg.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ik had die uitdaging ook en ben zeer blij met de bagagewagen die dat probleem oplost.KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:56:
Het kost je mobiliteit / snelheid. Ik ga dan liever voor een dakkoffer of minder meenemenbackupdevice schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:52:
[...]
Ik had die uitdaging ook en ben zeer blij met de bagagewagen die dat probleem oplost.
Dat gaat over 2,5 week ook gebeuren aangezien ik een kleinere auto heb waar de Karsten niet in past. En Bruin kan even een dakkoffer niet betalen.
[ Voor 19% gewijzigd door aReaRe op 05-08-2017 17:39 ]
Ik hou nog plek over... flinke auto... maar toch aardige berg rommel die erin moet. En dan denk je alles te hebben, vergeet je voor het gemak nog even een flinke koelkast en 2 tassen vol kleren 
Gelukkig gaan we redelijk in de buurt zitten, morgen op tijd bed uit, auto laden en weg
Gelukkig gaan we redelijk in de buurt zitten, morgen op tijd bed uit, auto laden en weg
Mobiliteit ben ik niet met je eens, snelheid is geen issue aangezien ik vakantie heb.aReaRe schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 17:36:
[...]
Het kost je mobiliteit / snelheid. Ik ga dan liever voor een dakkoffer of minder meenemen
Dat gaat over 2,5 week ook gebeuren aangezien ik een kleinere auto heb waar de Karsten niet in past. En Bruin kan even een dakkoffer niet betalen.
Maar als je een Zeearend 6 hebt en met 4 personen 2 weken weggaat dan is voor mij een bagagewagen beter als alles in een auto stoppen. En geloof me, ik heb jaren een 508sw en een V70 vol gepropt maar nu met een fiesta en een bagagewagen is vele malen beter.
En nee, ik neem niet teveel mee.
Dakkoffer kost je ook snelheid
ik rijd met de VW 100-120 en dat is inderdaad snel zat.
Enniehoe we staan alweer 2 weken op camping chvalsiny in Tsjechië. En wat een top camping met lekker ruime plaatsen.
Nog wel een tarp gekocht om wat extra schaduw te creëren. Met temperaturen tot 36 graden schroeiden we hier weg dus het ding is zijn 35 euro al meer dan waard geweest.

Enniehoe we staan alweer 2 weken op camping chvalsiny in Tsjechië. En wat een top camping met lekker ruime plaatsen.
Nog wel een tarp gekocht om wat extra schaduw te creëren. Met temperaturen tot 36 graden schroeiden we hier weg dus het ding is zijn 35 euro al meer dan waard geweest.

Zo gaan wij op vakantie

Door gebruik te maken van de bagagewagen is de Fiesta bijna helemaal leeg op de slaapzakken ,kleding en boodschappen na. Gaat perfect, 110 op de CC en gaan.
En dan te bedenken dat ik een nieuwe V70T4 thuis heb staan die ik alleen zakelijk rij... maar als ik die ook privé zou rijden zou ik de bagagewagen nog steeds gebruiken.

Door gebruik te maken van de bagagewagen is de Fiesta bijna helemaal leeg op de slaapzakken ,kleding en boodschappen na. Gaat perfect, 110 op de CC en gaan.
En dan te bedenken dat ik een nieuwe V70T4 thuis heb staan die ik alleen zakelijk rij... maar als ik die ook privé zou rijden zou ik de bagagewagen nog steeds gebruiken.
Dat je serieus overweegt om op zo'n kale vlakte zonder bomen te staan. In de warmere gebieden vind ik wat schaduw toch wel een vereiste voor een langer verblijf.
We hebben er niet echt last van, je bent overdag toch zelden in je tent?Rukapul schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:04:
Dat je serieus overweegt om op zo'n kale vlakte zonder bomen te staan. In de warmere gebieden vind ik wat schaduw toch wel een vereiste voor een langer verblijf.
S'avonds koelt het hier heerlijk af, we slapen gewoon onder een dekbed en de kids in hun slaapzak.
Maar de zon komt linksvoor op en scheen dus recht onder onze luifel, simpel opgelost, en portable schaduw is wel handig. De camping heeft overigens wel een heel gedeelte met bomen. We hebben ook wel eens onder de bomen gestaan maar dat heeft ook weer zijn nadelen.
[ Voor 39% gewijzigd door Chaoss op 06-08-2017 11:24 ]
Die vooroordelen altijd...aReaRe schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:47:
[...]
Vriendelijk vragen aan vrouwmens om geen 30 paar schoenen en 60 jurkjes mee te nemen
Vogelpoep.... Als we onder een boom staan moet ik altijd de tent schoonmaken (hoewel we ook wel eens vogelsn op de scheerlijn hebben gehad die even lekker op de tent gingen schijten...)Chaoss schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:09:
[...]
We hebben ook wel eens onder de bomen gestaan maar dat heeft ook weer zijn nadelen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
En als het geen poep is dan wel hars of andere rommel
elk voordeel heb zijn nadeel zeggen ze dan.
Hebben een falco tent: twee voordelen: Eén: All weather doek: wordt niet nat zoals katoen, maar ook niet zo warm als polyesther, en zeer makkelijk schoon te maken; Twee: geen scheerlijnenWailing_Banshee schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:33:
[...]
Die vooroordelen altijd...
[...]
Vogelpoep.... Als we onder een boom staan moet ik altijd de tent schoonmaken (hoewel we ook wel eens vogelsn op de scheerlijn hebben gehad die even lekker op de tent gingen schijten...)
Ook een nadeel: de prijs...
[ Voor 3% gewijzigd door gysman11 op 07-08-2017 08:48 ]
Wij hebben dat ook jarenlang zo gedaan, perfect!backupdevice schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:02:
Zo gaan wij op vakantie
[afbeelding]

Is wel een wat oudere foto, maar die kar was ideaal qua volume (ok, hij was meer bedoeld voor achter een oldtimer vanwege de look, ook iets met niet helemaal waterdicht

Eind vorige maand nog even een weekend weggeweest met de caravan van ex-schoonouders, blijf ik toch leuk vinden.
Het rijden alleen al is een leuke bezigheid.

Verder wilden de kinderen eens naar een camping waar ze de kinderen konden verstaan, dus even makkelijk naar Ginsterveld in Burgh-Haamstede gereden (60 kilometer rijden, prima voor een weekend). De camping was aan de grote kant, aan de andere kant prima voor een weekendje; lekker gezwommen, lekker naar het strand geweest, lekker gegeten, geschuild voor de regen (zal je net zien, bijna het hele weekend k-weer).

De voortent zet ik vanaf nu denk ik ook niet verder op dan ik nu heb gedaan. Zolang je maar een stukje luifel hebt (droog voor de regen, bescherming tegen de zon) is het eigenlijk wel prima. Dus spullen liggen toch in de caravan, dus daarvoor hoeft het niet.
Nu alleen nog even op zoek naar iets om buiten te koken. Vorig jaar had ik een Campingaz 600 SG, maar dat ding was zo slecht te regelen qua warmte dat ik hem retour heb gestuurd (hij was daarnaast ook nog defect aan de ontsteking).
Ik heb nu alleen een gaspit voor op een Campingaz R-serie gasfles, maar dat is maar 1 pitje. Daarnaast heb ik nog een Cadac grill voor op een R-serie gasfles, maar dat is ook maar 1 pitje OF grill. Iets met 2 pitten en wat meer stabiliteit is wel iets waarmee ik beter uit de voeten zou kunnen. Geen must, maar ik wil deze vakantie toch nog een weekje weg. En ja; ik weet dat het al luxe is zoals ik kampeer
[ Voor 3% gewijzigd door fredkroket op 07-08-2017 11:48 ]
Is dit niet wat:fredkroket schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:42:
[...]
Nu alleen nog even op zoek naar iets om buiten te koken. Vorig jaar had ik een Campingaz 600 SG, maar dat ding was zo slecht te regelen qua warmte dat ik hem retour heb gestuurd (hij was daarnaast ook nog defect aan de ontsteking).
Ik heb nu alleen een gaspit voor op een Campingaz R-serie gasfles, maar dat is maar 1 pitje. Daarnaast heb ik nog een Cadac grill voor op een R-serie gasfles, maar dat is ook maar 1 pitje OF grill. Iets met 2 pitten en wat meer stabiliteit is wel iets waarmee ik beter uit de voeten zou kunnen. Geen must, maar ik wil deze vakantie toch nog een weekje weg. En ja; ik weet dat het al luxe is zoals ik kampeer.
https://www.campingaz.com...-camping-duo-grill-r.aspx
Misschien op MP nog wel te vinden voor een iets redelijkere prijs.
Met een dakkoffer heb ik meer luchtweerstand en last van geruis dan met een karretje achter de auto. Sowieso wordt de auto in snelle bochten met een dakkoffer wat onzeker en met een karretje heb ik daar geen last van. Of laat ik het zo zeggen; met een dakkoffer heb je eerder het idee dat je overhelt in een bocht dan met een bagagewagen achter de auto.
Ik zit ondertussen verlekkerend naar de foto's te kijken, hier zijn de voorbereidingen in volle gang. De laatste spullen nog gekocht voor op reis:
-Nieuw koffiezet apparaat, we nemen altijd gewoon de Philips HD 7546 mee, maar kwamen er van het weekend achter dat ie lek is. Thuis op het aanrecht nog wel even te gebruiken maar op vakantie in de tent een no-go.
-oplaadbare batterijen, die dingen slingeren door heel het huis maar heb nu nog maar 1 pakje reserve, dus maar 20 eneloops bijgehaald
-Een boek, boeken zijn uit en ben toe aan een nieuwe (fantasy) serie; De magie van Recluse - L.E. Modesitt.
-Routekaarten van de ANWB
-Wat kinder dvd's voor onderweg bij de Kringloper gehaald.
Donderdag karretje ophalen en inpakken en vrijdagmiddag weg!
[ Voor 29% gewijzigd door wmeester op 07-08-2017 14:00 ]
Ik drink dan geen koffie, maar ik snap niet dat je een heel koffie apparaat mee zeult. Mijn schoonouders hebben altijd een percolator mee en mijn ouders deden simpel met een koffie filter houder en heet water er overheen gieten. Maakte (volgens hun) de lekkerste koffie en scheelt een hoop ruimte in de auto/kar. Wij kamperen altijd zonder stroom. Alles op gas of batterijen. Heerlijk en scheelt weer in de kosten...wmeester schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:54:
[...]
-Nieuw koffiezet apparaat, we nemen altijd gewoon de Philips HD 7546 mee, maar kwamen er van het weekend achter dat ie lek is. Thuis op het aanrecht nog wel even te gebruiken maar op vakantie in de tent een no-go.
[ Voor 14% gewijzigd door Lanithro op 07-08-2017 15:26 ]
Zo hebben wij het vroeger ook gedaan. Maar de ervaring leert dat een echt koffiezetapparaat vele malen handiger is. Dan ben je met 3 min klaar met koffie zetten, terwijl opgieten/percolator op het gas moet en maar twee bakjes koffie geeft.Lanithro schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:22:
[...]
Ik drink dan geen koffie, maar ik snap niet dat je een heel koffie apparaat mee zeult. Mijn schoonouders hebben altijd een percolator mee en mijn ouders deden simpel met een koffie filter houder en heet water er overheen gieten. Maakte (volgens hun) de lekkerste koffie en scheelt een hoop ruimte in de auto/kar. Wij kamperen altijd zonder stroom. Alles op gas of batterijen. Heerlijk en scheelt weer in de kosten...
Stroom zit veelal bij de prijs in en gas is best aan de prijs. (campingaz)
Wij drinken twee keer per dag een hele kan koffie leeg, dan gaat het best hard.
Kamperen blijft nog steeds vakantie hè
En dan blijven er dus andere dingen thuis; we nemen bijvoorbeeld geen fietsen mee.
Daar heb ik geen ruimte in de auto voor (en geen trekhaak) dus meestal huur ik op de camping / dichtstbijzijnde fietsenzaak.wmeester schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:51:
[...]
En dan blijven er dus andere dingen thuis; we nemen bijvoorbeeld geen fietsen mee.
Ik zou het liefst me complete espressomachine en bonenmaler meenemen maar dat mag niet van de vrouw
wel ben ik nu bezig een mal te maken hoe ik de extra disselbak wil maken op onze vakantieaanhanger. Koffie doe ik in een rvs percolator. Koffie gaat vacuüm verpakt mee per 250 gr
en dat gaat razendsnel op.
Hier ook een Falco . IDD wordt het doek niet zo nat als katoen, wel gaaf! En het niet hoeven te gebruiken van scheerlijnen is voor mij wel fijn want mijn tent is zonder lijnen al 5 x 8gysman11 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:48:
[...]
Hebben een falco tent: twee voordelen: Eén: All weather doek: wordt niet nat zoals katoen, maar ook niet zo warm als polyesther, en zeer makkelijk schoon te maken; Twee: geen scheerlijnen![]()
Ook een nadeel: de prijs...
Prijs is idd redelijk hoog te noemen
Ah man, niks is lekkerder om 's ochtends je percolator te vullen en daarna de boel te laten koken op een gaspitje. Campingkoffie smaakt altijd het lekkerstwmeester schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:51:
[...]
Zo hebben wij het vroeger ook gedaan. Maar de ervaring leert dat een echt koffiezetapparaat vele malen handiger is. Dan ben je met 3 min klaar met koffie zetten, terwijl opgieten/percolator op het gas moet en maar twee bakjes koffie geeft.
Kamperen blijft nog steeds vakantie hè![]()
Vaak bu'j te bang!
Wij gebruikten vroeger altijd een cafetaire
(zo'n ding:

Compact en de makkelijkste manier om de lekkerste koffie te zetten. Verbruikt wel vrij veel koffie en het is wat meer werk om het ding daarna weer schoon te spoelen.
Tegenwoordig nu we met de vouwwagen en kinderen kamperen nemen we altijd stroom op de camping en nemen we een koffiezetapparaat mee (wel camping uitvoering die een 4A zekering er net niet uit trekt)
(zo'n ding:

Compact en de makkelijkste manier om de lekkerste koffie te zetten. Verbruikt wel vrij veel koffie en het is wat meer werk om het ding daarna weer schoon te spoelen.
Tegenwoordig nu we met de vouwwagen en kinderen kamperen nemen we altijd stroom op de camping en nemen we een koffiezetapparaat mee (wel camping uitvoering die een 4A zekering er net niet uit trekt)
[ Voor 21% gewijzigd door Ankona op 07-08-2017 20:32 ]
alles kan off-topic
Ik vind het allemaal teveel gedoe
in het begin wel een paar gedaan met filter en opgieten maar sinds een paar jaar gebruik ik tijdens het kamperen oploskoffie. Nescafe gold is wel goed te drinken, het weegt iig wel op tegen het gemak
Hmm… wij hebben dit jaar ons hele Nespresso toestel meegenomen in de tent
Oké toegegeven, de melkopschuimer hebben we thuisgelaten.
Normaal gesproken vind ik oploskoffie voor een weekje of 2 á 3 drinken niet zo problematisch maar de vrouw wilde dit keer niet inleveren op de koffiekwaliteit
Normaal gesproken vind ik oploskoffie voor een weekje of 2 á 3 drinken niet zo problematisch maar de vrouw wilde dit keer niet inleveren op de koffiekwaliteit
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Mijn halfautomaat (met ingebouwde maler), past precies in een boodschappenkrat. En de vakantie is de enige tijd van het jaar dat ik elke ochtend tijd heb een lekkere cappucino te maken. (Ding moet 20 minuten opwarmen en alle handelingen bij elkaar zijn 5 minuten werk voor 1 kop koffie... Maar met versgeroosterde bonen van de plaatselijke koffiebrander, zijn er maar weinig horecazaken die betere koffie kunnen maken...).mutsje schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:17:
Ik zou het liefst me complete espressomachine en bonenmaler meenemen maar dat mag niet van de vrouwwel ben ik nu bezig een mal te maken hoe ik de extra disselbak wil maken op onze vakantieaanhanger. Koffie doe ik in een rvs percolator. Koffie gaat vacuüm verpakt mee per 250 gr
en dat gaat razendsnel op.
Ik ben op vakantie om te genieten, de caravan heeft een laadvermogen van 340 kg, dus alles wat bijdraagt aan het genot, gaat gewoon mee!
Dat betekent o.a.: Een extra koelkist voor de frisdrank en bier (naast de kast in de caravan), een Weber 47 cm, met PID regeling voor low&slow bereidingen, messenblok.
Hier gaat op elke vakantie (niet alleen kamperen) ook altijd de Nespresso mee. Stroom hebben we altijd wel, cups zijn prima verkrijgbaar, en het geeft met veel gemak heerlijke koffie.RomeoJ schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:04:
Hmm… wij hebben dit jaar ons hele Nespresso toestel meegenomen in de tent![]()
Edit: Wij hebben deze maar er zijn ook modellen die wat compacter zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door jurk738 op 07-08-2017 22:00 ]
Hele theedoos mee, maar die is de caravan niet uit geweest, kan volgend jaar wèl thuisblijven.
En dan met alleen melk ipv. water. Best lekker eigenlijk en inderdaad geen gedoe. Voor een defitge cappuchino of espresso kun je beter ergens een terrasje doen imo.Chaoss schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:00:
Ik vind het allemaal teveel gedoein het begin wel een paar gedaan met filter en opgieten maar sinds een paar jaar gebruik ik tijdens het kamperen oploskoffie. Nescafe gold is wel goed te drinken, het weegt iig wel op tegen het gemak
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:

Voor als je toch de woorden wil:
Waar kijken we naar:
Een pan european, een bardani nardo (2 persoons tunneltentje, katoen mix).
Dan kijken we naar een pan met afneembare steel en een optimus nova plus benzinebrander, en een pastahap
Ook kijken we naar een lexan cafetiere. verder een goed boek, en een klein eenpoots priktafeltje.
Als laatste: Opgepakte motor, met in dit geval een zeik en zeiknatte tent...
* teacher kampeert graag

Voor als je toch de woorden wil:
Waar kijken we naar:
Een pan european, een bardani nardo (2 persoons tunneltentje, katoen mix).
Dan kijken we naar een pan met afneembare steel en een optimus nova plus benzinebrander, en een pastahap
Ook kijken we naar een lexan cafetiere. verder een goed boek, en een klein eenpoots priktafeltje.
Als laatste: Opgepakte motor, met in dit geval een zeik en zeiknatte tent...

* teacher kampeert graag

Wise enough to play the fool
@teacher ik zou 3 bepakkingsbesparingen willen melden: geen sigaretten (smerige dingen!), electronisch boek en theezakjes 
Wij drinken geen koffie, dat scheelt ons behoorlijk wat ruimte: de theezakjes zitten gewoon, samen met de lucifers, in ons pannensetje, en we zetten de thee gewoon in de mokken. En dat gas duur zou zijn: wij doen zo'n 3 a 4 vakanties met één flesje campingaz (CV470). En zo'n blik kost tussen de 10 en 20 euro. Dus dat valt weg tegen de kosten van de rest van de vakantie.
Wij drinken geen koffie, dat scheelt ons behoorlijk wat ruimte: de theezakjes zitten gewoon, samen met de lucifers, in ons pannensetje, en we zetten de thee gewoon in de mokken. En dat gas duur zou zijn: wij doen zo'n 3 a 4 vakanties met één flesje campingaz (CV470). En zo'n blik kost tussen de 10 en 20 euro. Dus dat valt weg tegen de kosten van de rest van de vakantie.
Dat je hem van het roken af wilt hebben, da's best een gezond idee en met je e-reader heb je al helemaal een punt.
Maar je gaat de koffiedrinker toch niet adviseren om zijn koffie thuis te laten... dat kan echt niet
(overigens, misschien rookt 'ie helemaal niet, maar gebruikt hij een aansteker om zijn brandertje mee aan te steken. Kamperen mag ook in stijl, natuurlijk...)
Maar je gaat de koffiedrinker toch niet adviseren om zijn koffie thuis te laten... dat kan echt niet
(overigens, misschien rookt 'ie helemaal niet, maar gebruikt hij een aansteker om zijn brandertje mee aan te steken. Kamperen mag ook in stijl, natuurlijk...)
[ Voor 26% gewijzigd door dreamscape op 08-08-2017 09:17 ]
Punctuality is the politeness of kings
Zeker, is prima te doen. Moet wel zeggen dat deze caravan erg lang en zwaar is voor deze auto. De caravan is in totaal bijna 8 meter en qua gewicht al teruggezet van 1600kg naar 1495kg (zodat hij destijds achter mijn V40 D4 kon met 2005 TMM), maar ik durf hem beladen niet te wegen (zit nog een mover onder, gaan stiekem veel spullen in en mee)HerZon schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 23:15:
[...]
Ook zo'n plezier van de V40 voor de caravan?
Dus recent toen het erg hard waaide naar Zeeland gereden en dan voel je hem behoorlijk. Een meter korter (en misschien iets lichter) zou dan stiekem toch wel prettig zijn. Aan de andere kant, een V60 is dan ook weer niet veel langer of veel zwaarder, dus of dat heel veel uit zou maken weet ik niet. Moet wel zeggen dat de auto amper geladen was, ging enkel met 2 kinderen en in de kofferbak de voortent.
Qua motor\versnellingsbak is dit wel de meest prettige. Bij mijn D4 & D2 zat ik altijd te tobben met de 6e versnelling. Je moest dan boven de 95 rijden om die (lekker) te kunnen gebruiken (en 's avonds en 's nachts alleen op de snelweg deed ik dat dan ook wel in Frankrijk). Deze D3 GearTronic rijd gewoon altijd prettig en zet hem vanaf 85/87 gewoon in zijn 6 (mits er niet meer versnelt wordt uiteraard). De GearTronic draait net wat meer toeren (normaal bij 130/140 is dat juist irritant), dus daar heb ik nu voordeel van.
Mocht ik in de toekomst zelf nog eens wat kopen, zou ik een kleinere caravan kopen
Waar wij kamperen (...eigenlijk altijd Scandinavie, maar goed) zijn de plekken met stroom altijd duurder. Vorig jaar met de oldtimer camper van vrienden weggeweest, en ook toen hebben we op één dag na, nooit stroom afgenomen op de camping. Scheelt vaak zo'n euro of 4 à 5.wmeester schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:51:
[...]
Zo hebben wij het vroeger ook gedaan. Maar de ervaring leert dat een echt koffiezetapparaat vele malen handiger is. Dan ben je met 3 min klaar met koffie zetten, terwijl opgieten/percolator op het gas moet en maar twee bakjes koffie geeft.
Kamperen blijft nog steeds vakantie hè![]()
Wij drinken ook veel koffie, maar zetten het direct in een grote thermos, met zo'n opzetfilter. In de praktijk dus gewoon filterkoffie
Onze ATB's gaan bij ons op het dak. Via Marktplaats heb ik mooie dragers kunnen vinden, je tilt ze er zo op en het staat als een huis. Gewone fietsen zijn wel zwaarder denk ik... wordt het mogelijk lastiger van.aReaRe schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:42:
[...]
Daar heb ik geen ruimte in de auto voor (en geen trekhaak) dus meestal huur ik op de camping / dichtstbijzijnde fietsenzaak.
Campingkoffie maakt het leven mooi, zelfs als het regent-tom-562 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:16:
[...]
Ah man, niks is lekkerder om 's ochtends je percolator te vullen en daarna de boel te laten koken op een gaspitje. Campingkoffie smaakt altijd het lekkerst
Dit dusdreamscape schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:15:

En een e-reader.... meh... ik hou wel van een ouderwetsch boek als het om lezen gaat.
Oh, en ik had ook theezakjes
[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 08-08-2017 10:56 ]
@teacher zo'n boek heb ik binnen een week uit op vakantie. En als je dan twee weken weggaat, heb je twee boeken nodig, dat boek neemt al meer ruimte in beslag dan ons hele onderlaken plus kussens!
wij hebben ooit eens een midweek vastgezeten op een bergtop met 3 dagen sneeuwstorm, met maar 2 boeken tot onze beschikking. Dat was de laatste keer dat we papieren boeken meegenomen hebben, zelfs mijn boek (The count of Monte Christo) heb ik 2 keer uitgelezen...
wij hebben ooit eens een midweek vastgezeten op een bergtop met 3 dagen sneeuwstorm, met maar 2 boeken tot onze beschikking. Dat was de laatste keer dat we papieren boeken meegenomen hebben, zelfs mijn boek (The count of Monte Christo) heb ik 2 keer uitgelezen...
Goed punt hoor, want dit was idd in 2,5 dag uit, en voor nog een boek had ik geen plek.
Ik ga mij er toch eens in verdiepen....

Ik kan je een Kobo e-reader van harte aanbevelen ( pricewatch: Kobo Aura H2O (edition 2) Zwart )teacher schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:01:
Goed punt hoor, want dit was idd in 2,5 dag uit, en voor nog een boek had ik geen plek.
• Waterdicht (niet getest vooralsnog)
• Licht van gewicht
• Ruimte voor 4000 titels (getest) en heb je nog ruimte over
• Overdag blauw licht onder donkere omstandigheden dat 's avonds overgaat in zacht oranje licht, helderheid is apart instelbaar.
• leest epub formaat (naast andere) en dat kan de reader van Amazon niet aan, daar moet je eerst epub (standaard) eerst verbouwen naar het eigen Amazon formaat.
[ Voor 33% gewijzigd door aReaRe op 08-08-2017 14:09 ]
Wij hebben ook een koelkast erbij op elektra. De gas-koelkast verbruikt wel aardig wat gas, Maar inderdaad de elektra is absoluut niet overal gratis/bij de prijs in.Whaam schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:49:
[...]
Waar wij kamperen (...eigenlijk altijd Scandinavie, maar goed) zijn de plekken met stroom altijd duurder. Vorig jaar met de oldtimer camper van vrienden weggeweest, en ook toen hebben we op één dag na, nooit stroom afgenomen op de camping. Scheelt vaak zo'n euro of 4 à 5.
Wij drinken ook veel koffie, maar zetten het direct in een grote thermos, met zo'n opzetfilter. In de praktijk dus gewoon filterkoffie![]()
[...]
Campingkoffie maakt het leven mooi, zelfs als het regent
Heeft er iemand nog tips voor de omgeving La Rochelle in FR? Ik kom alleen maar op campings uit van 50 euro per nacht (incl 2 kinderen)
Harde eisen:
-Zwembad
-Speeltoestellen voor kinderen
Ik heb ook deze gevonden; is iets verder weg maar slechts 30 euro:
http://www.campingdelageres.com/
[ Voor 64% gewijzigd door wmeester op 08-08-2017 14:41 ]
De 6e versnelling gebruik ik niet (heb een D2, handbak, MY2017 Nordic+) met de caravan. Op de een of andere manier klinkt het motortje dan niet helemaal lekker. Net of hij teveel op zijn tenen moet lopen, vooral bij vals plat. Wel heb ik de kofferbak netjes volgeladen met 'zware' spullen (hij zakt een paar mm in de veringfredkroket schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:31:
[...]
Zeker, is prima te doen. Moet wel zeggen dat deze caravan erg lang en zwaar is voor deze auto. De caravan is in totaal bijna 8 meter en qua gewicht al teruggezet van 1600kg naar 1495kg (zodat hij destijds achter mijn V40 D4 kon met 2005 TMM), maar ik durf hem beladen niet te wegen (zit nog een mover onder, gaan stiekem veel spullen in en mee).
Qua motor\versnellingsbak is dit wel de meest prettige. Bij mijn D4 & D2 zat ik altijd te tobben met de 6e versnelling. Je moest dan boven de 95 rijden om die (lekker) te kunnen gebruiken (en 's avonds en 's nachts alleen op de snelweg deed ik dat dan ook wel in Frankrijk). Deze D3 GearTronic rijd gewoon altijd prettig en zet hem vanaf 85/87 gewoon in zijn 6 (mits er niet meer versnelt wordt uiteraard). De GearTronic draait net wat meer toeren (normaal bij 130/140 is dat juist irritant), dus daar heb ik nu voordeel van.
Dan pakt hij uit als een auto die zijn plekje echt wel weet tussen het overige verkeer, wel of geen caravan maakt dan niet zoveel uit. In het stadsverkeer door Praag was alleen het beeld in de spiegels wat mij herinnerde aan de caravan, verder kwam ik erg vlot mee.
Zoals ik al zei; ik vond het er aan de snelheid liggen. Ik weet nog dat ik vorig jaar v.u. Frankrijk in de nacht (lege Péage) ook wel 110+ heb gereden en dat ging echt meer dan prima in 6. De D2 heeft echt wel voldoende kracht, ook voor bergop. Bergop moet je dan wel je best doen om de gang er in te houden, maar uiteindelijk is het vaak zo dat bij de steile klimmen er genoeg verkeer rijd waar je op de rechter-, dan wel de linkerbaan achter komt te zitten. Bergop was dan wel 3 of 4 nodig om de gang er in te houden.HerZon schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:56:
[...]
De 6e versnelling gebruik ik niet (heb een D2, handbak, MY2017 Nordic+) met de caravan. Op de een of andere manier klinkt het motortje dan niet helemaal lekker. Net of hij teveel op zijn tenen moet lopen, vooral bij vals plat. Wel heb ik de kofferbak netjes volgeladen met 'zware' spullen (hij zakt een paar mm in de vering) en gezorgd dat de gewichtsverdeling redelijk optimaal is (zal ergens tussen de 60 - 80 kg meer aan de voorkant zijn.
Dan pakt hij uit als een auto die zijn plekje echt wel weet tussen het overige verkeer, wel of geen caravan maakt dan niet zoveel uit. In het stadsverkeer door Praag was alleen het beeld in de spiegels wat mij herinnerde aan de caravan, verder kwam ik erg vlot mee.
Anyway, ik vind het een prima auto voor de caravan
Voor veel mensen is koffie een must. Voor mij ook
Voorheen deden we altijd opgieten door een stuk kaasdoek. Dat kaasdoek is gevouwen als normale filter met twee randjes waar je stokjes in kan doen en dan vast genaaid. Dat had als voordeel dat je weinig ruimte kwijt bent aan je koffiezetter (past in het blikje van de brander), helaas verbruikt het wel heel veel koffie op die manier.
Dit jaar hadden we luxe koffie:

Veel sneller, en erg lekker! Bovendien veeeeel minder koffie maling gebruikt. Dit gaat een moeilijke overweging worden voor de volgende keer.
Voorheen deden we altijd opgieten door een stuk kaasdoek. Dat kaasdoek is gevouwen als normale filter met twee randjes waar je stokjes in kan doen en dan vast genaaid. Dat had als voordeel dat je weinig ruimte kwijt bent aan je koffiezetter (past in het blikje van de brander), helaas verbruikt het wel heel veel koffie op die manier.
Dit jaar hadden we luxe koffie:

Veel sneller, en erg lekker! Bovendien veeeeel minder koffie maling gebruikt. Dit gaat een moeilijke overweging worden voor de volgende keer.
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Deze?wmeester schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:35:
[...]
Wij hebben ook een koelkast erbij op elektra. De gas-koelkast verbruikt wel aardig wat gas, Maar inderdaad de elektra is absoluut niet overal gratis/bij de prijs in.
Heeft er iemand nog tips voor de omgeving La Rochelle in FR? Ik kom alleen maar op campings uit van 50 euro per nacht (incl 2 kinderen)
Harde eisen:
-Zwembad
-Speeltoestellen voor kinderen
Ik heb ook deze gevonden; is iets verder weg maar slechts 30 euro:
http://www.campingdelageres.com/
http://www.lataillee.com/
http://www.aupetitport.co...ce-charente-maritime.html
http://www.campingleschirats.fr/
[ Voor 7% gewijzigd door Lanithro op 09-08-2017 12:08 ]
De eerste is inderdaad een optie. Kost 29,50 per nacht.
Voor de tweede betaal ik + 2 kinderen 46 euro per nacht.
Voor de derde betaal ik ongeveer 42 euro per nacht.
Bedankt iig heb je overigens zelf op 1 van deze campings gestaan?
Nope, ik kampeer zuidelijker. De camping waar ik altijd heen sta kost 15.90 per nacht en voor twee kinderen onder de 7 betaal je de helft extra.wmeester schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:08:
[...]
De eerste is inderdaad een optie. Kost 29,50 per nacht.
Voor de tweede betaal ik + 2 kinderen 46 euro per nacht.
Voor de derde betaal ik ongeveer 42 euro per nacht.
Bedankt iig heb je overigens zelf op 1 van deze campings gestaan?
Jij staat in de Provence bij Apt in de buurt nietwaar?Lanithro schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:11:
[...]
Nope, ik kampeer zuidelijker. De camping waar ik altijd heen sta kost 15.90 per nacht en voor twee kinderen onder de 7 betaal je de helft extra.
Hoe heet de camping dan? Misschien een goed adres voor de volgende keer...:)
Jups Camping heet Les Bardons. Heeft geen website, maar het is er heerlijk rustig. Afgelopen jaar was voor ons voorlopig te laatste keer.wmeester schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:28:
[...]
Jij staat in de Provence bij Apt in de buurt nietwaar?
Hoe heet de camping dan? Misschien een goed adres voor de volgende keer...:)
https://www.google.nl/map...!3d43.8404934!4d5.4708481
Geweldig, en dan die ene review: "crowded campsite with loud dutch families"Lanithro schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:15:
[...]
Jups Camping heet Les Bardons. Heeft geen website, maar het is er heerlijk rustig. Afgelopen jaar was voor ons voorlopig te laatste keer.
https://www.google.nl/map...!3d43.8404934!4d5.4708481

Ja er zitten wel Nederlandse families en soms kan het wat druk zijn (dit jaar leek het erg druk). Zeker met de wekelijkse camping BBQ en feestje erna, maar het is echt een leuke gezellige camping.
http://www.lesjoncquiers.com/ is in Saint martin de castillon
Zijn wij al een keer naartoe geweest en was best wel een rustige camping. Veel Nl wel
Zijn wij al een keer naartoe geweest en was best wel een rustige camping. Veel Nl wel
Wat zit er in die 15,90 dan? 1 volwassene?Lanithro schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:11:
[...]
Nope, ik kampeer zuidelijker. De camping waar ik altijd heen sta kost 15.90 per nacht en voor twee kinderen onder de 7 betaal je de helft extra.
Wij zijn met 2 volwassenen en 1 kind van 7, en willen wel stroom, ben benieuwd wat het dan kost
En kan je daar ook een lompe tent kwijt? 5x8 meter ongeveer

We zijn dit jaar voor het eerst wezen kamperen, en 2 vrienden waren met ons mee. Een tent hebben we geleend, en de rest van alle kampeerbenodigdheden hadden onze vrienden mee (kook spul, afwas spul etc.). Het beviel ons enorm dus heb ik nu al het meeste meteen aangeschaft, kon het niet laten

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
2 volwassene, Plus tent, caravan of camper. kind van 7 is 8 euro per nacht en electriciteit iets van 1,50 er komt ook nog belasting bij, maar dat is nog geen euro per nacht. En die tent gaat wel passen. Er zijn flinke kampeer plekken.frankwopereis schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:40:
[...]
Wat zit er in die 15,90 dan? 1 volwassene?
Wij zijn met 2 volwassenen en 1 kind van 7, en willen wel stroom, ben benieuwd wat het dan kost
En kan je daar ook een lompe tent kwijt? 5x8 meter ongeveer![]()
We zijn dit jaar voor het eerst wezen kamperen, en 2 vrienden waren met ons mee. Een tent hebben we geleend, en de rest van alle kampeerbenodigdheden hadden onze vrienden mee (kook spul, afwas spul etc.). Het beviel ons enorm dus heb ik nu al het meeste meteen aangeschaft, kon het niet laten
Oke top, misschien voor volgend jaar of het jaar daarna. Wel apart dat een plek + 2 volwassenen 15,90 kost en een kind dan 8. Beetje uit verhoudingLanithro schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:55:
[...]
2 volwassene, Plus tent, caravan of camper. kind van 7 is 8 euro per nacht en electriciteit iets van 1,50 er komt ook nog belasting bij, maar dat is nog geen euro per nacht. En die tent gaat wel passen. Er zijn flinke kampeer plekken.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Zo gisteravond laat terug gekomen uit Tsjechië, voor het eerst de tent nat in moeten pakken, alhoewel er geen drup regen was voorspelt kregen we de laatste nacht nog een dikke onweersbui / storm, van niveau waarbij je ineens midden in de nacht iedereen in de weer hoor met haringen slaan 
En ook 's ochtends bleef er maar buien overkomen. dus tussen de buien door wat opruimen en om een droog moment de boel in kunnen klappen, zelf dus niet nat geregend. Gelukkig hadden we de luifel, het zijtentje en het kuipzeil de dag ervoor al opgeruimd. Vanmorgen de tent op het grasveldje voor ons weer opgen geklapt en laten drogen. Ging eigenlijk ook prima en maakt het leeghalen van de bak ook een stuk gemakkelijk, Ook nu even rustig te tijd genomen om alles met een doekje schoon te maken, blijft er anders toch bij.
Voor de rest een top vakantie gehad in zuid Tsjechië, veel mooi weer, goeie camping, een prachtige omgeving om doorheen te rijden en erg veel leuke dingen gedaan! Uit eten is nog steeds goed betaalbaar, wij waren in totaal 2 volwassen, 2 kleine kinderen) zo rond de 40-45 euro per keer kwijt. We zijn 18 dagen weg geweest en zo'n 9-10 keer uit eten geweest
En ook 's ochtends bleef er maar buien overkomen. dus tussen de buien door wat opruimen en om een droog moment de boel in kunnen klappen, zelf dus niet nat geregend. Gelukkig hadden we de luifel, het zijtentje en het kuipzeil de dag ervoor al opgeruimd. Vanmorgen de tent op het grasveldje voor ons weer opgen geklapt en laten drogen. Ging eigenlijk ook prima en maakt het leeghalen van de bak ook een stuk gemakkelijk, Ook nu even rustig te tijd genomen om alles met een doekje schoon te maken, blijft er anders toch bij.
Voor de rest een top vakantie gehad in zuid Tsjechië, veel mooi weer, goeie camping, een prachtige omgeving om doorheen te rijden en erg veel leuke dingen gedaan! Uit eten is nog steeds goed betaalbaar, wij waren in totaal 2 volwassen, 2 kleine kinderen) zo rond de 40-45 euro per keer kwijt. We zijn 18 dagen weg geweest en zo'n 9-10 keer uit eten geweest
Lekker!
Wij zijn vandaag teruggekomen van Normandie en Bretagne.
Waar ik Normandie 'ok' vond, ligt er nog een stuk hart in de Bretagne. Uiteindelijk beland in Grande Ile, met de befaamde roze rotsen. Heerlijke paar dagen.
Binnenkort nog een motorcursus, en dan nog wat rondjes in Duitsland rijden, en dan gaat het feest weer beginnen
Wij zijn vandaag teruggekomen van Normandie en Bretagne.
Waar ik Normandie 'ok' vond, ligt er nog een stuk hart in de Bretagne. Uiteindelijk beland in Grande Ile, met de befaamde roze rotsen. Heerlijke paar dagen.
Binnenkort nog een motorcursus, en dan nog wat rondjes in Duitsland rijden, en dan gaat het feest weer beginnen
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Tsja een kind kost de helft van een sta plaats en kinderen onder de 7 kost weer de helft daarvan. Ach het blijft dan alsnog een goedkope camping.frankwopereis schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:04:
[...]
Oke top, misschien voor volgend jaar of het jaar daarna. Wel apart dat een plek + 2 volwassenen 15,90 kost en een kind dan 8. Beetje uit verhouding
Wij staan op dit moment op de camping in Denemarken. We hebben een absorptie koelkast, maar overdag kan hij de temperatuur niet aan. Hij wordt dan ongeveer 15 graden (gokje) terwijl hij op de hardste stand staat.
Nu denk ik dat dat komt doordat wij de tent dichtdoen. Stond gisteren een flesje frisdrank in de tent die 40 graden aanvoelde. Vandaag een dagje bij de tent en dus de tent open, gaat het veel beter met de koelkast. Maar als we weggaan kan de ventilatie niet open blijven ivm kans op regen.
Hebben jullie misschien een idee hiervoor?
Nu denk ik dat dat komt doordat wij de tent dichtdoen. Stond gisteren een flesje frisdrank in de tent die 40 graden aanvoelde. Vandaag een dagje bij de tent en dus de tent open, gaat het veel beter met de koelkast. Maar als we weggaan kan de ventilatie niet open blijven ivm kans op regen.
Hebben jullie misschien een idee hiervoor?
Zeker. Koelkast kopen met compressor. Wij hebben deze:
https://www.obelink.nl/ic...THjuOa0Js3OUaAm6qEALw_wcB
38 graden vorige week in Slovenie. En steenkoud bier. Kan echt niet zonder. Gaat ie stuk, koop ik dezelfde dag nog een nieuwe.
Edit: Tussenoplossing (en die gebruik ik ook, om de hitte van de koelkast af te voeren): een ventilatortje achter de koelkast zetten. Blaast de warme lucht weg, en zorgt er dus voor dat de koelkast beter kan koelen.
https://www.obelink.nl/ic...THjuOa0Js3OUaAm6qEALw_wcB
38 graden vorige week in Slovenie. En steenkoud bier. Kan echt niet zonder. Gaat ie stuk, koop ik dezelfde dag nog een nieuwe.
Edit: Tussenoplossing (en die gebruik ik ook, om de hitte van de koelkast af te voeren): een ventilatortje achter de koelkast zetten. Blaast de warme lucht weg, en zorgt er dus voor dat de koelkast beter kan koelen.
[ Voor 25% gewijzigd door gysman11 op 11-08-2017 13:13 ]
Ik zou dan eerder zoiets nemen: https://www.obelink.nl/tr...%3D1%26category_id%3D9753
Praktisch hetzelfde, maar dan ook in de auto te gebruiken via de 12 volt.
Praktisch hetzelfde, maar dan ook in de auto te gebruiken via de 12 volt.