Drardollan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:47:
[...]
Zibro (of Qlima als je de afsplitsing koopt) is geweldig. Maar niet voor in je caravan. Bij het aan en uitzetten puft ie wat petroleumgeur de lucht in en je hebt net als bij de standaard Truma kachel te maken met een verbranding met alle risico's van dien. Zowel de Truma als Zibro zijn fantastische producten, maar ik raad iedereen aan deze enkel te gebruiken als je wakker bent. Het hoeft maar 1 keer mis te gaan...
Toch ff reageren:
Wat betreft de Zibro geef ik je gelijk, je bewering over de Truma geven aan dat je niet weet hoe die systemen werken.
Een Truma of Alde caravan/camper kachel zuigt zijn te lucht aan van buiten de caravan/camper.
En de uitlaatgassen gaan via de schoorsteen ook weer naar buiten.
Indien gewoon in orde compleet vergelijkbaar met de CVketel thuis. Ik neem aan dat je die ook niet uit zet als je gaat slapen?
Volledig veilig dus, zou ook wel gek zijn als dat niet zo was natuurlijk. Lijkt me niet dat ze dat dan al een jaar of 40/50 zo op de markt mogen brengen toch.
Dus indien gaskachel in de caravan aanwezig en je wilt die gebruiken: geen enkel probleem, ook niet tijdens de nacht.
Ik heb menig weekendje in de winter het ding gewoon aan gelaten op een graad of 15 ingesteld. Wel zo fijn als er buiten sneeuw ligt en het vet onder nul gaat.
Zo een olie gevuld radiator kacheltje zijn hier wel erg fijn voor.
Stil, thermostaat, vaak met weinig vermogen aansluiting nog te gebruiken.
En ze blijven, net als de radiator thuis, ook warmte uitstralen als ze tussen 2 thermostaat schakelingen in zitten. Stuk comfortabeler dan een spiraal kachel met ventilator dus.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.