[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Bommes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:01:
Voorbeeldje:
[Afbeelding]
https://www.marktplaats.n...op-indeling-89000-km-2004

RDW zegt er dit over:
[Afbeelding]

yeah serieus..??
Dat ding is dus zo als getoond echt wel zwaarder dan 3051 kg, en het mag maar wegen: 3400kg
6 persoons camper?? alleen met de bestuurder er in en de andere 5 personen in en auto er achter aan dan toch.
Waarschijnlijk is hij inclusief bestuurder en een volle tank diesel al te zwaar... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als je even een bakwagen gaat huren voor de verhuizing dan staat die ook op max 3500kg, terwijl mensen die toch echt tot de nok toe volladen. Mag niet, gebeurt wel. Verhuurbedrijven gooien het op "verantwoordelijkheid van de huurder", en op zich hebben ze gelijk, maar een informatieplicht zou helpen, dan ze de huurder erop wijzen dat hij maar X kg laadvermogen heeft. En dat als je een kleiner busje huurt je dus effectief meer kan meenemen!

Als je dat principe op een camper zou loslaten, dat er naast een weegrapport van het werkelijke gewicht dus bij vermeld wordt dat je max X kg laadvermogen hebt (incl passagiers, bagage, water, etc) dan denken mensen wel 2x na voordat ze met 4 of 6 jongvolwassen mannen met zo'n ding op pad gaan naar de Alpen...

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 13-04-2022 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:22
En een 4 persoons camper met 3 personen?

Vorig jaar met een huurcamper een rondrit Zweden gedaan in 11 dagen. Op bezoek bij mijn zusje in Stockholm. De camper was een Malibu 441 LE, een Ducato chassis geloof ik.

Beviel prima, 2 E-bikes en 1 normale fiets mee en verder bagage, kleding, eten, koffieapparaat en een opblaasbare kano. Maar ik moet eerlijk bekennen ook niet op gewichten gelet.

Voor ons alledrie de eerste keer met een camper op pad en zeker voor herhaling vatbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lML9BtiStXmKszxJmhkl8oxuz0I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTfQE3Prqbo3aOyKnyKz82aE.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik vind campers en sleurhutten alleen niet zo passen in een kampeertopic?

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 13-04-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:56
pirke schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:19:
[...]

Dat kan prima, alleen niet als de camper slechts 3500kg mag wegen. Ze moeten de verhuurbedrijven aanpakken, dat is de voornaamste bron van te zware campers. Je kan geen 6 persoons camper verhuren en verwachten dat je onder de 3500kg blijft. Zelfs bij 4 persoons campers is het eigenlijk onmogelijk, of je kan helemaal niks meer meenemen, maar daarvoor huur je geen camper.

Particulieren die een nieuwe camper kopen gaan meestal voor een C rijbewijs camper, terwijl mensen die voor een keertje een camper willen huren meestal alleen B hebben, daarom dat de verhuurbedrijven bijna alleen maar B rijbewijs campers kopen. En die komen na een paar jaar op de tweedehands markt, etc, etc.
ik heb het natuurlijk over mensen met een B rijbewijs...Natuurlijk kan het met een C rijbewijs wel.

Hoe kom je erbij dat mensen die een nieuwe camper kopen meestal een C rijbewijs hebben? En als dat al zo is, het gros van de campers dat ik zie rondrijden zijn B rijbewijs campers (en die komen echt niet allemaal uit de verhuur)?
Overigens kan de verhuurder er niks aan doen, het begint al bij de fabrikant, die maken campers die al rond of over de 3t liggen. Dan hou je al weinig speelruimte over op een B rijbewijs. En ja daar kan je van zeggen, daar moet je zelf maar opletten, en dat is ook zo. Maar je zou ook kunnen zeggen dat de wet tekort schiet door ruimte te laten voor dit soort praktijken. Want een camper met een rijklaar gewicht van 3151kg zoals @Bommes als voorbeeld gaf, houd slechts 349kg over. 2 Flinke volwassenen en wat bagage, en je bent vol. Het is haalbaar, maar of het realistisch is? Voer voor discussie.

Mijn punt was en is dat praktijk en wet, in het geval van een B rijbewijs en camper tot 3500kg niet helemaal lekker samengaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:46

Bommes

Capo del formaggio

FastFred schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:32:
Waarom niet?
Met beide kampeer je toch, of bezig jij een andere activiteit?
Op je eigen foto lijkt het toch echt dat je met campingstoeltjes en al klaar staat op een camping?

Die Malibu zal overigens ook op het randje van de gewichten zitten zelfs met 3 personen.
Leeg gewicht: 2.955 kg
Tank diesel, water, 3 personen + in jullie voorbeeld 3 fietsen waarvan 2 e-bikes.
Die gaat echt wel de 3500kg over.

[ Voor 23% gewijzigd door Bommes op 13-04-2022 13:46 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
FastFred schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:32:
Bommes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:43:
[...]

Waarom niet?
Op je eigen foto lijkt het toch echt dat je met campingstoeltjes en al klaar staat op een camping?
Zeker, maar gezelligheid en een leuke sfeer brengen ze natuurlijk niet op een camping :+ ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

* Bommes must resit to hap

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-09 15:43

JanB

Het ken rotter !!!

Luuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:48:
[...]

[...]

Zeker, maar gezelligheid en een leuke sfeer brengen ze natuurlijk niet op een camping :+ ;)
Klopt, maar dat doen een tent en vouwwagen ook niet. De gezelligheid wordt gebracht door de kampeerder, niet door het kampeermiddel.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Bommes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:43:
[...]

Waarom niet?
True :+ Dit was overigens een 24/7 camper stek ergens voor Hamburg

Bij kamperen denk ik eerder aan een tent.

[ Voor 49% gewijzigd door FastFred op 13-04-2022 13:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Zullen we de discussie wat hier thuis hoort nu dan voor eens en altijd plat slaan?
Betekenis 'kamperen'
Je hebt gezocht op het woord: kamperen.

kam·pe·ren (kampeerde, heeft gekampeerd)
1
in tent, camper of caravan overnachten
https://www.vandale.nl/gr...rlands/betekenis/kamperen

Het is volgens de officiële definitie dus wel duidelijk dat vouwwagens niet thuis horen in dit topic.

;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
JanB schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:50:
[...]

Klopt, maar dat doen een tent en vouwwagen ook niet. De gezelligheid wordt gebracht door de kampeerder, niet door het kampeermiddel.
Eens :)
Alleen is een goed begin al het halve werk 8)
Grappen daargelaten, ik sta persoonlijk liever tussen tenten en vouwwagens, even los van de kampeerders die daar bij horen. Dat brengt voor mij meer sfeer dan een rij met caravans/campers.
Overigens lijkt het een beetje een trend tegenwoordig dat iedereen in de avond zo snel mogelijk in zijn/haar caravan/camper moet gaan zitten....draagt niet bij aan de sfeer wat mij betreft.

Ik sluit overigens niet uit dat ik ooit zelf voor een camper/caravan zit hoor :)
Yukkie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:54:
Zullen we de discussie wat hier thuis hoort nu dan voor eens en altijd plat slaan?

[...]

https://www.vandale.nl/gr...rlands/betekenis/kamperen

Het is volgens de officiële definitie dus wel duidelijk dat vouwwagens niet thuis horen in dit topic.

;)
ik lig wel in een tent, dat ding op een kar staat, kan ik niks aan doen natuurlijk. :+

[ Voor 25% gewijzigd door Luuk84 op 13-04-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Yukkie Ok ok ok ik zeg al niks meer

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@FastFred Die zal leeg al flink boven de 3000kg hebben gewogen.

3 personen a 75kg = 225kg
3 fietsen (waarvan 2 elektrisch): 75kg
Diesel 75kg
Inhoud boiler + WC tank: 25kg
Watertank: 0-150kg (bij rondtrekken door Scandinavië rij je meestal niet met een lege watertank...)
Eten+drinken: 75kg
Kleding: 25kg
Tuinset: 25kg
Borden, pannen, bestek, bekers, afwasmiddel, etc: 25kg

Zonder gekke dingen te doen heb je dus 525 tot 675kg aan lading. Terwijl je waarschijnlijk maar zo'n 300 a 400kg laadvermogen had.
Luuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:41:
[...]

Hoe kom je erbij dat mensen die een nieuwe camper kopen meestal een C rijbewijs hebben? En als dat al zo is, het gros van de campers dat ik zie rondrijden zijn B rijbewijs campers (en die komen echt niet allemaal uit de verhuur)?
De meeste tweedehands campers komen wel degelijk uit de verhuur, de meeste particulieren willen en kunnen niet even +100k op tafel leggen om een campertje te kopen. En als je dan toch een nieuwe camper bij een dealer gaat kopen, dan weet je meestal al wel wat het werkelijke laadvermogen van zo'n ding is en is het een kleine moeite om 2000 euro extra te betalen voor een heavy chassis zodat je gewoon alles mee kan nemen wat je wilt. Hooguit dat als je een bejaard echtpaar bent in een kleine halfintegraal of kleine buscamper dat het je gaat lukken, alles groter dan dat is gewoon te zwaar voor het beoogde gebruik. Een nieuwe camper koop je doorgaans voor meerdere jaren, en dan is zo'n rijbewijs halen een hele kleine moeite.

Overigens kun je aan de buitenkant niet zien of het een B of C rijbewijs camper is, er zijn genoeg buscampers en halfintegralen die ook 4t of 4,5t mogen wegen. Bij verkoop (inruil) worden die dan door de handelaar teruggekeurd naar 3,5t en als 3,5t camper aangeboden, terwijl ze technisch dus meer aankunnen. Wat effectief het laadvermogen alleen maar verder omlaag brengt, een sterker chassis is op zichzelf al zwaarder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Luuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:41:
[...]

Mijn punt was en is dat praktijk en wet, in het geval van een B rijbewijs en camper tot 3500kg niet helemaal lekker samengaan.
Dat ben ik met je eens. Oftewel we hebben een betere informatievoorziening nodig om de onwetende consument te informeren, en de fabrikanten en verhuurbedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen om alleen campers op de markt te brengen / te verhuren die daadwerkelijk geschikt zijn voor het beoogde gebruik. Doen ze dat niet uit zichzelf (begrijpelijk uit concurrentieoogpunt) dan zal de wet aangepast moeten worden om tot verplichtingen te komen.

Het punt is dat het lastig is om het beoogde gebruik vast te stellen: voor de een is fietsen meenemen noodzakelijk, de ander gaat alleen wandelen. Dat scheelt alweer 100kg (fietsen + drager).

[ Voor 12% gewijzigd door pirke op 13-04-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
pirke schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:57:
@FastFred

De meeste tweedehands campers komen wel degelijk uit de verhuur, de meeste particulieren willen en kunnen niet even +100k op tafel leggen om een campertje te kopen. En als je dan toch een nieuwe camper bij een dealer gaat kopen, dan weet je meestal al wel wat het werkelijke laadvermogen van zo'n ding is en is het een kleine moeite om 2000 euro extra te betalen voor een heavy chassis zodat je gewoon alles mee kan nemen wat je wilt. Hooguit dat als je een bejaard echtpaar bent in een kleine halfintegraal of kleine buscamper dat het je gaat lukken, alles groter dan dat is gewoon te zwaar voor het beoogde gebruik. Een nieuwe camper koop je doorgaans voor meerdere jaren, en dan is zo'n rijbewijs halen een hele kleine moeite.
Je kan alleen niet met >3.5t camper overal komen, zou bij mij toch ook wel een punt van aandacht zijn.
Er zijn dus ook andere redenen waarom je voor een < 3.5t zou gaan.
Dan weet je overigens wel wat je aan het doen bent qua gewicht, dus dan zou het niet als een verassing moeten komen dat je niet veel kan meenemen.
Overigens kun je aan de buitenkant niet zien of het een B of C rijbewijs camper is, er zijn genoeg buscampers en halfintegralen die ook 4t of 4,5t mogen wegen. Bij verkoop (inruil) worden die dan door de handelaar teruggekeurd naar 3,5t en als 3,5t camper aangeboden, terwijl ze technisch dus meer aankunnen. Wat effectief het laadvermogen alleen maar verder omlaag brengt, een sterker chassis is op zichzelf al zwaarder.
Kom je toch weer uit op die discussie of wet en praktijk wel zo handig samenwerken in dat geval ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk84 op 13-04-2022 14:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Luuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:56:
[...]
Grappen daargelaten, ik sta persoonlijk liever tussen tenten en vouwwagens, even los van de kampeerders die daar bij horen. Dat brengt voor mij meer sfeer dan een rij met caravans/campers.
Overigens lijkt het een beetje een trend tegenwoordig dat iedereen in de avond zo snel mogelijk in zijn/haar caravan/camper moet gaan zitten....
[...]
Ongeacht het parkeermiddel denk ik dat je blij moet zijn dat die mensen zich zo vroeg mogelijk terugtrekken :+

Onze caravan is overigens met name een slaapkamer op wielen met privé sanitair. We zitten er eigenlijk nooit in. Daarnaast helpt het ook met het middagdutje of rustmomentje voor de kinderen. Het belangrijkste voor mij is echt dat het binnen no time staat en afgebroken is. Het opzetten van een tunneltent en met name de inrichting ervan viel mij toch wel erg tegen. Een caravan kan je veel beter voor de deur al vakantie klaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als het koud wordt 's avonds en er geen kampvuur mogelijkheid is dan ga ik lekker binnen op de bank hangen ja O-) Helpt ook tegen de muggen.

En ik heb ook liever dat ze stil naar binnen gaan dan tot diep in de nacht lopen te schreeuwen om boven de muziek uit te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Deveon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:14:
[...]

Ongeacht het parkeermiddel denk ik dat je blij moet zijn dat die mensen zich zo vroeg mogelijk terugtrekken :+

Onze caravan is overigens met name een slaapkamer op wielen met privé sanitair. We zitten er eigenlijk nooit in. Daarnaast helpt het ook met het middagdutje of rustmomentje voor de kinderen. Het belangrijkste voor mij is echt dat het binnen no time staat en afgebroken is. Het opzetten van een tunneltent en met name de inrichting ervan viel mij toch wel erg tegen. Een caravan kan je veel beter voor de deur al vakantie klaar maken.
Misschien ligt het aan mij en jaag ik ze ook wel naar binnen ;)
Ik zie de voordelen van een caravan ook wel hoor, ik sluit ook niet uit dat ik er zelf ooit één heb, maar nu nog even niet :)
pirke schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:16:
En ik heb ook liever dat ze stil naar binnen gaan dan tot diep in de nacht lopen te schreeuwen om boven de muziek uit te komen...
Nee dat is de andere kant, dat heb ik liever ook niet :-) Enige rust is wel prettig op de camping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Deveon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:52:
De dissel heeft net als de kogel een maximale druk. Voor een aanhanger van 750 kg kan het beide kanten op, meestal staat het wel aangegeven op de dissel. Echter blijft ten alle tijden het laagste maximum leidend voor de combinatie. Zo mocht mijn Clio Estate slechts 60kg kogeldruk hebben wat met een trekgewicht van 1200kg best zorgwekkend is. De "kogeldruk" van de aanhanger is echter niet bij RDW geregisterd dus zal je elders moeten opzoeken.
Die maximum kogeldruk van de aanhanger hoort gewoon op het typeplaatje te staan. Wat soms verwarrend kan zijn als de koppeling weer een afwijkende waarde van het chassis laat zien.
Uiteindelijk maakt het niet uit want het gaat inderdaad om de laagste, meestal is dat gewoon de trekhaak zelf tenzij de auto onderbemeten is.

Aangenomen dat het voor de Clio van de auto zelf een limiet was zou ik niet snel daadwerkelijk meer 1000+ achter zo'n auto gaan rijden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JanB schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:50:
Eens. Zo ben ik absoluut geen fan van de kampeerders die met luxe slagschepen aan komen zetten maar als ik dan zie waar @Bommes steeds mee bezig is ga ik een caravan zelfs schattig vinden.
En op al die selfies heeft hij een prethoofd dus die is vast gezellig op de camping. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
tafmaf schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:07:
[...]

Op het vouwwagenclub forum komen er ook maar weinig problemen voorbij dus denk dat het wel goed zit met de prijs kwaliteit.
Hier ook een lazy jack nu 3 jaar in bezit. Bouwjaar 2017. Supertevreden mee.
Toevallig vandaag voor het eerst (sinds aanschaf bij vouwwagenwinkel in 2019) onderhoud en keuring laten uitvoeren. Schade was €550 voor keuring, 2x lagers en 2 nieuwe bandjes. Blijkbaar waren die na 20.000km aan vervanging toe.
Verder nooit iets gehad met de Campooz tot nog toe.
Dus bij deze wens ik de nieuwe CampooZ eigenaren net zoveel plezier ermee als wij hebben gehad, maar dat zal vast lukken :)

[ Voor 9% gewijzigd door DaWayne op 13-04-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 21:25
Hmm vind 2 keer lagers na 5 jaar wel snel.
Heb al vele wagens gehad maar dit ben ik nog niet tegen gekomen.
Banden worden bij mij ongeveer elke 6 a 7 jaar gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Banden gaan vaak eerder vanwege ouderdom dan slijtage. Advies is een jaar of zes maximaal en voor de tempo 100 is dat zelfs verplicht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:40

-tom-562

Oliesjeik

Orion84 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:15:
* Orion84 had een tweetal exped megamat 15 matrassen besteld. Maar de container met Exped artikelen was ergens blijven hangen (stond die op de Evergiven wellicht?). Dus dat werd een beetje onzeker of dat er nog voor het vertrek zou zijn.

Uit voorzorg dus maar twee Bardani Summat 3D 15cm matten besteld, die wel op voorraad waren. Die zijn inmiddels binnen, even uitgeprobeerd en die liggen prima. Krijg ik vandaag bericht dat de exped bestelling ook verzonden is. Dus dat wordt zodra die binnen zijn even een vergelijkend warenonderzoek doen en besluiten welke we retourneren :P
Kickje, heb je uiteindelijk nog vergeleken? Ik wil ook voor een nieuwe slaapmat gaan. In eerste instantie voor de Exped Megamat 10 LXW, maar ik zie dat de Bardana in 15cm net zo duur is. Heb je nog proef gelegen op de Bardani?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb ze beide in huis gehad uiteindelijk en naast elkaar kunnen vergelijken. Gekozen voor de Exped. Onder meer vanwege goede ervaringen met dat merk, iets meer vertrouwen in de ventielconstructie. De Expeds waren ook wat makkelijker / compacter op te rollen meen ik me te herinneren.

Ik had ze naast elkaar gelegd met een hoeslaken er over, zodat je niet kon zien welke welke was en daarna mijn vriendin laten uitproberen. De Bardani voelt iets meer als een matras, waar de Exped iets meer als een luchtbed voelt. Ik vermoed omdat de Bardani een meer massieve schuimvulling heeft, waar de Exped luchtkamers in het schuim heeft. Dat zal ook samenhangen met mijn ervaring dat ik de Expeds makkelijker 'compact' opgerold kreeg, waar de Bardani matten een stukje lastiger op te rollen waren.

[ Voor 47% gewijzigd door Orion84 op 14-04-2022 09:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
tafmaf schreef op donderdag 14 april 2022 @ 03:23:
Hmm vind 2 keer lagers na 5 jaar wel snel.
Heb al vele wagens gehad maar dit ben ik nog niet tegen gekomen.
Banden worden bij mij ongeveer elke 6 a 7 jaar gedaan.
Vind ik ook wel snel ja. Maar aangezien de vw voor onderhoud klaar stond en ik hem vrijdag ophaal om mee op pad te gaan, had ik niet veel keuze. (of moest er gewoon mee op pad en een second opinion opvragen na de meivakantie)
Lagers zou gekomen zijn door warm worden. Met veel gewicht, hoge temperaturen en dan hard remmen zou dit mee te maken hebben volgens de onderhoudsmonteur. Maar geen idee of dat terecht is. En of na zo'n 20.000km dit normaal is ook niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:07
Gonadan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:31:
Banden gaan vaak eerder vanwege ouderdom dan slijtage. Advies is een jaar of zes maximaal en voor de tempo 100 is dat zelfs verplicht.
Das wel een interessante: mijn autobanden hebben een dotcode uit 2016 moet ik die dan ook vervangen? (Zijn nog prima banden en komen ook door de apk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Sammy_tukker schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:55:
Das wel een interessante: mijn autobanden hebben een dotcode uit 2016 moet ik die dan ook vervangen? (Zijn nog prima banden en komen ook door de apk)
APK kijkt zuiver naar de wettelijke minimale profieldiepte en of er geen scheuren in zitten, niet naar de leeftijd.
Wanneer banden ouder worden wordt het rubber harder en komen er uiteindelijk droogtescheuren in. Vandaar dat bij auto's aangeraden wordt vanaf zes jaar te gaan vervangen of op z'n minst kritisch kijken hoe het rubber is.

Bij aanhangwagens is men vaak wat makkelijker omdat ze minder gebruikt worden en het risico als minder gezien wordt (ben ik het niet mee eens).
Tempo 100 is een keuring die geldig is als je aan de voorwaarden voldoet, het is niet standaard geldig. Pak je bijvoorbeeld een ongeschikte auto en hangt die ervoor dan is de sticker feitelijk niets waard. Voor tempo 100 mogen de banden maximaal zes jaar oud zijn.

Of dat voor jou reden is om verder prima banden te vervangen moet je zelf weten. De één is vrij makkelijk, de andere wil alles zoveel mogelijk afdekken. Dat is persoonlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Gonadan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:52:
[...]

APK kijkt zuiver naar de wettelijke minimale profieldiepte en of er geen scheuren in zitten, niet naar de leeftijd.
Wanneer banden ouder worden wordt het rubber harder en komen er uiteindelijk droogtescheuren in. Vandaar dat bij auto's aangeraden wordt vanaf zes jaar te gaan vervangen of op z'n minst kritisch kijken hoe het rubber is.

Bij aanhangwagens is men vaak wat makkelijker omdat ze minder gebruikt worden en het risico als minder gezien wordt (ben ik het niet mee eens).
Tempo 100 is een keuring die geldig is als je aan de voorwaarden voldoet, het is niet standaard geldig. Pak je bijvoorbeeld een ongeschikte auto en hangt die ervoor dan is de sticker feitelijk niets waard. Voor tempo 100 mogen de banden maximaal zes jaar oud zijn.

Of dat voor jou reden is om verder prima banden te vervangen moet je zelf weten. De één is vrij makkelijk, de andere wil alles zoveel mogelijk afdekken. Dat is persoonlijk.
Kijk dat er kritisch naar gekeken moet worden lijkt me duidelijk, maar het wordt een beetje krom als ik volgende zomer door Duitsland rijdt op mijn winterbanden, want die zijn van recentere datum (en ja als er droogte scheuren in de banden zitten die het canvas blootleggen dan wordt er uiteraard gewisseld) het gaat mij meer om de kwestie mag je met ‘oude autobanden’ wel 100 scheuren als je vouwwagenbandjes maar up to date zijn?

Voor de aanhanger zijn de regels mij duidelijk, al kan het prima zo zijn dat ik toevallig in jaar 7 naar Frankrijk ga met oude bandjes als ze er visueel nog goed uitzien: ze staan immers feitelijk nooit in direct zonlicht: op de camping ingepakt in mooi tentdoek en in de winter in de stalling…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Sammy_tukker schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:19:
Kijk dat er kritisch naar gekeken moet worden lijkt me duidelijk, maar het wordt een beetje krom als ik volgende zomer door Duitsland rijdt op mijn winterbanden, want die zijn van recentere datum (en ja als er droogte scheuren in de banden zitten die het canvas blootleggen dan wordt er uiteraard gewisseld) het gaat mij meer om de kwestie mag je met ‘oude autobanden’ wel 100 scheuren als je vouwwagenbandjes maar up to date zijn?
Dat is minder krom dan je denkt. Het is nu eenmaal zo dat je voor tempo 100 voorwaarden hebt waaronder banden niet ouder dan zes jaar. Het is namelijk een ontheffing op de maximumsnelheid van 80 en daarmee een uitzondering met specifieke voorwaarden.
Voor normaal gebruik (dus max 80) is die verplichting er niet, net als je die voor je auto ook niet hebt voor normaal gebruik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Gonadan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:46:
[...]

Dat is minder krom dan je denkt. Het is nu eenmaal zo dat je voor tempo 100 voorwaarden hebt waaronder banden niet ouder dan zes jaar. Het is namelijk een ontheffing op de maximumsnelheid van 80 en daarmee een uitzondering met specifieke voorwaarden.
Voor normaal gebruik (dus max 80) is die verplichting er niet, net als je die voor je auto ook niet hebt voor normaal gebruik.
Maar is dan de conclusie dat de banden ook niet ouder mogen zijn? Ik lees namelijk alleen maar voorwaarden over de banden van de aanhanger:
https://www.tuv.nl/nl/keu...ing-voertuigen/tempo-100/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Sammy_tukker schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:18:
[...]

Maar is dan de conclusie dat de banden ook niet ouder mogen zijn? Ik lees namelijk alleen maar voorwaarden over de banden van de aanhanger:
https://www.tuv.nl/nl/keu...ing-voertuigen/tempo-100/
Nee dat is niet de conclusie. De ontheffing geldt namelijk voor de aanhanger, niet voor de auto. Voor de auto worden geen regels opgerekt dus daar zitten geen extra voorwaarden aan.

Overigens is mijn vouwwagen gekeurd maar ik heb geen papieren, die heeft de vorige eigenaar of ook niet meer. Daar heb ik ook pas heel veel later aan gedacht, niet handig van mijzelf. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tafmaf
Ik vervang nogal eens wat bandjes en neem van mij aan dat de 6 jaar wel een goede is.
De vouwwagen staat meer stil dan hij wat doet en elke keer als ik denk deze zien er goed uit dus die hoef ik niet te vervangen voor de verkoop schrik ervan hoe ze er van binnen uit zien.
Ze zitten dan vaak vol droogte scheurtjes aan de binnenkant.
Het is volgens mij nooit goed voor banden om het hele jaar lekker droog niks te doen en dan ineens met een temp van 30 plus naar Zuid-Frankrijk te worden versleept met 130 km per uur.

Zondag mijn nieuwste aanwinst even goed afgespannen bekijken.
Heb hem wel bekeken maar nog niet helemaal strak opgezet.
Een oudere Holtkamper Kyte met een splinternieuwe tent.
Wat kunnen mensen slecht met spullen omgaan zeg.
Moest eerst een dag besteden aan het alg vrij maken van de wagen en dekzeil ,geen respect voor dure dingen blijkbaar.
Moet ook nog even een stroomvoorziening aanleggen.
Maar ja zo loop ik tenminste wel eens tegen een koopje aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz-SzEALTK58fFIDEJLcfLXBNsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/on6Ec5IkSTqIKncHSpZ2GVBv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 18:34
tafmaf schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:36:
Ik vervang nogal eens wat bandjes en neem van mij aan dat de 6 jaar wel een goede is.
De vouwwagen staat meer stil dan hij wat doet en elke keer als ik denk deze zien er goed uit dus die hoef ik niet te vervangen voor de verkoop schrik ervan hoe ze er van binnen uit zien.
Ze zitten dan vaak vol droogte scheurtjes aan de binnenkant.
Het is volgens mij nooit goed voor banden om het hele jaar lekker droog niks te doen en dan ineens met een temp van 30 plus naar Zuid-Frankrijk te worden versleept met 130 km per uur.

Zondag mijn nieuwste aanwinst even goed afgespannen bekijken.
Heb hem wel bekeken maar nog niet helemaal strak opgezet.
Een oudere Holtkamper Kyte met een splinternieuwe tent.
Wat kunnen mensen slecht met spullen omgaan zeg.
Moest eerst een dag besteden aan het alg vrij maken van de wagen en dekzeil ,geen respect voor dure dingen blijkbaar.
Moet ook nog even een stroomvoorziening aanleggen.
Maar ja zo loop ik tenminste wel eens tegen een koopje aan.
[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Fotos als ie is opgezet volgen nog neem ik aan :)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 10:34
Zo voor het eerst kamperen in onze nieuwe caravan. 3 meiden liggen al op bed. Ben benieuwd of we elkaar gaan wakker houden vannacht...

Aap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Voor bij de caravan en thuis :)

Lacros Scamper S400 elektrische vouwfiets zwart met zadelpen vering, voorvork vering en slot.
Actieradius met accu is 40 t/m 80 km.

Kom ik die camping eens af zonder de auto :P

Afbeeldingslocatie: https://www.dewitschijndel.nl/media/catalog/product/cache/3ad82562c3a1c2ea12b0b5f48269a8ae/s/h/shinga-lacros-scamper-s400-elektrische-vouwfiets-zwart.1522927645.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.dewitschijndel.nl/media/catalog/product/cache/3ad82562c3a1c2ea12b0b5f48269a8ae/s/h/shinga-lacros-scamper-s400-elektrische-vouwfiets-zwart-opgevouwen.1522927646.jpg

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
aReaRe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:56:

Lacros Scamper S400 elektrische vouwfiets zwart met zadelpen vering, voorvork vering en slot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja ja, dat zeg je nu. Voordat je het weet is zelfs het toiletgebouw te ver lopen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:48:
[...]

Ja ja, dat zeg je nu. Voordat je het weet is zelfs het toiletgebouw te ver lopen. :+
Ik heb een toilet in mijn hut, moet alleen nog ontdekken hoe die Thetford werkt en ik heb die sleurhut al een jaar _o-

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
aReaRe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aangeschaft? :)

Mijn ouders hebben ook nog van die apparaten. Die hadden ze op hun boot (wat eigenlijk ook een soort kamperen is, maar dan op water :+).

Ze zijn ideaal voor onderweg, maar thuis zou ik hem niet gauw pakken. Snelheid en stabiliteit is toch wat minder.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
aReaRe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:59:
[...]

Ik heb een toilet in mijn hut, moet alleen nog ontdekken hoe die Thetford werkt en ik heb die sleurhut al een jaar _o-
Ik hoop wel dat je hem na je gebruik van een jaar terug heb leeg gegooid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

maartend schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:04:
[...]

Ik hoop wel dat je hem na je gebruik van een jaar terug heb leeg gegooid
Toilet is nog maagdelijk ongebruikt _o-
Afijn gaat getest worden op het caravan forum meeting in Groesbeek, ik hoop een hoop te leren van dat weekend.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ook wij staan sinds vanmiddag op een camping met onze nieuwe oude caravan.
Wat gepuzzel met de luifel maar ook dat is gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/04/1650052991-600-x-450px-IMG-20220415-WA0004.jpg

In het camping restaurant een pizza gegeten
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/04/1650053048-600-x-450px-20220415_175808.jpg
Dochtertje in bed gelegd, beetje gerommeld om als op zijn plek te krijgen.
Ons bed opgemaakt Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/04/1650053135-420-x-560px-IMG-20220415-WA0007.jpg

En nu liggen we allemaal in bed, denk dat ik mijn oogjes maar eens dicht ga doen.

Ons kleine dochtertje (13 maanden) ligt in het stapelbed met een anti uitval hekje van de Babypark er voor.
Ze sliep meteen toen we haar er in legde, heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Yep.
Ze zijn ideaal voor onderweg, maar thuis zou ik hem niet gauw pakken. Snelheid en stabiliteit is toch wat minder.
Ik heb vanmiddag proefgereden en ik vond de 24 inch ietsje beter rijden maar heb uiteindelijk de 20 inch versie aangeschaft (compacter en iets lichter en meteen meenemen).

Power standje 9 is de befaamde ludicrues mode (of hoe je het ook schrijft) van de Tesla , standje 4 is leuk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Afijn, pret budget is bijna voor 90% gespendeerd dit jaar, alleen de vakantie en de weekendjes nog :P

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 15-04-2022 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:11:
[...]

Power standje 9 is de befaamde ludicrues mode (of hoe je het ook schrijft) van de Tesla , standje 4 is leuk :+
Ik merk dat je nog geen ervaring in een Tesla hebt... Dat is niet te vergelijken met een fiets _O-

Qua acceleratie is het effectief alsof de auto met z'n kont aan een hijskraan hangt, neus naar beneden, en de hijskraan laat los. Grofweg 1G (10m/s^2). Dan zit je vanaf stilstand in 2,5s op de 100km/u. Een zweefvliegtuig accelereert bij een lierstart vergelijkbaar. De baron in de Efteling komt ook in de buurt, die duikt ook vrij recht naar beneden vanaf stilstand.

Overigens heb ik zelf maar een trage budget Tesla, ik doe 2x zo lang over 0-100... Is wel beter voor de levensduur van de banden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Maar je hebt in een jaar tijd nog nooit de wc gebruikt????? Hoe krijg je dat voor elkaar? Zit er wel toiletvloeistof in? Die zou ik eerst vervangen, die is zijn werking al een paar maanden kwijt gok ik zo :)

Voor het slapen gaan even naar de wc met het hele gezin, en dan niet de kou in maar lekker boven de cassette hangen. Genoeg overnachtingsplekken waar überhaupt geen toilet is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb een paar maanden geleden inze beschimmelde Jamet Jametic verkocht. Deze was helaas in de stalling vochtig geworden.
Dat ik de vouwwagen in deze toestand kon verkopen voor een aardige prijs liet me inzien dat de vouwwagen markt behoorlijk overspannen is.

Ik ben al even aan het zoeken naar een vervanger, maar je betaalt op de 2e handsmarkt echt teveel voor wat je krijgt. Tegen de 20 jaar oude vouwwagens voor €2000+. Dan liever een nieuwe.

Ik verwacht dat de prijzen volgend jaar wel wat lager zijn, dit jaar overbruggen met een leen kampeermiddel of gehuurde stavaravan. Of toch een karretje met nieuwe tunneltent of nieuwe jamet/raclet/trigano.
Een oldschool caravan (smc) zie ik ook nogsteeds wel als leuk project, maar heb geen plek om daaraan te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:11
aReaRe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:59:
[...]

Bij mijn ouders in de caravan is hij gisteren na bijna twee jaar voor het eerst gebruikt... Afvoer van de mini camping waar we staan was (tijdelijk) verstopt. Goed pressie middel om het eindelijk is te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
DopdeDouwer schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:14:
Ik heb een paar maanden geleden inze beschimmelde Jamet Jametic verkocht. Deze was helaas in de stalling vochtig geworden.
Dat ik de vouwwagen in deze toestand kon verkopen voor een aardige prijs liet me inzien dat de vouwwagen markt behoorlijk overspannen is.

Ik ben al even aan het zoeken naar een vervanger, maar je betaalt op de 2e handsmarkt echt teveel voor wat je krijgt. Tegen de 20 jaar oude vouwwagens voor €2000+. Dan liever een nieuwe.

Ik verwacht dat de prijzen volgend jaar wel wat lager zijn, dit jaar overbruggen met een leen kampeermiddel of gehuurde stavaravan. Of toch een karretje met nieuwe tunneltent of nieuwe jamet/raclet/trigano.
Een oldschool caravan (smc) zie ik ook nogsteeds wel als leuk project, maar heb geen plek om daaraan te werken.
Voor tent heb je toch geen karretje nodig? Rijdt ook fijner zonder iets achter de wagen. Gewoon niet teveel meenemen of anders een dakkoffer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:40

-tom-562

Oliesjeik

Sethro schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:01:
[...]

Voor tent heb je toch geen karretje nodig? Rijdt ook fijner zonder iets achter de wagen. Gewoon niet teveel meenemen of anders een dakkoffer.
Ligt er aan hoe groot je tent is en met hoeveel man je gaat O-) wij hebben echt wel een aanhanger nodig (tent van 6,3x3m) als wij gaan kamperen (ik, vriendin, zoontje van 2,5) en echt klein is onze auto niet (Volvo S80).
Sterker nog, ik ga voor dit jaar een kleine dakkoffer kopen en deze op het imperiaal van de aanhanger monteren voor nog meer bagageruimte (lees: een minder volle auto)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronk1961
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 12:23
aReaRe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:06:
[...]

Toilet is nog maagdelijk ongebruikt _o-
Afijn gaat getest worden op het caravan forum meeting in Groesbeek, ik hoop een hoop te leren van dat weekend.
Ik ben daar ook.
En het is zo simpel , dat je onze hulp daarvoor niet eens nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Precies. Hier ook een volvo sedan.
Ik vind 't niet fijn om de auto helemaal vol te stouwen, dakkoffer al helemaal niet. Al ligt t tempo wel een stuk lager met aanhanger inderdaad.
Qua tent vind ik zo'n grote bardani airspace wel wat, die neemt denk ik snel 1 de helft van de kofferbak in en dan moet het koelkastje er nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Zo ben ik inderdaad op een vouwwagen gekomen, wat in feite ook een karretje met een tent is. Met een gezin van drie kreeg ik een ruime station en dakkoffer ook prima vol. Tent had de helft van de achterbank in beslag.
Uiteraard had het efficiënter gekund, je pakt immers de ruimte die je hebt, maar met meer kampeerders was het wel meer puzzelen geweest.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

ronk1961 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:18:
[...]

En het is zo simpel , dat je onze hulp daarvoor niet eens nodig hebt.
Misschien wel, ik was een tent gewend (vanuit de prehistorie in het heden, zo zie ik de overstap van tent naar caravan).
Ik ben daar ook.
Ik meende je nickname al te herkennen :+
Ik zie je daar :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronk1961
aReaRe schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:16:
[...]

Misschien wel, ik was een tent gewend (vanuit de prehistorie in het heden, zo zie ik de overstap van tent naar caravan).

[...]

Ik meende je nickname al te herkennen :+
Ik zie je daar :w
Nickname is niet helemaal hetzelfde .
Als je maar zorg voor de juiste toilet vloeistof , komt het goed.
Zelf heb ik de voorkeur voor de blauwe aqua kem.
De groene stinkt.
En de zakjes vind ik ook niet prettig.

Maar dat is uiteraard allemaal persoonlijk.
Zeker weten dat we elkaar daar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

ronk1961 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:20:
[...]

Nickname is niet helemaal hetzelfde .
Als je maar zorg voor de juiste toilet vloeistof , komt het goed.
Zelf heb ik de voorkeur voor de blauwe aqua kem.
De groene stinkt.
En de zakjes vind ik ook niet prettig.

Maar dat is uiteraard allemaal persoonlijk.
Zeker weten dat we elkaar daar zien.
Caravan komt volgende week uit de stalling en dan heb ik zondag en maandag de tijd om te kijken of ik het werkend krijg (ook de verwarming op zowel gas als elektra aan de praat zien te krijgen).

En anders RTFM :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronk1961
aReaRe schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:25:
[...]

Caravan komt volgende week uit de stalling en dan heb ik zondag en maandag de tijd om te kijken of ik het werkend krijg (ook de verwarming op zowel gas als elektra aan de praat zien te krijgen).

En anders RTFM :+
Of je vraagt het aan een van je buren.
Komt goed hoor.
Eigenlijk hoop ik dat de verwarming niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

ronk1961 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:33:
[...]

Of je vraagt het aan een van je buren.
Komt goed hoor.
Eigenlijk hoop ik dat de verwarming niet nodig is.
Over de verwarming met kringloop, ik hoop het ook niet. Het zat in het titanium pakket, ik wil het wel eens gebruiken.
Niet dat ik met deze caravan meteen op wintersport zou gaan en in gedachten heb, ik heb een hekel aan skiën (en aan andere aan kou gerelateerde sporten) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronk1961
aReaRe schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:37:
[...]

Over de verwarming met kringloop, ik hoop het ook niet. Het zat in het titanium pakket, ik wil het wel eens gebruiken.
Niet dat ik met deze caravan meteen op wintersport zou gaan en in gedachten heb, ik heb een hekel aan skiën (en aan andere aan kou gerelateerde sporten) :P
Je hebt de standaard truma kachel met ring verwarming ?
Dat laatste blaast alleen de warme lucht rond in de caravan.
Of je moet de 4E of 6E hebben.
Die hebben ook een electrisch verwarmings element.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:44
Ik sleep al jaren van die toiletvloeistof mee maar gebruik het nooit _O-
Liefst heb ik een caravan zonder zo’n onzinnige ruimtevreter. Helaas kan dat al jaren niet meer, of je moet een echt oud beestje kopen. We gebruiken de toiletruimte hier als opslag.

Als ik niet meer naar het toiletgebouw kan lopen dan wordt het tijd om op een andere manier vakantie te gaan vieren is mijn mening.

Qua kachel ben ik overigens zeer content met de aangeschafte Zibro! Tot laat kan ik nu in de voortent zitten en hij is krachtig genoeg om gelijk de caravan mee te nemen qua verwarming. Echt heerlijk om zoveel extra ruimte te krijgen in de avond, voorheen was het op tijd naar binnen met de deur dicht.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Drardollan schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:12:
Ik sleep al jaren van die toiletvloeistof mee maar gebruik het nooit _O-
Liefst heb ik een caravan zonder zo’n onzinnige ruimtevreter. Helaas kan dat al jaren niet meer, of je moet een echt oud beestje kopen. We gebruiken de toiletruimte hier als opslag.
Ik ook vorig jaar.
Als ik niet meer naar het toiletgebouw kan lopen dan wordt het tijd om op een andere manier vakantie te gaan vieren is mijn mening.
Alsje ouder wordt wordt de aandrang vaker om 's nachts te plassen, en om iedere keer klaar wakker te worden omdat je naar het toiletgebouw moet, meestal koos ik dan de heg O-)
Ik heb het toilet nu eenmaal, ik ga hem ook 's nacht gebruiken en hoef ik niet compleet wakker te worden (tevens luiheid) :p
Qua kachel ben ik overigens zeer content met de aangeschafte Zibro! Tot laat kan ik nu in de voortent zitten en hij is krachtig genoeg om gelijk de caravan mee te nemen qua verwarming. Echt heerlijk om zoveel extra ruimte te krijgen in de avond, voorheen was het op tijd naar binnen met de deur dicht.
Ik heb een kachel in de caravan die ik sporadisch ga gebruiken, ik trek liever een extra trui aan of gebruik een extra slaapzak.

Hot news: sommige mensen hamsteren gasflessen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:12:
Gezamenlijke wc’s associeer ik nog eerder met kantoor dan met de kamperen. Voor nummer 1 zal ik het niet mijden, maar je eigen wc zit toch het lekkerste. Vanwege kleine kinderen ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds wordt die toch wel gebruikt. Dat keertje extra legen maakt dan ook niet meer uit.

Zo lang ik tijdens het kamperen maar standaard buiten ben ipv binnen vind ik het geen afbreuk op de kampeer ervaring. Als er een fatsoenlijke douche in zat gebruikte ik die ook. Enkel de keuken in de caravan had van mij niet gehoeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
aReaRe schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:14:
[...]
Alsje ouder wordt wordt de aandrang vaker om 's nachts te plassen, en om iedere keer klaar wakker te worden omdat je naar het toiletgebouw moet, meestal koos ik dan de heg O-)
Ik heb het toilet nu eenmaal, ik ga hem ook 's nacht gebruiken en hoef ik niet compleet wakker te worden (tevens luiheid) :p
Het is vakantie, slaap je toch gewoon wat langer uit :7
[...]
Ik heb een kachel in de caravan die ik sporadisch ga gebruiken, ik trek liever een extra trui aan of gebruik een extra slaapzak.
Wacht maar tot je in het voorseizoen staat met een voortent waarin het -4 is en een caravan waarin het net aan +4 is. Daar helpt geen trui tegen, dan moet je gaan verwarmen.

Tot vorig jaar kampeerde ik enkel in de zomer, vorig jaar heb ik voor het eerst geleerd (na +40 jaar) hoe een Truman kachel werkt en waarom die ingebouwd zit in een caravan oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Deveon schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:29:
[...]

Gezamenlijke wc’s associeer ik nog eerder met kantoor dan met de kamperen. Voor nummer 1 zal ik het niet mijden, maar je eigen wc zit toch het lekkerste. Vanwege kleine kinderen ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds wordt die toch wel gebruikt. Dat keertje extra legen maakt dan ook niet meer uit.
Het maakt mij werkelijk niets uit, ik ga zitten en doe mijn behoefte. Nu moet ik wel zeggen, wij staan niet op een of ander terrein waar er 1 keer per seizoen schoongemaakt wordt. Ik zit juist niet comfortabel op dat gammele ding in een caravan wat je vervolgens moet gaan ledigen en schoonmaken. De horror, dat moet ik thuis ook.
Zo lang ik tijdens het kamperen maar standaard buiten ben ipv binnen vind ik het geen afbreuk op de kampeer ervaring. Als er een fatsoenlijke douche in zat gebruikte ik die ook. Enkel de keuken in de caravan had van mij niet gehoeven.
Lekker slepen met honderden jerrycans water en na 2 minuten koud water omdat de boiler op is? Geef mij maar het douchehok met onbeperkt water en fatsoenlijke ruimte. Een toilet kan ik mij nog voorstellen, maar een douche?

Voor mij is kamperen de manier hoe ik vakantie vier, en vakantie betekent voor mij zo min mogelijk dingen doen die ik thuis wel moet doen en wat ik moet doen doe ik op het gemak.

Keuken gebruiken wij wel veel, zonder koelkast en gasfornuis wordt het leven erg zwaar. Gebruik bij goed weer ook veel de Skottel. BBQ doe ik nooit, veel te veel werk waar ik geen geduld voor heb en vind het vaak ook overlastgevend voor anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:36:
Wacht maar tot je in het voorseizoen staat met een voortent waarin het -4 is en een caravan waarin het net aan +4 is. Daar helpt geen trui tegen, dan moet je gaan verwarmen.
Dan moet je gaan bewegen en als je daar geen zin meer in hebt is het bedtijd toch? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Het leven met kleine kinderen is al zwaar genoeg :) Een beetje gemak en comfort doet dan veel. Een WC voor als ze 's nachts *nu* naar de wc moeten (met max 1 minuut uithoudingsvermogen na *nu*) is wel zo prettig. Zelf vind ik het ook wel fijn om m'n bed uit te rollen en naar de wc te kunnen. Douche had niet gehoeven maar zit er nu eenmaal in. Mooie plek om de wasmand te stallen. En handig om (strand)zand af te spoelen, al hebben we daar ook een buitendouche aansluiting voor zodat het zand niet eens binnen hoeft te komen ;)

Keuken: zeer prettig. Een fornuis om te kunnen koken, met een koelkast voor bederfelijke spullen en koud bier etc is zeer welkom. De oven&grill zijn absoluut niet noodzakelijk, handig om afbakbroodjes in af te bakken... En een vriesvak voor brood en ijsjes.

Overigens vind ik het bier- en wijnglazen rek ook wel prettig, kun je toch veilig echt glas meenemen en dat drinkt zo veel fijner dan plastic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 00:38
Gonadan schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:08:
[...]

Dan moet je gaan bewegen en als je daar geen zin meer in hebt is het bedtijd toch? :+
Dit dus. Hele dag op stap, terug in caravan (of tent, gebeurt ook wel eens), eten maken en dan onder de dekens. Heerlijk.

Heb dat wel eens in februari gedaan in de Ardennen. Heerlijk. Maar dan lag je echt wel om 19.00 in je slaapzak, dan was het al donker. En om 2000 zat het ijs aan de binnenkant van je tent. En dan in de ochtend er uit, met blote voeten op het verijste gras.

Nepal hetzelfde verhaal. Rond 1900 in de slaapzak, rond 2000 slapen. Met die kou wordt je toch heel moe

[ Voor 36% gewijzigd door maartend op 16-04-2022 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:08:
[...]

spoiler:
Ik beweeg het liefst in bed _O-

Sorry, inkoppertje ;) En kan ook niet met kinderen in de caravan haha

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
maartend schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:46:
[...]

Dit dus. Hele dag op stap, terug in caravan (of tent, gebeurt ook wel eens), eten maken en dan onder de dekens. Heerlijk.

Heb dat wel eens in februari gedaan in de Ardennen. Heerlijk. Maar dan lag je echt wel om 19.00 in je slaapzak, dan was het al donker. En om 2000 zat het ijs aan de binnenkant van je tent. En dan in de ochtend er uit, met blote voeten op het verijste gras.

Nepal hetzelfde verhaal. Rond 1900 in de slaapzak, rond 2000 slapen. Met die kou wordt je toch heel moe
Hoe groot acht je de kans dat tieners daar gelukkig van worden?

Sowieso staat mij het hele idee niet zo aan, ik ben op vakantie en niet dankzij Poetin in het strafkamp in Siberië.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-09 21:51
Hier is de 1e camping ook geboekt. We blijven er 2 weken om vanuit daar wat uitstapjes de stad in te maken en dan hebben we nog een volle week over om terug te geraken in Nederland met nog 1 of 2 stops op de terugweg. Geen flauw idee waar :D
Het is toch camping Fabulous bij Rome geworden. Gewoon omdat we weten dat die qua ligging voor ons doeleind goed is. Ook overwegen we een dag naar pompei te gaan evt met lokale overnachting dus heenrijden dagje pompei, overnachting nog een dagje napels en weer terug naar rome.

Ze hebben niet heel veel "grote" kampeerplaatsen volgens mij alleen de rood omcirkelde. De blauw omcirkelde is gewoon een groot veld voor kleine tentjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUu-PVdjwi4YlSC5NEpoTmUAhoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKZckLkor0UwuQN2dxKuTrVY.jpg?f=fotoalbum_large
Nu alleen nog even kijken hoe we de heen route doen. Wil eigenlijk in 3 etappes, rijden met motor met zijspan en aanhanger is vooral voor de niet bestuurder ( lees vrouw en zoon) erg vermoeiend en saai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu2ZCMf-4acEgdE0nA1VsJWE8Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ie7iNuzhVYVLOEFYjwVR46oL.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal zou ik het in 2 dagen doen ( zondag & maandag, zaterdag is nog een werkdag voor mij) maar heb al vaker op zaterdag na het werk alvast een etappe gedaan waardoor de 2 opvolgende dagen een stuk korter waren en je vooral de aankomst dag nog wat tijd op de camping hebt. ook is het fijn dat je zondags gewoon al op pad bent, dus geen dingen nog regelen en later vertrekken als gepland maar gewoon opstaan ontbijten en aanrijden.

Twijfel alleen heel erg over de afstand voor de 1e dag. Vorig jaar hebben we het in 2 dagen gedaan. Maar het jaar ervoor wel al de zaterdag ervoor alvast een 200~300km gedaan, achteraf had ik liever nog wat verder doorgereden want toen zaten we alsnog om 9 uur op een motelkamer ons te vervelen, ook nog volop energie maar ja had dit motel vooraf geboekt dus tot zover die dag. Wil nu eigenlijk niks boeken en als ik het beu ben om verder te rijden dan eens kijken wat er binnen een half uurtje te boeken is. Ben alleen bang dat zo last minute de prijs voor 1 nacht zoveel hoger is.

[ Voor 7% gewijzigd door harley op 17-04-2022 11:32 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Motel niet boeken van te voren: er is altijd wat te vinden onderweg, en met Booking.com als leidraad weet je perfect waar wat vrij te vinden is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tafmaf
lost95 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:21:
[...]

Ziet er goed uit! Fotos als ie is opgezet volgen nog neem ik aan :)
Even los opgezet.
Hij is wel bewerkelijker dan mijn Holkamper cocoonAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jP8a3hDyLbnoXKVfKIsp75GN05k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxP3Vatb79DRYTJmwCDIM2MV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rODGNdX8HPExhavtBZaNhIy2vBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgRE3Z5gOVoStHmGEZWtrl4e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVypVnZg6IJihLxg_SC-SvitmO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfRAPyMw3A0iTO1sICAufIlu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRytybNhhXTrCAWSeDXtxKKCMhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uwylSBMSi7a0Fb8memclkdH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blnnwH44tJX8Qz-x6Y1MfcaVAos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wTAxrMAuqwZVqm7inklw0g4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 13:05
Zo, hier ook 14 dagen geboekt voor het hoogseizoen op de camping de Rammelbeek (Lattrop). Voor ons als gezin met 3 kinderen de eerste keer kamperen. Weliswaar met de caravan van mijn schoonouders maar mocht dit goed bevallen toch eens kijken voor een mooie vouwwagen. Vier jaar terug wel al gekampeerd op Camping Darna (Porlezza, Italië) _/-\o_ met schoonouders. Dit beviel erg goed maar je mist dan toch een stukje vrijheid. De eigenaren zijn ook half Nederlands.

Op de Rammelbeek hebben we gekozen voor een plek met privé sanitair. Dit leek ons wel handig met de kinderen. Wij hebben er in ieder geval zin in :D

Hebben andere Tweakers ervaring met camping de Rammelbeek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:23:
Hoe groot acht je de kans dat tieners daar gelukkig van worden?

Sowieso staat mij het hele idee niet zo aan, ik ben op vakantie en niet dankzij Poetin in het strafkamp in Siberië.
Als wij dat appartemenje nabouwen kamperen moeten blijven noemen dan moet je de wat spartaanser varianten niet meteen weg zetten als strafkamp hè? :> ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

tafmaf schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:54:
[...]
Even los opgezet.
Hij is wel bewerkelijker dan mijn Holkamper cocoon[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Heb je met of zonder WindForce? Ik heb hem nu 2x opgezet om ff te proberen, maar vind het al een verademing ten opzichte van onze Suncruiser. Dit ding staat in de basis gewoon in 15 minuten, en ik kan alles als het moet in m’n eentje. Daar is WF wel echt handig bij. Alles wat je nog zou kunnen doen is verder binnen (droog). Onze Suncruiser was gewoon twee uur doorbikkelen, en veel stappen waar je gewoon 2 paar handen voor nodig hebt. Volgend weekend echt kamperen, dus dat wordt de eerste echte test.

Het enige nadeel dat ik nu ontdek, is dat je een voorraadje spullen hebt die gelijk nodig zijn bij het opzetten: paar haringen, slinger, hamer, worteldoek, stroomkabel, waterpas. Die dingen had ik altijd in de disselbak, maar die mis ik nu toch een beetje. Ook vraag ik me af of ik het bed kan opmaken in ingeklapte toestand (via pack ‘n go). Anders moet er ook nog ergens een dekbed verstopt worden :+ Ben benieuwd hoe vol de wagenbak en de auto straks zijn voor 1,5 week in NL :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:02:
[...]

Als wij dat appartemenje nabouwen kamperen moeten blijven noemen dan moet je de wat spartaanser varianten niet meteen weg zetten als strafkamp hè? :> ;)
Nabouwen?? Je zet toch gewoon 6 wielen onder je appartement, dikke diesel voorin en je hoeft niks meer te bouwen. Lekker gaan met die banaan O-)

We zijn net terug van een Paasweekend Zuid-Limburg. Wat een weertje :) De eerste nacht in een knollenveld bij een boer zonder voorzieningen, dan ben ik blij dat ik alles bij heb. Alleen geen USB A-C kabel zodat ik m'n telefoon niet kon opladen...

Overal Duitsers ook, ik had gelezen dat die de weg naar NL niet meer wisten te vinden, maar daar was niks van te herkennen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 10-09 22:38
pirke schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:23:
[...]
Alleen geen USB A-C kabel zodat ik m'n telefoon niet kon opladen...

Overal Duitsers ook, ik had gelezen dat die de weg naar NL niet meer wisten te vinden, maar daar was niks van te herkennen.
Ik heb vorig jaar een klein tasje (zal vast een beter woord voor zijn) gekocht met allemaal vakjes. Qua oplaadkabels grijp ik nooit meer mis. Behalve als je met een iPhone aan komt want Apple dingen heb ik nog nooit wat mee gehad xD. Maar er zit een powerbank in + elke laad kabel die je verder maar wil. En USB C heb ik er 2 van 2 meter in zitten :9 . We nemen naar de camping nooit meer opladers van thuis mee verder, ik heb toch altijd alles bij.

Afgelopen weekend ook heerlijk gekampeerd, zaterdag avond was het super helder en nog een tijdje foto's staan te maken om 11 uur savonds. De maan was zooooo helder! Ook wel veel Duitsers idd, maar kan mij daar niet aan storen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74_ezeBpiyeboFsH0Z70ydQfXI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtuCX548YeGN6QChu4vRW4SA.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
Ryan_ schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:09:
Zo, hier ook 14 dagen geboekt voor het hoogseizoen op de camping de Rammelbeek (Lattrop). Voor ons als gezin met 3 kinderen de eerste keer kamperen. Weliswaar met de caravan van mijn schoonouders maar mocht dit goed bevallen toch eens kijken voor een mooie vouwwagen. Vier jaar terug wel al gekampeerd op Camping Darna (Porlezza, Italië) _/-\o_ met schoonouders. Dit beviel erg goed maar je mist dan toch een stukje vrijheid. De eigenaren zijn ook half Nederlands.

Op de Rammelbeek hebben we gekozen voor een plek met privé sanitair. Dit leek ons wel handig met de kinderen. Wij hebben er in ieder geval zin in :D

Hebben andere Tweakers ervaring met camping de Rammelbeek?
Van de zomer sta ik daar ook 2 weken op een plekje met privé sanitair. Maar dan met een Falco tunnel tent. Eerste 2 weken van augustus. Dus als je daarna gaat, kan ik het je vertellen hoe het daar is 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Niet online
The Legend schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:08:
[...]

Nice! Heb je met of zonder WindForce? Ik heb hem nu 2x opgezet om ff te proberen, maar vind het al een verademing ten opzichte van onze Suncruiser. Dit ding staat in de basis gewoon in 15 minuten, en ik kan alles als het moet in m’n eentje. Daar is WF wel echt handig bij. Alles wat je nog zou kunnen doen is verder binnen (droog). Onze Suncruiser was gewoon twee uur doorbikkelen, en veel stappen waar je gewoon 2 paar handen voor nodig hebt. Volgend weekend echt kamperen, dus dat wordt de eerste echte test.

Het enige nadeel dat ik nu ontdek, is dat je een voorraadje spullen hebt die gelijk nodig zijn bij het opzetten: paar haringen, slinger, hamer, worteldoek, stroomkabel, waterpas. Die dingen had ik altijd in de disselbak, maar die mis ik nu toch een beetje. Ook vraag ik me af of ik het bed kan opmaken in ingeklapte toestand (via pack ‘n go). Anders moet er ook nog ergens een dekbed verstopt worden :+ Ben benieuwd hoe vol de wagenbak en de auto straks zijn voor 1,5 week in NL :p
Bij de cocoon moet je de wagen open klappen om het bed op te maken.
Bed klim je dan van links in en de packgo gaat aan de rechterkant open.
Zal bij de kyte gok ik hetzelfde zijn.

Leg je die spullen in de keuken.
Dan kun je er ook redelijk snel bij.
Of in de kofferbak van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
Wij hebben ons bed al opgemaakt als we vertrekken.
Ik heb een koffertje in de auto met de eerste spulletjes die ik nodig het en er zit wat gereedschap in.
Kwa opzetten vind ik de Cocoon makkelijker (Lees minder handelingen)
Heb er 1 tje zonder windforce Eigenlijk bewust want omdat ik een oudere wagen heb en we vaak een camping tegenkomen met 4 amp stroom.
De oude windforce heeft zeker meer dan 6 amp nodig om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Voor mij is het bed thuis opmaken wat lastiger, dan moet ik echt de tent uitklappen van mijn wagen, dus het beddengoed dan maar achterin de auto. Voor het tussendoor verkassen verwacht ik wel dat het kan blijven liggen en dat zou al een voordeel zijn ten opzichte van alle matjes en slaapzakken weer in hun verpakking zien te krijgen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
@Gonadan Zo heel veel werk is dat niet toch? Je hebt waarschijnlijk toch al het dekzeil los om je spullen erin te doen, even uittrekken is dan ook zo gedaan, de 3 buizen naar de eerste palletjes en je kan je bed opmaken. Inklappen en klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:02:
[...]

Voor mij zou dat als een strafkamp voelen als ik om 19:00 verplicht ben in een slaapzak te gaan liggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Zelfs bij de caravan is ons bed nog niet opgemaakt xD Want wij pikken de caravan altijd op bij de stalling. Dus beddengoed ligt in de auto en dan rijden we naar de stalling, haken de caravan aan en dan rijden we door.

We waren maandag best snel klaar met opruimen enzo. Vriendin deed een deel, ik een deel. Ging best goed, behalve dat wij eerst mijn sleutels vergaten. En vanmorgen bleken ook de ringen van mijn vriendin nog in de caravan te liggen... We moeten er nog even inkomen dit kampeer seizoen.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gisteren terg gekomen van het eerste weekendje met onze "nieuwe oude" caravan.
Erg goed bevallen, natuurlijk wel nog weer een klein lijstje met dingetjes die moeten gebeuren.
Voornaamste: omvormer er uit en vervangen voor een andere.
Ding bromt, overdag niet hinderlijk maar in de nacht echt super goed hoorbaar en het houd me uit de slaap.
Ook moeten we een verzinnen hoe we het bed beter krijgen.
Nu met een topper over de omgebouwde zithoek. Onder de topper dus de kussen van de zitbank, en precies bij mijn heupen zit een overgang tussen 2 kussens. Dat is dus in een kuil liggen.

Ook nog een beetje oefenen met de voortent/luifel.
|Echt strak en netjes kreeg ik het ding niet opgezet.
Zag later dat we een paar stokken verkeerd hebben gebruikt en/of opgezet hebben.
Volgende keer dus beter opletten. Wel meteen waar nodig extra tapjes er om heen gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/04/1650357949-600-x-450px-20220417_172902.jpg

Boven bedje voor ons dochtertje werkte ook erg goed:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/04/1650358078-380-x-531px-20220417_111414.jpg
Witte deel kan omhoog klappen zodat ze er niet uit kan vallen.

Eerste nacht er in gelegd en ze sliep echt meteen.
2de en derde nacht not so much, eerst nog flink keten na het in bed leggen.
En vervolgens ergens midden in de nacht wakker en enorm huilen/krijsen.
Flink deel van het campingveld wakker denk ik zo.

Caravan staat weer in de stalling en de oude mee terug genomen die staat op de oprit.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/04/1650358215-540-x-405px-20220419_103043.jpg

Komende week/weekend klaar maken voor de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:57
Wat een leuk ding, je "open item list" lijkt overkomelijk. Veel plezier op je volgende trip, al een idee waarheen?
Wij gaan in Meivakantie naar de Krim texel. Mochten er nog leuke tips zijn voor een gezin met 2 kinderen (4-8) houd ik me aanbevolen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@wienesroa wat er op de laatste foto op de oprit staat is de oude (nog te verkopen) caravan.
Alhoewel dat verkopen... Afgelopen weekend bedacht ik me dat we misschien ook wel gewoon het ding in de verhuur kunnen doen.
Eens informeren bij mijn tussen persoon wat all risk verzekeren moet kosten als dat al mogelijk is.

Volgend tripje: huwelijks feest van mijn broek en schoonzus in het hemelvaart weekend.
Dan staan we het hele weekend op camping Warnsborn bij Arnhem.
Onze grote vakantie is pas in september maar we zullen echt wel voor die tijd nog wat weekendjes plannen om er op uit te trekken met de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Bommes schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:51:
Voornaamste: omvormer er uit en vervangen voor een andere.
Ding bromt, overdag niet hinderlijk maar in de nacht echt super goed hoorbaar en het houd me uit de slaap.
Omvormer van 12v->230v? Die heb je niet nodig als je slaapt.
Omvormer van zonnepanelen? Die heb je niet nodig als je slaapt.

Oftewel een uitschakelaar ergens tussen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:20:
[...]

Omvormer van 12v->230v? Die heb je niet nodig als je slaapt.
Omvormer van zonnepanelen? Die heb je niet nodig als je slaapt.

Oftewel een uitschakelaar ergens tussen zetten :)
Dacht al dat het verwarrend zou zijn: omvormer als in voeding die van 230V -> 12 volt maakt.
Voor de lampjes, waterpomp, enz.
Ook niet nodig in de nacht klopt.. maar wel handig dat een lamp ook aan gaat als je die aan wilt zetten.
Of ik mijn handen kan wassen als ik naar de plee ben geweest.
Ik heb nog een hele goede LBC 10Amp voeding liggen, nou liggen. Die zit in de andere caravan ingebouwd, daar moet die dus uit en daarin moet de oude van die caravan terug gezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Bommes Ja die is er ook nog :)

Heb je geen huishoudaccu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@pirke nope nog niet, dat wil ik wel gaan regelen.
Maar met het beperkte laadvermogen zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren.
Noodzaak is er ook niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wienesroa schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:04:
Wat een leuk ding, je "open item list" lijkt overkomelijk. Veel plezier op je volgende trip, al een idee waarheen?
Wij gaan in Meivakantie naar de Krim texel. Mochten er nog leuke tips zijn voor een gezin met 2 kinderen (4-8) houd ik me aanbevolen
Texel <3 Altijd leuk om heen te gaan.
Ik weet niet hoe vaak je al op een Waddeneiland geweest bent, en wat je interessant vindt. Ecomare is een bekend uitje, maar vind ik zelf eigenlijk niet zo interessant. Garnalen vissen (en eventueel zeehonden kijken) op de Waddenzee vond ik zelf wel heel leuk. Of met een klein bootje naar Vlieland. Of 'gewoon' lekker een dag fietsen. Echt rustgevend die schelpenpaadjes. Een keer stoppen voor een cappuccino of biertje op het terras, en 's avonds smaakt de maaltijd nóg beter.

Op Texel is eigenlijk altijd superveel te doen. Je kan proberen bij de boot zo'n toeristenkrantje te pakken, daar staan meestal ook wel leuke dingen in, bijvoorbeeld over marktjes in leuke dorpjes enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Bommes schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:32:
@pirke nope nog niet, dat wil ik wel gaan regelen.
Maar met het beperkte laadvermogen zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren.
Noodzaak is er ook niet echt.
Nouja, het voorkomen van gebrom zodat je goed slaapt kun je als noodzaak zien ;)

Ook kun je dan op plekken kamperen waar je geen 230 hebt, zoals bij een boer op een knollenveld. Nu werkt een zaklamp ook wel voor licht, en handen wassen kun je uit een fles ipv de kraan met waterpomp. Dat is een beetje het dingetje: wanneer is iets echt noodzakelijk, en wat is gewoon erg fijn om te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 22:31
Ook moeten we een verzinnen hoe we het bed beter krijgen.
Nu met een topper over de omgebouwde zithoek. Onder de topper dus de kussen van de zitbank, en precies bij mijn heupen zit een overgang tussen 2 kussens. Dat is dus in een kuil liggen.
Afgelopen weekend eerste keer met de caravan weg geweest... hebben ook de rondzit omgebouwd naar bed met topper er bovenop en vind het na paar uurtjes niet lekker meer liggen... Ben nog aan het denken hoe ik dit beter kan krijgen... Gaan over 2 weken weer een weekje en zullen dan is kijken of dit moet wennen of dat er daadwerkelijk iets moet veranderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Wij waren vorig jaar op Texel, met de storm (windkracht 8-9). Je hebt daar een gave vliegerwinkel (https://texelvliegerhuis.nl/nl/), ze verkopen daar ook eigengemaakte stunt vliegers. Bijna niet kapot te krijgen. Heb me uitstekend vermaakt op het strand met dat ding, kinderen vonden het ook leuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Volgend tripje: huwelijks feest van mijn broek en schoonzus in het hemelvaart weekend.
Dan staan we het hele weekend op camping Warnsborn bij Arnhem.
Onze grote vakantie is pas in september maar we zullen echt wel voor die tijd nog wat weekendjes plannen om er op uit te trekken met de caravan.
Geniet ervan! wij zijn gisteren terug gekomen van het Paas weekend op Warnsborn. Onze 2de keer daar en gaan er zeker nog vaker heen. Schoon familie woont in Arnhem dus das altijd makkelijk met visite en Hoge Veluwe om de hoek. Heerlijk vertoeven daar :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27

Boven bedje voor ons dochtertje werkte ook erg goed:
[Afbeelding]
Witte deel kan omhoog klappen zodat ze er niet uit kan vallen.

Eerste nacht er in gelegd en ze sliep echt meteen.
2de en derde nacht not so much, eerst nog flink keten na het in bed leggen.
En vervolgens ergens midden in de nacht wakker en enorm huilen/krijsen.
Flink deel van het campingveld wakker denk ik zo.
Netjes opgelost zo met dat klaphekje! En ach meeste kampeerders met kids zijn ook begonnen met hun baby gewoon meenemen tijdens het kamperen. Tenminste zo denk ik erover en heb ik het ook gedaan (vanaf een paar weken al). Als ik een kind 's nachts hoor krijsen elders op het terrein, lig ik altijd met een grote grijns op mijn gezicht. Beetje trots dat er gelukkig meer NL-ers zijn die hun kleine oogappeltjes meenemen tijdens het kamperen en de wetenschap dat ik er zelf niet meer uit hoef om de boel te sussen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 06:35

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

TgR_KILLER schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:03:
Zelfs bij de caravan is ons bed nog niet opgemaakt xD Want wij pikken de caravan altijd op bij de stalling. Dus beddengoed ligt in de auto en dan rijden we naar de stalling, haken de caravan aan en dan rijden we door.
Wij doen bijna hetzelfde, alleen op de laatste dag doen we gelijk schoon beddengoed op de bedden en dan brengen we de caravan terug naar de stalling. Zodat we bij aankomst op de nieuwe camping niet hoeven te beginnen met het bed op te maken.

Enige is dat bij een langere terugreis je dit op de laatste dag/ochtend niet moet vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
IJsboerderij Labora, lekker ijs en een leuke speeltuin, en dicht bij de Krim. En als je die weg (Hollandseweg) helemaal uit fietst kom je bij een trekpontje voor wandelaars, dat is ook wel een leuk punt

En in de Cocksdorp, bij de dijk aan het eind van het dorp, is een dijkovergang waar mijn dochter zich een uur heeft vermaakt met steentjes laten stuiteren over het water

[ Voor 13% gewijzigd door Kalentum op 19-04-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
Heerlijk lang Paasweekend achter de rug op natuurkampeerterrein Distelheide nabij Doetinchem. We stonden met een grote groep tipikampeerders op het grote veld. Het weer was fantastisch! Op het achterste veld ook nog 3 tipi's ontwaard, tipikamperen rukt op in populariteit! Op het trekkersveld een echte one tigris hottent gespot. Toch bijzonder om U.S. import van ultralichte (hot) tenten te ontwaren. De eigenaar uiteraard gecomplimenteerd!
Pagina: 1 ... 117 ... 277 Laatste