If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
In het geval van degelijk katoen wordt het er sowieso maar één.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tent, slaapzak, kookgerei, rugzak, enz, enz, enz.
alhjowel? Tent lukt tegenwoordig wel sinds naturehile of UL goed te koop is in nedeland
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
Met zwembad/animatie/bar/drukte?jordyyyys schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:28:
Goedemorgen, wij zijn vrij laat op zoek naar een leuke camping (met kinderen) in Frankrijk (het liefst zo zuidelijk mogelijk) of noord Italie. Via de sites in de topic start is het aanbod vrij beperkt en ik vroeg mij af of mensen hier nog tips hebben voor aanbieders of campings.
Of in the middle of nowhere, heide, natuur, geitenwollesokken, Teva slippers?
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Overduidelijke met zwembad/animatie/bar/drukte? We hebben een kleintje van een jaar en een kleine van 3,5 jaar.Bommes schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:50:
[...]
Met zwembad/animatie/bar/drukte?
Of in the middle of nowhere, heide, natuur, geitenwollesokken, Teva slippers?
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
Te laat gezien, afgelopen zaterdag rond 16:00 uur ook bij De Wit geweest. Wij hebben de knoop doorgehakt en een nieuwe Campooz Fat Freddy met trekking luifel gekocht. Nu staat onze oude tent op Marktplaats in de verkoop.Bommes schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:24:
Last minute Tweakers meeting bij de Wit in Schijndel?
Wij gaan daar straks naar toe.
Boodschappen lijstje:
- Hoes voor de caravan (staat buiten gestald)
- Camping stoel voor mijn vrouw
- Led lampjes voor de contour verlichting van de caravan (als dat tenminste niet te duur is daar)
- En wat we verder nog tegenkomen
https://link.marktplaats.nl/m1829845465
Wij hebben jaren met veel plezier gebruik gemaakt van een Hapro dakkoffer met naar ik meen rond de 500 liter inhoud. Omdat we nu met een vouwwagen op pad gaan is deze dakkoffer over'. Als je interesse hebt mag je hem wel van me overnemen.Ebbao schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:56:
Na al een tijdje hier te lurken wordt het eens tijd om mij hier ook te melden.
Na enkele jaren te 'glampingen' (safaritent huren met alles erop en eraan) gaan we dit jaar wat avontuurlijker te werk, namelijk met een tent. Die moesten we natuurlijk nog wel kopen. Na een goede zoektocht waarbij eerst de Redwood Navarro 340 favoriet was maar toen bleek dat deze niet in de auto (Toyota Corolla TS) zou passen (best bizar eigenlijk!) moesten we toch even verder kijken. De Navarro 310 zou wel passen maar vonden we toch te klein voor ons gezin (2 kids van 2 en 5 jaar). Uiteindelijk hebben we gister de Bardani Airspace 350 TC opgepikt bij de Wit. Erg blij mee dus!
Verder al een nieuwe (oprolbare) campingtafel en campingstoelen gekocht. Resteert nog de matjes (wij dachten aan de Redwood Limousin slim of de decathlon ultim comfort, hebben jullie hier ervaringen mee?) en nog wat (kook)kasten. Misschien nog wel belangrijker: een nieuwe dakkoffer. Ik dacht eerst dat eentje van 560 liter wel genoeg zou zijn, maar gezien de pakmaten van al die losse dingen twijfel ik toch of ik niet nog een maatje groter moet gaan, 640 liter is bijv. ook nog een optie. Wat hebben jullie zoal?
Qua campings hebben we le castelet en domaine de chadeyron geboekt voor 3 weken in totaal. Wat kan een mens zin hebben in vakantie zeg
Een paar vrienden van ons hebben 7 dagen gestaan op Camping Al Plan (Dolomieten, Noord-Italie) en zowel ouders als de kinderen hebben zich uitstekend vermaakt (ik meende dat er een sauna en zwembad was), dat gezegd hebbende zijn ze ook fan van hiken en daar heb je in dat gebied meer dan genoeg mogelijkheden voorjordyyyys schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:28:
Goedemorgen, wij zijn vrij laat op zoek naar een leuke camping (met kinderen) in Frankrijk (het liefst zo zuidelijk mogelijk) of noord Italie. Via de sites in de topic start is het aanbod vrij beperkt en ik vroeg mij af of mensen hier nog tips hebben voor aanbieders of campings.
Zelf heb ik 3 dagen gestaan op Camping Colfosco Almi (ook Dolomieten), geen zwembad maar wel een speelweide voor kinderen. Verder was het sanitair enorm goed geregeld en het was een goede uitvalsbasis voor hikes.
Geen idee of ze iets hadden van animatie trouwens.
N.B. Uiteindelijk kun je op de ANWB site natuurlijk ook wat gaan filteren op je gewenste locatie en minimale voorzieningen.
[ Voor 6% gewijzigd door nwagenaar op 11-04-2022 12:13 ]
Zuid Frankrijk is wel grootjordyyyys schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:28:
Vaak bu'j te bang!
Zwemvest is altijd een goed idee (met kraag zodat het hoofdje altijd boven het water blijft). Maar in stromend water ben je eigenlijk ook dan bijna altijd te laat. Zorg in ieder geval dat je dan zover mogelijk van het water af staat en zover mogelijk stroomopwaarts. Mocht er iets onverhoopt gebeuren dan komt die kleine nog zoveel mogelijk langs de camping gedreven.Bommes schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:26:
@streamnl dat ziet er uit als een mooie camping![]()
Hoe doen de ouders in dit topic dat met kleine kindjes en (natuur) water op de camping?
Gewoon altijd een zwemvestje aan?
Ik heb mijn kids hiervoor nog nooit vastgebonden. Het is vooral een kwestie van waakzaam te zijn en te blijven.
Als er een mogelijkheid is zou ik bij de meest logische instapplek voor de prul een afgeschermd badje maken van stenen.
We hebben nu een zwemband, die we afgelopen jaar ook hebben gebruikt, met zo een zitje er in.
Daarmee kunnen ze onder begeleiding wel lekker rond spartelen.
Thanks voor de tips wat betreft het stroom opwaarts staan en zo.
Het is niet dat ze het ineens op een sprintje zal zetten met haar leeftijd, het is vooral waggelen nu.
Niet dat ik er bang voor ben dat het zomaar spontaan gebeurd, maar als zo'n band omkiepert dan.... Dus ik zou daar zeker niet op vertrouwen zonder permanent de handen aan zo'n band te houden in stromend water. Nu blinkt decathlon niet uit in goede spullen voor de allerjongsten. Maar gelukkig hebben ze wel watersporters die met babies het water opgaan en goede merken die daar wel bij stil staan. Kijk hier maar eens naar: https://www.zwemvesten.nl/reddingsvesten/babyreddingsvesten/Bommes schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:47:
@zuma ik zag net bij de Decathlon en afgelopen weekend bij de Wit dat die zwemvestjes en of drijf hulp dingen vaak voor kinderen vanaf 2 jaar oud zijn.
We hebben nu een zwemband, die we afgelopen jaar ook hebben gebruikt, met zo een zitje er in.
Daarmee kunnen ze onder begeleiding wel lekker rond spartelen.
Wij hebben de Besto deluxe kinderreddingsvest 100n 0-15kg altijd gebruikt voor onze prullen. Ze zijn ook redelijk goed op MP te vinden want kleintjes worden ook weer groot. Ze zijn perfect om een hele dag aan te houden.
Of altijd toezicht houden op je kinderen, of verplicht zwemvleugels om (mits geen stromend water). Je zal de eerste niet zijn die op die manier een kind verliest. Erg triest.
Hier zoontje altijd zwemvestje aan als we in riviertje/zee/stroompje/beekje gaan ( (of opblaasbandjes als we in een zwembad zijn) En dan nog altijd binnen handbereik blijven (ookal staat hij maar tot zn enkels in het water). Inmiddels kan ie bijna zwemmen dus dan in zwembad iig geen bandjes meer, moeten nog bedenken wat we doen met riviertjesBommes schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:26:
@streamnl dat ziet er uit als een mooie camping![]()
Zit wel ff met het riviertje op de camping, met een dochtertje van dan 19 maanden die nu al flink aan het rond lopen is..![]()
Hoe doen de ouders in dit topic dat met kleine kindjes en (natuur) water op de camping?
Gewoon altijd een zwemvestje aan?
Edit: Wel zwemvest wat ook onderlangs vast zit, anders schiet hij er gewoon uit.
Edit II: Waarschijnlijk bekend, maar voor zekerheid: Zwemvest is geen reddingsvest, jonge kinderen kunnen er dus niet zelf mee drijven,
[ Voor 12% gewijzigd door lost95 op 11-04-2022 16:04 ]
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Zoals ik als schreef gebruiken we dat zwembandje alleen als we er zelf ook naast dobberen en ze dus binnen handbereik is.zuma schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:58:
[...]
Niet dat ik er bang voor ben dat het zomaar spontaan gebeurd, maar als zo'n band omkiepert dan.... Dus ik zou daar zeker niet op vertrouwen zonder permanent de handen aan zo'n band te houden in stromend water. Nu blinkt decathlon niet uit in goede spullen voor de allerjongsten. Maar gelukkig hebben ze wel watersporters die met babies het water opgaan en goede merken die daar wel bij stil staan. Kijk hier maar eens naar: https://www.zwemvesten.nl/reddingsvesten/babyreddingsvesten/
Wij hebben de Besto deluxe kinderreddingsvest 100n 0-15kg altijd gebruikt voor onze prullen. Ze zijn ook redelijk goed op MP te vinden want kleintjes worden ook weer groot. Ze zijn perfect om een hele dag aan te houden.
Thanks voor de tip voor die Besto vesten, zoekopdrachtje in MP is aangemaakt.
Zondermeer altijd toezicht. En zodra we kunnen gaan we op zwemles.pirke schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:20:
Stromend water is altijd een gevaar voor jonge kinderen, of ze nu kunnen zwemmen of niet. Zelfs volwassenen hebben het er soms moeilijk mee.
Of altijd toezicht houden op je kinderen, of verplicht zwemvleugels om (mits geen stromend water). Je zal de eerste niet zijn die op die manier een kind verliest. Erg triest.
Ik heb zelf altijd in en rond water gespeeld vroeger als kind, veel diploma's gehaald, lang op wedstrijdzwemmen gezeten enz.
Maar goed ik vond het dan ook leuk.
Dat hoeft ze voor mij niet, het leuk vinden bedoel ik dan.
Veilig in en rondom water zijn/spelen/bevinden wel
Onze kinderen staan al heel lang op de wachtlijst om met zwemles te beginnen, vanwege corona is alles uitgesteld en de wachtlijst is nu anderhalf jaar ofzo... Over een half jaar mogen ze beginnen.
Ik heb zelf geen kinderen maar woon wel aan water en bezoek met kleine kinderen krijgen het strenge advies ze er eentje aan te trekken (en ik heb ze dus op voorraad in alle maten totdat ze normaliter een zwemdiploma hebben).
(niet al mijn vrienden zijn watersporters of wonen aan water, en het is mijn keuze om aan water te gaan wonen dus maakt het onderdeel uit van het gastenpakket, naast de koude drankjes
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Daarnaast ook recreatieve motorrijder, net als @Bommes. En uiteraard delen we hier de kampeerhobby.
Wij hebben inmiddels een leuke camping geboekt in Frankrijk, in de Val de Loire. De camping is vrij basic, zoals gewenst... Het is een tent-vriendelijke camping (alleen toerplaatsen) en een eenvoudig zwembad vond ik zelf ook wel een vereiste. Onze dochter van een kleine 2 jaar heeft namelijk absoluut geen angst voor water en is gek op zwemmen. Net als haar vader
We hebben nog een paar meubeltjes nodig. Binnenkort maar eens op jacht.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Wij gaan deze zomer met kinderen van 3-6-9 jaar naar https://www.campinglayole.com/nl/jordyyyys schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:59:
[...]
Overduidelijke met zwembad/animatie/bar/drukte? We hebben een kleintje van een jaar en een kleine van 3,5 jaar.
We zijn daar al eerder geweest toen we alleen de oudste 2 nog maar hadden, en in de categorie zwembad/animatie/bar/drukte zit je daar zeker goed.
De 2e camping zijn wij afgelopen jaar (last minute) geweest! Hele fijne camping vonden wij, zo fijn dat we er dit jaar weer naartoe gaan voor 1.5 week. Ook met een Bardani (380 TC in ons geval). Veel plezier, geniet van je mooie tent! Wij zijn er erg blij mee. Heb zelf wel direct een elektrische pomp gekocht. We komen vaak 's middags aan. En een tent opblazen met 30+ volle zon is niet mijn hobby. 😅 (ja ja ik weet het, je kan ook wachten tot het afkoelt. Maar dan heb ik al een paar biertjes op en wordt het niks meer met die tent)Ebbao schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:56:
Qua campings hebben we le castelet en domaine de chadeyron geboekt voor 3 weken in totaal. Wat kan een mens zin hebben in vakantie zeg
Gefeliciteerd!MichielK71 schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:00:
[...]
Te laat gezien, afgelopen zaterdag rond 16:00 uur ook bij De Wit geweest. Wij hebben de knoop doorgehakt en een nieuwe Campooz Fat Freddy met trekking luifel gekocht. Nu staat onze oude tent op Marktplaats in de verkoop.
https://link.marktplaats.nl/m1829845465
Wij halen eind april onze LazyJack op met trekking luifel.
Gefeliciteerd @MichielK71 @Smok3yNL
:strip_exif()/f/image/rL8xs6JQB7iHOrNCMAbnv5hZ.jpg?f=fotoalbum_large)
'lOrangerie de Beauregard. Deze camping is pas een paar jaar open. We zijn er niet eerder geweest, dus ben benieuwd.Bommes schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:19:
@JanHenk wil je misschien delen welke camping jullie geboekt hebben in de Loire vallei?
Ik ga over 4 weken met een gehuurde Campooz Lazy Jack op pad. Ben erg benieuwd. Eerste keer kamperen met ons gezin....FRANQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:16:
Ik dacht een bijzondere vouwwagen gekocht te hebben een paar jaar terug.![]()
[Afbeelding]
In het verleden zijn we altijd naar Italië geweest om te kamperen. Gezien de Lazy Jack best wel wat ruimte vraagt hebben we besloten om komende zomer naar Frankrijk te gaan. De oppervlakte zijn over het algemeen daar groter. Eerst maar eens kijken hoeveel ruimte we echt nodig hebben voordat we op een te kleine plek komen te staan.
Ik weet niet waar je normaal naartoe gaat in Italië, mocht je naar Toscane gaan is camping Valle Gaia www.vallegaia.it/nl een aanrader. Valle Gaia ligt op 5 auto minuten van Cecina en de kust is 10 tot 15 minuten rijden. Plaatsen als Pisa, Lucca, Volterra en San Gimignano zijn redelijk tot goed bereikbaar.sander121 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:39:
Fijn om te lezen dat hier wat Campooz voorbij komt. Wij mogen volgende week onze Lazy Jack Trekking variant ophalen. Ben benieuwd hoe ons dat gaat ervaren. Hiervoor altijd met z’n tweeën met een tent gekampeerd. Na gezinsuitbreiding is dit niet meer mogelijk met slechts alleen een auto.
In het verleden zijn we altijd naar Italië geweest om te kamperen. Gezien de Lazy Jack best wel wat ruimte vraagt hebben we besloten om komende zomer naar Frankrijk te gaan. De oppervlakte zijn over het algemeen daar groter. Eerst maar eens kijken hoeveel ruimte we echt nodig hebben voordat we op een te kleine plek komen te staan.
Of camping La Chiocciola www.campinglachiocciola.com/nl/home-4 wat meer in het midden van Toscane. Goed voor bezoekjes aan Arezzo, Sienna en Firenze. Ook de Crete Senesi (heuvel gebied achter Siena) is goed te doen vanuit deze camping.
Bij deze campings heb je redelijk ruime plaatsen (voor Italiaanse begrippen dan).
[ Voor 4% gewijzigd door MichielK71 op 12-04-2022 16:54 ]
Ja, wij hadden ook het plan om naar Italië te gaan, maar onze vouwwagen heeft ook een grote plek nodig. In het noorden van Italië waren er op de voor ons leuke campings al geen grote plaatsen meer te boeken in Januari.sander121 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:39:
Nu maar weer naar Frankrijk, ook fijn hoor.
Campooz timmert juist flink aan de weg.FRANQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:16:
Ik dacht een bijzondere vouwwagen gekocht te hebben een paar jaar terug.![]()
[Afbeelding]
Zou me niks verwonderen dat ze op dit moment de meest verkopende vouwwagen is.
Ja dat is ook wel terug te zien in de facebook groep.tafmaf schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:04:
[...]
Campooz timmert juist flink aan de weg.
Zou me niks verwonderen dat ze op dit moment de meest verkopende vouwwagen is.
Vind het wel leuk hoor
Gun het ze ook van harte.
De service is buitengewoon goed, ik hoop dat dat op hetzelfde niveau blijft.
Vaak bu'j te bang!
Besteld bij de Lidl, 180 X 200 cm traagschuim 5 cm dik
Ding nog opgerold in de zak de caravan in, bed omgebouwd om de topper te passen.
Heb ik gewoon de verkeerde maat, niet gemeten maar afgegaan op de praat van de verkoper.
160 X 200 gaat wel passen.
Dus maar weer retour gemeld en een nieuwe besteld.
Jammer want aankomend weekend gaan we voor het eerst weg met deze caravan. Dat wordt dus even wat slaapzakken extra mee om over "al die kussens" heen te leggen.
Wel de nieuwe buiten mat voor onder de luifel binnen gekregen. 2,7 X 3,5 meter blauw met wit van bocamp.
Ook meteen 19 t/m 21 augustus op camping Mareveld in Schimmert geboekt voor een familie weekendje.
Dat is het laatste weekend voor onze zomer vakantie, meteen dus een generale repetitie eigenlijk.
Vrijdag naar Arcen zal eigenlijk mijn vrouw de caravan naar de camping moeten rijden.
Ik ga zaterdag motorrijden met een maatje en vertrek vanuit Arcen.
Dus 2 opties, caravan samen weg brengen, weer terug naar huis om de motor te halen.
Of gewoon haar het ding die kant op laten rijden.
Ze heeft alleen nog nooit met een aanhanger gereden..
In de facebook groep komt er wel regelmatig een te koop.-tom-562 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:26:
Die Campooz vouwtenten zijn idd erg tof. Vorig jaar even bij staan kijken bij Obelink. Helaas is er nog nauwelijks 2e hands aanbod. Ik hoop dat dat over een jaar of 2, 3 wel zo is (en dat de corona impulsaankopen in de verkoop gaan)
Vaak zijn die dan ook binnen een paar dagen verkocht.
Ik heb nog steeds een marktplaats zoekopdracht staan, en die geeft zelden een melding. In de facebook groep is dat veel vaker.
Als je dus serieus op zoek bent is het wel aan te raden daar aan te melden.
Hier eentje, weet niet of hij nog beschikbaar is.
https://www.facebook.com/...rmalink/5305434356230221/
Ik heb niet verder terug gelezen dan dit, maar... Wat voor bed heb jij in de caravan ?Bommes schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:32:
Net de topper voor op het bed in onze caravan binnen gekregen.
Besteld bij de Lidl, 180 X 200 cm traagschuim 5 cm dik
Ding nog opgerold in de zak de caravan in, bed omgebouwd om de topper te passen.
Heb ik gewoon de verkeerde maat, niet gemeten maar afgegaan op de praat van de verkoper.
160 X 200 gaat wel passen.
Dus maar weer retour gemeld en een nieuwe besteld.
Jammer want aankomend weekend gaan we voor het eerst weg met deze caravan. Dat wordt dus even wat slaapzakken extra mee om over "al die kussens" heen te leggen.
Wel de nieuwe buiten mat voor onder de luifel binnen gekregen. 2,7 X 3,5 meter blauw met wit van bocamp.
Ook meteen 19 t/m 21 augustus op camping Mareveld in Schimmert geboekt voor een familie weekendje.
Dat is het laatste weekend voor onze zomer vakantie, meteen dus een generale repetitie eigenlijk.
Vrijdag naar Arcen zal eigenlijk mijn vrouw de caravan naar de camping moeten rijden.
Dus 2 opties, caravan samen weg brengen, weer terug naar huis om de motor te halen.
En ik weet niet hoe zwaar je combi is, maar mag je vrouw de combi wel rijden? Mijn vriendin had tot vorig jaar geen BE, die heeft ze eind vorig jaar wel gehaald dus ze mag nu ook met de combi rijden
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Oef matten voor je kamppeermiddel... Ik zou dat alleen kunnen aanzien als de ondergrond kaal of steenachtig is. Op een mooi gazon is dat de dood voor het gras. Verstikt de boel. Oké voor een paar dagen (zeg maximaal 7 of zo) redt het gras het nog wel vermits daar niet gelijk weer wat bovenop komt.Bommes schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:32:
Ik ben gek op mooie groene kampeervelden, zou mooi zijn als meer kampeerders daar wat voorzichtiger/bedachtzamer mee omgaan.
Ik wil dus niet gelijk zeggen dat je dat niet doet hoor. Gewoon ff deze opmerking geschreven voor de goegemeente
Eens moet de eerste keer zijnBommes schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:32:
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ja daar mag ze mee rijden:TgR_KILLER schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:34:
[...]
Ik heb niet verder terug gelezen dan dit, maar... Wat voor bed heb jij in de caravan ?Wij hebben een frans bed en als topper een 140x200 een 160 had ook veel te groot geweest voor ons. Ik heb ook (nog altijd) het PDFje met alle specs op mijn pc staan, o.a. bedmaten enzo staan er allemaal perfect in. Altijd handig als je wat moet bestellen enzo.
En ik weet niet hoe zwaar je combi is, maar mag je vrouw de combi wel rijden? Mijn vriendin had tot vorig jaar geen BE, die heeft ze eind vorig jaar wel gehaald dus ze mag nu ook met de combi rijden.
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
- een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
- Caravan max toegelaten = 1050kg
- Auto max massa is 1663kg
- Totaal max toegelaten = 2713kg
- Max aanhanger massa voor de captur 0.9tce is 1200 kg
- Max massa auto die 1663kg
- Samen is dat 2863kg
Lijkt wel de belasting dienst.. makkelijker kunnen we het niet maken wel duidelijker..
oh wacht leuker kunnen we..
Rondzit omgebouwd naar bed: 1,7m x 2.0m
Pak je alle kussen aan de achterzijde van de caravan er uit dan is het 1,75 x 2,0 aan het voeten einde en 1,8 x 20m bij het hoofdeinde.
@zuma je hebt een punt, wij staan eigenlijk nooit zo lang op 1 plek.
Doel is een dag of 4 a 5.
Eigenlijk hebben de meeste kampeerders wel zo een doek tegenwoordig.
Dat wil niet zeggen dat we maar moeten volgen, ik snap je punt.
Maarja als je in het naseizoen gaat kamperen heb je vaak van die kale zand plekken.
Dat wil ik niet allemaal de caravan/camper in lopen dus heb ik al jaren zo een mat.
Foto op een camping net onder Napels:

Voor de camper was het zand.
Paar dagen daar voor:

Toen was er gras genoeg dus geen mat in gebruik.
[ Voor 7% gewijzigd door Bommes op 13-04-2022 08:27 ]
Het is wel een stuk drukker dan vorig jaar. Toen stonden we met met een paar anderen op een verder leeg veld, dit jaar was de camping eigenlijk al vol, maar konden ze een extra veld eerder in gebruik nemen waardoor we toch nog konden boeken. Vrijdagochtend aanhaken en vertrekken
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Vooruit rijden is niet zo moeilijk. Alleen even bij rotondes opletten dat je die goed neemt. Dat is een kwestie van een paar keer oefenen en dan heb je dat ook onder de knie. En verder goed anticiperen en onthouden dat er een flink apparaat achter de auto hangt. Voor een relatief korte afstand zou ik me geen zorgen maken.Bommes schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:32:
Weten jullie exact wat jullie aanhanger + belading weegt? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iedereen zich (onbewust) aan het maximaal toegestane gewicht houd. Ik zie regelmatig vouwwagens rijden die volgens mij ruim boven de het maximaal toegestane gewicht (750kg) zitten, voorbeeld: 4 fietsen erop, vol beladen, etc.
In mijn geval een Aart Kok Livingstone GD. Die weegt leeg al 495kg. Ik ben er nog niet mee over de weegbrug geweest, maar ik zou dit eigenlijk wel moeten gaan doen met volle belading.
Is er überhaupt wel is iemand gecontroleerd op gewicht?
De politie maar dan ben je te laatLuuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:15:
Even een vraag voor de aanhanger/vouwwagen/hele kleine caravan bezitters tot 750kg max toegestane massa:
Weten jullie exact wat jullie aanhanger + belading weegt? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iedereen zich (onbewust) aan het maximaal toegestane gewicht houd. Ik zie regelmatig vouwwagens rijden die volgens mij ruim boven de het maximaal toegestane gewicht (750kg) zitten, voorbeeld: 4 fietsen erop, vol beladen, etc.
In mijn geval een Aart Kok Livingstone GD. Die weegt leeg al 495kg. Ik ben er nog niet mee over de weegbrug geweest, maar ik zou dit eigenlijk wel moeten gaan doen met volle belading.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ja, er wordt regelmatig gecontroleerd op gewicht. Als je op populaire dagen richting Frankrijk rijdt, dan heb je best kans dat je zo'n controle tegenkomt.Luuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:15:
Even een vraag voor de aanhanger/vouwwagen/hele kleine caravan bezitters tot 750kg max toegestane massa:
En nee, de meesten weten niet wat het ding exact weegt, vermoed ik. Mijn vader is wel eens op vrijdagmiddag naar een containerbedrijf bij hun in het dorp gereden met de caravan, alles wat er in hoorde én natuurlijk een extra kratje bier. Even een paar keer testen op de weegbrug en je weet voldoende.
Dan moet je alleen rekening houden met voedsel, kleding en nog wat spullen die je apart voor de vakantie meeneemt. Ik vermoed dat mijn moeder gewoon de personenweegschaal had klaargelegd en zo heeft bijgehouden wat er allemaal nog mee ging.
Maar nee, de meeste mensen hebben minder van dat soort trekjes dan mijn moeder. Hoewel, de gemiddelde Tweaker kennende...
(edit: dat ging bij hun niet om een kleine caravan tot 750 kg, maar om gewicht van caravan en/of totaalgewicht van de combi - en dat is net zo belangrijk)
[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 13-04-2022 09:34 ]
Punctuality is the politeness of kings
Nooit gecontroleerd, maar ik heb hem ook nog niet zo lang. Ik ga er redelijk pragmatisch mee om, in de basis is hij zo'n 500 en ik kan mij niet voorstellen dat ik nog meer dan 250kg aan zooi mee neem. (lees: ik praat mijzelf dat aan omdat ik mij daar echt niet druk om wil maken)Luuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:15:
Daarbij ga ik er ook vanuit dat zolang het er allemaal netjes uit ziet, dus niets erop gebonden en je dekzeil gewoon normaal strak en vlak, je ook niet snel op de korrel genomen wordt voor een controle.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar dat is natuurlijk geen garantie voor resultaten in de toekomst.
Mijn voorlaatste camper (die in mijn vorige bericht op de foto's) mocht wegen 3500kg.
Met mij er in, halve water tank en de motorscooter aan boord + alle normale inventaris (borden, pannen, bestek) woog het ding 3620kg.
Daar moest dus nog bij: mijn partner, de hond, eten + drinken, kleding en wat al niet meer.
Die ging dus zeker richting de 3900kg op volle vakantie sterkte.
Vet over beladen dus, vragen om problemen eigenlijk.
Er zat in de documentatie bij dei camper een Italiaans weegbriefje, 4270kg..
Technische maximale massa van die camper was overigens wel 4250kg, Ducato maxi chassis.
Caravan nu en de vorige, respectievelijk max 1050 en max 750kg.
Beide nog niet gewogen maar wil ik met de nieuwe wel gaan doen.
[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 13-04-2022 09:47 ]
De gemiddelde tweaker kennende: waarschijnlijk gekoppeld aan een database met gewicht + exacte pakmaatdreamscape schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:32:
[...]
Maar nee, de meeste mensen hebben minder van dat soort trekjes dan mijn moeder. Hoewel, de gemiddelde Tweaker kennende...
Dat klopt ja, alhoewel je met E achter B best een flinke combinatie kan rijden. En sowieso wel handig om te weten wat je aanhanger weet ivm gewicht verdeling auto/aanhanger.(edit: dat ging bij hun niet om een kleine caravan tot 750 kg, maar om gewicht van caravan en/of totaalgewicht van de combi - en dat is net zo belangrijk)
Alle extra tentdelen zitten volgens mij niet in die 500kg, luifels, achtertenten,etc,etc. Dus ik denk stiekem dat het best hard gaat met die kg's. Maar goed, alleen daarom al is het interessant om een keer te wegen.Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:45:
[...]
Nooit gecontroleerd, maar ik heb hem ook nog niet zo lang. Ik ga er redelijk pragmatisch mee om, in de basis is hij zo'n 500 en ik kan mij niet voorstellen dat ik nog meer dan 250kg aan zooi mee neem. (lees: ik praat mijzelf dat aan omdat ik mij daar echt niet druk om wil maken)
Daarbij ga ik er ook vanuit dat zolang het er allemaal netjes uit ziet, dus niets erop gebonden en je dekzeil gewoon normaal strak en vlak, je ook niet snel op de korrel genomen wordt voor een controle.
Zeker bij flinke campers gaat het qua kilo's hard, die wegen toch al snel richting, of over de 3t. Dan moet alles er nog in. Dat is toch bijna onmogelijk?Bommes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:46:
@Luuk84 ik ben in al die jaren met de camper onderweg zijn nog nooit gecontroleerd.
Mijn voorlaatste camper (die in mijn vorige bericht op de foto's) mocht wegen 3500kg.
Met mij er in, halve water tank en de motorscooter aan boord + alle normale inventaris (borden, pannen, bestek) woog het ding 3620kg.
Daar moest dus nog bij: mijn partner, de hond, eten + drinken, kleding en wat al niet meer.
Er zat in de documentatie bij dei camper een Italiaans weegbriefje, 4270kg..![]()
Technische maximale massa van die camper was overigens wel 4250kg, Ducato maxi chassis.
[ Voor 25% gewijzigd door Luuk84 op 13-04-2022 09:55 ]
Ik geloof dat die inderdaad niet meegerekend worden, net als de kogel op mijn dissel. Reservewiel weet ik niet, maar ik vind dat die erbij hoort.Luuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:52:
Dat klopt ja, alhoewel je met E achter B best een flinke combinatie kan rijden. En sowieso wel handig om te weten wat je aanhanger weet ivm gewicht verdeling auto/aanhanger.
Alle extra tentdelen zitten volgens mij niet in die 500kg, luifels, achtertenten,etc,etc. Dus ik denk stiekem dat het best hard gaat met die kg's. Maar goed, alleen daarom al is het interessant om een keer te wegen.
En ik weet zeker dat het hard gaat, maar ik blijf mijzelf ook gewoon aanpraten dat het wel mee valt want ik kan echt geen concessies doen in wat er in die kar gaat. Dus het is wat het is en als dat boven de 750 komt jammer dan, ik ga niet meten.
Voor de kogel met fietsen en drager mag je vast 100 kg rekenen. Tentdelen, haringen, stokken, kleding, vast zo weer 100 kg. Tafel, stoelen, eten, gasflessen, vast niet minder dan 50 kg. Dus nee, ik zie mij er niet onder blijven om eerlijk te zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Interessant, nog niet eerder aan gedacht, maar ik ben dan ook geen caravanner
Ik neem aan dat het voor de fietsendrager is, heb je dan geen moeite met krappe bochtjes? Of alleen opletten met achteruitrijden?
Zie: Gonadan in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"Cheesy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:13:
[...]
Interessant, nog niet eerder aan gedacht, maar ik ben dan ook geen caravanner
Ik neem aan dat het voor de fietsendrager is, heb je dan geen moeite met krappe bochtjes? Of alleen opletten met achteruitrijden?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan rij je dus in principe onverzekerd rondBommes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:46:
@Luuk84 ik ben in al die jaren met de camper onderweg zijn nog nooit gecontroleerd.
Er zat in de documentatie bij dei camper een Italiaans weegbriefje, 4270kg..![]()

Normaal heb je er geen last van dat je onverzekerd rond rijdt, tenzij je de verzekering echt een keer nodig hebt omdat je een zwaar ongeluk hebt gehad. Dan ben je pas echt de sjaak...

Van mij mogen ze elke camper verplicht gaan controleren bij elke grensovergang.
Verder: de "oude richtlijn" dat 10% overbelading is toegestaan: dat is een fabeltje. Wellicht dat de politie in Nederland bij een geringe overbelading een oogje dichtknijpt, maar de verzekering is geen politie, en in het buitenland worden meestal geen oogjes dichtgeknepen.
Da's goed te doen. Zelfs met 3 fietsen.
In m'n schoonfamilie zit inmiddels een caravan. Waarschijnlijk gaan we rond of na Pinksteren een weekje om te kijken hoe dat bevalt. Nu al zin in
Klopt, ging best. Het deint alleen wel een beetje na een drempel of flinke hobbel dus ik ga nog wel kijken of ik hem kan ondersteunen zodat hij wat minder vrij kan doorveren. Dat lijkt mij comfortabeler rijden.Cheesy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:19:
Da's goed te doen. Zelfs met 3 fietsen.
In m'n schoonfamilie zit inmiddels een caravan. Waarschijnlijk gaan we rond of na Pinksteren een weekje om te kijken hoe dat bevalt. Nu al zin in
De derde fiets zal nog jarenlang een kinderfiets zijn, dus die is sowieso lekker klein en komt het dichtst bij de auto.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn BE instructeur (doet enkel beroepsopleidingen) gaf aan dat boven de 5% een boete oplevert en met 10% mag je niet verder. Daarnaast heb je kans dat je gewogen wordt op een weegpunt voor vrachtwagens met een bereik tot over de 50 ton en dat kan bij 3-4 ton nog wel eens een flinke afwijking geven (vandaar tot 5% geen boete, vergelijkbaar met 3% voor snelheid overtredingen).pirke schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:16:
[...]
Verder: de "oude richtlijn" dat 10% overbelading is toegestaan: dat is een fabeltje. Wellicht dat de politie in Nederland bij een geringe overbelading een oogje dichtknijpt, maar de verzekering is geen politie, en in het buitenland worden meestal geen oogjes dichtgeknepen.
Verder vond hij het idee van meeste gewicht in de auto ook maar raar, boven de as (met genoeg kogeldruk) is net zo stabiel.
Zie het inderdaad na een ongeval maar aan te tonen, maar zo hoeven niet aan te tonen dat het de oorzaak was hoor. Overbeladen is een kwestie van niet aan de wet voldoen net als dronken achter het stuur stappen. Je hebt een theorie examen gedaan én bent geacht de wet te kennen. Niet wegen en je kop in het zand stoppen is geen excuus.Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:22:
@pirke heb je een citaat van de voorwaarden dat je dan daadwerkelijk onverzekerd bent? Zo werkt het met verzekeringen namelijk niet bij mijn weten, dat kunnen ze niet maken. Ze kunnen het hooguit proberen om er onderuit te komen maar dan moeten ze eerst nog aantonen dat jij overbeladen hebt én dat die overbelading de oorzaak van het ongeluk was of het verschil gemaakt heeft tussen wel of geen ongeluk.
[...]
Dat soort uitspraken zijn op zichzelfstaand niets waard, het moet altijd in de context van de verhoudingen tussen het trekkend voertuig en de aanhanger. Bij een flinke auto met gewone aanhanger is dat inderdaad waar, bij een kleinere middenklasser met fikse caravan zou ik weer anders kiezen.Deveon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:23:
Verder vond hij het idee van meeste gewicht in de auto ook maar raar, boven de as (met genoeg kogeldruk) is net zo stabiel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daarna de kogeldruk eens wegen (gok dat ik zo rond de 75kg zit, maar meten is weten).
En even informeren bij de milieustraat of ik daar de caravan op de weegbrug mag wegen.
Van het weekend de vouwwagen opgezet met de nieuwe achtertent & varioluifel (handig, vrienden met een grote tuin). Van het weekend de combinatie eens echt testen in de buurt, in mei naar Vaals, Limburg, en in augustus naar Oostenrijk. Zin in!
Zit wel een kleurverschil tussen de varioluifel en de vouwwagen, maar goed de luifel is nieuw, en de wagen uit 2019, ik neem aan dat het wel wat bijtrekt
Voor de oplettende kijker: ik heb niet alle haringen erin geslagen, ging me meer om het even snel opzetten en kijken of alles compleet was en functioneerde.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 10% gewijzigd door Luuk84 op 13-04-2022 10:39 ]
Mijn huidige verzekering:Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:22:
@pirke heb je een citaat van de voorwaarden dat je dan daadwerkelijk onverzekerd bent? Zo werkt het met verzekeringen namelijk niet bij mijn weten, dat kunnen ze niet maken. Ze kunnen het hooguit proberen om er onderuit te komen maar dan moeten ze eerst nog aantonen dat jij overbeladen hebt én dat die overbelading de oorzaak van het ongeluk was of het verschil gemaakt heeft tussen wel of geen ongeluk.
Artikel 18. Wanneer vergoeden wij de schade niet?
18.13 Als u de camper belaadt boven de technische maximum massa zoals aangegeven op het kentekenbewijs en/of het
typeplaatje van uw (bus)camper dan wel van het onderstel van de camper.
Nu gaat dit over de technische maximum massa, en niet de toegestane, daar kan een groot verschil in zitten. Ze moeten het aan kunnen tonen, maar bij grote bedragen en een vermoeden willen ze daar best moeite in steken. Achterop iemand gereden in de file: remmen waren niet sterk genoeg voor het werkelijke gewicht.
Andere verzekeringen hebben wellicht andere voorwaarden.
Quote van de NKC:
Verzekering
Overbelading kan gevolgen hebben voor de uitkering bij schade. Verzekeringsmaatschappijen hebben doorgaans in hun polisvoorwaarden clausules opgenomen over het uitsluiten van uitkering bij schade als deze het gevolg is van roekeloosheid. Geconstateerde overbelading kan onder die noemer worden geschaard.
Zal geen regel zijn, eerder een stukje praktijk. En die instructeurs zijn op dat vlak ook geen echt betrouwbare bron, het is vaak het slag mensen dat met enorme stelligheid elkaar napraat.Deveon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:23:
[...]
Mijn BE instructeur (doet enkel beroepsopleidingen) gaf aan dat boven de 5% een boete oplevert en met 10% mag je niet verder. Daarnaast heb je kans dat je gewogen wordt op een weegpunt voor vrachtwagens met een bereik tot over de 50 ton en dat kan bij 3-4 ton nog wel eens een flinke afwijking geven (vandaar tot 5% geen boete, vergelijkbaar met 3% voor snelheid overtredingen).
Als het verboden is is het handhaafbaar. De praktijk kan best zijn (zoals bij veel overtredingen) dat ze een kleine overtreding, afhankelijk van de situatie door de vingers zien en met een waarschuwing afdoen.
Een weegpunt in de snelweg zal idd een grote onnauwkeurigheid hebben en is er om de excessen uit te vissen. Een technische controle op de parkeerplaats langs een populaire vakantieroute is een heel ander verhaal.
alles kan off-topic
Een zeer bijzondere vergelijking weer, alsof enkele tientallen kilogrammen te veel in een aanhanger gelijk staan aan dronken aan het verkeer deelnemen.Deveon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:26:
Zie het inderdaad na een ongeval maar aan te tonen, maar zo hoeven niet aan te tonen dat het de oorzaak was hoor. Overbeladen is een kwestie van niet aan de wet voldoen net als dronken achter het stuur stappen. Je hebt een theorie examen gedaan én bent geacht de wet te kennen. Niet wegen en je kop in het zand stoppen is geen excuus.
Uiteraard moet het aangetoond worden, ook een dronken bestuurd moet blazen of onder dwang bloed afgeven voordat de politie daar iets mee kan.
Dat is echter totaal niet het punt waar het om gaat, dus die discussie kunnen we laten rusten.
Waar het om gaat is de 'bangmaak' uitspraak dat je ineens niet meer verzekerd bent, zo werkt het gewoon niet. De voorwaarden van een verzekering stellen over het algemeen wel kaders dat je je aan de wet moet houden en wanneer je dat niet doet dat gevolgen voor uitkeren kan hebben. Maar in de praktijk betekent dat absoluut niet dat je niet meer verzekerd bent, ook niet bij schade. Wanneer jij naar eer en geweten de boel belaadt maar er toch overheen zit, en er gebeurt een ongeluk met totaal andere aanleiding dan die 100 kg te veel (ik noem maar wat) dan is er geen verzekeraar die daar iets mee gaat doen.
Dergelijke clausules zijn bedoeld om mensen die willens en wetens hun kar veel (dus echt veel) te zwaar beladen waardoor het een significante impact heeft op de veiligheid. Dus wanneer je inderdaad de boel niet meer kunt beremmen door de belading, of je de macht over het stuur verliest vanwege instabiliteit.
Komt uit zo'n situatie een ongeval dan zullen wel kijken of overbelading aannemelijk was en zo ja, dan ben je terecht de sjaak.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah ja technische maximum, dat is honderden kilogrammen meer bij mij. En het gaat zo te lezen inderdaad om de geconstateerde overbelading.pirke schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:34:
[...]
Mijn huidige verzekering:
18.13 Als u de camper belaadt boven de technische maximum massa zoals aangegeven op het kentekenbewijs en/of het
Nu gaat dit over de technische maximum massa, en niet de toegestane, daar kan een groot verschil in zitten. Ze moeten het aan kunnen tonen, maar bij grote bedragen en een vermoeden willen ze daar best moeite in steken. Achterop iemand gereden in de file: remmen waren niet sterk genoeg voor het werkelijke gewicht.
Quote van de NKC:
Verzekering
Overbelading kan gevolgen hebben voor de uitkering bij schade. Verzekeringsmaatschappijen hebben doorgaans in hun polisvoorwaarden clausules opgenomen over het uitsluiten van uitkering bij schade als deze het gevolg is van roekeloosheid. Geconstateerde overbelading kan onder die noemer worden geschaard.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik snap dit punt, op basis van het gewicht in de betreffende casus zouden ze dus wel uitkeren bij schade.pirke schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:34:
[...]
Mijn huidige verzekering:
Quote van de NKC:
Verzekering
Echter denk ik dat je het dan in een andere bepaling zou moeten zoeken.
Je hebt immers niet met (het juiste) rijbewijs gereden in relatie tot de werkelijke massa van het voertuig. Staat daar ook iets over in?
Laatst had ik daar ook een discussie over met een vriend van mij, het blijft (ook voor mij) een lastig te begrijpen concept, al die gewichten. Zo heeft hij een V50 met maximum trekgewicht van 1300kg. Zijn caravan heeft echter een maximum toegestane massa van 1350kg. In NL wordt het dan 'gedoogd' (maar mag het officieel niet) om met deze combinatie te rijden, zelfs al ie leeg is. Zo heeft mijn auto een trekgewicht van 1000kg. Ik mag dus bijvoorbeeld, officieel, ook geen lege tandemasser trekken die een maximum toegestane massa heeft van 1500kg. In het buitenland zijn ze hier strenger op.
Afijn, hij heeft z'n caravan dus terug laten keuren tot 1300kg op kenteken. Technische maximum massa van de caravan zelf is echter nog wel gewoon 1350kg... Kan ook voor een paar tientjes weer terug naar origineel.
Je zit met de wegenverkeerswet, eisen vanuit de verzekeraar en eisen vanuit het reglement rijbewijzen. En dan niet alleen in NL, maar ook in de landen waar je naartoe gaat. Gelukkig is Europees gezien redelijk veel geharmoniseerd, maar de crux zit hem vaak in details. Soms hele nare details.
Even wat anders; zo mooi die Aart Kok'sLuuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:31:
Tussen al het caravan geweld door even tijd voor een vouwwagen:
Van het weekend de vouwwagen opgezet met de nieuwe achtertent & varioluifel (handig, vrienden met een grote tuin). Van het weekend de combinatie eens echt testen in de buurt, in mei naar Vaals, Limburg, en in augustus naar Oostenrijk. Zin in!
Zit wel een kleurverschil tussen de varioluifel en de vouwwagen, maar goed de luifel is nieuw, en de wagen uit 2019, ik neem aan dat het wel wat bijtrekt![]()
Voor de oplettende kijker: ik heb niet alle haringen erin geslagen, ging me meer om het even snel opzetten en kijken of alles compleet was en functioneerde.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Staan bovenaan mijn verlanglijstje... Helaas niet bovenaan die van mijn vriendin
In NL mag dit gewoon, je mag hem alleen niet belasten tot 1500kg. Je mag prima je tandemasser met een MTM van 1500KG trekken, zolang de aanhanger + belading niet boven de 1000kg uitkomt.JanHenk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:58:
[...]
Ik snap dit punt, op basis van het gewicht in de betreffende casus zouden ze dus wel uitkeren bij schade.
Je hebt immers niet met (het juiste) rijbewijs gereden in relatie tot de werkelijke massa van het voertuig. Staat daar ook iets over in?
Laatst had ik daar ook een discussie over met een vriend van mij, het blijft (ook voor mij) een lastig te begrijpen concept, al die gewichten. Zo heeft hij een V50 met maximum trekgewicht van 1300kg. Zijn caravan heeft echter een maximum toegestane massa van 1350kg. In NL wordt het dan 'gedoogd' (maar mag het officieel niet) om met deze combinatie te rijden, zelfs al ie leeg is. Zo heeft mijn auto een trekgewicht van 1000kg. Ik mag dus bijvoorbeeld, officieel, ook geen lege tandemasser trekken die een maximum toegestane massa heeft van 1500kg. In het buitenland zijn ze hier strenger op.
Wat je hier zegt is dus niet waar. En dat kun je ook terugvinden in de regelgeving. Hier alvast een mooie post over waar dit wordt uitgelegd door een "expert" van de ANWB:JanHenk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:58:
[...]
Ik snap dit punt, op basis van het gewicht in de betreffende casus zouden ze dus wel uitkeren bij schade.
Afijn, hij heeft z'n caravan dus terug laten keuren tot 1300kg op kenteken. Technische maximum massa van de caravan zelf is echter nog wel gewoon 1350kg... Kan ook voor een paar tientjes weer terug naar origineel.
Je zit met de wegenverkeerswet, eisen vanuit de verzekeraar en eisen vanuit het reglement rijbewijzen. En dan niet alleen in NL, maar ook in de landen waar je naartoe gaat. Gelukkig is Europees gezien redelijk veel geharmoniseerd, maar de crux zit hem vaak in details. Soms hele nare details.
https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger
En hier staat hetzelfde uitgelegd:
https://caravantrekker.nl/info/maximaal_trekgewicht_auto.php
Er zijn heel veel verkeerde aannames omtrent dit onderwerp. Doe maar is goed zelf onderzoek en je zal zien dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is allemaal.
En als toevoeging, in het buitenland geldt hetzelfde. Ik ben in Frankrijk namelijk van de weggeplukt met de caravan van mijn vader. Die mag wegen 1800KG en mijn auto mag trekken 1600KG. En ze hebben de combinatie gewogen daar en alles was in orde. (en dat wist ik, want ik heb hem voor vertrek ook gewogen).
[ Voor 6% gewijzigd door g00gle op 13-04-2022 11:07 ]
Blijft een mooi ding. Nog twee weken en dan mag ik hem ook weer opzetten, maar dan voor het 'echie'.Luuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:31:
Tussen al het caravan geweld door even tijd voor een vouwwagen:
Zit wel een kleurverschil tussen de varioluifel en de vouwwagen, maar goed de luifel is nieuw, en de wagen uit 2019, ik neem aan dat het wel wat bijtrekt![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Zo te zien heb jij een 2017 of recenter model, klopt dat?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb het eens bij mijn eigen verzekering op zitten zoeken, maar die houden het vrij simpel. Je moet je aan de wet houden (geen specifieke details) en je mag niet bewust gebruik hanteren waarvan het niet de bedoeling is schade te veroorzaken maar waarvan het wel aannemelijk is dat het kan gebeuren (roekeloosheid).JanHenk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:58:
Feitelijk is dan met 95 even die vrachtwagens inhalen omdat je niet te veel wilt hinderen net zo'n probleem je niet helemaal aan de maximum belading houden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
JanHenk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:01:
[...]
Even wat anders; zo mooi die Aart Kok's
Staan bovenaan mijn verlanglijstje... Helaas niet bovenaan die van mijn vriendin

Welke staat bovenaan het lijstje van je vriendin?
Heerlijk, hopelijk wordt het een mooi kampeerseizoen.Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:03:
[...]
Blijft een mooi ding. Nog twee weken en dan mag ik hem ook weer opzetten, maar dan voor het 'echie'.
Zo te zien heb jij een 2017 of recenter model, klopt dat?
Dat klopt uit 2019. Geluk gehad met een jonge occasion
Achtertent en varioluifel los aangeschaft. Duur, maar de hoop op een marktplaatsje had ik niet meer. Dus de pil maar geslikt.
Inmiddels wel wat verbeteringen aangebracht: stopcontacten, verlichting, en een extra plank in de keuken i.p.v. het lelijke rvs plankje. Daarin een mooie ledstrip gefreesd
[ Voor 51% gewijzigd door Luuk84 op 13-04-2022 11:20 ]
De roekeloosheidsclausule zou dus nog een grond zijn. Maar persoonlijk voorkom ik liever gedoe en heb ik een technische en toegestane max massa van 5500kg met bijbehorend rijbewijsJanHenk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:58:
[...]
Overigens maakt het werkelijke gewicht niet uit voor je rijbewijs: als er op kenteken slechts 3500kg is toegestaan mag je er met een B rijbewijs in rijden, ongeacht het werkelijke gewicht. Ook met een C rijbewijs mag je een voertuig dat max 3500kg mag wegen niet zwaarder beladen, ongeacht of het voertuig het technisch wel of niet kan.
Belading is praktijk dus gaat om regels omtrent de combinatie en het type aanhanger.
Ik heb nog wel eens overwogen om E achter B te halen, gewoon als extraatje en om wat tips en ervaring op te doen. Uiteindelijk niet van gekomen en ook nog niet echt nodig geweest, al ben ik wel benieuwd hoe het zal gaan als ik een wat krappere camping bezoek qua entree en terrein (kies ik vaker voor).
Wellicht ga ik het dan ineens wel begrijpen waarom caravanners hun combinatie te pas en te onpas overal maar neer prakken wanneer ze even naar de receptie moeten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tja je moet wat, probleem is vaak dat je niet om een hoekje kan kijken of er daar wel plaats is om hem neer te plempen. Dus de eerste de beste plek waarvan je denkt hier veroorzaak ik het minste overlast en andere kunnen er langs daar plempen we hem neer.Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:27:
Wellicht ga ik het dan ineens wel begrijpen waarom caravanners hun combinatie te pas en te onpas overal maar neer prakken wanneer ze even naar de receptie moeten.
Oké, bedankt voor je reactie.g00gle schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:03:
[...]
Wat je hier zegt is dus niet waar. En dat kun je ook terugvinden in de regelgeving. Hier alvast een mooie post over waar dit wordt uitgelegd door een "expert" van de ANWB:
https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger
En hier staat hetzelfde uitgelegd:
https://caravantrekker.nl/info/maximaal_trekgewicht_auto.php
Er zijn heel veel verkeerde aannames omtrent dit onderwerp. Doe maar is goed zelf onderzoek en je zal zien dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is allemaal.
En als toevoeging, in het buitenland geldt hetzelfde. Ik ben in Frankrijk namelijk van de weggeplukt met de caravan van mijn vader. Die mag wegen 1800KG en mijn auto mag trekken 1600KG. En ze hebben de combinatie gewogen daar en alles was in orde. (en dat wist ik, want ik heb hem voor vertrek ook gewogen).
Ik kan niet zo heel veel met stellingen zoals "het mag wel" en anekdotisch bewijs. Ben meer van de wet, maar dit is niet mijn vakgebied.
Maar om eerlijk te zijn, als ik de "regeling voertuigen" er eens bij pak, zie ik ook niet waarom het niet zou mogen. Dan is mijn voorgaande verhaal dus onzin.
De betreffende vriend heeft gebeld met zowel politie als RDW. Politie zegt; het wordt gedoogd, in buitenland kun je problemen krijgen. RDW zegt, het mag niet.
Blijkbaar weten de instanties er ook geen moer van af.
Een beetje zoals mijn ervaringen met de Belastingtelefoon (particulieren) dus. Daar krijg je ook 9/10x een onjuist antwoord.
Ter aanvulling; ik heb nota bene m'n E achter B rijbewijs. Alweer bijna 10 jaar geleden gehaald. Doe er in de praktijk weinig mee. En dat blijkt dus ook
[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 13-04-2022 11:36 ]
Een dergelijke afwijking gaan ze nooit kunnen aantonen na een ongeluk. Pas wanneer de remweg discutabel wordt kunnen ze waarschijnlijk iets met de clausule. De bewijslast van dat je te zwaar beladen was ligt zeker bij de verzekeraar, net als het dronkenschap. Sommige gaan met twee biertjes ook over het toestaande limiet, maar wanneer er geen aanleiding is dat het de oorzaak is zal het bewijs binnen 3-4 uur vernietigd zijn.Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:48:
[...]
Wanneer jij naar eer en geweten de boel belaadt maar er toch overheen zit, en er gebeurt een ongeluk met totaal andere aanleiding dan die 100 kg te veel (ik noem maar wat) dan is er geen verzekeraar die daar iets mee gaat doen.
@JanHenk Terugkeuren is niet relevant voor de auto en aanhanger maar voor het rijbewijs. Met een B rijbewijs mag de theoretische maximum niet de 3500 kg overschrijven. De combinatie van auto en aanhanger is echter niet getoetst op theorie maar op de praktijk. Zo mag onze caravan beladen worden tot 1500 kg dus mag de auto maximaal 2000 kg beladen zijn op kenteken wegen. Naast de caravan terugkeuren kan je overigens ook de auto terugkeuren. Met drie kinderen op de achterbank is onze auto nooit zo zwaar, ondanks dat alle zware zaken erin zitten.
Zoveel stelt BE niet voor hoor, het is echt een moment opname en de theorie is bizar simpel en wordt je een uur van te voren ingefluisterd. Voor juist rijden is ervaring en gevoel met de combinatie veel belangrijker.Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:27:
Ik heb nog wel eens overwogen om E achter B te halen, gewoon als extraatje en om wat tips en ervaring op te doen. Uiteindelijk niet van gekomen en ook nog niet echt nodig geweest, al ben ik wel benieuwd hoe het zal gaan als ik een wat krappere camping bezoek qua entree en terrein (kies ik vaker voor).
Mijn probleem is vaak dat ik die tweede zin niet helemaal kan doorgronden. Ik vermoed dat het inschatten van weinig last veroorzaken niet altijd even goed gaat.knutsel smurf schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:31:
[...]
Tja je moet wat, probleem is vaak dat je niet om een hoekje kan kijken of er daar wel plaats is om hem neer te plempen. Dus de eerste de beste plek waarvan je denkt hier veroorzaak ik het minste overlast en andere kunnen er langs daar plempen we hem neer.
Zo heb ik voorbeelden zat van een drukke ingang blokkeren, parkeerplaats afsluiten tot aan een doorgaande weg volledig blokkeren omdat een meter marge tot aan de rand van het asfalt vrij gehouden moest worden.
Dat was dus letterlijk je combinatie bijna midden op de doorgaande weg parkeren en dan de camping op lopen om rustig in de rij te gaan staan. Die ga ik nooit begrijpen denk ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik neem aan dat we over een B-rijbewijs praten, dan klopt het niet wat je zegt.Knul schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:02:
[...]
In NL mag dit gewoon, je mag hem alleen niet belasten tot 1500kg. Je mag prima je tandemasser met een MTM van 1500KG trekken, zolang de aanhanger + belading niet boven de 1000kg uitkomt.
Dat kun je hier nalezen:
https://www.rijksoverheid...uto,(C%20of%20C1)%20nodig.
Rijden met een aanhanger
Wilt u een aanhanger of caravan achter uw auto vervoeren? Dan heeft u in sommige gevallen een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig. Dit is het geval als:
het gewicht van de aanhanger of oplegger meer is dan 750 kilo, en
het gewicht van de auto en de aanhanger samen meer is dan 3.500 kilo.
Met het gewicht wordt hier de toegestane maximummassa bedoeld. Dit is het lege gewicht + het maximale laadvermogen.
Dat is ook juist de reden dat terugkeuren bestaat
Dacht dat je het over rijbewijs had.
[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 13-04-2022 11:55 ]
Het ging om de gewichtsvereisten en het voldoen aan de regeling voertuigen.
[ Voor 13% gewijzigd door JanHenk op 13-04-2022 11:42 ]
Heel makkelijk: alles telt mee.Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:03:
[...]
Ik geloof dat die inderdaad niet meegerekend worden, net als de kogel op mijn dissel. Reservewiel weet ik niet, maar ik vind dat die erbij hoort.
Onder de as/wielen wordt gewogen wat daar uit komt mag niet over de max toelaatbare massa.
Voor een auto/camper geld dat ook, dus ja met hond, vrouw en kinderen aan boord.
Bij een aanhanger heb je dan "het voordeel" dat het dissel gewicht niet op de as drukt maar op de dissel.
Stel de aanhanger mag 1000kg wegen en de auto mag 100kg dissel gewicht hebben.
Dan zou die aanhanger theoretisch 1100 kg kunnen wegen zonder dat dit een probleem is.
Mits er maar niet over de max as last heen gegaan wordt (opgegeven door fabrikant).
Daar hoef je niet een hele flinke camper voor te hebben.Luuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:52:
Zeker bij flinke campers gaat het qua kilo's hard, die wegen toch al snel richting, of over de 3t. Dan moet alles er nog in. Dat is toch bijna onmogelijk?
Ze zitten vaak net op of net over de 3000kg leeg gewicht.
Dan moeten er nog luifels, schotels, extra accu's elektrische fietsen enz enz in op en aan.
Ga er maar van uit dat het merendeel van de campers overbeladen rond rijden.
Tenzij net als @pirke je het ding rijd op C rijbewijs en dus een max massa hebt van over de 3500kg.
Maar ook dan is het soms tricky.
Maatje van me heeft een camper: max massa 3750kg (geen maxi chassis) en hij heeft zijn C rijbewijs.
Maar met 3 personen en voor een paar weken zooi aan boord gaat hij ook over die 3750kg heen waarschijnlijk.
Veel van die campers zijn namelijk geen maxi chassis want = duurder en zwaarder.
Dus kiest een fabrikant voor de "normale ducato die een maximale technische massa heeft van 3750kg.
Nee voorwaarden van mijn toenmalige verzekering spraken expliciet over technische maximale massa.pirke schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:16:
[...]
Dan rij je dus in principe onverzekerd rondKleine lettertjes van de meeste camperverzekeringen. Dat hij het technisch kan is geen argument: het gaat om wat er op kenteken is toegestaan. Als je hem gewoon op 4250kg had staan en gezorgd had voor een C/C1 rijbewijs was er niks aan de hand geweest.
En die was voor die camper 4250kg, daar zat ik zeker niet overheen.
Met een normale (lees lage) aanhanger met dus het gewicht laag heeft hij inderdaad gelijk.Deveon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:23:
Een caravan is echter meestal een meter of 2 hoog.
Frot daar maar eens je boeken verzameling in de boven kastjes en ga er dan maar eens mee rijden.
Dan kom je er wel achter dat het best nauw komt en je goed op moet letten op waar je welke en hoeveel gewicht je laad.
Zo werkt het niet, je hebt nog steeds het juiste rijbewijs.JanHenk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:58:
het voertuig wordt niet ineens een >3500kg voertuig.
Je bent in overtreding ivm een overschrijding van de maximale massa, niet meer en niet minder.
Al dan niet afhankelijk van de verzekering en het soort ongeval kan er uitkering geweigerd worden.
Toch heeft die vriend van je gelijk gehad.Laatst had ik daar ook een discussie over met een vriend van mij, het blijft (ook voor mij) een lastig te begrijpen concept, al die gewichten. Zo heeft hij een V50 met maximum trekgewicht van 1300kg. Zijn caravan heeft echter een maximum toegestane massa van 1350kg. In NL wordt het dan 'gedoogd' (maar mag het officieel niet) om met deze combinatie te rijden, zelfs al ie leeg is. Zo heeft mijn auto een trekgewicht van 1000kg. Ik mag dus bijvoorbeeld, officieel, ook geen lege tandemasser trekken die een maximum toegestane massa heeft van 1500kg. In het buitenland zijn ze hier strenger op.
Je mag een tandemasser met max massa van zeg eens wat 2000kg die leeg 750kg weegt nog wel achter een fiatje 500 hangen.
Mits niet zwaarder wegend tijdens het rijden dan de maximale trek massa van het trekkende voertuig.
Die inschatting is ook erg moeilijk, niet iedereen heeft een vrouw of mede bestuurder die dan zegt rijd even door want je blokkeerd de boel. Wat ik sommige campings wel moet nageven is dat ze op drukke momenten extra personeel inzetten om dit te voorkomen.Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:36:
[...]
Mijn probleem is vaak dat ik die tweede zin niet helemaal kan doorgronden. Ik vermoed dat het inschatten van weinig last veroorzaken niet altijd even goed gaat.
Zo heb ik voorbeelden zat van een drukke ingang blokkeren, parkeerplaats afsluiten tot aan een doorgaande weg volledig blokkeren omdat een meter marge tot aan de rand van het asfalt vrij gehouden moest worden.
Dat was dus letterlijk je combinatie bijna midden op de doorgaande weg parkeren en dan de camping op lopen om rustig in de rij te gaan staan. Die ga ik nooit begrijpen denk ik.
Met dergelijke vraagstukken heb je drie uitdagingen:JanHenk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:32:
Oké, bedankt voor je reactie.
Ik kan niet zo heel veel met stellingen zoals "het mag wel" en anekdotisch bewijs. Ben meer van de wet, maar dit is niet mijn vakgebied.
Maar om eerlijk te zijn, als ik de "regeling voertuigen" er eens bij pak, zie ik ook niet waarom het niet zou mogen. Dan is mijn voorgaande verhaal dus onzin.
De betreffende vriend heeft gebeld met zowel politie als RDW. Politie zegt; het wordt gedoogd, in buitenland kun je problemen krijgen. RDW zegt, het mag niet.
Blijkbaar weten de instanties er ook geen moer van af.
Een beetje zoals mijn ervaringen met de Belastingtelefoon (particulieren) dus. Daar krijg je ook 9/10x een onjuist antwoord.
• de regels veranderen met de tijd
• van sommige regels hangt het af van wanneer je het rijbewijs gehaald hebt of ze voor jou gelden
• informatie uit tweede of derde hand is zelden helemaal accuraat
Maar wat is er in deze onduidelijk dan? De politie zegt dat het niet mag en de RDW zegt dat het niet mag.
En als je de bronnen van de overheid erbij pakt staat er ook heel duidelijk dat het trekgewicht bepalend is voor wat mag: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is wel een mooi gevalletje van waar de wet en de praktijk niet helemaal overeen komen. Je kan even gechargeerd zeggen dat je eigenlijk bijna niet aan de wet kan voldoen als je met een familiecamper onderweg bent?Bommes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:40:
Daar hoef je niet een hele flinke camper voor te hebben.
Ze zitten vaak net op of net over de 3000kg leeg gewicht.
Dan moeten er nog luifels, schotels, extra accu's elektrische fietsen enz enz in op en aan.
Ga er maar van uit dat het merendeel van de campers overbeladen rond rijden.
Tenzij net als @pirke je het ding rijd op C rijbewijs en dus een max massa hebt van over de 3500kg.
Maar ook dan is het soms tricky.
Maatje van me heeft een camper: max massa 3750kg (geen maxi chassis) en hij heeft zijn C rijbewijs.
Maar met 3 personen en voor een paar weken zooi aan boord gaat hij ook over die 3750kg heen waarschijnlijk.
Veel van die campers zijn namelijk geen maxi chassis want = duurder en zwaarder.
Dus kiest een fabrikant voor de "normale ducato die een maximale technische massa heeft van 3750kg.
[...]
Hoog tijd dat ze hier is fatsoenlijk naar gaan kijken. Sowieso moet alles op de schop naar mijn mening nu alles elektrisch wordt (want zwaarder).
We hadden het over het opgegeven 'leeggewicht' door de fabrikant, niet het gewicht in de praktijk.Bommes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:40:
Heel makkelijk: alles telt mee.
Onder de as/wielen wordt gewogen wat daar uit komt mag niet over de max toelaatbare massa.
Voor een auto/camper geld dat ook, dus ja met hond, vrouw en kinderen aan boord.
100kg is veel te veel voor een vouwwagen, maar ik snap je punt. Het gaat om asdruk uiteindelijk.Bij een aanhanger heb je dan "het voordeel" dat het dissel gewicht niet op de as drukt maar op de dissel.
Stel de aanhanger mag 1000kg wegen en de auto mag 100kg dissel gewicht hebben.
Dan zou die aanhanger theoretisch 1100 kg kunnen wegen zonder dat dit een probleem is.
Mits er maar niet over de max as last heen gegaan wordt (opgegeven door fabrikant).
Eerder heb ik ook nog informatie gelezen dat aanhangers van maximaal 750 kg een maximale kogeldruk van 50 kg mogen hebben, wettelijk gezien. Maar het was mij nog niet helemaal gelukt om dat waterdicht te onderbouwen of ontkrachten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kan de bestuurder dat zelf niet bedenken dan? Ik dacht dat bemoeienis van de bijrijderstoel juist hoofdoorzaak was van vakantieruzies.knutsel smurf schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:45:
[...]
Die inschatting is ook erg moeilijk, niet iedereen heeft een vrouw of mede bestuurder die dan zegt rijd even door want je blokkeerd de boel. Wat ik sommige campings wel moet nageven is dat ze op drukke momenten extra personeel inzetten om dit te voorkomen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Duitsland dacht ik tot 5000kg.
Dat was/is een grote afzet markt en ook producent voor campers.
Nog erger, de oudere ducato's waren vaak max massa op 3200kg gekeurd/toegestaan.
Daar zat je al helemaal snel overheen natuurlijk.
Maar ga er maar van uit dat als je een gezinscamper huurt, zo een ding met een grote alkoof boven de cabine, zit hoek voor 4 personen en een stapelbed achterin het ding te zwaar is als je eenmaal onder weg bent.
https://www.marktplaats.n...op-indeling-89000-km-2004
RDW zegt er dit over:
yeah serieus..??
Dat ding is dus zo als getoond echt wel zwaarder dan 3051 kg, en het mag maar wegen: 3400kg
6 persoons camper?? alleen met de bestuurder er in en de andere 5 personen in en auto er achter aan dan toch.
Tegenwoord is C al opgesplitst in twee categorieën, is E achter B niet meer onbeperkt qua aanhangergewicht en is er zelfs een B+ bij gekomen als tussenvorm tussen B en BE.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eens hoor. Het is in dit geval uit eerste hand zelf niet accuraat. De betreffende medewerkers aan de telefoon bij de Politie en RDW vertellen al de onjuistheden.Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:48:
[...]
Met dergelijke vraagstukken heb je drie uitdagingen:
• de regels veranderen met de tijd
• van sommige regels hangt het af van wanneer je het rijbewijs gehaald hebt of ze voor jou gelden
• informatie uit tweede of derde hand is zelden helemaal accuraat
Dit gaat weer over rijbewijzen. Het ging juist even niet over rijbewijsvereisten. Daar zijn we het wel over eens. Die vind ik niet zo onduidelijk.Maar wat is er in deze onduidelijk dan? De politie zegt dat het niet mag en de RDW zegt dat het niet mag.
En als je de bronnen van de overheid erbij pakt staat er ook heel duidelijk dat het trekgewicht bepalend is voor wat mag: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
Het ging over de situatie: Auto heeft maximum trekgewicht 1300kg. Caravan heeft toegestane maximum massa van 1350kg.
Met deze combinatie mag je (even los van het benodigde rijbewijs) dus gewoon rijden, zolang de werkelijke massa van de caravan niet > 1300kg is. Medewerkers bij politie en RDW stellen echter anders.
Caravan terug laten keuren tot 1300kg geeft in ieder geval geen enkele discussie, maar het voegt blijkbaar ook niets toe. Althans niet in Nederland.
In het buitenland moet je de lokale wetgeving weer raadplegen. Schijnt dat de situatie daar anders is, al heeft @g00gle anekdotisch bewijs dat het daar hetzelfde is als in NL. Dat wil ik prima geloven. Ik kan geen Franse wetten lezen..
PS: Het maakt mij allemaal geen fluit uit, eigenlijk. Ik heb een karretje gehuurd voor achter de Enyaq deze zomer. Komt helemaal goed met het gewicht
Cabanon (Malawi). Maar die kosten meer moeite om op te zetten. Dus wat mij betreft kunnen we dan ook volstaan met de tent...Luuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:16:
[...]
Blijven mooie wagens.
Welke staat bovenaan het lijstje van je vriendin?
We gaan het zien. Voorlopig nog niet aan de orde.
Het volgende is volgens de NL wetgeving gewoon toegestaan:
Auto: 1500kg (maximaal trekgewicht)
Aanhanger 1500kg (daadwerkelijke gewicht) (maar mag wegen 2000kg).
Bovenstaande mag je dus gewoon vervoeren. Sterker nog, als de combinatie in zijn geheel onder de 3500kg blijft mag je dit rijden met een B rijbewijs en heb je hiervoor geen BE rijbewijs nodig.
Bron:
https://wetten.overheid.n...aragraafA_Artikel5.18.18a
@Gonadan zie bovenstaande ^Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1000 kg mag trekken gerust een zwaardere lege dubbelassige 'boedelbak' mag trekken als er maar geen of weinig lading in zit.
Er wordt alleen gesproken over de "som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk". De kogeldruk zelf telt daarbij niet mee bij het vaststellen van het maximaal gewicht van de caravan.
Dat is dus ook niet waar, je mag prima boven de 750KG achter je auto vervoeren zonder BE. Of je BE nodig hebt wordt bepaald door het maximale treingewicht. (3500kg+)In die zin heeft het gewicht naar beneden aanpassen alleen zin als je daarmee zakt tot 750 zodat het geen E achter B meer vereist.
[ Voor 13% gewijzigd door g00gle op 13-04-2022 12:27 ]
Ik refereerde naar deze passage, er staat meer dan informatie over rijbewijzen:JanHenk schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:08:
Dit gaat weer over rijbewijzen. Het ging juist even niet over rijbewijsvereisten. Daar zijn we het wel over eens. Die vind ik niet zo onduidelijk.
Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de voertuiggegevens.
Ofwel, naast de theorie waar een rijbewijs over gaat bestaat ook de praktijk en dat gaat zuiver over wat je auto aan kan/mag en het praktijkgewicht.
Op zich wel grappig inderdaad want RDW gaat helemaal niet over combinaties, alleen maar over voertuigen en wat die mogen trekken. Zouden ze misschien niet begrepen hebben dat het over leeg ging? (raakte zelf al half in de war van al die posts)Het ging over de situatie: Auto heeft maximum trekgewicht 1300kg. Caravan heeft toegestane maximum massa van 1350kg.
Met deze combinatie mag je (even los van het benodigde rijbewijs) dus gewoon rijden, zolang de werkelijke massa van de caravan niet > 1300kg is. Medewerkers bij politie en RDW stellen echter anders.
Caravan terug laten keuren tot 1300kg geeft in ieder geval geen enkele discussie, maar het voegt blijkbaar ook niets toe. Althans niet in Nederland.
In het buitenland moet je de lokale wetgeving weer raadplegen. Schijnt dat de situatie daar anders is, al heeft @g00gle anekdotisch bewijs dat het daar hetzelfde is als in NL. Dat wil ik prima geloven. Ik kan geen Franse wetten lezen..
PS: Het maakt mij allemaal geen fluit uit, eigenlijk. Ik heb een karretje gehuurd voor achter de Enyaq deze zomer. Komt helemaal goed met het gewicht.
In die zin heeft het gewicht naar beneden aanpassen alleen zin als je daarmee zakt tot 750 zodat het geen E achter B meer vereist.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit soort dingen zijn eigenlijk schandalig... Maar dan van de fabrikant van het ding.Bommes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:01:
Voorbeeldje:
[Afbeelding]
https://www.marktplaats.n...op-indeling-89000-km-2004
RDW zegt er dit over:
[Afbeelding]
yeah serieus..??
Dat ding is dus zo als getoond echt wel zwaarder dan 3051 kg, en het mag maar wegen: 3400kg
6 persoons camper?? alleen met de bestuurder er in en de andere 5 personen in en auto er achter aan dan toch.
Dit is trouwens ook wel iets Nederlands; men koopt een camper die technisch meer dan 3500 kan wegen, maar gaan hem terugkeuren om maar geen C1 rijbewijs nodig te hebben. Vervolgens beladen we hem alsnog gewoon tot het technisch maximum...
Resultaat; we hebben wel wat kleine regeltjes overschreden, die nauwelijks gevolgen hebben en we hebben de kosten van een C1-rijbewijs bespaard...
Ik vind dat verkeerde zuinigheid. Als je duizenden euro's aan een camper kunt spenderen, dan kun je ook wel even het bijpassende rijbewijs halen. Daarin ben ik het volledig met @pirke eens, dus.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oh ja da's waar ook, die was er ook nog. Zie je wel dat ik koffie nodig heb?g00gle schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:22:
De technisch toegestane maximummassa van de aanhanger heeft niets te maken met of de auto het wel of niet mag trekken.
Het volgende is volgens de NL wetgeving gewoon toegestaan:
Auto: 1500kg (maximaal trekgewicht)
Aanhanger 1500kg (daadwerkelijke gewicht) (maar mag wegen 2000kg).
Bovenstaande mag je dus gewoon vervoeren. Sterker nog, als de combinatie in zijn geheel onder de 3500kg blijft mag je dit rijden met een B rijbewijs en heb je hiervoor geen BE rijbewijs nodig.
Bron:
https://wetten.overheid.n...aragraafA_Artikel5.18.18a
[...]
@Gonadan zie bovenstaande ^
[...]
Dat is dus ook niet waar, je mag prima boven de 750KG achter je auto vervoeren zonder BE. Of je BE nodig hebt wordt bepaald door het maximale treingewicht. (3500kg+)

Zeiss Distagon 21 f/2.8
en @JanHenk er komt nog wel meer bij kijken.Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:27:
@JanHenk dat hangt er wel van af wat je voor je camper uit geeft. Als ik zie dat een standaardpakket C1 al dik 1500 euro kost dan is dat wel een significante kostenpost en kan ik mij best voorstellen dat mensen hem terug keuren. Of zichzelf aanpraten dat ze het qua belading wel halen.
APK kan niet meer bij een "normale" garage, tarief daarvoor gaat dan ook omhoog.
Maximale snelheid is ook zo een onduidelijk ding.
In NL mag je met een C1 voertuig met personenwagen kenteken (dus geen bedrijfswagen) gewoon 100/12 km/u rijden.
Echter in de landen om ons heen is dit niet zo en zit je dus vaak vast aan maximaal 80km/u rijden.
Wil je dat je partner ook kan/mag rijden moet je beide C(1) halen/hebben, zelfde geld voor het uitlenen aan de kinderen, enz.
Een aanhanger achter dergelijke camper is er ook zo eentje.
Op B rijbewijs mag er bijvoorbeeld 2000kg achter gehangen worden.
Dus B + E nodig.
Keur je die camper om naar C categorie (puur administratieve handeling) mag er nog steeds 2000kg achter gehangen worden.
Maar zonder E achter C mag je er maar 750 kg achter hangen.
Wil je er terug die 2000kg achter hangen moet je C + E gaan halen.
Er zijn behoorlijk wat oorzaken waarom mensen al dan niet bewust deze regeltjes verbuigen.
Maar na 15 jaar moderator op het camperforum kan ik wel zeggen dat het merendeel van de mensen het onbewust doet.
Zeer zeker bij de aanschaf van de eerste camper.
Vaak worden ze daarna wel wat wijzer en of wijzer gemaakt door diverse discussies op fora.
ff iets over tentjes..
Ik zou wel een makkelijker kleiner tentje willen aanschaffen dan mijn Coleman Darwin 3plus tentje

Ding weegt iets van 3,6kg daar nog op besparen lijkt me niet echt nuttig (is vooral voor motor kamperen)
100den euro's uitgeven zie ik ook niet zo zitten.
Dus waarschijnlijk iets 2de hands.
Zag een Decathlon trekking tentje voorbij komen op MP
Wat kleiner dan deze Coleman, maar om dat nou ongezien te laten opsturen?? Verkoper woont me te ver weg om enkel voor een tentje naar toe te rijden.
[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 13-04-2022 12:47 ]
De dissel heeft net als de kogel een maximale druk. Voor een aanhanger van 750 kg kan het beide kanten op, meestal staat het wel aangegeven op de dissel. Echter blijft ten alle tijden het laagste maximum leidend voor de combinatie. Zo mocht mijn Clio Estate slechts 60kg kogeldruk hebben wat met een trekgewicht van 1200kg best zorgwekkend is. De "kogeldruk" van de aanhanger is echter niet bij RDW geregisterd dus zal je elders moeten opzoeken.Gonadan schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:54:
[...]
100kg is veel te veel voor een vouwwagen, maar ik snap je punt. Het gaat om asdruk uiteindelijk.
Eerder heb ik ook nog informatie gelezen dat aanhangers van maximaal 750 kg een maximale kogeldruk van 50 kg mogen hebben, wettelijk gezien. Maar het was mij nog niet helemaal gelukt om dat waterdicht te onderbouwen of ontkrachten.
Niet om geen boete te krijgen maar voor de veiligheid.
Mijn Holtkamper Cocoon hebt ik vorig jaar met alles wat ik meeneem op een weegbrug van een oud ijzer handel gezet.
Hij was 550 kilo dus nog genoeg ruimte om aardappelen mee te nemen.
Nu het zelfde een keer gaan doen met de Holtkamper Kyte die ik van het weekend gekocht heb.
Maar eerst nog wat aanpassingen doen.
Op het vouwwagenclub forum komen er ook maar weinig problemen voorbij dus denk dat het wel goed zit met de prijs kwaliteit.FRANQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:14:
[...]
Ja dat is ook wel terug te zien in de facebook groep.
Vind het wel leuk hoor
Gun het ze ook van harte.
De service is buitengewoon goed, ik hoop dat dat op hetzelfde niveau blijft.
Dat kan prima, alleen niet als de camper slechts 3500kg mag wegen. Ze moeten de verhuurbedrijven aanpakken, dat is de voornaamste bron van te zware campers. Je kan geen 6 persoons camper verhuren en verwachten dat je onder de 3500kg blijft. Zelfs bij 4 persoons campers is het eigenlijk onmogelijk, of je kan helemaal niks meer meenemen, maar daarvoor huur je geen camper.Luuk84 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:50:
[...]
Dit is wel een mooi gevalletje van waar de wet en de praktijk niet helemaal overeen komen. Je kan even gechargeerd zeggen dat je eigenlijk bijna niet aan de wet kan voldoen als je met een familiecamper onderweg bent?
Hoog tijd dat ze hier is fatsoenlijk naar gaan kijken. Sowieso moet alles op de schop naar mijn mening nu alles elektrisch wordt (want zwaarder).
Particulieren die een nieuwe camper kopen gaan meestal voor een C rijbewijs camper, terwijl mensen die voor een keertje een camper willen huren meestal alleen B hebben, daarom dat de verhuurbedrijven bijna alleen maar B rijbewijs campers kopen. En die komen na een paar jaar op de tweedehands markt, etc, etc.