Ik vind de Senseo eigenlijk meestal gewoon ranzig. Als je een paar keer koffie bij en goede espressobar gehad hebt (en dus niet Starbucks ofzo) of een kopje van een goede Jura gehad hebt, dan is de slappe prut uit een koffiepad-apparaat niet meer te doen.
Nespresso is onder de 'goedkope' opties een van de beste die je dan nog kan doen, of gewoon goed filterkoffie zetten. Zelf filterkoffie zetten is dan ook weer in niveau's te zien; je kan heel makkelijk vieze filterkoffie zetten en de apparaten blijven vaak ook niet heel lang schoon zonder ze elke keer weer met reinigingsmiddeltjes door te spoelen, dat is nou eenmaal de manier waarop de gemiddelde filterkoffiezetter werkt (en de Senseo eigenlijk ook).
Qua prijs kan je het beste kijken wat je een goed kopje koffie zelf waard vind. Het is leuk als een kopje koffie maar 1 cent kost, maar als het zo vies is dat je beter sterke thee waar ook cafeïne in zit kan drinken maakt dat natuurlijk weinig uit
Ik zou eerst gaan proeven:
- Haal ergens een goede bak filterkoffie
- Haal ergens een goede espresso
ga daarna naar winkels waar je kan proeven, zelfs bij de Media Markt kan je vaak in elk geval Nespresso proven en soms ook Senseo, maar er zijn meer winkels waar je kan testen voor dat je koopt. Dolce Gusto zou ik eigenlijk gewoon alvast vergeten, die zit soort van tussen alle opties in qua smaak maar is voor wat het produceert weer te duur in verhouding tot een Nespresso ding.
Na dat je wat geproefd hebt zou ik gewoon even weg gaan uit te winkel en eens nadenken wat je nou goed bij staat qua smaak, daarna pas teruggaan om wat te kopen.
Stel dat je graag wat sterkere espresso drinkt, dan is het ook wel fijn als het apparaat ze goed kan zetten. Ik heb vroeger een paar verschillende Senseo's gehad, maar ze kunnen er allemaal niks van, en de duurdere apparaten proberen er vooral 'cool' uit te zien, maar bakken er nog steeds niks van. De Dolce Gusto vooral bij andere mensen gehad, en dat was eigenlijk nooit wat, ook niet met de 'dark' versies van de supermarktkoffie.
Bij espressokoffie heb je voor Nespresso nog het voordeel dat DE onder L'Or een paar specials verkoopt, o.a. Magma en Onyx, die het aardig goed doen voor een erg zacht prijsje, terwijl je bij Nespresso online ook de 'echte' cupjes vrij goedkoop kan bestellen. Er zijn ook vaak wel aanbiedingen of deals te vinden, dus stel dat je na wat proberen een smaak gevonden hebt (of een paar smaken) die je wel lekker vind, dan kan je ze ook in vrij grote hoeveelheden met wat korting krijgen.
Qua kosten valt het wel mee: een Onyx of Magma kosten 35 cent per cupje, Nespresso cupjes zijn afhankelijk van welke je neemt ook ongeveer 35 cent. De sterkste en smaakvolste zijn dan 39 cent, maar je kan zelf samenstellen waar je maar zin in hebt. Die prijzen zijn overigens voor 10 per keer, stel dat je er meer koopt, dan gaat de prijs omlaag. Een assortiment van 50 cupjes van de sterkste cupjes is 18,50 wat dan al 3 cent per kopje scheelt. Stel dat je weet wat je drinkt en hoe vaak, kan je gewoon in bulk meteen 100 van die dingen bestellen en dan gaat de prijs weer omlaag. Het zal nooit zo goedkoop worden als slappe Aldi-pads voor de Senseo van 5 cent per stuk, maar het smaakt dan ook stukken beter. Bij mij gaan er ruwweg 120 cupjes per maand doorheen, afhankelijk van hoe veel ik thuis werk of op kantoor, want daar staat natuurlijk een bonen machine ;-) Meestal is dat 2 espresso's en 1 americano die ik per dag drink. Ik schat dat ik dus ruwweg voor 50 euro aan koffie drink elke maand, wat het voor mij nog net niet interessant maakt om thuis ook een bonenmachine neer te zetten. Een goede kost al snel meer dan 600 euro, terwijl het qua kosten weinig omlaag gaat per kopje, plus het feit dat zo'n machine onderhoud nodig heeft, en je een nespresso apparaat elke 1 a 2 jaar kan vervangen zonder dat het nou echt een duur verhaal wordt. Nu gaan ze een stuk langer mee dan dat, maar stel dat je het zou willen, dan zou het kunnen, en heb je qua onderhoud in verhouding niet zo veel kosten.
[
Voor 22% gewijzigd door
johnkeates op 26-06-2016 23:12
]