Dat is gewoon een filterhoudertje voor hipsters of mis ik iets?noobgrinder schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:20:
Wat ook een optie is, is om zonder apparaat te werken, je hebt dan wel geen espresso maar goede filter koffie.
Neem bijvoorbeeld een Hario V60 (~7 euro), of een Chemex. Hier gaat een papieren filter in.
Koop een goedkoop bonen molentje, bijv een Hario Mini (~36 euro).
Het enige wat je dan nog nodig hebt is een waterkoker/ketel en een weegschaaltje.
Hier komt gewoon goede lekkere koffie uit en het is lekker goedkoop.
Er staan genoeg filmpjes op youtube: YouTube: How to Brew Hario V60 Coffee
Ja, en je mist iets.borbit schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:51:
[...]
Dat is gewoon een filterhoudertje voor hipsters of mis ik iets?
Die ken ik echt niet. Een beetje fatsoenlijke foam krijg je niet in 20 seconden, althans niet electrisch, wel met een schuimer model "cafetiere" mist je begint met warme melk.Raymond P schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 01:20:
Wat betreft cappuccino's: er zijn (simpele) melkopschuimers op de markt. Die geven met een beetje melk en een druk op de knop in een seconde of 20 een redelijke 'foam'. Prima te doen.
Aeropress wint het bij mij niet alleen van oploskoffie hoor. Is een fantastische zetmethode en sneller en gemakkelijker een goed resultaat dan bijv. Chemex of V60.Ik heb overigens ook liever Nescafe gold dan een Nespresso capsule. Hier heeft de Aeropress de oploskoffie wel helemaal vervangen.
[ Voor 66% gewijzigd door bszz op 01-07-2016 13:11 ]
Wat missen we dan hier? Want ik zie alleen een filterhouder
|>
'T zal vast hip zijnborbit schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:51:
[...]
Dat is gewoon een filterhoudertje voor hipsters of mis ik iets?
Maar koffie hier uit smaakt (voor mij) toch beter dan dezelfde koffie in een filter machine.
Geen idee waardoor het precies komt, maar waarschijnlijk zal de vorm van de filters en de ribbels in het houdertje wel iets doen wat de smaak ten goede komt.
Synthpop muziek: https://soundcloud.com/boppeaux
Wat mis ik dan? Ik was in in Tromso een keer in een heel fancy koffie tentje waar ze ook die dingen gebruikten. Beetje slappe koffie maar ze deden er heel duur over.bszz schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:05:
[...]
Ja, en je mist iets.
[...]
Die ken ik echt niet. Een beetje fatsoenlijke foam krijg je niet in 20 seconden, althans niet electrisch, wel met een schuimer model "cafetiere" mist je begint met warme melk.
[...]
Aeropress wint het bij mij niet alleen van oploskoffie hoor. Is een fantastische zetmethode en sneller en gemakkelijker een goed resultaat dan bijv. Chemex of V60.
Thuis heb ik een plastic filter houdertje en een waterkoker, leek me hetzelfde?
Dan doen ze iets niet goed tijdens de bereiding.borbit schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:36:
[...]
Wat mis ik dan? Ik was in in Tromso een keer in een heel fancy koffie tentje waar ze ook die dingen gebruikten. Beetje slappe koffie maar ze deden er heel duur over.
Thuis heb ik een plastic filter houdertje en een waterkoker, leek me hetzelfde?
Bij mij komt er zeker geen slappe bak uit.
Synthpop muziek: https://soundcloud.com/boppeaux
Allemaal eens. Misschien doet zo'n elektrische er wel 40 seconden over.bszz schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:05:
[...]
Ja, en je mist iets.
[...]
Die ken ik echt niet. Een beetje fatsoenlijke foam krijg je niet in 20 seconden, althans niet electrisch, wel met een schuimer model "cafetiere" mist je begint met warme melk.
[...]
Aeropress wint het bij mij niet alleen van oploskoffie hoor. Is een fantastische zetmethode en sneller en gemakkelijker een goed resultaat dan bijv. Chemex of V60.
Maar een beetje relativeren mag wel. Zo'n elektrische spiraalklopper doet wat de meesten ervan verwachten.
De TS is duidelijk niet op zoek naar een halfautomaat en een half jaar leercurve om latteart te gaan maken, makkelijk en snel is de wens, senseo komt in zijn/haar keuzelijst voor.
@borbit: de meerwaarde van chemex zit 'm in de filters.
Idem voor v60 en aeropress.
- knip -
En het grote gat in het midden en bij de V60 de dikke ribbels. Je krijgt niet zo snel overextractie (bitters) van de koffie onderin het filter doordat het water op meerdere manieren weg kan. Filters van de chemex zijn veel fijner waardoor je een veel heldere koffie krijgt met ook een andere smaak.Raymond P schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:04:
[...]
Allemaal eens. Misschien doet zo'n elektrische er wel 40 seconden over.![]()
Maar een beetje relativeren mag wel. Zo'n elektrische spiraalklopper doet wat de meesten ervan verwachten.
De TS is duidelijk niet op zoek naar een halfautomaat en een half jaar leercurve om latteart te gaan maken, makkelijk en snel is de wens, senseo komt in zijn/haar keuzelijst voor.
@borbit: de meerwaarde van chemex zit 'm in de filters.
Idem voor v60 en aeropress.
En daar kan je nog behoud van zettemperatuur aan toevoegen imo.
Maar dat hoort denk ik thuis in Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1
Maar dat hoort denk ik thuis in Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1
- knip -
Voor lekkere koffie uit een senseo of nespresso is de coffeeduck http://www.coffeeduckstore.nl ideaal.
Lekkere koffie laten malen bij bv Simon Levelt en je hebt een uitstekende bak koffie.
Lekkere koffie laten malen bij bv Simon Levelt en je hebt een uitstekende bak koffie.
Engineering