Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-06 17:01
Nou, we zijn gewoon gegaan voor Zandeiland 4 met vergunning, geen zin in gedoe bij onze eerste keer daar.

We hebben twee duiken gemaakt. De eerste begonnen we langs het touw naar de bus, dan op kompas naar de Havik, daar even omheen en doorheen gegaan, en weer terug naar de bus (langs de sloep die we op de heenweg op een meter ofzo gemist moeten hebben), en tot slot nog een beetje verkend.
Daarna even chillen op de campingstoelen en niet-duikende recreanten uitgelegd dat we niet op zoek waren naar goud maar naar bussen en scheepswrakken.

De meter van het vulstation was trouwens niet heel nauwkeurig. De eerste keer gaf hij 225 bar aan maar bleek er bij opbouwen maar 170 in m'n fles te zitten, dus moesten we nog eens terug om bij te vullen. Ook toen bleek 230 op het vulstation maar 205 volgens mijn manometer te zijn, maar goed, dat was ruim voldoende.

Toen de zon bijna onder ging hebben we nog een nachtduikje gemaakt. Helaas was er geen snoek te bekennen, maar wel een aantal flinke baarzen die aan het jagen waren. Eentje van zeker 40cm ging het gevecht aan met een redelijk grote kreeft in het licht van mijn lamp, dus wilde ik de baars wegjagen om de kreeft een faire kans te geven, maar meneer baars was niet direct onder de indruk van me. Toen ie eenmaal weg was zwom ik door, maar toen ik nog snel even omkeek was ie alweer terug. >:) Onder een platform nog voor het eerst een paling gezien, dat was voor ons beiden een nieuwe vis om af te strepen.

Als we er nog eens komen dan gaan we een ander stuk verkennen, dit rondje was eigenlijk vrij snel gepiept. Al met al een leuke avond.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:00
totalatool schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:29:

De meter van het vulstation was trouwens niet heel nauwkeurig. De eerste keer gaf hij 225 bar aan maar bleek er bij opbouwen maar 170 in m'n fles te zitten, dus moesten we nog eens terug om bij te vullen. Ook toen bleek 230 op het vulstation maar 205 volgens mijn manometer te zijn, maar goed, dat was ruim voldoende.
Jep... Was paar weken geleden ook al toen ik mijn cursisten moest laten vullen daar, niet heul handig. Ben benieuwd of Mike het nog gaat oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:07
dat is toch al jaren zo? In Zeeland trouwens ook niet anders.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Ja geen idee :+ Zeeland is bij mij (dreischor voornamelijk) altijd wel redelijk gelijk, zeker direct na het vullen.

ZE4 vul ik nooit :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

De vulautomaten op ZE4 overschatten idd al jaren de fles/vuldruk. Meestal druk ik er zelf nog een keer 50 cent in op het moment dat de meter de eerste keer 220-230 bar aangeeft, dat maakt vaak nog wel een aardig verschil.

Voor de rest is het idd wat Dartlink aangeeft: elders vullen en daar met lege flessen weg. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Fl4pp13 op 05-08-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dan een andere vraag: wie heeft er ervaring met verschillende liveaboards in Egypte? We overwegen eigenlijk een paar opties en als iemand van jullie een vergelijking kan maken uit ervaring, dan is die info zeer welkom. ;)
Opties zouden zijn:
  • een week Brothers-Daedalus-Elphinstone (BDE), waarbij we overigens afgelopen november al een duik op Elphinstone hebben gemaakt
  • een week meer combi wrakken (hopelijk Thistlegorm) en riffen, meer noordelijk dus
  • een week echt zuidelijk (met bv St Johns of zelfs Elba)
  • combi van een korte 4d3n of 3d2n liveaboard (waarschijnlijk noord, dus Ras Mohammed, Tiran oid) met een halve week resort in Sharm of Hurghada met kant/bootduiken
Vertrek ergens eerste helft november of heel misschien halverwege oktober.

Wie heeft meer dan één van deze opties wel eens gedaan en wil ervaringen delen? We hebben zelf nog geen enkele ervaring met liveaboards.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Ik heb North/Wrecks gedaan (december 2022) en Zuidelijk 'Best of Red Sea' (St. Johns, Zabargad, Rocky/Fury Shoals, Daedalus en Elphinstone, juni dit jaar).

Allebei leuke routes. North/Wrecks is consistenter qua wat je ziet (je gaat voor de wrakken, die liggen er altijd :P), bij zuid heb je veel grotere kans op macroleven (vier verschillende soorten haaien gezien) maar dat is zeer afhankelijk van m.n. stroming. Ik heb zelf op de Zuid-route 4-5 haaien in een week gezien terwijl een vriendin een week eerder op dezelfde stekken 4-5 volledige scholen haaien gezien had. Qua koraal is zuid véul beter, hele velden met gezond koraal met prachtig leven erin. Plekken als Sataya Reef en Claudia zijn voor de Rode Zee echt fantastisch.

Allebei toffe ervaringen, ik denk dat ik zelf de Noord-route het tofste vond omdat we ontzettende veel vrijheid van de crew kregen. Ik heb eerder dagtochten naar een aantal wrakken op de route gedaan dus het duiken kwam op een gegeven moment neer op 'je gaat met de groep mee omlaag, daarna zien we je tijdens de safety stop na een uur weer aan de opstijglijn'. Die vrijheid maakt voor mij toch wel een vakantie, heel anders dan het achter de groep aanzwemmen dat we in juni gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wat bedoel je met "voor de Rode Zee echt fantastisch" @Fl4pp13? We waren afgelopen november oa in Wadi Lahami, maar helaas konden we niet naar Sataya en Claudia vanwege de te hoge golven.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

@totalatool Ik ben tot nu toe alleen in de Rode Zee geweest qua tropische bestemmingen, dus mijn referentiekader is beperkt. Vandaar dat ik het expliciet noemde, waarschijnlijk zijn er elders op de wereld nóg mooiere plekken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 18:55
totalatool schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:59:
Dan een andere vraag: wie heeft er ervaring met verschillende liveaboards in Egypte? We overwegen eigenlijk een paar opties en als iemand van jullie een vergelijking kan maken uit ervaring, dan is die info zeer welkom. ;)
Opties zouden zijn:
  • een week Brothers-Daedalus-Elphinstone (BDE), waarbij we overigens afgelopen november al een duik op Elphinstone hebben gemaakt
  • een week meer combi wrakken (hopelijk Thistlegorm) en riffen, meer noordelijk dus
  • een week echt zuidelijk (met bv St Johns of zelfs Elba)
  • combi van een korte 4d3n of 3d2n liveaboard (waarschijnlijk noord, dus Ras Mohammed, Tiran oid) met een halve week resort in Sharm of Hurghada met kant/bootduiken
Vertrek ergens eerste helft november of heel misschien halverwege oktober.

Wie heeft meer dan één van deze opties wel eens gedaan en wil ervaringen delen? We hebben zelf nog geen enkele ervaring met liveaboards.
Zowel Noordroute als Brothers-Daedalus-Elphinstone gedaan. Noord vond ik véél mooier, maar dat lag vooral aan de omstandigheden: noord was een boot vol zeer ervaren en alleen maar Nederlandse duikers met een super bemanning. We mochten daar lekker lang duiken met of zonder gids naar ieders keuze. BDE hadden we slecht weer (begin november) met veel wind waardoor we maar 2 duiken per dag konden maken, de kapitein durfde niet 's nachts te varen vanwege de hoge golven (terecht denk ik). Onderwater totaal geen stroming dus de hele week geen enkele haai gezien. En dan nog een onprofessionele bemanning die een zodiac op een rif laat klappen omdat ze stoer wilden doen, ehbo-set die leeg is en als toppunt een van de vrouwelijke gasten die 's nachts wakker wordt met een Egyptenaar naast zich in bed :F. En o ja de (duik)reisorganisatie had onze vluchten naar Hurghada geboekt maar de boot lag in Marsa Alam 8)7, dus we mochten nog even 5 uur met de bus.

Ik zou zelf graag zuid nog een keer doen maar dan met een betere boot, bemanning en weersomstandigheden. Mijn ervaring met zuid is hopelijk niet representatief, dus trek je daar niet te veel van aan ;)

De vraag is vooral wat je zelf trekt: bij noord ligt de nadruk op wrakken, maar al die wrakken liggen daar omdat ze tegen een rif zijn gelopen. Je kan dus iedere duik ook een mooi rif bewonderen. Wil je (kans op) groter spul dan is zuid een betere optie. BDE zijn zelf niet de mooiste riffen, vooal door de diepte, daar ga je echt meer voor haaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Fl4pp13 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:47:
@totalatool Ik ben tot nu toe alleen in de Rode Zee geweest qua tropische bestemmingen, dus mijn referentiekader is beperkt.
Rode zee (Marsa Alam) is wel echt mooi vind ik, vergeleken met het groen/bruine koraal bij de (A)BC-eilanden.

Koh Tao is volstrekt kapotgedoken lijkt het, m.n. anemonen en wat klein vis-grut en alleen als je dondersveel geluk hebt een walvishaai of manta.

Koh Lanta: wisselend, afhankelijk waar je heen gaat van "wel OK" tot adembenemend prachtig (Hin Daeng/Hin Muang).

Ik wil nog steeds eens naar Bali en omgeving, maar da's zo ver weg ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantius
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-06 00:11
Ik heb je eerste 3 opties gedaan, enkel de mini live aboards nog niet.

Ik ben ontzettend fan van wrakken, dus vond de Noord safari fantastisch. Daarnaast kun je die zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt, afhankelijk van het niveau van de duikers.
Voor beginnende duikers kun je het eenvoudig houden door met gids alleen om de wrakken te duiken, maar ben je wrakduiker dan is op de meeste wrakken ook penetratie mogelijk (sommige wrakken zijn ook dan eenvoudig, andere lastiger). Qua koraal en kleuren is dit wel echt de minste optie, je moet echt voor de wrakken en de geschiedenis gaan.

Wil je kleurrijke duiken, ongerepter koraal en kans op grotere dieren, dan zou ik St. Johns en Fury shoals aanbevelen. Daar zijn echt enkele van de mooiste duiken die ik gemaakt heb geweest (niet eens alleen in Egypte). Kan ik van harte aanbevelen als 1 van de mooiste plekken ter wereld om te gaan duiken. Vaak heb je wel wat meer duikervaring nodig bij de meeste organisaties, omdat er ook uitdagendere duiken tussen kunnen zitten, maar 1 van de mooiste duiken daar was in een kom met een maximale diepte van 6 meter, maar alle kleuren van de regenboog, dus diep is helemaal niet altijd nodig.

De minste van de 3 vond ik BDE (wij deden hem in combinatie met Salem). Je gaat voor de grote dieren, maar als die er niet zijn of zich maar heel even laten zien, is de rest van de duik niet zo spannend. Vaak veel stroming en matig koraal, dus je moet het echt hebben van de haai die zich soms laat zien. Begrijp me niet verkeerd, ook hier heb ik hele toffe duiken gemaakt, maar zou beide andere safari's meer aanraden.

Qua organisaties heb ik nu zo'n 5 live aboards gemaakt in Egypte, er zijn er 2 die er uit springen door boot en crew:

Cassiopeia, een rood zeiljacht, lekker opvallend, hele fijne ervaring op gehad, dat was mijn eerste live aboard daar (15 jaar geleden, dus weet niet of het nog steeds zo goed is)

Emperor Divers (specifiek Emperor Superior): dit was mijn laatste live aboard daar, 2019 alweer, tijd om weer eens terug te gaan. Fijne boot, superieur eten en een fantastische duikcrew die na 1 duik al een schifting maakte tussen ervaren duikers en mensen die wat meer begeleiding nodig hadden. Hierdoor ergerde groep 1 zich niet aan de acties van groep 2, kon er gefotografeerd worden zonder stof en kregen de mensen die het wat meer nodig hadden ook de extra begeleiding om beter te worden onder water (niemand is vanaf dag 1 een foutloze duiker, dus niks mis mee, maar goed dat het niet allemaal op 1 hoop werd gegooid tijdens duiken).

De rest van de boten sprong er niet uit in goede of slechte zin, dus die zijn niet echt blijven hangen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGBSxi
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 17:56
Koh Tao is inderdaad extreem populair en goedkoop, e.g. 30 euro voor 2 duiken incl alles (Uitrusting, gids, boot, etc) :) Meeste duikstekken dichtbij het eiland zijn druk maar niet helemaal kapot gedoken. Chumpon Pinnacle, sail rock en southwest pinnacle daar in tegen zijn echt ongeloofelijk mooi. Enorme scholen vissen, walvishaaien (als je mazzel hebt), manta's, Barracuda's, veel nudibranch en zeeslangen.

Maar meeste mensen zeggen wel dat het duiken in de Andamanse Zee veel beter is.
Zelf ben ik er niet geweest maar de liveaboards schijnen daar super te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
RGBSxi schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:55:
Koh Tao is inderdaad extreem populair en goedkoop, e.g. 30 euro voor 2 duiken incl alles (Uitrusting, gids, boot, etc) :) Meeste duikstekken dichtbij het eiland zijn druk maar niet helemaal kapot gedoken. Chumpon Pinnacle, sail rock en southwest pinnacle daar in tegen zijn echt ongeloofelijk mooi. Enorme scholen vissen, walvishaaien (als je mazzel hebt), manta's, Barracuda's, veel nudibranch en zeeslangen.
Je moet 't meer van het zwemmende zeeleven hebben inderdaad, qua koraal vond ik 't er maar saai.

Heb daar eerlijk gezegd m.n. deep en wreck specialities gedaan, kwam daar sowieso niet zozeer voor het koraal. Ze hebben ondertussen een 2e wrak erbij, da's ook wel weer leuk :)

Voor beginners verder prima, maar voor de écht ervaren duikers, meh, denk 't niet, tenzij je een prachtig wrak zoekt om te oefenen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:29
Osiris schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Rode zee (Marsa Alam) is wel echt mooi vind ik, vergeleken met het groen/bruine koraal bij de (A)BC-eilanden.

Koh Tao is volstrekt kapotgedoken lijkt het, m.n. anemonen en wat klein vis-grut en alleen als je dondersveel geluk hebt een walvishaai of manta.

Koh Lanta: wisselend, afhankelijk waar je heen gaat van "wel OK" tot adembenemend prachtig (Hin Daeng/Hin Muang).

Ik wil nog steeds eens naar Bali en omgeving, maar da's zo ver weg ;(
Ik ga eind dit jaar naar Bali. Misschien wat duiken rondom Amed of Nusa Lembongan.

Mijn buddy heeft een gaatje in haar trommelvlies en mag niet meer duiken :-( Nog maar zien of ik met een willekeurige buddy ga..

Verder zou ik je Flores (Labuan Bajo) kunnen aanraden. sowieso is snorkelen daar in zee al feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
RGBSxi schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:55:

Maar meeste mensen zeggen wel dat het duiken in de Andamanse Zee veel beter is.
Zelf ben ik er niet geweest maar de liveaboards schijnen daar super te zijn.
Kan je ook naar de Filipijnen of Indonesië. Ook niet duur, wel toffe dingen. Aan de andere kant van de wereld is het ook goedkoop duiken op Utila (Honduras) en ook het nodige te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Allen, super om de ervaringen tot nu toe te lezen. Ik wil even proberen op wat specifieke punten te reageren of eea te verduidelijken.
We gaan hoogstwaarschijnlijk weer "gewoon" voor Egypte. We kunnen maar een dag of acht weg van de gezinnetjes, en dan is Honduras, Thailand of Indonesië echt wel een gedoe qua vluchtduur, jetlag en vliegprijzen. Ik zou echt dolgraag naar Raja Ampat of Komodo of Filipijnen ofzo gaan, maar dat zou ik niet in een weekje willen proppen. Dan zou ik eerder kijken naar de Malediven, maar ja, da's weer niet goedkoop te noemen.

Wat betreft de andere duikers op een boot: tja, daar zaten we ook al over te filosoferen.

We hadden afgelopen november te maken met een nogal egocentrische Duitse duiker, die alleen was en aan een ander buddypaar gekoppeld werd als er een oneven aantal duikers was. Wij waren daar enkele keren slachtoffer van, en moesten dan dealen met een duiker die ons steeds opzij duwde om foto's te maken, soms op eigen houtje tientallen meters verderop een stingray ging liggen fotograferen en niet meer op of omkeek (ook 's nachts, de idioot), die niet reageerde op onze handgebaren om in de buurt te blijven en die steevast als laatste klaar was en soms zelfs vergat lood in z'n pockets te doen als ie een backroll maakte. Daardoor hebben we zelfs een keer een kans gemist om met een dolfijn te zwemmen, want toen hij eindelijk klaar was was die dolfijn allang verdwenen. M'n hele duik daarna heb ik daar van gebaald, hij ging gewoon weer stingrays fotograferen tien meter dieper en 30 meter van ons vandaan.

M'n gedachte was dat je op een kleinere boot minder kans hebt op zo'n mafketel, maar op een grotere boot veel meer kans hebt dat je daar minder last van hebt omdat die ook aan anderen gekoppeld wordt of zelfs in een andere groep belandt.

We hebben afgelopen november deels Marsa Shagra (oa Elphinstone en Abu Dabab 5 en Long Canyon enzo) en deels Wadi Lahami (Fury Shoals) gedaan. Ik vond de duiken bij beide echt heel mooi en deel je mening @Dantius dat Elphinstone als rif minder idyllisch is dan sommige ondiepe duiken in van die koraaldoolhoven. Ik vind het echt geweldig om daar doorheen te cruisen. Maar ja, zo'n oceanic white tip of hamerhaai is natuurlijk wel echt epic.
Ik had toevallig een tabblad open staan met de Emperor Superior, omdat ik zag dat die routes vaart die een combinatie zijn van noordelijke riffen en wrakken zoals de Thistlegorm. Ik vind een wrak met mooie historie echt heel gaaf, maar kan zo mogelijk nog meer genieten van een mooi koraallandschap met veel leven.
Waarom liggen die wrakken nou niet bij St John's en de Fury Shoals?

Wie kan de riffen rond Ras Mohammed en Tiran uit ervaring vergelijken met die in het zuiden?

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
totalatool schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:52:

We hadden afgelopen november te maken met een nogal egocentrische Duitse duiker, die alleen was en aan een ander buddypaar gekoppeld werd als er een oneven aantal duikers was. Wij waren daar enkele keren slachtoffer van, en moesten dan dealen met een duiker die ons steeds opzij duwde om foto's te maken, soms op eigen houtje tientallen meters verderop een stingray ging liggen fotograferen en niet meer op of omkeek (ook 's nachts, de idioot), die niet reageerde op onze handgebaren om in de buurt te blijven en die steevast als laatste klaar was en soms zelfs vergat lood in z'n pockets te doen als ie een backroll maakte. Daardoor hebben we zelfs een keer een kans gemist om met een dolfijn te zwemmen, want toen hij eindelijk klaar was was die dolfijn allang verdwenen. M'n hele duik daarna heb ik daar van gebaald, hij ging gewoon weer stingrays fotograferen tien meter dieper en 30 meter van ons vandaan.
Levensles: Dat soort duikers ben je na 1 duik klaar mee. Duidelijk zijn tegen je divemaaster: met die duiker wil ik niet meer duiken want dat vind ik gevaarlijk. En voet bij stuk houden. Uiteindelijk betaal je er gewoon voor, dan koppelen ze die maar als buddy aan een leerling DM of bootjongen, i dont care. Van die tag-along 3e wiel aan de wagen lui trek ik me onder water echt niks aan: mijn buddy en ik zijn bij elkaar en letten op elkaar. Je kan mee als 3e, of niet, maar jij moet iets doen, ik niet ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dantius
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-06 00:11
[b]totalatool in "Duikers op GoT - Deel 3"

Wie kan de riffen rond Ras Mohammed en Tiran uit ervaring vergelijken met die in het zuiden?
Ik vond de riffen in het Zuiden echt wel van een ander kaliber als in het Noorden, kleurrijker, voller en mooier. Maar het is ook wel een beetje waar je voor gaat.

Een voorbeeld: Ik had al tig keer gedoken op Shark & Yolanda reef, vrij standaard dingetje in het Noorden. Je komt aan, klapt zo spoedig mogelijk naar 40 meter op Shark, tuurt het blauw in in de hoop een haai te spotten, en al zwemmend stijg je langzaam op naar de toiletpotten van Yolanda. Daar een rondje vissen kijken en terug de boot op.

Pas een aantal jaren daarna, kwam ik voor een 3e duik van de dag langs S&Y, ik denk na een dagje Thistlegorm. Omdat we al 2 serieuze duiken op de Thistle achter de rug hadden, stelde de gids voor een ondiepe duik op Shark Reef te doen. Die duik is me meer bijgebleven dan de meeste duiken in die omgeving. WAT een PRACHTIGE plek is shark reef, als je er gewoon op een meter of 5-10 rondkijkt in plaats van als een baksteen naar 40 te gaan (want haaien).

Dus moraal: als je komt voor haaien, wrakken, enzovoorts, dan mis je soms andere pracht en praal die er wel is, maar je gewoon niet meekrijgt.

Maar in het kort: Zuiden mooier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Bockelaar schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

Levensles: Dat soort duikers ben je na 1 duik klaar mee. Duidelijk zijn tegen je divemaaster: met die duiker wil ik niet meer duiken want dat vind ik gevaarlijk. En voet bij stuk houden. Uiteindelijk betaal je er gewoon voor, dan koppelen ze die maar als buddy aan een leerling DM of bootjongen, i dont care. Van die tag-along 3e wiel aan de wagen lui trek ik me onder water echt niks aan: mijn buddy en ik zijn bij elkaar en letten op elkaar. Je kan mee als 3e, of niet, maar jij moet iets doen, ik niet ;)
Ook een dergelijke ervaring gehad, nota bene bij de cursus (Open water). Engelse idioot die het wel leuk vond om aan het koraal te zitten.. Hij mocht gewoon door ondanks meerdere reprimendes. ik wenste hem een goeie hand vol fire coral toe of een zee egel of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Waar boeken jullie trouwens jullie duikvakanties? Ik kom toch steeds weer bij het aanbod van Diving World uit, ondanks hun wat onprettige website die regelmatig m'n selectiecriteria verliest of negeert.
Andere aanbieders hebben een veel kleinere selectie, of doen voor zover ik kan zien geen totaalpakketten (liveaboard.com).

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
totalatool schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:55:
Waar boeken jullie trouwens jullie duikvakanties? Ik kom toch steeds weer bij het aanbod van Diving World uit, ondanks hun wat onprettige website die regelmatig m'n selectiecriteria verliest of negeert.
Andere aanbieders hebben een veel kleinere selectie, of doen voor zover ik kan zien geen totaalpakketten (liveaboard.com).
Regelmatig via dive&travel geboekt. Eigenwijze duikreizen kom ik vaak op terecht als zoek, maar nooit iets bij geboekt. Die lijken vaak wat duurder dan de andere opties.

Vakantieduiker is een leuke optie als je single duiker bent (je bent single of je partner duikt niet). Ik dacht dat die tijdens COVID failliet zijn gegaan maar de site lijkt wel weer te leven.

En duikreizen naar Egypte vaak zonder reisbureau. Gewoon zelf contact opnemen met een resort en zelf de vluchten boeken.

Zo gaan we in November met 23 duikers van onze club naar Roots Camp. Iedereen z'n eigen vlucht geboekt en 1 persoon contact met Steve (eigenaar Roots) om de accommodaties te regelen en een leuke groepsprijs te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door dixet op 14-08-2024 15:58 ]

• Bockelaar
Dive&Travel. Als je ze mailt of belt en bespreekt wat je wil maken ze een op maat vakantie. Geweldig! Sara heeft voor ons meerdere complexe reizen samen gesteld, OOK met liveaboards.
Simpele weekjes naar Egypte, Kreta, Canarische, Bonaire etc boek ik zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:13
Nou. Wat begon met een zoektocht naar een kleine en betaalbare oplossing om onderwater (mooie) foto's te nemen is geindigd met een complete set met alles erop en eraan. Hopelijk ga ik er veel plezier van beleven. Mag ook wel want uiteindelijk ben ik ruim €2000 verder (als beginner).

Het is een TG-7 met PT-059 van OM System geworden. Hierbij een Weefine tray, arm en een Inon S-220 strobe. Verder meteen de WFL-02 erbij (wide angle lens).

Zoals ik hier al eerder las goed geholpen door Onderwaterhuis. Fijne zaak.

Volgend maand maar eens testen. Ik heb de 1e week een appartement in Kuala Lumpur dus dacht daar in het zwembad maar eens voor een eerste keer te oefenen. Dan de week erop een paar dagen Mantanani (westzijde Sabah). Niet de allerbeste plek maar prima voor een goede start. Het jaar erop waarschijnlijk naar Mabul en Sipadan (of wellicht Bunaken/Lembeh, is nog niet zeker ivm onze twee kids van dan 9 en 11 - te jong wellicht nog)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
gaaf! Mooie ding hoor, maak je mooie fotos mee (het ligt in ieder geval niet aan het apparaat :P )
Is Sipadan als veilig dan? Volgens reisadvies van BuZa de afgelopen jaren niet, heb die namelijk ook hoog op het lijstje staan :)

Bunaken/Lembeh is gaaf, Bunaken wel veel walldives met miljoen turtles. Lembeh is wel weer vooral macro. Kijk of je als je daar bent ook nog Banka aan kan doen per boot, dagtripje met 3 duiken of zo, dat vonden wij ook erg gaaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:13
Bockelaar schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:53:
gaaf! Mooie ding hoor, maak je mooie fotos mee (het ligt in ieder geval niet aan het apparaat :P )
Is Sipadan als veilig dan? Volgens reisadvies van BuZa de afgelopen jaren niet, heb die namelijk ook hoog op het lijstje staan :)

Bunaken/Lembeh is gaaf, Bunaken wel veel walldives met miljoen turtles. Lembeh is wel weer vooral macro. Kijk of je als je daar bent ook nog Banka aan kan doen per boot, dagtripje met 3 duiken of zo, dat vonden wij ook erg gaaf.
Ik was in 2013 in Bunaken/Lembeh. Mede hierdoor zijn alle plekken waar ik daarvoor heb gedoken minder tof geworden (ok, behalve Silfra dan).

Mijn vrouw wil daar graag weer naartoe maar ik zie liever dat mijn beide kids dan volwaardig kunnen duiken en het lijkt me dat ze nu nog te jong zijn. Maleisië is wat dat betreft ideaal voor padi (bv Perhentian).

Sipadan valt voor ons sowieso nog af omdat we beiden geen advanced hebben (wel 60+ duiken). Mabul kan prima want we vinden muck beiden super (en de kids wrs ook).

Qua veiligheid erg grijs gebied. Het advies zit ik niet zo mee, maar wel hoe het dan zit met verzekering etc. Ik heb toevallig kort geleden nog gesproken met de lokale instanties. Er is vrij recent een belangrijk overleg geweest met o.a. Tourism Sabah, de Maleisische en Filipijnse overheden en ook meerdere ministeries van buitenlandse zaken (UK, Duitsland, VS etc, maar niet NL blijkbaar) over de stand van zaken. Er is een aardig grote kans dat deze landen hun adviezen gaan versoepelen....en als dit gebeurt volgt NL meestal ook netjes. Goed. Geen zicht op termijn wanneer...maar er is in elk geval wat gaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
zou gaaf zijn als dat inderdaad weer open gaat! Denk dat met verzekeringen en duiken en code oranje je nog wel eens een uitdaging kan hebben. Daarom zou het voor mij erg fijn zijn als ie geel wordt ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Bockelaar op 20-08-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Argh, m'n buddy en tevens beste vriend gaat (hoogstwaarschijnlijk) van baan wisselen en het onderwijs in. Ik gun hem die nieuwe baan van harte, maar daardoor wordt hij wel gebonden aan de schoolvakanties voor een duiktrip. Dat komt mij heel slecht uit, ivm de extra belasting op m'n vrouw die dan vrij zou moeten nemen om de kinderen op te vangen zonder iets met mij te kunnen doen of delen. Daarbij komt dat het onze flexibiliteit bij het plannen enorm beperkt, waardoor we niet kunnen reageren op aanbiedingen of last minutes, en de kosten in vakanties zijn zo te zien sowieso hoger.

Het lijkt dus de komende jaren erg lastig te worden om nog samen op duiktrips van een week oid te gaan.

Ik zou kunnen overwegen om solo te gaan, maar zit nou niet direct te wachten op het delen van een hotelkamer of een kleine hut op een liveaboard met een willekeurige vreemde.
Alternatief is meer betalen en de kamer/hut single bezetten, maar dat is soms echt heel veel duurder en dan word je voor het duiken alsnog aan een willekeurige andere duiker of buddypaar gekoppeld.

Hoe doen de soloduikers onder jullie dat?

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Geen liveaboards dus voor diezelfde redenen die jij al noemt.

Ik pak gewoon een TUI-tje/KLM-etje naar een warm oord die ik uitzoek op duikscholen in de buurt van het resort waarvan ik het idee heb dat ze minimaal wel OK zijn en dan zien we wel :) Even een mailtje van te voren of ze plek hebben, alvast gegevens uitwisselen enzo en gaan met die banaan.

Tot nog toe nooit problemen gehad :) (Bonaire/Curaçao/Thailand op 2 plekken/Egypte/Kaapverdië)

Merendeel van de keren duik ik dan gewoon met een gids. Ik ken immers de duiklocaties niet (OK, Bonaire ondertussen wel een paar enigszins :P) en dan hoef je ook nooit te zoeken naar een buddy. Is natuurlijk even afwachten met wie je gepaird wordt, maar omdat ik in m'n eentje ben en mééstal de overigen wel in paartjes eindig ik meestal wel met de gids als buddy :+ Voordeel van het heldere tropische water is ook dat je elkaar niet zo snel kwijtraakt. En sure, je moet binnen 5 seconden bij je buddy kunnen zijn officiëel, maar daar nemen ze 't ook weer niet zo nauw mee. Dus zolang ik bij de groep blijf, kan ik meestal doen wat ik wil doen :P (Uiteraard niet die vervelende duiker zijn waar men steeds op moet wachten et c., meestal zit ik dus aan de voorkant van de groep bij de gids.)

[ Voor 49% gewijzigd door Osiris op 25-08-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:19:
Geen liveaboards dus voor diezelfde redenen die jij al noemt.
Laat ik nou net vooral heel graag eens een liveaboard willen doen...

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ja dan heb je weinig aan mijn ervaringen :D Had even niet door dat 't je specifiek over liveaboards had, maar nu teruglezende ligt dat er wel vrij dik bovenop idd :+

Zelf zit ik óók niet zo te wachten op een liveaboard vanwege de potentie dat ik meer dan een week op een schuit zit waarbij 't eten me totaal niet bevalt :+ Dus dat komt er voor mij persoonlijk nog eens bovenop :P

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 25-08-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Als vrouw lijkt het me nog lastiger, schat ik zo, of is dat een onterecht vooroordeel? Ik durf op zich zelf zeker wel te delen, maar ben ook wel erg gehecht aan m'n privacy. En stel je wordt ingedeeld in een hut met iemand waar je niet mee klikt, dan ben je f*cked.

[ Voor 21% gewijzigd door totalatool op 25-08-2024 11:34 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik zou 't er als man niet eens op gokken, maar da's niet zozeer vanuit veiligheidsoverwegingen. Gewoon dat ik niet met iemand opgescheept (haha :+) wil zitten waar het inderdaad niet mee klikt.

Als vrouw zou ik wel 3x nadenken voordat ik in m'n eentje op een liveaboard stap TBH, maar wellicht is dat ook vanwege m'n eigen gebrek aan ervaring met liveaboards.

[ Voor 30% gewijzigd door Osiris op 25-08-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Osiris schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:19:
(Uiteraard niet die vervelende duiker zijn waar men steeds op moet wachten et c., meestal zit ik dus aan de voorkant van de groep bij de gids.)
ik heb altijd een hekel aan van die zwemmende duikers. Alsof mensen de 10km open water onder water willen zwemmen of zo. Als ik 200 meter verderop had willen kijken was ik daar wel van de boot gesprongen.
Ik bedoel: waarom zou je in hemelsnaam zo hard zwemmen? Ik kan makkelijk een uurtje op een tropisch rif me vermaken en niet meer dan zeg 50 meter ver komen hoor. En dan heb ik nog het idee gehad dat ik moest zwemmen ipv duiken.
Doe mij maar een groepje wat nauwelijks beweegt en wat ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Bockelaar Oh, ik bepaal 't tempo natuurlijk niet hoor :) 't Is meer dat ik (vaak) buddy ben met de gids en de gids logischerwijs vooraan zwemt. Ik bedoelde meer dat ik niet ergens achteraan hang, terwijl ik mij in principe bij m'n buddy vooraan hoor te zijn.

Verder is Bonaire en Curaçao vrijwel altijd kant-duiken en moet je soms toch echt eventjes ergens heenzwemmen voordat je bij de leuke delen komt ;) Deel kun je natuurlijk aan het oppervlakte doen om lucht te besparen, maar op een gegeven moment wil je toch echt wel gaan duiken. :P

In Egypte nog gehad dat een tweetal zich vrijwel compleet afsplitste van de groep :X Da's ook weer niet de bedoeling.. Gids trok zich ook nergens wat van aan, die zwom gewoon stoïcijns door :o Veiligheid? Wat is dat?

[ Voor 51% gewijzigd door Osiris op 25-08-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik vind het vooral vervelend als ik helemaal klaar ben en dan in vol ornaat moet wachten op iemand die op z'n dooie akkertje nog bezig is met opbouwen, en dan alsnog z'n lood vergeet.
En wat ik ook irritant vond was een duiker met een hoog luchtverbruik die weigerde om een paar euro extra te betalen voor een grotere fles, met als gevolg dat duiken waar hij ook mee ging steevast korter waren omdat ie weer op 50 bar zat. Ik begrijp dat ook vanuit z'n eigen perspectief niet: je betaalt een bak geld om er te komen en te kunnen duiken, en dan wil je een paar tientjes besparen met als gevolg dat je elke duik een kwartier eerder het water uit moet. :+ En anderen daarmee ook terug moeten en hooguit nog een rondje onder de zodiac kunnen maken. :(

Anyway, zelf zou ik zeker als solo inderdaad zorgen dat niemand op mij hoeft te wachten, en dat ik onderwater gewoon bij de groep of m'n buddy blijf.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:05:
In Egypte nog gehad dat een tweetal zich vrijwel compleet afsplitste van de groep :X Da's ook weer niet de bedoeling.. Gids trok zich ook nergens wat van aan, die zwom gewoon stoïcijns door :o Veiligheid? Wat is dat?
Afhankelijk van de duikstek en ervaring van de duikers gebeurt dat volgens mij wel vaker hoor. Heb ik afgelopen november ook gedaan: "Hier is het rif. Geen stroming. Je kunt lekker als buddypaar gaan verkennen. Heb je je boei bij je? Succes, we zien je over een uurtje weer."

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@totalatool Als dat van te voren is afgesproken, sure. Maar dat was in dit geval niet aan de orde. De gids was door, de groep dacht "waar zijn zij nou weer? Moeten we daar niet op wachten? Waar is de gids heen?" Verwarring alom..

Sowieso wel vaker gehad dat de groep, inc. gids, weer eens op die ene moet wachten.. Gelukkig maken ze zich om mij nooit zoveel zorgen :+ Ben ook wel eens iets superleuks aan het fotograferen/filmen geweest om er achter te komen dat de rest alweer verder is :P Die zullen wel denken "die red zich wel".. Vooral als men je al wat beter kent uiteraard ;)

Blijft al met al een kwestie van gewoon sociaal zijn. Samen uit, samen thuis-idee. En daar hoort natuurlijk ook een ander z'n foto/filmpje gunnen bij, maar het moet wel van twee kanten komen. :)

[ Voor 57% gewijzigd door Osiris op 25-08-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
totalatool schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:13:
Argh, m'n buddy en tevens beste vriend gaat (hoogstwaarschijnlijk) van baan wisselen en het onderwijs in. Ik gun hem die nieuwe baan van harte, maar daardoor wordt hij wel gebonden aan de schoolvakanties voor een duiktrip. Dat komt mij heel slecht uit, ivm de extra belasting op m'n vrouw die dan vrij zou moeten nemen om de kinderen op te vangen zonder iets met mij te kunnen doen of delen. Daarbij komt dat het onze flexibiliteit bij het plannen enorm beperkt, waardoor we niet kunnen reageren op aanbiedingen of last minutes, en de kosten in vakanties zijn zo te zien sowieso hoger.

Het lijkt dus de komende jaren erg lastig te worden om nog samen op duiktrips van een week oid te gaan.

Ik zou kunnen overwegen om solo te gaan, maar zit nou niet direct te wachten op het delen van een hotelkamer of een kleine hut op een liveaboard met een willekeurige vreemde.
Alternatief is meer betalen en de kamer/hut single bezetten, maar dat is soms echt heel veel duurder en dan word je voor het duiken alsnog aan een willekeurige andere duiker of buddypaar gekoppeld.

Hoe doen de soloduikers onder jullie dat?
Simpel, ik ben lid van een heel actieve duikvereniging. Ieder jaar worden wel wat tripjes georganiseerd. Dit jaar zijn al twee groepen naar Egypte geweest, 1x in het voorjaar en eentje in de zomervakantie. In november sluit ik zelf aan bij een groep die ook niet in het hoogseizoen wil.

Soms wordt het een liveaboard, soms een resort of kamp. Of een tripje naar verdere bestemmingen. Ik organiseer zelf volgend jaar een trip naar Bali. Zo heb ik altijd bekende en vertrouwde buddies en een bekende roomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
@dixet Mijn ervaring met een door een duikvereniging/-club georganiseerde reis was gemengd. Mooie duiken, maar matig hotel en er waren maar tien duiken georganiseerd in een week. Daarbuiten was het erg moeilijk om zelf meer geregeld te krijgen, vanwege timing ook. De gekozen stekken waren vooral om de organisatie zelf de kans te geven hun gewenste duik te doen, zoals bv Elphinstone op z'n 1500e duik. Als je dan niet mee mocht vanwege te weinig ervaring, of niet wilde want haaien, dan had je pech en kon je op het strand onder de parasol gaan wachten. Alternatieven werden niet georganiseerd. Ik kon nog net een huisrifduik regelen. Plus niet gecommuniceerde meerkosten en minder bootduiken dan beloofd.
Afgelopen jaar heb ik zelf wat uitgezocht en dat beviel vele malen beter. Twintig duiken in zes duikdagen, vanuit twee verschillende resorts, met vanalles: haaien, eagle ray, walls, tuinen met tunnels, canyons en een enorme arch, een paar wrakjes, nachtduiken... Die club deed ondertussen weer een trip met tien duikjes voor bijna dezelfde prijs. Blij dat ik daar niet ben aangehaakt.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
totalatool schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:37:
@dixet Mijn ervaring met een door een duikvereniging/-club georganiseerde reis was gemengd. Mooie duiken, maar matig hotel en er waren maar tien duiken georganiseerd in een week. Daarbuiten was het erg moeilijk om zelf meer geregeld te krijgen, vanwege timing ook. De gekozen stekken waren vooral om de organisatie zelf de kans te geven hun gewenste duik te doen, zoals bv Elphinstone op z'n 1500e duik. Als je dan niet mee mocht vanwege te weinig ervaring, of niet wilde want haaien, dan had je pech en kon je op het strand onder de parasol gaan wachten. Alternatieven werden niet georganiseerd. Ik kon nog net een huisrifduik regelen. Plus niet gecommuniceerde meerkosten en minder bootduiken dan beloofd.
Afgelopen jaar heb ik zelf wat uitgezocht en dat beviel vele malen beter. Twintig duiken in zes duikdagen, vanuit twee verschillende resorts, met vanalles: haaien, eagle ray, walls, tuinen met tunnels, canyons en een enorme arch, een paar wrakjes, nachtduiken... Die club deed ondertussen weer een trip met tien duikjes voor bijna dezelfde prijs. Blij dat ik daar niet ben aangehaakt.
Toch maar een betere vereniging zoeken dan ;)

De reisjes waar ik op doel zijn ook geen officiële "door de vereniging" georganiseerde reizen, maar gewoon leden die samen een leuke reis boeken.
Wat er wel en niet aan extra's mogelijk is ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan het duikcentrum waar je duikt. Mijn ervaring is iig prima op deze manier als single-duiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
dixet schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Toch maar een betere vereniging zoeken dan ;)
Tips voor de regio Utrecht?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Nog nét in de provincie Utrecht: Duikteam Thalassa Amersfoort

Je zal de tripjes die ik net noemde niet in de evenementenlijst vinden, want geen officiële reisjes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-06 09:53

Stimulate14

⭐⭐⭐

Van het weekend maar weer eens bij de Beldert kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 14:34
Iemand hier ervaring met Ratio of Divesoft duikcomputers?

Was na het gestolen worden van mijn wagen met alle duikmateriaal in :'( (including tweedehands Teric -O- ), mijn set helemaal terug aan het opbouwen. Duikcomputer is één van de laatst missende elementjes.

Achtergrond:
  • 3* duiker
  • 150ish duiken
  • voor het ogenblik géén plannen om naar extreme dieptes te gaan
  • op termijn mss wel mijn basis nitrox duiker upgraden naar gevorderd
  • zéér onder de indruk van de Teric, qua gebruiksgemak, leesbaarheid en info
  • op termijn wel geïnteresseerd in Air Integrated duiken, lijkt me comfort
  • van wat ik ervan begrijp: Buhlman algo, met wat controle over GF én géén fricking lockouts bij deco issues zijn essentieel
A priori kwam ik dan uit bij een Tern TX of Peregrine TX. Mijn zoon heeft zijn hart alvast gezet op een Tern TX. Naast mijn eigen ervaringen zijn de clubleden die Shearwater duiken ook best tevreden.

De twee lokale winkels waar ik zou willen gaan kopen (om de local dive economy toch beetje te steunen) proberen me echter van de keuze voor Shearwater af te halen, de ene via de Ratio I3XM2 en de andere richitng een Divesoft Freedom+. Zijn beiden fors goedkoper dan de "rec" offerings van SW, en bieden beide pad naar technisch zonder duikcomputer zelf te moeten vervangen. Dat laatste is niet écht een argument (maar proberen ze wel uit te spelen). Beide shops zeggen slechte ervaringen te hebben met Shearwater dienst na verkoop, wegens opsturen naar Frankrijk (al is er net wel een servicecenter in NL bijgekomen, dus da's mss iets beter voor mij als Belg)

Heb al eens testduik met de Ratio I3XM2 gedaan, daar waren een paar dingetjes die me minder aanstonden (naast de positives: héél duidelijk en groot scherm, duidelijk extreem capable en solide tech computer, extreem compleet qua features voor het geld, ook feit dat de transmitters herlaadbaar zijn en dus niet om de zoveel tijd open moeten voor batterijwissl is nice):
  • trappen tellen niet per seconde af, alleen per minuut (dus je ziet onderbrekingen slecht)
  • écht wel baksteen bovenwater, al voelde het onderwater ok
  • vier button interface voelde niet héél logisch, en labels (wat knoppen doen) VERDWIJNEN in dive mode
  • online zo goed als niks van gebruikers ervaringen of forums te vinden, buiten paar luide mensen op Scubaboard
  • vind de interface minder doordacht dan SW. Dingen als subtiel van kleur veranderende letters en zo
  • overall voelt het gewoon allemaal wat "lelijker" en clunkier aan
  • mis customization mogelijkheden (wat je laat zien) van SW
  • mis SurfGF van bij SW
  • oplaad/USB adapter ding zag er mij héél clunky en duur te vervangen uit
Dat éérste, dat zou helemaal niet zo'n groot ding moeten zijn. Maar het irriteerde me. Je kan zien aan het al dan niet "pinken" en groen zijn van de cijfers of je stop nog loopt (of onderbroken is door beetje te hoog/laag zitten) maar dat lijkt me nodeloos subtiel, als je letterlijk een voetbalveld screen real estate hebt. Wat heb je aan een dergelijk groot scherm, als je je safety stop als 2: ipv als 2:06 gaat weergeven

Is trouwens doorheen heel de interface zo, lijkt me héél erg geval van "big screen->make it bigger", terwijl ik het gevoel had méér info beter mee te krijgen op mijn teric. Dingen die SW heel goed doet zoals héél duidelijke en consistent aangeven wanneer een cijfer ok is (niks speciaal) aandacht vraagt (inverted met geel kader) en kritiek is (rood flashend naar inverted met rood kader), dat is hier allemaal wat muddier.

(online only) manual is ook vormgegeven in Powerpoint 1995, compleet met typo's. Voelt allemaal hélemaal niet "premium" aan, en ook menu's/instellingen voelen allemaal zo ondoorzichtig.

Maar is dat voldoende om 100 EUR meer te geven voor computer die objectief gezien minder kan???

Andere diveshop pushte richting Divesoft Freedom+. Als je van de Ratio online (qua users) weinig vindt, vind je hier NIKS van online, qua userforums/ervaringen. Ga hen vragen om daar dit weekend even mee te kunnen duiken.

Algemeen van manual opzoeken, heb je hier wel véél meer customizability, je kan zo goed als alles zelf instellen, hebt ook héél full featured dive computer voor minder geld, minder baksteen, kan duiken écht simuleren, kan ook (goedkopere dan bij ratio) gasanalyser toevoegen. Ziet er ook (voor minder groot te zijn) een betere/modernere interface uit.

Enige minpuntje is; geen airintegration. Maar is dat dan doorslaggevend... moeilijk...

Wak dus wou vragen: iemand met één van die twee ervaringen?

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06

ShadowBumble

Professioneel Prutser

DexterBelgium schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:30:
Iemand hier ervaring met Ratio of Divesoft duikcomputers?
Ik heb de "oude" Ratio IX3M GPS Tech+ als main computer en een Divesoft Freedom als bottomtimer/backup. Opzich ben ik niet geheel ontevreden over de IX3M zeker niet zolang je een beetje binnen de recreatieve zaken blijft, maar ik merk wel dat bij multi gas duiken en deco's er toch wel wat caveats zijn waardoor het gebruik omslachtig wordt, de computer kan het wel maar het is best wat werk en ik heb onderwater geen zin om mij te moeten focussen op handmatige gas switches etc. Dat moet gewoon bevestigen en door zijn.

Persoonlijk in deze fase zou ik geen ratio meer kopen maar voor een Shearwater gaan ( en dat gaat ook gebeuren want de ratio staat te koop :P ). De divesoft kan ik vrij kort over zijn super fijn ding erg tevreden mee maar ook die zal mijn nieuwe main niet gaan vervangen maar als backup of noodoplossing echt meer dan prima.

[ Voor 12% gewijzigd door ShadowBumble op 28-08-2024 17:03 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19
In mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand die een Shearwater heeft gekocht en spijt ervan heeft. Ik ken wel mensen die vanuit Ratio of Suunto uiteindelijk toch bij een Shearwater uit zijn gekomen, maar niemand die weer vertrekt bij SW. Ik heb zelf gewoon als eerste tech-computer een Perdix gekocht en verder nooit reden gezien om iets anders aan te schaffen :)
Shearwater service is juist wereldwijd vrij legendarisch, dus dat vind ik een beetje een vreemd argument.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Beide shops zeggen slechte ervaringen te hebben met Shearwater dienst na verkoop, wegens opsturen naar Frankrijk (al is er net wel een servicecenter in NL bijgekomen, dus da's mss iets beter voor mij als Belg)
Da's dan een heel gekke reden om je naar Divesoft te praten. Die zitten in Tsjechië. De mijne is al 2x naar de maker opgestuurd. Inmiddels heb ik hem omgeruild voor een Shearwater Peregrine.

De Freedom was verder een fijne computer, maar het oplaad-kabeltje heeft een proprietary aansluiting. Ik heb 2x een nieuwe kabel moeten kopen à €80 en een keer een poging gedaan een nieuw kabeltje aan de stekker te solderen. Ik zou dus zeker geen Divesoft aanraden.
Ik heb ook issues gehad met de dieptemeting, gaf hij zomaar een paar meter dieper aan dan m'n backup (en die had het goed want als je je hand boven water kan uitsteken is het geen 4 meter diep). Nooit een oorzaak voor gevonden, maar vertrouwen was wel een beetje weg.

Ik ben uiteindelijk op de Peregrine uitgekomen om dat ik een computer wilde die óf een zelf verwisselbare batterij had óf op te laden met een standaard aansluiting. De Peregrine is draadloos op te laden, dus helemaal geen kwetsbare aansluiting meer. Veel shearwaters in mijn omgeving en iedereen is er blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Om over de Franse Shearwater service niets dan lof. Mailtje die kant op, leen Perdix kwam mijn kant op, pas daarna hoefde ik de mijne op te sturen en terugsturen ook echt top :)

Dus wat mij betreft is die service echt top!

• DexterBelgium
Bedankt allemaal, da's dus écht wat ik verwacht had.

Ok, tis een zure om nu paar honderd euro meer weg te kletsen aan twee "rec" computers (die tot 3 gas nitrox gaan, stapje of twee verder dan ik me nu zie gaan), maar shearwater heeft wel degelijk iets wat anderen niet hebben.

@ShadowBumble dat van dat de Ratio ok is als je binnen rec limits blijft, tja... waarom dan met een tec uitziende (en in theorie tec capable) bak aan je arm lopen, als ie daarvoor dan toch niet écht bruikbaar is en dat is ook de indruk die ik had, heel veel, zeker van de dingen onderwater, toch nét niet logisch, nét veel te veel button pushes. Zou misschien wel nog is willen horen waarom de divesoft voor jou toch niet de cut maakt als main, is dat puur het gebruiksgemak onderwater?

@dixet dat van die kabel had ik ook gezien, en stoort me ook écht. 80 eur telkens je USB kabel breekt is écht wel nonsens. Die dieptemeting kan je zelf denk ik calibreren/aanpassen in dat soort geval (dat vond ik dan weer wél fijn aan de Freedom: je vindt écht alles open terug, hoe je in service menu gaat, hoe je computer in "flight mode zonder pressure meting" moet zetten, hoe je zelf de knoppen kan én je kan écht alles zelf instellen. Ceiling mode of stops, deep stops of niet, GFs, te gebruiken model, etc etc...

Denk dat voor mij de Ratio zeker al afvalt, de freedom, daar ga ik misschien nog eens mee duiken dit weekend.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06

ShadowBumble

Professioneel Prutser

DexterBelgium schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:48:

@ShadowBumble dat van dat de Ratio ok is als je binnen rec limits blijft, tja... waarom dan met een tec uitziende (en in theorie tec capable) bak aan je arm lopen, als ie daarvoor dan toch niet écht bruikbaar is en dat is ook de indruk die ik had, heel veel, zeker van de dingen onderwater, toch nét niet logisch, nét veel te veel button pushes. Zou misschien wel nog is willen horen waarom de divesoft voor jou toch niet de cut maakt als main, is dat puur het gebruiksgemak onderwater?
De Divesoft red het niet omdat het gewoon een bottom timer is, dat is opzich prima en je kan de freedom upgraden naar een fullblown computer maar ook dat kost een aardige cent en dat steek ik dan liever in een Shearwater.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterBelgium
Heb uiteindelijk een tweedehands Garmin Descent Mk2i op de kop kunnen tikken, da's al best een mooie.

Ondertussen ook een nagelnieuwe Teric Limited Edition aangeboden gekregen aan een idioot goeie prijs. Veel zin om die ook te kopen, en dan Teric als main DC en Mk2i als backup te duiken... overkill is underrated, zeggen ze dan? :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

totalatool schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:37:
Ik regel het altijd zelf met wat mensen. Kan je op een duik resort je eigen plan trekken. Met een trip weg, of bij het huisrif het water in. Vier duiken per dag, doen wat je wilt en geen ergernis.

• totalatool
Stimulate14 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:07:
[...]

Ik regel het altijd zelf met wat mensen. Kan je op een duik resort je eigen plan trekken. Met een trip weg, of bij het huisrif het water in. Vier duiken per dag, doen wat je wilt en geen ergernis.
Precies, dat hebben buddy en ik afgelopen jaar gedaan.
Het probleem is juist dat m'n buddy ineens niet meer kan buiten schoolvakanties, en dat maakt het bijzonder lastig om nog iets te organiseren. Ik moet dus waarschijnlijk ofwel bij anderen aansluiten, ofwel solo naar een resort of liveaboard gaan en dan maar zien welke andere duikers er zijn. Helaas zitten daar (soms forse) meerkosten aan vast.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

totalatool schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:48:
[...]

Precies, dat hebben buddy en ik afgelopen jaar gedaan.
Het probleem is juist dat m'n buddy ineens niet meer kan buiten schoolvakanties, en dat maakt het bijzonder lastig om nog iets te organiseren. Ik moet dus waarschijnlijk ofwel bij anderen aansluiten, ofwel solo naar een resort of liveaboard gaan en dan maar zien welke andere duikers er zijn. Helaas zitten daar (soms forse) meerkosten aan vast.
Ik ben altijd wel te porren buiten de schoolvakanties om :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirwits!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06 16:06
DexterBelgium schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:17:
Ondertussen ook een nagelnieuwe Teric Limited Edition aangeboden gekregen aan een idioot goeie prijs. Veel zin om die ook te kopen, en dan Teric als main DC en Mk2i als backup te duiken... overkill is underrated, zeggen ze dan? :Y)
Als je deco duiken/ technisch wil duiken gewoon een shearwater kopen daar krijg je geen spijt van.

• Dartlink
@totalatool hoorde vanavond dat ik je zondag net gemist heb in Zeeland :p was het een beetje oké? Eerste keer meen ik me te herinneren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:21:
@totalatool hoorde vanavond dat ik je zondag net gemist heb in Zeeland :p was het een beetje oké? Eerste keer meen ik me te herinneren?
Ja, klopt. We hoorden zondagochtend dat je onderweg was, maar wij hadden nog maar tijd voor één duikje bij Scharendijke en moesten daarna alweer vertrekken.
Het was zeker ok. Eerste keer Zeeland inderdaad, maar zal niet de laatste keer zijn nu buddy een oud campertje heeft gekocht. Wel de laatste keer van dit jaar waarschijnlijk, want het werd 's nachts al wel behoorlijk koud in het campertje, maar volgend jaar gaan we vast wel op herhaling.
Nu drie leuke duiken gemaakt: Dreischor Frans Kokrif, Bergse Diepsluis en dus Scharendijke (op de reefballs en de Zeehond). Leuke dingen gezien. Verder lekker visje gegeten in Tholen, bijgekletst met een drankje en een chipje... helemaal goed.

LEGO te koop

• Dartlink
totalatool schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:41:
[...]

Ja, klopt. We hoorden zondagochtend dat je onderweg was, maar wij hadden nog maar tijd voor één duikje bij Scharendijke en moesten daarna alweer vertrekken.
Het was zeker ok. Eerste keer Zeeland inderdaad, maar zal niet de laatste keer zijn nu buddy een oud campertje heeft gekocht. Wel de laatste keer van dit jaar waarschijnlijk, want het werd 's nachts al wel behoorlijk koud in het campertje, maar volgend jaar gaan we vast wel op herhaling.
Nu drie leuke duiken gemaakt: Dreischor Frans Kokrif, Bergse Diepsluis en dus Scharendijke (op de reefballs en de Zeehond). Leuke dingen gezien. Verder lekker visje gegeten in Tholen, bijgekletst met een drankje en een chipje... helemaal goed.
Haha ja. Ik wist zelf ook pas zaterdagavond dat ik er zondag morgen zou zijn :+ beetje vermaakt met de groep?

Zoetersbout vind ik ook vaak een aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Uiteindelijk liep het zo dat wij alsnog ons eigen ding deden.
We hoorden vrijdagavond dat een aantal mensen van de groep zaterdagochtend zou gaan duiken bij Dreischor Frans Kok, dus wij hebben daar de camper neergezet de avond ervoor, en vervolgens gingen ze toch ergens anders duiken. 8)7
We zijn wel een paar mensen een aantal keer tegengekomen en hebben wel een praatje gemaakt, maar dus niet samen gedoken. Op zich ook prima hoor, we sliepen toch ook niet in hetzelfde vakantiepark.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb na jaren niet gedoken te hebben recent mijn AOW gedaan en ben van plan zowel in Nederland als op vakantie regelmatig te blijven duiken.
Nu ben ik me aan het oriënteren op een eigen uitrusting en heb een paar vragen.

Ik heb ik een winkel al goed advies gekregen maar twijfel qua regulator tussen een Scubapro MK25/19 met s620ti en een Aqualung Leg3nd. Heeft iemand ervaring met beiden en hier een onderbouwde voorkeur voor?

Qua fles twijfel ik tussen 10 en 12. Ik ben niet groot (170) en zuinig met lucht dus dat zou pleiten voor 10l maar ik wil ook niet de beperkende factor zijn als blijkt dat de meesten met meet lucht duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 14:54
Als je niet groot bent, bmi niet boven de 30 bijv, zuinig bent en je buddies hebben ook een 10L fles, dan zou ik die ook nemen.
Ik ben 1,83m, 98kg en verbruik nog veel na mijn 25 duiken en heb 12L lang gekozen en hou net iets meer over dan buddies die ervaren en slank zijn met een 10L.
Die gebruiken alleen 15L bij diepere duiken dan 20 a 30 meter.

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
@ATCO ik heb de legend, topspul. Wat wil je erover weten? Ik kan geen voorkeur uitspreken want ik heb de scubapro niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:40
Bockelaar schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:27:
@ATCO ik heb de legend, topspul. Wat wil je erover weten? Ik kan geen voorkeur uitspreken want ik heb de scubapro niet ;)
Same here, ik heb lang geleden een Legend set gekocht (ik denk in 2005?) en die doet het nog steeds perfect. Inmiddels de eerste trap wel geswitcht naar een set DIN Apeks automaten, maar beide tweede trappen zijn nog in prima staat en zijn ook goed serivcebaar bij elke duikshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
@ATCO mijn eerste automatenset was de Legend. Die heeft het 16 jaar gedaan (en eigenlijk was hij na 16 jaar nog steeds prima). Nu gebruik ik de MK25. Beide kwalitatief goede automaten, ik denk niet dat een van de twee objectief beter dan de ander genoemd kan worden.

Voor duiken in Nederland zou ik met jouw lengte een 10 liter nemen. Over het algemeen ga je hier toch niet diep dus een fles leegdrinken is een hele uitdaging. Als je echt een dieptetijger bent kan je een grotere overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik heb ook een Leg3nd, maar ook ik kan niet vergelijken. Hij bevalt me iig prima.
Ik snap je dilemma betreffende 10 of 12 liter, maar dat kan ik niet goed beoordelen. Maar wat je ook doet, neem geen bommetje. ;)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties, ik denk dat het da een 10L wordt, als ik tekort kom kan er altijd later een 12L bij komen. En zo'n bommetje had ik laatst mee gekregen, was inderdaad best een zwaar onhandig kreng.

Wat betreft de regulators leek mij een nadeel van de Leg3nd het gewicht en formaat van de 1e trap, zeker voor op reis. Maar op een hele uitrusting valt dat misschien ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ATCO schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:26:
Wat betreft de regulators leek mij een nadeel van de Leg3nd het gewicht en formaat van de 1e trap, zeker voor op reis. Maar op een hele uitrusting valt dat misschien ook wel mee.
Neem je wel de DIN versie? Compacter, veiliger, minder fragiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Thyraon schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:59:
[...]

Neem je wel de DIN versie? Compacter, veiliger, minder fragiel.
Met een DIN-naar-international-adapter erbij. Meeste tropische toko's hebben wel een adapter óf hebben DIN tanks met inserts die eruit kunnen, maar just to be sure neem ik er zelf altijd ook eentje mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

Met een DIN-naar-international-adapter erbij. Meeste tropische toko's hebben wel een adapter óf hebben DIN tanks met inserts die eruit kunnen, maar just to be sure neem ik er zelf altijd ook eentje mee ;)
Ligt eraan waar je duikt. Ik heb in Egypte bv alleen maar DIN gezien.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

Ligt eraan waar je duikt. Ik heb in Egypte bv alleen maar DIN gezien.
Thailand allemaal international volgens mij, Curaçao heeft beide en de toko waar ik op Bonaire altijd heen ga heeft international inserts in DIN tanks die eruit kunnen.

Better be safe than sorry :) Even contact opnemen voor vertrek met de duiktoko kan natuurlijk ook :+

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 03-10-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Was inderdaad van plan om DIN te nemen, niet aan insert gedacht maar kan natuurlijk nooit kwaad om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 09:37

Glewellyn

is er ook weer.

ATCO schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:31:
Was inderdaad van plan om DIN te nemen, niet aan insert gedacht maar kan natuurlijk nooit kwaad om mee te nemen.
Een insert gaat niet helpen als je een DIN 1e trap hebt, je hebt dan echt een adapter nodig. Een nadeel van die adapters is dat je 1e trap en stukje verder naar voren komt en je soms wat beperkt in je beweging.

Hier in het duikcentrum op Lembeh (Indonesië) hebben ze zowel DIN als International duik flessen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nsOMEEpMorY5t586Vd4ywORFdE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u649u4RjyMZ2HqUKVtG3qe7c.png?f=user_large

Deze adapter heb je nodig als fles geen insert heeft en ja die flessen bestaan.
Ik neem bovenstaande altijd mee en een inbus-sleutel.
Het liefst draai ik de insert uit de kraan maar als dat niet kan gebruik bovenstaande adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
of je geeft van tevoren aan het duikcentrum aan dat je DIN duikt en of ze die flessen hebben. zo niet hebben zijn ws een adapter, zo niet kun je 1) zoeken naar een ander duikcentrum (verstandig!) of 2) alsnog een adapter regelen.

Wij hebben beide ook een adapter van int naar DIN gekocht, nog nooit nodig gehad, ding is 10 jaar oud en nog nooit nat geweest. Valt allemaal dus wel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zeker in de America’s (noord/zuid/midden) is dit toch echt niet zo vanzelfsprekend.
Dat zijn enige keren dat ik soms zo’n ding nodig had.

Maar het wordt wel steeds minder vaak.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 04-10-2024 17:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3VcQuj8foqAEqMnCDcxjw_wWJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zH3TVezI18C25yqMJIPdmnyO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuEs4DauT85zneZtZ8S4Z3-xFho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBm4cBwqFC0EXnizQS9vmcgU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVF56hHqJnIYmq-bWyvLjL9TfRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iWdhTPiRNy4G96s7aB6thUC.jpg?f=fotoalbum_large

Weer eens iets daadwerkelijk nuttigs ge-3D-print. Dat gele is zacht, bewegelijk, maar wel stevig plastic (TPU).
Beschermt mooi de voorkant van m'n Mares EOS 10LR en heeft een uitsparing aan de binnenkant voor 't knopje, zodat ie niet perongeluk aan kan. Hoef ik niet het hele doosje mee te nemen, maar kan 'ie zo veilig de tas in. De onderkant is 5 mm dik TPU, dus dat lijkt me meeeeer dan voldoende bescherming!
Zelf ontworpen, versie 1, zie nu al verbeterpuntjes, maar dat komt volgend jaar wel :P

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 07-10-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:13:
Zeker in de America’s (noord/zuid/midden) is dit toch echt niet zo vanzelfsprekend.
Dat zijn enige keren dat ik soms zo’n ding nodig had.

Maar het wordt wel steeds minder vaak.
Op Bonaire was het aantal DIN flessen bij DiveFriends vrij beperkt, die zijn vaak als eerste weg op de dag. Dus tenzij je erg vroeg bent is zo'n INT adapter de makkelijkste weg. Ik heb 'm gewoon mee voor het geval dat.

In Australië hadden ze die INT inserts, dat was wel heel lekker makkelijk. Ik liep naar de fles, zag dat, liep maar gelijk terug om een allen key te vragen :+ Vroegen ook gelijk "You must be European?". Gezien die blijkbaar het trucje wel kennen. Scheelt dat je op de boot de hele tijd dezelfde fles gebruikt dus geen gedoe met na elke vulbeurt weer het ding eruit moeten halen. Dat deden ze voor je.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bonaire is toch zuid Amerika? :)

Nu heb ik zelf meerdere identieke eerste trappen (scubapro mk17) in zowel din als int uitvoeringen dus nooit een probleem daarnaast heb ik adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
leonbong schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:49:
Bonaire is toch zuid Amerika? :)

Nu heb ik zelf meerdere identieke eerste trappen (scubapro mk17) in zowel din als int uitvoeringen dus nooit een probleem daarnaast heb ik adapters.
Ja ik onderstreepte het alleen vanuit m'n eigen ervaring. En dat het elders idd anders is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DexterBelgium
Op de terugweg van een heel leerrijke duikstage naar Le Lavandou met de 3*s van de club.

Ongelooflijke week gehad. Diepe deco duiken gedaan onder goeie begeleiding, maar waar het wel de bedoeling was dat wij, de kandidaten, de duikleidingen en de hekkensluiter, en de organisatie van de duiken tot in de puntjes verzorgden. De aanwezige AIs, 1 en 2 ster instructeurs speelden de rol van mededuiker, en zorgden er natuurlijk voor dat alles veilig verliep. En na elke duik natuurlijk feedback met heel wat leerpunten.

Ben kapot maar heel erg tevreden. Zo veel bijgeleerd. 10 duiken, waarvan 8 naar 30m+ en 5 naar 40(+).

Togo (x2) , Rubis, Donator, Grec. Superwrakken allemaal.

Heel erg andere manier van naar een duik kijken als je ineens alles moet regelen en plannen. Maakt dat je op een heel andere manier omgaat met je duik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEs8SwhcaUA12Hu9KAIeoZVkgjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ega6lUOiwRBk75WESV4JLedy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQknZLrkkZNxaXk4Lldgo8uRAGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4IIas142qKO3p5skZE0TRRx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHYuWUYuuai3JeLwBamerYo8udY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kF0IbPEWrFBSXWX0HPVeFbtG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5l9esziCsKoBFoqNMdENNIcNdcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cymYd0P7fPoGYtIfFF7zftxj.jpg?f=fotoalbum_large

• totalatool
Nou, het is duidelijk geen duikseizoen meer... :)

Wie kan me vertellen hoe het duiken in Egypte is in maart, vergeleken met eind zomer of herfst? Is het nog de moeite waard, of te koud en is er minder zeeleven, of is het koraal dan juist in betere staat dan eind zomer?
Is het wellicht beter om in maart naar een andere (sub)tropische bestemming te gaan en zo ja, waar?

Buddy en ik zitten vast aan ofwel de eerste ofwel de derde week van maart en denken nu aan een liveaboard vanuit Port Ghalib (Marsa Alam) naar Daedalus, Elphinstone, Fury Shoals en St. Johns oid, maar ik lees regelmatig dat de kansen op (groot) zeeleven dan echt veel kleiner zijn bv.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:30

Magic666

No one's neighbour!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ja verschrikkelijk weer. Die boot is kennelijk gaan varen terwijl de weerscondities erg slecht waren en er zulke hoge golven verwacht werden dat boten gisteren en vandaag geadviseerd werden om niet eens uit te varen.

Ik zat net vd week weer te kijken naar liveaboards (zie hierboven), en die Sea Story had ik ook gezien, maar die viel af vanwege de route.
Ik moet wel zeggen dat zo'n zoveelste ongeval me wat huiverig maakt, anderzijds gaat het natuurlijk wel veel vaker goed dan fout. Toch zou ik dus niet graag in een hut op het benedendek slapen, zou ik na inchecken iig meteen goed uitzoeken wat de vluchtroutes zijn en die controleren, en waarschijnlijk zelf een rookmelder meenemen in m'n koffer.

[ Voor 4% gewijzigd door totalatool op 26-11-2024 00:37 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
totalatool schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:13:
Ik moet wel zeggen dat zo'n zoveelste ongeval me wat huiverig maakt, anderzijds gaat het natuurlijk wel veel vaker goed dan fout. Toch zou ik dus niet graag in een hut op het benedendek slapen, zou ik na inchecken iig meteen goed uitzoeken wat de vluchtroutes zijn en die controleren, en waarschijnlijk zelf een rookmelder meenemen in m'n koffer.
Gaat inderdaad vaker goed dan fout, maar dit is wel het tweede schip van dezelfde operator dit jaar.

Helaas is het van een afstand moeilijk inschatten hoe professioneel een live-aboard gerund wordt. Gek genoeg boek ik kantduiken in Egypte alleen bij duikcentra met een Europese eigenaar maar kijk ik daar bij liveaboards nooit naar. Dat ga ik dus ook veranderen. Vooroordeel? Allicht, maar mijn n=1 ervaring is wel dat de veiligheid bij duikcentra met een Egyptische eigenaar ondergeschikt is aan "klanttevredenheid".
Jouw tip om de vluchtroutes te bekijken en controleren is ook eentje die ik zeker ga opvolgen. Wat bij deze zelfde operator blijkbaar noodzakelijk is, gezien deze comments in dit draadje op scubaboard.

Blijft dat het erg triest is dat dit gebeurd is, het is te hopelijk dat de laatste vermiste personen ook nog op tijd gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik begreep inmiddels van m'n contactpersoon bij Aggressor dat zij hun boot twee dagen in de haven hadden gehouden en deze nooit uit had moeten varen ivm de voorspelde wind en hoge golven.
Het is inderdaad dezelfde operator als die van de Sea Legend waar een brand het leven van een duiker kostte, en over hun Tillis lees je inderdaad ook zeer gemengde reviews waarbij veiligheid toch niet heel serieus lijkt te zijn genomen.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ja, ongelooflijk. Ik ben gisteren uit Egypte gekomen en was er ruim 8 dagen.
Het was goed weer, 28 graden met volle zon maar wel erg veel wind. Vooral na zonsondergang.
Onvoorstelbaar dat die gasten toch gewoon uitvaren.

• Dartlink
Kleine klaagzang, waarom zijn die E/O connectoren zo verschrikkelijk duur :(

• Thyraon
Dartlink schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:45:
Kleine klaagzang, waarom zijn die E/O connectoren zo verschrikkelijk duur :(
Nog steeds gedoe met je lamp?

• Dartlink
Thyraon schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:41:
[...]

Nog steeds gedoe met je lamp?
Constant gegeven :+

In dit geval is het mijn heating :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScubaSp1dey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-06 06:25
Als het je heatingdoorvoer is, heb ik een goedkope en een goede oplossing voor je, maar je moet kiezen 😄 . Gaat het om je accu of je doorvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
ScubaSp1dey schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:20:
Als het je heatingdoorvoer is, heb ik een goedkope en een goede oplossing voor je, maar je moet kiezen 😄 . Gaat het om je accu of je doorvoer?
Haha in dit geval de accu kant :) Maar heb het gelukkig kunnen fixen met een beetje soldeerwerk. Was een probleem in de lid uiteindelijk.

Thermovalve EO kant heb ik vorig jaar vervangen. Heb jij toevallig nog de thermovalve kant van een santi connector liggen, die gele connector? :)

@Thyraon Maar het gaat nu echt gebeuren, op zoek naar een nieuwe primaire lamp :+ Die van mij is nu echt overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScubaSp1dey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-06 06:25
Ja hoor, heb ik 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rkb
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-04 23:45

Rkb

Is er hier iemand op het forum die weleens in de Vinkeveense Plassen gaat duiken?

Ik heb jaren geleden een legakker gekocht van ongeveer 40 meter lang en 4 meter breed. Hiervan ga ik de beschoeiing vervangen en ik zou graag willen kijken hoe het er onder water uitziet :) de diepte verschilt per zijde en is tussen de 3,2 en 3,8 meter diep.

Zelf heb ik padi open water en ssi dry suit maar niet veel ervaring dus durf zelfstandig niet te gaan maar zou graag meegaan met iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Rkb schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:19:
Is er hier iemand op het forum die weleens in de Vinkeveense Plassen gaat duiken?

Ik heb jaren geleden een legakker gekocht van ongeveer 40 meter lang en 4 meter breed. Hiervan ga ik de beschoeiing vervangen en ik zou graag willen kijken hoe het er onder water uitziet :) de diepte verschilt per zijde en is tussen de 3,2 en 3,8 meter diep.

Zelf heb ik padi open water en ssi dry suit maar niet veel ervaring dus durf zelfstandig niet te gaan maar zou graag meegaan met iemand.
Ik zou het bij de duikscholen daar vragen, is vast wel iemand die even mee wilt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
denk dat er hier wel een aantal zijn die wel regelmatig op VV duiken. Zelf kom ik er ook wel eens, maar sinds Eiland 1 niet meer kan blijf ik er eigenlijk weg, Eiland 4 is gewoon te druk.
Goede optie is inderdaad om eens met de duikscholen in de omgeving te mailen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19
Bockelaar schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:43:
denk dat er hier wel een aantal zijn die wel regelmatig op VV duiken. Zelf kom ik er ook wel eens, maar sinds Eiland 1 niet meer kan blijf ik er eigenlijk weg, Eiland 4 is gewoon te druk.
Goede optie is inderdaad om eens met de duikscholen in de omgeving te mailen!
ZE4 viel afgelopen maandag reuze mee hoor :+ Behalve buddy en mezelf volgens mij nog zes andere duikers gezien.
Maar doordeweeks in de winter is misschien niet helemáál representatief :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Wormaap schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:14:
[...]

ZE4 viel afgelopen maandag reuze mee hoor :+ Behalve buddy en mezelf volgens mij nog zes andere duikers gezien.
Maar doordeweeks in de winter is misschien niet helemáál representatief :+
Haha veel te druk! 15e waren ik en mijn buddy de enige :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

En niet iedereen heeft een droogpak heren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Stimulate14 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:43:
En niet iedereen heeft een droogpak heren ;).
:+

Bij de club zit sinds een maandje een stel en die duiken nog dapper door in dubbel 7 :p ik doe het ze niet na.
Pagina: 1 ... 49 ... 52 Laatste