Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:08

Stimulate14

⭐⭐⭐

Dartlink schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:23:
[...]

:+

Bij de club zit sinds een maandje een stel en die duiken nog dapper door in dubbel 7 :p ik doe het ze niet na.
Ja, als je niet anders gewend bent dan is het prima, zeker in de zomer. Vaak zie je droogpak-duikers tijdens hartje zomer dan ook in een droogpak duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
  • Laatst online: 08:05
Stimulate14 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Ja, als je niet anders gewend bent dan is het prima, zeker in de zomer. Vaak zie je droogpak-duikers tijdens hartje zomer dan ook in een droogpak duiken.
Dat ligt er ook aan wat voor duiken je maakt met wat voor materiaal. Een 2x12 zwem je niet zo makkelijk omhoog, dus dan is het wel handig een backup voor je wing te hebben in de vorm van een droogpak. Als je in de zomer duiken maakt van 5 uur, is dat met een natpak best frisjes.

Ik geniet het hele jaar door van de P-valve in mijn droogpak. In de jaren dat ik nat dook, moest ik na 2 uur duiken toch wel heel erg snel uitkleden en plassen..

Mijn omkleedrecord van 90 seconden tussen met uitrusting om bij de auto aankomen en voorin de auto zitten met warme chocolademelk stamt nog uit mijn natpakperiode: windkracht 6, -7 C op de kant en -1 C in het water (zout water, was de volgende dag dichtgevroren) werkte zeer motiverend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Haha ja dat zal best. Daarom is het ook precies wat je gewend bent :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Gaan er nog mensen naar de Expo in Houten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:25

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Stimulate14 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:30:
Gaan er nog mensen naar de Expo in Houten?
Of voor de ingewijden ;) Cave and Wreck 2025 ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:08
ShadowBumble schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Of voor de ingewijden ;) Cave and Wreck 2025 ?
Aanwezig!

Houten vorig jaar geweest, dit jaar Boot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:03
Ik neem tegenwoordig de Blijkpolder of de Spiegelplas als alternatief voor ZE4, stuk rustiger ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:37

Glewellyn

is er ook weer.

Bockelaar schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:19:
Ik neem tegenwoordig de Blijkpolder of de Spiegelplas als alternatief voor ZE4, stuk rustiger ;)
Alleen kan parkeren weleens een uitdaging zijn bij de Spiegelplas en het is best een eind lopen met je uitrusting. De Oudekerkerplas vind ik dan weer een fijn alternatief voor ZE4, daar kan je wel dichtbij de trap parkeren.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:32
Nu de eerste plannen voor mijn aankomende duikseizoen concreet zijn doordat ik zojuist m'n liveaboard in Egypte begin maart heb geboekt (Daedalus, St. John's, Sataya / Fury Shoals, Elphinstone), zit ik voor de zoveelste keer te kijken naar een nieuwe duikcomputer, omdat ik graag luchtintegratie wil en dat met m'n huidige Aqualung i330R niet kan.

Het onderwerp duikcomputers is hier natuurlijk al vaker aan de orde geweest, maar toch wilde ik jullie nog eens om jullie input vragen.

Ik lees altijd, elke keer weer, alleen maar goede dingen over Shearwater, dus dacht ik het mezelf makkelijk te maken. Maar toch niet dus: horlogestijl (Tern TX, Teric), of groot en rechthoekig (Peregrine TX, Perdix 2)?

De Teric valt eigenlijk af omdat die wat batterij-issues schijnt te hebben en (volgens mij) het oudste model uit de line-up is.

Ik zie mezelf absoluut niet snel richting technisch duiken gaan, dus ik vraag me af of een Perdix niet echt overkill is. Hoewel ik het wel echt een pluspunt vind dat die het gewoon doet op AA-batterijen die je werkelijk altijd wel ergens kunt vinden. En hij kan nog beter tegen een stootje, wat ook niet verkeerd is.

Voordeel van horlogestijl van de Tern TX lijkt me dan weer dat dat fijner is in warm water (met een rashguard) dan dat je met bungee om je pols zit, en je die eventueel ook nog wel als (backup) dagelijks horloge kan dragen. Een smartwatch hoef ik trouwens niet.
Ander voordeel schijnt dat het digitale kompas op een Tern TX altijd als een 360 graden ring om het scherm kan staan (zonder ten koste te gaan van andere info), waardoor je altijd noord en je doel als stipjes in beeld hebt. Voor precisie zou ik trouwens alsnog vertrouwen op m'n Suunto SK8, maar voor algemene, vlotte oriëntatie en bewustzijn lijkt me zo'n digitaal kompas met tiltcompensatie wel heel fijn.

TL;DR:
Wie heeft er ervaring met Shearwater Perdix 2, Tern TX en/of Peregrine TX? Hoe bevalt dat? Voor- en nadelen?
Of toch een ander merk? Iig dus luchtintegratie als harde eis.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@totalatool Toevallig ben ik niet al te lang geleden overgestap van mijn Ratio IX3M naar een Shearwater Perdix 2. Ik zelf heb er nog weinig mee gedoken maar eigenlijk ken ik niemand die er iets negatiefs over heeft gezegd.

Als je geen stappen wilt maken richting (semi) Technisch duiken dan is het wel totale overkil voor wat je nodig zou hebben, in feite voor recreatief zou je dan zelfs kunnen voldoen met een Vyper Novo :+ (Aangezien AI).

De Tern TX valt voor mij al gelijk af, een horloge stijl duikcomputer is mij te klein voor de informatie die ik erop wil hebben. Ik persoonlijk ben dus wel overtuigt van de Shearwater ook mede door alle goede verhalen over hun support. Als ik recreatief zou duiken zou het de Peregrin TX zijn gok ik zo.

Volgens mij zijn er nog wel meer mensen hier die een Peregrine hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 17:59
Ik heb de Peregrine, maar helaas zonder luchtintegratie. Die versie kwam een maand nadat ik die van mij had gekocht uit 8)7

Het is mijn fijnste computer tot nu toe. Groot, goed leesbaar scherm, ook in helder zonlicht. Er zit een siliconeband bij, dus met alleen een rashguard moet dat geen probleem zijn. Ik gebruik hem zelf met bungees, maar ik duik dan ook nooit met minder dan 7mm lang pak :D .begin maart heeft de Rode zee ook echt nog geen warm water

Mijn afweging voor deze t.o.v. de andere shearwaters was ook dat ik niet de wens heb om technisch te gaan duiken en deze een veel schappelijk prijskaartje heeft dan de technische line-up.

Groot voordeel vind ik zelf dat hij draadloos oplaadbaar is, dus nooit meer risico op lekkage bij het wisselen of na het opladen, of geklooi met proprietary stekkertjes die stuk gaan tijdens je duikvakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
ShadowBumble schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:51:
De Tern TX valt voor mij al gelijk af, een horloge stijl duikcomputer is mij te klein voor de informatie die ik erop wil hebben. Ik persoonlijk ben dus wel overtuigt van de Shearwater ook mede door alle goede verhalen over hun support. Als ik recreatief zou duiken zou het de Peregrin TX zijn gok ik zo.
Welke info kan er niet op dat kleinere scherm? Ik kan heel moeilijk directe vergelijkingen vinden tussen de schermen van een Peregrine en een Tern, buiten de afmetingen althans. Een kleiner scherm heeft natuurlijk minder oppervlakte voor informatie, maar als die simpelweg kleiner of efficiënter wordt weergegeven kan er in theorie natuurlijk wel evenveel op. Ik heb gelukkig geen leesbril nodig en kan een klein scherm goed aflezen, dus dat is het probleem niet.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
dixet schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:28:
Ik heb de Peregrine, maar helaas zonder luchtintegratie. Die versie kwam een maand nadat ik die van mij had gekocht uit 8)7

Het is mijn fijnste computer tot nu toe. Groot, goed leesbaar scherm, ook in helder zonlicht. Er zit een siliconeband bij, dus met alleen een rashguard moet dat geen probleem zijn. Ik gebruik hem zelf met bungees, maar ik duik dan ook nooit met minder dan 7mm lang pak :D .begin maart heeft de Rode zee ook echt nog geen warm water

Mijn afweging voor deze t.o.v. de andere shearwaters was ook dat ik niet de wens heb om technisch te gaan duiken en deze een veel schappelijk prijskaartje heeft dan de technische line-up.

Groot voordeel vind ik zelf dat hij draadloos oplaadbaar is, dus nooit meer risico op lekkage bij het wisselen of na het opladen, of geklooi met proprietary stekkertjes die stuk gaan tijdens je duikvakantie.
Ook de Tern is draadloos oplaadbaar, dus daar zit geen verschil met de Peregrine. Ik vind dat een voordeel en een nadeel, want in een Perdix kan gewoon een AA-batterij en dat is wel wisselen, maar het voordeel is weer dat je in elk geval geen last krijgt van een langzaam slechter wordende accu. Al duik ik nou ook weer niet zo veel dat ik dat snel een probleem zie worden, en Shearwater klantenservice heeft een hele goede reputatie idd.

Qua leesbaarheid schijnt de Tern er niet voor onder te doen, omdat die zelfs een AMOLED scherm heeft. In beide gevallen verwacht ik dat het nog iets beter is dan mijn huidige computer, en die kan ik ook zonder problemen aflezen, al wordt dat iets minder in heel fel zonlicht.

Ja, ik zit ook nog met twijfels over m'n pak. Ik heb alleen een (goed passend en nog lang niet kapotgedoken) 5mm Scubapro Definition, waar ik in Nederland vrijwel altijd een 6.5mm overvest met kap overheen doe en dat gaat prima. In Egypte dook ik ook met die 5mm, dan zonder overvest, maar dat was in november en dan is het wel iets warmer dan straks begin maart. Ik overweeg ergens een 2mm ondervest vandaan te halen voor dat extra laagje.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Er zitten wmb ook voordelen aan een kleinere computer: te gebruiken voor freediven (en bij snorkelen), niet zo'n groot blok aan je arm dat achter je wing/vest blijft haken als je dat aandoet :+, wat gestroomlijnder, op een liveaboard best bruikbaar als horloge zodat ik m'n analoge horloge thuis kan laten.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Nou Cave en Wreck night gisteravond, ik vind het dit keer een erg leuk programma :)

Wat vonden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
totalatool schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:13:
Er zitten wmb ook voordelen aan een kleinere computer: te gebruiken voor freediven (en bij snorkelen), niet zo'n groot blok aan je arm dat achter je wing/vest blijft haken als je dat aandoet :+, wat gestroomlijnder, op een liveaboard best bruikbaar als horloge zodat ik m'n analoge horloge thuis kan laten.
Ik heb een Suunto horloge-model en die blijft alsnog te pas en te onpas haken als ik m'n BCD aan probeer te trekken :X

Desalniettemin zeer tevreden met m'n D6i Novo :)

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 18-01-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:20
Ik heb nog steeds een computer aan mijn console zitten. Ik zou eigenlijk een modernere computer willen hebben maar eigenlijk vind ik aan de slang wel makkelijk, dat zie je bijna niet meer.
Of ze zijn knetterduur.

Ps de meeste zie ik eerste hun bcd op hun rug doen en daarna de computer om doen. Dus daar ben je waarschijnlijk niet alleen in dat je blijft haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Een computer aan m'n console zou ik echt niet willen. Ik zie daar eigenlijk alleen maar nadelen aan, dus ik begrijp wel dat dat een uitstervend ras is. Je wilt toch juist zo veel mogelijk info zo snel mogelijk kunnen zien, dus waar beter dan op je pols?

Ik denk trouwens dat ik inderdaad meestal ook m'n computer pas als laatste omdoe. Ik herinner me nu weer wat het was: m'n schouderband bleef er wel eens een beetje achter haken als ik m'n wing naast de zodiac uit moest doen om aan de crew te overhandigen voordat ik de zodiac in klom. Klein ongemakje verder.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Waar laten jullie computer dan zo tijdelijk tijdens het aantrekken van je BCD? Leg je dat ding ergens op 't randje van de boot neer ofzo? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Osiris schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:49:
Waar laten jullie computer dan zo tijdelijk tijdens het aantrekken van je BCD? Leg je dat ding ergens op 't randje van de boot neer ofzo? :+
Double ender is het antwoord en dan gewoon aan de D-Ring :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:53
ShadowBumble schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:55:
Double ender is het antwoord en dan gewoon aan de D-Ring :+
Double ender is altijd het antwoord :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Double ender is altijd het antwoord :D
Nee dat is scooter! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:53
Wel een gedoe om met een scooter je computer vast te maken maar hé, wat jij wilt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Wel een gedoe om met een scooter je computer vast te maken maar hé, wat jij wilt :D
Genoeg ductape gaat dat vast goed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
Thyraon schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Computer (ok, bottomtimer..) op scooter monteren en scooter vasthouden.. Ik zie dat wel werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
MK-NL schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:22:
[...]

Computer (ok, bottomtimer..) op scooter monteren en scooter vasthouden.. Ik zie dat wel werken ;)
https://www.aalscholvers.nl/product/suex-eron-d1/

U riep! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

en toch vraag ik mij af of je voor een Eron moet gaan of voor een Silva compas :P scheelt zeg maar een kleine 1600 euro :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:09:
[...]

en toch vraag ik mij af of je voor een Eron moet gaan of voor een Silva compas :P scheelt zeg maar een kleine 1600 euro :D
Maar heeft je Silva een bottomtimer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Maar heeft je Silva een bottomtimer? :+
Je bedoelt naast mijn Perdix 2 en backup Divesoft bottom timer. nog een bottom timer ..... why not :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Je bedoelt naast mijn Perdix 2 en backup Divesoft bottom timer. nog een bottom timer ..... why not :+
A man gotta have a backup :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:48:
[...]

A man gotta have a backup :P
Dus toch een computer met een digitaal kompas, naast je Suunto SK8? ;)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Dus toch een computer met een digitaal kompas, naast je Suunto SK8? ;)
Hahaha brrrr :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Gisteren ben ik met m'n nieuwe contactlenzen (met nog niet helemaal de optimale sterkte), naar Herman Lieven gereden, omdat zij diverse Shearwaters op voorraad hadden in de winkel en de Tern TX er goedkoper is dan elders, en ik er ook nog een 2mm vestje van Waterproof en een kleine dry bag wilde kopen.
Ik heb de Tern TX en Peregrine TX even naast elkaar en naast mijn Aqualung i330R gehouden, en beide Shearwaters waren helderder en nog beter te lezen dan m'n Aqualung. De Peregrine heeft natuurlijk een groter scherm, maar de informatie wordt er niet heel veel groter op getoond. De Tern had daarentegen nog meer contrast, vanwege het OLED-scherm, dus ik kon die minstens net zo goed aflezen.
Aangezien ik de computer ook als (backup) horloge wil kunnen gebruiken, ben ik dus gegaan voor de Tern TX met transmitter. Ik kreeg er nog gratis een 15cm hp slangetje bij.
Ik heb hem nu om als eenvoudig "analoog" horloge. Hopelijk krijg ik snel m'n automaten terug van service, dan kan ik hem even echt gaan aansluiten en testen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

totalatool schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:31:
Gisteren ben ik met m'n nieuwe contactlenzen (met nog niet helemaal de optimale sterkte), naar Herman Lieven gereden, omdat zij diverse Shearwaters op voorraad hadden in de winkel en de Tern TX er goedkoper is dan elders, en ik er ook nog een 2mm vestje van Waterproof en een kleine dry bag wilde kopen.
Ik heb de Tern TX en Peregrine TX even naast elkaar en naast mijn Aqualung i330R gehouden, en beide Shearwaters waren helderder en nog beter te lezen dan m'n Aqualung. De Peregrine heeft natuurlijk een groter scherm, maar de informatie wordt er niet heel veel groter op getoond. De Tern had daarentegen nog meer contrast, vanwege het OLED-scherm, dus ik kon die minstens net zo goed aflezen.
Aangezien ik de computer ook als (backup) horloge wil kunnen gebruiken, ben ik dus gegaan voor de Tern TX met transmitter. Ik kreeg er nog gratis een 15cm hp slangetje bij.
Ik heb hem nu om als eenvoudig "analoog" horloge. Hopelijk krijg ik snel m'n automaten terug van service, dan kan ik hem even echt gaan aansluiten en testen.
Shearwater ga je sowieso geen spijt van krijgen, Persoonlijk zie ik de meeste mensen met zo'n "stage" slangetje op hun transmitter. Heel soms doen mensen die ook direct in hun eerste trap maar dat is echt af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
ShadowBumble schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:58:
[...]
Persoonlijk zie ik de meeste mensen met zo'n "stage" slangetje op hun transmitter. Heel soms doen mensen die ook direct in hun eerste trap maar dat is echt af te raden.
Ik ga vanaf 1 maart een week op een liveaboard in Egypte. Ik ga echt niet riskeren dan zo'n crewlid mijn dure transmitter aanziet voor een kraan als hij me wil helpen om m'n spullen aan te doen of ze in de zodiac/tender wil tillen, dus ik vroeg om een slangetje en die kreeg ik er gewoon bij.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
dat is een lastige discussie. Je zender direct aan je 1e trap heeft het risico dat je fles eraan opgetild wordt. Aan een kort slangetje zorgt ervoor dat ie eraan slingert en steeds tegen je tank tikt. Als dat net effe te hard gaat, in een tender die net effe een te ruwe golf onhandig instuurt kan de behuizing van je zender, die van plastic is, scheurtjes krijgen en op diepte onder druk water inlaten.

Beide opties zijn dus ehm .. te overwegen :)
Ikzelf heb ervoor gekozen ze aan de 1e trap te monteren en als iemand mijn tank vastpakt op te letten dat dat aan de kraan is en niet aan de 1e trap.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Bockelaar schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:31:
dat is een lastige discussie. Je zender direct aan je 1e trap heeft het risico dat je fles eraan opgetild wordt. Aan een kort slangetje zorgt ervoor dat ie eraan slingert en steeds tegen je tank tikt.
Ik heb hem aan een nogal stijf, rubberen slangetje, iig geen miflex oid. Aan beide uiteinden zit een stukje metalen omhulsel om de slang, dus ik zie per saldo maar een paar cm rubber in het midden. Als ik hem oppak aan de kant die ik straks in m'n eerste trap schroef, en hem horizontaal houd, dan blijft hij nagenoeg horizontaal "hangen". If anything zou ik denken dat ie wat te stijf is ipv te slap.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:31:
Niiiice! Mooi dat je je keuze hebt kunnen maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Niiiice! Mooi dat je je keuze hebt kunnen maken!
:D

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScubaSp1dey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:09
Volgende keer alleen even 20 km doorrijden naar Tilburg, daar zit het officiële Europese Service Center voor Shearwater...😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
ScubaSp1dey schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:15:
Volgende keer alleen even 20 km doorrijden naar Tilburg, daar zit het officiële Europese Service Center voor Shearwater...😄
Ik hoop juist niks met hun service center te maken te krijgen. :)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Zijn jullie nog in Houten geweest? Ik hoorde dat het weer hetzelfde was als altijd, veel reisorganisaties en geen bijzonderheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Houten niet, wel Boot :)

Maar ook daar weinig nieuws wat mij betreft, her en der uiteraard wel wat nieuws. Maar voor mijn gevoel vergelijkbaar met bijvoorbeeld drie-vier jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Stimulate14 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:00:
Zijn jullie nog in Houten geweest? Ik hoorde dat het weer hetzelfde was als altijd, veel reisorganisaties en geen bijzonderheden.
Ja, ik ben wel geweest, maar het was precies zoals je zei. Wat mji opviel is dat er van de grote merken helemaal geen stands waren. Geen Scubapro, geen Mares, geen Aqualung.

Maar op zich wel gezellig om veel bekenden weer even te zien daar.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Vrijdag mijn nieuwe speeltje opgehaald :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D00aJgHEQRFjffQHbkxlRkZ8uF4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOETr4NTojXYayHWZFsOlm3r.jpg?f=fotoalbum_medium

een SUEX XJ Goldfinder :D Super blij mee omdat er nu opeens veel meer binnen bereik ligt om te gaan bekijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
ShadowBumble schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:49:

[Afbeelding]

een SUEX XJ Goldfinder :D Super blij mee omdat er nu opeens veel meer binnen bereik ligt om te gaan bekijken :D
Wow, dat ligt zeker niet binnen mijn bereik. 😅

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

totalatool schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:55:
[...]

Wow, dat ligt zeker niet binnen mijn bereik. 😅
Dat dacht ik ook hoor, maar na lang wikken en wegen toch gekocht. Vooral omdat ik vorig jaar de cursus heel leuk vond maar ook ivm het grotere bereik worden plekken zoals Vinkeveen opeens weer heel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dat gaat niet in m'n koffer passen bij m'n kleren in passen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScubaSp1dey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wel zonder accu he anders vind de vliegtuig maatschappij er ook nog wat van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScubaSp1dey
Nee die duurste van het stel is daar specifiek voor gemaakt. De accu kan in modules in de handbagage mee, en ieder van die modules zit onder de toegestane 160 Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ScubaSp1dey schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:42:
Nee die duurste van het stel is daar specifiek voor gemaakt. De accu kan in modules in de handbagage mee, en ieder van die modules zit onder de toegestane 160 Wh.
Oh nice inderdaad ! Dat had ik nog niet gezien met de nieuwe vrx .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:49:

[Afbeelding]

Whoo vet! Nice man!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:46
Zo vandaag kan ik ook met trots zeggen dat ik een OWD ben.

In Egypte(Hurgarda ) gemaakt tussen alle mooie koraal en vissen. Totale prijs was 330€

8 duik gangen gehad + theorie.
Nu ook even equipment bekijken. Is een dure sport heb ik gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door theduke1989 op 23-03-2025 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Gefeliciteerd! Welkom bij de club! :)

Mocht je tips willen, er zijn er hier zat die willen helpen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Congratz!

Ennuh, 't is niet meteen nodig om alles in 1x aan te schaffen. Ik heb ook de eerste paar keer nog gewoon gehuurd. Wel meteen een duikcomputer aangeschaft op 't eiland direct na 't halen van m'n papiertje, maar dat was een impuls-aankoop i.c.m. een creditcard :+

Pas na m'n AOW heb ik m'n eigen set bij elkaar gekocht :) En zelfs dát kun je stukje bij beetje doen. Vaak kopen mensen eerst de wat meer "persoonlijke" dingen, zoals een goed zitten masker.

Daarna weet ik niet zo goed wat "gebruikelijk" is.. Vinnen? Automatenset? BCD? Sparen en dan toch maar alles in 1x kopen? :+

Zelf duik ik alleen in tropische wateren, dus mijn duikset is uitgekozen op gewicht en ease of travel. Geen grote/lompe/zware dingen dus. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 23-03-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Osiris schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:57:
Congratz!

Ennuh, 't is niet meteen nodig om alles in 1x aan te schaffen. Ik heb ook de eerste paar keer nog gewoon gehuurd. Wel meteen een duikcomputer aangeschaft op 't eiland direct na 't halen van m'n papiertje, maar dat was een impuls-aankoop i.c.m. een creditcard :+

Pas na m'n AOW heb ik m'n eigen set bij elkaar gekocht :) En zelfs dát kun je stukje bij beetje doen. Vaak kopen mensen eerst de wat meer "persoonlijke" dingen, zoals een goed zitten masker.

Daarna weet ik niet zo goed wat "gebruikelijk" is.. Vinnen? Automatenset? BCD? Sparen en dan toch maar alles in 1x kopen? :+

Zelf duik ik alleen in tropische wateren, dus mijn duikset is uitgekozen op gewicht en ease of travel. Geen grote/lompe/zware dingen dus. :)
Bedankt voor de tips, ik wil inderdaad ook een duikcomputer nog kopen. Wij hebben bij SSI gedaan, niet bij PADI, die was er niet.

Jullie nemen dan ook een extra tas voor je wetsuit BC etc als jullie op reis gaan?

Ben sowieso van plan om elke maand 2x te duiken in een zwembad of iets. Puur om het te controleren. Heb nog moeite met mijn neutrale positie, maar komt nog.

[ Voor 6% gewijzigd door theduke1989 op 23-03-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
theduke1989 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:55:
[...]

Jullie nemen dan ook een extra tas voor je wetsuit BC etc als jullie op reis gaan?
Ik niet, ga toch niet maanden-lang weg, prop zo goed als alles in m'n koffer. Kleren aan één kant, duikspul aan de andere kant :P En meestal kun je je kleren in 't resort wel laten wassen als ik toch wekenlang weg ben :)

Afhankelijk van hoeveel ruimte stop ik m'n automatenset in m'n rugtas of toch in m'n koffer. (Liever in m'n rugtas i.v.m. het gooi- en smijtwerk wat ze met je ruimbagage uitspoken..) En alles met lithium-batterijen moet sowieso in je handbagage (duiklamp, GoPro, dat soort dingen) :)
theduke1989 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:55:
Ben sowieso van plan om elke maand 2x te duiken in een zwembad of iets. Puur om het te controleren. Heb nog moeite met mijn neutrale positie, maar komt nog.
Oefening baart kunst ;)

Zelf duik ik slechts 1x per jaar en heb nu iets meer dan 80 duiken (78 uur) gelogd sinds ik m'n OW in 2016 heb gehaald. En lig elke keer weer als een vis in het water :D Ik zie mezelf niet als iemand met reteveel ervaring (sowieso alleen maar crystal blue water-ervaring, wat niet te vergelijken is met de grauwe, groene, grijze prut hier in NL heb ik mij laten vertellen :+), maar ik ben in ieder geval niet de reden waarom we weer naar boven moeten :+

Dingen als luchtverbruik en echt goede buoyancy komt allemaal met ervaring :)

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 23-03-2025 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:45:
Gefeliciteerd! Welkom bij de club! :)

Mocht je tips willen, er zijn er hier zat die willen helpen! :)
En tegen de juiste vergoeding kan Dartlink je ook nog wel wat extra trainingen en SSI certificeringen aansmeren @theduke1989. 😜

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wat uitrusting betreft zou ik beginnen met een goed passend masker en eigen computer, en persoonlijk ben ik ook gegaan voor een goede automatenset zodat ik zeker weet dat die prettig ademt en goed onderhouden is. De rest heb ik in etappes aangeschaft.

Test een backplate/wing voordat je een standaard jacket aanschaft.

En als je dan alles hebt lonkt de eerste upgrade alweer. :9~

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Wat voor merk duikcomputer hebben jullie allen?

Hier waar ik vandaag nog de laatste dag heb gedoken (Duiken Hurgarda) hebben alle een Suunto duikcomputer. Ik heb de prijzen even bekeken, en het is niet mals.

Dit moet goedkoper kunnen? Of is goedkoop duurkoop?

Daarnaast vele hebben een GoPro met case in water meegenomen. Dat willen we ook. Maar een 400€ GoPro is niet echt goedkoop en dat nog zonder case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
totalatool schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:55:
Wat uitrusting betreft zou ik beginnen met een goed passend masker en eigen computer, en persoonlijk ben ik ook gegaan voor een goede automatenset zodat ik zeker weet dat die prettig ademt en goed onderhouden is. De rest heb ik in etappes aangeschaft.

Test een backplate/wing voordat je een standaard jacket aanschaft.

En als je dan alles hebt lonkt de eerste upgrade alweer. :9~
Bedankt, ben sowieso van plan een wetsuit te nemen 5mm. Voel me daarbij toch wel prettig bij. Water was hier elke dag rond de 22-25 graden.

Een vraag: de meeste die ik op de boot heb ontmoet hebben ook in andere plekken gezwommen (Griekenland, asie etc) maar zeggen dat er niet zoveel vissen zijn als in de rode Zee? Dat is wel een domper om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Een suunto Zoop is zo’n beetje de goedkoopste computer te koop.
Deze voldoet voor 99% van de (vakantie)duikers, alle duurdere computers hebben meer functies maar die zijn niet strict noodzakelijk.

Wil je luxer dan kom je op suunto vyper of scubapro luna of iets dergelijks van aqualong/mares.

Suunto/Scubapro hebben een bewezen reputatie mbt computers.

[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 24-03-2025 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:33
theduke1989 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:42:

Hier waar ik vandaag nog de laatste dag heb gedoken (Duiken Hurgarda) hebben alle een Suunto duikcomputer. Ik heb de prijzen even bekeken, en het is niet mals.

Daarnaast vele hebben een GoPro met case in water meegenomen. Dat willen we ook. Maar een 400€ GoPro is niet echt goedkoop en dat nog zonder case.
Er zijn tal van alternatieven voor GoPro. DJI bijvoorbeeld, wat goedkoper is. Cases zijn er ook in alle prijsklassen. GoPro is berucht geworden de laatste jaren op gebied van oververhitting en dan schakelt hij dus uit..

Je kan ook echt full pro gaan maar dan sla zo enkele duizenden euros stuk op de hele set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

theduke1989 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:42:

Ik heb een Shearwater Perdix 2 MAAAAAAR ik ben gewoon begonnen met een Suunto Zoop Novo, die is meer dan prima geschikt voor 95% van de duikers zeker op OWD/AOWD/Rescue or gelijkwaardig niveau. Pas als je aan de limieten van die computer komt of zo vaak duikt dat je net even iets meer quality of life wilt ( Denk aan groter scherm, active achtergrond verlichting etc etc) dan moet je jezelf gaan afvragen waar wil ik naar toe met duiken ?

En kom je dus ook in de afweging ga ik geleidelijk mijn computer laten meegroeien met mijn duikskills of kies ik nu voor een duurder model en ben ik dan klaar tot mijn einddoel.

Voor nu lekker een Zoop Novo doen en vooral veel duiken en genieten, geloof me de kosten voor die computer zijn het echt niet als je vaker gaat duiken ten opzichte van zelf een hele set moeten kopen ipv huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
theduke1989 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:44:
[...]

Water was hier elke dag rond de 22-25 graden.
Brrrrrrr, wat koud 🥶
theduke1989 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:44:
Een vraag: de meeste die ik op de boot heb ontmoet hebben ook in andere plekken gezwommen (Griekenland, asie etc) maar zeggen dat er niet zoveel vissen zijn als in de rode Zee? Dat is wel een domper om eerlijk te zijn.
De Rode Zee is wel een heel erg mooie plek om te duiken ja ;)

Er zijn zeker wel andere plekken waar je ook prima aan je trekken kunt komen hoor, maar ook wel veel minder mooie plekken.

De Andamanse Zee heeft wel twee snoepjes bijvoorbeeld, Hin Daeng en Hin Muang:

Alleen met speedboat te komen en alleen voor gevorderde duikers (kan veel stroming staan). Al moet ik zeggen, sure, ik had m'n AOW, maar was nog maar m'n 4e duikvakantie (3 jaar na 't halen van m'n OW en 2 jaar na 't halen van m'n AOW :P), dus da's ook allemaal maar relatief :+

En weet even niet meer waar dit in Thailand was, maar denk ook daar:

Was vooral mooi vanwege de prachtige koraal-"velden" noem ik het altijd maar. Overal waar je keek, ongerept koraal, vrijwel niets was kaal.

Ligt er dus ook vooral heel erg aan waar je naar op zoek bent. Elke duikplek heeft weer z'n specifieke aspecten waar het om bekend staat. Elphinstone reef bij Marsa Alam om z'n Oceanic reef sharks en Hammerhead sharks (afhankelijk van het seizoen) et c., Bonaire voor z'n easy going shore diving et c.

En ja, het zal soms wellicht tegenvallen als je de Rode Zee gewend bent. Of juist niet omdat je compleet iets anders ziet! Who knows :) Belangrijkste is om lekker te duiken, genieten van het onderwater-zijn, relaxen, kijken, nog meer genieten et cetera.

En als je je verveelt dan ga je lekker bezig met extra specialties ;) Nitrox kan ik sowieso sterk aanbevelen!

Overigens heb ik zelf een Suunto D6i Novo met air integration. Vind ik persoonlijk een prima duikcomputer, kun je nog gebruiken als horloge ook (draag ik alleen op vakanties TBH :+) en doet ook nitrox. Niet geschikt voor trimix-achtige mengsels, maar da's voor beginners toch niet boeiend.

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 24-03-2025 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Ik ben echt blij om te zien dat iedereen hier een nieuwe duiker een Suunto Zoop aanraadt. *O*

Op zoveel andere fora wordt bij iedere vraag over duikcomputers maar één antwoord gegeven en dat antwoord is altijd Shearwater. Nu heb ik niets tegen Shearwater, het zijn hele mooie duikcomputers. Maar voor een beginnende duiker is dat echt ongelooflijke overkill.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Glewellyn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:32:
Ik ben echt blij om te zien dat iedereen hier een nieuwe duiker een Suunto Zoop aanraadt. *O*

Op zoveel andere fora wordt bij iedere vraag over duikcomputers maar één antwoord gegeven en dat antwoord is altijd Shearwater. Nu heb ik niets tegen Shearwater, het zijn hele mooie duikcomputers. Maar voor een beginnende duiker is dat echt ongelooflijke overkill.
Jep vind ik ook! :)
Suunto zoop voor beginnende duikers
Suunto ocean voor mensen die hem ook elke dag willen dragen
Shearwater voor mensen die vergevorderd willen.

En dan uiteraard her en der nuance verschillen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Vroegah had Suunto nog wel een wat uitgebreidere range aan low-end, mid-end en high-end et c. Lijkt nu allemaal wel wat simpeler te zijn geworden.

Weet overigens niet of je de lijst zo kort moet maken, aangezien bijv. de Suunto D5 zo te zien ook best een leuke computer is, maar een stuk goedkoper dan de Ocean. Maar biedt wel meer functies aan dan de Zoop. Of bijv. de Vyper (Novo). Beetje vergelijkbaar met de Zoop, maar niet eens zo gek veel duurder, maar wel nét even dat kleine beetje meer (o.a. Nitrox, air integration mogelijk, ingebouwd kompas et c.).

Ligt er dus maar net aan wat je denkt van plan te zijn op de relatief korte termijn (jaren).. Denk je Nitrox te gaan duiken? Dan is 't harstikke zonde om een Zoop aan te schaffen als je voor € 60 een Vyper hebt.

Zoals ik al zei, zelf dus meteen een D6i Novo (met transmitter) aangeschaft en nog geen ene dag spijt van gehad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Glewellyn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:32:

Kan het ook zijn dat het ligt waar je de OWD cursus hebt gedaan? Ik ben me nu sowieso aan het oriënteren voor welke duik computer en welke mask. Voor mij en mijn vrouw. Beide dezelfde dag onze OWD mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:59
Osiris schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:27:
Vroegah had Suunto nog wel een wat uitgebreidere range aan low-end, mid-end en high-end et c. Lijkt nu allemaal wel wat simpeler te zijn geworden.

Weet overigens niet of je de lijst zo kort moet maken, aangezien bijv. de Suunto D5 zo te zien ook best een leuke computer is, maar een stuk goedkoper dan de Ocean. Maar biedt wel meer functies aan dan de Zoop. Of bijv. de Vyper (Novo). Beetje vergelijkbaar met de Zoop, maar niet eens zo gek veel duurder, maar wel nét even dat kleine beetje meer (o.a. Nitrox, air integration mogelijk, ingebouwd kompas et c.).

Ligt er dus maar net aan wat je denkt van plan te zijn op de relatief korte termijn (jaren).. Denk je Nitrox te gaan duiken? Dan is 't harstikke zonde om een Zoop aan te schaffen als je voor € 60 een Vyper hebt.

Zoals ik al zei, zelf dus meteen een D6i Novo (met transmitter) aangeschaft en nog geen ene dag spijt van gehad :D
Hier ook een D6i, maar met de Apple Watch is die Novo wel m'n reserve geworden.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mja, ik ben niet iemand van het Apple eco-systeem noch dat ik Apple vertrouw met m'n veiligheid onderwater :+

Niet gebaseerd op enige kennis ofzo hoor, geef ik meteen toe.

[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 25-03-2025 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ps Een zoop novo kan ook nitrox.
Nu zou ik zelf ook eerder een vyper aanschaffen als eerste computer.

Nu duik ik al jaren (>10jaar) met suunto Cobra voldoet voor mij prima. Is ongeveer zoals een zoop maar dan met luchtintegratie zit namelijk aan de slang.

Maar als ik niets iets nieuws zou kopen dan zou het een pols model zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door leonbong op 25-03-2025 19:43 . Reden: Tikfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Ik zou verbaasd zijn als er nog computers gemaakt worden die niet eens nitrox aankunnen.

Persoonlijk zou ik wel gaan voor een computer met een helder scherm waarbij je niet steeds via een knopje de backlight aan moet zetten om er even op te kunnen kijken. M'n buddy heeft zo'n ding, echt mega irritant. Die heeft bij matig zicht altijd twee handen nodig om z'n scherm te kunnen aflezen.

En een kleurenscherm zou ik ook adviseren. Het is echt fijn om in één oogopslag je info te kunnen zien en kleuren helpen daar imo echt bij.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:34:
Ps Een zoop novo kan ook nitrox.
totalatool schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:40:
Ik zou verbaasd zijn als er nog computers gemaakt worden die niet eens nitrox aankunnen.
De Zoop ook idd :+

Ik dacht dat ik bij de "comparison"-feature tussen de Zoop, Vyper en D5 zag staan dat de Zoop alleen maar 21 % O2 kon, maar denk dat ik scheef gekeken heb :P

edit:
Ah, was in de luren gelegd door de "1 gas"-specificatie vergeleken met de "up to 3 gasses" voor de Vyper en D5. Maar bij de Zoop staat ook gewoon "Oxygen 21 - 50%", wat natuurlijk prima is voor recreatief duiken met nitrox :)

[ Voor 33% gewijzigd door Osiris op 25-03-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

theduke1989 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:06:
[...]
Kan het ook zijn dat het ligt waar je de OWD cursus hebt gedaan? Ik ben me nu sowieso aan het oriënteren voor welke duik computer en welke mask. Voor mij en mijn vrouw. Beide dezelfde dag onze OWD mogen ontvangen.
Waar je je open water brevet hebt gehaald maakt niet zoveel uit. En het hoeft ook geen Suunto Zoop te zijn, er is genoeg keuze onder de €300,-

Wat ik vaak meemaak is dat als een beginnende duiker op een forum vraagt om advies over een computer dat er direct een Shearwater met luchtintegratie wordt aanbevolen. Meestal om te laten zie hoe cool degene is die de aanbeveing doet, want hij heeft veel geld uitgegeven aan een echte Tech-diving computer en hoeft nu nooit meer een ander. Die computers kosten echter €700+ euro, plus 300+ voor een zender.

En zoals ik in mijn vorige post al zei, Shearwater maakt echt hele mooie computers, maar de meeste duikers zullen nooit de functies nodig hebben die zo'n computer biedt.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Glewellyn
Helemaal mee eens er bestaan prima computers onder de 300€.
Een mares Puck of Suunto zoop is nog wel eens in de aanbieding en dan zijn die zelfs onder de 200€ te koop.

Daar kan je echt prima mee duiken.
Ik ben een keer op vakantie geweest zonder spullen en toen dook ik met Cosmiq+ ook erg mooi. De allergoedkoopste computer met OLED kleurenscherm. Kost ook minder dan 300€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

carpebios schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:11:
[...]

Hier ook een D6i, maar met de Apple Watch is die Novo wel m'n reserve geworden.
Ik gebruik nu ruim 2 jaar mijn Apple Watch en ik heb echt niets op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:18
Glewellyn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:30:
[...]

Waar je je open water brevet hebt gehaald maakt niet zoveel uit. En het hoeft ook geen Suunto Zoop te zijn, er is genoeg keuze onder de €300,-

Wat ik vaak meemaak is dat als een beginnende duiker op een forum vraagt om advies over een computer dat er direct een Shearwater met luchtintegratie wordt aanbevolen. Meestal om te laten zie hoe cool degene is die de aanbeveing doet, want hij heeft veel geld uitgegeven aan een echte Tech-diving computer en hoeft nu nooit meer een ander. Die computers kosten echter €700+ euro, plus 300+ voor een zender.

En zoals ik in mijn vorige post al zei, Shearwater maakt echt hele mooie computers, maar de meeste duikers zullen nooit de functies nodig hebben die zo'n computer biedt.
Een Shearwater Peregrine kost 529 euro bij Sublub als ik zo even snel Google. En dat is juist een computer die volledig gericht is op recreatieve duikers. Zeker niet voor iedereen de beste keuze, maar absoluut de moeite waard om op z'n minst even te bekijken, ook voor een beginnend duiker. Dat heeft verder weinig met cool doen te maken.
Een Perdix2 voor een beginner is wat overdreven, tenzij die beginner al heel zeker weet dat'ie in de toekomst wil gaan techen :+

Overigens ben ik zelf ook met een Zoop Novo begonnen, en die doet nu nog dienst als backup bottomtimer, sinds ik een Perdix (1, zonder luchtintegratie, daar ben ik niet cool genoeg voor :+) heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 26-03-2025 10:22 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ik zou geen één nieuwe duiker dure spullen aanraden.
Ik heb inmiddels zo vaak gezien dat nieuwe duikers na een jaar ontevreden zijn met hun spullen of stoppen met duiken.
Dan heb je nog de buitenland duikers die gebruiken hun spullen vaak zo weinig dat het ook zonde is en die hebben vaak ook technische functies nodig.

De laatste groep heeft in 99% van de gevallen ook toeters en bellen nodig op hun computer.

Voor veel mensen is een Vyper zeer toekomst bestendig, deze heeft nog een heleboel extra functies die mogelijk zijn. Ruim voldoende voor de niet technische duiker of Zoop als het budget wat lager is.
Ik zou een starter een Zoop/Vyper van marktplaats adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Gaaf dat ik dan nu eindelijk een beetje cool ben, heb ik de nodige jaartjes over gedaan.
:+

De enige reden dat ik van m'n Aqualung i330r ben overgestapt naar m'n Shearwater Tern TX was dat ik al heel lang luchtintegratie wilde. Suunto (Ocean) viel af vanwege het gebruikte algoritme en omdat ik hem juist niet als smartwatch wil gebruiken, dus al die extra toeters en bellen eigenlijk alleen maar onhandig zou vinden.
Btw, luchtintegratie is geniaal, zou nu al niet meer zonder willen. Ik kan nagenoeg tegelijkertijd de haai voor me en m'n luchtverbruik en resterende tijd tot 50bar zien en ben eigenlijk constant op de hoogte van hoeveel bar ik nog heb en hoe m'n luchtverbruik is.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:15
Ik duik ook met een Zoop Novo, maar achteraf gezien had ik toch liever een Vyper Novo gehad. Dat digitale kompas en vooral de mogeljikheid voor luchti ntergratie had ik toch eigenlijk wel willen hebben. Maar goed als ik straks weer wat meer kan duiken (nu druk met andere dingen op het moment) ga ik eens opzoek naar wat anders dan de Zoop Novo. (En ja ik neig naar een Shearwater O-), want ik ik wil ooit nog wel eens richting Tec)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Je kunt trouwens ook nog snel even een liveaboard boeken bij Aggressor voor eind dit jaar of begin volgend jaar, dan krijg je een gratis Mares Puck 4 van ze. 8)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:27:
De enige reden dat ik van m'n Aqualung i330r ben overgestapt naar m'n Shearwater Tern TX was dat ik al heel lang luchtintegratie wilde. Suunto (Ocean) viel af vanwege het gebruikte algoritme en omdat ik hem juist niet als smartwatch wil gebruiken, dus al die extra toeters en bellen eigenlijk alleen maar onhandig zou vinden.
Btw, luchtintegratie is geniaal, zou nu al niet meer zonder willen. Ik kan nagenoeg tegelijkertijd de haai voor me en m'n luchtverbruik en resterende tijd tot 50bar zien en ben eigenlijk constant op de hoogte van hoeveel bar ik nog heb en hoe m'n luchtverbruik is.
Vergeet de coole stats niet 8) :Y)

Nu kun je natuurlijk ook wel je gemiddelde SAC uitrekenen d.m.v. begin-pressure en eind-pressure (moet je dat wel even ergens onthouden en noteren voordat je het vergeet) i.c.m. de gemiddelde diepte plus duiktijd die je ongetwijfeld zelfs wel uit je Zoop o.i.d. kunt halen. Maar het feit dat je ook gedúrende je duik je SAC inzichtelijk kunt krijgen vind ik altijd erg interessant om terug te zien (zodra ik weer in NL ben :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Nu kun je natuurlijk ook wel je gemiddelde SAC uitrekenen d.m.v. begin-pressure en eind-pressure (moet je dat wel even ergens onthouden en noteren voordat je het vergeet) i.c.m. de gemiddelde diepte plus duiktijd die je ongetwijfeld zelfs wel uit je Zoop o.i.d. kunt halen. Maar het feit dat je ook gedúrende je duik je SAC inzichtelijk kunt krijgen vind ik altijd erg interessant om terug te zien (zodra ik weer in NL ben :P)
Ik hoef dat helemaal niet meer te noteren, dat logt m'n computer nu gewoon. Ik heb dus m'n gemiddelde luchtverbruik in bar/min nu altijd in m'n log staan. Helaas kan ik niet opgeven wat het volume van de fles is, want dan zou hij het direct in liters per minuut kunnen omzetten. Gelukkig is dat een heel simpele vermenigvuldiging, want 1 bar is 11,1 of 13,2 liter lucht bij aluminium 80 en100 flessen, of 10, 12 of 15 liter lucht bij stalen flessen.
Ik log sowieso alles in de SSI app, dus daar voer ik de gelogde gegevens in samen met het volume van de fles, en dan heb ik het ook precies in l/min.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:51:
[...]

Ik hoef dat helemaal niet meer te noteren, dat logt m'n computer nu gewoon.
Ja, jij en ik wel, maar als beginner met een Zoop zonder luchtintegratie niet ;) Dat was het punt wat ik probeerde te maken :)
totalatool schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:51:
Ik heb dus m'n gemiddelde luchtverbruik in bar/min nu altijd in m'n log staan. Helaas kan ik niet opgeven wat het volume van de fles is, want dan zou hij het direct in liters per minuut kunnen omzetten. Gelukkig is dat een heel simpele vermenigvuldiging, want 1 bar is 11,1 of 13,2 liter lucht bij aluminium 80 en100 flessen, of 10, 12 of 15 liter lucht bij stalen flessen.
Ik log sowieso alles in de SSI app, dus daar voer ik de gelogde gegevens in samen met het volume van de fles, en dan heb ik het ook precies in l/min.
Ik importeer alles vanaf m'n Suunto direct in SubSurface. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
M'n meest recente duik was bij Elphinstone. Dat was een negative entry zodiac - zodiac driftduik, vanwege de stroming. Op de heenweg in de zodiac trok ik m'n vinnen aan en knapte er ineens een vinband, dus moesten we terug. Ik wilde m'n reserveband hebben, maar dan had ik helemaal terug de boot op gemoeten om die uit m'n koffer te halen, dus een gids op de boot bood me zijn Scubapro Seawing Nova vinnen aan. Die hadden de goede maat, dus vond ik dat een acceptabele, vlotte oplossing.

Bij de duik ervoor had ik wat moeite om vlot naar beneden te komen, omdat ik nogal precies uitgelood was en de eerste paar meter een beetje traag gaan vanwege de 5+6mm neopreen die ik aan had, dus voor deze duik had ik een kilo extra lood aan m'n tankband gelust.

Ondanks die extra kilo lood had ik enorme moeite om vlot omlaag te komen. Het oppervlak was behoorlijk choppy, dus ik had een paar keer dat m'n vinnen uit het water kwamen en ik gewoon weer boven kwam dobberen. Ik moest echt een hoekduik maken en hard vinnen, tegen de stroming in. Die Seawing vinnen voelden ook nogal slap vergeleken met mijn eigen Mares Avanti Quattro's. Ze hebben vanwege hun scharnier waarschijnlijk een andere vintechniek nodig.

Hoe dan ook, ik was echt kapot toen ik op ruim 30m diepte bij de andere duikers kwam. Ik moest me tegen het rif aan drukken en zelfs even een momentje vasthouden aan een rots (goed gekeken of er geen steenvis zat :)). Ik was echt hard aan het puffen, dus ik was blij dat ik m'n tankinhoud en luchtverbruik zo goed in de gaten kon houden terwijl ik voor me kon blijven kijken. De stroming zorgde er namelijk voor dat ik nauwelijks kans kreeg om op adem te komen, dus het ging hard...
Ik heb de gids geïnformeerd dat ik hard aan het ademen was, maar echt minder diep kon ik niet gaan omdat ik dan weer in meer stroming zou komen verder van het plateau af. Ik voelde me op geen moment onveilig, want ik had alles wel onder controle en wist hoeveel gas/tijd ik nog had, maar het gevolg was wel dat we als groep eerder moesten omdraaien zodat ik naast de dropoff wat hoger kon gaan zwemmen en al driftend terug op adem kon komen.
Ik had nog genoeg lucht voor een relaxte safety stop en reserve voor het geval er nog een oceanic whitetip zou komen buurten. Die kwam niet, dus hebben we ons boeitje opgelaten en zijn we na 30 minuten weer in de zodiac geklommen.
M'n gemiddelde luchtverbruik was 27 l/min, maw meer dan 100 l/min op die diepte. De laatste keer dat het zo hoog was was ergens rond m'n 10e duik toen ik ook een driftduik maakte in Egypte en ik aan het worstelen was met m'n buoyancy. :)

Bij nachtduiken was het sowieso een groot verschil, want zonder luchtintegratie moet je dan steeds met je lamp op je manometer schijnen om die op te lichten, en kun je dus even niets zien voor je. Dan moet je vervolgens die manometer op je heup aflezen en kijk je weer niet voor je. Zeker in het donker, met koraal om je heen, is dat wat onhandig gedoe en kijk je denk ik automatisch wat minder vaak naar je manometer.

Lang verhaal kort: tankinhoud en luchtverbruik direct en continu op m'n pols zien terwijl ik om me heen kan blijven kijken vind ik superhandig, en zeker in gevallen zoals bovenstaand verhoogt het de veiligheid.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Osiris schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Ik heb een suunto Cobra en daar kan ik al jaren zien wat de SAC is als je deze op de computer aansluit.
Ik kan mij niet voorstellen dat een moderne Suunto's met luchtintegratie dat niet kunnen.

In de suunto applicatie kan je per duik de fles grote eraan koppelen dan krijg je een grafiek in oppervlakte L/min. Met daarbij het tijdstip en diepte op dat moment.

Edit:
Elphinstone
Meerdere keren daar gedoken daar kan je best hard moeten zwemmen in eerste instantie, je moet daar afdalen als een "baksteen" bij start van de duik.

Toevoeging mbt computers:
Als het budget het toelaat zou ik altijd luchtintegratie kiezen, boven een basis computer.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 27-03-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:39:
[...]

Ik heb een suunto Cobra en daar kan ik al jaren zien wat de SAC is als je deze op de computer aansluit.
Ik kan mij niet voorstellen dat een moderne Suunto's met luchtintegratie dat niet kunnen.
Zoals ik hierboven ook al zei: maar een Zoop dus niet. Want geen luchtintegratie.
leonbong schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:39:
[...]

Elphinstone
Meerdere keren daar gedoken daar kan je best hard moeten zwemmen in eerste instantie, je moet daar afdalen als een "baksteen" bij start van de duik.
Ik kan me niet herinneren dat Elphinstone zo problematisch was. Gewoon niet aan 't oppervlakte dobberen :P Weet niet meer zo goed of wij geinstrueerd waren om echt een negative entry te maken, wel zo snel mogelijk naar beneden.
Wij gingen driftend van halverwege het rif naar de zuidkant, eerst de ene kant (oost of west) en de 2e duik de andere kant.
M.u.v. de longi's vond ik het rif zelf niet zo heeeeel spannend TBH.

[ Voor 47% gewijzigd door Osiris op 27-03-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:07:
Ik kan me niet herinneren dat Elphinstone zo problematisch was. Gewoon niet aan 't oppervlakte dobberen :P Weet niet meer zo goed of wij geinstrueerd waren om echt een negative entry te maken, wel zo snel mogelijk naar beneden.
Wij gingen driftend van halverwege het rif naar de zuidkant, eerst de ene kant (oost of west) en de 2e duik de andere kant.
M.u.v. de longi's vond ik het rif zelf niet zo heeeeel spannend TBH.
Elphinstone staat toch ook wel bekend om z'n stroming. Het is niet voor niets een duikstek waar een minimum ervaring vereist wordt. ;)
Als er weinig stroming is zeggen ze alsnog dat je vrij snel naar beneden moet, ook zonder negative entry denk ik, omdat de stroming veranderlijk is en je niet meteen in het blauwe wilt afdrijven.
Mijn eerste duik daar was anderhalf jaar geleden, en toen was er weinig stroming en hoefden we geen negative entry te maken. Dat was deze keer wel anders, ik denk dat het de sterkste stroming was die ik op een duik heb meegemaakt. Combineer dat met slappe vinnen die ik niet gewend was en het was even echt hard vinnen, zeker ook omdat ik, mede vanwege die dikke lagen neopreen, niet te veel lood bij me wilde hebben. Ik vind constant moeten compenseren met m'n inflator als ik een beetje in diepte varieer echt helemaal niet relaxt.
Het rif was echt wel heel mooi: bomvol zacht koraal, wolken anthias en letterlijk elke vierkante meter wel een grouper, en ook het harde koraal was in veel betere staat dan op sommige riffen in het verre zuiden waar nogal veel bleaching is geweest de afgelopen twee jaar. Je ziet daar alleen weinig van als je duik vrijwel volledig gefocust is op longi's. :)

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
Tips gevraagd :).

Ik heb een DJI Osmo Action 5 pro Dive Combo. Hierbij zit een floater als stick, maar ik wil de gewone 1,5mtr stick gebruiken tijdens de duiken.

Nu wil ik wel met het onderwaterhuis duiken, maar als ik deze op de stick bevestig, dan kan ik de behuizing niet volledig kantelen en dit is qua houding wel zo fijn (gewoon 'wijzen' naar het onderwerp).

Bij DJI werkt men met van die koppelstukken....zo'n 2-poot die in een 3-poot past met daar dan een schroef doorheen om het geheel vast te zetten.

Wat ik eigenlijk zoek is een extra 2- en 3-poot om als een soort adapter ertussen te plaatsen om zo de behuizing wat verder weg van het uiteinde van de stick te krijgen, zodat ik de camera volledig kan kantelen naar de door mij gewenste stand.

De officiele kanalen kunnen mij niet verder helpen, maar het lijkt me stug dat hier niet iets op te bedenken is.

Hopelijk willen jullie meedenken. Als ik dingen kan verduidelijken hoor ik het graag :).

EDIT: Ik ben er volgens mij zelf uitgekomen. Voor de GoPro zijn er veel adapter-achtige oplossingen, waaronder via Amazon. Daar vond ik de HSU Aluminum Alloy Adapter 360 Degree Rotating Holder en de
HSU 90° Vertical Aluminum Camera Mount Cold Shoe Adapter....besteld en die ga ik uitproberen.

[ Voor 13% gewijzigd door GustavSan op 02-04-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
totalatool schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:30:
M'n gemiddelde luchtverbruik was 27 l/min, maw meer dan 100 l/min op die diepte. De laatste keer dat het zo hoog was was ergens rond m'n 10e duik toen ik ook een driftduik maakte in Egypte en ik aan het worstelen was met m'n buoyancy. :)
Da's lekker hoog, maar niet raar toch? relatief kouder water, gespannen, harder werken dan je eigenlijk wil en tadaa, daar ben je.

Wel grappig om de SAC's eens lang elkaar te leggen: deze met een relaxed 30C tropisch duikje langs een rifje op 15 meter, dan kom je naar een SAC van 11-12 of zo? Mijn vrouw tikt de 10 aan op dat soort relax duikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Bockelaar schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:48:
[...]

Da's lekker hoog, maar niet raar toch? relatief kouder water, gespannen, harder werken dan je eigenlijk wil en tadaa, daar ben je.

Wel grappig om de SAC's eens lang elkaar te leggen: deze met een relaxed 30C tropisch duikje langs een rifje op 15 meter, dan kom je naar een SAC van 11-12 of zo? Mijn vrouw tikt de 10 aan op dat soort relax duikjes.
Ja klopt, niet raar, maar wel jammer dat ik door die combinatie van factoren degene was die als eerste door z'n lucht (Nitrox) heen was, ondanks dat ik bij Elphinstone (en Daedalus) al een alu 100 op m'n rug had voor de zekerheid.

Ik heb de hele week met 5+6mm gedoken met een paar kilo lood meer dan met alleen die 5mm, omdat ik het bij de eerste duik met alleen 5mm en een 2mm ondervestje toch wel koud had. De watertemperatuur kwam de hele week niet boven de 23 Celcius en na elke duik was het rillen in de wind tijdens het omkleden. M'n SAC lag tussen de 13 en 17, ook afhankelijk van factoren zoals stroming en diepte (iets spannender in stroming op 35m bij Daedalus nadat ik net een forse zijdehaai voorbij zag zwemmen dan 10m diep boven een zandbodem met een clownvisje ;)), of relatief actief door "caves" manouvreren en moeten worstelen met Turkse mededuikers die me opzij duwden om de rifhaai voor ons beter te kunnen zien (ik schreef zelfs een wet note "Turkish wrestling" aan de gids), of de reuzenmurene van een paar meter die besloot even recht op me af te gaan zwemmen, etc. :) Ik heb trouwens ook eigenlijk altijd een GoPro op eenvoudige tray in m'n handen.
Ik heb die week geen duik gemaakt alleen maar cruisend langs een relatief ondiep rif met alleen kleine visjes om me heen, en al helemaal niet in 30 graden met een shorty. Vermoedelijk zou ik dan ook wel ergens onder de 13 uitkomen idd.

We hadden ook een fitte, slanke vrouw van ongeveer 40 aan boord, met veel duikervaring. Zij deed niet alle duiken mee en pakte dus meer rust, en zij had meestal nog meer dan 100 bar over in haar 11,1 liter alu 80je. Ik kan me niet voorstellen dat haar SAC vaak boven de 10 kwam. We gingen haar gekscherend maar zeemeermin noemen.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
heb ik ook altijd hoor, 1.89 meter, 100kg. Grote witte man, dus ik brand gewoon sneller door mijn tanks dan iele mannetjes en vrouwtjes. SAC is meestal in relaxte duikjes rond de 12 en dat is prima om een 1:15 uur duikje te maken, tenzij inderdaad stroming, 30 meter en wat spannends.
Hoe kalm ik ook ben, en hoe zuinig ik ook ga, ik ben toch in een groep ielen de eerste die naar boven moet, zelfs na 1:15 uur :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
1e duik op Elphinstone was een SAC van 9,3 l/min en de 2e duik 8,3 l/min :+ Alleen de allereerste duik die vakantie boven de 10 uitgekomen: 11,5 l/min :P

Mijn 60ste duik was pas een sub-10 SAC en het merendeel die vakantie alsnog tussen de 10 en 12 l/min. Pas in Egypte (duik 71 t/m 82) was het merendeel dus <10. En duik 83 t/m 88 waren tussen de 9,2 en 10,2 l/min, dus tja.

Maargoed, ik ben mooiweer-duiker in warme temperaturen :P Alleen tijdens m'n AOW op Kaapverdië dook ik met 5 mm full (watertemperaturen meestal tussen de 23 en 27 °C met soms uitschieters naar 21 °C, maar ook één duik met 18 °C op 29 meter diepte :o) en in Egypte met een 2/3 mm full (wat eigenlijk helemaal niet nodig was denk ik achteraf met vrij constante temperaturen van 27 of 28 °C..).

M'n worst SAC was 18,4 l/min op een aan het profiel te zien enorm saaie duik van maximaal 11,1 meter diepte.. Géén idee wat daar misgegaan is :o Was m'n AOW navigation dive, dus zal m'n aandacht wel niet gehad hebben bij relaxt in het water liggen :+

Heb verder met m'n 1,75 m niet zoveel zuurstof nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Heel interessant. Ik ben niet groot of zwaar gebouwd, maar denk dat ik nog heel wat winst kan halen in m'n ademhaling. Het was niet voor niks dat ik vanwege stress aanvankelijk überhaupt niet kon ademen door een automaat toen ik na enkele jaren niet duiken in 2022 m'n skills update deed in TODI. Ik had echt, echt tijd nodig.
Tegenwoordig heb ik dat natuurlijk totaal niet meer, maar ik weet wel dat ik nog altijd behoorlijk diep inadem. Dan kun je dat wel langzaam en relaxed doen, maar ik neem echt wel grotere teugen lucht dan nodig en adem absoluut niet zo "oppervlakkig" als normaal.

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

@totalatool @ShadowBumble

Shearwater heeft een product bulletin uitgebracht voor de Tern en Tern TX en meldt een serieuze bug. Geen idee of jullie plannen hebben om te duiken, maar lees even de workaround voor je het water in gaat!

https://shearwater.com/fr/pages/tern-support
https://mailchi.mp/shearw...x_product_bulletin-250808

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Glewellyn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:25:
@totalatool @ShadowBumble

Shearwater heeft een product bulletin uitgebracht voor de Tern en Tern TX en meldt een serieuze bug. Geen idee of jullie plannen hebben om te duiken, maar lees even de workaround voor je het water in gaat!

https://shearwater.com/fr/pages/tern-support
https://mailchi.mp/shearw...x_product_bulletin-250808
Thanks voor de headsup ! Ikzelf heb een Perdix 2 :+ maar heb het ook even doorgestuurd naar wat buddies van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScubaSp1dey
Als het goed is zal de Tern al voor de 14e automatisch een firmware downgrade krijgen wanneer je met Shearwater Cloud verbindt, mocht je toevallig nu op v34 zitten.

De workaround is de computer in de nitroxmodus te zetten, en 21% als gas in te stellen wanneer je met lucht duikt.
Pagina: 1 ... 50 ... 52 Laatste