Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:31
totalatool schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:29:
Ik zou dit jaar een keer een dag of twee willen gaan duiken in Zeeland, voor het eerst. Aangezien m'n buddy en ik er nog nooit geweest zijn leek het ons wel een goed idee om even een gids te zoeken die ons een beetje wegwijs kan maken. Iemand tips daarvoor?
Oh, de duikclub uit Arnhem doet er regelmatig een weekend, maar zij eisen een brevet stromingsduiken voor de Oosterschelde geloof ik. Is dat echt nodig, of ook een beetje slimme commerciële koppelverkoop van ze? 😏
Ik sluit me aan bij wat hier boven gezegd wordt. Voorheen hadden we bij onze duikvereniging de eis dat je voor duiken in de Oosterschelde minimaal Advanced Open Water nodig had. De duikschool met wie wij samenwerken had in die tijd altijd een stromingsduik als onderdeel van de AOW. Met als idee dat je met je AOW brevet zelfstandig in Nederland moet kunnen duiken.
Helaas doen ze dat niet meer, en sindsdien hebben we de eis aangepast dat je of een stromingsspeciality moet hebben gedaan of al voldoende ervaring met stroming, bijvoorbeeld door begeleide duiken. Wij hebben zeker geen commercieel belang want we zijn een duikvereniging en geven zelf geen opleidingen.

Als dit je eerste keer Zeeland wordt zou ik bijna zeggen, begin bij het Grevelingenmeer. Prachtig onder water, toegankelijke duikstekken met voorzieningen (den osse nieuwe Kerkweg, Dreischor parking).

[ Voor 3% gewijzigd door dixet op 19-06-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 21:20
nou zijn Bergse Diepsluis en bijvoorbeeld Zoetersbout niet bepaald draaikolken en washing machines wat stroming betreft, dus daar kun je het zonder veel ervaring als AOW ook nog wel overleven hoor...

[ Voor 4% gewijzigd door Bockelaar op 19-06-2024 19:02 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:57
Wat een flauwekul als je in de Grevelingen gaat nul stroming of zoetersbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

leonbong schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:02:
Ik ga er even vanuit dat dit een reactie was op mijn post, maar om mijzelf te quoten:
Glewellyn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:45:
Ik begin even met een aanname, je zegt duiken in Zeeland, ik ga ervan uit dat je de intentie hebt om in de Oosterschelde te duiken. In de Grevelingen staat geen stroming.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik bedoel dat het flauwekul is om een stromingsmodule voor Zeeland te eisen als duikclub.
Ja zo’n module is zeker nuttig voor bepaalde duiken maar voor een heleboel duiken onnodig in Zeeland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Excuses voor het verkeerd interpreteren!

Ik ben het denk ik gedeeltelijk met je eens, ik kan me ook niet voorstellen dat er verenigingen zijn die dat vragen voor de Grevelingen, het Veerse Meer of bepaalde duikstekken in de Oosterschelde zoals @Bockelaar aangeeft.

Maar als je een buddypaar hebt die hun Advanced OW in Egypte hebben gehaald in warm, helder water met nauwelijks stroming zou ik die niet laten instappen bij de Goesse Sas zonder goede begeleiding en heeft zo'n specialty best meerwaarde. Bij de NOB is een aantal stroomduiken ook verplicht voor het behalen van de 2e ster.

[ Voor 4% gewijzigd door Glewellyn op 19-06-2024 19:31 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
leonbong schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:02:
Zoetersbout zou ik het niet zo stellig bij zeggen. Vroeger was dat zeker een stek zonder stroming, maar de laatste paar keer dat ik er was heb ik echt forse stroming gehad. Prima te overzien als je wat gewend bent, maar beginnende Oosterschelde duikers zou ik die niet meer aanraden, tenzij je de getijdentabellen al snapt en op de kentering gaat duiken.

Ik weet niet of het komt door verandering in stroming (er is flink geklust in de Oosterschelde de laatste jaren, kan me voorstellen dat dit inoed heeft op de stroming) of dat het toeval is dat ik er voorheen nooit kwam na een paar dagen oostenwind, maar het kan er echt flink stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Je hebt wel gelijk over Zoetersbout, het kan best stromen buiten de kentering. In de afgelopen dagen zie je op de pieken 23cm/s stroming, dat is best hard werken als je je duik precies dan plant.

Ik denk dat je er wel prima met duikers met weinig stroming-ervaring zou kunnen duiken rond de kentering. Aanstaande vrijdagochtend ziet het er tussen 9:10 en 10:10 bij voorbeeld heel rustig uit met maximaal 5cm/s.

https://rwsos.rws.nl/view...,current-direction-maps2d

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

totalatool schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:29:
Ik zou dit jaar een keer een dag of twee willen gaan duiken in Zeeland, voor het eerst. Aangezien m'n buddy en ik er nog nooit geweest zijn leek het ons wel een goed idee om even een gids te zoeken die ons een beetje wegwijs kan maken. Iemand tips daarvoor?
Oh, de duikclub uit Arnhem doet er regelmatig een weekend, maar zij eisen een brevet stromingsduiken voor de Oosterschelde geloof ik. Is dat echt nodig, of ook een beetje slimme commerciële koppelverkoop van ze? 😏
Mag ik vragen welke club je bedoelt, desnoods in pm? Wij hebben ieder jaar een zeelandweekend en dan is iedereen met een brevet vanaf 1*/OW gewoon welkom. Uiteraard duik je dan alleen in de Grevelingen/Veerse meer of hooguit die plek zodanig ver het land in ligt dat er geen stroming meer over is. Er wordt wel eens een getijdeduik gedaan, maar dat is dan voor de mensen met de juiste brevettering of ik opleiding. Zelfde trouwens ook voor de nachtduiken.

Maar los daarvan, brevet stromingsduiken (drift duiken) heb je niet nodig voor de oosterschelde, maar brevet met duiken op de kentering wel. Ik was afgelopen weekend in Zeeland en op de kentering duiken is nou eenmaal anders dan in stilstaand water. Grevelingen is over het algemeen goed te doen. Den Osse Nieuwe Kerkweg of Frans Koj rif zijn wel hele goede plekken voor een eerste keer. Mijn eerste duik in Zeeland was bij de Nieuwe Kerkweg.

Uiteindelijk is duiken op de kentering leuk en mooi, maar zoek gewoon een instructeur die het je wil leren, dan kan je het na een paar duiken echt wel zelf. Volgens de opleiding van de NOB moet je geloof ik 2 duiken maken voor je brevet, mits met succes afgerond natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 19-06-2024 21:33 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Laatst online: 11:24
Dank voor alle inzichten tot nu toe!

Even wat nadere toelichting:

Met Zeeland bedoel ik de Grevelingen en/of Oosterschelde. Mij maakt het in eerste instantie niet uit, want ik wil gewoon eens een keer in zout water duiken in Nederland. Ik had duidelijker moeten zijn: de duikclub (@T.Kreeftmeijer: ScubaWorld) eist volgens mij een brevet SSI Waves, Tides and Currents voor de Oosterschelde, niet voor de Grevelingen. Verder nog nergens nagevraagd wat eventuele eisen zijn.

We zijn beiden voornamelijk/geheel getraind in Nederland (specialties Diep, Nacht, Nitrox en React Right/eerstehulp), en dankzij de bevlogen (bege-)leiding van @Dartlink mogen we ons na succesvolle afronding van onze Stress & Rescue sinds een week Master Diver noemen. Beiden 75+ duiken gelogd, waarvan zo'n 40% ofzo in Nederland en de rest in warmer water in voornamelijk Egypte. Stroming hebben we dus in Nederland allebei niet meegemaakt, wel in enige mate op verschillende duiken in het buitenland, maar dan is dat met veel zicht hooguit wat hard werken en zeker niet heel spannend.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

totalatool schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:36:
Dank voor alle inzichten tot nu toe!

Even wat nadere toelichting:

Met Zeeland bedoel ik de Grevelingen en/of Oosterschelde. Mij maakt het in eerste instantie niet uit, want ik wil gewoon eens een keer in zout water duiken in Nederland. Ik had duidelijker moeten zijn: de duikclub (@T.Kreeftmeijer: ScubaWorld) eist volgens mij een brevet SSI Waves, Tides and Currents voor de Oosterschelde, niet voor de Grevelingen. Verder nog nergens nagevraagd wat eventuele eisen zijn.

We zijn beiden voornamelijk/geheel getraind in Nederland (specialties Diep, Nacht, Nitrox en React Right/eerstehulp), en dankzij de bevlogen (bege-)leiding van @Dartlink mogen we ons na succesvolle afronding van onze Stress & Rescue sinds een week Master Diver noemen. Beiden 75+ duiken gelogd, waarvan zo'n 40% ofzo in Nederland en de rest in warmer water in voornamelijk Egypte. Stroming hebben we dus in Nederland allebei niet meegemaakt, wel in enige mate op verschillende duiken in het buitenland, maar dan is dat met veel zicht hooguit wat hard werken en zeker niet heel spannend.
Ok, scubaworld is natuurlijk een winkel en duikschool, geen club zoals mijn eigen vereniging (ook in Arnhem toevallig). Maar zoals iedereen hier al aangaf, terecht dat ze voor de oosterschelde de juiste brevettering vragen. Is ook gewoon een stukje zekerheid/verantwoordelijkheid.

Maar met ervaring in Nederland, is stromingvrij Zeeland (Grevelingen bijvoorbeeld) niet heel anders dan een andere onbekende plas.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quacktech
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-06 18:57
De Grevelingen kun je prima duiken met een 1* / OW of vergelijkbaar brevet. 2kg lood extra mee ivm het zoute water en gaan. De voorzieningen zijn erg goed, zeker op de bekende stekken als Frans Kok rif, Dreischor etc.

Ik zou zeker geen duiken in de Oosterschelde gaan plannen zonder goede voorbereiding op getijden (toch wel iets anders dan stroming). Getijden zijn onderdeel van de NOB 2*. Je kunt de duik nog zo goed plannen op de kentering etc. Als je aan de waterkant staat moet je alsnog de situatie kunnen evalueren (bijv. mbv de betonning die er drijft), omdat het in de praktijk altijd anders kan zijn dan van tevoren ingeschat.

Zo te lezen hebben jullie wel ietwat ervaring. Dan zou een duik bij Bergsche Diepsluis denk ik nog wel kunnen. Dit is een goed toegankelijke stek, met kans op sepia's / pijlinktvissen, waar ook getijde is, maar zonder echte stroming.

Zoals eerder gemeld wordt Zoetersbout ook vaak gezien als een stromingsvrije stek, maar viel dat de laatste paar keer bij mij ook tegen. Doorgaans kun je een stukje naar links zwemmen en merk je het als je de hoek omgaat. Daar wordt je masker zowat van je kop getrokken door de stroming. Rechtsaf zit je in een soort baai en heb je geen last van stroming. Echter moesten wij de laatste paar keer behoorlijk werken ivm toch wat stroming. Dit nog los van het feit dat uit het water klimmen vrij lastig is bij laag water en een hoge golfslag (weten we nu ook uit ervaring).
Allemaal dingetjes die behandeld worden in de juiste opleiding. Als je in het water ligt en verrast wordt door zoiets kan dat gewoon behoorlijke gevolgen hebben.

The Duck did it again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Hoi,

Ik ga binnenkort weer eens duiken (al enige tijd niet meer gedaan dus in elk geval refresher) en ik zoek uit wat ik het beste kan doen/kopen om wat onderwaterfoto's te kunnen maken.

Ik heb het volgende bij me:

- Olympus OM5 (met o.a. 12mm 2.0)
- S24 Ultra
- DJI Osmo Pocket 3

Een huis voor de OM5 is aardig aan de prijs. Voor een fundive met wat foto's een beetje overkill. De pocket 3 heeft nog geen officiele behuizing, maar wel van die simpele dingen via Ali (risico op lekkage etc).

Dan nog mijn telefoon. Is dit misschien een route om te overwegen, of ga ik er ten onrechte vanuit dat een behuizing daarvoor goedkoper zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
GustavSan schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:30:
Dan nog mijn telefoon. Is dit misschien een route om te overwegen, of ga ik er ten onrechte vanuit dat een behuizing daarvoor goedkoper zal zijn?
Ik heb goede dingen gehoord en gelezen over de Leo3 van Easydive maar die kost ruim € 800. Het mechanisme waar de telefoon in klikt is wel vervangbaar met een 3D-printed plaatje, zodat de behuizing in principe altijd werkt, ook met je toekomstige grotere/andere telefoons.

Oceanic heeft ook een behuizing die geschikt is voor de meeste huidige iPhones. Maar met € 599 is die ook niet goedkoop.

Sealife heeft de meest betaalbare optie denk ik, als je niet met troep van AliExpress wilt rotzooien. € 379 en lijkt aardig wat telefoons te supporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
GustavSan schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:30:
Hoi,

Ik ga binnenkort weer eens duiken (al enige tijd niet meer gedaan dus in elk geval refresher) en ik zoek uit wat ik het beste kan doen/kopen om wat onderwaterfoto's te kunnen maken.

Ik heb het volgende bij me:

- Olympus OM5 (met o.a. 12mm 2.0)
- S24 Ultra
- DJI Osmo Pocket 3

Een huis voor de OM5 is aardig aan de prijs. Voor een fundive met wat foto's een beetje overkill. De pocket 3 heeft nog geen officiele behuizing, maar wel van die simpele dingen via Ali (risico op lekkage etc).

Een om5 met 12mm kan hele mooie foto’s maken echter het huis zal niet goedkoop zijn.
Koop anders een 2e hands Olympus met huis bij bijvoorbeeld onderwaterhuis.nl kies slim en je 12mm kan er dan op.
Met overgebleven geld koop je een flitser erbij misschien nog belangrijker dan het aantal megapixels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:03
Thyraon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:37:
[...]

Ik heb goede dingen gehoord en gelezen over de Leo3 van Easydive maar die kost ruim € 800. Het mechanisme waar de telefoon in klikt is wel vervangbaar met een 3D-printed plaatje, zodat de behuizing in principe altijd werkt, ook met je toekomstige grotere/andere telefoons.

Oceanic heeft ook een behuizing die geschikt is voor de meeste huidige iPhones. Maar met € 599 is die ook niet goedkoop.

Sealife heeft de meest betaalbare optie denk ik, als je niet met troep van AliExpress wilt rotzooien. € 379 en lijkt aardig wat telefoons te supporten.
Als aanvulling is Divevolk misschien een optie, hoor ik ook goede dingen over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

[...]

Ik heb zelf een Sealife Sportdiver, maar ik heb er pas twee keer mee gedoken. Een nadeel daaraan vind ik dat je geen flitser kan gebruiken. Dus je hebt maar beperkte opties voor je belichting. Ik heb het nu zonder licht geprobeerd en geprobeerd bij te schijnen met mijn duiklamp, beiden zijn niet echt een succes.

Ze verkopen ook een video lamp aan een arm, misschien werkt dat beter, maar dat kost ook meteen weer een hoop geld extra.
en je dus vastzit aan een video lamp die je handmatig

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

[...]

Dan kun je eigenlijk nog beter een GoPro kopen, met onderwaterbehuizing. Evt. tweedehands.

Daar heb je dan met andere activiteiten ook nog profijt van.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Glewellyn schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Ik heb zelf een Sealife Sportdiver, maar ik heb er pas twee keer mee gedoken. Een nadeel daaraan vind ik dat je geen flitser kan gebruiken. Dus je hebt maar beperkte opties voor je belichting. Ik heb het nu zonder licht geprobeerd en geprobeerd bij te schijnen met mijn duiklamp, beiden zijn niet echt een succes.

Ze verkopen ook een video lamp aan een arm, misschien werkt dat beter, maar dat kost ook meteen weer een hoop geld extra.
en je dus vastzit aan een video lamp die je handmatig
Heb inmiddels aardig rondgezocht. Als ik naar betere oplossingen zoek lijkt het toch nog aardig prijzig te worden. Een behuizing voor een OM5 bijvoorbeeld is erg duur (logisch maar toch).

Ik probeer me even in te beelden hoe het met die Sealife Sportdiver werkt....in de praktijk ga je mee met een duik...wanneer onderneem ik dan al die stappen? Gewoon al voor vertrekt want eenmaal in de boot ga je niet rommelen met seals enzo. Aan de andere kant, dan ben je dus ook gedurende de gehele periode je telefoon kwijt....en na afloop dus nog 20m in een bad zoetwater....ik neig dan wellicht toch naar een meer dedicated oplossing, zonder de hele dag mijn telefoon kwijt te zijn....maargoed...dan kom je dus toch weer in een veel duurder segment.

Gopro tip twijfel ik over. Ik ben niet van de video's, meer van de foto's. Die gopro's staan nou niet bepaald bekend om de mooie foto's....

Zie nog een behuizing van een Olympus PL6.....maar dan moet ik nog zo'n PL6 zelf zien te vinden...en dat is inmiddels ook alweer een aardig verouderd model..

Choices :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

GustavSan schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:29:
[...]
Ik probeer me even in te beelden hoe het met die Sealife Sportdiver werkt....in de praktijk ga je mee met een duik...wanneer onderneem ik dan al die stappen? Gewoon al voor vertrekt want eenmaal in de boot ga je niet rommelen met seals enzo. Aan de andere kant, dan ben je dus ook gedurende de gehele periode je telefoon kwijt....en na afloop dus nog 20m in een bad zoetwater....ik neig dan wellicht toch naar een meer dedicated oplossing, zonder de hele dag mijn telefoon kwijt te zijn....maargoed...dan kom je dus toch weer in een veel duurder segment.
Ik heb mijn "oude" telefoon erin gestopt. Dan heb ik mijn huidige telefoon de hele tijd tot m'n beschikking en mocht er iets misgaan dat het onderwaterhuis volloopt is de schade ook te overzien.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Voor Onderwaterfoto’s is veel licht noodzakelijk dat is niet het sterkste punt van mobieltjes.
In mijn optiek dus zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:14

ShadowBumble

Professioneel Prutser

leonbong schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:52:
Voor Onderwaterfoto’s is veel licht noodzakelijk dat is niet het sterkste punt van mobieltjes.
Hoe zo die Sealife Sportdiver kan je toch gewoon mounten op een bar met extra lampen etc ? Ik denk dat dat afhangt hoe ver je erin wilt gaan ( zoals altijd bij onderwaterfotografie :D ) en dat gaat vaak heel snel heel hard:+

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
leonbong schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:52:
Ook een dure DSLR in een onderwaterhuis moet extra licht hebben om mooie foto's te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
ligt helemaal aan je budget. voor peanuts kun je niet met een top fotoconfig onder water komen :)
Marktplaats biedt hier en daar kansjes, meestal vragen mensen de 70% nieuwprijs voor een 10 jaar oud afgeschreven ding.
Je zou kunnen kijken naar een TG5 of 6 configje, die maken waanzinnige fotos voor relatief weinig, je zult als je dieper komt toch echt een flitser willen.
Andere optie is een oudere OM E-PL, die zijn ook prijstechnisch wel interesant en de sensor is niet veen anders dan de huidige en maakt ook prima fotos.

Dat gezegd hebbende, voor zo'n 2e handssetje ben je, met flitser, al snel net zoveel kwijt als een OM5 behuizing, behalve als je een nauticam wil :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Glewellyn schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:57:
[...]

Ik heb mijn "oude" telefoon erin gestopt. Dan heb ik mijn huidige telefoon de hele tijd tot m'n beschikking en mocht er iets misgaan dat het onderwaterhuis volloopt is de schade ook te overzien.
Goeie en daar dacht ik ook al aan ja, maar het grote nadeel is dat mijn s24 ultra wel echt heel mooie foto's maakt en mijn oude toestel niet bepaald :).

Maar ik durf het wrs wel aan met die Sealife-oplossing. En ja, licht is belangrijk, maar ik zou idd ook meteen die Seadragon overwegen....ik ben nu druk reviews aan het lezen/bekijken. Ik vind vooral de hassle een irritante gedachte....maar moet ook het voordeel zien dat je zo'n simpele oplossing wellicht ook sneller gebruikt, dus ook bv als ik met de kids oid ga snorkelen. Verder heb ik alleen mijn PADI OW en geen plannen om verder te gaan (iets van 60 duiken en voorlopig nog niet tegen diepte-limitaties oid aangelopen op bestemmingen).

Wat kosten betreft gaat het mij om de veelzijdigheid en inzetbaarheid. Als ik het breder kan insteken en vaker kan gebruiken, dan is een hogere prijs ook wel prima te rechtvaardigen. Verder ook een pre dat ik niet een hele tas extra hoef mee te zeulen (nu al aardig gedoe met drone, pocket 3 en fotocamera/lenzen).

Foto's worden gebruikt binnen (online) publicaties. Ik ben altijd vooral op zoek naar sfeerimpressies onderwater, niet perse specifieke macro-shots van een enkele vis/nudi oid. Maar dat is persoonlijk en eenmaal onderwater wil je alles natuurlijk mooi op de foto kunnen zetten :).

[ Voor 22% gewijzigd door GustavSan op 21-06-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Bockelaar schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:32:
ligt helemaal aan je budget. voor peanuts kun je niet met een top fotoconfig onder water komen :)
Marktplaats biedt hier en daar kansjes, meestal vragen mensen de 70% nieuwprijs voor een 10 jaar oud afgeschreven ding.
Je zou kunnen kijken naar een TG5 of 6 configje, die maken waanzinnige fotos voor relatief weinig, je zult als je dieper komt toch echt een flitser willen.
Andere optie is een oudere OM E-PL, die zijn ook prijstechnisch wel interesant en de sensor is niet veen anders dan de huidige en maakt ook prima fotos.

Dat gezegd hebbende, voor zo'n 2e handssetje ben je, met flitser, al snel net zoveel kwijt als een OM5 behuizing, behalve als je een nauticam wil :D
Bedoel je met die TG5/6 dat ik die Tough met onderwaterhuis erbij moet zoeken? Of alleen die camera zonder behuizing?

De PL heb ik even opgezocht. Voordeel zou een losse dedicated fotocamera + behuizing zijn maar icm een goede lamp toch ook weer een prijzig geintje.

Veel opties :)

Enig idee of marktplaats de enige plek is of moet ik ook andere sites in de gaten houden?

[ Voor 4% gewijzigd door GustavSan op 21-06-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
de TG5/6 i tot 10 meter waterdicht zeggen ze. persoonlijk zou ik dat niet aandurven :D Plus het is echt een klein ding wat ik kwijt zou raken zonder huis. Dus wat mij betreft altijd met huis eromheen ja.
Die combi is financieel nog wel aantrekkelijk hoor, zelfs nieuw is de TG7+huis best goede value for money.
Een beetje flitser kost je nieuw zomaar 300 euro, en dan heb je een prima instapding zoals die AIO Q1 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Thyraon schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:31:
[...]

Ook een dure DSLR in een onderwaterhuis moet extra licht hebben om mooie foto's te maken :)
De lenzen een willekeurig fototoestel zijn veel lichtsterker dan een mobiel en dat merk je enorm.

Die 12mm van Olympus is enorm lichtsterk kan enorm dichtbij focussen onderwater ofwel een top lenz voor het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
leonbong schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:50:
[...]

De lenzen een willekeurig fototoestel zijn veel lichtsterker dan een mobiel en dat merk je enorm.

Die 12mm van Olympus is enorm lichtsterk kan enorm dichtbij focussen onderwater ofwel een top lenz voor het doel.
Ik ben druk bezig met alle opties los uit te werken zodat ik de totaalkosten (en pro's en con's van de keuze) goed met elkaar kan vergelijken..

Kan jij mij vertellen welk huis ik precies kan gebruiken met mijn OM5 + 12mm lens? Wat komt er dan precies bij kijken want het lijkt alsof het huis zelf nog niet in staat is de hele camera + lens te behuizen?

Kan ik zo'n Seadragon lamp hier dan ook bij doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
https://www.marktplaats.n...camera-olympus-tough-tg-5 daar ben je voor 500€ al een heel eind hoor

https://www.marktplaats.n...-7-onderwaterhuis-pt-ep12 is wel een aardige step up voor 900€

kijk eens op https://www.onderwaterhuis.nl/ dat is echt wel de TOP shop hoor, niet te duur, super advies en 2e hands spullen

[ Voor 15% gewijzigd door Bockelaar op 21-06-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Bockelaar schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:45:
de TG5/6 i tot 10 meter waterdicht zeggen ze. persoonlijk zou ik dat niet aandurven :D Plus het is echt een klein ding wat ik kwijt zou raken zonder huis. Dus wat mij betreft altijd met huis eromheen ja.
Die combi is financieel nog wel aantrekkelijk hoor, zelfs nieuw is de TG7+huis best goede value for money.
Een beetje flitser kost je nieuw zomaar 300 euro, en dan heb je een prima instapding zoals die AIO Q1 :)
Dus in dit scenario komt het neer op:

- OM SYSTEM PT-059
- OM SYSTEM Tough TG-7
- AOI Q1
- Iets met een voet oid?

Past zo'n Seadragon hier ook op of zou je echt de AOI aanbevelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
GustavSan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:57:
[...]

Dus in dit scenario komt het neer op:

- OM SYSTEM PT-059
- OM SYSTEM Tough TG-7
- AOI Q1
- Iets met een voet oid?

Past zo'n Seadragon hier ook op of zou je echt de AOI aanbevelen?
ja denk het. ik ken die seadragon niet, heb zelf de AOI Q1RC, die doet TTL ipv manual en is net wat duurder. prima tropische flitsertjes voor macro, geen bom licht als de dure Sea&Sea, maar dat zie je ook in de prijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat is een knap setje de poorten voor dat huis zijn nog steeds leverbaar, sterker nog ik denk dat 12mm olympus er meteen in past.
Dat zijn ook mooie flitsers.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 21-06-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Dank voor alle input. Ik ga even nadenken over die set(s). Ik hoopte het allemaal zo klein en compact mogelijk te houden, maar het idee om mijn telefoon daarvoor te moeten gebruiken op reis staat me tegen :).

Ik overweeg ook een andere route. Een zgn echte instapversie, namelijk:

- Olympus PT-EP10 (+/-€100)
- Olympus EPL6 (+/-€200)
- Een losse externe lamp via een simpel armsysteem (tips zijn welkom). (+/-€300)

Hoe 'praat' de camera met de lamp via de PT-EP10? Of is het een always on lamp als ik bv voor de Seadragon 2500 ga? Of kan ik beter een andere lamp overwegen, bv die AOI Q1RC die hierboven genoemd werd? Het liefst hou ik de set (ook onderwater) zo klein en compact mogelijk. Ik hoef daarbij liever ook geen flitser, liever alleen een diffuse lamp.

Ik zie de volgende lijst met ondersteunde objectieven:

- Olympus M.ZUIKO DIGITAL 14-42 mm 1:3.5-5.6 II (R)
- Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 60 mm 1:2.8
- Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75 mm 1:1.8
- Olympus M.ZUIKO DIGITAL 45 mm 1:1.8
- Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18 mm 1:4.0-5.6 (i.v.m. randonscherpte, raden we de speciale ZEN Dome Poort aan)
- Olympus M.ZUIKO ED 12-50 mm 1:3.5-6-3 EZ

Maar mijn 12mm 2.0 staat er helaas niet tussen. Werkt dit dan ook niet in de behuizing? Qua afmetingen moet de lens zeker wel passen in de port, maar wellicht zie ik een andere reden over het hoofd? Als het niet werkt, koop ik wrs de 45mm 1.8. Die had ik lang geleden ook. Erg lichtsterk en daarbij goedkoop. De 75 mm 1.8 heb ik hier al liggen, dat is eigenlijk mijn lievelingslens?

Ter verduidelijking. Ik gebruik foto's online in webpublicaties. Ik ben niet perse op zoek naar macroshots, meer van algemene sfeerbeelden onderwater (veel koraal/vis etc in 1 beeld). Ben verder goed onderlegd met post-processing in LR. Ik duik verder alleen in de tropen (uitgezonderd wellicht nog 1x terug naar Silfra :)).

Wat vinden jullie van dit instap-plan?

[ Voor 3% gewijzigd door GustavSan op 23-06-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb die 45mm 1.8 lens van olympus en ook de 25mm. Die 45mm heeft als enorm nadeel dat die onderwater niet dichtbij kan scherpstellen.
Ik heb die ooit gekocht voor onderwater en het is eigenlijk een flop.

Kijk dan dan naar 45mm panasonic marco past zo in het genoemde huis of de olympus 30mm macro past ook.

Alle olympus huizen voor PEN-camera's hebben wisselbare poorten alleen niet officieel volgens olympus.
Dat geldt ook voor deze PT-EP10.

https://www.bluewaterphot...housing%20for%20E-PL5.jpg
https://www.bluewaterphot...g%20for%20OM-D%20E-M1.jpg

Ik vermoed dat de PT-EP10 een EP-01 poort vanaf de fabriek heeft.
https://www.bluewaterphot...Lens-Port_SystemChart.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door leonbong op 23-06-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
leonbong schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:21:
Ik heb die 45mm 1.8 lens van olympus en ook de 25mm. Die 45mm heeft als enorm nadeel dat die onderwater niet dichtbij kan scherpstellen.
Ik heb die ooit gekocht voor onderwater en het is eigenlijk een flop.

Kijk dan dan naar 45mm panasonic marco past zo in het genoemde huis of de olympus 30mm macro past ook.

PS ik kan bijna niet voorstellen dat de 60 olympus macro past zonder andere poort op de camera te monteren.
Dit geldt ook voor de 75mm olympus en 12-50mm.

Alle olympus huizen voor PEN-camera's hebben wisselbare poorten alleen niet officieel volgens olympus.
Dat geldt ook voor deze PT-EP10.

https://www.bluewaterphot...housing%20for%20E-PL5.jpg
https://www.bluewaterphot...g%20for%20OM-D%20E-M1.jpg
Ja. Dichter dan de fl zal scherpstellen tricky worden met die 45mm. Ik zie mij zo voor me dat mijn 12mm voor mijn doel best wel eens zeer geschikt zal zijn. Kom alleen nergens info tegen van mensen die ook daadwerkelijk die 12mm gebruiken onderwater. Iedereen kiest voor macro of in elk geval zoom.....

Wat is nou beter onderwater....een macrolens die niet zo heel lichtsterk is of een prime lens die heel lichtsterk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Het probleem omgevingsfoto's onderwater zijn altijd blauw (tropisch) of heel donker (nederland), dus bijna niemand neemt zulke foto's.

Dus je schiet objecten heel dichtbij dus heb je dichtbij scherpstelafstand nodig, lees macro.
Al die kant en klare onderwater-camera's zoals een tough hebben daarom bijna altijd een macro stand.

[ Voor 0% gewijzigd door leonbong op 23-06-2024 11:47 . Reden: Typfout. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
leonbong schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:37:
Het probleem omgevingsfoto's onderwater zijn altijd blauw (tropisch) of heel donker (nederland), dus bij niemand neemt zulke foto's.

Dus je schiet objecten heel dichtbij dus heb je dichtbij scherpstelafstand nodig, lees macro.
Al die kant en klare onderwater-camera's zoals een tough hebben daarom bijna altijd een macro stand.
Ah ok. Helder.

Ik zie dat de port die bij de 12mm 2.0 hoort de PPO-EP02 is en die kost nieuw ruim €600. Dat wordt dus een lens die puur met de PPO-EP01 die er standaard bijzit overweg kan :). Wellicht gewoon die oude 12-50mm kitlens of die 25mm 1.8 erbij kopen dan maar? Of is die 12mm wel echt een meerwaarde om onderwater te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@GustavSan
Het was even zoeken want ik kan dat in de raw-bestanden vinden welke lens het was maar ik heb wat foto's opgezocht met de 45mm lens.
Daarnaast een foto gezocht die zonder en met flits op dezelfde locatie heb genomen.

Ik vond het heel moeilijk om met die 45mm lens scherpe foto's te maken.

Olympus australie had altijd een soort fotoboek (PDF) op heb website met alleen onderwater foto's daar zitten hele mooie 12mm foto's tussen. Ik denk dat die lens fysiek past maar een dome vereist omdat de groothoek enorm is. Waardoor je de rand van de behuizing gaat zien.

Zonder flits 14-42mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1knfDTJ0S6Pm1ZvK8ynedyWMYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBcZiBv9bXiRz5RljxOmBb9H.jpg?f=fotoalbum_large

Met flits 14-42mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32_azGsDLacDNhRmRWWlCMRPH84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GMnuLQitMTBECsO0GSsZUkN.jpg?f=fotoalbum_large
Let niet op de zwarte hoeken deze lens wat niet voorzien van het reflectieplaatje en was ook elektrisch aan het kapot gaan. Het scherpstellen ging ook heel moeilijk.

Met de 45mm lens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqROyq9H_AuhYT888MmL63FrwH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTby8nIgPg4a8V4SRBmoQ6bT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVZnlzHIVk82Bp43lunWFyXuRmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcREgQVh5nR9k4wJQv0ahKfB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyUhdMkRCC7qYpj76G-W9gqoZbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsdlWXvjdFcYwPig8yjITf3X.jpg?f=fotoalbum_large

Nachtfoto 14-42mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pW2rHO7VUSqsG9INSW21Gr5Xksg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neKFV1jCM7b0EsCZ5kjzkLya.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 23-06-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
je zou ook eens kunnen kijken naar de 8mm fisheye. Dat is eigenlijk dé lens voor 'landschap / overzicht' fotografie onderwater. Da's overigens van Olympus wel gelijk een mega gewilde, en dus 2e hands zeer waardevaste, lens. Ik zit er zelf ook op te vlassen als er eentje voorbij komt die ik aantrekkelijk genoeg vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb de 25mm maar blijkbaar nog nooit gebruikt onderwater want ik kan geen foto’s vinden met die lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
leonbong schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:48:
@GustavSan
Het was even zoeken want ik kan dat in de raw-bestanden vinden welke lens het was maar ik heb wat foto's opgezocht met de 45mm lens.
Daarnaast een foto gezocht die zonder en met flits op dezelfde locatie heb genomen.

Ik vond het heel moeilijk om met die 45mm lens scherpe foto's te maken.

Olympus australie had altijd een soort fotoboek (PDF) op heb website met alleen onderwater foto's daar zitten hele mooie 12mm foto's tussen. Ik denk dat die lens fysiek past maar een dome vereist omdat de groothoek enorm is. Waardoor je de rand van de behuizing gaat zien.

Zonder flits 14-42mm
[Afbeelding]

Met flits 14-42mm
[Afbeelding]
Let niet op de zwarte hoeken deze lens wat niet voorzien van het reflectieplaatje en was ook elektrisch aan het kapot gaan. Het scherpstellen ging ook heel moeilijk.

Met de 45mm lens.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nachtfoto 14-42mm
[Afbeelding]
Leuk dat je die foto's deelt.

Ik zag laatst een item over een computer algo dat de kleur van het zeewater kon wegfilteren:

https://blogs.mathworks.c...r-from-underwater-images/
https://openaccess.thecvf...mages_CVPR_2019_paper.pdf

Sea-thru heet het. Ik heb gezocht of dit al in een plugin of andere werkbare app oid beschikbaar is, maar het lijkt van niet. Heeft een tweaker hier al eens wat mee gedaan toevallig?

Verder vind ik die dome voor de 12mm echt extreem prijzig. Ik vraag me af wat er van foto's met die 12mm met de standaard port overblijft als ik de bende achteraf bijsnijd.

Wel onderin dit artikel nog een foto gevonden van de 12mm 2.0 icm de PPO-EP02:

https://my.omsystem.com/u...the-world-oceans-day-2019

Dat ziet er toch wel erg mooi uit. En ik las dat je met die PPO-EP02 ook mooie half/half foto's kan maken (helft bovenwater, helft onderwater). Ziet er ook leuk uit :).

[ Voor 5% gewijzigd door GustavSan op 24-06-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Bockelaar schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:17:
je zou ook eens kunnen kijken naar de 8mm fisheye. Dat is eigenlijk dé lens voor 'landschap / overzicht' fotografie onderwater. Da's overigens van Olympus wel gelijk een mega gewilde, en dus 2e hands zeer waardevaste, lens. Ik zit er zelf ook op te vlassen als er eentje voorbij komt die ik aantrekkelijk genoeg vind :)
Heb wat foto's met deze fish eye bekeken en ben eigenlijk nooit zo'n fan van die distorted look. Doe jij dan achteraf nog een bewerking om die gehele kromming eruit te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
ik heb hem (nog) niet heh :)
maar ik weet dat veel onderwater fotografen naast macro de fisheye gebruiken. Daarmee pakken ze een onderwerp en door de fisheye krijgt je toch een soort omgeving mee. Kijk eens op duikeninbeeld, of bij Rene Weterings en dat soort jongens en meisjes, die maken met de fisheye toch echt erg mooie, niet macro, fotos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@GustavSan
Olympus behuizingen werden altijd door sea&sea gemaakt (zo ver ik weet).
Dus domes van dat merk passen ook evenals de domes van AOI.
En zo zijn er wel meer merken die dezelfde aansluiting gebruiken voor de poort.

Zeker AOI heeft goedkopere domes in het assortiment.
Volgens mij is die van Olympus echt van glas AOI heeft ze ook van acryl.

LET OP:
Olympus heeft twee poort types OM-D-mount PEN-mount.
AOI / ZEN / SEA&SEA leveren voor beide types domes/poorten.
https://vimeopro.com/back...tutorials/video/182171719

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 24-06-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
leonbong schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:37:
@GustavSan
Olympus behuizingen werden altijd door sea&sea gemaakt (zo ver ik weet).
Dus domes van dat merk passen ook evenals de domes van AOI.
En zo zijn er wel meer merken die dezelfde aansluiting gebruiken voor de poort.

Zeker AOI heeft goedkopere domes in het assortiment.
Volgens mij is die van Olympus echt van glas AOI heeft ze ook van acryl.

LET OP:
Olympus heeft twee poort types OM-D-mount PEN-mount.
AOI / ZEN / SEA&SEA leveren voor beide types domes/poorten.
https://vimeopro.com/back...tutorials/video/182171719
Bedoel je met dat laatste dat de originele PPO-EP02 dome van Olympus in 2 versies te koop is, een OM-D versie en een PEN-versie? Of is dit 1 product die je met een adapter oid op OM-D of PEN-type behuizing kunt plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Olympus maakt zelf alleen poorten voor de om-d koppeling.
Olympus pen onderwaterhuizen kan de poort er vanaf maar voor iets anders ben je op andere merken aangewezen.

Pen dome.
https://www.onderwaterhui...lympus-pen-onderwaterhuis

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 24-06-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik ben van het vele uitzoeken en heb het mezelf nu weer moeilijk(er) gemaakt :).

Ik kwam eerst deze setup tegen: Sea Life Micro 3.0 Pro 3000 Set (fotocamera + lamp). Reviews bekeken en hoewel met zo'n €1000 aardig aan de prijs lijkt het wel een leuke allesomvattende oplossing. Geen gedoe met lenzen, nieuwe (oude) camere's en behuizingen en voor een instapper als ik volgens mij aardige output.

Daarna liep ik tegen de Osmo Action 4 Diving Combo aan. Ook reviews bekeken. Gek genoeg aardig betaalbaar en veel breder inzetbaar. Ook met case en handvat prima om mee te nemen onderwater. Ik zou hier wrs dan wat meer focus leggen op video ipv foto, maar de sensor lijkt me nog niet eens zo heel slecht. Wat ik er van zie redelijk ok voor zo'n schappelijke prijs. https://www.tropicalsnork...-action-4-for-snorkeling/

Ik overweeg nu ook deze opties, omdat ik al eerder aangaf niet perse gericht te zijn op macro shots.....jullie zijn natuurlijk waarschijnlijk aardig ervaren met de complete sets, maar wat voor een argumenten zijn er om goedkoop/duurkoop in dit geval over te slaan? Kijk, een case voor mijn OM5 gaat er toch niet komen, vind ik een veel te grote investering...(wellicht ooit als ik meer ervaring heb opgedaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Als 1000€ je budget is, evengoed begrijpelijk het is hoop geld.
Dan zou ik tough 7 met huis kopen en dan hou je nog een paar honderd over.

Lekkage is altijd een risico bij zo’n behuizing maar zo’n tough is waterdicht van zichzelf.

Dat is echt geen miskoop dat is goede camera.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 24-06-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
leonbong schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:14:
Als 1000€ je budget is, evengoed begrijpelijk het is hoop geld.
Dan zou ik tough 7 met huis kopen en dan hou je nog een paar honderd over.

Lekkage is altijd een risico bij zo’n behuizing maar zo’n tough is waterdicht van zichzelf.

Dat is echt geen miskoop dat is goede camera.
Haha. Heeft ook zo zijn voordelen want deze kan ik ook bv bij skien of in de jungle of bergen goed gebruiken. Scheelt zeulen met mijn huidige camera, want mijn OM5 met lenzen en toebehoren is soms al aardig zwaar bij een dagtocht.

Ok. Die set met die TG-7 + Behuizing kom ik idd tegen voor €869......dan misschien daar dan nog die AOI Q1RC die je eerder noemde bij? Moet ik nog een goede handgreep oid hebben....aanraders?

[ Voor 9% gewijzigd door GustavSan op 24-06-2024 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Hou het geld in je zak het Olympus huis voldoet. Gebruik dan eerder het “rest” geld voor een flitser.

Bij onderwater fotograferen kan heel snel heel duur worden, maar mijn persoonlijke ervaring leert dat heel veel mensen het maar tijdelijk leuk vinden.
Het “duikt” heel anders, soms vinden buddy’s het ook niet leuk om naast een fotograaf te duiken.

Ik zou het eerst proberen voordat je bakken met geld uit geeft en daarom niet meteen een Gates huis met camera kopen.

Ik zou in eerste instantie een 2e hands flitser kopen. Die van Sea & Sea zijn op AA batterijen dus geen last van slechte accu's.
Ik zou wel TTL flitser kopen die via een optische kabel is verbonden met camera.
Deze bijvoorbeeld.
https://www.onderwaterhui...1-s-ttl-underwater-strobe

Ik heb zelf de YS-01 (niet de YS-01 Solis) is de kleine broer YS-d1, ben ik tevreden over.

PS Ik heb onderwaterhuis wel eens gebeld altijd goed advies gekregen. Misschien even bellen voor goed advies voor je eventuele aanschaf.

[ Voor 100% gewijzigd door leonbong op 24-06-2024 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quacktech
Ik heb een paar jaar terug een tweedehands set van de TG-4 gekocht bij Onderwaterhuis. Een complete set van camera + onderwaterhuis. Nog steeds vind ik dat een erg fijne combi. De camera is goed te bedienen onder water en ligt lekker in de hand zonder extra beugels etc.

Een flitser staat wel op het verlanglijstje. Vanwege alle opleidingen waar ik mee bezig ben komt het maken van foto's er de laatste tijd toch niet van, dus de investering van een flitser schuif ik nog even voor mij uit. De tip die ik daarbij kreeg was om te zoeken naar een flitser met een pilotlampje. Je kunt dan goed zien waarop je scherp moet stellen. Een losse pilotlamp zou ook kunnen, maar dat is een extra investering en moet dan ook weer goed worden afgesteld.

The Duck did it again

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
leonbong schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:08:
Bij onderwater fotograferen kan heel snel heel duur worden, maar mijn persoonlijke ervaring leert dat heel veel mensen het maar tijdelijk leuk vinden.
Het “duikt” heel anders, soms vinden buddy’s het ook niet leuk om naast een fotograaf te duiken.
Dit is voor mij heel erg het geval. Op het droge vind ik fotograferen hartstikke leuk (zou je niet zeggen, als moderator Foto & Video :+), maar onder water vind ik het vooral veel gedoe. En dan heb ik nog een vrij compacte setup van een GoPro met een tray, armen en lampen. Het is niet te onderschatten hoe je hele duik om je camera draait als je een wat grotere setup mee hebt. Voor mij is het resultaat dat de GoPro af en toe nog wel mee gaat, want die clip je gewoon weg als je'm niet wil gebruiken. Maar de tray en lampen eten vooral stof. Maar dan weer niet zo veel dat ik ze wil verkopen :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik run een paar reissites en daarom kan ik dit soort aankopen altijd wel aardig rechtvaardigen (geen influencer oid). Ik ben bekend met reisfotografie, maar onderwater heb ik het altijd maar een beetje erbij laten zitten. Dit terwijl mijn publiek er wel interesse in heeft.

Met zo'n TG-7 setup kan ik wel goed vooruit. Heb ook 2 jonge kinderen dus altijd wel nut in huis te hebben bij vakanties/reizen met het gezin. Zij gaan overigens waarschijnlijk volgend jaar ook iets doen met PADI (dan 9 en 11, dus hopelijk is er dan al wel wat mogelijk) dus ook daar leuk om foto's te kunnen maken. Ik ga zelf dit jaar op uitnodiging van Tourism Malaysia naar een eiland voor wat duiken, dus wilde dit nu maar eens een keer op orde hebben.

Als ik trouwens mijn ogen dichtdoe en denk aan de mooiste koraaltuin die ik ooit gezien heb denk ik aan de oostkant van Bunaken. Daar heb ik nooit foto's gemaakt, maar bij wide angle foto's moet ik er altijd (aan die gemiste kans) denken. Mijn vrouw en ik hebben het er al over dat we daar (en weer naar Lembeh) naartoe gaan als de beide kids ook hun PADI hebben.

Ik heb al een aardig complete setup met een DJI Mini Pro 3, een Pocket 3, OM5 set met mooie lenzen, maar eigenlijk nog niet echt iets voor echt outdoor en onderwater. Die TG-7 is eigenlijk een mooie totaaloplossing. Iets voor jungletreks, tijdens bergwandelingen (loop altijd met daypack vol apparatuur en eigenlijk geen zin meer in) en bv in de sneeuw, nog los van de mogelijkheden mbt onderwater...

Ik zag ook net een tip mbt de Backscatter M52 dome die je als wet lens direct op de behuizing van de TG-7 kan draaien.....dan kan ik hopelijk het gebrek aan wide angle met die TG-7 toch ook oplossen....want eigenlijk blijf ik meer gecharmeerd van brede overzichtshots met veel vis en andere duikers (doet het altijd goed online) dan met macroshots van kleine critters.

16/17 juli Prime Day. Ben benieuwd of dit soort apparatuur dan (flink) in de aanbieding zal zijn...:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Mijn laatste verre duikreis heb ik de set niet eens meegenomen.
Ik heb een Olympus pen epm1 plus sea&sea flitser.

Je zwemt de hele duik achter je camera aan, dat is het grote nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Ik heb een GoPro op een klein aluminium traytje die zo op elkaar geschroefd in een zak van m'n Fourth Element tech shorts past. Los achter een rits heb ik nog een kleine lamp die ik onderwater op de tray kan schroeven als ik dat wil. Het hele setje zit aan een veer met een double ender vast aan m'n shorts (kan ik hem niet per ongeluk verliezen) en aan de camerakant heb ik nog een tweede double ender die ik aan een D-ring kan clippen.
Bij te water gaan of weer uitstappen of op de boot klimmen heb ik alles in m'n zakken, tijdens de duik hangt ie dicht tegen me aan aan een D-ring op m'n schouderband, met dus de veer eraan als dubbele zekering.
Oh ja, roodfilter zit er standaard op, maar ook met een klein lusje vast aan de tray, zodat ik hem in ondiep water er zo even af kan schuiven zonder risico hem te verliezen.
Voor mij ideaal, ik heb de camera snel bij de hand als ik wil, maar zwem er niet de hele duik achteraan.

[ Voor 17% gewijzigd door totalatool op 27-06-2024 19:57 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Een update mbt mijn onderwatercamera-setup.

Ik had eerst een zgan PT-EP10 onderwaterhuis via Marktplaats gekocht. Ik had een klein beetje twijfel, maar dacht dat het wel een goede keuze was. Nu dan nog een E-PL5 scoren....

Maar toen zag ik de set TG-7 + PT059. Ik had al eerder bedacht dat die TG-7 best wel eens in een bredere setting van pas zou komen. Ik ga bv ook een 3-daagse jungletrip doen (Danum Valley) en daar is een camera die tegen vocht kan en ook een macro-stand heeft best wel handig. Verder dus het voordeel met de kids dat ik al eerder benoemde.

Ik heb daarom toch vandaag die TG-7 + PT059 set besteld. Nu nog de lamp(en) en arm, maar daar heb ik nog even de tijd voor om dat goed uit te zoeken. Het liefst houd ik dat zo compact mogelijk ivm reisbagage enzo. Kan ik er trouwens ook nog een passende roodfilter bij kopen?

Doe ik er verkeerd aan als ik deze YS-01 SOLIS flash erbij neem? https://www.seaandsea.jp/product/strobe/ys-01solis.html

De PT-EP10 heb ik hier nu liggen. Ik vond het toch wel een enorm grote unit, dus die gaat op termijn weer op MP. Mocht iemand interesse hebben lemme know :).

[ Voor 8% gewijzigd door GustavSan op 03-07-2024 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quacktech
Die YS-01 werd mij ook geadviseerd, een maat van mij gebruikt deze. Hij is er erg tevreden over. Vooral het feit dat er een pilot-lampje in zit schijnt erg fijn te zijn.
Staat bij mij nog op de verlanglijst.

Maar er komt nu eerst een opleiding tot instructeur aan. Daarna trekken we de camera wel een keer uit de mottenballen.

The Duck did it again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
leonbong schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:08:
Ik zou in eerste instantie een 2e hands flitser kopen. Die van Sea & Sea zijn op AA batterijen dus geen last van slechte accu's.
Ik zou wel TTL flitser kopen die via een optische kabel is verbonden met camera.
Deze bijvoorbeeld.
https://www.onderwaterhui...1-s-ttl-underwater-strobe

Ik heb zelf de YS-01 (niet de YS-01 Solis) is de kleine broer YS-d1, ben ik tevreden over.
Hey. Ik kom nog even hierop terug. Ik heb op zich nog wat budget over voor een gedegen flitser. Ik dacht eerst aan die ene die je hierboven in de quote tipte (nette prijs).

Toen ging ik verder zoeken en kwam die YS-01 Solis ook veel langs. Weet je/weten jullie daar wat over misschien? Is dat een goeie om te overwegen? Ik kwam het ding voor een redelijk scherpe prijs (nieuw) online tegen.

Ik zocht ook nog wat verder en toen kwam ik de INON S-220 als aanrader tegen. Is weer een tikkie duurder. Iemand daar ervaring mee?

Hier vond ik de info:

https://www.housingcamera...lympus-tough-tg-7-or-tg-6
https://www.housingcamera...ter-ultimate-strobe-guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
quacktech schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:42:
Die YS-01 werd mij ook geadviseerd, een maat van mij gebruikt deze. Hij is er erg tevreden over. Vooral het feit dat er een pilot-lampje in zit schijnt erg fijn te zijn.

Maar er komt nu eerst een opleiding tot instructeur aan. Daarna trekken we de camera wel een keer uit de mottenballen.
Heb je het over de 'oudere' YS-01 of the YS-01 Solis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Sea & sea flitsers zijn prima. Ion s220 is ook goed ongeveer hetzelfde.

Ys1 en ys1 solis zit niet heel veel verschil.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 05-07-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
quacktech schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:42:
Ik heb de YS-01 en gebruik een aparte pilotlamp. Die ingebouwde klinkt leuk, maar om een pilotlamp effectief te gebruiken moet die op je onderwerp gericht zijn. Je flitsers wil je meestal niet recht op je onderwerp richten om overbelichting/stof/slagschaduw te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als je het flood-masker gebruikt op de flitser valt dat reuze mee, zeker in tropisch water.
Sterker nog ik vind de pilotlamp veel te slap, in licht opbrengst.

Het is een TTL flitser dus je kan de belichting relatief makkelijk aanpassen door de camera al een -2 mee te geven.
Daarnaast als je RAW fotografeert kan je beperkte overbelichting oplossen, onderbelichting is bijna niet op te lossen in software. (Nu bewerk ik nooit foto's dus ik weet niet hoe, maar dat hoor ik altijd van de fanatiekere fotograven in mijn duikomgeving)

Slagschaduw is onderwater eigenlijk altijd een probleem daarom wil ik een tweede flitser. Onderwater flitst eigenlijk iedereen direct naar zijn opbject, omdat er anders geen licht over is.

Behalve de miljonairs met dubbele flitsers van >1000€/stuk of videolampen. ;)

Edit:
Fotobewerking toegevoegd, dat is iets wat ik nooit doe. Ik vind het fotograferen onderwater leuk maar dat is het dan ook. Bewerken en terugkijken van foto's doe ik eigenlijk nooit.

[ Voor 61% gewijzigd door leonbong op 07-07-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGBSxi
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-06 13:28
Klopt het dat frogkick.nl kapot is? :) Ik ben mezelf aan het verdiepen in DIR, niet dat ik binnekort een complete DIR uitrusting zal aanschaffen als arme student maarja misschien voor de toekomst :)

[ Voor 67% gewijzigd door RGBSxi op 16-07-2024 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja doet het bij mij ook niet. Is voor mij al jaren terug dat ik daar heb gekeken, de belerende toon staat mij helemaal niet aan.
Terwijl er best nuttige tips tussen zitten.

Daarnaast we hebben ook niet allemaal de behoefte om naar 1000m te gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 16-07-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
RGBSxi schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:03:
Klopt het dat frogkick.nl kapot is? :) Ik ben mezelf aan het verdiepen in DIR, niet dat ik binnekort een complete DIR uitrusting zal aanschaffen als arme student maarja misschien voor de toekomst :)
Al jaren inderdaad onderhand :( Wayback machine is je vriend :)

Of dit topic uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
RGBSxi schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:03:
Klopt, helaas. Zoals @Dartlink zegt, er is nog wel wat te vinden via de Wayback Machine (hier een snapshot uit 2016).

Maar er zitten genoeg GUE-duikers in dit topic om vragen te beantwoorden, waaronder ondergetekende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
leonbong schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:28:
Ja doet het bij mij ook niet. Is voor mij al jaren terug dat ik daar heb gekeken, de belerende toon staat mij helemaal niet aan.
Terwijl er best nuttige tips tussen zitten.

Daarnaast we hebben ook niet allemaal de behoefte om naar 1000m te gaan.
De belerende toon was inderdaad een dingetje in die jaren, dat heeft op het oude Duikforum destijds ook wat stof doen opwaaien. Bij GUE is dat tegenwoordig in ieder geval niet iets dat wordt aangemoedigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGBSxi
aha wayback machine! Niet aan gedacht thanks!

Ik zit te twijfelen om ergens dit jaar in Malta of Nederland een Gue-fundamentals te doen. Maar kan dat / heeft het zin zonder eigen uitrusting? Momenteel heb ik alleen een Computer, Masker, DSMB en binnekort booties + vinnen (hebben jullie nog aanraders qua vinnen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
RGBSxi schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:48:
Ik zit te twijfelen om ergens dit jaar in Malta of Nederland een Gue-fundamentals te doen.
Leuk! Absoluut een aanrader, ook als je verder geen ambities hebt om verder (technisch) te duiken met GUE. Het is een flink intensieve cursus maar echt enorm waardevol en leerzaam.
RGBSxi schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:48:
Maar kan dat / heeft het zin zonder eigen uitrusting? Momenteel heb ik alleen een Computer, Masker, DSMB en binnekort booties + vinnen (hebben jullie nog aanraders qua vinnen?).
Je zult zeker uitrusting kunnen huren voor Fundamentals. Heb je al duikervaring, en zo ja: met wat voor configuratie? Mijn ervaring is namelijk dat het wel even wennen is aan de GUE setup – backplate, wing, long hose – en ik vond het zelf dus wel prettig om ruim voor die tijd al ervaring op te doen met die configuratie. Maar tijdens mijn Fundamentals deed iemand mee die voor het eerst met al die spullen in het water lag en die heeft het gehaald, dus het kan prima :)

Ik weet niet of je je al een beetje hebt verdiept in het aanmeldproces voor Fundamentals? Je schrijft je meestal in op een specifieke cursus bij een specifieke instructeur die je zelf uitkiest. Bijvoorbeeld omdat die dicht in jouw buurt een cursus heeft, of omdat je een goede klik hebt met diegene. En voorafgaand aan de cursus kan je ook prima wat vragen stellen of kennismaken. Als je al een instructeur voor ogen hebt, kan je je vragen dus ook zeker aan diegene voorleggen. In mijn ervaring zijn ze allemaal super behulpzaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Maar er zitten genoeg GUE-duikers in dit topic om vragen te beantwoorden, waaronder ondergetekende :)
Present ! De rest meld zeg ook vanzelf wel :+

Na mijn AOW ben ik ook een Fundamentals cursus gaan doen, volgens mij heb ik destijd heel actief in het topic erover gepost dus je zal vast het eea nog kunnen vinden. Ook begonnen als ik wil beter duiken en inmiddels al weer wat GUE papiertjes verder.

Mocht je specifieken vragen hebben gewoon stellen er zijn er genoeg hier. Persoonlijk zou ik wel in NL fundies aanraden, onder het motto als je het hier kan kan je het in Malta ook met veel beter zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGBSxi
@Thyraon Vroig jaar April gebrevetteerd (AOW + Nitrox en Deep diving) en op dit moment 50 duiken, ik heb de duik koorts goed te pakken :) Meeste duiken zijn in Australie en Thailand geweest met eigen computer + masker, de rest was huur uitrusting.

Ik heb inderdaad al even gespiekt op de GUE website en gekeken of er dit jaar nog Fundamental klassen zijn in Nederland, die zijn er nog tot 11 October 2024. Ik heb veel goeds gehoord over JP en Anne-Marie Bresser Scuba Academie van een Instructeur in Australie. Maar ik denk dat dat pas 2025 gaat zijn.

Welk uitrustings stuk raden jullie aan om als eerst volgende te halen naast vinnen + booties? Een BP+W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGBSxi
En jullie hier ook regelmatig in Nederland? Of reizen jullie voor het duiken? Er zitten in Overijssel wel een aantal duik-clubs dus daar ga ik een kijkje nemen binnekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGBSxi
@ShadowBumble Precies dat is ook mijn reden om een GUE fundamentals te doen. Beter duiken = langer onderwater = meer plezier. En eventueel over een hele tijd technisch duiken.

En inderdaad eens met fundies in NL doen, hoe slechter de condities zijn waar in je getrained wordt hoe makkelijker het is op andere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@RGBSxi Ik duik regelmatig in Vinkeveen en in deze regio is inderdaad Scuba Academie de plek om te zijn. Daar kunnen ze je ook prima voorlichten kwa GUE of apparatuur.

JP&AM heb ik hele goede ervaringen mee, net zoals Ferry. Dan heb je natuurlijk nog wel een hoop instructeurs maar die 3 zitten veel in de vinkeveen. JP & AM geven les over de hele wereld :) dus altijd keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGBSxi
@ShadowBumble Gaaf! Goed om te horen. Over 2 weken naar Malta en daarna maar eens kijken bij een duikclub hier in Overijssel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
RGBSxi schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:29:
En jullie hier ook regelmatig in Nederland? Of reizen jullie voor het duiken? Er zitten in Overijssel wel een aantal duik-clubs dus daar ga ik een kijkje nemen binnekort.
Twente hierzo :+

En over het algemeen gewoon in Nederland of Duitsland :)

In Twente heb je ook nog Matthijs en Sander die fundies geven hierzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
RGBSxi schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:28:
@Thyraon Vroig jaar April gebrevetteerd (AOW + Nitrox en Deep diving) en op dit moment 50 duiken, ik heb de duik koorts goed te pakken :) Meeste duiken zijn in Australie en Thailand geweest met eigen computer + masker, de rest was huur uitrusting.

Ik heb inderdaad al even gespiekt op de GUE website en gekeken of er dit jaar nog Fundamental klassen zijn in Nederland, die zijn er nog tot 11 October 2024. Ik heb veel goeds gehoord over JP en Anne-Marie Bresser Scuba Academie van een Instructeur in Australie. Maar ik denk dat dat pas 2025 gaat zijn.

Welk uitrustings stuk raden jullie aan om als eerst volgende te halen naast vinnen + booties? Een BP+W?
Goed idee om Fundamentals te doen dan. Met 50 duiken heb je in ieder geval de basis onder de knie en moet je misschien zelfs wat gewoontes afleren. Dat moest ik in ieder geval wel ;)

JP en Anne-Marie zijn de GUE eindbazen in Nederland dus daar zit je sowieso goed. Maar in principe zal je bij elke GUE instructeur goed terecht kunnen. De eisen (zowel qua toelating als jaarlijks "onderhoud") voor GUE instructeurs is een stuk strenger dan bij veel andere organisaties. Je zal hier niet veel prutsers tegenkomen.

Qua uitrusting zou ik inderdaad beginnen met een backplate/wing, en een long hose configuratie voor je automaten. Zorg dat je BP/W voldoen aan de GUE standards (geen bungee wing, D-ringen op de juiste plekken en niet meer, geen plastic clips/straps) en ga daar lekker mee oefenen. Als je je trim/drijfvermogen al onder de knie hebt met je BP/W setup, scheelt je dat enorm tijdens Fundamentals en kan je die energie steken in de oefeningen zelf.

Ik weet niet waar je zit in Nederland maar je zou een dag(deel) in Diveworld (Enschede) kunnen boeken, dan heb je helder water en goede voorzieningen op de kant om rustig je spullen te testen en snel aanpassingen te maken aan de oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Uit eigen ervaring kan ik Martijn Blommaert van De Aalscholvers ook van harte aanbevelen als Fundies instructeur. Heel fijne vent en een enorm goede instructeur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScubaSp1dey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-08 06:58
GUE Instructor Trainer hier, mijn radar ging af 😃.

Mocht er iemand GUE gerelateerde vragen hebben: ik zal dit topic de komende tijd wat nauwlettender volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ScubaSp1dey schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:23:
GUE Instructor Trainer hier, mijn radar ging af 😃.

Mocht er iemand GUE gerelateerde vragen hebben: ik zal dit topic de komende tijd wat nauwlettender volgen.
* ShadowBumble zwaait

GUE IT’s zijn er niet veel in de Benelux, (of Europa for that matter) en zeker niet die NL praten :) Dus leuk om je hier te zien. Er zitten hier aardig wat community leden.

@Wormaap Zeker, de club is in NL zo klein dat je rustig kan zeggen wie je ook neemt het is allemaal van hoog niveau.

[ Voor 11% gewijzigd door ShadowBumble op 17-07-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScubaSp1dey
Serendipiteit noemen ze dat toch? Ik kom eigenlijk nooit op de Tweakers fora, maar nu ik toevallig een keer kijk zie ik zomaar mijn naam langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
ScubaSp1dey schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:07:
Serendipiteit noemen ze dat toch? Ik kom eigenlijk nooit op de Tweakers fora, maar nu ik toevallig een keer kijk zie ik zomaar mijn naam langskomen.
:w
Zo spreek je elkaar jaren niet, en zo achter elkaar bij de Boschmolenplas én hier :+ Team Little Mermaid yo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScubaSp1dey
Haha zie je wel, het moet gewoon zo zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGBSxi
Duikcentrum de Aalschovers net even opgezocht en ziet er inderdaad ook heel goed uit. Ik ga aankomende tijd eens kijken wanneer ik tijd en geld heb naast mijn studie om het e.e.a. aan te schaffen en misschien een GUE Fundies of Droogpak duiken cursus te volgen.

Thanks all :) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScubaSp1dey
Loop gerust eens binnen als je in de buurt van Tilburg bent. Er valt veel over te vertellen. Het mooie van een GUE Dry Suit Primer (noem het maar een droogpakspecialty op steroïden) is dat je er geen GUE duiker voor hoeft te zijn om eraan deel te nemen. Een prima gelegenheid om te kijken of het GUE systeem bij je past, al wat vertrouwdheid op te bouwen met de materiaalconfiguratie en tevens te kijken of je een klik hebt met je instructeur. Het klopt namelijk dat de kwaliteit van de instructeurs varieert van goed tot zeer goed, maar het is fijn als je op persoonlijk vlak ook lekker matcht met elkaar. Met name de Fundamentals opleiding is een zeer intensieve opleiding en dan vind ik dat je qua persoonlijkheid bij elkaar moet passen. Het is nogal een snelkookpan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
M'n buddy en ik willen binnenkort eens gaan duiken bij Zandeiland 4, maar nu las ik laatst ergens dat je daar een vergunning voor nodig hebt? Wie kan me even de juiste info geven of linken?
Edit: zou waarschijnlijk om een of twee duiken in de (vroege) zomeravond gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door totalatool op 01-08-2024 19:15 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:27
totalatool schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:14:
M'n buddy en ik willen binnenkort eens gaan duiken bij Zandeiland 4, maar nu las ik laatst ergens dat je daar een vergunning voor nodig hebt? Wie kan me even de juiste info geven of linken?
Edit: zou waarschijnlijk om een of twee duiken in de (vroege) zomeravond gaan.
Correct. Een Google search naar Vinkeveen duiken vergunning gaf genoeg hits zoals deze van de duikschool.

PSN: Redrafted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Air Diving is ook de enige plek waar je de vergunning kan kopen, en hun openingstijden komen vaak niet overeen met de momenten dat ik wil duiken, zeker buiten het zomerseizoen zijn ze maar beperkt open.

Toen ik dit voorjaar op vrijdagochtend wilde duiken moest ik er eerst op donderdagmiddag langs om een vergunning te halen. Overigens duiken twee van mijn semi-regelmatige buddies er al jaren zonder vergunning zonder dat ze ooit gecontroleerd zijn.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Xerox schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:40:
[...]

Correct. Een Google search naar Vinkeveen duiken vergunning gaf genoeg hits zoals deze van de duikschool.
Haha, ja, dit vond ik dus ook, maar ik hoor er vrijwel nooit iemand over en dus vroeg ik me af of dit niet achterhaald was of dat er bepaalde redenen voor waren dat zij dit vragen en anderen niet.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
totalatool schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:51:
[...]

Haha, ja, dit vond ik dus ook, maar ik hoor er vrijwel nooit iemand over en dus vroeg ik me af of dit niet achterhaald was of dat er bepaalde redenen voor waren dat zij dit vragen en anderen niet.
Zeker niet achterhaald en ik ben in het verleden ook regelmatig gecontroleerd. In de tijd dat ik er nog regematig dook. Juist door die vergunning (en de enorme) drukte kom ik er bijna niet meer.
ik ben niet tegen betalen voor goede voorzieningen bij een duikstek. Het kromme bij ZE4 is dat de voorzieningen voor iedereen beschikbaar zijn maar alleen duikers hoeven te betalen. De objecten in het duikgebied worden door defensie gratis geplaatst en onderhouden.

Wat ik wel doe als ik er nog duik is op basis van deze clausule:
Een ieder die in de duikzone van Eiland 4 in de Vinkeveense Plassen wil duiken heeft een duikpenning nodig.
.
Ik ga lekker buiten het duikgebied duiken, dan heb je helemaal geen vergunning nodig. Naast de boothelling te water. Bijkomend voordeel is dat je veel minder duikers en veel meer leven tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
En een stuk beter zicht in het duikseizoen :) als het kan doe ik hetzelfde inderdaad. In het duikseizoen zelf ga ik er niet eens meer in de weekenden naartoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
dixet schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:39:
Ik ga lekker buiten het duikgebied duiken, dan heb je helemaal geen vergunning nodig. Naast de boothelling te water. Bijkomend voordeel is dat je veel minder duikers en veel meer leven tegenkomt.
Bedoel je dan ten westen, aan de kant van Zandeiland 5?

Trouwens, inderdaad mee eens dat het geen probleem is om te betalen voor voorzieningen, maar dat moet dan wel redelijk en fair zijn. Nou ja, voor een eerste keer Vinkeveense Plassen (terwijl ik nb in Utrecht woon) is het prima, maar als duiken ten westen ervan leuker is dan ga ik dat zeker even met m'n buddy bespreken. Ik heb me vaak genoeg op een parkeerplaats omgekleed, een hokje heb ik niet nodig. En buddy heeft een campertje en een portable doucheding, dus ja...

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
totalatool schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Bedoel je dan ten westen, aan de kant van Zandeiland 5?
Klopt, ten westen, dus helemaal aan het eind van de parkeerplaats je auto neerzetten. En via de boothelling te water. Of in ieder geval er uit.
Ten oosten kan je ook prima duiken, daar lig het oude duikgebied en zijn dus nog wat objecten (bandenspoor, kleine wrakjes) te vinden. Alleen is het aan die kant lastiger in het uit het water gaan zonder in het duikgebied te beginnen en eindigen.

En als je er nog nooit geweest bent is een keer € 9,- uitgeven ook geen punt, moet je alleen wel komen als de winkel open is.
totalatool schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:31:
[...]
maar als duiken ten westen ervan leuker is dan ga ik dat zeker even met m'n buddy bespreken.
Of je ten westen leuker vind dan het duikgebied zelf weet je natuurlijk pas al je beide een keer hebt gedaan ;). Het duikgebied zelf is vooral erg leuk omdat er veel objecten liggen en het makkelijk navigeren is met een touw dat je kan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
En als je er vier keer gaat duiken heb je ook al de kalenderjaar vergunning eruit, dus redelijk interessant als je er vaker komt :) En daarna ook geen problemen meer met openingstijden van de winkel. Maar met de reistijd van je buddy snap ik dat je er niet wekelijks inligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:50:
Maar met de reistijd van je buddy snap ik dat je er niet wekelijks inligt :P
Ja, die gaat dus dan ergens z'n campertje neerzetten en pas de dag erna weer naar huis waarschijnlijk.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Glewellyn schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:22:
Toen ik dit voorjaar op vrijdagochtend wilde duiken moest ik er eerst op donderdagmiddag langs om een vergunning te halen. Overigens duiken twee van mijn semi-regelmatige buddies er al jaren zonder vergunning zonder dat ze ooit gecontroleerd zijn.
Ik heb zeker in mijn begin jaren een vergunning gehad maar toen dook ik er meermaals per week, inmiddels haal ik geen vergunning meer 1) Omdat het vaak gewoon veel te druk is in het duikseizoen waardoor je toch niks ziet en 2) ik meestal enkel daar te water ga ( of inderdaad bij de boothelling ) en dan direct met de DPV het gebied uit :D

In totaal over een jaar of 5 nu 4x gecontroleerd 3x toen ik een Jaarvergunning had, en 1x toen ik toevallig bij de boothelling stond. De BOA's zijn niet heel blij met de uitleg maar omdat er specifiek vermeld staat voor duiken in het afgezette duikgebied accepteren ze het tot nu toe als je er niet komt.

Geen idee hoe ze reageren als je er wel in of uit gaat bij het duikgebied, overigens geef ik ze dan misschien nog wel stiekem gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Een ander alternatief waarvoor je wel een stuk (300 meter ofzo) moet lopen met je uitrusting aan is zandeiland 1.
Daar is ook een groot parkeerterrein en een steigertje waar je het water in kan.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Glewellyn schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:26:
Een ander alternatief waarvoor je wel een stuk (300 meter ofzo) moet lopen met je uitrusting aan is zandeiland 1.
Daar is ook een groot parkeerterrein en een steigertje waar je het water in kan.
Eiland 1 was altijd één van m'n favoriete stekken. Helaas zijn begin dit jaar het steigertje en de trap verwijderd door staatsbosbeheer. Dit is hoe het er nu uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqKeefFpTzdWcILXLwfWN3wLksY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szlM87oHQpGYUVCYPE8OYCbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dus je kán er nog duiken, het water uit is alleen wat lastiger. De reden die staatsbosbeheer opgaf voor het verwijderen is dat dit geen officiëel zwemwater is en dus niet gecontroleerd wordt. Dus wilden ze ook geen trap daar hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Oh, dat is ook knap waardeloos! Ik ben er dit jaar nog niet geweest, maar ik kwam er altijd wel een of twee keer per jaar.

Maar én een stuk lopen én moeilijk het water in en uit betekent voor mij dat ik snel iets anders zou kiezen.

*zucht*

Pagina: 1 ... 48 ... 52 Laatste