Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
Dartlink schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:34:
[...]

Die is vrij goed gedefinieerd. Recreatief is max 40 meter, max 40% zuurstof en voor grotten/cenotes tot maximaal daglicht deel + maximaal 40 meter horizontaal EN verticaal.

Technisch zitten ook voorwaarden aan, max 1.4 ppo2 bij duikfase, 1.6 in Deco fase. Maar de meest interessante is maximaal 3.95 ppN2 op elk moment. Betekend dus dat je niet met lucht naar zeg 41 meter mag :+ wie was alweer padi tec opgeleid hier?
Naar aanleiding van je post ben ik er ook eens in gedoken, met m'n PADI TEC opleiding :+
Sportduiken
Betekent Duikactiviteiten uitgevoerd door de Verzekerde, al dan niet als cursist, inclusief:
a. Persluchtduiken.
b. Verrijkte lucht “nitrox” duiken met vaste percentages tot aan 40% zuurstof.
c. Spelonk- / Grot- en Wrakduiken, vooropgesteld dat de Verzekerde de juiste opleiding heeft gehad en
gecertificeerd is en dat de penetratieduiken uitgevoerd worden binnen de zone van natuurlijk licht
van een spelonk / grot of wrak en dat de ingang te allen tijde zichtbaar is binnen 40 meter van het
oppervlak, inclusief verticale en horizontale afstanden.
Technisch Duiken
Betekent open systeem of rebreather duiken met gebruikmaking van variabele gasmengsels (Stikstof-Helium-Zuurstof, ook wel Trimix genoemd of Helium – Zuurstof, ook wel Heliox genoemd) tot aan dieptes niet dieper dan 130 meter, en overeenkomstig de medisch aanbevolen maximum partiële gasdruk van 1,4ATA Zuurstof voor het bodemdeel van de duik, 1,6 ATA Zuurstof tijdens decompressie en 3,95 ATA Stikstof.
Na schriftelijke indiening van een volledig duikprofiel en voorgestelde veiligheids- en ondersteuningsmaatregelen
kan de Verzekeraar overwegen een specifieke, per-duik verzekering aan te bieden voor iedere duik dieper dan 130 meter en/of de maximum partiële gasdrukken hierboven aangegeven.Technisch Duiken houdt ook in wrakpenetratie en grotduiken, ongeacht de afgelegde afstand.
Deze Sectie dekt geen enkel Ongeval direct of indirect voortkomend uit of als gevolg van of dat toegeschreven wordt aan:
1. De Verzekerde die zich bezig houdt met of deelneemt aan elk soort Duikactiviteit:
a. Voor Marine, militaire of Luchtmacht diensten of operaties.
b. Voor speervissen met gebruik van ademapparatuur van welke aard dan ook, of uitgevoerd in een gebied
waar een dergelijke activiteit een overtreding op de lokale voorschriften is.
c. Voor professionele visserij.
d. Voor recordpogingen van enigerlei aard, behalve die records die toevallig gebroken worden door deelname
aan een officiële, georganiseerde wedstrijd.
e. Buiten de definities van Sportduiken, Technische Duiken, Professioneel Duiken, Wetenschappelijk en
Mediaduiken Freediving, en Snorkelen.

f. Voor commerciële, industriële of enige andere zakelijke doelen niet vermeld in de definitie van Professioneel
Duiken.
Uit deze definities en uitsluiting zou inderdaad blijken dat duiken op lucht dieper dan 40m niet gedekt zijn. Maar de hele definitie van technisch duiken begint met het feit dat het om trimix of heliox gaat. Dus dan zou een decoduik naar 30m op EAN32 met deco op een rijker mengsel dan 40% ook buiten beide definities vallen en daarmee uitgesloten zijn. Tenzij je lucht of nitrox natuurlijk binnen de definitie van trimix schuift omdat er natuurlijk altijd een klein beetje helium in zit.

Om het allemaal nog wat onduidelijker te maken staat verderop nog expliciet deze uitsluiting:
Alle Duikactiviteiten die partiële gasdrukken van 1,6 ATA Zuurstof en 5,6 ATA Stikstof overschrijden, tenzij schriftelijk door Ons goedgekeurd.
Wat dan weer meer in lijn is met de 60m die je bijvoorbeeld bij onze Belgische vrienden op lucht mag duiken.

... Dus ik heb maar een mail naar DAN gestuurd om te vragen hoe het nou helemaal zit :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
Wormaap schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:11:
Wat dan weer meer in lijn is met de 60m die je bijvoorbeeld bij onze Belgische vrienden op lucht mag duiken.
Pardon? 60 meter op lucht?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dartlink schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:34:
[...]

Maar de meest interessante is maximaal 3.95 ppN2 op elk moment. Betekendt dus dat je niet met lucht naar zeg 41 meter mag :+ wie was alweer padi tec opgeleid hier?
Zit je dan dus aan helium vast inderdaad, als het aan DAN ligt. Je zou 't nog een beetje kunnen oprekken door naar EAN26 te gaan, naar een whopping 43 meter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Thyraon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:16:
[...]

Pardon? 60 meter op lucht?!
De mensen hier die bij een NELOS-vereniging zitten kunnen het waarschijnlijk beter toelichten, maar ik heb buddies die deels in Vlaanderen opgeleid zijn die inderdaad volgens hun brevet tot 60m op lucht mogen. Als je goed zoekt zijn er zelfs organisaties die je graag opleiden om tot , ik geloof, 90m 73m te gaan op lucht en daarbij claimen dat dat verantwoord is. Ik kan de link naar die agency alleen even niet meer vinden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:03:
De mensen hier die bij een NELOS-vereniging zitten kunnen het waarschijnlijk beter toelichten, maar ik heb buddies die deels in Vlaanderen opgeleid zijn die inderdaad volgens hun brevet tot 60m op lucht mogen.
Hoe is dat verantwoord? De partiële zuurstofdruk is ongezond hoog op die diepte en de stikstofnarcose moet helemaal ondoenlijk zijn. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Thyraon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:11:
[...]

Hoe is dat verantwoord? De partiële zuurstofdruk is ongezond hoog op die diepte en de stikstofnarcose moet helemaal ondoenlijk zijn. Bizar.
Don't shoot the messenger :P De wat 'modernere' duikers die ik ken zijn ook niet per se van plan om dat soort duiken op lucht te maken. Maar voor de oude garde was 'deep air' de normaalste zaak van de wereld, en er zijn nog steeds mensen die vinden dat je een aantal van dat soort duiken op lucht gemaakt zou moeten hebben voordat je aan de trimix mag. Niet mijn soort logica verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:37
Allen, dank weer voor jullie inzichten. Ik heb net DAN Sport Silver afgesloten. Zo hoef ik straks ook niet meer te gaan puzzelen als ik wissel van zorgverzekering of doorlopende reisverzekering.

Ik had trouwens al een ID, zag ik. Dat is blijkbaar aangemaakt toen ik in het voorjaar in Lanzarote en Tenerife de in Spanje verplichte duikverzekering nodig had en ik moest betalen voor respectievelijk twee dagen en nog een enkele dag DAN.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
[...]

"stikstof management" :+

https://psai.com/2016/01/29/psai-narcosis-management/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Dát was hem, thanks! Lekker totaal bezopen op 73m rondhangen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Wormaap schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:03:
[...]
De mensen hier die bij een NELOS-vereniging zitten kunnen het waarschijnlijk beter toelichten, maar ik heb buddies die deels in Vlaanderen opgeleid zijn die inderdaad volgens hun brevet tot 60m op lucht mogen. Als je goed zoekt zijn er zelfs organisaties die je graag opleiden om tot , ik geloof, 90m 73m te gaan op lucht en daarbij claimen dat dat verantwoord is. Ik kan de link naar die agency alleen even niet meer vinden 8)7
Klopt inderdaad. Bij Nelos mogen 4* duikers en instructeurs naar 60m op lucht. Tot en met 2017 kon je ook nog het KDD brevet halen, waarbij een 3*D dan ook naar 60m mocht, maar dat brevet kan ondertussen niet meer behaald worden. Enkel diegenen die het hebben kunnen hier dus nog gebruik van maken.

Ik ben nu met mijn opleiding ERD bezig, een voortzetting van GND. Hierbij mag ik een deco stage meenemen met een zuurstofpercentage naar keuze, en mag ik dus ook naar 60m, maar dan enkel als ik ook die stage meeneem en het protocol rond de duikplanning voor ERD volg, dus niet in een gewone duik. Bij ERD mag je nog geen helium gebruiken, dus ook hier worden dit soort duiken gemaakt, aangezien er een proef is waarbij je 50+ diepte moet halen.

De volgende stap is NTD, waarbij je dan helium mag gaan toevoegen aan je bodemgas en meerdere stages mag meenemen. Die staat hierna op mijn planning, al moet ik dan wel eerst een aantal ERD-duiken maken (minstens 10 en minstens 10 uur in totaal). Bij NTD blijft de dieptebeperking op 60m staan, bij de volgende stap (ATD) valt die weg.
[...]
Die opmerking over partiële zuurstofdruk snap ik niet zo goed. De algemeen aanvaarde maximale ppO2 is 1.4bar. Met lucht naar 60m gaan brengt je op een ppO2 van 1.47bar. Ok, dat is erover, maar nu ook niet wereldschokkend ver. die 1.4bar ppO2 bereik je op 57m, dus dan moet je al echt het randje gaan opzoeken om er effectief over te gaan. Sowieso ga je daar niet lang kunnen blijven als je enkel op lucht duikt (zonder ERD mag je daar niet komen met een stage).

Over de stikstofnarcose volg ik je wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Abductee schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:26:
[...] die 1.4bar ppO2 bereik je op 57m, dus dan. moet je al echt het randje gaan opzoeken om er effectief over te gaan. Sowieso ga je daar niet lang kunnen blijven als je enkel op lucht duikt (zonder ERD mag je daar niet komen met een stage).

Over de stikstofnarcose volg ik je wel.
Ik ga liever mee in de conservatieve conclusie van 1.2 bar ppO2 uit dit GUE-artikel. Maar het narcotische aspect is de voornaamste reden om niet dieper dan 30 meter met lucht te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Antwoord van DAN :)
Dear Wormaap,

Thank you very much for contacting us.

Actually, only the Sport Bronze plan has a 40m limit for recreational diving. From Sport Silver onwards, you can also make more deep air dives such as those on the PADI TEC45 course, always respecting the limits of your training organization and not exceeding 1.4ATA O2 in the bottom phase and 1.6 during decompression.

I hope this clarifies, should you have any further questions please feel free to contact me anytime.

Kind regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Jaaaa, maar ging in deze toch om de ppN2? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dartlink schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:20:
[...]

Jaaaa, maar ging in deze toch om de ppN2? :p
Misschien had ik mijn letterlijke mail eerst even moeten quoten, want daarin vraag ik specifiek naar de ppN2-limiet en het dieper dan 40m duiken op lucht:
Dear reader, While going through the insurance conditions of my Sport Silver insurance, I found some exclusions/definitions that confuse me a little. In the definition of sport diving, the regular limits are mentioned: up to 40% oxygen, up to 40m, et cetera. So far no confusion. However, the definition of technical diving starts with a description of trimix/heliox and mentions a PPN2 limit of 3.95 ATA. I'm PADI TEC45 certified, so I've been trained to dive to 45m with compressed air and decompress using up to 100% oxygen. Reading the definitions of Sport- and Technical diving, this would fit in neither category and therefore automatically exclude me from any and all coverage. However, in the specific 'Exclusions to section 1' section, a PPN2 limit of 5.6 ATA is mentioned, which would put me safely in the green in a TEC45 dive. So long story short, my question comes down to: am I insured while diving to 45m with air as a bottom gas? Of course not exceeding 1.4ATA O2 during the bottom stage and 1.6 during decompression. Many thanks and all the best, Wormaap
Dus als dit antwoord op deze vraag komt, dan ga ik ervan uit dat ik gewoon verzekerd ben :) Neemt niet weg dat ik de definities in de polis niet duidelijk vind. Maar tegelijkertijd zou het ook wel erg onlogisch zijn als de meestvoorkomende manier om tussen 40 en 50m te hangen stiekem niet gedekt zou zijn zonder dat dat al expliciet bij de omschrijving van de verzekering staat.

Volgens de letterlijke definities in de polis is elke duik waarbij je iets rijkers dan 40% meeneemt en geen trimix of heliox gebruikt ook zowel geen rec- als techduik en daarmee uitgesloten. Dus dan ben je als GUE-duiker die op EAN32 een decoduik naar 30m maakt en z'n deco op 100% doet ook niet gedekt :+

[ Voor 15% gewijzigd door Wormaap op 10-11-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Check! Dank!

Ja wel mega verwarrend ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Dartlink schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:27:
Check! Dank!

Ja wel mega verwarrend ja...
Ja, ik heb ook nog een veel te lange vervolgmail gestuurd om te vragen of er dan niet ergens een alinea mist in de definities. Eens kijken hoe daarop gereageerd wordt :+ Ik ben blij dat er bevestigd wordt dat ik gedekt ben, maar het zou me nog een veel prettiger gevoel geven als ik die dekking ook terug zie in mijn polis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Dartlink schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:55:
[...]

Eén van de twee bellen, aanstaande zaterdag ben ik bij hyperbare geneeskunde in het AMC. Zal eens vragen naar wat hun voorkeur heeft :)
Zij geven aan dat binnen Nederland de 112-keten voor duikongevallen nu weer "op orde" is. Men weet het AMC weer te vinden nav een incident een aantal jaar geleden. Hij gaf wel aan om in geen geval een huisarts/huisartsenpost te bellen maar gewoon 112, een HA(P) is nog te onbekend met dit soort gevallen of weet het AMC niet te vinden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantius
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-09 08:15
Nieuwe duikhorloge release van Garmin!

https://www.garmin.com/nl...-DMK3i-51CGTTDT2#overview

Erg toffe klokken, met wat functies die concurrenten nog niet hebben (zoals uitlezen tot 8 zenders van verschillende duikers) Diver to Diver messaging en afstandmeting.

Ook de Freedive functies hebben een aantal gave upgrades gekregen, zoals een handige safety timer functie.

Ik mag volgens mij geen reclame maken voor winkels hier, maar hij staat al online bij een dealer :). Die verwachten hem (hopelijk) 22-11 uit te kunnen leveren, maar alles uiteraard afhankelijk van Garmin zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:24
pardon, hoeveel euro? :o

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 14:06
Genoeg voor een complete duikset. Of een mooie heel luxe liveaboard.
Maar dan kan je wel aan ál je stages een zender hangen. En omdat je buddies natuurlijk dezelfde computer hebben kan je ook nog met ze communiceren met "vooraf ingestelde duikberichten". Da's natuurlijk veel beter dan handgebaren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
dixet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:10:
[...]

Genoeg voor een complete duikset.
Eéntje? Doe maar gewoon 2. Mijn reissetje was meer dan 2x zo goedkoop dan die Garmin 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01-2024
Dantius schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:23:
Nieuwe duikhorloge release van Garmin!

https://www.garmin.com/nl...-DMK3i-51CGTTDT2#overview

Erg toffe klokken, met wat functies die concurrenten nog niet hebben (zoals uitlezen tot 8 zenders van verschillende duikers) Diver to Diver messaging en afstandmeting.

Ook de Freedive functies hebben een aantal gave upgrades gekregen, zoals een handige safety timer functie.

Ik mag volgens mij geen reclame maken voor winkels hier, maar hij staat al online bij een dealer :). Die verwachten hem (hopelijk) 22-11 uit te kunnen leveren, maar alles uiteraard afhankelijk van Garmin zelf.
Fraai ding inderdaad.

200 meter ipv 100 diep kunnen 8)7
8 transceivers kunnen aansluiten .... want dan kun je alle leerlingen tegelijk in de gaten houden ...
... leer ze handgebaren en leer ze regelmatig op hun drukmeter te kijken tijdens de duik.

ledverlichting op de zijkant van de computer ... die niet op je vingers schijnt maar haaks op je pols staat. Dus kun je schijnen zonder dat je je handen er bij kunt gebruiken. Of dit het ook goed doet onder water is nog niet duidelijk. ik denk dat het een goede duiklamp niet kan vervangen. Als backuplamp(je) misschien handig

Communicatie tussen duikers op je computer; tot een afstand van 30 meter...
1) Mensen zijn dan meer met hun computers bezig dan met duiken
2) als je een afpsraak maakt om bij elkaar te blijven en je duikgroep valt toch meer dan 30 meter uit elkaar hebben ze de planning niet goed begrepen.
3) iedereen moet zo'n computer hebben (dure grap)

Amoled touchscreen boven water (dit is echt een verbetering), hogere resolutie.
Flink langere standby tijd dan de voorloper(s)

[ Voor 2% gewijzigd door Dice op 21-11-2023 15:06 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantius
Dice schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:05:
[...]

Fraai ding inderdaad.

200 meter ipv 100 diep kunnen 8)7
8 transceivers kunnen aansluiten .... want dan kun je alle leerlingen tegelijk in de gaten houden ...
... leer ze handgebaren en leer ze regelmatig op hun drukmeter te kijken tijdens de duik.

ledverlichting op de zijkant van de computer ... die niet op je vingers schijnt maar haaks op je pols staat. Dus kun je schijnen zonder dat je je handen er bij kunt gebruiken. Of dit het ook goed doet onder water is nog niet duidelijk. ik denk dat het een goede duiklamp niet kan vervangen. Als backuplamp(je) misschien handig

Communicatie tussen duikers op je computer; tot een afstand van 30 meter...
1) Mensen zijn dan meer met hun computers bezig dan met duiken
2) als je een afpsraak maakt om bij elkaar te blijven en je duikgroep valt toch meer dan 30 meter uit elkaar hebben ze de planning niet goed begrepen.
3) iedereen moet zo'n computer hebben (dure grap)

Amoled touchscreen boven water (dit is echt een verbetering), hogere resolutie.
Flink langere standby tijd dan de voorloper(s)
200 vs 100 meter is meer een rating dingetje. Heel lang werden horloges verkocht met 100 meter waterdicht wat dan betekende "spatwaterdicht" en vanaf 200 meter was het "echt waterdicht" dus ook met geschroefde kroon etcetera. Al worden er natuurlijk real life ook wel substantieel meer 100 meter duiken georganiseerd dan 200 meter duiken, maar dat is voor de meesten sowieso ver van het bed :).

Verlichting: absoluut back-up lampje, handig als je je sleutels laat vallen bij de auto :)

De 8 zenders zodat je al je leerlingen kunt voorzien van een zender vind ik wel een goede vooruitgang. Niet tegen deze prijs, dat is wel heel fors, maar als die ontwikkeling doorzet en meer merken gaan het integreren is dat gewoon een stukje extra veiligheid. Duik je met een vaste buddy dan zou ik dat ook zeker overwegen.

Ja, je kunt ze leren zelf op hun manometer te kijken. Ja, je kunt ze handgebaren leren. Ja, je moet dat zelf als instructeur bijhouden en kijken. Maar een extra veiligheidsfeature, die direct in het zicht ligt en de controle vergroot is denk ik nooit mis.

We gaan er als duikers prat op dat we alles redundant willen hebben, een extra computer voor de serieuzere duiken als back-up, een 2e first stage voor redundancy, een dubbelset op de rug. Maar een 2e paar ogen ter controle van elkaar wordt dan afgedaan als "je kunt ze ook leren zelf te kijken". Natuurlijk kan dat, maar controleren is beter dan vertrouwen.

Een paar jaar geleden was er een computer van het bedrijf Aqwary, flinke unit in console, die richting en druk van 8 duikers kon tonen. Die was relatief betaalbaar want lompe unit en geen mooi klein horloge. Bedraad (HP slang) en niet draadloos. Daarvan hebben we meteen een aantal units getest in de school, gewoon om eens te proberen of het werkte en de veiligheid vergrootte voor cursisten en instructeurs, en of het prettig was met lesgeven. De functie an sich werkte erg goed, de console zelf en computer software waren nog behoorlijk matig. Bedrijf is ook niet lang daarna op de fles gegaan als ik het me goed herinner, maar de basis voor deze functie was gelegd.

Wat betreft de communicatie ben ik het een heel eind wel met je eens. Enige dat ik kan bedenken, is dat ook hier de beste duikplannen weleens misgaan, dus een simpel berichtje als "kom terug", wanneer iemand met zijn camera gefocused is op een slakje ipv de groep kan weleens nuttig zijn. Echt "kletsen" met elkaar met die berichtjes is behoorlijk onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
iemand wel eens in Kroatie gedoken? En dan niet alleen de WO2 wrakken maar ook slakjes, zeepaardjes en klein spul?
Hoe is het zicht? Hoe zit de temperatuur? Ik zie wat duikcentra waar het erop lijkt alsof je alleen kunt vullen, betekent dit dat je je eigen fles mee kan nemen en kan laten vullen?
Lijkt me wel tof om met mijn vrouw in de auto die kant op te gaan, alle zut mee en kantduiken onder gids te maken, en af en toe een dagje op een bootje mee.
Iemand daar ervaring mee? Care to elaborate? :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dixet
Omdat het hier zo stil is (nog steeds winterstop voor iedereen?) een fotootje van een recente duik in het Gooimeer. Want daar kan je blijkbaar ook duiken.

Let vooral niet op de lage kwaliteit van de foto; het was best donker en ik wilde deze foto zonder flits maken om te laten zien wat voor kleur het water heeft. Eén ding is zeker, een roodfilter heb je hier niet nodig!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNXAnJIxrmjjJmbjmia8cGD09_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msSOpEaQeFP0Tgo4zQQRib74.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
dixet schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:06:
Omdat het hier zo stil is (nog steeds winterstop voor iedereen?) een fotootje van een recente duik in het Gooimeer. Want daar kan je blijkbaar ook duiken.

Let vooral niet op de lage kwaliteit van de foto; het was best donker en ik wilde deze foto zonder flits maken om te laten zien wat voor kleur het water heeft. Eén ding is zeker, een roodfilter heb je hier niet nodig!
[Afbeelding]
Iedereen is maar aan het sidemounten tegenwoordig :+

Winterstop, schminterstop :+ Al heb ik wel weinig gedoken de afgelopen tijd.
Afgelopen weekend naar de Kiekuut geweest hier. Wat een gezellig comfortabel wrak! Hier en daar net krap genoeg om als een wrakduik te voelen met backmount dubbels, maar nergens claustrofobisch of lastig. En net genoeg inrichting om leuk te zijn :) Uiteindelijk 65 minuten onder geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

Mijn laatste duik was in Bonaire, november afgelopen jaar. Ik zal eens een mooie foto zoeken :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FliqNJdkLnl9hOc3u4_EhkMaw3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MI2b0TXe3I7nlvzLqfslGcfR.jpg?f=fotoalbum_large

Onbewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:20:
Afgelopen weekend naar de Kiekuut geweest hier. Wat een gezellig comfortabel wrak! Hier en daar net krap genoeg om als een wrakduik te voelen met backmount dubbels, maar nergens claustrofobisch of lastig. En net genoeg inrichting om leuk te zijn :) Uiteindelijk 65 minuten onder geweest.
Ah, tof, de Kiekuut is een leuk wrak ja. En achteraf gegeten bij dat nieuwe restaurant op de oever? Goede burgers daar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Thyraon schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:00:
[...]

Ah, tof, de Kiekuut is een leuk wrak ja. En achteraf gegeten bij dat nieuwe restaurant op de oever? Goede burgers daar!
Nee, na de duik weer rustig naar huis gegaan helaas :) Misschien wel een leuk idee voor een... tromgeroffel GoT Duikmeet ergens in de zomer? *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:23:
Nee, na de duik weer rustig naar huis gegaan helaas :) Misschien wel een leuk idee voor een... tromgeroffel GoT Duikmeet ergens in de zomer? *O*
Als de agenda het toelaat ben ik in!

EDIT: Weet alleen niet hoe het zicht daar in de zomer is? In een andere plas in dat gebied was het afgelopen zomer echt janken...

[ Voor 17% gewijzigd door Thyraon op 20-03-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:13

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:20:
[...]

Iedereen is maar aan het sidemounten tegenwoordig :+
Nee hoor nog steeds back mount hier, met inmiddels af en toe was flessen aan de zijkant :+ maar ik ben het met je eens goed om te zien dat dit topic af en toe nog tot leven komt ;)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Thyraon schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:12:
[...]

Als de agenda het toelaat ben ik in!
Eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 23:32
Ik ben op dit moment met de NOB 1* bezig en gaan 21 april in Oostvoorna pas het buitenwater in. Mag toch nog niet met een droogpak. Zijn er al (semi) wetsuit duiken door de mensen hier gemaakt dit jaar in het nu rond de 8 graden water?

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
heh, nee. zelfs met een droogpak is het voor mij nog te fris :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

TOMMY1985 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:22:
Ik ben op dit moment met de NOB 1* bezig en gaan 21 april in Oostvoorna pas het buitenwater in. Mag toch nog niet met een droogpak. Zijn er al (semi) wetsuit duiken door de mensen hier gemaakt dit jaar in het nu rond de 8 graden water?
Ik ga nat vanaf ongeveer 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:55
Dit jaar nog niet (door andere omstandigheden), maar vorige jaar de hele winter gewoon door gedoken in mijn 7mm + 6 mm overpak. Was dan na 40 minuten er wel klaar mee want dan werden mijn extremiteiten nogal koud (vingers en tenen) O-)
Wormaap schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Misschien wel een leuk idee voor een... tromgeroffel GoT Duikmeet ergens in de zomer? *O*
Dan is het zuiden des lands voor mij wel een beetje ver weg ;w Maar misschien wel te combineren met een weekendje weg met de dame des huizes O-)

[ Voor 24% gewijzigd door scraemus op 22-03-2024 15:43 ]

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
scraemus schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:41:
[...]

Dit jaar nog niet (door andere omstandigheden), maar vorige jaar de hele winter gewoon door gedoken in mijn 7mm + 6 mm overpak. Was dan na 40 minuten er wel klaar mee want dan werden mijn extremiteiten nogal koud (vingers en tenen) O-)

[...]

Dan is het zuiden des lands voor mij wel een beetje ver weg ;w Maar misschien wel te combineren met een weekendje weg met de dame des huizes O-)
Zuiden? Uurtje naar het noorden vanuit hier :+
Maar er lijkt dus animo te zijn, leuk! Heeft er iemand zin om mee te helpen regelen/plannen?
En weet iemand of het zicht bij de Kiekuut een beetje ok is in de zomer? @dixet @Fl4pp13 jullie wel eens daar geweest in de zomer toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Neen, nog nooit! Vind het wel leuk om mee te denken voor een meet-moment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
Count me in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Nog nooit daar gedoken, uurtje rijden vanaf hier, dus klinkt als een leuke plek voor een GoT duikje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
Wormaap schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:17:
[...]

Zuiden? Uurtje naar het noorden vanuit hier :+
Maar er lijkt dus animo te zijn, leuk! Heeft er iemand zin om mee te helpen regelen/plannen?
En weet iemand of het zicht bij de Kiekuut een beetje ok is in de zomer? @dixet @Fl4pp13 jullie wel eens daar geweest in de zomer toevallig?
Ik woon nog zo'n 14 km ten noorden van Groningen 8)7 er is niet veel wat ik nog als noorden des lands kan plaatsen vanaf mijn woonplaats O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb een tijdje geleden wel elders in dat water gedoken, was een prima duik, niet heel spannend verder als ik het mij goed herinner.
Is voor mij niet te ver weg, dus als het haalbaar is met vervoer kom ik zeker langs.

Overigens lijkt de eerste duik in Nederland voor mij op 1 april te zijn, tweede paasdag. De vereniging heeft dan iets georganiseerd.

Afgelopen jaar nog wel gedoken op Tenerife en in Brazilië. De ervaringen in Brazilië waren zacht gezegd gemengd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nndqd9gO8zyKt82jBemVP7tHnho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YBIThMmam5dlT0htEtDK4J0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrUTrwuBmYPPt2hgtJ7r4bt9KK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfCNzB5bcocdBedAweeAariY.jpg?f=fotoalbum_large
(Tenerife)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pweqa25eQOiTs5Go8NB5GMix3mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I56zIdYGnXx9irbpPNURXA73.jpg?f=fotoalbum_large
(Brazilië)
Kwaliteit is beperkt, is genomen met een GoPro en dat is niet geweldig in het water.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:17:
Ik zou het leuk vinden om te helpen maar ben momenteel erg druk met afbouw van nieuwe huis en tuin. Een volgende editie pak ik dat graag op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quacktech
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-06 18:57
Er zijn er genoeg bij ons binnen vereniging die ook de hele winter doorduiken in een natpak. Sinds ik een droogpak heb trek ik die lekker aan 's winters.
Wij gaan 14 april voor het eerst het buitenwater in met de 1* cursisten.

The Duck did it again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
Ik ben na lange tijd weer begonnen met duiken, echter is mijn suunto cobra gesneuveld door te lang niet te gebruiken.

Nu zoek ik iets anders, waar gaat jullie voorkeur naar uit.

Pols - losse drukmeter
Pols met zender
console met lucht (zoals mijn kapotte cobra).

Zie door de bomen het bos niet zo.

Duiken zal vooral oosterschelde/grevelingen/westerschelde zijn en (heel) weinig vakantie's (3* CMAS)

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

Ik duik met een computer om mijn pols, gecombineerd met een zender én een manometer voor het geval mijn computer faalt. Diepe en tijd kan ik nog wel aflezen van de computer van mijn buddy.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
Ik duik nu met een pols unit zonder lucht integratie, drukmeter aan de fles en een los kompas (voor de toekomst zou ik toch graag een pols unit met lucht en kompas willen) maar zal altijd de druk ook via een manometer willen kunnen aflezen in geval van het falen van de druksensor voor de duikcomputer (alhoewel dat tegenwoordig veel beter is dan voorheen met veel uitvallende sensoren). Voor op vakantie is een losse pols duikcomputer ook makkelijker meenemen is, dan een volledig geïntegreerde Cobra-achtige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quacktech
Ik ben overgestapt op een EON Core van Suunto. Dit is een polsmodel, met een zender op de tank. Ook het kompas is geïntegreerd en werkt erg fijn.
Het belangrijkste argument voor mij was dat deze computer een display heeft dat constant licht geeft. Zeker tijdens het oefenen van reddingsopstijgingen of het oplaten van SMB's op diepte is dat echt een verademing. Anders kom je gewoon een handje tekort om je computer af te lezen. Ook het feit dat deze computer oplaadbaar is vind ik erg fijn.

The Duck did it again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Als ik nu opnieuw een computer zou kopen, zou ik een Shearwater Peregrine of Perdix nemen. Mijn Suunto Zoop is op zich een prima ding, maar net wat te beperkt voor wat ik wil doen, en heeft geen constant-on backlight. Vooral dat laatste is verrassend irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Heb op basis van die zelfde overweging een tweedehands Teric op de kop getikt, maar een Peregrine had eigenlijk (niet aan mijn vrouw zeggen) perfect volstaan.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:29
Afgeslopen weken weer gaan duiken in Bonaire. Dit keer met de Apple watch en mijn Suunto d6i als reservecomputer. De Apple Watch werkt echt prima, met trillingen, duidelijke kleuren etc. Dat is een blijvertje.

Ik had voor mijn gopro nieuwe filters besteld via gopro zelf van Polarpro. Wat een waardeloze troep is dat zeg.
1e duik naar de Hilma Hooker, al vaker geweest, maar wilde nog eens gaan, waarbij het schip wel steeds in zorgelijke staat terecht komt. Roodfilter erop en gaan duiken. Als ik boven kom zit de plastic filteromhulsing nog aan de duikcase maar is het rode plastic stukje eruit. Gewoon weg. Daarna ging ik naar 1000 steps om op een meter of 12 te blijven en pakte ik het oranje filter. Terwijl ik film zie ik opeens het lensje los komen van de omhulling in beeld.... 2 van de 3 filters dus na hun 1ste duik / aanraking met water kapot.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
voor dat soort opklik filters is Aliexpress toch echt de winnaar :)
ik neem https://nl.aliexpress.com/item/4000434463818.html al een aantal keer mee en die doen het prima..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ghe, de kwaliteit van PolarPro kon dus nóg slechter?

Bij mij blijven ze wel zitten, maar is het filter na één duik al vol met krassen én zijn de schroefdraden compleet verroest waardoor ze niet meer werken.

Volgende keer haal ik ze ook wel van Ali, want die kwaliteit is wss beter :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:29
Bockelaar schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:26:
voor dat soort opklik filters is Aliexpress toch echt de winnaar :)
ik neem https://nl.aliexpress.com/item/4000434463818.html al een aantal keer mee en die doen het prima..
Dat is inderdaad geen geld, die ga ik proberen! :) Dank.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
DexterBelgium schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:51:
Heb op basis van die zelfde overweging een tweedehands Teric op de kop getikt, maar een Peregrine had eigenlijk (niet aan mijn vrouw zeggen) perfect volstaan.
Gewoon om even een oude }:O uit de sloot te trekken: aankondiging nieuwe Peregrine TX gezien iedereen? Nu écht geen reden meer om niet voor een Tern of Peregrine te gaan als eerste en laatste duikcomputer...

Ondertussen ook terug afgelopen weekend in het water gelegen (duikweekend in Zeeland met de club, zes duikjes op 3 dagen). Blijk ik ergens een lek aan mijn droogpak te hebben. Dan maar laatste paar duikjes met natpak gedaan, want vrijwillig natduiken > onvrijwillig natduiken.

Ondertussen wel mooi voor mijn Teric een swift transmitter kunnen scoren, dus all in all, kostelijke maand maar we zijn weer vertrokken.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
DexterBelgium schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:25:
[...]

Gewoon om even een oude }:O uit de sloot te trekken: aankondiging nieuwe Peregrine TX gezien iedereen? Nu écht geen reden meer om niet voor een Tern of Peregrine te gaan als eerste en laatste duikcomputer...
Damn net een maand geleden een "gewone" peregrine aangeschaft |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

carpebios schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:45:
Afgeslopen weken weer gaan duiken in Bonaire. Dit keer met de Apple watch en mijn Suunto d6i als reservecomputer. De Apple Watch werkt echt prima, met trillingen, duidelijke kleuren etc. Dat is een blijvertje.

Ik had voor mijn gopro nieuwe filters besteld via gopro zelf van Polarpro. Wat een waardeloze troep is dat zeg.
1e duik naar de Hilma Hooker, al vaker geweest, maar wilde nog eens gaan, waarbij het schip wel steeds in zorgelijke staat terecht komt. Roodfilter erop en gaan duiken. Als ik boven kom zit de plastic filteromhulsing nog aan de duikcase maar is het rode plastic stukje eruit. Gewoon weg. Daarna ging ik naar 1000 steps om op een meter of 12 te blijven en pakte ik het oranje filter. Terwijl ik film zie ik opeens het lensje los komen van de omhulling in beeld.... 2 van de 3 filters dus na hun 1ste duik / aanraking met water kapot.
Ik gebruik de Apple Watch ook voor het duiken en wat je schrijft klopt. Werkt echt goed.
Daarnaast kan ik je een beschermhoes voor de casing aanraden. Mocht je onderwater ergens tegen aan stoten of bijv met in of uit het water gaan blijft schade beperkt. Op Alie kan je goede vinden welke onderwater ook zijn werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
Afgelopen weekend (donderdag t/m maandag) lekker gedoken in Denemarken (in de lillebaelt nabij Middelfart). Daarbij eindelijk in mijn droogpak gedoken in het buitenwater (naast de eenmalige uitlood duik die ik al eerder had gedaan). Pittige stroming regelmatig (geen kentering op tij, daardoor lastig te voorspellen), maar wel enorm genoten en lekker wat ervaring in mijn droogpak opgedaan in het 9-11 °C water.

Nu nog wel een andere vraag, zijn er ook mensen die in de zomermaanden in droogpak duiken? Zo ja welke dikte onderpak gebruiken jullie daarvoor? Ik kwam nu nog wel aardig bezweet uit het water (Santi BZ400 met craft base layer voor zweet vangen), kan ook vooral komen van het zweten voordat ik het water in kan bij het optuigen een aankleden (ik zweet heel snel en dan loopt het ook letterlijk in een stroompje van mijn voorhoofd af...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
scraemus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:52:
Nu nog wel een andere vraag, zijn er ook mensen die in de zomermaanden in droogpak duiken? Zo ja welke dikte onderpak gebruiken jullie daarvoor? Ik kwam nu nog wel aardig bezweet uit het water (Santi BZ400 met craft base layer voor zweet vangen), kan ook vooral komen van het zweten voordat ik het water in kan bij het optuigen een aankleden (ik zweet heel snel en dan loopt het ook letterlijk in een stroompje van mijn voorhoofd af...)
Ja, ik duik altijd in droogpak, in ieder geval wel in Nederland/België. Hoewel het boven water soms even zweten is, is er vaak toch een thermocline en is het dus onder water prima te doen.

In de zomer gebruik ik Mola Mola Thermoflexx als onderpak, met een dun merinowol shirtje (van Girav) eronder, dunne wollen handschoenen in m'n drooghandschoenen en dunnere wollen sokken + Mola Mola Thermoactive oversokken.

n de winter met Mola Mola Thermoflexx+ en dikkere merinowol base layer (shirt met lange mouwen, broek met lange pijpen van Dilling), Thermoactive 600FT onderhandschoenen en dikke wollen sokken onder de Thermoactive oversokken.

[ Voor 10% gewijzigd door Thyraon op 16-05-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:15
Ik ga na lange tijd weer een keer duiken in de zomervakantie (Komodo-eilanden). Moet echter wel een opfriscursus doen. Heeft iemand goede ervaringen hiermee ergens in het midden vh land? Omgeving Utrecht bij voorkeur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Blik1984 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:05:
Ik ga na lange tijd weer een keer duiken in de zomervakantie (Komodo-eilanden). Moet echter wel een opfriscursus doen. Heeft iemand goede ervaringen hiermee ergens in het midden vh land? Omgeving Utrecht bij voorkeur
Ik heb niet direct een tip voor je waar je terecht kan, maar ik zou je wel aanraden voordat je naar Komodo vertrekt nog een keer ergens een stroomduik, of beter nog een driftduik te maken. Het kan behoorlijk stromen daar, zeker als je bij the cauldron (a.k.a. shotgun >:) ) gaat duiken.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Blik1984 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:05:
4Divers in Veenendaal heeft goede instructeurs. Wel wat meer tech-insteek, ik weet niet of dat bij je past?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
en anders Vinkeveen, Scuba Academie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Hallo mede duikers :w

Een tijd geleden ben ik verhuist en nu zoek ik nog een plekje voor de twee duikflessen in de garage. Ik wil ze rechtop bewaren, hoe doen jullie dat?

In het vorige huis had ik een houten frame gemaakt met twee vakken waar de twee flessen in konden maar ik heb niet zo'n zin er (weer) veel werk in te steken. Ik dacht 180mm of 200mm PVC buis in 2 stukken en dan tegen de muur schroeven zodat de flessen erin kunnen. Of hebben jullie betere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
Ik heb hier 2 met een spin vast aan oogjes in de muur, werkt prima. Heb ook wel eens een soort gelijk iets gezien met span bandjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
Ik heb gewoon een oogje aan de muur op kraanhoogte.
Spanband er doorheen en door het handvat van de kraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
zijn jullie bang dat ze weg lopen? hier staan de 4 flessen gewoon in de hoek met wat troep ervoor, staan ze prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:15
Glewellyn schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Ik heb niet direct een tip voor je waar je terecht kan, maar ik zou je wel aanraden voordat je naar Komodo vertrekt nog een keer ergens een stroomduik, of beter nog een driftduik te maken. Het kan behoorlijk stromen daar, zeker als je bij the cauldron (a.k.a. shotgun >:) ) gaat duiken.
Thx voor de tip, driftduik oefenen vantevoren wordt ingewikkeld denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Zuur nieuws: mijn tweedehands Waterproof D1 droogpak heeft de winterstop niet overleefd. Nieuwe rits nodig, nieuwe seals, lekjes aan het kruis, etc... in die mate dat de specialist van bij ons in de buurt (ScubaRepair) zoiets had van "wil je hier echt nog eens 500+ eur in pompen om der nog een jaar of twee plezier van te hebben?"

Dat lijkt me niet dus; heb nu een oud maar goed DUI TLS 350 pak, mét onderpak en handschoenen én een nagelnieuwe nekseal voor de prijs van EUR 250 op de kop getikt. Too good to be true, maar zelfs al houdt die het maar een seizoen of twee uit is dat nog geweldig. Nu eerst eens een proefduikje mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
blijft een risico 2e hands spul, zeker droogpakken. Meestal worden ze verkocht omdat ze intensief gebruikt zijn en eigenlijk "op" zijn of omdat degene stopt met duiken, waarbij ze al een jaar of 2-3-4-5 op zolder liggen.
Ja je kan geluk hebben, soms :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
Droogpakken zijn altijd gezeur. Iedereen die zo’n ding weg doet heeft hem of versleten of is de vele reparaties zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Ach, van mijn perspectief bekeken: ik heb drie jaar en pakweg 75 duiken plezier gehad van een pak (met onderpak, droog handschoenen etc) voor de nieiwprijs van een goed onderpak. Kan eigenlijk niet echt klagen.

Nu neem ik de grotere gok wegens nog goedkoper, maar had der wel een goed gevoel bij. En alternatief is meteen 2k+ af te tikken. Dat duik ik er voorlopig niet uit... En om nu terug 's winters nat te gaan... Nee dank je!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• quacktech
Eindelijk afgelopen donderdag mijn laatste PVB afgelegd en alles positief beoordeeld. Gelijk met drie anderen van onze vereniging ben ik nu officieel duikbegeleider (NOB). Als beloning is er een duikvakantie naar Egypte geboekt voor oktober. Zelf ben ik daar nog nooit geweest, dus ik kijk er erg naar uit.

Nu even serieus nadenken of we de instructeursopleiding er meteen achteraan gaan doen of niet...

The Duck did it again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Proficiat!

Ook leuk om te zien hoe ze het "gat" tussen 3* duiker en 1*instructeur bij onze Noorderburen opvangen. Bij ons (NELOS) moet je dan meteen naar A.I., wat meteen wel een ISO "instructeur" ISO 24802-1 is (Padi equiv: assistant instructor), dus langs ene kant wel wat zwaarder, langs andere kant ben je der in het buitenland ook wel sneller wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

quacktech schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:20:
Eindelijk afgelopen donderdag mijn laatste PVB afgelegd en alles positief beoordeeld. Gelijk met drie anderen van onze vereniging ben ik nu officieel duikbegeleider (NOB). Als beloning is er een duikvakantie naar Egypte geboekt voor oktober. Zelf ben ik daar nog nooit geweest, dus ik kijk er erg naar uit.

Nu even serieus nadenken of we de instructeursopleiding er meteen achteraan gaan doen of niet...
Wow gefeliciteerd! Ik ben momenteel bezig mijn 3e ster af te ronden en wil daarna ook door met duikbegeleider. Wie neemt zo'n PVB (Proeve van Bekwaamheid, voor de meelezende niet-NOB'ers) af? Is dat een praktijkbegeleider of een instructeur-trainer?
*never mind, in het plaatje hieronder is het al duidelijk*

Egypte is zeker de moeite waard, waar in Egypte ga je naartoe?
DexterBelgium schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:33:
Proficiat!

Ook leuk om te zien hoe ze het "gat" tussen 3* duiker en 1*instructeur bij onze Noorderburen opvangen. Bij ons (NELOS) moet je dan meteen naar A.I., wat meteen wel een ISO "instructeur" ISO 24802-1 is (Padi equiv: assistant instructor), dus langs ene kant wel wat zwaarder, langs andere kant ben je der in het buitenland ook wel sneller wat mee.
Het vreemde is dat de NOB geen 1* instructeurs meer opleidt. Het is van 3* duiker -> duikbegeleider -> 2* instructeur. Ik vind dat een vreemde keuze omdat, terwijl de NOB aangesloten is bij CMAS, zij niet dezelfde certificeringen voor instructeurs gebruiken. Een duikbegeleider wordt in het buitenland dus ook niet erkend als instructeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziXI7IIr_dlKHwuynNnCwPoJwlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GT48eJArJ7brdp9eVfzxpQLe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Glewellyn op 10-06-2024 16:56 . Reden: Reactie op DexterBelgium ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quacktech
Ai, had ik gisteren een heel uitgebreide reactie geschreven, heb ik niet op verzenden gedrukt. Excuus.
Zoals jouw afbeelding aangeeft bestaat de opleiding tot IT (instructeur trainer) uit drie modules.
In principe mogen de praktijkbegeleider en de leercoach van je eigen vereniging zijn. Dit kan zelfs 1 persoon zijn. Voor de PvB's dient er een externe PVB beoordelaar te worden aangetrokken. (Dit voor het begeleiden en beoordelen van de Duikbegeleider-in-opleiding.)

De reden dat de NOB de opleiding / brevettering heeft aangepast, heeft te maken met de Kwalificatie Structuur Sport van NOC*NSF. Tevens wilden ze de drempel wat meer praktijkgericht maken ipv erg op de theorie te focussen.

We gaan naar Marsa Alam. Doorgaans neem ik naar het buitenland mijn 2*-pasje mee en niet een hoger brevet. In principe mag ik daarmee alle duiken maken en word je iets minder snel gekoppeld aan de minst ervaren duikers. Nu heb ik in dit geval mijn vrouw mee als buddy, maar toch.

[ Voor 4% gewijzigd door quacktech op 11-06-2024 09:20 . Reden: info toegevoegd ]

The Duck did it again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

quacktech schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:19:
Ai, had ik gisteren een heel uitgebreide reactie geschreven, heb ik niet op verzenden gedrukt. Excuus.
Zoals jouw afbeelding aangeeft bestaat de opleiding tot IT (instructeur trainer) uit drie modules.
In principe mogen de praktijkbegeleider en de leercoach van je eigen vereniging zijn. Dit kan zelfs 1 persoon zijn. Voor de PvB's dient er een externe PVB beoordelaar te worden aangetrokken. (Dit voor het begeleiden en beoordelen van de Duikbegeleider-in-opleiding.)
Mijn probleem is een beetje dat onze club twee instructeurs heeft, maar we hebben geen praktijkbegeleiders, leercoaches of PVB beoordelaars. Het wordt dus nog even zoeken om daarvoor een oplossing te vinden, suggesties zijn zeer welkom :)
We gaan naar Marsa Alam. Doorgaans neem ik naar het buitenland mijn 2*-pasje mee en niet een hoger brevet. In principe mag ik daarmee alle duiken maken en word je iets minder snel gekoppeld aan de minst ervaren duikers. Nu heb ik in dit geval mijn vrouw mee als buddy, maar toch.
Marsa Alam staat voor over een tijdje nog op mijn verlanglijst, vorig jaar ben ik in het voorjaar in Safaga en het najaar in Hurghada geweest om te duiken. Dit najaar staan Manado en Lembeh (Sulawesi, Indonesië) op het programma, maar dan is het duikreisbudget wel weer even op.

Die tactiek heeft maar beperkt succes heb ik gemerkt. In Hurghada werd ik met mijn twee sterren ook gekoppeld aan een duiker met 5 duiken, vers uit z'n open water een jaar eerder behaald in Egypte, want opgeleid in Nederland, 100+ duiken en ervaring in de Rode Zee. Die heb ik aan z'n trimvest moeten grijpen omdat hij op 22m z'n vest volblies omdat hij niet dieper mocht dan 18m. Die was bijna als een raket het water uit gevlogen. Na 25 minuten was hij door z'n lucht heen :|
De tweede duik is die duiker niet meer mee het water ingegaan en ben ik gelukkig gekoppeld aan een Zweedse divemaster die wel wist wat hij deed.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
mijn buddies geven nooit op dat soort plekken hun hoogste brevet op om te vermijden dat ze net als jouw ervaring misbruikt worden als oppas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Dat snap ik, maar dat was gewoon een 2* brevet. (vergelijkbaar met ergens tussen Advanced Open Water en Rescue)

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quacktech
Glewellyn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:53:
[...]

Mijn probleem is een beetje dat onze club twee instructeurs heeft, maar we hebben geen praktijkbegeleiders, leercoaches of PVB beoordelaars. Het wordt dus nog even zoeken om daarvoor een oplossing te vinden, suggesties zijn zeer welkom :)
Hmmm.. Wij zijn gelukkig in de luxepositie dat onze club beschikt over meerdere IT'ers en instructeurs. Als ze niet binnen de eigen vereniging te vinden zijn zul je daarvoor buiten de eigen vereniging moeten zoeken. Sowieso is dat nodig voor de PVB-beoordeling.

Bij ons is het ook een samenloop van allerlei omstandigheden geweest hoor. Ergens in 2017 heeft de NOB alle opleidingen grondig herzien. Hierbij zijn ook de 'nieuwe' boeken uitgegeven. Drie jaar geleden heeft een van mijn vrienden (ook van deze vereniging) de opleiding tot instructeur gedaan. Hij liep toen echt keihard tegen het feit aan dat onze vereniging nog niet meegegaan was in het nieuwe verhaal. Dit heeft hem enorm veel energie gekost, maar uiteindelijk heeft hij het wel gehaald en een soort revolutie binnen de vereniging teweeg gebracht. De oude garde qua instructeurs heeft ook flink om moeten schakelen.

Tegelijk is nu een van onze instructeurs bezig met de module Praktijkbegeleider van de IT-opleiding. Deze heeft ons (we zijn met z'n vieren) begeleid tot duikbegeleider. Dit heeft hij weer nodig voor zijn portfolio. Een van de andere IT-ers heeft hierbij geholpen als leercoach. Ze hebben de lat bij ons wel meteen wat hoger gelegd door ons ook al o.a. reflectieverslagen te laten maken, in de hoop dat we meteen door kunnen vloeien richting de instructeursopleiding. Tegelijk liepen wij ook tegen veel vragen en onduidelijkheden aan omdat Duikbegeleider een (voor ons) heel nieuwe opleiding is.

Wat wij echt gemerkt hebben is dat het uitgangsniveau van onze 3*-opleiding eigenlijk te laag was. De PVB eigen vaardigheden heeft daarom nog wel wat energie gekost. Vooral de gecombineerde opstijging (begeleide opstijging vanaf 20m die circa halverwege overgaat in een reddingsopstijging) kostte wat duiken. Ook het oplaten van de SMB op >10m, en dan (fictieve) deco-stops maken op 9, 6 en 3m diepte bleek lastiger dan gedacht. Hierbij mag je max 0,35m afwijking hebben namelijk. Vanwege de tijd van het jaar (dit was sept / okt) deden we dit ook nog grotendeels in het donker, wat nog een extra task-load geeft. Maar het gevoel als dat dan perfect gaat en je kneiterstrak met z'n vijven in een kring zweeft met allemaal een boei is onwijf gaaf!

Ik zou met het bestuur / de trainers in overleg gaan en informeren of zij toevallig bevriende verenigingen hebben die wel over de juiste IT'ers beschikken. Daarmee kun je dan een plan maken lijkt mij. Anders de NOB benaderen of zij een geschikte vereniging of persoon weten. Wel zou ik proberen dat via de vereniging te regelen en niet dat je dat allemaal zelf moet organiseren. Ook bleek het bij ons erg fijn dat we met meerdere personen de opleiding tot duikbegeleider deden. Je kunt dan taken verdelen en elkaar er doorheen slepen. Dat was af en toe echt wel nodig.

PS Als je nog vragen hebt oid, kun je me ook altijd via PB benaderen.

The Duck did it again

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Lees ik nou de tip dat je soms misschien beter niet je hoogste brevet kunt laten zien, omdat je anders misbruikt kan worden als dive master/gids/oppas?

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
totalatool schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:04:
Lees ik nou de tip dat je soms misschien beter niet je hoogste brevet kunt laten zien, omdat je anders misbruikt kan worden als dive master/gids/oppas?
Jep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:33
Zeker, in de tijd dat ik AOW instructeur was gaf ik op vakantie altijd rescue duiker door..

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Nou bedankt dan Justin, had je dat niet even eerder kunnen zeggen? >:)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
totalatool schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Nou bedankt dan Justin, had je dat niet even eerder kunnen zeggen? >:)
Ik ontken alles :D Ik ben in privé duiken altijd een OWD met diep en nitrox O+

Tenzij het type duik om iets anders vraagt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:05:
[...]

Ik ontken alles :D Ik ben in privé duiken altijd een OWD met diep en nitrox O+

Tenzij het type duik om iets anders vraagt :P
Tja, je naam staat op m'n pasje, dus ik weet wel beter, haha.
Of er is iets heel geks aan de hand en dan moet ik even met SSI gaan bellen. 8)
Hoe dan ook, interessante tip om toch maar alleen de certificeren te laten zien die vereist is voor de duik.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Nu online
totalatool schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:48:
[...]

Tja, je naam staat op m'n pasje, dus ik weet wel beter, haha.
Of er is iets heel geks aan de hand en dan moet ik even met SSI gaan bellen. 8)
Hoe dan ook, interessante tip om toch maar alleen de certificeren te laten zien die vereist is voor de duik.
Pas op hoor, ik regel zo weer wat scenario's voor je!

Maar ja, zoals hierboven vaak wordt je als instructeur met minder ervaren duikers "opgezadeld", dat is voor mij al de hoofdreden. Maar als je je eigen buddy hebt (en die heb jij toch? :P ) dan heb je minder problemen.

Andere kant van de munt is dat je vaak één of meerdere duiken gratis krijgt. Dus dan is het een keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:03:
Pas op hoor, ik regel zo weer wat scenario's voor je!
Gaaf. Doe je dan ook nog een "hoe verzuipen we de instructeur"? Want die was net niet helemaal gelukt.

LEGO te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dantius
Ik doe/deed dit ook frequent, om precies dezelfde reden: ik ben op vakantie en wil daar niet met verkapt lesgeven bezig zijn soms. Ik moet zeggen dat ik op mijn laatste live aboard met Emperor Divers mega blij verrast was.

2 gidsen aan boord, voor een groep van 14 man, waarbij iedereen op papier een behoorlijke basis duikvaardigheid zou moeten hebben, want brothers en elphinstone lagen op de route. Iedereen pasje laten zien vooraf, daarna ook nog logboek laten zien (en daar even niet aan gedacht dat de andere pasjes er in zaten :). ) Gidsen waren dus op de hoogte van mijn brevetteringen.

Er werd netjes gebriefed dat de eerste duik met de hele groep en beide gidsen zou zijn, zodat ze een beeld konden krijgen van de duikskills van alle deelnemers. Daar bleken toch nog behoorlijk extreme verschillen te zitten in de kunde van de verschillende duikers (goh). Er waren er echt bij die verticaal over het zand wandelden bijna of waar buoyancy nog een soort ongrijpbare magie was.

Na 1 duik hadden ze dit gezien en werd de groep in 2 groepen gesplitst. 1 groep die voor zichzelf kon zorgen en gewoon strak in het water lag. Een aantal wat meer ervaren duikers, enkele tekkies, daardoor ook allemaal een wat lager luchtverbuik. En 1 groep die echt nog niet op het niveau zat dat je mag verwachten. Deze groep dook samen, kreeg door de meest ervaren gids de begeleiding en tips die ze nodig hadden voor enige verbetering en de andere groep kon gewoon relaxt hun duiken maken voor de tijd die ze wilden en zonder zich (anders dan normaal buddygedrag) te bekommeren om de fratsen van de mededuikers.

Wanneer we wilden duiken met een gids was dat geen enkel probleem, wanneer we dachten we doen lekker even ons eigen ding was dat ook geen probleem en kreeg de 2e groep 2 gidsen voor wat extra onderwijs.

Dit klinkt allemaal heel logisch, en dat is het ook, maar het zo efficient, consequent en met respect voor iedereen (ook de 3 leden die dat respect niet per se verdienden, want die moeten gelogen hebben op de aanmelding) indelen zodat iedereen een topvakantie had: het kan dus wel!

Zonder dat ze het meldden, werd er daarnaast ook op gelet dat de groep stofzuigers niet boven het rif hing, niks sloopte, en niet zorgde voor stoftornados wanneer de groep duikers die het wel konden aan het filmen of fotograferen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Ook weer top, ging gisteravond normaal duiken, vanop het werk.

Kom in de parkeergarage bij mijn plek, auto weg. Alle duikspullen dus ook (droogpak, dubbele automatenset, teric, ...). Kan wel even zonder duikmateriaal duikje van een uurtje+ gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

DexterBelgium schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:21:

Kom in de parkeergarage bij mijn plek, auto weg. Alle duikspullen dus ook (droogpak, dubbele automatenset, teric, ...). Kan wel even zonder duikmateriaal duikje van een uurtje+ gaan maken.
Ongelofelijk -O-

Heb je al enig idee in hoeverre je daarvoor nog bent verzekerd?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantius

Wow, dat is helemaal waardeloos! Succes met alle gezeik dat dat met zich meebrengt. Mocht je beschikken over de serienummers van automatenset, teric, etcetera, houdt dan zeker marktplaats in de gaten. Verspreid eventueel ook in je omgeving de serienummers bij duikshops. Wellicht worden materialen binnen korte tijd te koop of voor onderhoud aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:13

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Pfff dat is even balen zeg

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quacktech
Pffff. Kun je je werkgever daarvoor aansprakelijk stellen?
Sporadisch doe ik dat ook wel eens. Maar zo min mogelijk eigenlijk.

The Duck did it again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Glewellyn schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:25:
[...]

Ongelofelijk -O-

Heb je al enig idee in hoeverre je daarvoor nog bent verzekerd?
Yes. Helemaal niet, denk ik. Omnium verzekering maar denk dat autoverzekering inhoud zelf uitsluit. En inboedelverzekering bij de brandverzekering pakt dit denk ik ook niet.
Dantius schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:25:
[...]

Wow, dat is helemaal waardeloos! Succes met alle gezeik dat dat met zich meebrengt. Mocht je beschikken over de serienummers van automatenset, teric, etcetera, houdt dan zeker marktplaats in de gaten. Verspreid eventueel ook in je omgeving de serienummers bij duikshops. Wellicht worden materialen binnen korte tijd te koop of voor onderhoud aangeboden.
Goeie tip, ga ik doen!
quacktech schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:30:
Pffff. Kun je je werkgever daarvoor aansprakelijk stellen?
Sporadisch doe ik dat ook wel eens. Maar zo min mogelijk eigenlijk.
Heb even rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld om te kijken of case tegen de eigenaar van de parkeergarage mogelijk is. Heb in het algemeen weinig hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wow @DexterBelgium, dat is wel heel erg zeg. Ik heb zelf iets meer dan twee jaar geleden meegemaakt dat m'n verzameling LEGO, die ik aan het aanleggen was voor m'n zoon, grotendeels gestolen werd uit m'n opslag bij Shurgard. Lang verhaal kort: Shurgard liet zich van z'n slechtste kant zien en ontkende elke aansprakelijkheid, verzekering keerde niet uit want geen braaksporen, politie noemde het een waarschijnlijke inside job maar kon niks bewijzen. Heb het moeten loslaten nadat zelfs een televisie-item bij Kassa niets opleverde, maar dat vond ik ongelofelijk moeilijk. Er is niet alleen materieel bezit van je afgenomen, maar ook iets met veel emotionele waarde.
Ik hoop echt dat dit voor jou een positievere uitkomst heeft.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik zou dit jaar een keer een dag of twee willen gaan duiken in Zeeland, voor het eerst. Aangezien m'n buddy en ik er nog nooit geweest zijn leek het ons wel een goed idee om even een gids te zoeken die ons een beetje wegwijs kan maken. Iemand tips daarvoor?
Oh, de duikclub uit Arnhem doet er regelmatig een weekend, maar zij eisen een brevet stromingsduiken voor de Oosterschelde geloof ik. Is dat echt nodig, of ook een beetje slimme commerciële koppelverkoop van ze? 😏

Andere vraag meteen: wie heeft er veel ervaring met liveaboards in Egypte en bv ook Malediven, en kan me daar tips over geven? Egypte vind ik gaaf, Malediven spreekt tot de verbeelding (walvishaaien en mantas 😍), en is ook nog niet al te jetlaggy voor een trip van een week...
Planning zou midden oktober of begin november zijn.

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

totalatool schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:29:
Ik zou dit jaar een keer een dag of twee willen gaan duiken in Zeeland, voor het eerst. Aangezien m'n buddy en ik er nog nooit geweest zijn leek het ons wel een goed idee om even een gids te zoeken die ons een beetje wegwijs kan maken. Iemand tips daarvoor?
Oh, de duikclub uit Arnhem doet er regelmatig een weekend, maar zij eisen een brevet stromingsduiken voor de Oosterschelde geloof ik. Is dat echt nodig, of ook een beetje slimme commerciële koppelverkoop van ze? 😏

Andere vraag meteen: wie heeft er veel ervaring met liveaboards in Egypte en bv ook Malediven, en kan me daar tips over geven? Egypte vind ik gaaf, Malediven spreekt tot de verbeelding (walvishaaien en mantas 😍), en is ook nog niet al te jetlaggy voor een trip van een week...
Planning zou midden oktober of begin november zijn.
Ik begin even met een aanname, je zegt duiken in Zeeland, ik ga ervan uit dat je de intentie hebt om in de Oosterschelde te duiken. In de Grevelingen staat geen stroming.

Over het algemeen denk ik dat je als je Advanced Open Water of gelijkwaardig gecertificeerd bent een specialty voor de stroming niet direct nodig is, maar als je nog geen ervaring hebt met duiken met stroming zou ik een duikstek kiezen verder het land in (dus verder naar het Oosten), daar is de stroming minder.

Bij het duiken in de Oosterschelde komt echter meer kijken dan ervaring opdoen met stroming, het stroomt in de Schelde een groot deel van de tijd te hard om te duiken en op dezelfde plaats het water te verlaten waar je erin gegaan bent. En de enige momenten dat dat wel kan is bij hoog- en laagwater, op de kentering.
Daarin schuilen de extra complicaties: Door het getij moet je je duik goed plannen door gebruik te maken van getijdentabellen en de actuele meetgegevens van Rijkswaterstaat. Je gaat X minuten voor de kentering het water in, en dezelfde hoeveelheid minuten na de kentering er weer uit. De stroming draait dus tijdens je duik ook 180 graden.

De combinatie van details over planning, gebruik van de tabellen en actuele meetgegevens, het duikplan en de te verwachten stroming betekent wel dat ik je adviseer om je te laten begeleiden bij je eerste duik in de Schelde.

Maar waarom deze hele rant als je al aangeeft een gids te willen inhuren? Omdat een gids vaak het principe is van "geef een man een vis". Volgende keer heb je weer zijn kennis nodig. Zoek dus iemand die jou kan leren hoe om te gaan met de omstandigheden in Zeeland, dan kan je het volgende keer alleen (met je buddy)

*zucht*

Pagina: 1 ... 47 ... 52 Laatste