Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mja, ik duik nu ook met 6 kg i.p.v. 4 vanwege 2/3 mm lang i.p.v. shorty, maar da's ook veels teveel merk ik. Alles wat ik online las qua verschil gaf +1 kg aan, maar 5 kg is niet lekker te verdelen als er geen halve kilo's zijn :/

Naja, er zijn ergere dingen dan een kilootje teveel bij je dragen :) Red 't er ook wel mee.

't Is ook wel eens lekker om zonder al teveel moeite op 2 meter te kunnen blijven hangen zonder dat je je in (letterlijk) alle bochten moet wringen om je BCD echt volledig leeg te krijgen :+

[ Voor 25% gewijzigd door Osiris op 13-10-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:32
In mijn geval gaat het er ook om dat ik in mijn dumppockets maar 2x2kg kwijt kan en in de trimpockets nog eens 2x1,5kg. Met aluminium en een 5mm heb ik mogelijk net een kilo meer nodig dan dat, hoewel ik dat dus nog moet gaan ondervinden.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
@Osiris, hoe bevalt Egypte tot nu toe?

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ja heel mooi! Wel even wennen aan het feit dat 't Engels af en toe wat beroerd is. De gidsen spreken over 't algemeen redelijk tot harstikke prima Engels, de nog wat lagere medewerkers in "rang" ("helpers" naar ik heb begrepen die zich, als ik het goed begrepen heb, op kunnen werken tot divemaster/instructeurs et c.) spreken maar een paar woordjes Engels, if any.

Verder zijn de vorige duikscholen waar ik ben geweest wat "persoonlijker". Hier voel ik me meer een nummertje. Papierwerk regelen, check-diveje op dag 1 en voor de rest zoek je het maar uit. Deel van de medewerkers doet wel echt z'n best, maar even gezellig een praatje maken is er niet bij, veel verder dan "how are you? good how are you? good." komt het meestal niet. Wel merk je dat degene die het Engels wat beter machtig zijn ook wel wat prateriger zijn, wat op zich ook wel logisch is. Maar ergens ook wel weer jammer.

De riffen zijn hier prachtig qua koraal, zeer veel leven, vanalles en nogwat. Vooral klein grut, maar zo af en toe ook wel wat groters, m.n. als je wat verder de Rode Zee op gaat (zodiac/daytrip). En je hebt hier wel aardig wat te kiezen. Heel week-programma met duikstekken van minibusjes voor kantduiken, zodiacs voor verder het water op tot relaxte dagtrips met de "grote" boot. Dus als je wil kun je aardig wat afduiken :D

En natuurlijk haaien @ Elphinstone 8) Al waren er slechts een paar, het water is schijnbaar nog wat te warm. Dus geen spectaculaire filmpjes van longi's die tussen de groep doorzwemmen helaas ;( Maar wel een paar gezien die eigenlijk geen interesse in ons hadden d:)b

Resort is verder prima, elektriciteit valt zo af en toe een paar seconden uit en de main water pipe was weekje terug gemold, dus die moesten ze snel ff repareren :+ Oh en je darmen moeten even een weekje wennen natuurlijk :X ook al doe je alles met fleswater..

Al met al zeker de moeite waard om eens heen te gaan IMO, maar of ik snel weer eens terug zal gaan, I dunno. Bonaire is ook heel erg leuk. Wel wat minder mooi koraal, maar voelt allemaal toch wat persoonlijker daar (bij VIP Diving iig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Goed om te horen, geniet ervan!
Wij hadden vorig jaar bij Ducks Diving Superior bij Aurora Bay echt wel leuk contact met de gidsen. De twee Egyptenaren die mee gingen duiken spraken heel goed Engels, en er waren ook een Poolse gozer (Xdeep all the way :D) en een gids die Olga heette, die beiden perfect Engels spraken. We hadden echt wel lol met ze, tot dansjes op "Baby Shark" aan toe. Ze hebben in december zelfs nog een digitale Kerstkaart gestuurd met hun hele team uitgedost met kerstmutsjes.
Een half jaar daarvoor heb ik bij Hurghada gedoken met een Nederlandse gids die daar al vele jaren woont, dat was ook echt wel een toffe peer.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dit is hier allemaal Egyptenaren. Op zich harstikke prima, waarom buitenlanders invliegen als je de lokale bevolking ook een baan kunt geven :)

Van wat ik gezien heb, loopt er één niet-Egyptische dame van de administratie rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:16:
Van wat ik gezien heb, loopt er één niet-Egyptische dame van de administratie rond :)
Ik heb geconcludeerd dat Egyptische dames niet bestaan buiten het vliegveld.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

Ik heb geconcludeerd dat Egyptische dames niet bestaan buiten het vliegveld.
Oh, ik heb ze überhaupt nog niet gespot. Naja, wellicht dat die paar dames met hoofddoekjes én Arabisch met het personeel praten ook Egyptisch zijn, maar dat zijn gasten.

Werkende Egyptische vrouwen heb ik ook nog niet gezien nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:09
Vandaag mijn primaire droogpak weer opgehaald en een leenlamp voor Hemmoor aanstaande donderdag en vrijdag :)

Huidige is een beetje aan het overlijden, dus met een schuin oog kijken naar een nieuwe. Ook gehoord dat @Thyraon ook al naar een lamp aan het kijken is :+ Eerst testen voor ik uberhaupt iets koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
Dartlink schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:27:
Vandaag mijn primaire droogpak weer opgehaald en een leenlamp voor Hemmoor aanstaande donderdag en vrijdag :)

Huidige is een beetje aan het overlijden, dus met een schuin oog kijken naar een nieuwe. Ook gehoord dat @Thyraon ook al naar een lamp aan het kijken is :+ Eerst testen voor ik uberhaupt iets koop.
Inderdaad! Ik heb deze op het oog: https://nanight.se/eu/nanight-tech-2-pro.html

Jij al georiënteerd op iets nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:31:
[...]

Inderdaad! Ik heb deze op het oog: https://nanight.se/eu/nanight-tech-2-pro.html

Ah de winkel het had over Seaya, dat je daar over nadacht :P

Ik heb een shortlist

- Ammonite Nautilus
- Halcyon Focus 2.0
- Oceanex Morph
- Of toch een Seaya lamp...

Over elke van bovenstaande zijn wel opmerkingen te vinden. Meh keuzestress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wat een prijzen voor een lamp... :o

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:23

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:31:
[...]

Ik heb deze gehad, denk alleen niet de Pro versie. Had deze destijds gekocht voor Fundies en daar is hij prima voor net zoals alle fundies level duiken.

Het grote zwakke punt vind ik de kabel zelf deze is relatief dun en dus kwetsbaar, bij mij is uiteindelijk de lamp gesneuveld doordat de kabel stuk ging en de batterij dus volliep.
Dartlink schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Ik heb een shortlist

- Ammonite Nautilus
- Halcyon Focus 2.0
- Oceanex Morph
- Of toch een Seaya lamp...

Over elke van bovenstaande zijn wel opmerkingen te vinden. Meh keuzestress.
Na het verhaal hierboven over de Nanight ben ik eigenlijk overgestapt op de Halcyon Focus 2.0 die is een stuk robuster en sinds ik de cave hoek opging ben ik er blij met de robustheid van deze lamp.

Je merkt duidelijk dat deze lamp is gebouwd en ontworpen op de wat technischere duiken. Doordaat je je lichtbundel kan stellen tussen flood en spot ook ideal voor het verlichten van ruimtes en perfect voor communicatie.

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowBumble op 14-10-2023 12:14 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
ShadowBumble schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Ik heb deze gehad, denk alleen niet de Pro versie. Had deze destijds gekocht voor Fundies en daar is hij prima voor net zoals alle fundies level duiken.

Het grote zwakke punt vind ik de kabel zelf deze is relatief dun en dus kwetsbaar, bij mij is uiteindelijk de lamp gesneuveld doordat de kabel stuk ging en de batterij dus volliep.
Een batterij die volloopt bij een defect aan de kabel? Dat lijkt me wel een gigantische design flaw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Osiris schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Een batterij die volloopt bij een defect aan de kabel? Dat lijkt me wel een gigantische design flaw..
Correct dat was mijn conclusie ook. Opzich zit de kabel aan beide uiteinden “gegoten” maar blijkbaar bij iets van spanning op de kabel of een defect op de kabel is dat genoeg om het toch te laten vollopen.

Dat zegt ook wat namelijk over de montage van de lamp dat de kabel dus niet vervangen kan worden want ze lopen direct van de kop naar de batterij zonder rca connectoren die beide compartimenten afgesloten houden bij een defect. (Althans bij mijn versie van de Nanight Tech2 misschien dat ze het bij de pro versie gefikst hebben maar dus goed om op te letten en vragen over te stellen).

[ Voor 10% gewijzigd door ShadowBumble op 14-10-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Naja, die Pro kun je voor paar honderd euro meer ook krijgem met E/O-connector, dus wellicht werkt dat beter.

Heb zelf als tropen-duiker geen ervaring met dit soort fratsen though :P

Alhoewel, Marsa Alam is subtropisch :o Voor 't eerst dat ik buiten de tropen duik, jeetje. 't Wordt nog wel eens wat met mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:12:
[...]
Na het verhaal hierboven over de Nanight ben ik eigenlijk overgestapt op de Halcyon Focus 2.0 die is een stuk robuster en sinds ik de cave hoek opging ben ik er blij met de robustheid van deze lamp.

Je merkt duidelijk dat deze lamp is gebouwd en ontworpen op de wat technischere duiken. Doordaat je je lichtbundel kan stellen tussen flood en spot ook ideal voor het verlichten van ruimtes en perfect voor communicatie.
Ik twijfel dus enorm over de Focus inderdaad, nadeel voor mij is dat ik de vierkante spot echt niet mooi vind. Daarnaast nu al van drie mensen onafhankelijk van elkaar gehoord dat de magneetschakelaar bij hen kapot is gegaan door roest :(

De Ammonite vind ik de spot wel mooi, maar heeft haast geen corona. Maar meerdere duikers die er enthousiast over zijn.

Oceanex Morph is nog vrij nieuw op de markt, Sprak een Tech2 duiker die er laaiend enthousiast over is.

Seaya ook mega nieuw, en moet zich ook bewijzen. Maar Seaya kan ik dus gaan testen binnenkort. Oceanex ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Praat me er niet over inderdaad :P Mijn budget is ongeveer 1000 euro voor de lampkop alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:14:
[...]

Praat me er niet over inderdaad :P Mijn budget is ongeveer 1000 euro voor de lampkop alleen.
Ik ben benieuwd of ik ooit die kant op ga, maar nu was mijn eerste gedachte: voor dat geld kan ik een week all-in op een liveaboard of vanuit een resort in Egypte duiken. :o
Ik duik nu met een Chinees Sofirn lampje van Amazon dat prima werkt voor wat ik nu nodig heb. Kostte me €46,99.
Van de andere kant, mijn ademautomaten waren ook niet goedkoop en ik begin al heel langzaam te kijken naar een mooiere computer (lees Shearwater Perdix 2), ondanks dat de computer die ik nu heb prima bevalt en die Perdix enorme overkill is.

[ Voor 4% gewijzigd door totalatool op 14-10-2023 14:24 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Ik twijfel dus enorm over de Focus inderdaad, nadeel voor mij is dat ik de vierkante spot echt niet mooi vind.
Alsof de rest van je gear erg modieus is :) Als je hem te ver doordraait krijg je inderdaad een "vierkantje" maar als je net op dat randje zit is het een prima spot voor comms.

De Magneetswitch ja dat is wel een dingetje maar ook een beetje geval eigen onhandigheid door stug de schakelaar iedere keer om proberen te zetten als hij "vast/vergrendeld" staat. Dan schraap je steeds verder het laagje eraf en uiteindelijk zal hij dan gaan roesten en moet je hem vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:28:
[...]

Alsof de rest van je gear erg modieus is :) Als je hem te ver doordraait krijg je inderdaad een "vierkantje" maar als je net op dat randje zit is het een prima spot voor comms.

De Magneetswitch ja dat is wel een dingetje maar ook een beetje geval eigen onhandigheid door stug de schakelaar iedere keer om proberen te zetten als hij "vast/vergrendeld" staat. Dan schraap je steeds verder het laagje eraf en uiteindelijk zal hij dan gaan roesten en moet je hem vervangen.
Haha fair fair, maar ik moet alles natuurlijk wel in modieus duiker-zwart hebben :P

Heb op mijn bestaande Lightmonkey een nieuwe LED gesoldeerd, en ligt nu al zo'n 7 uur lang aan in een bak met water. En die doet het nog steeds, haalt in ieder geval de druk eraf om direct een nieuwe te moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:39:
[...]

Haha fair fair, maar ik moet alles natuurlijk wel in modieus duiker-zwart hebben :P
De Focus 2.0 is er nu ook in modieus zwart :+
Dartlink schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:39:
[...]
Heb op mijn bestaande Lightmonkey een nieuwe LED gesoldeerd, en ligt nu al zo'n 7 uur lang aan in een bak met water. En die doet het nog steeds, haalt in ieder geval de druk eraf om direct een nieuwe te moeten kopen.
Ah dat is zeker weer goed nieuws dan ! Scheelt het blijft echt een dure uitgave een nieuwe lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Bah, duiker omgekomen in Goes: https://nos.nl/l/2494082
Als je het originele bericht leest is het wel iets genuanceerder, de duiker was kennelijk nog bezig te water te gaan en werd daarbij onwel.

[ Voor 56% gewijzigd door totalatool op 14-10-2023 17:18 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Beetje misleidende titel idd, je kunt beter "man in duikpak" noemen.

Of krijg ik ook de stempel "duiker" als m'n minibus morgen frontaal tegen een vrachtwagen aanrijdt? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

De Focus 2.0 is er nu ook in modieus zwart :+

[...]

Ah dat is zeker weer goed nieuws dan ! Scheelt het blijft echt een dure uitgave een nieuwe lamp.
* Dartlink klikt op Buy Now :+

Jup, origineel zat er een 6 volt LED in, maar die ging me afgelopen dinsdag in Slijk na een uur kapot. Nu even een 12 volt ingezet (minder dimstanden nu). Die lijkt stabiel. Nog even op zoek naar een goede kwaliteit 6 volt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:38:
Beetje misleidende titel idd, je kunt beter "man in duikpak" noemen.

Of krijg ik ook de stempel "duiker" als m'n minibus morgen frontaal tegen een vrachtwagen aanrijdt? 🤔
Eens, volgens mij is het alleen gedefinieerd van moment van spullen aandoen tot moment van uitkleden als "duik". Dusja theoretisch gezien hebben gelijk, ben het er alleen niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Aha. Geen idee welke instanties iets een officiële duiker maakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
De duikpolitie natuurlijk! :+

Nee was volgens mij ook een verzekerings dingetje, net al even gezocht maar kan de link niet vinden om het te onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:38:Of krijg ik ook de stempel "duiker" als m'n minibus morgen frontaal tegen een vrachtwagen aanrijdt? 🤔
Minibus vanuit regio Marsa Alam... Ga je naar Abu Ghusun?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:50:
[...]

Minibus vanuit regio Marsa Alam... Ga je naar Abu Ghusun?
Helaas niet. Stond wel op de planning, maar voor die trip was een minimum van 8 personen en we kwamen maar tot 5. Nu maar even naar de buren bij Shoni Bay, 5 minuutjes verderop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:27
totalatool schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Ik ben benieuwd of ik ooit die kant op ga, maar nu was mijn eerste gedachte: voor dat geld kan ik een week all-in op een liveaboard of vanuit een resort in Egypte duiken. :o
Ik duik nu met een Chinees Sofirn lampje van Amazon dat prima werkt voor wat ik nu nodig heb. Kostte me €46,99.
Van de andere kant, mijn ademautomaten waren ook niet goedkoop en ik begin al heel langzaam te kijken naar een mooiere computer (lees Shearwater Perdix 2), ondanks dat de computer die ik nu heb prima bevalt en die Perdix enorme overkill is.
Als je een werkende computer hebt dan zou ik eerdere een knappe lamp kopen.
Heb je meer lol van, je kan dan goed kleur herintroduceren op diepte.
Uiteindelijk kom je om dingen te bekijken.
Lamp gebruik ik vrijwel de gehele duik, computer kijk ik af en toe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
leonbong schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Als je een werkende computer hebt dan zou ik eerdere een knappe lamp kopen.
Heb je meer lol van, je kan dan goed kleur herintroduceren op diepte.
Uiteindelijk kom je om dingen te bekijken.
Lamp gebruik ik vrijwel de gehele duik, computer kijk ik af en toe op.
Ja klopt, helemaal mee eens hoor. Ik wilde alleen even m'n eigen irrationaliteit benadrukken. :D

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Dank nog voor deze tip. Het heeft mij en mijn buddy samen ruim €100 gekost en dan heb ik niet eens een stempel besteld. Ik vond die fish-id blaadjes zo leuk. :D

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:06:
Daar zijn ze in de winkel inderdaad enthousiast over, maar volgens mij moet dat merk (zoals jij al zei) zich nog bewijzen en daarbij vind ik het nog steeds te prijzige lampen. Ik ga zeker geen grotduiken doen en voorlopig ook geen Tech 1 of andere fratsen. Denk dat een Seaya/Halcyon overkill is, ik hou liever wat geld over om bv. een betere computer of analyzer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Oh ja, deze vond ik ook wel interessant. Maar bij de winkel zijn ze volgens mij van Ammonite afgestapt om issues met de batterijen die (sneller?) vol zouden lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:53:
[...]

Daar zijn ze in de winkel inderdaad enthousiast over, maar volgens mij moet dat merk (zoals jij al zei) zich nog bewijzen en daarbij vind ik het nog steeds te prijzige lampen. Ik ga zeker geen grotduiken doen en voorlopig ook geen Tech 1 of andere fratsen. Denk dat een Seaya/Halcyon overkill is, ik hou liever wat geld over om bv. een betere computer of analyzer te kopen.
Ik gok ook dat de marge van die lampen behoorlijk leuk is voor hen :P

En over die ammonite, gaan ze nu toch weer een beetje naar kijken. Want er is toch vraag naar.

Eerst maar testen voor ik weer veel geld ga uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:09:
Eerst maar testen voor ik weer veel geld ga uitgeven.
Waar/wanneer ga je die Seaya testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:10:
[...]

Waar/wanneer ga je die Seaya testen?
Aanstaande donderdag/vrijdag Hemmoor :)

https://seaya.com/en/produkt/led-30w-narrow/

Heb deze set van ze meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:14:
Aanstaande donderdag/vrijdag Hemmoor :)

https://seaya.com/en/produkt/led-30w-narrow/

Heb deze set van ze meegekregen.
Ah, nice! Ben benieuwd, ik zou toch liever een lamp met variabele focus hebben. Zo'n superstrakke beam van 6 graden is lekker voor communicatie maar lijkt me vrij irritant om goed naar (grotere) objecten te kijken onder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:16:
[...]

Ah, nice! Ben benieuwd, ik zou toch liever een lamp met variabele focus hebben. Zo'n superstrakke beam van 6 graden is lekker voor communicatie maar lijkt me vrij irritant om goed naar (grotere) objecten te kijken onder water.
Dimbaar staat bij mij op plek 1 in functies. Ik heb heel lang getwijfeld om zonder focus te doen, onder het mom van wat er niet op zit kan ook niet kapot. Maar toch paar cave buddies hebben me overtuigd om ook focusbaar te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:18:
Maar toch paar cave buddies hebben me overtuigd om ook focusbaar te nemen.
Oh grappig, ik zou denken dat het voor grotduikers vooral fijn is om een strakke beam te hebben voor communicatie. Maar ook daar dus toch behoefte aan bredere floodlights?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

Oh grappig, ik zou denken dat het voor grotduikers vooral fijn is om een strakke beam te hebben voor communicatie. Maar ook daar dus toch behoefte aan bredere floodlights?
Ja blijkbaar, om even de volledige grot te verlichten ofzo. Geen idee, nog nooit in een grot gezeten. Ik wil roest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Ja blijkbaar, om even de volledige grot te verlichten ofzo. Geen idee, nog nooit in een grot gezeten. Ik wil roest :+
Lekker de lamp op flood en de hele boel verlichting zodat je veel meer ziet ;) Als je comms nodig hebt terug naar lightsaber modus. Meestal doet de voorste duiker het maar eigenlijk kan iedereen het doen in het team.

Variabel is fijn of je moet nog specifieke floodlampen meenemen voor foto's of video :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:46:
[...]

Lekker de lamp op flood en de hele boel verlichting zodat je veel meer ziet ;) Als je comms nodig hebt terug naar lightsaber modus. Meestal doet de voorste duiker het maar eigenlijk kan iedereen het doen in het team.

Variabel is fijn of je moet nog specifieke floodlampen meenemen voor foto's of video :+
Vergeet ook niet om de XK dan mee te nemen voor al die uitrusting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 06:41:
[...]

Vergeet ook niet om de XK dan mee te nemen voor al die uitrusting :+
Echt niet, de XK staat nog op het lijstje “Willen” maar daarna :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ShadowBumble schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:46:
Precies, variabele focus en dimbaar licht zijn wel vereisten wat mij betreft. En een E/O cord, dan kan ik er nu een kleinere accu bij kopen en tegen de tijd dat ik langer/kouder (met heating) ga duiken een zwaardere accu aan hangen.

Laatste paar duiken waren trouwens zo lang dat ik nu sterk overweeg om van de winter toch even een P-valve in te laten bouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:28:
[...]

Laatste paar duiken waren trouwens zo lang dat ik nu sterk overweeg om van de winter toch even een P-valve in te laten bouwen :+
Ik heb 3 jaar een P-Valve op mijn pak gehad en nooit gebruikt sinds ik Fundies heb gedaan kan ik gewoon niet meer zonder dat ding, het is gewoon pure comfort tijdens duiken. Heb mij altijd afgevraagd waarom ik dat de eerste 3 jaar niet had gedaan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Let it goooo, let it goooo!

Ik gebruik 'm eigenlijk alleen als ik langer dan een uur onder water ben. Over hele dag in droogpak sta :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Zo, lekker fris hier NL, weer wat anders dan de 34 °C van Marsa Alam :X

Maar ik moet wel zeggen: het koraal in de rode zee is wel heel erg kleurrijk t.o.v. de andere plekken waar ik tot nog toe ben geweest! (Caribisch gebied, Kaapverdië, Thailand.) Zeker de moeite waard om eens heen te gaan en dan kan ik Marsa Alam ook zeker aanraden.

Eens kijken of ik de komende dagen, nu ik nog vrij ben, iets van een videootje in elkaar kan flansen.

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 17-10-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:24:
Eens kijken of ik de komende dagen, nu ik nog vrij ben, iets van een videootje in elkaar kan flansen.
Nou, dat gaat je vast lukken! Ik ben alvast benieuwd. :)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Nou, dat gaat je vast lukken! Ik ben alvast benieuwd. :)
Pin me d'r niet op vast. Ben na al die jaartjes nog steeds geen held in onderwater videootjes maken. Vaak zijn de filmpjes veels te kort, zodat je amper editing-ruimte hebt. Geen ruimte voor fade-in/fade-outs, mocht dat gewenst zijn e.d.

Naja, kijk wel eventjes :) Sowieso kan ik wat shots van de woestijn/rode zee laten zien met een paar seconden Longi in between en het daar bij laten _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:01:
[...]

Pin me d'r niet op vast. Ben na al die jaartjes nog steeds geen held in onderwater videootjes maken. Vaak zijn de filmpjes veels te kort, zodat je amper editing-ruimte hebt. Geen ruimte voor fade-in/fade-outs, mocht dat gewenst zijn e.d.

Naja, kijk wel eventjes :) Sowieso kan ik wat shots van de woestijn/rode zee laten zien met een paar seconden Longi in between en het daar bij laten _O-
Anders mik je alles in de Gopro Quick app en laat je die er iets moois van maken. Met iets meer moeite klik je volgens mij ergens een highlight in een video om zeker te weten dat ie dat fragment meepakt, maar weet niet zeker hoe dat werkt.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mja, dat was het plan, maar m'n GoPro z'n WiFi-connectivity gaf er op vakantie de brui aan. Ik kon 'em nog wel via BT besturen, maar media overzetten ho maar. En had geen trek om factory resets op vakantie te gaan doen ;)

Kijk thuis wel even of ik somehow de bestanden alsnog in de app kan importeren, anders zelf met een editor aan de slag :)

Sowieso moet er wss nog wel e.e.a. aan de witbalans gesleuteld worden. Ik heb deze vakantie wat anders qua ProTune-opties gedaan als in "flat" kleurtjes en een vaste witbalans. Dit om te voorkomen dat de GoPro er in al zijn "wijsheid" er steeds wat anders van maakt in hetzelfde shot. Ergens op het internet gelezen :P Geen idee of de Quick app fatsoenlijke witbalans-opties heeft.

[ Voor 45% gewijzigd door Osiris op 18-10-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Da's een goeie. Ik heb ook gemerkt dat m'n GoPro tijdens een shot wisselt van witbalans. Daar is moeilijk tegenop te editen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik zit nu even de videootjes op de PC te bekijken, maar de kleuren zijn echt ronduit beroerd.. Vraag me af of ik dat nog recht kan zetten met softwarematige aanpassingen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:54:
Ik zit nu even de videootjes op de PC te bekijken, maar de kleuren zijn echt ronduit beroerd.. Vraag me af of ik dat nog recht kan zetten met softwarematige aanpassingen :X
Hoogstwaarschijnlijk wel, zeker als je op "flat" kleuren hebt geschoten.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantius
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-09 08:15
Osiris schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:24:
Sowieso moet er wss nog wel e.e.a. aan de witbalans gesleuteld worden. Ik heb deze vakantie wat anders qua ProTune-opties gedaan als in "flat" kleurtjes en een vaste witbalans. Dit om te voorkomen dat de GoPro er in al zijn "wijsheid" er steeds wat anders van maakt in hetzelfde shot. Ergens op het internet gelezen :P Geen idee of de Quick app fatsoenlijke witbalans-opties heeft.
De makkelijkste optie (zeker niet altijd perfect, maar aardig goed voor snelle resultaten) is meestal de Dive+ app. Daar zit een kleurcorrectie optie in die vooral veel rood toevoegt, maar bij standaard gopro beelden leuke resultaten geeft met precies 0 moeite. Download hem eens op je mobiel en kijk wat er gebeurt zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Wij zijn zojuist Hemmoor "ontvlucht". Behoorlijke wolk breuken en code rood een paar kilometer ten noorden van ons :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik heb vandaag de stalen backplate met deluxe harnas op m'n Xdeep Zen wing verwisseld voor een aluminium backplate met standaard webbing. Proefduik gemaakt in Enschede, heb ik alsnog geen lood nodig icm m'n 5mm wetsuit en een stalen 10. Ook bij 50 bar kon ik met lege wing vrij eenvoudig dalen door gewoon uit te ademen. Dat had ik dus niet verwacht...

Benieuwd hoe dat straks in de Rode Zee gaat met een alu fles.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:31:
Ik heb vandaag de stalen backplate met deluxe harnas op m'n Xdeep Zen wing verwisseld voor een aluminium backplate met standaard webbing. Proefduik gemaakt in Enschede, heb ik alsnog geen lood nodig icm m'n 5mm wetsuit en een stalen 10. Ook bij 50 bar kon ik met lege wing vrij eenvoudig dalen door gewoon uit te ademen. Dat had ik dus niet verwacht...

Benieuwd hoe dat straks in de Rode Zee gaat met een alu fles.
Wacht. Was je er gisteravond? :p dan hele grote kans dat ik je onbewust gezien heb!

Volgens mij is het "maar" een kilo verschil tussen beide backplates. Zolang je maar op je diepste punt nog omhoog kan zwemmen met volle flessen. En met lege flessen je veiligheidstop kan doen dan is 't prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 07:35:
[...]

Wacht. Was je er gisteravond? :p dan hele grote kans dat ik je onbewust gezien heb!

Volgens mij is het "maar" een kilo verschil tussen beide backplates. Zolang je maar op je diepste punt nog omhoog kan zwemmen met volle flessen. En met lege flessen je veiligheidstop kan doen dan is 't prima :)
Ja ik was daar gisteravond met m'n buddy van iets over zeven tot een uur of half elf. 😊

Het verschil tussen m'n Zen deluxe staal met grote loodpockets en de Zen standaard aluminium met kleine pockets is ongeveer 2,7kg. De alu plaat zelf is ruim 2kg lichter en ook iets dikker, dus die verplaatst iets meer water en is puur obv volume dus ook nog iets positiever. Daarbij mis ik dus wel een klein beetje positiviteit van de padding op het deluxe harnas, maar veel zal dat echt niet zijn. Ik begon met 3kg lood, maar zonk als een baksteen. Een kilo eraf hielp veel te weinig, nog een kilo eraf hielp nog steeds niet genoeg, dus alles er maar uit gegooid.
Ik had ook op diepte met volle fles maar heel weinig lucht in m'n bcd. Als m'n wing zou falen dan zou ik daar volgens mij makkelijk tegenop kunnen vinnen. En zoals gezegd, met 50 bar en nauwelijks tot geen lucht in m'n wing kon ik zonder te vinnen naar beneden komen, dus lijkt mij een safety stop ook makkelijk.
Ik kreeg er juist langzaam maar zeker meer lol in om puur op ademhaling m'n positie te veranderen en kon voor het eerst als een boeddha hangen in het water, met benen gekruist en armen over elkaar.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

Ja ik was daar gisteravond met m'n buddy van iets over zeven tot een uur of half elf. 😊
Had één van jullie toevallig alle duikspellen in een grote rugtas zitten? :P
Het verschil tussen m'n Zen deluxe staal met grote loodpockets en de Zen standaard aluminium met kleine pockets is ongeveer 2,7kg. De alu plaat zelf is ruim 2kg lichter en ook iets dikker, dus die verplaatst iets meer water en is puur obv volume dus ook nog iets positiever. Daarbij mis ik dus wel een klein beetje positiviteit van de padding op het deluxe harnas, maar veel zal dat echt niet zijn. Ik begon met 3kg lood, maar zonk als een baksteen. Een kilo eraf hielp veel te weinig, nog een kilo eraf hielp nog steeds niet genoeg, dus alles er maar uit gegooid.
Ik had ook op diepte met volle fles maar heel weinig lucht in m'n bcd. Als m'n wing zou falen dan zou ik daar volgens mij makkelijk tegenop kunnen vinnen. En zoals gezegd, met 50 bar en nauwelijks tot geen lucht in m'n wing kon ik zonder te vinnen naar beneden komen, dus lijkt mij een safety stop ook makkelijk.
Ik kreeg er juist langzaam maar zeker meer lol in om puur op ademhaling m'n positie te veranderen en kon voor het eerst als een boeddha hangen in het water, met benen gekruist en armen over elkaar.
Nice! Goed bezig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:22:
[...]
Had één van jullie toevallig alle duikspellen in een grote rugtas zitten? :P
Buddy ja, die testte meteen z'n nieuwe rugtas voor Egypte. :D

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:42:
[...]

Buddy ja, die testte meteen z'n nieuwe rugtas voor Egypte. :D
Haha dan hebben we volgens mij samen in de lift naar beneden gestaan :P Ik was degene met die dubbelset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Haha idd. Da's ook toevallig. 😁

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

Over een paar dagen zit ik met mijn vrouw en mijn dochter in Hurghada. Ik zou als ik er toch ben graag een paar duikjes willen meepikken. Mijn vrouw en dochter duiken niet. Hebben jullie ervaringen met duikcentra daar? Aanbevelingen, of juist afraders?

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:23
Ik heb goede ervaringen met Blue Paradise, is (was?) een Belgisch stel die dat runt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Glewellyn schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:21:
Over een paar dagen zit ik met mijn vrouw en mijn dochter in Hurghada. Ik zou als ik er toch ben graag een paar duikjes willen meepikken. Mijn vrouw en dochter duiken niet. Hebben jullie ervaringen met duikcentra daar? Aanbevelingen, of juist afraders?
Vrienden zweren bij Voodoo Divers, een shop met Nederlandse staf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

Dank voor alle suggesties! Na mijn vakantie zal ik mijn ervaringen hier delen.

*zucht*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirodr01
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
Wij hebben gedoken met funny divers in Hurghada, kregen goede recensies op Google maar was zelf niet onder de indruk, boot veel te vol gepakt en guides die drukker waren met de dames dan andere zaken.

In augustus ook nog naar Marsa Alam geweest met mijn jongere broertje. Omwille van hem gekozen voor een rustig resort een geen liveaboard, maar viel helaas toch wel wat tegen. Het resort, de Oasis, was prima, maar het kantduiken stond toch wel in schril contrast met de liveaboard vanuit Hurghada eerder dit jaar, met name door de mindere zichtbaarheid tijdens veel duiken. Maar m'n broertje heeft zn OW gehaald en het waren leuke 2 weken, maar niet mega indrukwekkend. Toch een aardige montage nog van weten te maken, voor wie het leuk vindt; :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
pirodr01 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:36:
In augustus ook nog naar Marsa Alam geweest [knip], maar het kantduiken stond toch wel in schril contrast met de liveaboard vanuit Hurghada eerder dit jaar, met name door de mindere zichtbaarheid tijdens veel duiken. []
Toch een aardige montage nog van weten te maken, voor wie het leuk vindt; :)

[YouTube: Diving Marsa Alam, Red Sea Egypt 2023 4k | Sony A7SIII | Nauticam NA-A7SIII]
Als ik me niet vergis herken ik Sha'ab Samadai, maar in elk geval Abu Ghusun. Op welke stekken ben je nog meer geweest?
Ik vind het nog altijd toffe beelden, mooi gemonteerd ook.
Ik heb vorig jaar trouwens geen enkel soort inktvis gezien daar. Verrassend dat jij er pijlinktvissen, sepia's en octopussen hebt gezien!

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirodr01
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
totalatool schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Als ik me niet vergis herken ik Sha'ab Samadai, maar in elk geval Abu Ghusun. Op welke stekken ben je nog meer geweest?
Ik vind het nog altijd toffe beelden, mooi gemonteerd ook.
Ik heb vorig jaar trouwens geen enkel soort inktvis gezien daar. Verrassend dat jij er pijlinktvissen, sepia's en octopussen hebt gezien!
Thnx! :) We hebben verschillende varianten gedoken (in totaal 22 duiken) bij Marsa Abu Dabbab, Marsa Assalai, Abu Ghusun, Marsa Egla, Marsa Samadai, Marsa Shagra, Marsa Shuni, Shuni Bay, Sharm Abu Dabbab (en nog een paar geloof ik maar heb mn logboek zo niet bij de hand).
Meerdere keren inktvis gezien idd, en opvallend veel pijlinktvissen/calamari's, en ook overdag terwijl ze naar mijn weten meer in de nacht actief zijn, verbaasde mij ook idd! Wellicht zijn we een beetje verwend geraakt na onze eerder liveaboard in Hurghada, want hebben idd best mooie vissen gezien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehv_BramBo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 00:21
Soms is het lastig om een activiteit te vinden die het hele gezin, inclusief twee pubers, leuk vindt. Wellicht voor sommige van jullie herkenbaar? :D Gelukkig houden we allemaal van duiken. En samen zijn we lid van een familie-duikvereniging. Twee weken gelden waren we, met de duikclub, aan de Spaanse Costa Brava. Daarnaast geniet ik, zonder gezin, o.a. van grotduiken. Deze zomer was ik daarom in Frankrijk (de Lot). Van beide weken heb ik een filmpje gemaakt die ik graag wil delen. Hopelijk leuk om te kijken, met dit druilerige herfstweer.

Scyllus Funkamp 2023 - Beneath the Spanish Sun: Diving the Costa Brava

Journey Below: Cave Diving the Lot

[ Voor 15% gewijzigd door Ehv_BramBo op 01-11-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ehv_BramBo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:39:
Soms is het lastig om een activiteit te vinden die het hele gezin, inclusief twee pubers, leuk vindt. Wellicht voor sommige van jullie herkenbaar? :D
Absoluut, zelfde situatie hier maar daar hebben we een oplossing voor. Mijn gezin houd namelijk totaal niet van duiken dus de oplossing was simpel we hebben vakantie voor de familie en ik heb additioneel duiktrips van variable lengte :P
Feest der herkenning inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehv_BramBo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 00:21
ShadowBumble schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:07:
[Absoluut, zelfde situatie hier maar daar hebben we een oplossing voor. Mijn gezin houd namelijk totaal niet van duiken dus de oplossing was simpel we hebben vakantie voor de familie en ik heb additioneel duiktrips van variable lengte :P
Ook mooi :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik zit even te kijken naar een duikverzekering, omdat de polis van mijn doorlopende reisverzekering erg vaag is over scuba duiken.
Wie heeft er ervaring met DAN?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:19:
Ik zit even te kijken naar een duikverzekering, omdat de polis van mijn doorlopende reisverzekering erg vaag is over scuba duiken.
Ik heb een verzekering bij DAN. No-brainer voor € 98 per jaar; de dekking is uitgebreider en minder ingewikkeld dan bij m'n normale zorgverzekering en ze zijn een autoriteit op gebied van duikmedische zaken.

Gelukkig nog nooit nodig gehad maar ik lees (op Reddit en Scubaboard) alleen maar positieve verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:19:
Daar ben ik verzekerd. Gelukkig nog nooit gebruik van hoeven te maken. Wel een aantal keer mail gestuurd over medische vraagstukken en al die tijd netjes beantwoord :)

Voor mij is het vooral geruststelling dat wanneer ik wel iets heb, met één telefoontjes het geregeld zou worden. En niet wordt gegekeken of mijn normale reisverzekering of ziektepolis het wel zou dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik twijfel tussen Bronze en Silver, omdat ik alleen recreatief duik en al een doorlopende reisverzekering heb.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:24:
Wel een aantal keer mail gestuurd over medische vraagt stukken en al die tijd netjes beantwoord :)
Dit is ook een voordeel van DAN ja; ook zonder incident/noodsituatie kan je ze bereiken voor duikmedische vragen. Hoef ik bij Univé niet te proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:25:
Ik twijfel tussen Bronze en Silver, omdat ik alleen recreatief duik en al een doorlopende reisverzekering heb.
Ik ben voor Silver gegaan omdat ik niet het risico wil lopen gesteggel te krijgen over "was het recreational of technical diving". Bronze dekt expliciet alleen recreational diving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:30:
[...]

Ik ben voor Silver gegaan omdat ik niet het risico wil lopen gesteggel te krijgen over "was het recreational of technical diving". Bronze dekt expliciet alleen recreational diving.
Die is vrij goed gedefinieerd. Recreatief is max 40 meter, max 40% zuurstof en voor grotten/cenotes tot maximaal daglicht deel + maximaal 40 meter horizontaal EN verticaal.

Technisch zitten ook voorwaarden aan, max 1.4 ppo2 bij duikfase, 1.6 in Deco fase. Maar de meest interessante is maximaal 3.95 ppN2 op elk moment. Betekend dus dat je niet met lucht naar zeg 41 meter mag :+ wie was alweer padi tec opgeleid hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Zelf heb ik Pro Silver, omdat ik dus wel technisch duik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:34:
Zelf heb ik Pro Silver, omdat ik dus wel technisch duik :)
Het "Pro" component is dan omdat je ook lesgeeft, denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:35:
[...]

Het "Pro" component is dan omdat je ook lesgeeft, denk ik?
Jup. Zit stuk professionele aansprakelijkheid in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Heb even de info sheet erbij gepakt. En ik zie dat bij brons maximaal 50k wordt vergoed voor medische noodbehandeling en ziekenhuis opname. En silver onbeperkt. Zeker in Amerika ofzo kom je vrij snel aan die bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:39:
Heb even de info sheet erbij gepakt. En ik zie dat bij brons maximaal 50k wordt vergoed voor medische noodbehandeling en ziekenhuis opname. En silver onbeperkt. Zeker in Amerika ofzo kom je vrij snel aan die bedragen.
Ah ja, dat was inderdaad mijn andere overweging voor Silver. Met transport, spoedopname, behandeling en repatriëring is € 50K krap, zeker in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:42:
[...]

Ah ja, dat was inderdaad mijn andere overweging voor Silver. Met transport, spoedopname, behandeling en repatriëring is € 50K krap, zeker in het buitenland.
Precies, hier in Nederland geloof ik het wel. Dat gaat gewoon 112 worden met "reguliere" ziekenhuis opname. Maar zo snel ik over de grens ben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:39:
Dat was ook voor mij de reden om direct naar Sport Silver te gaan. Het prijsverschil tussen Bronze en Silver was in dat opzicht verwaarloosbaar. Daarnaast wist ook ook al destijds dat ik de technische hoek op wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:44:
[...]

Precies, hier in Nederland geloof ik het wel. Dat gaat gewoon 112 worden met "reguliere" ziekenhuis opname. Maar zo snel ik over de grens ben...
Over het algemeen dekt DAN ook alleen de kosten die je zorgverzekering niet dekken. Dus alle kosten komen eerst uit je zorgverzekering en daarna kan je aanspraakmaken op je DAN verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:46:
[...]

Over het algemeen dekt DAN ook alleen de kosten die je zorgverzekering niet dekken. Dus alle kosten komen eerst uit je zorgverzekering en daarna kan je aanspraakmaken op je DAN verzekering.
Precies. Das achteraf. Maar op het moment dat er iets gebeurt bel ik ze denk ik. En dan regelen ze het wel als ik het begrijp. Administratie komt later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:47:
[...]

Precies. Das achteraf. Maar op het moment dat er iets gebeurt bel ik ze denk ik. En dan regelen ze het wel als ik het begrijp. Administratie komt later wel.
Absoluut, bij duikzaken zou ik direct DAN bellen ongeacht wat mijn eigen verzekering aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:48:
[...]

Absoluut, bij duikzaken zou ik direct DAN bellen ongeacht wat mijn eigen verzekering aangeeft.
Ik weet alleen niet wat ik zou doen binnen Nederland.

Eenmaal een incident meegemaakt van een ander, die deed een opstijging van 30 meter in 30 seconden. En werd vervolgens door de huisartsenpost naar huis gestuurd om te kijken hoe het morgen voelt... Half uur later en een belletje van mij naar diezelfde HAP zat de beste jongen in een ambu naar het AMC :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:50:
[...]

Ik weet alleen niet wat ik zou doen binnen Nederland.

Eenmaal een incident meegemaakt van een ander, die deed een opstijging van 30 meter in 30 seconden. En werd vervolgens door de huisartsenpost naar huis gestuurd om te kijken hoe het morgen voelt... Half uur later en een belletje van mij naar diezelfde HAP zat de beste jongen in een ambu naar het AMC :+
Ik hoop dat ik de keuze vooral niet hoef te maken, maar ik denk dat het een dubbel belletje wordt in dat geval en waarschijnlijk alsnog DAN eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:54:
[...]

Ik hoop dat ik de keuze vooral niet hoef te maken, maar ik denk dat het een dubbel belletje wordt in dat geval en waarschijnlijk alsnog DAN eerst.
Daar heb ik dan weer een quote van om dat absoluut niet te doen. Iets met twee helikopters die ineens wilden landen voor hetzelfde ongeval :+

Eén van de twee bellen, aanstaande zaterdag ben ik bij hyperbare geneeskunde in het AMC. Zal eens vragen naar wat hun voorkeur heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:55:
[...]

Eén van de twee bellen, aanstaande zaterdag ben ik bij hyperbare geneeskunde in het AMC. Zal eens vragen naar wat hun voorkeur heeft :)
Oh gaaf, ben benieuwd post het hier even dan :D weten we dat ook gelijk weer haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
Dan Silver hier, family pakket want eega is beste buddy. Met name wat al gesteld is: in het buitenland geen gezeur riskeren. Andere insteek: je gaat voor 100-en tot 1000-en tot 10.000-en euros duiken per jaar ga je zeuren over een paar tientjes om dat goed te verzekeren :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mijn zorgverzekering (ONVZ) schijnt überhaupt geen onderscheid meer te maken over "standaard" en "gevaarlijke" sporten toen ik ze eens vroeg waarom ze geen specifieke voorwaarden voor duiken in hun polis hadden staan, zoals andere verzekeringen dat wel doen.

Misschien gunstig, misschien juist ruimte voor veel discussie.. Maar ONVZ staat wel bekend als "niet-moeilijk doen"-verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:22:
Mijn zorgverzekering (ONVZ) schijnt überhaupt geen onderscheid meer te maken over "standaard" en "gevaarlijke" sporten toen ik ze eens vroeg waarom ze geen specifieke voorwaarden voor duiken in hun polis hadden staan, zoals andere verzekeringen dat wel doen.

Misschien gunstig, misschien juist ruimte voor veel discussie.. Maar ONVZ staat wel bekend als "niet-moeilijk doen"-verzekeraar.
Hebben zij niet een clausule die iets zegt van "zorg in het buitenland vergoed tot aan Nederlandse tarieven"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dat zou nog wel eens kunnen en dan ben je natuurlijk al snel de sjaak. M'n reisverzekering met werelddekking zou dat vervolgens wel weer moeten opplussen, maar wellicht heeft díe wel weer wél allemaal "gevaarlijke sport"-uitzonderingen.. -O- Al geldt dat bij Univé geloof ik voor wrak- en grotduiken. Niet regulier recreatief. Tec doe ik toch (nog?) niet aan :+
Pagina: 1 ... 46 ... 52 Laatste