Hier een mooi artikel van DAN over het (placebo-)verband tussen Nitrox en vermoeidheid. Met quotes van über-eindbaas Richard Harris
Ik ga ondertussen richting Extended Range Diver, dat wil zeggen dat je een stage bottle mag meenemen om onbeperkt te decompresseren. Momenteel mag ik als Gevorderd Nitrox Duiker mijn deco inkorten met een stage wanneer de trappen maximaal 20 minuten bedragen.T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:14:
Maar daarvoor heb ik aankomende donderdag en zaterdag eerst theorie en praktijk voor de nitrox basis cursus (tot 40% dus). Het is niet dat ik daar van plan ben veel mee te duiken, maar ik wilde het wel kunnen voor het geval het een keer nodig is of handig is, bijvoorbeeld op vakantie. Duiken hier mensen met nitrox en waarom wel of niet?
Afgelopen weekend heb ik dus 2 GND-duiken gemaakt op Plompe Toren, zoals ik in mijn vorige post al zei. Dat is met gewone lucht als bodemgas. Waarschijnlijk had ik wel mijn fles kunnen vullen met Nx32, want samen met de lucht die nog in de fles zit was ik dan lager dan Nx32 uitgekomen, maar op zich voegt het niet heel veel meer toe aangezien we nu ook al de bodemtijd hadden die we wilden.
In mijn stage zit dan weer Nx68 op dit moment. Ik had Nx70 gevraagd, maar heel juist vullen is niet altijd evident. De MOD van dit mengsel is 10m, dus tijdens het opstijgen maak je dan de stage klaar (kraan opendraaien, ontspanner al vastnemen zodat je snel kan wisselen) en wanneer het moment daar is wissel je van ontspanner en doe je ook een gaswissel op de computer.
Bij ERD gaat het nog een stapje verder, want dan leer je ook zonder computer duiken. In plaats daarvan gebruik je dan een leitje met op voorhand uitgerekende trappen die je dan strikt moet volgen.
Ondertussen kijk ik ook al stiekem weer een stapje verder, en dat is Normoxic Trimix Diver (NTD). Met dit brevet kan je meerdere stages meenemen en ga je met een zuurstofpercentage lager dan 21% als bodemgas duiken. Dit is dan ook gericht op echt diepe duiken (>60m), waarbij de PPO2 zelfs bij gewone lucht te hoog oploopt.
Normoxic is normaal juist de naam voor trimix met een relatief 'normaal' zuurstofpercentage (tot 18%). Dus dat is meer gericht op dieptes waar je PPO2 nog wel te doen is, maar gasnarcose een te groot probleem wordt om nog zinnig te kunnen duiken. Hypoxic trimix is waar je gaat werken met gassen die op de oppervlakte niet meer adembaar zijn en die dus voor serieus diepe duiken bedoeld zijn.Abductee schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:58:
Ondertussen kijk ik ook al stiekem weer een stapje verder, en dat is Normoxic Trimix Diver (NTD). Met dit brevet kan je meerdere stages meenemen en ga je met een zuurstofpercentage lager dan 21% als bodemgas duiken. Dit is dan ook gericht op echt diepe duiken (>60m), waarbij de PPO2 zelfs bij gewone lucht te hoog oploopt.
Misschien wist je dit al en interpreteer ik je post verkeerd, in dat geval is bovenstaande ter lering en vermaak van wie het nog niet wist
Zelf heb ik trouwens al veel te lang niet meer gedoken. Vaste buddy uit de running, andere buddies allemaal op vakantie, en nu mag ik zelf een paar weken niet vanwege een klein ingreepje waardoor mijn bijholtes even geen grote drukverschillen mogen krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door Wormaap op 30-08-2023 10:06 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik heb me inderdaad wat verkeerd uitgedrukt / vergist, bedankt voor de correctie.Wormaap schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:04:
[...]
Normoxic is normaal juist de naam voor trimix met een relatief 'normaal' zuurstofpercentage (tot 18%). Dus dat is meer gericht op dieptes waar je PPO2 nog wel te doen is, maar gasnarcose een te groot probleem wordt om nog zinnig te kunnen duiken. Hypoxic trimix is waar je gaat werken met gassen die op de oppervlakte niet meer adembaar zijn en die dus voor serieus diepe duiken bedoeld zijn.
Misschien wist je dit al en interpreteer ik je post verkeerd, in dat geval is bovenstaande ter lering en vermaak van wie het nog niet wist
Zelf heb ik trouwens al veel te lang niet meer gedoken. Vaste buddy uit de running, andere buddies allemaal op vakantie, en nu mag ik zelf een paar weken niet vanwege een klein ingreepje waardoor mijn bijholtes even geen grote drukverschillen mogen krijgen.
Bij NTD blijft de limiet op 60m, maar ga je door het verlagen van het zuurstofpercentage (minimum 18% inderdaad) en het toevoegen van helium de bodemtijd verlengen en de kans op narcose verlagen. De stap daarna is ATD (Advanced Trimix Diver), waarbij je met nog lagere zuurstofpercentages gaat werken, en volgens mij de dieptebeperking helemaal wegvalt.
Maar voor ik zover ben zijn we nog wel een aantal jaren verder gok ik
Dat is natuurlijk de logische reden om voor nitrox te kiezen. Het ging me inderdaad om de gevallen dat het niet per se nodig vanwege de duik die je wilt maken. Leuk dat iedereen andere gebruiken heeft.Osiris schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:54:
Ja, de extra bodemtijd leek me een obvious reden, dus noemde ik maar niet eens
Heeft iedereen die hier regelmatig met nitrox en gewone lucht duikt een fles speciaal voor EAN32 en voor gewone lucht of laat je dat dan toch steeds leeg lopen?
Mag ik vragen waar dat dan is, want ik lees op internet toch vooral bedragen rond e 7-8 euro voor een enkele fles. Daarbij is gewone lucht uit de compressor van de club gratis voor mij, dus hoe dan ook is nitrox oneindig duurder. Een beetje onzin voor losse duiken naar 15 meter bij de lokale plas, vind ik.Dartlink schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:08:
Waarom? Eigenlijk zo gegroeid, voor de kosten hoef ik 't niet te laten vijf euro voor een D12 vulling. En als ik een dagje Zeeland doe (vanuit Twente) dan merk ik daadwerkelijk wel verschil met normale lucht.
En minder vermoeidheid, volgens het boek is dat inderdaad niet echt bewezen of begrepen. Ik kan me voorstellen dat de de lagere hoeveelheid stikstof een versnelde uitwisseling met stikstof uit uit het bloed oplevert, iets met diffusie en zo. En misschien speelt de extra zuurstof ook nog wel een rol, maar zo goed weet ik dat niet precies.
Ik ben wel benieuwd of verschil merk of niet, maar waarschijnlijk zijn mijn gezondheid, conditie en vermoeidheid op het moment van de duik meer bepalend dan het gasmengsel.
Voordat ik met gaswissels, decostops en dergelijke aspecten aan de gang mag, ben ik wel weer een aantal cursussen/jaren verder. Ook omdat ik vanwege studie en andere plannen komende jaren waarschijnlijk geen langere opleiding (3*) wil volgen omdat dat teveel tijd kost.Abductee schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:58:
Ik ga ondertussen richting Extended Range Diver, dat wil zeggen dat je een stage bottle mag meenemen om onbeperkt te decompresseren. Momenteel mag ik als Gevorderd Nitrox Duiker mijn deco inkorten met een stage wanneer de trappen maximaal 20 minuten bedragen.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Als je flessen zuurstofschoon zijn en alleen gevuld worden op plekken waar ook de lucht schoon genoeg is, dan kan je lokale gasblender gewoon berekenen hoeveel 100% zuurstof hij in je fles moet stoppen om hem daarna verder af te toppen met lucht. Als je fles niet zuurstofschoon is, dan wordt het inderdaad leeg laten lopen en vanaf een voorgemengde bufferfles vullen.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:59:
[...]
Dat is natuurlijk de logische reden om voor nitrox te kiezen. Het ging me inderdaad om de gevallen dat het niet per se nodig vanwege de duik die je wilt maken. Leuk dat iedereen andere gebruiken heeft.
Heeft iedereen die hier regelmatig met nitrox en gewone lucht duikt een fles speciaal voor EAN32 en voor gewone lucht of laat je dat dan toch steeds leeg lopen?
Ik laat m'n dubbelset in principe altijd vullen met EAN32. Mocht er lucht in gezeten hebben, dan laat ik hem gewoon bijvullen met EAN32. Na een paar keer vullen is 'ie weer op 32%. Ik analyseer en markeer m'n set na elke vulling.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:59:
Ik heb een 12 liter die ik alleen met lucht vul. Deze gebruik ik als ik een on ervaren duiker begeleid op een ondiepe duik. Voor duiken dieper dan 20 meter pak ik eigenlijk altijd mijn dubbel 12. Mijn dubbel 12 vul ik meestal met 28%. Geeft net even wat meer bodemtijd en toch een MOD van 40 meter. Als ik ergens ben waar ik geen nitrox kan krijgen top ik mijn dubbelset af met gewoon lucht. Ik haal dan de analyzer er overheen en bij alles lager dan 24% zet ik mijn computer gewoon op lucht, alles hoger zet ik mijn computer op het actuele percentage. In alle gevallen is mijn MOD toch altijd 40 meter.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:59:
[...]
Dat is natuurlijk de logische reden om voor nitrox te kiezen. Het ging me inderdaad om de gevallen dat het niet per se nodig vanwege de duik die je wilt maken. Leuk dat iedereen andere gebruiken heeft.
Het enige echte voordeel van nitrox is langere bodemtijd, maar als je met een 10 liter duikt zal je gas voorraad net zo limiterend zijn al de bodemtijd. Nitrox levert dan niet veel op.[...]
Mag ik vragen waar dat dan is, want ik lees op internet toch vooral bedragen rond e 7-8 euro voor een enkele fles. Daarbij is gewone lucht uit de compressor van de club gratis voor mij, dus hoe dan ook is nitrox oneindig duurder. Een beetje onzin voor losse duiken naar 15 meter bij de lokale plas, vind ik.
En minder vermoeidheid, volgens het boek is dat inderdaad niet echt bewezen of begrepen. Ik kan me voorstellen dat de de lagere hoeveelheid stikstof een versnelde uitwisseling met stikstof uit uit het bloed oplevert, iets met diffusie en zo. En misschien speelt de extra zuurstof ook nog wel een rol, maar zo goed weet ik dat niet precies.
Ik ben wel benieuwd of verschil merk of niet, maar waarschijnlijk zijn mijn gezondheid, conditie en vermoeidheid op het moment van de duik meer bepalend dan het gasmengsel.
Je kan je 3 ster opleiding toch gewoon spreiden over een langere periode?[...]
Voordat ik met gaswissels, decostops en dergelijke aspecten aan de gang mag, ben ik wel weer een aantal cursussen/jaren verder. Ook omdat ik vanwege studie en andere plannen komende jaren waarschijnlijk geen langere opleiding (3*) wil volgen omdat dat teveel tijd kost.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
@Wormaap Inderdaad, maar de vulautomaten in zeeland zou ik niet vertrouwen als zuurstofschoon, dus alles wat daaraan is geweest (gewone lucht of EAN32) is gewoon niet geschikt voor blenden.
ook niet eerlijk naar mijn buddy en de instructeur. En nu mis ik het nog niet, dus het heeft geen haast.
Toch leuk om zo de verschillende meningen en gebruiken te horen, want die staan zo niet in het boek.
Analyseren (3x volgens het boek) en markeren is ook gewoon de standaard. En daarbij is het natuurlijk zo dat een keer 28% of 30% geen probleem hoeft te zijn als je dat weet en daarop je computer instelt.Thyraon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:15:
[...]
Ik laat m'n dubbelset in principe altijd vullen met EAN32. Mocht er lucht in gezeten hebben, dan laat ik hem gewoon bijvullen met EAN32. Na een paar keer vullen is 'ie weer op 32%. Ik analyseer en markeer m'n set na elke vulling.
De cursus die ik doe houdt een algemene MOD van 30 meter aan of minder afhankelijk van wat je eerder bereikt, uiteraard binnen brevet, maar dat is de beperking niet (meer).SnowDude schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:18:
Ik heb een 12 liter die ik alleen met lucht vul. Deze gebruik ik als ik een on ervaren duiker begeleid op een ondiepe duik. Voor duiken dieper dan 20 meter pak ik eigenlijk altijd mijn dubbel 12. Mijn dubbel 12 vul ik meestal met 28%. Geeft net even wat meer bodemtijd en toch een MOD van 40 meter. Als ik ergens ben waar ik geen nitrox kan krijgen top ik mijn dubbelset af met gewoon lucht. Ik haal dan de analyzer er overheen en bij alles lager dan 24% zet ik mijn computer gewoon op lucht, alles hoger zet ik mijn computer op het actuele percentage. In alle gevallen is mijn MOD toch altijd 40 meter.
Eigenlijk is kleiner dan 15L (die flessen lomp en groot) niet zo zinvol als nitroxfles omdat ik nog nooit aan de nultijd ben gekomen, maar lucht over had.Het enige echte voordeel van nitrox is langere bodemtijd, maar als je met een 10 liter duikt zal je gas voorraad net zo limiterend zijn al de bodemtijd. Nitrox levert dan niet veel op.
Als ik na komend jaar in het buitenland zou studeren (is wel een beetje de hoop), dan is dat twee jaar afwezig en wie weet nog wel langer, dus dan stel ik het liever even uit totdat ik weet dat ik weet wat ik doe en ik niet halverwege voor langere tijd afwezig ben (of ik doe het waar ik studeer als daar gedoken wordt). Dat vind ikJe kan je 3 ster opleiding toch gewoon spreiden over een langere periode?
ook niet eerlijk naar mijn buddy en de instructeur. En nu mis ik het nog niet, dus het heeft geen haast.
Toch leuk om zo de verschillende meningen en gebruiken te horen, want die staan zo niet in het boek.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Zo eentje heb ik dus (29.6 kg wanneer gevuldT.Kreeftmeijer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:34:
Eigenlijk is kleiner dan 15L (die flessen lomp en groot) niet zo zinvol als nitroxfles omdat ik nog nooit aan de nultijd ben gekomen, maar lucht over had.

Zeker niet inderdaad. Ik heb twee 12L tanks die ik gewoon overal en nergens vul. Als daar nitrox in gaat is het dan ook voorgemengd. Mijn D12 en m'n 80cf stage houd ik zuurstofschoon en worden dus ook alleen gevuld op plekken die ik vertrouwT.Kreeftmeijer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:34:
@Wormaap Inderdaad, maar de vulautomaten in zeeland zou ik niet vertrouwen als zuurstofschoon, dus alles wat daaraan is geweest (gewone lucht of EAN32) is gewoon niet geschikt voor blenden.
In het kader van #durftevragen: wat is zuurstofschoon?
Zuurstof is nogal een reactief goedje, dus als je bijvoorbeeld normale O-ringen en normaal vet in je kranen hebt zitten is er een risico dat door de combinatie van een hoge zuurstofdruk en de warmte die bij het vullen van een fles vrijkomt iets in brand vliegt of ontploft. Het zuurstofschoon maken van een fles is dus zorgen dat er geen materialen in aanraking komen met pure zuurstof die daarmee gaan reageren. Doorgaans O-ringen vervangen, vet vervangen en alles goed schoonmakentotalatool schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:59:
Naast je fles zijn ook automaten hier gevoelig voor. Daarom zie je bij de meeste automatensets staan dat ze geschikt zijn voor duiken met nitrox met maximaal 40% zuurstof.Wormaap schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:06:
[...]
Zuurstof is nogal een reactief goedje, dus als je bijvoorbeeld normale O-ringen en normaal vet in je kranen hebt zitten is er een risico dat door de combinatie van een hoge zuurstofdruk en de warmte die bij het vullen van een fles vrijkomt iets in brand vliegt of ontploft
Haha, yep. Ik zat tijdens een meeting te typenThyraon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:11:
[...]
Naast je fles zijn ook automaten hier gevoelig voor. Daarom zie je bij de meeste automatensets staan dat ze geschikt zijn voor duiken met nitrox met maximaal 40% zuurstof.
[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 30-08-2023 14:28 ]
Wel een interessant punt, want je moet (in ieder geval de DIN aansluiting) je automaten wel ook schoonhouden als je je fles zuurstofschoon wilt houden, ook al duik je maar met <40% mengsels, die automaten vervuilen wel de kraan van de fles, lijkt me.
Nu weet ik niet hoe kritisch het allemaal komt hoor, vanuit mijn vakgebied ben ik gewend dat steriele dingen die op niet-steriele plekken zijn geweest (of in aanraking met) niet meer steriel zijn en dat geldt dus net zo voor zuurstofschoon vermoed ik.
Nu weet ik niet hoe kritisch het allemaal komt hoor, vanuit mijn vakgebied ben ik gewend dat steriele dingen die op niet-steriele plekken zijn geweest (of in aanraking met) niet meer steriel zijn en dat geldt dus net zo voor zuurstofschoon vermoed ik.
Als aanvulling op wat er al gezegd is, onder de 40% zuurstof is zuurstofschoon geen vereiste, daarboven wel.totalatool schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:59:
[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-08-2023 14:59 ]
Als je een automaat waarvan je de O-ring met siliconenvet hebt ingesmeerd op je zuurstofschone fles schroeft kun je de kraan meteen weer wegbrengen. En het wordt doorgaans ook aangeraden om niet met je vingers aan de O-ringen van je zuurstofschone meuk te zitten. Maar als ik mijn schone automaat een keer op een van mijn niet-zuurstofschone 12L flessen heb geschroefd ga ik hem niet meteen wegbrengen voor O2-service. Als'ie bij de duikplas zonder dopje in de modder heeft gelegen dan weer wel.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:59:
Wel een interessant punt, want je moet (in ieder geval de DIN aansluiting) je automaten wel ook schoonhouden als je je fles zuurstofschoon wilt houden, ook al duik je maar met <40% mengsels, die automaten vervuilen wel de kraan van de fles, lijkt me.
[...]
Als aanvulling op wat er al gezegd is, onder de 40% zuurstof is zuurstofschoon geen vereiste, daarboven wel.
Het hangt dus wel af van de vul methode. Zelfs als je ean32 maakt door partieel te vullen moet alles zuurstof schoon zijn.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:59:
[...]
Als aanvulling op wat er al gezegd is, onder de 40% zuurstof is zuurstofschoon geen vereiste, daarboven wel.
Mijn vulstation vult alles tot 36 procent door voor de compressor te mengen. Hierdoor heb ik nu nog wat meer speling op mijn dubbel 12. Straks met mijn stage kit is het wat anders, daar gaat normaal gesproken minimaal 50% in, en dat wordt partieel gevuld.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Uiteraard, want dan heb (ook) 100% zuurstof dat de fles in moet, dus hoger dan 40% en dus moet alles schoon zijn. Ik bedoelde met de 40% grens alleen de uiteindelijke mix, maar meer algemeen.SnowDude schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:39:
[...]
Het hangt dus wel af van de vul methode. Zelfs als je ean32 maakt door partieel te vullen moet alles zuurstof schoon zijn.
Waarom zouden die vulautomaten in Zeeland ervoor zorgen dat je fles niet meer zuurstofschoon is? Volgens mij is er niets mis met het mengsel dat daaruit komt...
Niet dat het heel veel uitmaakt, want mijn stage vul ik daar uiteraard niet (Nx32 heeft niet veel zin als decogas), en de lagere percentages worden toch zo goed als altijd gemengd voor de compressor.
Niet dat het heel veel uitmaakt, want mijn stage vul ik daar uiteraard niet (Nx32 heeft niet veel zin als decogas), en de lagere percentages worden toch zo goed als altijd gemengd voor de compressor.
[ Voor 38% gewijzigd door Abductee op 30-08-2023 17:10 ]
Ademlucht komt ook in verschillende kwaliteiten. Dus het kan prima zijn dat lucht voldoet aan de eisen voor ademlucht, maar nog steeds teveel koolwaterstoffen bevat om je fles zuurstofschoon te houden. Bij mijn vaste vulstations weet ik dat regelmatig samples genomen worden om aan te tonen dat dat niet zo is, en als ik de certificaten daarvan wil zien hoef ik het maar te vragen. Bij een onbemande buitenvuller of compressor in de schuur van een hobbyist is het maar gokken wat er nou echt in je fles komt.Abductee schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:09:
Waarom zouden die vulautomaten in Zeeland ervoor zorgen dat je fles niet meer zuurstofschoon is? Volgens mij is er niets mis met het mengsel dat daaruit komt...
Wat info over klasses van ademlucht.
Als ik mijn vaste blender vertel dat ik bijvoorbeeld in Zeeland heb gevuld, dan kan er een prachtige 'zuurstofschoon' sticker op mijn fles zitten maar krijg ik hooguit voorgemengde nitrox tot 40% En die man mengt juist normaal altijd in mijn eigen fles en heeft niet altijd strak 232bar in z'n buffers.
[ Voor 17% gewijzigd door Wormaap op 30-08-2023 18:31 ]
Lokale duikschool in Enschede, heeft een vulkaart 10 12 liter vullingen voor 25 euroT.Kreeftmeijer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:59:
[...]
Mag ik vragen waar dat dan is, want ik lees op internet toch vooral bedragen rond e 7-8 euro voor een enkele fles. Daarbij is gewone lucht uit de compressor van de club gratis voor mij, dus hoe dan ook is nitrox oneindig duurder. Een beetje onzin voor losse duiken naar 15 meter bij de lokale plas, vind ik.
Ik kan op zich ook gratis lucht vullen, maar ach. Voor die vijf euro, inclusief avondje gezelligheid, gratis koffie/thee/bier
Ja inderdaad, dat is vergelijkbaar met de kostprijs (even bedacht dat het nitrox is) van een vulling bij ons.Dartlink schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:36:
[...]
Lokale duikschool in Enschede, heeft een vulkaart 10 12 liter vullingen voor 25 euroHij maakt er geen winst op.
Ik kan op zich ook gratis lucht vullen, maar ach. Voor die vijf euro, inclusief avondje gezelligheid, gratis koffie/thee/bier
Tja, het gaat ook vooral om vet/vuil op de vulkoppeling. Daar komen ook veel problemen vandaan. Je zou met een persoonlijk filter kunnen werken maar dat vind ik ook ondingen.Abductee schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:09:
In mijn ogen zijn onbemande vul plekken dan ook niet betrouwbaar, je weet nooit wat de personen voor je aan die slang hebben gehangen.
En zolang ik met max EAN36 duik is er ook geen probleem. Pas als ik naar tri-mix ga wordt het een ander verhaal.
[ Voor 6% gewijzigd door SnowDude op 31-08-2023 09:42 ]
Egypt, here we come!
Ik beleef altijd veel voorpret als ik me ga oriënteren op een vakantie, en in dit geval heb ik sommigen van jullie ook betrokken bij mijn zoektocht. Nogmaals dank voor jullie hulp en inzichten, ik heb er extra veel voorpret door gekregen.
Uiteindelijk heb ik met mijn buddy besloten om in november een week naar Red Sea Diving Safari te gaan, maar dan met een kleine twist: we gaan eerst drie nachten naar Marsa Shagra en daar drie dagen duiken, en vervolgens brengen ze ons 's avonds na de derde duikdag naar Wadi Lahami voor nog eens vier nachten en drie dagen duiken. Het is niet eens duurder dan gewoon de volle zeven nachten op hetzelfde resort blijven.
Op deze manier kunnen we verschillende house/fringing reefs meepakken, beide resorts checken, en hebben we nog meer variatie. Verder hebben we weinig voorkeur voor duikstekken en alle vertrouwen dat de teams van RSDS toffe duikstekken gaan aanbieden.
Eea is geboekt via Diving World, fijn contact mee gehad, dank voor de tip! Aanrader!
Ik beleef altijd veel voorpret als ik me ga oriënteren op een vakantie, en in dit geval heb ik sommigen van jullie ook betrokken bij mijn zoektocht. Nogmaals dank voor jullie hulp en inzichten, ik heb er extra veel voorpret door gekregen.
Uiteindelijk heb ik met mijn buddy besloten om in november een week naar Red Sea Diving Safari te gaan, maar dan met een kleine twist: we gaan eerst drie nachten naar Marsa Shagra en daar drie dagen duiken, en vervolgens brengen ze ons 's avonds na de derde duikdag naar Wadi Lahami voor nog eens vier nachten en drie dagen duiken. Het is niet eens duurder dan gewoon de volle zeven nachten op hetzelfde resort blijven.
Op deze manier kunnen we verschillende house/fringing reefs meepakken, beide resorts checken, en hebben we nog meer variatie. Verder hebben we weinig voorkeur voor duikstekken en alle vertrouwen dat de teams van RSDS toffe duikstekken gaan aanbieden.
Eea is geboekt via Diving World, fijn contact mee gehad, dank voor de tip! Aanrader!
Ziet er gaaf uit! Hopelijk heb je wel iets meer dan een "tent" of "royal tent" (met fan!) 
Dit jaar dus ook naar Egypte (Marsa Alam), maar gisteren met een collega even ge-Googled en er zijn tegenwoordig blijkbaar ook best wel weer duik-groepsreizen. Beetje ala single-reizen. Lijkt me ook wel leuk om te overwegen aangezien ik verder in m'n eentje ben. Al zag ik ook wel vaak dat die reizen "inclusief aantal_dagen*2 duiken" was.. Nu vind ik duiken best leuk, maar om nou je gehele vakantie elke dag in dag uit 2 duiken te maken, meh, wil ook wel even een dagje niets
Dit jaar dus ook naar Egypte (Marsa Alam), maar gisteren met een collega even ge-Googled en er zijn tegenwoordig blijkbaar ook best wel weer duik-groepsreizen. Beetje ala single-reizen. Lijkt me ook wel leuk om te overwegen aangezien ik verder in m'n eentje ben. Al zag ik ook wel vaak dat die reizen "inclusief aantal_dagen*2 duiken" was.. Nu vind ik duiken best leuk, maar om nou je gehele vakantie elke dag in dag uit 2 duiken te maken, meh, wil ook wel even een dagje niets
[ Voor 72% gewijzigd door Osiris op 31-08-2023 11:12 ]
Ja. We hadden überhaupt geluk dat er nog plek was. Het was bijna helemaal vol in november, dus we waren erg beperkt in keuze voor data en konden sowieso alleen nog een deluxe chalet krijgen op beide locaties (met airco en eigen badkamer dus).Osiris schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:10:
Ziet er gaaf uit! Hopelijk heb je wel iets meer dan een "tent" of "royal tent" (met fan!)
Haha, ik vond juist vorig jaar twaalf duiken in zes duikdagen eigenlijk een beetje te weinig, want dat hele resort boeide me verder niet.Dit jaar dus ook naar Egypte (Marsa Alam), maar gisteren met een collega even ge-Googled en er zijn tegenwoordig blijkbaar ook best wel weer duik-groepsreizen. Beetje ala single-reizen. Lijkt me ook wel leuk om te overwegen aangezien ik verder in m'n eentje ben. Al zag ik ook wel vaak dat die reizen "inclusief aantal_dagen*2 duiken" was.. Nu vind ik duiken best leuk, maar om nou je gehele vakantie elke dag in dag uit 2 duiken te maken, meh, wil ook wel even een dagje niets
Ik hoop dus juist op gemiddeld minstens drie duiken per dag, maar ja, wij gaan ook maar zes dagen duiken en niet bijna twee weken zoals jij.
Een biertje smaakt me trouwens ook beter op een zitzak met uitzicht op zee met de sterren boven me dan op een fancy stoel met marmer en kitscherige bling om me heen.
Hè, wat vervelend toch, gedwongen worden tot enige luxetotalatool schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
een deluxe chalet krijgen op beide locaties (met airco en eigen badkamer dus).
Kan ik me heel goed voorstellen hoor. Dat doe ik wel zodra ik een partner heb gevonden die ook van duiken houdttotalatool schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
Haha, ik vond juist vorig jaar twaalf duiken in zes duikdagen eigenlijk een beetje te weinig, want dat hele resort boeide me verder niet.
Ik hoop dus juist op gemiddeld minstens drie duiken per dag, maar ja, wij gaan ook maar zes dagen duiken en niet bijna twee weken zoals jij.
Een biertje smaakt me trouwens ook beter op een zitzak met uitzicht op zee met de sterren boven me dan op een fancy stoel met marmer en kitscherige bling om me heen.
Ik zou willen dat mijn partner van duiken hield, maar helaas zal dat niet gebeuren. In plaats daarvan moedigde ze me aan om met mijn vriend/buddy op een duiktrip te gaan, en stelde ze zelfs voor dat ik er na die week nog een paar dagen aan plak als buddy weer naar huis moet. Ik doe dat niet, vind dat ook een beetje lullig en ongezellig naar buddy toe, dus ik hou dat krediet nog even in de achterzak voor een volgende trip. Ik stel me zo voor dat dat best eens een korte liveaboard richting de Thistlegorm zou kunnen zijn volgend jaar.Osiris schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:45:
Kan ik me heel goed voorstellen hoor. Dat doe ik wel zodra ik een partner heb gevonden die ook van duiken houdtTot die tijd vermaak ik me wel met een e-reader in kitscherige resorts
En inmiddels dus de nitroxcursus afgerond.
We hebben de buitenwaterduik met EAN32 bij Slijk-Ewijk gedaan. Daar zijn we eerst naar 18 meter gegaan, zoals de opdracht was (verder niet heel spannend daar) en daarna zijn we op comfortabele diepte qua temperatuur temperatuur (5-7 meter) verder gegaan totdat we zo'n 50 minuten hadden gehad. Tuurlijk, voor deze duik was nitrox totaal niet nodig, maar daar ging het natuurlijk niet om.
Er was wel heel erg veel vis, diverse scholen ook. Dat was wel mooi om te zien.
Eerlijk gezegd heb ik geen verschil gemerkt vergeleken met 21% (al is dat natuurlijk onmogelijk te vergelijken na 1 duik), maar misschien is er wel verschil merkbaar als ik naar 30 meter ga, even los van de nultijden.
Ik vul mijn fles in ieder geval nu weer bij met gewone lucht, want een zuurstof analyser heb ik nog niet (en was ik nog niet van plan aan te schaffen totdat ik het echt nodig heb (en een weekendje zeeland waarbij ik de meeste duiken niet onder de 10 meter kom is dat niet). Dus de eerste duik zal nog zo'n 26-27% zijn en daarna steeds minder. In ieder geval stel ik mijn computer weer in op normale lucht, dan zitten we aan de veilige kant.
Al met al fijn om nu te hebben voor die keer dat het nodig is of handig uitkomt.
We hebben de buitenwaterduik met EAN32 bij Slijk-Ewijk gedaan. Daar zijn we eerst naar 18 meter gegaan, zoals de opdracht was (verder niet heel spannend daar) en daarna zijn we op comfortabele diepte qua temperatuur temperatuur (5-7 meter) verder gegaan totdat we zo'n 50 minuten hadden gehad. Tuurlijk, voor deze duik was nitrox totaal niet nodig, maar daar ging het natuurlijk niet om.
Er was wel heel erg veel vis, diverse scholen ook. Dat was wel mooi om te zien.
Eerlijk gezegd heb ik geen verschil gemerkt vergeleken met 21% (al is dat natuurlijk onmogelijk te vergelijken na 1 duik), maar misschien is er wel verschil merkbaar als ik naar 30 meter ga, even los van de nultijden.
Ik vul mijn fles in ieder geval nu weer bij met gewone lucht, want een zuurstof analyser heb ik nog niet (en was ik nog niet van plan aan te schaffen totdat ik het echt nodig heb (en een weekendje zeeland waarbij ik de meeste duiken niet onder de 10 meter kom is dat niet). Dus de eerste duik zal nog zo'n 26-27% zijn en daarna steeds minder. In ieder geval stel ik mijn computer weer in op normale lucht, dan zitten we aan de veilige kant.
Al met al fijn om nu te hebben voor die keer dat het nodig is of handig uitkomt.
[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 02-09-2023 16:32 ]
Gefeliciteerd! 👌T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:25:
En inmiddels dus de nitroxcursus afgerond.
...
Welk verschil had je verwacht, behalve de betere nultijden?
Ook niet zoveel natuurlijk. Het idee dat het minder vermoeiend zou zijn misschien. Maar ik dacht, misschien ademt het wel een beetje anders. Allemaal niet dus. In feite duikt het gewoon hetzelfde.totalatool schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:07:
[...]
Gefeliciteerd! 👌
Welk verschil had je verwacht, behalve de betere nultijden?
had je de bananensmaak niet dan?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Heeft iemand van jullie een tip voor een duiklocatie in Gelderland (randje mag evt ook) met een vulstation, behalve De Beldert? Ik vind dat echt handig, dan kun je twee duiken maken en zelfs met een volle fles weer naar huis, klaar voor de volgende keer.
Als ik deze kaart mag geloven, is de Beldert de enige stek in Gelderland met een eigen vulstation.totalatool schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:38:
Heeft iemand van jullie een tip voor een duiklocatie in Gelderland (randje mag evt ook) met een vulstation, behalve De Beldert? Ik vind dat echt handig, dan kun je twee duiken maken en zelfs met een volle fles weer naar huis, klaar voor de volgende keer.
Tijd voor een dubbelset! Come to the dark side
Haha. Via andere weg kreeg ik al een tip waar ik goedkoop een tweede fles kon aanschaffen.Thyraon schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:36:
[...]
Als ik deze kaart mag geloven, is de Beldert de enige stek in Gelderland met een eigen vulstation.

Helaas staan een reservemasker en tech shorts hoger op m'n lijst, want ik heb wel behoefte aan zakken voor bv dat reservemasker en m'n boei.
Droogpak heeft ook zakken voor reserve masker en boei
Yup, maar dat is toch wel "ietsje" duurder, en ik ga straks ook niet met een droogpak duiken in Egypte.Dartlink schreef op zondag 17 september 2023 @ 04:14:
Droogpak heeft ook zakken voor reserve masker en boei
Groene Heuvels heeft toch ook een vulstation? Wel verrassend dat de grootste provincie zo weinig stekken met vulstation heeft.Thyraon schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:36:
[...]
Als ik deze kaart mag geloven, is de Beldert de enige stek in Gelderland met een eigen vulstation.
Niet 100% zeker, maar meende dat die enkel voor club leden was?dixet schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:23:
[...]
Groene Heuvels heeft toch ook een vulstation? Wel verrassend dat de grootste provincie zo weinig stekken met vulstation heeft.
Famous last wordstotalatool schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:20:
[...]
Yup, maar dat is toch wel "ietsje" duurder, en ik ga straks ook niet met een droogpak duiken in Egypte.
Oh, inderdaad ja. Dat vulstation staat niet op de kaart van Duikersgids.dixet schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:23:
Groene Heuvels heeft toch ook een vulstation? Wel verrassend dat de grootste provincie zo weinig stekken met vulstation heeft.
Dank weer. We hebben de Groene Heuvels genoteerd voor een volgende keer en zijn gisteren toch maar gegaan voor Bussloo Schurinkshof, omdat buddy nog altijd nieuwsgierig was naar het onderwaterhuis. Hij had zich iets anders voorgesteld bij een huis, maar goed, we zijn er even in geweest. 
We liepen beiden tegen een nieuw "probleem" aan: onze eerste logboekjes, die we beiden ooit kregen bij onze OW-cursussen, raken vol. Ik ben nu aan het zoeken naar een opvolger, maar online vind nauwelijks duidelijke afbeeldingen van de pagina's en alleen plaatjes van de buitenkant. Leuk, maar ik wil weten hoe een logpagina eruit ziet en of ik er op kwijt kan wat ik graag wil loggen.
Dus, wat gebruiken jullie als jullie op papier willen loggen?
Oh, en tips voor een stempel zijn trouwens ook welkom, lijkt me ook leuk om te hebben.
We liepen beiden tegen een nieuw "probleem" aan: onze eerste logboekjes, die we beiden ooit kregen bij onze OW-cursussen, raken vol. Ik ben nu aan het zoeken naar een opvolger, maar online vind nauwelijks duidelijke afbeeldingen van de pagina's en alleen plaatjes van de buitenkant. Leuk, maar ik wil weten hoe een logpagina eruit ziet en of ik er op kwijt kan wat ik graag wil loggen.
Oh, en tips voor een stempel zijn trouwens ook welkom, lijkt me ook leuk om te hebben.
Ik heb dit soort blaadjes voor m'n logboek. Ruimte genoeg voor een klein verhaaltje. Ik log nu vooral in DiveLog op m'n Mac, papieren logboek alleen voor als ik ergens heen ga waar ze dat willen checken.totalatool schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:11:
Die zag ik ook, maar ieuw, Duits...Thyraon schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:34:
[...]
Ik heb dit soort blaadjes voor m'n logboek. Ruimte genoeg voor een klein verhaaltje. Ik log nu vooral in DiveLog op m'n Mac, papieren logboek alleen voor als ik ergens heen ga waar ze dat willen checken.

Ik log ook digitaal, maar ik vind een papieren log ook leuk, met stempeltjes enzo, en idd ook om te kunnen tonen als er toch eens om wordt gevraagd.
Op vakantie je logboek vergeten zijn en daar noodgedwongen een nieuwe moeten kopen van de lokale duiktokototalatool schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:11:
Maar... is ie wel gaaf?Osiris schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:21:
[...]
Op vakantie je logboek vergeten zijn en daar noodgedwongen een nieuwe moeten kopen van de lokale duiktoko
Zag er inderdaad wel leuk uit, maar de kwaliteit is wel om te huilen
Beetje water er overheen (en dan bedoel ik alleen wat vochtigheid van bijv. een druppel, geen plassen) en het papier van voor en achterkant vallen al zo wat uit elkaar. En niet elke pagina heeft dezelfde kleur-dichtheid, de ene is fletser dan de andere. 
Maar ach, er kan een duik in gelogd worden met stempeltje et cetera
Maar ach, er kan een duik in gelogd worden met stempeltje et cetera
Ik wilde nog wel een simpele, kleine slate aanschaffen (tips?

Waarom een slate en niet een wetnotes boekje die net iets veelzijdiger is?totalatool schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:51:
[...]
Ik wilde nog wel een simpele, kleine slate aanschaffen (tips?) om straks in m'n tech short pocket te steken, maar om daar nou een logboek van te maken...
Meer pagina's en je kan er wat gereedschap in doen. Zoals tiewraps of een wetnotes tool
Geen idee waarom, haha. Ergens misschien het idee dat het makkelijker schrijven is op iets hards?Dartlink schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:06:
[...]
Waarom een slate en niet een wetnotes boekje die net iets veelzijdiger is?![]()
Meer pagina's en je kan er wat gereedschap in doen. Zoals tiewraps of een wetnotes tool
je one-stop-shop: https://www.divelogs.com/totalatool schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:11:
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Persoonlijk vind ik wet notes juist een heel stuk prettiger/makkelijker schrijven, helemaal met mijn Pilot Croquis 6B Eerste de beste Googlehit, heb hem zelf ooit bij Bol.com gekochttotalatool schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:39:
[...]
Geen idee waarom, haha. Ergens misschien het idee dat het makkelijker schrijven is op iets hards?
Naast mijn wetnotes heb ik zo'n pols-slate. Die heb ik eigenlijk alleen gekocht voor de opstijgplannen tijdens mijn Tec40/Tec45-cursus, omdat dat gewoon net even makkelijker is dan steeds je boekje uit je broekzak moeten vissen
Een wetnotes-boekje is vrij stug hoor, er zit vaak een vrij stevig (plastic) kaft omheen en de blaadjes zijn ook wat harder dan gewoon papier. Werkt erg prettig, zeker met de pen die @Wormaap al linkte.totalatool schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:39:
Geen idee waarom, haha. Ergens misschien het idee dat het makkelijker schrijven is op iets hards?
Gisteravond mijn nekseal geript
en laat ik net binnenkort naar Hemmoor gaan. Snel maar laten fixen
Hey, wanneer ga je naar Hemmoor? Ik zit daar nu, wij rijden morgen weer terug. We hebben er een paar prachtige duiken op zitten de afgelopen dagenDartlink schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:47:
Gisteravond mijn nekseal geripten laat ik net binnenkort naar Hemmoor gaan. Snel maar laten fixen
Donderdagavond de 19e die kant op (ik kan ivm werk niet eerder). Vrijdag duikjes doen en ook weer terugThyraon schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:50:
[...]
Hey, wanneer ga je naar Hemmoor? Ik zit daar nu, wij rijden morgen weer terug. We hebben er een paar prachtige duiken op zitten de afgelopen dagen
Wat is de temperatuur daar op 't moment?
Ah, bliksembezoek dus. Graad of 19 aan de oppervlakte, 10-12 graden op 25 meter diepte.Dartlink schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:51:
Donderdagavond de 19e die kant op (ik kan ivm werk niet eerder). Vrijdag duikjes doen en ook weer terug
Wat is de temperatuur daar op 't moment?
Yes, moet dat weekend "gewoon" lesgeven. En vanuit mij is het natuurlijk weer een uur-anderhalf korter dan voor jou denk ik. Doen we vaker, dagje op en neer!Thyraon schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:54:
[...]
Ah, bliksembezoek dus. Graad of 19 aan de oppervlakte, 10-12 graden op 25 meter diepte.
Dat scheelt ja. Voor mij zo'n 4 - 4,5 uur rijden.Dartlink schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:55:
Yes, moet dat weekend "gewoon" lesgeven. En vanuit mij is het natuurlijk weer een uur-anderhalf korter dan voor jou denk ik. Doen we vaker, dagje op en neer!
Hier inderdaad ~3 uur vanaf de carpool die wel altijd gebruikenThyraon schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:01:
[...]
Dat scheelt ja. Voor mij zo'n 4 - 4,5 uur rijden.
Wij proberen altijd doordeweeks te gaan in verband met drukte/zicht etc. Dit keer een huisje in de buurt gehuurd, hopelijk iets meer slaap dan normaal
Ik ben momenteel in Sharm el Sheikh. Ik heb hier mijn AOW gehaald en voor de Deep Dive specialty moet ik alleen de theorievragen nog even doornemen met de instructeur.
Het is echt gaaf hier. Vandaag heb ik vier hamerhaaien gezien bij Jackson Reef (Tiran). Hopelijk kan ik ook nog naar de Thistlegorm voordat ik vertrek. De nachtduik was ook leuk om mee te maken.
Ik duik bij Elite Diving. Dat is een Britse duikschool. Naast dat ze goede instructeurs hebben, is het ook gezellig. We gaan bijna elke dag na het duiken wel wat drinken.
Het is echt gaaf hier. Vandaag heb ik vier hamerhaaien gezien bij Jackson Reef (Tiran). Hopelijk kan ik ook nog naar de Thistlegorm voordat ik vertrek. De nachtduik was ook leuk om mee te maken.
Ik duik bij Elite Diving. Dat is een Britse duikschool. Naast dat ze goede instructeurs hebben, is het ook gezellig. We gaan bijna elke dag na het duiken wel wat drinken.
Nice! Wij zitten in een appartement in het dorpje, dus niet aan het water, dat was allemaal vol. Maar prima te doen, paar minuten rijden.Dartlink schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:04:
Wij proberen altijd doordeweeks te gaan in verband met drukte/zicht etc. Dit keer een huisje in de buurt gehuurd, hopelijk iets meer slaap dan normaal
Veel plezier! En duik veilig; vandaag twee incidenten hier. Eerst ambu op de camping, later iemand die (van horen zeggen) van 38 meter omhoog is komen schieten...

ZuchtThyraon schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:45:
[...]
Nice! Wij zitten in een appartement in het dorpje, dus niet aan het water, dat was allemaal vol. Maar prima te doen, paar minuten rijden.
Veel plezier! En duik veilig; vandaag twee incidenten hier. Eerst ambu op de camping, later iemand die (van horen zeggen) van 38 meter omhoog is komen schieten...
Wij hadden vorig jaar een duiker in onze groep die van een meter of 18-20 diep ineens verdwenen was. Niet veel later was hij weer terug. Terug op de boot vertelde hij: "Ik was ineens gaan snorkelen".Dartlink schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:48:
[...]
ZuchtBen dan altijd benieuwd hoe dat komt... Heel cru, maar vooral ter lering en vermaak.
Hij had denk ik een duik of 50-60 gelogd, geen AOW, en hoewel ik zelf nog echt wel mocht werken aan mijn buoyancy en trim was die van hem wel merkbaar slechter.
Hij was simpelweg de controle verloren en als je eenmaal stijgt en dan niet snel genoeg lucht uit je bcd dumpt, dan kan het hard gaan natuurlijk. Deels is dat sowieso te voorkomen door fatsoenlijk uitloden, maar ik weet niet of hij ook te veel lood mee had.
[ Voor 7% gewijzigd door totalatool op 01-10-2023 10:00 ]
Mja, wellicht. Het blijft gissen, je hoort er achteraf niet echt wat over. Het viel me dit weekend wel weer op dat er een hoop mensen het water in gaan die niet de juiste spullen of fysieke conditie hadden om de diepte op te zoeken...Osiris schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:53:
Vastzittende inflator wellicht?
Dat laatste nog niet eens specifiek met diepte opzoeken, maar duiken in zijn algemeenheid.Thyraon schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
Mja, wellicht. Het blijft gissen, je hoort er achteraf niet echt wat over. Het viel me dit weekend wel weer op dat er een hoop mensen het water in gaan die niet de juiste spullen of fysieke conditie hadden om de diepte op te zoeken...
Over equipment gesproken: zo ff m'n DSMB afhalen bij het DHL-punt.
Tot nog toe altijd zonder gedaan, maar geen idee wat ik in Egypte ga aantreffen en dan is 't wellicht wel een goed idee om er eentje bij je te hebben.
Nog geen idee hoe en waar ik die aan m'n Outlaw ga hangen. Hopelijk past dat een beetje aan de buikband.
Tot nog toe altijd zonder gedaan, maar geen idee wat ik in Egypte ga aantreffen en dan is 't wellicht wel een goed idee om er eentje bij je te hebben.
Nog geen idee hoe en waar ik die aan m'n Outlaw ga hangen. Hopelijk past dat een beetje aan de buikband.
Je hebt ook shorts met zakken die je over je wetsuit/shorty kunt dragen. Dan heb je plek om je DSMB/wetnotes etc. op te bergen zonder dat het in het rond bungelt tijdens je duik.Osiris schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:22:
EDIT: dit soort dingen, "tech shorts" heet het blijkbaar: https://deduikspecialist....n-tech-shorts-met-zakken/
[ Voor 15% gewijzigd door Thyraon op 02-10-2023 11:34 ]
Mja, kan. Maar 't idee van een Outlaw is om juist zo min mogelijk poespas te hebben. Een tech short aanschaffen doet daar enigszins afbreuk aan 
Volgens mij zit er wel een haakje aan dat ding.
Volgens mij zit er wel een haakje aan dat ding.
Ah, OK.Osiris schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:40:
Mja, kan. Maar 't idee van een Outlaw is om juist zo min mogelijk poespas te hebben.
Een stalen backplate met 5 D-ringen en webbing uit één stuk heeft nog minder poespas, en minder failure points dan die Outlaw
't Moet wel leuk blijven of course 
Stalen backplate in m'n koffer mee naar Egypte. Er zullen d'r ongetwijfeld zijn die 't doen, maar ik ga proberen onder de 20 kg qua koffer te blijven
Stalen backplate in m'n koffer mee naar Egypte. Er zullen d'r ongetwijfeld zijn die 't doen, maar ik ga proberen onder de 20 kg qua koffer te blijven
Op reis gebruik je natuurlijk de aluminium backplate, waar je met hetzelfde gemak je webbing en wing op zet. Lang leve modulariteitOsiris schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:03:
Als ik het me goed herinner is daar deze zomer ook een Duitse vrouw overleden. Begin 30 dacht ik, (diepe) brevetteringsduik ging mis. Paniekopsteiging van 10m met als gevolg een klaplong.Dartlink schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:48:
[...]
ZuchtBen dan altijd benieuwd hoe dat komt... Heel cru, maar vooral ter lering en vermaak.
In dit geval geen idee. Er is wel een website geloof ik waar alle duikongevallen worden bijgehouden. Weet het adres zo even 1-2-3 niet meer.
Die las ik ook ja. Het gaat daar helaas nogal eens mis...Brazos schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:45:
Als ik het me goed herinner is daar deze zomer ook een Duitse vrouw overleden. Begin 30 dacht ik, (diepe) brevetteringsduik ging mis. Paniekopsteiging van 10m met als gevolg een klaplong.
Je doelt op DOSA gok ik? "Nadeel" daarvan vind ik dat niet altijd het hele verhaal erop staat. Denk bijvoorbeeld aan die gaswissel wat paar weken geleden fout is gegaan.Brazos schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:45:
[...]
In dit geval geen idee. Er is wel een website geloof ik waar alle duikongevallen worden bijgehouden. Weet het adres zo even 1-2-3 niet meer.
Ik heb dat gedaan en zat op exact 20kg.Osiris schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:03:
't Moet wel leuk blijven of course
Toch twijfel ik al wel een tijdje om inderdaad ook een alumunium backplate aan te schaffen voor op reis, want hoewel het dus vorig jaar qua gewicht precies paste is mijn uitrusting gek genoeg steeds uitgebreider aan het worden.Thyraon schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:08:
Op reis gebruik je natuurlijk de aluminium backplate, waar je met hetzelfde gemak je webbing en wing op zet. Lang leve modulariteit
Onder andere ga ik deze keer een paar tech shorts meenemen, want ik wil m'n dsmb en wetnoteboekje netjes opgeborgen bij me hebben, en hoogstwaarschijnlijk ook een reservemasker.
Even MP in de gaten houden, daar heb ik ook een alu backplate weten te scoren voor €30totalatool schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:09:
[...]
Toch twijfel ik al wel een tijdje om inderdaad ook een alumunium backplate aan te schaffen voor op reis, want hoewel het dus vorig jaar qua gewicht precies paste is mijn uitrusting gek genoeg steeds uitgebreider aan het worden.![]()
Onder andere ga ik deze keer een paar tech shorts meenemen, want ik wil m'n dsmb en wetnoteboekje netjes opgeborgen bij me hebben, en hoogstwaarschijnlijk ook een reservemasker.

Ik heb hier een alu backplate van Halcyon liggen die ik zelf niet/nauwelijks gebruik, mag je wel een keer lenen als je wilttotalatool schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:09:
Toch twijfel ik al wel een tijdje om inderdaad ook een alumunium backplate aan te schaffen voor op reis, want hoewel het dus vorig jaar qua gewicht precies paste is mijn uitrusting gek genoeg steeds uitgebreider aan het worden.
Heel tof dat je dat aanbiedt, maar dat gaat helaas niet werken met mijn Xdeep Zen, vrees ik.Thyraon schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:38:
[...]
Ik heb hier een alu backplate van Halcyon liggen die ik zelf niet/nauwelijks gebruik, mag je wel een keer lenen als je wilt
Zeker? Ik heb een XDeep wing voor m'n dubbelset, die past zonder problemen op een stalen Halcyon backplate. Zijn die schroefafstanden niet standaard?totalatool schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:25:
Heel tof dat je dat aanbiedt, maar dat gaat helaas niet werken met mijn Xdeep Zen, vrees ik.
Nee, niet zeker, maar ik heb zo'n Xdeep Deluxe harnas en dat krijg ik er denk ik niet doorheen gelust. De wing en fles krijg ik er vast nog wel aan ja.
Ah, check. Ik heb hier ook nog wel een rolletje webbing te leen liggen, als je zin hebt om daar een eigen harnas mee in elkaar te lussen, maar kan me voorstellen dat dat misschien teveel gedoe wordt. Die deluxe features heb je niet nodig johtotalatool schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:50:
Nee, niet zeker, maar ik heb zo'n Xdeep Deluxe harnas en dat krijg ik er denk ik niet doorheen gelust. De wing en fles krijg ik er vast nog wel aan ja.
[ Voor 6% gewijzigd door Thyraon op 02-10-2023 16:51 ]
Btw, @Osiris, ik heb net nog even navraag gedaan bij Red Sea Diving Safari, en zij zeggen dat duikmessen toegestaan zijn. Ik las diverse berichten dat dat in Egypte niet mag en dacht mijn mes straks dus maar thuis te laten, maar ik moet dus ergens anders gewicht gaan besparen indien nodig.
Nee, klopt misschien wel, dus ik zat stiekem ook al te kijken naar een aluminium backplate met standaard webbing. Alles Zen houden leek me wel zo zenThyraon schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:51:
[...]
Ah, check. Ik heb hier ook nog wel een rolletje webbing te leen liggen, als je zin hebt om daar een eigen harnas mee in elkaar te lussen, maar kan me voorstellen dat dat misschien teveel gedoe wordt. Die deluxe features heb je niet nodig joh
Hoe dan ook, eea is niet zeker, in principe duik ik in Egypte ook liever gewoon met staal.
Ik las al ergens een tip dat je meer gewicht mee kunt krijgen als je gewoon iets kleins in de duty free koopt en daar vervolgens wat spullen bij in het tasje stopt.
@totalatool Oh, helemaal niet bij stilgestaan eerlijk gezegd
Maar alsnog goed om te weten
Al heb ik zo'n stomp duikmes, bedoeld om mee te snijden en met een rope cutter enzo. Geen pointy mes waar je iemands ogen mee uit kunt steken
[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 02-10-2023 16:58 ]
Specifiek vroeg ik of mijn Aqualung Small Squeeze blunt tip mee mocht.Osiris schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:58:
@totalatool Oh, helemaal niet bij stilgestaan eerlijk gezegdMaar alsnog goed om te weten
Al heb ik zo'n stomp duikmes, bedoeld om mee te snijden en met een rope cutter enzo. Geen pointy mes waar je iemands ogen mee uit kunt steken
3* duiker binnen!
Eindelijk mijn laatste proef in Dongelberg (een steengroeve die eigenlijk niet veel heeft om aan te bevelen, behalve het feit dat je der makkelijk diepte haalt en platformpjes op proefdiepte hebt, zodat je deftig kan concentreren op de proef).
Ben ik effe blij dat ik daarvan af ben. Nu concentreren op de voorbereidingen voor de Filipijnen aan het eind van de maand! Daar kan ik dan ook naar 40 moest ik willen.
Eindelijk mijn laatste proef in Dongelberg (een steengroeve die eigenlijk niet veel heeft om aan te bevelen, behalve het feit dat je der makkelijk diepte haalt en platformpjes op proefdiepte hebt, zodat je deftig kan concentreren op de proef).
Ben ik effe blij dat ik daarvan af ben. Nu concentreren op de voorbereidingen voor de Filipijnen aan het eind van de maand! Daar kan ik dan ook naar 40 moest ik willen.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Gefeliciteerd, goed bezig!DexterBelgium schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:40:
3* duiker binnen!

Ik ben zelf ook bezig met mijn 3e ster, ik hoop dat ik tegen het einde van het voorjaar ook zover ben
*zucht*
Wellicht een hele gekke vraag, maar goed:
Ik gebruik tegenwoordig in zoet water met veel neopreen 3kg lood: zowel links als rechts een blokje van 1kg plus een blokje van 0,5kg. Nou ga ik over een maand naar Egypte en ik heb daarvoor inmiddels een aluminium backplate besteld. Dat betekent dat ik daar meer lood nodig ga hebben dan afgelopen jaar toen ik met m'n stalen backplate dook, maar toen zat ik ook al met een oneven aantal kg. Het duikcentrum heeft alleen 1kg en 2kg blokken, dus dat is onhandig als je een oneven aantal nodig hebt want dan draag je links of rechts meer gewicht, of je moet een blok aan je crotch strap lussen ofzo.
Heeft iemand van jullie wel eens een paar kleine blokjes lood meegenomen in een vliegtuig? Ik heb de alu backplate gekocht om gewicht te kunnen besparen, maar wil straks misschien toch twee 0,5kg blokjes lood meenemen.
Als ik die in m'n broekzakken doe kost me dat geen bagagegewicht en geen moeite, maar mag dat wel?
Ik gebruik tegenwoordig in zoet water met veel neopreen 3kg lood: zowel links als rechts een blokje van 1kg plus een blokje van 0,5kg. Nou ga ik over een maand naar Egypte en ik heb daarvoor inmiddels een aluminium backplate besteld. Dat betekent dat ik daar meer lood nodig ga hebben dan afgelopen jaar toen ik met m'n stalen backplate dook, maar toen zat ik ook al met een oneven aantal kg. Het duikcentrum heeft alleen 1kg en 2kg blokken, dus dat is onhandig als je een oneven aantal nodig hebt want dan draag je links of rechts meer gewicht, of je moet een blok aan je crotch strap lussen ofzo.

Heeft iemand van jullie wel eens een paar kleine blokjes lood meegenomen in een vliegtuig? Ik heb de alu backplate gekocht om gewicht te kunnen besparen, maar wil straks misschien toch twee 0,5kg blokjes lood meenemen.

Nee meestal mag je geen zware voorwerpen in je handbagage hebben omdat als wapen kan worden gebruikt.
Maar meestal hebben ze ook 3pound 1,5kg blokken.
Het komt toch niet zo nou, je hebt een lamp, camera’s enz enz. Een halve kilo dat merk je toch niet.
Maar meestal hebben ze ook 3pound 1,5kg blokken.
Het komt toch niet zo nou, je hebt een lamp, camera’s enz enz. Een halve kilo dat merk je toch niet.
[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 13-10-2023 11:06 ]
Waarschijnlijk is mijn boek zwaarder dan een blokje lood van 0,5kg.leonbong schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:04:
Nee meestal mag je geen zware voorwerpen in je handbagage hebben omdat als wapen kan worden gebruikt.
Een massief voorwerp maar je kan je het proberen.
Ik heb per ongeluk een keer 2kg lood (2 blokken) mee naar huis genomen vanuit Egypte.
Ik heb per ongeluk een keer 2kg lood (2 blokken) mee naar huis genomen vanuit Egypte.
[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 13-10-2023 11:08 ]
Mja, ik ga eens vragen bij de vliegmaatschappij. Anders wordt het toch zoeken naar een plek voor een enkel blokje lood van 1kg aan een riem ergens gecentreerd. Misschien aan een flesband ofzo, of toch kijken of ik hem aan m'n riem kan lussen ergens tegen de gesp aan. Dan maar niet snel dumpbaar.
Ik dacht gewoon niet flexibel, zat me de hele tijd af te vragen hoe ik dat oneven aantal fatsoenlijk zou kunnen verdelen over twee quick release pockets op m'n heupen en twee trimpockets op m'n tankband. Maar ik kan natuurlijk vast wel ergens een plekje vinden voor een los blokje van 1kg ergens aan een riem, of los op m'n tankband. Die ene kilo wel of niet kunnen dumpen gaat het verschil niet maken.
Nee, meneer bedenkt zich om lood mee te gaan nemen.
En je hebt gelijk Leon, ik zou dan ook eens moeten checken wat m'n accessoires allemaal precies doen met m'n balans, want misschien is het wel goed om het lood een beetje scheef te verdelen om dat te compenseren.
Ik krijg gewoon echt zin om een checkduik te doen en dat eens drie kwartier lang te gaan zitten uitzoeken.
Nee, meneer bedenkt zich om lood mee te gaan nemen.
En je hebt gelijk Leon, ik zou dan ook eens moeten checken wat m'n accessoires allemaal precies doen met m'n balans, want misschien is het wel goed om het lood een beetje scheef te verdelen om dat te compenseren.
Ik krijg gewoon echt zin om een checkduik te doen en dat eens drie kwartier lang te gaan zitten uitzoeken.
[ Voor 26% gewijzigd door totalatool op 13-10-2023 11:30 ]