@
BenJG Ik heb alleen ervaring met
Impian Divers, een Nederlandse (enige NLse) duikschool op Ko Tao, vlakbij de Mae Haad pier.
Ik kan je geen verschillen geven tussen de diverse duikscholen, maar ik kan je wel vertellen dat ik erg tevreden was met Impian. Ze hebben (voornamelijk) Nederlandse instructeurs in loondienst (geen freelancers), ze hebben een eigen boot en ze zijn vooral heel erg chill.
Mógelijk zijn ze niet de aller-goedkoopsten (heb eerlijk gezegd niet eens vergeleken), maar in Thailand is vrijwel alles toch spotgoedkoop, dus #care
Ik heb daar m'n wreck + deep specialities gedaan. Ze adviseren voornamelijk
IDD-brevetten, maar ze kunnen je ook SSI of PADI certificeren. Omdat ik al een PADI-certificaat had en ik vrij honk-vast ben, heb ik ook bij Impian voor PADI gekozen. Kost je paar centen extra dan IDD, want Amerikaanse PADI enzo... SSI weet ik niet.
De instructeurs zijn vrij typisch, tropische mooiboys, relaxt, chill, beetje cowboy-gehalte. (En Iris

) Maar ondanks dat was John, die mijn instructeur voor de specialities was, volstrekt netjes en volgens het (PADI-)boekje. Helemaal niets mis mee, 10/10 would recommend.
Ben zelf niet een typische joviaal duik-typetje (introverte nerd/Tweaker

), maar dat maakt daar allemaal niet uit. Ze krijgen, net als de rest van Ko Tao gok ik, voornamelijk veel (jonge) backpackers in een tussenjaar (maar niet alleen maar) en doen veel Open Water-cursussen. Ondanks dat ik al 30+ ben en ik geen duik-cowboy ben, heb ik me daar geen enkel moment "uit m'n element" gevoeld ofzo. Is allemaal heel chill, vriendelijk en relaxt
Mocht je naar Impian gaan, doe Iris de groetjes van me! Niet dat ze m'n nickname kent of me überhaupt nog herkend gok ik though
Toffe meid, jammer dat ze samen is met één van de andere instructeurs
Check ook vooral hun Facebook eventjes:
https://www.facebook.com/impiandiverskohtao Al geven denk ik vooral de "stories" (heet dat ook zo op FB?) een leuk beeld van hoe het er daar aan toe gaat. Toen ik er was eind 2019 was het wel wat rustiger dan wat ik nu voorbij zie komen, maar ze hebben nu ook wat meer instructeurs dan toen geloof ik
T.a.v. masker: ik heb zelf een Tusa M1001 Freedom HD gekocht waar ik erg tevreden over ben. Maar zoals hierboven al gezegd, passen = weten. Moet je gewoon uitproberen.
Ik heb niet veel ervaring met een zwart skirt, maar heb wel bewust gekozen voor ene transparant skirt: voelt toch minder als een "koker", ook al zie je er inderdaad verder niets door. Voor mij is duiken vrijheid en duik ook alleen maar in tropisch water. Ik kan me voorstellen dat in de groene soep in NL met amper licht en amper visibility dat allemaal niet zoveel uitmaakt
Wat belangrijker is qua "veel kunnen zien" zijn de glazen. Het ene model is groter dan het andere model. "Mijn" Freedom HD heeft "panoramic view" of iets dergelijks, oftewel, lekker grote glazen.
Maar er zijn natuurlijk nog wel meer merken dan Tusa. Vooral even rondsnuffelen in de winkel dus
En mijn masker was onderdeel van een complete set met ook BCD + automatenset + manometer + vinnen + booties enzo. Dus dan maakt het niet zoveel uit dat het niet 't goedkoopste masker+snorkel was
[
Voor 20% gewijzigd door
Osiris op 08-08-2023 20:46
]