Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Stimulate14 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:44:
[...]

Nee, eigenlijk niet in het bijzonder omdat je er al eens geweest bent, maar;

- Blijf je slapen, boek op tijd
- Ga nooit in het weekend
- Pak elke duik een andere plek
- Als je droog kan en wil dan is dit de voorkeur denk ik. Want het is daar altijd smerig koud na 10 meter, ook in een week van 34 graden.
Thanks! Eerste twee punten in ieder geval al mislukt: we waren te laat met boeken om een huisje bij het meer te krijgen, en we gaan van donderdagavond t/m zondagmiddag :P

Ik duik inderdaad droog, en neem m'n onderkleding voor koud water mee, want volgens mij wordt het water daar nooit heel veel warmer dan een graad of 14. RIP buddies die in wetsuit duiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:59

Stimulate14

⭐⭐⭐

Weekend is altijd erg druk, vooral als het droog is. Door de weeks toch altijd weinig mensen. Soms is de vrijdag wel drukker dan normaal. Als je blijft slapen dan lekker bij zonsopgang het water in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:22
Gisteren mijn Nitrox Basis brevet gehaald, hoewel ik al het een en ander wist over PPO, toch nog wel een leerzame cursus.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:31
We hebben met onze duikclub a.s. zaterdag de MS Theo gehuurd voor een dagje duiken op het Grevelingen meer.

Ieder jaar is het een gevecht om mee te mogen en moeten we mensen teleurstellen omdat de boot vol zit. Helaas lukt dat dit jaar niet en zijn er wat plekken over. Dus zijn er duiktweakers die met ons mee willen?
  • Twee bootduiken op het grevelingenmeer
  • Lunch en drinken aan boord (niet inbegrepen)
  • Lunch en drinken aan boord (niet inbegrepen)
  • Vertrek vanaf Den Osse
Kosten €30,- pp.

Doe me een pm als je geïnteresseerd bent!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnxeV_svA61bjd-ER7tkG5jiPE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRsB7v9il83gnsv5i4EbCb4Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door dixet op 24-07-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Laatst online: 17-07 09:32
Zo, drie weken op vakantie geweest en al een maand niet kunnen duiken, dus het kriebelt. Ik heb in Nederland gedoken in Slijk-Ewijk, Groene Heuvels, De Beldert en Bussloo. Wie heeft er een tip voor me voor een leuke locatie, voorkeur midden/oost Nederland of zelfs net over de grens in Duitsland? Buddy woont in de Achterhoek, dus bv Vinkeveense Plassen zijn niet heel handig voor hem.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Ik vond de Kuilen (Mill) en het wrak "de Kiekuut" wel leuk, en weer eens wat anders dan de gebruikelijke stekken in Nederland.

Zicht is op beide stekken nu wel matig, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Zicht is wel een factor in de overweging, maar is het niet overal matig nu dan?

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 22:49
Vorige week zaterdag was het zicht in Bussloo in ieder geval nog goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhtvg4_e8YMyHTJ0DfZb46ke0ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPiXFslqNB3drGUC0bLzCUBR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:20:
Zicht is wel een factor in de overweging, maar is het niet overal matig nu dan?
Mja, goeie vraag. Mijn laatste paar duiken waren vrij belabberd, maar kan ook net pech zijn geweest met wind/regen. Lastig te zeggen. Meestal check ik Duikersgids even voor recente logberichten, dat geeft een aardig idee wat je kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenJG
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-06 18:28
Ik ga over een paar weken naar Ko Tao (Thailand). Willen daar stuk of 10 duiken doen. Zou suggesties heel erg waarderen! Iemand bv ervaring met duikscholen??

Ik heb vorig jaar op Bali een SSI diploma gehaald en ben helemaal verkocht. Overweeg ook om advanced cursus deze keer te doen (met deep dive, navigatie en wrakduiken).

Heb er ook over nagedacht om een eigen duikbril te kopen. Iemand daar nog suggesties voor??

Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:50
BenJG schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:03:
Ik ga over een paar weken naar Ko Tao (Thailand). Willen daar stuk of 10 duiken doen. Zou suggesties heel erg waarderen! Iemand bv ervaring met duikscholen??

Ik heb vorig jaar op Bali een SSI diploma gehaald en ben helemaal verkocht. Overweeg ook om advanced cursus deze keer te doen (met deep dive, navigatie en wrakduiken).

Heb er ook over nagedacht om een eigen duikbril te kopen. Iemand daar nog suggesties voor??

Dank voor de hulp!
Een masker is het eerste dat je aan eigen uitrusting zou moeten kopen, dus goed dat je dat overweegt! Pasvorm is de allerbelangrijkste eigenschap, dus ga naar een fatsoenlijke duikwinkel en probeer alles uit dat binnen je budget valt. Denk daarbij ook na of je er glazen op sterkte in wil hebben, want dat heeft consequenties voor welke maskers wel of niet gaan werken. Als je eenmaal een of meerdere modellen hebt gevonden die goed passen, denk dan na over doorzichtige of zwarte skirt. Ik vind zelf zwart prettiger omdat je met een doorzichtige skirt alleen maar het idee krijgt dat je meer ziet, terwijl dat niet daadwerkelijk zo is. Maar veel mensen voelen zich minder opgesloten met een doorzichtige.

Maar boven alles: pasvorm, pasvorm, pasvorm!

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@BenJG Ik heb alleen ervaring met Impian Divers, een Nederlandse (enige NLse) duikschool op Ko Tao, vlakbij de Mae Haad pier.

Ik kan je geen verschillen geven tussen de diverse duikscholen, maar ik kan je wel vertellen dat ik erg tevreden was met Impian. Ze hebben (voornamelijk) Nederlandse instructeurs in loondienst (geen freelancers), ze hebben een eigen boot en ze zijn vooral heel erg chill.

Mógelijk zijn ze niet de aller-goedkoopsten (heb eerlijk gezegd niet eens vergeleken), maar in Thailand is vrijwel alles toch spotgoedkoop, dus #care :P

Ik heb daar m'n wreck + deep specialities gedaan. Ze adviseren voornamelijk IDD-brevetten, maar ze kunnen je ook SSI of PADI certificeren. Omdat ik al een PADI-certificaat had en ik vrij honk-vast ben, heb ik ook bij Impian voor PADI gekozen. Kost je paar centen extra dan IDD, want Amerikaanse PADI enzo... SSI weet ik niet.

De instructeurs zijn vrij typisch, tropische mooiboys, relaxt, chill, beetje cowboy-gehalte. (En Iris :P) Maar ondanks dat was John, die mijn instructeur voor de specialities was, volstrekt netjes en volgens het (PADI-)boekje. Helemaal niets mis mee, 10/10 would recommend.

Ben zelf niet een typische joviaal duik-typetje (introverte nerd/Tweaker ;)), maar dat maakt daar allemaal niet uit. Ze krijgen, net als de rest van Ko Tao gok ik, voornamelijk veel (jonge) backpackers in een tussenjaar (maar niet alleen maar) en doen veel Open Water-cursussen. Ondanks dat ik al 30+ ben en ik geen duik-cowboy ben, heb ik me daar geen enkel moment "uit m'n element" gevoeld ofzo. Is allemaal heel chill, vriendelijk en relaxt :D

Mocht je naar Impian gaan, doe Iris de groetjes van me! Niet dat ze m'n nickname kent of me überhaupt nog herkend gok ik though :P Toffe meid, jammer dat ze samen is met één van de andere instructeurs :+

Check ook vooral hun Facebook eventjes: https://www.facebook.com/impiandiverskohtao Al geven denk ik vooral de "stories" (heet dat ook zo op FB?) een leuk beeld van hoe het er daar aan toe gaat. Toen ik er was eind 2019 was het wel wat rustiger dan wat ik nu voorbij zie komen, maar ze hebben nu ook wat meer instructeurs dan toen geloof ik :)

T.a.v. masker: ik heb zelf een Tusa M1001 Freedom HD gekocht waar ik erg tevreden over ben. Maar zoals hierboven al gezegd, passen = weten. Moet je gewoon uitproberen.

Ik heb niet veel ervaring met een zwart skirt, maar heb wel bewust gekozen voor ene transparant skirt: voelt toch minder als een "koker", ook al zie je er inderdaad verder niets door. Voor mij is duiken vrijheid en duik ook alleen maar in tropisch water. Ik kan me voorstellen dat in de groene soep in NL met amper licht en amper visibility dat allemaal niet zoveel uitmaakt :+

Wat belangrijker is qua "veel kunnen zien" zijn de glazen. Het ene model is groter dan het andere model. "Mijn" Freedom HD heeft "panoramic view" of iets dergelijks, oftewel, lekker grote glazen.

Afbeeldingslocatie: https://www.sublub.nl/resize/TUSA-COMPARISON-MASK_18757512563270.jpg/0/1100/True/tusa-comparison-masks.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.sublub.nl/resize/tusa_freedom_maat_vergelijking_18757512572149.jpg/0/1100/True/tusa-freedom-maat-vergelijking.jpg

Maar er zijn natuurlijk nog wel meer merken dan Tusa. Vooral even rondsnuffelen in de winkel dus :)

En mijn masker was onderdeel van een complete set met ook BCD + automatenset + manometer + vinnen + booties enzo. Dus dan maakt het niet zoveel uit dat het niet 't goedkoopste masker+snorkel was :+

[ Voor 20% gewijzigd door Osiris op 08-08-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenJG
Osiris schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:29:
@BenJG Ik heb alleen ervaring met Impian Divers, een Nederlandse (enige NLse) duikschool op Ko Tao, vlakbij de Mae Haad pier.

Ik kan je geen verschillen geven tussen de diverse duikscholen, maar ik kan je wel vertellen dat ik erg tevreden was met Impian. Ze hebben (voornamelijk) Nederlandse instructeurs in loondienst (geen freelancers), ze hebben een eigen boot en ze zijn vooral heel erg chill.

Mógelijk zijn ze niet de aller-goedkoopsten (heb eerlijk gezegd niet eens vergeleken), maar in Thailand is vrijwel alles toch spotgoedkoop, dus #care :P

Ik heb daar m'n wreck + deep specialities gedaan. Ze adviseren voornamelijk IDD-brevetten, maar ze kunnen je ook SSI of PADI certificeren. Omdat ik al een PADI-certificaat had en ik vrij honk-vast ben, heb ik ook bij Impian voor PADI gekozen. Kost je paar centen extra dan IDD, want Amerikaanse PADI enzo... SSI weet ik niet.

De instructeurs zijn vrij typisch, tropische mooiboys, relaxt, chill, beetje cowboy-gehalte. (En Iris :P) Maar ondanks dat was John, die mijn instructeur voor de specialities was, volstrekt netjes en volgens het (PADI-)boekje. Helemaal niets mis mee, 10/10 would recommend.

Ben zelf niet een typische joviaal duik-typetje (introverte nerd/Tweaker ;)), maar dat maakt daar allemaal niet uit. Ze krijgen, net als de rest van Ko Tao gok ik, voornamelijk veel (jonge) backpackers in een tussenjaar (maar niet alleen maar) en doen veel Open Water-cursussen. Ondanks dat ik al 30+ ben en ik geen duik-cowboy ben, heb ik me daar geen enkel moment "uit m'n element" gevoeld ofzo. Is allemaal heel chill, vriendelijk en relaxt :D

Mocht je naar Impian gaan, doe Iris de groetjes van me! Niet dat ze m'n nickname kent of me überhaupt nog herkend gok ik though :P Toffe meid, jammer dat ze samen is met één van de andere instructeurs :+

Check ook vooral hun Facebook eventjes: https://www.facebook.com/impiandiverskohtao Al geven denk ik vooral de "stories" (heet dat ook zo op FB?) een leuk beeld van hoe het er daar aan toe gaat. Toen ik er was eind 2019 was het wel wat rustiger dan wat ik nu voorbij zie komen, maar ze hebben nu ook wat meer instructeurs dan toen geloof ik :)

T.a.v. masker: ik heb zelf een Tusa M1001 Freedom HD gekocht waar ik erg tevreden over ben. Maar zoals hierboven al gezegd, passen = weten. Moet je gewoon uitproberen.

Ik heb niet veel ervaring met een zwart skirt, maar heb wel bewust gekozen voor ene transparant skirt: voelt toch minder als een "koker", ook al zie je er inderdaad verder niets door. Voor mij is duiken vrijheid en duik ook alleen maar in tropisch water. Ik kan me voorstellen dat in de groene soep in NL met amper licht en amper visibility dat allemaal niet zoveel uitmaakt :+

Wat belangrijker is qua "veel kunnen zien" zijn de glazen. Het ene model is groter dan het andere model. "Mijn" Freedom HD heeft "panoramic view" of iets dergelijks, oftewel, lekker grote glazen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar er zijn natuurlijk nog wel meer merken dan Tusa. Vooral even rondsnuffelen in de winkel dus :)

En mijn masker was onderdeel van een complete set met ook BCD + automatenset + manometer + vinnen + booties enzo. Dus dan maakt het niet zoveel uit dat het niet 't goedkoopste masker+snorkel was :+
Oe hier word ik wel enthousiast van. Dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Grote kans dat ik hier zal aankloppen. Geld is voor mij ook niet zo'n issue als de ervaring goed is. Cowboy gehalte ga ik wel lekker op.

Heb die bril die je adviseerde gekocht. Even kijken of hij goed zit. Las er goede dingen over! Thanks.

@Wormaap ook bedankt voor jouw advies! Pasvorm, pasvorm, pasvorm ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyrck
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik duik al jaren met een geel/zwarte Tusa Ceos en het voordeel hiervan vind ik dat ik recent er weer andere glazen in kon zetten met een leesgedeelte (nu +3,5).
Iets om te overwegen als je een leeftijd waar een leesbril in beeld komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:14

The Legend

*Plop*

Hier ook met Impian gedoken, prima duikschool en goed gelegen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Op Ko Tao huur je toch een scooter ;)

Extragratis tip: ze proberen je daar vaak je paspoort als onderpand af te laten geven bij 't verhuren van een scooter, maar hoewel veel backpackers dat zonder blikken of blozen doen, is dat niet aan te raden (en verboden volgens de Nederlandse wet). In mijn geval kon ik probleemloos een paar duizend Baht (honderd euro ofzo toentertijd) als onderpand achterlaten.

Ik zat zelf in een resort wat verder het eiland in, dus "moest" wel met een scooter: https://www.google.com/ma...d10.0841317!3e0?entry=ttu

Was erg leuk daar :) Lekker in je vrije tijd de scooter pakken over het eiland heen.

@BenJG Ik weet niet of je nog tijd over hebt in je reis naar Thailand en wat je plannen zijn, maar een aanvullende tip is wellicht de Andamanse zee: het onderwaterleven is daar erg mooi, vooral als je de kans krijgt om naar Hin Daeng en Hin Muang kunt gaan. Geen manta's of (walvis)haaien gezien of the sorts, maar wel echt práchtig koraal. Niet echt geschikt voor beginnende duikers though, toen ik er was enórm veel stroming. Ik zat toen op het eiland Ko Lanta (Yai). Helaas lijkt het er op dat de duikschool waar ik toen bij zat (Anti-gravity divers, op loopafstand van m'n resort) de Corona-pandemie niet heeft overleefd ;( althans, website is nog wel up, maar sinds 2019/2020 niet meer geupdate en ze zijn verdwenen van Google Maps en de PADI website..

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 09-08-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:14

The Legend

*Plop*

Osiris schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:43:
[...]

Op Ko Tao huur je toch een scooter ;)
Teveel lui met road rash gezien om dat aan te bevelen, duikt niet zo lekker :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyrck
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-02-2024
The Legend schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Ach, wat zout water en roadrash? Dan weet je wel dat je leeft...😂😈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Je moet ook niet dronken op zo'n ding stappen, iets wat toeristen helaas nog wel eens doen..

(Heb zelf m'n A, dus zo'n 125 cc scooter is niet zo spannend an sich. Wel het feit dat ze loeihard kunnen en ik geen helm had gekregen, dat dan wel weer een beetje :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Online JJ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:56
BenJG schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:03:

Dank voor de hulp!
Afgelopen juli ook op Koh Tao geweest, zo'n 11 duiken gemaakt. Wij zijn bij Master Divers beland, erg goed geregeld daar. Niet van die overvolle boten, we hebben zelfs tot 4 keer toe gehad dat we alleen waren. Veel bespreekbaar, we konden onze spullen laten liggen. Toen de inflator van mijn vriendin stuk was, werd deze zonder extra kosten in een avondje gemaakt. We zijn ook bij Impian geweest, maar het sprak ons niet zo aan. En wat Impian nog een heads up; we zaten op een avond te dineren in een restaurant en er zaten mensen van Impian naast ons. Ze spraken Nederlands, dus we konden eenvoudig horen wat ze zeiden. Wat het meeste bij bleef is dat ze hardop erom moesten lachen dat ze de ademautomaten nooit schoonmaakte. De instructeur vertelde lachend dat ze de automaat nooit in haar eigen mond wilde stoppen om die reden. Op dat moment was ik erg blij dat ik voor Master Divers had gekozen. Daar werd met veel zorg met het materiaal omgegaan. Ik was om die reden ook erg blij mijn eigen gear mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ben ik blij dat ik m'n eigen gear bij me had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Precies. Het allereerste dat ik kocht waren m'n eigen automatenset en computer, en een dag later een masker. Die ademautomaten wilde ik niet meer huren, maar gewoon zelf hebben en (laten) onderhouden, en een masker moet gewoon goed passen. Die huurspullen worden volgens mij maar snel even uitgespoeld en klaar.
Automaten en masker zijn vrij makkelijk zelf mee te nemen op reis, ook als ik gewoon met het gezin op vakantie ga en niet eens zeker weet of ik wel ga duiken, en het past ook als ik alleen met handbagage in een vliegtuig stap.

[ Voor 14% gewijzigd door totalatool op 12-08-2023 23:23 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenJG
totalatool schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:15:
Precies. Het allereerste dat ik kocht waren m'n eigen automatenset en computer, en een dag later een masker. Die ademautomaten wilde ik niet meer huren, maar gewoon zelf hebben en (laten) onderhouden, en een masker moet gewoon goed passen. Die huurspullen worden volgens mij maar snel even uitgespoeld en klaar.
Automaten en masker zijn vrij makkelijk zelf mee te nemen op reis, ook als ik gewoon met het gezin op vakantie ga en niet eens zeker weet of ik wel ga duiken, en het past ook als ik alleen met handbagage in een vliegtuig stap.
Koop je dan alleen een 1e en 2e trap oid?
Osiris schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was trouwens gisteren in een duikwinkel en die eigenaar die claimde dat die Paragon brillen met UV 420, CrystalView, en nog wat meer features voor de kleuren onder water wel echt veel verschil maken. Met name rode kleur natuurlijk. Toch wel beetje aan twijfelen nu, maar die paragon brillen zijn wel echt stuk prijziger en daar hebben ze geen panorama view oid voor beschikbaar (niet eens die doorzichtige rubbers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:09
Afgelopen dinsdag m'n eerste - en hoogstwaarschijnlijk m'n laatste - duik gehad. Ik krijg, met name, m'n rechteroor niet geklaard. Erg pijnlijk en nu nog steeds heb ik er last van. Zijn hier specifieke redenen voor, of is het duiken gewoon niks voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:46
BenJG schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:19:
[...]

Vaak koop je dan een complete set, dus eerste trap + twee keer een tweede trap. Eventueel een manometer (raad ik altijd wel aan) :)
Was trouwens gisteren in een duikwinkel en die eigenaar die claimde dat die Paragon brillen met UV 420, CrystalView, en nog wat meer features voor de kleuren onder water wel echt veel verschil maken. Met name rode kleur natuurlijk. Toch wel beetje aan twijfelen nu, maar die paragon brillen zijn wel echt stuk prijziger en daar hebben ze geen panorama view oid voor beschikbaar (niet eens die doorzichtige rubbers).
Zelf heb ik eigenlijk alleen vrij simpele brillen, zwart siliconen met groot glas. Ik persoonlijk zie er de voordelen ook niet in, maar misschien is het onbekend maakt onbemind :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:50
barrymossel schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:24:
Afgelopen dinsdag m'n eerste - en hoogstwaarschijnlijk m'n laatste - duik gehad. Ik krijg, met name, m'n rechteroor niet geklaard. Erg pijnlijk en nu nog steeds heb ik er last van. Zijn hier specifieke redenen voor, of is het duiken gewoon niks voor mij?
Klaren kun je leren :) Wat bij mij (en volgens mij bij veel anderen) in het begin het probleem was, was niet vaak genoeg klaren. Als je klaart zodra je druk op je oren voelt, maar het nog niet pijnlijk is, ben je nog steeds te laat. In het begin van een duik, waar de relatieve drukverschillen het grootst zijn, klaar ik rustig elke 30cm die ik dieper ga.
Als dat niet werkt zijn er nog verschillen tussen de Valsalva- en Frenzelmethode van klaren. Een beetje lastig uit te leggen omdat het een gevoelsding is, maar Valsalva is 'klaren met de lucht uit je longen' en Frenzel 'klaren met de lucht in je mond'. Die laatste werkt voor mij veel beter :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:31
nadeel van grote maskers is dat ze moeilijker in een keer leeg te blazen zijn. Wat zichthoek betreft, zelfs in je periferie heb ik geen last van enige tunnelervaringen. Heb ook hiervoor zo'n doorzichtig masker met grote glazen gehad en nu de apeks vx-1. Wat comfort etc betreft is deze echt de beste die ik tot nu toe gehad heb.
Overigens: altijd heldere glazen, je buddy MOET je ogen kunnen zien en kunnen zien dat je wakker en scherp bent ipv out of in paniek.

@barrymossel laat je huisarts/assistent eens in je oren kijken of je oorgang wel open is. Nauwe oorgangen maken dat je heel, heel langzaam naar beneden moet. Heb je geprobeerd steeds een meter omhoog, klaren en weer een klein stukje omlaag te doen?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Heb je een goede uitleg gegeven van de instructeur in kwestie? Of ben je "van de boot gegooid en succes ermee"? Welke manier van klaren heb je geprobeerd (er zijn er meerdere namelijk). Misschien verkouden/hooikoorts? Er zijn enorm veel variabelen hierin. Het probleem zit vaak in de buis van eustachius https://www.hoorzaken.nl/het-oor/buis-van-eustachius/

Over het algemeen zou een goede uitleg met verschillende klaartechnieken en uitleg over wat te doen als het niet lukt moeten helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Van de instructeur heb ik 1 methode meegekregen. Neus dicht en "persen". Met veel kracht krijg ik mijn linkeroor dan geklaard (ik hoor de lucht eruit komen), maar wat ik ook probeer, met rechts lukt het gewoon vrijwel niet. Ik dacht dus persoonlijk ook aan een verstopt oor. Dus ik ga de huisarts er zeker naar laten kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
Als ik het zo hoor, dan zat je al "te diep". Echt hard kracht zetten voor klaren hoeft absoluut niet, mits je er op tijd bij bent.

De oplossing daarvoor zou een halve meter, meter opstijgen en opnieuw proberen. Een truukje wat ik vaak meegeef is je hoofd op je schouder leggen en dan proberen te klaren. Geen idee wat de medische reden is, maar soms is dit net het kwartje waardoor iemand alsnog kan klaren.

Andere manieren van klaren zijn bijvoorbeeld gapen/slikken/kauwen, een beetje hetzelfde als je in het vliegtuig zou zitten.

Uit interesse, intro in Nederland of buitenland gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Komt omdat je buis van eustachius waarschijnlijk niet goed open gaat, Kan diverse oorzaken hebben; hoe je gemaakt bent of door irritaties door bijv allergie, verkoudheid, roken, stof, etc. Je kan naar een dokter gaan (duikarts) en laten checken of je slijmvliezen niet geirriteerd zijn.
Gehoorgang zoals hierboven gemeld is het sowieso niet, want die zit aan de andere kant van je trommelvlies. De druk gaat van buiten naar binnen. Dus als je wilt klaren dan moet er lucht bij aan de binnen kant en dat kan maar via 1 weg, de buis van eustachius.
Het kan helpen om je kaak te bewegen (links, rechts, gapen), dan beweegt de buis ook een stukje en dat kan net genoeg zijn.
Kan best zijn als je nog een keer duikt dat je er geen last van hebt. Het kan bijv zijn dat je een verkoudheidje hebt die je niet echt merkt. Ik zou het niet opgeven iig.
barrymossel schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:40:
Van de instructeur heb ik 1 methode meegekregen. Neus dicht en "persen". Met veel kracht krijg ik mijn linkeroor dan geklaard (ik hoor de lucht eruit komen), maar wat ik ook probeer, met rechts lukt het gewoon vrijwel niet. Ik dacht dus persoonlijk ook aan een verstopt oor. Dus ik ga de huisarts er zeker naar laten kijken.
Persen moet je mee oppassen. Beetje kan wel, maar je kan ook water naar de binnenkant van je oor duwen. Ervaring mee. Wil je niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dartlink schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:44:
Als ik het zo hoor, dan zat je al "te diep". Echt hard kracht zetten voor klaren hoeft absoluut niet, mits je er op tijd bij bent.

De oplossing daarvoor zou een halve meter, meter opstijgen en opnieuw proberen. Een truukje wat ik vaak meegeef is je hoofd op je schouder leggen en dan proberen te klaren. Geen idee wat de medische reden is, maar soms is dit net het kwartje waardoor iemand alsnog kan klaren.

Andere manieren van klaren zijn bijvoorbeeld gapen/slikken/kauwen, een beetje hetzelfde als je in het vliegtuig zou zitten.

Uit interesse, intro in Nederland of buitenland gehad?
Hurghada. Stelde ook allemaal niet veel voor. Twee duiken van 20-30 minuten tot 6-7 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Komt omdat je buis van eustachius waarschijnlijk niet goed open gaat, Kan diverse oorzaken hebben; hoe je gemaakt bent of door irritaties door bijv allergie, verkoudheid, roken, stof, etc. Je kan naar een dokter gaan (duikarts) en laten checken of je slijmvliezen niet geirriteerd zijn.
Gehoorgang zoals hierboven gemeld is het sowieso niet, want die zit aan de andere kant van je trommelvlies. De druk gaat van buiten naar binnen. Dus als je wilt klaren dan moet er lucht bij aan de binnen kant en dat kan maar via 1 weg, de buis van eustachius.
Het kan helpen om je kaak te bewegen (links, rechts, gapen), dan beweegt de buis ook een stukje en dat kan net genoeg zijn.
Kan best zijn als je nog een keer duikt dat je er geen last van hebt. Het kan bijv zijn dat je een verkoudheidje hebt die je niet echt merkt. Ik zou het niet opgeven iig.

[...]

Persen moet je mee oppassen. Beetje kan wel, maar je kan ook water naar de binnenkant van je oor duwen. Ervaring mee. Wil je niet.
Ik vond het ook echt wel een mooie ervaring. Dus als er een oplossing voor is, dan zou dat mooi zijn. En dat water zit er volgens mij al. Vaker gehad en dat is inderdaad vervelend. Hopelijk gaat het niet ontsteken. Uiteindelijk gaat het er vanzelf uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Voornamelijk goede uitleg, met technieken en een instructeur die er eigenlijk bovenop zit om te kijken of het goed gaat en eventueel (met handgebaren) tips geven als het niet echt lukt.

Hoor het wel vaker dat in het buitenland allemaal iets makkelijker gaat dan een intro in Nederland. Ik zou het dan ook aanraden om in Nederland eens een intro proberen. Waarschijnlijk zal je dan wel wat gespannen zijn in verband met je slechte ervaring daar, maar probeer te eraan te denken om optijd te klaren dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Dartlink schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:01:
Voornamelijk goede uitleg, met technieken en een instructeur die er eigenlijk bovenop zit om te kijken of het goed gaat en eventueel (met handgebaren) tips geven als het niet echt lukt.

Hoor het wel vaker dat in het buitenland allemaal iets makkelijker gaat dan een intro in Nederland. Ik zou het dan ook aanraden om in Nederland eens een intro proberen. Waarschijnlijk zal je dan wel wat gespannen zijn in verband met je slechte ervaring daar, maar probeer te eraan te denken om optijd te klaren dus :)
Thanks voor de tips in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Ik vond het ook echt wel een mooie ervaring. Dus als er een oplossing voor is, dan zou dat mooi zijn. En dat water zit er volgens mij al. Vaker gehad en dat is inderdaad vervelend. Hopelijk gaat het niet ontsteken. Uiteindelijk gaat het er vanzelf uit...
Ik heb zelf de laatste jaren regelmatig oorontstekingen gehad door het duiken. Ik duik 32 jaar nu en dit is de afgelopen 3 jaar mijn nieuwe ding ineens. Nooit problemen gehad en nu was het vrijwel elke keer raak. Paar oorzaken bij mij;
'Allergie' voor stof die ik ontwikkeld heb (Ik duik veel in Egypte). Weinig last van, maar genoeg om een probleem te zijn bij het duiken,
Headfirst naar beneden gaan en dan klaren ipv rechtop blijven,
Te laat klaren.
Klaren met (beetje)water in m'n bril

Ik probeer erop te letten nu.. (en dat gaat niet altijd goed geef ik eerlijk toe) en gebruik nu ook Avamys spray op aanraden van de dokter. Touch wood, maar laatste 20 duiken geen oorontsteking :P Ben geen 18 meer, zal wel nieuwigheid zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1979346

barrymossel schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:40:
Dan mag van mij jouw instructeur zijn papieren inleveren, want de methode die hij benoemt kan een trommelvlies perforatie tot gevolg hebben, dan ben je als je 'geluk' hebt een paar weken uit de running en soms nog langer.

Ook ik kon lange tijd slecht tot niet klaren met rechts, of ik dan wel of niet verkouden was dat maakte geen verschil. Van huisarts naar 'specialist' en van 'specialist' weer naar huisarts, men kon maar geen verklaring geven totdat mijn nieuwe huisarts mij doorstuurde naar een gespecialiseerd KNO arts van het ziekenhuis

Tijdens mijn verhaal onderbrak ze mij en zei "Uw neus staat scheef" ...

Binnen een paar weken lag ik op de OK, neus tussenschot recht gezet en mijn klaar problemen waren verdwenen als sneeuw voor de zon.

Sluit niets uit, doe het gewoon rustig aan, geniet van deze prachtige sport en laat je niet gek maken ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 1979346 op 13-08-2023 13:04 . Reden: Correctie en aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenJG
Dartlink schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

Vaak koop je dan een complete set, dus eerste trap + twee keer een tweede trap. Eventueel een manometer (raad ik altijd wel aan) :)
Ah thanks voor de tips! Dat is wel een iets grotere investering dan een duikbril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
BenJG schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Ah thanks voor de tips! Dat is wel een iets grotere investering dan een duikbril.
Destijds ben ik als eerste begonnen met alle spullen die op mijn lijf zitten (pissende lui in huurpakken Blegh) daarna ademautomaten, computer en als laatste accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Klaren kun je leren :) Wat bij mij (en volgens mij bij veel anderen) in het begin het probleem was, was niet vaak genoeg klaren. Als je klaart zodra je druk op je oren voelt, maar het nog niet pijnlijk is, ben je nog steeds te laat. In het begin van een duik, waar de relatieve drukverschillen het grootst zijn, klaar ik rustig elke 30cm die ik dieper ga.
Als dat niet werkt zijn er nog verschillen tussen de Valsalva- en Frenzelmethode van klaren. Een beetje lastig uit te leggen omdat het een gevoelsding is, maar Valsalva is 'klaren met de lucht uit je longen' en Frenzel 'klaren met de lucht in je mond'. Die laatste werkt voor mij veel beter :)
Ik weet gewoon welke spieren ik in mijn kaak moet aanspannen om m'n buizen van Eustachius open te maken 8) Zeg maar, de spieren die je o.a. ook gebruikt bij gapen, maar dan zonder je mond zelf te bewegen.

Ideaal.
Dartlink schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

Destijds ben ik als eerste begonnen met alle spullen die op mijn lijf zitten (pissende lui in huurpakken Blegh) daarna ademautomaten, computer en als laatste accessoires.
Begonnen met een duikcomputer hiero, direct na OW. Na m'n AOW vond ik dat huren niets meer en de rest in 1x aangeschaft.

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 13-08-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
BenJG schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:19:
[...]

Complete set, zoals Dartlink al zei inderdaad. Dus (DIN) 1e en 2e trap, octo, manometer en inflatorslang.
Was trouwens gisteren in een duikwinkel en die eigenaar die claimde dat die Paragon brillen met UV 420, CrystalView, en nog wat meer features voor de kleuren onder water wel echt veel verschil maken.
Toevallig in Arnhem? 😉

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
[...]

Ik vind automaten die in honderden monden hebben gezeten en alleen een beetje uitgespoeld worden ook niet erg fris.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wat klaren betreft: daar probeer ik al een beetje mee te beginnen in de auto onderweg naar de duikstek, en vervolgens met name de eerste meters echt heel vaak. Zoals anderen ook gezegd hebben: als je pijn voelt, dan zit je al te diep en moet je een stukje omhoog en nog eens proberen. Het mag nooit hard persen worden.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Ik vind automaten die in honderden monden hebben gezeten en alleen een beetje uitgespoeld worden ook niet erg fris.
Helemaal mee eens. Wij hebben dan nog het geluk dat we ze vrij makkelijk in 't chloor water kunnen hangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Omdat ik toch al een Suunto D6i Novo had met transmitter heb ik echt de meest cheape manometer gekocht :') Sommige duikers duiken met transmitter zónder een backup, maar voor zoiets essentieels als je ademgas vind ik een backup toch wel zo fijn.. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 13-08-2023 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-07 17:53

Glewellyn

is er ook weer.

Osiris schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:57:
[...]

Omdat ik toch al een Suunto D6i Novo had met transmitter heb ik echt de meest cheape manometer gekocht :') Sommige duikers duiken met transmitter zónder een backup, maar voor zoiets essentieels als je ademgas vind ik een backup toch wel zo fijn.. :)
Hee! Precies die heb ik ook :)
En ook dezelfde reden, als backup voor mijn transmitter en een Suunto Eon Core.

Oh, ik post hier voor het eerst. :w
Ik heb mijn eerste brevet (NOB/CMAS 1*) bijna 30 jaar geleden gehaald en daarna ruim 20 jaar niet meer gedoken. Vijf jaar geleden heb ik mijn 2e ster gehaald en ga na de vakantie beginnen aan de 3e.

Ik ben lid van een duikvereniging in Amsterdam en duik voornamelijk in Noord Holland, en af en toe in Zeeland of als ik op vakantie ben met mijn gezin. Vorig jaar ben ik voor het eerst op duikvakantie gegaan op Lanzarote en dit jaar naar Safaga.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Hoe was Safaga @Glewellyn?

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe duiktrip naar Egypte. De één zegt ga naar Hurghada, de ander zegt Marsa Alam, weer een ander zweert bij Sharm, nog een ander zegt Dahab, en dan komen er ook mensen die roepen dat alles ruk is vergeleken met een liveaboard. Maar dan heb je ook weer opties noord, zuid, wrakken...

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
Als het nog steeds pijnlijk is, is het verstandig om even langs de huisarts te gaan.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Over die buis van Eustachius, heeft iemand daar een medische verklaring voor dat iemand niet kan klaren? Is die dan "gewoon" te nauw bij personen of vol met slijmvlies bijvoorbeeld? Ben hierin nu wel geïnteresseerd naar medische uitleg! :)
Osiris schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:57:
[...]

Jup helemaal mee eens! :) Iets met een batterij en behoorlijk essentieel is behoort een backup te hebben :)

Moet ik alleen wel zeggen dat ik door mijn SAC te weten nauwelijks op de manometer kijk omdat ik weet hoeveel ik verbruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Als het nog steeds pijnlijk is, is het verstandig om even langs de huisarts te gaan.
Uhuh, vaak zit er dan wat vocht achter het trommelvlies, wat door te hard persen gebeurt kan zijn. Vaak is de oplossing xylometazoline neusspray gebruiken voor een tijdje. Ik doe er dan zelf nog vaak een ibuprofen bij om een eventuele zwelling te verminderen.

(Ik ben geen arts :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Dartlink schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:19:
[...]

Uhuh, vaak zit er dan wat vocht achter het trommelvlies, wat door te hard persen gebeurt kan zijn. Vaak is de oplossing xylometazoline neusspray gebruiken voor een tijdje. Ik doe er dan zelf nog vaak een ibuprofen bij om een eventuele zwelling te verminderen.

(Ik ben geen arts :) )
Worst case is het een trommelvlies perforatie.
Ik mag misschien klinken als een ouwe lul (ben ik ook wel een beetje :+ ) maar ik vind all die medical self assessments maar helemaal niets, zeker niet voor de allereerste keer. Een goede duik arts controleert altijd of je wel kan klaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dartlink schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:17:

[...]

Jup helemaal mee eens! :) Iets met een batterij en behoorlijk essentieel is behoort een backup te hebben :)

Moet ik alleen wel zeggen dat ik door mijn SAC te weten nauwelijks op de manometer kijk omdat ik weet hoeveel ik verbruik :P
Tja de meeste duikers duiken met een gewone manometer zonder backup. Als je manometer kapot gaat is het sowieso einde duik. En een goede zender is tegenwoordig minimaal net zo betrouwbaar als een manometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:19
[...]

Haha, ik maak me er ook schuldig aan hoor. Mijn instructeur zei het zelf ook. Lekker warm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Over die buis van Eustachius, heeft iemand daar een medische verklaring voor dat iemand niet kan klaren? Is die dan "gewoon" te nauw bij personen of vol met slijmvlies bijvoorbeeld? Ben hierin nu wel geïnteresseerd naar medische uitleg! :)
Ik ben geen KNO-arts (AIOS MMB), maar wat je zegt snijdt zeker hout. Sommige mensen hebben anatomisch anders aangelegde buizen en kunnen daarmee meer problemen met klaren hebben. Dik slijmvlies helpt ook niet, al weet ik niet zo goed of zoiets ook per persoon kan verschillen of dat dit meer bijv. t.g.v. verkoudheid komt. Dat laatste is natuurlijk sowieso een mogelijkheid.
[...]

Bij de touristische plekjes waar ik meestal duik ben ik zéker niet degene die z'n tank als 1e leeg heeft, dus ik moet eerlijk bekennen dat ik zo af en toe wel kijk, maar niet echt frequent genoeg dat eigenlijk zou moeten. Als de gids om m'n hoeveelheid bar vraagt dan is 't vaak "ohja" :X
SnowDude schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Tja de meeste duikers duiken met een gewone manometer zonder backup. Als je manometer kapot gaat is het sowieso einde duik. En een goede zender is tegenwoordig minimaal net zo betrouwbaar als een manometer.
Als m'n primaire manometer (transmitter/computer) kaduuk gaat, dan is de 0-tijd eerder het probleem dan de manometer gezien dat ik een backup-manometer heb. Het is meer een "veilig je duik afmaken"-dingetje, maar de duik afbreken is dan sowieso aan de orde. Maar niet vanwege de manometer ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 14-08-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:26:
[...]

Ik ben geen KNO-arts (AIOS MMB), maar wat je zegt snijdt zeker hout. Sommige mensen hebben anatomisch anders aangelegde buizen en kunnen daarmee meer problemen met klaren hebben. Dik slijmvlies helpt ook niet, al weet ik niet zo goed of zoiets ook per persoon kan verschillen of dat dit meer bijv. t.g.v. verkoudheid komt. Dat laatste is natuurlijk sowieso een mogelijkheid.
Dank voor de uitleg! Is de redenatie in mijn hoofd niet zo slecht blijkt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

totalatool schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:01:

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe duiktrip naar Egypte. De één zegt ga naar Hurghada, de ander zegt Marsa Alam, weer een ander zweert bij Sharm, nog een ander zegt Dahab, en dan komen er ook mensen die roepen dat alles ruk is vergeleken met een liveaboard. Maar dan heb je ook weer opties noord, zuid, wrakken...
Ik vind het er heel mooi, met een boot zijn we iedere dag naar twee duikstekken gevaren, meestal doken we op een van de riffen, maar ook een keer op het wrak van de Salem Express. Ik kan het niet vergelijken met andere plekken in de rode zee, want ik ben alleen daar geweest.

Aan land hoef je van Safaga niets te verwachten. Het hotel (hotel Nemo) was redelijk, de rest van het stadje stoffig en niet op toeristen ingesteld. Buiten het restaurant van het hotel was er geen horeca en voor mijn dochter heb ik op het vliegveld nog een souveniertje moeten kopen want in Safaga was niets te krijgen. Dus als je dat belangrijk vindt zou ik eerder kiezen voor Sharm of Hurghada.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-07 08:14
totalatool schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:01:

Als je echt alleen voor het duiken naar egypte gaat, dan echt een liveaboard!
dan draait de hele vakantie om het duiken. je kan er 4 op een dag doen en omdat je zowel heel vroeg als heel laat erin ligt zijn er op die momenten geen vanaf de kant uitvarende duikers. en je komt op plekken die moeilijker bereikbaar zijn vanaf de kant.
Welke route je doet hangt van jezelf af, alles heeft zijn charmes en je weet nooit echt wat je tegen komt.
noord wordt meestal als wrakken route betiteld met Abu nuhas en de thistlegorm.
uiteindelijk zijn het gezonken schepen die de basis zijn voor een nieuw stuk rif en je hoeft er niet in of door om een mooie duik te kunnen maken.
Naar het zuiden vind je de brothers, elphinstone, fury shoals, st Johns en daedalus (wat verder de zee op).
Allemaal bekende plekken voor hun riffen of bepaalde zeedieren wat er een thuishaven hebben.
Als je niet weet je waar je voorkeur ligt / wat je wel of niet wilt zien, dan zijn alle routes een prima keus.

Wel één grote tip voor de liveaboard, neem een bekende/vertrouwde buddy mee zodat je weet wat je aan elkaar hebt. uiteindelijk zit je toch een een week "vast" op een boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ja, de trip zou wel echt voornamelijk om het duiken gaan, maar ik kijk er ook wel heel erg naar uit om dan 's avonds met een biertje ergens relaxed een boek te gaan lezen en gewoon te chillen, eventueel na een avond/nachtduik.
Een liveaboard klinkt zo "advanced" en hoewel m'n buddy en ik allebei wel Advanced zijn, weten we ook dat we allebei nog maar zo'n 50 duiken hebben gemaakt en nog veel kunnen leren. Die 50 duiken zijn de ondergrens voor veel liveaboards ook, en dan voel ik me misschien wel relaxter bij nog een jaar ergens naar een resort van bijvoorbeeld Red Sea Diving Safari gaan en daar een kleine week lang drie, vier duiken per dag te maken. Elphinstone en de Fury Shoals zijn ook vanuit hun resorts te bereiken. Volgend jaar zouden we dan misschien de stap maken naar Master Diver (dmv training Stress&Rescue hier in Nederland) en een liveaboard doen.

[ Voor 6% gewijzigd door totalatool op 14-08-2023 17:53 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Persoonlijk vind ik Master Scuba Diver een beetje een onnodig certificaat. Je hoeft er niets voor te doen als je Rescue Diver, 50 duiken en een paar specialties hebt.

Geen cursus, geen examen, maar wel weer geld afdragen aan PADI.

Ik zou als gierige Hollander het geld in mijn zak houden of kiezen voor een Dive Master opleiding. Maar dan moet je bij PADI jaarlijks een fee betalen om je certificering te behouden omdat je dan 'professional' bent.

Ik weet dat die jaarlijkse fees er bij CMAS niet zijn, maar er zijn nog veel meer duikorganisaties waarnaar je zou kunnen kijken.

[ Voor 34% gewijzigd door Glewellyn op 14-08-2023 22:35 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
AdrenalineFreak schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

dan draait de hele vakantie om het duiken.
Ik snap de voordelen, maar in m'n eentje liijkt een liveaboard me niet chill. Óf je deelt je hut met een volstrekt onbekende óf je betaalt de hoofdprijs voor je eigen hut.

Daarnaast wil ik ook gewoon een dag (of dagen :+) cocktails kunnen drinken. Lekker veel duiken is wel zo efficiënt en dan zie je nog eens wat, maar persoonlijk wissel ik 't graag ook wel af met andere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Glewellyn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:29:
Persoonlijk vind ik Master Scuba Diver een beetje een onnodig certificaat. Je hoeft er niets voor te doen als je Rescue Diver, 50 duiken en een paar specialties hebt.

Geen cursus, geen examen, maar wel weer geld afdragen aan PADI.
In mijn geval gaat het om SSI. Ik zou die SSI Stress and Rescue alleen doen om een betere duiker te worden, niet voor de automatische erkenning als Master Diver. Dat had ik beter andersom kunnen verwoorden, zie ik nu. :)
Ik weet niet wat je er bij PADI voor moet afdragen. Bij SSI is het digitale certificaat gratis en kost een pasje direct na afronden van de training maar een tientje.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:45
AdrenalineFreak schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

dan draait de hele vakantie om het duiken. je kan er 4 op een dag doen en omdat je zowel heel vroeg als heel laat erin ligt zijn er op die momenten geen vanaf de kant uitvarende duikers. en je komt op plekken die moeilijker bereikbaar zijn vanaf de kant.
Welke route je doet hangt van jezelf af, alles heeft zijn charmes en je weet nooit echt wat je tegen komt.
noord wordt meestal als wrakken route betiteld met Abu nuhas en de thistlegorm.
uiteindelijk zijn het gezonken schepen die de basis zijn voor een nieuw stuk rif en je hoeft er niet in of door om een mooie duik te kunnen maken.
Naar het zuiden vind je de brothers, elphinstone, fury shoals, st Johns en daedalus (wat verder de zee op).
Allemaal bekende plekken voor hun riffen of bepaalde zeedieren wat er een thuishaven hebben.
Als je niet weet je waar je voorkeur ligt / wat je wel of niet wilt zien, dan zijn alle routes een prima keus.

Wel één grote tip voor de liveaboard, neem een bekende/vertrouwde buddy mee zodat je weet wat je aan elkaar hebt. uiteindelijk zit je toch een een week "vast" op een boot
Ik heb meerdere live aboards gedaan de duiken zijn inderdaad fantastisch. Nu ging ik in clubverband dus huurden we een volledige boot, geen vreemde erbij.
Dan is het top!! Alleen lijkt het mij ook niks.
Alle plekken die je noemt meerdere keren gedaan.

We hebben zelfs een keer bijbetaald om te voorkomen dat de lege plaatsen werden opgevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 19:31
totalatool schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:40:
Ja, de trip zou wel echt voornamelijk om het duiken gaan, maar ik kijk er ook wel heel erg naar uit om dan 's avonds met een biertje ergens relaxed een boek te gaan lezen en gewoon te chillen, eventueel na een avond/nachtduik.
Een liveaboard klinkt zo "advanced" en hoewel m'n buddy en ik allebei wel Advanced zijn, weten we ook dat we allebei nog maar zo'n 50 duiken hebben gemaakt en nog veel kunnen leren. Die 50 duiken zijn de ondergrens voor veel liveaboards ook, en dan voel ik me misschien wel relaxter bij nog een jaar ergens naar een resort van bijvoorbeeld Red Sea Diving Safari gaan en daar een kleine week lang drie, vier duiken per dag te maken. Elphinstone en de Fury Shoals zijn ook vanuit hun resorts te bereiken. Volgend jaar zouden we dan misschien de stap maken naar Master Diver (dmv training Stress&Rescue hier in Nederland) en een liveaboard doen.
Op een live-aboard hebben ze ook bier hoor ;)
Maar in mijn ogen hoef je voor een op duiken gerichte vakantie niet per se een liveaboard te doen. Die zijn zeker gaaf, maar als je een kleinschalig duikresort zoekt draait het ook echt alleen om duiken. Nadruk dus op duikresort, niet een gewoon resort waar je ook kan duiken.
Zoals bijvoorbeeld bij Nemo* in Safaga. Zelf ben ik nogal fan van de kampen in het zuiden zoals Wadi Lahami. Tentenkamp klinkt primitief, maar je hebt alle voorzieningen die je ook in een resort hebt, maar dan zonder de dikke duitsers die de hele dag bij het zwembad en de poolbar hangen.

* zelf was ik over Nemo niet zo tevreden. Het duiken was perfect geregeld, maar het resort zelf maar matig. En dan vooral het eten: ze proberen westers te koken, wat ze gewoon niet moeten doen. De Hollandse avond met hutspot was het dieptepunt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wat ik persoonlijk ook aantrekkelijk vind aan een duikresort met goed huisrif is dat ik ook zelf met m'n buddy kan gaan duiken zonder gids of begeleiding, zoals we hier in Nederland eigenlijk ook doen. Lekker op eigen houtje met z'n tweeën rustig een makkelijk rif verkennen, een beetje oefenen met navigatie of boeitje oplaten, dat soort dingen, of gewoon voor de lol proberen of ik een bubble ring kan blazen. Dat lijkt me allemaal vrijwel onmogelijk op een liveaboard.
Helaas denkt m'n buddy wel dat hij vrij snel uitgekeken is op een huisrif en daar niet meer dan een paar duikjes zou willen maken, maar ik zie mezelf daar zo elke dag een duik maken op eigen tempo en planning, buiten dagelijks zeg twee of drie door de duikschool begeleide duiken op andere locaties.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
dixet schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:19:
Zelf ben ik nogal fan van de kampen in het zuiden zoals Wadi Lahami. Tentenkamp klinkt primitief, maar je hebt alle voorzieningen die je ook in een resort hebt, maar dan zonder de dikke duitsers die de hele dag bij het zwembad en de poolbar hangen.
Ik heb afgelopen jaar eigenlijk nauwelijks iets van het resort gezien, ook geen teen in het zwembad gestoken. De entertainment 's avonds boeide me niet (itt een deel van onze groep die het kennelijk wel vermakelijk vond). De souvenirship heb ik vakkundig links laten liggen, etc.
Als dat soort zaken ontbreken, dan mis ik er niks aan. Liever een relaxte bar met duikers en eventueel een achtergrondmuziekje dan een Egyptenaar die Abba zingt of mij probeert te overtuigen om een idioot dansje te doen.

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-07 08:14
totalatool schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:11:
dat ik ook zelf met m'n buddy kan gaan duiken zonder gids of begeleiding, zoals we hier in Nederland eigenlijk ook doen. Lekker op eigen houtje met z'n tweeën rustig een makkelijk rif verkennen, een beetje oefenen met navigatie of boeitje oplaten, dat soort dingen, of gewoon voor de lol proberen of ik een bubble ring kan blazen. Dat lijkt me allemaal vrijwel onmogelijk op een liveaboard.
Mijn ervaring van de liveaboard is wel een stuk vrijer dan het beeld dat jij schetst. we waren wel in clubverband daar en hadden dan ook de hele boot bezet.
afhankelijk van het soort duik op de planning is het helemaal op eigen houtje verkennen soms niet mogelijk. als je in de stroming met een zodiac wordt gedropt en opgehaald (driftduik) is het praktischer om als groep te duiken zodat iedereen er ook mee uit komt. je bent uiteindelijk bezig met duiken op open zee en niet vanaf de kant en de organisatie kan zich niet veroorloven dat ze iemand kwijt raken.
Er zijn trouwens genoeg duiken wel redelijk zelfstandig en vrij te doen. als je van en naar de boot werkt krijg je vaak alleen een briefing en een have fun! De avond/nacht duiken waren bij ons altijd zonder begeleiding in het water.
Het boeitje oplaten kan/mag/moet je bij iedere duik doen.
Mocht het toch de liveaboard gaan worden geef vooral jullie wensen duidelijk aan als je aan boord bent, als men ziet dat je capabel genoeg bent is er vaak veel mogelijk. ze zijn ook bij gebaat als iedereen na een week tevreden kan terugdenken aan een super vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

[...]
Geen medische verklaring voor, maar ik had op het begin er ook wel moeite mee en was soms erg lang bezig om beneden te komen maar het werd naar verloop van tijd steeds makkelijker, inmiddels stelt klaren nog weinig voor. Denk dat het weefsel er ook wel aan gewend geraakt of zo, misschien wat flexibeler wordt, of door de drukverschillen op den duur wat minder slijmophopingen.

Wat ik wel weet is dat mensen in het begin vaak te lang wachten met klaren. Ze beginnen dan met klaren op het moment dat ze druk voelen. Maar dan staat het weefsel bol van de druk en wil klaren bijna niet meer. Dan moet je eerst omhoog tot je niks meer voelt, dan klaren, en opnieuw omlaag (en blijven Klaren). Klaren werkt het beste preventief zodra je onder water gaat bij 0,5m of zo gewoon beginnen of je nu iets voelt of niet. Als je last hebt stoppen, omhoog, klaren, en opnieuw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
Vorige week weer eens naar de Put van Ekeren in Antwerpen gegaan, favoriet stekje van m'n buddy en mij. Langste duik ooit van 108 minuten, ik miste de P-valve nogal op het eind... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Mooi filmpje weer hoor. Ik moet de Put van Ekeren ook maar eens hoog op mijn lijstje gaan zetten.
En 108 minuten, wow, dat heb ik in mijn korte carriere nog lang niet gehaald. Daarvoor zou ik gemiddeld minder dan vijf meter diep moeten zitten met mijn 12 liter en dan alleen heel chill gaan zweven, schat ik zo.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:40:
Mooi filmpje weer hoor. Ik moet de Put van Ekeren ook maar eens hoog op mijn lijstje gaan zetten.
En 108 minuten, wow, dat heb ik in mijn korte carriere nog lang niet gehaald. Daarvoor zou ik gemiddeld minder dan vijf meter diep moeten zitten met mijn 12 liter en dan alleen heel chill gaan zweven, schat ik zo.
Het is echt een aanrader! Heel toegankelijke plas om te duiken (qua voorzieningen maar ook onder water) met eigenlijk altijd wel prima zicht. Regel wel even een dagvergunning op de site van AVOS (€ 3 p.p.).

Wij hebben gemiddeld ook niet veel dieper dan een meter of vijf gezeten, dat is daar het leukst: veel vis en begroeiing, zeker als de zon schijnt is dat erg mooi. De "put" zelf is een meter of 20 diep maar daar is alleen zand en stof, dus niet heel boeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Thyraon schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:44:
De "put" zelf is een meter of 20 diep maar daar is alleen zand en stof, dus niet heel boeiend.
Ik was afgelopen zaterdag bij Slijk-Ewijk. Zelf wilde ik eigenlijk gewoon ondiep blijven en lekker lang visjes kijken, maar m'n buddy had eigenlijk wel zin om te kijken of we de bodem konden vinden, als oefening en voor de ervaring. We zijn daarom vanaf de instap toch maar rechtdoor naar het noorden gegaan, tot we met onze vingers de modder op de bodem op net iets meer dan 34 meter diepte aantikten. Daar was werkelijk niets te zien. Het zicht was onder de thermocline best goed, maar echt op diepte was het nog maar een meter ofzo, donker en stoffig.
We wilden vervolgens op kompas naar het westen, om dan ondiep langs de kant terug te gaan naar de instap, maar elke keer als we op ons kompas keken en west aanwezen, leek buddy met zijn eerste vinslagen direct weer rechtsaf te slaan. Omdat we maar niet bij de kant kwamen zijn we maar omhoog gegaan, ondertussen safety stop geoefend zonder oriëntatie behalve computer (ging heel goed, vorig jaar kostte me dat heel wat meer moeite), en toen naar het oppervlak gegaan. We bleken nog altijd vrijwel pal ten noorden van ons instappunt te zitten. Buddy begon te twijfelen of een kompas op zijn console wel zo handig is, want kompas kijken en zwemmen tegelijk vond hij niet heel handig...
Wel een hele toffe en leerzame ervaring om het eens zelf te doen, zonder instructeur.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:27
Thyraon schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Het is echt een aanrader! Heel toegankelijke plas om te duiken (qua voorzieningen maar ook onder water) met eigenlijk altijd wel prima zicht. Regel wel even een dagvergunning op de site van AVOS (€ 3 p.p.).

Wij hebben gemiddeld ook niet veel dieper dan een meter of vijf gezeten, dat is daar het leukst: veel vis en begroeiing, zeker als de zon schijnt is dat erg mooi. De "put" zelf is een meter of 20 diep maar daar is alleen zand en stof, dus niet heel boeiend.
Altijd leuk om te horen hoe mijn thuisput bekeken wordt, en het filmpje is prachtig. Geeft een goed beeld van hoe mooi het daar wel kan zijn (en dat vergeet je soms als het je thuisput is). Zeker met de bijkomende voorzieningen (wc's, douches, vulstation, allemaal gelinkt aan je vergunning) is het écht een aanrader om daar een vergunning voor één of drie jaar te nemen (zéker als je zoals ik bij een AVOS club duikt kost het maar 10 EUR/ 3 jaar, iéts meer voor niet-AVOS (neem aan Vlaamse, maar check zéker eens bij je eigen club) duikclubs (10eur/j, 25eur/3j), en zelfs nog niet zo héél veel voor "helemaal buitenstaanders" (40 EUR/3 jaar, 15eur voor een jaar). Die laatste kan je via de AVOS site gewoon aanvragen.

In other news: tweedehands Teric op de kop kunnen tikken, en der zondag meteen even mijn stijgproef voor Nelos 3* (30m-> 12m -> OSBtje oplaten -> safety stop) mee afgewerkt. Wat een PRACHT apparaat. Nog héél even twijfel gekregen toen ik zag dat er op 2dehands.be ook een Garmin Descent Mk2i met transmitter stond voor ongeveer 200 eur meer dan ik nu betaald heb, maar toch héél blij.

Nog 4 proeven (waarvan ééntje gewoon 600m vinzwemmen in verschillende configuraties is) te gaan voor die derde ster.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• barrymossel
Ben zojuist bij huisarts geweest en schijnbaar is m'n trommelvlies wat naar binnen geklapt. Zou komen doordat er water in de buis van Eustachius zit. Neusspray zou dat weghalen.

Maar zij geeft ook aan dat voor sommige mensen het anatomisch gewoon lastiger is om te duiken. Of pijn en ongemakken voor lief nemen. Of niet duiken. Daar kwam het gechargeerd op neer.

Helaas. Was leuk voor een keer, maar dit niet weer... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
barrymossel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:43:
Ben zojuist bij huisarts geweest en schijnbaar is m'n trommelvlies wat naar binnen geklapt. Zou komen doordat er water in de buis van Eustachius zit. Neusspray zou dat weghalen.

Maar zij geeft ook aan dat voor sommige mensen het anatomisch gewoon lastiger is om te duiken. Of pijn en ongemakken voor lief nemen. Of niet duiken. Daar kwam het gechargeerd op neer.

Helaas. Was leuk voor een keer, maar dit niet weer... ;)
Pijn en ongemakken voor lief nemen klinkt als een goede manier om je trommelvlies permanent te beschadigen, dus dat zou ik niet doen. Mocht je het nog eens proberen: overdreven vaak klaren tijdens het afdalen, eigenlijk al voordat je voelt dat het nodig is. Het helpt ook om niet te gaan "jojo-en" op geringe diepte; procentueel gezien is het drukverschil in de eerste paar meter het grootst, dus moet je het meest klaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Klinkt als een huisarts die geen verstand heeft van duiken :P

Zelf deze week 2 weekjes Marsa Alam geboekt *O*

• totalatool
Osiris schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:36:
Zelf deze week 2 weekjes Marsa Alam geboekt *O*
Waar en wanneer? Ik zou trouwens ook wel twee weken willen, maar meer dan een week vrij van het gezin krijg ik niet. :P

[ Voor 10% gewijzigd door totalatool op 24-08-2023 15:01 ]

LEGO te koop

• SnowDude
Binnenkort beginnen met SSI XR Nitrox De hobby begint not toch wel serieuzer te worden. Nu de eerste deco duiken gepland gaan worden :)

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
* itsme gaat over 2 weekjes ook een live aboard ervaren in Egypte (Marsa Alam) :9

Ik ben wel benieuwd of iemand een vin advies heeft, daarmee bedoel ik dan vooral buiten vinnen met schoen of toch gewoon binnen vinnen mee nemen. Het risico op blaren en dan binnenvinnen aan moeten doen lijkt me behoorlijk pijnlijk.

Ik lees dat het water vrij warm is dus 3mm, lang pak zal voldoende zijn gok ik?

Nothing to see here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

itsme schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:25:
* itsme gaat over 2 weekjes ook een live aboard ervaren in Egypte (Marsa Alam) :9

Ik ben wel benieuwd of iemand een vin advies heeft, daarmee bedoel ik dan vooral buiten vinnen met schoen of toch gewoon binnen vinnen mee nemen. Het risico op blaren en dan binnenvinnen aan moeten doen lijkt me behoorlijk pijnlijk.

Ik ben biased richting schoentjes met buitenvinnen dus, schoentjes met buitenvinnen. :P
Lekkerder met het trappetjes op- en afklauteren op de boot, snel je vinnen aan- en uit kunnen doen (als je vinnen met bungie- of springstraps koopt) en ook flexibeler als je in de toekomst nog een keer naar koudere oorden gaat, of duiken gaat doen waar je lang moet lopen voor je vinnen aan kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Fl4pp13 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:41:
... als je vinnen met bungie- of springstraps koopt ...
Doe dit sowieso. Rubber straps gaan altijd stuk op het slechtste moment en met spring straps zit je vin altijd goed strak zonder van die irritante klik- en verstel-systeempjes (die ook altijd stuk gaan). Zeker als je twee weken op een liveaboard zit, wil je stevig materiaal bij je hebben.

Ik zou ook voor laarzen met buitenvinnen gaan. Bij kantduiken prettiger als je door het ondiepe (schelpen, stenen) heen moet lopen, bij bootduiken meer grip op het dek en eenvoudiger vinnen aan/uit trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Thyraon op 24-08-2023 15:53 ]

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:00:
[...]

Waar en wanneer? Ik zou trouwens ook wel twee weken willen, maar meer dan een week vrij van het gezin krijg ik niet. :P
Eerste weken van oktober. Water zou dan nog 28:nbsp;°C moeten zijn volgens diverse sites.

Heb een TUI-tje gedaan naar Concorde Moreen resort, zit een Orca dive club op lokatie. Leek me een prima combinatie. Met die club kun je o.a. ook met de zodiac naar Elphinstone reef wat wel gaaf zou moeten zijn, kans op oceanic white tip sharks en andere haaisoorten. Naast allerlei andere leuke dingen natuurlijk :P
itsme schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:25:

Ik mag hopen dat een shorty wel voldoende is? :o

• Dartlink
De saga van mij en mijn kabel lamp wordt weer vervolgd...

Vorige week tijdens een duik in Slijk merkte ik dat halverwege de duik de lichtopbrengst ineens een stuk lager werd. Vandaag even tijd gehad om hem uit elkaar te draaien en te kijken, van buiten meende ik al te zien dat het ledje was doorgebrand.

Bij uit elkaar draaien werd dat ook behoorlijk bevestigd, ik gok op voltage wisselingen... Multimeter erop en meet 6,14 volt ofzo erop. Maarrrrr, nu kwam er ook magic smoke uit. K*t...

Nu maar helemaal uit elkaar proberen te halen, loop nu vast op de interne componenten uit de behuizing halen, ik zie geen schroefdraad of iets dergelijks. Maar ik ben bang dat het een nieuwe lamp gaat worden :(

• Thyraon
Dartlink schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:07:
De saga van mij en mijn kabel lamp wordt weer vervolgd...
Meh, je hebt niet echt geluk met die lamp, of wel? Was het een Light Monkey?

• Dartlink
Thyraon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:28:
[...]

Meh, je hebt niet echt geluk met die lamp, of wel? Was het een Light Monkey?
Op zich was ie perfect, tot een bepaald persoon er een fuckup mee heeft gemaakt. Is inderdaad een Light Monkey. Zit al wel met een schuin oog te kijken naar een Halcyon of Thor. Maar eerst even bekijken of ik hem nog kan redden. Mocht niet, dan even de inkoopprijzen van een Thor opvragen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Afgelopen weekend was het naar goede gewoonte weer tijd voor het Zeelandweekend van onze club. Afspraak vrijdagavond bij de Zeelandbrug voor de eerste duik.

De bedoeling van de duik was om van de trap naar de tweede pijler en terug te gaan, maar op een of andere manier ben ik erin geslaagd om tegen de stroming in af te wijken tot de trap "halverwege", een paar 100m verderop... Een geluk bij een ongeluk, want ineens kwamen we een rog tegen! Het weekend begon dus al goed.

Er waren dit jaar best veel beginnende en minder ervaren duikers mee, dus alle kader was nodig om iedereen een gepaste duikleider mee te geven. De duiken op zaterdag waren dus vooral ondiep, maar daarom niet minder leuk. Bijna iedere duik ben ik wel sepias tegengekomen.

Op zondaq kwamen ook de jeugdduikers erbij. Dit zijn jongens en meisjes tussen 14 en 16 die hun 1*D al behaald hebben. Ondertussen was er ook weer wat kader vertrokken, dus kreeg ik de kans om een nieuwe ervaring op te doen door zo'n jonge duikers te begeleiden. Dat was best een leuke ervaring. Opnieuw weer verschillende sepias gespot, maar het is aandoenlijk om te zien hoe die jongeren zich kunnen verbazen in zaken waar ik al lang geen tweede keer meer naar kijk: even spelen met een zeenaald, een kreeft uit zijn tent lokken, een krab doen schrikken, ...

Ook maandag stonden er nog 2 duiken met de jeugdduikers op het programma, de eerste in Den Osse. Het Grevelingenmeer trekt mij over het algemeen niet zo echt, maar hier zijn wel zeedahlias te vinden, dus daar gingen we naar op zoek. Ik had op voorhand van een van onze instructeurs een routebeschrijving gekregen, en na een tijdje zoeken ben ik erin geslaagd om 2 van de 3 dahlias te vinden. Mooi om te zien! Ook de namiddagduik aan Oesterdam was leuk met 2 sepias en een sepiola, maar een echt leuke duikstek vind ik dit niet. Door het gebrek aan stroming heb je hier echt een heel losse zandbodem, waardoor de kleinste verkeerde beweging al voor veel stof zorgt. Als je dan bedenkt dat we daar met een hele groep jeugdduikers waren, dan kan je je wel voorstellen dat het niet altijd even aangenaam was...

Nou, klinkt als best een leuk weekend, hoor ik je denken. Maar ik heb het beste even voor het laatste bewaard. Ikzelf had voor mijn aankomende opleiding tot Extended Range Diver (ERD) nog een aantal diepe duiken nodig, en dat lukte niet binnen de geplande clubduiken. Daarom hebben we met een select groepje nog een paar duiken gemaakt buiten de planning om.

Zondagavond en maandagochtend trokken we naar Plompe Toren, een stek die niet te ver van onze camping af ligt, en waar ik ook de nodige diepte kon halen. De gassen waren op voorhand al geanalyseerd, de flessen gemarkeerd, we waren er klaar voor. Richting 35m voor een half uur of zo, om daarna rustig naar boven te komen en onze trappen te maken. In het begin van de duik kwamen we een aantal sepias tegen, maar op diepte was eigenlijk niks te bespeuren. Een beetje ontmoedigd dus uiteindelijk terug richting kant om aan onze trappen te beginnen.

Maar weer maar eens blijkt dat je de moed nooit mag opgeven: op een goeie 20m zag ik iets grijs schitteren in de straal van mijn lamp. Even met mijn ogen knipperen, zag ik dit goed? Jawel hoor! Een ruwe haai! Samen met mijn buddy hebben we moeten zoveel moeten draaien en keren om hem in het zicht te houden dat ik dacht dat we nooit meer uit onze buddy line zouden geraken, maar wat een ervaring! Tijdens de trappen stond ik stijf van de adrenaline, een duik om nooit te vergeten.

Zondagochtend heb ik met een buddy nog een gelijkaardige duik gemaakt, opnieuw op Plompe Toren. Dit keer helaas geen haai, maar wel opnieuw een rog kunnen spotten!

Over een geslaagd weekend gesproken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Abductee schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:06:
Even met mijn ogen knipperen, zag ik dit goed? Jawel hoor! Een ruwe haai!
If you don't have a picture of it, it didn't happen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Osiris schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

If you don't have a picture of it, it didn't happen ;)
Oei, dan ben ik ook nooit geboren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Abductee, dat klink erg gaaf. In het weekend van 8-11 september ben ik met de club in Zeeland, dus wie weet wat we dan allemaal gaan tegenkomen. We zullen vooral in niet-getijdewater gaan duiken vanwege het aantal 1* duikers, maar een getijdeduikje past vast ook nog wel in het programma.

Maar daarvoor heb ik aankomende donderdag en zaterdag eerst theorie en praktijk voor de nitrox basis cursus (tot 40% dus). Het is niet dat ik daar van plan ben veel mee te duiken, maar ik wilde het wel kunnen voor het geval het een keer nodig is of handig is, bijvoorbeeld op vakantie. Duiken hier mensen met nitrox en waarom wel of niet?

Wat verder in de toekomst:
In november ga ik een paar dagen naar Tenerife (en daarna nog verder richting Zuid-Amerika (Chili/Brazilië). Het lijkt me leuk om (in ieder geval op Tenerife) nog een dagje te duiken, maar dan wil ik eigenlijk een wat uitdagendere duik maken dan een beetje ronddobberen op 10-15 meter met mensen die net hun brevet hebben. Zijn er hier goede suggesties voor plekken waar ze ook wat uitdagendere duiken doen of bijvoorbeeld mooie wrakken? Van de zomer hebben we door het weer maar 2 i.p.v. 4 duiken in Italië kunnen maken en toen hebben we dus niet heel spannende dingen gedaan door de 1*/OW mensen in de groep. Waren verder wel leuke duiken, maar wat avontuur is ook leuk. :Y

En suggesties voor Zuid-Amerika zijn natuurlijk ook welkom, maar voordat ik daar ben, zijn we al een paar maanden verder. :)

Verder afgelopen tijd niet zoveel meer gedoken als gehoopt, maar dat wordt dus beter.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:14:
Duiken hier mensen met nitrox en waarom wel of niet?
Als de diepte van de duikstek het toelaat (i.e., max_diepte < MOD), dan heb ik de voorkeur voor nitrox. Ik weet dat het nog nooit bewezen vastgesteld is, maar ik ben minder moe na een nitrox-duik dan na een kamerlucht-duik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
plus als je veel herhalingsduiken doet en zeker meerdere dagen achter elkaar dan wordt je bodemtijd steeds korter. Nitrox verlengt je bodemtijd behoorlijk, zeker als je een fatsoenlijke interval pakt. Wij kwamen met perslucht na herhalingen tot 25meter soms echt in de knel bij de 3e duik wat bodemtijd betreft en moesten dan echt ondieper gaan om deco duiken te voorkomen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ja, de extra bodemtijd leek me een obvious reden, dus noemde ik maar niet eens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
90% van mijn duiken met EAN32 als ik persoonlijk duik. Andere 10% zal trimix zijn :p

Als ik les geef, dan vaak "gewoon" lucht. Omdat ik dan met flessen van de school duik.

Waarom? Eigenlijk zo gegroeid, voor de kosten hoef ik 't niet te laten vijf euro voor een D12 vulling. En als ik een dagje Zeeland doe (vanuit Twente) dan merk ik daadwerkelijk wel verschil met normale lucht.

Sprak ooit een mede instructeur en die had als theorie dat het komt omdat je lichaam minder stikstof opneemt omdat je simpelweg minder stikstof ademt. Dus je lichaam hoeft ook minder moeite te doen om het boventallige stikstof te dumpen. Klonk zeer aannemelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dartlink schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:08:
Sprak ooit een mede instructeur en die had als theorie dat het komt omdat je lichaam minder stikstof opneemt omdat je simpelweg minder stikstof ademt. Dus je lichaam hoeft ook minder moeite te doen om het boventallige stikstof te dumpen. Klonk zeer aannemelijk :)
Dat klinkt mij juist helemaal niet aannemelijk? Want hoeveel extra moeite denk jij dat je lichaam überhaupt doet om de extra stikstof kwijt te raken? Juist, helemaal niets :P

Je ademt het simpelweg heel langzaam weer uit. Kón je lichaam maar wat actiever de stikstof kwijtraken, dan kon je surface interval korter zijn :P

Denk zelf meer dat het door de hogere concentratie zuurstof komt. Dat is tenminste een bio-actieve stof in je lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Duiken hier mensen met nitrox en waarom wel of niet?
Ja, altijd EAN32 (GUE standaardgas tot 30 meter diepte) voor een optimale balans tussen bodemtijd, decompressie-verplichting, narcose-gevoeligheid en partiële zuurstofdruk.

GUE standaardgassen (nitrox en trimix) zijn zo bepaald dat de partiële zuurstofdruk nooit hoger is dan 1.3 bar en de END (equivalent narcotic depth) nooit hoger is dan 30 meter.

[ Voor 23% gewijzigd door Thyraon op 29-08-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:32:
[...]

Dat klinkt mij juist helemaal niet aannemelijk? Want hoeveel extra moeite denk jij dat je lichaam überhaupt doet om de extra stikstof kwijt te raken? Juist, helemaal niets :P

Je ademt het simpelweg heel langzaam weer uit. Kón je lichaam maar wat actiever de stikstof kwijtraken, dan kon je surface interval korter zijn :P

Denk zelf meer dat het door de hogere concentratie zuurstof komt. Dat is tenminste een bio-actieve stof in je lichaam.
Oké Oké :p makes more sense!

Kom ik ermee weg als ik zeg dat ik niet medisch onderlegd ben? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:36
@Abductee, dat klink erg gaaf. In het weekend van 8-11 september ben ik met de club in Zeeland, dus wie weet wat we dan allemaal gaan tegenkomen. We zullen vooral in niet-getijdewater gaan duiken vanwege het aantal 1* duikers, maar een getijdeduikje past vast ook nog wel in het programma.

Maar daarvoor heb ik aankomende donderdag en zaterdag eerst theorie en praktijk voor de nitrox basis cursus (tot 40% dus). Het is niet dat ik daar van plan ben veel mee te duiken, maar ik wilde het wel kunnen voor het geval het een keer nodig is of handig is, bijvoorbeeld op vakantie. Duiken hier mensen met nitrox en waarom wel of niet?

Wat verder in de toekomst:
In november ga ik een paar dagen naar Tenerife (en daarna nog verder richting Zuid-Amerika (Chili/Brazilië). Het lijkt me leuk om (in ieder geval op Tenerife) nog een dagje te duiken, maar dan wil ik eigenlijk een wat uitdagendere duik maken dan een beetje ronddobberen op 10-15 meter met mensen die net hun brevet hebben. Zijn er hier goede suggesties voor plekken waar ze ook wat uitdagendere duiken doen of bijvoorbeeld mooie wrakken? Van de zomer hebben we door het weer maar 2 i.p.v. 4 duiken in Italië kunnen maken en toen hebben we dus niet heel spannende dingen gedaan door de 1*/OW mensen in de groep. Waren verder wel leuke duiken, maar wat avontuur is ook leuk. :Y

En suggesties voor Zuid-Amerika zijn natuurlijk ook welkom, maar voordat ik daar ben, zijn we al een paar maanden verder. :)

Verder afgelopen tijd niet zoveel meer gedoken als gehoopt, maar dat wordt dus beter.
Hier ook in Zeeland met nitrox (32%) gedoken (verschil qua prijs niet echt heel erg groot naar mijn mening bij de vulcontainers) vanwege de meerdere duiken per dag en ook ik moet zeggen dat ik er minder vermoeid uit kwam na een duik, meestal zo'n uur na de duik merk ik een energie dip. Had ik nu helemaal geen last van. Verder duik ik meestal 1x per dag (en per week overigens) en dat gaat met ademlucht (wij kunnen gratis vullen bij de club en de meest dichtbijzijnde nitrox punt is bijna een uur rijden voor mij, anders had ik dat wel vaker gedaan...)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dartlink schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:07:
[...]

Kom ik ermee weg als ik zeg dat ik niet medisch onderlegd ben? O-)
Nee >:) Als simpele duiker wellicht nog wel, maar als instructeur verwacht ik toch wel wat meer dan 'hearsay' ;)

Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat wellicht het kleine beetje extra stikstof toch een soort vermoeidheid geeft met wellicht hetzelfde mechanisme als gasnarcose: ook daarvoor hoeft de stikstof alleen maar 'aanwezig' (opgelost) te zijn, verder hoeft het niets te doen. En door nitrox mínder stikstof = ook mínder vermoeidheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
en natuurlijk het placebo effect niet onderschatten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dat sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Dus toch een kern van waarheid :P