[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 31-05-2023 12:00 ]
[ Voor 3% gewijzigd door totalatool op 31-05-2023 12:25 ]
Er is een reden dat ik niet in Nederland duiktotalatool schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:48:
Haha, wat voor temperaturen zijn jullie gewend als je 26 °C fris vindt...

Je mist heel watpirodr01 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:27:
[...]
Er is een reden dat ik niet in Nederland duik
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Succes Dexter! Bij ons in de club doen we het andersom, daar moeten eerst alle buitenproeven afgelegd worden, waarna je in de winter het zwembad in mag om dan (hopelijk) allemaal samen het nieuwe brevet te halen.DexterBelgium schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:17:
Wish me luck, vanavond theorie en zwembadexamen voor mijn Nelos 3* kaartje, daarna nog bést wel wat proeven te gaan, maar zou al héél blij zijn als we hier van af geraken.
Ik heb een Divesoft Freedom duikcomputer. Fijn ding met één groot nadeel: de kabel om hem op te laden/logs uit te lezen is erg fragiel. Heb er al twee versleten en die laatste is nu ook kapot. Eén van de draadjes in de stekker die op de duikcomputer wordt aangesloten blijkt los te zijn gegaan. Niet zo heel gek als je de foto bekijkt, het zijn dunne draadjes, gesoldeerd op de kopse kant van de aansluiting, en je moet de stekker draaien om hem goed op de duikcomputer aan te sluiten.
Omdat deze simpele kabels rond de €80,- kosten dacht ik hem zelf te fixen. Helaas zijn de draadjes gesoldeerd en heb ik geen soldeerbout - en al had ik die wel ben ik er niet zo handig mee.
Is er toevallig een duikende tweaker die herkent wat voor soort stekker dit is? Dan ga ik op zoek naar een variant waar ik de draadjes gewoon in kan schroeven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qqJt21jnL9o8BQHNK8Vaw21d.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/wnvmBzYc954gON202BaJa8jM.jpg?f=fotoalbum_large)
Anders wellicht toch even nogmaals vast solderen (wellicht met hulp
Dit solderen kost max 2min. Zou gewoon even kijken of er tweaker in de buurt woont of ouderwetse elektro / witgoed reparatie winkel of makerspace.dixet schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:56:
Misschien moet ik dit in het klus-topic vragen, maar omdat het om een duikcomputer gaat toch maar eerst hier.
Ik heb een Divesoft Freedom duikcomputer. Fijn ding met één groot nadeel: de kabel om hem op te laden/logs uit te lezen is erg fragiel. Heb er al twee versleten en die laatste is nu ook kapot. Eén van de draadjes in de stekker die op de duikcomputer wordt aangesloten blijkt los te zijn gegaan. Niet zo heel gek als je de foto bekijkt, het zijn dunne draadjes, gesoldeerd op de kopse kant van de aansluiting, en je moet de stekker draaien om hem goed op de duikcomputer aan te sluiten.
Omdat deze simpele kabels rond de €80,- kosten dacht ik hem zelf te fixen. Helaas zijn de draadjes gesoldeerd en heb ik geen soldeerbout - en al had ik die wel ben ik er niet zo handig mee.
Is er toevallig een duikende tweaker die herkent wat voor soort stekker dit is? Dan ga ik op zoek naar een variant waar ik de draadjes gewoon in kan schroeven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Snap ook goed dat dit stuk gaat. Zit geen enkele vorm van trekontlasting aan deze stekker.
Nee hij tordeert niet, het schroefdraad zit aan een onafhankelijk draaiend deelDartlink schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:14:
Enig idee waardoor de kabel kapot gaat? Is het omdat de kabel tordeert omdat je hem "vast" moet draaien? Dus spanning op komt? Dan zou eerst de kabel aan de Divesoft schroeven en daarna pas in de computer pluggen een oplossing zijn denk ik.
Anders wellicht toch even nogmaals vast solderen (wellicht met hulp) iets meer soldeer erbij. Krimpkous eromheen. Cable saver eromheen (net als je tweede trap slangen)?
Daar lijkt het inderdaad wel op. Alleen lijkt m12 een inkeping te hebben voor de juiste positie, deze heeft een afgeplatte onderkant. Ik heb maar even een mailtje naar divesoft gestuurd met de vraag wat voor connector het isleonbong schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:34:
Het lijkt 4pin m12
Dat gebrek aan trekontlasting klinkt als een logische reden dat ze zo makelijk stuk gaan. Ik gok dat solderen inderdaad zo gepiept is voor iemand die er ervaren mee is. Toevallig iemand uit de omgeving Amersfoort hier die dat kan en wil helpen?Sethro schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:37:
[...]
Dit solderen kost max 2min. Zou gewoon even kijken of er tweaker in de buurt woont of ouderwetse elektro / witgoed reparatie winkel of makerspace.
Snap ook goed dat dit stuk gaat. Zit geen enkele vorm van trekontlasting aan deze stekker.
Mocht je in Arnhem zijn, dan wil ik mijn soldeerbout wel even afstoffen... Ik ben geen expert, maar zoiets moet ik wel kunnen maken (dat doe ik wel vaker).dixet schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:19:
Dat gebrek aan trekontlasting klinkt als een logische reden dat ze zo makelijk stuk gaan. Ik gok dat solderen inderdaad zo gepiept is voor iemand die er ervaren mee is. Toevallig iemand uit de omgeving Amersfoort hier die dat kan en wil helpen?
Wel in ruil voor een duikje...
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Der door (zoals ze hier zeggen)DexterBelgium schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:17:
Wish me luck, vanavond theorie en zwembadexamen voor mijn Nelos 3* kaartje, daarna nog bést wel wat proeven te gaan, maar zou al héél blij zijn als we hier van af geraken.

Was toch effe spannend

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Lang examen wel bij jullieDexterBelgium schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:49:
[...]
Der door (zoals ze hier zeggen)Nu nog : 4 duiken van >25m, paar stijgproeven, palmproef en een redding te gaan, en we zijn 3*.
Was toch effe spannend![]()
Proficiat!
Lol! Nu, was wel lang (18.30 aan theorie begonnen, 22u uit het water, 23u proclamatie). Maar nu ook weer niet zó lang. Besefte me gewoon wat laat dat ik jullie nog een update verschuldigd was. Bedankt!
Trouwens dit weekend ook meteen één van de verplichte duikleidingen met OSB oplaten succesvol afgewerkt, en met goed gevolg mijn nieuwe setup getest in de moeilijkste omstandigheden: in het "blauw" in de Oosterschelde, met dikke droogpakhandschoenen aan. Het systeem dat ik nu heb met een vingerspoel, vastgemaakt met een paar clever geknoopte bungees en dergelijke is een aanrader! Zal ik een van deze wel eens wat fotootjes van maken en hier posten.
Ik wil geen bommetje, want daarmee was ik veel minder stabiel dan met een 12l lang.
totalatool schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:18:
Wie kan mij vertellen waarom ik tweedehands vrijwel alleen bommetjes kan vinden en geen lang, als ik naar een 12 liter duikfles zoek?
DaaromIk wil geen bommetje, want daarmee was ik veel minder stabiel dan met een 12l lang.
Bommetjes zijn een tijd populair geweest, daarom zijn er veel in omloop. Maar 12L lang duikt veel fijner voor de meeste mensen, en daarom verkopen mensen ze niet.
[ Voor 18% gewijzigd door Wormaap op 14-06-2023 21:21 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Anders zou een dubbel 12 kopen een optie zijn en deze uit elkaar trekken, heb je twee losse lange 12 liters
Haha ok, maar waarom waren ze dan populair? Dat moet toch een reden hebben gehad? Ik hoor er alleen negatieve dingen over, en vond het zoals gezegd zelf ook niet fijn.Wormaap schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:20:
Bommetjes zijn een tijd populair geweest, daarom zijn er veel in omloop.
Daarbij moet ik wel zeggen dat 12 liter lang wel erg (onhandig) lang is aan de waterkant.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Een vriendin duikt (nog) met een bommetje van 18 kilo, al mijn lange 12's zitten rond de 14...
Cursist van mij gaat nu ook een enkele fles wing kopen en vraagt zich even af hoe die dat met z'n lood moet doen namelijk.
P-Weight of anders loodpockets aan het harnas ? Ik geloof dat er een aantall opties zijn.Dartlink schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:27:
Cursist van mij gaat nu ook een enkele fles wing kopen en vraagt zich even af hoe die dat met z'n lood moet doen namelijk.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
scraemus schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:42:
Ik duik ook met wing en enkele fles, ik heb een loodgordel met 4 kg en ik heb 2 loodpockets die op de 2 inch webbing schuiven waar ik voor zoet water nog eens 2kg in heb (met backplate dus 8.3 kg totaal), voor zoutwater had ik meer in de loodpockets zitten.
Check had ik hem ook al gezegdShadowBumble schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:47:
[...]
P-Weight of anders loodpockets aan het harnas ? Ik geloof dat er een aantall opties zijn.
Deze jongen duikt in droogpak, dus heeft iets meer nodig denk ik nog. In natpak heb ik inderdaad ook geen lood nodig.totalatool schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:57:
Ik duik ook wing met stalen backplate en enkele fles. Ik ben zoals eerder beschreven nu al voldoende negatief met m'n 5mm zonder handschoenen of kap dat ik geen lood nodig heb. Als dat met kap en handschoenen een beetje positief wordt, dan ga ik dat benodigde beetje lood wel in m'n pockets doen zodat ik weer iets te dumpen heb.
Ik heb een P-weight geprobeerd, en loodpockets op de flesband geprobeerd, maar dat was beiden ruk. Bij P-weight lag het zwaartepunt te veel righting de fles, bij loodpockets te veel richting mijn hoofd. In beide gevallen kantelde ik dus onder water naar voren. Tijdens onze duik bij Slijk-Ewijk had ik daar ook last vanDartlink schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:27:
@Thyraon Ik heb geen ervaring met Backplate/Wing met enkele fles. Maar hoe regel jij je lood? P-Weight?
Tijdens Fundamentals op aanraden van Erik geswitched naar een simpele loodgordel met een paar blokken lood eraan (en van die metalen kammetjes om ze op hun plek te houden). Bijkomend voordeel is dat je set niet zo loodzwaar wordt. Voor mij was de loodgordel perfect qua verdeling van het gewicht en de plaats van het zwaartepunt/kantelpunt. En je kunt 'm afwerpen in geval van nood, in tegenstelling tot een P-weight. Ik zou je cursist dus aanraden om dat eerst te proberen.
Overigens ben ik nu zelf geswitched naar een D12 en daarbij heb ik geen extra gewicht meer nodig, alleen een blokje lood onderaan de flessen om de boel mooi uit te trimmen.
Ik heb dit ook nooit begrepen. Jaren met een bommetje gedoken, die dingen waren in die tijd (2005-2010) overal te zien. Maar het verschil met een lange 12L is echt bizar. Veel stabieler (want gewicht meer gespreid over de lengte van je rug) en een zwaartepunt/kantelpunt dat dichter bij je rug ligt.totalatool schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:27:
Haha ok, maar waarom waren ze dan populair? Dat moet toch een reden hebben gehad? Ik hoor er alleen negatieve dingen over, en vond het zoals gezegd zelf ook niet fijn.
Heb je ronde flessen met een flesvoeten, of heb je concave flessen? Ik heb zelf bij mijn beide dubbelsets voor concave flessen gekozen. Die zijn wel iets zwaarder, maar je hebt geen flesvoet meer nodig en het extra gewicht zit onderaan, waardoor de gewichtverdeling (naar mijn mening) beter is.Thyraon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:47:
[...]
Overigens ben ik nu zelf geswitched naar een D12 en daarbij heb ik geen extra gewicht meer nodig, alleen een blokje lood onderaan de flessen om de boel mooi uit te trimmen.
Dat is ook de reden waarom ik eigenlijk alleen met een dubbelset wil duiken.Thyraon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:51:
[...]
Ik heb dit ook nooit begrepen. Jaren met een bommetje gedoken, die dingen waren in die tijd (2005-2010) overal te zien. Maar het verschil met een lange 12L is echt bizar. Veel stabieler (want gewicht meer gespreid over de lengte van je rug) en een zwaartepunt/kantelpunt dat dichter bij je rug ligt.
Ik had tot twee maanden geleden nog nooit gedoken met een bommetje, tot ik er één samen met een eenvoudig jacket huurde op Lanzarote. Aanvankelijk niets aan de hand, tot ik me een beetje op m'n zij draaide om iets te zien en ik ineens doorkantelde en flink wat moeite had om weer gewoon horizontaal te komen. Daarna gebeurde het nog een keer of twee en toen heb ik de rest van de duik maar gewoon rechtdoor gezwommen. Ik heb sindsdien weer gedoken met m'n eigen wing en een stalen 10, en daarmee was ik veel wendbaarder en kon ik bv zonder moeite "salto's" maken, op m'n zij draaien en weer terug, etc. Nee, dan koop ik echt liever een nieuwe 12 lang dan dat ik geld bespaar op een tweedehands bommetje en me dan elke duik erger aan de instabiliteit.Thyraon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:51:
[...]
Ik heb dit ook nooit begrepen. Jaren met een bommetje gedoken, die dingen waren in die tijd (2005-2010) overal te zien. Maar het verschil met een lange 12L is echt bizar. Veel stabieler (want gewicht meer gespreid over de lengte van je rug) en een zwaartepunt/kantelpunt dat dichter bij je rug ligt.
Check ook even bij je lokale winkel of ze geen tweedehands flessen hebben. Ik heb allebei mijn losse lange 12L's tweedehands gekocht bij de duikshop. Scheelde alsnog een paar tientjes met nieuw, en ik wist dat ze in orde waren en hoefde ze dus niet meteen te laten servicen.totalatool schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:06:
[...]
Ik had tot twee maanden geleden nog nooit gedoken met een bommetje, tot ik er één samen met een eenvoudig jacket huurde op Lanzarote. Aanvankelijk niets aan de hand, tot ik me een beetje op m'n zij draaide om iets te zien en ik ineens doorkantelde en flink wat moeite had om weer gewoon horizontaal te komen. Daarna gebeurde het nog een keer of twee en toen heb ik de rest van de duik maar gewoon rechtdoor gezwommen. Ik heb sindsdien weer gedoken met m'n eigen wing en een stalen 10, en daarmee was ik veel wendbaarder en kon ik bv zonder moeite "salto's" maken, op m'n zij draaien en weer terug, etc. Nee, dan koop ik echt liever een nieuwe 12 lang dan dat ik geld bespaar op een tweedehands bommetje en me dan elke duik erger aan de instabiliteit.
Hier trouwens wanneer ik single-tank duik ook gewoon loodpockets aan de heupband van mijn harnas (en met een schroef aan de backplate zodat ze niet schuiven).
[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 15-06-2023 15:19 ]
Ronde flessen zonder flesvoet. Ik trek m'n set aan en uit vanuit de achterbak van de auto, dus geen flesvoet nodig. Daar komt toch alleen maar rommel in te zitten, en die set is zo zwaar dat ik hem sowieso niet rechtop zou laten staan – te bang dat hij omvalt op m'n wing en automaten.Abductee schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:58:
Heb je ronde flessen met een flesvoeten, of heb je concave flessen? Ik heb zelf bij mijn beide dubbelsets voor concave flessen gekozen. Die zijn wel iets zwaarder, maar je hebt geen flesvoet meer nodig en het extra gewicht zit onderaan, waardoor de gewichtverdeling (naar mijn mening) beter is.
Het is echt heerlijk duiken met D12 ja. Superstabiel en een heel fijn idee dat (met droogpak) zowel ademgas als drijfvermogen compleet redundant zijn.Abductee schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:58:
Dat is ook de reden waarom ik eigenlijk alleen met een dubbelset wil duiken.
Een jacket is sowieso gevoeliger voor "rollen" omdat het drijfvermogen om je hele lijf heen zit, in plaats van mooi om de fles heen op je rug. Als je een stukje rolt, komt de gasbel helemaal naar de zijkant van het jacket toe, en dan rol je makkelijk door. Een bommetje maakt dat effect inderdaad nog erger door het hogere zwaartepunt.totalatool schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:06:
Ik had tot twee maanden geleden nog nooit gedoken met een bommetje, tot ik er één samen met een eenvoudig jacket huurde op Lanzarote
Ja die had ik hem ook al aanbevolen. Maar hij wil 't eerst testen voor hij iets koopt. Via via maar iets ritselen. Kan hij daarna in de duiktoren mooi testenscraemus schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:52:
Eventueel heb je ook nog zoiets, maar dat kun je niet makkelijk afwerpen en er bestaan ook nog kleine trimpockets voor aan de tank banden (meestal max 1 kg)
Psies wat ik hem ook al zei. Opties uiteengezet. Mag hij mooi zelf kiezenThyraon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:47:
[...]
Ik heb een P-weight geprobeerd, en loodpockets op de flesband geprobeerd, maar dat was beiden ruk. Bij P-weight lag het zwaartepunt te veel righting de fles, bij loodpockets te veel richting mijn hoofd. In beide gevallen kantelde ik dus onder water naar voren. Tijdens onze duik bij Slijk-Ewijk had ik daar ook last van
Tijdens Fundamentals op aanraden van Erik geswitched naar een simpele loodgordel met een paar blokken lood eraan (en van die metalen kammetjes om ze op hun plek te houden). Bijkomend voordeel is dat je set niet zo loodzwaar wordt. Voor mij was de loodgordel perfect qua verdeling van het gewicht en de plaats van het zwaartepunt/kantelpunt. En je kunt 'm afwerpen in geval van nood, in tegenstelling tot een P-weight. Ik zou je cursist dus aanraden om dat eerst te proberen.
Hoe bevalt je D12 nu na een paar duiken?
Zelf heb ik een bertec v weight. In de zomer voor blokje helemaal onderaan. In de winter twee extra in 't midden
Ik heb zelf ook een D12 concave. Ik heb nooit het nut gesnapt van een fles voet. Flessen leg je toch neer en voor bescherming doet zo'n voet meer kwaad dan goedAbductee schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:58:
[...]
Heb je ronde flessen met een flesvoeten, of heb je concave flessen? Ik heb zelf bij mijn beide dubbelsets voor concave flessen gekozen. Die zijn wel iets zwaarder, maar je hebt geen flesvoet meer nodig en het extra gewicht zit onderaan, waardoor de gewichtverdeling (naar mijn mening) beter is.
Ik heb er wel eentje liggen die ik niet gebruikDartlink schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:55:
[...]
Ja die had ik hem ook al aanbevolen. Maar hij wil 't eerst testen voor hij iets koopt. Via via maar iets ritselen. Kan hij daarna in de duiktoren mooi testen

Volgens mij maak je met een voet een ronde (convex?) fles juist "concaaf", dus dat is het nut ervan. 😉Dartlink schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:59:
[...]
Ik heb zelf ook een D12 concave. Ik heb nooit het nut gesnapt van een fles voet. Flessen leg je toch neer en voor bescherming doet zo'n voet meer kwaad dan goed
Meer dat ie rechtopstaat ja, maar hoe vaak staan flessen rechtop?totalatool schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:31:
[...]
Volgens mij maak je met een voet een ronde (convex?) fles juist "concaaf", dus dat is het nut ervan. 😉
[ Voor 69% gewijzigd door leonbong op 15-06-2023 20:02 ]
Door verbouwing en verhuizing heel nog weinig gedoken dit jaar, hopelijk snel weer het water in. Maar de eerste paar duikjes waren erg fijn!Dartlink schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:56:
Hoe bevalt je D12 nu na een paar duiken?
Zelf heb ik een bertec v weight. In de zomer voor blokje helemaal onderaan. In de winter twee extra in 't midden
Bij mijn set zit ook een Bertec V-weight ja. Nu met een blokje onderaan, nog van de vorige eigenaar. Dat leek wel te bevallen, moet komende tijd nog eens rustig pielen met of/waar ik die blokjes wil hebben.
Nog geen idee, ik ben niet bekend met de stek, vandaar mijn vraag. Heb je tips?
Houd er rekening mee dat als je in die wand gaat wroeten het zicht wel heel snel minder wordt..
Van de SUUNTO USB kabel ben ik de kleine o-ring kwijt. Het gaat om het kleine ringetje tussen de kabel en de duikcomputer.

Ik heb SUUNTO gevraagd naar een vervangend onderdeel, maar dat is niet mogelijk.
70 euro uitgeven voor een nieuwe kabel terwijl die zelf nog perfect werkt, is natuurlijk een beetje onzin.I would like to inform you that it is not possible to provide you with such a part. In this case, you will have to order the whole USB cable
Heeft iemand toevallig al een generieke o-ring hiervoor gevonden of wil iemand de afmeting van dat ringetje opmeten? Dan bestel ik gewoon een generieke o-ring en dan werkt het vast.
Alvast bedankt.
Dat ringetje heb ik wel, alleen geen schuif maat om het op te meten. Als niemand eerder is, kan ik vanavond kijken of ik iets voor je kan betekenen!T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:17:
Misschien heeft iemand onderstaande al eens eerder gehad en er al een oplossing voor.
Van de SUUNTO USB kabel ben ik de kleine o-ring kwijt. Het gaat om het kleine ringetje tussen de kabel en de duikcomputer.
[Afbeelding]
Ik heb SUUNTO gevraagd naar een vervangend onderdeel, maar dat is niet mogelijk.
[...]
70 euro uitgeven voor een nieuwe kabel terwijl die zelf nog perfect werkt, is natuurlijk een beetje onzin.
Heeft iemand toevallig al een generieke o-ring hiervoor gevonden of wil iemand de afmeting van dat ringetje opmeten? Dan bestel ik gewoon een generieke o-ring en dan werkt het vast.![]()
Alvast bedankt.
Ook hier geen schuifmaat bij de hand, maar het lijkt op 9 of 10mm doorsnee en 2mm dik. Komt volgens mij verder ook niet zo nauw, want het enige dat die O-ring doet is de kabel fysiek op zijn plaats houden.T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:17:
Misschien heeft iemand onderstaande al eens eerder gehad en er al een oplossing voor.
[Afbeelding]
[...]
70 euro uitgeven voor een nieuwe kabel terwijl die zelf nog perfect werkt, is natuurlijk een beetje onzin.
Heeft iemand toevallig al een generieke o-ring hiervoor gevonden of wil iemand de afmeting van dat ringetje opmeten? Dan bestel ik gewoon een generieke o-ring en dan werkt het vast.![]()
Alvast bedankt.
/f/image/cq93pUN5BZdSgYZAgmuswM1u.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MMAMPITIsPOadgL2DbgCSVy2.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze besteld en die werken bij mij prima. Ergens op een amerikaans forum een maatvoering kunnen vinden en deze even in Nederland gezocht.T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:17:
[Afbeelding]
[...]
Alvast bedankt.
[ Voor 4% gewijzigd door scraemus op 23-06-2023 13:37 . Reden: Amerikaans forum bron toegevoegd ]
Offtopic, maar ik vind het echt bespottelijk dat die kabels zo duur zijn. Zo'n ding kan aan onderdelen en fabricage nooit meer dan € 5 kosten.T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:17:
Agreed, gelukkig kreeg ik die met een mooie aanbieding bij aanschafThyraon schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:02:
[...]
Offtopic, maar ik vind het echt bespottelijk dat die kabels zo duur zijn. Zo'n ding kan aan onderdelen en fabricage nooit meer dan € 5 kosten.

Als het al 5 euro zou zijn...Thyraon schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:02:
[...]
Offtopic, maar ik vind het echt bespottelijk dat die kabels zo duur zijn. Zo'n ding kan aan onderdelen en fabricage nooit meer dan € 5 kosten.
Hhahaha, ik moest hier iets te hard om lachenMK-NL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:04:
@Dartlink Zwart is alleen noodzakelijk voor een bepaalde stroming in de duikwereld die geen signaalkleuren wil. Als het niet zwart is, is het een signaalkleur: het signaal dat het vervangen moet worden door een zwarte
Alhoewel ik wel moet zeggen dat ik de nieuwe kleurtjes natpakken van Bare/Aqualung wel tof vind
Bedankt, ik zal die bestellen. @Wormaap ook bedankt voor het opmeten.scraemus schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:35:
[...]
Ik heb deze besteld en die werken bij mij prima. Ergens op een amerikaans forum een maatvoering kunnen vinden en deze even in Nederland gezocht.
En dat die dingen veel te duur zijn voor wat het is, tja daar kan niemand het mee oneens zijn.
Dank voor het aanbod, maar het is gefixt! Dat duikje kan nog steeds natuurlijkT.Kreeftmeijer schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:23:
[...]
Mocht je in Arnhem zijn, dan wil ik mijn soldeerbout wel even afstoffen... Ik ben geen expert, maar zoiets moet ik wel kunnen maken (dat doe ik wel vaker).![]()
Wel in ruil voor een duikje...
Was toch nog best een lastig klusje want de draadjes in een USB koord zijn héél dun en de gaatjes in het stekkertje waar ze in moesten héél klein. Maar goed twee oude mannen met een goeie leesbril hebben het gefixt. Divesoft had me het kleurenaansluitschema gestuurd, dat hielp wel. Ik kan m'n computer dus weer opladen
gelukkig zijn er meerdere stromingen en is niet iedereen zoMK-NL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:04:
@Dartlink Zwart is alleen noodzakelijk voor een bepaalde stroming in de duikwereld die geen signaalkleuren wil. Als het niet zwart is, is het een signaalkleur: het signaal dat het vervangen moet worden door een zwarte
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
We hebben een heleboel stroming in de duikwereldBockelaar schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:45:
[...]
gelukkig zijn er meerdere stromingen en is niet iedereen zo
Die opmerking had ook een hoog zelfspot-gehalte, ik zou niet opvallen in zo'n team.
En @Stimulate14 mooie clip van Wadi Lahami, heb je nog wat input over die lens?
Ik hoor ook erg goede ervaringen over deze lampen, iemand ervaring met die?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ze zitten aan de Boschmolenplas zo te zien. Is @Wormaap daar niet kind aan huis? Misschien kent hij ze.totalatool schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:38:
Iemand van jullie bekend met scuba-adventures.eu? Buddy wil er iets kopen, maar ik ken de site niet. Bij de kvk staan ze onder een ander nummer bekend dan daar vermeld is, dat lijkt mij een alarmbel.
Even gekeken: er zit een typo in het KVK-nummer op hun website. De 1 op het eind ontbreekt, het moet 71736581 zijn: https://www.kvk.nl/bestellen/#/71736581000039901769
Ziet er legit uit, ze hebben ook een fysieke duikwinkel aan de Boschmolenplas. Lijkt me geen probleem om daar te bestellen
[ Voor 30% gewijzigd door Thyraon op 03-07-2023 15:04 ]
Yes, daar kom ik regelmatig (al koop ik er zelden wat, maar dat heeft niks te maken met de zaak en meer met het feit dat ik compleet benThyraon schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:01:
[...]
Ze zitten aan de Boschmolenplas zo te zien. Is @Wormaap daar niet kind aan huis? Misschien kent hij ze.
Even gekeken: er zit een typo in het KVK-nummer op hun website. De 1 op het eind ontbreekt, het moet 71736581 zijn: https://www.kvk.nl/bestellen/#/71736581000039901769
Ziet er legit uit, ze hebben ook een fysieke duikwinkel aan de Boschmolenplas. Lijkt me geen probleem om daar te bestellen
Samen met Wormaap ben ik daar ook kind aan huis. Ik kan geen oordeel vellen over de webshop, aangezien ik alles ter plekke heb gekocht, maar ik neem aan dat de service van hetzelfde niveau is.totalatool schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:38:
Iemand van jullie bekend met scuba-adventures.eu? Buddy wil er iets kopen, maar ik ken de site niet. Bij de kvk staan ze onder een ander nummer bekend dan daar vermeld is, dat lijkt mij een alarmbel.
Ik vind het in ieder geval een prima shop. Niet de goedkoopste, maar wel een goeie service. Als ik een probleem heb met mijn materiaal, dan wordt dat altijd zonder gedoe binnen een aanvaardbare termijn opgelost. Voor mij is het ook gewoon handig om daar te shoppen, aangezien bijna al onze clubduiken daar georganiseerd worden. Ik ben er dus al 2 a 3 keer per week, dan is het makkelijk om snel even binnen te lopen.
Hij heeft op dit moment nog een tweedehands MK2 EVO met R095 primary en octo, en weet niet wanneer die voor het laatst geserviced zijn. Die service zou hij dus sowieso moeten laten uitvoeren, maar hij kiest nu voor een nieuwe set in de aanbieding met deze keer wel gebalanceerde automaten.
[ Voor 4% gewijzigd door totalatool op 04-07-2023 10:19 ]
Hier nog tips voor stekken in Nederland waar het zicht nu wel consistent goed is? Zelfs bij Vinkeveen (ZE4) was het niet best, volgens de recente logs

Geen idee hoe het zicht er normaal is, ik was er nog nooit geweest.
Dit was in maart, toen vond ik het zicht erg goed voor de Beldert:totalatool schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:32:
Geen idee hoe het zicht er normaal is, ik was er nog nooit geweest.
Ik was positief verbaasd over het zicht bij Hagestein de laatste tijd. Heb daar eind mei-half juni meermaals gedoken, toen was het iedere keer goed. Geen heel spannende duikplek (veel minder objecten in het water dan VV) maar wel consistent paling en snoekbaarzen te zien. En heel gevoelig voor stof van anderen, maar als je vroeg bent is dat geen probleem.Thyraon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:02:
Afgelopen week weer wat gedoken: de Kuilen (Mill), Kraaijenbergse Plas 8 (in de buurt bij Mill) en gisteravond de Baars (Tilburg). Misschien hebben we telkens net een slecht moment door regen/wind maar het zicht is overal vrij belabberd op het moment...
Hier nog tips voor stekken in Nederland waar het zicht nu wel consistent goed is? Zelfs bij Vinkeveen (ZE4) was het niet best, volgens de recente logs
Meestal is het zicht in de Nionplas wel goed, geen spannende plas qua objecten, maar wel veel vis (o.a. paling en snoek) en een roodwangschildpad te vinden.Thyraon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:02:
Afgelopen week weer wat gedoken: de Kuilen (Mill), Kraaijenbergse Plas 8 (in de buurt bij Mill) en gisteravond de Baars (Tilburg). Misschien hebben we telkens net een slecht moment door regen/wind maar het zicht is overal vrij belabberd op het moment...
Bussloo Schurinkshof is de bekendste (en daarmee ook de drukste) vanwege het onderwaterpark wat ze hebben gemaakt https://goo.gl/maps/rFXDsBdZN4ur9hty7
Zondag is hier vaak de drukste dag door de vele opleidingen die dan worden gegeven, dus zicht ook een stuk minder.
(bijna) alles zit aan touwtjes vast dus verdwalen kan haast niet, ik doe vaak instap - bus 1 - bus 2 - via noordkant terug richting de auto - wrakje - bus 1 - instap. Ben ik dan al rustig zwemmend een uurtje mee zoet.
Wij hebben vrijwel exact dit rondje gedaan: bus 1 - buizenrif - bus 2 (we dachten naar het onderwaterhuis te zwemmen, maar hadden de kaart toch niet helemaal goed in ons hoofd en ineens waren we bij die busDartlink schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:52:
Bussloo Schurinkshof is de bekendste (en daarmee ook de drukste) vanwege het onderwaterpark wat ze hebben gemaakt
...
(bijna) alles zit aan touwtjes vast dus verdwalen kan haast niet, ik doe vaak instap - bus 1 - bus 2 - via noordkant terug richting de auto - wrakje - bus 1 - instap. Ben ik dan al rustig zwemmend een uurtje mee zoet.
Op sommige stukken zagen we eigenlijk niets behalve het touw met die aparte begroeiing erop, soms was er wat meer zicht als de bodem niet te ver weg was. We hebben door de bussen en het buizenrif gezwommen, wat meteen een goede oefening was. Ik denk dat het zicht op z'n best maximaal een meter of vier, vijf was.
Er was weinig leven te zien, geen scholen kleine visjes zoals we vorige week tegenkwamen bij de Boeing cockpit in De Beldert, maar net na de Renault hing er wel een forse snoek naast het touw. Klein beetje adrenaline voelde ik wel. Buddy hield wat afstand, ik grapte achteraf nog dat het water rond hem ineens wat geel kleurde
Onder de vlonder bij de instap zag ik nog een wat kleinere snoek, maar alsnog de op één na grootste die ik heb gezien. Deze had een veel duidelijker tekening, lichter groen en veel meer gevlekt. Ook heel gaaf om die te zien. Vorig jaar bij Slijk-Ewijk hebben we een paar kleinere gezien, en afgelopen week bij De Beldert alleen een paar snoekjes van een centimeter of 20-30.
Ik zat naderhand trouwens nog wat te googlen over Kees Knol, maar kon niet vinden of er uiteindelijk duidelijk is geworden wat er met hem gebeurd is. Is dat bekend?
Die zit nét niet op het touw
Vermist/overleden in Egypte zoals ik altijd heb begrepen.Ik zat naderhand trouwens nog wat te googlen over Kees Knol, maar kon niet vinden of er uiteindelijk duidelijk is geworden wat er met hem gebeurd is. Is dat bekend?
Ah, haha, dan mis je die dus net met een zicht van vier meter.Dartlink schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:00:
[...]
Die zit nét niet op het touwMoet je iets van vijf meter van het touw af.

Ja precies. Ik las dat ze op een vrij eenvoudige duik waren en dat z'n buddy hem op een gegeven moment niet meer zag en naar boven is gekomen en een zoekactie heeft gestart, maar ik kon niet vinden of ze hem ooit nog hebben gevonden.Vermist/overleden in Egypte zoals ik altijd heb begrepen.
Dartlink schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:01:
***members only***
[ Voor 36% gewijzigd door totalatool op 12-07-2023 08:32 ]
Nice! Wanneer was je daar? Maatje van me was er afgelopen weekend om z'n CCR normoxic af te ronden. Ik ga eind september weer die kant opStimulate14 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:30:
Hemmoor is altijd goed hè.
Paar weken geleden. Ik ga ongeveer 3x per jaar wel, altijd goed daar.Thyraon schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:51:
[...]
Nice! Wanneer was je daar? Maatje van me was er afgelopen weekend om z'n CCR normoxic af te ronden. Ik ga eind september weer die kant op
Leuk! Tijd geleden dat ik er geweest ben. Heb je tips of dingen om rekening mee te houden?Stimulate14 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:52:
Paar weken geleden. Ik ga ongeveer 3x per jaar wel, altijd goed daar.
Nee, eigenlijk niet in het bijzonder omdat je er al eens geweest bent, maar;Thyraon schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:29:
[...]
Leuk! Tijd geleden dat ik er geweest ben. Heb je tips of dingen om rekening mee te houden?
- Blijf je slapen, boek op tijd
- Ga nooit in het weekend
- Pak elke duik een andere plek
- Als je droog kan en wil dan is dit de voorkeur denk ik. Want het is daar altijd smerig koud na 10 meter, ook in een week van 34 graden.