Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 51 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 17:33

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik ga in oktober richting Marsa Shagra.
Kijk er enorm naar uit. Voor die tijd maar veel oefenen met mijn nieuwe Ikelite onderwaterhuis en mijn nieuwe computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ehv_BramBo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:38:
Ik wil graag een vakantie video met jullie delen. Oktober 2022 verbleef ik (met gezin) bij Wadi Lahami Village, een klein resort, gelegen in het diepe zuiden van Egypte, niet ver van Soedan. Een geweldige plek, vooral als je drukte wilt vermijden. Wat kun je in de video verwachten:

0:00 Intro en locatie
0:35 Het resort, Wadi Lahami Village
1:58 The Fury Shoals, een prachtig duikgebied met geweldige koraalriffen
7:52 De avond, sterrenhemel en vlinders
9:07 Dofijnen!

10 minuten versie
[YouTube: Egypt's Hidden Gem! The Amazing Deep South from Wadi Lahami, Red Sea Diving Safari, Extended Version]

6 minuten versie
[YouTube: Egypt's Hidden Gem! The Amazing Deep South (Fury Shoals) from Wadi Lahami, Red Sea Diving Safari]
Wat een geweldige beelden zeg. Wat heb je allemaal in gebruik?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pires101
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-05-2023
Ik post hier vrij weinig omdat wij de laatste jaren weinig gedoken hebben vanwege corona, en het duiken in Nederland ons (mij en mijn vriendin) niet zo aanspreekt, maar volgende week gaan we eindelijk weer het water in, in Egypte om precies te zijn.

3 jaar geleden vlak voor corona nog gedoken in Marsa Alam, deze keer gaan we naar Hurghada. Eerst 5 dagen vanaf de kant met Funny Divers, daarna 7 dagen liveaboard (de Amelie, wellicht iemand ervaring mee?). We hebben gekozen voor deze boot omdat we geen die-hard wrakduikers zijn en daar onze interesse niet perse ligt, wij gaan meer voor mooie koraalformaties en kleurrijke vissen. Wat uitdagendere sites als Brothers en Deadalus bewaren we liever voor een tweede keer, dit wordt onze eerste liveaboard. Het kleine aantal maximaal passagiers van slechts 12 en het feit dat ze zichzelf omschrijven als een relaxte onderwatersafari sprak ons ook erg aan. En ten slotte benoemen bijna alle reviews op Liveaboard.com de encounters met dolfijnen van heel dichtbij, daar hopen wij ook erg op!

Onze uitruisting die eigenlijk alleen uit eigen maskers bestond uitgebreid met eigen boots, vinnen, DSMB’s en Peregrine duikcomputers, en na lang wikken en wegen mijn cameraset geupgrade van een Sony a6500 in een Fantasea behuizing naar een Nauticam behuizing voor mijn Sony A7SIII. Een uitdaging om in onze handbagage mee te krijgen maar hopelijk wel een significante verbetering in beeldkwaliteit. Wij hebben er zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehv_BramBo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 16:49
Stimulate14 schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:49:
[...]

Wat een geweldige beelden zeg. Wat heb je allemaal in gebruik?
Bedankt! Ik heb een vrij eenvoudig setje gebruikt. Een GoPro11 met INON (UFL-G140 SD) semi-fisheye lens en videolampen. Met voldoende licht en zicht werkt dat goed. Voor montage, kleurcorrectie, etc heb ik gebruikt gemaakt van DaVinci Resolve.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Afgelopen zondag stond mijn laatste proef voor Gevorderde Nitrox Duiker op het programma. De gekozen locatie was Zuidbout, vanwege het makkelijk kunnen halen van de 40m die nodig was voor de proef.

De proef werd afgenomen door een aspirant-nitrox-instructrice (ANI), die zelf ook weer beoordeeld zou worden door een nitrox-instructeur (NI). Dat geeft wat extra spanning, want behalve dat je het zelf goed wil doen wil je het voor de ANI natuurlijk ook niet moeilijk maken.

Na een uitgebreide planning en briefing konden we aan de wandeling naar de instap beginnen. Zuidbout is een strekdam, dus dat is wel een eindje. Daarnaast is er geen trap, dus ook te water gaan is een beetje gesukkel. Recht blijven op de gladde wieren is niet echt evident met een dubbel 12 op je rug en ook nog een stage aan je harnas, maar ik heb gelukkig geen schade overgehouden aan mijn uitschuiver. Daarna raakte mijn ANI nog 1 van haar vinnen kwijt, maar gelukkig was het zicht goed en vonden we die al snel terug.

Goed, ANI en NI aan de buddyline en ik ertussenin: de eigenlijke duik kon beginnen! Oriëntatie is op deze plek best rechttoe rechtaan, gewoon 210 graden aanhouden en je komt vanzelf op 40m uit. Onderweg daarnaartoe kwamen we al een sepiola tegen. Dat deed me wel even wat, het was het favoriete diertje van Jeroen, een vriend van me die 2 weken geleden het leven liet bij een duikongeval. We waren samen aan deze opleiding begonnen en hadden al plannen om de volgende ook samen te starten.

We waren echter met een proef bezig, dus veel tijd had ik niet om daar bij stil te staan. Na 7 minuten kwamen we aan op 40m. Op die diepte zouden we verblijven tot we een TTS hadden van 10 minuten, het maximum dat toegelaten werd voor deze proef. Bij een TTS van 8 minuten heb ik er als duikleider echter voor gekozen om de terugtocht aan te vatten, ik wilde liever een beetje marge hebben zodat we de bodem konden volgen en niet in het blauw moesten gaan hangen.

Op 12 meter was het tijd voor mij om te wisselen naar mijn decogas (60% zuurstof). De eerste trap vond plaats op 9m. Daarna stijgen naar 6m, waar het tijd was voor de twee anderen om een gaswissel uit te voeren. Zij hadden namelijk een hoger percentage decogas bij. Daarna nog een stop op 3m en de duik zat er alweer op en we konden aan de lange tocht terug beginnen.

Bij de nabespreking werd al snel duidelijk dat ze meer dan tevreden waren over mijn proef. Het woord "impeccable" werd zelfs gebruikt! En ook voor mijn ANI was het resultaat zeer bevredigend. 2 geslaagde proeven dus!

Na het omkleden en het opruimen van al het materiaal was het tijd voor een snelle lunch in Zierikzee, om daarna nog een duikje te maken aan de Zeelandbrug. Bij aankomst daar werd ons al onmiddellijk verteld dat er een snotolf recht voor de trap zat. De snotolf die we ontdekten tussen de trap en de eerste pijler had echter nog niemand anders gevonden, en die was veel mooier!

Al bij al dus een zeer geslaagde uitstap naar Zeeland, die toch ook veel emoties met zich meebracht, ook nu weer bij het schrijven van dit verslag. Ik kan mijn verhaal niet meer delen met Jeroen, maar ik denk wel dat hij trots zou zijn geweest...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InmBvXDFWvio--ARhuFpdOwsuQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHodRuZH779Tph9l8sWz3lgD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSQXYQcdvtgM_Hri1bsB3c-QkgM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/p7DLRSCgomPz6ZaQkonqnAxx.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door Abductee op 02-05-2023 11:37 . Reden: Afbeeldingen toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:35
@Abductee gefeliciteerd! Mooi verhaal met een verdrietig randje. Sterkte met het verlies van Jeroen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:45
Respect hoor @Abductee, en ook namens mij sterkte! Ik denk niet dat ik het had gekund in jouw schoenen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Zoals sommigen van jullie inmiddels weten ben ik voorzichtig aan het kijken naar opties voor een nieuwe duiktrip later dit jaar.
Marsa Alam is me erg goed bevallen vorig jaar. Laatst vond ik het duiken op Lanzarote tof vanwege vooral de engelhaaien en wat ander leven zoals m'n eerste octopus en zeepaardje, maar qua kleuren was het echt wel minder, ik miste het koraal wel. Dat gold nog sterker voor de twee duiken anderhalve week geleden in Tenerife, want daar heb ik weinig gezien buiten wat grijze lavarotsformaties, een paar barracuda's en een agressieve trekkervis die de duiker achter me in z'n vinger beet. Nou hadden we ook pech dat we de schildpad misten die de duikers voor ons er net wel hadden gezien, maar toch, het was leuk, maar ik had er wel meer van verwacht.

Misschien hier eens in de groep gooien: stel je wilt ongeveer een week gaan duiken, hebt grofweg zo'n €1200 oid te besteden en hebt nog nooit haaien gezien die bovenaan je bucket list staan (en dan tel ik de engelhaai voor het gemak even niet mee, buddy was er bovendien toen niet bij), wat zijn dan je beste opties?

Indonesië, Filipijnen, Malediven, Caribbean e.d. vallen voor nu dus af, dat blijft nog even een droom voor later met wat meer tijd om bij te komen van de jetlag en de kosten. :D

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27
Egypte is dan goede keus als ik budget en wensen kijk.

[ Voor 80% gewijzigd door leonbong op 08-05-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Buddy kwam met een artikel op een of andere website van Skyscanner die duiken in de Noordzee noemde voor duiken met bruinvissen en dolfijnen, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk?
Verder stond daar oa Malta/Gozo op, maar dat klinkt vooral als wrakduiken? Idem min of meer voor Kroatië, dat ook genoemd werd. Nou vond ik de wrakduik op de Hamada bij Abu Ghusun zeker heel gaaf, maar ook omdat daar mooie koralen en ander leven zoals karetschildpadden op en rond leefden. Ik zou wrakduiken zeker niet de focus van een duikvakantie willen maken.

Voor m'n gevoel kan duiken leuk voor de afwisseling erbij op dat soort locaties in Europa zoals Kroatië, Malta en zelfs Canarische Eilanden, maar is dat allemaal niet perse de beste keuze als je echt voor een duikvakantie gaat?
Daarbij komt ook dat de prijzen die ik zie voor duiken in Europa altijd hoger liggen dan in Egypte, dus dan ben je dichterbij misschien in totaal ook nog wel meer kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door totalatool op 08-05-2023 18:16 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Over Egypte gesproken: ik heb al eens iemand horen zeggen dat je Hurghada voor 't duiken beter links kunt laten liggen, maar Sharm-el-Sheikh vs. Marsa Alam weet ik niet zo goed..

Iemand ervaring met beide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

totalatool schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:12:
Buddy kwam met een artikel op een of andere website van Skyscanner die duiken in de Noordzee noemde voor duiken met bruinvissen en dolfijnen, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk?
Verder stond daar oa Malta/Gozo op, maar dat klinkt vooral als wrakduiken? Idem min of meer voor Kroatië, dat ook genoemd werd. Nou vond ik de wrakduik op de Hamada bij Abu Ghusun zeker heel gaaf, maar ook omdat daar mooie koralen en ander leven zoals karetschildpadden op en rond leefden. Ik zou wrakduiken zeker niet de focus van een duikvakantie willen maken.

Voor m'n gevoel kan duiken leuk voor de afwisseling erbij op dat soort locaties in Europa zoals Kroatië, Malta en zelfs Canarische Eilanden, maar is dat allemaal niet perse de beste keuze als je echt voor een duikvakantie gaat?
Daarbij komt ook dat de prijzen die ik zie voor duiken in Europa altijd hoger liggen dan in Egypte, dus dan ben je dichterbij misschien in totaal ook nog wel meer kwijt.
Malta is inderdaad meer wrak/grot georiënteerd. Ook ontzettend populair als trainingsoord omdat je flinke diepte hebt, goede temperatuur en interessante dingen om op te duiken tijdens je trainingen. Neemt niet weg dat het een prima vakantiebestemming is voor een weekje oid, met 3 uur vliegen zit je op een plek met water dat 27-29 graden kan worden. :9

Voor haaien kan je inderdaad beter naar Egypte gaan. Als ik me goed herinner is de kans op haaien groter wanneer je zuidelijk zit in de Rode Zee, dus Marsa Alam klinkt aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:38:
Over Egypte gesproken: ik heb al eens iemand horen zeggen dat je Hurghada voor 't duiken beter links kunt laten liggen, maar Sharm-el-Sheikh vs. Marsa Alam weet ik niet zo goed..

Ik wel een klein beetje met Hurghada en iets meer met Marsa Alam. Ik weet niet zo goed waarom Hurghada minder zou zijn, behalve dat je daar voor zover ik weet eigenlijk geen huisriffen hebt die de moeite waard zijn, en alle mooie duiken er zo'n beetje (halve) dagtrips met de boot zijn. Duur is dat trouwens niet, je hebt al een dag met twee duiken en goede lunch tussendoor voor nog geen €50 mits je je eigen spullen gebruikt. Rond Marsa Alam kun je beide doen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik zit trouwens inmiddels redelijk te popelen om weer in Nederland te gaan duiken, maar ik ben bang dat dat nog wat frisjes is met mijn 5mm Scubapro Definition wetsuit. Zou het voldoende zijn om daar een 6mm vest met kap overheen te doen, dezelfde die @T.Kreeftmeijer en @Thyraon ook hebben bij hun 7mm? Of ga ik dan te koude armen en benen krijgen?

Überhaupt, weet iemand van jullie wat op dit moment ongeveer de watertemperatuur is op verschillende dieptes in meren zoals Slijk-Ewijk of Boschmolenplas bv? Ik kon afgelopen zomer onder de thermocline met handschoenen en kap redelijk goed uit de voeten met een eenvoudige enkele 7mm.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 12:57
totalatool schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:51:
Ik zit trouwens inmiddels redelijk te popelen om weer in Nederland te gaan duiken, maar ik ben bang dat dat nog wat frisjes is met mijn 5mm Scubapro Definition wetsuit. Zou het voldoende zijn om daar een 6mm vest met kap overheen te doen, dezelfde die @T.Kreeftmeijer en @Thyraon ook hebben bij hun 7mm? Of ga ik dan te koude armen en benen krijgen?

Überhaupt, weet iemand van jullie wat op dit moment ongeveer de watertemperatuur is op verschillende dieptes in meren zoals Slijk-Ewijk of Boschmolenplas bv? Ik kon afgelopen zomer onder de thermocline met handschoenen en kap redelijk goed uit de voeten met een eenvoudige enkele 7mm.
Ik heb de hele winter door gedoken in mijn dubbel 7 mm (full 7mm en shorty 7mm) zonder koude benen te krijgen (tenen en vingers eerder issues, maar daar heb ik nu sokjes en wanten voor). Denk wel dat het nog afhankelijk is van de duur van de duik (meestal 30-45 minuten met uitschieters naar 50 minuten) want dan is het wel leuk geweest in dat koude water. Laatste keer dat ik dook (2 weken terug) was het water (max diepte 30 m) zo'n 11 graden op 15 meter diep (en dan ook nog eens in het natte en koude noorden des lands)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:09

Boschmolenplas was anderhalve week geleden aan de oppervlakte 12 graden en op 34m nog 7 graden. Maar het begint wel rustigaan weer op te warmen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:36
de hele kolom in de Grevelingen en Oosterschelde zit al op 12-13C, 2 weken terug, iig tot een meter of 15

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Zou het voldoende zijn om daar een 6mm vest met kap overheen te doen, dezelfde die @T.Kreeftmeijer en @Thyraon ook hebben bij hun 7mm? Of ga ik dan te koude armen en benen krijgen?
Oeh, het is al even geleden dat ik met een wetsuit + shorty gedoken heb. Deed dat in Nederland in ieder geval nooit, daar dook ik in een 7mm wetsuit, en dat vond ik vanaf april/mei prima te doen. Over het algemeen kom ik in Nederland toch niet dieper dan een meter of 10.

Overigens duik ik tegenwoordig in een droogpak, dus lekker het hele jaar door het water in :Y)
Op Duikersgids.nl staat bij de meeste logberichten een temperatuur (en de diepte waarop die gemeten is), en de gemiddelde temperatuur door het jaar heen. Misschien heb je daar wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 13:13

Gewoon proberen en als je het koud begint te krijgen gewoon terug gaan. Mijn laatste duiken zijn hier in de meren zo rond de 12 graden, en dieper dan 12 meter wordt het een paar graden kouder

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
SnowDude schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:10:
[...]

Gewoon proberen en als je het koud begint te krijgen gewoon terug gaan. Mijn laatste duiken zijn hier in de meren zo rond de 12 graden, en dieper dan 12 meter wordt het een paar graden kouder
Haha, ja, je hebt natuurlijk gelijk, maar aangezien ik mijn natpak moet laten drogen in de tuin en dat met dit heerlijke natte lenteweer best een gedoe gaat zijn, probeer ik een beetje een inschatting te maken van risk vs rewards, zeg maar. ;)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
totalatool schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Haha, ja, je hebt natuurlijk gelijk, maar aangezien ik mijn natpak moet laten drogen in de tuin en dat met dit heerlijke natte lenteweer best een gedoe gaat zijn, probeer ik een beetje een inschatting te maken van risk vs rewards, zeg maar. ;)
Kan je hem niet in de badkamer hangen? Ik spoel regelmatig mijn droogpak een beetje schoon in de badkamer

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnowDude
Vorige week heb ik trouwens wat nieuw speelgoed binnen gekregen. Dit is zo veel fijner duiken dan mijn 12 liter kort met een standaard trimvest: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLcp66oeY-7SFUJYvBD-edKnPlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Pm3DCTarhXLzLCSAiKoqA67.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
SnowDude schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Kan je hem niet in de badkamer hangen? Ik spoel regelmatig mijn droogpak een beetje schoon in de badkamer
Ik weet niet of de douchehouder daar tegen opgewassen is, maar ik weet wel dat de rest van het gezin niet heel blij wordt van langere tijd een natpak in de douche.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb het altijd koud, zeker zonder dubbel 7. Ik moet zeggen dat ik nog niet buiten heb gedoken dit jaar, deels vanwege de temperatuur en het weer (regen tijdens het omkleden, daar hou ik niet zo van). Maar met Hemelvaart lijkt de eerste duik van het seizoen een feit te zijn, daarna probeer ik het wel weer op te pakken.

Alhoewel, ik kijk toch erg uit naar het moment dat ik een droogpak heb, zal alleen nog heel even duren.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abductee

Dit was het diepteprofiel van mijn meest recente duik in de Boschmolenplas op 3 mei, met de temperatuur als overlay
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RW1X2cPdab4KgTJMD8XMQdYaz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0QRu7FcPvq0sK1A9sylvpAY4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Abductee schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Dit was het diepteprofiel van mijn meest recente duik in de Boschmolenplas op 3 mei, met de temperatuur als overlay
[Afbeelding]
Nice. Waarmee heb je deze uitdraai gemaakt?

[ Voor 31% gewijzigd door Stimulate14 op 11-05-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Ohja, een plotje kan natuurlijk ook nog :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNEN3vvOWGZ8oQdiL1pYjb4GZTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QDnzKdAYM0eenBw8iOTbFKeK.png?f=fotoalbum_large

@Stimulate14 Deze komt uit Subsurface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abductee
Stimulate14 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Nice. Waarmee heb je deze uitdraai gemaakt?
Dit komt uit Garmin Connect, aangezien ik een Garmin Descent mk2 gebruik als computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Abductee schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:15:
[...]

Dit komt uit Garmin Connect, aangezien ik een Garmin Descent mk2 gebruik als computer.
No shit. Ik heb de Garmin Solar Instinct en was van plan over te stappen naar de Descent alleen ik kreeg een Apple Watch Ultra cadeau dus die keuze is voor mij gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Wormaap schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:13:
Ohja, een plotje kan natuurlijk ook nog :)

[Afbeelding]

@Stimulate14 Deze komt uit Subsurface.
Ik krijg mijn Perdix 2 nog steeds niet geconnect naar Subsurface :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
SnowDude schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Ik krijg mijn Perdix 2 nog steeds niet geconnect naar Subsurface :(
Op PC werkt het hier ook voor geen meter. Ik gebruik Subsurface mobile om de duiken van m'n Perdix te halen en ze naar cloud storage te gooien, en verwerk ze dan verder op mijn PC :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
zelfs op mijn iphone krijg ik het niet aan de praat. Ben ondertussen overgestapt op macdive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirodr01
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-06-2024

Ik kom later met een meer uitgebreide reactie, net terug van onze reis naar Hurghada, Sharm zijn we nog niet geweest maar Marsa Alam wel, en wat ons betreft was Hurghada een stuk indrukwekkender. Marsa Alam hebben we enkel vanaf de kant gedoken, Hurghada 4 dagen vanaf de kant en daarna 8 dagen liveaboard dus misschien niet helemaal een eerlijke vergelijking, maar qua alles (koraal, vis soorten en hoeveelheden) hebben we in Hurghada veel meer gezien. Ik zou Hurghada zeker niet zomaar links laten liggen...(korte opsomming, dolfijnen, octopussen, eagle rays, lobster, calamari, spanish dancer, barracuda, napoleon fish, grote scholen vissen, heel mooi kleurrijk koraal).

Veel plezier waar je ook gaat, de rode zee is fantastisch <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
pirodr01 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:43:
[...]

Ik kom later met een meer uitgebreide reactie, net terug van onze reis naar Hurghada, Sharm zijn we nog niet geweest maar Marsa Alam wel, en wat ons betreft was Hurghada een stuk indrukwekkender. Marsa Alam hebben we enkel vanaf de kant gedoken, Hurghada 4 dagen vanaf de kant en daarna 8 dagen liveaboard dus misschien niet helemaal een eerlijke vergelijking, maar qua alles (koraal, vis soorten en hoeveelheden) hebben we in Hurghada veel meer gezien. Ik zou Hurghada zeker niet zomaar links laten liggen...(korte opsomming, dolfijnen, octopussen, eagle rays, lobster, calamari, spanish dancer, barracuda, napoleon fish, grote scholen vissen, heel mooi kleurrijk koraal).

Veel plezier waar je ook gaat, de rode zee is fantastisch <3
Ik heb vorig jaar drie bootduiken gemaakt bij Gota Abu Ramada vanuit Hurghada, en één kantduik vanaf een naburig hotel. Die kantduik was achteraf echt niks, nauwelijks koraal, weinig vissen, niks bijzonders. Gota Abu Ramada was zeker erg mooi, maar ik heb juist rond Marsa Alam veel meer gezien. Hoe waren de kantduiken in Hurghada vergeken met die in Marsa Alam en waar was het precies?
Sowieso is een liveaboard geen eerlijke vergelijking met kantduiken op het huisrif van een resort, lijkt me. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door totalatool op 17-05-2023 09:55 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirodr01
totalatool schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Ik heb vorig jaar drie bootduiken gemaakt bij Gota Abu Ramada vanuit Hurghada, en één kantduik vanaf een naburig hotel. Die kantduik was achteraf echt niks, nauwelijks koraal, weinig vissen, niks bijzonders. Gota Abu Ramada was zeker erg mooi, maar ik heb juist rond Marsa Alam veel meer gezien. Hoe waren de kantduiken in Hurghada vergeken met die in Marsa Alam en waar was het precies?
Sowieso is een liveaboard geen eerlijke vergelijking met kantduiken op het huisrif van een resort, lijkt me. ;)
Ik noem het kantduiken maar in Hurghada hebben we 4 dagen telkens op en neer vanaf de kant met een boot een stuk de zee op, dus niet echt kantduiken zoals in Marsa Alam. In Marsa Alam hebben we wel voornamelijk vanaf de kant gedoken, en 2 keer een dagtrip met een boot, dus zeker niet alleen het huisrif van ons resort :)
We hadden in Marsa ook geen geluk, dugong niet gevonden, geen dolfijnen bij dolphin house, wel paar schildpadden die we in Hurghada juist weer nergens konden vinden. Maar inderdaad, liveaboard is geen vergelijk met kantduiken/dagtripjes, want de vroege morgen en de nachtduiken waren veruit het interessantst, dus als je maar enigszins de kans hebt, maak er een weekje liveaboard van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wat liveaboards betreft heb ik eigenlijk het probleem dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en geen idee heb hoe zoiets nou handig aan te pakken.
Hoe pakken jullie dat aan? Pakketreis laten regelen via diveandtravel of divingworld ofzo, of een losse liveaboard zoeken en dan zelf vluchten erbij vinden? Wachten op een last minute ergens?

Laat staan de vraag of m'n buddy en ik er met onze beperkte ervaring wel goed aan zouden doen trouwens, of dat we beter nog wat meer ervaring kunnen opdoen om vervolgens het maximale uit zo'n liveaboard te kunnen halen. We zijn wel AOW met oa nitrox en diep, maar zouden alsnog waarschijnlijk wel de minst ervaren duikers op zo'n trip zijn.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 07-06 18:58
totalatool schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:53:
Laat staan de vraag of m'n buddy en ik er met onze beperkte ervaring wel goed aan zouden doen trouwens, of dat we beter nog wat meer ervaring kunnen opdoen om vervolgens het maximale uit zo'n liveaboard te kunnen halen. We zijn wel AOW met oa nitrox en diep, maar zouden alsnog waarschijnlijk wel de minst ervaren duikers op zo'n trip zijn.
Veel live-aboards hanteren een minimale ervaring van 50 duiken. En wat ook wel handig is, is geen last hebben van zeeziekte :)

My cup of tea voor de vergelijking tussen Marsa Alam en Hurghada: beide zijn mooi maar... in welk seizoen hebben @pirodr01 en jij op beide locaties gedoken? Marsa Alam in januari vergelijken met Hurghada in juni geeft echt wel een verkeerd beeld. Ook in Egypte zijn grote seizoensverschillen onder water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirodr01
@totalatool liveaboards zijn vrij simpel te vinden via www.liveaboard.com kies je maand en bestemming en je krijgt meteen een opsomming van boten, vertrekdata en routes. Bijna eenvoudiger dan een resort + goede duikmogelijkheid vinden.

@dixet Hangt af van de route, sommige 50 inderdaad maar ook best veel 30 of 20. Zeeziekte is inderdaad wel vervelend, gelukkig helemaal geen last van gehad. Fair enough wat betreft de maand, wij waren midden maart in Marsa en begin mei in Hurghada, scheelt 1.5 maand dus. Maar ik ga augustus terug om Marsa een tweede kans te geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik heb altijd een citroen mee. Dat helpt wel omdat het de misselijkheid stabiliseert. Ik ben niet altijd zeeziek, anders even een hap van de citroen en ik kan er weer tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
dixet schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Veel live-aboards hanteren een minimale ervaring van 50 duiken. En wat ook wel handig is, is geen last hebben van zeeziekte :)

My cup of tea voor de vergelijking tussen Marsa Alam en Hurghada: beide zijn mooi maar... in welk seizoen hebben @pirodr01 en jij op beide locaties gedoken? Marsa Alam in januari vergelijken met Hurghada in juni geeft echt wel een verkeerd beeld. Ook in Egypte zijn grote seizoensverschillen onder water...
Ik was eind april, begin mei vorig jaar in Hurghada, maar heb daar dus maar vier duikjes gemaakt omdat het een gezinsvakantie was. In november was ik op een duiktrip in Marsa Alam.

Wat de minimale eisen voor een liveaboard betreft: daar zouden we allebei wel aan voldoen, maar als je er nét aan voldoet dan ben je automatisch de minst ervaren duikers op de boot.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
totalatool schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Ik was eind april, begin mei vorig jaar in Hurghada, maar heb daar dus maar vier duikjes gemaakt omdat het een gezinsvakantie was. In november was ik op een duiktrip in Marsa Alam.

Wat de minimale eisen voor een liveaboard betreft: daar zouden we allebei wel aan voldoen, maar als je er nét aan voldoet dan ben je automatisch de minst ervaren duikers op de boot.
Niet dat ik je nu een kant op wil duwen, maar er zijn natuurlijk ook een hele hoop mensen die in 20 jaar tijd 80 duiken in kalm tropisch water maken en dan 'meer ervaren' zijn dan iemand die in een jaar 60 duiken in allerlei omstandigheden heeft gelogd. Ik weet wel met wie ik liever het water in ga :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirodr01
[...]

Als dat je enige bezwaar is...huur een private guide, hoef je met niemand rekening te houden en vice versa, en een beetje guide zal je juist helpen met verder ontwikkelen van wat je zelf graag verbeterd zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:37:
[...]

Niet dat ik je nu een kant op wil duwen, maar er zijn natuurlijk ook een hele hoop mensen die in 20 jaar tijd 80 duiken in kalm tropisch water maken en dan 'meer ervaren' zijn dan iemand die in een jaar 60 duiken in allerlei omstandigheden heeft gelogd. Ik weet wel met wie ik liever het water in ga :+
Oh nee ik ben er niet perse bang voor dat ik de minst ervaren duiker ben, want alsnog voldoe ik aan de eisen en heb ik de helft van m'n ervaring en training juist gedaan hier in de koude, donkere meren in Nederland en niet alleen maar in warm water met 40 meter zicht, maar ik zit er nou ook niet direct op te wachten dat ik steeds degene ga zijn die de groep dwingt om een duik af te breken omdat ik op 50 bar zit.

Ik had er in november ook wat moeite mee dat ik toen niet voldeed aan de eisen om naar Elphinstone te gaan, en andere duikers die slechter doken wel. Er was bijvoorbeeld iemand die een dag of twee ervoor op een andere duik ineens vanaf 20 meter diep weg was, toen even later bleek dat ie ineens zo hard omhoog geschoten was dat hij aan het snorkelen was. Er was iemand die zo veel lucht gebruikte dat hij op driekwart van een duik aan de octo van de gids moest, en de rest maakte de duik met gemak af. En er was iemand die echt regelmatig met z'n vinnen tegen het koraal aan zat te flipperen. Zij hadden allemaal (veel) meer duiken gelogd dan wij.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

[...]
maar als je er nét aan voldoet dan ben je automatisch de minst ervaren duikers op de boot.
Maakt toch niet uit, dat is altijd iemand op een boot :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Stimulate14 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:47:
[...]
Maakt toch niet uit, dat is altijd iemand op een boot :P.
Haha, ja, maar die gast die vorig jaar aan de octo van de gids moest noemde dat vervolgens wel zijn "dive of shame". :D Waarna hij de rest van de week alsnog weigerde om voor anderhalve euro extra een alu 100 te pakken ipv de alu 80 waar hij dus soms niet genoeg aan had... 8)7

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Heb ik ook een keer gehad hoor :). Maakt me niets uit :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:36
ik zou me niet zo druk maken over duikduur en of je de eerste of de laatste bent die op 50 bar komt. Het gaat om genieten, leuke duik hebben en veilig weer boven komen.

Ter referentie: net terug uit Marsa Alam, duik gemaakt op Habili Nakari. Dat is een rifje met een aantal mooie pinnacles erachter. Duikplan: te water op rifje, naar 5 meter, dan rondje langs de pinnacles en dan op halve tank (dat is daar 120 bar :o ) terug langs de pinnacles en op het rifje een rondje doen, dan daar de safetystop en naar boven. Plan om op 70 bar de stop en op 50 bar boven te komne. Max tijd een uur. Heb er vorig jaar al eens dat rondje gemaakt en het is werkelijk een schitterrende plek.

Oke. Toen de backroll. 20+ meter van het rifje, negative entry want wat stroming. Dat bleek VEEL stroming te zijn. Paar minuten werken en naar het rifje gekomen. Daarna naar 24 meter, dicht tegen het rifje en naar de pinnacles. Bleek toch wel erg veel stroming. Uiteindelijk bij de achterste pinnacle met z'n allen de conclusie gemaakt dat het niet te doen was om terug naar het rifje te komen. Uit laten waaien, de safety stop gedaan en naar boven. Ik kwam boven met 25 bar na 34 minuten, dat was duik 298. Voor mijn buddy was dat 294, de andere buddy 698, beide kwamen ook onder de 50 bar boven. Wėl veilig omdat ervaring zorgt dat je juist anticipeert.

Dag erna naar Sha'ab Samadai, Dolphins House. Eerste snorkelen met de dofijnen en daarna 2 duikjes, 1 in de canyons en de 2e langs de buitenkant, kalm driftje. Vooral de 2e was prettig, 71 minuten en 80 bar over.

Tijd en lucht zegt dus neit perse heel veel. Maak je niet druk ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Leuk om te lezen, al die Egyptische ervaringen! Erg nuttig :)

Zelf als tropenduiker zit ik wel aardig goed in m'n luchtverbruik vergeleken met sommige mede-duikers aldaar, al zeg ik het zelf :+ SAC van 15 L/min is niet heel vreemd (bij kalm water), al zit 't meestal wel wat lager, 12‑14 L/min ofzo. Natuurlijk lachwekkend vergeleken het luchtverbruik van écht ervaren duikers ;)

Heb alleen wel een broertje dood aan sterke stroming.. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Bockelaar schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:48:
Dag erna naar Sha'ab Samadai, Dolphins House. Eerste snorkelen met de dofijnen en daarna 2 duikjes, 1 in de canyons en de 2e langs de buitenkant, kalm driftje. Vooral de 2e was prettig, 71 minuten en 80 bar over.

Tijd en lucht zegt dus neit perse heel veel. Maak je niet druk ;)
Grappig toeval: de "dive of shame" waar ik over sprak en de plots snorkelende duiker waren beide bij Sha'ab Samadai.
Wij hebben er eerst een duik door de canyons gedaan en vervolgens een duik in een lus langs de kolommen. Dolfijnen hebben we er helaas niet gezien, maar wij gingen om de een of andere reden niet snorkelen en pas achteraf begreep ik dat de dolfijnen niet zaten aan de kant waar wij hebben gedoken. Geen idee waarom dat niet in onze dag was opgenomen...
Het waren voor mij pas duik 24 en 25 uit m'n prille duikcarrière. Volgens m'n logboek had ik er een SAC van iets onder de 18 l/min, terwijl die een half jaartje daarvoor bij Gota Abu Ramada bij Hurghada nog ergens tussen de 25 en 27 lag. M'n persoonlijk beste luchtverbruik was op een nachtduik in diezelfde week bij Marsa Alam, toen zat ik op 14,1 l/min, dus bijna twee keer zo goed als een half jaar daarvoor

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:54:
Heb alleen wel een broertje dood aan sterke stroming.. -O-
Ik heb wel wat lichte stroming meegemaakt bij Marsa Alam, maar niks sterks.

[ Voor 45% gewijzigd door totalatool op 19-05-2023 13:40 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Hebben jullie tips voor het vervoeren van natte duikspullen zoals wetsuit, bcd etc in een trein? Vuilniszak erom en in een koffer is een noodoplossing, maar het moet misschien fijner kunnen zonder een grote drybag te kopen voor die enkele keer?
#durftevragen 😬

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Als het maar een keer is dan pak je toch die noodoplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Stimulate14 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:55:
Als het maar een keer is dan pak je toch die noodoplossing?
Tja, haha, true that, maar wie weet heeft iemand een betere noodoplossing. Ik vraag me namelijk af of zo'n vuilniszak het wel redt, zeker een bcd scheurt er denk ik zo uit.
Meer algemeen is m'n vraag dus hoe jullie natte spullen vervoeren van duiklocatie naar huis, en toevallig moet ik nu een manier vinden om het in de trein te vervoeren. 😊

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik heb een groot krat (past alles in behalve de fles) in de auto en een rieten mat waarop ik mij aan- en uitkleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:00:
Meer algemeen is m'n vraag dus hoe jullie natte spullen vervoeren van duiklocatie naar huis, en toevallig moet ik nu een manier vinden om het in de trein te vervoeren. 😊
Vroeger dook ik met een grote kist (op wielen) die in één keer achterin de auto paste. Zo'n ding. Zou je prima mee kunnen nemen in de trein volgens mij (als je hem op het balkon bij je houdt).

Heb daarna een poos gedoken met een Seac Sub Mate 600 trolley. Erg handig op vakantie, wordt wel een bende om daar natte spullen in te vervoeren.

Tegenwoordig heb ik een stapel Euronorm kratten waar alles netjes gesorteerd in zit. Ideaal voor in de auto, want je tilt je niet helemaal kapot aan één grote tas of kist. Minder handig voor trein of vliegtuig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:26
Trein heb ik persoonlijk ook geen ervaringen mee, maar een koffer is denk ik ivm hoge instap ook niet handig. Dan zou ik eerder naar een waterdichte duffelbag kijken. Zoals een Santi tas of Fourth Element: https://fourthelement.com...tion-series-duffel-bag-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Hmm, dank voor het meedenken heren. Normaal gesproken zou ik inderdaad gewoon een groot krat pakken en daar alles in mikken achter in de auto, maar bij uitzondering heb ik even geen beschikking over een auto en moet ik dus met de trein. Om nou alleen voor die enkele keer een dure waterdichte duffelbag of trolley te kopen vind ik ook wel erg zonde.
De spullen passen allemaal wel in m'n normale harde Samsonite koffer, maar die is niet waterdicht. Ik denk niet dat de NS heel blij wordt van lekkende bagage...

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
#Omdenken :+

Zo'n waterdichte duffel of trolley komt vast nog van pas als je een keer op reis gaat :Y :Y :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:29:
Hmm, dank voor het meedenken heren. Normaal gesproken zou ik inderdaad gewoon een groot krat pakken en daar alles in mikken achter in de auto, maar bij uitzondering heb ik even geen beschikking over een auto en moet ik dus met de trein.
Waar ga je duiken dat je überhaupt met de trein kunt? En hoe lang heb je geen auto? Kan je buddy je niet oppikken? Een hele duikuitrusting meenemen in de trein lijkt me, ongeacht de koffer/tas waar het in zit, niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dartlink schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:57:
Trein heb ik persoonlijk ook geen ervaringen mee, maar een koffer is denk ik ivm hoge instap ook niet handig. Dan zou ik eerder naar een waterdichte duffelbag kijken. Zoals een Santi tas of Fourth Element: https://fourthelement.com...tion-series-duffel-bag-2/
Als het moet, zou ik waarschijnlijk ook zo'n soort tas gebruiken. Dat is denk ik de minst onhandige optie om het zo maar te zeggen.
Thyraon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:29:
[...]

Waar ga je duiken dat je überhaupt met de trein kunt? En hoe lang heb je geen auto? Kan je buddy je niet oppikken? Een hele duikuitrusting meenemen in de trein lijkt me, ongeacht de koffer/tas waar het in zit, niet ideaal.
Op zich niet zo'n gek idee dat je buddy je ophaalt bij een station in de buurt/op de route, toch?

[ Voor 30% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-05-2023 22:33 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:31:
Op zich niet zo'n gek idee dat je buddy je ophaalt bij een station in de buurt/op de route, toch?
Nee, klopt, maar ik moet er niet aan denken om zonder auto met m'n hele uitrusting op pad te moeten :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• totalatool
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:31:
Dat is inderdaad het plan. Helaas heeft mijn vrouw de auto nodig en omdat we onze tweede auto verkocht hebben is de trein de enige optie. Niet duiken is namelijk geen optie. :)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Thyraon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:40:
[...]

Nee, klopt, maar ik moet er niet aan denken om zonder auto met m'n hele uitrusting op pad te moeten :D
Hier ook hoor, dan maar onder de douche nat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ok, dus m'n buddy kwam gisteravond met een whatsappje met een link naar een duiktrip in Kroatië. Het ging vooral om grot- en wrakduiken begrijp ik nu, maar hij had de link al verwijderd voordat ik kon kijken omdat we niet aan de voorwaarden voor die trip zouden voldoen.
Zoals ik al eerder zei leeft bij mij het beeld dat Kroatië vooral tech- en relatief diep wrakduiken is, en hoewel ik een wrakduik op zijn tijd zeker leuk zou vinden, spreekt het me echt niet aan om een week lang alleen maar naar menselijke vervuiling te kijken onderwater. :P

Ik las ergens in dit topic ook dat duiken in Kroatië eigenlijk altijd met gids/instructeur is, en dat zelf met een buddy ergens gaan duiken eigenlijk niet mag?

Wie kan mij uit eigen ervaring meer vertellen over duiken in Kroatië? Wat is er te zien, ook vergeleken met bv Egypte of Canarische Eilanden, hoe duur is het vergeleken met andere locaties? Kun je er fatsoenlijk kantduiken, of is alles vanaf een boot en dan waarschijnlijk maximaal twee duiken per dag?

[ Voor 5% gewijzigd door totalatool op 25-05-2023 11:17 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ps Ik heb trouwens bij de Action een paar extra sterke plastic grofvuilzakken gekocht om m'n spullen in te pakken in de koffer in de trein. Benieuwd hoe dat gaat bevallen straks.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
totalatool schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:13:
Ok, dus m'n buddy kwam gisteravond met een whatsappje met een link naar een duiktrip in Kroatië. Het ging vooral om grot- en wrakduiken begrijp ik nu, maar hij had de link al verwijderd voordat ik kon kijken omdat we niet aan de voorwaarden voor die trip zouden voldoen.
Zoals ik al eerder zei leeft bij mij het beeld dat Kroatië vooral tech- en relatief diep wrakduiken is, en hoewel ik een wrakduik op zijn tijd zeker leuk zou vinden, spreekt het me echt niet aan om een week lang alleen maar naar menselijke vervuiling te kijken onderwater. :P

Ik las ergens in dit topic ook dat duiken in Kroatië eigenlijk altijd met gids/instructeur is, en dat zelf met een buddy ergens gaan duiken eigenlijk niet mag?

Wie kan mij uit eigen ervaring meer vertellen over duiken in Kroatië? Wat is er te zien, ook vergeleken met bv Egypte of Canarische Eilanden, hoe duur is het vergeleken met andere locaties? Kun je er fatsoenlijk kantduiken, of is alles vanaf een boot en dan waarschijnlijk maximaal twee duiken per dag?
Geen ervaring met het duiken, ben toevallig vorige week een weekje in Zadar geweest. Daar wel gekeken naar de mogelijkheden, maar helaas veel te slecht weer (veel regen en harde wind). Vanuit Zadar lijkt het vooral om duiken vanaf boot(je) te gaan, niet veel kant duik opties gezien (soms wel vanaf één van de naburige eilanden, maar dan ga je er toch alweer met een bootje naar toe). Geen idee hoe het met de rest van Kroatië gesteld is. Tijdens het rondkijken kom je inderdaad veel wrak duik mogelijkheden tegen (daar staat Kroatië ook om bekend inderdaad), maar de Adriatische zee schijnt wel mooi te zijn qua flora en fauna (alhoewel Egypte wel mooier is wat ik heb gelezen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirodr01
Deze maand zijn we na 3 jaar niet meer gedoken te hebben terug gekeerd naar Egypte, vorige keer Marsa Alam in maart 2020, nu naar Hurghada voor onze eerste liveaboard ervaring, met voorafgaand 4 dagen losse dagtripjes met Funny Divers.

Funny Divers
Voorafgaand via internet terechtgekomen bij Funny Divers, voornamelijk vanwege de vele positieve reviews op Google. Wij waren helaas niet even positief. We hadden voorafgaand een private guide gevraagd en bevestigd gekregen, die ter plekke toch niet beschikbaar bleek te zijn. De eerste dag waren ze ruim een half uur te laat met ons ophalen vanaf ons hotel en we zagen onze eerste dag duiken al in het water vallen (no pun), maar gelukkig via het hotel contact kunnen krijgen met ze en ze stuurden alsnog een taxi naar ons toe die snel ter plaatse was.

2 van de 4 dagen was de boot zwaar overbemand, volgens hen doordat een andere boot stuk was gegaan en daardoor onze boot voor beide groepen gebruikt werd. Daarnaast had 1 bemanningslid zijn kind alle dagen mee de boot op, dat erg veel lawaai maakte en regelmatig een glas drinken of bord eten liet vallen. Iedereen was vriendelijk en probeerde er het beste van te maken, maar het kwam allemaal niet heel professioneel over.

Maar we waren al lang blij dat we eindelijk weer konden duiken! En het duiken was prima, we hebben in deze 4 dagen gedoken bij El Fanadir South en El Fanadir North, El Mina wreck en Marsa Mohammed Hessar, Gota Abu Ramada East en Gota Abu Ramada West, en El Fanous East en El Fanous West. Hier zagen we naast de gebruikelijke rode zee vissen murenes, octopus, frogfish, striped eel, stonefish, barracuda, crocodile fish en als klapper een koppeltje dolfijnen die een paar keer heel dichtbij kwamen.

Liveaboard Amelie
Daarna was het tijd voor onze 6 nachten – 7 dagen eerste liveaboard ervaring. We hadden op Liveboard.com een goede deal gezien voor deze boot (1518 euro voor ons beide), plus de boot leek op de site te gaan voor een eenvoudigere route dan vele anderen, die voornamelijk plekken als the Brothers, Daedalus en Elphinstone bezoeken, waar omstandigheden uitdagender kunnen zijn. Gezien we 3 jaar niet gedoken hadden en mijn vriendin soms nog wat onzeker is onderwater, leek ons dit een prima eerste kennismaking met een liveaboard.

We werden deze keer keurig op tijd opgehaald en na 30 minuten rijden waren we bij de haven. Rond 14:00 uur op de boot en pas de volgende dag zouden we rond 10:00 uur de haven gaan verlaten. Op het eerste oog een lange dag, maar we vermaakten ons prima met alle papierwerk, kennismaken met de bemanning, eten en relaxen. Al snel kregen we te horen dat er naast ons, slechts 2 andere bezoekers zouden komen. Dit was een beetje dubbel, het betekende veel ruimte en persoonlijke aandacht voor ons, maar ook op beperkt gezelschap en aanspraak. Het bleken uiteindelijk 2 individuele mannelijke bezoekers te zijn, een Indier en een Fransman.

De boot
De Amelie is in principe een prima boot als je niet op zoek bent naar echte luxe. Er zijn 2 gedeelde toiletten en badkamers, voor ons met slechts 4 passagiers + crew prima, volledig volgeboekt lijkt me dit soms voor wachtrijen te zullen zorgen. Het dek waarvan gedoken werd was ruim, het eten lekker, meer dan ruim voldoende en gevarieerd, en sap, water en frisdrank de hele dag beschikbaar. Het personeel was erg behulpzaam bij het aan- en uittrekken van alle gear voor en na elke duik, huurmaterialen waren basic maar zeker in goede staat. Ons nitrox percentage schommelde gemiddeld tussen ongeveer 26 en 29%.

Het duiken
Het belangrijkste was uiteraard het duiken, en daarover waren we zeker heel enthousiast! Zoals gezegd geen bekende plekken als Daedalus, Elphinstone of Ras Mohammed, maar wel heel andere mooie sites, met in de meeste gevallen niet al te veel andere bezoekers, mooie koralen en riffen en heel veel moois te zien. Hieronder de sites en daarachter wat daarbij op is gevallen, naast de gebruike rode zee bezichtigingen uiteraard;

Dag 1:
1: Gotha Abo Galawa (checkdive)
2: Sakhwa

Dag 2:
1: Marsa Abo Galawa (Baby boxfish, pipefish, eel garden, scorpion fish, sand moray)
2: Posidon Garden (Feathertail Ray)
3: Shaab El Erg

Dag 3
1: Shaab El Erg (grote groep dolfijnen, zie video)
2: Ummi Gammar (Napoleon fish)
3: Small Giftun
4: Small Giftun night dive (spanish dancer, octopus, nudibranch, jellyfish)

Dag 4
1: Police Station
2: Abo Ramada South (Napoleon fish)
3: Gotha Abu Ramada West (Electric ray)
4: Gotha Abu Ramada West night dive (Lobster, nudibranchs)

Dag 5
1: Gotha Abu Ramada East (Titan triggerfish, Barracuda)
2: Shaab Sabina (Stellate pufferfish, Brown marbled grouper)
3: Banana Reef (Redtooth triggerfish, nudibranch, crocodile fish)
4: Torfu night dive (Round ribbontail ray, sea star, christmass tree worm, calamari’s, helmet crab)

Dag 6
1: Torfu (2 Eagle Rays, boxfishes)
2: Balena (wreck) (nudibranch, shrimpfish)

Uiteindelijk zou ik de Amelie trip zeker aanraden, vooral voor minder ervaren duikers. Het waren allemaal relaxte duiken, niet te diep en met weinig current. Je kunt je zelfs aanmelden voor deze trip zonder brevet en eerder gemaakte duiken, en je brevet tijdens de trip halen (1 van onze andere gasten deed dit, en hoewel ik persoonlijk liever vooraf mijn OW zou halen en tijdens de trip hier niet mee bezig hoeven te zijn, is het een leuke optie en volgens mij de enige in de rode zee die dit aanbiedt).

Augustus ga ik terug naar Marsa Alam met mijn jongere broertje die daar zijn OW wil gaan doen, maar daarna voor ons geen duikvakanties meer zonder liveaboard. Het is zoveel relaxter en efficienter dan kantduiken! We vonden het zo leuk, dat we meteen een 11dagen – 12 nachten trip hebben geboekt in Thailand in februari :)

Speciale shoutout naar mijn nieuwe Shearwater Peregrine, wat een fantastische duikcomputer is dit! Na al bovenstaande duiken plus wat klieren tussendoor met logboek, synchroniseren met mijn telefoon etc, nog meer dan de helft van de oplaadbare batterij gevuld en dus tussendoor nergens hoeven laden, bediening en menustructuur heel prettig en overzichtelijk en leesbaarheid onderwater fantastisch!

Deze trip voor het eerst met mijn Sony A7S3 in mijn nieuwe Nauticam behuizing in plaats van mijn Sony A6500 in Fantasea behuizing. Wat een verschil in bouwkwaliteit, ergonomie en gebruikerservaring! Kostte een finke bak geld helaas maar in gebruik merk je wel dat dit niet onterecht is. Na wat meer ervaring wil ik nog wat meer stoeien met wide-angle en macro, maar voor een eerste trip niet ontevreden met het resultaat;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Heel tof om je ervaringen zo te lezen @pirodr01! Ik weet vrij zeker dat ik in de toekomst ook op een liveaboard mee ga, maar twijfel sterk of ik m'n buddy zo ver krijg, dus dan wordt het solo of toch eerst een tweede buddy vinden. 😬

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirodr01
totalatool schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:22:
Heel tof om je ervaringen zo te lezen @pirodr01! Ik weet vrij zeker dat ik in de toekomst ook op een liveaboard mee ga, maar twijfel sterk of ik m'n buddy zo ver krijg, dus dan wordt het solo of toch eerst een tweede buddy vinden. 😬
Wij kwamen hier en daar best veel duikers tegen die alleen waren, zou het daar zeker niet om laten, het enige is dat je dan niet weet met wie je een kamer gaat delen, tenzij je een kamer voor jezelf boekt maar daar betaal je dan wel meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ja, dat staat me persoonlijk wel een beetje tegen qua liveaboards. Komt hopelijk ooit wel een keertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:43:
Ja, dat staat me persoonlijk wel een beetje tegen qua liveaboards. Komt hopelijk ooit wel een keertje.
Jij gaat altijd solo?

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Jup. Solo op vakantie dan. Ben (nog) geen self-reliant duiker :)

Je komt bij een duiktoko of elders vanzelf wel wat mensjes tegen. Of niet. Zolang er maar gedoken wordt en er cocktails gedronken kunnen worden :P

En stiekem vind ik 't ook wel heerlijk om lekker met een boekje en cocktail lekker m'n eigen ding te doen zonder verdere verplichtingen *O*

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 25-05-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ander vraagje, aangezien ik overweeg m'n eigen fles aan te schaffen in plaats van die steeds te moeten huren.

Kennelijk zijn de kranen van 300 bar flessen anders dan die van 230/232. Dat lijkt me ook wel zo veilig, zodat je geen 300 bar kunt proberen te persen in een 230 bar fles. :o
Kun je een 300 bar fles wel vullen met een normale vulslang voor 230? Of past dat ook niet?

M'n buddy heeft een bommetje, volgens mij is dat een 12 kort 200/230 bar. Gezien ons vergelijkbare luchtverbruik heeft het voor mij niet heel veel zin om een fles met meer volume of hogere druk te nemen, maar aan de andere kant kan het ook geen kwaad. Dan zou ik bv een 12 liter 300 bar fles kunnen nemen en dan de keuze hebben of ik hem vol gooi of gelijk hou met m'n buddy.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
totalatool schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:16:
Ander vraagje, aangezien ik overweeg m'n eigen fles aan te schaffen in plaats van die steeds te moeten huren.

Kennelijk zijn de kranen van 300 bar flessen anders dan die van 230/232. Dat lijkt me ook wel zo veilig, zodat je geen 300 bar kunt proberen te persen in een 230 bar fles. :o
Kun je een 300 bar fles wel vullen met een normale vulslang voor 230? Of past dat ook niet?

M'n buddy heeft een bommetje, volgens mij is dat een 12 kort 200/230 bar. Gezien ons vergelijkbare luchtverbruik heeft het voor mij niet heel veel zin om een fles met meer volume of hogere druk te nemen, maar aan de andere kant kan het ook geen kwaad. Dan zou ik bv een 12 liter 300 bar fles kunnen nemen en dan de keuze hebben of ik hem vol gooi of gelijk hou met m'n buddy.
Je kan een 300bar ook gewoon vullen aan een 232bar vulstation. Andersom inderdaad niet. Hou er rekening meer dan 300bar flessen ook zwaarder zijn, en je zelden een goede 300bar fill krijgt omdat er vaak uit een buffer gevuld wordt die zelf op 300bar gevuld wordt. Dus zodra de buffer niet meer stampvol zit gaat je vulling nooit 300bar zijn. Meestal betaal je dan wel weer meer voor die '300bar' vulling :+
Of je het wel of niet moet doen kan ik je niet vertellen, maar tenzij je vaak duikt met mensen die een lager verbruik hebben of zelf meer lucht meenemen zou ik even goed nadenken wanneer het echt wat toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Gaat mijn eerste trap eigenlijk wel passen op 300 bar, vraag ik me nu ineens af...

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
totalatool schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:23:
Gaat mijn eerste trap eigenlijk wel passen op 300 bar, vraag ik me nu ineens af...
Meestal wel :) Sowieso fysiek, maar de meeste eerste trappen zijn ook gewoon geschikt voor 300bar. Maar zoek het vooral even op voor jouw specifieke.

[ Voor 24% gewijzigd door Wormaap op 26-05-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:24:
[...]

Meestal wel :) Sowieso fysiek, maar de meeste eerste trappen zijn ook gewoon geschikt voor 300bar. Maar zoek het vooral even op voor jouw specifieke.
Aqualung Leg3nd DIN (met Elite tweede trap). Ik moet ook even een hoofdstukje theorie herlezen over druk in en uit een eerste trap... :$

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Als je een DIN-trap hebt, dan zou 't toch wel goed zitten qua 300 bar? :?

Maar uiteraard goed om even zeker te weten :+

2e trap is sowieso niet zo interessant als 't gaat om 230 vs. 300 bar.

[ Voor 48% gewijzigd door Osiris op 26-05-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:30:
Als je een DIN-trap hebt, dan zou 't toch wel goed zitten qua 300 bar? :?

Maar uiteraard goed om even zeker te weten :+

2e trap is sowieso niet zo interessant als 't gaat om 230 vs. 300 bar.
Volgens mij is dat inderdaad gewoon prima met een DIN 1e trap. Maar ik wil niet degene zijn die op het internet roept dat het geen probleem is om dan later te ontdekken dat iemand met e.o.a. oude rotzooitrap duikt die ontploft is :+
Mijn eigen Leg3nd heb ik in ieder geval vaak genoeg op een 300bar fles gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Van de Aqualung owners manual:
The regulator should be connected on the cylinder using a valve that complies with EN ISO 12209: 2013.
Following this standard, this regulator has a connection that is either:
Yoke (A-Clamp) fi tting with maximum operating pressure of 232 Bar,
DIN (threaded) fi tting with a maximum operating pressure of 232 Bar only for Calypso regulators
DIN (threaded) fi tting with a maximum operating pressure of 300 Bar for all other regulators,
Note: The 232 or 300 Bar DIN fi ttings are identifi ed by marking the operating pressure on the regulator connection nose.
Note: It is possible and authorised to connect a regulator with a 300 Bar DIN fi tting to a 232 Bar operating pressure valve.
Note: By design, it is not possible to pressurise, and it is forbidden to connect, a 232 Bar pressure regulator to a cylinder valve with an operating pressure of 300 Bar.
Interessant ook om te lezen dat je volgens 3.1 van diezelfde manual je eigenlijk helemaal geen 2e trap aan je 1e trap mag verbinden. Enige wat toegestaan is aan de HP-poorten is een drukmeter en aan de MP-poorten alleen dry suite/BCD inflation systems óf een octopus. Maar dus geen normale 2e trap :+

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 26-05-2023 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
De Van der Waals wet werkt inderdaad wat minder goed boven de 270 bar :) en een stuk zwaarder.

Meeste moderne eerste trappen zijn 300 bar geschikt. Even de spoedjes op je eerste trap tellen, dan ben je er ook 5 spoedjes voor 232 bar en 7 voor 300 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:34:
Van de Aqualung owners manual:

[...]

Interessant ook om te lezen dat je volgens 3.1 van diezelfde manual je eigenlijk helemaal geen 2e trap aan je 1e trap mag verbinden. Enige wat toegestaan is aan de HP-poorten is een drukmeter en aan de MP-poorten alleen dry suite/BCD inflation systems óf een octopus. Maar dus geen normale 2e trap :+
Volgens mij heeft dat ermee te maken dat het als setje wordt verkocht. Dwz de tweede trap zit er al op, en de rest is dan inderdaad een accessoire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dartlink schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:23:
[...]

Volgens mij heeft dat ermee te maken dat het als setje wordt verkocht. Dwz de tweede trap zit er al op, en de rest is dan inderdaad een accessoire.
Makes sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
In februari had ik met @Wormaap al wat van gedachten gewisseld over een hypothetische situatie waarbij ik negatief was zonder afwerpbaar lood. Vandaag werd dat scenario toch wel een beetje werkelijkheid.
M'n buddy en ik wilden wat out-of-air scenario's oefenen, even een keer maskertje helemaal af en op doen (dat had ik al een hele tijd niet meer gedaan), buddy wilde z'n spare air flesje eens proberen en helemaal leeg ademen om te kijken hoe lang dat duurde (teleurstellend kort), dat soort dingen, dus we hebben afgesproken bij DiveWorld in Enschede om wat te "klooien" in de duiktoren.
Mooie gelegenheid voor mij om m'n eigen spullen weer eens aan te doen en eens goed te checken hoeveel lood ik tegenwoordig nodig heb, nu ik relaxter in het water lig.

Ik had m'n vrij nieuwe 5mm wetsuit, 5mm schoentjes, net een tikkie negatieve Mares Avanti Quattro+ vinnen, geen vest, kap of handschoenen, een XDeep Zen wing met stalen backplate en een 10 liter stalen fles. Ik begon met 2x1kg, maar dat leek nog steeds te veel, dus zonder lood geprobeerd en ja, ik kon met gemak zinken. Lekker geoefend tot ik net onder de 50 bar zat, en toen weer getest: met lege wing was ik nog steeds negatief.

Maar wat er kort daarvoor gebeurde zet me toch weer aan het denken:
Ik had geen lood bij me, dus niks om af te werpen. Toen ik wat lucht via m'n kontventiel uit m'n wing wilde dumpen trok ik ineens het hele ventiel eruit. Geen lood om te dumpen, en een groot gapend gat onder in m'n wing. (Ik heb het ventiel er denk ik niet goed in geschroefd nadat ik m'n wing de laatste keer had uitgespoeld.)
Ik kon makkelijk naar boven vinnen, en kon ook nog lucht in m'n wing houden door rechtop te gaan hangen, maar toch...
Hoe ga ik nou positiever worden, zodat ik dat met wat afwerpbaar lood kan compenseren? Geen idee hoeveel positiviteit ;) een extra shorty of vest met kap en handschoenen gaan opleveren, of hoeveel het zou schelen als ik met een aluminium fles ga duiken, of m'n backplate vervang door een aluminium variant, of hoeveel m'n beoogde 12 liter stalen fles meer weegt dan deze 10 liter...

Moet ik me er eigenlijk wel druk om maken? Ik ga met meer neopreen duiken in het buitenwater in Nederland, ga dat in zoet water alleen in meren doen die niet megagevaarlijk zijn ofzo ;)...

[ Voor 3% gewijzigd door totalatool op 27-05-2023 21:59 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47

ShadowBumble

Professioneel Prutser

totalatool schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:52:

Moet ik me er eigenlijk wel druk om maken? Ik ga met meer neopreen duiken in het buitenwater in Nederland, ga dat in zoet water alleen in meren doen die niet megagevaarlijk zijn ofzo ;)...
Ik zou mij er niet druk om maken, zolang je met je gear omhoog kan zwemmen zonder bcd is er vrij weinig aan de hand. Er is pas een probleem wanneer je dusdanig negatief bent dat je op eigen kracht niet de op stijging kan doen.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Eens met hierboven :)

Mocht het je nog niet lekker zitten, zou je kunnen denken aan een boei ofzo om wat extra positief te worden. Onder het mom van "it's something"...

GUE gaat uit van een balanced rig, onder de streep komt het erop neer dat je met volle flessen en lege wing nog naar boven kan zwemmen op eigen kracht, en met bijna lege flessen een eventuele decompressie/safety stop nog kan doen ;)

Daarnaast is het wel "dive as you train, train as you dive", dus zulke dingen testen met de uitrusting zoals je ook in buitenwater gaat duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Voordeel was wel dat ik me heerlijk vrij en beweeglijk voelde zonder lood op m'n heupen. Ik heb nog wat door de ringen gezwommen om m'n stabiliteit te checken, "salto's" gemaakt, op de kop gezwommen en geprobeerd ringen te blazen...
Hoe anders was dat dan iets meer dan een jaar geleden bij m'n eerste duik na enkele jaren...

Ik zou dus in het buitenwater wat meer neopreen dragen, maar waarschijnlijk ook een iets grotere en zwaardere fles hebben wat dat dan weer ongeveer compenseert, schat ik.

Boeitje hadden we mee inderdaad, daar hebben we ook even mee geoefend omdat buddy bij Marsa Alam wat moeite had om niet als een dobber omhoog te schieten tijdens het opblazen. Ik kan die natuurlijk inderdaad ook gebruiken als opstijgballon...

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Oh, en ik was eigenlijk wel trots op mezelf dat ik heel rustig en relaxed bedacht dat ik gewoon even rechtop moest gaan hangen om lucht in de wing te houden. Mocht juist het bovenste ventiel falen, dan is het een kwestie van een beetje met de billen omhoog opstijgen... :9
Toch wel goed, dat oefenen zo.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Je kunt er ook een ongezond dieet op nahouden en jezelf een extra dik spek-laagje aanmeten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:36:
Je kunt er ook een ongezond dieet op nahouden en jezelf een extra dik spek-laagje aanmeten :+
M'n vrouw zag haar kans schoon en suggereerde dat ik wat meer spieren kon gaan trainen in de sportschool... Ik heb uitgelegd dat spierweefsel juist negatief is... _O-

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Precies, sportscholen zijn uit den boze dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
totalatool schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:52:
In februari had ik met @Wormaap al wat van gedachten gewisseld over een hypothetische situatie waarbij ik negatief was zonder afwerpbaar lood. Vandaag werd dat scenario toch wel een beetje werkelijkheid.
M'n buddy en ik wilden wat out-of-air scenario's oefenen, even een keer maskertje helemaal af en op doen (dat had ik al een hele tijd niet meer gedaan), buddy wilde z'n spare air flesje eens proberen en helemaal leeg ademen om te kijken hoe lang dat duurde (teleurstellend kort), dat soort dingen, dus we hebben afgesproken bij DiveWorld in Enschede om wat te "klooien" in de duiktoren.
Mooie gelegenheid voor mij om m'n eigen spullen weer eens aan te doen en eens goed te checken hoeveel lood ik tegenwoordig nodig heb, nu ik relaxter in het water lig.

Ik had m'n vrij nieuwe 5mm wetsuit, 5mm schoentjes, net een tikkie negatieve Mares Avanti Quattro+ vinnen, geen vest, kap of handschoenen, een XDeep Zen wing met stalen backplate en een 10 liter stalen fles. Ik begon met 2x1kg, maar dat leek nog steeds te veel, dus zonder lood geprobeerd en ja, ik kon met gemak zinken. Lekker geoefend tot ik net onder de 50 bar zat, en toen weer getest: met lege wing was ik nog steeds negatief.

Maar wat er kort daarvoor gebeurde zet me toch weer aan het denken:
Ik had geen lood bij me, dus niks om af te werpen. Toen ik wat lucht via m'n kontventiel uit m'n wing wilde dumpen trok ik ineens het hele ventiel eruit. Geen lood om te dumpen, en een groot gapend gat onder in m'n wing. (Ik heb het ventiel er denk ik niet goed in geschroefd nadat ik m'n wing de laatste keer had uitgespoeld.)
Ik kon makkelijk naar boven vinnen, en kon ook nog lucht in m'n wing houden door rechtop te gaan hangen, maar toch...
Hoe ga ik nou positiever worden, zodat ik dat met wat afwerpbaar lood kan compenseren? Geen idee hoeveel positiviteit ;) een extra shorty of vest met kap en handschoenen gaan opleveren, of hoeveel het zou schelen als ik met een aluminium fles ga duiken, of m'n backplate vervang door een aluminium variant, of hoeveel m'n beoogde 12 liter stalen fles meer weegt dan deze 10 liter...

Ik heb dat met mijn 15 L stalen fles, alu back plate en 30 LBs lift wing ook in het zwembad met een 3mm shorty. Zelfs volledig opgeblazen zakte ik nog tot oog hoogte naar beneden bij uitademen. Heb nu maar een grotere wing gekocht O-) Nu kan ik zelfs met de stalen backplate gewoon normaal blijven drijven _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Osiris schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:54:
Precies, sportscholen zijn uit den boze dus :P
Ook erg vervelend zodra je de hoeveelheid biopreen gaat terug brengen, moet je steeds meer undergarment aantrekken. Erg vervelend, eerst had ik in zomer en winter genoeg aan een 150gr onderpak+ decathlon cheap thermo, nu is 200gr + dikke bare thermo zelfs veel te koud in de winter voor langere duiken.

Ieder voordele heeft blijkbaar ook nadelen.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik zit dus nog altijd te twijfelen wat ik als aanvulling op mijn 5mm Scubapro Definition moet kopen: Bare Ultrawarmth 5/3mm vest met kap, Definition 6mm vest/shorty met kap, een losse kap met goedkope thermo base layer... Bare thermo...
Extra lastig dat ik ze wel kan passen, maar pas tijdens een koude duik kan ontdekken welke de beste aanvulling is.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 10:16

Ik kom net terug van een liveaboard, 8 dagen (vooral rond Hurghada). Het was echt geweldig. Veel koraal, veel vissen (moray eels, tonijn, barracuda's en zelfs dolfijnen gezien) en temperatuur was ook ok (26 graden, dus wel koud als je >1 uur in het water bent). Visibility was ook goed, vaak ~20 meter. Ik kan het zeker aanraden.

Helaas geen haaien gezien, schijnbaar heb je meer kans bij Marsa Alam.

Edit\ Haha super toevallig @pirodr01, wij hebben ook de liveaboard op de Amelie gedaan! Wij konden het heel goed met de crew vinden (vooral gelachen met Mustafa en Hamza), verder was de boot wel ok.

[ Voor 12% gewijzigd door Maks op 30-05-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Maks Brrrr, 26 °C? Ik heb begin oktober enkele weken vrij en ik mag toch hopen dat de Rode Zee dan nog wat warmer is.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 10:16
Osiris schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:22:
@Maks Brrrr, 26 °C? Ik heb begin oktober enkele weken vrij en ik mag toch hopen dat de Rode Zee dan nog wat warmer is.. :P
https://connect.garmin.com/modern/activity/11148540100, en dit was heel ondiep ;)

Begin oktober is het denk ik nog wel iets warmer. Maar dit was ook goed te doen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:22:
Eerste helft november was het water rond Marsa Alam een graad of 27, soms 28, met als laagste temperatuur een keer 24 graden ergens.
In oktober zal het nog wel een graadje warmer zijn.
Diepte maakt volgens mij geen of nauwelijks verschil.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik heb begin oktober idd uitgekozen omdat 't dan nog wel redelijk warm zou moeten zijn.

Volgens https://seatemperature.ne...el-sheikh-sea-temperature is het in oktober tussen de 25 en 30 °C bij Sharm-el-Sheikh bijv. Eind v/d maand wordt 't wel kouder.

Marsa Alam ook nog wel wat warmer als je https://seatemperature.ne...mperature-in-october-7349 moet geloven.

[ Voor 19% gewijzigd door Osiris op 30-05-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirodr01
Maks schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:02:
[...]

Ik kom net terug van een liveaboard, 8 dagen (vooral rond Hurghada). Het was echt geweldig. Veel koraal, veel vissen (moray eels, tonijn, barracuda's en zelfs dolfijnen gezien) en temperatuur was ook ok (26 graden, dus wel koud als je >1 uur in het water bent). Visibility was ook goed, vaak ~20 meter. Ik kan het zeker aanraden.

Helaas geen haaien gezien, schijnbaar heb je meer kans bij Marsa Alam.

Edit\ Haha super toevallig @pirodr01, wij hebben ook de liveaboard op de Amelie gedaan! Wij konden het heel goed met de crew vinden (vooral gelachen met Mustafa en Hamza), verder was de boot wel ok.
Haha, dat s toevallig, leuk! Mustafa was inderdaad een lolbroek ja, ik had op een gegeven moment een bod van 1000 kamelen voor mijn vrouw van m :*)
Hamza was bij ons niet aanwezig op de boot, wij hadden Mario als guide. Zat bij jullie de boot vol of waren jullie ook met zo'n kleine groep? Wij hadden idd ook vrij fris water, soms 26 maar hebben ook in 24 graden gedoken hier en daar, maar met 5mm was het wel goed te doen.
Pagina: 1 ... 42 ... 51 Laatste