Deze maand zijn we na 3 jaar niet meer gedoken te hebben terug gekeerd naar Egypte, vorige keer Marsa Alam in maart 2020, nu naar Hurghada voor onze eerste liveaboard ervaring, met voorafgaand 4 dagen losse dagtripjes met Funny Divers.
Funny Divers
Voorafgaand via internet terechtgekomen bij Funny Divers, voornamelijk vanwege de vele positieve reviews op Google. Wij waren helaas niet even positief. We hadden voorafgaand een private guide gevraagd en bevestigd gekregen, die ter plekke toch niet beschikbaar bleek te zijn. De eerste dag waren ze ruim een half uur te laat met ons ophalen vanaf ons hotel en we zagen onze eerste dag duiken al in het water vallen (no pun), maar gelukkig via het hotel contact kunnen krijgen met ze en ze stuurden alsnog een taxi naar ons toe die snel ter plaatse was.
2 van de 4 dagen was de boot zwaar overbemand, volgens hen doordat een andere boot stuk was gegaan en daardoor onze boot voor beide groepen gebruikt werd. Daarnaast had 1 bemanningslid zijn kind alle dagen mee de boot op, dat erg veel lawaai maakte en regelmatig een glas drinken of bord eten liet vallen. Iedereen was vriendelijk en probeerde er het beste van te maken, maar het kwam allemaal niet heel professioneel over.
Maar we waren al lang blij dat we eindelijk weer konden duiken! En het duiken was prima, we hebben in deze 4 dagen gedoken bij El Fanadir South en El Fanadir North, El Mina wreck en Marsa Mohammed Hessar, Gota Abu Ramada East en Gota Abu Ramada West, en El Fanous East en El Fanous West. Hier zagen we naast de gebruikelijke rode zee vissen murenes, octopus, frogfish, striped eel, stonefish, barracuda, crocodile fish en als klapper een koppeltje dolfijnen die een paar keer heel dichtbij kwamen.
Liveaboard Amelie
Daarna was het tijd voor onze 6 nachten – 7 dagen eerste liveaboard ervaring. We hadden op Liveboard.com een goede deal gezien voor deze boot (1518 euro voor ons beide), plus de boot leek op de site te gaan voor een eenvoudigere route dan vele anderen, die voornamelijk plekken als the Brothers, Daedalus en Elphinstone bezoeken, waar omstandigheden uitdagender kunnen zijn. Gezien we 3 jaar niet gedoken hadden en mijn vriendin soms nog wat onzeker is onderwater, leek ons dit een prima eerste kennismaking met een liveaboard.
We werden deze keer keurig op tijd opgehaald en na 30 minuten rijden waren we bij de haven. Rond 14:00 uur op de boot en pas de volgende dag zouden we rond 10:00 uur de haven gaan verlaten. Op het eerste oog een lange dag, maar we vermaakten ons prima met alle papierwerk, kennismaken met de bemanning, eten en relaxen. Al snel kregen we te horen dat er naast ons, slechts 2 andere bezoekers zouden komen. Dit was een beetje dubbel, het betekende veel ruimte en persoonlijke aandacht voor ons, maar ook op beperkt gezelschap en aanspraak. Het bleken uiteindelijk 2 individuele mannelijke bezoekers te zijn, een Indier en een Fransman.
De boot
De Amelie is in principe een prima boot als je niet op zoek bent naar echte luxe. Er zijn 2 gedeelde toiletten en badkamers, voor ons met slechts 4 passagiers + crew prima, volledig volgeboekt lijkt me dit soms voor wachtrijen te zullen zorgen. Het dek waarvan gedoken werd was ruim, het eten lekker, meer dan ruim voldoende en gevarieerd, en sap, water en frisdrank de hele dag beschikbaar. Het personeel was erg behulpzaam bij het aan- en uittrekken van alle gear voor en na elke duik, huurmaterialen waren basic maar zeker in goede staat. Ons nitrox percentage schommelde gemiddeld tussen ongeveer 26 en 29%.
Het duiken
Het belangrijkste was uiteraard het duiken, en daarover waren we zeker heel enthousiast! Zoals gezegd geen bekende plekken als Daedalus, Elphinstone of Ras Mohammed, maar wel heel andere mooie sites, met in de meeste gevallen niet al te veel andere bezoekers, mooie koralen en riffen en heel veel moois te zien. Hieronder de sites en daarachter wat daarbij op is gevallen, naast de gebruike rode zee bezichtigingen uiteraard;
Dag 1:
1: Gotha Abo Galawa (checkdive)
2: Sakhwa
Dag 2:
1: Marsa Abo Galawa (Baby boxfish, pipefish, eel garden, scorpion fish, sand moray)
2: Posidon Garden (Feathertail Ray)
3: Shaab El Erg
Dag 3
1: Shaab El Erg (grote groep dolfijnen, zie video)
2: Ummi Gammar (Napoleon fish)
3: Small Giftun
4: Small Giftun night dive (spanish dancer, octopus, nudibranch, jellyfish)
Dag 4
1: Police Station
2: Abo Ramada South (Napoleon fish)
3: Gotha Abu Ramada West (Electric ray)
4: Gotha Abu Ramada West night dive (Lobster, nudibranchs)
Dag 5
1: Gotha Abu Ramada East (Titan triggerfish, Barracuda)
2: Shaab Sabina (Stellate pufferfish, Brown marbled grouper)
3: Banana Reef (Redtooth triggerfish, nudibranch, crocodile fish)
4: Torfu night dive (Round ribbontail ray, sea star, christmass tree worm, calamari’s, helmet crab)
Dag 6
1: Torfu (2 Eagle Rays, boxfishes)
2: Balena (wreck) (nudibranch, shrimpfish)
Uiteindelijk zou ik de Amelie trip zeker aanraden, vooral voor minder ervaren duikers. Het waren allemaal relaxte duiken, niet te diep en met weinig current. Je kunt je zelfs aanmelden voor deze trip zonder brevet en eerder gemaakte duiken, en je brevet tijdens de trip halen (1 van onze andere gasten deed dit, en hoewel ik persoonlijk liever vooraf mijn OW zou halen en tijdens de trip hier niet mee bezig hoeven te zijn, is het een leuke optie en volgens mij de enige in de rode zee die dit aanbiedt).
Augustus ga ik terug naar Marsa Alam met mijn jongere broertje die daar zijn OW wil gaan doen, maar daarna voor ons geen duikvakanties meer zonder liveaboard. Het is zoveel relaxter en efficienter dan kantduiken! We vonden het zo leuk, dat we meteen een 11dagen – 12 nachten trip hebben geboekt in Thailand in februari
Speciale shoutout naar mijn nieuwe Shearwater Peregrine, wat een fantastische duikcomputer is dit! Na al bovenstaande duiken plus wat klieren tussendoor met logboek, synchroniseren met mijn telefoon etc, nog meer dan de helft van de oplaadbare batterij gevuld en dus tussendoor nergens hoeven laden, bediening en menustructuur heel prettig en overzichtelijk en leesbaarheid onderwater fantastisch!
Deze trip voor het eerst met mijn Sony A7S3 in mijn nieuwe Nauticam behuizing in plaats van mijn Sony A6500 in Fantasea behuizing. Wat een verschil in bouwkwaliteit, ergonomie en gebruikerservaring! Kostte een finke bak geld helaas maar in gebruik merk je wel dat dit niet onterecht is. Na wat meer ervaring wil ik nog wat meer stoeien met wide-angle en macro, maar voor een eerste trip niet ontevreden met het resultaat;