Toon posts:

Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste
Acties:

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:35

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dixet schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:27:
Sluit elkaar niet uit hoor. In Oostenrijk kan je heel leuk ijsduiken in sommige bergmeren O-)
Inderdaad. Mensen van de club hebben op (terug)weg naar Kroatië in de zomer nog mooie duiken gemaakt in de meren.

Ik heb (nog) geen droogpak, dus het ijsduiken zit er niet in (en dat mag ik ook niet). ;)

Iedereen bedankt voor hun antwoorden. d:)b

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:53
Ik wil van mijn duiken in Egypte vorige week graag mijn luchtverbruik correct bijhouden. Nou heb ik vrijwel uitsluitend gedoken met Luxfer flessen die men daar aluminium 15 liter noemde, maar wat volgens mij een Alu 100 was. Als ik me niet vergis heeft die een inhoud van 13.2 liter, dus op de grofweg 210 bar waar ik ze steeds mee meekreeg zou ik dan ongeveer 210x13.2=2772 liter gas bij me hebben gehad, en niet 210x15=3150. Als het inderdaad rond de 2800 liter was en niet 3150, dan was mijn luchtverbruik een stukje beter dan ik nu heb genoteerd. :)

Hier een foto van de top van zo'n fles. Wie herkent wat dit precies is?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Volgens mij kun je dat niet echt van de getoonde stamps afleiden. Als ik https://www.luxfercylinde...rial-numbers-and-markings moet geloven, geeft het nergens een soort "type"-nummer. (Al komt 't niet helemaal overeen met jouw foto.) Ik zie alleen 2x een alu-markering (TC../DOT..) met service pressure (228/3300), het merk en een deel van het serial number.

Vergelijk dat met Catalina (https://www.catalinacylin...-standard-scuba-cylinder/) die gewoon "S80" e.d. op hun cylinders drukt.

Kortom, met de foto kun je helaas niet zoveel.

Maar als je duiktoko er heilig van overtuigd is dat het een 15 L-exemplaar is en je plukt een willekeurig "Luxfer specification"-tabel van het internet:

dan zou het inderdaad 13,2 L moeten zijn.

Overigens weet ik niet hoe je je SAC berekend, maar je dient uiteraard rekening te houden met je (gemiddelde) diepte et cetera. En als je nog 100 bar over had aan het eind is dat uiteraard weer stukken beter vergeleken met wanneer je met nog krapjes 50 bar boven bent gekomen :+

Zelf laat ik Subsurface 't gewoon berekenen. Catalina S80 opgeven voor de duiken en hij berekent het allemaal a.d.v. m'n gedownloade gegevens :9

Afgelopen vakantie Curaçao voor 't eerst duiken met een SAC < 10 L/min gemaakt :9 Vorig jaar zat ik zo tussen de 10,2 en 12,8 maar toch wel redelijk rond de 11 L/min gemiddeld, dit jaar minimaal 9,3 L/min (meteen de eerste duik van het jaar) en max. 12,4 L/min met een gemiddelde van 10,4 L/min. En dat ondanks toch een dagje met redelijk wat stroming.
De allereerste duik die m'n Suunto heeft geregistreerd en ik dus luchtverbruik in Subsurface heb staan had een SAC van 16,3 L/min :') Is toch met meer dan 1/3e gereduceerd :)

[Voor 34% gewijzigd door Osiris op 22-11-2022 22:40]

• totalatool
Ik weet hoe ik m'n SAC kan (laten) uitrekenen (doe ik bv in m'n SSI app), maar daarvoor moet ik dus wel precies weten welke tank(-inhoud) ik had. Vandaar m'n vraag. :)
Ik heb een andere foto gevonden waar flessen op staan die anderen gebruikten en die het duikcentrum alu 12 liter noemden, waar achteraf duidelijk S080 en ergens het getal 207 op te zien staat. Dat is een 11,1 liter Alu 80. Mijn flessen waren iets dikker en even hoog/lang, dus ook dat lijkt erg sterk te wijzen op een Alu 100.

Jij hebt iig een heel goede SAC zo te zien. Ik zat tijdens mijn trainingen voor diep en nacht deze zomer rond of iets boven de 20, mits een 10 liter staal ook echt 10 liter is. :) In het voorjaar was het nog veel hoger, boven de 25, maar ik was ook bij lange na niet zo relaxed als nu. Toen zat ik nog onder de tien duiken in totaal.
Had jij die 16,3 al vroeg in je duikcarrière?

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:03:
Had jij die 16,3 al vroeg in je duikcarrière?
Eén van de eerste funduiken na m'n OW, maar wel allemaal in tropisch warm water van 28-31 °C, dat helpt denk ik ook.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 20:45
@totalatool neem mee dat @Osiris in warm water duikt en dus je luchtverbruik een stuk vriendelijker is daar. Ik heb duiken gemaakt in november met mijn 7mm natpak in Vinkeveen in 6C en water rond de 10C, daar was het luchtverbruik ook een "stukje" hoger dan dat ik chill op een rif hang in de tropen met een 3 mm en 30C water in de hele waterkolom. IN Vinkeveen was dat destijds iets van 26l/min, in de tropen kom ik ook rond de 11 uit.
In NL met een droogpak en 15-22C in het water kom ik rond de 14-15 uit, kan beter maar is best OK.

vergelijken is dus lastig, hangt van heel veel factoren af.

[Voor 15% gewijzigd door Bockelaar op 23-11-2022 09:22]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:41
Kom ik aan met mijn SAC van rond de 30 L/min (welliswaar in water van 15 °C en kouder met dubbel 7 mm wetsuit aan). Gelukkig begint mijn SAC als iets te dalen (heb ook nog niet veel duiken [5 stuks] gedaan in buiten water overigens) O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• totalatool
Mijn SAC was ongeveer 25-27 l/min toen ik in het voorjaar voor het eerst in jaren weer ging duiken. Dat waren drie bootduiken met af en toe aardig wat stroming in de Rode Zee bij Egypte, met een 3mm lang plus 3mm shorty bij een watertemperatuur van 24°C (gerekend met een alu 80 van 11,1 liter).

Tijdens de Diep- en Nachtduiktrainingen in Slijk Ewijk en de Groene Heuvels lag het tussen de 21-23 l/min, afhankelijk van de oefeningen, met zicht van soms niet meer dan een meter, met een 10l staal, een 7mm lang met kap en handschoenen in water tussen de 7-22°C. M'n buddy zat toen soms tegen de 30 aan, maar afgelopen week gingen we vrijwel gelijk op en dat is heel prettig duiken.

Afgelopen week in Egypte was m'n SAC aanvankelijk net onder de 20 l/min. Dat was bij rustig water van 27°C in een 5mm lang, met een alu 100 (die ze alu 15 liter noemden, maar die ik reken als 13,2 liter).
Ik begon er met 8kg lood, naast m'n stalen backplate van ruim 3kg, maar na de eerste twee duiken heb ik direct 2kg geloosd omdat ik bij 50 bar nog steeds zonk als een baksteen. Iets later in de week heb ik nog een kilo geloosd en een kilo verplaatst naar een trimpocket op m'n tankband, dus had ik 2x2kg in m'n dumpable pockets en 1 kilo'tje op m'n rug. Ook daarmee kon ik nog makkelijk onder komen bij 50 bar, dus op de laatste dag wilde ik die kilo lood uit m'n trimpocket ook weer lozen om uit de komen op 2x2kg+3kg backpate, maar m'n buddy vond het geen goed idee als ik weer met m'n lood en trim ging klooien op onze laatste duik van de week en eerste ooit achterover vallend vanaf een rib/zodiac. Ik weet alleen vrij zeker dat die kilo er wel af kan, en merkte dat ik met minder lood ook veel minder aan de inflator/deflator zat.
Tijdens de nachtduik van afgelopen donderdagavond was m'n SAC met ongeveer 14,1 l/min het laagst tot nu toe. Komende van ruim 25 l/min in het voorjaar vind ik dat geen onaardige verbetering. :)
Sowieso waren wij nooit degenen van de groep die als eerste door hun lucht heen waren, en gemiddeld heb ik ruim 65 minuten per duik gelogd, ondanks dat sommige duiken door de gids na een klein uur afgekapt moesten worden omdat anderen in hun reserve kwamen.

Ik heb trouwens bij alle duiken na de eerste de GoPro meegenomen, en merkte dat ik daarmee soms onbewust een beetje anders (kort adem inhouden voor een steady shot) of onregelmatiger ga ademen.

[Voor 4% gewijzigd door totalatool op 23-11-2022 12:33]

• Bockelaar
duiktijd is weer iets heel anders, daar speelt diepte ook weer een rol in, dus dat je meer dan een uur onder water kan zijn met een 10L of 12L zegt niet zoveel, je kan een jaar onder water blijven voor de kant in Vinkeveen met een 7L, en maar 15 min met een 15L in koud, stromend water op 26 meter :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• totalatool
Bockelaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:43:
duiktijd is weer iets heel anders, daar speelt diepte ook weer een rol in, dus dat je meer dan een uur onder water kan zijn met een 10L of 12L zegt niet zoveel, je kan een jaar onder water blijven voor de kant in Vinkeveen met een 7L, en maar 15 min met een 15L in koud, stromend water op 26 meter :)
Haha, snap ik, maar een betere SAC levert onder dezelfde omstandigheden wel meer duiktijd op. In mei haalde ik de 40 minuten met moeite bij een gemiddelde diepte van 8, 9 meter, nu was het dus met gemak meer dan een uur op dat soort gemiddelde dieptes.

• Osiris
  • Niet online
Bockelaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:43:
duiktijd is weer iets heel anders, daar speelt diepte ook weer een rol in (…)
Natuurlijk is diepte relevant voor je duiktijd. Maar 't idee is dan ook dat SAC compenseert voor de diepte. Je gebruikt je SAC dan ook bijv. bij het plannen van je wrak-duik :) Waarbij je natuurlijk ook weer je geplande diepteprofiel nodig hebt ;)

Kortom, ik zou het niet "iets heel anders" willen noemen zoals jij nu doet, maar meer dat het juist allemaal met elkaar samenhangt :)

[Voor 13% gewijzigd door Osiris op 23-11-2022 22:17]

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 20:33
Een paar dagen geleden gedoken op het wrak De Kiekuut bij Beers (onder Nijmegen). Beetje een wazige duikstek want het wrak ligt niet in de buurt van het recreatiestrand. Je moet nu het water in ter hoogte van een oude woning die wordt verbouwd.

Maar goed, eenmaal in te water bleek het zicht echt heel erg goed (8-10 meter) en het wrak is echt leuk om eens te bekijken. Het is een gigantisch ding waar ze ook nog een auto en een zeilbootje op hebben vastgezet. Er leven een paar flinke baarzen op het wrak, verder weinig leven gezien.

M'n buddy heeft weer een video gemaakt van de duik:

• scraemus
Zo van het weekend dan, na een aantal keer uitgesteld te zijn door zicht van maximaal 30 cm, mijn NOB1* brevet gehaald op de NNDF Winterduik. Zicht was in het begin niet al te best, maar er gingen dan ook zo'n 100 duikers te water. Gelukkig de andere kant op gezwommen dan de rest en daar was het zicht maximaal 1 m maar in ieder geval goed genoeg om de laatste oefeningen af te ronden O-) Was wel aardig fris na 45 minuten in het water (koude handen en voeten), maar de snert en warme chocolademelk na die tijd waren het zeker waard _/-\o_

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29
Gisteren ook weer eens een leuke nacht duik gemaakt in het Haarlemmermeerse bos. Het zicht was redelijk, zo'n 5 tot 6 meter en zo'n 50 minuten onderwater geweest met een water temperatuur van 11 graden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Thyraon
SnowDude schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:39:
Gisteren ook weer eens een leuke nacht duik gemaakt in het Haarlemmermeerse bos. Het zicht was redelijk, zo'n 5 tot 6 meter en zo'n 50 minuten onderwater geweest met een water temperatuur van 11 graden.
Leuk! En vond je het niet ontzettend schoon onder water? 29 oktober hebben we daar met Project Baseline 160 kg zooi uit het water en van de oevers gehaald :Y)

• SnowDude
Thyraon schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:23:
[...]

Leuk! En vond je het niet ontzettend schoon onder water? 29 oktober hebben we daar met Project Baseline 160 kg zooi uit het water en van de oevers gehaald :Y)
Het zag er zeker schoon uit onderwater. Wij zijn alleen links af geweest richting de spoel en het bootje

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Thyraon
SnowDude schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:13:
Het zag er zeker schoon uit onderwater. Wij zijn alleen links af geweest richting de spoel en het bootje
Ah, ik ken de stek verder niet, ik heb die ochtend een klein stukje van de plas toegewezen gekregen om schoon te maken. Kan me wel herinneren dat we langs een auto kwamen, klopt dat?

• SnowDude
Thyraon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:39:
[...]

Ah, ik ken de stek verder niet, ik heb die ochtend een klein stukje van de plas toegewezen gekregen om schoon te maken. Kan me wel herinneren dat we langs een auto kwamen, klopt dat?
Die ligt inderdaad halverwege de instap plek en het bootje, op een meter of 6 a 7 geloof ik

• Pinobigbird
  • Laatst online: 17:12

Pinobigbird

doesn't share food!

Vandaag op Curaçao bij de Superior Producer gedoken. Wat een gave duik. De omstandigheden waren erg goed; geen golven, geen stroming een uitstekend zicht. Erg leuk dat je het (zo goed als open) ruim in kan. Er hing nog een dikke barracuda van zo'n bijna twee meter lang bij het achtersteven, en we hebben nog enkele even grootte tarpoens gezien.

Ik was met alleen de dive guide. Aangezien ik sinds m'n OWD-cursus geen dsmb meer had opgelaten, en ik zelfs mijn eigen dsmb nog nooit gebruikt had, vroeg ik of ik daar mee kon oefenen. Fijn dat ik dat kon doen in zulke rustige omstandigheden, want ik was wel wat onhandig in de uitvoering :$ . Ik heb een dsmb van 2m die zowel van de open onderkant als met een blaaspijpje kan worden gevuld. Ik heb m'n octopus gebruikt om 'm te vullen, en ik merkte dat het mondstuk best wel diep in de opening moest. Afijn, dit waren de perfecte omstandigheden om dat uit te vinden. Al met al een zeer relaxte ochtendduik gedaan!

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• SnowDude
https://timesofmalta.com/...7SlJ2HAvWEaBhOlUI-1UwNu6k

Voorlopig maar niet meer duiken in Malta. Je kan daar verantwoordelijk worden gehouden voor de dood van je buddy

• totalatool
Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een volgende vakantie met het gezin. Wie van jullie heeft ervaring met duiken op de Canarische Eilanden of Kaap Verdië en kan daar iets over zeggen?
Op Kaap Verdië lijkt het nog wat in de kinderschoenen te staan misschien, maar mijn eerste indrukken zijn dat het duiken op met name Lanzarote echt helemaal niet verkeerd is?

• Dyrck
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-06 09:00
Ik ben met duikende zoon en vrouw naar Gran Canaria geweest.
Zoon en ik zijn gaan duiken terwijl vrouwlief zich met een boek bij het zwembad vermaakte.
Ik heb een filmpje gemaakt, dan heb je een indruk: YouTube: 2021-08 Gran Canaria

• Osiris
  • Niet online
Ik vond Kaapverdië niet zo boeiend onder water to be honest. Ligt misschien ook wel aan je referentiekader, aangezien ik daarvoor op Bonaire m'n OW had gedaan. Op zich was het prima om m'n AOW te doen en als je de Nederlandse groene/bruine soep gewend bent, is 't misschien fantastisch, geen idee :+ Ik vond 't vooral irritant dat ik een 5mm full wetsuit aan "moest" vanwege de watertemperatuur, nooit meer :+

• totalatool
Dyrck schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:40:
Ik ben met duikende zoon en vrouw naar Gran Canaria geweest.
Zoon en ik zijn gaan duiken terwijl vrouwlief zich met een boek bij het zwembad vermaakte.
Ik heb een filmpje gemaakt, dan heb je een indruk: YouTube: 2021-08 Gran Canaria
Wel tof, ik zie in de eerste minuut al vier dieren die ik in Egypte onlangs niet gezien heb: zeepaardjes, een octopus, een stingray anders dan die kleine blue spotted die je in de Rode Zee overal ziet, een sepia...

• totalatool
Osiris schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:57:
Ik vond Kaapverdië niet zo boeiend onder water to be honest. Ligt misschien ook wel aan je referentiekader, aangezien ik daarvoor op Bonaire m'n OW had gedaan. Op zich was het prima om m'n AOW te doen en als je de Nederlandse groene/bruine soep gewend bent, is 't misschien fantastisch, geen idee :+ Ik vond 't vooral irritant dat ik een 5mm full wetsuit aan "moest" vanwege de watertemperatuur, nooit meer :+
Haha, ik had in Egypte bij 26-27 graden ook m'n 5mm full aan en de meesten hadden wel zoiets. Er was er maar één met een shorty, maar die had wel heel veel eigen natuurlijke isolatie bij zich.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

totalatool schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:31:
Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een volgende vakantie met het gezin. Wie van jullie heeft ervaring met duiken op de Canarische Eilanden of Kaap Verdië en kan daar iets over zeggen?
Op Kaap Verdië lijkt het nog wat in de kinderschoenen te staan misschien, maar mijn eerste indrukken zijn dat het duiken op met name Lanzarote echt helemaal niet verkeerd is?
Ik ben een paar jaar geleden op Mindelo, Kaapverdische eilanden, geweest en ik heb daar toen weinig duiktoerisme gezien, maar ik was er daar zelf ook niet voor. Het kan er natuurlijk wel. Verder is het wel een mooi eiland, daar niet van. Maar er is verder niet heel veel volgens mij.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• SnowDude
totalatool schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:06:
[...]

Haha, ik had in Egypte bij 26-27 graden ook m'n 5mm full aan en de meesten hadden wel zoiets. Er was er maar één met een shorty, maar die had wel heel veel eigen natuurlijke isolatie bij zich.
Biopreen noemen wij dat op de club ;)

Ons zwembad is nu 28 graden en daar duik ik met een 1,5 mm shorty. Alles daar boven duik ik alleen met zwembroek en een lycra shirt met lange mouwen.
Rond de 24 graden is voor mij zo'n 5mm wetsuit, maar in NL duik ik eigenlijk altijd droog.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

SnowDude schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:16:
[...]

Ons zwembad is nu 28 graden en daar duik ik met een 1,5 mm shorty. Alles daar boven duik ik alleen met zwembroek en een lycra shirt met lange mouwen.
Rond de 24 graden is voor mij zo'n 5mm wetsuit, maar in NL duik ik eigenlijk altijd droog.
In ons zwembad van 27 graden oid heb ik het koud met een 2/3 mm shorty. Ik weiger alleen om in een 3 mm pak te komen, maar eigenlijk heb ik dat wel nodig. :+
spoiler:
Mijn biopreen is praktisch afwezig

• dixet
  • Laatst online: 02-06 20:30
totalatool schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:31:
Kaapverdië zijn verschillende eilanden met ieder hun eigen charme. Ze liggen ook ver genoeg uit elkaar dat de verschillen best groot kunnen zijn. Zo kan je op Sal het hele jaar door duiken maar zijn er andere eilanden waar dat in de winter niet mogelijk is.
Sal is het best ontwikkeld qua (duik)toerisme, maar daar is verder helemaal niets te doen. Is 1 grote zandbak. Dus als je meer wilt dan duiken en wentelen in de zon zou ik een ander eiland kiezen. Zelf ben ik naast Sal op Santiago geweest wat ook boven water een heel leuk eiland is (maar je moet wel van een wat minder ontwikkelde omgeving houden waar toerisme nog in de kinderschoenen staat). Duiken was er erg leuk, maar niet super bijzonder. Afhankelijk van je verwachting natuurlijk, wel zeepaardjes en andere leuke dingen gezien.

Van de Canarische eilanden staat Lanzarote wel echt bekend als mooie duikbestemming. Kan nog niet uit eigen ervaring spreken, maar veel van mijn duikvriendjes zijn er erg enthiousiast over.

Beide zijn natuurlijk niet te vergelijken met tropische koraalriffen, maar juist de ligging midden in de atlantische oceaan geeft een rijkdom aan onderwaterleven.

• totalatool
SnowDude schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:16:
[...]

Biopreen... :D Zelf heb ik er weinig van, alleen nog een beetje coronapreen rond m'n middel dat er nog niet helemaal af is getraind.
Toegegeven, de temperatuur zakte in Egypte soms van 27 naar 24 Celcius, maar ik heb nooit bewust verschil gevoeld tijdens het duiken, behalve één keer een snelle daling van een paar graden toen ik ergens een beschut plekje tegenkwam. Ik heb het nooit te warm gehad, laat staan koud, en heb gelukkig nooit het gevoel gehad dat ik beperkt werd door die 5mm.
Alleen aan- en uittrekken was wat gedoe, vooral omdat ik een aantal dagen lang met m'n rechter middelvinger in het verband liep omdat ik op dag twee een splinter van een houten overkapping onder m'n nagel kreeg, helemaal tot aan m'n nagelriem, en de arts van het resort de halve nagel er af moest knippen met een nagelklipper (en zonder werkende verdoving oOo ). Een plastic zak om m'n handen tijdens het aantrekken van de mouwen was wel echt een uitkomst.
Ik moet wel toegeven dat mijn ervaring met alleen een shorty beperkt is gebleven tot mijn Open Water training bijna tien jaar geleden.

• totalatool
dixet schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:20:
[...]

Kaapverdië zijn verschillende eilanden met ieder hun eigen charme.
...
Duiken was er erg leuk, maar niet super bijzonder. Afhankelijk van je verwachting natuurlijk, wel zeepaardjes en andere leuke dingen gezien.

Van de Canarische eilanden staat Lanzarote wel echt bekend als mooie duikbestemming. Kan nog niet uit eigen ervaring spreken, maar veel van mijn duikvriendjes zijn er erg enthiousiast over.

Beide zijn natuurlijk niet te vergelijken met tropische koraalriffen, maar juist de ligging midden in de atlantische oceaan geeft een rijkdom aan onderwaterleven.
Het klinkt wel alsof Kaapverdië (één woord in het Nederlands, weer wat geleerd) met jonge kinderen misschien niet zo'n goede keuze is als een Canarisch Eiland, als het toerisme daar nog wat onderontwikkeld is en het ook nog eens een stukje verder vliegen is. Voor de variatie ben ik wel benieuwd hoe het duiken in de Atlantische Oceaan is vergeleken met de Rode Zee, maar aangezien het om een gezinsvakantie gaat is duiken niet het hoofddoel en zal het uiteindelijk om maximaal twee of drie halve duikdagen gaan, denk ik.

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hopelijk is het niet te veel off-topic, maar ik ben voor het camoufleren van mijn witte Canon-lens (diameter 88,8 x lengte 199 mm) op zoek naar een stuk neopreen. Het liefst met een camouflageprint, maar zwart is ook prima. (Ik weet dat ik kant-en-klare neopreen hoesjes kan kopen in fotowinkels, maar ik wil ze zelf maken.) In de fotografie-topics kan ik er weinig over vinden, daarom dacht ik aan de duikers op Tweakers. :)

Nu valt het mij op dat op internet veel stof als neopreen wordt verkocht, maar dat eigenlijk niet is. Op webshops van de standaard stoffenwinkels kom ik bijvoorbeeld termen als ‘scuba-stof’ en ‘neopreen light’ tegen.

Mijn vraag aan jullie zodat ik wat gerichter kan gaan zoeken: klopt het dat de meeste duikwinkels lapjes neopreen verkopen? Of kennen jullie wellicht een betrouwbare webshop waar ik een lap neopreen kan bestellen? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:43

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Squawk schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:52:
Mijn vraag aan jullie zodat ik wat gerichter kan gaan zoeken: klopt het dat de meeste duikwinkels lapjes neopreen verkopen? Of kennen jullie wellicht een betrouwbare webshop waar ik een lap neopreen kan bestellen? :)
Ik ken geen winkels die lapjes neopreen los verkopen zeker niet met een print maar “duikgear” met een camo printje zal je enkel in de “spearfishing” categorie vinden. Dus dat zal niet veel voorkomen in Nederland maar je zou altijd even kunnen bellen maar verschillende winkels.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Geen idee hoor, maar heb je geen neopreen reparatiesetjes ofzo? Niet dat ik denk dat dat geschikt is voor het nu hier beoogde doel, maar je weet 't niet.

Ik zie overigens op bijv. Amazon wel lapjes neopreen, maar ook spullen die neopreen genoemd worden, maar polyester zijn. Maar met wat zoeken zou je toch wel iets geschikts moeten vinden lijkt me.

[Voor 39% gewijzigd door Osiris op 01-01-2023 11:39]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bockelaar
haal op marktplaats een 3mm wetsuit (of surfsuit 2 of 3 mm) gratis af en je hebt denk ik voldoende stof voor alle lenzen die je ooit in je leven gaat hebben :D

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Osiris schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:34:
Geen idee hoor, maar heb je geen neopreen reparatiesetjes ofzo? Niet dat ik denk dat dat geschikt is voor het nu hier beoogde doel, maar je weet 't niet.

Ik zie overigens op bijv. Amazon wel lapjes neopreen, maar ook spullen die neopreen genoemd worden, maar polyester zijn. Maar met wat zoeken zou je toch wel iets geschikts moeten vinden lijkt me.
Decathlon heeft ook reparatiesetjes voor neopreen. Die lapjes zijn helaas te klein. Ik had op internet in een oude post gelezen dat dergelijke setjes/lapjes neopreen ook bij duikwinkels worden verkocht, vandaar mijn vraag in dit topic.

Ik kom er zeker wel uit. Amazon verkoopt inderdaad van alles, evenals bijvoorbeeld Aliexpress. Zoals je schrijft worden veel producten als neopreen verkocht die dat helaas niet zijn.
Bockelaar schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:16:
haal op marktplaats een 3mm wetsuit (of surfsuit 2 of 3 mm) gratis af en je hebt denk ik voldoende stof voor alle lenzen die je ooit in je leven gaat hebben :D
Dat is ook wel een goed idee. Ik zal eens kijken wat in mijn regio wordt aangeboden. :)

• SnowDude
Vandaag een 2e eerste trap gescoord. Nu zit ik te dubben om er meteen een longhose setup er van te maken, heeft iemand hier ervaring met een longhose setup met een standaard trimvest?

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:40
SnowDude schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:01:
Vandaag een 2e eerste trap gescoord. Nu zit ik te dubben om er meteen een longhose setup er van te maken, heeft iemand hier ervaring met een longhose setup met een standaard trimvest?
Nope, weet ook niet of het handig is, je moet namelijk aan je rechterzijde de slang kunnen vast maken. Anders gaat ie zweven en daar wordt je niet heel gelukkig van.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:33

Wormaap

Moderator Foto & Video
SnowDude schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:01:
Heel veel ervaring heb ik er niet mee, maar ik heb sowieso een keer bij TODI zo in het water gehangen. En eigenlijk geen moment het idee gehad dat er iets niet klopte ofzo. Verwacht je specifieke problemen bij die combinatie, of is het meer een algemene vraag?

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Dartlink schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Nope, weet ook niet of het handig is, je moet namelijk aan je rechterzijde de slang kunnen vast maken. Anders gaat ie zweven en daar wordt je niet heel gelukkig van.
Achter een loodpocket wegfrutten werkt m.i. prima en doe ik soms ook bij m'n single-wing als ik weer eens vergeten ben mijn hose retainer om te zetten :+
Sowieso gaat een rubber slang natuurlijk veel minder snel zweven dan een miflex. En een miflex longhose zou ik sowieso niet snel doen.

• Dartlink
Wormaap schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:06:
[...]

Achter een loodpocket wegfrutten werkt m.i. prima en doe ik soms ook bij m'n single-wing als ik weer eens vergeten ben mijn hose retainer om te zetten :+
Sowieso gaat een rubber slang natuurlijk veel minder snel zweven dan een miflex. En een miflex longhose zou ik sowieso niet snel doen.
Haha ja eens, ik ook soms, zelfs bij dubbel12 hoor als ik zonder cannister duik.

Ik heb een vest waarbij wegfrutten achter loodpocket eigenlijk niet kan.

• SnowDude
Wormaap schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Heel veel ervaring heb ik er niet mee, maar ik heb sowieso een keer bij TODI zo in het water gehangen. En eigenlijk geen moment het idee gehad dat er iets niet klopte ofzo. Verwacht je specifieke problemen bij die combinatie, of is het meer een algemene vraag?
Het is meer een algemene vraag. Ik heb wat personen in mijn omgeving die zeggen: niet doen, maar dat zijn tech duikers die duiken zonder dubbel 12 eigenlijk geen duiken noemen.

En ik denk er aan om dan toch maar een losse loodgordel met retainer te gaan gebruiken. Kan ik ook meteen weer wat gewicht uit mijn pockets halen.

• totalatool
Vanwege mijn relatieve onervarenheid met duiken heb ik enigszins getwijfeld of ik wel een camera mee moest gaan nemen bij het duiken bij Marsa Alam in Egypte, maar ik kon het toch niet laten, kocht een GoPro en nam me voor dan niet de hele duik te filmen, maar alleen korte clipjes. Dat heb ik vanaf de tweede duik dan ook gedaan en inmiddels heb ik alles in korte filmpjes van een paar minuten per duikdag gemonteerd met DaVinci Resolve.
Al doende leert men, en ik heb al wat dingen gezien en geleerd die ik de volgende keer anders wil doen, maar ik ben toch niet ontevreden over het resultaat. Wie weet vinden jullie het ook wel leuk om te zien.

Dag 1 Gabal el Rosas (allereerste duik met de GoPro, beiden ook nog eens met te veel lood :+):

Dag 2 Marsa Abu Dabbab:

Dag 3 Shaab Samadai:

Dag 4 Koraffi, Umm el Ros (Marsa Mubarak):

Dag 5 Abu Ghusun, Hamada wrak:

Dag 6 Nemo City, Gabal el Rosas:

[Voor 4% gewijzigd door totalatool op 15-01-2023 22:25]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:44
Sorry, ik heb momenteel geen zin om dit topic door te lezen. Maar ik ga in de zomer naar Hurghada en wil graag leren duiken. Maar dan wel zodat ik er wat aan heb. Is een Padi open water cursus dan wat?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

barrymossel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 00:01:
Sorry, ik heb momenteel geen zin om dit topic door te lezen. Maar ik ga in de zomer naar Hurghada en wil graag leren duiken. Maar dan wel zodat ik er wat aan heb. Is een Padi open water cursus dan wat?
In principe, ja. De vraag is waar je wil duiken en waar je het leert.
Wil je in Nederland gaan duiken, dan ontkom je er niet aan om in Nederland je opleiding te volgen. Dat heeft niet zozeer te maken met her papiertje dat je haalt, maar met het feit dat je alleen mag duiken in omstandigheden vergelijkbaar of beter dan tijdens de opleiding. In Nederlandse wateren zijn de omstandigheden gewoon niet zo best. Wil je alleen in helder water duiken, dan is het prima mogelijk om op vakantie een cursus te doen. Houd er rekening mee dat duiken iets is wat je gewoon veel moet doen, wil je er rustiger en beter in worden. Na het behalen van je brevet ken je de basis, maar lig je nog niet ontspannen in het water. Dat komt pas na tientallen duiken (is mijn ervaring in Nederland).

Over duikscholen in Egypte weet ik verder niets, anderen kunnen daar vast beter over adviseren.

• Bockelaar
Hurghada: Voodoo Divers, Nederlandse School waar ik echt alleen maar goede dingen over hoor (zelf geen ervaring mee overigens).

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 16:02

Stimulate14

⭐⭐⭐

totalatool schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:28:
Vanwege mijn relatieve onervarenheid met duiken heb ik enigszins getwijfeld of ik wel een camera mee moest gaan nemen bij het duiken bij Marsa Alam in Egypte, maar ik kon het toch niet laten, kocht een GoPro en nam me voor dan niet de hele duik te filmen, maar alleen korte clipjes. Dat heb ik vanaf de tweede duik dan ook gedaan en inmiddels heb ik alles in korte filmpjes van een paar minuten per duikdag gemonteerd met DaVinci Resolve.
Al doende leert men, en ik heb al wat dingen gezien en geleerd die ik de volgende keer anders wil doen, maar ik ben toch niet ontevreden over het resultaat. Wie weet vinden jullie het ook wel leuk om te zien.

Dag 1 Gabal el Rosas (allereerste duik met de GoPro, beiden ook nog eens met te veel lood :+):
[YouTube: Marsa Gabal el Rosas, Marsa Alam, Egypt (2022-11-13)]
Dag 2 Marsa Abu Dabbab:
[YouTube: Marsa Abu Dabbab, Marsa Alam, Egypt (2022-11-14)]
Dag 3 Shaab Samadai:
[YouTube: Shaab Samadai, Marsa Alam, Egypt (2022-11-15)]
Dag 4 Koraffi, Umm el Ros (Marsa Mubarak):
[YouTube: Villa Koraffi and Umm el Ros (Marsa Mubarak), Port Ghalib, Egypt (2022-11-16)]
Dag 5 Abu Ghusun, Hamada wrak:
[YouTube: Abu Ghusun, Hamada wreck, Wadi El Ghemal, Marsa Alam, Egypt (2022-11-17)]
Dag 6 Nemo City, Gabal el Rosas:
[YouTube: Nemo City and Gabal el Rosas, Marsa Alam, Egypt (2022-11-18)]
Leuk, ik ga ze straks even bekijken. Had je naast je GoPro nog wat anders gekocht zoals een statief / handler of filters?

• totalatool
Stimulate14 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:24:
Leuk, ik ga ze straks even bekijken. Had je naast je GoPro nog wat anders gekocht zoals een statief / handler of filters?
Ik had meteen al een onderwaterbehuizing gekocht, en daarnaast inderdaad een Polarpro roodfilter en een GoPro Shorty ministatief/selfiestick.
De Handler heb ik ook, maar die gebruik ik niet bij duiken, omdat die drijft, niet uitschuifbaar is en niet op de bodem van een zee of meer gezet kan worden.

[Voor 17% gewijzigd door totalatool op 20-01-2023 11:39]

• totalatool
Verder heb ik van @Thyraon een veer gekregen, voor het volgende doe-het-zelf-projectje met een stuk nylon touw van m'n spool en twee boltsnaps. Ik wil de GoPro altijd aan m'n lijf/bcd verbonden houden, zodat ik vrij ben om hem op elk moment los te laten en m'n handen voor iets anders te gebruiken (dit is al voorgekomen), maar ik wil ook dat ie vastzit met verbindingen die ik met een duikmes kan doorsnijden. Geen metaal-op-metaalverbindingen met splitringen dus.
Het werkte perfect: met beide boltsnaps aan een D-ring op m'n schouderband zit hij lekker dicht bij me en bungelt hij maar een klein stukje onder me, en ik kan zonder te kijken met één vrije hand de grote boltsnap vinden, losklikken en op record drukken, terwijl hij met de veer aan m'n schouderband vast blijft zitten.

Onderstaande foto's tonen de verbinding met een simpel voetje, maar in de praktijk had ik in plaats daarvan altijd de Shorty stick.

kleine boltsnap met strakke verbinding, grote met open lus

leg de lus over de "tanden" van een voetje of selfiestick oid

schroef de GoPro als normaal op de voet/stick

beide boltsnaps aan een D-ring

blind de grote boltsnap vinden, losklikken en filmen maar

Wellicht denk je nu: waarom geen lanyard met zo'n veer zoals dit? :):

Nou, ten eerste vond ik die niet met boltsnaps, maar altijd met zo'n zelfmoordhaak als hierboven. (Inmiddels wel gezien dat ze bestaan met boltsnap.) Ten tweede vind ik dat deze alsnog te ver naar beneden hangen als je horizontaal zwemt, en ten derde is dit niet of nauwelijks met maar één hand te bedienen.

• Dartlink
Ziet er goed uit! Mooi creatief opgelost! :)

@Thyraon toevallig vanavond ook naar Cave & Wreck night?

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:44
Bockelaar schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:25:
Hurghada: Voodoo Divers, Nederlandse School waar ik echt alleen maar goede dingen over hoor (zelf geen ervaring mee overigens).
Ook een prima prijs. Dankjewel!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:20:

Ik gok wel meer tweakers zelf, wij zijn ook van de partij.

• Dartlink
ShadowBumble schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Ik gok wel meer tweakers zelf, wij zijn ook van de partij.
Tof! Zal ik jullie onbewust zien vanavond :) ik moet zo al vertrekken. Goeie twee uur rijden nog

• Thyraon
Dartlink schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:20:

Nee, weekendje weg. Was het leuk?

• Dartlink
Eerlijk? Persoonlijk vond ik de eerste helft leuk. Tweede helft viel ik aardig in slaap, alles na de pauze.

@ShadowBumble hoe vonden jullie het?

Vandaag even op Boot. Net even met beide GUE instructors waar ik cursus van heb gesproken. Leuk :)

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wij hebben ons vermaakt, interessante lezingen. En het is natuurlijk ook een beetje "ons kent ons" en met een hoop mensen bijpraten die je al een tijd niet gezien hebt.

Het is ook een beetje een soort verlate nieuwjaars receptie :+

• SnowDude
Afgelopen weekend voor het eerst indoor met een dubbelset (dubbel 12) gedoken. Dat is wel erg fijn duiken.

• SnowDude
En meteen vandaag een wing gescoord, nu nog een setje flessen :)

• Thyraon
SnowDude schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:45:
En meteen vandaag een wing gescoord, nu nog een setje flessen :)
One of us! One of us! :Y)

• scraemus
Iemand hier ervaring met het plakken van een bladder van een wing? Ik heb een lek in mijn Halcyon Traveler Pro 40 en die zou ik graag willen fixen. Heb Tear-aid A al geprobeerd, maar dat lijkt niet goed genoeg te hechten. Krijg vandaag nog Aquasure binnen om het daar eens mee te proberen (desnoods combineren), maar vroeg mij af of er nog andere opties bekend zijn? (Lek zit een stukje van de rand af, probleem met rand mee moeten plakken heb ik gelukkig niet)

• SnowDude
yep, als ik flessen heb gescoord meteen mijn automatenset omklussen naar long hose (ik gebruik al een dubbele eerste trap) En dan direct de SSI XR foundation cursus doen

• dixet
Even foto spam. Je zal maar in het koude februari twee weken gaan duiken in de Filipijnen 😉
Dag 1 begint al goed met pygmee seahorses 🌊 🐴

• Dyrck
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-06 09:00
quote]totalatool schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Ik had meteen al een onderwaterbehuizing gekocht, en daarnaast inderdaad een Polarpro roodfilter en een GoPro Shorty ministatief/selfiestick.
De Handler heb ik ook, maar die gebruik ik niet bij duiken, omdat die drijft, niet uitschuifbaar is en niet op de bodem van een zee of meer gezet kan worden.
[/quote]

Ik gebruik een selfiestick voor m'n GoPro waarvan het handvat met een retractor aan de bovenkant van mijn BDC zit. Vlak onder de camera zit een deel van een magnetische octopus houder waarvan het ander deel onderaan mijn BCD zit.
Als ik wil filmen klik ik de magneten los en kan mijn arm uitstrekken terwijl het geheel toch geborgd is door de retractor.
Na het filmen laat ik de retractor de draad intrekken en klik de camera weer met de magneten vast.
Hierdoor voorkom ik dat de camera een eind onder me bungelt en over de bodem schraapt.

[Voor 28% gewijzigd door Dyrck op 12-02-2023 15:26]

• dixet
Drie avonden op een rij naar de Mandarijnvisjes loont zich! #fotospam
Superblij met deze foto (oké één visje is niet helemaal scherp en ik had liever de achtergrond zwart gehad. Maar met kleine visjes die in het rif verstopt zitten en alleen tijdens de schemering twee tot drie seconden omhoog komen om te paren is bijna iedere foto een gelukstreffer :*) )

• totalatool
Vraagje: ik heb wel eens ervaren duikers horen zeggen dat ze soms helemaal geen lood meer bij zich hebben als ze een stalen backplate gebruiken. Nu ik bij mijn XDeep Zen met stalen backplate ook bijna geen lood meer nodig heb, zat ik me af te vragen wat nou handig is. Het lijkt me namelijk wel fijn om dat eventuele laatste beetje lood gewoon in een trim pocket te doen en de quick release pockets gewoon weg te laten, maar dat lijkt me niet bepaald veilig in het scenario waar m'n wing of inflator faalt en ik geen lucht in de wing krijg. Hoe word je dan snel weer positief, zodat je naar de oppervlakte kunt komen?

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
totalatool schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:31:
Vraagje: ik heb wel eens ervaren duikers horen zeggen dat ze soms helemaal geen lood meer bij zich hebben als ze een stalen backplate gebruiken. Nu ik bij mijn XDeep Zen met stalen backplate ook bijna geen lood meer nodig heb, zat ik me af te vragen wat nou handig is. Het lijkt me namelijk wel fijn om dat eventuele laatste beetje lood gewoon in een trim pocket te doen en de quick release pockets gewoon weg te laten, maar dat lijkt me niet bepaald veilig in het scenario waar m'n wing of inflator faalt en ik geen lucht in de wing krijg. Hoe word je dan snel weer positief, zodat je naar de oppervlakte kunt komen?
Afwerpbaar lood is nodig wanneer je setup te negatief is om aan de oppervlakte te komen en te blijven. Met mijn D12 en stalen backplate ben ik (ongeveer) neutraal met bijna lege flessen, dus geen lood mee. Met volle flessen ben ik daardoor een kg of 6 negatief. Ik heb getest en ondervonden dat ik daar met een beetje goede wil nog tegenop kan vinnen, waardoor ik het risico minimaal vind. Ik zou voor een serieus probleem immers aan het begin van de duik (volle flessen) een falende wing én droogpak moeten hebben, én geen bodem waar ik rustig kan hangen terwijl ik mijn flessen ver genoeg leeg trek om wat minder negatief te worden.
Bij een bootduik waar je misschien een tijd aan de oppervlakte moet hangen kan die afweging natuurlijk anders worden. En als je met een natpak duikt dat drijfvermogen verliest op diepte ontkom je eigenlijk nooit aan afwerpbaar lood.
Daarnaast brengt afwerpbaar lood natuurlijk ook weer risico's met zich mee, maar daar wordt maar zelden over gesproken. Hoe vaak zie je mensen wel niet zo'n handige quick-release loodpocket tijdens de duik kwijtraken? Bij duiken binnen de NDL vervelend, maar bij decoduiken mogelijk rampzalig.

• totalatool
Ik heb het vanuit mijn persoonlijke perspectief inderdaad alleen over duiken met natpak. Ik ben het met je eens dat quick release pockets ook risico's met zich meedragen, zeker die klikdingen die vaak niet goed vast willen blijven zitten, maar volgens mij is het nog altijd gevaarlijker om ongecontroleerd te zinken dan ongecontroleerd te stijgen. :9

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Wat gevaarlijker is en welk risico belangrijker is, is 100% afhankelijk van de duik die je maakt. Tijdens een recreatieve duik bij een dropoff van 300 meter is ongecontroleerd zinken inderdaad een belangrijker risico dan ongecontroleerd stijgen. Maar als ik op 6m een flinke decostop hang te maken boven een bodem op 8m, dan klap ik toch echt liever op de bodem dan dat ik omhoog schiet.
Begrijpen wat je wil bereiken met je lood en wat de variabelen zijn waar je rekening mee moet houden is belangrijk.
Voor een NDL-duik met een natpak en een enkele fles wil je genoeg lood meenemen om met een bijna-lege fles je stop op 3m te kunnen maken. een 12L fles wordt ongeveer 3kg lichter tijdens de duik, dus aan het begin van de duik moet je ongeveer 3kg negatief zijn. Met een droogpak is dat het hele verhaal, want dat verliest geen drijfvermogen op diepte.
Een 7mm natpak is aan de oppervlakte ongeveer 3.5kg positief (volgens het internet :+), dus zeg dat een dubbelpak een kg of 6 positief is. Op diepte blijft daar weinig van over, dus samen met je 3kg lucht ben je nu ineens 9kg negatief op diepte. Daar kom je nooit tegenop gezwommen als je wing faalt en je hebt geen backup in de vorm van je droogpak, dus in die situatie is afwerpbaar lood wenselijk.

• Osiris
  • Niet online
Bij snorkelen op Curaçao vorig jaar kwam ik er achter dat ik ondertussen van mezélf ook al een fors stuk positiever ben geworden :')

Waarbij ik vroggâh, toen ik nog een jong Osirisje was, door ongeveer de helft van m'n longinhoud uit te blazen négatief werd, lukt dat me tegenwoordig ook met "lege" longen niet meer ;(

Da's met snorkelen best onhandig als je even naar 6 meter wilt duiken, maar misschien qua veiligheid wel weer zo praktisch :P

• totalatool
Wormaap schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:24:
Maar als ik op 6m een flinke decostop hang te maken boven een bodem op 8m, dan klap ik toch echt liever op de bodem dan dat ik omhoog schiet.
Als jij op 6m een lange decostop moet maken, dan ben je vast heel wat dieper dan dat geweest tijdens die duik. Ook op diepte kan je BCD falen. ;)

[Voor 4% gewijzigd door totalatool op 16-02-2023 13:20]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
totalatool schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Als jij op 6m een lange decostop moet maken, dan ben je vast heel wat dieper dan dat geweest tijdens die duik. Ook op diepte kan je BCD falen. ;)
En dan breek ik de duik af terwijl ik trim op m'n droogpak. Want dat is onderdeel van de risico-inschatting en de keuze voor het noodzakelijke materiaal die ik voor die duik heb gemaakt. Faalt mijn droogpak ook? Dan is mijn rig gebalanceerd genoeg om hem omhoog te zwemmen, want dat soort duiken maak ik niet in een natpak, waardoor ik maximaal zo negatief ben als mijn resterende gasvoorraad. Dat is op een zinnige manier denken over risico en daar keuzes in maken. 100% veilig duiken bereik je alleen door het water niet in te gaan, al het andere is een serie van risico-afwegingen.
En bij deze hypothetische techduik vind ik de risico's van omhoogschieten door verloren afwerpbaar lood groter en belangrijker dan de risico's van niet omhoog komen omdat mijn wing én droogpak falen op een moment dat ik niet omhoog kan zwemmen. Als ik dezelfde duik in natpak zou maken, dan verlies ik het vermogen om op mijn droogpak te trimmen én wordt de set te zwaar om omhoog te zwemmen. Dat verandert de risicoinschatting, dus dan neem ik wél afwerpbaar lood mee. Of een double-bladder wing.

Dat is wat ik probeer te zeggen: begrijp wat je set doet aan de oppervlakte en op diepte, met volle en lege flessen, en schat aan de hand daarvan in wat de risico's zijn van wat je doet. In dit geval dus je laatste beetje lood niet-afwerpbaar maken. Gezien je met een natpak duikt zou ik dat dus niet doen, want dan ben je op diepte veel te negatief om omhoog te zwemmen én heb je geen mogelijkheid om daar wat aan te doen. Stel dezelfde vraag in tropisch water waar je in een zwembroek en rashguard duikt en het antwoord wordt anders.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Osiris schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:40:
Bij snorkelen op Curaçao vorig jaar kwam ik er achter dat ik ondertussen van mezélf ook al een fors stuk positiever ben geworden :')

Waarbij ik vroggâh, toen ik nog een jong Osirisje was, door ongeveer de helft van m'n longinhoud uit te blazen négatief werd, lukt dat me tegenwoordig ook met "lege" longen niet meer ;(

Da's met snorkelen best onhandig als je even naar 6 meter wilt duiken, maar misschien qua veiligheid wel weer zo praktisch :P
Die merkte ik vorig jaar op Curaçao ook wel inderdaad :') Volgende keer neem ik een loodgordeltje mee. Dan wel weer alleen met buddy vrijduiken en zorgen dat ik na uitzuchten nog iets positief ben zodat ik in geval van blackout drijf i.p.v. zink :)

• SnowDude
Ik ben sinds deze week een trotse bezitter van een Shearwater Perdix 2. Nu krijg ik hem alleen met geen mogelijkheid gekoppeld met Subsurface, niet op mijn Mac en ook niet op mijn iphone,

Ik weet dat SubSurface veel problemen heeft met BLE devices, maar misschien heeft iemand hier het al aan de praat gekregen.

• Thyraon
SnowDude schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:06:
Ik ben sinds deze week een trotse bezitter van een Shearwater Perdix 2. Nu krijg ik hem alleen met geen mogelijkheid gekoppeld met Subsurface, niet op mijn Mac en ook niet op mijn iphone,

Ik weet dat SubSurface veel problemen heeft met BLE devices, maar misschien heeft iemand hier het al aan de praat gekregen.
Hm, volgens deze paragraaf in de FAQ zou BLE voor de laatste Perdix-modellen moeten werken op alle ondersteunde platforms (e.g. iOS) maar niet op macOS 12.

Als het je op iOS (op je iPhone) ook niet lukt dan zou ik Shearwater support even contacten.

• SnowDude
Thyraon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:49:
[...]

Hm, volgens deze paragraaf in de FAQ zou BLE voor de laatste Perdix-modellen moeten werken op alle ondersteunde platforms (e.g. iOS) maar niet op macOS 12.

Als het je op iOS (op je iPhone) ook niet lukt dan zou ik Shearwater support even contacten.
met al mijn andere apps werkt het wel, het is specifiek SubSurface

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SnowDude
Gisteren een dubbel 12 set besteld, dit seizoen gaat de focus op tec :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dartlink
Awesome! Welkom bij de club! Ook wat cursussen op de planning staan?

• SnowDude
Ik begin volgende week met mijn SSI XR foundations, mijn eerste les wordt het in elkaar zetten van mijn flessen, mijn leverancier is ook gelijk mijn instructeur.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:28:
Ik begin volgende week met mijn SSI XR foundations, mijn eerste les wordt het in elkaar zetten van mijn flessen, mijn leverancier is ook gelijk mijn instructeur.
Jan Willem? :P

• SnowDude
Jij mag niet meer raden ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dartlink
Zoveel zijn er niet in Nederland :P En zeker niet die ook nog flessen verkopen. :+

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 16:02

Stimulate14

⭐⭐⭐

Een nieuwe computer gekregen :9~ O+ . Mensen hier al ervaring met de Apple Watch Ultra als duikcomputer?

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

SnowDude schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:13:
Zoals Dart al zei, welkom bij de club :) Zodra je richting TEC gaat gaat het hard kwa gear.

Ik moet toegeven zodra je buiten REC komt is het duikwereldje heel klein iedereen kent elkaar wel. Super gezellig.

• SnowDude
ShadowBumble schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Zoals Dart al zei, welkom bij de club :) Zodra je richting TEC gaat gaat het hard kwa gear.

Ik moet toegeven zodra je buiten REC komt is het duikwereldje heel klein iedereen kent elkaar wel. Super gezellig.
Ik zei gisteren al tegen JanWillem: "Jij gaat me heel veel geld kosten" :+

• Thyraon
Yay, dat is gaaf! Ik heb hier sinds vorige week ook een D12 te leen, en heb bij Lex vast een tweede eerste trap gehaald en de boel omgebouwd naar de dubbelset. Afgelopen weekend eerste duikje gedaan (7 graden, lekker fris) en het duikt toch wel erg fijn hoor! :9

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:08:
[...]

Yay, dat is gaaf! Ik heb hier sinds vorige week ook een D12 te leen, en heb bij Lex vast een tweede eerste trap gehaald en de boel omgebouwd naar de dubbelset. Afgelopen weekend eerste duikje gedaan (7 graden, lekker fris) en het duikt toch wel erg fijn hoor! :9
Ik heb persoonlijk altijd gevonden dat met een dubbel ik veel fijner en stabieler in het water lig, heb ook geen moment spijt van gehad dat ik zo vroeg als ben geswitcht van enkel naar dubbel. (Ik had denk ik 24 duiken totaal op de teller staan toen ik switchte van REC setup naar Droogpak, Dubbel12).

• SnowDude
ShadowBumble schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Ik heb persoonlijk altijd gevonden dat met een dubbel ik veel fijner en stabieler in het water lig, heb ook geen moment spijt van gehad dat ik zo vroeg als ben geswitcht van enkel naar dubbel. (Ik had denk ik 24 duiken totaal op de teller staan toen ik switchte van REC setup naar Droogpak, Dubbel12).
Ik sta op 55 duiken, waarvan zo'n 40 met droogpak, en die ene keer dat ik met een dubbelset in het water heb gelegen had ik het zelfde, het voelde zo stabiel.

• Dartlink
ShadowBumble schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Same same :)

Had wel in het begin een onstabiel gevoel. Maar dat is nu echt 100% opgelost.

Echt heeeerlijk! Ook voor het vullen :+ Niet elke keer met je flesje hoeven te vullen, maar gewoon meerdere duiken doen met dezelfde flessen.

• Thyraon
Het ligt een stuk stabieler in het water ja. En een fijn idee dat de hele setup nu helemaal redundant is qua gasvoorziening en drijfvermogen.

Die dubbelset is wel onnoemelijk zwaar trouwens. Zetten jullie dat ding op een steekwagentje om te verplaatsen vanuit de auto? Ik tilde me afgelopen weekend een hernia :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:20:
Het ligt een stuk stabieler in het water ja. En een fijn idee dat de hele setup nu helemaal redundant is qua gasvoorziening en drijfvermogen.

Die dubbelset is wel onnoemelijk zwaar trouwens. Zetten jullie dat ding op een steekwagentje om te verplaatsen vanuit de auto? Ik tilde me afgelopen weekend een hernia :D
Jup! Voor vullen bijvoorbeeld. Mooi uitklapbaar ding van de Bauhaus ooit gekocht voor drie tientjes.

Soms als ik een trap op moet dan doe ik hem gewoon op mijn rug.

• SnowDude
Thyraon schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:20:

Voor het vullen heb ik deze klaar staan: https://www.hornbach.nl/p...staal-max-150-kg/8808209/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

(Steek)karretjes ? Gewoon op je rug en lopen maar :D

Enkel als er 2+ sets gevuld moeten worden pak ik het karretje van de shop wel, maar dat is meer omdat ik gewoon te lui ben om meerdere keren te lopen.

• Thyraon
ShadowBumble schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:26:
(Steek)karretjes ? Gewoon op je rug en lopen maar :D
Beetje onhandig alleen als je na het duiken thuis komt en je wing nog nat is... :)

• SnowDude
Van mijn auto naar het zwembad moet ik ook een trap op, ik neem wel de lift met mijn kar :)

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 10:06
Thyraon schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Beetje onhandig alleen als je na het duiken thuis komt en je wing nog nat is... :)
Ik heb mijn duikspullen in de kelder staan, dus telkens als ik thuis kom moet ik een trap af met mijn (voorlopig nog) dubbel 8,5. Oud regenjasje aan en die natte wing doet er niet meer toe ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 10:06
Ik heb zo'n beetje hetzelfde idee. Momenteel moet ik nog 1 duik maken om GND (Gevorderd Nitrox Duiker) af te ronden. Dit laat toe om versneld te decompresseren tot een maximum van 20 minuten niet versnelde decotijd. De volgende stap is ERD (Extended Range Diver), die ik waarschijnlijk komend najaar ga volgen. Hierbij vervalt die beperking van 20 minuten. Bij beiden ben je wel beperkt tot 1 decompressiegas.

Ondertussen is ook mijn derde ster binnen en is mijn duikvakantie naar Zuid-Frankrijk geboekt, dus dit jaar kunnen we helemaal los gaan!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Thyraon
Twee weken geleden weer eens bij De Beldert gedoken. Lekker fris met 7 graden onder water, maar daardoor wel heel helder!

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Ehv_BramBo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 11:27
Ik wil graag een vakantie video met jullie delen. Oktober 2022 verbleef ik (met gezin) bij Wadi Lahami Village, een klein resort, gelegen in het diepe zuiden van Egypte, niet ver van Soedan. Een geweldige plek, vooral als je drukte wilt vermijden. Wat kun je in de video verwachten:

0:00 Intro en locatie
0:35 Het resort, Wadi Lahami Village
1:58 The Fury Shoals, een prachtig duikgebied met geweldige koraalriffen
7:52 De avond, sterrenhemel en vlinders
9:07 Dofijnen!

10 minuten versie

6 minuten versie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bockelaar
gaaf! Wij gaan binnenkort weer naar Marsa Nakari, iets minder ver zuid. Wadi Lahami staat ook zeker nog (hoog!) op de lijst...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dixet
Leuk filmpje ook mooi dat je wat van boven water laat zien. Dit soort "basic" kampen zijn echt mijn favoriet in Egypte, veel relaxter en leuker dan de grote resorts. En deze ligt lekker zuidelijk, dus veel ongereptere riffen!
Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee