Toon posts:

Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste
Acties:

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Misschien een open deur maar zorg dat je schoentjes op de juiste manier tussen de seals van je pak zitten. Ik zie dat je wetsuit een enkelseal heeft met daaroverheen nog een ritsbaar stuk. Dus, enkelseal, daar je schoentje goed overheen en dan de rits dicht en er overheen. Dat vermindert de hoeveelheid water die in en uit je schoenten stroomt. Plus, andere open deur, passen ze goed?

Voor de rest kunnen inderdaad neopreen sokken helpen. :)

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 17:12
scraemus schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:30:
Ondertussen 2x in het buitenwater gedoken voor de opleiding. Nu merk ik dat ik eerst wat moeite heb met mijn drijfvermogen. Ik heb het idee dat er veel lucht in mijn wetsuit combo blijft hangen (ik duik met de 7mm met 6 mm overvest). Eenmaal 5 m gehad dan komt er ook vrij veel lucht vrij (ik dacht de laatste keer eerst dat ik ergens een lek had zoveel bubbels hoor je achter je) en daarna is mijn trim/drijfvermogen redelijk neutraal (voor een beginner dan) en heb ik ook geen moeite meer om met een lege (<50 bar, 10 L tank) tank onder te blijven. Iemand tips om aan het begin van de duik al meer lucht kwijt te raken?
Past je wetsuit wel goed? Ik heb zelf ook weinig ervaring, maar als er veel lucht in je wetsuit zit voordat je het water in gaat, dan klinkt het alsof het wetsuit niet goed aansluit?
Daarnaast valt het mij op dat ik snel koude voeten krijg in 14 °C water, terwijl de rest van mijn lichaam nog gewoon comfortabel is. Iemand tips om wat warmere voeten te houden? (nee een droogpak zit nog niet in mijn budget op het moment). De schoenen die ik gebruik zijn 5 mm en ik duik met open heel fins in het buitenwater. Afgelopen weekend een paar merino wol fietssokken aangehad, maar dat leverde nog steeds koude voeten op O-)
Je hebt de Definition, dus met die dubbele seals/manchetten. Ik neem aan dat je je schoen over de eerste doet en dan de buitenste laag met rits daar weer overheen?
Heb je schoenen met rits, of zonder? Schoenen met rits sluiten in mijn beleving minder goed aan dan schoenen zonder, ook al hebben ze wel een waterdam achter de rits zitten.

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-03 18:26
Fl4pp13 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:08:
Misschien een open deur maar zorg dat je schoentjes op de juiste manier tussen de seals van je pak zitten. Ik zie dat je wetsuit een enkelseal heeft met daaroverheen nog een ritsbaar stuk. Dus, enkelseal, daar je schoentje goed overheen en dan de rits dicht en er overheen. Dat vermindert de hoeveelheid water die in en uit je schoenten stroomt. Plus, andere open deur, passen ze goed?

Voor de rest kunnen inderdaad neopreen sokken helpen. :)
Ja schoenen passen goed. Schoenen gaan idd over de enkel seal en dan dicht met rits en dan de rits van de pijp dicht. Ik vermoed juist dat ik een te goede fit heb met de wetsuit waardoor de seals iets te lang dicht blijven en er weinig lucht kan ontsnappen (ook weinig water naar binnen gaat). Voor de schoenen merk ik ook dat ik minder water in de schoenen heb dan de mensen om mij heen overigens.

https://www.strava.com/athletes/5891551

• scraemus
totalatool schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

Past je wetsuit wel goed? Ik heb zelf ook weinig ervaring, maar als er veel lucht in je wetsuit zit voordat je het water in gaat, dan klinkt het alsof het wetsuit niet goed aansluit?

[...]

Je hebt de Definition, dus met die dubbele seals/manchetten. Ik neem aan dat je je schoen over de eerste doet en dan de buitenste laag met rits daar weer overheen?
Heb je schoenen met rits, of zonder? Schoenen met rits sluiten in mijn beleving minder goed aan dan schoenen zonder, ook al hebben ze wel een waterdam achter de rits zitten.
Wetsuit past juist heel goed, loopt ook weinig water naar binnen (meerdere mensen binnen onze groep duiken met dit pak en die hebben het vaker over er loopt water naar binnen dan ik)...

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:30
scraemus schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Wetsuit past juist heel goed, loopt ook weinig water naar binnen (meerdere mensen binnen onze groep duiken met dit pak en die hebben het vaker over er loopt water naar binnen dan ik)...
Hardop denkend, wellicht een klein beetje een holle rug waardoor lucht daar blijft. En seals die perfect passen en daardoor goed aansluiten? Pak krimpt een beetje op diepte en wellicht daardoor lucht door de seals naar buiten sijpelt?

---

Vraagje voor mezelf, heeft iemand al eens de eo connector van een Santi thermovalve vervangen. Ik heb een kabelbreuk erin en wilde deze eigenlijk zelf gaan vervangen. Maar ik krijg de aansluiting aan de pakkant niet open. En een service manual is natuurlijk niet te vinden :(

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-03 13:37
Dartlink schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:47:
Vraagje voor mezelf, heeft iemand al eens de eo connector van een Santi thermovalve vervangen. Ik heb een kabelbreuk erin en wilde deze eigenlijk zelf gaan vervangen. Maar ik krijg de aansluiting aan de pakkant niet open. En een service manual is natuurlijk niet te vinden :(
Ik heb zelf geen idee maar ik moet deze week nog even m'n fles vullen bij 4Divers, zal ik hen even vragen of ze dit weten?

• Dartlink
Thyraon schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:45:
[...]

Ik heb zelf geen idee maar ik moet deze week nog even m'n fles vullen bij 4Divers, zal ik hen even vragen of ze dit weten?
Oh zeker weten ze dat, met een dusdanig prijskaartje dat ik dat bijna niet waard vind om het te laten doen :p

Tis een simpel kabeltje die even met een wartel vastgemaakt wordt en aan 't pak kant wordt gesoldeerd.

Laatste optie is inderdaad om Lex even te appen :+ maar als tweaker wil ik het ook zelf kunnen.

• totalatool
totalatool schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:03:
Ik ben even creatief geweest met paint.net. Dit is wat ik nu voor ogen heb:

[Afbeelding]
Nou, eindelijk heb ik de boltsnaps binnen en een stuk touw van m'n spool afgeknipt, dus ik ben vanavond even gaan prutsen. Dit is versie alpha, met nog de splitringen van @Thyraon (nogmaals dank voor de veer!) aan de schroefpen in de voet van de GoPro. Die kan ik los krijgen door de schroefpen eruit te draaien. Ik moet nog even kijken of ik die ringen kan vervangen door touw, maar dat is even zoeken waar die veer en boltsnap aan de GoPro dan aan vast moeten.

• Dartlink
Dartlink schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:14:
[...]

Oh zeker weten ze dat, met een dusdanig prijskaartje dat ik dat bijna niet waard vind om het te laten doen :p

Tis een simpel kabeltje die even met een wartel vastgemaakt wordt en aan 't pak kant wordt gesoldeerd.

Laatste optie is inderdaad om Lex even te appen :+ maar als tweaker wil ik het ook zelf kunnen.
Uiteindelijk gister even naar Veenendal gegaan om nieuwe kabel en plug te komen, zeker weten dat het connectorplug was.

Uurtje thuis gezeten om even te solderen, maar het werkt weer :) Pak wordt weer warm, alleen handschoenen nog niet, maar dan moeten we maar even kijken hoe we dat gaan oplossen.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14
Zo! Afgelopen Zondag eindelijk mijn AOW afgerond! Enige duik die ik nog moest doen was m'n Search & Recovery duik, en dat hadden we in een kwartier gedaan (2 duikpatronen en 2 dingen opgedoken, waarvan de laatste met een hefballon). Vond het erg leuk om te doen. Daarna aardig wat lucht over en hebben we nog 20m rondgezwommen bij ZE4.

Voor nu wel even klaar met certificeringen; plan is om nu vooral gewoon veel duiken te gaan doen :)

https://niels.nu

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:04

Wormaap

Moderator Foto & Video
Hydra schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:22:
Voor nu wel even klaar met certificeringen; plan is om nu vooral gewoon veel duiken te gaan doen :)
Daar is AOW ook gewoon een heel leuk niveau voor :) Toch net wat minder beperkt dan OW qua diepte.

Gisteren wilde ik met mijn twee schoonbroers naar Playa Hundu, omdat mijn tech-gids me dat had aangeraden. Toen ik mijn andere schoonbroer die hier op Curaçao woont achteraf mijn stekfoto liet zien zei'ie dat dat niet Hundu was, maar Santa Marthabaai. Prima, alsnog een erg mooie duik gemaakt. Het ligt wat afgelegen, dus er komen veel minder mensen dan op de bekendere plekken. En dat zorgt uiteraard weer voor veel mooier koraal, al vanaf de instap :)
's Middags zijn we nog een duikje gaan maken bij ons hotel, en dat was verrassend leuk :) De pier is een tijdje geleden bij een storm stuk gegaan en gezonken, en dat zorgt voor een heel gaaf onderwaterlandschap. Een murene en een paar lionfish erbij maakt het helemaal leuk :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Hydra
Wormaap schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:45:
Daar is AOW ook gewoon een heel leuk niveau voor :) Toch net wat minder beperkt dan OW qua diepte.
Dat was ook precies m'n doel. Een ding van de bodem opduiken is een leuke oefening hoor, maar m'n doel is vooral om gewoon leuke duiken te doen, en dat als er een keer een leuk wrak ligt op 24 meter, ik daarnaartoe kan. Da's ook de reden dat ik meteen m'n Nitrox cert gedaan heb.

• totalatool
Wormaap schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:45:
Een murene en een paar lionfish erbij maakt het helemaal leuk :)
Volgende keer die lionfish niet schieten met een GoPro, maar een speargun. ;)

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:48
Iemand tips om aan het begin van de duik al meer lucht kwijt te raken?
Met een droogpak is het een kwestie van met de hand de nekseal open houden, en door de knieen gaan. Op je hurken de nekseal weer loslaten en gaan staan. Geen idee of dat ook bij jouw wetsuit werkt.

Zelf heb ik bij een wetsuit nooit last van opgesloten lucht.

• scraemus
hjtuinenburg schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Met een droogpak is het een kwestie van met de hand de nekseal open houden, en door de knieen gaan. Op je hurken de nekseal weer loslaten en gaan staan. Geen idee of dat ook bij jouw wetsuit werkt.

Zelf heb ik bij een wetsuit nooit last van opgesloten lucht.
Ga ik eens proberen bij de volgende duik, bedankt voor de tip!

• quacktech
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-04 18:55
Wat met een wetsuit vaak helpt is bij het instappen even je nekseal open trekken en op je knieën op de bodem gaan zitten, zodat het koude water naar binnen gutst. Even doorbijten, wordt vanzelf warm. Dit uiteraard bij de instap, voor je daadwerkelijk gaat duiken.
Maar eigenlijk denk ik dat het vooral een kwestie van wennen / ervaring is. Je geeft aan dat het pas duik 2 van de opleiding is. Dan is alles nog nieuw, je bent nerveus etc.

Persoonlijk heb ik ook ervaren, zelfs nog behoorlijk wat duiken na mijn opleiding, dat ik bij het onder gaan mijn ademhaling etc. in eerste instantie niet voldoende onder controle had. Na een minuut is dat voorbij en gaat het prima. Als je moeite hebt met onder komen zou ik gewoon een kilootje lood extra meenemen. Die raak je wel weer kwijt als je meer ervaring hebt.

Zelf heb ik de afgelopen periode mijn Nitrox basis en Droogpak specialty's gehaald. Ik duik inmiddels al twee jaar met een droogpak, maar wilde toch nog het officiële papiertje hebben.
Afgelopen september ook mijn eerste zeepaardje gespot bij Zoetersbout, onwijs gaaf!

The Duck did it again

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik trek bij 't aantrekken van m'n wetsuit juist het borststuk naar voren, zodat het daar vol met lucht komt te zitten en dan laat ik dat in 1x los, zodat de binnenkant van m'n wetsuit helemaal even "onder druk" komt te staan en daarmee helemaal even los van m'n lichaam.

Dat zorgt er dan voor dat m'n pak beter aansluit op het lichaam, omdat het dan de "weg van de minste weerstand" pakt als het weer terug in plooi gaat. En ik heb dan eerlijk gezegd nog nooit gehad dat ik pockets met lucht heb nadien.

Maar dat komt wss doordat m'n wetsuit ondertussen ietswat te krap is voor m'n ietswat breder geworden lichaam :')

In other news: nu in de Aspire Lounge van Schiphol wachtende totdat m'n vlucht gaat, @Wormaap achterna :+

edit:
quacktech schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:51:
(…) en op je knieën op de bodem gaan zitten (…)
Da's natuurlijk heel vaak geen optie. Denk aan bootduiken waarbij je meteen in diep water terecht komt et cetera. En ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten als bij een shore-duik één van m'n groepsleden eerst steeds even op de bodem moet gaan zitten om z'n wetsuite goed te krijgen. Tuurlijk, wachten is geen enkel probleem verder, denk aan oorproblemen of anderszins, maar een bekend materiaal-euvel steeds voorkomt, nee, dat zou ik wat minder leuk vinden.

[Voor 30% gewijzigd door Osiris op 01-11-2022 10:13]

• quacktech
Osiris schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:59:

Da's natuurlijk heel vaak geen optie. Denk aan bootduiken waarbij je meteen in diep water terecht komt et cetera. En ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten als bij een shore-duik één van m'n groepsleden eerst steeds even op de bodem moet gaan zitten om z'n wetsuite goed te krijgen. Tuurlijk, wachten is geen enkel probleem verder, denk aan oorproblemen of anderszins, maar een bekend materiaal-euvel steeds voorkomt, nee, dat zou ik wat minder leuk vinden.
Ik praat hier over twee seconden en doe je gewoon voor het ombinden van je vinnen en het opzetten van je masker. Bij een bootduik oid gaat het niet nee, maar we praten hier over een duiker die nog met zijn 1* opleiding bezig is. Nogmaals, ik vermoed dat het een gebrek aan ervaring is en het vanzelf goed komt.

The Duck did it again

• Osiris
  • Niet online
quacktech schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:26:
[...]

Ik praat hier over twee seconden en doe je gewoon voor het ombinden van je vinnen en het opzetten van je masker.
Doe jij je masker op de bodem pas op? :P

Of lees ik "op je knieën op de bodem" verkeerd? Kan ook natuurlijk.

[Voor 11% gewijzigd door Osiris op 01-11-2022 10:33]

• Hydra
Iemand tips om aan het begin van de duik al meer lucht kwijt te raken?
Ik volg niet helemaal hoe het een issue is. Je bent aan het begin van een duik minder buoyant dan aan het eind, dus je zou geen issue moeten hebben onderwater te komen. Die lucht is er dan toch wel uit?

Ik snap wel wat je bedoelt (ik merk het zelf ook met een 7mm wetsuit en vest met kap) maar ik merk ook dat als ik eenmaak onderwater ben, dat er wel uitgeduwd wordt.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:40

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Osiris schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:32:
[...]

Doe jij je masker op de bodem pas op? :P

Of lees ik "op je knieën op de bodem" verkeerd? Kan ook natuurlijk.
Ik denk dat de bodem hier 0,5 meter diep is.
Ik lees dit als een kantduik waarbij je via een strandje ofzo het water in loopt.

Maar als je niet op de bodem kan zitten, werkt het soms ook om wat verticaal te hangen zodat de lucht opstijgt en via je nek eruit kan/in je kap komt -> die kan je makkelijk leekdrukken...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• scraemus
Hydra schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:00:
[...]

Ik volg niet helemaal hoe het een issue is. Je bent aan het begin van een duik minder buoyant dan aan het eind, dus je zou geen issue moeten hebben onderwater te komen. Die lucht is er dan toch wel uit?

Ik snap wel wat je bedoelt (ik merk het zelf ook met een 7mm wetsuit en vest met kap) maar ik merk ook dat als ik eenmaak onderwater ben, dat er wel uitgeduwd wordt.
Wanneer ik net beginnen met duiken blijf ik makkelijker drijven dan aan het einde O-) Wanneer ik ca 4 meter diep zit komt er ineens veel lucht vrij (dacht de eerste keer dat ik ergens een lek had, was natuurlijk ook soort van zo) dus het lijkt alsof er ergens lucht blijft ingesloten dat er dan door de waterdruk uit geperst wordt. Daarna is het ook geen probleem meer om naar beneden te gaan en te blijven. Ik moet dus initieel ergens lucht uit het pak kwijt.

• totalatool
Het blijft in mijn ogen vreemd, @scraemus. Als je aan het begin van je duik zelfs meer drijfvermogen hebt dan aan het eind, dan zit er bij aanvang dus best een significante hoeveelheid lucht in je pak en het kan bijna niet anders dan dat dat komt doordat hij ergens helemaal niet op je huid aansluit, toch?

• Hydra
scraemus schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:19:
Wanneer ik net beginnen met duiken blijf ik makkelijker drijven dan aan het einde O-) Wanneer ik ca 4 meter diep zit komt er ineens veel lucht vrij (dacht de eerste keer dat ik ergens een lek had, was natuurlijk ook soort van zo) dus het lijkt alsof er ergens lucht blijft ingesloten dat er dan door de waterdruk uit geperst wordt. Daarna is het ook geen probleem meer om naar beneden te gaan en te blijven. Ik moet dus initieel ergens lucht uit het pak kwijt.
Maar heb je problemen om onder water te komen? Zo niet; dan is er toch geen issue?

• totalatool
Hydra schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:34:
Maar heb je problemen om onder water te komen? Zo niet; dan is er toch geen issue?
Ik kan me voorstellen dat een plotselinge verandering van je buoyancy wel minstens irritant kan zijn.

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:23:
(…) en het kan bijna niet anders dan dat dat komt doordat hij ergens helemaal niet op je huid aansluit, toch?
Dit denk ik toch ook. Een goed, nauw aansluitend wetsuit zou dit probleem denk ik niet moeten hebben.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:23
totalatool schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:35:
[...]

Ik kan me voorstellen dat een plotselinge verandering van je buoyancy wel minstens irritant kan zijn.
Als er zo veel lucht onder je pak zit dat je dat niet kan compenseren met je longen dan is je pak echt te groot.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• scraemus
Hydra schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:34:
[...]

Wanneer ik in het begin van de duik op ca. 1m onder water wat dingen zou willen doen zoals bril klaren of iets dergelijks dan moet ik best moeite doen om onder te blijven. Eenmaal voorbij de 4m geweest dan is ook dat geen probleem meer.
totalatool schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:23:
Het blijft in mijn ogen vreemd, @scraemus. Als je aan het begin van je duik zelfs meer drijfvermogen hebt dan aan het eind, dan zit er bij aanvang dus best een significante hoeveelheid lucht in je pak en het kan bijna niet anders dan dat dat komt doordat hij ergens helemaal niet op je huid aansluit, toch?
Dan zou er juist makkelijk water in moeten lopen en zou je lucht makkelijk kunnen vervangen door water (daarom zou je ook je wetsuit van je lichaam trekken om er water in te laten lopen). Ik vermoed dat ik gewoon tijdens het aantrekken lucht opsluit dat er in blijft hangen totdat de buitendruk hoog genoeg is om het eruit te persen.

• Dartlink
scraemus schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:14:
[...]

Wanneer ik in het begin van de duik op ca. 1m onder water wat dingen zou willen doen zoals bril klaren of iets dergelijks dan moet ik best moeite doen om onder te blijven. Eenmaal voorbij de 4m geweest dan is ook dat geen probleem meer.

[...]

Dan zou er juist makkelijk water in moeten lopen en zou je lucht makkelijk kunnen vervangen door water (daarom zou je ook je wetsuit van je lichaam trekken om er water in te laten lopen). Ik vermoed dat ik gewoon tijdens het aantrekken lucht opsluit dat er in blijft hangen totdat de buitendruk hoog genoeg is om het eruit te persen.
Oefeningen doen op 1 meter is gewoon enorm lastig. Op bijvoorbeeld vijf meter gaat dit al een stuk makkelijker. Komt door de relatief grote drukverschillen.

Heb je niet toevallig een pak met enorm goede seals, maar veel ruimte bij je torso en ledematen? Dan blijft de lucht wel zitten en door je seals loopt het water niet (goed) naar binnen.

• scraemus
Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:18:
[...]

Oefeningen doen op 1 meter is gewoon enorm lastig. Op bijvoorbeeld vijf meter gaat dit al een stuk makkelijker. Komt door de relatief grote drukverschillen.

Heb je niet toevallig een pak met enorm goede seals, maar veel ruimte bij je torso en ledematen? Dan blijft de lucht wel zitten en door je seals loopt het water niet (goed) naar binnen.
Niet zichtbaar in ieder geval. Ik ga (als het goed is) komende zondag weer onder het water hangen, dus ik zal eens kijken of ik het ' probleem' kan oplossen door even te knielen en anders handmatig water erin te laten lopen.

• SnowDude
scraemus schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:23:
[...]

Niet zichtbaar in ieder geval. Ik ga (als het goed is) komende zondag weer onder het water hangen, dus ik zal eens kijken of ik het ' probleem' kan oplossen door even te knielen en anders handmatig water erin te laten lopen.
heb je enig idee waar die lucht die vrijkomt vandaan komt?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• scraemus
SnowDude schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:27:
[...]

heb je enig idee waar die lucht die vrijkomt vandaan komt?
Nee, maar in ieder geval achter mijn hoofd :P wel hoorbaar onder water in ieder geval.

• quacktech
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:09:
[...]

Ik denk dat de bodem hier 0,5 meter diep is.
Ik lees dit als een kantduik waarbij je via een strandje ofzo het water in loopt.

Maar als je niet op de bodem kan zitten, werkt het soms ook om wat verticaal te hangen zodat de lucht opstijgt en via je nek eruit kan/in je kap komt -> die kan je makkelijk leekdrukken...
Precies wat ik bedoelde inderdaad. Misschien heb ik het niet goed uitgelegd, in mijn hoofd was het logisch O-)

The Duck did it again

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03 10:07
De afgelopen weken heb ik de opleiding Gevorderd Nitrox Duiker gevolgd, waarbij je een tweede mengsel mag meenemen om versneld te decompresseren. In totaal 6 lessen en daarna een examen.

De lessen waren interessant. Niet alleen de noodzakelijke leerstof werd besproken, er was ook genoeg ruimte om ervaringen te bespreken met de instructeurs. De meeste nadruk lag natuurlijk op het versneld decompresseren zelf, maar verder kwamen ook materiaal, geneeskunde, fysica en planning aan bod.

Afgelopen vrijdag was er dan het examen. waarbij we zowel een theoretisch als een praktisch gedeelte hadden. De theorievragen gingen vooral over de gevaren van duiken met verhoogde zuurstofpercentages en de duikleiding rond de duiken waarbij dit speelt, alsook het berekenen van ideale mengsels en MOD en dergelijke.

Het praktische gedeelte was het uitwerken van een planning van een opgegeven duik. Hierbij moesten opnieuw de gasmengsels gekozen worden, de trappen bepaald, de maximale duikduur op diepte, rekening houdend met de OTU en CNS loading, gasverbruik, dat soort dingen.

Naast een gewone planning moeten er dan ook nog een aantal bail-outscenario's uitgewerkt worden, denk daarbij aan het decogas dat niet bruikbaar is, een probleem waardoor je langer op diepte blijft of dieper gaat dan voorzien... Heel interessant allemaal, en voor iedereen is het antwoord anders, want je gebruikt verschillende flessen, hebt andere gradient factors ingesteld, een ander luchtverbruik... De uitdaging is dan om te komen tot een situatie waarbij iedereen in de ploeg zich prettig voelt, en waarbij de decoverplichtingen zo goed mogelijk gelijk lopen.

Resultaat van het examen was meer dan bevredigend, dus nu mogen we aan de praktische proeven beginnen. De eerste is vrij simpel, gewoon een duik waarbij een stage wordt meegenomen, maar nog niet echt gebruikt. Gewoon om te wennen aan de extra fles dus. De tweede duik is een duikleiding met stage, maar met normale decompressie. De derde is opnieuw een duikleiding, deze keer wel met versnelde decompressie.

Als ik deze proeven afgewerkt heb, mag ik mijzelf Gevorderd Nitrox Duiker noemen. De volgende stap is dan Extended Range diver, waarbij de max diepte verlegd wordt naar 60m. Die staat voor volgend jaar of het jaar erop op de planning, dat ligt er een beetje aan wanneer ik de vereiste 25 duiken met versnelde decompressie afgewerkt heb... Nog verder in de toekomst ligt dan nog Advanced Trimix Diver Open Circuit, zowat de laatste stap in het technisch duiken binnen NELOS waarbij je ook helium mag gebruiken.

• Dartlink
Gefeliciteerd :)

Uit interesse, hoe berekenen jullie de maximale duikdiepte, welke factoren worden hierin meegenomen?

• hjtuinenburg
scraemus schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:23:
[...]

Precies dat, ik denk dat je pak zo goed afsluit door de seals dat de lucht die er toch altijd een beetje in zit niet weg kan. Bij te water gaan zo ver onder water gaan (evt hurken) dat je nek net niet onder water is en je nekseal even open houden zodat de lucht gemakkelijk weg kan.

Verder natuurlijk zo min mogelijk lood mee, als je aan het einde van de duik duidelijk geen moeite hebt om onder te blijven en met minder lood toe zou kunnen zit daar nog een verbeterpunt. Anders heb je te veel lucht in je vest aan het begin, wat je gevoeliger maakt voor drukverschillen qua buoyancy. Hoe minder lood, hoe stabieler.

Verder is 1 meter diep natuurlijk wel vrij ondiep, misschien kun je beter op 2 of 3 meter je checks en aanpassingen doen.

• scraemus
hjtuinenburg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:56:
[...]

Precies dat, ik denk dat je pak zo goed afsluit door de seals dat de lucht die er toch altijd een beetje in zit niet weg kan. Bij te water gaan zo ver onder water gaan (evt hurken) dat je nek net niet onder water is en je nekseal even open houden zodat de lucht gemakkelijk weg kan.

Verder natuurlijk zo min mogelijk lood mee, als je aan het einde van de duik duidelijk geen moeite hebt om onder te blijven en met minder lood toe zou kunnen zit daar nog een verbeterpunt. Anders heb je te veel lucht in je vest aan het begin, wat je gevoeliger maakt voor drukverschillen qua buoyancy. Hoe minder lood, hoe stabieler.

Verder is 1 meter diep natuurlijk wel vrij ondiep, misschien kun je beter op 2 of 3 meter je checks en aanpassingen doen.
Ik ben uitgelood op 9kg (~10% lichaamsgewicht), maar ik verwacht met wat meer ervaring uiteindelijk ergens rond de 6 a 7 kg uit te komen. Tot nu toe altijd vanaf strandje het water in kunnen lopen dus begin eigenlijk al zonder lucht in de BCD en dan heb ik dus al een kleine uitdaging om goed onderwater te blijven.

• Dartlink
scraemus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:10:
[...]

Ik ben uitgelood op 9kg (~10% lichaamsgewicht), maar ik verwacht met wat meer ervaring uiteindelijk ergens rond de 6 a 7 kg uit te komen. Tot nu toe altijd vanaf strandje het water in kunnen lopen dus begin eigenlijk al zonder lucht in de BCD en dan heb ik dus al een kleine uitdaging om goed onderwater te blijven.
Dat kan mega omlaag ;) Ik ben hetzelfde ongeveer kwa gewicht. Wel iets meer ervaring, en ik duik met twee kilo ;)

• hjtuinenburg
Dartlink schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:17:
[...]

Dat kan mega omlaag ;) Ik ben hetzelfde ongeveer kwa gewicht. Wel iets meer ervaring, en ik duik met twee kilo ;)
Twee kilo is wel heel weinig. Maar hoeveelheden lood zijn slecht te vergelijken. Ik duik bijvoorbeeld met droogpak en 300 bar carbon fles. Ook met 9 kilo kom ik dan echt niet onder.

9 kilo met een dubbel 7 pak lijkt me helemaal niet zo gek eigenlijk.

• Dartlink
hjtuinenburg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:26:
[...]

Twee kilo is wel heel weinig. Maar hoeveelheden lood zijn slecht te vergelijken. Ik duik bijvoorbeeld met droogpak en 300 bar carbon fles. Ook met 9 kilo kom ik dan echt niet onder.

9 kilo met een dubbel 7 pak lijkt me helemaal niet zo gek eigenlijk.
Voor mij is het 2 kilo met een 7mm pak en 6 kilo met een droogpak met 200 gram pak en 8 kilo met 400. Allen met een 12 liter lange fles :)

Een carbon fles weegt dan ook helemaal niets dus dan zal je moeten compenseren. (En voor mij ook een reden om dus geen carbon flessen te kopen, het gewicht moet je toch linksom of rechtsom meenemen).

• totalatool
Sowieso kun je inderdaad niet praten over "ik heb zoveel lood nodig", want dat gaat echt niet hetzelfde zijn met een rashguard in de Caribbean als met een 7mm+6mm overvest of een drysuit in Zeeland. Het is al niet hetzelfde als je switcht van een stalen naar een aluminium fles.
En @Dartlink, jij adviseerde me nog om voor een stalen backplate te gaan. Ik neem aan dat jij dat gebruikt bij je 2kg lood, maar ik gok zomaar dat @scraemus nog niet duikt met een stalen backplate? :)

[Voor 29% gewijzigd door totalatool op 02-11-2022 21:34]

• hjtuinenburg
Die vraag krijg ik wel vaker. Maar 300 bar is gewoon compacter dan 200 bar, dus effectief echt lichter. Maar stalen 300 bar flessen zijn echt niet te tillen, vandaar de carbon. Dat ik dan nog wat extra lood mee moet nemen vind ik minder vervelend dan een hele zware fles.

• Dartlink
Alles is persoonlijk inderdaad :)

Ik heb alles op 232 bar zitten, en zie de noodzaak voor 300 bar flessen voor de duiken die ik doe ook niet. Ook het vullen is vervelend vind ik zelf, mensen om mij heen krijgen nooit meer dan 270 bar na afkoelen.

• Dartlink
totalatool schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:30:
Sowieso kun je inderdaad niet praten over "ik heb zoveel lood nodig", want dat gaat echt niet hetzelfde zijn met een rashguard in de Caribbean als met een 7mm+6mm overvest of een drysuit in Zeeland. Het is al niet hetzelfde als je switcht van een stalen aluminium fles.
En @Dartlink, jij adviseerde me nog om voor een stalen backplate te gaan. Ik neem aan dat jij dat gebruikt bij je 2kg lood, maar ik gok zomaar dat @scraemus nog niet duikt met een stalen backplate? :)
Mijn backplate gebruik ik op mijn dubbel 12 :) Die laat ik hier buiten beschouwing. Met die setup heb ik geen lood nodig. (Ook niet met een alu backplate).

Ik pak dan een rec set met een Aqualung Axion als vergelijking met een 12 liter lang stalen fles.

Als aanvulling: dubbel 12 gebruik is enkel en alleen icm met een droogpak. Ik vind het zwaar onverantwoord naar je buddy en naar jezelf als je dit met een natpak gaat doen icm een D12 staal. Afgelopen vrijdag trok ik mijn dumpvalve van mijn wing af en verloor hierdoor bijna al mijn drijfvermogen, gelukkig had ik mijn droogpak hiervoor als backup... Anders had ik een best groot probleem.

[Voor 18% gewijzigd door Dartlink op 02-11-2022 21:37]

• totalatool
Kom ik aan met m'n XL loodpockets aan m'n backplate. 😁

• hjtuinenburg
Ik heb een compressortje op kantoor staan, een coltri meen ik. Die doet er lang over om de fles te vullen, maar dan is hij ook wel vrij vol. Dit doe ik na het duiken gelijk even.

Als ik dan tijdens het inladen van de duikspullen de compressor nog even 5 minuutjes laat lopen bij vertrekken zit hij echt helemaal vol. Maar echt relevant is dat niet, zelfden dat ik minder dan 150 bar over heb na een duik.

• Dartlink
totalatool schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:36:
Kom ik aan met m'n XL loodpockets aan m'n backplate. 😁
Zelfde idee met mijn normale vest :P Ook gewoon grote pockets met elke 3 kilo lood.

• Dartlink
hjtuinenburg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:37:
Ik heb een compressortje op kantoor staan, een coltri meen ik. Die doet er lang over om de fles te vullen, maar dan is hij ook wel vrij vol. Dit doe ik na het duiken gelijk even.

Als ik dan tijdens het inladen van de duikspullen de compressor nog even 5 minuutjes laat lopen bij vertrekken zit hij echt helemaal vol. Maar echt relevant is dat niet, zelfden dat ik minder dan 150 bar over heb na een duik.
Ah! Chill! Ja die optie heb ik jammer genoeg niet. Ik kan het enkel via buffer doen of grote compressors bij de duikwinkels in mijn buurt.

• totalatool
Dartlink schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:39:
[...]

Zelfde idee met mijn normale vest :P Ook gewoon grote pockets met elke 3 kilo lood.
Ik durfde de gok niet aan dat ik vrijwel niks nodig zou hebben in de (extra zoute) Rode Zee met een aluminium fles en een nieuw 5mm wetsuit. Volgens wat online tooltjes heb ik zo'n 8-10kg lood nodig in die situatie, en in het voorjaar was het 12kg in een Axiom 😳, dus heb ik gekozen voor grote pockets voor maximaal 6kg per stuk versus kleinere pockets voor 3kg.

• Dartlink
totalatool schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:51:
[...]

Ik durfde de gok niet aan dat ik vrijwel niks nodig zou hebben in de (extra zoute) Rode Zee met een aluminium fles en een nieuw 5mm wetsuit. Volgens wat online tooltjes heb ik zo'n 8-10kg lood nodig in die situatie, en in het voorjaar was het 12kg in een Axiom 😳, dus heb ik gekozen voor grote pockets voor maximaal 6kg per stuk versus kleinere pockets voor 3kg.
Beter mee verlegen dan om verlegen! :)

Niks vervelender dan net te kleine loodpockets.

• totalatool
Dartlink schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:34:
Afgelopen vrijdag trok ik mijn dumpvalve van mijn wing af en verloor hierdoor bijna al mijn drijfvermogen, gelukkig had ik mijn droogpak hiervoor als backup... Anders had ik een best groot probleem.
Trok je het hele ventiel eruit, of knapte het koordje af? (Dat laatste had ik bij een BCD van je werkgever Diveworld.)

• Dartlink
totalatool schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:55:
[...]

Trok je het hele ventiel eruit, of knapte het koordje af? (Dat laatste had ik bij een BCD van je werkgever Diveworld.)
Het hele ventiel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• totalatool
Whoa, dan inderdaad zeg, als je al zo veel gewicht bij je hebt aan tanks enzo dat je geen dumpable gewicht meer bij je hebt, en je bcd daarbij echt nodig hebt voor neutrale buoyancy, dan wordt het een tricky verhaal als die bcd faalt.

• hjtuinenburg
Een heel ventiel eruit, dat is wel ernstig, dat kan inderdaad snel gevaarlijk worden. Zeker als je eigenlijk niet goed uitgelood bent, en ook nog eens niets af kan gooien.

Ik heb zoiets dergelijks 1x meegemaakt, het ventiel klapte eraf bij het van de boot springen van de duiker. De duiker greep vervolgens zijn buddy, maar die bleef daardoor ook maar ternauwernood boven water. Dat alles gecombineerd met stroming gaf toch aardig wat paniek.

Heb je nog contact opgenomen met de producent van de wing/valve?

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
totalatool schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:08:
[...]

Whoa, dan inderdaad zeg, als je al zo veel gewicht bij je hebt aan tanks enzo dat je geen dumpable gewicht meer bij je hebt, en je bcd daarbij echt nodig hebt voor neutrale buoyancy, dan wordt het een tricky verhaal als die bcd faalt.
Dat is m.i. wat de combinatie van dikke (dubbele) wetsuits en zware sets zo naar maakt. Je hebt flink wat gewicht nodig om dat pak onder te krijgen, maar op diepte wordt het door compressie veel minder positief. Als je wing dan faalt en je geen dumpbaar gewicht hebt omdat je set zwaar genoeg is, dan is dat... een beetje jammer :P Met een droogpak heb je die initiële hobbel in buoyancy niet en ben je dus niet automatisch veel te zwaar op diepte. Dat vind ik persoonlijk nog veel belangrijker dan het feit dat je je pak kan gebruiken als backup buoyancy. Ik heb zelf ook getest of ik met mijn pak en wing leeg mijn set met volle flessen naar de oppervlakte kan zwemmen. Niet van harte, maar het gaat *O*

• hjtuinenburg
Als backup heb je altijd je deco-ballon nog. En je buddy.

Ik heb eigenlijk nooit zo stil gestaan bij te zwaar zijn en tegen je wil in zinken (In Zeeland waar ik duik is het sowieso niet zo heel diep, dan loop ik over de bodem wel terug naar de kant ;-))

Ik ben juist altijd bang dat mijn droogpak of BCD ongecontroleerd opblaast door een klep die blijft hangen. Ik weet het, slang eraf trekken en de dump valve open trekken. Maar ik vrees dat zoiets zo snel kan gaan dat je dat niet meer op tijd gecompenseerd krijgt.

• Abductee
Dartlink schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:49:
Gefeliciteerd :)

Uit interesse, hoe berekenen jullie de maximale duikdiepte, welke factoren worden hierin meegenomen?
Maximale diepte hangt samen met het bodemgas dat je gaat gebruiken. Ofwel kies je het gas op basis van de diepte die je wil, ofwel limiteer je de diepte op basis van het gas dat je kan krijgen. Als gevorderd nitrox duiker ligt de ppO2-grens op 1,4bar, dus voor een duik naar 40m wil je dan idealiter een Nx28 hebben als bodemgas. Met gewone lucht komt dat neer op 57m, maar NELOS rondt dat af naar 60.

Ook voor het decogas is die limiet van 1,4bar ppO2 van toepassing, dus daar hangt het ideale mengsel een beetje van de duik af. Als je al een stop op 12 meter hebt, dan kan je beter een iets lager zuurstofgehalte nemen, zodat je op 12 meter al de gaswissel kan doen, bijvoorbeeld Nx60. Is de eerste trap op 9 meter, dan is een Nx70 misschien weer meer aangewezen. Maar je bent natuurlijk ook afhankelijk van de mengsels die je kan krijgen.

Bij de bail-out scenarios mag je dan weer een hogere ppO2 hebben, tot 1,6bar. Dat kan belangrijk zijn om je gaswissel eerder te doen, of omdat je door een probleem dieper bent moeten gaan dan gepland.

• hjtuinenburg
Ja, maar hoe bereken je de deco-stops, stikstof saturatie en CNS load bijvoorbeeld? Gebruik je daar software voor op de PC, haal je de info uit je duikcomputer of ga je aan de slag met iets als Excel bijvoorbeeld?

[Voor 4% gewijzigd door hjtuinenburg op 02-11-2022 22:49]

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Het kan allemaal met de hand maar tegenwoordig is daar veel goede software voor op de PC of op smartphone, denk aan Multideco. Er zijn er nog veel meer, maar allemaal doen ze ongeveer hetzelfde: op basis van een algoritme en informatie over de duik een profiel uitrekenen wat je kan volgen. Meest voorkomende algoritme is tegenwoordig Bühlmann ZHL-16, wat ook op bijna alle techduikcomputers wordt gebruikt.

Input daarbij is vooral een geschat profiel van de duik totdat je aan je opstijging begint. Vervolgens spuugt de software een plan met de juiste stops uit die een veilige opstijging leiden, die past bij de conservatisme die je wilt (bij Bühlmann meegenomen in Gradient Factor). Daarbij wordt ook rekening gehouden met CNS en OTUs. Resultaat van je berekening schrijf je op, plus eventuele noodscenarios zoals @Abductee die noemt, dus denk aan langer op de bodem blijven, langzamer opstijgen, etc. Dat is je shit-hits-the-fan info als je computer(s) er mee ophouden.

• Dartlink
hjtuinenburg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:18:
Een heel ventiel eruit, dat is wel ernstig, dat kan inderdaad snel gevaarlijk worden. Zeker als je eigenlijk niet goed uitgelood bent, en ook nog eens niets af kan gooien.

Ik heb zoiets dergelijks 1x meegemaakt, het ventiel klapte eraf bij het van de boot springen van de duiker. De duiker greep vervolgens zijn buddy, maar die bleef daardoor ook maar ternauwernood boven water. Dat alles gecombineerd met stroming gaf toch aardig wat paniek.

Heb je nog contact opgenomen met de producent van de wing/valve?
Neuh. Na de duik weer erop gedraaid en getest en bleef zitten. Geen scheuren ofzo, denk gewoon dat het los gedraaid was op één of andere manier. Volgende dag gewoon mee genomen naar 50 meter :)

• Dartlink
Wormaap schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:20:
[...]

Dat is m.i. wat de combinatie van dikke (dubbele) wetsuits en zware sets zo naar maakt. Je hebt flink wat gewicht nodig om dat pak onder te krijgen, maar op diepte wordt het door compressie veel minder positief. Als je wing dan faalt en je geen dumpbaar gewicht hebt omdat je set zwaar genoeg is, dan is dat... een beetje jammer :P Met een droogpak heb je die initiële hobbel in buoyancy niet en ben je dus niet automatisch veel te zwaar op diepte. Dat vind ik persoonlijk nog veel belangrijker dan het feit dat je je pak kan gebruiken als backup buoyancy. Ik heb zelf ook getest of ik met mijn pak en wing leeg mijn set met volle flessen naar de oppervlakte kan zwemmen. Niet van harte, maar het gaat *O*
Ook vanaf echt diep diep? :p vanaf tien meter kon ik het ook, maar metertje of veertig werd het toch een stuk lastiger op één of andere manier.

• Dartlink
Abductee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:30:
[...]

Maximale diepte hangt samen met het bodemgas dat je gaat gebruiken. Ofwel kies je het gas op basis van de diepte die je wil, ofwel limiteer je de diepte op basis van het gas dat je kan krijgen. Als gevorderd nitrox duiker ligt de ppO2-grens op 1,4bar, dus voor een duik naar 40m wil je dan idealiter een Nx28 hebben als bodemgas. Met gewone lucht komt dat neer op 57m, maar NELOS rondt dat af naar 60.

Ook voor het decogas is die limiet van 1,4bar ppO2 van toepassing, dus daar hangt het ideale mengsel een beetje van de duik af. Als je al een stop op 12 meter hebt, dan kan je beter een iets lager zuurstofgehalte nemen, zodat je op 12 meter al de gaswissel kan doen, bijvoorbeeld Nx60. Is de eerste trap op 9 meter, dan is een Nx70 misschien weer meer aangewezen. Maar je bent natuurlijk ook afhankelijk van de mengsels die je kan krijgen.

Bij de bail-out scenarios mag je dan weer een hogere ppO2 hebben, tot 1,6bar. Dat kan belangrijk zijn om je gaswissel eerder te doen, of omdat je door een probleem dieper bent moeten gaan dan gepland.
Het klinkt vooral erg ingewikkeld gemaakt, ik ben zelf behoorlijk fan van KISS keep it simple stupid. Daarom ben ik fan van standaard gassen waarvan ik de MOD uit mijn hoofd ken en bijbehorend decompressie algoritme.

Hoe bepaal je de Deco stops dan? Moet je die ook weer adhv je back gas berekenen. En hoe onthoud je deze?

• hjtuinenburg
Ik kan op mijn duik computer meerdere gassen ingeven. Als er niets mis gaat volg je gewoon de computer. Of je buddy, als die eerder aan zijn limiet zit. De computer past zich dan uiteraard vanzelf aan.

• scraemus
totalatool schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:30:
Sowieso kun je inderdaad niet praten over "ik heb zoveel lood nodig", want dat gaat echt niet hetzelfde zijn met een rashguard in de Caribbean als met een 7mm+6mm overvest of een drysuit in Zeeland. Het is al niet hetzelfde als je switcht van een stalen naar een aluminium fles.
Nee gewoon een 10L stalen fles met 232 bar en een (nu nog vrij basic BCD die mij niet bevalt, maar is huur van de club) jacket style BCD. Vandaag krijg ik als het goed is een andere eigen jacket BCD die mij beter zou moeten bevallen (niet al te duur 2e handsje van MP). Ik wil later nog wel naar een BP&W toe met dubbel set (denk ik), maar voor nu was dit een prima tussen optie (kan ik nog even wat sparen voor een mooie en goede BP&W O-))

• Abductee
Dartlink schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:14:
[...]

Het klinkt vooral erg ingewikkeld gemaakt, ik ben zelf behoorlijk fan van KISS keep it simple stupid. Daarom ben ik fan van standaard gassen waarvan ik de MOD uit mijn hoofd ken en bijbehorend decompressie algoritme.

Hoe bepaal je de Deco stops dan? Moet je die ook weer adhv je back gas berekenen. En hoe onthoud je deze?
Het probleem is natuurlijk dat er niet altijd "standaard" gassen beschikbaar zijn, en die zijn meestal sowieso al maar beperkt tot max 40% zuurstof, daarboven wordt het gewoon mengen om uit te komen op ongeveer het mengsel dat je wil. Plus, als je naar je deco-mengsel gaat kijken, dan ga je waarschijnlijk je fles vullen op 80% of zo, en daarna optoppen met lucht totdat het percentage te laag gaat worden om nog nuttig te zijn als decogas. Je eerste duik is dan met 80%, en de tweede 60% of zo.

De decostops worden gewoon met software zoals multideco uitgerekend, daar kan je het algoritme selecteren, zodat je hetzelfde rekent als je computer. Daarin werk je dan verschillende scenario's uit, en die neem je mee onder water op een leitje. Dan kan je dus kiezen of het leitje of de computer je primaire decomiddel wordt, maar volgens verschillende instructeurs gaat dat meer en meer richting leitje als primair naarmate je verder het technische circuit in gaat (binnen NELOS in ieder geval)

• Dartlink
Abductee schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:26:
[...]

Het probleem is natuurlijk dat er niet altijd "standaard" gassen beschikbaar zijn, en die zijn meestal sowieso al maar beperkt tot max 40% zuurstof, daarboven wordt het gewoon mengen om uit te komen op ongeveer het mengsel dat je wil. Plus, als je naar je deco-mengsel gaat kijken, dan ga je waarschijnlijk je fles vullen op 80% of zo, en daarna optoppen met lucht totdat het percentage te laag gaat worden om nog nuttig te zijn als decogas. Je eerste duik is dan met 80%, en de tweede 60% of zo.

De decostops worden gewoon met software zoals multideco uitgerekend, daar kan je het algoritme selecteren, zodat je hetzelfde rekent als je computer. Daarin werk je dan verschillende scenario's uit, en die neem je mee onder water op een leitje. Dan kan je dus kiezen of het leitje of de computer je primaire decomiddel wordt, maar volgens verschillende instructeurs gaat dat meer en meer richting leitje als primair naarmate je verder het technische circuit in gaat (binnen NELOS in ieder geval)
Ik ben nu benieuwd hoe je kijkt tegenover het volgende artikel: https://gue.com/blog/stan...ne-singing-the-same-song/

Ik vind het een best goed artikel van het waarom van standaard gassen gebruiken.

• Thyraon
  • Laatst online: 28-03 13:37
Dartlink schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:11:
Neuh. Na de duik weer erop gedraaid en getest en bleef zitten. Geen scheuren ofzo, denk gewoon dat het los gedraaid was op één of andere manier. Volgende dag gewoon mee genomen naar 50 meter :)
Tijdens Fundamentals is me door Erik op het hart gedrukt de dump valve expliciet te controleren tijdens de equipment check. Precies om dit scenario te voorkomen, denk ik :)

• Osiris
  • Niet online
Zo, 1e duik op Curaçao en meteen een spotted eagle ray die even gezellig in de buurt van ons groepje voedsel aan het zoeken was :P En de 2e duik vanmiddag maar "even" het zeepaardje gevonden waar we naar op zoek waren. Overigens geheel bij toeval, maar gevonden nonetheless :+

• Abductee
Dartlink schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:33:
[...]

Ik ben nu benieuwd hoe je kijkt tegenover het volgende artikel: https://gue.com/blog/stan...ne-singing-the-same-song/

Ik vind het een best goed artikel van het waarom van standaard gassen gebruiken.
Ik kan me wel vinden in dat artikel hoor, vaak komt het bodemgas neer op of gewoon lucht of Nx32 wat nog wel vlot verkrijgbaar is. Alles anders betekent dat er gemengd moet worden, en dat is gewoon moeilijker verkrijgbaar, duurder, ...

Het artikel sluit af met de melding "GUE also standardised their decompression gases, but that’s another playlist." Dat is exact wat ik ook aanhaal in mijn post waar je op reageert. Mengsels met hogere percentages zuurstof zijn gewoon nergens voorgemengd te vullen voor zover ik weet.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Osiris schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:14:
Zo, 1e duik op Curaçao en meteen een spotted eagle ray die even gezellig in de buurt van ons groepje voedsel aan het zoeken was :P En de 2e duik vanmiddag maar "even" het zeepaardje gevonden waar we naar op zoek waren. Overigens geheel bij toeval, maar gevonden nonetheless :+
Hier hoor ik de hele vakantie (vooruit, maar 8 duiken gemaakt, want het was geen duikvakantie en we hebben een paar dagen onweer gehad :P) 'er zitten hier soms roggen' en 'er zijn twee zeepaardjes gespot!' maar telkens niet gevonden, en hij heeft ze gewoon in de eerste dag _o- Het is je gegund hoor :P Nee echt :+

Hier inmiddels weer thuis. Mijn laatste duikdag gingen mijn buddies in de familie allemaal zeevissen, waar ik echt he-le-maal niets mee heb, dus heb ik een gids geboekt om nog drie duiken te maken. Begonnen met Bullebaai. Vrij avontuurlijk om daar het water in te komen, beetje door de begroeiing scharrelen, stukjes rotswand afklimmen met je fles op je rug :+ Maar daar wel een prachtige duik voor teruggekregen op een plek waar bijna geen toeristen komen :) Met als hoogtepunt een groep (hoofdzakelijk) Jacks die aan het jagen waren in en om een grote school kleinere vissen. Daar hebben we een kwartier ofzo gewoon hangen kijken naar het tafereel. Daarna naar Snake Bay, waar we o.a. de slangaal waar de stek zijn naam aan ontleent hebben gevonden. En als laatste duik het Double Reef dicht bij de megapier. Afgezien van een prachtig rif hebben we daar tarpons, twee enorme puffers en mijn eerste bewust meegemaakte nudi's (Flamingotong) gevonden. Al met al een meer dan geslaagde laatste duikdag en een prima vakantie. Hoewel het natuurlijk jammer is dat ik door een paar dagen slecht weer en een paar dagen oorontsteking minder heb gedoken dan ik had gehoopt.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Abductee schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:29:
[...]

Ik kan me wel vinden in dat artikel hoor, vaak komt het bodemgas neer op of gewoon lucht of Nx32 wat nog wel vlot verkrijgbaar is. Alles anders betekent dat er gemengd moet worden, en dat is gewoon moeilijker verkrijgbaar, duurder, ...

Het artikel sluit af met de melding "GUE also standardised their decompression gases, but that’s another playlist." Dat is exact wat ik ook aanhaal in mijn post waar je op reageert. Mengsels met hogere percentages zuurstof zijn gewoon nergens voorgemengd te vullen voor zover ik weet.
Wel interessant om zo die verschillen te zien. In mijn kring is er niemand die een decostage met lucht aftopt en hem dan als een lager mengsel hergebruikt. Hooguit als een fles 80 of 100 dan toevallig mooi op 50 uitkomt. Maar effectief is decogas hier 50, 80 of 100. Zo'n stage gaat dan een paar duiken mee, en als er niet meer genoeg in zit gaat'ie terug naar de blender om weer gevuld te worden.

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:57:
[...]

Hier hoor ik de hele vakantie (vooruit, maar 8 duiken gemaakt, want het was geen duikvakantie en we hebben een paar dagen onweer gehad :P) 'er zitten hier soms roggen' en 'er zijn twee zeepaardjes gespot!' maar telkens niet gevonden, en hij heeft ze gewoon in de eerste dag _o- Het is je gegund hoor :P Nee echt :+
Beide puur toeval, maar da's bij het grotere zeeleven natuurlijk sowieso al 't geval. Van die luitjes die een intro-duikje in Thailand maken en meteen een walvishaai zien ofzo, stelletje lucky bastards :+

We waren inderdaad op zoek naar de "twee zeepaardjes" bij Porto Marie, maar zijn niet verder gaan zoeken naar de 2e :P 1x puur geluk was voldoende voor ons :+ (Ik was wat met m'n masker of GoPro of weetikveelwat aan het klooien en keek opeens voorbij wat ik aan het doen was en dacht: "Verrek, dat lijkt wel heel erg op een zeepaardje, het zal toch niet?" Maar was wel zo :P Kostte paar keer met m'n lampje op m'n tank rossen voordat de gids doorhad dat ik het was voordat ik het zeepaardsignaal kon geven, maar uiteindelijk had iedereen 't door :P)
Hier inmiddels weer thuis. Mijn laatste duikdag gingen mijn buddies in de familie allemaal zeevissen, waar ik echt he-le-maal niets mee heb, dus heb ik een gids geboekt om nog drie duiken te maken. Begonnen met Bullebaai. Vrij avontuurlijk om daar het water in te komen, beetje door de begroeiing scharrelen, stukjes rotswand afklimmen met je fles op je rug :+ Maar daar wel een prachtige duik voor teruggekregen op een plek waar bijna geen toeristen komen :) Met als hoogtepunt een groep (hoofdzakelijk) Jacks die aan het jagen waren in en om een grote school kleinere vissen. Daar hebben we een kwartier ofzo gewoon hangen kijken naar het tafereel. Daarna naar Snake Bay, waar we o.a. de slangaal waar de stek zijn naam aan ontleent hebben gevonden. En als laatste duik het Double Reef dicht bij de megapier. Afgezien van een prachtig rif hebben we daar tarpons, twee enorme puffers en mijn eerste bewust meegemaakte nudi's (Flamingotong) gevonden. Al met al een meer dan geslaagde laatste duikdag en een prima vakantie. Hoewel het natuurlijk jammer is dat ik door een paar dagen slecht weer en een paar dagen oorontsteking minder heb gedoken dan ik had gehoopt.
Ghe, nudi's, sommigen gaan daar helemaal los op, zelf vind ik ze persoonlijk niet zo heel erg boeiend. Ben meer een groot zeelevenliefhebber :)

Double reef gaan we mogelijk maandag heen, na Superior, even afwachten nog.

Af en toe een regenbuitje is er nog steeds wel, maar hoop niet dat 't weer duiken in de weg zeg. Ik snap wel dat ze bij onweer niet willen duiken, van die mooie afleidertjes boven het wateroppervlakte uit :+

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Osiris schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:47:
Double reef gaan we mogelijk maandag heen, na Superior, even afwachten nog.
Kijk bij Superior bij het uitstappen even goed uit. Er groeit op een paar sportjes van de ladder een beetje vuurkoraal met wat scherps erbij net onder de waterlijn. Dus ik heb bij het uitklimmen m'n knieën opengehaald en de brand daarvan eroverheen gekregen 8)7

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:10:
[...]

Kijk bij Superior bij het uitstappen even goed uit. Er groeit op een paar sportjes van de ladder een beetje vuurkoraal met wat scherps erbij net onder de waterlijn. Dus ik heb bij het uitklimmen m'n knieën opengehaald en de brand daarvan eroverheen gekregen 8)7
Good to know!

Jij trouwens nog iets meegekregen van een self-reliant duiker die door een ander groepje medische hulp heeft gekregen? Mogelijk/wss DCS.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Osiris schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:28:
[...]

Good to know!

Jij trouwens nog iets meegekregen van een self-reliant duiker die door een ander groepje medische hulp heeft gekregen? Mogelijk/wss DCS.
Niks van meegekregen. Maar da's weer koren op de molen van de havenmeester die blijkbaar niet van duikers houdt :X

• scraemus
Gisteren weer onderwater geweest voor de opleiding. Deze keer van te voren even geknield en de nekseal even open om te ontluchten. Daarnaast in het water eerst even op mijn rug gaan liggen en wat water naar binnen proberen te krijgen (altijd lastig met die dikke handschoenen aan). Deze keer veel minder problemen om naar beneden te komen (ook op ca. 4 m veel minder lucht dat uit het pak geperst werd). Dus voortaan voor mij gewoon even in het begin wat extra stapjes toevoegen voordat het magische onderwater wereld betreden wordt _/-\o_

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Hier gisteren ook weer gedoken. Vorige duik Double Reef, 29 graden, 2mm shorty. Deze duik Boschmolenplas, 9 graden in droogpak. Ik had het idee om een video te schieten om leuk het contrast tussen Curaçao en hier te laten zien. Maar het zicht was niet zo goed en we waren met vier mensen waardoor ik maar heel weinig vrije shots kon maken. Dus bij dezen, de Boschmolenplas op z'n slechtst :+

• dixet
  • Laatst online: 23:24
[...]
[...] mijn eerste bewust meegemaakte nudi's (Flamingotong) gevonden.
<schoolmeestermodus>
Stel ik je heel erg teleur als ik vertel dat je eerste bewust meegemaakte nudi helemaal geen nudi(branch) is?
De flamingotong hoort tot de order van Littorinimorpha. Deze hebben in tegenstelling tot nudibranchii wél een huisje. Hun mantel groeit er echter overheen waardoor je hem niet ziet bij levende dieren.
</schoolmeestermodus>

Maar klinkt als een paar leuke duikstekken! Toch ook maar eens naar Curacao afreizen 8) !
Osiris schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:47:
[...]
Ghe, nudi's, sommigen gaan daar helemaal los op, zelf vind ik ze persoonlijk niet zo heel erg boeiend. Ben meer een groot zeelevenliefhebber :)
O-)

[Voor 16% gewijzigd door dixet op 07-11-2022 13:50]

• SnowDude
Zaterdag voor het eerst gedoken in De Beldert. Is een erg leuke stek met dit weekend erg goed zicht. Bij de Boeing waaren er duizenden aasgarnaaltjes, En op de terug weg kwamen we nog een mooie snoek tegen.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
dixet schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:47:
[...]

<schoolmeestermodus>
Stel ik je heel erg teleur als ik vertel dat je eerste bewust meegemaakte nudi helemaal geen nudi(branch) is?
De flamingotong hoort tot de order van Littorinimorpha. Deze hebben in tegenstelling tot nudibranchii wél een huisje. Hun mantel groeit er echter overheen waardoor je hem niet ziet bij levende dieren.
</schoolmeestermodus>
:-(

• Osiris
  • Niet online
En hoe noem je die Littorinimorpha dan in de volksmond? Huisbranchii? :+

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:22
slak :+

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:14:
[...]

Niks van meegekregen. Maar da's weer koren op de molen van de havenmeester die blijkbaar niet van duikers houdt :X
Ik weet even niet meer waar het was, maar geloof niet bij Superior.

Was trouwens redelijk hoog water, dus geen last gehad van 't vuurkoraal daar gelukkig ;) Leuk wrakje verder, ook leuk voor AOW-duikers die nog geen wrak-specialiteit hebben. Nog een schildpadje gezien op de weg terug, schijnt daar z'n "thuis" te hebben :)

Had alleen in m'n computer blijkbaar dieptealarm nog op 30 m staan.. Dus in het ruim begon 'ie gezellig te piepen de hele tijd. Gids begreep gelukkig onmiddellijk waarom toen ze op d'r eigen dieptemeter keek, verder niets aan 't handje. Zat nog ruim bimnen de nul-tijd. MOD was 31,2 m (geloof ik me te herinneren) bij 33 % O2, aldus de D6i. Al zie ik nu wel dat m'n max. diepte 31,0 m was. Netjes binnen de MOD dus :P

[Voor 28% gewijzigd door Osiris op 07-11-2022 21:52]

• totalatool
Heeft iemand van jullie toevallig de oproep op Facebook gezien van de familie van Hayden Garreffa, een autistische jongen van 19 in de VS, die onlangs door zeven leeftijdsgenoten en volgens mij ook een kind van 14 is meegenomen en vermoord?
Hij had een bucket list met ook allerlei avontuurlijke dingen erop, en één daarvan was duiken op 50 verschillende locaties. Z'n familie wil die bucket list nu postuum alsnog afmaken en vraagt dus onder andere of mensen z'n foto willen meenemen op een duik en daar een foto van willen maken.
Ze hebben een groep op Facebook gemaakt om te helpen met die bucket list.
https://www.facebook.com/search/top?q=hayden%20garreffa
Er staan ook allerlei nagenoeg onmogelijke dingen op die bucket list, maar die duiken lijken me makkelijk haalbaar. Ik neem die foto zaterdag mee naar Egypte.

[Voor 10% gewijzigd door totalatool op 08-11-2022 10:24]

• jwgoverg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 11:43
Net terug van onze 'duikvakantie' in Bonaire, 5 jaar geleden OW gehaald op Gili T en daarna nog een paar gedoken op die vakantie in Indonesië en sindsdien eigenlijk niet meer gedaan vanwege rughernia en daarna werd de drempel steeds groter om het weer te gaan doen. Dus nu hadden we een vakantie naar Bonaire geboekt met het idee om daar ook weer wat te gaan duiken. Uiteindelijk 'maar' 7 duiken gedaan maar smaakt zeker naar meer (het was vrij prijzig met uitrusting huur en guided dives) en bonaire is niet een goedkope vakantie bestemming. Helaas geen eagle rays of zeepaardjes gezien maar wel een hoop mooie dingen gezien. Op 1 duik had onze duikgids dolfijnen gespot in de verte (vrij ondiep zaten we rond 12m volgens mij). die werd helemaal hyper dus wij wisten niet goed waar we moesten kijken en toen waren ze al weer weg dus heb ze niet gezien :'(.

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-03 15:54

Stimulate14

⭐⭐⭐

jwgoverg schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:12:
Net terug van onze 'duikvakantie' in Bonaire, 5 jaar geleden OW gehaald op Gili T en daarna nog een paar gedoken op die vakantie in Indonesië en sindsdien eigenlijk niet meer gedaan vanwege rughernia en daarna werd de drempel steeds groter om het weer te gaan doen. Dus nu hadden we een vakantie naar Bonaire geboekt met het idee om daar ook weer wat te gaan duiken. Uiteindelijk 'maar' 7 duiken gedaan maar smaakt zeker naar meer (het was vrij prijzig met uitrusting huur en guided dives) en bonaire is niet een goedkope vakantie bestemming. Helaas geen eagle rays of zeepaardjes gezien maar wel een hoop mooie dingen gezien. Op 1 duik had onze duikgids dolfijnen gespot in de verte (vrij ondiep zaten we rond 12m volgens mij). die werd helemaal hyper dus wij wisten niet goed waar we moesten kijken en toen waren ze al weer weg dus heb ze niet gezien :'(.

• jwgoverg
Salt pier hebben we ook gehad, gave plek!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

jwgoverg schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:43:
[...]

Salt pier hebben we ook gehad, gave plek!
Stiekem 1 van mijn favos geweest daar.

• Osiris
  • Niet online
Is inderdaad een erg leuke duikstek, vrijwel altijd wel een schildpad te vinden bij het zeegras in het ondiepe en veel scholen visjes. Laatste keer dat ik er dook, eind 2021, ook een aantal barracuda's.. Die wat mij betreft wel wat verder uit de buurt mochten blijven :+

Dat gezegd hebbende: na er al een keer of 5 gedoken te hebben, heb je 't in principe wel gezien.

• Extera
  • Laatst online: 21-03 21:02
jwgoverg schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:12:
Heb je nog een stelletje zien sjouwen met een sidemount config? Ik ben de 12e teruggekomen van Bonaire :+

Daar de smaak nu echt wel te pakken gekregen, en gaan zoeken naar een duikclub om te oriënteren op een cursus droogpak duiken, zodat ik ook in Nederland kan gaan duiken.

Stukje achtergrond: een ruime 8 jaar geleden OW gehaald in Egyte, en 3 jaar terug het duiken weer opgepakt door -na een paar duiken in Thailand en Bali- in Curaçao AOW te gaan doen.

Vorig jaar naar Bonaire gegaan, en na flink oriënteren besloten om een xdeep stealth aan te schaffen en een sidemount cursus te doen. Ik duik nu dus in die configuratie gewoon OW. Mijn arme vriendin heeft zich door mij laten verleiden om dit samen te doen, ze is me dankbaar als we met die flessen sjouwen :7

Vorig jaar met een 2e trip naar Bonaire rescue diver gedaan (leukste cursus tot nu toe!) en de deep specialty.

Vorige week in Bonaire een DVP duik gemaakt (Lac Cai) en dat was wel 1 van de mooiste duiken tot nu toe gemaakt O+

[Voor 7% gewijzigd door Extera op 17-11-2022 00:47]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:32
Na een aantal duiken op de Gili Islands en een deep dive cursus (zie eerdere post) daarna naar Komodo gegaan. Had de 4d/3n boot genomen maar helaas had de halve boot een verkoudheid en kwam ik er ook niet onderuit. In Labuan Bajo het even getest in een zwembad bij een duikschool maar hoewel equalizen nog redelijk lukte, zaten mijn voorhoofdsholtes toch echt dicht en voelde ik die op 2 meter al. Duiktrip van 3 dagen bij Komodo helaas moeten afzeggen (en 25% aanbetaling kwijt…).

Gelukkig dit de afgelopen weken in Thailand weer goed kunnen maken! Bij Koh Phi Phi 4 duiken gedaan. Viel wel een klein beetje tegen vanwege het slechte zicht. Daarna een 3D/2N liveaboard naar de Similan Islands en Richelieu Rock gedaan met South Siam Divers. Aanrader! Heel goed zicht bij de Similan Islands en erg kleurrijk. Op de eerste dag meteen 4 duiken gedaan inclusief een nachtduiken. Best eng als er ineens een black tipped reef shark in het donker op je af komt.

Tweede dag naar Richelieu Rock. Heb hier denk ik in 2 duiken meer vissen gezien dan in de rest van mijn leven bij elkaar. Onvoorstelbaar hoeveel vissen je daar ziet. Miljoenen glass fish die voorbij komen maar ook enorme groepen grotere vissen die weer op de glass fish jagen. De derde duik hier wel even overgeslagen omdat door de flinke stroming het best vermoeiend was en ik al bij de tweede duik dicht bij de NDL time kwam. Daarom maar even energie bespaard voor de 4e duik op een andere plek. Daar waren minder vissen maar weer hele aparte geologie onder water.

Derde dag nog 3 duiken bij de Similan Islands gedaan. De eerste duik op een plek met enorme rotsformaties (alsof er een stel gigantische stenen zijn gedropped) met swim throughs op 26 meter diepte. De laatste 2 waren heel rustig met goed zicht en weinig stroming en veel kleurrijke vissen dus mooi om mee af te sluiten!

Het waren een intensieve 3 dagen met 10 duiken (had 11 kunnen zijn) maar kan het aanraden! Boot was ook prima en vrij ruim met erg goed eten.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:40

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik lees hier nu de ene na de andere vakantie. Nu krijg ik daar ook zin in... :+

Dit jaar helaas even niet, want ik heb net een wintersport geboekt. Dat is ook leuk.

Members only:

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Extera
  • Laatst online: 21-03 21:02
Members only:

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Osiris schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:36:
Is inderdaad een erg leuke duikstek, vrijwel altijd wel een schildpad te vinden bij het zeegras in het ondiepe en veel scholen visjes. Laatste keer dat ik er dook, eind 2021, ook een aantal barracuda's.. Die wat mij betreft wel wat verder uit de buurt mochten blijven :+

Dat gezegd hebbende: na er al een keer of 5 gedoken te hebben, heb je 't in principe wel gezien.
Eens. Ook ik was daar eind 2021 en inderdaad veel barracuda's.

• jwgoverg
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:23:

Dit jaar helaas even niet, want ik heb net een wintersport geboekt. Dat is ook leuk.

Op Bonaire waren wij voor een 2 tank dive (2 achter elkaar met wat tijd er tussen) inclusief gids spullen en duikcomputer 150 dollar pp kwijt. Voor een enkele duik was het 100 dollar. Dus dat tikte vrij snel aan, kan me voorstellen dat het zonder rental equipement een stuk goedkoper is. Onze pickup was 75 dollar per dag, niet gebruikt voor het duiken want dat ging allemaal via de duikschool aangezien wij als noobies niet zonder gids op pad gaan. Ook betaal je 45 dollar per kalender jaar om daar in het water te mogen bevinden en 75 dollar toeristen belasting. Voor de rest is daar bijna alles 30-40% duurder dan in Nederland vanwege import via curaçao. Behalve de diesel/benzine na die is dan weer goedkoper.

Vliegtickets waren voor ons bij KLM 750 euro pp retour maar dus geen duikspullen bagage.
verblijf 115 dollar per nacht.

***members only***

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:32

***members only***
Members only:

• Osiris
  • Niet online

***members only***
Members only:

[Voor 8% gewijzigd door Osiris op 17-11-2022 09:53]

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:22
Bonaire is toch niet achterlijk duur vergeleken met de rest vd wereld? Als je een beetje oplet heb je voor 25$ pp per dag onbeperkt nitrox. Als je 4x per dag duikt is dat niet heel veel. Auto heb je nodig, maar dat is niet duikgerelateerd.
De tourist tax is vervanging voor wat je normaal per nacht overal verborgen betaald.

Ik vond het allemaal wel meevallen: overnachten kan rond de 100$ per nacht (per kamer, niet per persoon!)

Ter vergelijking: in de rest vd wereld betaal je al snel 30$ per duik! MEt een duik of 40 in een vakantie telt dat wel door :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• SnowDude

***members only***
Als ik naar Thailand ga boek ik van te voren 2 dingen: de vluchten en een hotel voor de eerste 2 nachten. De rest zoals boot/bus/trein tickets, binnenlandse vluchten en hotels book ik daar. Voor tickest heb je op elke straathoek kleine reisbureaus waar je voor nog geen 50 euro van de ene kant van het land naar de ander kant kan komen.

Als je niet in het super hoogseizoen gaat dan vind je online voor 25 euro per nacht goede hotels. En voor 40 euro vind je last minute vaak top hotels met zembad en ontbijt. Als je een opleiding wil doen dan vind je ook veel hotels waar je de kamer (bijna) gratis krijgt bij de cursus.

Als ik niet alleen ga duiken maar ook nog wat rond ga trekken dan neem ik eigenlijk alleen mijn masker, computer en automatenset mee. Als ik echt licht gewicht ga dan laat ik ook mijn automatenset thuis.

• dixet
  • Laatst online: 23:24
Bockelaar schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:08:
Bonaire is toch niet achterlijk duur vergeleken met de rest vd wereld? Als je een beetje oplet heb je voor 25$ pp per dag onbeperkt nitrox. Als je 4x per dag duikt is dat niet heel veel. Auto heb je nodig, maar dat is niet duikgerelateerd.
De tourist tax is vervanging voor wat je normaal per nacht overal verborgen betaald.

Ik vond het allemaal wel meevallen: overnachten kan rond de 100$ per nacht (per kamer, niet per persoon!)

Ter vergelijking: in de rest vd wereld betaal je al snel 30$ per duik! MEt een duik of 40 in een vakantie telt dat wel door :)
Als je alleen naar de kosten van duiken kijkt niet nee, maar als je het totaalplaatje neemt wat een duikvakantie kost is Bonaire wel relatief duur ten opzichte van veel andere goed bereikbare bestemmingen. Tickets zijn duur (vergeleken met bijvoorbeeld Azië), levensonderhoud ook. Lijkt mij dat je voor een duikvakantie alle kosten mee moet rekenen, niet alleen de kosten voor duiken.

Sluit elkaar niet uit hoor. In Oostenrijk kan je heel leuk ijsduiken in sommige bergmeren O-)
Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee