Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:58
totalatool schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:42:
[...]

Hmm, er is een duikschool bij het resort ja, en daar is een pakket met (speed-)bootduiken etc geboekt, maar die zit net buiten het terrein van het hotel volgens mij. Ik zal het eens navragen.
As we speak zit ik in Kroatië ook via een duikschool. Spullen liggen bij de duikschool en zij vervoeren alles naar de verschillende havens vanuit waar we uitvaren. Het enige wat wij hoeven te doen is spullen brengen op dag 1 en laatste dag meenemen (maar wij zijn met de auto), maar het zou me niets verbazen als ze gewoon even met een autootje je komen helpen :)

Op de duikdagen zelf moeten we alleen even het gas analyseren en in de bus van de duikschool stoppen. Appeltje eitje.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:49
totalatool schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:24:
Volgende adviesvraag... :D
Ik ben van plan om op reis gewoon m'n grote spullen, zoals wetsuit en vinnen, in m'n normale ruimbagage te doen, en duurdere/gevoeligere spullen zoals automaten, computer en camera in m'n handbagage. Daarvoor hoef ik geen aparte, dure duiktas te kopen (tenzij jullie me nu overtuigen dat dat veel beter is ;)).
Ik heb alleen nog geen manier om die spullen van het hotel naar de duiklocatie te vervoeren, en dacht aan een simpele mesh (rug-)tas, maar die moet dus wel aardig groot zijn als daar bv ook een wetsuit en vinnen in moeten.
Hoe doen jullie dat?
Een automaat is lomp sterk en gaat in ruimbagage echt niet zomaar stuk.
Ik doe eigenlijk altijd alles gewoon in ruimbagage en wikkel er hoogstens een handdoek omheen.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 29-09-2022 11:03 ]

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 22:17
leonbong schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:02:
Een automaat is lomp sterk en gaat in ruimbagage echt niet zomaar stuk.
Dat geloof ik eigenlijk ook wel, zeker in een fatsoenlijk stevige koffer, maar ik vertrouw die bagage-afhandeling niet heel erg meer tegenwoordig. Wat dat betreft moet ik eigenlijk nog even op zoek naar een of andere tag die ik in mijn koffer kan doen voor het geval hij ergens kwijt raakt.

LEGO te koop

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 07:42
Ik heb een soort grote trolley-tas van SEAC waar een complete duikuitrusting in past. Ik gooide altijd alles gewoon in het bagageruim, met de automaten tussen het wetsuit ingepakt. Dat ging prima.

Als je een iPhone-gebruiker bent, zou ik er een AirTag in gooien (of desnoods ergens vastnaaien) om hem te tracken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:50
gewone koffer. Als je koffer kwijt raakt denkt de reisverzekering het huren van een set duikspullen echt wel. De tag voegt alleen maar toe dat je weet waar ie is terwijl hij kwijt is :P

Ik heb een dikke grote koffer waarin alles past. Heb wel een meshbag gekocht idd voor wat jij beschrijft: de eerste dag in het busje met de duikschool naar hun plek. Die meshbag was het geld ook niet. Alles gaat de koffer in behalve camera etc. Als je je vinnen onderop plat legt, dan handdoek, dan je automaten, masker, lamp etc en daarop je BCD gaat er niks stuk.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb m'n automatenset in een Aqualung automatenset-"houder", een rond, plat tasje waar je 't geheel in op kunt rollen en nog wat aanvullende zaken in kunt proppen. Die heb ik vervolgens in m'n (ruime) rugtas die als handbagage meegaat. Duikcomputer (Suunto D6i Novo) gaat gewoon om de pols en de rest in de ruimbagage-koffer :)

• totalatool
Osiris schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:42:
Ik heb m'n automatenset in een Aqualung automatenset-"houder", een rond, plat tasje waar je 't geheel in op kunt rollen en nog wat aanvullende zaken in kunt proppen. Die heb ik vervolgens in m'n (ruime) rugtas die als handbagage meegaat. Duikcomputer (Suunto D6i Novo) gaat gewoon om de pols en de rest in de ruimbagage-koffer :)
Die Aqualung automatentas (Explorer II) heb ik ook, gekregen bij m'n automatenset. Ik heb daar nog m'n computer, kompas en snorkel bij in gepropt, hoewel kompas en snorkel er mogelijk weer uit gaan straks, afhankelijk van gewicht. Dat tasje kan makkelijk in de handbagage inderdaad. De rest gaat gewoon in de Samsonite, dus voor vliegen ben ik wel voorzien.
Het gaat me om het transport van hotel naar het duikcentrum of de boot en weer terug. Zoals @Bockelaar al zei kost zo'n meshbag niet veel en het leek me wel praktisch. Het houdt alles bij elkaar en laat natte spullen uitlekken/drogen. Ik loop nu aardig te klungelen als ik alles moet dragen, zeker als ik al vinnen in één hand heb. Zo'n meshbag weegt verder bijna niks en is klein op te bergen als je hem niet gebruikt.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:23:
[...]

Het gaat me om het transport van hotel naar het duikcentrum of de boot en weer terug. Zoals @Bockelaar al zei kost zo'n meshbag niet veel en het leek me wel praktisch. Het houdt alles bij elkaar en laat natte spullen uitlekken/drogen. Ik loop nu aardig te klungelen als ik alles moet dragen, zeker als ik al vinnen in één hand heb. Zo'n meshbag weegt verder bijna niks en is klein op te bergen als je hem niet gebruikt.
Ik hang de vinnen aan de tankband van m'n BCD, masker en snorkel aan de borstband en automatenset in de Explorer in m'n hand. Lukt altijd wel :D Duiktoko's op 5 min wandelen helpt een boel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
en je schoentjes en 7mm heb je al aan? :P

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Osiris
  • Niet online
Bockelaar schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:44:
en je schoentjes en 7mm heb je al aan? :P
Schoentjes prop ik in de vinnen (zaten ze al in in de koffer :P) en de 2,5 mm ;) gaat, euh, over m'n schouder ofzo denk ik, weet ik veel :+ Voor die 5 minuutjes zoals ik al zei :P

Zojuist overigens bij LDS de Mares 10LR gekauft. Ik vond de versie met "zoom" (van spot naar wide enzo) toch écht veels te bulkie en volgens knakkert van LDS is een wide lamp eigenlijk in de praktijk alleen voor fotografie/filmen en gebruik je voornamelijk de spot. Derhalve maar de spot-versie van de Mares 10-series gekocht :) Mooi handzaam degelijk dingetje.

[ Voor 34% gewijzigd door Osiris op 29-09-2022 19:06 ]

• Dartlink
Jup :) spot gebruik je om te communiceren. Een flood lamp kan je onderwater niet daarvoor gebruiken en is inderdaad eigenlijk enkel voor filmen.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:45:
Jup :) spot gebruik je om te communiceren. Een flood lamp kan je onderwater niet daarvoor gebruiken en is inderdaad eigenlijk enkel voor filmen.
Wat ik nog wel eens wil doen is flood gebruiken om de boel te verlichten (meestal de eerste van het team zodat niemand verblind wordt ;)) maar daarbij moet ik wel zeggen dat is nooit in open water want daar verblind het meer als dat het nut heeft. Communicatie is altijd spot.

Ik las hierboven trouwens dat je in Kroatie was Krinic ? en valt er nog wat te beleven ;) ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Dartlink
ShadowBumble schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:49:
[...]

Wat ik nog wel eens wil doen is flood gebruiken om de boel te verlichten (meestal de eerste van het team zodat niemand verblind wordt ;)) maar daarbij moet ik wel zeggen dat is nooit in open water want daar verblind het meer als dat het nut heeft. Communicatie is altijd spot.

Ik las hierboven trouwens dat je in Kroatie was Krinic ? en valt er nog wat te beleven ;) ?
Aan de oppervlakte bedoel je?

Haha jup. O.a. Met Rich. Maurizio is er niet, familie in Zagreb ofzo. We zijn zo ongeveer de laatste touristen hier :p

Morgen twee duiken op de Lina en Vis gepland. Zaterdag inpakken en zondag naar huis rijden :)

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:51:
[...]

Aan de oppervlakte bedoel je?
Nee Flood gebruik ik ook nog wel eens in een Cave of Mijn, zeker als eerste van het team geef je daarmee je hele team goed zicht. Uiteraard moet het water wel helder zijn als het troebel is of melkactig verliest het al snel zijn doel.
Dartlink schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:51:
[...]

Haha jup. O.a. Met Rich. Maurizio is er niet, familie in Zagreb ofzo. We zijn zo ongeveer de laatste touristen hier :p

Morgen twee duiken op de Lina en Vis gepland. Zaterdag inpakken en zondag naar huis rijden :)
Dat kan ik mij heel goed voorstellen seizoen is wel redelijk op zijn einde inderdaad. Bezig met een cursus of gewoon lekker duiken ? Geniet er nog even van in ieder geval beide schijnen erg mooie wrakken te zijn.

• Osiris
  • Niet online
ShadowBumble schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:55:
[...]

Nee Flood gebruik ik ook nog wel eens in een Cave of Mijn
Ik gaf ook nog 't voorbeeld van bijv. 't ruim van een wrak o.i.d., maar knakkert van LDS gaf aan dat je ook dan eigenlijk gewoon je spot gebruikt.

• Dartlink
ShadowBumble schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:55:
[...]

Nee Flood gebruik ik ook nog wel eens in een Cave of Mijn, zeker als eerste van het team geef je daarmee je hele team goed zicht. Uiteraard moet het water wel helder zijn als het troebel is of melkactig verliest het al snel zijn doel.

[...]
Ah zo, ja ik ben geen caver, dus daar heb ik geen idee van. Maar een flood in een cave kan ik me dan goed voorstellen :)
Dat kan ik mij heel goed voorstellen seizoen is wel redelijk op zijn einde inderdaad. Bezig met een cursus of gewoon lekker duiken ? Geniet er nog even van in ieder geval beide schijnen erg mooie wrakken te zijn.
T1 :) Ja echt super!

Rich gaat zaterdag naar huis en dan gaat Mario hier verder, ging nog wat T2 en T1 klassen doen ofzo dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:59:
[...]

T1 :) Ja echt super!

Rich gaat zaterdag naar huis en dan gaat Mario hier verder, ging nog wat T2 en T1 klassen doen ofzo dacht ik
Nice! Ben heel benieuwd volgende week naar je T1 report dan etc hoe je het had :+ voor nu geniet vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
M'n buddy heeft een hoger luchtverbruik dan ik. Hij zegt dat dat onder andere komt doordat hij een zwaardere automaat gebruikt dan ik, namelijk een (ongebalanceerde) Scubapro Mk2.
Zou dat inderdaad invloed kunnen hebben, of moet ie gewoon wat meer rust in z'n lijf krijgen? Hij is wat langer en zwaarder dan ik, maar wel vrij fit, dus dat zou niet veel uit moeten maken, schat ik.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 18:38
totalatool schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:07:
Hij zegt dat dat onder andere komt doordat hij een zwaardere automaat gebruikt dan ik, namelijk een (ongebalanceerde) Scubapro Mk2.
Welk soort automaat veranderd niets aan de hoeveelheid lucht die uit de fles afneemt. het kost hem hooguit wat meer moeite om de lucht eruit te krijgen waardoor hij zich meer moet inspannen. Maar ik geloof niet dat dit heel veel uit zal maken. uiteindelijk is het luchtverbruik niets anders dan
het aantal keer dat je per minuut inademt X de hoeveelheid lucht per ademteug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
AdrenalineFreak schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:12:
[...] het kost hem hooguit wat meer moeite om de lucht eruit te krijgen waardoor hij zich meer moet inspannen. Maar ik geloof niet dat dit heel veel uit zal maken.
Precies dit is denk ik zijn argument, en mijn gevoel zegt ook dat dat niet zoveel extra energie kost dat zijn luchtverbruik daardoor 30% hoger ligt.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
Als ik eind deze maand naar Curaçao ga, wil ik daar natuurlijk wat duiken. Maar ik bedacht me vandaag dat het eigenlijk ook wel leuk zou zijn om een paar techduiken te kunnen maken daar :) Als ik wat Google vind ik wel een paar duikcentra die dat aanbieden, maar ik vroeg me af of hier toevallig iemand ervaring heeft met techduiken op Curaçao, of misschien specifieke duikcentra kent die daarvoor aan te raden zijn.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
"tech" als in met je dubbelset, droogpak, DPV en andere zut op en neer zwemmen langs een koraalrif op 15meter diep? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Precies dit is denk ik zijn argument, en mijn gevoel zegt ook dat dat niet zoveel extra energie kost dat zijn luchtverbruik daardoor 30% hoger ligt.
Nee inderdaad, is vooral afschuiven lijkt het of niet eerlijk durven te zijn dat het spannend is (en blijft). Ik zeg ook altijd tegen iedereen dat men eerlijk moet kunnen zijn als men het spannend vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 10:25
Dartlink schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Nee inderdaad, is vooral afschuiven lijkt het of niet eerlijk durven te zijn dat het spannend is (en blijft). Ik zeg ook altijd tegen iedereen dat men eerlijk moet kunnen zijn als men het spannend vindt.
Hoog lucht verbruik komt ook vaak door een slechte trim. Negatieve buoyancy en dan constant omhoog moeten zwemmen om op diepte te blijven.

Of door te veel lood waardoor er te veel lucht in het trimvest moet

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Hoog lucht verbruik komt ook vaak door een slechte trim. Negatieve buoyancy en dan constant omhoog moeten zwemmen om op diepte te blijven.

Psies. En als je het lang genoeg doet krijg je ook nog wat fijn co2 opbouw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:14:
Hij gaf ook eerlijk toe dat hij diep duiken met een ongebalanceerde automaat spannend vond (na het doornemen van het SSI cursusmateriaal), en heeft dat volgens mij ook wel eens gezegd over nachtduiken.
Ik was van tevoren zelf eigenlijk ook best een klein beetje gespannen, maar merkte tijdens de duiken steeds dat ik eigenlijk relatief relaxed was en daar verbaasde ik me best een beetje over.
Nou denk ik dat mijn luchtverbruik nog steeds niet heel goed is, maar het was tijdens de diep- en nachttrainingen, inclusief oefeningen luchtdelen, dsmb oplaten en navigatie, al wel 25% beter dan bij mijn funduiken in Egypte dit voorjaar. Ik gok dat het bij hem ook een stuk beter zal zijn als hij straks, met deze ervaringen in zijn rugzak, gewoon relaxed gaat duiken in helder, blauw, warm water.
SnowDude schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:19:

Zijn trim is inderdaad nog niet briljant. Die van mij ook niet, maar denk wel iets beter. Ik merkte dat ook tijdens het samen opstijgen vanaf 33m diepte. De instructeur probeerde hem zelfs nog tegen te houden door aan zijn onderbeen (of vin?) te trekken toen hij te snel omhoog schoot.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
totalatool schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:29:
Zijn trim is inderdaad nog niet briljant. Die van mij ook niet, maar denk wel iets beter. Ik merkte dat ook tijdens het samen opstijgen vanaf 33m diepte. De instructeur probeerde hem zelfs nog tegen te houden door aan zijn onderbeen (of vin?) te trekken toen hij te snel omhoog schoot.
Ik denk dat het heel menselijk is om je omgeving de schuld te willen geven van dingen die misgaan. Maar uiteindelijk zal 'ie echt moeten leren dat de enige die verantwoordelijk is hijzelf is. Als de schuld ergens anders ligt, ga je jezelf ook nooit nieuwe dingen leren.

Je zou overgens een keer een enkele duik je regulators kunnen wisselen (als je dat wil), dat maakt het punt waarschijnlijk ook wel meteen duidelijk :)

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Hydra schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:57:
Je zou overgens een keer een enkele duik je regulators kunnen wisselen (als je dat wil), dat maakt het punt waarschijnlijk ook wel meteen duidelijk :)
Hmm, ja, maar dan zou ik het wel zo moeten regelen dat hij dat zelf voorstelt, want anders wordt het al snel zo'n "ik bewijs wel even dat ik beter ben dan jij"-actie. En nogmaals, ik zit zelf ook nog lang niet waar ik zou willen zitten, dus zo goed vind ik mezelf helemaal niet. :D

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 18:38
totalatool schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Hmm, ja, maar dan zou ik het wel zo moeten regelen dat hij dat zelf voorstelt,
Onder het motto van "zullen we eens ruilen om voor ons beide het verschil te ervaren tussen een gebalanceerde en niet gebalanceerde eerste trap......" O-)

dan kan je zelf ook oordelen of het eventueel een verschil kan maken.

ondanks alles blijf je altijd verschil houden tussen het luchtverbruik van mensen. als jij minder gebruikt heb je normaliter altijd meer reserve over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik krijg net de vraag vanuit het duikcentrum in Egypte doorgestuurd of we met standaard 12 liter (11,1 alu 80?) willen duiken, of met 15 liter voor een kleine meerprijs van €1,50 per duik. Die 15 liter is schat ik staal, of bestaat er ook een 15 liter aluminium?
Beide kan ik met nitrox laten vullen voor een meerprijs van €2, maar om de meerprijs een beetje binnen de perken te houden wil buddy misschien af en toe wisselen. Lijkt mij niet zo handig, gezien zijn/onze niet optimale buoyancy en het dan constant moeten aanpassen van lood als je steeds wisselt tussen alu en staal.
Zelf neig ik naar 15 liter nitrox, dan is lucht in elk geval niet snel meer mijn beperkende factor. Zien jullie redenen om gewoon bij 12 liter te blijven?

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Neem de 15L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
15 liter met nitrox :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Zal die 15 liter staal zijn? Duikcentrum had het over aluminium flessen, maar denk dat ze daar de "gewone" mee bedoelden?
Indien staal, dan overweeg ik toch weer of ik dan niet alsnog een aluminium backplate wil ipv staal. :+

Otoh, kennelijk is het toegestane gewicht van de ruimbagage 30kg, dus een stalen plaat kan ook makkelijk. Of ga ik dan zinken met een 15 liter stalen fles? :w

[ Voor 26% gewijzigd door totalatool op 07-10-2022 16:34 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
kun je op een Alu80 een uur duiken? Want dan heeft een 15L geen zin, kom je boven met 100 bar die je niet terug krijgt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik kom eerlijk gezegd altijd wel uit met een S80 en nitrox, als we uitgaan van een uur max.

Sowieso ben ik vrijwel nooit (meer) de beperkende factor :+

E.e.a. is wel afhankelijk van je duikprofiel of course, laatste tijd ben ik sowieso nooit echt meer in de buurt van de 0-tijd geweest. Als je wel scherp op je nultijden gaat duiken, dan zal 't ook voor mij wss wel een ander verhaal worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Osiris op 07-10-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Bockelaar schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:10:
kun je op een Alu80 een uur duiken? Want dan heeft een 15L geen zin, kom je boven met 100 bar die je niet terug krijgt :p
Nou, in mei haalde ik dat niet, toen was ik na 40 minuten wel klaar. Dat gaat straks beter zijn, maar of ik het uur haal?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
komt vanzelf. In warm water is het ook beter dan in koud, en ervaring helpt (net zoals de diepte), stroming helpt niet, tenzij je maar 1 kant op hoeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik ga gewoon beginnen met 15 liter nitrox, en dan zie ik vanzelf hoe m'n luchtverbruik is versus de no deco limieten.
Ik ben allang blij dat het een optie is (en dat m'n buddy die optie heeft ;) ).

[ Voor 25% gewijzigd door totalatool op 07-10-2022 18:44 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
heb je een nitrox certificaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dat neem ik wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Haha, zeker!

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Grr, mijn bij Sublub voor een mooie prijs bestelde Scubapro Everflex 5/4mm blijkt na bijna drie weken wachten alsnog niet leverbaar. Ze stellen als alternatief een Everflex 5/4mm voor 8)7 die €150 meer kost en exact dezelfde omschrijving heeft. Ja :w.
Ondertussen is de Scubapro Definition 5mm in die paar weken wachten ook zo'n €50 duurder geworden, dus ik voel me een beetje genaaid.

Jullie nog suggesties voor een goed pak? Ik zag ergens een goede prijs voor een Fourth Element Proteus, maar kan daar maar weinig over vinden.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
natpak? Ik ben erg blij met mijn Bare s-flex (heb de 7 en 3 mm) maar denk dat als ik nu voor een nieuwe zou gaan ik in de richting van de Bare Reactive zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Yup, natpak.

Ik meende ergens gehoord of gelezen te hebben dat die Bare pakken niet specifiek voor duiken zijn en dus minder bestand zijn tegen compressie?

[ Voor 85% gewijzigd door totalatool op 09-10-2022 19:45 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT
  • Laatst online: 10-10 13:01

AntonT

One Ton!

Wormaap schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:49:
Als ik eind deze maand naar Curaçao ga, wil ik daar natuurlijk wat duiken. Maar ik bedacht me vandaag dat het eigenlijk ook wel leuk zou zijn om een paar techduiken te kunnen maken daar :) Als ik wat Google vind ik wel een paar duikcentra die dat aanbieden, maar ik vroeg me af of hier toevallig iemand ervaring heeft met techduiken op Curaçao, of misschien specifieke duikcentra kent die daarvoor aan te raden zijn.
Ik geloof dat Goby divers wel wat meer tech oriented is en/of tech courses aanbiedt. Zelf geen ervaring mee, afgezien van dat ik daar 1x lucht heb gehaald.

Ik doe 100% recreatief, dus zelf geen ervaring met tech.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Zo! In ieder geval m'n Nitrox certificering binnen. Voor m'n AOW moet ik helaas nog 1 duik doen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Nu het lanzaam kouder wordt toch maar eens gaan kijken voor een setje Kubi's

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Hydra schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:13:
Zo! In ieder geval m'n Nitrox certificering binnen. Voor m'n AOW moet ik helaas nog 1 duik doen.

***members only***
Afbreken als je je niet comfortabel of zeker voelt is het beste wat je kan doen (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:27:
Nu het lanzaam kouder wordt toch maar eens gaan kijken voor een setje Kubi's
Switchen naar drooghandschoenen was echt het beste idee van dit jaar (na het switchen naar een droogpak :P). Veel comfortabeler onder water, makkelijker aan te passen op de temperatuur (dikke of dunne onderhandschoenen) en veel minder gedoe met aantrekken.

A+ would recommend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Gefeliciteerd! Een hele goede om te hebben volgens mij. Ik ga over een paar weken met een club van 18 mensen naar Marsa Alam, en voor zover ik kan zien heeft vrijwel iedereen een nitroxcertificering en gaat met nitrox duiken. Degene die hem nog niet heeft gaat het alsnog even doen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink

***members only***
Goed gedaan!

Die ene duik is vast snel te regelen toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Thanks. Die feedback kreeg ik gelukkig ook. Alleen jammer dat het zo ver heeft moeten komen, ook omdat ze naderhand zelf inzagen dat het zo niet werkte.
Die ene duik is vast snel te regelen toch? :)
Vast wel. Heb ik ook wat meer tijd m'n knopen te oefenen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thyraon
Het duurt nog even maar er komt een (onderwater-)docu aan over de Noordzee!

[ Voor 4% gewijzigd door Thyraon op 12-10-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
leuke trailer, hoop dat ze het rond krijgen. Zag wel veel beelden die niet perse noordzee waren, maar meer leken op Grevelingen en Oosterschelde, mja ze zagen er wel mooi uit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 23:23

Pinobigbird

doesn't share food!

Duikinstructeur komt om bij ongeluk in zwembad Amstelveen
Een ongeluk in een zwembad in Amstelveen heeft het leven gekost aan een duikinstructeur. Mogelijk is een duikfles ontploft.

Het ongeluk gebeurde vanochtend in zwembad De Meerkamp waar het slachtoffer, een man uit Amsterdam, duikles gaf. Na het ongeluk werd de man zwaargewond naar een ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij.

Wat er precies gebeurd is in het zwembad, is nog niet duidelijk. Het zwembad blijft voor de rest van de dag gesloten. De arbeidsinspectie doet onderzoek naar de toedracht.
Duikfles ontploft? Damn. Hoe dan.
Wat een akelig ongeluk :|

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10 13:09
Ja, wat erg.
Ik las er vanmorgen al wat over op Reddit: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Pinobigbird schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Duikfles ontploft? Damn. Hoe dan.
Wat een akelig ongeluk :|
Zonder enig idee te hebben van de toedracht, klinkt 'duikfles ontploft' onwaarschijnlijk. Een kraan die op de e.o.a. manier faalt is voor veel mensen natuurlijk een 'ontplofte fles', en een stuk waarschijnlijker.

Either way, natuurlijk ontzettend ruk dat iemand op zo'n manier overlijdt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Gaat inderdaad lekker... Eerst Frankrijk en nu dit.

Ik zou ook haast de kraan vermoeden, aannames zijn gevaarlijk, maar wellicht G3/4 op een M25x2 fles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Over Frankrijk (Emergence du Ressel) las ik dat de man z'n isolator dicht had zitten en klaarblijkelijk z'n checks van tevoren niet goed had gedaan, noch tijdens de duik z'n manometer goed genoeg in de gaten heeft gehouden. Toen ie zonder lucht kwam te zitten is ie geswitched naar een stage met een veel te hoog zuurstofpercentage, die hij helemaal niet bij zich had moeten hebben. Z'n buddy zwom te ver van hem vandaan om hem lucht te kunnen geven en was te laat toen hij bij hem was.
Nogmaals, dit heb ik via via horen zeggen.

LEGO te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 23:23

Pinobigbird

doesn't share food!

Dan wat leuker nieuws. Tijdens mijn vakantie in Marsa Alam in Egypte heb ik zes duiken gedaan en gesnorkeld. Ik heb heel wat nieuwe ontmoetingen die ik op m'n lijstje kan bijschrijven.

Het mooiste was wel dat een groepje spinner dolphins (langsnuitdolfijnen) een bezoekje kwam brengen in de baai / housereef van het resort. Dus snorkel, masker en vinnen pakken en hup het water in. Het was een groepje van 5 dolfijnen die speels tussen snorkelaars bleven zwemmen. En zo kwamen ze ook echt rakelings langs mij. Wat een toffe ervaring om zo wilde dolfijnen onder water te kunnen zien :D Na een halfuurtje vertrokken ze weer.

Verder tijdens het duiken ook nog deze voor het eerst gezien:
Whitetip reef shark
Green turtle (soepschildpad)
Clownfish
Scorpion fish
Giant moray, van kop tot staart gezien

Ik heb nu 24 duiken gelogd en dat smaakt naar meer :9. In november alweer naar Curaçao dus daar wil ik er ook weer een stuk of 4 doen.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Heel gaaf @Pinobigbird. Ik ben over vier weken een week op duikvakantie in Marsa Alam. Kan niet wachten!

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Hier vandaag met @Fl4pp13 en nog een vriend de wrakjes op ~20 meter diep ten westen van de instap op Zandeiland 4 bezocht. Lekker relaxt rondgepoeld en uiteindelijk na 81 minuten weer ons hoofd boven water gestoken :) Boven de thermocline was het zicht niet geweldig, maar op diepte was het heel aardig. En stiekem nog behoorlijk druk voor zo laat in het seizoen!

En nu set ombouwen en inpakken om donderdag naar Curaçao te vliegen :9 Ik heb twee duiken met een tech-gids geboekt, een 'nog even bespreken wat precies' met de school waar ik m'n OW heb gehaald en voor de rest gewoon lekker op het rif hangen met de duikende familieleden die mee gaan. Het is geen specifieke duikvakantie, dus we zien wel hoeveel dat wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Veel Curaçao-bezoekers hiero, ik vlieg 1 november :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• totalatool
Nou, hehe, de kogel is door de kerk. :o Ik ben de halve avond m'n spullen en tassen aan het wegen geweest en kwam tot de conclusie dat een stalen backplate net moet lukken in de ruimbagage (die kennelijk toch max 20kg is en niet 30kg, wat ik eerder had doorgekregen).

Ik had deze week wat verkocht uit een andere hobby, en was wel een beetje heel erg klaar met wikken en wegen. Ik heb daarom zojuist een Xdeep Zen met stalen backplate besteld. Wel de versie met "Deluxe" harnas, omdat ik voorlopig niet verwacht tech/GUE fundies te gaan duiken en dit mij als beginnend bp/w duiker iets praktischer leek. Als ik dat later alsnog wil vervangen voor standaard webbing dan kost me dat ook de wereld niet.

Dank aan iedereen die heeft meegedacht en advies heeft gegeven. Ik ben erg benieuwd hoe het over een paar weken gaat bevallen, want het lijkt erop dat ik de waterdoop ga doen in Marsa Alam. Hopelijk zen. :9

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
Dartlink schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:02:
Gaat inderdaad lekker... Eerst Frankrijk en nu dit.

Ik zou ook haast de kraan vermoeden, aannames zijn gevaarlijk, maar wellicht G3/4 op een M25x2 fles?
Aannames zijn inderdaad gevaarlijk en een G3/4 op een M25x2 fles impliceerd dat de fles niet is gekeurd want dat is afkeur, en ook de reden dat het draad type zowel op de fles als de kraan moet staan.

Maar laten we eerst maar eens even de onderzoeken afwachten, ook wat betreft dat ongeluk in Frankrijk.

Feit blijft wel dat 99% van de duik ongelukken veroorzaakt worden door een gebrekkige voorbereiding of door gebrekkig onderhoud. De meeste problemen onderwater zijn op te lossen.

Het mantra "Plan your dive and dive your plan" en een goede buddy check blijven basis regels waar je gewoon niet vanaf moet wijken, ook al is het je 1000e duik in Vinkeveen en ga je maar een half uurtje naar 10 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
SnowDude schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Aannames zijn inderdaad gevaarlijk en een G3/4 op een M25x2 fles impliceerd dat de fles niet is gekeurd want dat is afkeur, en ook de reden dat het draad type zowel op de fles als de kraan moet staan.
Da's natuurlijk wel onder de aanname dat er daadwerkelijk een visuele inspectie wordt uitgevoerd. Als alleen de 5-jaarlijkse hydro wordt gedaan kijkt er nooit iemand daadwerkelijk naar de kraan. En gezien dat de enige is die wettelijk verplicht is zou ik geen euro willen betalen voor iedereen die alleen die laat uitvoeren.
Mismatch van kraan en fles was ook mijn eerste gedachte, maar dat is vooral omdat dat natuurlijk een (helaas) veelvoorkomend gebeuren is. Er is nog helemaal niets bekend en speculatie over dit soort dingen is zelden nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
SnowDude schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Jij maakt hier de aanname dat de combinatie wordt gekeurd, dat is meestal niet zo. Meestal wordt bij een keuring alleen de fles zonder kraan na de keuringsinstantie opgestuurd.

Maar zonder een oorzaak te kennen is het allemaal speculatie wat er gebeurd is in Amstelveen.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 17-10-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
leonbong schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Jij maakt hier de aanname dat de combinatie wordt gekeurd, dat is meestal niet zo. Meestal wordt bij een keuring alleen de fles zonder kraan na de keuringsinstantie opgestuurd.

Maar zonder een oorzaak te kennen is het allemaal speculatie wat er gebeurd is in Amstelveen.
De fleskeuring is meer dan de hydrostatische test. De fleskeuring bevat ook het inspectereen van het schroefdraad van zowel fles en kraan.
Ik ken best veel duikers, maar ik ken niemand die zelf zijn kraan er afhaald voordat hij hem wegbrengt voor een service beurt. Dat het service punt de hydrostatische test uitbesteed zou dus geen impact mogen hebben op de controle van het schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:00:
[...]

De fleskeuring is meer dan de hydrostatische test. De fleskeuring bevat ook het inspectereen van het schroefdraad van zowel fles en kraan.
Ik ken best veel duikers, maar ik ken niemand die zelf zijn kraan er afhaald voordat hij hem wegbrengt voor een service beurt. Dat het service punt de hydrostatische test uitbesteed zou dus geen impact mogen hebben op de controle van het schroefdraad.
Kraan onderhoud en controle is extra dus hoeft niet per se, de controle is puur op de fles zelf (met inderdaad schroefdraad).

Ik haal altijd mijn kraan eraf voor ik hem inleveren, puur om de reden dat ik het onderhoud dat bij het stoomwezen niet goed vind van de kraan, kraanonderhoud laat ik doen door een andere partij dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 10-10 10:18
Wormaap schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

Zonder enig idee te hebben van de toedracht, klinkt 'duikfles ontploft' onwaarschijnlijk. Een kraan die op de e.o.a. manier faalt is voor veel mensen natuurlijk een 'ontplofte fles', en een stuk waarschijnlijker.

Either way, natuurlijk ontzettend ruk dat iemand op zo'n manier overlijdt :-(
Onwaarschijnlijk, maar niet ongekend. Zelf een aantal jaren gekeden mogen meemaken (op een afstandje dan, we hoorden de knal vanaf de boot).
Dat was weliswaar een aluminium fles met - blijkt achteraf - een productiefout. Die hele serie is door de fabrikant teruggeroepen.
Staal is wel sterker dan aluminium, maar een productiefout kan nog steeds.
De fles zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAZ6cEIJxqhHPAcdAxJ19Qo5JAg=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/z8wGq6u8q8ZH5gXk3a80DOHn.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
SnowDude schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:00:
[...]

Een keuringstempel op een cilinder is alleen een verklaring over de cilinder.

De grote keuringsdiensten nemen niet eens cilinders met kraan aanwezig in ontvangst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:23
Na een hele lange pauze ben ik dit jaar ook weer actief gaan duiken. Ik heb toen ik 16 was mijn Padi OW gehaald in Egypte en pas 5 jaar daarna weer voor het eerst gedoken in Australië. Dat was een slechte ervaring (ze doen het vooral voor het geld daar maar veiligheid is vrij ondergeschikt) wat een hele aparte post waard is. Daardoor ruim 10 jaar niet meer gedoken maar omdat ik dit jaar een heel jaar aan het reizen was en veel landen zou bezoeken met goede plekken om te duiken, nu wel weer flink begonnen.

Ik ben tot nu toe wel echt een mooi-weer / warm-water duiker maar als ik dit topic lees moet ik het toch eigenlijk ook een keer in Nederland gaan proberen!

Samenvatting van wat ervaringen dit jaar terwijl ik op wereldreis ben (misschien heeft iemand er wat aan):

Mexico - Cozumel Hier weer begonnen met duiken. PADI ReActive program gedaan met online theorie herhaling en een halve dag refresher. Daarna op aanraden van duikschool meteen Advanced Open Water. Dat was misschien een beetje vroeg omdat ik merkte dat ik nog niet helemaal comfortabel was onder water en mijn air consumption niet zo geweldig was vergeleken met mijn dive buddy die ook de cursus deed. Wel prachtige plek om te duiken met vooral goede drift dives en goede visibility. Had eerst overwogen om ook in Yucatan nog cenote diving te doen wat met OW of AOW kan maar daar voelde ik me echt nog te onervaren voor op dat moment.

Belize - Caye Caulker Mijn eerste fun dives. Wat duurder (160 dollar voor 2 duiken) en allesbehalve professioneel. Dit is ook een hele aparte post waard (laat maar weten bij interesse) maar kan het niet aanraden. Ik was van te voren een beetje bezorgd over mijn eigen competentie (eerste fun dives) maar na een paar anderen hard te zien stuntelen, bijna door hun lucht heen te zien gaan (voor het eerst kijken terwijl ze nog maar 300 psi (± 20-25 bar) hebben) en een dive master die vooral niet voor veiligheid gaat, gaf dat mij toch wel wat meer confidence in mijn eigen skills. Kan het alleen niet aanraden tenzij je meer ervaren bent. Ze gaan echt vrij belabberd om met veiligheid. Wel de mooie ervaring om veel nurse sharks om je heen te hebben tijdens het duiken!
Duikscholen hier boden ook Blue Hole trips aan, zelfs als je net Advanced Open Water hebt met nauwelijks extra ervaring. Lijkt me erg gaaf om een keer te doen maar het leek me echt niet verstandig om met mijn beperkte ervaring naar 40 meter te gaan (bij AOW maar tot 26 m gegaan) terwijl er een gat van een paar honderd meter onder je zit. Daarom dit niet gedaan.

Honduras - Utila Staat bekend als eiland om goedkoop te duiken (10 dives voor 350 dollar inclusief accommodatie). Ik was een beetje bezorgd over de veiligheid vanwege de lage prijs maar alles was heel professioneel en helemaal volgens het boekje. Gedoken bij Utila Dive Center wat een grote duikschool was (4 boten voor zo’n 15 personen elk) maar erg professioneel. Ze doen veel Dive Master cursussen maar ook TEC diving en nog veel meer. Hier 10 duiken gedaan en pas echt goed ervaring opgedaan en mijn air consumption naar een gemiddeld niveau gekregen waardoor ik me sindsdien veel comfortabeler voel onder water. Qua marine life en koraal is het prima maar zijn er betere plekken. Eiland zelf stelde me iets teleur (behalve duiken weinig te doen).

Nicaragua - Little Corn Island: Niet makkelijk om te komen (vliegtuig + boot) maar beviel uitstekend! Klein eiland (zo’n 1000 inwoners) met 2 dive centers, maar een stuk of 6 restaurants en geen gemotoriseerd verkeer. Bij Dolphin Dive gedoken, was van plan om 4 duiken te doen maar beviel zo goed dat ik mijn vlucht heb verzet en 9 duiken heb gedaan, inclusief 2 night dives. Goedkoop (35 dollar per dive) maar heel professioneel en tegelijk heel casual. Alle dive sites zijn op 5-10 minuten varen en na iedere duik komen ze terug op land. Makkelijk om last minute te besluiten om toch nog mee te gaan op een extra duik. Goede visibility en meeste sites zijn 10-15 meter dus veel lange duiken van 50-60 minuten. Aanrader!

Panama - Bocas del Toro: 2 duiken gedaan hier. Wat duurder (110 dollar voor 2 duiken) maar luxere service. Qua marine life vergelijkbaar met Nicaragua (veel sting en eagle rays) maar met kleurrijker koraal (alsof iemand met emmers gele verf heeft rondgestrooid).

Galapagos: Inmiddels zo’n 30-35 duiken ervaring rijker vond ik me nu wel klaar om hiervoor te gaan. Was wel weer echt nerveus omdat het mijn eerste keer duiken in kouder water was (19 graden ipv de 29-30 die ik gewend was) en dus met een 7 mm wetsuit met hood, boots en gloves in plaats van een 3 mm shortie. Eerst een 2-dive trip naar Floreana gedaan. 2 uur op een boot (3 x 200 hp op volle snelheid) op redelijk ruige zee dus flink stuiteren. Minder koraal dan de Caribbean maar enorme schildpadden, white tipped reef sharks, veel eagle rays en sting rays, sea lions (die komen spelen) en de vrij zeldzame Galapagos red-lipped batfish (lijkt te lopen over de zeebodem) gezien! Dag erna naar Gordon Rock geweest. Voor deze site is minimum 25 duiken ervaring nodig. Dive Master bij Floreana zei dat mijn buoyancy en air consumption prima was en dat ik er klaar voor was dus besloten het te doen. Anderhalf uur op de boot weer maar de stroming viel mee (deze site is er vrij berucht om). Op de eerste duik niet heel veel gezien (wel paar enorme schildpadden) maar op de tweede duik twee enorme groepen hammerhead sharks waar deze plek om bekend staat.

Indonesië - Gili Islands : Ik wilde weer wat meer leren dus hier eerst een Nitrox cursus gedaan. Veel dive sites hier zijn op 20-30 meter dus je hebt er ook echt wat aan met meer no decompression time. Daarna een deep dive cursus gedaan voor het geval ik ooit weer op een plek ben als de Blue Hole bij Belize. Erg goede duikschool (Gili Air Divers) en instructeur. Twee keer tot 34 meter gegaan (wel weer op air) met een 15 liter tank voor extra safety en een drop tank onder de boot. Omdat er ook op minder diepte nog veel te zien is waren het toch 2 duiken van bijna een uur. Diep begonnen en langzaam omhoog gegaan via het rif, daarbij de no decompression time rond de 5 minuten houdend, en het tweede half uur eigenlijk de hele tijd rond de 5-7 meter gezeten op een mooi ondiep stuk rif. De instructor heeft me ook nog laten oefenen met de SMB oplaten (moeilijker dan het lijkt) en met een negative entry vanaf de boot.
Had lage verwachtingen van duiken bij de Gili Islands maar was geweldig! Goede visibility, warm water, heel veel marine life en het koraal was ook in goede staat (in tegenstelling tot sommige berichten op internet). Heel veel schildpadden gezien maar ook white tipped reef sharks, enorme puffer fish en nog veel meer. Nachtduik was ook de moeite waard.

Het is een lange post geworden maar al met al ben ik blij het duiken weer opgepakt te hebben en zit ik inmiddels op de 44 duiken! In de komende maand (voordat ik weer naar huis ga) staat nog duiken bij Komodo National Park op de planning en in Thailand (iemand nog tips voor wat mooie plekken zijn?). Wil het volgend jaar ook in Nederland een keer proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Heel gaaf @MysticMan! Leuk om te lezen. Wat een toffe locaties ook. En Komodo moet ook geweldig zijn!

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
MysticMan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:23:
(…) en in Thailand (iemand nog tips voor wat mooie plekken zijn?).
Sla vooral Koh Tao (hét "duikwalhalla") over als je voor mooi koraal gaat. Voor zover ik heb kunnen zien in mijn anderhalve week daar was 't of allemaal kapot gedoken, saai of alleen maar anemonen. Voor mij niet zo erg, want ik heb m'n wreck en deep speciality gedaan, waarvoor het dan wél weer prima toeven was! De "HTMS Sattakut" ligt echt ideaal om wrakduiken te leren! Speciaal neergelaten en geprepareerd voor de duikers.

De overige anderhalve week ben ik naar Ko Lanta geweest, wat dan wél weer prachtig duiken was (afhankelijk van de duikstek of course). Vooral Hin Daeng en Hin Muang waren práchtig. Wel veel stroming. En je kunt er praktisch gezien alleen heen met een speedboat, want het ligt niet echt in de buurt. Tip: ze zeggen dat je kunt ontbijten op de speedboat, maar eet vooral van te voren zelf ook wat in je hotel, want het stelde niets voor :X

Wel interessant om te zien dat de duiktoko waar ik toen mee gedoken heb niet (meer?) op Google Maps staat.. Even m'n mail induiken :+

edit:
Extra-gratis tip: mocht je je nitrox-certificaat nog niet hebben, doe dat dan meteen even bij je deep+wreck, dan krijg je korting :P

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 17-10-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticMan
totalatool schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:31:
Heel gaaf @MysticMan! Leuk om te lezen. Wat een toffe locaties ook. En Komodo moet ook geweldig zijn!
Thanks! Ja ben erg benieuwd naar Komodo! Stroming kan wat sterk zijn daar en het is niet echt voor beginners maar daarom voel ik me nu na de afgelopen dagen op Gili me er wel klaar voor. De instructeur op Gili zei dat bij Komodo bij sterke stroming ze een negative entry doen (backwards roll vanaf boot met een lege BCD waarbij je meteen begint aan de afdaling) dus liet me dat al meteen oefenen. Ben van plan er zo’n 6 tot 9 duiken te doen dus ben benieuwd! Had begin dit jaar echt niet gedacht dat ik in een jaar tijd zo’n 50 duiken zou gaan doen maar heb de smaak nu te pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
Osiris schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Sla vooral Koh Tao (hét "duikwalhalla") over als je voor mooi koraal gaat. Voor zover ik heb kunnen zien in mijn anderhalve week daar was 't of allemaal kapot gedoken, saai of alleen maar anemonen. Voor mij niet zo erg, want ik heb m'n wreck en deep speciality gedaan, waarvoor het dan wél weer prima toeven was! De "HTMS Sattakut" ligt echt ideaal om wrakduiken te leren! Speciaal neergelaten en geprepareerd voor de duikers.

De overige anderhalve week ben ik naar Ko Lanta geweest, wat dan wél weer prachtig duiken was (afhankelijk van de duikstek of course). Vooral Hin Daeng en Hin Muang waren práchtig. Wel veel stroming. En je kunt er praktisch gezien alleen heen met een speedboat, want het ligt niet echt in de buurt. Tip: ze zeggen dat je kunt ontbijten op de speedboat, maar eet vooral van te voren zelf ook wat in je hotel, want het stelde niets voor :X

Wel interessant om te zien dat de duiktoko waar ik toen mee gedoken heb niet (meer?) op Google Maps staat.. Even m'n mail induiken :+
Dank je! Had eerst ook Koh Tao in gedachten maar de duikinstructeur op Gili Air zei ook al dat het tegenwoordig enorm tegenvalt, tenzij je een cursus wilt doen. Ko Lanta en Ko Phi Phi had ik al in gedachten dus ga daar verder naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
MysticMan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Dank je! Had eerst ook Koh Tao in gedachten maar de duikinstructeur op Gili Air zei ook al dat het tegenwoordig enorm tegenvalt, tenzij je een cursus wilt doen. Ko Lanta en Ko Phi Phi had ik al in gedachten dus ga daar verder naar kijken!
Gevonden! Ik zat in 't resort SriLanta en daar vlák in de buurt, op loopafstand via 't strand, zat Anti Gravity Divers. Je kunt niet dagelijks naar Hin Daeng/Hin Muang en ze gaan dan samen met een collega-duiktoko. Weet niet precies met wie ze samenwerkten, maar ze zaten meer zuidelijker op Ko Lanta, stukje rijden in de pickup, op het terrein van "Pimalai Resort and Spa".

Ko Phi Phi ging Anti Gravity ook heen met hun eigen boot. Ben zelf niet naar nog een ander eiland geweest, gewoon vanaf Ko Lanta gedaan :)

edit:
Overigens wel schokkend hoe die site al 2 jaar niet meer geupdate is lijkt 't.. Nou ja, ze betalen blijkbaar de hosting-kosten nog, dus ze zullen nog wel bestaan :+

edit:
Zie overigens ook dat ze Ko Phi Phi niet hebben opgenomen op hun dive trips-pagina. Maar ik ben er toch echt geweest :+

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 17-10-2022 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
https://www.nlarbeidsinsp...swaarschuwing-duikflessen
Op zondag 16 oktober 2022 heeft zich een ongeval voorgedaan waarbij een duikinstructeur om het leven is gekomen.

Tijdens een introductieduik is – naar nu bekend is – de kraan losgekomen van de duikfles en heeft deze de duikinstructeur dodelijk getroffen; er was een duikfles gebruikt met binnenschroefdraad G3/4, die voorzien was van een kraan met buitenschroefdraad M25x2.
Was dus toch een verkeerde kraan.

Laat dit absoluut een les zijn voor iedereen die zelf zijn kranen demonteert voor de keuring:

CHECK HET SCHROEFDRAAD

En als je niet weet hoe, laat een specialist het doen

[ Voor 18% gewijzigd door SnowDude op 20-10-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:17:

[...]

Laat dit absoluut een les zijn voor iedereen die zelf zijn kranen demonteert voor de keuring:

CHECK HET SCHROEFDRAAD

Meh, dus toch :(

In het verlengde ervan, als je een H-kraan hebt, zorg dan dat de extensie ook goed vast is gedraaid. Begin van het jaar is er eentje bij ons in het duikcentrum los geraakt en gaan tollen. Heb de littekens nog op mijn hand staan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:34

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ergens een beetje wat ik has verwacht, uiteindelijk (gelukkig) een menselijke fout en geen materiaalfout. Het is natuurlijk erg erg wat er gebeurt is, maar dit hierop is makkelijk te controleren. Ik zou me er toch minder goed bij voelen als de fles/kraan zelf uit elkaar klapt terwijl dat wel bij elkaar past/enkel het onderdeel zelf en niet de verbinding is.

Voor mijn gemoedstoestand toch maar even de flessen bekeken, beide M25x2 en eentje heeft een M25x2 kraan, op de andere kraan staat niets. Hoe moet ik er zeker van zijn dat dat ook de juiste is? De kraan zat er bij de laatste keuring gewoon op, dus ik zou verwachten dat ik het anders wel gehoord zou hebben, maar toch...

Ook omdat ik dus lees dat ze bij Lucas er streng op zijn, dan kan ik mijn fles daar dus niet vullen, lijkt het. En terecht, daar niet van.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dartlink
Je kan het testen door de fles leeg te laten lopen. En dan het kraan schroefdraad tegen een INT-insert houden of een adem automaat (zelfde spoed)

Past het goed, dan is het een g3/4. Past het niet is het M25x2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYsZYhq_wyLWRfX1kcGKvaq14lA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0YABgs3UKz1phNlXiBpjyiB.jpg?f=fotoalbum_large
G3/4 kraan dus her schroefdraad past in elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QovXp1YYIexJ38Y5pJB_xlaTBKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiT0r5PNJWFS6mSi16E9ZAm4.jpg?f=fotoalbum_large
M25x2 dus past net niet en je ziet hier ruimte tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

SnowDude schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:17:

[...]

CHECK HET SCHROEFDRAAD

Eigenlijk ook een oproep zou het moeten zijn aan de duikwereld. Standaarden zijn goud waard - en daar is een ook een space shuttle aan verknald letterlijk.
Dat er nog steeds twee soorten schroefdraad geproduceerd en verkocht mogen worden is gewoon afwachten tot de volgende dode. Kan 3 dagen, weken, maanden of jaren zijn maar het onderliggende probleem wordt zo niet weggenomen.

Het is niet dat die flessen en kranen 30 jaar meegaan dus op zich zou het snel uit te faseren moeten zijn lijkt me.

edit: ik heb in dat bad en wellicht met die instructeur 3 jaar geleden een prof check gedaan. Ben geen actieve duiker maar dit verhaal raakt me wel

edit 2 : // https://www.nhnieuws.nl/n...pectie-waarschuwt-duikers

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 21-10-2022 00:34 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 08:24
Godsamme. Ik ben hier professioneel lurker, duik niet meer met ow (maar word dan wel weer vrolijk dat iemand het oppakt), maar baal toch wel dat iemand overlijdt door materiaal.

En precies: duiken is in de basis een veilige sport, maar het is jammer dat iemand overlijd door verschillend schroefdraad.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
franssie schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:23:
[...]

Eigenlijk ook een oproep zou het moeten zijn aan de duikwereld. Standaarden zijn goud waard - en daar is een ook een space shuttle aan verknald letterlijk.
Dat er nog steeds twee soorten schroefdraad geproduceerd en verkocht mogen worden is gewoon afwachten tot de volgende dode. Kan 3 dagen, weken, maanden of jaren zijn maar het onderliggende probleem wordt zo niet weggenomen.

Het is niet dat die flessen en kranen 30 jaar meegaan dus op zich zou het snel uit te faseren moeten zijn lijkt me.

edit: ik heb in dat bad en wellicht met die instructeur 3 jaar geleden een prof check gedaan. Ben geen actieve duiker maar dit verhaal raakt me wel
Voor zover mij bekend wordt G3/4 niet meer en masse geproduceerd voor de duikwereld. Een jaar of tien/vijftien geleden is zo'n beetje M25x2 de standaard geworden. En flessen kunnen natuurlijk makkelijk ouder zijn dan dat.

Probleem zit er vooral bij hobbyisten (en ik zeg absoluut niet dat dat hier is gebeurt) die hier totaal geen kennis van hebben. Fles zonder kraan inleveren, en dan thuis nog even vast erop draaien, potentieel nog even met hefboompje "omdat het zo moeilijk erop draait".

Ik lees nu ook dat artikel van de NOS waar Lucas in word benoemd. Nou ik heb bij hen nog nooit controle gehad, maar wel goed dat ze het zouden doen. Bij ons is het ook weer het verzoek gedaan om er goed op te letten bij "vreemde" flessen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dartlink op 21-10-2022 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

Dartlink schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:35:
[...]

Voor zover mij bekend wordt G3/4 niet meer en masse geproduceerd voor de duikwereld. Een jaar of tien/vijftien geleden is zo'n beetje M25x2 de standaard geworden. En flessen kunnen natuurlijk makkelijk ouder zijn dan dat.

Probleem zit er vooral bij hobbyisten (en ik zeg absoluut niet dat dat hier is gebeurt) die hier totaal geen kennis van hebben. Fles zonder kraan inleveren, en dan thuis nog even vast erop draaien, potentieel nog even met hefboompje "omdat het zo moeilijk erop draait".
Er zijn twee veiligheidsgaten in dit verhaal:
1) verschik in schroefdraad (twee standaarden)
2) kraan niet meenemen in keuring

Ik wacht het uiteindelijke rapport van de onderzoeksraad nog af maar verwacht niet dat dat veel zal afwijken van deze twee simpele, vermijdbare en verwijtbare punten. Als PADI (* en alle andere opleidingen en duikscholen) en het stoomwezen deze overnemen in NL en later ook internationaal weten te voorkomen dan kunnen dit soort stomme maar logisch voorkomende ongelukken verminderd worden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
franssie schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:41:
[...]

Er zijn twee veiligheidsgaten in dit verhaal:
1) verschik in schroefdraad (twee standaarden)
2) kraan niet meenemen in keuring

Ik wacht het uiteindelijke rapport van de onderzoeksraad nog af maar verwacht niet dat dat veel zal afwijken van deze twee simpele, vermijdbare en verwijtbare punten. Als PADI (* en alle andere opleidingen en duikscholen) en het stoomwezen deze overnemen in NL en later ook internationaal weten te voorkomen dan kunnen dit soort stomme maar logisch voorkomende ongelukken verminderd worden.
Op zich zie ik hierin geen veiligheids gat, zolang zowel de kraan als fles schroefdraad maar matchen en het in beide is gestampt/gegraveerd.

Een kraan meenemen kan, maar wie houdt een hobbyist tegen om na de keuring alsnog zelf de kraan te vervangen "omdat deze kapot is gevallen" bijvoorbeeld. En per ongeluk het verkeerde schroefdraad te bestellen omdat deze er geen weet van heeft? Dan komt zoiets pas bij de volgende keuring aan het licht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
franssie schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:23:
[...]

edit 2 : // https://www.nhnieuws.nl/n...pectie-waarschuwt-duikers
Flessen die verkocht worden in de EU moeten sinds 1996 zijn voorzien van m25 draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dartlink schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:25:
[...]

Een kraan meenemen kan, maar wie houdt een hobbyist tegen om na de keuring alsnog zelf de kraan te vervangen "omdat deze kapot is gevallen" bijvoorbeeld. En per ongeluk het verkeerde schroefdraad te bestellen omdat deze er geen weet van heeft? Dan komt zoiets pas bij de volgende keuring aan het licht.
Dit soort hobbyisten die er niet genoeg verstand van hebben zouden met hun klauwen van een fles af moeten blijven. Ze staan ook naast jou en mij bij de duik stek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

Dit soort hobbyisten die er niet genoeg verstand van hebben zouden met hun klauwen van een fles af moeten blijven. Ze staan ook naast jou en mij bij de duik stek.
Helemaal mee eens!

Zoals ik gister ook zei, ik heb de littekens nog op m'n handen staan door één zo'n hobbyist :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Helaas is in het verleden gebleken dat ook veel duikshops fouten maken mbt cilinders en de bijbehorende kranen.
Zeker bij conische schroefdraden is het een drama, daar weten weinig mensen de verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Nu toch écht wel aan het aftellen: 7 november gaan we voor de eerste échte tropische duikvakantie in Bali.

Lotus Bungalows – Gangga Divers en Karang Divers – Pondok Sari , 18 duiken gepland so far.

Heb nog snel een 2/3 mm everflex tweedehands wetsuit op de kop getikt, ging daar nu niet in mijn 7mil van in Zeeland duiken.

Voor het overige nog iemand tips/tricks? Mijn insta360 en dive housing staan al op de inpak lijst, heb horen zeggen dat een reefhook (mits uiteraard alleen gebruikt waar dat mag) handig kan zijn...

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
Vandaag mijn drooghandschoenen voor het eerst gebruikt. Wat heerlijk is dat!

Ook mijn eerste zeepaardje gespot bij Zoetersbout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:32:
Helaas is in het verleden gebleken dat ook veel duikshops fouten maken mbt cilinders en de bijbehorende kranen.
Zeker bij conische schroefdraden is het een drama, daar weten weinig mensen de verschillen.
Worden conische draden nog daadwerkelijk gebruikt? Ik dacht altijd dat dat echt iets van vroeger was.

Hier op Curaçao zelf morgen twee techduiken op het programma :) Bij Marie Pampoen op 45m rondkijken en daarna Superior Producer. Allebei stekken die recreatief ook te duiken zijn, maar als techduik wat meer mogelijkheden hebben :)
De rest van de vakantie wordt waarschijnlijk gewoon lekker recreatief op het rif poelen :9

[ Voor 28% gewijzigd door Wormaap op 23-10-2022 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die flessen bestaan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik heb gisteren m'n nieuwe Scubapro Definition wetsuit opgehaald bij Sublub. Ik zag in de winkel al dat er een afdruk van een rits in het paneel op de borst zit, maar dat kwam volgens hen door het transport en was geen probleem zeiden ze.
Die afdruk zit er nu nog in, dus ik vraag me af of het nog vanzelf wegtrekt of dat ik iets moet of kan doen om het te verminderen?

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Zoals gezegd heb ik gisteren twee duikjes met Alain van Tec Diving Curaçao gemaakt. 's Ochtends zijn we naar Marie Pampoen gegaan om daar wat zij 'Armageddon' noemen te verkennen. Daar uiteindelijk 71 minuten met een maximale diepte van 45 meter gedoken. Omdat ik nog niet heel veel techduikervaring na mijn cursussen heb wilde ik het ook allemaal niet te spannend maken, dus de 9m stop was al verdwenen voordat we daar waren en uiteindelijk een klein kwartiertje op 6m uitgehangen. In je shorty op het rif uithangen is toch wel net wat leuker dan aan je boeitje in het grote niets :+

's Middags zijn we naar Superior Producer gegaan. Grappig detail is dat je daar een kleine paspoortcontrole krijgt omdat je vanaf de Megapier het water in gaat en je dus in douanegebied bent. Tijdens die duik stond er een beetje stroming, en ging ik dus wat harder door mijn lucht heen. Maar toch een dik half uur in en om het wrak gehangen (27-33m) en in totaal een uur gedoken. Superior wilde ik al doen sinds ik twee jaar geleden hier op Curaçao mijn OW heb gehaald, dus het was wel heel gaaf om hem eindelijk te zien, en dan ook nog rustig de tijd te kunnen nemen :)

En dan natuurlijk wat beeldmateriaal. Niet zo mooi als wat ik af en toe voorbij zie komen, maar ach :)
De duiken staan ook in omgekeerde volgorde, want dat is hoe de GoPro-app begon met ze achter elkaar plakken en ik vond het teveel werk om dat aan te passen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 24-10-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:29:
Die afdruk zit er nu nog in, dus ik vraag me af of het nog vanzelf wegtrekt of dat ik iets moet of kan doen om het te verminderen?
Trekt wel weg denk ik, ik had dat met mijn neopreen pak ook. Zou sowieso niet uit moeten maken voor de warmte en comfort van het pak, tenzij het materiaal natuurlijk echt beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 09:05
totalatool schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:29:
Ik heb gisteren m'n nieuwe Scubapro Definition wetsuit opgehaald bij Sublub. Ik zag in de winkel al dat er een afdruk van een rits in het paneel op de borst zit, maar dat kwam volgens hen door het transport en was geen probleem zeiden ze.
Lijkt mij inderdaad niet een probleem. Ik had ook wel wat indrukken ergens zitten (heb dezelfde wetsuit O-)). Ik vermoed dat het helpt om gewoon met het pak te duiken (druk verschillen zouden weleens kunnen helpen om de boel weer wat glad te krijgen denk ik).

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 09:05
Ondertussen 2x in het buitenwater gedoken voor de opleiding. Nu merk ik dat ik eerst wat moeite heb met mijn drijfvermogen. Ik heb het idee dat er veel lucht in mijn wetsuit combo blijft hangen (ik duik met de 7mm met 6 mm overvest). Eenmaal 5 m gehad dan komt er ook vrij veel lucht vrij (ik dacht de laatste keer eerst dat ik ergens een lek had zoveel bubbels hoor je achter je) en daarna is mijn trim/drijfvermogen redelijk neutraal (voor een beginner dan) en heb ik ook geen moeite meer om met een lege (<50 bar, 10 L tank) tank onder te blijven. Iemand tips om aan het begin van de duik al meer lucht kwijt te raken?

Daarnaast valt het mij op dat ik snel koude voeten krijg in 14 °C water, terwijl de rest van mijn lichaam nog gewoon comfortabel is. Iemand tips om wat warmere voeten te houden? (nee een droogpak zit nog niet in mijn budget op het moment). De schoenen die ik gebruik zijn 5 mm en ik duik met open heel fins in het buitenwater. Afgelopen weekend een paar merino wol fietssokken aangehad, maar dat leverde nog steeds koude voeten op O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Neopreen sokken.
Pagina: 1 ... 39 ... 52 Laatste