Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 07:42
Begin deze maand was het rond de 22 graden. De thermocline lag toen wat dieper, wij hebben vrij ondiep (max. 6-7 meter) gedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 22:17
Mijn Scubapro Everflex schoentjes zijn bijna vijf dagen na m'n laatste duik nog steeds een beetje vochtig van binnen, ondanks dat ik ze heb laten uitlekken en daarna droog en zelfs op de (momenteel nauwelijks werkende) radiator heb gezet.
Binnenstebuiten keren kan uiteraard niet, maar heeft iemand een goede tip? Ik zet ze nu iig even in de tuin, uit de directe zon, voordat het weer dagen achter elkaar gaat regenen...

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Geen ervaring mee, maar van binnen vullen met een vocht-absorberend iets? Krantenpapier schijnt wel te werken heb ik ooit eens gehoord en (droge) rijst trekt ook vocht aan. Maar wellicht vind je dan een jaar later nog rijstkorrels in je schoentjes _O-

Mijn Mares schoentjes drogen prima altijd verder.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Het ligt denk ik aan de voering.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:15
Ik ken wat mensen die een eigen constructie hebben gemaakt met wat afvoerbuizen en een kleine ventilator om verse lucht in de schoenen te blazen.

Een schoen droger van bijvoorbeeld het skieen helpt natuurlijk ook, maar dan droogt je neopreen ook vrij snel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 10-10 10:18
totalatool schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:22:
Mijn Scubapro Everflex schoentjes zijn bijna vijf dagen na m'n laatste duik nog steeds een beetje vochtig van binnen, ondanks dat ik ze heb laten uitlekken en daarna droog en zelfs op de (momenteel nauwelijks werkende) radiator heb gezet.
Binnenstebuiten keren kan uiteraard niet, maar heeft iemand een goede tip? Ik zet ze nu iig even in de tuin, uit de directe zon, voordat het weer dagen achter elkaar gaat regenen...
Vroeger, toen ik nog nat dook :D, gebruikte ik pvc pijp om ze buiten op de kop te laten drogen. 45° koppelstuk aan een plaat bevestigen met een stuk pvc pijp die dus onder 45° komt te staan werkte perfect. Doordat de pvc open is krijg je goede doorluchting.

In de winter gebruikte ik ook wel een actievere droging met schoenendrogers.

edit: fotootje gevonden waar ze in hun tweede leven als handschoendroger in gebruik zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Rj4Qm_wAQ-_mntY-MdjNgoj1Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DFTVPbEviTboIUTAczZdDwJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door dixet op 25-09-2022 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• totalatool
Dank, ik zal iig eens kijken hoe het gaat met een ventilator.
Trouwens, als je je schoenen buiten zet, dan moet je wel opletten of het niet toch onverwachts nog gaat regenen. Ze zijn nu natter dan vanmorgen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 10:25
totalatool schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:33:
Dank, ik zal iig eens kijken hoe het gaat met een ventilator.
Trouwens, als je je schoenen buiten zet, dan moet je wel opletten of het niet toch onverwachts nog gaat regenen. Ze zijn nu natter dan vanmorgen.
je zou zoiets kunnen overwegen: https://www.bol.com/nl/nl...uBGxx78aEsYhoCyp0QAvD_BwE

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-10 11:15

Stimulate14

⭐⭐⭐

Geweldige video's weer @Thyraon . Welke camera's gebruik je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Stimulate14 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:02:
Geweldige video's weer @Thyraon . Welke camera's gebruik je?
Thanks, maar mijn buddy filmt en edit deze video's. Ik zwem er alleen een beetje omheen :P

Hij gebruikt een GoPro Hero 8 en een floodlight, alle nabewerking gebeurt in iMovie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Met de huidige energieprijzen zou ik m'n laarsjes gewoon in de badkamer zetten (of in een krat opruimen zodat ze kunnen luchten) en ze desnoods de volgende duik vochtig aantrekken. Ze hoeven niet kurkdroog te zijn om weer mee te kunnen duiken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Thyraon schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:55:
Met de huidige energieprijzen zou ik m'n laarsjes gewoon in de badkamer zetten (of in een krat opruimen zodat ze kunnen luchten) en ze desnoods de volgende duik vochtig aantrekken. Ze hoeven niet kurkdroog te zijn om weer mee te kunnen duiken, toch?
Nou nee, op zich niet, want ze worden toch weer nat, maar het lijkt me gewoon frisser als ze droog zijn. Ik stel me zo voor dat ze anders snel naar oude sneakers gaan ruiken. :S

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:58:
Nou nee, op zich niet, want ze worden toch weer nat, maar het lijkt me gewoon frisser als ze droog zijn. Ik stel me zo voor dat ze anders snel naar oude sneakers gaan ruiken. :S
Het is dan denk ik belangrijker om ze na een duik goed te spoelen, dan dat ze persé kurkdroog zijn. Ik heb 15 jaar gedoken in mijn wetsuit laarsjes. Die spoelde ik altijd na het duiken, en bergde ze soms nog vochtig op in een krat dat voldoende kon ventileren. Ze ruiken niet meer/anders dan normaal, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Thyraon schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:53:
[...]

Thanks, maar mijn buddy filmt en edit deze video's. Ik zwem er alleen een beetje omheen :P

Hij gebruikt een GoPro Hero 8 en een floodlight, alle nabewerking gebeurt in iMovie.
Over GoPro gesproken: die hebben nu een introductie-actie op de nieuwe Hero 11. Die kost bij de Coolblues van deze wereld €549, maar bij GoPro zelf betaal je er €399,99 voor als je er een cloud-jaarabonnement van €49,99 bij neemt. Voor dat geld doet GoPro er dan ook nog een Sandisk 32GB kaart bij, plus een gratis accessoirepakket met handvat, hoofdhouder, quick clip en een extra batterij.

Ik heb die mogelijk gisteravond zelf besteld, onder invloed van de effecten van een herfstbokje en een whisky'tje. :D

[ Voor 6% gewijzigd door totalatool op 26-09-2022 11:16 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Hey allemaal. FF een vraagje. Beetje vooral een "ben ik nu een zeur of is dit niet helemaal normaal". Ten eerste wil ik wel kwijt dat de meeste mensen in onderstaande vrijwilliger zijn, en ik het natuurlijk waardeer dat ze hun tijd opofferen. Wat dat betreft niets dan schouderklopjes e.d.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus; stel ik me nu aan als ik het echt niet tof voelde, me eigenlijk onveilig voelde, en vooral gewoon geen enkele behoefte meer heb met B te duiken? Ik wil nog wel benadrukken dat ik vrijwilligers waardeer en dat ik voornamelijk goede persoonlijke ervaringen met de mensen daar heb, hoewel het organisatorisch een beetje een rommeltje is.

Anyway; bedankt voor het bijwonen van m'n TED-talk. Ik ben m'n ei nu ff kwijt :)

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Hydra schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:56:
Dus; stel ik me nu aan als ik het echt niet tof voelde, me eigenlijk onveilig voelde, en vooral gewoon geen enkele behoefte meer heb met B te duiken?
Zelfs zonder inhoudelijk te reageren: als je je niet veilig voelt, is dat voldoende reden om de duik af te breken. Veel (duik)ongevallen worden veroorzaakt door te laat ingrijpen; zie ook de Indicent Pit.

Inhoudelijk: het klinkt onverantwoord om één instructeur op vier cursisten zetten, als van één van die cursisten bekend is dat ze problemen met drijfvermogen hebben. Voor zover ik weet is het ook niet normaal om aan je DSMB te gaan hangen, je wilt alleen dat de lijn strak genoeg staat dat de boei aan de oppervlakte niet in elkaar zakt.

Heb je na de duik geen debriefing gehad om je zorgen te uiten? Dat vond ik een sterk aspect aan m'n Fundamentals cursus: elke duik had een uitgebreide debriefing waar ook ruimte was voor feedback richting de instructeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:50
het aller,- aller, allerbelangrijkste is dat het gaat over JOUW veiligheid. Als je daar geen goed gevoel bij hebt moet je daar iets aan doen. Dat een ander dat dan niet leuk vindt is zijn/haar probleem. Klinkt simpel, is het niet. Voor je gevoel leidt dat uitspreken wellicht tot een confrontatie. Leer dat het over JOUW leven gaat, niet over een ander's gevoel :)

Zo liet mijn vrouw zich in Egypte opjagen in snel snel snel de rib in te gaan zodat we weg konden. Dat leidde tot een paniekerige duik vanuit een gevoel niet alles goed gecontrolleerd te hebben voordat ze de rib uitsprong in het blauwe. In de nabeschouwing heeft ze geleerd om voortaante zeggen dat ze nog XX minuten nodig heeft voordat ze de rib in kan. De rest wacht maar.

ergo: bespreek het met de verantwoordelijke instructeur wat de ervaring met je deed. Het kan niet de bedoeling zijn dat je betaald om een trauma op te lopen :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
Bockelaar schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:06:
het aller,- aller, allerbelangrijkste is dat het gaat over JOUW veiligheid. Als je daar geen goed gevoel bij hebt moet je daar iets aan doen
Dit is ook waarom het afbreken van een duik nooit een discussiepunt is onder water. Als één van de duikers reden heeft om de duik voortijdig te stoppen, moet je aannemen dat daar een gegronde reden voor is en breek je de duik direct op een veilige manier af. Discussiëren kan achteraf aan de oppervlakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• totalatool
Nou, volgens mij gaat daar heel veel mis. Zonder specifiek alles apart te gaan quoten, zie ik bv het volgende:
- Iemand die letterlijk op de kop zwemt, met haar fles op de bodem, heeft niets te zoeken in een AOW cursus. Die had niet eens OW mogen hebben.
- Hoe kan de instructeur nou twee duikers kwijtraken terwijl er twee andere duikers een stukje op kompas doen? Volgens mij moet die instructeur, met die twee andere duikers, meezwemmen om te kijken hoe het gaat, zodat ie geen cursisten kwijt raakt. Echt bizar.
- Duiken gaat allereerst om ontspannen. Als de instructeur aan je gaat trekken om je iets uit te leggen, dan heeft ie je niet goed gebriefed en/of zijn zijn eigen gebaren onduidelijk. Een instructeur mag nooit z'n geduld verliezen.

Ik zou ook nooit meer met die instructeur willen duiken.

[ Voor 4% gewijzigd door totalatool op 26-09-2022 15:14 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Hydra schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:56:

Dus; stel ik me nu aan als ik het echt niet tof voelde, me eigenlijk onveilig voelde, en vooral gewoon geen enkele behoefte meer heb met B te duiken? Ik wil nog wel benadrukken dat ik vrijwilligers waardeer en dat ik voornamelijk goede persoonlijke ervaringen met de mensen daar heb, hoewel het organisatorisch een beetje een rommeltje is.

Anyway; bedankt voor het bijwonen van m'n TED-talk. Ik ben m'n ei nu ff kwijt :)
Wat ik mij vooral afvraag is wat jouw instructeur hiervan vond toen je dit met hem besprak ?

Leuk dat je buddy laconiek reageerde maar het doel van jouw OWD of AOWD is niet om je blind skills te leren. Deze skills leer je zodat je je bewust bent wat je kunt doen in verschillende situaties maar ook om je comfortabel te maken onderwater, dat is het ultieme doel van een goede instructeur. Als jouw instructeur dit dus weggewimpeld heeft zou dat voor mij toch echt reden zijn om nogmaals het gesprek en eventueel de discussie te starten met hem/haar.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Thyraon schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:06:
Heb je na de duik geen debriefing gehad om je zorgen te uiten? Dat vond ik een sterk aspect aan m'n Fundamentals cursus: elke duik had een uitgebreide debriefing waar ook ruimte was voor feedback richting de instructeur.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ShadowBumble schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:19:
Wat ik mij vooral afvraag is wat jouw instructeur hiervan vond toen je dit met hem besprak ?
Zelfde antwoord als hierboven.

Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 26-09-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
@Hydra ben je nu nog met deze cursus bezig, of ben je klaar? Want als je B niet als buddy wil, zou hij helemaal niet je instructeur moeten zijn.

Dit klinkt allemaal als een instructeur die niet geschikt is om (op dit niveau) instructie te geven.

[ Voor 25% gewijzigd door Thyraon op 26-09-2022 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• totalatool
Ik wilde je nog vragen of B het type instructeur was dat ook steeds refereerde naar technisch duiken (ja dus), een droogpak aan had, twin flessen op z'n rug, etc... Zo'n figuur die vooral bezig is met laten zien hoe goed zijn eigen uitrusting en skills zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door totalatool op 26-09-2022 16:00 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Thyraon schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:53:
@Hydra ben je nu nog met deze cursus bezig, of ben je klaar? Want als je B niet als buddy wil, zou hij helemaal niet je instructeur moeten zijn.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
totalatool schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:55:
Ik wilde je nog vragen of B het type instructeur was dat ook steeds refereerde naar technisch duiken (ja dus), een droogpak aan had, twin flessen op z'n rug, etc... Zo'n figuur die vooral bezig is met laten zien hoe goed zijn uitrusting en skills zijn.
Hij droeg net zoals wij een enkele fles maar heeft wel meerdere malen naar TEC diven verwezen inclusief z'n laaste duik met dubbel 12s dus volgens mij zit je aardig spot on :)

Hij heeft ook uitgebreid verteld over welke certificeringen hij allemaal had :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik wilde je nog vragen of B het type instructeur was dat ook steeds refereerde naar technisch duiken (ja dus), een droogpak aan had, twin flessen op z'n rug, etc... Zo'n figuur die vooral bezig is met laten zien hoe goed zijn uitrusting en skills zijn.
Hydra schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:01:
[...]

Hij droeg net zoals wij een enkele fles maar heeft wel meerdere malen naar TEC diven verwezen inclusief z'n laaste duik met dubbel 12s dus volgens mij zit je aardig spot on :)

Hij heeft ook uitgebreid verteld over welke certificeringen hij allemaal had :D
Om maar even te laten zien hoe generaliserend dit is:

Wil je de mensen met een droogpak, twinset en uitmuntende skills niet in hetzelfde kader stoppen als deze instructeur :+ Dat zijn er best veel namelijk in dit topic die hieraan voldoen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door ShadowBumble op 26-09-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
totalatool schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:13:
- Duiken gaat allereerst om ontspannen. Als de instructeur aan je gaat trekken om je iets uit te leggen, dan heeft ie je niet goed gebriefed en/of zijn zijn eigen gebaren onduidelijk. Een instructeur mag nooit z'n geduld verliezen.
Dank je. Ik denk dat je hiermee wel de kern te pakken hebt. Ik heb in Kreta m'n OW gedaan met een fantastische instructrice die de hele tijd extreem kalm en rustig was. Ze maakte alle signalen heel rustig, kalm en duidelijk. Ik had ook het geluk dat in mijn OW klas de 3 anderen te langzaam gingen en ik de rest van de duiken dus alleen met m'n instructrice kon doen, dus afgezien van de eerste dag waren de andere dagen vooral skills herhalen en verder vooral leuk lange duiken doen. We waren meestal ook wel ongeveer een uur onder water. De duiken die ik met m'n AOW gedaan heb waren iedere keer wel na 25 minuten voorbij omdat m'n buddy zonder lucht zat (terwijl ik dus nog 110 bar van de 200 uit m'n 12L over had).

Anywho; wel fijn te lezen dat m'n zorgen niet alleen puur in m'n eigen hoofd zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• totalatool
ShadowBumble schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:01:
[...]

Wil je de mensen met een droogpak, twinset en uitmuntende skills niet in hetzelfde kader stoppen als deze instructeur :+ Dat zijn er best veel namelijk in dit topic die hieraan voldoen ;)
Hahaha, helemaal mee eens hoor, maar ik ben persoonlijk eigenlijk wel van mening dat het prettig is als een instructeur jou les geeft in ongeveer dezelfde soort uitrusting als wat ze aan jou verhuren. Zeker als ie vervolgens ook nog gaat pochen met dat spul.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tuurlijk :D Die andere instructeur was veel ervarener en had een hele duik-bus en die was super relaxt. Maar die had niet de neiging erover op te scheppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:04
[...]

[...]

We hebben B gevonden! :+
@Hydra , gelukkig is het dan bijna klaar zonder deze B, ik snap dat je je niet oke voelde, zeker onder water!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
@Hydra

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Ik wilde je nog vragen of B het type instructeur was dat ook steeds refereerde naar technisch duiken (ja dus), een droogpak aan had, twin flessen op z'n rug, etc... Zo'n figuur die vooral bezig is met laten zien hoe goed zijn eigen uitrusting en skills zijn.
Hhahaa ja, ik moet dan altijd lachen als die mensen "les" geven! Hoe wil je je skills demonstreren met een longhose voor een duiker met een recreatieve standaardset. Kannie. :D Van dat soort instructeurs wil ik zo ver mogelijk weg van blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
[...]

[...]

Ik durf het haast niet meer te zeggen nu :P Maar inderdaad, genoeg goede lui hier hoor. En we zijn lief en bijten niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Laatst online: 10-10 11:15

Stimulate14

⭐⭐⭐

totalatool schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:12:
[...]

Over GoPro gesproken: die hebben nu een introductie-actie op de nieuwe Hero 11. Die kost bij de Coolblues van deze wereld €549, maar bij GoPro zelf betaal je er €399,99 voor als je er een cloud-jaarabonnement van €49,99 bij neemt. Voor dat geld doet GoPro er dan ook nog een Sandisk 32GB kaart bij, plus een gratis accessoirepakket met handvat, hoofdhouder, quick clip en een extra batterij.

Ik heb die mogelijk gisteravond zelf besteld, onder invloed van de effecten van een herfstbokje en een whisky'tje. :D
Jammer dat ze niet meer de TradeIn acties hebben waarbij je jouw oude camera kon terugsturen voor discount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dartlink schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:18:
[...]

Hhahaa ja, ik moet dan altijd lachen als die mensen "les" geven! Hoe wil je je skills demonstreren met een longhose voor een duiker met een recreatieve standaardset. Kannie. :D Van dat soort instructeurs wil ik zo ver mogelijk weg van blijven.
Eens, het is goed om tijdens je opleiding eens een keer te duiken met een buddy met dubbelset en long hose, maar dat zou niet de standaard moeten zijn.

Mijn instructeur dook tijdens mijn deep dives wel met zijn dubbel 12 tech set, maar dat was gewoon omdat hij met diepe duiken zoveel mogelijk lucht bij zich wil hebben voor noodgevallen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
SnowDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:57:
Mijn instructeur dook tijdens mijn deep dives wel met zijn dubbel 12 tech set, maar dat was gewoon omdat hij met diepe duiken zoveel mogelijk lucht bij zich wil hebben voor noodgevallen.
Dat deed de mijne ook, en dat vond ik ook wel een fijne gedachte. Van de andere kant had ik liever zelf ook een 12 liter fles gehad bij mijn diepe duiken, en niet slechts 10, maar dat is een ander punt.

Wat ik wat minder "handig" vond was dat hij zelf een longhose primary donate setup had en vertelde hoe dat beter was, vooral bij een twin setup volgens hem, maar ons wel liet oefenen met primary doneren met onze "gewone" setup met kortere primary slang.

Er was ook een moment dat hij ons bij de briefing vooraf vroeg wat er gebeurt met de percentages van de componenten in de perslucht als je dieper gaat. Ik zei: "niets" en vroeg me af wat ie bedoelde, en toen zei hij dat de percentages(!) zuurstof en stikstof op 10m diepte twee keer zo hoog zijn als aan het oppervlak. Ik vroeg of hij de partiële druk bedoelde, maar hij bleef volhouden dat het percentage stikstof en zuurstof twee keer zo hoog werd. Ik heb dat losgelaten, want uiteindelijk gaat het om dat je begrijpt wat het effect is, maar het rammelde wel even aan mijn vertrouwen.

Wat ik wel goed van hem vond was dat hij ons actief vroeg om feedback bij de debriefing, en bijvoorbeeld dat hij een keer tijdens een duik met ons even terug naar de oppervlakte ging omdat hij toegaf de weg zelf een klein beetje kwijt te zijn geraakt vanwege het slechte zicht (we zochten een plateau en hadden dat net gemist). Er was ook een moment dat hij een oefening wilde starten en ik zijn signalen niet met zekerheid begreep. Ik liet hem dat merken en hij gebaarde geduldig nog een keer, vroeg vervolgens rustig met een "ok" of ik het begreep en gaf me na bevestiging rustig de tijd om het te doen. Bij de debriefing vroeg hij uit zichzelf of ik hem niet meteen begreep, en zei hij vervolgens dat hij kennelijk niet duidelijk genoeg had gecommuniceerd en dat zou hij meenemen naar de toekomst.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dartlink schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:16:
@Hydra
Members only:
Members only:
Members only:
Members only:
Members only:
Members only:

Anyway; bedankt voor je post :) Het is fijn om dit soort 'second opinions' te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

totalatool schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:18:
[...]

Dat deed de mijne ook, en dat vond ik ook wel een fijne gedachte. Van de andere kant had ik liever zelf ook een 12 liter fles gehad bij mijn diepe duiken, en niet slechts 10, maar dat is een ander punt.

Wat ik wat minder "handig" vond was dat hij zelf een longhose primary donate setup had en vertelde hoe dat beter was, vooral bij een twin setup volgens hem, maar ons wel liet oefenen met primary doneren met onze "gewone" setup met kortere primary slang.
... Ik heb vragen hierbij. 8)7

Ik heb zelden meegemaakt dat zoiets op die manier wordt afgedwongen, dit is normaal gesproken echt een briefing dingetje waarbij men duidelijk maakt 'bij Out of Gas bij mij lossen we het op x manier op, bij Out of Gas bij jou op manier y'.... Afdwingen dat het wordt gestandaardiseerd is niet écht handig tenzij je in setups duikt met identieke procedures.

Ik duik zelf regelmatig in sidemount (en dus met longhose) met buddies die gewoon met een enkele fles duiken, helemaal bij mensen waar ik zelden mee duik maak ik er altijd een punt van dat de procedure door MIJN apparatuur er anders uit ziet, niet door die van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
[...]

10 liter is echt krap voor een trainings duik naar 30 meter. Als je uitgaat van 10 m/min omhoog en omlaag en 15 minuten bodemtijd (de maximum nul tijd op 30 m) dan zit je met een verbruik van 20 l/min aan 1500 liter lucht dat is dus 150 bar op een 10 liter fles.

Wij hebben op de club een aantal 15 liter flessen met dubbele kraan die we gebruiken voor de diepe opleidings duiken.
Het grote voordeel van je primary doneren is dat je een automaat waarvan je op dat moment zeker weet dat die werkt geeft aan iemand die al in paniek is of tegen paniek aan zit.
Er was ook een moment dat hij ons bij de briefing vooraf vroeg wat er gebeurt met de percentages van de componenten in de perslucht als je dieper gaat. Ik zei: "niets" en vroeg me af wat ie bedoelde, en toen zei hij dat de percentages(!) zuurstof en stikstof op 10m diepte twee keer zo hoog zijn als aan het oppervlak. Ik vroeg of hij de partiële druk bedoelde, maar hij bleef volhouden dat het percentage stikstof en zuurstof twee keer zo hoog werd. Ik heb dat losgelaten, want uiteindelijk gaat het om dat je begrijpt wat het effect is, maar het rammelde wel even aan mijn vertrouwen.

Wat ik wel goed van hem vond was dat hij ons actief vroeg om feedback bij de debriefing, en bijvoorbeeld dat hij een keer tijdens een duik met ons even terug naar de oppervlakte ging omdat hij toegaf de weg zelf een klein beetje kwijt te zijn geraakt vanwege het slechte zicht (we zochten een plateau en hadden dat net gemist). Er was ook een moment dat hij een oefening wilde starten en ik zijn signalen niet met zekerheid begreep. Ik liet hem dat merken en hij gebaarde geduldig nog een keer, vroeg vervolgens rustig met een "ok" of ik het begreep en gaf me na bevestiging rustig de tijd om het te doen. Bij de debriefing vroeg hij uit zichzelf of ik hem niet meteen begreep, en zei hij vervolgens dat hij kennelijk niet duidelijk genoeg had gecommuniceerd en dat zou hij meenemen naar de toekomst.
Debriefen is altijd goed, ook als instructeur ben je nooit uitgeleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Hydra schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:34:
Members only:
De reden hiervoor is dat je met links je drijfvermogen (inflator, dump valve) kunt bedienen terwijl je nog steeds je diepte in de gaten kunt houden op je rechterarm. Maar dat had ook gewoon uitgelegd kunnen worden, en is dan nog steeds een keuze (tenzij je in een GUE cursus zit) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Fl4pp13 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:37:
[...]

... Ik heb vragen hierbij. 8)7

Ik heb zelden meegemaakt dat zoiets op die manier wordt afgedwongen, dit is normaal gesproken echt een briefing dingetje waarbij men duidelijk maakt 'bij Out of Gas bij mij lossen we het op x manier op, bij Out of Gas bij jou op manier y'.... Afdwingen dat het wordt gestandaardiseerd is niet écht handig tenzij je in setups duikt met identieke procedures.
Dit was geen kwestie van afdwingen, maar simpelweg omdat buddy en ik geen longhose setup hebben op onze automaten, en de instructeur had dat wel op zijn twins.
Ik vond het heel goed dat hij ons dat liet oefenen, ook al was het volgens mij formeel helemaal geen onderdeel van diepduiken of nachtduiken, maar had het dus wel iets prettiger gevonden als hij zelf dan ook zo'n setup had gehad om het beter te kunnen demonstreren.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:41:
[...]

De reden hiervoor is dat je met links je drijfvermogen (inflator, dump valve) kunt bedienen terwijl je nog steeds je diepte in de gaten kunt houden op je rechterarm. Maar dat had ook gewoon uitgelegd kunnen worden, en is dan nog steeds een keuze (tenzij je in een GUE cursus zit) :)
En met een reddingsopstijging kan ik ook mijn computer op mijn rechter arm zien terwijl ik de inflator van mijn buddy in mijn rechterhand heb en mijn rechterhand voor zijn automaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:44:
En met een reddingsopstijging kan ik ook mijn computer op mijn rechter arm zien terwijl ik de inflator van mijn buddy in mijn rechterhand heb en mijn rechterhand voor zijn automaat..
Ah, yes, de "vliegend tapijt" opstijging. Ik was twee keer slachtoffer tijdens Fundamentals, supergrappig om door het water te vliegen met een andere duiker op je rug :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
Primary donate met een recreatieve setup is iets dat SSI bijvoorbeeld doceert, dus helemáál zonder precedent is het niet. Handig m.i. ook niet, maar da's wat anders :+

B klinkt als het soort persoon dat maar moeilijk buiten zijn eigen belevingswereld kan kijken. Dat geroep dat bepaalde setups beter zijn, of dat je computer rechts 'veel handiger' is, duidt m.i. op een gebrek aan begrip over het systeem waar je mee duikt, of gebrek aan skills om dat uit te leggen. We hebben het hier in het topic laatst nog over gehad dat je uitrusting een systeem is waarvan de onderdelen en technieken een samenhangend geheel vormen. Ik vind mijn computer rechts ook handiger, maar dat is in context van m'n hele uitrusting.

Het stuk over achteraf dingen benoemen die niet goed zijn gegaan is niet leuk, maar als het op een beetje een normale manier gebeurt (en het klinkt alsof dat hier niet het geval was :X) ook gewoon onderdeel van de debrief. Als de instructeur niet heel geweldig is en eigenlijk meer mensen mee heeft dan'ie aan kan, dan kan'ie m.i. beter zijn best doen om onder water de groep veilig te houden dan je ter plekke tips te gaan geven over je frog kick.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
SnowDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:39:
[...]

10 liter is echt krap voor een trainings duik naar 30 meter. Als je uitgaat van 10 m/min omhoog en omlaag en 15 minuten bodemtijd (de maximum nul tijd op 30 m) dan zit je met een verbruik van 20 l/min aan 1500 liter lucht dat is dus 150 bar op een 10 liter fles.
Ik zat zelf tijdens de opleidingsduiken, met slecht zicht en inclusief oefeningen, op een sac van ongeveer 19 tot 23 liter per minuut. M'n buddy zat een stuk hoger. Ik schat dat hij bij de laatste diepe duik, naar 33 meter, op een sac van ongeveer 30 liter per minuut zat. Hij moest de duik vrij kort na het (gecontroleerd) opstijgen afbreken, want hij had nog maar 30 bar van de 210. Ik had zelf nog 70 van 200, en wilde nog een klein stukje op 5m diepte op kompas terug gaan zoals bij de briefing gepland, maar dat kon dus niet meer.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:45:
Primary donate met een recreatieve setup is iets dat SSI bijvoorbeeld doceert, dus helemáál zonder precedent is het niet. Handig m.i. ook niet, maar da's wat anders :+
Het was zoals gezegd inderdaad SSI.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:45:
[...]

Ah, yes, de "vliegend tapijt" opstijging. Ik was twee keer slachtoffer tijdens Fundamentals, supergrappig om door het water te vliegen met een andere duiker op je rug :D
Niet eens met fundamentals maar met een gewone face to face reddingsopstijging. De standaard NOB manier gaat er vanuit dat je dieptemeter op de console zit en dat je je console in je linker hand vast hebt. Dat is ook de hand waar je het vest van je buddy mee vast grijpt. Aangezien ik lucht integratie op mijn computer heb en alleen een analoge manometer aan mijn eerste trap heb hangen, lees ik alle essentiële data af van mijn computer. En je computer is met een reddingsopstijging gewoon beter zichtbaar op je rechter pols. Je rechter hand is namelijk vrijer om te bewegen. Links is om je buddy vast te houden en die laat je niet meer los tot beide vesten volledig zijn opgeblazen aan de oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:53:
Niet eens met fundamentals maar met een gewone face to face reddingsopstijging. De standaard NOB manier gaat er vanuit dat je dieptemeter op de console zit en dat je je console in je linker hand vast hebt. Dat is ook de hand waar je het vest van je buddy mee vast grijpt. Aangezien ik lucht integratie op mijn computer heb en alleen een analoge manometer aan mijn eerste trap heb hangen, lees ik alle essentiële data af van mijn computer. En je computer is met een reddingsopstijging gewoon beter zichtbaar op je rechter pols. Je rechter hand is namelijk vrijer om te bewegen. Links is om je buddy vast te houden en die laat je niet meer los tot beide vesten volledig zijn opgeblazen aan de oppervlakte.
Ah, natuurlijk. Maar in een face-to-face opstijging gebruik je je rechterhand om de inflator van je buddy te bedienen, neem ik aan? Hoe hou je dan de automaat van je buddy vast, als je met links ook het vest moet vasthouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:56:
[...]

Ah, natuurlijk. Maar in een face-to-face opstijging gebruik je je rechterhand om de inflator van je buddy te bedienen, neem ik aan? Hoe hou je dan de automaat van je buddy vast, als je met links ook het vest moet vasthouden? Ook je rechterhand. (En ja ik ben het met je eens een extra hand zou het makkelijker maken ;))
We hebben het hier in het topic laatst nog over gehad dat je uitrusting een systeem is waarvan de onderdelen en technieken een samenhangend geheel vormen.
Dit is het allerbelangrijkste. Standaardisatie is goed, maar het belangrijkste is dat uitrusting past bij je duikplan en de capaciteiten van jezelf EN je buddy.

Als je 30 minuten wil duiken op max 6 meter met een onervaren buddy, dan is die wing met dubbelset een beetje overkill en kan het de duik voor de onervaren duiker spannender maken dan nodig.

Ik duik altijd droog en heb mijn vaste buddies wel geïnstrueerd dat het belangrijk is om in geval van een noodopstijging mijn linker bovenarm omhoog te houden omdat ik anders een Michelin mannetje word als we omhoog gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK-NL
  • Laatst online: 21:53
[...]

Zelfs in een GUE cursus kan daar van afgeweken worden.
Voor mij is het niet handig om instrumenten rechts te hebben, omdat ik daar niets zie. Ik heb dus kompas en bottomtimer allebei links en mijn lamp rechts. Het enige dat daardoor wijzigde was dat ik bij de S-drill als extra tussenstap de lamp naar links wissel, zodat ik alsnog de ontvanger niet verblind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SnowDude
Ik vind zeker bij noodgevallen dat het doel belangijker is dan de techniek. Als je een bewusteloze duiker vanaf diepte veilig en levend boven water haalt dan is wat mij betreft een noodopstijging geslaagd. En of je dat binnenstebuiten of op z'n kop doet interesseert me dan vrij weinig.

Dat het goed is om het op een gestandaardiseerde manier regelmatig te oefenen staat uiteraard niet ter discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
[...]

Oej, dat zou voor mij wel een red flag zijn eerlijk gezegd. Dat betekent simpelweg dat 'ie de stof niet beheerst en zou mijns inziens niet eens een OW-cursus mogen geven :X Verder klinkt 't n.a.v. de rest van je verhaal wél dat 't een adequaat persoon is om een uitstekende instructeur te worden gezien z'n relaxte manier van feedback krijgen en zichzelf te verbeteren :) Maar concepten als partiële druk e.d. zijn mijns inziens wel belangrijk om bij duiken goed te begrijpen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 27-09-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Osiris schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:58:
[...]

Oej, dat zou voor mij wel een red flag zijn eerlijk gezegd. Dat betekent simpelweg dat 'ie de stof niet beheerst en zou mijns inziens niet eens een OW-cursus mogen geven :X Verder klinkt 't n.a.v. de rest van je verhaal wél dat 't een adequaat persoon is om een uitstekende instructeur te worden gezien z'n relaxte manier van feedback krijgen en zichzelf te verbeteren :) Maar concepten als partiële druk e.d. zijn mijns inziens wel belangrijk om bij duiken goed te begrijpen :)
Partiële druk wordt natuurlijk pas belangrijk bij extreme diepte of bij nitrox gebruik. Standaard recreatief duiken is maximaal 40 meter en dan is de PPO maar 1.05, dat is ruim binnen de marge van 1.4 die je met gewone lucht pas op 56 meter bereikt. Als je met nitrox duikt is het natuurlijk wel belangrijk maar daar is het ook onderdeel van de les stof.

De nitrox module is voor zover ik weet ook geen vereiste om instructeur te worden. Neemt niet weg dat een instructeur ook alleen dingen moet leren waarvan hij weet dat ze juist zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik heb met SSI OW zowel primary donate als octopus donate geoefend. M'n instructeur gaf ook aan dat een duiker die zonder lucht zit en in paniek is, misschien wel eens niet netjes gaat wachten om te zien welke van de twee je ze geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik snap het ook en ik ben het er ook mee eens. Alleen vind ik het vooral gewoon stom als iemand je dat dan aan het eind van de dag nadat je twee duiken gedaan hebt gaat vertellen. Had er meer aan gehad als je dat ervoor had gedaan, dan had ik er gebruik van kunnen maken. Het originele plan was dat afgelopen zondag de laatste duiken zouden zijn.

Wederom; opzichzelfstaand maar een klein puntje. Als dit het enige was, had het me niet geirriteerd ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Osiris schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:58:
Maar concepten als partiële druk e.d. zijn mijns inziens wel belangrijk om bij duiken goed te begrijpen :)
Wat ik hier vooral lastig aan vind is dat je als beginnende duiker die nog aan het leren is, er eigenlijk automatisch vanuit gaat dat de 'leraar' het bij het juiste eind hebt. Dat van die partiele druk heb ik nu toevallig net moeten leren voor de Nitrox e-learning, maar als een instructeur me op een duikdag heel stellig zou vertellen dat het niet klopt, ga je toch echt aan jezelf twijfelen.

Hetzelfde heb ik dus met een duik waar je je niet senang bij voelt. Als het 'gewoon' een duik met een buddy is, is het een ding. Maar een duik met een 'leraar' waar je ook nog flink voor betaald hebt, dan ga je sneller denken dat er wel een goede reden is voor de dingen waar je je niet goed bij voelt. Dat is ook de reden dat ik m'n verhaal hier gepost had, want ik had tot ik de eerste reacties kreeg sterk het gevoel dat ik me misschien aan het aanstellen was.

In die zin is het dan tenminste positief dat ik mijn eerste 'slechte' ervaring in een relatief veilige omgeving (op 5m diepte) had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Hydra schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:27:
[...]

Wat ik hier vooral lastig aan vind is dat je als beginnende duiker die nog aan het leren is, er eigenlijk automatisch vanuit gaat dat de 'leraar' het bij het juiste eind hebt. Dat van die partiele druk heb ik nu toevallig net moeten leren voor de Nitrox e-learning, maar als een instructeur me op een duikdag heel stellig zou vertellen dat het niet klopt, ga je toch echt aan jezelf twijfelen.
Ik wist heel zeker dat ik gelijk had en dat hij partiële druk en het effect daarvan bedoelde. Daarom begon ik juist een beetje aan zijn expertise te twijfelen.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Hydra schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:23:
Alleen vind ik het vooral gewoon stom als iemand je dat dan aan het eind van de dag nadat je twee duiken gedaan hebt gaat vertellen. Had er meer aan gehad als je dat ervoor had gedaan, dan had ik er gebruik van kunnen maken.
Zeker, helemaal mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik heb ook nog een fout uit het theorie-examen op papier van Night & Limited Visibility gehaald. De vraag was als volgt:

Wanneer het zicht beperkt is, verdwijnt het licht snel naarmate je dieper komt, en dat komt het zicht niet ten goede. Het is dus nergens voor nodig om ...... te duiken.
  • met lampen
  • snel
  • met nitrox
  • diep
Ik gaf als antwoord "diep", want dat is gewoon logisch, zelfs al geïmpliceerd in de vraagstelling, en ook het correcte antwoord in de online training.

Volgens de antwoordlijsten van de instructeur had ik het echter fout, en moest het antwoord "nitrox" zijn. Hij ging vervolgens dat antwoord proberen te verdedigen, en daarop ontstond een discussie omdat ik dat volstrekt onzinnig vond. Of je nitrox gebruikt of niet is immers totaal irrelevant voor hoeveel je ziet. Hij probeerde die irrelevantie te gebruiken als redenatie waarom dat het correcte antwoord moest zijn, en gaf een voorbeeld dat het zicht soms op diepte onder de thermocline beter wordt. 8)7

Ik was met die ene "fout" alsnog geslaagd, maar ben vervolgens thuis direct online gegaan en heb hem en de duikschool de screenshots gestuurd van de online vragen, zowel in Nederlands als Engels, waarbij het antwoord "nitrox" fout gerekend werd en er stond "het juiste antwoord is diep".
De eigenaar van de school was het met me eens en zou het gaan opnemen met SSI.

[ Voor 3% gewijzigd door totalatool op 27-09-2022 14:05 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Het antwoord Nitrox is sowieso fout, de vraagstelling heeft het inderdaad over zicht en niet over de gevolgen van het gebruik van een gas type. Een ding had je instructeur wel correct overigens

"gaf een voorbeeld dat het zicht soms op diepte onder de thermocline beter wordt."

dat klopt dan wel weer echter heeft dat nog steeds niks met de vraagstelling te maken. Als het antwoord inderdaad Nitrox had moeten zijn dat had er op zijn minst een diepte in meters bij moeten staan immers je moet dan ook rekening kunnen houden met de MOD ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ShadowBumble op 27-09-2022 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Als die thermocline onder je MOD zit, dan heb je d'r alsnog geen moer aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Osiris schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:14:
Als die thermocline onder je MOD zit, dan heb je d'r alsnog geen moer aan :+
Gewoon je duikcomputer boven de thermocline houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
In de PADI TEC theorieexamens zaten ook wat twijfelachtige vragen/antwoorden. Over een paar daarvan heb ik nog leuk wat met m'n instructeur kunnen sparren wat er nou mis mee was. Gelukkig ging mijn instructeur daar niet zo star mee om, en zat ik sowieso ruimschoots binnen een 'pass' voor de examens. Hoe leuk het ook is om te proberen 100% te scoren op alles, gaat het er uiteindelijk om dat je begrijpt waar je mee bezig bent, natuurlijk :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Wormaap schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:27:
In de PADI TEC theorieexamens zaten ook wat twijfelachtige vragen/antwoorden. Over een paar daarvan heb ik nog leuk wat met m'n instructeur kunnen sparren wat er nou mis mee was. Gelukkig ging mijn instructeur daar niet zo star mee om, en zat ik sowieso ruimschoots binnen een 'pass' voor de examens. Hoe leuk het ook is om te proberen 100% te scoren op alles, gaat het er uiteindelijk om dat je begrijpt waar je mee bezig bent, natuurlijk :)
Ik had met mijn PADI theorie examen 1 vraag fout en ik was best pissig op mezelf omdat ik gewoon het verkeerde vakje had aangevinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 18:38
Thyraon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:56:
[...]

Hoe hou je dan de automaat van je buddy vast, als je met links ook het vest moet vasthouden?
Door je rechterhand, die de inflator vast heeft, tegen de automaat van het slachtoffer te leggen?
of ze gingen ervan uit dat het slachtoffer nog bij bewustzijn was en de automaat niet vastgehouden hoefde te worden.
(misschien weer eens tijd om te kijken waar mijn theorieboek naartoe is verdwenen O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
AdrenalineFreak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:34:
[...]

Door je rechterhand, die de inflator vast heeft, tegen de automaat van het slachtoffer te leggen?
of ze gingen ervan uit dat het slachtoffer nog bij bewustzijn was en de automaat niet vastgehouden hoefde te worden.
(misschien weer eens tijd om te kijken waar mijn theorieboek naartoe is verdwenen O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
SnowDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:11:
[...]

[...]

Ik duik altijd droog en heb mijn vaste buddies wel geïnstrueerd dat het belangrijk is om in geval van een noodopstijging mijn linker bovenarm omhoog te houden omdat ik anders een Michelin mannetje word als we omhoog gaan.
en dat draaiding -deflator- voor de zekerheid tegen de klok in maximaal te openen, anders heeft het nog geen zin als ie dicht zit

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:57:
[...]

Eens, het is goed om tijdens je opleiding eens een keer te duiken met een buddy met dubbelset en long hose, maar dat zou niet de standaard moeten zijn.

Jup als ik een deep dive geef, dan doe ik hetzelfde. Ik neem zelfs nog een extra stage mee, voor extra veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Hydra schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:34:
[...]
Anyway; bedankt voor je post :) Het is fijn om dit soort 'second opinions' te krijgen :)
Graag gedaan! Daar zijn we hiervoor, we hebben hier een fijne mix van mensen zitten van alle niveau's en ditto kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
[...]

Dump valve op een normaal jacket (mijn Aqualung Axiom bijvoorbeeld) zit vaak rechts en niet links zoals op een wing :) In een rec set vind ik het nog steeds de beste plek, omdat je verticaal kunt opstijgen terwijl je nog steeds je inflator kunt bedienen met links en je diepte met rechts in de gaten kan houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:43:
[...]

Dit was geen kwestie van afdwingen, maar simpelweg omdat buddy en ik geen longhose setup hebben op onze automaten, en de instructeur had dat wel op zijn twins.
Ik vond het heel goed dat hij ons dat liet oefenen, ook al was het volgens mij formeel helemaal geen onderdeel van diepduiken of nachtduiken, maar had het dus wel iets prettiger gevonden als hij zelf dan ook zo'n setup had gehad om het beter te kunnen demonstreren.
Er zitten bij een longhose deployment nog wel wat haken en ogen aan die vaak wegvallen, zeker bij mensen die er eigenlijk nooit echt een fatsoenlijke opleiding voor hebben gehad. Denk aan welke handen je gebruikt tijdens het wisselen en aan welke kan je een longhose laat lopen bij een OOG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink

B klinkt als het soort persoon dat maar moeilijk buiten zijn eigen belevingswereld kan kijken. Dat geroep dat bepaalde setups beter zijn, of dat je computer rechts 'veel handiger' is, duidt m.i. op een gebrek aan begrip over het systeem waar je mee duikt, of gebrek aan skills om dat uit te leggen. We hebben het hier in het topic laatst nog over gehad dat je uitrusting een systeem is waarvan de onderdelen en technieken een samenhangend geheel vormen. Ik vind mijn computer rechts ook handiger, maar dat is in context van m'n hele uitrusting.

Het stuk over achteraf dingen benoemen die niet goed zijn gegaan is niet leuk, maar als het op een beetje een normale manier gebeurt (en het klinkt alsof dat hier niet het geval was :X) ook gewoon onderdeel van de debrief. Als de instructeur niet heel geweldig is en eigenlijk meer mensen mee heeft dan'ie aan kan, dan kan'ie m.i. beter zijn best doen om onder water de groep veilig te houden dan je ter plekke tips te gaan geven over je frog kick.
SSI OWI hier, maar das niet meer de standaard :+ we mogen kiezen en beide aanleren. Ik kies ervoor om octopus te gebruiken omdat je hiermee maar 1 persoon hebt die van ademautomaat moet wisselen ipv twee :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:24:
Ik vind zeker bij noodgevallen dat het doel belangijker is dan de techniek. Als je een bewusteloze duiker vanaf diepte veilig en levend boven water haalt dan is wat mij betreft een noodopstijging geslaagd. En of je dat binnenstebuiten of op z'n kop doet interesseert me dan vrij weinig.

Dat het goed is om het op een gestandaardiseerde manier regelmatig te oefenen staat uiteraard niet ter discussie.
Zoals mijn instructeur deze week al meerdere keren heeft geroepen "In a emergency it doens't have to be pretty, as long as it's safe and functional" :D "You don't have to be a balerina in emergencies".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:10:
[...]

Partiële druk wordt natuurlijk pas belangrijk bij extreme diepte of bij nitrox gebruik. Standaard recreatief duiken is maximaal 40 meter en dan is de PPO maar 1.05, dat is ruim binnen de marge van 1.4 die je met gewone lucht pas op 56 meter bereikt. Als je met nitrox duikt is het natuurlijk wel belangrijk maar daar is het ook onderdeel van de les stof.

De nitrox module is voor zover ik weet ook geen vereiste om instructeur te worden. Neemt niet weg dat een instructeur ook alleen dingen moet leren waarvan hij weet dat ze juist zijn.
Je ppO2 niet nee, maar je ppN2 maakt op die dieptes ook (deels) wat uit. Dat is waarom GUE Nitrox standaard voorschrijft en voorbij 30 meter een trimix mengsel.

Nitrox module is bij SSI wel verplicht trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:03:
Ik heb ook nog een fout uit het theorie-examen op papier van Night & Limited Visibility gehaald. De vraag was als volgt:

Wanneer het zicht beperkt is, verdwijnt het licht snel naarmate je dieper komt, en dat komt het zicht niet ten goede. Het is dus nergens voor nodig om ...... te duiken.
  • met lampen
  • snel
  • met nitrox
  • diep
Ik gaf als antwoord "diep", want dat is gewoon logisch, zelfs al geïmpliceerd in de vraagstelling, en ook het correcte antwoord in de online training.

Volgens de antwoordlijsten van de instructeur had ik het echter fout, en moest het antwoord "nitrox" zijn. Hij ging vervolgens dat antwoord proberen te verdedigen, en daarop ontstond een discussie omdat ik dat volstrekt onzinnig vond. Of je nitrox gebruikt of niet is immers totaal irrelevant voor hoeveel je ziet. Hij probeerde die irrelevantie te gebruiken als redenatie waarom dat het correcte antwoord moest zijn, en gaf een voorbeeld dat het zicht soms op diepte onder de thermocline beter wordt. 8)7

Ik was met die ene "fout" alsnog geslaagd, maar ben vervolgens thuis direct online gegaan en heb hem en de duikschool de screenshots gestuurd van de online vragen, zowel in Nederlands als Engels, waarbij het antwoord "nitrox" fout gerekend werd en er stond "het juiste antwoord is diep".
De eigenaar van de school was het met me eens en zou het gaan opnemen met SSI.
Om je gerust te stellen (of juist niet) net even gekeken en je hebt gewoon gelijk. Je instructeur heeft niet goed nagekeken. (Sowieso is de vraag kut, maargoed das een ander verhaal).

De vraag uit het examen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2wQKdbYsXXwV4Xhln76oc_Jbtw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7HAOyoXVP16ANNEQp5fZ530C.png?f=user_large

En het antwoord volgens de answer key:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fgPF2ZB1zqZyCvAGORGrGdHX7E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MO7gjAFctShpMi86sJhwdI9g.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dartlink op 27-09-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dartlink schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:44:
[...]

Je ppO2 niet nee, maar je ppN2 maakt op die dieptes ook (deels) wat uit. Dat is waarom GUE Nitrox standaard voorschrijft en voorbij 30 meter een trimix mengsel.

Nitrox module is bij SSI wel verplicht trouwens.
Dat klopt, maar bijvoorbeeld NOB deep dive is tegenwoordig ook max 30 meter, en ook daar worden de effecten van N2 ook besproken Bij NOB 2ster wordt partiële druk wel benoemd maar er wordt niet te diep op ingegaan. Zelf had ik het geluk dat mijn instructeur me meteen een stuk deco theorie heeft gegeven om dat je dan dieper in gaat op het hoe en waarom. Ook omdat hij vind dat als je de grenzen van de nultijden opzoekt, je heel snel over de grens heen gaat als er wat mis gaat tijdens de duik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:11:
[...]

Dat klopt, maar bijvoorbeeld NOB deep dive is tegenwoordig ook max 30 meter, en ook daar worden de effecten van N2 ook besproken Bij NOB 2ster wordt partiële druk wel benoemd maar er wordt niet te diep op ingegaan. Zelf had ik het geluk dat mijn instructeur me meteen een stuk deco theorie heeft gegeven om dat je dan dieper in gaat op het hoe en waarom. Ook omdat hij vind dat als je de grenzen van de nultijden opzoekt, je heel snel over de grens heen gaat als er wat mis gaat tijdens de duik.
Nice! Dat zijn inderdaad de betere instructeurs, die niet alleen "het nodige" afvinken en een brevet geven. Maar ook wat extra's geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dartlink schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:28:
[...]

Nice! Dat zijn inderdaad de betere instructeurs, die niet alleen "het nodige" afvinken en een brevet geven. Maar ook wat extra's geeft :)
Dat is het voordeel van een kleine club met gepassioneerde instructeurs (en een leergierige student) :)
We hebben bijvoorbeeld ook samen de handleiding van mijn computer doorgenomen zodat ik weet hoe mijn computer reageert als ik door de nultijd heen ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:41:
[...]
Dat is het voordeel van een kleine club met gepassioneerde instructeurs (en een leergierige student) :)
We hebben bijvoorbeeld ook samen de handleiding van mijn computer doorgenomen zodat ik weet hoe mijn computer reageert als ik door de nultijd heen ga.
Klinkt goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Mijn GoPro is inmiddels bezorgd, en nu doet zich het volgende probleem voor: hoe ga ik die veilig meenemen?
Ik wil hem niet de hele tijd tijdens een duik gebruiken, dus niet aan m'n pols binden met een lanyard.
Het liefst zou ik hem vasthaken aan een D-ring. Maar, als ik er alleen een boltsnap aan heb en ik laat hem vervolgens los zonder dat ie aan de D-ring zit, dan zinkt ie naar de bodem. Ik zou de boltsnap aan het drijvende handvat kunnen doen, maar dan zit er een ding aan m'n D-ring steeds omhoog te dobberen. Dat lijkt me dus ook niet ideaal.
Een spiraalkoord is misschien wel wat, maar ik vind die alleen met karabijnhaken en die wil ik niet. Die kunnen immers ook zomaar vanzelf ergens aan blijven haken als er iets tegenaan komt, met alle risico's van dien.
Wie van jullie heeft ook een GoPro en een goede tip?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

totalatool schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:38:
Mijn GoPro is inmiddels bezorgd, en nu doet zich het volgende probleem voor: hoe ga ik die veilig meenemen?
Ik wil hem niet de hele tijd tijdens een duik gebruiken, dus niet aan m'n pols binden met een lanyard.
Het liefst zou ik hem vasthaken aan een D-ring. Maar, als ik er alleen een boltsnap aan bind en ik laat hem vervolgens los, dan zinkt ie naar de bodem. Ik zou de boltsnap aan het drijvende handvat kunnen doen, maar dan zit er een ding aan m'n D-ring steeds omhoog te dobberen. Dat lijkt me dus ook niet ideaal.
Een spiraalkoord is misschien wel wat, maar ik vind die alleen met karabijnhaken en die wil ik niet. Die kunnen immers ook zomaar vanzelf ergens aan blijven haken als er iets tegenaan komt, met alle risico's van dien.
Iets langer touwtje aan je boltsnap, zodat je hem eventueel al je bungee van computer/compas/oid kan clippen als je hem vast hebt?
Evt met een klein lusje geknoopt in het touwtje, zodat je hem ook kort aan je D-ring kan wegclippen.

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
EL_Loco schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:41:
[...]

Iets langer touwtje aan je boltsnap, zodat je hem eventueel al je bungee van computer/compas/oid kan clippen als je hem vast hebt?
Evt met een klein lusje geknoopt in het touwtje, zodat je hem ook kort aan je D-ring kan wegclippen.
Interessant. Ik denk dat ik voor me zie hoe je dat bedoelt, maar dan zit de boltsnap er dus vrij ver vandaan en kan ik die niet meer gebruiken als een soort "handvat" tijdens het gebruik. Ik heb er nog totaal geen ervaring mee, maar gewoon zonder enig handvat vasthouden lijkt me niet heel prettig in gebruik? Hij wordt sowieso ook al een stukje lomper door de onderwaterbehuizing.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Het liefst zou ik hem vasthaken aan een D-ring. Maar, als ik er alleen een boltsnap aan heb en ik laat hem vervolgens los zonder dat ie aan de D-ring zit, dan zinkt ie naar de bodem. Ik zou de boltsnap aan het drijvende handvat kunnen doen, maar dan zit er een ding aan m'n D-ring steeds omhoog te dobberen. Dat lijkt me dus ook niet ideaal.
https://deduikspecialist....rd-spiraalkabel-met-ring/
zoiets werkt uitstekend. Ring aan je GoPro, clip aan je D-Ring. Mijn vrouw gebruikt zoiets ook om haar camera setup te zekeren aan haar vest zodat als ze haar beide handen nodig mocht hebben in het water, dat dan ook kan zonder dat de tray met camera, lampen etc naar de diepte verdwijnt.
Voor een actioncam kun je ook nog een retractor gebruiken, die zijn daar klein genoeg voor, bungelt ook niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Precies, maar ik zou er dus een willen die niet zo'n karabijn(-achtige) haak heeft, maar gewoon een lus waar ik een boltsnap aan kan knopen.
Edit: ook dan heb je trouwens nog altijd nauwelijks een "handvat" om de camera mee vast te houden. Hmm... ik vind het lastig.

[ Voor 13% gewijzigd door totalatool op 27-09-2022 22:21 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:19:
Precies, maar ik zou er dus een willen die niet zo'n karabijn(-achtige) haak heeft, maar gewoon een lus waar ik een boltsnap aan kan knopen.
Edit: ook dan heb je trouwens nog altijd nauwelijks een "handvat" om de camera mee vast te houden. Hmm... ik vind het lastig.
Ik heb in het verleden zo'n ding gebruikt en aan gort geknipt om precies dat te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7QjfiPPs0kJE8ihK744FDVmVls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9YTtMoVLbxx92Qls4iqy47B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik hem niet meer, heb jij er wat aan? Je mag 'm gratis hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Wellicht combinatie van beide. Spiraalkoord en een boltsnap, misschien vastmaken op een tray zodat je meer stabiliteit hebt en ook meer ruimte hebt om hem vast te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 09:05
Misschien hier nog wat inspiratie voor je?

https://www.strava.com/athletes/5891551

• Thyraon
Dartlink schreef op woensdag 28 september 2022 @ 06:13:
Wellicht combinatie van beide. Spiraalkoord en een boltsnap, misschien vastmaken op een tray zodat je meer stabiliteit hebt en ook meer ruimte hebt om hem vast te maken.
Een tray is sowieso fijn, dan kun je er een fatsoenlijk floodlight (of twee, afhankelijk van wat je wilt filmen) naast zetten. Anders loop je te hannessen met de camera in je ene hand en een lamp in de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Thyraon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:26:
Ik heb in het verleden zo'n ding gebruikt en aan gort geknipt om precies dat te doen:

[Afbeelding]

Ik gebruik hem niet meer, heb jij er wat aan? Je mag 'm gratis hebben :)
Hey, dat is supertof van je. Ik stuur je een pb'tje. :)
Dartlink schreef op woensdag 28 september 2022 @ 06:13:
Vannacht had ik ineens hetzelfde idee: een boltsnap met een spiraalkoord aan de D-ring haken, en dat spiraalkoord met nylon touw vastmaken aan de voet van de GoPro. Daarnaast een grotere boltsnap met een groter oog direct vastmaken aan de voet van de GoPro. Zo kun je die grote boltsnap gebruiken om hem van je D-ring te halen als je iets wilt filmen, en dan zit hij nog altijd veilig vast met een spiraal aan die kleine boltsnap. Dat voetje kan icm met de grote boltsnap zelfs wel dienst doen als een vorm van handvat tijdens het filmen.

Ik ben even creatief geweest met paint.net. Dit is wat ik nu voor ogen heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUtuSY9wC2rNghGYkyGuKW2NS3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0HaPoXoINQOGspBnzGjO5QMM.png?f=user_large
scraemus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:53:
Misschien hier nog wat inspiratie voor je?
Dank je. Deze had ik gezien, maar mist volgens mij een manier om hem niet te verliezen als je hem loslaat.
Thyraon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:55:
Een tray is sowieso fijn, dan kun je er een fatsoenlijk floodlight (of twee, afhankelijk van wat je wilt filmen) naast zetten. Anders loop je te hannessen met de camera in je ene hand en een lamp in de ander.
Eventueel is bovenstaand ook te doen met een tray ipv het standaard voetje. Wat ik daarbij namelijk anders nog steeds mis is een manier om te voorkomen dat ie de diepte in verdwijnt als ik hem plots los moet laten.

LEGO te koop

• Thyraon
totalatool schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:03:
Eventueel is bovenstaand ook te doen met een tray ipv het standaard voetje. Wat ik daarbij namelijk anders nog steeds mis is een manier om te voorkomen dat ie de diepte in verdwijnt als ik hem plots los moet laten.
Als je hem toch permanent aan je D-ring vast hebt zitten, zou ik zorgen dat de hele camera-setup (licht) negatief driijfvermogen heeft. Anders flappert het hele gebeuren constant om je heen tijdens het duiken, als je niet aan het filmen bent :)

• totalatool
Thyraon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:27:
[...]

Als je hem toch permanent aan je D-ring vast hebt zitten, zou ik zorgen dat de hele camera-setup (licht) negatief driijfvermogen heeft. Anders flappert het hele gebeuren constant om je heen tijdens het duiken, als je niet aan het filmen bent :)
Daarom wil ik dus niet de meegeleverde floaty handle gebruiken tijdens het duiken. Die lijkt me vooral geschikt voor snorkelen.

LEGO te koop

• Thyraon
totalatool schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:29:
Daarom wil ik dus niet de meegeleverde floaty handle gebruiken tijdens het duiken. Die lijkt me vooral geschikt voor snorkelen.
Ja, precies. Met een tray + lamp wordt de hele set vanzelf al negatief dus dat is makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:49
totalatool schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:03:
[...]

Hey, dat is supertof van je. Ik stuur je een pb'tje. :)

[...]

Vannacht had ik ineens hetzelfde idee: een boltsnap met een spiraalkoord aan de D-ring haken, en dat spiraalkoord met nylon touw vastmaken aan de voet van de GoPro. Daarnaast een grotere boltsnap met een groter oog direct vastmaken aan de voet van de GoPro. Zo kun je die grote boltsnap gebruiken om hem van je D-ring te halen als je iets wilt filmen, en dan zit hij nog altijd veilig vast met een spiraal aan die kleine boltsnap. Dat voetje kan icm met de grote boltsnap zelfs wel dienst doen als een vorm van handvat tijdens het filmen.

Ik ben even creatief geweest met paint.net. Dit is wat ik nu voor ogen heb:

[Afbeelding]

[...]

Dank je. Deze had ik gezien, maar mist volgens mij een manier om hem niet te verliezen als je hem loslaat.

[...]

Hier deze is makkelijk een retractor met boltsnap.
https://www.bol.com/nl/nl...iFWVtoLC8SuxoCe5IQAvD_BwE

of een spiraal met boltsnap dit zou mijn keus zijn.
https://www.octopodes.nl/...rd-met-2-haken-zwart.html

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 28-09-2022 17:03 ]

• Thyraon
leonbong schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:01:
Hier deze is makkelijk een retractor met boltsnap. <link>
Zo'n ding heb ik jaren geleden ook gehad maar als je er een keer te lomp mee door het zand gaat, of hij komt ongelukkig terecht onder een duikfles, werkt 'ie niet meer. De veer en dat knopje zijn eigenlijk te fragiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:49
ik ben ook geen fan van retractor's ik heb ze ook niet.
Spiraalkoord vind ik prima voor een camera/lamp en die zijn er ook met boltsnap.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 28-09-2022 17:17 ]

• totalatool
Haha, en ik maar denken dat ik redelijke Googleskills heb. Ik kon deze dus niet vinden, maar dit is inderdaad meer wat ik zocht.
Toch ga ik m'n eigen idee eens proberen, dat lijkt me nog wat strakker tegen me aan hangen als ik hem niet gebruik.

en dan die bcd/wing nog om hem aan te hangen :+

LEGO te koop

• totalatool
Volgende adviesvraag... :D
Ik ben van plan om op reis gewoon m'n grote spullen, zoals wetsuit en vinnen, in m'n normale ruimbagage te doen, en duurdere/gevoeligere spullen zoals automaten, computer en camera in m'n handbagage. Daarvoor hoef ik geen aparte, dure duiktas te kopen (tenzij jullie me nu overtuigen dat dat veel beter is ;)).
Ik heb alleen nog geen manier om die spullen van het hotel naar de duiklocatie te vervoeren, en dacht aan een simpele mesh (rug-)tas, maar die moet dus wel aardig groot zijn als daar bv ook een wetsuit en vinnen in moeten.
Hoe doen jullie dat?

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Ga je met een duikschool daar duiken? Zo ja, dan is de kans groot dat ze ruimte hebben om je spullen tijdens je verblijf op te slaan, dan hoef je ze niet iedere dag mee heen en weer te slepen naar je hotel. Alleen je computer/camera hoef je dan iedere dag los mee te nemen, want neem aan dat je tussendoor dingen wilt uitlezen. :)

De meeste plekken waar ik ben geweest hebben kratjes waar je je spullen in doet aan de start van je duikdagen, en waar je ze pas weer uit haalt wanneer je vertrekt. Meestal loop ik op de laatste dag dan gewoon langs met m'n ruimbagage tas om alles in te pakken.

• totalatool
Fl4pp13 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:36:
Ga je met een duikschool daar duiken? Zo ja, dan is de kans groot dat ze ruimte hebben om je spullen tijdens je verblijf op te slaan, dan hoef je ze niet iedere dag mee heen en weer te slepen naar je hotel. Alleen je computer/camera hoef je dan iedere dag los mee te nemen, want neem aan dat je tussendoor dingen wilt uitlezen. :)

De meeste plekken waar ik ben geweest hebben kratjes waar je je spullen in doet aan de start van je duikdagen, en waar je ze pas weer uit haalt wanneer je vertrekt. Meestal loop ik op de laatste dag dan gewoon langs met m'n ruimbagage tas om alles in te pakken.
Hmm, er is een duikschool bij het resort ja, en daar is een pakket met (speed-)bootduiken etc geboekt, maar die zit net buiten het terrein van het hotel volgens mij. Ik zal het eens navragen.

LEGO te koop

Pagina: 1 ... 38 ... 52 Laatste