Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 52 Laatste
Acties:

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:15
Matthijs B schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:24:
Veel plezier in Krnica! Ik heb het ongeveer zo:

https://www.caveadventure...flation-bottle-mount1.png

maar dan zonder de metalen connectie naar de backplate. Ik haal inderdaad de banden er af als ik de argon fles niet gebruik, maar dat komt ook omdat het grootste deel van mijn duiken zonder trimix zijn.
Thanks! Echt veel zin in, ook enorm benieuwd hoe Rich is.

Vertrekken donderdag 22-9 en rijden 2-10 terug :)

Praktische vraag, ik heb nu echt argon in het flesje zitten, maar lucht kan toch net zo goed toch? Of heeft Argon (als je niet je pak gaat spoelen met argon) wel echt voordeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:59:
Even kort iets anders: wat weegt een 7mm wetsuit ongeveer? Ik vind ofwel geen info, ofwel info over de buoyancy in ponden, maar ik wil weten hoeveel andere kleding ik thuis moet laten als ik een 7mm wetsuit in m'n koffer stouw. :)
Op de heenweg kun je meer meenemen dan de terugweg (aannemende dag je pak dan nog nat is :+ )

Heb nu mijn pak niet in de buurt (of een weegschaal überhaupt in de buurt) maar ik kan even kijken wat de weegschaal zegt als ik mijn pak erop gooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:03
totalatool schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:59:
Even kort iets anders: wat weegt een 7mm wetsuit ongeveer? Ik vind ofwel geen info, ofwel info over de buoyancy in ponden, maar ik wil weten hoeveel andere kleding ik thuis moet laten als ik een 7mm wetsuit in m'n koffer stouw. :)
Mijn Bare S-Flex 7mm in maat L weegt 2.3kg (give or take een beetje, ben eerst zo en daarna met het pak in mijn handen op de weegschaal gaan staan).

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Haha dan hoef ik het ook niet meer. Heb hetzelfde pak :p

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Dartlink schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:32:
[...]

Thanks! Echt veel zin in, ook enorm benieuwd hoe Rich is.

Vertrekken donderdag 22-9 en rijden 2-10 terug :)

Praktische vraag, ik heb nu echt argon in het flesje zitten, maar lucht kan toch net zo goed toch? Of heeft Argon (als je niet je pak gaat spoelen met argon) wel echt voordeel?
Ik heb eigenlijk altijd gewoon lucht of nitrox in de fles, afhankelijk van wat er voor handen is om over te hevelen. Er heeft wel een paar keer Argon in gezeten maar ik heb dat verschil nooit gemerkt.

Nu ik nog een keer naar het plaatje kijk zie ik wel dat ze de fles daar best hoog hebben zitten, ik stop hem zelf altijd zo laag mogelijk, kan je er makkelijker bij

[ Voor 11% gewijzigd door Matthijs B op 15-09-2022 13:23 ]

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:34
Wormaap schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:57:
[...]

Mijn Bare S-Flex 7mm in maat L weegt 2.3kg (give or take een beetje, ben eerst zo en daarna met het pak in mijn handen op de weegschaal gaan staan).
Dat valt me behoorlijk mee... Bah, dat betekent dat ik het niet echt als een beperking meer zie om toch aan te schaffen en mee te nemen op vakantie naar een warm oord waar ik verder alleen shorts en t-shirts nodig heb.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:24:
[...]

Dat valt me behoorlijk mee... Bah, dat betekent dat ik het niet echt als een beperking meer zie om toch aan te schaffen en mee te nemen op vakantie naar een warm oord waar ik verder alleen shorts en t-shirts nodig heb.
Wellicht alleen omdat het dan vrij lomp is? :+

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 07:42
totalatool schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:24:
Bah, dat betekent dat ik het niet echt als een beperking meer zie om toch aan te schaffe
Zou ik sowieso doen, gehuurde pakken passen nooit zo goed als een eigen pak en als je pech hebt zijn ze zo versleten dat het nauwelijks meer warm is.

• totalatool
Even wat research gedaan. In Egypte had ik dus bij 23-24 graden ofwel 5mm ofwel 3mm+3mm. Daar ga ik in november weer heen bij diezelfde temperaturen. Mogelijk ga ik vervolgens met het gezin komend voorjaar naar de Canarische eilanden, en daar is rond die tijd de watertemperatuur zo'n 19 graden. Men verhuurt daar kennelijk 5mm of 7mm pakken.
Wat je zegt zal ook kloppen, een wat versleten pak zal dan niet beter zijn dan een nieuw pak.
Ik begin nogal te neigen naar een 5mm pak, dat ik dan in Nederland zou aanvullen met een vest of shorty en kap.
Aanvullende edit: ga ik te kort door de bocht als ik denk dat een 5mm met daarbij een 3mm vest/shorty ongeveer even goed isoleert als een 7mm?

[ Voor 13% gewijzigd door totalatool op 15-09-2022 17:08 ]

LEGO te koop

• Thyraon
totalatool schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:05:
Even wat research gedaan. In Egypte had ik dus bij 23-24 graden ofwel 5mm ofwel 3mm+3mm. Daar ga ik in november weer heen bij diezelfde temperaturen. Mogelijk ga ik vervolgens met het gezin komend voorjaar naar de Canarische eilanden, en daar is rond die tijd de watertemperatuur zo'n 19 graden. Men verhuurt daar kennelijk 5mm of 7mm pakken.
Wat je zegt zal ook kloppen, een wat versleten pak zal dan niet beter zijn dan een nieuw pak.
Ik begin nogal te neigen naar een 5mm pak, dat ik dan in Nederland zou aanvullen met een vest of shorty en kap.
Aanvullende edit: ga ik te kort door de bocht als ik denk dat een 5mm met daarbij een 3mm vest/shorty ongeveer even goed isoleert als een 7mm?
Ik heb ~15 jaar geleden een 7mm pak gekocht en dat een jaar of twee geleden vervangen met een nieuw 7mm pak. Het verschil is echt gigantisch, niet alleen doordat het neopreen van het oude pak versleten en dun was geworden maar ook door de vernieuwingen in technologie en binnenvoering van die pakken.

Goede kans dat een nieuwe 5mm warmer zit dan een oudere 7mm uit de verhuur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
19 graden met een 5mm lijkt me behoorlijk koud, zelfs als het pak nieuw is. 23 graden met een 7mm is ook zeker niet te warm wat mij betreft, dus ik zou al snel voor een 7mm gaan

• totalatool
Kan het eigenlijk snel te warm worden?

LEGO te koop

• Thyraon
totalatool schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:58:
Kan het eigenlijk snel te warm worden?
Onder water nauwelijks, lijkt me, en zeker als je dieper dan een meter of 5 duikt. Boven water natuurlijk wel, zeker in de zon, maar dat is makkelijk op te lossen door even het water in te dippen voor/tijdens het omkleden.

Tenzij je in een droogpak duikt, dan is het als de gesmeerde bliksem het water in

[ Voor 11% gewijzigd door Thyraon op 15-09-2022 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 10-10 10:18
Wormaap schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:28:
[...]

Toen ik twee jaar geleden m'n OW op Curaçao haalde heb ik daar geen enkele DIN-fles gezien. Sommige plekken hadden wel adapters liggen, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere :)
De meeste tropenlanden hebben kranen met inserts, maar wat ik me herinner waren het op de Caraïben grotendeels gegoten INT kranen, dus dan is een adapter zeker geen overbodige luxe

vorige week was ik duikleider, bleek 1 van de duikers haar automatenset vergeten. Geen probleem, ik had er eentje bij me en een van de duikers sloeg een duik over. De vraag wat voor aansluiting ze had bleek toch wat lastig "gewoon, zo één die je er op schroeft". OK, klinkt als DIN. Controlevraag: met een grote zwarte knop achterop? "Ja, zo één". Ah, dus toch INT.
Toch maar even de fles bekeken. DIN dus. Toch wel een verademing dat iedereen hier het beestje gewoon bij zijn naam weet te noemen :X

• totalatool
Matthijs B schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:49:
19 graden met een 5mm lijkt me behoorlijk koud, zelfs als het pak nieuw is. 23 graden met een 7mm is ook zeker niet te warm wat mij betreft, dus ik zou al snel voor een 7mm gaan
Persoonlijk had ik het bij die 23/24 graden iig echt niet koud met een 5mm of 3mm met shorty erover, ook niet na de derde duik op een dag.

LEGO te koop

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
dixet schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:46:
[...]

De meeste tropenlanden hebben kranen met inserts, maar wat ik me herinner waren het op de Caraïben grotendeels gegoten INT kranen, dus dan is een adapter zeker geen overbodige luxe
Op Bonaire bij de toko waar ik altijd kom in ieder geval wel ja. Als je regular bent en weet waar de inbus ligt, kun/mag je die er gewoon zelf uithalen :P Of nou ja, ik kom er al een aantal jaar en doe 't gewoon :+

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Vraagje voor de kenners:

Momenteel ben ik met mijn vriendin in Frankrijk aan het rondreizen, en wilde zij graag duiken.

Eerder dit jaar heeft zij haar padi gehaald in Griekenland, en nu zijn we aangekomen aan de kust in de Franse riviera, en blijkt dat zij een medische keuring nodig heeft om via een duikschool mee te kunnen.

Is dit iets wat we ter plaatsen kunnen regelen, of zou zoiets moeten verlopen via de (eigen) huisarts oid?

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 10:25
Koekstra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:46:
Vraagje voor de kenners:

Momenteel ben ik met mijn vriendin in Frankrijk aan het rondreizen, en wilde zij graag duiken.

Eerder dit jaar heeft zij haar padi gehaald in Griekenland, en nu zijn we aangekomen aan de kust in de Franse riviera, en blijkt dat zij een medische keuring nodig heeft om via een duikschool mee te kunnen.

Is dit iets wat we ter plaatsen kunnen regelen, of zou zoiets moeten verlopen via de (eigen) huisarts oid?
Ik laat me om de paar jaar keuren bij een sportarts en dan specifiek een duik medische keuring

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Osiris
  • Niet online
Je eigen huisarts mag je in principe niet keuren, omdat er dan een kans bestaat om de arts-patiënt-relatie verstoord raakt als de huisarts iets afkeurt wat voor jou nadelig zou kunnen zijn en jij 't daar niet mee eens bent ofzo. Een keuring dient door een onafhankelijk arts te gebeuren.

Dat gezegd hebbende: bij de duikscholen die ik ken moet je een formuliertje invullen dat ze nergens verantwoordelijk voor zijn en dan is 't wel goed. Voor PADI-cursussen krijg je een medisch formulier er nog een bij, maar als je overal "nee" in kunt vullen, dan heb je geen keuring nodig. Althans, zo ging 't bij mij steeds :) Gelukkig ben ik jong en kan ik idd overal oprecht "nee" invullen :) Vanaf een bepaalde leeftijd is dacht ik ook bij PADI sowieso een keuring vereist.

Maar voor wat fundives heb ik v.z.i.w. nooit een medisch formulier in moeten vullen geloof ik, laat staan een keuring.

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 15-09-2022 22:19 ]

• totalatool
1 Ik heb problemen gehad met mijn longen, ademhaling, hart en/of bloed die mijn normale fysieke of mentale prestaties beïnvloed hebben.
2 Ik ben ouder dan 45 jaar.
3 Ik heb moeite om matige inspanningen uit te voeren (bijvoorbeeld 1,6 kilometer wandelen in 14 minuten of 200 meter zwemmen zonder onderbreking), of ik was in de afgelopen 12 maanden niet in staat deel te nemen aan een normale fysieke activiteit als gevolg van mijn fysieke conditie of gezondheidsredenen.
4 Ik heb problemen met mijn ogen, oren, neus (-verstopping) of sinussen.
5 Ik onderging een chirurgische ingreep in de laatste 12 maanden, of heb aanhoudende klachten door een heelkundige ingreep in het verleden.
6 Ik heb ooit bewustzijnsverlies, migraine, stuipen, beroerte, of belangrijk hoofdletsel gehad, of ik heb een aanslepende neurologische ziekte of letsel.
7 Ik onderga momenteel een behandeling (of heb in de afgelopen vijf jaar een behandeling nodig gehad) voor psychische problemen, persoonlijkheidsstoornis, paniekaanvallen of een drugs- of alcoholverslaving ; of, ik ben gediagnosticeerd met een leer- of ontwikkelingsstoornis.
8 Ik heb rugproblemen, hernia, chronische wonden aan de onderbenen of diabetes gehad.
9 Ik heb maag- of darmproblemen of heb deze gehad (ook: recentelijk diarree).
10 Ik neem medicijnen op doktersvoorschrift (met uitzondering van anticonceptie of anti-malaria medicijnen andere dan mefloquine (Lariam).

Als je hier overal nee op kunt zeggen dan is er geen keuring nodig volgens PADI of SSI. Is je antwoord ja bij 1, 2, 4, 6, 7, 8 of 9, dan moet je een boxje (A-G) met aanvullende vragen beantwoorden, waarbij overal nee weer zorgt dat je geen keuring nodig hebt.
Vragen 3, 5 of 10 met ja beantwoorden, of één van de subvragen onder A-G, betekent medische keuring.

LEGO te koop

• dixet
Die PADI regeltjes gelden in Frankrijk meestal niet. Daar zijn de meeste duikcentra CMAS en die zijn wat strenger zeker wanneer je met je PADI 💳 aan komt zetten

• Thyraon
... nu zijn we aangekomen aan de kust in de Franse riviera, en blijkt dat zij een medische keuring nodig heeft om via een duikschool mee te kunnen.
Waar zit je precies? Wij hebben afgelopen zomer gedoken met Azur Plongée en daar hebben we geen medische keuring hoeven laten zien, we moesten alleen de standaard vragenlijst invullen.

Prima duikcentrum overigens; redelijk nieuwe spullen in de verhuur en met hun rib kunnen ze bij leuke duikstekken komen in de buurt (wat ondiepere duiken maar ook wrakken uit WO2).

• Osiris
  • Niet online
Ik kan me die 1 t/m 10 niet herinneren, maar no way dat ik op sommigen "ja" ga antwoorden, zelfs al zouden ze wel van toepassing zijn :') Dan zou je een complete keuring moeten ondergaan, omdat je een smeerseltje van de dermatoloog voor wat eczeem hebt ofzo :')

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 15-09-2022 22:48 ]

• SnowDude
Osiris schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:48:
Ik kan me die 1 t/m 10 niet herinneren, maar no way dat ik op sommigen "ja" ga antwoorden, zelfs al zouden ze wel van toepassing zijn :') Dan zou je een complete keuring moeten ondergaan, omdat je een smeerseltje van de dermatoloog voor wat eczeem hebt ofzo :')
Als je bij vraag 1-9 ja zou moeten antwoorden is een extra medische keuring wel verstandig ook omdat je ook verantwoording schuldig ben aan je buddy. Voor ja op vraag 10 is het alleen een extra vraag of de medicijnen invloed kunnen hebben op je duikvaardigheid.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Nou, voor leeftijd vind ik een setje subvragen echt wel logisch hoor. Echt totale onzin dat je meteen een check moet laten doen alleen op die leeftijd, als je verder helemaal fit en gezond bent.
Ik zie daarentegen in mijn omgeving heel veel mensen onder de 45 die wel een check zouden mogen laten doen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Persoonlijk zou ik een check als je begint met duiken door een arts prima vinden, en vervolgens zo snel er iets verandert in je medische situatie.

Toevallig zat ik afgelopen zaterdag bij een bijeenkomst voor duikartsen. Daar had men het zelfs over hoe ver ze moeten gaan, rontgenscans van de longen en CT scans werden ook benoemd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@SnowDude Ik ben 't met je eens dat je verantwoording aan je buddy moet afleggen idd.

@Dartlink Ligt er denk ik aan of de client al een longprobleem heeft. Lijkt me nogal ver gaan om een verder gezond iemand de stralingsbelasting van een CT-thorax aan te doen..

Verder helpt 't wellicht dat ik zelf arts ben, al kun je jezelf natuurlijk nooit keuren :+ Is ergens wel een hellend vlak natuurlijk als je vanuit je eigen professie zegt "oh maar da's onzin", dan ben je in feite toch jezelf al een beetje aan het keuren.. Maar ik blijf er wel bij dat ik voor een zalfje geen "ja" in ga vullen :+

[ Voor 38% gewijzigd door Osiris op 16-09-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:19:
@SnowDude Ik ben 't met je eens dat je verantwoording aan je buddy moet afleggen idd.

@Dartlink Ligt er denk ik aan of de client al een longprobleem heeft. Lijkt me nogal ver gaan om een verder gezond iemand de stralingsbelasting van een CT-thorax aan te doen..

Verder helpt 't wellicht dat ik zelf arts ben, al kun je jezelf natuurlijk nooit keuren :+ Is ergens wel een hellend vlak natuurlijk als je vanuit je eigen professie zegt "oh maar da's onzin", dan ben je in feite toch jezelf al een beetje aan het keuren.. Maar ik blijf er wel bij dat ik voor een zalfje geen "ja" in ga vullen :+
Ja dat was de discussie inderdaad of het nodig was.

Ben je zelf ook duikarts? :) Zo ja, was je dan ook aanwezig bij die bijeenkomst afgelopen zaterdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
totalatool schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:32:
1 Ik heb problemen gehad met mijn longen, ademhaling, hart en/of bloed die mijn normale fysieke of mentale prestaties beïnvloed hebben.
Het was me niet erg duidelijk wat met problemen precies bedoeld werd. Ik heb zelf astma aanvallen die ik alleen krijg als ik langdurig in een omgeving met harige beesten zit. Vooral paarden ben ik allergisch voor. Aangezien dat onderwater niet voorkomt (zeepaarden en zeehonden heb ik geen last van) heb ik daar 'nee' geantwoord. Uiteindelijk is het mijn verantwoordelijkheid toch?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Hydra schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:56:
Vooral paarden ben ik allergisch voor. Aangezien dat onderwater niet voorkomt (zeepaarden en zeehonden heb ik geen last van) heb ik daar 'nee' geantwoord. Uiteindelijk is het mijn verantwoordelijkheid toch?
Haha... :D
Het is jouw verantwoordelijkheid, maar je buddy kon wel eens afhankelijk zijn van jou, of andersom. Ik zou het persoonlijk niet tof vinden als mijn buddy met (potentiële) gezondheidsproblemen zit die hij verzwijgt.
Nou valt een paardenallergie daar inderdaad niet onder. :+

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dartlink schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:55:
[...]

Ben je zelf ook duikarts? :) Zo ja, was je dan ook aanwezig bij die bijeenkomst afgelopen zaterdag?
Nee, ben nog in opleiding tot arts-microbioloog. Maar wellicht kan ik dat t.z.t. er nog naast bij doen.

Jij bent wel duikarts?

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 16-09-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:03:
[...]

Nee, ben nog in opleiding tot arts-microbioloog. Maar wellicht kan ik dat t.z.t. er nog naast bij doen.

Jij bent wel duikarts?
Haha nee, ik ben een simpele IT'er. Maar de duikartsen verenging zaten bij ons voor een bijeenkomst, en samen met wat medewerkers van ons volgden we het een beetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ah, op zo'n manier, wel toevallig en leuk dat je daar als duiker dan enigszins bij betrokken bent :D

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 16-09-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10 13:09
Op een aantal sites lees ik dat het in Frankrijk sowieso verplicht is om een medisch certificaat te hebben voor het duiken:
https://www.duikdokter.com/mijn-diensten/duikkeuring/
https://www.duikkeuring.eu/faq
https://qdiving.nl/artikel/duikkeuring-geldigheid/

Hier staat een verhaal dat dat in verband met de aansprakelijkheid is:
https://worldadventurediv...o-scuba-diving-in-france/
Vraagje voor de kenners:

Misschien heb je hier wat aan:
https://www.ffessm-paca.fr/medicale

Aan de rechterkant van de pagina staat een link (LA LISTE DES MÉDECINS FÉDÉRAUX) naar een lijst met onder andere duikartsen aan de zuidkust van Frankrijk:
https://www.ffessm-paca.f...RAUX_2021_region_sud_.pdf

Zelf ben ik in Nederland gekeurd door een duikarts en moest daar €67 voor betalen. Hier kan je duikartsen in Nederland vinden:
https://www.mijnduikerarts.nl/alle-duikartsen

Mijn eigen huisarts gaf aan geen eigen patiënten te keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Betreffende een medische keurng, kijk even of je zorgverzekeraar dit ook vergoed :) Dan kun je de kosten declareren en is er eigenlijk geen reden om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Daar heb je wel een aanvullende verzekering voor nodig, zoiets zit niet in het basispakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Vandaar dat ik zei, controleer het even :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dartlink
Vandaag een zo goed als nieuw droogpak gekocht <3

Scuba Academie had een demo pak precies in mijn maat welke ze gingen verkopen. Ziet er super goed uit :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3lj4-tfCSrDUrP25iExRSnQj4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QP0ljnNrwJ22Jt3fvU4YMCTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:02:
Vandaag een zo goed als nieuw droogpak gekocht <3
Vet! Je had eerder al een Santi toch? Niet spannend om net voor Tech 1 naar een ander pak te switchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:48:
[...]

Vet! Je had eerder al een Santi toch? Niet spannend om net voor Tech 1 naar een ander pak te switchen?
Dit wordt mijn reserve pak :+ Hij gaat dus wel mee, voor het geval ik mijn nekseal rip (enige seal die ik niet zelf kan vervangen).

Heb inderdaad al een Santi Emotion+ met P valve en kubi ringen.

Deze moet ook nog even een P valve krijgen en een 100mm kubi ringen set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:51:
Dit wordt mijn reserve pak :+ Hij gaat dus wel mee, voor het geval ik mijn nekseal rip (enige seal die ik niet zelf kan vervange).
Ah, gotcha. Ja, die nekseals zijn wel een dingetje...
Deze moet ook nog even een P valve krijgen en een 100mm kubi ringen set.
En de "DEMO" badge moet er even af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:55:
[...]

[...]

Beat ya to it! Was thuis, vervolgens direct de naaimachine erbij gepakt. Moest toch mijn boei nog even fixen, bungee zat te los naar mijn mening. Direct tornmesje gepakt om die badge eraf te halen. Nog even iemand/iets zoeken om eigen badge te maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:55:
[...]

[...]

Uhuh, buddy van me heeft zo'n siliconen nek ring systeem, kan hij dan ook zelf vervangen. Maar hoor hem alleen maar zeuren dat die ring elke keer los gaat als hij z'n hoofd erdoor steekt. Ik blijf wel bij latex :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:59:
Uhuh, buddy van me heeft zo'n siliconen nek ring systeem, kan hij dan ook zelf vervangen. Maar hoor hem alleen maar zeuren dat die ring elke keer los gaat als hij z'n hoofd erdoor steekt. Ik blijf wel bij latex :)
Zijn er geen Si-Tech-achtige systemen voor latex nekseals die je zelf kunt vervangen? Ik heb sinds kort drooghandschoenen met het systeem van Santi zelf, dat werkt wel erg lekker, en is helemaal aan de waterkant te fixen als er wat scheurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:03:
[...]

Zijn er geen Si-Tech-achtige systemen voor latex nekseals die je zelf kunt vervangen? Ik heb sinds kort drooghandschoenen met het systeem van Santi zelf, dat werkt wel erg lekker, en is helemaal aan de waterkant te fixen als er wat scheurt.
Ik heb eigenlijk geen idee, zou handig zijn, wil dinsdag toch nog even naar Veenendaal als het uitkomt, eens even vragen. Ben er echter bang voor.

Op mijn huidige pak heb ik het kubi systeem in het pak zelf zitten, dus niet op de seal zelf. Ik kan hiermee dus ook zelf aan de waterkant mijn seal vervangen. Pak moet echter wel helemaal uit. Was in "mijn" tijd al een "verborgen" optie, maar volgens mij sinds de Smartseals uit zijn doen ze het helemaal niet meer :(

En om nou twee type drooghandschoenen te blijven houden. Nah.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:05:
Op mijn huidige pak heb ik het kubi systeem in het pak zelf zitten, dus niet op de seal zelf. Ik kan hiermee dus ook zelf aan de waterkant mijn seal vervangen. Pak moet echter wel helemaal uit. Was in "mijn" tijd al een "verborgen" optie, maar volgens mij sinds de Smartseals uit zijn doen ze het helemaal niet meer :(
Lex kan er wel een Kubi systeem in zetten maar ik heb toch gekozen om eerst eens het systeem van Santi zelf te proberen voordat we spullen in mijn mouwen gaan lijmen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Dank Allen voor de vele reacties mbt de medische keuring.

Mijn vriendin laat het duiken hier even voor wat het is, en gaat het, op een later moment nog eens proberen als zij wel in het bezit is van de juiste papieren.

Het had voor onze reis niet uit gemaakt overigens, duiken had een fijne bijkomstigheid geweest. Het kustgebied is prachtig, en wij tokkelen langzaam met ons 50 jaar oude campertje door richting de Pyreneeën/normandie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:07:
[...]

Lex kan er wel een Kubi systeem in zetten maar ik heb toch gekozen om eerst eens het systeem van Santi zelf te proberen voordat we spullen in mijn mouwen gaan lijmen :)
Oeeeeeh, interessant! Jammer dat ie nu in Malta zit, maar gok dat Sven ook wel eea kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:34
[...]

Dit wordt mijn reserve pak :+ Hij gaat dus wel mee, voor het geval ik mijn nekseal rip (enige seal die ik niet zelf kan vervangen).
euh? en hoe vaak gebeurt je dat? Om daar nu een heel pak van serieus een hoop euro voor mee te nemen :o

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Bockelaar schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:33:
[...]

euh? en hoe vaak gebeurt je dat? Om daar nu een heel pak van serieus een hoop euro voor mee te nemen :o
Daarnaast was het ook een te goede deal :D 1/3 van de nieuwprijs voor een zo goed als nieuw pak.

Mij is het nu twee keer gebeurt. Zeeland en tijdens een cursus. Zeeland had ik destijds nog mijn wetsuit als backup. Maar die cursus was exit :p

Een andere buddy van mij mag zo'n twee keer per jaar zijn nekseal vervangen :') maar dat is zijn eigen schuld. Hij is wat overdadig met de aftershave :+ en mishandelt het pak best veel. Ook hij heeft een reserve pak :p

[ Voor 4% gewijzigd door Dartlink op 18-09-2022 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Afgelopen weekend voor het eerst in België gedoken. Die oude steen groeves zijn erg gaaf.

We zijn in Rochefontaine, Vodelé en V2E geweest

[ Voor 22% gewijzigd door SnowDude op 19-09-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:44:
Afgelopen weekend voor het eerst in België gedoken. Die oude steen groeves zijn erg gaaf.

We zijn in Rochefontaine, Vodelé en V2E geweest
Gaaf! Hoe was het zicht daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gister mijn eerste twee duiken voor mijn AOW gedaan, bij Vinkeveen. De eerste was voor buoyancy, tweede navigation. Helaas waren het erg korte duiken (25 minuten) omdat beide keren m'n buddy snel door z'n lucht heen was. Bij de navigation duik hebben we ook niet helemaal alles kunnen doen, dus een stukje ervan gaat naar volgende week. Hoop dan wel dat we echt gaan duiken met volle 12L flessen want een 10L met 170 bar ongeveer gaat wel erg rap. Ook omdat we volgende week de diepe duik moeten gaan doen.

Afgezien daarvan vond ik het wel weer erg cool. Weinig tijd om echt om je heen te kijken maar heb nog wel naar een flinke rivierkreeft gezwaaid die ook netjes terugzwaaide :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:51:
[...]

Gaaf! Hoe was het zicht daar?
Rochefontaine en V2E zo'n 7 tot 10 meter. Vodelé was echt goed, richting de 20 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Hydra schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:32:
Gister mijn eerste twee duiken voor mijn AOW gedaan, bij Vinkeveen. De eerste was voor buoyancy, tweede navigation. Helaas waren het erg korte duiken (25 minuten) omdat beide keren m'n buddy snel door z'n lucht heen was. Bij de navigation duik hebben we ook niet helemaal alles kunnen doen, dus een stukje ervan gaat naar volgende week. Hoop dan wel dat we echt gaan duiken met volle 12L flessen want een 10L met 170 bar ongeveer gaat wel erg rap. Ook omdat we volgende week de diepe duik moeten gaan doen.

Afgezien daarvan vond ik het wel weer erg cool. Weinig tijd om echt om je heen te kijken maar heb nog wel naar een flinke rivierkreeft gezwaaid die ook netjes terugzwaaide :)
Dat is het nadeel van die vul stations daar in Vinkeveen. Recentelijk nooit een fles daar over de 170 bar gekregen. Ben blij dat ik op de club gewoon 215 bar kan vullen.

Een diepe duik zou ik met een student eigenlijk altijd met een 15 liter doen. (Althans dat is de standaard bij onze club)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Kun je in NL eigenlijk ergens tot 300 bar vullen om je DIN-automaat volledig te gebruiken?

In de tropen heb je vrijwel uitsluitend alu S-80's en die worden gelukkig vrijwel altijd wel tot 200 bar gevuld. Bij VIP Diving op Bonaire nog wel stuk meer, 220 bar is daar geen uitzondering, mag geloof ik officieel niet bij die alu tanks :+

[ Voor 57% gewijzigd door Osiris op 19-09-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
SnowDude schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:42:
Dat is het nadeel van die vul stations daar in Vinkeveen. Recentelijk nooit een fles daar over de 170 bar gekregen. Ben blij dat ik op de club gewoon 215 bar kan vullen.
De flessen zijn gevuld door de duikschool dus zouden ook op 210 moeten zitten. Mijn eigen fles die ik daar gevuld heb, zit ook op 210. Onze begeleider (hele toffe kerel met 30+ jaar duikervaring) vermoedde dat ze te snel gevuld zijn en na afkoelen dus eigenlijk te laag zaten. Vrijwel alle flessen die meegenomen waren zaten tussen de 160 en 180 bar.

Voor de eerste duik kreeg ik eerst een 12L. Ik zag doen dat die op 170 zat en gevraagd of het wel klopte. Toen de volgende 12L; die zat op 160. Ik heb toen een 12L van m'n begeleider uit zijn auto gekregen die wel op 200 zat. Ik had aan het eind van de eerste duik nog iets van 120 over, m'n buddy iets an 50 (die begon met een 10L op 180).

Tweede duik zijn we beiden begonnen met een 10L op ongeveer 170. Aan het eind had ik 90 bar over, hij 50. Dus hij verbruikte ook gewoon een stuk meer dan ik.
Een diepe duik zou ik met een student eigenlijk altijd met een 15 liter doen. (Althans dat is de standaard bij onze club)
Ben benieuwd! Het er hoe dan ook veel zin in. Moet alleen wel betere handschoenen gaan regelen. Eerste duik met m'n handschoenen gedaan die bij m'n pak zitten, tweede maar gewoon zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Osiris schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:46:
Kun je in NL eigenlijk ergens tot 300 bar vullen om je DIN-automaat volledig te gebruiken?
Hoe is het duiken eigenlijk met een 12L 300 bar fles? Ik begreep dat ze nogal zwaar zijn en kwa gewichtverdeling ook lastiger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 23:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:03:
[...]

Ik gebruik zelf het "Si-Tech O-Rust" systeem, hiermee kan je je neckseal altijd zelf vervangen :D

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
SnowDude schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:42:
Ik had dat persoonlijk ook verwacht toen ik begon aan de SSI Deep specialty, maar ik heb de eerste twee duiken gedaan met een 10 liter (stalen) tank gevuld tot 200 en 210 bar. De derde duik volgt nog, maar dat zal dus ook met 10 liter zijn.
Bij m'n eerste duik, in Slijk-Ewijk met vrij aardig zicht onder de thermocline, was m'n sac iets van 19, inclusief klein momentje van lichte spanning toen m'n buddy op dik 20 meter diepte ineens z'n vin verloor en we met z'n drieën moesten prutsen om die met die stomme strap weer aan te doen bij hem.
Bij de tweede duik, in Groene Heuvels, was m'n sac zo'n 23, met zicht op de bodem variërend van slijkstofwolk met 10cm zicht tot maximaal anderhalf, twee meter waar voorbij ik de lamp van de instructeur niet of nauwelijks meer kon zien. Het was bewolkt en al enigszins avondschemering, dus het voelde gewoon als nachtduik op diepte. Die lamp van de instructeur viel op een gegeven moment zelfs uit en toen zag ik hem een paar tellen helemaal niet meer, tot hij had gewisseld naar een van z'n backups. Deze duik was inclusief navigatie-oefening van tien vinslagen heen en tien terug in het pikkedonker, terwijl ik nog nooit een kompas onderwater had gebruikt, waarbij we de "ascend"lijn achteraf net op een meter of twee gemist moeten hebben, zo slecht was het zicht.
Lang gaat die derde en diepste duik dus niet worden...

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ShadowBumble schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:14:
Ik gebruik zelf het "Si-Tech O-Rust" systeem, hiermee kan je je neckseal altijd zelf vervangen :D
Nice, ik dacht al dat ik ooit zoiets had gezien ja. Ben benieuwd waarom Santi zoiets niet aanbiedt, terwijl ze wel een systeem hebben voor handschoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:51:
[...]

Hoe is het duiken eigenlijk met een 12L 300 bar fles? Ik begreep dat ze nogal zwaar zijn en kwa gewichtverdeling ook lastiger zijn.
Beats me, ik duik alleen in de tropen en daar hebben ze geen 300 bar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Hydra schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:51:
Mijn buddy duikt inderdaad met een 12L 300 bar fles, juist omdat die fles wat zwaarder en langgerekter is. Dat kwam handiger uit voor de verdeling van zijn gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Osiris schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:46:
Ja hoor, meer dan genoeg plekken. Bij de meeste duikwinkels moet je er even binnen voor zijn, maar in Zeeland zijn er ook genoeg plekken langs de Oosterschelde/Grevelingen waar het kan bij de vulcontainers. Je krijgt zelden écht 300 bar (na afkoelen houd je 250-260 bar over), maar dat zit m meer in het feit dat lucht geen ideaal samenpersbaar gas is.

Ik duik zelf met een 12l 300 bar, vind het zalig. Ja, zwaarder dan een normale 12 lang maar de gewichtsverdeling is fijn en ik kan er net even makkelijker twee duiken mee maken als ik bijvoorbeeld instructie moet geven. Scheelt dat ik dan zelf niet tussendoor hoef te wisselen of vullen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fl4pp13 op 19-09-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Fl4pp13 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:27:
[...]

Ja hoor, meer dan genoeg plekken. Bij de meeste duikwinkels moet je er even binnen voor zijn, maar in Zeeland zijn er ook genoeg plekken langs de Oosterschelde/Grevelingen waar het kan bij de vulcontainers.
OK, cool. Je zou denken dat bij de vulplekken waar je zelfstandig kunt vullen er geen 300 bar beschikbaar is uit veiligheidsoverwegingen, maar blijkbaar kan het dus wel :)
Fl4pp13 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:27:

Je krijgt zelden écht 300 bar (na afkoelen houd je 250-260 bar over), maar dat zit m meer in het feit dat lucht geen ideaal samenpersbaar gas is.
Elk gas warmt op bij een adiabatische compressie toch, ook als 'ie ideaal zou zijn? Kwestie van aftoppen zodra het geheel afgekoeld is. En daarna wellicht nog een keer. En nog een keer :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

[...]

OK, cool. Je zou denken dat bij de vulplekken waar je zelfstandig kunt vullen er geen 300 bar beschikbaar is uit veiligheidsoverwegingen, maar blijkbaar kan het dus wel :)
De aansluiting van een 300 bar DIN vulslang is anders/hoort anders te zijn dan die van 200/232 vulslang, er steekt een stuk extra uit die zorgt dat je geen seal krijgt in een 200 bar kraan en dus niet kan vullen. Als iemand een 300 bar kraan in een 200 bar fles schroeft heb je een ander probleem maar dat is denken in extremen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UlnbAIv6ZDaiuLaFO19vrLborU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K2y9uSdIQsbkwkDLBb2be8xg.png?f=user_large
Elk gas warmt op bij een adiabatische compressie toch, ook als 'ie ideaal zou zijn? Kwestie van aftoppen zodra het geheel afgekoeld is. En daarna wellicht nog een keer. En nog een keer :P
Yep, maar da's niet het enige effect dat speelt bij 250+ bar. Ideaal, perfect samenpersbaar gas gaat alleen op bij (voor duiken) relatief lage drukken, maar bij >200 bar zit er een afwijking tussen de 'echte' capaciteit en wat jij denkt dat je fles bevat. Veel gebruikte term is 'Z-factor' of compressibility.

Bij lucht valt het nog wel mee, maar bij trimix scheelt het in de orde van 5-10% in extremere gevallen.
DiveGearExpress legt het beter uit dan ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeXpj1coRpqckK6qtZZ4NvjYYUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/icfaFB8qAhNjzyaVJgMiSRag.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Fl4pp13 op 19-09-2022 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Fl4pp13 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:05:
[...]

De aansluiting van een 300 bar DIN vulslang is anders/hoort anders te zijn dan die van 200/232 vulslang, er steekt een stuk extra uit die zorgt dat je geen seal krijgt in een 200 bar kraan en dus niet kan vullen. Als iemand een 300 bar kraan in een 200 bar fles schroeft heb je een ander probleem maar dat is denken in extremen. :+

[Afbeelding]
Ah, da's wel zo veilig idd :)
Fl4pp13 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:05:
[...]

Yep, maar da's niet het enige effect dat speelt bij 250+ bar. Ideaal, perfect samenpersbaar gas gaat alleen op bij (voor duiken) relatief lage drukken, maar bij >200 bar zit er een afwijking tussen de 'echte' capaciteit en wat jij denkt dat je fles bevat. Veel gebruikte term is 'Z-factor' of compressibility.

Bij lucht valt het nog wel mee, maar bij trimix scheelt het in de orde van 5-10% in extremere gevallen.
DiveGearExpress legt het beter uit dan ik.

[Afbeelding]
Ah ja, de Z-factor. Daar maakt SubSurface in zijn code ook gebruik van. Dacht dat je 't meer over de opwarming had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
je hebt toch ook gewoon 300bar 10L carbon flesjes? Wegen niks.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Klopt, maar dan moet je vervolgens wel weer meer lood meenemen dan met een stalen of alu fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Heb net trouwens de laatste Divers Ready video bekeken en hij geeft aan dat hij het gewoon 'verkeerd' vindt om een beginnende duiker een AOW aan te smeren als ze nog geen 25 ofzo duiken hebben. Was wel nieuwsgierig wat jullie hier van vinden, aangezien de meeste duikshop die ik gezien heb er geen issue mee hebben om mensen direct na OW door te laten gaan. Ik vind zelf dat hier hoe dan ook wel wat voor te zeggen is (met m'n nu-sinds-zondag 9 duiken ben ik een enorme beginner), maar aan de andere kant vind ik het zelf erg fijn dat ik nu toch weer nieuwe dingen leer. En ik vind het leuk.

Aan de andere kant zie ik in mijn groepje van 4 er twee gewoon te weinig ervaring hebben en nu eigenlijk niet echt door kunnen omdat ze het buoyancy niet kunnen, waarbij ik me wel wat afvraag hoe ze dan door hun OW heengekomen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 07:23
Als het goed is heb je na de OW de basisvaardigheden te pakken. Doorgaan voor AOW vind ik dan wel een prima keuze. Er is dan nog steeds een instructeur aanwezig die je weer wat verder brengt met ervaringen in nieuwe omstandigheden, waarbij de basiszaken als buoyancy ook nog steeds meegenomen worden. Hangt een beetje van de duiker af, maar als je zelf er vertrouwen in hebt zou ik zeggen waarom niet?

De vraag is volgens mij ook wat je gaat doen na het behalen van je AOW? Ga je dan gelijk in het donker in sterk stomend water een diepe duik maken? Lijkt me niet verstandig. Kwestie van binnen je eigen comfort zone meer duiken maken, liefst met een meer ervaren duiker als buddy.

Persoonlijk ben ik meer fan van duikverenigingen, waar je OW doorgaans wel een jaar duurt. Je AOW komt dan het tweede jaar. En in de tussentijd gewoon veel leuke duiken maken binnen de mogelijkheden van je brevet. Maar niet iedereen heeft de middelen/tijd om wekelijks een duikje te maken.

(Zelf heb ik in korte tijd OW en AOW gehaald met SSI, vervolgens ben ik lid geworden van een vereniging, en dook soms wel 2x per week. Net als met autorijden telt uiteindelijk veel ervaring opdoen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Ik heb zelf PADI OW en AOW in 5 dagen gedaan, maar met de kennis van nu zou ik dat nooit meer doen. Mijn 5e buitenduik was meteen naar 30m en dat was met 1 instructeur en 6 cursisten. Dat gaat natuurlijk eigenlijk nergens over. Als er wat mis gaat kan die instructeur nooit 6 man tegelijk in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Naar mijn idee is het juiste moment om door te gaan wanneer je comfortabel bent op je huidige niveau. En dat is vaak niet meteen na een OW. Een beetje als met je rijbewijs halen, je krijgt het pasje wanneer je veilig genoeg bent om zelfstandig verder te gaan leren. Maar dat betekent niet dat je alles weet en kan en helemaal comfortabel bent. Dus als je een paar duikjes na je OW relaxt in het water ligt, je buoyancy fatsoenlijk controleert en klaar bent voor wat anders, go for it! Als je, zoals je cursusgenoten, je buoyancy nog niet beheerst, dan ben je waarschijnlijk te vroeg. Of het moet natuurlijk net op dat randje zitten waar één duikje focussen op buoyancy je problemen oplost, want dat kan natuurlijk prima in een AOW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
hjtuinenburg schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:40:
De vraag is volgens mij ook wat je gaat doen na het behalen van je AOW? Ga je dan gelijk in het donker in sterk stomend water een diepe duik maken? Lijkt me niet verstandig. Kwestie van binnen je eigen comfort zone meer duiken maken, liefst met een meer ervaren duiker als buddy.
Oh, absoluut mee eens. Ik ga echt geen rare shit doen. Ik ben vooral van plan de komende jaren relatief makkelijke duiken te doen. Als je heel diep gaat, zijn je duiken ook al snel een heel stuk korter dus dan moet het het wel echt waard zijn. Een voorbeeld waar ik m'n AOW voor wil is bijvoorbeeld het Messerschmitt wrak dat bij Kreta voor de kust ligt. Die ligt op 24 meter. Als er dan een keer zo'n spot is, wil ik die graag (met een ervaren gids) bekijken. Maar dan wel in goede omstandigheden (helder water, overdag). In dingen als wrakduiken heb ik nu nog geen interesse; daar vind ik mezelf te onervaren voor. Zie me al tegen het 'dak' van een wrak hangen :D

Ik ga wel ook meteen Nitrox doen omdat ik volgend jaar een duikvakantie wil doen.
Persoonlijk ben ik meer fan van duikverenigingen, waar je OW doorgaans wel een jaar duurt. Je AOW komt dan het tweede jaar. En in de tussentijd gewoon veel leuke duiken maken binnen de mogelijkheden van je brevet. Maar niet iedereen heeft de middelen/tijd om wekelijks een duikje te maken.

(Zelf heb ik in korte tijd OW en AOW gehaald met SSI, vervolgens ben ik lid geworden van een vereniging, en dook soms wel 2x per week. Net als met autorijden telt uiteindelijk veel ervaring opdoen)
Ik zit ook bij een vereniging en ben ook van plan op die manier ervaring op te doen. Ik vind het alleen kwa weer nu wel wat minder worden. Gister was het 13 graden en regende het de hele dag. In het water was het natuurlijk prima maar daarbuiten was het wel vrij 'meh' :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Hydra schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:40:
Ik zit ook bij een vereniging en ben ook van plan op die manier ervaring op te doen. Ik vind het alleen kwa weer nu wel wat minder worden. Gister was het 13 graden en regende het de hele dag. In het water was het natuurlijk prima maar daarbuiten was het wel vrij 'meh' :D
Bij Bare droogpakken krijg je momenteel je onderpak en base layer gratis. Just saying O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:27:
Heb net trouwens de laatste Divers Ready video bekeken en hij geeft aan dat hij het gewoon 'verkeerd' vindt om een beginnende duiker een AOW aan te smeren als ze nog geen 25 ofzo duiken hebben. Was wel nieuwsgierig wat jullie hier van vinden, aangezien de meeste duikshop die ik gezien heb er geen issue mee hebben om mensen direct na OW door te laten gaan. Ik vind zelf dat hier hoe dan ook wel wat voor te zeggen is (met m'n nu-sinds-zondag 9 duiken ben ik een enorme beginner), maar aan de andere kant vind ik het zelf erg fijn dat ik nu toch weer nieuwe dingen leer. En ik vind het leuk.

Aan de andere kant zie ik in mijn groepje van 4 er twee gewoon te weinig ervaring hebben en nu eigenlijk niet echt door kunnen omdat ze het buoyancy niet kunnen, waarbij ik me wel wat afvraag hoe ze dan door hun OW heengekomen zijn.
Ik heb mijn AOW semi-aansluitend aan m'n OW gedaan: een jaar later zonder tussenliggende duiken :P

Persoonlijk vond ik dat prima. Mooi veel dingen geleerd en lag toch al weer als een vis in het water, ook al zat er een jaar tussen.

Ik denk dat het per cursist verschilt en dat voor beide er wat te zeggen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wormaap schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:48:Bij Bare droogpakken krijg je momenteel je onderpak en base layer gratis. Just saying O-)
Net een maand geleden al m'n andere zooi aangeschaft. Wil ook nog op vakantie kunnen komend jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Osiris schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:12:
[...]

Ik heb mijn AOW semi-aansluitend aan m'n OW gedaan: een jaar later zonder tussenliggende duiken :P

Persoonlijk vond ik dat prima. Mooi veel dingen geleerd en lag toch al weer als een vis in het water, ook al zat er een jaar tussen.

Ik denk dat het per cursist verschilt en dat voor beide er wat te zeggen is.
Het verschilt per cursist en waar je je brevet hebt gehaald. Als je net als ik je PADI AOW hebt gehaald in Thailand en daar alleen maar in water hebt gedoken met 25 meter zicht en 30 graden watertemperatuur dan moet je niet denken dat je bij thuiskomst even bij de Zeelandbrug het water in stapt.

En het scheelt wat voor buddy je hebt. Mijn eerste duiken hier Nederland heb ik gedaan met een instructeur als buddy.

Ik vind ook dat buiten het maken van een groot aantal duiken je ook moet blijven oefenen. Ik zie veel fun duikers (ook bij mijn eigen club) die hun laatste noodopstijging (of zelfs masker wissel) gedaan hebben tijdens hun opleiding 5 of zelfs 10 jaar geleden.

Dat soort dingen moet je ook blijven oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:02:
Ik zie veel fun duikers (ook bij mijn eigen club) die hun laatste noodopstijging (of zelfs masker wissel) gedaan hebben tijdens hun opleiding 5 of zelfs 10 jaar geleden.

Dat soort dingen moet je ook blijven oefenen.
Yep, dit was ik. De maskerwissel is één van de oefeningen in de "Basic 5" bij GUE, en die had ik voor het laatst duizend jaar geleden gedaan. Was best even een ding om dat weer te doen, en nu dus iets wat ik blijf oefenen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
[...]

Het verschilt per cursist en waar je je brevet hebt gehaald. Als je net als ik je PADI AOW hebt gehaald in Thailand en daar alleen maar in water hebt gedoken met 25 meter zicht en 30 graden watertemperatuur dan moet je niet denken dat je bij thuiskomst even bij de Zeelandbrug het water in stapt.
Dat is sowieso altijd van toepassing. Ik heb m'n OW op Bonaire gehaald en AOW op Kaapverdië en verder ook nooit gedoken buiten tropisch water :+ Mij zul je dus ook echt niet zomaar in de Nederlandse soep stappen. Daar ben ik simpelweg niet voor gebrevetteerd, want nooit in die omstandigheden gedoken.

In dat opzichte zie ik OW/AOW ook meer als je rijbewijs: leuk dat je het papiertje hebt, maar daarná leer je pas goed rijden/duiken. AOW leert je gewoon wat meer aanvullende skillz om later tijdens je duiken toe te passen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 09:05
[...]

Dat is precies de reden waarom ik mijn NOB 1* (of gelijkwaardig) in Nederland wilde doen. Dan red je het ook wel bij goed zicht etc. O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:30

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

scraemus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:05:
[...]

Dat is precies de reden waarom ik mijn NOB 1* (of gelijkwaardig) in Nederland wilde doen. Dan red je het ook wel bij goed zicht etc. O-)
Ik weet nog goed het moment bij de Duitse duikschool in Kroatie waar we een paar jaar geleden op vakantie waren. Ik had toen ruim 30 duiken en OW (allemaal in de laatste twee jaar daarvoor) in de Nederlandse wateren en dat vertelde ik. De reactie was: in Nederland geleerd? Geen probleem, je mag gewoon direct meer met de groep, we hoeven geen proefduik te doen.

In inprincipe geldt voor ieder brevet: overal gelding bij gelijke of betere omstandigheden als in de opleiding.
Thyraon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:10:
[...]

Yep, dit was ik. De maskerwissel is één van de oefeningen in de "Basic 5" bij GUE, en die had ik voor het laatst duizend jaar geleden gedaan. Was best even een ding om dat weer te doen, en nu dus iets wat ik blijf oefenen!
Dat vind ik het weer het voordeel van de maandelijke persluchttrainingen in het zwembad met de vereniging. Ja de omstandigheden zijn niet vergelijkbaar met buiten, maar de basistechniek en de stappenplannen kan je natuurlijk goed herhalen zo. Maar goed, dat is natuurlijk ook weer niet vergelijkbaar met buiten. Eigenlijk zou je ieder jaar ofzo een korte opfris redden moetend doen, maar ja...

Ik ben zelf met de AOW/2* na zo'n 50 duiken begonnen, er zat 1 jaar ervaring opdoen en corona tussen OW en AOW.

[ Voor 36% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 20-09-2022 15:17 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• totalatool
Ik heb me als kind ooit voorgenomen om m'n duikbrevet te halen in de tropen. Dat was een droom van me en ik heb dat idee nooit losgelaten. Het duurde alleen tot m'n huwelijksreis voordat ik eindelijk eens in de tropen kwam, namelijk Maleisië, en daar heb ik toen dus eindelijk m'n Open Water gehaald.
Vervolgens weer jarenlang nauwelijks gedoken, omdat ik dat zag als minimaal gematigd-warmwateractiviteit.

Dit jaar, mede dankzij dit topic, is dat wel veranderd en werd ik nieuwsgierig naar hoe duiken in Nederland zou zijn. Ik heb daarom in augustus een eerste duik in Nederland gedaan onder begeleiding van een ervaren buddy/instructeur, in Slijk-Ewijk. Dat was een hele andere ervaring dan duiken in warm water met minstens 15 meter zicht, maar wel erg gaaf op z'n eigen manier. Samen met m'n buddy heb ik daarom besloten hier verder te trainen. Dat werden SSI Deep en Night & Limited Visibilty specialties met duiken in de schemering/avond in Slijk-Ewijk en Groene Heuvels, met temperaturen tot 7 graden Celcius en zicht nooit beter dan een paar meter en op z'n slechtst niet meer dan enkele centimeters als m'n buddy een stofwolk maakte met z'n vinnen en ik m'n lamp niet eens meer kon zien.
Gisteravond was de laatste diepe duik, die dus bijna een soort diepe nachtduik werd omdat we pas vijf minuten na zonsondergang te water gingen.
Gecontroleerd opstijgen "in het blauw" bleek een enorme uitdaging, temeer omdat m'n buddy steeds met z'n arm voor mijn computer zat als hij de backlight van de zijne weer aan moest zetten, en omdat hij daarbij met z'n arm door de lus van m'n automaat ging en die bijna uit m'n mond trok, maar gek genoeg heb ik altijd het idee gehad dat ik alles redelijk onder controle had. Na de duik had ik een gevoel van persoonlijke overwinning, want inderdaad, nu ik deze ervaring heb weet ik dat ik niet snel in paniek zal raken in een relaxte duik in helder en warm water, want ik heb wel heel wat pittigere omstandigheden meegemaakt.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
gaaf! Dat soort omstandigheden, 0 zicht door algenbloei & stof, koud (onderschat kou niet!), donker en dat gecombineerd met onverwachtte gebeurtenissen of stroming (getij in Zeeland bijvoorbeeld) kun je oefenen. NL leent zich daar uitstekend voor. Daarna is duiken in de tropen bijna een zwembadduikje, als in: je hebt erger ervaren en weet wat te doen. Kalmte kan je, letterlijk, redden. Kalmte komt voort uit ervaring en controle :)

goed bezig!

• totalatool
Stroming heb ik op drie achtereenvolgende bootduiken bij Hurghada meegemaakt afgelopen mei. Ik vond dat niet echt spannend en had vinnen waar ik prima mee vooruit kwam (Avanti Quattros, die ik daarna zelf ook heb gekocht) en het ging zo goed dat m'n buddy/instructeur van de derde duik een driftduik maakte.

Ik ben benieuwd hoe deze ervaringen invloed gaan hebben op m'n buoyancy in helder water. Ik vond dat op momenten namelijk een behoorlijke uitdaging in het donker, met nauwelijks referentiepunten om me heen.

[ Voor 25% gewijzigd door totalatool op 21-09-2022 11:40 ]

LEGO te koop

• Osiris
  • Niet online
Ik vind stroming RUK. M'n mooiste duik ooit was in de Andamanse zee en daar stond flink wat stroming. Probleem alleen was: het ontbijt op de speedboot daar naartoe was écht karig en had daardoor bijzonder slecht gegeten. En om de één of andere reden kreeg ik steeds hoofdpijn als ik inspanning leverde vanwege de stroming. En dat zakte weer af zodra we weer in rustiger water terecht kwamen. Al met al niet een heel prettige ervaring, maar alsnog wel een prachtige duik :P

Geef mij dan maar liever een drift dive ;)

• totalatool
Osiris schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:09:
Geef mij dan maar liever een drift dive ;)
Daar heb je dan wel stroming voor nodig. ;)

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:33:
[...]

Daar heb je dan wel stroming voor nodig. ;)
Ja, maar dan hoef je er niet tegenin te zwemmen :) Dat was 't hele punt ;)

• totalatool
Haha, da's waar.

LEGO te koop

• dixet
Osiris schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:02:
[...]

Ja, maar dan hoef je er niet tegenin te zwemmen :) Dat was 't hele punt ;)
Duiken en inspanning gaan niet samen hè, dus altijd lekker met de stroming mee➡️ .
Of een rifhaak gebruiken als je écht moet blijven hangen om die spelende manta's te zien 😇

• Osiris
  • Niet online
dixet schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:34:
[...]

Duiken en inspanning gaan niet samen hè
I know, bij m'n allereerste les werd mij geleerd: "Duiken is een luie sport" en ik wist meteen dat 't iets voor mij was _O-
dixet schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:34:
dus altijd lekker met de stroming mee➡️ .
Of een rifhaak gebruiken als je écht moet blijven hangen om die spelende manta's te zien 😇
Met de stroming mee is niet echt een optie @ Hin Daeng en Hin Muang :P Verder geen rifhaken gebruikt, maar inderdaad wel af en toe aan rotsige punten van het rif wezen "hangen" (zonder daarbij het koraal te raken uiteraard). Dan ging 't eventjes wel weer goed :)

• totalatool
Over rifhaken gesproken, wat is jullie mening: goed idee om op zak te hebben, of eigenlijk not done omdat ik me kan voorstellen dat je er bij onjuist gebruik nogal snel koraal mee sloopt?

LEGO te koop

• dixet
totalatool schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:51:
Over rifhaken gesproken, wat is jullie mening: goed idee om op zak te hebben, of eigenlijk not done omdat ik me kan voorstellen dat je er bij onjuist gebruik nogal snel koraal mee sloopt?
Ik heb hem alleen bij me wanneer het écht nodig is, dus als je weet datje in de stroming moet hangen. In NL nog nooit bij me gehad. En juist gebruik is natuurlijk net als bij alle gereedschap nodig. Een mooie rots zoeken, geen koraal of steenvis

• totalatool

LEGO te koop

• Osiris
  • Niet online
Ik moet zeggen, ik heb hem niet per se nodig gehad toentertijd. Voorzichtig met je vingers aan de rots vasthouden ging ook wel aardig.

Wellicht kun je wat relaxter hangen met een rifhaak, maar voor die uitzondering denk ik: ach, dan kan 't met m'n vingers ook wel.

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:33
totalatool schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:51:
Op zak hebben op plekken dat hij echt nodig is. meestal wordt hij dan ook geadviseerd door de duikschool/gids als basis uitrusting.
heb hem op de Malediven meermaals dankbaar gebruikt.
je kan daarmee even rustig als een vlieger in de stroming hangen en wachten op de rest van de groep.
Aan een rots even vastpakken was meestal geen doen omdat je dan ook te dicht op de bodem blijft hangen en alsnog overal in hangt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thyraon
Paar weken geleden weer in de Put van Ekeren gedoken. Blijft toch een ontzettend relaxte plek om te duiken. En ook al was het zicht dit keer wat minder, er is toch nog steeds zat moois te zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Thyraon schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:08:
En ook al was het zicht dit keer wat minder, er is toch nog steeds zat moois te zien :)
Pardon, minder zicht? Als in, normaal is het daar nog beter!?

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:47:
Pardon, minder zicht? Als in, normaal is het daar nog beter!?
Ja, het water was dit keer wat troebel en omdat het regende was het ook wat donkerder onder water. Dit is ons duikje vorig jaar daar, op een zonnige dag met helderder water:

[ Voor 3% gewijzigd door Thyraon op 23-09-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Hoe is de temperatuur daar nu?

LEGO te koop

Pagina: 1 ... 37 ... 52 Laatste