Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
DexterBelgium schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:15:
Bekruipt me een beetje het gevoel van de eerste iPod. Mijn reactie toen: dit wordt niks, zijn andere apparaten (Creative MP3 player ftw) die dit al véél beter doen. Bon, toen was ik verkeerd, maar somehow zie ik Apple niet hetzelfde doen voor een relatief kleine markt als duikers.
Ik denk dat het ongeveer dezelfde markt is als Garmin; mensen die meerdere sporten doen en graag een watch hebben die ook als duikcomputer gebruikt kan worden. Die nieuwe Apple watch is dan een aardig stukje goedkoper dan en een smartwatch en nog een losse duikcomputer.

Da's ook de reden dat ik voor de Garmin Descent gegaan ben; ik gebruik 'em voor alle sporten, niet alleen duiken. Voor alleen duiken zou 'ie voor mijn ervaringsniveau (n00b) overkill zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:41
als eigenaar van beide merken denk ik toch echt dat de suunto een stuk robuuster is en dat ie beter bestand is tegen veel en langdurig gebruik onderwater

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Bockelaar schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:02:
als eigenaar van beide merken denk ik toch echt dat de suunto een stuk robuuster is en dat ie beter bestand is tegen veel en langdurig gebruik onderwater
Als je het hebt over beide merken, bedoel je dan zowel Apple als Suntoo, of Garmin en Suntoo?

Indien dat laatste: Garmin heeft toch echt wel een stevige reputatie als het gaat over de robuustheid van hun apparaten, en ze hebben ook al jarenlang ervaring met het bouwen van apparaten voor gebruik in en rond het water. Van de Oregon-reeks van toestellen waren er destijds een heel aantal filmpjes waarbij dat toestel meters hoog in de lucht gegooid werd, en na de landing was er bij wijze van spreken niet eens te merken dat het toestel ooit uit de doos was geweest.

Hun reputatie op softwarevlak is niet denderend, maar bij de Descent-reeks hebben ze het zo gebouwd dat alle andere software buitengesloten wordt tijdens het gebruik van de duikfunctie. De duik-app draait als het ware in een eigen omgeving.

Daarnaast hebben ze ook ervaring in een aantal andere markten waar hun producten op professioneel niveau gebruikt worden, zoals luchtvaart, maritieme navigatie en bijvoorbeeld de inReach voor noodgevallen. Dat zijn toestellen waar een juiste werking echt wel noodzakelijk is, en in die segmenten is hun QA ook veel strenger.

Je kan aanhalen dat de kwaliteitscontrole (zeker op gebied van software) voor producten op consumentenniveau veel beter kan, en daar ben ik helemaal mee akkoord. Maar dat lijkt mij eerder een bewuste keuze dan het niet kunnen, want zoals hierboven al gezegd zijn er andere producten waar ze dat wel doen. Echter is die doorgedreven controle volgens mij wel van toepassing op de Descent-reeks, vandaar bijvoorbeeld de grote delay tussen de introductie van een nieuwe versie van de Descent na een nieuwe Fenix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 10:25
Die apple app is natuurlijk ook gewoon van Oceanic. Oceanic is eigendom van Huish Outdoors en die hebben ook merken al Suunto, Bare en Hollis in hun eigendom

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Da's uiteraard ook waar, en geeft wel wat vertrouwen.

Wat ik echter NIET weet (en waar ik denk Apple ook niet het technisch inzicht in wenst te geven) is of Oceanic als externe partner genoeg inspraak heeft gehad in de ontwikkeling van de Ultra, en bijvoorbeeld genoeg "rechten" heeft om wanneer de duikapp geopend wordt, al de rest (including OS laag) buiten te sluiten en in zijn eigen, beschermde omgeving te gaan draaien, waar geen andere apps de boel kunnen verstoren, ook geen system apps (zoals de Garmin claimt te doen). Van een Teric geloof ik dat direct (dat is een duikcomputer met toevallig ook een horloge aan, denk ik dan). Garmin heeft denk ik alleen maar de Descent (als aparte, high end nieuwe lijn) kunnen lanceren als ze daar een antwoord op verzonnen, en dus kan ik me ook nog wel inbeelden dat ze dat goed gedaan hebben. Bij een mastodont als Apple, en een dergelijke toevoeging als een "externe app" op één versie van een zevende generatie van een apparaat... mmmm. We'll see. Niks voor ons, zoals gezegd.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:41
ik maak mij vooral zorgen over de software en levensduur/ondersteuning daarvan. Als dat zich na een jaar of 10 bewezen heeft wil ik er mijn leven misschien wel eens aan verbinden om er op diepte in te vertrouwen. En dan ben ik niet een van de conservatieve eenkennige duikers, ik ben groot voorstander van vernieuwen, doorontwikkelen en beter maken, alleen wil ik ook blijven leven :P

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
Als duikcomputer zou ik zo'n Ultra niet snel kopen, al is het maar omdat ik dieper mag dan 40m en het ding dus niet al mijn duiken kan doen. En ik heb al een Perdix en een Zoop Novo, dus wat moet ik ermee? :P
Waar ik dan wél weer meerwaarde in zie, is dat het een Apple Watch is die je om kan houden tijdens het duiken. Een Apple Watch, helemaal de versies die zelfstandig met een mobiel netwerk verbinden, is bij uitstek geschikt voor een dagje strand waar je al je dure en belangrijke spullen thuis wil laten. Want met Apple Pay heb je zelfs je portemonnee niet nodig. Dus voor 'op vakantie dagje strand en op de bonnefooi een duikje maken' zie ik er nog wel wat in :)
Toegegeven, dat is wel echt een beetje zoeken naar een manier waarop het ding voor mij nut zou kúnnen hebben, en ik ga er zeker geen 1000 euro aan uitgeven :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je tóch al Apple fanboy bent en tóch al zo'n Ultra om je pols hebt hangen, zou je 'em wellicht nog wel als reserve-computer kunnen gebruiken als je solo duikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:34
Ik ben bezig met een training nachtduiken. M'n instructeur gaf me een lamp met een lanyard en wilde dat ik die lanyard ging gebruiken. Dat zou ik in een grot of rond koraal niet doen, maar voor een eerste keer in een meer, vooruit, dacht ik. Toch een beetje de "wat als ik hem niet vastmaak en laat vallen?" gedachte, het was m'n eerste nachtduik.
Hij wilde echter dat ik de lamp in mijn linkerhand zou houden, en toen ik vroeg hoe ik dan m'n inflator moest gebruiken zei hij dat dat gewoon met die hand kon.

Eenmaal onderwater bleek dat ik de inflator niet fatsoenlijk kon bedienen met de lamp in mijn hand. Ik wilde hem ook niet loslaten, want dan zou hij wild gaan bungelen en dat leek me ook niks, dus ik ging maar m'n inflator bedienen met rechts. Dat was al onwennig. Vervolgens kon ik natuurlijk m'n manometer niet aflezen zonder er met de lamp op te schijnen, dus moest ik met rechts m'n manometer pakken en dan met links erop gaan schijnen. Ook dat voelde nogal onnatuurlijk.

Ergens halverwege de duik, op een kleine tien meter diepte en met heel weinig visuele oriëntatie, raakte ik de controle over m'n buoyancy een beetje kwijt, mogelijk omdat we net een beetje omlaag of omhoog waren gegaan ofzo. Ik voelde dat ik omhoog ging en wilde de deflator gebruiken, maar dat lukte niet. Geen idee of ik hem niet goed bediende met m'n rechterhand, of dat het ventiel plakte ofzo, maar plotseling schoot ik als een ballon omhoog en voor ik het wist was ik aan het oppervlak. Ik probeerde daar nog een paar keer de lucht uit de BCD te krijgen, maar dat lukte pas bij de derde of vierde keer op die knop drukken. M'n buddy was inmiddels ook snel omhoog gekomen om te checken of alles wel ok was, en toen ik m'n ok gaf nadat m'n BCD weer leeg was gingen we weer snel naar beneden.
Daar hebben we op tien meter diepte nog de lampen uitgedaan (tegen ons aan gedrukt eigenlijk) en een minuut gehoverd in het zwart, en dat ging weer prima.

Geen idee nogmaals waarom ik de controle zo verloor, maar ik weet wel dat ik met die inflator en het raar moeten belichten van m'n manometer echt een beetje aan het klungelen was.
De volgende duik wil de instructeur er ook een stuk navigatie bij doen, met een kompas om mijn linkerpols. Dat betekent dat ik mezelf in hele rare bochten moet wringen als ik de lamp aan een lanyard aan diezelfde pols moet binden en moet gebruiken om het kompas te belichten, dus dat gaat deze jongen niet meer doen. Los in m'n linkerhand is prima, dan kan ik overpakken naar rechts als het moet. En als ik de lamp verlies, dan zou ik in dergelijke omstandigheden normaal gesproken een backup hebben. Nu heb ik die niet, maar de instructeur wel.

Wat vinden jullie van deze situatie?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dit is exact de reden waarom ik van hand wil kunnen wisselen met mijn lamp, en heb ik hem aan een spiraal snoer hangen.

Je kan met je rechterhand ook altijd je rechter ontluchtingsventiel bedienen als het goed is. (Maar dat wordt niet vaak getraind waardoor dat geen automatisme is)

Voor je manometer, deze hebben fosfor in de wijzerplaat en werken vaak hetzelfde als je kompas (en de rest van je console), Gewoon je lamp er een paar tellen vol op schijnen en dan licht hij een aantal minuten op in het donker.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ja, maar als m'n kompas en lamp allebei links zitten en de lamp zit aan een kort touwtje vast, dan is het nagenoeg onmogelijk om daarmee dat kompas te belichten en ik kan ook niet met links zowel de manometer als de lamp vasthouden.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Waarom zou je 'em überhaupt links vast willen houden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Mijn backup lamp zit niet aan een spiraalsnoer (en in het begin mijn main lamp ook niet). Het korte touwtje is daar vanaf en vervangen door een bolt snap. Zo kan ik hem vast maken in mijn zak en kan ik hem als ik heb gebruik aan mijn D-ring hangen als ik mijn handen nodig heb.

Ook kan ik hem zo makkelijk van hand wisselen. En ja je moet opletten dat je hem niet laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:07:
Geen idee. Is daar een reden voor bij technisch duiken misschien? Ik heb zelf namelijk juist m'n rechterhand vrijwel altijd vrij.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik wil sowieso nog eens een duiklampje aanschaffen om in de tropen a) beetje bij te kunnen schijnen in donkere stukjes en b) een eigen lamp te hebben voor bijv. een nachtduik idd.

Zit alleen beetje te twijfelen t.a.v. de sterkte. 1000 lumen is wellicht wat overdreven in de tropen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Overdag heb je juist meer licht nodig dan 's nachts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
SnowDude schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:32:
Grappig inderdaad. Ik had prima zicht met dat lampje voor m'n gevoel, en merkte naderhand dat ik hem de hele duik op low had staan. Het was een Sofirn SD05 en ik zie net dat low 300 lumen was. Geen idee bij welke "beam angle", maar het was een spot. Op de kant draaide ik hem op high en toen kon ik alles aan de kant op tientallen meters van ons vandaan heel goed belichten.
Dat lampje kost overigens geen drol, dus voor een backuplamp ga ik die zelf ook wel aanschaffen. Te vinden op AliExpress, maar bijvoorbeeld ook bij Amazon en dan schaf ik hem daar wel aan.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:07:
totalatool schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:22:
[...]

Geen idee. Is daar een reden voor bij technisch duiken misschien? Ik heb zelf namelijk juist m'n rechterhand vrijwel altijd vrij.
In een longhose setup hou je de lamp links zodat je in een out-of-gas situatie kan doneren zonder de OoG-duiker in z'n ogen te schijnen of met je lamp in z'n gezicht te meppen. Maar in het volledige plaatje van die setup heb je je lamp op een harde Goodman zitten en kun je hem dus makkelijk van hand wisselen wanneer je bijvoorbeeld je inflator wil bedienen of op je kompas of mano wil schijnen.
Misschien heeft de instructeur in kwestie wel de 'regel' over lamp links gehoord, maar niet het volledige plaatje? Maar misschien ben ik ook gewoon hard op zoek naar iets, want ik kan ook niet echt verzinnen waarom je een handlampje aan een lanyard links zou willen houden. Of zelfs zo hard voor zou schrijven dat'ie daar moet.

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 12-09-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
totalatool schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:44:
[...]

Grappig inderdaad. Ik had prima zicht met dat lampje voor m'n gevoel, en merkte naderhand dat ik hem de hele duik op low had staan. Het was een Sofirn SD05 en ik zie net dat low 300 lumen was. Geen idee bij welke "beam angle", maar het was een spot. Op de kant draaide ik hem op high en toen kon ik alles aan de kant op tientallen meters van ons vandaan heel goed belichten.
Dat lampje kost overigens geen drol, dus voor een backuplamp ga ik die zelf ook wel aanschaffen. Te vinden op AliExpress, maar bijvoorbeeld ook bij Amazon en dan schaf ik hem daar wel aan.
Hoe donkerder het is, hoe minder licht je nodig hebt inderdaad. Lampen die heel veel licht geven zijn vaak bedoeld voor foto/video (en dan is het meestal ook meteen een flinke flood), of als communicatiemiddel bij zonnige duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Een setup waarbij je met je lamp niet op je console kan schijnen klopt ook niet in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:45:
[...]

In een longhose setup hou je de lamp links zodat je in een out-of-gas situatie kan doneren zonder de OoG-duiker in z'n ogen te schijnen of met je lamp in z'n gezicht te meppen. Maar in het volledige plaatje van die setup heb je je lamp op een harde Goodman zitten en kun je hem dus makkelijk van hand wisselen wanneer je bijvoorbeeld je inflator wil bedienen of op je kompas of mano wil schijnen.
Dit is precies te setup die hij zelf had: twin longhose met lamp (met canister) in goodman op z'n linkerhand.

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
totalatool schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:48:
[...]

Dit is precies te setup die hij zelf had: twin longhose met lamp (met canister) in goodman op z'n linkerhand.
In die setup is lamp links volkomen logisch. Maar jou dan vervolgens verplichten om een lamp met een lanyard links te houden is m.i. de plank mis slaan. Zo'n systeem werkt alleen als je het als volledig systeem gebruikt, of heel goed begrijpt waarom bepaalde zaken op een bepaalde manier gedaan worden zodat je dingen op een zinnige manier kan aanpassen. In een GUE-setup zit je lamp links, maar altijd op een harde Goodman, die het dus makkelijk maakt om de lamp even in je rechterhand te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
SnowDude schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:32:
ja, maar je wil ook weer niet een lamp hebben die bij een nachtduik het complete rif verlicht en alles wegjaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Osiris schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:04:
[...]

ja, maar je wil ook weer niet een lamp hebben die bij een nachtduik het complete rif verlicht en alles wegjaagt.
Daarom kan ik mijn lamp dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 22:49
Osiris schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:28:
Ik wil sowieso nog eens een duiklampje aanschaffen om in de tropen a) beetje bij te kunnen schijnen in donkere stukjes en b) een eigen lamp te hebben voor bijv. een nachtduik idd.

Zit alleen beetje te twijfelen t.a.v. de sterkte. 1000 lumen is wellicht wat overdreven in de tropen.
Juist niet, als je kleur wil terugbrengen in het koraal het je overdag echt een berg licht nodig.
Dat is waarom ik overdag flits onderwater en nog eens een floodlight (3000lumen) erbij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
SnowDude schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:05:
[...]

Daarom kan ik mijn lamp dimmen.
leonbong schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:10:
[...]

Juist niet, als je kleur wil terugbrengen in het koraal het je overdag echt een berg licht nodig.
Dat is waarom ik overdag flits onderwater en nog eens een floodlight (3000lumen) erbij heb.
3000 lumen is wel bijzonder veel voor een beetje bijschijnen. Klinkt meer als semi-prof video/fotografie.

Zo zat ik te denken aan de Mares EOS 10LRZ: een 1000 lumen lamp op volledige sterkte die dimbaar is én verstelbaar is qua spot/flood. Van 75 graden naar 12,5 graden ofzo.

Nadeel echter: hij is best zwaar en groot :/

Afbeeldingslocatie: https://www.tauchen24.com/media/image/a3/b3/82/Mares-EOS-10-LRZ-Tauchlampe-1100-Lumen-30492-2_600x600.jpg

Dit is mijns inziens niet meer even een lampie die je aan je lichtgewicht BCD-haak klikt om op een kantduikje op Bonaire mee te nemen. ;(

Z'n kleinere broertje, de 5LRZ, is al wat schappelijker:

Afbeeldingslocatie: https://www.tauchen24.com/media/image/5a/4f/13/Mares-EOS-5LRZ-Tauchlampe-520-Lumen-30493-2_600x600.jpg

Echter die is dus maar 520 lumen..

Nu is er natuurlijk een groot verschil tussen 520 lumen SPOT of 520 lumen FLOOD. Dus wellicht kom je er mee weg? I dunno.. Twijfel twijfel.

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 12-09-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:59
totalatool schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:22:
[...]

Technisch antwoord: "want scooter" :+

Deze leg ik even verder uit, alles in DIR/GUE setup is gemaakt met dat als antwoord. De scooter bedien je met je rechterhand, waardoor je lamp standaard op je linkerhand zit. Je utility pocket (boei, spool en eventuele spullen die je tijdens de duik nodig denkt te hebben prop je in je linkerzak). Je rechterzak is je safetypocket, hierdoor kan het team zien dat er iets "mis" is als je met je hand hierin zit. Details :)

[ Voor 41% gewijzigd door Dartlink op 12-09-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik heb een SEAC R15 die is 900 lumen, dimbaar en een beam van 12 tot 75 graden. Kwa specs goed genoeg hier in NL, maar helaas is het kwalitatief een RUK lamp. Hij valt gewoon uit tijdens het duiken, na nog geen 10 duiken is hij al weer voor de tweede keer terug naar SEAC, en met dank aan Sublub is hij elke keer bijna 3 maanden weg. Zowel SEAC als Sublub staan nu dus ook op mijn persoonlijke zwarte lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Wormaap schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:52:
[...]

In die setup is lamp links volkomen logisch. Maar jou dan vervolgens verplichten om een lamp met een lanyard links te houden is m.i. de plank mis slaan. Zo'n systeem werkt alleen als je het als volledig systeem gebruikt, of heel goed begrijpt waarom bepaalde zaken op een bepaalde manier gedaan worden zodat je dingen op een zinnige manier kan aanpassen. In een GUE-setup zit je lamp links, maar altijd op een harde Goodman, die het dus makkelijk maakt om de lamp even in je rechterhand te pakken.
Helemaal mee eens, zoveel lui die DIR/GUE proberen te duiken maar gewoon op details, maar zeker belangrijke details, de plank misslaan. Zo ook hier, zeker bij een gebrevetteerde duiker mag een instructeur adviseren maar niet verplichten m.i.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 13:15
"Als ik een rollade braad, snijd ik altijd van beide kanten het topje af. Dus toen ik mijn dochter leerde rollade te braden deed ik het ook op die manier. Op haar vraag waarom ik dat deed had ik echter geen antwoord, ik had het op die manier geleerd van mijn moeder.

Dus gingen we samen naar mijn moeder met deze vraag. Ook zij moest het antwoord schuldig blijven: zij had het op die manier van haar moeder geleerd.

Gedrieën gingen we naar mijn oma, omdat we nu toch echt het antwoord wel wilden weten.

Gelukkig had oma het verlossende antwoord: haar pan was te klein voor een hele rollade, daarom sneed ze de punt er af!"
Geen idee meer van wie ik bovenstaande anekdote heb gehoord, maar het typeert wel veel instructeurs: ze leren je het trucje zoals zij het ook hebben geleerd. Dan maakt het niet uit of het GUE, DIR, PADI of OMA is.

Paar voorbeeldjes uit mijn cursus:
  • De kraan moet je altijd open draaien en dan weer een kwart slag dicht
    Dit was vroeger (bij oma ;) ) inderdaad nodig omdat door het verschillende materiaalgebruik de binnenkant van de kraan anders uitzette dan de buitenkant bij temperatuurwisselingen. Daardoor kon hij blokkeren. Tegenwoordig is dat geen issue meer en is het dus niet nodig of wenselijk om de kraan weer een kwart slag dicht te draaien
  • Bij het opendraaien van de kraan moet je de manometer van je af draaien
    Ook dit was vroeger zo, door de plotselinge druk kon een oude manometer het begeven en vloog het glas er af. Tegenwoordig zit er een overdrukventiel op waardoor juist aan de achterkant een (weliswaar klein) stukje metaal er uit kan vliegen
Jullie hebben vast wel je eigen voorbeelden waarbij je er na tig duiken achter kwam dat de instructeur je onzin had verkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
@dixet Exact!

Ook in mijn eigen clubje instructeurs hoor ik het nog heel veel, inderdaad onder het mom van "zo heb ik het geleerd"...

Ik leer het daarom ook tegenwoordig niet meer om kwartslag terug te doen, enkel een centimeter terug zodat de kraan niet helemaal vast komt te zitten. En de manometer bij het aandoen zijdelings :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ps als je bij linde gas of praxair of airproducts een cilinder gas laat komen. (Doe ik wel eens op mijn werk, zuurstof of synthetische lucht of een ander technisch gas.)
Allemaal adviseren ze helemaal open en klein stukje terug.
Daarnaast in de industrie is het ook gebruikelijk met afsluiters, ze kunnen daardoor vast gaan zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 12-09-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10 13:09
Anderhalve week geleden heb ik mijn OW in Turkije gehaald. Daar is mij ook geleerd om de cilinder weer een kwartslag dicht te draaien.

Ik had echter zelf al gelezen dat dat niet meer nodig is. DAN geeft zelfs aan dat het gevaarlijk kan zijn:
https://dan.org/alert-diver/article/old-habits-die-hard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Uhuh precies, mij is ooit uitgelegd dat het dat blauwe dingetje is die dan vervormt raakt cq beschadigd als je het meermaals kneiter open (of dicht) zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27wCvSkv1hkIDGIal1CWcnHLxF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MShmQKE9YZ8FWaZAVmILUbGr.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dartlink op 12-09-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Pazzie schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:24:
Anderhalve week geleden heb ik mijn OW in Turkije gehaald. Daar is mij ook geleerd om de cilinder weer een kwartslag dicht te draaien.

Ik had echter zelf al gelezen dat dat niet meer nodig is. DAN geeft zelfs aan dat het gevaarlijk kan zijn:
https://dan.org/alert-diver/article/old-habits-die-hard/
Ja precies! Mooie titel wel "Old habits die hard"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Een kwart terug vind ik ook wel erg veel, ik draai hem gewoon nooit tegen de aanslag.
Dus ik draai hem open tot de aanslag en dan minuscuul stukje terug.

Maar dat doe ik ook met alle afsluiters op mijn werk dat is erin geramd op de mts.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 12-09-2022 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Ik ook! En zo leer ik het mijn studenten ook nog.

Wil nog eens kijken of ik een (oude) kraan kan regelen, en die dan door de helft kan zagen. Beetje uitleg kan nooit kwaad.

Ik laat ook vaak bij nieuwe duikers die de opleiding doen zien wat er gebeurt als hij maar een kwartslag open is. Ademen alsof ze aan het hyperventileren zijn, dan krijgt de eerste trap niet genoeg lucht vanuit de kraan. Zien ze heel mooi de naald heen en weer bewegen. Liever een keer op het droge dan in het echt onderwater denk ik dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:30:
Een kwart terug vind ik ook wel erg veel, ik draai hem gewoon nooit tegen de aanslag.
Dus ik draai hem open tot de aanslag en dan minuscuul stukje terug.

Maar dat doe ik ook met alle afsluiters op mijn werk.
Precies dat. Meer met het idee dat geen enkel materiaal/afsluiting/O-ring het waarschijnlijk geweldig vindt om continu op spanning te staan. Even klein tikkie terug om de spanning eraf te halen :)

[ Voor 45% gewijzigd door Osiris op 12-09-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Toevallig kwam die kwartslag terug ook ter sprake. De instructeur zei dat het inderdaad zo geleerd wordt, maar was het met me eens dat het niet nodig was en dat het zelfs gevaarlijk kan zijn als je je vergist en hem maar een kwartslag open hebt gedraaid.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als je aanleert vol open, minuscuul stuk terug dat kan toch bijna niet fout gaan.

Maar ik moet zeggen ik ben op vakantie wel eens duikers tegenkomen die nog nooit een automaat op fles hadden gedaan. Werd altijd voor ze gedaan.
Die waren gewoon “Advanced” of “ open water” dat heb ik niet één keer meegemaakt maar vaker. Meestal zijn dat mensen die altijd van een luxe resort duiken waar alles voor je wordt gedaan.

Ps Lijkt mij heerlijk zo’n resort/hotel. Ik ben ooit op de Malediven geweest, die duikschool deed ook alles voor mij en ik had eigen spullen mee!

[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 12-09-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:13:
Maar ik moet zeggen ik ben op vakantie wel eens duikers tegenkomen die nog nooit een automaat op fles hadden gedaan. Werd altijd voor ze gedaan.
Die waren gewoon “Advanced” of “ open water”.
Ho ho, niet zo snel oordelen hè :+ Toen ik een jaar na m'n OW op ging voor m'n AOW had ik m'n 1e trap ook verkeerd om op m'n fles zitten :+

(Wel altijd zelf gedaan, maar gewoon na een jaar eventjes vergeten welke kant nou boven moest :P Kom je overigens snel genoeg achter als je lage-drukslang niet aan de juiste kant van je BCD zit :+)

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 12-09-2022 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ach dat vind ik niet zo erg. Ik heb twee eerste trappen en eentje moet ik bewust ondersteboven monteren dan past het lekkerder op de dubbelkraan.
Daar heb ik bewust de slangen op aangepast iedere keer dat ik tijdje niet heb gedoken moet ik weer denken welke is dat ook alweer.

Ik bedoel gewoon echt niet weten hoe je zo’n ding vast krijgt op een fles.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 12-09-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
leonbong schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:19:
Ach dat vind ik niet zo erg. Ik heb twee eerste trappen en eentje moet ik bewust ondersteboven monteren dan past het lekkerder op de dubbelkraan.
Daar heb ik bewust de slangen op aangepast iedere keer dat ik tijdje niet heb gedoken moet ik weer denken welke is dat ook alweer.

Ik bedoel gewoon echt niet weten hoe je zo’n ding vast krijgt op een fles.
Ik moest laatst een opfriscursus geven, en was iemand inderdaad verbaast dit in haar set niet ging opbouwen, uhhh ja nee... Moet je zelf kunnen :+ :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 09:05
leonbong schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:14:
Ps als je bij linde gas of praxair of airproducts een cilinder gas laat komen. (Doe ik wel eens op mijn werk, zuurstof of synthetische lucht of een ander technisch gas.)
Allemaal adviseren ze helemaal open en klein stukje terug.
Daarnaast in de industrie is het ook gebruikelijk met afsluiters, ze kunnen daardoor vast gaan zitten.
En bij de brandweer geldt voor de ademlucht flessen tegenwoordig juist niet meer terugdraaien omdat dit anders ook kan gebeuren als je tegen een muur o.i.d. aanstoot met de kraan (en die is best wel exposed bij die draag methode). Daar zijn veel ongelukken mee gebeurt waar op die manier de kraan zichzelf sloot...

https://www.strava.com/athletes/5891551

• scraemus
Nu het buitenduiken voor mij inzicht komt ben ik een beetje aan het nadenken over hoe ik mijzelf wil bepakken.

Ik vroeg mij af waar jullie het duikmes hebben bevestigd? En op welke hand/arm de duikcomputer over het algemeen gedragen wordt. Rechts lijkt mij voor de duikcomputer handig gezien je links gebruikt voor de inflator, maar voor een reddingsopstijging met een bewusteloos slachtoffer is het juist weer handig om de duikcomputer op links te hebben.

Ben wel benieuwd wat de consensus is...

• Osiris
  • Niet online
Ik heb zelf m'n computer links. Die heb ik verder niet nodig tijdens gebruik van m'n inflator, of mis ik iets? Sowieso gebruik ik dat ding amper, merendeel van de buoyancy is op de longen.

Kompas zit in de computer, dus daar hoef ik ook geen rekening mee te houden verder.

Duikmes zit aan een grotere lus van m'n BCD vast, aan de rechterzijde.

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 14-09-2022 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Osiris schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:33:
Ik heb zelf m'n computer links. Die heb ik verder niet nodig tijdens gebruik van m'n inflator, of mis ik iets? Sowieso gebruik ik dat ding amper, merendeel van de buoyancy is op de longen.

Kompas zit in de computer, dus daar hoef ik ook geen rekening mee te houden verder.

Een voorbeeld, waarschijnlijk zijn er zat andere dingen te bedenken: tijdens opstijging zonder referentie wil je je computer in de gaten kunnen houden voor de stijgsnelheid. Dan is het wel handig als de computer op een plek zit waar je 'm kan aflezen terwijl je ook je deflatorknop bedient om af te remmen.

Sommigen leren daarvoor rechts aan want dan heb je een vrije arm terwijl links de inflator bedient. Op zich kan links ook prima, ik heb mijn computer vrij hoog op m'n onderarm zitten en naar binnen gedraaid, dan kan ik ook de stijgindicatie zien terwijl m'n inflator omhoog steekt.

• scraemus
Osiris schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:33:

Inderdaad niet te lezen bij dumpen van lucht bij opstijging en je arm is hoger dan de rest van je lichaam (althans dat is iets wat wel eens wordt aangegeven) tijdens de duik gebruik je inderdaad als het goed is de inflator verder niet (alhoewel ik in het begin vast mijn trim nog wel even moet zoeken O-) )

• Osiris
  • Niet online
Fl4pp13 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:01:
[...]

Een voorbeeld, waarschijnlijk zijn er zat andere dingen te bedenken: tijdens opstijging zonder referentie wil je je computer in de gaten kunnen houden voor de stijgsnelheid. Dan is het wel handig als de computer op een plek zit waar je 'm kan aflezen terwijl je ook je deflatorknop bedient om af te remmen.

Sommigen leren daarvoor rechts aan want dan heb je een vrije arm terwijl links de inflator bedient. Op zich kan links ook prima, ik heb mijn computer vrij hoog op m'n onderarm zitten en naar binnen gedraaid, dan kan ik ook de stijgindicatie zien terwijl m'n inflator omhoog steekt.
Ik stijg vrijwel altijd zonder referentie op en uiteraard houd je daar goed je computer bij in de gaten, maar daarbij houd ik echt niet continu m'n inflatorslang voor in m'n hand? Zo af en toe moet er inderdaad wat gedumpt worden, maar door de bouw van m'n wing kan ik toch amper het laatste restje lucht uit m'n BCD krijgen in horizontale positie :P Dus dan is het of even pauzeren, zelf horizontalevertikale positie aannemen of de dump valve aan de onderkant van m'n BCD gebruiken.

edit:
"vrijwel altijd zonder referentie" is trouwens niet waar besef ik me.. Laatste 2 jaar was Bonaire & Curaçao en dan gebruik je natuurlijk de opgaande glooing van de kust aan het einde van je duik, want primair kantduiken. Maar ook genoeg bootduiken gedaan waarbij dat niet aan de orde was :)

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 14-09-2022 11:19 ]

• totalatool
scraemus schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:08:
tijdens de duik gebruik je inderdaad als het goed is de inflator verder niet (alhoewel ik in het begin vast mijn trim nog wel even moet zoeken O-) )
Waarom gebruik je die niet? Zelfs als je begint zonder lucht in je BCD zal je buoyancy minder worden naarmate je daalt, vanwege compressie van je pak (zelfde gewicht neemt minder ruimte in). Als je dat niet compenseert met een beetje lucht in je BCD dan word je steeds een beetje negatiever.

LEGO te koop

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:24:
[...]

Waarom gebruik je die niet? Zelfs als je begint zonder lucht in je BCD zal je buoyancy minder worden naarmate je daalt, vanwege compressie van je pak (zelfde gewicht neemt minder ruimte in). Als je dat niet compenseert met een beetje lucht in je BCD dan word je steeds een beetje negatiever.
Ik gebruik primair m'n longinhoud en secundair m'n BCD. D.w.z.: voor kleine buoyancy-wijzigingen gebruik ik mijn longen en pas bij grotere diepteverschillen gebruik ik m'n BCD om mijn longinhoud weer te "neutraliseren", d.w.z., terug te brengen naar een ademhaling rondom een gemiddelde longinhoud. (I.t.t. "hoog" of "laag" in de longinhoud te ademen.)

Dat houdt in dat in zéker m'n BCD wel gebruik, maar niet voor elke scheet of halve meter hoogteverschil lucht in of uit m'n BCD breng/haal.

Dat houdt óók in dat als ik op een plekje aan het duiken ben met weinig hoogtediepteverschil, het vaak niet nodig is om je inflatorslang te gebruiken :)

Bij het afdalen naar het rif gebruik je uiteraard je BCD om niet op 't rif te pletter te slaan :P Maar je opstijgen gaat als het goed is dusdanig geleidelijk dat je niet continu je inflatorslang in je hand vast hoeft te houden :) Ik persoonlijk niet iig. Sowieso is m'n BCD dan al vrijwel leeg, want alu tank met negatieve buoyancy én vaak al redelijk dicht bij het oppervlakte.

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 14-09-2022 10:40 ]

• totalatool
Osiris schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:36:
Dat houdt in dat in zéker m'n BCD wel gebruik, maar niet voor elke scheet of halve meter hoogteverschil lucht in of uit m'n BCD breng/haal.
Ik heb nog geen scheet gelaten onderwater, meen ik, maar een flinke zou je inderdaad misschien ook wel moeten compenseren met wat lucht in je BCD. :+
Eens hoor, maar je kunt moeilijk steeds meer lucht in je longen blijven houden naarmate je dieper komt. Op een horizontaal rif is dat vaak langere tijd niet echt aan de orde, maar in een duik met een glooiende bodem, of bij een dropoff of niet-horizontaal rif wel.

[ Voor 14% gewijzigd door totalatool op 14-09-2022 10:51 ]

LEGO te koop

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:39:
[...]

Ik heb nog geen scheet gelaten onderwater, meen ik, maar een flinke zou je inderdaad misschien ook wel moeten compenseren met wat lucht in je BCD. :+
Moet je eens doen, is best grappig :+
totalatool schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:39:
Eens hoor, maar je kunt moeilijk steeds meer lucht in je longen blijven houden naarmate je dieper komt.
Of course, daar is dat ding ook voor. Mijn punt was meer: ik heb dat ding niet continu in m'n hand, niet tijdens de afdaling, niet tijdens de duik, maar ook niet tijdens het opstijgen. Dus is de inflatorslang voor mij geen reden om m'n computer aan m'n rechterpols te hebben.

• scraemus
totalatool schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:24:
[...]

Haha zo diep ben ik nog niet geweest O-) (18 m met intro duik in de noorderlijke atlantische oceaan, maar daar was ik sowieso nog zoekende naar een goede trim)

• Wormaap
Voor mij hangt BCD-gebruik nogal af van het profiel van de duik. Wat @Osiris zegt is grofweg wat ik ook doe. Kleine, directe wijzigingen op de longen, en als ik wat langer op een diepte blijf hangen compenseer ik met mijn wing zodat ik weer fijn rond een neutrale ademhaling zit, en dus weer net zo makkelijk kan stijgen en dalen op mijn longen. Tijdens een lange afdaling of stijging compenseer ik uiteraard regelmatig met m'n wing :)
Wat dan wel weer grappig is, is dat dat in mijn hoofd juist betekent dat ik primair op m'n wing trim, en mijn longen voor het 'fijne werk' gebruik :+

Computer zit rechts want GUE-opleiding :+ Deels vanwege de inflator, deels omdat het kompas en de lamp links zitten en er daarmee gewoon niet zo veel plek overblijft. Hij zit iets hoger op m'n arm, dus bij een redding kan ik hem ook nog steeds lezen.
Tijdens een opstijging gebruik ik mijn deflator (ofja, vooral de 'butt-dump' op mijn wing) ook best vaak om steeds kleine pufjes lucht weg te laten lopen. Maar zelfs als dat niet zo is, zit er naar mijn idee aan mijn rechterkant helemáál niets waarvoor ik mijn computer links zou willen dragen. Maar w.m.b. verder geen punt dat heel veel uitmaakt als je niet bij een organisatie die daar zaken over voorschrijft duikt.

Mijn line cutter zit op mijn heupband. Daar kan ik er met beide handen grofweg even makkelijk bij. Daarom ben ik persoonlijk niet zo'n fan van messen op je pols/computer dragen. Je kan er met de hand waar'ie aan zit niet bij, dus zelfs als je er twee hebt kun je ze als één hand goed in een net vast zit dus beiden niet meer bereiken.

[ Voor 31% gewijzigd door Wormaap op 14-09-2022 10:52 ]

• Wormaap
scraemus schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:44:
[...]

Haha zo diep ben ik nog niet geweest O-) (18 m met intro duik in de noorderlijke atlantische oceaan, maar daar was ik sowieso nog zoekende naar een goede trim)
Op 18m verliest een wetsuit (afhankelijk van dikte, uiteraard) al een behoorlijke sloot buoyancy hoor :P

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:45:
Wat dan wel weer grappig is, is dat dat in mijn hoofd juist betekent dat ik primair op m'n wing trim, en mijn longen voor het 'fijne werk' gebruik :+
Zo zou je 't denk ik ook moeten zien, je gebruikt je BCD om je longen terug naar "neutrale stand" te brengen en daarmee trim je idd op je vest.

Net zoals vliegtuigen vliegen met hun stuurknuppel om de diverse roeren op de vleugels te bedienen, maar ook letterlijk een "trim"-knop hebben om die stuurvlakken in een neutrale stand t.o.v. de stuurknuppel te brengen :) Je longen zijn de stuurknuppel, je BCD is de trim-knop.

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 14-09-2022 10:56 ]

• totalatool
We halen nu wel de termen trim en buoyancy/drijfvermogen door elkaar he. ;)

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:52:
[...]

Zo zou je 't denk ik ook moeten zien, je gebruikt je BCD om je longen terug naar "neutrale stand" te brengen en daarmee trim je idd op je vest.

Net zoals vliegtuigen vliegen met hun stuurknuppel om de diverse roeren op de vleugels te bedienen, maar ook letterlijk een "trim"-knop hebben om die stuurvlakken in een neutrale stand t.o.v. de stuurknuppel te brengen :) Je longen zijn de stuurknuppel, je BCD is de trim-knop.
Precies dat idd.
Wat meteen een goed punt is voor de wat minder ervaren duikers om op te letten. Wat veel mensen doen is bij een afdaling bijna volledig op hun longen trimmen, en dan niet of te weinig compenseren als ze op diepte zijn aangekomen. Dan ben je dus de hele duik hoog in je longen aan het ademen, wat weer betekent dat je veel ruimte hebt om te dalen op je longen, maar bijna niet kan stijgen. Als ik het idee heb dat ik dat ben aan het doen, dan zucht ik een keer diep (om op die manier mijn longen leeg te laten lopen zonder ze helemáál leeg te forceren) en begin ik vanaf dan weer rondom neutraal te ademen. Dan op de BCD trimmen en alles is weer prachtig :)

• Wormaap
totalatool schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:55:
In principe heb je gelijk, maar 'uittrimmen' is een gangbare term voor het neutraal maken van je drijfvermogen. Dus deal with it :+

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:55:
Ben ik het niet met je eens. Check bijv. de volgende definities van "trim":
• adjust the balance of (a ship or aircraft) by rearranging its cargo or by means of its trim tabs.
• keep or adjust the degree to which (an aircraft) can be maintained at a constant altitude without any control forces being present.
Dit is ook ongeveer de definitie die je bij duiken zou gebruiken: jezelf uittrimmen d.m.v. aanpassingen in lood/houding/plek van je tank et cetera = jezelf neutraal (lees: goed horizontaal) in het water positioneren.

Mijns inziens valt uittrimmen voor een bepaalde diepte m.b.v. je BCD hier ook onder. Immers, je zoekt weer een (nieuwe) neutrale stand. Misschien niet zozeer qua horizontale houding, maar wel t.o.v. buoyancy. Je BCD wordt niet voor niets ook trimvest in het Nederlands genoemd.

Andere soort trim, maar weldegelijk een vorm van trimming IMO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:57:
[...]

In principe heb je gelijk, maar 'uittrimmen' is een gangbare term voor het neutraal maken van je drijfvermogen. Dus deal with it :+
Hey, ik snap wat er gezegd wordt :), maar trim is oriëntatie, buoyancy is drijfvermogen. Uittrimmen zal inderdaad gebruikt worden als combinatie van neutraal en horizontaal worden.

LEGO te koop

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:01:
[...]

Hey, ik snap wat er gezegd wordt :), maar trim is oriëntatie, buoyancy is drijfvermogen.
Zoals eerder gezegd: mijns inziens te kort door de bocht. Je kunt je buoyancy zeker trimmen. Sterker nog, dat past precies in mijn visie van buoyancy: primaire buoyancy is m.b.v. je longen en je trimt je longen m.b.v. je trimvest :)

• totalatool
Osiris schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:59:
[...]
Je BCD wordt niet voor niets ook trimvest in het Nederlands genoemd.

Andere soort trim, maar weldegelijk een vorm van trimming IMO.
Hmm, dat is inderdaad waar, maar is volgens mij niet hoe het in het Engels gebruikt wordt. BC staat letterlijk voor Buoyancy Compensator.
Misschien worden de termen in het Nederlands en Engels wel iets anders gebruikt. Ach, zolang we elkaar maar begrijpen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door totalatool op 14-09-2022 11:05 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ja, is ook zo, over 't algemeen wordt met "trim" je houding bedoeld :)

Ik denk ook niet dat je de aankomende studenten op tussenjaar die hun OW bij een pakje boter ergens in Azië krijgen moet gaan lastig vallen met dusdanig technisch en voornamelijk semantisch geneuzel :+ Dat zal ze alleen maar verwarren waarschijnlijk..

[ Voor 66% gewijzigd door Osiris op 14-09-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:05:
Ja, is ook zo, over 't algemeen wordt met "trim" je houding bedoeld :)
Om het allemaal nóg onduidelijker te maken wordt in sommige kringen volgens mij vooral een techduikding je hele profiel in het water, dus ook uitrusting die uitsteekt enzo, onder trim geschoven :+ Wat qua doelstellingen op zich nieteens heel onlogisch is. Want een goede trim zorgt voor minimale weerstand in de richting waarin je beweegt, en juist maximale weerstand tegen dieptewisselingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Ik heb een baardtrimmer, waarmee ik inderdaad uitstekende delen inkort, dus die betekenis heeft trimmen inderdaad ook nog. Handig. :P

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

EDIT: Whups, hele discussie al gemist.

[ Voor 97% gewijzigd door Fl4pp13 op 14-09-2022 11:16 ]

• scraemus
Wormaap schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:45:
Voor mij hangt BCD-gebruik nogal af van het profiel van de duik. Wat @Osiris zegt is grofweg wat ik ook doe. Kleine, directe wijzigingen op de longen, en als ik wat langer op een diepte blijf hangen compenseer ik met mijn wing zodat ik weer fijn rond een neutrale ademhaling zit, en dus weer net zo makkelijk kan stijgen en dalen op mijn longen. Tijdens een lange afdaling of stijging compenseer ik uiteraard regelmatig met m'n wing :)

Computer zit rechts want GUE-opleiding :+ Deels vanwege de inflator, deels omdat het kompas en de lamp links zitten en er daarmee gewoon niet zo veel plek overblijft. Hij zit iets hoger op m'n arm, dus bij een redding kan ik hem ook nog steeds lezen.
Tijdens een opstijging gebruik ik mijn deflator (ofja, vooral de 'butt-dump' op mijn wing) ook best vaak om steeds kleine pufjes lucht weg te laten lopen. Maar zelfs als dat niet zo is, zit er naar mijn idee aan mijn rechterkant helemáál niets waarvoor ik mijn computer links zou willen dragen. Maar w.m.b. verder geen punt dat heel veel uitmaakt als je niet bij een organisatie die daar zaken over voorschrijft duikt.

Mijn line cutter zit op mijn heupband. Daar kan ik er met beide handen grofweg even makkelijk bij. Daarom ben ik persoonlijk niet zo'n fan van messen op je pols/computer dragen. Je kan er met de hand waar'ie aan zit niet bij, dus zelfs als je er twee hebt kun je ze als één hand goed in een net vast zit dus beiden niet meer bereiken.
Stiekem hebben meerdere instructeurs (ja ik duik tijdens de zwembad lessen met wisselende instructeurs/instructices) mij verteld dat GUE ook wel iets voor mij zou zijn daar ik best wel veel een vaak nadenk over hoe ik mijn uitrusting wil gaan doen en dat ik best wel bezig ben met hose routing etc. Maar voordat ik daar aan ga beginnen wil ik eerst een redelijk aantal duiken hebben gedaan in het buiten water O-)

• Wormaap
scraemus schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:23:
[...]

Stiekem hebben meerdere instructeurs (ja ik duik tijdens de zwembad lessen met wisselende instructeurs/instructices) mij verteld dat GUE ook wel iets voor mij zou zijn daar ik best wel veel een vaak nadenk over hoe ik mijn uitrusting wil gaan doen en dat ik best wel bezig ben met hose routing etc. Maar voordat ik daar aan ga beginnen wil ik eerst een redelijk aantal duiken hebben gedaan in het buiten water O-)
Dat is hoe ik zelf ook naar mijn GUE Fundamentals toe heb gewerkt. Vanaf het begin een beetje rekening gehouden met de GUE standaard uitrusting en setup, zodat ik uiteindelijk toen ik Fundies ging doen niets hoefde te wijzigen :) Zelfs als je alléén Fundamentals doet en geen verdere GUE training wil volgen is dat wat mij betreft een grote aanrader. Ik had een goede 60 duiken gemaakt toen ik met Fundamentals begon. Veel mensen doen hem een stuk later, maar ik vond dit een prima moment :)

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 07:42
scraemus schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:23:
Maar voordat ik daar aan ga beginnen wil ik eerst een redelijk aantal duiken hebben gedaan in het buiten water O-)
Ik heb net Fundamentals achter de rug en ik kan 'm van harte aanraden. Echt een fantastische cursus. Ik zou wel vooraf alvast wat ervaring opdoen met een wing (in plaats van jacket). Als je dat tijdens de cursus voor het eerst moet doen, komt er wel heel veel nieuws tegelijk op je af.

• scraemus
Thyraon schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:57:
[...]

Ik heb net Fundamentals achter de rug en ik kan 'm van harte aanraden. Echt een fantastische cursus. Ik zou wel vooraf alvast wat ervaring opdoen met een wing (in plaats van jacket). Als je dat tijdens de cursus voor het eerst moet doen, komt er wel heel veel nieuws tegelijk op je af.
Ik heb op dit moment in mijn hoofd zitten dat ik een semi-wing BCD wil aanschaffen, maar misschien wordt het ook wel meteen een wing/backplate O-)

• Wormaap
scraemus schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:44:
[...]

Ik heb op dit moment in mijn hoofd zitten dat ik een semi-wing BCD wil aanschaffen, maar misschien wordt het ook wel meteen een wing/backplate O-)
Er zijn eigenlijk heel weinig redenen om niet meteen voor een backplate en wing te gaan. Je mist t.o.v. een BCD eigenlijk alleen de zakken/lussen, en je moet even denken over waar je je octopus kwijt wil als je niet met een longhose duikt. Dus als je interesse hebt in techduiken, GUE, DIR, noem maar op, dan zou ik gewoon meteen voor een BP/W gaan :)

• scraemus
Wormaap schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:00:
[...]

Er zijn eigenlijk heel weinig redenen om niet meteen voor een backplate en wing te gaan. Je mist t.o.v. een BCD eigenlijk alleen de zakken/lussen, en je moet even denken over waar je je octopus kwijt wil als je niet met een longhose duikt. Dus als je interesse hebt in techduiken, GUE, DIR, noem maar op, dan zou ik gewoon meteen voor een BP/W gaan :)
Ik heb al wel besloten dat ik (met mijn eigen materiaal dat ik nu langzaam bijelkaar aan het kopen ben) met primary donate long hose wilde gaan duiken dus dat is alvast opgelost. Verder had ik mijn oog laten vallen op deze BCD maar ik ga mij nog eens verdiepen in een BP/W voor die tijd

• Thyraon
scraemus schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:03:
Ik heb al wel besloten dat ik (met mijn eigen materiaal dat ik nu langzaam bijelkaar aan het kopen ben) met primary donate long hose wilde gaan duiken dus dat is alvast opgelost. Verder had ik mijn oog laten vallen op deze BCD maar ik ga mij nog eens verdiepen in een BP/W voor die tijd
Hou er rekening mee dat GUE een webbing (dus band) uit één stuk vereist op je backplate, zonder (plastic) quick release buckles, stelmechanismen of loodpockets. Met deze Zeagle zou je dus geen Fundamentals kunnen doen.

Ik heb mijn Halcyon BP/W voor een hele nette prijs van Marktplaats gehaald, dat is nog wel de moeite om in de gaten te houden. Die Halcyon dingen zijn praktisch onverwoestbaar en tweedehands prima betaalbaar. Kun je een leven mee duiken als je er een beetje netjes mee omgaat. Voor een enkele fles zou je een Halcyon Eclipse (40 lbs) moeten hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Thyraon op 14-09-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Thyraon schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:19:
[...]

Hou er rekening mee dat GUE een webbing (dus band) uit één stuk vereist op je backplate, zonder (plastic) quick release buckles, stelmechanismen of loodpockets. Met deze Zeagle zou je dus geen Fundamentals kunnen doen.

Ik heb mijn Halcyon BP/W voor een hele nette prijs van Marktplaats gehaald, dat is nog wel de moeite om in de gaten te houden. Die Halcyon dingen zijn praktisch onverwoestbaar en tweedehands prima betaalbaar. Kun je een leven mee duiken als je er een beetje netjes mee omgaat. Voor een enkele fles zou je een Halcyon Eclipse (40 lbs) moeten hebben.
Volgens mij zegt de standard niets over loodpockets, zolang ze uiteraard je webbing niet onderbreken. Voor single tank gebruik ik zelf deze set. Met simpele loodpockets die gewoon op de band geschoven zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:37:
Volgens mij zegt de standard niets over loodpockets, zolang ze uiteraard je webbing niet onderbreken.ijn :)
Je hebt gelijk, I stand corrected :)

• totalatool
Ik zou persoonlijk heel graag eens een BP/W of wingstyle BCD proberen, maar als ik spullen huur dan is er altijd alleen maar zoiets als een Mares Rover beschikbaar tot nu toe.

LEGO te koop

• Wormaap
totalatool schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:06:
Ik zou persoonlijk heel graag eens een BP/W of wingstyle BCD proberen, maar als ik spullen huur dan is er altijd alleen maar zoiets als een Mares Rover beschikbaar tot nu toe.
Geen idee waar in het land je zit, maar bij De Aalscholvers in Tilburg kun je sowieso een BP/W huren :) Sowieso een aanrader, helemaal voor mensen die interesse hebben in techduiken.
Edit: In de verhuurlijst staan alleen 40lbs. wings, die zijn wat groot voor een enkele fles. Als je daar in de buurt zit zou ik even bellen of mailen, want ze gebruiken voor zover ik weet ook single-tank wings bij cursussen :)
Edit 2: Blijkbaar is de 'Infinity 40' wel bedoeld voor single tank :) Al is dat dan weer geen 'standaard' BP/W.

[ Voor 24% gewijzigd door Wormaap op 14-09-2022 15:18 ]

• Thyraon
totalatool schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:06:
Waar in het land zit je? Wil best een keer afspreken om wat spullen te laten zien, kun je ook een rondje zwemmen met mijn wing. Dan leen ik ergens anders een BCD.

Ik geloof dat 4Divers in Veenendaal ook Halcyon Eclipse sets verhuurt of uitleent maar wellicht is dat alleen voor cursussen. Kan ik wel even bij ze navragen.

[ Voor 14% gewijzigd door Thyraon op 14-09-2022 15:57 ]

• totalatool
Thyraon schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:57:
[...]
Waar in het land zit je? Wil best een keer afspreken om wat spullen te laten zien, kun je ook een rondje zwemmen met mijn wing. Dan leen ik ergens anders een BCD.
Tof van je dat je dat aanbiedt! Ik woon trouwens in Utrecht.
Ik heb alleen ook geen wetsuit (of drysuit :P) en fles, geen handschoenen ook.
Wat wetsuit betreft hik ik er nogal tegenaan dat je hier eigenlijk wel een 7mm met kap nodig hebt, maar die ga ik niet meenemen naar warmere wateren en daarvoor zou ik dan weer een 3mm (of 5mm?) willen. Eventueel (met) een 3mm shorty. Weer een aardige aanslag op de bankrekening die al aardig wat heeft te verduren, en dan heb je ook zo je kast ineens vol met neopreen.
Ik twijfel of ik niet weg zou kunnen komen met een 5mm die ik dan als het kouder is kan combineren met een shorty of vest er overheen. Dan is de 5mm misschien ook wel prima voor Egypte in voor- en najaar?

LEGO te koop

• Thyraon
totalatool schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:25:
Wat wetsuit betreft hik ik er nogal tegenaan dat je hier eigenlijk wel een 7mm met kap nodig hebt, maar die ga ik niet meenemen naar warmere wateren en daarvoor zou ik dan weer een 3mm (of 5mm?) willen.
Het is natuurlijk een persoonlijk ding (ik ben zelf nogal een koukleum) maar ik zou in Nederland niet graag in een wetsuit dunner dan 7mm duiken. Ook in de zomer is het water onder de thermocline rustig maar 10-11 graden, dan wil je wel een dikker pak (en handschoenen en kap) hebben.

Ik heb nog nooit in heel tropisch water gedoken maar afgelopen zomer was het water in Zuid-Frankrijk op 15 meter diepte ook nog maar 18 graden. Dat zou ik in een 5mm pak nog fris vinden, zeker op een wat langere duik.

Heb je al eens geprobeerd te duiken in Nederland met wat gehuurde spullen, om een idee te krijgen van de temperatuur en hoe snel je het koud krijgt?

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:37:
[...]

Volgens mij zegt de standard niets over loodpockets, zolang ze uiteraard je webbing niet onderbreken. Voor single tank gebruik ik zelf deze set. Met simpele loodpockets die gewoon op de band geschoven zijn :)
Vraag me met loodpockets op (specifiek deze set van Tecline) de backplate/over de webbing, altijd af waar je een canister laat :? :/

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Wormaap
0xDEADBEEF schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:18:
[...]

Vraag me met loodpockets op (specifiek deze set van Tecline) de backplate/over de webbing, altijd af waar je een canister laat :? :/
In mijn geval heel simpel: nergens :) Het is mijn single-tank setup, dus ik kan toch niet lang genoeg onderblijven om een can nodig te hebben. Mijn longhose blijft prima achter de loodpocket zitten, maar voor het geval dat dat niet genoeg is heb ik nog een hose retaining piece tegen de loodzak aangeschoven. Voor licht heb ik gewoon een handlamp op een Goodman bij die duiken.

Bij mijn dubbelset heb ik normaal gesproken geen lood nodig, en dus ook geen loodpockets. Voor zout water heb ik een tail weight.

[ Voor 13% gewijzigd door Wormaap op 14-09-2022 23:39 ]

• totalatool
Thyraon schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:44:
Het is natuurlijk een persoonlijk ding (ik ben zelf nogal een koukleum) maar ik zou in Nederland niet graag in een wetsuit dunner dan 7mm duiken. Ook in de zomer is het water onder de thermocline rustig maar 10-11 graden, dan wil je wel een dikker pak (en handschoenen en kap) hebben.

Ik heb nog nooit in heel tropisch water gedoken maar afgelopen zomer was het water in Zuid-Frankrijk op 15 meter diepte ook nog maar 18 graden. Dat zou ik in een 5mm pak nog fris vinden, zeker op een wat langere duik.

Heb je al eens geprobeerd te duiken in Nederland met wat gehuurde spullen, om een idee te krijgen van de temperatuur en hoe snel je het koud krijgt?
Ik heb tot nu toe in Nederland gedoken in een (Cressi) 7mm pak met kap, 5mm handschoenen en m'n 5mm Scubapro booties. Geen vest of iets erbij, behalve een dunne longsleeve rashguard.
Onder de thermocline (op ongeveer 10m) was het rond de 9-11 C, maar dat voel ik in mijn herinnering alleen even in het onbedekte deel van m'n gezicht bij het eerste contact in de afdaling door die thermocline. Ik ben ook niet heel lang dieper dan 10m geweest, maximaal zo'n 10-12 minuten per duik, en daarna weer omhoog naar temperaturen rond 20-23 C, maar ik had het na afloop iig niet koud.

In Egypte afgelopen april/mei was het water 23-24 C en had ik één keer een losse 5mm en daarna een dag met drie duiken een 3mm lang met 3mm shorty erover. Ik heb het nooit koud gehad.

Ik vraag me dus af hoe het zou zijn om in plaats van een 7mm een 5mm te gebruiken en daar een shorty over (of onder) te doen in Nederland. Alleen zit je dan mogelijk weer met een losse kap en dus weer een opening waar water door naar binnen kan komen.

LEGO te koop

• Dartlink
totalatool schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:29:
[...]

Ik vraag me dus af hoe het zou zijn om in plaats van een 7mm een 5mm te gebruiken en daar een shorty over (of onder) te doen in Nederland. Alleen zit je dan mogelijk weer met een losse kap en dus weer een opening waar water door naar binnen kan komen.
Ik zie een losse kap niet als nadeel, maar eerder een voordeel. Cap welke veel beter aansluit op je eigen hoofd. En je krijgt er een hoop vrijheid voor terug daar een vaste cap vaak aan mijn nek trekt om het weer recht te trekken :)

• totalatool
Dartlink schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:35:
[...]

Ik zie een losse kap niet als nadeel, maar eerder een voordeel. Cap welke veel beter aansluit op je eigen hoofd. En je krijgt er een hoop vrijheid voor terug daar een vaste cap vaak aan mijn nek trekt om het weer recht te trekken :)
Interessant punt... daar heb je vast gelijk in. Ik vind die vaste kap ook niet speciaal comfortabel, zeg maar ;) , trekt onhandig aan m'n kin bv, maar het leek me voor de temperatuur wel fijner als er niet een rand rond je nek zit waar weer koud water door naar binnen kan sijpelen.

LEGO te koop

• Dartlink
totalatool schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:39:
[...]

Interessant punt... daar heb je vast gelijk in. Ik vind die vaste kap ook niet speciaal comfortabel, zeg maar ;) , trekt onhandig aan m'n kin bv, maar het leek me voor de temperatuur wel fijner als er niet een rand rond je nek zit waar weer koud water door naar binnen kan sijpelen.
Ja dat laatste klopt ook wel deels. Ik duik zelf afwisselend natpak/droogpak, en heb ook twee caps, eentje wat origineel 7mm zou moeten zijn (onderhand 3 of 4 gok ik) en een 11mm voor in de winter.

Beide caps hebben ook bij het gezicht en de nek ook zo'n glideskin gedeelte zitten waardoor water er moeilijker in komt.

• totalatool
Aan de andere kant, als die vaste kap niet goed aansluit dan komt er vast ook wat water binnen als je je hoofd draait...

LEGO te koop

• Wormaap
Bij mijn natpak gebruik ik zo'n soort kap. Die kraag gaat onder mijn wetsuit, dus daar stroomt niet echt water tussen :) I.c.m. een 7mm wetsuit en 3mm handschoenen is dat voor mij in de zomer prima. Buiten de zomer duik ik sowieso in droogpak :)

• totalatool
Ah, met zo'n kraag is natuurlijk alweer een stuk beter dan de Fourth Element zonder kraag die m'n buddy te leen kreeg laatst.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Wormaap schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:35:
Misschien wordt het gewoon tijd dat ik weer eens in warm zout water ga duiken :9
Dit gaat sneller gebeuren dan verwacht :+ Oktober/november ga ik twee weken naar Curaçao. Niet op duikvakantie, maar ik wil uiteraard wel een paar duiken gaan maken :) Zijn er nog specifieke dingen waar ik aan moet denken als Nederduiker die voor het eerst sinds z'n OW naar de tropen gaat? Ik bouw m'n set om naar enkele kraan, haal een DIN-INT adapter en moet nog even een shorty aanschaffen. Aluminium backplate heb ik overwogen, maar ik ga helemaal niet zo vaak op vakantie met m'n duikspul, dus als het qua gewicht in mijn koffer past wil ik gewoon mijn (2kg) stalen meenemen. En dan wilde ik sowieso mijn fysieke logboek en pasjes meenemen om gezeur met onbereikbare digitale brevetten helemaal uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Volgende week is het eindelijk zover, dan begin ik (na jaren vertraging) met Tech1 :)

Spullen zijn zo goed als geregeld, moet alleen nog een nieuwe batterypack voor mijn lamp (wordt as we speak gemaakt).

Maar ook mijn argonkit, ik heb een flesje gekregen van iemand (0,85L) en een webbing kit. Maar ik begreep dan elastieken ook erg goed werken. Wat heeft jullie voorkeur? (@j-a-s-p-e-r ik tag jou even, Sander zei zaterdag dat hij bij elastiek zweerde namelijk :) )

• totalatool
Heb je wel zo'n adapter nodig? DIN wordt volgens mij nog altijd steeds populairder en ik kan me voorstellen dat veel duikcentra gewoon een adapter voor je hebben liggen als ze al niet zelf DIN als standaard hebben.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
totalatool schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:14:
[...]

Heb je wel zo'n adapter nodig? DIN wordt volgens mij nog altijd steeds populairder en ik kan me voorstellen dat veel duikcentra gewoon een adapter voor je hebben liggen als ze al niet zelf DIN als standaard hebben.
Toen ik twee jaar geleden m'n OW op Curaçao haalde heb ik daar geen enkele DIN-fles gezien. Sommige plekken hadden wel adapters liggen, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere :)

• totalatool
Ik zie nu dat Decathlon zo'n DIN/INT adapter verkoopt voor €24,99. Voor dat geld zou ik ook het risico niet nemen en zet ik hem zelf even op m'n verlanglijstje. :)

LEGO te koop

• totalatool
Even kort iets anders: wat weegt een 7mm wetsuit ongeveer? Ik vind ofwel geen info, ofwel info over de buoyancy in ponden, maar ik wil weten hoeveel andere kleding ik thuis moet laten als ik een 7mm wetsuit in m'n koffer stouw. :)

LEGO te koop

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Dartlink schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:06:
Volgende week is het eindelijk zover, dan begin ik (na jaren vertraging) met Tech1 :)

Spullen zijn zo goed als geregeld, moet alleen nog een nieuwe batterypack voor mijn lamp (wordt as we speak gemaakt).

Maar ook mijn argonkit, ik heb een flesje gekregen van iemand (0,85L) en een webbing kit. Maar ik begreep dan elastieken ook erg goed werken. Wat heeft jullie voorkeur? (@j-a-s-p-e-r ik tag jou even, Sander zei zaterdag dat hij bij elastiek zweerde namelijk :) )
Veel plezier daar sowieso! Echt hele toffe cursus.

Ik zou zelf één band doen bovenaan de fles (dus halverwege backplate) en onderaan een bungee in een loop om de kraan/nek heen. Veel makkelijker en robuuster. Zal zo ff fotootje maken voor je

Bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIrLkGtdM3JZmcc5YelvtmxvQJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xlZhx3bdCbH0R4OqMm0sWrY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 15-09-2022 12:07 ]

• Dartlink
j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:01:
[...]

Veel plezier daar sowieso! Echt hele toffe cursus.

Ik zou zelf één band doen bovenaan de fles (dus halverwege backplate) en onderaan een bungee in een loop om de kraan/nek heen. Veel makkelijker en robuuster. Zal zo ff fotootje maken voor je

Bij deze:
[Afbeelding]
Thanks! Heb je toevallig ook foto met fles? Of is het zo simpel dat de bungee om de kraan zit? In dat geval snap ik hem :)

Haal jij je agron straps er nog vanaf als je het niet gebruikt of zit het standaard eraan? En hoe dik is de bungee, of maakt dat ook niet veel uit?

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:24
Veel plezier in Krnica! Ik heb het ongeveer zo:

https://www.caveadventure...flation-bottle-mount1.png

maar dan zonder de metalen connectie naar de backplate. Ik haal inderdaad de banden er af als ik de argon fles niet gebruik, maar dat komt ook omdat het grootste deel van mijn duiken zonder trimix zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Matthijs B op 15-09-2022 12:25 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 52 Laatste