Hemmoor gepland
Als jullie duiken zouden moeten omschrijven aan iemand die het nog nooit gedaan heeft, hoe zou je de ervaring en het gevoel dan omschrijven? Oftewel: waarom duik je?
Ik zou een vriend het eens willen laten proberen, omdat ik denk dat het wel eens echt iets voor hem kan zijn, dus letterlijk "asking for a friend". 😁
Ik zou een vriend het eens willen laten proberen, omdat ik denk dat het wel eens echt iets voor hem kan zijn, dus letterlijk "asking for a friend". 😁
[ Voor 4% gewijzigd door totalatool op 26-06-2022 17:38 ]
Onder water is het ontspannend en rustig, en het gevoel van gewichtloos door het water zweven is heerlijk. Boven water is het vaak een gezellige en sociale bezigheid, en het is leuk om mensen tegen te komen waar je verder niets mee hebt, maar wel deze hobby mee deelt.totalatool schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:00:
Als jullie duiken zouden moeten omschrijven aan iemand die het nog nooit gedaan heeft, hoe zou je de ervaring en het gevoel dan omschrijven? Oftewel: waarom duik je?
Het heeft ook altijd iets mysterieus en avontuurlijks, zeker als je een nachtduik doet of een wrak gaat bekijken. Dat zijn ook de duiken die mij meestal het langst bijblijven.
En ik vind het leuk dat je het zo eenvoudig of ingewikkeld kunt maken als je wilt. Open Water halen en lekker in de zomer op 6 meter in zoetwaterplassen hangen: helemaal prima. Of liever technisch duiken en met je droogpak, scooter en een paar stages een onmogelijke grot in? Kan ook!
Een nadeel is wel dat het – net als veel andere hobbies – al snel een bodemloze put is voor je zuurverdiende centen
totalatool schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:00:
- Goede reden om als alleenstaande de tropen op te zoeken als vakantie-doel
- Het is een luie sport: hoe chiller je doet, hoe langer je met je lucht kunt en hoe minder kans op duikerziekte, aldus m'n OW-instructeur. Kortom, een sport die mij op 't lijf geschreven staat
- In datzelfde kader: het is heerlijk "zen". Rustgevend, helemaal tot rust komen, et cetera et cetera
- Je komt in een omgeving waar je eigenlijk helemaal niet thuis hoort. Het is er zo anders dan bovenwater en dat is superinteressant. Ik weet niet hoe duiken in Nederland is, maar in de tropen op het koraal kijk je over het algemeen je ogen uit: er is altijd wel iets te beleven. Of het nou groot leven of juist het kleine leven is, je kunt je per duik ook weer ergens anders op concentreren
- Het is relatief toegankelijk. Je hóeft niet je eigen gear te kopen (op vakantie dan, of je in NL zomaar makkelijk even wat kunt huren weet ik niet), maar het kán wel.
- Voor nerds is 't heerlijk om met een duikcomputer je stats bij te houden..
Dus voor de Strava-liefhebber is er een soort van alternatief
- vast nog wel veel meer om op te noemen, maar dit kwam even bij me boven.
Het allerfijnste vind ik de rust onderwater. Ik ben het volkomen eens met wat @Osiris en @Thyraon zeggen, maar de rust vind ik het mooiste. Je hebt geen afleiding, geen herrie, geen stemmen/vragen/moeten. Het is gewoon ontspannen. Let wel, dat is pas na een tiental duiken, geen opleiding, makkelijke omstandigheden, etc. Daarom vind ik het ook niet zo erg om vaak op dezelfde plek te duiken, het gaat mij niet altijd om het zien, maar meer om het doen.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Mooie antwoorden! Leuk ook om te lezen dat jullie het rustgevende gevoel zo'n beetje als eerste noemen, want dat is ook wat ik zelf ervaar mits ik redelijk uitgetrimd ben (ik wil dit jaar iig perfect buoyancy oid doen) en ook één van de redenen waarom ik denk dat het iets zou kunnen zijn voor die vriend. Hij staat veel "aan", heeft veel op z'n bord, en wat ik bij het duiken ervaar is dat al die dingen even verdwijnen en dat ik echt in het moment en op die plek ben, en nergens anders meer mee bezig ben.
Ik snap ook niet dat er duikers zijn die graag met volgelaatsmasker en radiocommunicatie duiken. Ben juist blij dat ik een uur/anderhalf even geen mensen aan m'n hoofd hebT.Kreeftmeijer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:37:
Je hebt geen afleiding, geen herrie, geen stemmen/vragen/moeten.
Hangt natuurlijk van het doel van de duik af, maar voor de gewone funduikjes vind ik dat niet nodig/iets toevoegen denk ik. En setje kost toch gauw 1000 euro pp.Thyraon schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:13:
[...]
Ik snap ook niet dat er duikers zijn die graag met volgelaatsmasker en radiocommunicatie duiken. Ben juist blij dat ik een uur/anderhalf even geen mensen aan m'n hoofd heb
Mooie van duiken, ieder zijn eigen ding/niveau/soort/reden en al met al best wel voor ieder budget. De initiële aanschaf is wel wat hoog, maar naast wat terugkerend onderhoud kan je er erg lang mee doen als het goed is.
Bij onze vereniging hoef je eigenlijk niet meer dan een pak, duikbril, vinnen en lood zelf te hebben om te kunnen duiken. De rest (vest/fles/automaat) kan je gewoon lenen, dat zit in de contributie.
Ik wil het ook zeker geen goedkope hobby noemen, maar dat zijn de meeste hobby's volgens mij niet.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Zeker! Ik heb mijn eerste complete uitrusting gekocht in 2006 en ik heb sindsdien alleen m'n wetsuit een keer moeten vervangen. Als je initieel een beetje fatsoenlijke spullen koopt en er niet al te lomp mee omgaat, kun je er echt jaren mee doen.T.Kreeftmeijer schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:28:
De initiële aanschaf is wel wat hoog, maar naast wat terugkerend onderhoud kan je er erg lang mee doen als het goed is.
Ik kan de opmerkingen over rust helemaal onderschrijven. Onder water ben ik compleet zen en daarnaast heb ik tijdens een duikvakantie een duidelijk doel, namelijk duiken en hoef ik niet allerlei toeristische attracties te gaan onderzoeken. Dit maakt voor mij een duikvakantie de perfecte manier om uit te rusten.
Daarnaast is duiken een zeer toegankelijke activiteit voor mij als alleenstaande met zeer slecht zicht. Als ik bv wil gaan wandelen moet ik echt opletten of de route veilig te doen is, terwijl wandelen met een gids niet overal makkelijk of betaalbaar te regelen is. Duiken doe je nooit alleen en op veel bestemmingen kun je goed met een duikschool meeduiken. Van mijn zicht heb ik eigenlijk alleen last bij de entries en exits omdat ik extreem gevoelig ben voor licht en weinig diepte zie, dus lopen over bv rotsen is lastig. Tijdens mijn laatste duikvakantie had ik een set kantduiken waar er over rotsen gelopen moest en daar heeft de duikschool perfect voor mij gezorgd door mijn gear zo dicht mogelijk bij het water te zetten en bij de exit mijn gear over te nemen op het moment dat ik aan land kwam. Niet alleen is dit bij duiken goed mogelijk, maar mijn ervaring met elke duikschool is dat ze ook meer dan bereid zijn om een stapje extra voor je te zetten en dat is superfijn.
Daarnaast is duiken een zeer toegankelijke activiteit voor mij als alleenstaande met zeer slecht zicht. Als ik bv wil gaan wandelen moet ik echt opletten of de route veilig te doen is, terwijl wandelen met een gids niet overal makkelijk of betaalbaar te regelen is. Duiken doe je nooit alleen en op veel bestemmingen kun je goed met een duikschool meeduiken. Van mijn zicht heb ik eigenlijk alleen last bij de entries en exits omdat ik extreem gevoelig ben voor licht en weinig diepte zie, dus lopen over bv rotsen is lastig. Tijdens mijn laatste duikvakantie had ik een set kantduiken waar er over rotsen gelopen moest en daar heeft de duikschool perfect voor mij gezorgd door mijn gear zo dicht mogelijk bij het water te zetten en bij de exit mijn gear over te nemen op het moment dat ik aan land kwam. Niet alleen is dit bij duiken goed mogelijk, maar mijn ervaring met elke duikschool is dat ze ook meer dan bereid zijn om een stapje extra voor je te zetten en dat is superfijn.
Nou, ik heb jullie opmerkingen samengevat en met m'n eigen gevoel aangevuld toen ik eerder genoemde vriend sprak. Hij had nog nooit zo naar duiken gekeken, maar alsnog twijfelt hij of het wat voor hem is. Het lijkt hem veel omslachtig "gedoe", niet zo toegankelijk als andere activiteiten. Toch denk ik dat hij in elk geval beter inziet dat het niet te vergelijken is met mountainbiken oid., dus misschien ga ik hem nog wel eens zo ver krijgen dat hij ergens een proefduikje wil doen.
Zelf heb ik de afgelopen tijd wat eigen spullen gekocht. Na veel wikken en wegen kon ik in Duitsland een deal maken voor een Aqualung Leg3nd Elite set (compleet met tas, manometer en miflex inflatorslang) met voor een heel zacht prijsje (goedkoper dan een Zoop) een Aqualung i330R computer erbij. Ik wilde toch graag een computer met een mooi helder kleurenscherm, en dat hij iets kleiner is dan bijvoorbeeld de Suunto Zoop en Vyper vond ik ook mooi meegenomen.
Daarnaast heb ik bij Lucas een Apeks VX1 UV masker aangeschaft en daar een Tusa Hyperdry Elite snorkel bij genomen omdat ik toch al geen verzendkosten meer had.
Gisteren hebben m'n buddy en ik bij DiveWorld in Enschede de SSI Enhanced Air Nitrox specialty afgemaakt met een herhaling theorie en onze eerste duik met Nitrox. Dat was meteen een mooie gelegenheid voor mij om m'n nieuwe automaat, computer en masker hun waterdoop te geven.
Eerste indrukken: meteen lekker relaxed ademen, computer supermakkelijk af te lezen en alarm goed te horen toen ik plotseling te snel opsteeg toen ik de dump van onderaan de BCD wilde gebruiken en die afknapte
. Makkelijk synchroniseren via Bluetooth, dus mooi grafiekjes op m'n telefoon kunnen bekijken tijdens het invullen van de logboekjes.
Ik had het masker van tevoren flink geschrobt met (kinder-)tandpasta tot m'n vingers er lam van werden, maar alsnog besloeg hij binnen een paar minuten tijdens m'n droogtest. Daarom heb ik m'n moed verzameld en een aansteker uit de la getrokken, waarmee ik voorzichtig het glas van binnen schoongebrand heb. Nou, dat heeft gewerkt, ik heb tijdens dat halve uurtje duiken in de toren geen enkel vlekje condens gezien. Wel nog even zoeken naar hoe strak ik hem moet aantrekken, want er kwam weliswaar maar heel weinig water in m'n masker (op het eind een klein beetje dat ik pas opmerkte toen ik recht naar beneden keek), maar ik had naderhand wel een beetje zo'n maskerafdruk op m'n voorhoofd staan.
Al met al in elk geval een zeer geslaagd dagje.
Volgende stap: een winkel vinden die een redelijk assortiment schoenen heeft, zodat ik die kan passen met de Mares Avanti Quattro+ vinnen die ik wil kopen.
Daarnaast heb ik bij Lucas een Apeks VX1 UV masker aangeschaft en daar een Tusa Hyperdry Elite snorkel bij genomen omdat ik toch al geen verzendkosten meer had.
Gisteren hebben m'n buddy en ik bij DiveWorld in Enschede de SSI Enhanced Air Nitrox specialty afgemaakt met een herhaling theorie en onze eerste duik met Nitrox. Dat was meteen een mooie gelegenheid voor mij om m'n nieuwe automaat, computer en masker hun waterdoop te geven.
Eerste indrukken: meteen lekker relaxed ademen, computer supermakkelijk af te lezen en alarm goed te horen toen ik plotseling te snel opsteeg toen ik de dump van onderaan de BCD wilde gebruiken en die afknapte
Ik had het masker van tevoren flink geschrobt met (kinder-)tandpasta tot m'n vingers er lam van werden, maar alsnog besloeg hij binnen een paar minuten tijdens m'n droogtest. Daarom heb ik m'n moed verzameld en een aansteker uit de la getrokken, waarmee ik voorzichtig het glas van binnen schoongebrand heb. Nou, dat heeft gewerkt, ik heb tijdens dat halve uurtje duiken in de toren geen enkel vlekje condens gezien. Wel nog even zoeken naar hoe strak ik hem moet aantrekken, want er kwam weliswaar maar heel weinig water in m'n masker (op het eind een klein beetje dat ik pas opmerkte toen ik recht naar beneden keek), maar ik had naderhand wel een beetje zo'n maskerafdruk op m'n voorhoofd staan.
Al met al in elk geval een zeer geslaagd dagje.
Als je geen behoefte hebt aan 'gedoe', dan is duiken ook gewoon niet per se de sport voor je denk ik. Je zit toch altijd met de logistiek qua flessen en uitrusting, je moet een buddy regelen, naar de plas rijden, opbouwen/omkleden/briefen, duikje maken, debriefen/afbouwen/weer omkleden, naar huis rijden. De 'gedoe/activiteit-ratio' van duiken is gewoon niet heel geweldigtotalatool schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:54:
Nou, ik heb jullie opmerkingen samengevat en met m'n eigen gevoel aangevuld toen ik eerder genoemde vriend sprak. Hij had nog nooit zo naar duiken gekeken, maar alsnog twijfelt hij of het wat voor hem is. Het lijkt hem veel omslachtig "gedoe", niet zo toegankelijk als andere activiteiten. Toch denk ik dat hij in elk geval beter inziet dat het niet te vergelijken is met mountainbiken oid., dus misschien ga ik hem nog wel eens zo ver krijgen dat hij ergens een proefduikje wil doen.
Voordeel van een proefduikje is natuurlijk wel dat iemand anders de logistiek voor je regelt, en je dus effectief meer plezier voor je tijd krijgt
Ticking away, the moments that make up a dull day
Volgende week gaan mijn vriendin en ik een weekje naar Katwijk aan Zee. Als ik zo even de kaart op Duikersgids bekijk, lijkt het erop dat tropen-stijl 'loop vanaf het strand de zee in en maak een duikje' aan de Nederlandse kust (afgezien van Zeeland) nergens een ding is. Iemand een idee of er wat te duiken is bij Katwijk? Of kan ik mijn zooi beter thuis laten en m'n vakantie op een andere manier leuk maken?
Volgens mij kom je bij een groot deel van de nederlandse kust op een zandbodem terecht waar behalve misschien wat platvisjes weinig te beleven is. En slecht zicht vanwege het slib dat vanuit de rivieren de zee in stroomt. Ik geloof dat en in de buurt van Wijk aan Zee wel een stek is waar je vanaf de kant kan komen, maar die is dus niet bij jou in de buurt.Wormaap schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:19:
Volgende week gaan mijn vriendin en ik een weekje naar Katwijk aan Zee. Als ik zo even de kaart op Duikersgids bekijk, lijkt het erop dat tropen-stijl 'loop vanaf het strand de zee in en maak een duikje' aan de Nederlandse kust (afgezien van Zeeland) nergens een ding is. Iemand een idee of er wat te duiken is bij Katwijk? Of kan ik mijn zooi beter thuis laten en m'n vakantie op een andere manier leuk maken?
Ik zou dus de duikspullen lekker thuis laten en wat tlc aan je vriendin geven

Duiken in de Noordzee vanaf het strand kun je volgens mij wel vergeten, ja. Dan zul je er met de boot op uit moeten, en dat zijn behoorlijk pittige duiken qua stroming en zicht. Op een half uurtje rijden (bij Hoofddorp) zit de Toolenburgerplas, daar heb ik vorig jaar nog best aardig gedoken. Misschien leuk om die kant op te gaan?Wormaap schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:19:
Mocht je vriendin niet duiken: er zit een leuk restaurant aan de waterkant, naast de duikstek
Het 'echte' Noordzeeduiken met een boot is inderdaad niet helemaal wat ik voor ogen heb deze tripThyraon schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:37:
[...]
Duiken in de Noordzee vanaf het strand kun je volgens mij wel vergeten, ja. Dan zul je er met de boot op uit moeten, en dat zijn behoorlijk pittige duiken qua stroming en zicht. Op een half uurtje rijden (bij Hoofddorp) zit de Toolenburgerplas, daar heb ik vorig jaar nog best aardig gedoken. Misschien leuk om die kant op te gaan?
Mocht je vriendin niet duiken: er zit een leuk restaurant aan de waterkant, naast de duikstek
Morgen mijn nieuwe Suunto D5 testen in Hemmoor
.
Nee, ik denk niet HemmoorStimulate14 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:23:
Morgen mijn nieuwe Suunto D5 testen in Hemmoor.
Oh

Lang weekend en iets te mooi weer zullen we maar zeggen
Ik wil graag eens kijken hoe duiken in Nederland bevalt. Wat zijn normaal gesproken de zoetwaterplassen of bv locaties in Zeeland zelfs met de fijnste omstandigheden qua zicht en temperatuur? Ik wil wel iets te zien hebben en niet perse meteen de allerkoudste plas opzoeken als eerste kennismaking. 😬
Met jullie info kan ik gerichter zoeken naar een vereniging/club in die omgeving die een gidsduik oid kan organiseren voor m'n buddy en mij.
Met jullie info kan ik gerichter zoeken naar een vereniging/club in die omgeving die een gidsduik oid kan organiseren voor m'n buddy en mij.
Als je niet dieper gaat dan 6 meter kom je eigenlijk nergens in koud water In Vinkeveen zit bijvoorbeeld een thermocline op zo'n 7 meter daaronder wordt het snel kouder (maar het zicht wordt beter),totalatool schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:44:
Ik wil graag eens kijken hoe duiken in Nederland bevalt. Wat zijn normaal gesproken de zoetwaterplassen of bv locaties in Zeeland zelfs met de fijnste omstandigheden qua zicht en temperatuur? Ik wil wel iets te zien hebben en niet perse meteen de allerkoudste plas opzoeken als eerste kennismaking. 😬
Kwa zicht kan je overal pech hebben, maar over het algemeen is 5 a 6 meter op veel plaatsen wel te vinden. Ik zou gewoon een aantal duikclubs bij jou in de buurt bellen en/of bezoeken. Die zorgen dan heus wel dat je niet begint op een stek met 1 meter zicht, veel stroming en koud water.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ligt er natuurlijk aan waar het meeste leven op zo'n locatie zit. Ik zou ook weer niet op 6 meter willen blijven hangen als het pas leuk wordt daaronder, alleen omdat het warmer is.
Ik heb gewoon geen goed beeld bij hoe ik duiken in kouder (Nederlands) water ga vinden, maar een paar mooie snoeken, baarzen of een steur of wat klinkt zeker wel interessant.
M'n jeugdige ik zou me trouwens voor gek verklaren, had als basisschooljochie toch wel enige angst voor snoeken tijdens het vissen en zwemmen in de lokale plas. 😁
Ik heb gewoon geen goed beeld bij hoe ik duiken in kouder (Nederlands) water ga vinden, maar een paar mooie snoeken, baarzen of een steur of wat klinkt zeker wel interessant.
M'n jeugdige ik zou me trouwens voor gek verklaren, had als basisschooljochie toch wel enige angst voor snoeken tijdens het vissen en zwemmen in de lokale plas. 😁
Een paar opties waar ik regelmatig duik:totalatool schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:44:
Ik wil graag eens kijken hoe duiken in Nederland bevalt. Wat zijn normaal gesproken de zoetwaterplassen of bv locaties in Zeeland zelfs met de fijnste omstandigheden qua zicht en temperatuur?
- Strandpark Slijk-Ewijk: de "huisplas" van mijn lokale duikshop. Op dit moment slecht zicht door de algen en alle dagjesmensen die daar zwemmen. Normaal gesproken kom je hier kleine kreeftjes, baarsjes en snoek tegen
- De Beldert: leuke plas met goede voorzieningen aan de waterkant en wat leuke objecten onder water (o.a. een Boeing 707 cockpit). Beetje hetzelfde leven als bij Slijk-Ewijk. Volgens de recente logberichten is het zicht hier nu best goed. Ik ga er morgen duiken dus dan weet ik of dat klopt
- Put van Ekeren: hele mooie duikstek midden in het havengebied van Antwerpen. Vooral erg mooi als het zonnig is. Heel toegankelijk om te duiken, je hoeft hier niet dieper dan 10 meter om een leuke duik te hebben
- Toolenburgerplas: recreatieplas met een onderwaterparcours waarop wat objecten te bekijken zijn (wrakjes, een busje, ...). De laatste keer dat ik hier dook was het zicht verschrikkelijk dus hou de logberichten in de gaten
- Bergse Diepsluis (Oesterdam): één van de go-to duikstekken in Zeeland. Bij goed zicht is hier veel leven te vinden maar het zicht kan ook belabberd zijn en dan zie je niks
Ik dook in Nederland eigenlijk altijd in een 7mm wetsuit met kap en handschoenen. Aan de oppervlakte is dat wat aan de warme kant maar onder water koel je snel af. Verder is het handig als elke duiker een lamp heeft (die constant brandt) zodat je elkaar minder snel uit het oog verliest. En hou er rekening mee dat de bodemcompositie vaak erg los en "stoffig" is (in tegenstelling tot zandkorrels in zee) – zorg dat je goed in trim bent om te voorkomen dat jij (of je buddy) door een enorme stofwolk heen duikt.
Zou het gewoon eens gaan proberen om te kijken hoe je het vindt!
[ Voor 19% gewijzigd door Thyraon op 27-07-2022 16:39 ]
Daarom neem gewoon contact op met een duik club. Om snoeken te zien moet je af en toe ook een beetje geluk hebben. Ga er niet vanuit dat je ze geheid gaat zien. De zoetwater plassen in Nederland kunnen snel omslaan kwa zicht ook als je er vlak voor je een aantal instructeurs met beginners bezig geweest zijn kan het zicht tegenvallen.totalatool schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:21:
Ligt er natuurlijk aan waar het meeste leven op zo'n locatie zit. Ik zou ook weer niet op 6 meter willen blijven hangen als het pas leuk wordt daaronder, alleen omdat het warmer is.
Zeeland is over het algemeen wel wat meer bevolkt onder water, maar niet veel grote vissen. Veel kreeften, krabben, anemonen en slakken. Sepia's en Zeepaarden zitten niet veel op de beginners plekken.
Voor Zeeland zou ik zeggen zoek een plek zonder getij en zonder al te veel stroming, ik denk dan aan het Grevelingen meer of Veerse meer. Wolphaartsdijk was verbazingwekkend mooi de laatste keer.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
In Zeeland kun je ook wel pech hebben qua zicht. Mijn buddy en ik hebben het nu 3x geprobeerd maar hebben steeds de duik afgebroken (of zijn last-minute überhaupt niet het water in gegaan) omdat het zicht te slecht was om veilig te duiken.SnowDude schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:44:
Zeeland is over het algemeen wel wat meer bevolkt onder water, maar niet veel grote vissen. Veel kreeften, krabben, anemonen en slakken. Sepia's en Zeepaarden zitten niet veel op de beginners plekken.
Voor Zeeland zou ik zeggen zoek een plek zonder getij en zonder al te veel stroming, ik denk dan aan het Grevelingen meer of Veerse meer. Wolphaartsdijk was verbazingwekkend mooi de laatste keer.
Mijn vrouw en ik hebben onlangs onze open-water gehaald, nu vertelde een oom van mij dat hij nog 2x volledige duikuitrusting heeft liggen op zolder.
Enig probleem: dit ligt daar dus al 20 jaar
Is dit de moeite waard om te laten reviseren?
Of heeft de tijd echt wel het materiaal in gehaald?
Weet nog niet wat voor merk spul het is, maar mocht dat ook ngo uit maken dan ga ik eens bij hem kijken.
Weet nog niet wat voor merk spul het is, maar mocht dat ook ngo uit maken dan ga ik eens bij hem kijken.
Poeh, 20 jaar is best een tijdje. Aan de andere kant: ik kocht mijn eerste uitrusting in 2006 en daar heb ik tot vorig jaar mee gedoken. De spullen die ik toen vervangen heb, waren nog prima in orde maar ik ging wat meer de technische kant op.Rascal schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:52:
Mijn vrouw en ik hebben onlangs onze open-water gehaald, nu vertelde een oom van mij dat hij nog 2x volledige duikuitrusting heeft liggen op zolder.
Als er een duikfles bij is, moet je die sowieso laten keuren via een lokale duikwinkel. Hij wordt dan in- en uitwendig gecheckt op corrosie en eventueel van binnen schoon gemaakt.
Een automatenset laat ik zelf elke twee jaar keuren dus die zou ik ook niet zonder meer meenemen onder water. Na al die tijd kun je er bijvoorbeeld donder op zeggen dat de O-ringen hard zijn geworden.
Een neopreen duikpak zal waarschijnlijk ook niet heel bruikbaar meer zijn na 20 jaar, afhankelijk van hoe netjes het is opgeborgen en hoe de kwaliteit van het neopreen is. Pakken zijn ook wel echt beter geworden de laatste jaren dus die zou ik sowieso nieuw aanschaffen, dan weet je ook zeker dat je de goede maat te pakken hebt.
Voor de rest van de spullen hangt het erg af van de kwaliteit en hoe netjes het is opgeruimd. Je zou je oom kunnen vragen of je de spullen mag meenemen naar een lokale duikwinkel, daar zouden ze je moeten kunnen vertellen of de spullen in orde zijn om mee te gaan duiken.
Succes!
Wij lagen laatst met de club in het water bij Scharendijke vanaf de steiger gezien links voor van LeSerpent. Wij hadden daar op de meeste stukken minder dan 1 meter zicht, terwijl twee club leden naar LeSerpent zelf gingen en daar meer dan 5 meter zicht hadden.Thyraon schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:50:
[...]
In Zeeland kun je ook wel pech hebben qua zicht. Mijn buddy en ik hebben het nu 3x geprobeerd maar hebben steeds de duik afgebroken (of zijn last-minute überhaupt niet het water in gegaan) omdat het zicht te slecht was om veilig te duiken.
Kijken kan altijd, en er zijn aardig wat mensen die met spul van dat soort leeftijden duiken. Maar persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Alles zal sowieso nagekeken en waar relevant geserviced en gekeurd moeten worden, en dan heb je uiteindelijk spullen die misschien wel werken, maar nog steeds waarschijnlijk kwalitatief minder zijn dan alles dat tegenwoordig op de markt is.Rascal schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:52:
Dat gezegd hebbende kan het nooit kwaad om eens te kijken wat het is om te zien of het de moeite waard is
Bij flessen is het van belang om specifiek ook even naar de aansluiting van de kraan op de fles te kijken. Vroeger was dat G3/4 schroefdraad, tegenwoordig M25x2. Op veel plekken vullen ze G3/4 flessen niet meer, en als je een G3/4 fles hebt waar een M25x2 kraan opgeschroefd zit heb je een combinatie die op druk levensgevaarlijk is
Wij hebben vorig jaar inderdaad een duik bij Scharendijke afgebroken omdat het zicht zo slecht was dat ik mijn eigen handen niet meer kon zien onder water, laat staan mijn buddy...SnowDude schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:09:
Wij lagen laatst met de club in het water bij Scharendijke vanaf de steiger gezien links voor van LeSerpent. Wij hadden daar op de meeste stukken minder dan 1 meter zicht, terwijl twee club leden naar LeSerpent zelf gingen en daar meer dan 5 meter zicht hadden.
Hou er bij de Put van Ekeren wel rekening mee dat je dagvergunning nodig hebt. Dit kost niet veel (3€ of zo dacht ik), maar moet je wel online aanvragen.Thyraon schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:31:
[...]
...snip...
• Put van Ekeren: hele mooie duikstek midden in het havengebied van Antwerpen. Vooral erg mooi als het zonnig is. Heel toegankelijk om te duiken, je hoeft hier niet dieper dan 10 meter om een leuke duik te hebben
...snip...
Als je van plan bent daar iets meer te komen is de jaarvergunning (15 €) véél schappelijker.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Uiteraard, maar voor iemand die een keer wil proberen hoe duiken in onze wateren meevalt is dat nog niet aan de orde denk ik.DexterBelgium schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:14:
Als je van plan bent daar iets meer te komen is de jaarvergunning (15 €) véél schappelijker.
Trouwens, eerste keer écht in heldere wateren gedoken: 7 duiken over drie dagen verspreid op Sao Miguel Island (Azoren). Ronduit PRACHTIG.
Zal nog wel eens een iets uitgebreidere post maken eens ik daar wat meer tijd voor heb, maar voor duiikers die duiken met een wetsuit niet zo erg vinden (was toch maar 19° watertemp, dus 7 mm wetsuit was geen overbodige luxe), is dit echt wel een hele mooie bestemming. Ook héél leuk: veel met mijn kinderen gedoken, en die vonden het ook écht machtig).
Standout waren de twee duikjes op het wrak van de Dori (een oud Liberty Cargo ship dat ergens in de jaren zestig (toen onder Liberiaanse vlag) is gezonken net buiten de haven van Ponta Delgada en waar nu niet rond mag worden gevist, dus VOL LEVEN zit). Da's een wrak van 130m lang, waar je van voor tot achter naast rond en over kan zwemmen, wemelend van de vis en je daardoor ook Baracuda's aan het jagen kan zien. Hadden geweldig goed zicht beide keren, en ons absoluut rot geamuseerd. Hebben zelfs nipt een kleine Hammerhead gemist (twee Duitse dames (DMs qua brevet) die 5min langer op bodem waren gebleven hadden die gespot en kwamen helemaal uitgelaten boven.
Zelfs niet eens de plaatselijke "dagduiken" kunnen gaan doen, maar maakte me helemaal niets uit, heb me kapot geamuseerd (enige slachtoffer is mijn insta360 die dankzij een kwalitatief uitermate teleurstellende dive case voor de one inch mod volledig verzopen is).
Zal nog wel eens een iets uitgebreidere post maken eens ik daar wat meer tijd voor heb, maar voor duiikers die duiken met een wetsuit niet zo erg vinden (was toch maar 19° watertemp, dus 7 mm wetsuit was geen overbodige luxe), is dit echt wel een hele mooie bestemming. Ook héél leuk: veel met mijn kinderen gedoken, en die vonden het ook écht machtig).
Standout waren de twee duikjes op het wrak van de Dori (een oud Liberty Cargo ship dat ergens in de jaren zestig (toen onder Liberiaanse vlag) is gezonken net buiten de haven van Ponta Delgada en waar nu niet rond mag worden gevist, dus VOL LEVEN zit). Da's een wrak van 130m lang, waar je van voor tot achter naast rond en over kan zwemmen, wemelend van de vis en je daardoor ook Baracuda's aan het jagen kan zien. Hadden geweldig goed zicht beide keren, en ons absoluut rot geamuseerd. Hebben zelfs nipt een kleine Hammerhead gemist (twee Duitse dames (DMs qua brevet) die 5min langer op bodem waren gebleven hadden die gespot en kwamen helemaal uitgelaten boven.
Zelfs niet eens de plaatselijke "dagduiken" kunnen gaan doen, maar maakte me helemaal niets uit, heb me kapot geamuseerd (enige slachtoffer is mijn insta360 die dankzij een kwalitatief uitermate teleurstellende dive case voor de one inch mod volledig verzopen is).
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Bedankt! wij waren in eerste instantie niet van plan zelf spulletjes te gaan kopen, maar nu we zijn wezen duiken in Vinkeveen en oudekerkerplas begint het toch wel te kriebelen.Thyraon schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:59:
[...]
Poeh, 20 jaar is best een tijdje. Aan de andere kant: ik kocht mijn eerste uitrusting in 2006 en daar heb ik tot vorig jaar mee gedoken. De spullen die ik toen vervangen heb, waren nog prima in orde maar ik ging wat meer de technische kant op.
Als er een duikfles bij is, moet je die sowieso laten keuren via een lokale duikwinkel. Hij wordt dan in- en uitwendig gecheckt op corrosie en eventueel van binnen schoon gemaakt.
Een automatenset laat ik zelf elke twee jaar keuren dus die zou ik ook niet zonder meer meenemen onder water. Na al die tijd kun je er bijvoorbeeld donder op zeggen dat de O-ringen hard zijn geworden.
Een neopreen duikpak zal waarschijnlijk ook niet heel bruikbaar meer zijn na 20 jaar, afhankelijk van hoe netjes het is opgeborgen en hoe de kwaliteit van het neopreen is. Pakken zijn ook wel echt beter geworden de laatste jaren dus die zou ik sowieso nieuw aanschaffen, dan weet je ook zeker dat je de goede maat te pakken hebt.
Voor de rest van de spullen hangt het erg af van de kwaliteit en hoe netjes het is opgeruimd. Je zou je oom kunnen vragen of je de spullen mag meenemen naar een lokale duikwinkel, daar zouden ze je moeten kunnen vertellen of de spullen in orde zijn om mee te gaan duiken.
Succes!
Het leek mij misschien een leuk idee om te spullen te laten reviseren zodat ik of mijn oom ze weer kunnen gebruiken.
Soort goedkope instap in de hobby zegmaar.
Reviseren kán, mits de benodigde onderdelen er nog zijn. Vanuit wat duikwinkels om me heen weet ik dat ze soms mensen teleur moeten stellen omdat de benodigde servicekits of reserveonderdelen niet meer beschikbaar zijn. Ook kunnen onderdelen soms verzwakt zijn waardoor er schade ontstaat bij het uit elkaar halen.
Je kunt in ieder geval je spullen een keer meenemen naar een duikshop met reparatie-expertise, maar ik zou me als ik jou was er op instellen dat in ieder geval een deel van je spullen niet goed te onderhouden is. Het reviseren van een automatenset kost aan de goedkope kant een euro of 100, dat is geld wat je ook in je zak kan houden om naar wat nieuws te kijken.
Je kunt in ieder geval je spullen een keer meenemen naar een duikshop met reparatie-expertise, maar ik zou me als ik jou was er op instellen dat in ieder geval een deel van je spullen niet goed te onderhouden is. Het reviseren van een automatenset kost aan de goedkope kant een euro of 100, dat is geld wat je ook in je zak kan houden om naar wat nieuws te kijken.
@Thyraon Nou uit recente ervaring (<12 uur geleden) kan ik vertellen dat Bergse Diepsluis vandaag wel goed (3 meter) zicht had als je uit de buurt bleef van bepaalde groepen duikers
Mensen hier ervaring met duiken op Aruba? Wat ik er zo'n beetje van lees is 't voornamelijk bootduiken i.p.v. shore diving en moet Aruba 't vooral hebben van z'n wrakken en niet zozeer van z'n koraal.
Ben op zoek naar een tropisch oordje voor laatste week oktober/1e twee weken november met als eis dat er in een shorty te duiken is
Kan ook wel weer terug naar Curaçao, Bonaire ben ik vorig jaar nog geweest. Gezien Corona neig ik de laatste jaren toch wel meer naar Caribische benedenwindse eilanden merk ik. All-inclusive-je, boek van 500+ pagina's en cocktails
Ben op zoek naar een tropisch oordje voor laatste week oktober/1e twee weken november met als eis dat er in een shorty te duiken is
Kan ook wel weer terug naar Curaçao, Bonaire ben ik vorig jaar nog geweest. Gezien Corona neig ik de laatste jaren toch wel meer naar Caribische benedenwindse eilanden merk ik. All-inclusive-je, boek van 500+ pagina's en cocktails
Osiris schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:19:
Mensen hier ervaring met duiken op Aruba? Wat ik er zo'n beetje van lees is 't voornamelijk bootduiken i.p.v. shore diving en moet Aruba 't vooral hebben van z'n wrakken en niet zozeer van z'n koraal.

Wat je zegt is ook mijn ervaring: weinig koraal maar wel bijzondere wrakken, en alleen bootduiken. Maar ik heb maar 4 duiken in Aruba gedaan, dus misschien is er wel veel koraal te vinden maar ben ik er niet geweest

Aruba is heel erg gericht op Amerikanen. Die komen met cruiseschepen en boeken een duik of twee en vertrekken weer. De duikscholen doen dezelfde duikplekken dan ook meerdere keren per week aan. Let daar op als je meerde dagen wil duiken; je wil niet binnen een week tweemaal naar dezelfde duikplek.
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Mijn belangrijkste vraag hoe warm is het water daar. Ik heb al vaker een reis daar naartoe overwogen namelijk. Alleen bij vakantieduiken wil ik het liefst warm water.DexterBelgium schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:21:
Trouwens, eerste keer écht in heldere wateren gedoken: 7 duiken over drie dagen verspreid op Sao Miguel Island (Azoren). Ronduit PRACHTIG.
Aruba heeft veel opgespoten stranden dus geen koraal meer omdat het bedekt zit onder een laag wit zand. Waarom kan je dan niet naar Sint Maarten?Osiris schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:19:
Thanks voor je ervaringen.. Klinkt alsof ik 't beter links kan laten liggen dan. Ik vind een persoonlijke, gedegen aanpak wel zo prettig.Pinobigbird schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:06:
[...]
![]()
Wat je zegt is ook mijn ervaring: weinig koraal maar wel bijzondere wrakken, en alleen bootduiken. Maar ik heb maar 4 duiken in Aruba gedaan, dus misschien is er wel veel koraal te vinden maar ben ik er niet geweest. Ben bij S.E.ARUBA (toen ze nog op Surfside Beach zaten) en bij Mermaid Dive Center geweest. Ervaring is ongeveer hetzelfde, niet heel positief. Pre-dive safety check, een dive briefing? Nee joh, hup het water in!
![]()
Aruba is heel erg gericht op Amerikanen. Die komen met cruiseschepen en boeken een duik of twee en vertrekken weer. De duikscholen doen dezelfde duikplekken dan ook meerdere keren per week aan. Let daar op als je meerde dagen wil duiken; je wil niet binnen een week tweemaal naar dezelfde duikplek.
Wut? Hebben ze daar bewust hun onderwaterleven professioneel de nek omgedraaid?leonbong schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:36:
[...]
Aruba heeft veel opgespoten stranden dus geen koraal meer omdat het bedekt zit onder een laag wit zand.

Zou warm genoeg moeten zijn, nog nooit overwogen. Is daar wat te zien of ook alleen maar opgespoten stranden?leonbong schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:36:
Waarom kan je dan niet naar Sint Maarten?
[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 29-07-2022 21:50 ]
Als het scubapro of mares automaten zijn dan kan je tot in de oneindigheid onderdelen (service kits) krijgen.Rascal schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:18:
[...]
Bedankt! wij waren in eerste instantie niet van plan zelf spulletjes te gaan kopen, maar nu we zijn wezen duiken in Vinkeveen en oudekerkerplas begint het toch wel te kriebelen.
Het leek mij misschien een leuk idee om te spullen te laten reviseren zodat ik of mijn oom ze weer kunnen gebruiken.
Soort goedkope instap in de hobby zegmaar.
Dit zal voor bepaalde andere merken ook wel gelden.
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 29-07-2022 21:59 ]
Is al lang geleden gebeurd misschien in de jaren zestig al. Toen ik er als kind in de jaren tachtig kwam was het ook al zo.Osiris schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:48:
[...]
Thanks voor je ervaringen.. Klinkt alsof ik 't beter links kan laten liggen dan. Ik vind een persoonlijke, gedegen aanpak wel zo prettig.
[...]
Wut? Hebben ze daar bewust hun onderwaterleven professioneel de nek omgedraaid?Jezus..
Nu heeft Aruba ook witte zand stranden die vanuit de natuur al zo waren.
Ik ben er nooit geweest maar mijn schoonvader vond het mooi snorkelen. Het schijnt echt heel anders dan de benedenwindse eilanden te zijn.[...]
Zou warm genoeg moeten zijn, nog nooit overwogen. Is daar wat te zien of ook alleen maar opgespoten stranden?
[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 29-07-2022 22:12 ]
Geen TUI-reisjes mogelijk in mijn vakantie-periode naar Sint Maarten helaasleonbong schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:08:
[...]
Ik ben er nooit geweest maar mijn schoonvader vond het mooi snorkelen. Het schijnt echt heel anders dan de benedenwindse eilanden te zijn.
Mag ik de vraag dan ook terugstellen? Heb jij ervaringen met duiken op Curaçao? We willen eind november daar anderhalve week voor het eerst heen.Osiris schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:48:
[...]
Thanks voor je ervaringen.. Klinkt alsof ik 't beter links kan laten liggen dan. Ik vind een persoonlijke, gedegen aanpak wel zo prettig.
[...]
Duiken is voor mij niet m'n primaire doel van de vakantie, mede omdat mw. Pinobigbird niet duikt. Ik wil denk ik twee dagen duiken en ben nog redelijk beginner met zo'n 20 duiken.
Ik heb het liefst kleine groepen (max 6 plus guide, liever minder) en niet al te moeilijke omstandigheden zoals sterkte stroming of slecht zicht. Bootduiken vind ik oké, maar kantduiken heeft wel de voorkeur ja.
We hebben nog niets geboekt dus op welke kant van het eiland we zitten weten we nog niet. Ik las dat de noord-westkant mooi is om te duiken?
Edit: dat is overigens het gebied waar op dit moment een oud klasgenootje van mij vermist wordt: Nederlandse man (45) al dagen vermist op Curaçao
[ Voor 9% gewijzigd door Pinobigbird op 29-07-2022 23:45 ]
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Ben er nu 1x geweest, in 2020, dus redelijk "mid" Corona-pandemie.Pinobigbird schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:37:
[...]
Mag ik de vraag dan ook terugstellen? Heb jij ervaringen met duiken op Curaçao? We willen eind november daar anderhalve week voor het eerst heen.
Ik ben bij The Dive Bus geweest gedurende mijn vakantie van (ik denk) 2 weken en dat was prima. Gewoon heerlijk relaxt. Toentertijd waren er vanwege Corona maar weinig toeristen, dus was ik vaak met een groepje van 2 gasten met 1 gids, klein dus. En dan met de pick-up truck, want tja, de bus was niet nodigPinobigbird schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:37:
Duiken is voor mij niet m'n primaire doel van de vakantie, mede omdat mw. Pinobigbird niet duikt. Ik wil denk ik twee dagen duiken en ben nog redelijk beginner met zo'n 20 duiken.
Ik heb het liefst kleine groepen (max 6 plus guide, liever minder) en niet al te moeilijke omstandigheden zoals sterkte stroming of slecht zicht. Bootduiken vind ik oké, maar kantduiken heeft wel de voorkeur ja.
We hebben nog niets geboekt dus op welke kant van het eiland we zitten weten we nog niet. Ik las dat de noord-westkant mooi is om te duiken?
Ze duiken met name aan de west-kust vanaf de kust, maar ze hebben ook connecties met Dive Charter Curaçao, die bootduiken naar andere plekken aanbieden, zoals in 't Zuiden.
De reden waarom ik voor The Dive Bus koos was primair omdat ze op loopafstand van m'n resort zaten (Sunscape) en de inhoud van de site wel OK was.
Persoonlijk vind ik 't koraal over 't algemeen minder mooi dan op Bonaire, maar ze hebben zeker wel wat leuke/interessante duikstekjes. Vooral in 't Zuiden tijdens m'n dagje met Dive Charter was het wel prachtig koraal. Helaas weinig tot geen groot onderwaterleven gezien, maar wel heerlijk gedoken
Dan ben je mss niet helemaal aan het juiste adres: water was 19-20° en wordt als ik het goed begrijp max 22-23° aan het eind van een goeie zomer.leonbong schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:34:
[...]
Mijn belangrijkste vraag hoe warm is het water daar. Ik heb al vaker een reis daar naartoe overwogen namelijk. Alleen bij vakantieduiken wil ik het liefst warm water.
Dus een pak warmer dan de gemiddelde temp hier, maar nie zo gek veel warmer dan de zomertemperatuur in Zeeland.
Duiken in zwembroek en rashvest zit er hier niet in.
Ik heb een tijdje op Sint Maarten gewerkt als instructeur.Osiris schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:48:
Zou warm genoeg moeten zijn, nog nooit overwogen. Is daar wat te zien of ook alleen maar opgespoten stranden?
Onderwater liggen een aantal mooie wrakken. Leven is er genoeg te zien, waaronder ook wat groter spul als haaien. (nurse shark en caribeaan reef) Ook de resten van een oud VOC schip is echt vet, kanonnen, ankers en ringen van tonnen. Gem. diepte van de stekken is rond de 20m.
Voor een week is er meer dan genoeg te zien, voor langer dan 2 weken kan het zijn dat je uitgekeken raakt.
Dit is allemaal aan de Nederlandse kant. Aan de Franse zijde zijn we weinig geweest, maar schijnen vette wrakken te liggen, maar rond de 40m...
Het eiland zelf is ook leuk voor wat dag tripjes.
Mocht je specifieke vragen hebben, shoot
rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!
Ha, vet, het kan dus wel daar! Lekkere duik gehad?Dartlink schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:14:
@Thyraon Nou uit recente ervaring (<12 uur geleden) kan ik vertellen dat Bergse Diepsluis vandaag wel goed (3 meter) zicht had als je uit de buurt bleef van bepaalde groepen duikers
Haha ja! We waren er wel vroeg (9.00, 3 uur rijden voor mij). En er was bijna niemand op de parkeerplaats, ik had het ook veel drukker verwacht.Thyraon schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:02:
[...]
Ha, vet, het kan dus wel daar! Lekkere duik gehad?
Rond de 5-6 meter diep was zicht dus ongeveer 3 meter op de plekken waar bepaalde groepjes nog niet waren geweest. Op de terugweg waren die groepjes er wel geweest en waren er behoorlijke stofwolken waar je inderdaad je handen voor je ogen niet kunnen zien. Was hier ook met een buddy voor d'r derde duik in Zeeland, op die plekken heb ik maar heel vriendelijk even handen vastgehouden
Ah daar was ik al bang voor moet je gewoon een 7mm pak aan. Net zo als in NL of een droogpak wat niet handig is op vakantie als hij lek gaat heb je geen alternatief.DexterBelgium schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:14:
[...]
Dan ben je mss niet helemaal aan het juiste adres: water was 19-20° en wordt als ik het goed begrijp max 22-23° aan het eind van een goeie zomer.
Dus een pak warmer dan de gemiddelde temp hier, maar nie zo gek veel warmer dan de zomertemperatuur in Zeeland.
Mbt de AzorenDexterBelgium schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:14:
[...]
Dan ben je mss niet helemaal aan het juiste adres: water was 19-20° en wordt als ik het goed begrijp max 22-23° aan het eind van een goeie zomer.
Ah daar was ik al bang voor moet je gewoon een 7mm pak aan. Net zo als in NL of een droogpak wat niet handig is op vakantie als hij lek gaat heb je geen alternatief.
Ik heb gedoken op Aruba, Curacao en Sint Maarten en 8 of 9x op Bonaire. Als ik het in een volgorde moet zetten staat Bonaire bovenaan, daarna Curacao en Sint Maarten en Aruba als laatst van deze 4.Osiris schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:19:
Bonaire ben ik vorig jaar nog geweest.
Kies je toch voor Sint Maarten, ga dan zeker naar Saba (minimaal 2 nachten zou ik dan doen).
Maar op Bonaire ben ik zelfs na die 8-9x nog niet uitgekeken. Tenzij je veel aan de oostkant gedoken hebt
Mijn vrouw wil misschien volgend jaar voor het eerst een keer naar de Caribbean. Ik ga tzt een goed woordje doen voor een resortje op Bonaire, geloof ik. 😏
Curaçao it is! (geworden)_Arthur schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:55:
[...]
Ik heb gedoken op Aruba, Curacao en Sint Maarten en 8 of 9x op Bonaire. Als ik het in een volgorde moet zetten staat Bonaire bovenaan, daarna Curacao en Sint Maarten en Aruba als laatst van deze 4.
Begin november die kant op
[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 30-07-2022 20:58 ]
Bonaire is de beste keuze voor duiken, relatief rustig en lekker warm water. Ik ben helemaal verzot op Harbour Village, kleine, zeer hoogwaardige duikschool, boot operator puur voor dit kleine resort. niet meer dan 6 personen per DM, altijd wisselende duikstekken, als de condities het toelaten. En last maar zeker not least concierge services.
met duiken. alles wordt geregeld, alleen maar zelf je set opbouwen en demonteren op de boot en verder regelen zij alles.
met duiken. alles wordt geregeld, alleen maar zelf je set opbouwen en demonteren op de boot en verder regelen zij alles.
Heeft iemand toevallig al een Shearwater Perdix 2 in zijn handen gehad? Ik wil mijn Suunto D4 gaan vervangen door een computer met permanent verlicht (kleuren) scherm en met een buhlmann algoritme. De perdix is dan een van de weinige die overblijft. Ik vraag me alleen af of het prijsverschil tussen een perdix AI en een perdix 2 het waard is om voor de 2 te kiezen
Scubapro g2 heeft ook oled en buhlmann.
Aqualung r330 / 770 heeft ook oled en buhlmann.
Suurnto Eon-steel heeft tegenwoordig ook buhlmann.
Oceanic veo
En zo zijn er nog wel meer.
En zijn allemaal goedkoper dan perdix, die aqualung is maar 330€.
Aqualung r330 / 770 heeft ook oled en buhlmann.
Suurnto Eon-steel heeft tegenwoordig ook buhlmann.
Oceanic veo
En zo zijn er nog wel meer.
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 06-08-2022 20:40 ]
Ik heb per saldo minder dan €200 betaald voor mijn i330R, in een deal met de Leg3nd Elite. Voor dat geld was de keuze heel makkelijk.leonbong schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:33:
De aqualung heeft geen custom gradient factor en de letters zijn te klein. De EOn Steel is net zo duur als een shearwater maar de shearwater heeft een verwisselbare batterij
De aqualung 770 volgens mij wel.
Ik persoonlijk zou een suunto eon steel kopen als je buhlmann belangrijk vindt.
Als ik om mij heen kijk is het merk waarbij de draadloze tankdruk sensoren de minste verbindings problemen geven.
Ik zelf wil een Suunto eon Core is goed genoeg voor mij.
Als ik om mij heen kijk is het merk waarbij de draadloze tankdruk sensoren de minste verbindings problemen geven.
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 07-08-2022 09:38 ]
Ik duik al jaren met shearwater, pedix 1 en petrel 2 op CCR. Zijn super computers. Zeer robuust en betrouwbaar. Display is goed, heb hem zelf meestal op standje medium (zee/meer) of low staan (grot).SnowDude schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:47:
Heeft iemand toevallig al een Shearwater Perdix 2 in zijn handen gehad? Ik wil mijn Suunto D4 gaan vervangen door een computer met permanent verlicht (kleuren) scherm en met een buhlmann algoritme. De perdix is dan een van de weinige die overblijft. Ik vraag me alleen af of het prijsverschil tussen een perdix AI en een perdix 2 het waard is om voor de 2 te kiezen
Het grootste functionele verschil is het vibratiealarm. Voor de rest is de bezel titanium, het glas iets anders en ik las dat de knoppen iets anders werken. Ik zou die paar honderd euro lekker in m'n zak houden en een Perdix 1 kopen. Sterker nog, ik zou nog een paar honderd euro in m'n zak houden en geen AI nemenSnowDude schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:47:
Zelf heb ik geen directe ervaring met de alternatieven van bijvoorbeeld Suunto en Ratio, maar de techduikers in mijn omgeving komen uiteindelijk eigenlijk allemaal op een Perdix uit, ook als ze bijvoorbeeld een EON of Ratio hadden. De mensen met een Perdix lijken dan vreemd genoeg weer allemaal niet de neiging te hebben om nog iets anders aan te schaffen
Ik wist niet dat Suunto tegenwoordig Buhlmann had ? Ik dacht dat hun altijd RGBM (2) gebruikten.leonbong schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:37:
De aqualung 770 volgens mij wel.
Ik gebruik zelf een Ratio IX3M Tech+ (2021) waar ik erg tevreden over ben, maar sidenote ik had deze niet gekocht als het geen BlackFriday prijs was als je hem voor list koopt zou ik liever een Shearwater kopen aangezien ze dan in dezelfde prijs range zitten.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Kijk ook eens naar een Divesoft Freedom: https://www.divesoft.com/en/products/freedom-computers
Gebruik ik nu een paar jaar, erg happy mee.
Gebruik ik nu een paar jaar, erg happy mee.
rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!
niet om nu direct een diepe wetenschappelijke discussie te starten, maar het RGBM model is toch wat conservatiever dan het buhlmann, waarom kies je expliciet voor dat model?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Suunto gebruikt RGBM, echter tegenwoordig kan je op de eon-steel (niet de core) kiezen tussen rgbm of bulhmann voornamelijk om het prijsverschil te rechtvaardigen tussen die twee en om technische duikers te trekken.
EON steel (niet de core!) kan switchen tussen buhlmann en rgbmShadowBumble schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:59:
[...]
Ik wist niet dat Suunto tegenwoordig Buhlmann had ? Ik dacht dat hun altijd RGBM (2) gebruikten.
Ik las ook dat het scherm iets helderder is.Wormaap schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:33:
[...]
Het grootste functionele verschil is het vibratiealarm. Voor de rest is de bezel titanium, het glas iets anders en ik las dat de knoppen iets anders werken. Ik zou die paar honderd euro lekker in m'n zak houden en een Perdix 1 kopen. Sterker nog, ik zou nog een paar honderd euro in m'n zak houden en geen AI nemenMaar da's een persoonlijke keuze natuurlijk.
AI is voor mij wel een pre ten eerste vind ik het fijn om mijn lucht verbruik goed bij te houden en ik zie hier en daar wat duikers al overstappen van manometer naar AI omdat ze vaker een kapotte manometer hebben gehad dan een kapotte zender
Alle tech duikers die ik ken hebben tegenwoordig allemaal een perdix inderdaad terwijl sommigen ook een EON hebben gehad.Zelf heb ik geen directe ervaring met de alternatieven van bijvoorbeeld Suunto en Ratio, maar de techduikers in mijn omgeving komen uiteindelijk eigenlijk allemaal op een Perdix uit, ook als ze bijvoorbeeld een EON of Ratio hadden. De mensen met een Perdix lijken dan vreemd genoeg weer allemaal niet de neiging te hebben om nog iets anders aan te schaffen
Wat de meeste technische duikers als bezwaar tegen eon steel hadden dat het geen bulhmann was.
Dat is nu met de een update opgelost.
Maar die is nagenoeg net zo duur als een Perdix AI en hij was heel slecht leverbaar.leonbong schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:22:
Wat de meeste technische duikers als bezwaar tegen eon steel hadden dat het geen bulhmann was.
Ten tweede is standaardisatie ook fijn als al je duikbuddies een shearwater hebben dan is het minder handig als je met een Suunto aankomt
Ligt ook aan hoe je je gradient factors instelt?Bockelaar schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:10:
niet om nu direct een diepe wetenschappelijke discussie te starten, maar het RGBM model is toch wat conservatiever dan het buhlmann, waarom kies je expliciet voor dat model?
Heel in het kort gezegd zijn de concepten/principes waar modellen als RGBM en VPM op gebouwd zijn gebaseerd op goed klinkende ideeën met een verrassend dunne laag wetenschap er omheen. Zaken als deep stops die logisch klonken en anecdotisch nuttig zouden kunnen zijn, zijn de afgelopen jaren juist weer 'uit de mode' geraakt in de techwereld omdat meer en meer onderzoek laat zien dat het in veel gevallen niets toevoegt en soms juist tegenwerkt. Buhlmann is ook niet perfect, maar met gradient factors te tweaken tot een niveau van conservatisme dat je als duiker acceptabel vindt. En dan kun je dus m.b.v. gradient factors ook zelf kiezen of je VPM/RGBM-achtige profielen wil of juist niet.Bockelaar schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:10:
Dus 'conservatiever' is helaas niet zo'n simpel begrip als dat het lijkt.
En iets filosofischer: alle decomodellen zijn een hoop aannames en statistiek, getweakt met 'magic numbers' om de verhouding tussen aantal gemaakte duiken en aantal deco-ongevallen binnen een acceptabel bereik te krijgen. Goed onderzoek is vrijwel onmogelijk, want niemand wil decompressieziekte oplopen. Dus bestaat onderzoek uit relatief kleine groepen duikers die een bepaald profiel duiken, waarna met Dopplerradar wordt gemeten hoeveel kleine belletjes er ontstaan. Dat klinkt heel zinnig, maar die kleine belletjes veroorzaken niet direct problemen. We dénken dat die kleine belletjes een graadmeter zijn voor hoe kwalitatief de decompressie was, en dat je vanuit die kleine belletjes dus kan extrapoleren naar situaties waarin dat problematische bellen zouden worden. En dat lijkt ook heel logisch. Kijk maar eens naar een fles cola waar je mee geschud hebt. Daar ontstaan kleine belletjes die als je dan de dop opendraait een groeikern worden voor grote bellen. Maar dat verband is in mensen maar matig aangetoond.
Een aantal jaar geleden heeft de Amerikaanse Naval Experimental Dive Unit een onderzoek gedaan waarbij ze wél mensen tot DCS hebben geduwd. Daaruit bleek (ik ga een beetje kort door de bocht hier) dat 'ouderwets' Buhlmann-style deco de minste problemen gaf. Maar dat waren dan weer getrainde militairen die zonder enige vorm van thermische bescherming ontzettend extreme profielen doken. Dus die resultaten één-op-één toepassen op recreatieve duikers is ook weer wat kort door de bocht.
Letters te klein? Ik kan hem heel goed lezen en vind het scherm veel makkelijker af te lezen dan vergelijkbaar geprijsde computers met dot matrix (achtige) zwart-wit schermpjes.SnowDude schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:28:
De aqualung heeft geen custom gradient factor en de letters zijn te klein. De EOn Steel is net zo duur als een shearwater maar de shearwater heeft een verwisselbare batterij
Ik zou niet weten wat ik met een custom gradient moet, daarvoor heb ik er echt veel te weinig verstand van. 😳
Hallo! Nieuwe OW duiker hier
Net terug van een vakantie op Kreta waar ik mijn (SSI) OW gehaald heb. Enige waar ik spijt van heb, is dat ik het niet eerder gedaan heb. Ik heb daar nog twee extra duiken gedaan, en zit nu dus op een totaal van 6.
Ik ben van plan om hier in Nederland verder te gaan met m'n AOW. Ik woon in de buurt van Utrecht, en https://www.diveplace.nl/ zit bij mij erg in de buurt en ziet er, zo op het eerste oog, goed uit. Nu was ik dus benieuwd of mensen hier ervaring met ze hadden, zowel met de opleidingen als met de bijbehorende duikclub. Ik wil de komende tijd ervaring op gaan doen, en eventueel in de toekomst mee gaan met duikuitjes e.d., dus het lijkt me leuk me bij een club aan te sluiten. Tips, do's en don't zijn dus welkom!
Kwa uitrusting denk ik dat ik mij binnenkort ga laten adviseren bij een duikwinkel. Ik heb gedoken met zowel 12L als 15L. M'n instructeur raadde me aan om 'minstens' voor 12L te gaan, dus ik zit zelf te twijfelen tussen 12 en 15. Ik zie dat bij sets als deze vaak een 10L zit.
Naast dit spul, en een duikcomputer, zijn er zaken die ik echt nodig heb de komende tijd? Een DSMB?
Hoe loggen jullie duiken? In een boekje of digitaal? In het laatste geval; wat is een beetje 'de' populaire duiklogapp? Er zijn er nogal veel
Ik ben van plan om hier in Nederland verder te gaan met m'n AOW. Ik woon in de buurt van Utrecht, en https://www.diveplace.nl/ zit bij mij erg in de buurt en ziet er, zo op het eerste oog, goed uit. Nu was ik dus benieuwd of mensen hier ervaring met ze hadden, zowel met de opleidingen als met de bijbehorende duikclub. Ik wil de komende tijd ervaring op gaan doen, en eventueel in de toekomst mee gaan met duikuitjes e.d., dus het lijkt me leuk me bij een club aan te sluiten. Tips, do's en don't zijn dus welkom!
Kwa uitrusting denk ik dat ik mij binnenkort ga laten adviseren bij een duikwinkel. Ik heb gedoken met zowel 12L als 15L. M'n instructeur raadde me aan om 'minstens' voor 12L te gaan, dus ik zit zelf te twijfelen tussen 12 en 15. Ik zie dat bij sets als deze vaak een 10L zit.
Naast dit spul, en een duikcomputer, zijn er zaken die ik echt nodig heb de komende tijd? Een DSMB?
Hoe loggen jullie duiken? In een boekje of digitaal? In het laatste geval; wat is een beetje 'de' populaire duiklogapp? Er zijn er nogal veel
[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 13-08-2022 11:33 ]
https://niels.nu
WelkomHydra schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:20:
Hallo! Nieuwe OW duiker hierNet terug van een vakantie op Kreta waar ik mijn (SSI) OW gehaald heb. Enige waar ik spijt van heb, is dat ik het niet eerder gedaan heb. Ik heb daar nog twee extra duiken gedaan, en zit nu dus op een totaal van 6.

Clubs rond Utrecht hebben andere mensen vast meer ervaring mee, da's een half land verderop voor mij
Qua fles is een (lange) 12L een beetje de standaardfles. Die is qua gewichtsverdeling fijn en heeft voldoende inhoud voor normale duiken. 10L en 15L wordt ook vrij veel gebruikt, maar dan voor mensen die daar een reden voor hebben. 10L bijvoorbeeld als je zelf klein bent, 15L als je luchtverbruik een stuk meer dan gemiddeld is. Dus ik zou gewoon met een lange 12L beginnen. Lang betekent trouwens dat het 'gewoon' een normale duikfles is. Er bestaan ook korte 12L flessen (ook wel bommetjes genoemd), en die vinden de meeste mensen tegenwoordig niet prettig.
Een DSMB je hebt vast Divers Ready op YouTube gevonden
Zelf log ik zowel in een boekje als digitaal. Voor digitaal gebruik ik Subsurface. Gratis en compatible met allebei mijn computers. En cloud sync zodat ik mijn duiken ook makkelijk op mijn telefoon heb staan
Oh grappig. Ik heb zelf vooral met een 12L kort (bommetje) gedoken, en daarnaast 1 keer met een 15L (was een wat langere diepere duik). Vond beiden wel prima maar ik heb dus geen ervaring met een 12L normaal. Hoezo die shift eigenlijk?Wormaap schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:04:
Dus ik zou gewoon met een lange 12L beginnen. Lang betekent trouwens dat het 'gewoon' een normale duikfles is. Er bestaan ook korte 12L flessen (ook wel bommetjes genoemd), en die vinden de meeste mensen tegenwoordig niet prettig.
BetraptEen DSMB je hebt vast Divers Ready op YouTube gevonden
Ok, top. Thanks. Zal dat dan wel van de instructeur af laten hangen. Het is ook niet alsof die dingen heel duur zijn ofzo (relatief tenopzichte van al het andere spul dat je nodig hebt dan).is in Nederlands water meestal niet nodig. Als je op plekken met bootverkeer gaat duiken, stromingsduiken gaat maken of decompressieduiken gaat doen, dan is het zinnig om er een mee te nemen. Maar voor 'gewoon' een rondje Vinkeveen is het vooral leuk om af en toe met zo'n ding te oefenen.
Top! Die had ik idd gezien. Zo'n boekje lijkt me ook gewoon leuk dus die zal ik ook meteen aanschaffen. M'n huidige 6 duiken staan gelogd in m'n SSI app, maar die ga ik waarschijnlijk niet snel weer gebruiken.Zelf log ik zowel in een boekje als digitaal. Voor digitaal gebruik ik Subsurface. Gratis en compatible met allebei mijn computers. En cloud sync zodat ik mijn duiken ook makkelijk op mijn telefoon heb staan
Edit: Oh wow, wist niet dat Linus oorspronkelijk achter Subsurface zat. Da's cool
Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk vooral gebruiken waar'ie zich prettig bij voelt, dat vooropHydra schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:09:
[...]
Oh grappig. Ik heb zelf vooral met een 12L kort (bommetje) gedoken, en daarnaast 1 keer met een 15L (was een wat langere diepere duik). Vond beiden wel prima maar ik heb dus geen ervaring met een 12L normaal. Hoezo die shift eigenlijk?
Oh! Dat heb ik wel meegemaakt idd. Volgens mij in m'n eerste 'echte' duik (buiten de ondiepe skills dives) kreeg ik daar last van. Later werd ik er wel veel beter in dat te compenseren (tijdens de duik de riemen ff flink aantrekken enzo) maar dat was me wel opgevallen dat die fles die neiging had. Grappig te horen dat het niet helemaal alleen aan mij lagWormaap schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:16:
En ze steken flink uit, waardoor ze wat meer de neiging hebben om op je rug te gaan rollen.
Waar zie je ze dan precies? Aan de waterkant of op Marktplaats?Wormaap schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:16:
[...]
Uiteindelijk moet iedereen natuurlijk vooral gebruiken waar'ie zich prettig bij voelt, dat vooropMaar een bommetje is sowieso meestal zwaarder dan een lange 12L. En dan ligt al dat gewicht ook nog best hoog op je rug. En ze steken flink uit, waardoor ze wat meer de neiging hebben om op je rug te gaan rollen. Geen idee waarom half Nederland ooit met die dingen is gaan duiken (dat was voor mijn tijd
) maar je ziet ze overal.
De ene helft aan de waterkant en de andere helft op Marktplaats is wel een goede inschattingyesjohn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
Waar zie je ze dan precies? Aan de waterkant of op Marktplaats?
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
marktplaats en bij belgen op de rugyesjohn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
Waar zie je ze dan precies? Aan de waterkant of op Marktplaats?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Net bij SubLub langsgeweest en die zeiden inderdaad hetzelfde; dat de 12-lang tegenwoordig veruit het populairst is. Weer wat geleerd 
Erg goed / uitgebreid geholpen ook. Dus ik denk dat ik daar maar binnenkort de rest van de spulleboel ga kopen.
Erg goed / uitgebreid geholpen ook. Dus ik denk dat ik daar maar binnenkort de rest van de spulleboel ga kopen.
@Hydra, klopt het dat je vooral twijfelt over welke maat fles je wilt?
Heb je je al wel georiënteerd op je voorkeuren voor ABC, computer, automatenset, bcd, wetsuit? Er zijn dingen die veel persoonlijker zijn dan de maat van de fles. Met name masker en wat mij betreft automaat (heb slechte huurautomaten meegemaakt) maken of breken een duik.
Heb je je al wel georiënteerd op je voorkeuren voor ABC, computer, automatenset, bcd, wetsuit? Er zijn dingen die veel persoonlijker zijn dan de maat van de fles. Met name masker en wat mij betreft automaat (heb slechte huurautomaten meegemaakt) maken of breken een duik.
Ja, ik ben gister bij SubLub langsgeweest. Ik ga min of meer voor deze set. Heb de afgelopen dagen veel reviews gekeken enzo. Ook al daar het e.e.a. gepast; de BCD en het masker uit die set zitten erg goed. En die leg3nd automatenset wordt ook erg goed gereviewed.totalatool schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:48:
@Hydra, klopt het dat je vooral twijfelt over welke maat fles je wilt?
Duikcomputer heb ik al; Garmin Descent Mk2i. Natuurlijk overkill voor een beginner maar ik wil al heel lang een garmin, ook voor andere sporten, en ik kan het wel verantwoorden deze zakelijk te kopen
Niks mis mee. Misschien een 12l fles nemen ipv 10l.
Nu duik ik ook met 10l en is voor mij in de binnenwateren ruim voldoende. Om een 45-60 min te duiken. Eenvoudige duiken in Zeeland volstaat het ook.
Ik heb ook een 15l maar gebruik eigenlijk nooit wel voor een bootduik op zee.
Ps ik ben 173cm en 65kg als je groter van postuur bent misschien een 12l nemen.
Nu duik ik ook met 10l en is voor mij in de binnenwateren ruim voldoende. Om een 45-60 min te duiken. Eenvoudige duiken in Zeeland volstaat het ook.
Ik heb ook een 15l maar gebruik eigenlijk nooit wel voor een bootduik op zee.
Ps ik ben 173cm en 65kg als je groter van postuur bent misschien een 12l nemen.
[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 14-08-2022 11:00 ]
Ja, ik ga voor een 12L. Ik ben inderdaad groter en zwaarder. En een beginner dus zal ook relatief veel gebruiken. Merkte wel heel erg hoeveel de diepte uitmaakt; m'n laatste duik was vrij ondiep (meeste was rond de 6M) en toen zat ik na iets meer dan een uur nog op 100 bar (van de 200). De duik daarvoor was veel dieper (max 17M) en zat ik terug op de boot op 50.leonbong schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:59:
Niks mis mee. Misschien een 12l fles nemen ipv 10l.
Als ik op vakantie ga, ga ik m'n fles toch niet meenemen.
Welke dieptes zit je op als je naar Vinkeveen bijvoorbeeld gaat? Kan me zo voorstellen dat je daar, gezien het zicht, diep gaan niet zo interessant is.
[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 14-08-2022 12:01 ]
zorg dat ze aan je fles ook een handvat zetten, anders tillen ze hem op aan de kraan en soms aan je zender of 1e trap. Liever een handvatje erop dus
Ik til op vakantie altijd de flessen (alu S80's) gewoon aan de kraan op?Bockelaar schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:04:
zorg dat ze aan je fles ook een handvat zetten, anders tillen ze hem op aan de kraan (…)
Het zicht neemt meestal juist toe naarmate je dieper gaat in Nederlandse zoetwaterplassenHydra schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:00:
[...]
Welke dieptes zit je op als je naar Vinkeveen bijvoorbeeld gaat? Kan me zo voorstellen dat je daar, gezien het zicht, diep gaan niet zo interessant is.
Maar als recreatief duiker zal je meestal niet diep gaan idd. Het meeste leven zit ondiep en ook voor duikers afgezonken objecten vindt je meestal niet dieper dan 15m.
Uiteraard kan het dieper ook leuk zijn, zeker omdat je dan kraakhelder water kan hebben (maar wel donker omdat de ondiepere lagen troebeler zijn en dus het licht tegenhouden).
Sommigen van ons beginnen na een OW brevet in het buitenland te hebben gehaald super enthousiast als recreatief duiker maar slaan al gauw door naar de technische kant waar de grotere dieptes bij horen ik zal geen namen noemen @Wormaap maar daar hoort ook ditto uitrusting bij.
Kortom, met het setje dat je voor ogen hebt zie ik je als recreatief duiker en zal je leuke ondiepe duikjes gaan maken waar veel te zien is, met af en toe een uitstapje naar de diepte "omdat het kan". Voordeel dat het meeste leven zich ondiep afspeelt is ook nog dat je lekker lange duikjes kan maken
Voorbeeld: mijn laatste duik was bij Blijkpolder (voor jou ook in de buurt) ruim 90 minuten op een 10 literfles. Maximale diepte 7,5 meter, twaalf snoeken, drie palingen, twee wolhandkrabben, een modderkruipertje en ontelbare baarsjes, posjes en voorntjes 🐟
Dieper dan die 7 meter had ik hooguit nog een verdwaalde snoek kunnen vinden, maar niet veel meer.
[ Voor 12% gewijzigd door dixet op 14-08-2022 17:47 ]
op vakantie is niet je eigen fles toch? Ik heb mijn flessen voorzien van zo een: https://deduikspecialist.nl/product/draagbeugel/ vond het niet echt chill dat ze aan mijn eerste trap opgetild werden toch iemand een handje wilde helpen bij bootduiken. Plus: tilt een stuk makkelijkerOsiris schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:31:
[...]
Ik til op vakantie altijd de flessen (alu S80's) gewoon aan de kraan op?Nog nooit een S80 gezien met handvatten.
@dixet wij waren vanmorgen in de Blijkpolder: tot 7 meter wel wat groen en warm (21-22C). Daaronder goed zicht maar niks te zien idd
Was er wel weer druk: een vereniging uit Purmerend was ff heen gekomen. Gelukkig waren we voor hun uit dus alleen op de terugweg een hoop stof van ze.
[ Voor 21% gewijzigd door Bockelaar op 14-08-2022 21:37 ]
Nee klopt, maar je zou toch denken dat de eigenaren van die flessen niet blij zouden worden als dag in, dag uit iedereen schadelijke handelingen met z'n flessen zou uitvoeren, vandaar dat ik me af vraag hoe schadelijk 't nou daadwerkelijk is om 'em bij de kraan op te tillen.
Aan de 1e trap of, IPU forbid, de transmitter optillen lijkt me inderdaad niet echt chill, al zou de 1e trap daar nog wel enigszins tegen moeten kunnen denk ik..
Hier vandaag ook zo'n soort duikje gehad. Wel even naar 26m geweest, maar een groot deel van de duik tussen de 5 en 2 meter rondgehangen en lekker visjes gekekendixet schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:41:
Voorbeeld: mijn laatste duik was bij Blijkpolder (voor jou ook in de buurt) ruim 90 minuten op een 10 literfles. Maximale diepte 7,5 meter, twaalf snoeken, drie palingen, twee wolhandkrabben, een modderkruipertje en ontelbare baarsjes, posjes en voorntjes 🐟
Dieper dan die 7 meter had ik hooguit nog een verdwaalde snoek kunnen vinden, maar niet veel meer.
Goeie! Ik begreep bij SubLub dat ze dat eigenlijk altijd wel deden.Bockelaar schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:04:
zorg dat ze aan je fles ook een handvat zetten, anders tillen ze hem op aan de kraan en soms aan je zender of 1e trap. Liever een handvatje erop dus
Thanks! Heb je altijd een lamp mee?dixet schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:41:
Het zicht neemt meestal juist toe naarmate je dieper gaat in Nederlandse zoetwaterplassen
Maar als recreatief duiker zal je meestal niet diep gaan idd. Het meeste leven zit ondiep en ook voor duikers afgezonken objecten vindt je meestal niet dieper dan 15m.
Uiteraard kan het dieper ook leuk zijn, zeker omdat je dan kraakhelder water kan hebben (maar wel donker omdat de ondiepere lagen troebeler zijn en dus het licht tegenhouden).
Ah thanks! Die plek kende ik niet. Is 25 min rijden.Voorbeeld: mijn laatste duik was bij Blijkpolder (voor jou ook in de buurt) ruim 90 minuten op een 10 literfles. Maximale diepte 7,5 meter, twaalf snoeken, drie palingen, twee wolhandkrabben, een modderkruipertje en ontelbare baarsjes, posjes en voorntjes 🐟
Eigenlijk altijd wel, het is typisch zo'n ding dat ik liever meesleep voor als ik m wel nodig heb, dan dat ik m niet meeneem en er dan achter kom dat het nodig is. Meerdere redenen:
- Bij slecht zicht is een lichtstraal soms een zegen, makkelijker terug te vinden dan opstijgende bubbels of vinnen/omlijning van iemand
- Aandacht trekken, een lichtstraal die beweegt in iemands perifere zicht is zeer effectief om iemand naar je te laten kijken. Veel mensen die met lamp werken hebben de neiging om vooral met het stuk waar hun lamp schijnt bezig te zijn, dus je weet precies waar je moet zijn om even aandacht te vragen.
- Truukjes als OK geven als je voor iemand zwemt: met je licht een 'OK' seinen (een grote cirkel), als je dan de lichtstraal van je buddy ook een rondje ziet maken weet je dat daar ook alles goed gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Fl4pp13 op 15-08-2022 10:19 ]