T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Oh cool, dat had ik me niet gerealiseerd. Is ook niet behandeld tijden m'n OW duiken. Daar was het ook niet nodig; water was perfect helder en zonnig dus op 17M diepte zag je alles prima. De instructeurs hadden wel een lamp mee, maar gebruikten die vooral om in holtes te schijnen. Die gaat dan ook op m'n lijstje. Deze zit een beetje aan het uiterste van m'n budget, maar dan heb ik wel meteen een lader erbij voor 18650 accu's. Is dat wat?Fl4pp13 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:12:
Eigenlijk altijd wel, het is typisch zo'n ding dat ik liever meesleep voor als ik m wel nodig heb, dan dat ik m niet meeneem en er dan achter kom dat het nodig is. Meerdere redenen:
- Bij slecht zicht is een lichtstraal soms een zegen, makkelijker terug te vinden dan opstijgende bubbels of vinnen/omlijning van iemand
- Aandacht trekken, een lichtstraal die beweegt in iemands perifere zicht is zeer effectief om iemand naar je te laten kijken. Veel mensen die met lamp werken hebben de neiging om vooral met het stuk waar hun lamp schijnt bezig te zijn, dus je weet precies waar je moet zijn om even aandacht te vragen.
- Truukjes als OK geven als je voor iemand zwemt: met je licht een 'OK' seinen (een grote cirkel), als je dan de lichtstraal van je buddy ook een rondje ziet maken weet je dat daar ook alles goed gaat.
Decathlon heeft ook (relatief goedkope) duiklampen van hun huismerk, hoe zijn deze? Hebben ook weer als voordeel dat ze standaard lithium-ion gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 15-08-2022 10:50 ]
https://niels.nu
Als je in Nederland gaat duiken, moet je haast wel een lamp meenemen. Het water is een stuk donkerder en troebeler, en daarbij verdwijnt veel kleur natuurlijk al relatief ondiep. Ik zou hier nooit het water in gaan zonder goede primaire lamp.Hydra schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:45:
Oh cool, dat had ik me niet gerealiseerd. Is ook niet behandeld tijden m'n OW duiken. Daar was het ook niet nodig; water was perfect helder en zonnig dus op 17M diepte zag je alles prima.
Ik geloof dat @dixet ervaring met Subea lampen heeft en daar tevreden mee is. Voor het geld lijk je je er iig geen buil aan te kunnen vallen. Ik ben zelf ook fan van de lampjes van Orcatorch, maar die hebben weer hun eigen stijl batterij. Tecline heeft ook een entry die in je budget valt die er redelijk uitziet.Hydra schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
Oh cool, dat had ik me niet gerealiseerd. Is ook niet behandeld tijden m'n OW duiken. Daar was het ook niet nodig; water was perfect helder en zonnig dus op 17M diepte zag je alles prima. De instructeurs hadden wel een lamp mee, maar gebruikten die vooral om in holtes te schijnen. Die gaat dan ook op m'n lijstje. Deze zit een beetje aan het uiterste van m'n budget, maar dan heb ik wel meteen een lader erbij voor 18650 accu's. Is dat wat?
Decathlon heeft ook (relatief goedkope) duiklampen van hun huismerk, hoe zijn deze? Hebben ook weer als voordeel dat ze standaard lithium-ion gebruiken.
Deze gebruikt een standaard 18650, en valt ook ruim binnen m'n budget.Fl4pp13 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:56:
Ik geloof dat @dixet ervaring met Subea lampen heeft en daar tevreden mee is. Voor het geld lijk je je er iig geen buil aan te kunnen vallen. Ik ben zelf ook fan van de lampjes van Orcatorch, maar die hebben weer hun eigen stijl batterij.
Heb je een linkje? Kan zowel bij SubLub als Lucas geen Tecline vinden die binnen het budget valt.Tecline heeft ook een entry die in je budget valt die er redelijk uitziet.
Ik vermoed dat deze wordt bedoeldHydra schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:13:
[...]
Deze gebruikt een standaard 18650, en valt ook ruim binnen m'n budget.
[...]
Heb je een linkje? Kan zowel bij SubLub als Lucas geen Tecline vinden die binnen het budget valt.

Overigens moet ik zelf ook nog een lamp hebben. Ik kreeg alleen vanuit de club te horen dat ik eerst (wanneer ik buiten mag duiken tijdens de 1* opleiding) even een paar keer wat lampen van de instructeurs moest gebruiken/lenen om te kijken wat ik prettig zou vinden qua lamp en sterkte dus ik wacht nog even...
Zelf had ik ook inderdaad een OrcaTorch ingedachten (de 530 of de 580), maar de Tecline ziet er ook wel goed uit moet ik zeggen

[ Voor 31% gewijzigd door scraemus op 15-08-2022 11:31 ]
Yup, die inderdaad.
Ah, raar. Ik kon niet filteren op Tecline, zal wel iets verkeerd gedaan hebben. Die ziet er ook erg goed uit idd.
Wat bedoel je met de 1* opleiding?Overigens moet ik zelf ook nog een lamp hebben. Ik kreeg alleen vanuit de club te horen dat ik eerst (wanneer ik buiten mag duiken tijdens de 1* opleiding) even een paar keer wat lampen van de instructeurs moest gebruiken/lenen om te kijken wat ik prettig zou vinden qua lamp en sterkte dus ik wacht nog even...
Dat is zeker een goed advies. Er is zoveel keus in lampen met allemaal voor- en nadelen. Niet alleen de prijs, met accu od batterijen, brede of smalle bundel, meer of minder lumen, instelbare helderheid of bundel.scraemus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:27:
[...]
Ik kreeg alleen vanuit de club te horen dat ik eerst (wanneer ik buiten mag duiken tijdens de 1* opleiding) even een paar keer wat lampen van de instructeurs moest gebruiken/lenen om te kijken wat ik prettig zou vinden qua lamp en sterkte dus ik wacht nog even...
Probeer vooral wat lampen van buddies voor je veel geld uitgeeft. Lumen zijn belangrijk, maar moet je in combinatie met de breedte van de bundel zien. Bredere straal heb je meer lumen nodig voor dezelfde lichtervaring. En meer licht betekent niet altijd meer zien. Juist in het soms stoffige water kan wat gematigder licht beter werken. Je doet ook geen groot licht aan in de mist.
Kortom, vooral uitproberen voor je koopt!
ik heb mijn eigen advies niet gevolgd en mijn eerste lamp was echt weggegooid geld. Toch weer 150 euries door de 🚽
Dit punt is cruciaal, zeker in het soms troebele water in Nederland. Een brede lichtstraal in troebel water is bijna nutteloos want je verblindt jezelf er behoorlijk mee. Een strakke straal werkt dan veel fijner, zeker voor communicatie en om de aandacht van je buddy te trekken.dixet schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:26:
En meer licht betekent niet altijd meer zien. Juist in het soms stoffige water kan wat gematigder licht beter werken. Je doet ook geen groot licht aan in de mist.
1* is (grofweg) het CMAS-equivalent van OW. Veel duikverenigingen certificeren volgens NOB (Nederland) of NELOS (België) standaarden, en dat volgt het CMAS-systeem waar de niveaus met sterren worden benoemd.Hydra schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:16:
Wat bedoel je met de 1* opleiding?
CMAS is de overkoepelende organisatie van (wederom, grofweg) niet-commerciële duikorganisaties. Dat is dus vaak de nationale organisatie.
WRSTC is dan weer de overkoepelende organisatie voor commerciële duikorganisaties. PADI, SSI en dergelijke volgen daar dan weer de standaarden van.
De niet-commerciële verenigingen trainen vaak veel langer voor een ster, en daardoor wordt er vaak gezegd dat je bij een vereniging beter leert duiken dan bij, bijvoorbeeld een PADI of SSI duikschool. Bij de NOB zit er bijvoorbeeld al in de 1*-opleiding een stuk redding, wat je bij PADI pas in je Rescue Diver cursus krijgt. Maar voor de ISO-normering die weer 'boven' dit hele verhaal staat zijn 1* en OW gelijk en mag je er in principe het zelfde mee.
En dat hele verhaal staat natuurlijk weer bol van nuance. Er zijn ook PADI-verenigingen waar je een half jaar duikt om een brevet te halen. En er zijn NOB-clubs waar alle instructeurs in de jaren '90 zijn blijven hangen en het allemaal véél beter weten dan dat nieuwerwetse gedoe. Dus als je een club of school gaat zoeken om voor langere tijd bij rond te hangen, dan is uiteindelijk vooral van belang of het een beetje leuk is, en of de instructie een beetje matcht met wat jij prettig vindt.
Ticking away, the moments that make up a dull day
https://www.google.com/ma....0488697!2d52.2567641!3e0
Parkeren bij de P en klein stukje lopen.
of
https://www.google.com/ma....0492656!2d52.2570923!3e0
Groter stuk lopen maar met echt mooie stijger.
[ Voor 113% gewijzigd door leonbong op 15-08-2022 13:03 ]
Kleine correctie, het water heet de Spiegelplas. Daarin heb je de twee duikstekken Spiegelpolder en Blijkpolder. Verder ben ik nooit een mierenneukerleonbong schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:00:
Blijkpolder, wordt ook wel spiegelpolder genoemd,

Allebei erg leuk
[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 15-08-2022 14:21 ]
Precies dat wat Wormaap beschrijft. Voor mij was de keuze makkelijk want voor een andere opleiding (PADI in dit geval) moet ik 3x zo ver reizen op een tijdstip dat mij niet uitkomt. De NOB 1* duurt in ons geval zeker een week of 14 (met elke week 1 les, het kan wel sneller als jij en een instructeur meer tijd hebben), maar dat maakt mij niet veel uit. Ik wilde in ieder geval wel mijn opleiding in Nederland doen ivm het meer troebele water in tegenstelling tot het heldere water bij mijn proefduik op TenerifeHydra schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:16:
[...]
Ah, raar. Ik kon niet filteren op Tecline, zal wel iets verkeerd gedaan hebben. Die ziet er ook erg goed uit idd.
[...]
Wat bedoel je met de 1* opleiding?

Dat was vroeger niet zo maar nu wel.
[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 15-08-2022 18:04 ]
Dit tabelletje geeft een mooi overzicht. Nou is het verschil tussen 18m (padi, ssi OW) en 20m (CMAS) nou ook niet een schokkend verschil. In de praktijk wordt CMAS 1* als gelijkwaardig aan OW
Ik heb een NOB/CMAS1*/2* brevet ok al wat ouder maar daarop staat de voorloper van ISO-24801 (ISO-14153-2) genoemd.
Die 18m heeft oorsprong uit de USA, de niet metrische wereld 18m = 60feet.
[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 15-08-2022 18:26 ]
Dat zullen veel NOB-verenigingsduikers zeker met je eens zijntotalatool schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:50:
Volgens mij is CMAS 1* wel wat hoger dan PADI of SSI Open Water?
Twee OW duikers mogen samen een duikje maken binnen de 18m en de omstandigheden waaronder ze zijn opgeleid. Wat de NOB ervan zegt weet ik even niet zeker, maar er is hier een tijdje geleden in het topic besproken dat twee NELOS 1* duikers dat niet mogen. NELOS ziet 1* duikers dus nog als beginners die alleen onder begeleiding mogen duiken, terwijl je als OW volgens alle regels autonoom met een buddy het water in mag. Dus 1 - 1.
Qua specialties moet je bij de NOB 2* zijn voordat je bijvoorbeeld een wreck specialty mag gaan doen. Bij PADI mag dat meteen na je OW. Of dat verstandig is laten we even in het midden
Zo kun je over verschillende assen besluiten welke factoren je wel of niet belangrijk vindt. Bij een CMAS-vereniging heb je bijna zeker meer uren in het water gelegen voordat je je pasje krijgt. Maar bij de club waar ik een tijd heb gezeten was 90% van de zwembadtraining doelloos snorkelwerk waar je amper een betere duiker van wordt. Maar uiteindelijk zijn zowel OW als 1* technisch gezien 'beginnend autonoom duiker' want die NELOS regel is volgens mij specifiek voor NELOS en niet algemeen voor CMAS.
Lang verhaal kort: het is allemaal relatief, beide 'kampen' leveren briljante, goede, matige en waardeloze duikers op. En mij heeft het vooral een aversie van eigenwijze NOB-zeloten die ervan overtuigd zijn dat die methode absoluut beter is opgeleverd
Pfuh, allemaal plebs. GUE is waar de échte duikers opgeleid worden
[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 15-08-2022 20:08 ]
Kleine aanvulling hierop, erg eens met bovenstaande reacties.Wormaap schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Dat zullen veel NOB-verenigingsduikers zeker met je eens zijnMaar om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst definiëren wat 'hoger' is. Meer getraind? De NOB en NELOS hebben een langer traject om 1* te krijgen dan PADI of SSI voor OW. NELOS weet ik even niet zeker, maar bij NOB zit een stukje redding in de 1* opleiding, dat ontbreekt bij OW. Dus laten we zeggen 1 - 0 voor 1*. Maar wel met de kanttekening dat er in Nederland ook veen PADI- en SSI-scholen zijn waar het traject voor OW langer is dan de 4 duiken die PADI verplicht.
Twee OW duikers mogen samen een duikje maken binnen de 18m en de omstandigheden waaronder ze zijn opgeleid. Wat de NOB ervan zegt weet ik even niet zeker, maar er is hier een tijdje geleden in het topic besproken dat twee NELOS 1* duikers dat niet mogen. NELOS ziet 1* duikers dus nog als beginners die alleen onder begeleiding mogen duiken, terwijl je als OW volgens alle regels autonoom met een buddy het water in mag. Dus 1 - 1.
Qua specialties moet je bij de NOB 2* zijn voordat je bijvoorbeeld een wreck specialty mag gaan doen. Bij PADI mag dat meteen na je OW. Of dat verstandig is laten we even in het middenLaten we zeggen 1 - 1.5 voor WRSTC.
Zo kun je over verschillende assen besluiten welke factoren je wel of niet belangrijk vindt. Bij een CMAS-vereniging heb je bijna zeker meer uren in het water gelegen voordat je je pasje krijgt. Maar bij de club waar ik een tijd heb gezeten was 90% van de zwembadtraining doelloos snorkelwerk waar je amper een betere duiker van wordt. Maar uiteindelijk zijn zowel OW als 1* technisch gezien 'beginnend autonoom duiker' want die NELOS regel is volgens mij specifiek voor NELOS en niet algemeen voor CMAS.
Lang verhaal kort: het is allemaal relatief, beide 'kampen' leveren briljante, goede, matige en waardeloze duikers op. En mij heeft het vooral een aversie van eigenwijze NOB-zeloten die ervan overtuigd zijn dat die methode absoluut beter is opgeleverd
Pfuh, allemaal plebs. GUE is waar de échte duikers opgeleid worden
Alles valt of staat bij je duikschool en zelfs daarin nog je instructeur. Bij mijn (SSI) duikschool geven we dus wel een stuk redding (niet volledig, maar de basis) omdat we dat belangrijk vinden. Daarnaast geven we ook een "extra" les als voorbereiding om naar buiten te gaan. Dit om een stuk stress bij cursisten weg te nemen die dan in een zwembad gelest hebben, en buiten ineens met cap en handschoenen en eventueel overpak moeten duiken.
Een andere SSI duikschool uit dezelfde stad geeft les in een Intex zwembad en gaat na 4 duiken ofzo lekker naar buiten om daar de rest van de oefeningen te doen... Rescue en handschoenen hebben ze ook nog nooit van gehoord.
Geef ik ook toe dat de helft van onze instructeurs ook GUE duikers zijn, maar dat terzijde
Ik ben volgens mij nog steeds dezelfde instructeur als ik PADI lessen geef als NOB lessen. Beide organisaties hebben hun pro's en con's maar bij beide leer je hetzelfde.
Zelfs bij je GUE Rec 1 leer je hetzelfde, alleen leggen ze de lat qua beheersing hoger.
Maar uiteindelijk ben je bij alle 3 de organisaties in staat om na je OW, 1* of Rec 1 in staat om zelfstandig te duiken met iemand van hetzelfde niveau
rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!
Ook bereiden de lokale organisaties je voor op de lokale omstandigheden. Voor NL heb je dus bij 2 ster (AOW) ook een hoofdstuk getijden duiken, dat heb ik bij mijn PADI niet gehad.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Dit was vroeger ook het geval bij de NOB maar tegenwoordig mogen 2 1* duikers samen op pad.Wormaap schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Twee OW duikers mogen samen een duikje maken binnen de 18m en de omstandigheden waaronder ze zijn opgeleid. Wat de NOB ervan zegt weet ik even niet zeker, maar er is hier een tijdje geleden in het topic besproken dat twee NELOS 1* duikers dat niet mogen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Volgens mij doet PADI dat tegenwoordig ook zwevend. Bij mijn lokale PADI duikschool laten alle instructeurs je de oefeningen in ieder geval zwevend doenSnowDude schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:08:
Groot verschil tussen PADI en NOB is dat bij NOB je de skills, zoals masker klaren, zwevend doet en niet op de bodem. Ik weet niet hoe SSI dat doet eigenlijk.
Dat is het voordeel van een Nederlandse duikorganisatie. Hoewel NOB aangesloten is bij CMAS ontwikkelen ze hun eigen cursussen en spelen daarbij meer in op lokale omstandigheden. PADI is toch meer gericht op tropenduiken en is het afhankelijk van de duikschool hoeveel aandacht aan lokale bijzonderheden wordt gegeven. Mijn lokale duikschool deed vroeger altijd een getijdenduik in de Oosterschelde als onderdeel van de AOW opleiding. Tegenwoordig helaas niet meer, omdat dat logistiek lastig is....Ook bereiden de lokale organisaties je voor op de lokale omstandigheden. Voor NL heb je dus bij 2 ster (AOW) ook een hoofdstuk getijden duiken, dat heb ik bij mijn PADI niet gehad.
[ Voor 0% gewijzigd door dixet op 16-08-2022 08:40 . Reden: typos ]
Ik heb m'n PADI OW negen jaar geleden gedaan (in Maleisië) en ik heb m'n masker daar af en op gedaan tijdens de safety stop van m'n laatste duik, zwevend dus.dixet schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:41:
[...]
Volgens mij doet PADI dat tegenwoordig ook zwevend. Bij mijn lokale PADI duikschool laten alle instructeurs je de oefeningen in ieder geval zwevend doen
Ik heb in mijn geval het geluk meerdere scholen aan het werk te zien bij ons. Maar alle partijen die bij ons komen (behalve de GUE fundies klassen) zitten nog gewoon op de knieëndixet schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:41:
[...]
Volgens mij doet PADI dat tegenwoordig ook zwevend. Bij mijn lokale PADI duikschool laten alle instructeurs je de oefeningen in ieder geval zwevend doen
kleine correctie daarop: Spiegelplas (met de zwemsteiger), Blijkpolder (met de zwemtrap) én niet te vergeten Blijkpolder-Sporthal met het strandje (en mooie wrakjes).dixet schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Kleine correctie, het water heet de Spiegelplas. Daarin heb je de twee duikstekken Spiegelpolder en Blijkpolder. Verder ben ik nooit een mierenneuker![]()
Allebei erg leuk
3 kantduikstekken, er zijn er ook nog 1 of 2 met de boot, liggen wat wrakjes die vanaf de kant nogal een eindje zwemmen zijn geloof ik
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik heb nog maar heel weinig ervaring, maar ik herinner me niet dat er ooit een doktersverklaring is gevraagd. Wel moest ik altijd zelf een gezondheidsverklaring invullen.backupdevice schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:22:
Helaas konden wij niet duiken want wij waren een doktersverklaring vergeten mee te nemen.
Sommige landen vereisen inderdaad een doktersverklaring naast een gezondheidsverklaringtotalatool schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
Ik heb nog maar heel weinig ervaring, maar ik herinner me niet dat er ooit een doktersverklaring is gevraagd. Wel moest ik altijd zelf een gezondheidsverklaring invullen.
Goed om te weten! Is daar ergens een overzicht van te vinden? Ik wil er niet pas op locatie achter komen, zoals @backupdevice helaas dus wel had.Dartlink schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:38:
[...]
Sommige landen vereisen inderdaad een doktersverklaring naast een gezondheidsverklaring
Bij onze NOB club doen nieuwe cursisten het de eerste keer vaak ook op het platform, vooral masker afdoen is voor velen toch een stressvolle oefening in het begin dus waarom zou je het je zelf moeilijker maken dan nodig.Dartlink schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:50:
[...]
Ik heb in mijn geval het geluk meerdere scholen aan het werk te zien bij ons. Maar alle partijen die bij ons komen (behalve de GUE fundies klassen) zitten nog gewoon op de knieën
Ik laat me elke 2 jaar nog keuren door een sport arts en dat keuringsbewijs zit gewoon in mijn logboektotalatool schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:47:
[...]
Goed om te weten! Is daar ergens een overzicht van te vinden? Ik wil er niet pas op locatie achter komen, zoals @backupdevice helaas dus wel had.
Helaas is zowel bij PADI als bij NOB het nog niet in de standards opgenomen dat je alle skills zwevend moet kunnen..Dartlink schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:50:
[...]
Ik heb in mijn geval het geluk meerdere scholen aan het werk te zien bij ons. Maar alle partijen die bij ons komen (behalve de GUE fundies klassen) zitten nog gewoon op de knieën
malleo omnia consentiunt
Gelukkig wordt dat op onze club er wel in gestampt.EL_Loco schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:50:
[...]
Helaas is zowel bij PADI als bij NOB het nog niet in de standards opgenomen dat je alle skills zwevend moet kunnen..
Het scheelt ook wel wat voor bodem je hebt, bij grof (koraal) zand is het een ander verhaal als met dat hele fijne slib wat je hier in de meeste plassen hebt.
Ik was van de zomer in Griekenland en de dive master zei tegen ons: spring maar in het water, volg de ankerlijn en wacht op de bodem bij het anker op mij. Gevolg was dat er 4 man op hun knieën naast het anker op de bodem zaten en ik hing netjes 50 cm boven de bodem.
Dus het idee dat je bij 1* al in staat bent (of mag geacht worden te zijn) te duiken met iemand van hetzelfde niveau, dat zit er niet in.
En of ik dat nu pro of contra CMAS vind... het is anders. Beter/hoger/... doet er idd allemaal geen bal toe. De kwaliteit van de instructeur (en ook de openheid om eens te kijken hoe anderen het doen en je eigen manier van werken constant in vraag te stellen) is véél belangrijker.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Ook bij Padi is het tegenwoordig de norm om de oefeningen zwevend te doen.SnowDude schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:08:
Groot verschil tussen PADI en NOB is dat bij NOB je de skills, zoals masker klaren, zwevend doet en niet op de bodem. Ik weet niet hoe SSI dat doet eigenlijk.
Ook bereiden de lokale organisaties je voor op de lokale omstandigheden. Voor NL heb je dus bij 2 ster (AOW) ook een hoofdstuk getijden duiken, dat heb ik bij mijn PADI niet gehad.
Ik heb nog even de instructeurshandleiding er op nageslagen (v2022), maar daar staat helaas nog niet als eis dat de oefeningen zwevend beheerst moeten worden..Worra schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:19:
[...]
Ook bij Padi is het tegenwoordig de norm om de oefeningen zwevend te doen.
Met wat mazzel heb je een instructeur die dat wel van je verlangd, maar volgens de standards is het geen vereiste..
malleo omnia consentiunt
En zo hoort hetWorra schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:00:
hmmm, bij de duikschool op Bonaire waar ik mijn divemaster brevet heb gehaald was het voor alle cursussen de norm. Je hebt gelijk, het staat idd niet in de instructeurshandleiding. Was denk ik gewoon de norm van de betreffende duikschool (Beyond the Corals).
(je gaat toch ook niet op koraal op je knietjes zitten om je masker leeg te blazen

malleo omnia consentiunt
Voor straf hebben ze dan de volgende dag rode blaren op de voeten.
leonbong schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:59:
Dat heb ik helaas Russen (snorkelaars) wel eens zien doen in Egypte met blote voeten op het koraal staan.
Voor straf hebben ze dan de volgende dag rode blaren op de voeten.

malleo omnia consentiunt
Een goede instructeur neemt dat ook in zijn overweging mee om naar een bepaalde stek te gaan.SnowDude schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:55:
Daarom vind ik het persoonlijk ook niet verantwoordelijk dat een onervaren duiker duikt op plekken waar de bodem dieper is dan zijn persoonlijk maximale diepte.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ik heb het meer over de duiken die je maakt nadat je je brevet hebt gehaald. Dan ben je vaak nog steeds onervarenShadowBumble schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:04:
[...]
Een goede instructeur neemt dat ook in zijn overweging mee om naar een bepaalde stek te gaan.
Ah tja lastig onderwerp, want als je je daarvan niet bewust bent vind ik stiekem dat je niet heb opgelet tijdens je lessen/theorie. Ik weet niet hoe het er in het buitenland aan toe gaat in zo'n cursus maar mijn allereerste instructeur was er heel duidelijk in dat je altijd je moet verdiepen waar je gaat duiken, en de omstandigheden moet overwegen van die locatie.SnowDude schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:07:
[...]
Ik heb het meer over de duiken die je maakt nadat je je brevet hebt gehaald. Dan ben je vaak nog steeds onervaren
Die "ervaren" 1* duiker die met een 3* duiker mee mag moet volgens de regels 15 duiken hebben. Een beginnend duiker maakt bij NELOS eerst 2 duiken met minstens een 1* instructeur, duiken 3 tem 15 zijn met minstens een assistent-instructeur. Daarna mag hij of zij dus met een 3*D mee, maar een 3*D mag slechts 1 1*D in de duikploeg hebben.DexterBelgium schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:24:
NELOS is wat strenger qua wat je als 1* mag (zelfs als gebrevetteerd 1* mag je NIET met een andere 1* het water in), regel is in principe 5 sterren in een buddy paar (3* met 2*), met wat uitzonderingen (2 2* duikers mag maar met dieptebeperking tot 20m en alleen op gekende plekken, 3* met "ervaren" 1* mag ook).
Dus het idee dat je bij 1* al in staat bent (of mag geacht worden te zijn) te duiken met iemand van hetzelfde niveau, dat zit er niet in.
En of ik dat nu pro of contra CMAS vind... het is anders. Beter/hoger/... doet er idd allemaal geen bal toe. De kwaliteit van de instructeur (en ook de openheid om eens te kijken hoe anderen het doen en je eigen manier van werken constant in vraag te stellen) is véél belangrijker.
2 2*D mogen samen duiken, maar enkel "standaard" duiken en enkel op gekende plaatsen.
Kort gezegd komt een voor NELOS hierop neer:
- 1*D (met 15 duiken) heeft nog wat begeleiding nodig, maar kan wel zijn plan trekken
- 2*D heeft geen hulp meer nodig en kan een simpele duik leiden
- 3*D kan een duik leiden en verantwoordelijkheid nemen voor zijn of haar mededuiker
/f/image/f4o0gMo3X63TLpNuayHLyHma.png?f=fotoalbum_large)
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Als volledig onervaren duiker: Met je OW certificaat moet er wel echt iets grondig misgegaan zijn als je 'zomaar' te ver de diepte in gaat. Mijn grootste 'angst' de afgelopen 6 duiken was niet dat ik naar beneden zou zakken, het was vooral dat ik die laatste 5 meter ofzo te snel omhoog zou gaan.SnowDude schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:55:
Tja in een nood of paniek situatie is in mijn ogen veilig boven komen het belangrijkste. Belangrijker dan wel of niet de bodem raken. Maar stel je zwemt langs een rotswand en de bodem is 60 meter lager dan is het wel handig als je niet naar de bodem zakt. Daarom vind ik het persoonlijk ook niet verantwoordelijk dat een onervaren duiker duikt op plekken waar de bodem dieper is dan zijn persoonlijk maximale diepte.
De skills hebben we in eerste instantie op de bodem gedaan, de eerste keer. Masker klaren e.d. hebben we dan meerdere malen zwevend gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 20-08-2022 12:56 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
In paniek zie ik mensen meestal te snel stijgen. Iemand blaast zijn vest op en in het ergste geval als een raket naar boven.SnowDude schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:55:
Tja in een nood of paniek situatie is in mijn ogen veilig boven komen het belangrijkste. Belangrijker dan wel of niet de bodem raken. Maar stel je zwemt langs een rotswand en de bodem is 60 meter lager dan is het wel handig als je niet naar de bodem zakt. Daarom vind ik het persoonlijk ook niet verantwoordelijk dat een onervaren duiker duikt op plekken waar de bodem dieper is dan zijn persoonlijk maximale diepte.
Klopt “The Rescue” is meer documentaire met ook echte beelden. Thirteen Lives is van Ron Howard hele goede verfilming van het verhaal.The Legend schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:54:
Wellicht wat off-topic, maar als duiker (in ruste atm) vond ik de films Thirteen Lives (Amazon Prime) en The Rescue (Disney+) over de redding van het voetbalteam en hun coach uit de ondergelopen Tham Luang-grot wel interessant. De laatste gebruikt ook beelden gemaakt tijdens de echte redding.
Één van de betrokken reddingsduikers uit Engeland (Richard Harris, de anesthesist die bedacht heeft hoe die jochies onder narcose gebracht konden worden) is vrij actief op YouTube. Leuke beelden (met uitleg) over grotduiken, rebreathers en al dat moois.The Legend schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:54:
Wellicht wat off-topic, maar als duiker (in ruste atm) vond ik de films Thirteen Lives (Amazon Prime) en The Rescue (Disney+) over de redding van het voetbalteam en hun coach uit de ondergelopen Tham Luang-grot wel interessant. De laatste gebruikt ook beelden gemaakt tijdens de echte redding. Mooi om te zien dat een stel (zeer kundige) hobbyisten gewoon als enige in staat blijken wat zinnigs te doen in deze extreme omstandigheden. Verder was mij ook onbekend dat de kinderen en hun coach onder volledige narcose naar buiten zijn gedoken, ook tamelijk bizar, en volledig afhankelijk van de toevallige omstandigheid dat een van de hobbyisten in het dagelijks leven anesthesist is
YouTube: YouTube
Leuk channel!Thyraon schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:20:
[...]
Één van de betrokken reddingsduikers uit Engeland (Richard Harris, de anesthesist die bedacht heeft hoe die jochies onder narcose gebracht konden worden) is vrij actief op YouTube. Leuke beelden (met uitleg) over grotduiken, rebreathers en al dat moois.
YouTube: YouTube
Dr. Harris is een Australiër
Ik ben toch malle pietje niet!
Donderdag een dagje theorie gehad, en wat workshops rond gas analyse en de gear configuratie. Ik had een P-weight in mijn backplate en Erik (onze instructeur) vermoedde dat dat de reden was dat ik steeds naar voren kieperde onder water. P-weight er dus uit gehaald en het gewicht naar een ouderwetse loodgordel gebracht. Dat scheelde de eerste duikdag meteen merkbaar: veel stabieler in het water en veel makkelijker om een goed "platform" te vinden.
Dat is dan ook meteen hèt buzzword van de rest van de cursus: een stabiel platform.
Vrijdag, de eerste duikdag, vooral gewerkt aan vintechnieken en de "basic 5". De frog kick had ik al aardig onder de knie maar Erik wist er toch nog een paar fijne tweaks aan te geven die het efficiënter en rustiger maken. Back kick was in eerste instantie een ramp (ik zwom achteruit omhoog) maar na twee dagen oefenen is dat nu ook een prima back kick geworden. Echt stoer om je zo in het water te kunnen positioneren.
Zaterdag gewerkt aan S-drills: eerst uitgebreid op het land, daarna tijdens twee duiken S-drills stationair en zwemmend als team geoefend. Valve drill was voor mij niet heel ingewikkeld; in single tank is dat vooral een oefening in "kun je je kraan aanraken en bewegen". Eén andere cursist ging voor een Tech Pass, hij moest wel de hele dans doen in dubbelset.
Zondag tenslotte de unconcious diver lift geoefend (voor de Tech Pass cursist) waarbij ik het slachtoffer speelde. Moest erg denken aan het "fakir op vliegend tapijt" verhaal van @Wormaap
In de laatste duik kwam alles samen: een unconcious diver lift met een rondje over het platform, een valve drill (voor de Tech Pass cursist), een S-drill, en tenslotte een S-drill met opstijging waarbij ik de "deco captain" was en de SMB schoot. Onwijs stoer om met z'n drieën als team een gecontroleerde opstijging met stops te maken, tijdens het gas delen en met de task load van een SMB spool. We voelden ons echt even ninja's onder water
Heel erg tevreden met wat ik de afgelopen dagen geleerd heb, ik kan niet wachten om het in praktijk te brengen. Volgens Erik is mijn platform goed genoeg dat ik zonder veel moeite voor een Tech Pass Upgrade kan slagen in de toekomst. Dat was wel tof om te horen
Heel erg te spreken over Erik ook, heel fijne en rustige instructeur met een hoop ervaring vanuit o.a. Ghost Diving en de duikprojecten die hij vanuit Wageningen University doet.
Nu dus duiken, duiken, duiken om skills te verfijnen en dan in de toekomst misschien de Tech Upgrade doen. En wie weet in de toekomst Tech 1
Dus; in de ochtend richting Vinkeveen. Vond het wel grappig hoe ontzettend veel mensen daar aan het duiken waren. 2 snoekbaarzen gezien, en nog een hoop klein spul. En natuurlijk de zaken die daar afgezonken waren. Vond het houten schip en de bus best indrukwekkend om zo onder water te zien. Smaakt naar meer dus!
Succes met AOW!
Toen ik net mijn OW had dacht ik dat duiken in Nederland niet leuk is. Toen heeft @dixet het initiatief genomen om een GoT-duikdagje in Zeeland te organiseren. Een Nederduik of 100 later ben ik toch overtuigdHydra schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:30:
Afgelopen Zondag m'n eerste duik in NL gedaanIk ga hier m'n AOW doen en werd aangeraden door die toko om wel eerst even een gidsduik te doen om een beetje te wennen aan het duiken in een meer. Ging prima dus! Wel spannend; voor 't eerst met m'n eigen set, en ook in water met een stukje minder zicht. Maar ik vond het toch erg tof.
Dus; in de ochtend richting Vinkeveen. Vond het wel grappig hoe ontzettend veel mensen daar aan het duiken waren. 2 snoekbaarzen gezien, en nog een hoop klein spul. En natuurlijk de zaken die daar afgezonken waren. Vond het houten schip en de bus best indrukwekkend om zo onder water te zien. Smaakt naar meer dus!
@Thyraon: Gefeliciteerd! Van die solide basis die je nu hebt gekregen ga je in alles dat je voor de rest onder water doet profijt hebben
Wat @Thyraon ook al zegt; ik vind het rondzweven onderwater gewoon al heel erg zen. Geen gezeur aan je hoofd. Natuurlijk is het in heel helder water wel 'mooier' maar dat spookachtige donkere op 9 meter diepte in de vinkeveense plassen heeft ook echt wel wat.Wormaap schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:39:
Toen ik net mijn OW had dacht ik dat duiken in Nederland niet leuk is. Toen heeft @dixet het initiatief genomen om een GoT-duikdagje in Zeeland te organiseren. Een Nederduik of 100 later ben ik toch overtuigd
Duiker A had een nieuw masker dat continu besloeg en hij bleef daarom bij duik 1 steeds bezig om z'n masker vol te laten lopen en weer te klaren. Tijdens de pauze voor duik 2 vertelde iemand van de duikschool hem dat hij dan onder water de binnenkant van z'n masker moest likken, masker weer op moest zetten en dan klaren.
Tijdens de tweede duik zag duiker A weer bijna niets door de condens, dus besloot hij dat advies op te volgen. Hij haalde adem, zette z'n masker af, haalde z'n automaat uit z'n mond en begon te likken. Tijdens dat likken raakte hij kennelijk buiten adem, dus wilde hij even z'n automaat terug in z'n mond doen, maar hij kon hem niet meer vinden, hoezeer hij ook met z'n arm zwaaide, en hij zag niets zonder masker. In paniek zette hij daarom zijn masker vol water weer op, maar hij had geen lucht meer om dat masker te klaren en dus stond het volledig vol water, en zat hij zonder lucht en met heel slecht zicht.
Op dat moment ontdekt duiker B dat duiker A nogal paniekerig kijkt (het valt hem niet eens op dat het masker vol water staat) en ziet plotseling dat duiker A helemaal geen automaat in z'n mond heeft. Direct doneert duiker B zijn eigen primary automaat, duwt die in de mond van A en drukt op de purge-knop. Dan ziet hij de automaat van A ergens achter A drijven en instinctief pakt hij die en doet die in zijn eigen mond. Nu zijn beide duikers aan het ademen door de primary van de ander...
A kalmeert, klaart z'n masker en ze wisselen weer van automaat.
Ik denk dat die naderhand wel even hebben moeten nadenken waarom ze beiden in die paniek niet aan hun octo dachten.
Ik vond het vooral opvallend en een goede les dat je de procedures misschien wel kent in theorie, maar als het er echt op aankomt is het maar de vraag of je ze in paniek ook nog automatisch uitvoert.
En een les dat je bepaalde nieuwe procedures beter eerst in een gecontroleerde situatie kunt oefenen, en niet op 18m diepte.
Los van dat aan je masker likken onder water een vrij bizarre oplossing is, en zonder een religieuze oorlog over standaarden te willen ontketenen... Dit is waarom ik het zo'n goed idee vind om je eigen back-up automaat onder de kin te dragen, aan een korte slang, en je eigen primary te doneren aan een andere duiker.totalatool schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:15:
Tijdens dat likken raakte hij kennelijk buiten adem, dus wilde hij even z'n automaat terug in z'n mond doen, maar hij kon hem niet meer vinden, hoezeer hij ook met z'n arm zwaaide,
Tijdens m'n OW rukte een mede-duiker (die buddy speelde, was DM in opleiding..) tijdens een oefening spontaan, ongepland en niet afgesproken m'n automaat uit m'n bakkes. Zonder dat ik nou een long vol met lucht had ofzo. Was wel niet op 18 meter diepte, maar door gewoon kalm te blijven en na te denken pakte ik enigszins automatisch m'n octopus.totalatool schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:15:
Ik vond het vooral opvallend en een goede les dat je de procedures misschien wel kent in theorie, maar als het er echt op aankomt is het maar de vraag of je ze in paniek ook nog automatisch uitvoert.
Instructeur vol-le-dig over de zeik naar m'n "buddy", maar voor mij wel een teken dat ik klaarblijkelijk bij ongewenste en onverwachte wendingen volledig kalm blijf
Overigens had die duiker als het goed is ook nog de 2e manier om z'n automaat terug te vinden geleerd: gewoon vanaf de 1e trap voelen en met je hand vanaf daar begeleiden naar de 2e trap toe.
Opties genoeg
[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 30-08-2022 17:16 ]
Ik heb zelfs een video gezien op YouTube waar dit als tip genoemd werd. Ik vond dat inderdaad vrij bizar, maar kennelijk wordt het advies dus soms wel degelijk gegeven.Thyraon schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:58:
[...]
Los van dat aan je masker likken onder water een vrij bizarre oplossing is...
Hahaha, ik zie het inderdaad! Als je me had gezegd dat diegene compleet narced was, had ik je ook geloofdtotalatool schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:42:
Ik heb zelfs een video gezien op YouTube waar dit als tip genoemd werd. Ik vond dat inderdaad vrij bizar, maar kennelijk wordt het advies dus soms wel degelijk gegeven.
Was tijdens de 1e buitenduik ofzo, daarna inderdaad meteen de kant opgezocht.leonbong schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:42:
@Osiris
ik had de duik afgebroken.
Bewust op een dergelijke manier risico’s opzoeken in het kader van training is echt achterlijk.
Aardige gozer verder hoor, maar niet al te snugger

T.a.v. beslaan: ik smeer d'r gewoon van dat commerciële spul in. Die ene duikvakantie per jaar wat me al duizenden euro's kost zonder 't duiken alleen al, dan kan die paar euro er ook wel vanaf

[ Voor 20% gewijzigd door Osiris op 30-08-2022 19:49 ]
Welk spul precies?Osiris schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:48:
[...]
T.a.v. beslaan: ik smeer d'r gewoon van dat commerciële spul in. Die ene duikvakantie per jaar wat me al duizenden euro's kost zonder 't duiken alleen al, dan kan die paar euro er ook wel vanafDaar ga ik ja ammehoela niet op besparen
Ik heb m'n nieuwe masker laatst dus behandeld met een aansteker en daarna alleen een beetje in gespuugd voorafgaand aan de paar duiken die ik er nu mee heb gedaan. Gelukkig nul condens, maar een flesje goed spul in de tas kan nooit kwaad. Al is het maar om een situatie met een buddy zoals hierboven beschreven te voorkomen.
Ik niet, denk ik. Onwetend had ik denk ik misschien wel de aanname gedaan dat dat een normale simulatie was tijdens je training.leonbong schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:42:
@Osiris
ik had de duik afgebroken.
Bewust op een dergelijke manier risico’s opzoeken in het kader van training is echt achterlijk.
Alsof bij rijles de instructeur op de snelweg opeens het stuurslot erop gooit. “Zo succes jongen”
Geen idee hoe 't heet. Jaren geleden eens https://www.sublub.nl/art...-37ml-anticondensgel.html bij SubLub gekocht. En toen dat op was, vorig jaar op Bonaire wat anderstotalatool schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:07:
[...]
Welk spul precies?
Ik heb m'n nieuwe masker laatst dus behandeld met een aansteker en daarna alleen een beetje in gespuugd voorafgaand aan de paar duiken die ik er nu mee heb gedaan. Gelukkig nul condens, maar een flesje goed spul in de tas kan nooit kwaad. Al is het maar om een situatie met een buddy zoals hierboven beschreven te voorkomen.
M'n instructeur ging dermate tekeer dat ze ook op 't strand wel hoorden dat 't niet conform standaard training ging hoortotalatool schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:09:
[...]
Ik niet, denk ik. Onwetend had ik denk ik misschien wel de aanname gedaan dat dat een normale simulatie was tijdens je training.
[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 30-08-2022 20:15 ]
Oh zo, ik dacht dat merk/type et cetera bedoeld werdBockelaar schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:40:
dat 'spul' heet antifog.
Dat werd ook bedoeld.Osiris schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
Oh zo, ik dacht dat merk/type et cetera bedoeld werd
Ik vond net Cressi anti-fog. Is dat het?
Maar wat was z'n uitleg dan? Had 'ie het bedoeld als oefening?Osiris schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:14:
M'n instructeur ging dermate tekeer dat ze ook op 't strand wel hoorden dat 't niet conform standaard training ging hoor
Ik gebruik ook baby shampoo. Ik verdun deze alleen met 70% alcohol en dit doe ik dan in een spuitflesje. Hierdoor schuimt het niet en is het heel makkelijk aan te brengen. Dit doe ik in een 50/50 verhouding.SnowDude schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:10:
Baby shampoo verdund met wat water werkt het beste bij mij. (baby shampoo prikt niet in je ogen vergeleken met gewone shampoo)
Een hoop instructeurs en DMs lijken inderdaad te denken dat onverwacht iemand automaat uittrekken een goede oefening isHydra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:27:
[...]
Maar wat was z'n uitleg dan? Had 'ie het bedoeld als oefening?
Ik snap an sich dat er onderwater onverwachte situaties op kunnen treden als iemand echt in paniek is. Die wacht dan misschien niet netjes tot je je primary gegeven hebt. Maar het lijkt me nogal onverstandig om een dergelijke extreme situatie te simuleren zonder waarschuwing; de kans dat je dan een grote hap water binnenkrijgt is nogal aanwezig.Wormaap schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:03:
Een hoop instructeurs en DMs lijken inderdaad te denken dat onverwacht iemand automaat uittrekken een goede oefening is
Beetje een idee waar iemand dan niet echt verder over nagedacht heeft...
Vertaling: Een hoop instructeurs en DMs zijn idioten die mensen onnodig bang maken voor duiken.Wormaap schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:03:
[...]
Een hoop instructeurs en DMs lijken inderdaad te denken dat onverwacht iemand automaat uittrekken een goede oefening is
Dit is ook zo'n idioot:
Wat betreft situaties, het belangrijkste is dat je ten aller tijde kalm blijft. Dat is de enige manier om rationeel te kunnen blijven denken en rustig met situaties om te gaan. Uiteraard, gemakkelijker gezegd als gedaan en hangt ook heel erg van de persoon af. Bij het lezen van rapporten mbt ongevallen valt het op dat vaak een initieel probleem niet zo spannend is, maar omdat de slachtoffers een paniek reactie krijgen ontwikkelt iets kleins zich tot een heel groot probleem met potentieel fatale afloop.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Yep, zie ook het Swiss Cheese Model en de Incident Pit. Een serieus incident is vaak een opeenstapeling van kleinere issues (groepsdruk, gewenning, te makkelijk denken over procedures en checklists, onverschilligheid over onderhoud van materiaal, ...)aidanl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:23:
Bij het lezen van rapporten mbt ongevallen valt het op dat vaak een initieel probleem niet zo spannend is, maar omdat de slachtoffers een paniek reactie krijgen ontwikkelt iets kleins zich tot een heel groot probleem met potentieel fatale afloop.
Gareth Lock heeft hier een boek over geschreven – er valt overigens ook een hoop te leren van Crew Resource Management en just culture uit de vliegwereld.
Ondergetekende likt ook als mijn masker aan het beslaan is onder waterThyraon schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:27:
[...]
Hahaha, ik zie het inderdaad! Als je me had gezegd dat diegene compleet narced was, had ik je ook geloofd

Dit spul heeft volgens mij elke duiktoko met z'n eigen logo erop. Gebruik 'm zelf ook
Weet niet precies meer, denk dat hij dacht dat 't onderdeel van de oefening was, terwijl dat toch echt niet de bedoeling was.Hydra schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:27:
[...]
Maar wat was z'n uitleg dan? Had 'ie het bedoeld als oefening?
(Ja ik weet dat er maskers met glazen op sterkte bestaan, maar met ook een flinke cilinder in beide ogen is dat minder aantrekkelijk én dan zou je boven water alsnog weer een bril op moeten zetten. Niet echt handig in de tropen heb ik 't idee.)
[ Voor 33% gewijzigd door Osiris op 31-08-2022 14:42 ]
Sowieso niet heel handig met duiken als ik kijk naar mijn buddiesOsiris schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:41:
Ik had overigens nog nooit gehoord van 't likken aan je masker onder water. En met mijn visuele handicap als ik m'n myopie niet gecorrigeerd heb en ik altijd daglenzen draag op vakantie, inc. bij het duiken, is dat ook niet zo heel erg handig
(Ja ik weet dat er maskers met glazen op sterkte bestaan, maar met ook een flinke cilinder in beide ogen is dat minder aantrekkelijk én dan zou je boven water alsnog weer een bril op moeten zetten. Niet echt handig in de tropen heb ik 't idee.)
Met daglenzen gaat 't prima anders hoor, tot nog toe. Geen problemen mee. Kan in principe zelfs m'n ogen zonder masker onder water openen als 't écht moet, maar loop liever 't risico niet dat ze er uit spoelen. Maar die paar keren ging 't goed. (Tijdens m'n OW/AOW dan, in de praktijk nog nooit gebeurd.)Dartlink schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:53:
[...]
Sowieso niet heel handig met duiken als ik kijk naar mijn buddiesEentje was er klaar mee en heeft d'r ogen zelfs laten laseren nu
Laseren is voor mij geen optie, aangezien elke nieuwe bril weer een compleet andere sterkte heeft
Ah ja volkomen logisch dan inderdaadOsiris schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:29:
[...]
Met daglenzen gaat 't prima anders hoor, tot nog toe. Geen problemen mee. Kan in principe zelfs m'n ogen zonder masker onder water openen als 't écht moet, maar loop liever 't risico niet dat ze er uit spoelen. Maar die paar keren ging 't goed. (Tijdens m'n OW/AOW dan, in de praktijk nog nooit gebeurd.)
Laseren is voor mij geen optie, aangezien elke nieuwe bril weer een compleet andere sterkte heeftAls ik m'n hoornvlies helemaal naar 0 zou laten laseren, dan is 't een paar jaar later toch weer tijd voor een bril
Ik hoef onderwater geen boeken te lezen!