Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:52
leonbong schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:46:
Titanium [automaat] zou ik nooit doen omdat het niet geschikt is voor nitrox.
Ik lees dat de Scubapro S620ti op mijn shortlist wel tot 40% Nitrox kan, en datzelfde lees ik ook over de Leg3nd, MTX-RC en veel andere automaten. Is dit wel een issue voor recreatief duiken tot 40%?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
leonbong schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:49:
Dat valt niet mee, komt veel meer voor dan je denkt.
Ik zelf heb wel eens last gehad in het vliegtuig bij zowel stijgen als dalen.

Ik ken mensen die gescheurde trommelvliezen hebben gehad door het stijgen bij het duiken. Elke egypte reis (live aboard) die ik gemaakt heb is er bijna altijd wel eentje die zijn trommelvlies scheurt. Tgv het niet goed kunnen klaren aan het eind van de duik.
Dat komt voornamelijk door het veelvuldig intensief duiken (3á 4 keer per dag) en je oren niet goed zoutvrij krijgen tussen de duiken, daarom heb ik een spuitfles bij mij om het zeewater goed uit mijn oor te krijgen.

PS Afkloppen, ik heb nooit klaarproblemen tijdens het duiken.
Wat voor problemen geeft het zoute water in je gehoorgang dan? Kan me niet voorstellen dat dat invloed heeft op het probleem met klaren bij het stijgen.

Bij mij is het meer dat m'n buis van Eustachius wat minder begint te functioneren naar mate ik meer gedoken heb. Wellicht wat irritatie en daarmee meer slijmproductie ofzo.

Verder: als je tijdens het eerdere duiken geen problemen had met klaren (of je problemen met klaren zijn volledig aan jezelf te wijten ;)), dan zie ik geen nut bij zo'n apart masker. Volgens mij zijn 99 van de 100 problemen met klaren gewoon door de duiker zelf op te lossen door frequenter te klaren en niet te wachten totdat je druk op je trommelvlies voelt: dan ben je al te laat.

Of nou ja, zoals eerder gezegd zie ik qua klaren het nut van zo'n masker überhaupt niet :P

Qua oorontstekingen zou 't wellicht kunnen helpen, maar je oren onmiddellijk na het duiken GOED droog maken zou daarbij ook al een boel moeten kunnen schelen. Vraag me ook af hoe je die kappen op je oren klaart? Zou je geen squeeze krijgen, aangezien je trommelvlies heel is? Eerder werd hier gesproken met "gelijk aan de omgevingsdruk", maar ik zag verder geen fysieke verbinding tussen die kappen en het masker zelf. Als ik 't zo zag, zijn het gewoon losstaande kappen die alleen door de siliconen band op z'n plek gehouden worden? Zit je dan op 40 meter met 2 squeezende oordoppen aan beide kanten :+

Ik zou 't vooral bij de aanschaf van je 1e spullen gewoon lekker simpel houden i.p.v. alle mogelijke niches uit elke krocht van de duikwinkel gaan aanschaffen. Tenzij je er natuurlijk een goede indicatie voor hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door Osiris op 01-06-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 07:42
Osiris schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:08:
Vraag me ook af hoe je die kappen op je oren klaart? Zou je geen squeeze krijgen, aangezien je trommelvlies heel is? Eerder werd hier gesproken met "gelijk aan de omgevingsdruk", maar ik zag verder geen fysieke verbinding tussen die kappen en het masker zelf.
Er lopen buisjes van het masker naar die oorkapjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lp-wJIVogdibNShMrYJTnO4kNyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPmmHMNMdsUy8ZMmisRsvHBJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:08:
Ik zou 't vooral bij de aanschaf van je 1e spullen gewoon lekker simpel houden i.p.v. alle mogelijke niches uit elke krocht van de duikwinkel gaan aanschaffen. Tenzij je er natuurlijk een goede indicatie voor hebt.
Ik was niet van plan deze te kopen, maar zag ze en werd gewoon nieuwsgierig of er hier ervaringsdeskundigen zijn. :) Zelf hou ik het bij een "eenvoudig" frameless masker.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Thyraon schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Er lopen buisjes van het masker naar die oorkapjes:

[Afbeelding]
Verhip. Niet gezien op die foto van de Scubapro-pagina.

Dat voorkomt iig een squeeze, al betwijfel ik het nut bij klaren nog steeds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
totalatool schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:07:
[...]

Ik lees dat de Scubapro S620ti op mijn shortlist wel tot 40% Nitrox kan, en datzelfde lees ik ook over de Leg3nd, MTX-RC en veel andere automaten. Is dit wel een issue voor recreatief duiken tot 40%?
Als ze door de fabrikant rated zijn voor 40% dan zou 40% uiteraard geen probleem moeten zijn. Normale automaten kunnen meestal simpel geschikt gemaakt worden voor mengsels tot 100% door ze schoon te maken, een paar o-ringen te vervangen en ander vet te gebruiken disclaimer: met 'simpel' bedoel ik niet dat je dat even zelf thuis moet gaan zitten doen tenzij je goed weet waar je mee bezig bent :+ Van wat ik zo vind gaat dat'm dan weer niet worden met titanium automaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 01-06-2022 13:23 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Osiris schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Verhip. Niet gezien op die foto van de Scubapro-pagina.

Dat voorkomt iig een squeeze, al betwijfel ik het nut bij klaren nog steeds :)
Enige nut bij het klaren dat ik zo zou kunnen bedenken is dat er geen water fysiek tegen je trommelvlies aanzit dat weggeduwd moet worden als je klaart. Maar of dat nou veel verschil maakt? Ik heb me ook altijd afgevraagd op welk principe het 'makkelijker klaren' met zo'n bril nou gebaseerd zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Als ze door de fabrikant rated zijn voor 40% dan zou 40% uiteraard geen probleem moeten zijn. Normale automaten kunnen meestal simpel geschikt gemaakt worden voor mengsels tot 100% door ze schoon te maken, een paar o-ringen te vervangen en ander vet te gebruiken. Van wat ik zo vind gaat dat'm dan weer niet worden met titanium automaten.
Nou ja, als ik ooit zo ver zou komen dat ik over de 40% ga, dan gaat de nu aan te schaffen set automaten maar in de vakantietas. 8)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
totalatool schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:23:
[...]

Nou ja, als ik ooit zo ver zou komen dat ik over de 40% ga, dan gaat de nu aan te schaffen set automaten maar in de vakantietas. 8)
Als je boven de 40% gaat in je primaire gasvoorraad (in tegenstelling tot een decocilinder) zijn er sowieso vreemde dingen aan het gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:24:
[...]

Als je boven de 40% gaat in je primaire gasvoorraad (in tegenstelling tot een decocilinder) zijn er sowieso vreemde dingen aan het gebeuren.
Eh... dus waarom zou ik hier überhaupt dan naar kijken?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:48
Onder het mom van uitwisselbaarheid. :)

Maar voor een recreatieve duiker totaal niet van belang. Die gaan vaak maximaal 32% Nitrox (36 is zeldzaam in mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Enige nut bij het klaren dat ik zo zou kunnen bedenken is dat er geen water fysiek tegen je trommelvlies aanzit dat weggeduwd moet worden als je klaart. Maar of dat nou veel verschil maakt? Ik heb me ook altijd afgevraagd op welk principe het 'makkelijker klaren' met zo'n bril nou gebaseerd zou moeten zijn.
Het enige verschil tussen lucht of water daaro is dat je de massa-traagheid van het water dient te overkomen.. Nou nou, poe poe :+

De druk van de lucht met die doppen of het water zonder is immers hetzelfde: omgevingsdruk.

Verder denk ik niet dat die massa-traagheid van het water ook maar iets uit maakt. Het is niet alsof je trommelvlies centimeters heen en weer gaat ofzo. Vooral als je op tijd klaart, zou de beweging in je trommelvlies echt minimaal moeten zijn. Het is immers tractie op je trommelvlies wat je voelt of, als je 't helemaal bont maakt, pijn doet. Dus die massa-traagheid boeit geen ene meter.

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 01-06-2022 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Zo, ik heb m'n DSMB en wetnotes binnen dus volgens mij is de hele checklist voor Fundamentals nu compleet. Nog 4 maanden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Is een DSMB eigenlijk niet sowieso een goed idee?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Past niet bij m'n minimalistische reis-set :+

Straks heb ik een aparte koffer voor m'n duikspul nodig :o

[ Voor 40% gewijzigd door Osiris op 02-06-2022 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
totalatool schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:32:
Is een DSMB eigenlijk niet sowieso een goed idee?
Beetje afhankelijk van waar je duikt. Voor een kantduik op een plek zonder stroming en bootverkeer waar je geen deco-hang gaat hebben (dus stiekem heel veel van het recreatieve duiken in Nederland) heeft't ding weinig zin. Om langere tijd op een diepte te blijven hangen of wanneer het belangrijk kan zijn dat iemand aan de oppervlakte je ziet is'ie wel weer handig om mee te nemen.
Dus zoals met zo veel in de duiksport: hangt van de situatie af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik zat inderdaad vooral aan situaties met boten en eventueel stroming te denken, omdat dat mijn persoonlijke ervaring is geweest bij de meeste van mijn beperkte aantal duiken... Even niet bij stilgestaan dat dat in allerlei situaties inderdaad helemaal niet aan de orde is.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Ik verwacht hem in Nederland ook vooral te gebruiken om te trainen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Soms wel nuttig om ten minste bij te hebben (en dan ook te kunnen gebruiken, uiteraard) in gevallen waar je onder vaargeul door duikt (of er genoeg in de buurt komt dat dat risk er wel eens inzit). Als je dan in een emergency moet gaan stijgen wil je wel zorgen dat je gezien wordt.

Other than that, idd maar van beperkt gebruik in onze wateren buiten training.

Afgelopen weekend duikkamp gehad van mijn duikclub/school : zes duiken op drie dagen en dan gaat het wel mooi vooruit met het gevoel in het water! Topduikjes gehad. Alleen mijn droogpak gescheurd aan een stomme blok bij de uitstap aan Burghsluis Oost, dus toen was het klaar. Was gelukkig voorlaatste geplande duik, dus niet zo gek veel gemist. Was best wel eens leuk er zo intensief mee bezig kunnen zijn (tov mijn normale "een duikje per week als het past" ritme).

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 09:05
Afgelopen donderdag (gisteren) eerste les (vooral theorie) gehad voor mijn NOB 1*. Nu ben ik voor de buitenwater duiken alvast opzoek naar een geschikte duiklamp. Ik zie in ieder geval door de lampen de duisternis niet meer (wat een keus...) en vroeg mij af wat jullie kunnen adviseren voor een beginner (mocht ik ooit verder gaan waarbij de lamp niet meer te gebruiken is dan wordt het de back up lamp). Budget dacht ik tot ongeveer € 100 te gaan voor de lamp (meer kan maar wil het nog wel een beetje leuk houden in het begin, kan via de club alleen automaat, fles en BCD lenen het eerste jaar de rest moet ik al aanschaffen en het meeste heb ik ondertussen al in bezit of is onderweg)

Alvast bedankt voor de tips _/-\o_

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Vorige week zijn we met de club een weekje gaan kamperen op camping Le Rive De L'Agay in Sint-Raphaël. Zaterdag rond de middag kwamen we aan, en om 15u stond de eerste duik al gepland. Daarna telkens een duik in de voormiddag en een in de namiddag, om dan 's avonds allemaal gezellig samen te eten. Op dinsdag hebben we er nog een nachtduik bij gedaan. 14 duiken op zes en een halve dag dus.

Het waren voor mij de eerste bootduiken, dus dat was wel even wennen. Ik was ook een van de weinige droogduikers in ons gezelschap, maar met 14°C heb ik daar geen spijt van gehad, al was het op de boot wel warm natuurlijk.

Voor mij was het ook de eerste keer dat ik echt een OSB op moest laten, en de eerste keer ging dat niet echt volgens plan. De boei ging netjes naar boven, maar ik had mijn spoel niet goed genoeg vast, dus die ging ook mee omhoog :+ Gelukkig kwam de spoel daarna terug netjes naar beneden gerold en kon ik hem zo weer plukken.

Ook leuk was dat ik hier voor de eerste keer decompressieduiken kon maken. Van de 14 duiken heb ik 8 keer trappen moeten maken. Vooral leerrijk omdat het dan ook nog eens in het blauw aan een boei gebeurt. 1 keer heb ik hier zelf ook de duikleiding gedaan. Nu ik de kans had wou ik het toch een keer proberen, je moet toch weer wat extra zaken in de gaten houden.

Eigenlijk waren alle duiken zeer de moeite waard, maar een van de hoogtepunten was voor mij de nachtduik, waarbij we zowel eitjes van de pijlinktvis als de pijlinktvis zelf tegenkwamen. Verder ook veel schorpioenvissen, octopussen, kreeftjes, langoesten, ... gezien.

Het absolute hoogtepunt kwam echter woensdag. De 2 boten gingen naar verschillende locaties, aangezien er een aantal duikers diepe duiken wilden maken. Aangezien ik max 30m mag, ging ik mee met de boot die naar Le Cathedral ging. Op zich was het geen heel spannende duik, totdat er ons op het einde een dolfijn kwam begroeten! Op het einde van de duik hebben we dus nog een tijdje zitten kijken hoe die dolfijn met een boei aan het spelen was.

Namiddag gingen er geruchten rond dat de dolfijn nog steeds op die locatie zat, en dus zijn beide boten daar toen naartoe gevaren. De geruchten bleken te kloppen, en dus hebben we met de hele club eigenlijk gezellig naar die dolfijn liggen kijken vanop een rots onder water :D

Ondertussen ben ik dus alweer bijna een week terug thuis, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik vakantie nodig heb om bij te komen van mijn vakantie :+ Tijdens die week merk je het niet echt op, maar het gaat stiekem toch wel in je kleren zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Abductee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:17:
Ook leuk was dat ik hier voor de eerste keer decompressieduiken kon maken. Van de 14 duiken heb ik 8 keer trappen moeten maken. Vooral leerrijk omdat het dan ook nog eens in het blauw aan een boei gebeurt. 1 keer heb ik hier zelf ook de duikleiding gedaan. Nu ik de kans had wou ik het toch een keer proberen, je moet toch weer wat extra zaken in de gaten houden.
Dit is een ding dat me elke keer verbaast qua cultuurverschillen. Ik ken maar heel weinig Nederlandse duikers die zonder specifieke, aardig zware techduikopleidingen decoduiken maken. Terwijl het bij de Belgische verenigingen vrij normaal is om dat na je 2* te doen.
Bij de wat oudere NL verenigingsduikers zie ik het wel wat vaker trouwens, maar het biljft een interessant verschil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:08

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zo vandaag is eindelijk mijn nieuwe primaire lamp binnen gekomen, mijn oude lamp (Nanight Tech 2) heeft het helaas niet overleeft. Een perfecte lamp om simpel je fundies mee te doen en lekker hier in het water te plozen maar op een boot (of in een grot simpel weg te fragiel.

Dus nu in het bezit van een Halcyon Focus 2.0 *O* *O* *O* hopelijk van het weekend even uit testen, ik heb tijdens mijn trip in Mexico zowel de Focus 2.0 als de Focus 1.0 mogen aanschouwen van teamleden en daar was ik erg te spreken over.

Vooral de mogelijkheid om in een cave lekker de flood te gebruiken om goed te kunnen kijken, en een simpele beweging maakt er een light saber van om mee te communiceren :D

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:37
zo, mooie lamp! Dikke euro's ook :o

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 04:21
scraemus schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:00:
Afgelopen donderdag (gisteren) eerste les (vooral theorie) gehad voor mijn NOB 1*. Nu ben ik voor de buitenwater duiken alvast opzoek naar een geschikte duiklamp. Ik zie in ieder geval door de lampen de duisternis niet meer (wat een keus...) en vroeg mij af wat jullie kunnen adviseren voor een beginner (mocht ik ooit verder gaan waarbij de lamp niet meer te gebruiken is dan wordt het de back up lamp). Budget dacht ik tot ongeveer € 100 te gaan voor de lamp
Lampen is altijd een leuke. Zóveel keus, van €7 bij Ali Express tot €2.000 voor de echte "het moet goed zijn want het is duur" duikers.

Zelf ben ik wel fan van de decathlon lampen (merk Subea). Ik heb de scd100 als backup, maar als primaire lijkt mij de scd 800 prima, ook voor in nl.
Niet het allerbeste, maar een heel goede prijs/kwaliteit verhouding

[ Voor 3% gewijzigd door dixet op 03-06-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ShadowBumble schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:13:
Dus nu in het bezit van een Halcyon Focus 2.0 *O* *O* *O*
Vet! Heb je nog naar andere lampen gekeken voordat je besloot voor de Focus te gaan? Ik heb nu een AliExpress lamp (dank voor de tip @Wormaap) maar ik vraag me af of die nog een heel lang leven beschoren is. Ben benieuwd of je nog meer kanshebbers had die de moeite zijn om te bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:26

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Laatste paar dagen gedoken bij cozumel, het weer is wat....onrustig, waardoor er regelmatig divesites worden gesloten,wat alleen maar goed is vanwege veiligheid. Onder water was het weer heerlijk met het water op 28 graden,veel schilpadden gezien,blijven zulke mooie wezens, 1 kleine haai gezien op afstand, verder geen,hadden blijkbaar niet zoveel geluk.
Maar ja, gewoon genoten weer :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
dixet schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:56:
[...]

Lampen is altijd een leuke. Zóveel keus, van €7 bij Ali Express tot €2.000 voor de echte "het moet goed zijn want het is duur" duikers.

Zelf ben ik wel fan van de decathlon lampen (merk Subea). Ik heb de scd100 als backup, maar als primaire lijkt mij de scd 800 prima, ook voor in nl.
Niet het allerbeste, maar een heel goede prijs/kwaliteit verhouding
800 lumen is nou niet echt heel ruim bemeten in NL soep lijkt me?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
leonbong schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:52:
Een mk17/19 ademt lekkerder doordat hij gebalanceerd is, maar onderhoudsgevoeliger door de membraamtechniek.
Vandaag was ik bij Wobbegong in Amersfoort, en daar werd me aangeraden om in het geval van Scubapro te gaan voor de Mk25 omdat een eerste trap met piston volgens hem beter zou ademen -als je op de kop zwemt- dan een eerste trap met membraan. Zijn voorkeur: S620ti met Mk25.
Ik was eerder deze week bij Herman Lieven Duikwereld in 's Hertogenbosch en daar werd me voor Scubapro juist een Mk19 aangeraden, omdat dat eigenlijk een membraanversie is van de Mk25 en dat fijner zou zijn. Hun advies: de één zei Apeks MTX-RC, maar niet leverbaar dus Aqua Lung Leg3nd. De ander zei ook: "Leg3nd, maar heb je deze mooie Mares Epic en Scubapro A700 al gezien? En hoe vet is de Carbon Black Tech?"
Eh... zoveel duikers zoveel smaken? 7(8)7

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Iets anders:
Ik heb destijds mijn PADI Open Water Diver gedaan in Maleisië, bij een instructeur uit Engeland. Bij thuiskomst in Nederland lag er een Advanced Open Water pasje van PADI op de deurmat. Ik was zo'n newbie dat ik niet eens in de gaten had dat dat niet hetzelfde was, tot een collega me erop wees. Ik heb er vervolgens contact over gezocht met mijn instructeur, en hij zou het checken, maar of hij nou contact gezocht heeft met PADI of niet weet ik niet. Een correct pasje heb ik in elk geval niet gekregen.

Ik heb er nooit misbruik van gemaakt, want ik ga niet met m'n leven spelen, maar nam me onlangs wel voor om me te oriënteren op die AOWD training. Bij Sublub in Amersfoort keken ze daarom even in het systeem, en daar staat inderdaad AOWD bij PADI, maar geen OWD. In theorie zou dat kunnen als ik ergens anders een vergelijkbare open water certificering zou hebben, maar die heb ik niet. Er is dus duidelijk iets niet goed geregistreerd bij PADI.

Vandaag vroeg ik bij Wobbegong even naar hun trainingen en legde de situatie uit. Meteen werd hij wat bits, en zei dat het niet kan dat ik een AOWD registratie heb zonder OWD. Ik trok m'n pas uit m'n portemonnee en die bekeek hij niet eens toen hij zei: "Iedereen kan een pasje maken. Je kunt geen Advanced hebben zonder Open Water." Ik gaf nog aan dat ik onlangs gezien heb dat het bij PADI zo in het systeem staat, maar ook dat wuifde hij weg en vervolgens zei hij: "Dan kun je hier geen opleiding doen. Wij zijn een five star en ik check alles, en als jij geen Open Water pasje hebt kun je geen andere training bij mij doen. Dan moet je eerst Open Water doen."
Ik vond zijn hele houding en toon in dat gesprek zo onprettig dat ik daar een aardig vervelende nasmaak aan heb overgehouden. Als ik zo makkelijk een pasje kan maken, dan kan ik ook een OWD pasje maken en dan accepteert hij me wel?

Ik wilde nog even een luchtiger onderwerp aansnijden, dus vroeg hem naar de verschillende maskers, en dat kapte hij af met de opmerking dat we dan een keer een pas-sessie moesten plannen. Ik zag ze hangen, maar durfde niet eens meer een masker te proberen.
Ik zei dat ik maar contact ging opnemen met m'n instructeur van destijds en zijn antwoord was dat dat een goed idee was en: "Dan ga ik nu weer verder" terwijl hij al van me wegdraaide.

Ik geloof niet dat ik daar binnenkort spullen ga kopen.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UBloemeke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-08 12:03
Ik ben ondertussen lekker aan het duiken op de Canarische Eilanden. Zeven duiken op Fuerteventura en zeven duiken op Gran Canaria (voornamelijk El Cabron) gedaan. Vooral El Cabron is echt prachtig. Iedere duik had tot nu toe highlights als zeekatten, octopussen, angel sharks, rays, etc en altijd groten schoolen sardienes met snackende barracudas.

Voor het eerst kunnen duiken met mijn Suunto Vyper Novo met integrated air, en dat is, of beter was, heerlijk. Na duik 10 kan mijn computer de transmitter niet meer vinden. Iemand nog tips om dit bij mijn laatste duiken morgen te trouble shooten? Online kan ik namelijk erg weinig tips vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:15
totalatool schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:04:
[...]

Mbt scubapro

Tuurlijk heeft de mk19ti zijn voorkeur duurste uit het assortiment.
Een mk17/ 19 en 25 zijn allemaal gebalanceerd.

Een mk17 en 19 zijn mbt het binnenwerk gelijk allen de 19 heeft een draaibare kop. Ze zijn beide dezelfde membraantechniek.

Een mk25 is gebalanceerd piston automaat.
Een mk2 is ongebalanceerd piston automaat.

Dan heb je ook mk11 is gelijk aan mk17 maar dan niet zo goed geschikt voor koudwater. Niet zo interessant als je in NL wil duiken.

Dan is er ook nog de mk21 destijds(5/6 jaar terug) met veel bombarie geïntroduceerd maar inmiddels weer van de markt behoudens oude winkelvoorraden.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 04-06-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 10:30

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

UBloemeke schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:49:
Ik ben ondertussen lekker aan het duiken op de Canarische Eilanden. Zeven duiken op Fuerteventura en zeven duiken op Gran Canaria (voornamelijk El Cabron) gedaan. Vooral El Cabron is echt prachtig. Iedere duik had tot nu toe highlights als zeekatten, octopussen, angel sharks, rays, etc en altijd groten schoolen sardienes met snackende barracudas.

Voor het eerst kunnen duiken met mijn Suunto Vyper Novo met integrated air, en dat is, of beter was, heerlijk. Na duik 10 kan mijn computer de transmitter niet meer vinden. Iemand nog tips om dit bij mijn laatste duiken morgen te trouble shooten? Online kan ik namelijk erg weinig tips vinden.
Als snel nadat je druk op de zender hebt de druk weghaalt, reset de zender zich. Deze krijgt dan een nieuwe code en dus moet je op je computer opnieuw de zender koppelen, precies weet ik het niet (ik heb dezelfde combinatie). Het is volgens mij zo dat de eerste minuten na druk op de slangen de zender in koppelstand gaat, dan kan je op je computer zoeken naar een nieuwe zender(onder het duik menu). Zie ook even de handleiding voor het koppelen.

@totalatool, geen ervaring met PADI of überhaupt opleidingen bij de commerciële partijen, maar ik zou niet snel meer terug gaan naar die winkel als je zo wordt behandeld.

Verder snap ik wel dat het een beetje gek is om wel AOWD te kunnen krijgen zonder OWD of vergelijkbaar.
Zoek even iets waar op stast dat je OWD succesvol hebt afgerond (logboek, mailwisseling instructeur) en zoek een plek die je wilt helpen, zou mijn advies zijn.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 10:30

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Oeps... Foutje

[ Voor 97% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 04-06-2022 09:48 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
leonbong schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:36:
[...]
Mbt scubapro

Tuurlijk heeft de mk19ti zijn voorkeur duurste uit het assortiment.
Nou, de Leg3nd Elite is nog iets duurder. Hij had een voorkeur voor Scubapro om dezelfde reden als waarom iemand een Golf rijdt en de ander een Focus, zei hij, maar gezien de rest van het gesprek weet ik niet wat ik van zijn mening moet vinden.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Bockelaar schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:57:
[...]

800 lumen is nou niet echt heel ruim bemeten in NL soep lijkt me?
Meer lumen is niet altijd beter, zeker niet in de soep. In de mist zet je ook niet je grootlicht aan 💡.
Aangezien je in nl meestal je lichtbundel op voorwerpen schijnt die dichtbij zijn is het aantal lux dan prima. Verder weg kan je met meer lumen toch ook nix zien :).

Mijn backuplamp van 100lumen gebruik ik regelmatig en die geeft voldoende licht bij gemiddeld Nederlands zicht. Die heeft wel een smalle bundel van maar 10° en dus vallen die 100lumen op een smal oppervlak. Als je een heel brede bundel wilt is 100 lumen zeker niet genoeg.

De scd800 van decathlon heeft een verstelbare bundel van 15° tot 40°. In de smalste stand heeft hij dus bijna 3x zoveel lux als op de breedste stand.

Alleen lumen is voor een beoordeling niet genoeg, de stralingshoek moet je daarbij meenemen. Een brede of smalle straal is weer een persoonlijke voorkeur. Ik vindt meestal een smallere straal fijner omdat je dan beter gefocust zoekt in alle hoekjes en gaatjes 10° is wel heel erg smal, daarom is dat alleen m'n backuplamp. En met een brede straal zal je al gauw meer lumen willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
totalatool schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Nou, de Leg3nd Elite is nog iets duurder. Hij had een voorkeur voor Scubapro om dezelfde reden als waarom iemand een Golf rijdt en de ander een Focus, zei hij, maar gezien de rest van het gesprek weet ik niet wat ik van zijn mening moet vinden.
Koop gewoon wat jouw mooi lijkt van een bekend merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
leonbong schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Koop gewoon wat jouw mooi lijkt van een bekend merk.
Van een mening van iemand die er commercieel belang bij heeft moet ik het misschien inderdaad niet hebben.

Een masker zou ik alleen wel heel graag passen, net als vinnen en schoenen, maar daarvoor ga ik dus niet meer naar Wobbegong.

[ Voor 18% gewijzigd door totalatool op 04-06-2022 10:50 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Als ik jouw ervaring zo lees, dan zou ik die hele toko principeel vermijden.

Alsof jij er wat aan kunt doen dat PADI het verprutst en niet eens even checken of hetgeen je zegt klopt in PADI's systeem (dat had hij wss. ook prima kunnen doen), nee, gewoon meteen wantrouwend en bot zijn. Doeiii :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Inderdaad ik zou daar ook niet meer komen er is geen aanleiding om onvriendelijk te zijn.

Nu was er in de duiksport een paar jaar terug wel een zekere arrogantie als je als “starter” een winkel in liep.
Hoe nu is weet ik niet omdat alle zaken/winkels die zich zo gedragen, mij nooit meer hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Vandaag weer eens met een buddy afgesproken om te gaan duiken. Mijn planning was gewoon een recreatief duikje van 45-60 minuten op de zaterdagmorgen. Maar hij had andere ideeën, en zetten die kracht bij door twee scooters uit de kofferbak te halen. 'Toevallig' is de beste man ook DPV-instructeur, dus na wat uitleg en een beetje aan de oppervlakte wat gevoel opdoen hebben we drie kwartier door de Boschmolenplas gescooterd :+ Stiekem wel heel leuk om eens gedaan te hebben, maar ik ben nog niet dusdanig verkocht dat ik er ook meteen een wil. Gelukkig maar, want die dingen zijn natuurlijk niet goedkoop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:20:
Nu was er in de duiksport een paar jaar terug wel een zekere arrogantie als je als “starter” een winkel in liep.
Hoe nu is weet ik niet omdat alle zaken/winkels die zich zo gedragen, mij nooit meer hebben gezien.
Hm, bij SubLub Rotterdam heb ik die ervaring totaal niet gekregen. Erg vriendelijk, geduldig en probeerden me niet het duurste aan te smeren.

Nu kan dat ook wel zijn geweest omdat ik met wat research van te voren al aardig wist wat ik wilde hebben, iig qua BCD. Voor ademautomaten heb ik ze gevraagd voor advies en kwamen uit op een AquaLung Mikron, wat natuurlijk een heerlijk licht reis-dingetje is :) (Al ademt 'ie op de kop een beetje vreemd.) Ook voor finnen, booties et cetera hebben ze me uitstekend geholpen.

Volgens mij was ik gerefereerd naar R'dam vanuit SubLub Nieuwegein, omdat zij niet hadden wat ik wilde. Ze hebben bij SubLub (andere zaken vast ook wel) van die "setjes" waarbij je korting krijgt. Was allemaal geen enkel probleem dat ik m'n manometer, masker en snorkel in Nieuwegein had gekocht en de rest in R'dam.

Dus nee, daar geen beroerde ervaring als starter. Nou ja, starter. Was toen al AOW, al is dat bij PADI natuurlijk gewoon het pasje wat je je volgende vakantie na je OW al haalt :+ Dus in de praktijk nog gewoon n00b en dus starter :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Sublub heb ik ook positieve ervaringen

Maar de type ervaringen zoals hierboven beschreven heb ik ook wel eens ervaren.
Voornamelijk bij bedrijven die meer (tech)duikschool zijn dan dat ze winkel zijn.

[ Voor 76% gewijzigd door leonbong op 04-06-2022 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Sublub Nieuwegein (Joyce inderdaad) bood van de week aan om het probleem met PADI te bespreken, checkte de database van PADI en maakte even een scan van m'n pasje. Ik denk echter dat ik ervoor bij m'n instructeur van destijds moet zijn, maar in elk geval waren zij juist wel heel vriendelijk en behulpzaam. Ze boden me zelfs iets te drinken aan en we hebben wat zitten kletsen, ondanks dat ik al had aangegeven nog in de oriëntatiefase te zitten en nog budget vrij moet maken.

LEGO te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bockelaar
Joyce en Robert zijn toppertjes inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
foutje...

[ Voor 97% gewijzigd door totalatool op 04-06-2022 18:28 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UBloemeke
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:47:
[...]

Als snel nadat je druk op de zender hebt de druk weghaalt, reset de zender zich. Deze krijgt dan een nieuwe code en dus moet je op je computer opnieuw de zender koppelen, precies weet ik het niet (ik heb dezelfde combinatie). Het is volgens mij zo dat de eerste minuten na druk op de slangen de zender in koppelstand gaat, dan kan je op je computer zoeken naar een nieuwe zender(onder het duik menu). Zie ook even de handleiding voor het koppelen.
Het pairen ging de eerste keren dus prima na een tankwissel en opeens niet meer. Vanochtend hebben we de transmitter nog een keer helemaal losgehaald en opnieuw bevestigd aan dezelfde regulator, maar ook nu wilde het pairen (met open tank) niet meer lukken. Als ik thuis ben maar eens contact opnemen met de verkopende webshop en kijken hoe dit opgelost kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
@totalatool En moch de instructeur niet meewerken. Je kan ook gewoon even met PADI EMEA contact opnemen :) Maar ik gok gewoon dat de instructeur een vinkje verkeerd heeft gezet, ik gok met jouw verhaal dat ze het gewoon gaan fixen :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
heb je in de dive modus ook de pairing op je computer OFF gezet en gereset? Daarna opnieuw de transmitter op druk zetten en op de computer pairing aanzetten, als het goed is krijgt ie een nieuw channel en pairt ie. Gebeurt mij ook elke 70-80 duiken of zo, no worries, is by design (denk ik :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Gisteren geprobeerd bij de Bergse Diepsluis (Oesterdam) in Zeeland te duiken maar de twee duikers die toevallig net het water uit kwamen, wisten ons te vertellen dat het zicht belabberd was (≤ 2 meter) en er nauwelijks iets levends te vinden was.

Iemand hier ervaring met deze stek, en een idee wat een goed moment in het jaar is om daar te duiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Dat zou juist op dit moment van het jaar moeten zijn in verband met leven van sepiola's en sepia's :(

Wij zijn er dit weekend, ik ga Bergse Diepsluis maar afschrijven denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
2 meter is voor de bergse diepsluis niet slecht hoor, heb er ook wel eens in het stof van 50 belgen gezwommen met 20 cm zicht. Dat die anderen niets hebben gezien zegt niets, 5 minuten later komen er 30 sepia's aan bij de stokken en tentjes. Ik hoop dat je er wel in bent gegaan?

Weekends is het er vaak druk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Thyraon schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:57:
Gisteren geprobeerd bij de Bergse Diepsluis (Oesterdam) in Zeeland te duiken maar de twee duikers die toevallig net het water uit kwamen, wisten ons te vertellen dat het zicht belabberd was (≤ 2 meter) en er nauwelijks iets levends te vinden was.

Iemand hier ervaring met deze stek, en een idee wat een goed moment in het jaar is om daar te duiken?
Bergse Diepsluis ligt aan een doodlopend stuk van de Oosterschelde. Voordeel is geen stroming/kentering. Nadeel is dat het stof er dus ook niet wegspoelt. 2 meter zicht is daar wel redelijk gemiddeld.

Dat zicht is altijd een goed excuus om de bodem af te speuren naar dwerginktvisjes (sepiola's). En als je dan toevallig tegen een tentje aanzwemt hopen dat er wat sepia's bij zitten :)
Onder het platform zijn meestal wel wat steenbolken te vinden, ook altijd leuk om te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door dixet op 08-06-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:00:
Dat zou juist op dit moment van het jaar moeten zijn in verband met leven van sepiola's en sepia's :(

Wij zijn er dit weekend, ik ga Bergse Diepsluis maar afschrijven denk ik...
Ah, wanneer kom je aan? Wij zitten in het vakantiepark vlakbij de duikstek, Waterrijk Oesterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Bockelaar schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:34:
2 meter is voor de bergse diepsluis niet slecht hoor, [...] Ik hoop dat je er wel in bent gegaan?

Afgelopen zaterdag was het echt een gekkenhuis ja, maar wij waren er gisteren (dinsdag). We hebben besloten niet te duiken en zijn naar de Put van Ekeren gereden, bij Antwerpen. Prachtige duik gemaakt, het zicht was daar heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:10:
[...]

Ah, wanneer kom je aan? Wij zitten in het vakantiepark vlakbij de duikstek, Waterrijk Oesterdam.
Vrijdagochtend gaan we naar Zoetersbout. Zitten zelf in Renesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
dixet schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:44:
[...] 2 meter zicht is daar wel redelijk gemiddeld. [...]
Hm, OK. Misschien volgende keer toch maar proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:12:
Vrijdagochtend gaan we naar Zoetersbout. Zitten zelf in Renesse :)
Ah, dat is niet echt in de buurt. Ben benieuwd hoe het zicht is als je toch naar Bergse Diepsluis gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Bockelaar schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:34:
2 meter is voor de bergse diepsluis niet slecht hoor, heb er ook wel eens in het stof van 50 belgen gezwommen met 20 cm zicht. Dat die anderen niets hebben gezien zegt niets, 5 minuten later komen er 30 sepia's aan bij de stokken en tentjes. Ik hoop dat je er wel in bent gegaan?

Door het jaar heen is dit wel een beetje het beeld, ja. Ik heb er zelf het meeste mazzel gehad in het voorjaar (maart) en najaar qua zicht maar ja, dan zitten er minder sepia's. Twee jaar terug was het pas laat warm, dat zorgde er toen voor dat we in september nog jonkies tegenkwamen (in goed zicht!) 8)7 In het voorjaar heb je vooral slakjes en snotolfen waar je van kan genieten. Ook mooi, maar geen sepia's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Je kan vandaar ook naar de hangculturen zwemmen. Is een beetje een zwem aan de oppervlakte, tikkie rechts naar alle drijvers. Vaak is het tussen de oesters verrassend goed zicht en een tof "landschap" :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
en soms kom je daar een zeepaardje tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Bockelaar schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:08:
en soms kom je daar een zeepaardje tegen :)
Vet!
Dat is me daar nog niet gelukt :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-10 16:11
EL_Loco schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:54:
Je kan vandaar ook naar de hangculturen zwemmen. Is een beetje een zwem aan de oppervlakte, tikkie rechts naar alle drijvers. Vaak is het tussen de oesters verrassend goed zicht en een tof "landschap" :)
Het betere zicht is niet zo verrassend: je duikt verder van de bodem én de oesters filteren het water.

In zoet water zie je het zelfde verschijnsel in plassen met veel mossels (meestal Quagga): goed zicht, maar niet veel voedingstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Stel je wilt vanuit Nederland een duikvakantie van een aantal dagen tot een week plannen en je hebt als eis van je buddy meegekregen dat het "niet te ver" vliegen mag zijn, waar ga je dan naartoe?
Ik zou zelf graag nog eens naar Egypte gaan, maar dat is voor "buddy" te ver weg vrees ik. Ik moet hem nog overtuigen dat die twee, drie uurtjes extra vliegen eigenlijk helemaal niets uitmaken, en qua kosten gecompenseerd worden door de relatief lage kosten voor duiken in Egypte.
De Canarische eilanden zijn bijna net zo ver weg, dus zouden dan ook afvallen.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Medes eilanden spanje is ook erg mooi alleen wel koud water.

Voor geld is Egypte onverslaanbaar goedkoop en erg mooi.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 13-06-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-10 12:24
Medes is aan het einde van de zomer niet per se koud. Eind juli 2020 heb ik zo'n 21-22 graden gelogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
totalatool schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:17:
Stel je wilt vanuit Nederland een duikvakantie van een aantal dagen tot een week plannen en je hebt als eis van je buddy meegekregen dat het "niet te ver" vliegen mag zijn, waar ga je dan naartoe?
Ik zou zelf graag nog eens naar Egypte gaan, maar dat is voor "buddy" te ver weg vrees ik. Ik moet hem nog overtuigen dat die twee, drie uurtjes extra vliegen eigenlijk helemaal niets uitmaken, en qua kosten gecompenseerd worden door de relatief lage kosten voor duiken in Egypte.
De Canarische eilanden zijn bijna net zo ver weg, dus zouden dan ook afvallen.
Als je rekening houdt met de deur-tot-deur reistijd maakt Egypte of een - veel koudere en kalere - bestemming In Europa niet zoveel meer uit. 3 uur vliegen naar Lanzarote of 5 uur naar Egypte. +3 uur op Schiphol +reis naar Schiphol. Ik reken er toch altijd op dat ik een reisdag kwijt ben.

Medes eilanden vlieg je in twee uur naar l'Estatrtit, maar dan ben je nog niet op de eilanden.

Voor "dichtbij" duikvakanties kom ik toch altijd op Egypte uit (alleen voor de afwisseling wel eens canarische eilanden en azoren gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Speaking about Egypte:

Zijn er nog specifieke redenen om ergens wel of juist ergens niet heen te gaan?

Als ik in m'n eentje ergens naar de tropen vlieg, bij gebrek aan wederhelft, dan pak ik vaak een TUI all-inclusive, want lekker simpel en hoef je zelf amper iets tot vrijwel niets zelf te regelen behalve op "Boeken" te klikken. En daarbij zie je eigenlijk maar 3 opties (van Noord naar Zuid):
  • Sharm el Sheikh
  • Hurghada
  • Marsa Alam
Marsa Alam ligt natuurlijk fors verder naar 't Zuiden dan Hurghada en Sharm el Sheikh. En daarmee wel aardig wat warmer water. Al ga ik vaak eind v/h jaar en dan is 't eigenlijk toch al bést wel weer koud met 26 °C :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
dixet schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:43:
[...]

Als je rekening houdt met de deur-tot-deur reistijd maakt Egypte of een - veel koudere en kalere - bestemming In Europa niet zoveel meer uit. 3 uur vliegen naar Lanzarote of 5 uur naar Egypte. +3 uur op Schiphol +reis naar Schiphol. Ik reken er toch altijd op dat ik een reisdag kwijt ben.
Het is toch al snel dik 4 1/2 uur vliegen naar de Canarische Eilanden, dus dat schat ik vrijwel gelijk aan Egypte qua reisafstand. Ik ben het verder helemaal met je eens zoals gezegd, die paar uurtjes verschil in het vliegtuig maakt op de totale reis vrijwel niets meer uit.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 10:25
Afgelopen weekend mijn zeeland doop gehad. In totaal 4 heerlijke duiken gemaakt in Scharendijke, Den Osse (2x waarvan 1 nacht duik) en Wolphaartsdijk. Alleen in Scharendijke (we zaten links van Le Serpent) was het zicht in grote delen echt minder dan 1 m.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:15:
... en dan is 't eigenlijk toch al bést wel weer koud met 26 °C :o
Ik heb op 1 mei nog gedoken bij Hurghada. Het water was 24 °C en dat was heel prima te doen met een 3mm wetsuit plus 3mm shorty. Een paar dagen daarvoor had ik bij dezelfde temperatuur een 5mm wetsuit en dat was ook prima.
Liever een laagje minder natuurlijk, maar om het nou echt koud te noemen? :)

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:30:
[...]

Liever een laagje minder natuurlijk, maar om het nou echt koud te noemen? :)
Ik duik eigenlijk het liefst alleen in shorty, vandaar. Verwend geraakt aan de watertemperatuur op Bonaire/Curaçao/Baai van Thailand/Andamanse Zee.

Ook wel eens op Kaapverdië gedoken met 5 mm wetsuit, maar dat was echt verschrikkelijk ;)

Ik denk dat ik Egypte eens wat meer zou moeten plannen in onze zomer i.p.v. eind v/h jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 13-06-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:43:
[...]
Ik denk dat ik Egypte eens wat meer zou moeten plannen in onze zomer i.p.v. eind v/h jaar.
Wat bedoel je met "eind van het jaar"? Ik verwacht dat ik voor mijn trip moet kijken naar ergens in de herfst.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Wat bedoel je met "eind van het jaar"? Ik verwacht dat ik voor mijn trip moet kijken naar ergens in de herfst.
Vaak ga ik november/december pas op "zomervakantie". De zon opzoeken elders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
totalatool schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Oktober/november vind ik ideale maanden om naar Egypte te gaan. Dan is het water nog warm genoeg voor een natpak*. In de winter/voorjaar is het water te koud en in de zomer is het boven water te warm ☀

* dan heeft dixet het over 8mm bij 26° watertemperatuur, dunner gaan we echt niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Osiris schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:15:
Speaking about Egypte:

Zijn er nog specifieke redenen om ergens wel of juist ergens niet heen te gaan?

Als ik in m'n eentje ergens naar de tropen vlieg, bij gebrek aan wederhelft, dan pak ik vaak een TUI all-inclusive, want lekker simpel en hoef je zelf amper iets tot vrijwel niets zelf te regelen behalve op "Boeken" te klikken. En daarbij zie je eigenlijk maar 3 opties (van Noord naar Zuid):
  • Sharm el Sheikh
  • Hurghada
  • Marsa Alam
Marsa Alam ligt natuurlijk fors verder naar 't Zuiden dan Hurghada en Sharm el Sheikh. En daarmee wel aardig wat warmer water. Al ga ik vaak eind v/h jaar en dan is 't eigenlijk toch al bést wel weer koud met 26 °C :o
Alle locaties geweest op zowel land als live aboard.
Ik zeg marsa alam echt het mooist met een live aboard en dan is Spanje in vergelijking heel koud.
Ik heb daar in oktober 29 graden water gehad op diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Matthijs B schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:43:
Medes is aan het einde van de zomer niet per se koud. Eind juli 2020 heb ik zo'n 21-22 graden gelogd.
Dat is geen shorty temperatuur, dus koud in vergelijking met Egypte waar ik eigenlijk alleen bij hoge uitzondering een langpak aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:03:
[...]

Alle locaties geweest op zowel land als live aboard.
Ik zeg marsa alam echt het mooist met een live aboard en dan is Spanje in vergelijking heel koud.
Ik heb daar in oktober 29 graden water gehad op diepte.
En als je liveaboards even weglaat? Kun je dan iets over Egypte zeggen t.a.v. de 3 locaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Oei moeilijk maar dan denk sharm voor de mooiste duiken.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 13-06-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Osiris schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:42:
[...]

En als je liveaboards even weglaat? Kun je dan iets over Egypte zeggen t.a.v. de 3 locaties?
Something something optie 4 something something. Rijd vanuit Sharm ~anderhalf uur door naar Dahab, ook echt super locaties om te duiken. Vooral Gabr-el-Bint, Canyon, The Islands en het 'zadel' van de Blue Hole bij Dahab zijn echt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Fl4pp13 Geen B-rijbewijs, in m'n eentje. Ik zou best Egypte willen "bekijken", maar dan niet in m'n eentje. Als ik ga duiken, is het afwisselend duikdagen en all-inclusive cocktails zuipen-dagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Fair fair, dat kán in Dahab maar is wat minder makkelijk. :D Op zich is er aan het vervoersstuk een mouw te knopen door een hotel te kiezen en zeggen dat je transport nodig hebt. Dan staat er een vriendelijke local op het vliegveld op je te wachten om je naar je hotel te brengen. En dan kan je cocktails zuipen en duiken wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Fl4pp13 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:24:
Op zich is er aan het vervoersstuk een mouw te knopen door een hotel te kiezen en zeggen dat je transport nodig hebt. Dan staat er een vriendelijke local op het vliegveld op je te wachten om je naar je hotel te brengen.
Ja, ik ken dat nog wel uit Thailand. Niet vergelijkbaar, maar taxi-achtig iets geregeld via volgens mij de Booking.com-app. 1x raden wie in geen velden of wegen te vinden was ;) Nu was Bangkok geen grote ramp, want hotel vlakbij de metro (geluk bij een ongeluk), maar dan is een TUI-busje toch wel wat trefzekerder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
boek een dui bij een centrum en zeg dat je in Hotel XYZ zit en afgehaald moet worden, regelen zij de rest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Vorige week dus gedoken in de Put van Ekeren in plaats van in Zeeland – echt een heerlijke plas. Anderhalf uur onder water gelegen, m'n buddy heeft er weer een mooie video van gemaakt:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Hoewel het mijn "thuisput" is en dus de plek waar ik al het meest gedoken heb, blijf ik het een topputje vinden, onze PvE.

En zéker om hem zo mooi in beeld gebracht te zien worden is altijd top!

Graag bereid om jullie daar ook eens allemaal te ontvangen voor een GoT duikdag hé :)

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
DexterBelgium schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:10:
Graag bereid om jullie daar ook eens allemaal te ontvangen voor een GoT duikdag hé :)
Lijkt me leuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
Afgelopen vrijdag twee duikjes in de Kempervennen gedaan, op zoek naar "Big Mama" de meerval. Die hebben we niet gevonden, maar wel een paar andere joekels van meervallen, een flinke steur en een gigantische karper.

Het zicht was niet heel geweldig maar we hebben vooral tussen de 3 en 6 meter gehangen, en af en toe helemaal naar de oppervlakte om meervallen te zoeken onder de drijvende platforms.

Heel relaxte plek om te duiken en de hamburger tussen de duiken door was ook top (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Wat moet ik mee nemen om op vakantie (Kreta) een paar duikjes te kunnen maken?

Ik zit te denken aan brevet, logboek, masker, computer en automatenset.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:10

Stimulate14

⭐⭐⭐

Thyraon schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:17:
Afgelopen vrijdag twee duikjes in de Kempervennen gedaan, op zoek naar "Big Mama" de meerval. Die hebben we niet gevonden, maar wel een paar andere joekels van meervallen, een flinke steur en een gigantische karper.

Het zicht was niet heel geweldig maar we hebben vooral tussen de 3 en 6 meter gehangen, en af en toe helemaal naar de oppervlakte om meervallen te zoeken onder de drijvende platforms.

Heel relaxte plek om te duiken en de hamburger tussen de duiken door was ook top (y)

[YouTube: Nederland | Kempervennen | 2022]
Ook een keer geweest, leuke duik wel. Zicht was minder. Bij ons zaten de meeste in die ronde betonnen rioolbuizen. Zo te zien bij jou ook.

Leuke beelden, waar heb je mee gefilmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
SnowDude schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:58:

Als ik niet op duikvakantie ga, maar wel een paar duikjes wil maken neem ik alleen m'n brevet, logboek, masker en computer mee. Masker vooral omdat de pasvorm daarvan je duik kan maken of breken.

Automatenset niet eens, en afhankelijk van de bagagevrijdom (dat woord verzin ik niet zelf) niet eens m'n hele logboek maar alleen het laatst ingevulde blaadje en een paar lege.

Op Europese bestemmingen kan je er meestal wel van uitgaan dat ze prima huurspullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Mijn automaten set ligt ook op het stapeltje "leuk als het past en mee kan, maar niet essentieel". Hoewel ik wel de lucht integratie op mijn computer erg fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool

dixet schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Op Europese bestemmingen kan je er meestal wel van uitgaan dat ze prima huurspullen hebben.
Bij Todi was alles maar zeer matig helaas, vooral de zwaar ademende automatenset en de diverse gaten in het wetsuit. Ik was niet de enige die dat matige materiaal recentelijk was opgevallen.
Bij mijn duik via ons hotel in Egypte onlangs paste het masker niet goed en zat ik de halve duik met m'n neus in het water te blazen.
Persoonlijk zou ik in de toekomst in elk geval een eigen masker meenemen, en ben van plan ook m'n eigen automatenset mee te nemen als ik zeker weet dat ik ga duiken, omdat die twee dingen voor mij een duik kunnen maken of breken. Daarnaast uiteraard computer, omdat ik geen zin meer heb om zonder computer te duiken of uit te moeten vogelen hoe een huurcomputer werkt.
Logboekje heb ik bij me voor de stempels, maar uitgebreid loggen doe ik ook digitaal, en inderdaad neem ik een brevetpasje mee voor het geval ik niet bij de digitale kan.

Vinnen en schoentjes zou ik echt alleen meenemen als ik zeker wist dat ik diverse duiken zou gaan maken, anders is me dat teveel gesleep. Alle andere spullen ben ik sowieso van plan te blijven huren voorlopig.

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:13:
@totalatool En moch de instructeur niet meewerken. Je kan ook gewoon even met PADI EMEA contact opnemen :) Maar ik gok gewoon dat de instructeur een vinkje verkeerd heeft gezet, ik gok met jouw verhaal dat ze het gewoon gaan fixen :)
Joyce en Robert van Sublub Nieuwegein hebben inmiddels inderdaad mijn probleem met een rep van PADI besproken en laten rechtzetten. Nu sta ik dus in de database van PADI weer correct te boek als Open Water Diver.
Wel jammer dat ik nu wat, €50 ofzo moet neertellen voor een correct pasje omdat zij een fout gemaakt hebben, dus ik ga PADI denk ik nog even vragen of ze dat niet even op hun eigen kosten willen herstellen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon

Waar ga je duiken? Dive2Gether in Plakias toevallig? Ik weet dat zij prima huurspullen hebben, ook automaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Stimulate14 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:22:
Ook een keer geweest, leuke duik wel. Zicht was minder. Bij ons zaten de meeste in die ronde betonnen rioolbuizen. Zo te zien bij jou ook.

Leuke beelden, waar heb je mee gefilmd?
Zicht was bij ons ook vrij slecht hoor, de mooiste beelden hebben we ondiep gemaakt, daar was het zicht ietsje beter. Maar onder de 6 meter zag je bijna geen hand voor ogen.

M'n buddy filmt met een GoPro in een onderwaterhuis met een externe lamp. Ik weet alleen niet precies welke GoPro, ik denk een 8 of 9. Verder geen filters ofzo, hij doet alle bewerking en kleurcorrectie achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Joyce en Robert van Sublub Nieuwegein hebben inmiddels inderdaad mijn probleem met een rep van PADI besproken en laten rechtzetten. Nu sta ik dus in de database van PADI weer correct te boek als Open Water Diver.
Wel jammer dat ik nu wat, €50 ofzo moet neertellen voor een correct pasje omdat zij een fout gemaakt hebben, dus ik ga PADI denk ik nog even vragen of ze dat niet even op hun eigen kosten willen herstellen.
Nice! Jammer van het geld, en inderdaad gewoon vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@totalatool
Altijd eigen masker meenenen, dat is zo vervelend als het niet goed zit.

De rest kan je vaak wel huren. Maar een masker zou ik nooit huren neemt toch niet veel ruimte in je koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UBloemeke
UBloemeke schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:49:
Nou, even een update. Ik ben afgelopen weekend langsgeweest bij de fysieke winkel van de webshop waar ik de computer en transmitter gekocht hebt. Daar bleek dat de batterij, na amper 3 maanden, overleden was en die is netjes binnen de garantie vervangen. Meteen maar ff een spiraalkoord meegenomen om mijn gopro aan mijn bcd te hangen zodat ik niet nogmaals de gids dankbaar moet zijn voor het terugvinden van mijn camera _/-\o_.

Dus nu geen drempel meer om een nieuwe duikvakantie te boeken ;). Ik zou graag in september of oktober met de trein gaan en zit nu te kijken naar Corsica of de Costa Brava. Beide plekken schijnen mooi te zijn, zijn goed te bereiken en de watertemperaturen lijken ook prima (18 graden in Fuerteventura was goed te doen in 7mm). Als mensen hier nog suggesties hebben voor Corsica of de Costa Brava, of andere locaties die aan mijn eigen voldoen, dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
UBloemeke schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:23:
[...]

Nou, even een update. Ik ben afgelopen weekend langsgeweest bij de fysieke winkel van de webshop waar ik de computer en transmitter gekocht hebt. Daar bleek dat de batterij, na amper 3 maanden, overleden was en die is netjes binnen de garantie vervangen. Meteen maar ff een spiraalkoord meegenomen om mijn gopro aan mijn bcd te hangen zodat ik niet nogmaals de gids dankbaar moet zijn voor het terugvinden van mijn camera _/-\o_.

Dus nu geen drempel meer om een nieuwe duikvakantie te boeken ;). Ik zou graag in september of oktober met de trein gaan en zit nu te kijken naar Corsica of de Costa Brava. Beide plekken schijnen mooi te zijn, zijn goed te bereiken en de watertemperaturen lijken ook prima (18 graden in Fuerteventura was goed te doen in 7mm). Als mensen hier nog suggesties hebben voor Corsica of de Costa Brava, of andere locaties die aan mijn eigen voldoen, dan houd ik me aanbevolen.
Die oude suunto transmitters liggen ook al een tijdje op de plank in de winkels. Die van mij was afgelopen november al leeg in de verpakking.

Pagina: 1 ... 32 ... 52 Laatste