Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
Dartlink schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:40:
Ergens deze zomer een nieuwe editie? :)
Lijkt me leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04:21
yesjohn schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:40:
Over het vinden van wrakjes gesproken. Heeft iemand een idee waar dat nieuwe wrakje bij ZA 4 ligt?
Ben er zelf nog niet geweest, maar van horen zeggen: touw naar het diepe platform volgen en dan op 15m linksaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:36

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Thyraon schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:17:
@Dartlink @T.Kreeftmeijer was leuk vanochtend heren! Eindelijk het wrakje gezien dankzij @T.Kreeftmeijer :D
Volgende keer moet het lukken om hem zelf te vinden, denk ik zo.
En inderdaad, een leuke duik gemaakt.

En het is altijd leuk om eens gezichten achter de nicknames te zien, @Thyraon en @Dartlink.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Laatst online: 09:52
Hoe was het zicht en de temperatuur bij Slijk Ewijk?

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

totalatool schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:33:
Hoe was het zicht en de temperatuur bij Slijk Ewijk?
Zicht vond ik prima/redelijk tot goed eigenlijk.
Temperaturen waren 17/11/7 graden op respectievelijk 5/15/33 meter. Thermoclines waren rond 6 en 20 meter wel duidelijk merkbaar. Vandaag waren we niet dieper dan 15 meter, maar gisteren was ik wel naar 33 meter.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:41:
[...]

Zicht vond ik prima/redelijk tot goed eigenlijk.
Temperaturen waren 17/11/7 graden op respectievelijk 5/15/33 meter. Thermoclines waren rond 6 en 20 meter wel duidelijk merkbaar. Vandaag waren we niet dieper dan 15 meter, maar gisteren was ik wel naar 33 meter.
Ik heb totaal geen ervaring met duiken in dat soort temperaturen. Lager dan 19° heb ik niet meegemaakt. Wat heb je dan aan?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:15
In NL een dubbel 7mm of een droogpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:29:
En het is altijd leuk om eens gezichten achter de nicknames te zien, @Thyraon en @Dartlink.
Insgelijks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:16:
Ik heb totaal geen ervaring met duiken in dat soort temperaturen. Lager dan 19° heb ik niet meegemaakt. Wat heb je dan aan?
Inderdaad: een dubbel 7mm wetsuit of een droogpak. Ik ben in enkel 7mm weleens rond deze tijd van het jaar aan het duiken geweest maar dan is het na een paar minuten onder de thermocline echt wel snel te koud. Op zich is het ondiep dan nog wel te doen maar meestal was ik er dan na 40-45 minuten ook wel klaar mee.

Droogpak is een heel ander verhaal :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
En wat heb je dan voor handschoenen, schoenen en kap? Het lijkt me dat al die lagen neopreen je bewegingsvrijheid nogal beperken, of valt dat mee/went dat?

Daarbij vraag ik me meteen ook af waar je dan moet beginnen als je je eigen wetsuit etc wilt kopen. Wat je nodig hebt is namelijk nogal afhankelijk van de omstandigheden...
En passen je vinnen nog wel als je hele dikke schoenen aan doet? Of andersom, als je je vinnen past met dikke schoenen, hoe doe je dat dan in warm water?

Hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer vragen ik krijg. 😅

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:38
totalatool schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:03:
En wat heb je dan voor handschoenen, schoenen en kap? Het lijkt me dat al die lagen neopreen je bewegingsvrijheid nogal beperken, of valt dat mee/went dat?

Daarbij vraag ik me meteen ook af waar je dan moet beginnen als je je eigen wetsuit etc wilt kopen. Wat je nodig hebt is namelijk nogal afhankelijk van de omstandigheden...
En passen je vinnen nog wel als je hele dikke schoenen aan doet? Of andersom, als je je vinnen past met dikke schoenen, hoe doe je dat dan in warm water?

Als je in verschillende omstandigheden duikt ontkom je er eigenlijk niet aan om verschillende pakken te hebben. Want in je Nederlandse 7mm in de tropen duiken is voor veel mensen geen succes :+ Maar er is natuurlijk niemand die zegt dat je niet in een 2mm shorty en je 5mm schoenen kan komen aankakken. Waardoor je je vinnen gewoon kan blijven gebruiken :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:19:
[...]
Maar er is natuurlijk niemand die zegt dat je niet in een 2mm shorty en je 5mm schoenen kan komen aankakken. Waardoor je je vinnen gewoon kan blijven gebruiken :)
Ik had in Egypte laatst inderdaad 5mm schoenen bij 24°, maar passen de vinnen dan ook nog als je daar dan ineens met 7mm schoenen en dikke sokken in probeert te komen? Ik zou best een extra paar schoenen of sokken willen kopen, maar dan ook nog een extra paar vinnen in een maatje groter erbij is wel meteen weer een veel grotere stap.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
totalatool schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:47:
[...]

Ik had in Egypte laatst inderdaad 5mm schoenen bij 24°, maar passen de vinnen dan ook nog als je daar dan ineens met 7mm schoenen en dikke sokken in probeert te komen? Ik zou best een extra paar schoenen of sokken willen kopen, maar dan ook nog een extra paar vinnen in een maatje groter erbij is wel meteen weer een veel grotere stap.
Als ik jou was zou ik eerst eens kijken of je überhaupt wel dikkere schoenen nodig hebt in Nederland. Als je een goedzittend, voldoende dik pak hebt, dan is 2mm meer of minder in je schoenen niet snel het gene dat de doorslag gaat geven tussen wel of niet te koud. En je vinnen hebben natuurlijk ook wel wat speelruimte, dus ik zou me daar nu niet té druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Of gewoon alleen in de tropen duiken *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Is 5mm een beetje standaard voor schoenen? Ik heb liever iets te warme dan te koude voeten 😁, en een rits een beetje open doen is misschien ook wel een optie als het te warm wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door totalatool op 28-05-2022 09:16 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 07:24
dixet schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:18:
[...]

Ben er zelf nog niet geweest, maar van horen zeggen: touw naar het diepe platform volgen en dan op 15m linksaf.
Bedankt. Ik ga hem proberen te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
totalatool schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:47:
[...]

Heb je je al laten voorlichten over steel springs string straps? Ik zou alle uitvoeringen met snelsluiting c.q. plastic-op-plastic en/of van Mares links laten liggen.

https://tidetrek.com/spring-straps-for-fins/
https://katalog.tecline.c...fins/spring-straps,2,5196

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

totalatool schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:10:
Is 5mm een beetje standaard voor schoenen? Ik heb liever iets te warme dan te koude voeten 😁, en een rits een beetje open doen is misschien ook wel een optie als het te warm wordt.
Je hebt wat uitschieters die echt naar 7mm gaan maar meestal zit je met 5 mm wel goed. Ik gebruik een setje Bare Ultrawarmth schoentjes voor Nederlandse temperaturen, die gaan in mijn geval gewoon mee op vakantie. Vind het net als jij onzinnig om nog extra reisschoentjes te hebben, gebruik ze net zo lief bij een 3mm pak als een 7mm pak. :)

Ik zou zeggen, ga voor schoentjes die passen bij je koudste duikstek en neem ze lekker mee naar warmere oorden. Kan je daar ook je vinnen op kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
0xDEADBEEF schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Heb je je al laten voorlichten over steel springs string straps? Ik zou alle uitvoeringen met snelsluiting c.q. plastic-op-plastic en/of van Mares links laten liggen.

https://tidetrek.com/spring-straps-for-fins/
https://katalog.tecline.c...fins/spring-straps,2,5196
Ik dacht aan Mares Avanti Quattro+ met bungee, sowieso niet aan iets met een clip of zwembadvinnen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Hey, thanks, die site (en dat merk) kende ik niet, ze hebben best redelijke prijzen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Budget is niet het issue, die Quattros zijn ook ongeveer deze prijs. Ik heb alleen onlangs met die Quattros gezwommen en die vond ik heel fijn. Met (tech) jet vinnen heb ik totaal geen ervaring.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Natuurlijk neemt dat af met steeds meer lagen, dat is niet anders. Maar in het water wordt alles wat soepeler en vind ik het wel meevallen. Oké, een shorty is en blijft natuurlijk veel makkelijker, maar dan kan ik in Nederland niet duiken. :)

Ik heb zelf 7+6 mm pak van Scubapro(deze met deze), overpak is ook gelijk de cap. Schoenen zijn 6,5 mm van Aqualung en ik gebruik nu 3 mm Bare handschoenen, maar na een paar duiken heb ik besloten nog een goed setje 5 mm te gaan halen, want op diepte wordt het toch wel koud aan de vingers.
Mijn ervaring is dat het met vinnen uiteindelijk niet zo nauw komt of zoals andere zeggen: gebruik gewoon dezelfde schoenen hier en in warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:29:
Ik heb zelf 7+6 mm pak van Scubapro(deze [...]
Ik heb dit 7mm wetsuit ook en kan hem van harte aanraden. Heel mooi soepel pak en de zachte stof aan de binnenkant houdt je warm en droog. Ik zou wel even gaan passen bij een duikwinkel want niets is zo ellendig als een net-niet-passend wetsuit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Thyraon schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Ik heb dit 7mm wetsuit ook en kan hem van harte aanraden. Heel mooi soepel pak en de zachte stof aan de binnenkant houdt je warm en droog. Ik zou wel even gaan passen bij een duikwinkel want niets is zo ellendig als een net-niet-passend wetsuit :)
Ik heb hem niet laten aanpassen, maar ik vind hem ook erg comfortabel zitten, hij sluit goed aan, maar zit nergens te strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Het went :). Duiken in Nederland betekent meer laagjes om je warm te houden (of dat nu een wetsuit of droogpak is) en bijna altijd een kap en handschoenen. Ik vind het vooral boven water (voor de duik) wat gedoe om alles aan te trekken maar eenmaal onder water heb je er weinig last van.

Ik heb nooit in echt tropisch water gedoken maar wel vaak in de zomer in de Middellandse Zee (Frankrijk, Spanje, Sardinië, Kreta, Cyprus) en daar dook ik eigenlijk ook altijd met kap en handschoenen. Naarmate je dieper gaat koelt het toch af, en je verliest sowieso een hoop warmte via je hoofd.

[ Voor 10% gewijzigd door Thyraon op 28-05-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Inmiddels zit ik in de "krochten" van dit topic te lezen en zie ik allerlei dingen die weer vragen oproepen. :)

Wat is de consensus: enkele of dubbele eerste trap op één fles? Long hose primary, identieke octo tweede trap, of juist een lange (gele) octo?
Het verschilt zo te zien per organisatie, dus wat is nou wijsheid bij aanschaf van eigen spullen?

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
totalatool schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:08:
Inmiddels zit ik in de "krochten" van dit topic te lezen en zie ik allerlei dingen die weer vragen oproepen. :)

Wat is de consensus: enkele of dubbele eerste trap op één fles? Long hose primary, identieke octo tweede trap, of juist een lange (gele) octo?
Het verschilt zo te zien per organisatie, dus wat is nou wijsheid bij aanschaf van eigen spullen?
Dubbele eerste trap is tegenwoordig gangbaar bij koud water (en 'koud water' betekent alles in Nederland het hele jaar door :P). De voordelen daarvan zijn beperkter bij een enkele fles, maar zeker nog steeds aanwezig. Genoeg mensen duiken nog met een enkele eerste trap, maar als je nu je eerste set gaat samenstellen zou ik dat gewoon overslaan.
Hoewel ik zelf fan ben van long hose op je primaire automaat en shorthose + necklace voor je backup, is dat uiteindelijk in recreatief duiken vooral een 'wat vinden jij en je buddies prettig' verhaal. Zolang jij en je buddy maar weten wat de stappen in een out of air scenario zijn en die ook geoefend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Waarom zijn die voordelen beperkter met ene enkele fles.
Je past dubbele 1e trap toe om bevriezing te voorkomen als je met twee personen tegelijk moet ademen.
Dat is toch echt verbeterd met twee 1e trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online

Een dubbele 1e trap op een enkelset heeft naar mijn mening geen zin: je hebt niks om te isoleren, en de vraag
is of je zelf bij de kranen kan.
Een organisatie is pas volwassen als ze qua cursussen bij zijn, en duiken met longhose (je moet ergens beginnen), sidemount/dubbelset aanmoedigen >:)

Voor in de toekomst kan je naar opleiders zoals TDI/IANTD kijken, en via je instructeur in contact komen met gelijkgestemden.

[ Voor 30% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 30-05-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet

Van oudsher duikt men met 1 enkele eerste trap op 1 fles. "omdat we het altijd zo doen".
In de duikindustrie is de NEN norm EN250 al een tijdje in gebruik, die schrijft bij duiken dieper dan 30 meter of kouder dan 10 graden celsius een volledig gescheiden systeem voor. Ik duik nu nog op de "ouderwetse" manier, maar zou bij aanschaf nieuwe spullen zeker voor een gescheiden systeem gaan. Bij voorkeur met twee flessen maar in ieder geval met de reserverluchtvoorziening op een andere eerste trap dan de primaire luchtvoorziening.

bron: https://onderwatersport.o...euning/de-norm-nen-en250/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:54:
Waarom zijn die voordelen beperkter met ene enkele fles.
Je past dubbele 1e trap toe om bevriezing te voorkomen als je met twee personen tegelijk moet ademen.
Dat is toch echt verbeterd met twee 1e trappen.
Wat je noemt is het stuk voordelen dat nog steeds aanwezig is bij een enkele fles. Maar bij een dubbelset kun je nog een hele trits andere failures oplossen omdat je een kraan in je manifold hebt. Dus vandaar minder voordelen dan bij een dubbelset, maar nog steeds zeer aan te bevelen om twee eerste trappen op een enkele fles te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Behoudens tec-duiken zien ze je in de tropen al aankomen met je dubbele 1e trap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:01

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zo jij durft ;) mijn advies :

Het verschil zit er vooral in waar jij je comfortabel mee voelt, toen ik net begon had ik een simple fles (1 kraan) en daarop een standaard Aqualung Core setje ( met gele octopus natuurlijk).

Er zijn tal van reden te voeren waarom je a of b moet kiezen maar ik zou gewoon beginnen met een setje waarin jij je het prettigst voelt, en zodra je wat vaker en regelmatiger gaat duiken en je jezelf ontwikkelt en bewuste wordt zal je je set gaan aanpassen aan jouw doelen.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dan twee noob-vragen:
- Hoe is een set met twee eerste trappen dan precies opgebouwd (ik vind zo snel geen foto of schema, ik zal verkeerd zoeken) en hoe makkelijk bouw je dat dan weer om naar een set met een enkele eerste trap als je dat mee wilt nemen op vakantie?
- Mag je in Nederland eigenlijk wel duiken met een enkele eerste trap op één fles (met moderne, nieuwe automaten die geschikt zijn voor koud water)?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
0xDEADBEEF schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Een dubbele 1e trap op een enkelset heeft naar mijn mening geen zin: je hebt niks om te isoleren, en de vraag is of je zelf bij de kranen kan.
Zoals @leonbong al aangeeft heeft het zeker nut om bevriezing van je eerste trap te voorkomen als je met z'n tweeën moet lurken. Daarvoor hoef je niet bij je kraan te kunnen.
Daarnaast kun je, als je wél bij je kraan kan, één kraan dichtdraaien als een automaat begint af te blazen en zo een hoop gas redden. Dus nuttig is het m.i. zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
totalatool schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:00:
Dan twee noob-vragen:
- Hoe is een set met twee eerste trappen dan precies opgebouwd (ik vind zo snel geen foto of schema, ik zal verkeerd zoeken) en hoe makkelijk bouw je dat dan weer om naar een set met een enkele eerste trap als je dat mee wilt nemen op vakantie?
https://old.reddit.com/r/...yav46/building_a_twinset/
- Mag je in Nederland eigenlijk wel duiken met een enkele eerste trap op één fles (met moderne, nieuwe automaten die geschikt zijn voor koud water)?
Ho: er bestaat geen duikpolitie. Daar kan je verzekering meer over vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Daarnaast kun je, als je wél bij je kraan kan, één kraan dichtdraaien als een automaat begint af te blazen en zo een hoop gas redden. Dus nuttig is het m.i. zeker.
Opzich valt het wel mee hoor de hoeveelheid gas die je verliest bij een freeflow, de vraag is ben je content genoeg om door te duiken met een dichte kraan en een enkele automaat ? Ik vermoed dat in 99% van alle duiken bij het dichtdraaien van de kraan de call gemaakt wordt om op te stijgen.
0xDEADBEEF schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:05:
[...]

Helaas zijn er nog steeds mensen die vinden dat ze wel onderdeel hiervan zijn ( de duikpolitie) tot grote humor van de overige duikers aan de waterkant. Inmiddels wel al veel minder als 5 jaar geleden.

[ Voor 26% gewijzigd door ShadowBumble op 30-05-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:05:
[...]

Opzich valt het wel mee hoor de hoeveelheid gas die je verliest bij een freeflow, de vraag is ben je content genoeg om door te duiken met een dichte kraan en een enkele automaat ? Ik vermoed dat in 99% van alle duiken bij het dichtdraaien van de kraan de call gemaakt wordt om op te stijgen.
Lekker verderduiken met één automaat is natuurlijk niet de bedoeling, maar als die freeflow door een bevroren automaat komt, dan ontdooit'ie vaak weer als de kraan even dicht is. Daarnaast gebeuren dat soort dingen natuurlijk nooit als je nét in het water ligt met 230 bar in je fles. Blijven natuurlijk altijd randgevallen die niet vaak voor zullen komen, maar dat zijn de meeste failures natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
0xDEADBEEF schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:05:
[...]

O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
totalatool schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:00:
Dan twee noob-vragen:
Ja
Oude koudwater automaten waren volgens en250.
Daarbij zat niet in het testprotocol gelijktijdig ademen uit één eerste trap.

Je hebt nu steeds meer automaten die volgens en250A zijn, daarbij zit er wel in het testprocotol ademen door twee personen gelijktijdig.
Dit wordt dan uitgevoerd bij verschillende temperaturen en het kan zijn dat het automaat wel geschikt is bij koudwater.
Of dat het alleen geschikt is vanaf een bepaalde watertemperatuur.
Dit staat op het automaat aangeven met bijvoorbeeld
en250a >10 (deze is geschikt vanaf 10 graden water voor twee 2e trappen)
Of en250a deze zijn geschikt voor twee 2e trappen.

Nu heb ik oude mk17af die is en250 en een nieuwe mk17 die is en250A.
Die laatste mag dus gewoon met twee trappen waarvoor dus eindelijk geen dubbele eerste trap noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Can of worms? 😅
Er zijn tal van reden te voeren waarom je a of b moet kiezen maar ik zou gewoon beginnen met een setje waarin jij je het prettigst voelt, en zodra je wat vaker en regelmatiger gaat duiken en je jezelf ontwikkelt en bewuste wordt zal je je set gaan aanpassen aan jouw doelen.
Nou, ik ben het daar ook zeker wel mee eens, maar dan koop ik dus wel graag een set waar ik dat toekomstpad als optie mee heb en dus waarmee ik nu ook gewoon in kouder water kan duiken.

Maar hoe moeilijk is het om een set met enkele eerste trap naar een dubbele om te klussen, en weer terug, zodat je dubbel zou kunnen duiken in het koudere water in Nederland (of dat nou redundant is of niet met een goede automaat die voor koud water geschikt is) en enkel kan meenemen op vakantie naar een warmer oord?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:15:
Maar hoe moeilijk is het om een set met enkele eerste trap naar een dubbele om te klussen, en weer terug, …
Niet moeilijk; kwestie van wat slangen verhuizen van de ene naar de andere trap. Losdraaien en weer handvast aandraaien met een steeksleutel en even checken of de O-ringen er nog goed uit zien. Aansluiten op een fles, checken of er niks lekt, dan ben je er wel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Thyraon schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:21:
[...]

Niet moeilijk; kwestie van wat slangen verhuizen van de ene naar de andere trap. Losdraaien en weer handvast aandraaien met een steeksleutel en even checken of de O-ringen er nog goed uit zien. Aansluiten op een fles, checken of er niks lekt, dan ben je er wel volgens mij.
Dus dat kun je in principe zelf?

Overigens vraag ik me nu af in hoeverre het überhaupt een probleem wordt als ik met een enkele set begin en voorlopig m'n fles nog ga huren of lenen, of zijn dubbele kranen hier wel gangbaar?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:27:
Dus dat kun je in principe zelf?
Ja, automaten en hoge- of lagedrukslangen wisselen op een eerste trap is niet heel spannend.
totalatool schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:27:
Overigens vraag ik me nu af in hoeverre het überhaupt een probleem wordt als ik met een enkele set begin en voorlopig m'n fles nog ga huren of lenen, of zijn dubbele kranen hier wel gangbaar?
Ik zou lekker met een enkele set beginnen, tenzij je echt in koud (<10 graden) water wilt gaan duiken. Ik heb nog bijna nooit duikers in Nederland gezien met een enkele fles en dubbele kraan. Het is hier vooral óf een enkele set (met beide tweede trappen op één eerste trap) of een dubbelset (met twee losse eerste trappen).

EDIT: of je moet al weten dat je over niet al te lange tijd de technische kant op wilt gaan (GUE Fundamentals etc.), dan zou ik beginnen met een dubbelset omdat je dat dan uiteindelijk toch moet hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Thyraon op 30-05-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik haal mogelijk twee dingen door elkaar omdat ik het juiste jargon niet goed ken. Je zegt dat je vrijwel geen dubbele kranen ziet op een enkele fles, maar wel dubbelsets, dus dat is dan met twee flessen?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:56:
Ik haal mogelijk twee dingen door elkaar omdat ik het juiste jargon niet goed ken. Je zegt dat je vrijwel geen dubbele kranen ziet op een enkele fles, maar wel dubbelsets, dus dat is dan met twee flessen?
Ah, sorry. Ja, klopt. Dus mensen duiken met één fles en één eerste trap (met daarop dus alle tweede trappen en hoge- en lagedrukslangen aangesloten) of met een dubbelset (met twee eerste trappen en een gescheiden systeem). Ik zie weinig tot geen mensen die met één fles (met dubbele kranen) en twee eerste trappen duiken in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Thyraon schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:05:
[...]

Ah, sorry. Ja, klopt. Dus mensen duiken met één fles en één eerste trap (met daarop dus alle tweede trappen en hoge- en lagedrukslangen aangesloten) of met een dubbelset (met twee eerste trappen en een gescheiden systeem). Ik zie weinig tot geen mensen die met één fles (met dubbele kranen) en twee eerste trappen duiken in Nederland.
Bijna geen, maar afgelopen vrijdag sowieso 1 iemand (ik).

Om het even in perspectief te plaatsen: bij onze vereniging is enkele fles met 2 kranen eerder regel dan uitzondering. Bij de NOB wordt het al goed compromis gezien tussen de veiligheid van twee eerste trappen (o.a. bevriezing) en de handzaamheid van enkele fles.

En voor recreatief duiken zonder echte wing lijkt een dubbel set met 7 liter flessen ook nog een optie.

Maar om mee te starten is een goede koud water bestendige enkele eerste trap natuurlijk net zo goed prima.

[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 31-05-2022 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:18:
Om het even in perspectief te plaatsen: bij onze vereniging is enkele fles met 2 kranen eerder regel dan uitzondering. Bij de NOB wordt het al goed compromis gezien tussen de veiligheid van twee eerste trappen (o.a. bevriezing) en de handzaamheid van enkele fles.
Ah, I stand corrected :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Het wordt tijd dat ik eens een winkel binnenloop en wat ga bekijken.
Wat is nou echt de grootste -fysieke- winkel in Nederland? Er zijn er meer die met "grootste" schermen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:20
Ik heb er vrij veel gezien. En Lucas Divestore in Nijverdal is wat mij betreft de grootste kwa oppervlakte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:11:
Ik heb er vrij veel gezien. En Lucas Divestore in Nijverdal is wat mij betreft de grootste kwa oppervlakte :)
Ik gokte daar al op, maar ik vind assortiment in de winkel wel belangrijker dan vierkante meters. 😉

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:32:
[...]

Ik gokte daar al op, maar ik vind assortiment in de winkel wel belangrijker dan vierkante meters. 😉
:+

Het is niet mijn vaste winkel, maar ze hebben vrij veel op voorraad en hoeven niet, zoals veel andere winkels, te bestellen.

Hun webshop is ook redelijk compleet en als er daar iets op voorraad staat, dan hebben ze het 99% van de tijd ook in de winkel.

Ik woon zelf in Twente en we hebben hier maar twee winkels dus daar kom ik dus het meest. Verder in het land kom ik bij 4Divers in Veenendaal, Scuba Support in Hilversum, De Beldert in Zoelen en Scuba Academie in Vinkeveen. Allen van deze zijn redelijk op technisch duiken gespecialiseerd, maar ik weet zeker dat ze je goed kunnen helpen met een duikset en/of informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Thyraon schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:05:
[...]

Bij mij vereniging is meer de regel dan uitzondering. Ik heb het zelf ook, al het uitleen materiaal van de club is inmiddels ook dubbel.

Het doel is bevriezing voorkomen als er twee mensen op moeten ademen en daarvoor voldoet dit (dubbele kraan op een fles) gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 31-05-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:18:
[...]

Bijna geen, maar afgelopen vrijdag sowieso 1 iemand (ik).

En voor recreatief duiken zonder echte wing lijkt een dubbel set met 7 liter flessen ook nog een optie.

Maar om mee te starten is een goede koud water bestendige enkele eerste trap natuurlijk net zo goed prima.
Om nog wat meer perspectief toe te voegen: bij NELOS (De Belgische duikvereniging) is het zo goed als verplicht om op zijn minst een dubbele kraan en dus twee eerste trappen te hebben. Je mag met enkele kraan duiken, maar dan mag je geen duikleiding doen. Aangezien je een aantal duikleidingen gedaan moet hebben voordat je je tweede ster kan halen, is het dus praktisch wel verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 10:25
Bij ons op de club is het de regel dat je met 2 eerste trappen duikt als je dieper gaat dan 18 meter.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Abductee schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:49:
[...]

Om nog wat meer perspectief toe te voegen: bij NELOS (De Belgische duikvereniging) is het zo goed als verplicht om op zijn minst een dubbele kraan en dus twee eerste trappen te hebben. Je mag met enkele kraan duiken, maar dan mag je geen duikleiding doen. Aangezien je een aantal duikleidingen gedaan moet hebben voordat je je tweede ster kan halen, is het dus praktisch wel verplicht.
Dat vind ik persoonlijk dan weer streng, want als je alleen in de zomermaanden in Zeeland duikt, kom niet zo snel onder de 15 graden volgens mij. Overigens, als je naar echte diepte wil, is het wellicht wel anders.

Voor 2* ster/AOWD maak/mag je overigens wel weer wat uitdagender duiken maken en zijn 2 eerste trappen weer niet zo'n verkeerd idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Ha, grappig, ik heb er nooit bij stilgestaan dat het op zoveel plaatsen gebruikelijk is om met enkele fles en dubbele kraan te duiken. I stand very corrected :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Grappig om te zien dat er zoveel zienswijzen zijn.

Als ze het dan ook nog even universeel goed doen :+ regelmatig duikers met enkele fles en dubbele kraan, en dan aan de ene eerste trap beide tweede trappen en op de ander de manometer, inflatorslang en droogpakslang :+ Ik moet dan altijd even gniffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
Ik vind het vooral grappig om te lezen dat er zo veel verschillen zit tussen organisaties. Ik ben recent overgestapt van NOB naar PADI. Bij PADI hebben ze het dus nooit over twee eerste trappen. Ik heb ook geen idee hoe dit zit bij andere commerciële organisaties.

Zelf heb ik het nog niet maar ik wil het wel graag. Ik heb alleen een Aqualung legend (de tweede generatie) en deze is niet meer te verkrijgen. Veel technische kennis hierover heb ik niet. Ik heb dus geen idee of ik een andere eerste trap kan kopen en daar mijn Legend octo hierop aan kan sluiten. Iemand die hier een idee over heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
yesjohn schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:18:
Zelf heb ik het nog niet maar ik wil het wel graag. Ik heb alleen een Aqualung legend (de tweede generatie) en deze is niet meer te verkrijgen. Veel technische kennis hierover heb ik niet. Ik heb dus geen idee of ik een andere eerste trap kan kopen en daar mijn Legend octo hierop aan kan sluiten. Iemand die hier een idee over heeft?
Dat kan zeker; heb ik zelf ook gedaan met mijn eerste generatie AquaLung Legend setje. Die leven nu op een eerste trap van Apeks, dat is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
SSI zegt ook niets in hun standaarden over verplichting van dubbele kranen met dito trappen.

Wel even controleren of middendruk hetzelfde is maar aangezien Aqualung en Apeks redelijk één pot nat zijn vermoed ik dat dat wel goed komt.

@Thyraon gefeliciteerd! :+ Leuke duik cadeaus gekregen nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:37:
@Thyraon gefeliciteerd! :+ Leuke duik cadeaus gekregen nog?
Thanks! Een mooie tas voor m'n lamp en een hele fijne financiële injectie op de bankrekening om DSMB, wetnotes en backup-lampen mee te kopen :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yesjohn
Bedankt. Dan ga ik kijken of ik ergens een keer een andere extra eerste trap kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:39:
[...]
[Lucas Divestore] is niet mijn vaste winkel, maar ze hebben vrij veel op voorraad en hoeven niet, zoals veel andere winkels, te bestellen.

Hun webshop is ook redelijk compleet en als er daar iets op voorraad staat, dan hebben ze het 99% van de tijd ook in de winkel.
Ik heb dus maar meteen de auto gepakt en me richting Twente begeven. Je moet wat op een vrije "papadag".
Veel spullen te zien en te passen, maar nu ben ik alleen maar verder van huis.

Eerst maar even de makkelijke dingen, dacht ik, dus kijken naar schoenen voor bij de Avanti Quattro+ vinnen. Krijg ik de vraag voor welke ondergrond ik ze nodig heb: zand, rotsen, kans op zee-egels... Ik heb werkelijk geen idee, van alles wat? Bootduiken, vanaf een strand met zand of kiezels... Beetje zinloos om allemaal schoenen met verschillende soorten zolen te gaan proberen, zeker niet als ik niet weet welke soort zool ik eigenlijk zoek :?, dus dan maar even door naar de maskers, ik had maar een uurtje tijd.

Het masker dat ik in elk geval tegenover de Cressi F1 frameless wilde proberen was de Apeks VX1. Die paste prima, bleef goed zitten en plopte toen ik hem van m'n gezicht trok. De Cressi hadden ze niet, dus ik heb de Apeks vergeleken met oa een Tusa Freedom Tri-Quest, een OMS Tribe Mask en een Scubapro Frameless. Die pasten allemaal ook heel goed, dus het lijstje is juist langer geworden in plaats van korter. Kennelijk heb ik een normaler gezicht dan ik op basis van mijn ervaring in Egypte dacht. :P
Omdat er veel keuze was en er blijkbaar veel paste kreeg ik het advies om thuis maar eens rustig verder te vergelijken op prijs en soort glas (UV, clear...), en liepen we door naar de automaten.

Ik heb me voorgenomen niet op een automatenset te bezuinigen, want uiteindelijk hangt m'n leven daar meer van af dan van het masker of de schoenen.
Op m'n shortlist stond inmiddels bovenaan de Apeks MTX-RC, en ook de Aqua Lung Leg3nd (Elite) en Scubapro S620ti of S700 met Mk19 EVO eerste trap prijken hoog op het lijstje.
Nou blijkt die Apeks voorlopig waarschijnlijk helemaal niet leverbaar, mogelijk pas in oktober of november weer... :S
De Leg3nd is wel op voorraad, en de Scubapro's ook. Maar ik zag ook een Scubapro G260 carbon en A700 carbon tweede trap bij die Mk19 (membraan) of Mk25 (piston) eerste trap en die zagen er ook heel goed uit... 7(8)7
Er lag nog wel een Apeks MTX-R, en het viel me op dat die tweede trap wel een stuk groter is dan de genoemde Aqua Lung en Scubapro's. Ik kon moeilijk bepalen hoeveel ze wegen, aangezien ze met tie wraps aan het schap vast zaten, dus dat wordt weer verder googlen...

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
totalatool schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Ik heb dus maar meteen de auto gepakt en me richting Twente begeven. Je moet wat op een vrije "papadag".
Veel spullen te zien en te passen, maar nu ben ik alleen maar verder van huis.

Eerst maar even de makkelijke dingen, dacht ik, dus kijken naar schoenen voor bij de Avanti Quattro+ vinnen. Krijg ik de vraag voor welke ondergrond ik ze nodig heb: zand, rotsen, kans op zee-egels... Ik heb werkelijk geen idee, van alles wat? Bootduiken, vanaf een strand met zand of kiezels... Beetje zinloos om allemaal schoenen met verschillende soorten zolen te gaan proberen, zeker niet als ik niet weet welke soort zool ik eigenlijk zoek :?, dus dan maar even door naar de maskers, ik had maar een uurtje tijd.

Het masker dat ik in elk geval tegenover de Cressi F1 frameless wilde proberen was de Apeks VX1. Die paste prima, bleef goed zitten en plopte toen ik hem van m'n gezicht trok. De Cressi hadden ze niet, dus ik heb de Apeks vergeleken met oa een Tusa Freedom Tri-Quest, een OMS Tribe Mask en een Scubapro Frameless. Die pasten allemaal ook heel goed, dus het lijstje is juist langer geworden in plaats van korter. Kennelijk heb ik een normaler gezicht dan ik op basis van mijn ervaring in Egypte dacht. :P
Omdat er veel keuze was en er blijkbaar veel paste kreeg ik het advies om thuis maar eens rustig verder te vergelijken op prijs en soort glas, en liepen we door naar de automaten.
Zelf ben ik een fan van harde zolen. Als je even een stukje moet lopen dan is het tenminste niet noodzakelijk om uit te kijken voor bijvoorbeeld scherpe stenen. Dit is meer een voorkeurs-ding En je kan een harde zool ook gebruiken waar je wilt.

Qua maskers is het ook grotendeels een voorkeurs-ding. Ik zou deze Tusa alleen links laten liggen. Als ik het goed heb dan heeft deze van die "zij-ramen".Dat is niet mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Welkom in de wereld van materiaal :P

Ik gok dat ze de vraag betreffende de schoenen stelden in verband met de dikte van de onderzool, op strans heb je natuurlijk minder dikke zooltjes nodig dan op rotsen of kiezels. Ik heb zelf vrij dikke Fourth Element schoenen zodat ik hiermee eigenlijk alle ondergrond wel gedekt heb.

Maskers kan ik vrij weinig over adviseren, erg persoonlijk. Ik zou altijd wel één kiezen met een zwarte skirt, is toch net iets frisser dan dat vergeelde siliconen in mijn mening. (Maar is natuurlijk enkel cosmetisch).

Ongeveer al het Apeks materiaal is op het moment drama, vanwege de verhuizing van Apeks naar Engeland. En Brexit en noem het maar op.

Ikzelf heb een aantal ScubaPro MK25EVO's (Piston dus) met een G260 eraan en ben erg enorm tevreden over. Ik zou zo een nieuw setje kopen als ik het nodig had :+ Ik durf mijn hand wel voor het in het vuur te steken dat de Apeks en SP evengoed presteren, het zijn beide topmodellen van de fabrikanten.

De MTX is een goeie kilo. De MK25 is een halve kilo. Gewicht is deels te verklaren door Membraam automaat vs Piston automaat. En dat de MTX gewoon een stuk groter is. Een buddy van me duikt dus met die MTX variant en is er gewoon enorm tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:31:
Welkom in de wereld van materiaal :P

Maskers kan ik vrij weinig over adviseren, erg persoonlijk. Ik zou altijd wel één kiezen met een zwarte skirt, is toch net iets frisser dan dat vergeelde siliconen in mijn mening. (Maar is natuurlijk enkel cosmetisch).
Eens, ik heb voorkeur voor niet-transparant vanwege oa precies die reden. De verkoper (eigenaar?) zei overigens hetzelfde en liet me een vergeeld masker zien dat er inderdaad niet meer zo fris uitzag.
De MTX is een goeie kilo. De MK25 is een halve kilo. Gewicht is deels te verklaren door Membraam automaat vs Piston automaat. En dat de MTX gewoon een stuk groter is. Een buddy van me duikt dus met die MTX variant en is er gewoon enorm tevreden over.
Gewichtsverschil van de eerste trap is voor mij volgens mij niet zo'n punt. Ik vraag me eerder af of er verschil is in gewicht tussen de tweede trappen. Een hele zware lijkt me op den duur wel vermoeiender voor m'n kaken dan een lichte.

[ Voor 64% gewijzigd door totalatool op 31-05-2022 16:46 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
totalatool schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:38:
Gewichtsverschil van de eerste trap is voor mij volgens mij niet zo'n punt. Ik vraag me eerder af of er verschil is in gewicht tussen de tweede trappen. Een hele zware lijkt me op den duur wel vermoeiender voor m'n kaken dan een lichte.
Vergeet niet dat het er onder water om gaat wat iets weegt t.o.v. zijn volume. Een automaat van 5kg die 5 liter water verplaatst is neutraal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ah ja de wondere wereld van :+ ik zou met het volgende rekening houden zoals @Dartlink hierboven ook al even aanstipt.

Bril bij voorkeur zwarte randen, de lichtere kleuren of transparante randen zorgen ook dat er licht kan reflecteren in je bril ( mijn probleem met een Mares X-Vision) heel erg vervelend als je onder water zit.

Kwa schoenen kan ik enkel mee geven dat ik zweer bij rockboots :D (alhoewel mijn Cave1 instructeur van mening was dat ik mijn rockboots moest dumpen voor andere "soepelere" schoentjes) ben ik enorm blij met een fatsoenlijke zool niet enkel in de jungle ook hier in vinkeveen als ik weer eens op een verdwaalt steentje sta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@totalatool
Als je het om koud water gaat, is een MK19 of MK17 fantastisch onberispelijke reputatie.
Echter carbon is nadeel een normale G260 of A700 is beter in heel koud water dan de carbon varianten, doordat het metaal warmte uitwisseling bevorderd.
Die apeks/aqualung modellen die je noemt zijn ook gewoon heel goed.

Titanium zou ik nooit doen omdat het niet geschikt is voor nitrox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:41:
[...]

Vergeet niet dat het er onder water om gaat wat iets weegt t.o.v. zijn volume. Een automaat van 5kg die 5 liter water verplaatst is neutraal :)
Heel goed punt inderdaad! Boeiend of ie uit het water zwaar is, als ie in het water neutraal blijkt. Maar hoe vind ik daar nou weer statistieken over?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
leonbong schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:46:
@totalatool
Titanium zou ik nooit doen omdat het niet geschikt is voor nitrox.
Ook een heel goed punt. Gezien de hoeveelheid Nitrox die ik in Egypte zag (niet eens duurder dan gewone perslucht) had ik me al voorgenomen om me daar in elk geval op termijn even in te certificeren.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
ShadowBumble schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:41:
[...]
Bril bij voorkeur zwarte randen, de lichtere kleuren of transparante randen zorgen ook dat er licht kan reflecteren in je bril ( mijn probleem met een Mares X-Vision) heel erg vervelend als je onder water zit.
Inderdaad nog een reden voor een zwarte skirt/rok, of in elk geval niet transparant.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ps echt slechte automaten zijn er eigenlijk niet van de grote fabrikanten.

Bijvoorbeeld een scubapro mk2 is in de jaren 70 bedacht, doet het altijd.
Is geen luxe automaat maar je gaat er niet dood mee is onverwoestbaar door zeer simpele piston constructie.

Een mk17/19 ademt lekkerder doordat hij gebalanceerd is, maar onderhoudsgevoeliger door de membraamtechniek.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 31-05-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
leonbong schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:52:
Ps echt slechte automaten zijn er eigenlijk niet van de grote fabrikanten.
Dat begint steeds duidelijker te worden, dus aan de ene kant mooi want dan kan ik geen troep kopen, maar aan de andere kant lastig want dan zijn er veel goede opties en moet ik op andere, moeilijker te voorspellen en/of subjectievere criteria selecteren.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Bij mij vereniging is meer de regel dan uitzondering. Ik heb het zelf ook, al het uitleen materiaal van de club is inmiddels ook dubbel.

Het doel is bevriezing voorkomen als er twee mensen op moeten ademen en daarvoor voldoet dit (dubbele kraan op een fles) gewoon.
Maar oefen je het opstijgen met een bewust dichtgedraaide kraan tijdens een opleiding of daarbuiten? Nee? Wat voor zin heeft de verplichting van een 2e 1e trap dan :)

Daarbij wil je bij het optreden van een freeflow (blazende automaat) een opstijging maken, waarbij je vanzelf in warmer water belandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
0xDEADBEEF schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Maar oefen je het opstijgen met een bewust dichtgedraaide kraan tijdens een opleiding of daarbuiten? Nee? Wat voor zin heeft de verplichting van een 2e 1e trap dan :)

Daarbij wil je bij het optreden van een freeflow (blazende automaat) een opstijging maken, waarbij je vanzelf in warmer water belandt.
Doordat je twee gescheiden eerste trappen hebt, bevriezen ze überhaupt minder snel wanneer je lucht moet delen. Je hebt immers maar één duiker aan debiet per eerste trap. Dus voor dat voordeel is geen enkele oefening nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
0xDEADBEEF schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Je begrijpt het niet.
Als je twee eerste trappen hebt is de kans op bevriezen minimaal in situaties waarbij twee mensen moeten ademen.

Het is zoals gordels in airbags in je auto, het maakt de kans op letsel kleiner.
Maar in je auto ga je ook geen botsingen oefenen.

Je hebt dus eigenlijk alleen maar een extra 1e trap voor het noodgeval als je buddy lucht nodig heeft, niet voor je zelf.

De kans dat een modern koudwater automaat bevriest is heel klein bij gebruik door één persoon.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 31-05-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Om toch nog wat te vragen over maskers: ik begrijp natuurlijk dat pasvorm en voorkeur voor enkel of dubbel glas (deels) erg persoonlijk is, maar hebben jullie wel een mening over clear, UV of ander filter, coating tegen reflectie oid? Is er een type band dat beter is of dat ik juist moet vermijden? En wat is het voordeel van een masker met frame versus een frameless masker?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:21:
Om toch nog wat te vragen over maskers: ik begrijp natuurlijk dat pasvorm en voorkeur voor enkel of dubbel glas (deels) erg persoonlijk is, maar hebben jullie wel een mening over clear, UV of ander filter, coating tegen reflectie oid? Is er een type band dat beter is of dat ik juist moet vermijden? En wat is het voordeel van een masker met frame versus een frameless masker?
Ik zou het standaard siliconen bandje vervangen door een neopreen band, die breken minder snel. Zoiets: https://www.lucasdivestor...ro-velcro-mask-strap.html

Het voordeel van een frameless masker is dat ze meestal minder volume hebben (dus makkelijker te klaren) en als backup-masker makkelijker in een pocket passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thyraon op 01-06-2022 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Thyraon schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:08:
Ik zou het standaard siliconen bandje vervangen door een neopreen band, die breken minder snel. Zoiets: https://www.lucasdivestor...ro-velcro-mask-strap.html

Het voordeel van een frameless masker is dat ze meestal minder volume hebben (dus makkelijker te klaren) en als backup-masker makkelijker in een pocket passen.
Ik had me niet bedacht dat je zo'n strap ook makkelijk kunt vervangen door een ander type, dus dan valt dat selectiecriterium eigenlijk wel af. Ik wilde sowieso wel zo'n bandhoes of hoe heet dat, want dat vond ik erg prettig, zelfs met mijn korte haar.
Ik snap het voordeel van frameless qua volume, gewicht en opberggemak, maar daarom vroeg ik ook wat daar tegenover dan de voordelen van een frame zijn. ;) Ofwel, waarom bestaan er nog maskers met één glas met frame als dat geen voordelen biedt? Ze zijn immers zwaarder, hebben (vaak) een groter volume en je stopt ze minder makkelijk weg in een zak of een vin.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:15:
Ik snap het voordeel van frameless qua volume, gewicht en opberggemak, maar daarom vroeg ik ook wat daar tegenover dan de voordelen van een frame zijn. ;) Ofwel, waarom bestaan er nog maskers met één glas met frame als dat geen voordelen biedt? Ze zijn immers zwaarder, hebben (vaak) een groter volume en je stopt ze minder makkelijk weg in een zak of een vin.
Ah, excuus, het was vroeg in de ochtend dus ik las blijkbaar nog niet zo aandachtig ;).

Als ik zou moeten gokken, zou ik denken omdat grotere maskers met frame goedkoper en makkelijker zijn om te maken (hard gegoten plastic) en dus makkelijk voor de massa op de markt gedumpt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Voor mijn brillen ben ik toch wel blij met 'frame en losse glazen'. Daardoor kon de lokale duikwinkel namelijk meteen glazen op sterkte uit voorraad pakken en erin zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Thyraon schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:21:
Als ik zou moeten gokken, zou ik denken omdat grotere maskers met frame goedkoper en makkelijker zijn om te maken (hard gegoten plastic) en dus makkelijk voor de massa op de markt gedumpt kunnen worden.
Dat gokte ik eerst ook, maar vaak hebben ook hele dure maskers een frame.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:23:
Voor mijn brillen ben ik toch wel blij met 'frame en losse glazen'. Daardoor kon de lokale duikwinkel namelijk meteen glazen op sterkte uit voorraad pakken en erin zetten :)
Ik wil voorlopig met contactlenzen blijven duiken. Wel oppassen als ik het masker verlies, maar ik heb vaker het masker afgezet en weer opgezet zonder de lenzen te verliezen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
Thyraon schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:08:
[...]

Waarom heeft dit type bandje jouw voorkeur? Is het alleen het breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
yesjohn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:33:
Waarom heeft dit type bandje jouw voorkeur? Is het alleen het breken?
Ja, en door het klittenband zijn ze makkelijker te verstellen dan de kliksysteempjes die je vaak op siliconenbandjes ziet. In ieder geval wel op mijn oude Cressi-masker :)

EDIT: dit was trouwens het eerste voorbeeld van zo'n bandje dat ik kon vinden, ik weet niet of dit specifieke model de beste optie is. Ik gebruik zelf een soortgelijke strap die bij mijn droogpak zat.

[ Voor 22% gewijzigd door Thyraon op 01-06-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Heeft er iemand hier ervaring met het Scubapro Pro Ear 2000 masker? Ik had er nog nooit van gehoord en zie hem net voor het eerst. Het lijkt in concept in elk geval een heel goed idee voor mensen die moeilijk kunnen klaren of die snel last krijgen van oorontstekingen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:35:
Heeft er iemand hier ervaring met het Scubapro Pro Ear 2000 masker? Ik had er nog nooit van gehoord en zie hem net voor het eerst. Het lijkt in concept in elk geval een heel goed idee voor mensen die moeilijk kunnen klaren of die snel last krijgen van oorontstekingen.
Geen ervaring mee maar als je in Nederland duikt, zul je nagenoeg altijd een kap willen dragen. Dat gaat niet met dit masker, want je draagt de maskerband over de kap heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat dit systeem kan helpen als je moeite hebt met klaren. Omdat je oren (als de doppen goed passen) een luchtverbinding tussen je masker en je oren maken zou je zelfs niet actief hoeven klaren omdat de druk in je masker (die als het goed is gelijk is aan de omgevingsdruk (als je wel je masker af toe klaart) gelijk is aan die in je buitenoor.

In dit filmpje dragen ze hem onder een kap, dus ook in NL zou hij bruikbaar moeten zijn.

ik ben wel sceptisch over dit soort oplossingen maar de fysica lijkt wel te kloppen. Maar die naam.... in 1980 was iets "2000" noemen natuurlijk super futuristisch. Maar nu klinkt het alsof ze je een 22 jaar oud masker proberen te slijten _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
dixet schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:32:
[...]

Omdat je oren (als de doppen goed passen) een luchtverbinding tussen je masker en je oren maken zou je zelfs niet actief hoeven klaren omdat de druk in je masker (die als het goed is gelijk is aan de omgevingsdruk (als je wel je masker af toe klaart) gelijk is aan die in je buitenoor.
Nope, denkfout.

Klaren is bedoeld om de druk in je middenoor gelijk te maken aan de omgevingsdruk. Niet je buitenoor, want je buitenoor (gehoorgsgang) is sowieso altijd al gelijk aan de omgevingsdruk 8)7

Klaren is noodzakelijk omdat de buis van Eustachius in principe "dicht" is en daarmee is je middenoor een afgesloten ruimte. Met aan de ene kant je trommelvlies en aan de andere kant je buis van Eustachius. En bij het begin van je duik is de druk in je middenoor gelijk aan de buitenlucht boven water. En naar mate je dieper gaat, blijf die druk in je middenoor gelijk aan de buitenlucht boven water, tenzij je klaart. En omdat de druk in je gehoorgang stijgt terwijl je middenoor gelijk blijft (bij gebrek aan klaren), gaat je trommelvlies naar binnen staan met alle pijn dientengevolge. Alleen klaren equaliseert de druk in je middenoor.

Klaren doe je door de buis van Eustachius doorgankelijker te maken, hetzij door spierbewegingen rondom de buis (gapen, kaak bewegen, et cetera) dan wel door actief lucht onder ho(o)g(er)e druk je middenoor in te forceren (neus dichthouden en druk zetten).

Dit masker met die doppen gaat helemaal NIETS helpen qua equaliseren van de druk in je middenoor, tenzij het de druk in je gehoorsgang gelijk aan de buitenlucht blijft houden. Maar dan zou je opeens een probleem hebben als je wél gaat klaren, want dan is de druk in je middenoor opeens groter dan de druk in je gehoorgang (want bij klaren wordt de druk in je middenoor gelijk aan je mond/keel-holte = omgevingsdruk uit je regulator) en gaat je trommelvlies naar buiten staan 8)7 Auw auw auw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:41
Buddy van me heeft hem in het verleden wel eens gebruikt. Die heeft eerder al eens gescheurde trommelvliezen gehad en zijn oren zijn daardoor erg gevoelig geworden. Daarom heeft hij tijdje met dat masker gedoken, maar tegenwoordig gaat het weer beter (o.a. met olie oid geloof ik) waardoor hij gewoon weer zijn normale masker gebruikt.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik ken ook iemand die bij oorklachten met zo'n type masker duikt, het klaren is inderdaad makkelijker.
En wat voor hem een groot voordeel was is dat je oor praktisch droog blijft.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 01-06-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wormaap schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:23:
Ik heb een mares Seta alleen maar om reden dat hiervoor voor een beperkt bedrag glazen op sterkte verkrijgbaar zijn. In stappen van een 0,5 dat is voldoende nauwkeurig voor duiken, ik heb er twee keer min 9 in zitten.
Mijn echte bril is dat niet exact en heeft ook cilinderafwijking.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 01-06-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
leonbong schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:28:
Ik ken ook iemand die bij oorklachten met zo'n type masker duikt, het klaren is inderdaad makkelijker.
En wat voor hem een groot voordeel was is dat je oor praktisch droog blijft.
Ik zou dan denken dat dat komt doordat er minder snel druk op de gehoorgang komt te staan ofzo, want het beschermt je middenoor inderdaad niet. Als er minder druk van buiten komt, kun je makkelijker dat verschil overbruggen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:43:
Dit masker met die doppen gaat helemaal NIETS helpen qua equaliseren van de druk in je middenoor, tenzij het de druk in je gehoorsgang gelijk aan de buitenlucht blijft houden. Maar dan zou je opeens een probleem hebben als je wél gaat klaren, want dan is de druk in je middenoor opeens groter dan de druk in je gehoorgang (want bij klaren wordt de druk in je middenoor gelijk aan je mond/keel-holte = omgevingsdruk uit je regulator) en gaat je trommelvlies naar buiten staan 8)7 Auw auw auw..
Nou, dat valt denk ik mee. Ik ken helemaal niemand die problemen heeft met opstijgen in een vliegtuig als de omgevingsdruk daalt en heb ook nog geen duiker ontmoet die problemen heeft met klaren bij het omhoog gaan. Die overdruk kan je buis van Eustachius normaal gesproken van zichzelf makkelijk laten ontsnappen, het probleem onstaat vrijwel altijd juist bij onderdruk in je buis.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat valt niet mee, komt veel meer voor dan je denkt.
Ik zelf heb wel eens last gehad in het vliegtuig bij zowel stijgen als dalen.

Ik ken mensen die gescheurde trommelvliezen hebben gehad door het stijgen bij het duiken. Elke egypte reis (live aboard) die ik gemaakt heb is er bijna altijd wel eentje die zijn trommelvlies scheurt. Tgv het niet goed kunnen klaren aan het eind van de duik.
Dat komt voornamelijk door het veelvuldig intensief duiken (3á 4 keer per dag) en je oren niet goed zoutvrij krijgen tussen de duiken, daarom heb ik een spuitfles bij mij om het zeewater goed uit mijn oor te krijgen.

PS Afkloppen, ik heb nooit klaarproblemen tijdens het duiken.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 01-06-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
Thyraon schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:00:
[...]

Ja, en door het klittenband zijn ze makkelijker te verstellen dan de kliksysteempjes die je vaak op siliconenbandjes ziet. In ieder geval wel op mijn oude Cressi-masker :)

EDIT: dit was trouwens het eerste voorbeeld van zo'n bandje dat ik kon vinden, ik weet niet of dit specifieke model de beste optie is. Ik gebruik zelf een soortgelijke strap die bij mijn droogpak zat.
Ah bedankt. Ik heb zelf zo’n bandje bij mijn masker gekregen. Maar nog nooit gebruikt.

Ook nooit echt problemen gehad met mijn siliconen bandje. Het verstellen doe ik nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
leonbong schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:49:
Dat valt niet mee, komt veel meer voor dan je denkt.
Ik zelf heb wel eens last gehad in het vliegtuig bij zowel stijgen als dalen.

Ik ken mensen die gescheurde trommelvliezen hebben gehad door het stijgen bij het duiken. Elke egypte reis live aboard die ik gemaakt heb is er bijna altijd wel eentje die zijn trommelvlies scheurt. Tgv het niet goed kunnen klaren aan het eind van de duik.
Dat komt voornamelijk door het veelvuldig intensief duiken (3á 4 keer per dag) en je oren niet goed zoutvrij krijgen tussen de duiken, daarom heb ik een spuitfles bij mij om het zeewater goed uit mijn oor te krijgen.

PS Afkloppen, ik heb nooit klaarproblemen tijdens het duiken.
Hmm, goed om te weten. Ik heb dan ook geen ervaring met veelvuldig achter elkaar duiken (drie keer op één dag en de dagen daarna niet meer is mijn max) en heb dus in mijn beperkte ervaring en in mijn omgeving nooit meegemaakt dat dalende omgevingsdruk een probleem was.
Juist voor zo'n liveaboard lijkt me zo'n masker dan wel interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door totalatool op 01-06-2022 11:54 ]

LEGO te koop

Pagina: 1 ... 31 ... 52 Laatste