Er is ook overal een topic voor op GoT.

Ik ben hier nieuw, en heb alle 118 pagina's dus nog niet kunnen lezen. Vergeef me als ik vragen dubbelop stel.
---
Wat achtergrond (kun je skippen, maar is misschien enigszins relevant bij m'n hulpvragen):
Als kind verzamelde ik schelpen en had ik een droom om ooit bij de Malediven, Andamanen of Nicobaren te gaan duiken. Wist ik veel dat het niet de bedoeling was om schelpen mee te nemen.
Later nam ik me voor om m'n brevet te halen in de tropen, en dat heeft tot m'n huwelijksreis in Maleisië geduurd, maar toen heb ik m'n PADI Open Water gehaald.
Een jaar later kregen we een kind, dus pas twee jaar na m'n OW ging ik weer een keer duiken, deze keer in Spanje. Dat ging niet ideaal: m'n automaat ging afblazen toen ik het water in sprong vanaf de boot, ik schrok me rot. Nadat ik weer gekalmeerd was doken we een grot in, maar ik had te weinig lood mee, kon in de grot niet goed uittrimmen en ging omhoog, ondanks dat ik in de grot vrij rechtop hing en m'n BCD helemaal leeg had gelaten. Ik moest naar beneden worden getrokken. Na de duik had ik het verschrikkelijk koud en toen bleek dat m'n buddy niet had gezien dat m'n wetsuit achter helemaal niet dichtgeritst was. Ik moest echt een tijd opwarmen in de zon. De tweede duik die middag ging veel beter, relaxed, met een dicht pak.
Ik wilde meer gaan duiken, maar er kwam een tweede kind, gedoe met werk, vakanties naar bestemmingen waar ik niet kon duiken, dus dook ik vijf jaar niet meer en bleef het een soort "dat komt wel weer".
Begin 2020 wilde ik een skills update doen met een goede vriend, en de afspraak stond, maar kreeg ik last van zenuwklachten in m'n voet, een blessure opgelopen tijdens voetballen met m'n zoontje. Ik moest het uitstellen, en toen kwam Covid...
Het bleef echter wel het plan, dus toen we ineens het plan hadden om in de voorjaarsvakantie naar Egypte te gaan heb ik meteen in maart m'n SSI Skills Update gedaan bij TODI in België. Dat begon weer niet geweldig: de automaat die ik huurde ademde heel zwaar en omdat ik al wat gestresst was, oa doordat we bijna te laat waren, kon ik niet relaxed ademen. M'n instructeur was het ermee eens dat hij heel zwaar was, en liet me haar Mares Abyss 22x proberen. Dat was zo veel beter! Ze stelde voor om te ruilen, en met haar automaat kon ik snel tot rust komen en vervolgens ging de Update verder heel goed.
In Egypte heb ik eerst nog een duik vanaf het strand gedaan, geen idee met wat voor automaat (niet opgelet, geen verstand van), en die ging na rustig beginnen ook goed. Vervolgens heb ik met een Nederlandse instructeur/buddy 1-op-1 drie duiken gedaan vanaf een boot. Ook hij had een Mares Abyss voor me, en ik kreeg een Cressi F1 frameless masker (geen druppel water binnen) en een paar fijne Mares Avanti Quattro vinnen met schoentjes van hem te leen. Er was op bepaalde plekken veel stroming, maar hoewel dat best veel lucht kostte ging het zo goed dat onze derde duik die dag een driftduik was. Ik had echt een topdag.
En toen nam ik me voor dat ik er nu echt verder mee wil.
---
Ik heb destijds per ongeluk een Advanced Open Water pasje gekregen van PADI en volgens mijn instructeur konden ze dat niet meer aanpassen. Ik wil daarom alsnog AOW doen en vervolgens later dit jaar een duiktrip plannen naar Kroatië of Egypte oid, dus
heeft er iemand een tip voor een goede duikschool in de omgeving van Utrecht?
Ik heb gemerkt dat ik op dit moment een fijne automaat echt het allerbelangrijkst vind om relaxed te kunnen duiken, dus om te voorkomen dat ik steeds automaten moet huren waarvan ik geen idee heb of ze goed onderhouden zijn, en die minder makkelijk ademen, ben ik van plan die zelf te kopen. Daarnaast wil ik een eigen masker, snorkel en vinnen kopen, en ik denk ook een duikcomputer.
M'n budget is flexibel, afhankelijk van wat ik ervaar als sweet spot, maar ik kan geld vrijmaken uit een andere hobby. Ik verwacht nu ergens tussen de €1200-1500 uit te komen.
Ik heb nu een beetje dit lijstje staan:
- masker single lens frameless (ivm vorm van m'n gezicht past dat denk ik het best, kreeg een dag pijn aan m'n neusbrug van één duik met een masker met hard frame en dubbele lens)
- snorkel (niet te fancy, zal er meer mee duiken dan snorkelen)
- Mares Avanti Quattro+ vinnen met nog te passen schoentjes
- Aqua Lung Leg3nd MBS of Elite, Scubapro S620ti MK25 EVO of Scubapro A700 Mk25 EVO, Apeks XTX50 DST, of toch kijken naar een Atomic automaat ivm minder onderhoud?
- computer en console geen idee nog
Ik zou een masker willen passen (Cressi F1 ging dus prima, maar als er betere zijn...) en moet schoenen zoeken bij de vinnen (had 5mm bij 24 graden in de Rode Zee).
Qua eigen spullen zoek ik vooral advies, gebruikerservaringen en pros en cons van de genoemde automaten.
De Leg3nd is volgens mij het meest recent op de markt gekomen en wordt door m'n beide recente instructeurs aangeraden, ook ivm onderhoud wereldwijd (of Apeks als ik op termijn technisch zou gaan duiken). Ik zou die verschillende automaten natuurlijk graag proberen, maar om dat nou op het droge in een winkel te doen...
Zijn er winkels in de omgeving van Utrecht waar ik enkele spullen met elkaar kan vergelijken cq passen en waar personeel rondloopt met verstand van zaken?
Daarnaast zijn advies en tips voor de andere spullen natuurlijk altijd welkom.