Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:44

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Dat is wel even wennen ja! Wel slim om meteen naar een droogpak te gaan 8)
Uit ervaring kan ik je vertellen dat andersom ook een behoorlijke aanpassing was. Altijd nagenoeg exclusief koud water duiker geweest, max temp denk 20 graden water, en toen ik dus een kleine 1.5 Maand geleden in Mexico aan het duiken was was dat echt flink aanpassen kwa water temp. ( 27+ )

Had nooit verwacht dat dat het geval zou zijn

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
SnowDude schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:22:
ik wilde niet eerst 500 + euro uitgeven aan een nat pak en dan daarna alsnog een droogpak te kopen. Maar goed ik wist wel dat ik het mezelf wel iets moeilijker maak.
Ja, heel begrijpelijk, ik wou dat ik dat eerder gedaan had. In plaats daarvan heb ik 15+ jaar in een wetsuit gedoken en staan vernikkelen op de parkeerplaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ShadowBumble schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:23:
[...] toen ik dus een kleine 1.5 Maand geleden in Mexico aan het duiken was was dat echt flink aanpassen kwa water temp. ( 27+ )
Wat moest je aanpassen? Was je te warm gekleed voor dat water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Wat moest je aanpassen? Was je te warm gekleed voor dat water?
Ik moest mij inderdaad aanpassen aan de warmte, dus je zou kunnen zeggen dat ik te warm gekleed was. Halverwege de cursus ook eens met de instructor gepraat van goh ik ga de hood dumpen want ik heb het oncomfortabel warm in het water.

Het 150gr onderpak (geen themro etc eronder) was vooral op de kant veel te warm, eenmaal in het water was het "do able" maar pas echt lekker was het na minimaal 2 uur water tijd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ShadowBumble schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:28:
Het 150gr onderpak (geen themro etc eronder) was vooral op de kant veel te warm, eenmaal in het water was het "do able" maar pas echt lekker was het na minimaal 2 uur water tijd :D
Goed om te weten. We gaan deze zomer naar Zuid-Frankrijk en hoewel het water daar niet zó warm is, ga ik daar wel een dunner onderpak voor nodig hebben. En misschien zelfs voor zomerduiken in Nederland?

Mijn onderpak nu is een Mola Mola Thermoflexx++, dat is een behoorlijk dik ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Goed om te weten. We gaan deze zomer naar Zuid-Frankrijk en hoewel het water daar niet zó warm is, ga ik daar wel een dunner onderpak voor nodig hebben. En misschien zelfs voor zomerduiken in Nederland?

Mijn onderpak nu is een Mola Mola Thermoflexx++, dat is een behoorlijk dik ding.
Volgens mij is de Mola Mola Thermoflex++ ontworpen voor 4 tot 14 graden water. Mijn verwachting is dat het water in Zuid Frankrijk in de zomer aanzienlijk warmer is dan 14 graden, maar ik weet natuurlijk niet hoe snel jij het warm/koud hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:56
Uhuh die thermoflexx is redelijk gelijk aan een 350-400 gram pak. Ik heb sinds twee weken die weer in de kast gehangen en duik weer in mijn flex190 :)

Vandaag in Slijk Ewijk geweest. Echt super mooi zicht. Durf gerust 10-15 meter te roepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:37
Zeeland is de watertemperatuur 17C of hoger, dus ik zou die hele warme onderpakken, zeker op zonnige dagen, lekker thuis laten. Anders ga je van je stokje af op weg van je auto de dijk over met je spullenboel aan ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:41:
Uhuh die thermoflexx is redelijk gelijk aan een 350-400 gram pak. Ik heb sinds twee weken die weer in de kast gehangen en duik weer in mijn flex190 :)

Vandaag in Slijk Ewijk geweest. Echt super mooi zicht. Durf gerust 10-15 meter te roepen
Hm, misschien toch nog een wat dunner onderpak regelen dan. Wat was de watertemperatuur in Slijk-Ewijk, en wat is de temperatuur in de duiktoren in Enschede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:55:
[...]

Hm, misschien toch nog een wat dunner onderpak regelen dan. Wat was de watertemperatuur in Slijk-Ewijk, en wat is de temperatuur in de duiktoren in Enschede?
18 aan oppervlakte en koelt snel af maar 6 op diepte.

19/20 in de toren.

Heb vandaag in beide gelegen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dartlink op 18-05-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:38:
18 aan oppervlakte en koelt snel af maar 6 op diepte.

19/20 in de toren.

Heb vandaag in beide gelegen :+
Ik heb met dat dikke ThermoFlexx onderpak gedoken in de toren en dat was goed te doen (niet te warm). Dus we zullen het zien morgen – misschien gaan we toch naar Slijk-Ewijk na jouw bericht dat het zicht daar zo goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:03:
[...]

Ik heb met dat dikke ThermoFlexx onderpak gedoken in de toren en dat was goed te doen (niet te warm). Dus we zullen het zien morgen – misschien gaan we toch naar Slijk-Ewijk na jouw bericht dat het zicht daar zo goed is :)
Moet ik ook zeggen dat ik het vrij warm heb van mezelf uit, ga bijvoorbeeld met dit weer van de afgelopen dagen aardig kapot :+

Ik zou Slijk sowieso even doen, ik vermoed (aanname) dat ZE4 nog even duurt voordat het zicht terug is in verband met dat nieuwe wrakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:57:
Ik zou Slijk sowieso even doen, ik vermoed (aanname) dat ZE4 nog even duurt voordat het zicht terug is in verband met dat nieuwe wrakje.
Daar stuurde m'n buddy toevallig gisteren een artikel over door ja. Dat was onze andere reden om Slijk te overwegen inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:37
nieuw wrakje?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:57:
[...]

Ik vermoed (aanname) dat ZE4 nog even duurt voordat het zicht terug is in verband met dat nieuwe wrakje.
Dat zal wel meevallen ik zag gisteren twee uur na het afzinken al foto's voorbij komen met redelijk goed zicht en enkel in de direct omgeving van het wrak nog wat stof.

Zal dit weekend daar wel heel druk worden :D Ik denk dat ik voor nu nog even oversla en maar een richting het wrakken kerkhof bij ZE6 ga :)

[ Voor 9% gewijzigd door ShadowBumble op 19-05-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Dat zal wel meevallen ik zag gisteren twee uur na het afzinken al foto's voorbij komen met redelijk goed zicht en enkel in de direct omgeving van het wrak nog wat stof.

Zal dit weekend daar wel heel druk worden :D Ik denk dat ik voor nu nog even oversla en maar een richting het wrakken kerkhof bij ZE6 ga :)
Ja ik zag ook iets op feestboek voorbij komen, maar toch :P

Zeker met het mooie weer verwacht ik dit weekend een behoorlijk drukke parkeerplaats. Parkeer jij dan wel bij ZE4?

* Dartlink komt uit Twente en heeft liefst toch goed zicht. Dus ik ga dan vaak overdag op werkdagen of in de winter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:43:
[...]

Zeker met het mooie weer verwacht ik dit weekend een behoorlijk drukke parkeerplaats. Parkeer jij dan wel bij ZE4?

* Dartlink komt uit Twente en heeft liefst toch goed zicht. Dus ik ga dan vaak overdag op werkdagen of in de winter _/-\o_
Over het algemeen begin ik ZE4 in het weekend weer te vermijden ( mijn zomer modus) of inderdaad door de week te gaan of in de namiddag in het weekend want dan is het ook leeg ( tenzij super mooi zomers weer dan zit het er vol met zwemmers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Wellicht kort dag, maar is het een idee om een Tweakers meet-up te doen ergens in het land op de vrijdag na Hemelvaart? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:33:
Wellicht kort dag, maar is het een idee om een Tweakers meet-up te doen ergens in het land op de vrijdag na Hemelvaart? :)
Lijkt me tof, en volgens mij is de agenda hier nog leeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40
Thyraon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Dat is wel even wennen ja! Wel slim om meteen naar een droogpak te gaan 8)
Afgelopen woensdag een tweede duik gemaakt en dat ging al een heel stuk soepeler :) Ik lig nog niet zo comfortabel als in het zwembad met met 1,5mm shorty en trimmen kost nog wat meer moeite. Maar het gaat de goede kant op.

Ik heb ook die Thermoflex ++ inderdaad lekker warm op de kant. in het water was het gewoon lekker met 17 graden, niet warm ofzo

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Vandaag de eerste duik in mijn eigen droogpak gemaakt. In Slijk-Ewijk de 21 meter aangetikt. 8 graden Celcius, geen centje pijn 8)

Merkte wel dat ik in de laatste 3 meter echt mijn best moest doen om niet door te schieten naar boven. Continu het pak proberen te ontluchten en lucht uit de voeten naar boven proberen te werken. Uiteindelijk is dat wel gelukt – netjes gecontroleerd opgestegen en safety stop gemaakt.

Heerlijk om na de duik droog uit je pak te stappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:50:
Ik heb ook die Thermoflex ++ inderdaad lekker warm op de kant. in het water was het gewoon lekker met 17 graden, niet warm ofzo
Ik was even bang dat mijn Thermoflex++ vandaag te warm zou zijn maar onder water was het geen overbodige luxe, zeker op diepte niet. Op de kant wel even zweten maar goed, dat deed ik in m'n wetsuit op zich ook. Eenmaal onder water is dat snel voorbij gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:50:
[...] trimmen kost nog wat meer moeite. Maar het gaat de goede kant op.
Wat mij vandaag opviel is hoe veel je kunt spelen met de lucht in je pak om goed in trim te komen. Het beetje lucht in je voeten maakt het zo veel makkelijker netjes horizontaal in het water te liggen dan in een wetsuit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Thyraon schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:12:
Vandaag de eerste duik in mijn eigen droogpak gemaakt. In Slijk-Ewijk de 21 meter aangetikt. 8 graden Celcius, geen centje pijn 8)

Merkte wel dat ik in de laatste 3 meter echt mijn best moest doen om niet door te schieten naar boven. Continu het pak proberen te ontluchten en lucht uit de voeten naar boven proberen te werken. Uiteindelijk is dat wel gelukt – netjes gecontroleerd opgestegen en safety stop gemaakt.

Heerlijk om na de duik droog uit je pak te stappen!
Probeer rond de 9m even de tijd te nemen om je voeten helemaal leeg te krijgen.
Dan rond de 6m nog even het restje, dan heb je rond de 3m nergens meer last van :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
EL_Loco schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:48:
Probeer rond de 9m even de tijd te nemen om je voeten helemaal leeg te krijgen.
Dan rond de 6m nog even het restje, dan heb je rond de 3m nergens meer last van :)
Thanks, ga ik proberen de volgende keer (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Rond 6 meter ben je toch ff 3 minuten aan 't rondhangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
@Dartlink @Wormaap jullie hebben eerder bij Slijk-Ewijk gedoken – weten jullie waar het wrakje ligt? M'n buddy en ik hebben hem vandaag proberen te vinden maar hadden geen geluk. De duikstekkaart van Duikersgids is nogal vaag dus dat helpt ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:15:
@Dartlink @Wormaap jullie hebben eerder bij Slijk-Ewijk gedoken – weten jullie waar het wrakje ligt? M'n buddy en ik hebben hem vandaag proberen te vinden maar hadden geen geluk. De duikstekkaart van Duikersgids is nogal vaag dus dat helpt ook niet...
't ding zit volgens mij als ik me goed herinner aan de ketting vast. Dus als je de ketting vindt dan zou je in theorie de Unsinkable moeten vinden.

In Slijk liggen ook soms bijzondere dingen, ooit een opstijglijn gevonden op 25 meter diep maar geen boei erboven. Daarna nooit meer kunnen vinden. Leek aardig permanent met een dikke betonnen plaat. Toch leuk dat beetje mysterie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:24:
't ding zit volgens mij als ik me goed herinner aan de ketting vast. Dus als je de ketting vindt dan zou je in theorie de Unsinkable moeten vinden.
De volgende vraag is dan: waar vind ik de ketting? Kan me niet herinneren ooit een ketting tegengekomen te zijn onder water…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:41
Thyraon schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:15:
Al sla je me dood 8)7 Ik ben er twee keer geweest, maar beide keren achter mijn buddy aangezwommen.
Is dat niet de huisstek van @T.Kreeftmeijer ?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:10

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Al sla je me dood 8)7 Ik ben er twee keer geweest, maar beide keren achter mijn buddy aangezwommen.
Is dat niet de huisstek van @T.Kreeftmeijer ?
Zeker. Wrakje is van onze club. Dat ligt op zo'n 13 meter diep. Als je bij het strand erin gaat en dan naar rechts, langs de bodem langzaam naar 10-13 meter en je komt er vanzelf. Ik weet de kompas koersen niet meer precies (ik heb het een keer daarop gezwommen), als ik een gok moet doen is het vanaf de boom op 5 meter recht voor de opening bij het strand 210°-240°.

Succes volgende keer.
Dartlink schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:24:
[...]

Ja dat klopt volgens mij wel, het is wel de Unsinkable II overigens (dan zeg het hopelijk goed).
In Slijk liggen ook soms bijzondere dingen, ooit een opstijglijn gevonden op 25 meter diep maar geen boei erboven. Daarna nooit meer kunnen vinden. Leek aardig permanent met een dikke betonnen plaat. Toch leuk dat beetje mysterie :+
Daar heeft vorig jaar gewoon een wit tonnetje (grote fles) aan gezeten. Ik ken hem alleen van boven naar beneden omdat we dachten dat die tot 15 meter ging, maar dat was de zwarte.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:39:
Zeker. Wrakje is van onze club. Dat ligt op zo'n 13 meter diep. Als je bij het strand erin gaat en dan naar rechts, langs de bodem langzaam naar 10-13 meter en je komt er vanzelf. Ik weet de kompas koersen niet meer precies (ik heb het een keer daarop gezwommen), als ik een gok moet doen is het vanaf de boom op 5 meter recht voor de opening bij het strand 210°-240°.
Thanks, dat helpt! Bedoel je met "de opening bij het strand" de twee palen in het water waar de lijn met boeien even onderbroken is?
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:39:
Daar heeft vorig jaar gewoon een wit tonnetje (grote fles) aan gezeten. Ik ken hem alleen van boven naar beneden omdat we dachten dat die tot 15 meter ging, maar dat was de zwarte.
We vroegen ons gisteren nog af waar die witte en zwarte tonnen aan de oppervlakte heen leiden. Gaan die naar platformen onder water of zitten ze gewoon vast op de bodem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Thyraon schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Thanks, dat helpt! Bedoel je met "de opening bij het strand" de twee palen in het water waar de lijn met boeien even onderbroken is?
Ja inderdaad.
[...]

We vroegen ons gisteren nog af waar die witte en zwarte tonnen aan de oppervlakte heen leiden. Gaan die naar platformen onder water of zitten ze gewoon vast op de bodem?
De zwarte gaat naar een platform en de witte naar de diepte, ik vermoed dus naar het blok dat @Dartlink benoemd.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Ja inderdaad.

[...]

De zwarte gaat naar een platform en de witte naar de diepte, ik vermoed dus naar het blok dat @Dartlink benoemd.
OK, thanks! Volgende keer dan hopelijk meer mazzel om het wrakje te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:33:
Is dit nog steeds een ding? Ik heb er wel oren naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Wat mij betreft wel hoor :)

Anderen nog zin om aanstaande vrijdag een duikje te doen? Plek nader te bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dartlink schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:44:
Wat mij betreft wel hoor :)

Anderen nog zin om aanstaande vrijdag een duikje te doen? Plek nader te bepalen?
Afhankelijk van de locatie, vind ik het ook wel leuk. Ik heb alleen niet de tijd om het halve land door te gaan. Dus Slijk-Ewijk, de Beldert, Bussloo, Groene Heuvels, (...) is wel haalbaar voor een duikje in de ochtend. Max 30-45 minuten rijden vanaf Arnhem.

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-05-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Die opties werken voor mij ook, is allemaal redelijk in de buurt bij Ede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Slijk lijkt mij leuk! Beetje op tijd afspreken? @T.Kreeftmeijer wil jij ons de highlights van Slijk laten zien? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dartlink schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:39:
Slijk lijkt mij leuk! Beetje op tijd afspreken? @T.Kreeftmeijer wil jij ons de highlights van Slijk laten zien? :+
Nou vooruit dan maar. @Thyraon zal ik hopelijk gelijk het bootje laten zien. Dan hoop ik dat ik het kan vinden.

Meestal spreken wij er met de club om 9.00/9.15 uur af, dan zijn we met de lunch weer thuis. Dus als dat voor jullie prima is, vind ik dat het fijnst. Iets later kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Leuk! Ik heb nog een meeting in de agenda staan in de ochtend, even kijken of ik die kan verplaatsen. Als dat lukt, kan ik rond 9:15 wel bij Slijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Gelukt om vrijdagochtend vrij te plannen. @Dartlink @T.Kreeftmeijer zien we elkaar daar dan rond 9:15 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:06

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik kan helaas niet, maar wil wel de volgende keer mee. Regio Arnhem Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Thyraon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:40:
Gelukt om vrijdagochtend vrij te plannen. @Dartlink @T.Kreeftmeijer zien we elkaar daar dan rond 9:15 uur?
Dat vind ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Ik ben er dan ook!

@Wormaap vrij vrijdag? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:52
Er is ook overal een topic voor op GoT. :) Ik ben hier nieuw, en heb alle 118 pagina's dus nog niet kunnen lezen. Vergeef me als ik vragen dubbelop stel.

---

Wat achtergrond (kun je skippen, maar is misschien enigszins relevant bij m'n hulpvragen):

Als kind verzamelde ik schelpen en had ik een droom om ooit bij de Malediven, Andamanen of Nicobaren te gaan duiken. Wist ik veel dat het niet de bedoeling was om schelpen mee te nemen. :D Later nam ik me voor om m'n brevet te halen in de tropen, en dat heeft tot m'n huwelijksreis in Maleisië geduurd, maar toen heb ik m'n PADI Open Water gehaald.
Een jaar later kregen we een kind, dus pas twee jaar na m'n OW ging ik weer een keer duiken, deze keer in Spanje. Dat ging niet ideaal: m'n automaat ging afblazen toen ik het water in sprong vanaf de boot, ik schrok me rot. Nadat ik weer gekalmeerd was doken we een grot in, maar ik had te weinig lood mee, kon in de grot niet goed uittrimmen en ging omhoog, ondanks dat ik in de grot vrij rechtop hing en m'n BCD helemaal leeg had gelaten. Ik moest naar beneden worden getrokken. Na de duik had ik het verschrikkelijk koud en toen bleek dat m'n buddy niet had gezien dat m'n wetsuit achter helemaal niet dichtgeritst was. Ik moest echt een tijd opwarmen in de zon. De tweede duik die middag ging veel beter, relaxed, met een dicht pak.
Ik wilde meer gaan duiken, maar er kwam een tweede kind, gedoe met werk, vakanties naar bestemmingen waar ik niet kon duiken, dus dook ik vijf jaar niet meer en bleef het een soort "dat komt wel weer".
Begin 2020 wilde ik een skills update doen met een goede vriend, en de afspraak stond, maar kreeg ik last van zenuwklachten in m'n voet, een blessure opgelopen tijdens voetballen met m'n zoontje. Ik moest het uitstellen, en toen kwam Covid...
Het bleef echter wel het plan, dus toen we ineens het plan hadden om in de voorjaarsvakantie naar Egypte te gaan heb ik meteen in maart m'n SSI Skills Update gedaan bij TODI in België. Dat begon weer niet geweldig: de automaat die ik huurde ademde heel zwaar en omdat ik al wat gestresst was, oa doordat we bijna te laat waren, kon ik niet relaxed ademen. M'n instructeur was het ermee eens dat hij heel zwaar was, en liet me haar Mares Abyss 22x proberen. Dat was zo veel beter! Ze stelde voor om te ruilen, en met haar automaat kon ik snel tot rust komen en vervolgens ging de Update verder heel goed.
In Egypte heb ik eerst nog een duik vanaf het strand gedaan, geen idee met wat voor automaat (niet opgelet, geen verstand van), en die ging na rustig beginnen ook goed. Vervolgens heb ik met een Nederlandse instructeur/buddy 1-op-1 drie duiken gedaan vanaf een boot. Ook hij had een Mares Abyss voor me, en ik kreeg een Cressi F1 frameless masker (geen druppel water binnen) en een paar fijne Mares Avanti Quattro vinnen met schoentjes van hem te leen. Er was op bepaalde plekken veel stroming, maar hoewel dat best veel lucht kostte ging het zo goed dat onze derde duik die dag een driftduik was. Ik had echt een topdag.

En toen nam ik me voor dat ik er nu echt verder mee wil.

---

Ik heb destijds per ongeluk een Advanced Open Water pasje gekregen van PADI en volgens mijn instructeur konden ze dat niet meer aanpassen. Ik wil daarom alsnog AOW doen en vervolgens later dit jaar een duiktrip plannen naar Kroatië of Egypte oid, dus

heeft er iemand een tip voor een goede duikschool in de omgeving van Utrecht?

Ik heb gemerkt dat ik op dit moment een fijne automaat echt het allerbelangrijkst vind om relaxed te kunnen duiken, dus om te voorkomen dat ik steeds automaten moet huren waarvan ik geen idee heb of ze goed onderhouden zijn, en die minder makkelijk ademen, ben ik van plan die zelf te kopen. Daarnaast wil ik een eigen masker, snorkel en vinnen kopen, en ik denk ook een duikcomputer.

M'n budget is flexibel, afhankelijk van wat ik ervaar als sweet spot, maar ik kan geld vrijmaken uit een andere hobby. Ik verwacht nu ergens tussen de €1200-1500 uit te komen.

Ik heb nu een beetje dit lijstje staan:
  • masker single lens frameless (ivm vorm van m'n gezicht past dat denk ik het best, kreeg een dag pijn aan m'n neusbrug van één duik met een masker met hard frame en dubbele lens)
  • snorkel (niet te fancy, zal er meer mee duiken dan snorkelen)
  • Mares Avanti Quattro+ vinnen met nog te passen schoentjes
  • Aqua Lung Leg3nd MBS of Elite, Scubapro S620ti MK25 EVO of Scubapro A700 Mk25 EVO, Apeks XTX50 DST, of toch kijken naar een Atomic automaat ivm minder onderhoud?
  • computer en console geen idee nog
Ik zou een masker willen passen (Cressi F1 ging dus prima, maar als er betere zijn...) en moet schoenen zoeken bij de vinnen (had 5mm bij 24 graden in de Rode Zee).

Qua eigen spullen zoek ik vooral advies, gebruikerservaringen en pros en cons van de genoemde automaten.
De Leg3nd is volgens mij het meest recent op de markt gekomen en wordt door m'n beide recente instructeurs aangeraden, ook ivm onderhoud wereldwijd (of Apeks als ik op termijn technisch zou gaan duiken). Ik zou die verschillende automaten natuurlijk graag proberen, maar om dat nou op het droge in een winkel te doen...

Zijn er winkels in de omgeving van Utrecht waar ik enkele spullen met elkaar kan vergelijken cq passen en waar personeel rondloopt met verstand van zaken?

Daarnaast zijn advies en tips voor de andere spullen natuurlijk altijd welkom. :D

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Hier een tevreden Leg3nd gebruiker. Ik heb de versie zonder extra achtervoegsels en knopjes, en heb die in een duik of 100 ook niet gemist. Ik duik er ook technisch mee (omgebouwd naar longhose setup), en ook daar geen problemen. Apeks is nog iets steviger en biedt wat meer opties qua hose routing. Als je het extra geld ervoor over hebt en/of zeker weet dat je in de toekomst tech wil gaan doen is dat het overwegen waard, meer er is niks mis met de Leg3nd :)

Qua duikwinkels heb je natuurlijk sowieso Air Diving bij Vinkeveen. Die gaven me de paar keer dat ik er ben geweest wel een heel goede indruk :) Maar er zijn hier een hoop mensen die meer in die omgeving zitten. Sowieso @Fl4pp13 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:18:
Apeks is nog iets steviger en biedt wat meer opties qua hose routing. Als je het extra geld ervoor over hebt en/of zeker weet dat je in de toekomst tech wil gaan doen is dat het overwegen waard, meer er is niks mis met de Leg3nd :)
De genoemde Apeks is volgens mij nog net de goedkoopste van het rijtje. Ontstaan die extra opties door de swivel? Hij heeft evenveel poorten als de Leg3nd.

[ Voor 9% gewijzigd door totalatool op 24-05-2022 11:24 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
totalatool schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:22:
[...]

De genoemde Apeks is volgens mij nog net de goedkoopste van het rijtje. Ontstaan die extra opties door de swivel? Hij heeft evenveel poorten als de Leg3nd.
Oh, nu je het zegt. Ik had de MTX-R in mijn hoofd omdat al mijn tech-buddies daarmee duiken 8)7 Die heeft een extra poort aan de onderkant van de eerste trap die de Leg3nd niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wormaap schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:28:
[...]

Oh, nu je het zegt. Ik had de MTX-R in mijn hoofd omdat al mijn tech-buddies daarmee duiken 8)7 Die heeft een extra poort aan de onderkant van de eerste trap die de Leg3nd niet heeft.
Die Apeks MTX-R (of RC?) mag ook wel op het lijstje. Hmm, dat wordt nu langer, ipv korter, haha. Ik had hem er niet op staan omdat er Extreme Cold Water Use op staat en dat associeerde ik met duiken onder ijs enzo. :?

[ Voor 14% gewijzigd door totalatool op 24-05-2022 11:35 ]

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:58:
Ik heb nu een beetje dit lijstje staan:
  • masker single lens frameless (ivm vorm van m'n gezicht past dat denk ik het best, kreeg een dag pijn aan m'n neusbrug van één duik met een masker met hard frame en dubbele lens)
  • snorkel (niet te fancy, zal er meer mee duiken dan snorkelen)
  • Mares Avanti Quattro+ vinnen met nog te passen schoentjes
  • Aqua Lung Leg3nd MBS of Elite, Scubapro S620ti MK25 EVO of Scubapro A700 Mk25 EVO, Apeks XTX50 DST4, of toch kijken naar een Atomic automaat ivm minder onderhoud?
  • computer en console geen idee nog
Zijn er winkels in de ogeving van Utrecht waar ik enkele spullen met elkaar kan vergelijken cq passen en waar personeel rondloopt met verstand van zaken?
Welkom, en goed dat je wat informatie inwint voordat je gaat investeren! Wat voor soort duiken verwacht je te gaan maken, en in wat voor klimaat? Als je voornamelijk in het (koudere) Nederland/België gaat duiken, zul je misschien wat andere keuzes maken qua materiaal dan wanneer je vooral op vakantie het warme water in gaat.

Een snorkel zou ik niet kopen, of anders de goedkoopst mogelijke variant uitkiezen, tenzij je op vakantie wilt gaan snorkelen. Voor het duiken heb je hem niet nodig.

Ik duik zelf al meer dan 15 jaar met een Aqualung Legend, echt een geweldige automaat. Kan ik zeker aanraden. Presteert ook prima en ademt nog steeds licht op diepere duiken (45+ meter).

Qua computer: naar mijn mening kun je beter zo snel mogelijk een eenvoudige persoonlijke computer hebben dan langer sparen voor een duurder/uitgebreider model. De Suunto Zoop Novo is een prima computer voor alles wat je als recreatief duiker zou willen doen, en die is niet al te duur.

Wat betreft winkels in omgeving Utrecht: mijn vaste shop is 4Divers in Veenendaal. Ze zijn daar wat meer gericht op "technisch duiken" maar ze hebben veel verstand van zaken en kunnen goed uitleggen waarom ze bepaalde spullen adviseren of juist zouden afraden. Ze hebben ook een eigen school (PADI en NAUI) maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Thyraon schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:36:
[...]

Een snorkel zou ik niet kopen, of anders de goedkoopst mogelijke variant uitkiezen, tenzij je op vakantie wilt gaan snorkelen. Voor het duiken heb je hem niet nodig.
Bij PADI-cursussen is 'ie verplicht, hoe onnozel je speciality ook is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Osiris schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:59:
Serieus?! Ik heb mijn brevetten dan blijkbaar gehaald bij instructeurs die dat ook onzin vonden want ik heb nog nooit een snorkel mee onder water genomen :P

Ik ben ook wel benieuwd wat het idee is. Waarom zou je überhaupt een snorkel mee willen nemen? Als je aan de oppervlakte moet zwemmen kun je dat op je rug doen (dat zwemt nog efficiënter en meer ontspannen ook, met een set op je rug) of desnoods gewoon met automaat in je mond?

[ Voor 29% gewijzigd door Thyraon op 24-05-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 04:21
Er zitten er verschillende. En ze doen allemaal de buitenduiken in de Vinkeveense plassen. In Utrecht zelf zit Diveplace. Geen ervaringen met de cursussen bij hen, wel altijd fijn geholpen in de winkel.
Airdiving in Vinkeveen werd al genoemd, heeft een goede naam. Ietsje verder, maar waar ik al mijn opleidingen heb gedaan is duikschool Wobbegong in Amersfoort. Was wel nog onder een andere eigenaar.
Zijn er winkels in de ogeving van Utrecht waar ik enkele spullen met elkaar kan vergelijken cq passen en waar personeel rondloopt met verstand van zaken?
De genoemde Airdiving in Vinkeveen en Wobbegong in Amersfoort hebben een uitgebreide winkel met verschillende merken. Ik gok dat als je bij Airdiving de cursus volgt je ook wel wat verschillende spullen onder water zou kunnen uitproberen
Wat betreft winkels in omgeving Utrecht: mijn vaste shop is 4Divers in Veenendaal. Ze zijn daar wat meer gericht op "technisch duiken" maar ze hebben veel verstand van zaken en kunnen goed uitleggen waarom ze bepaalde spullen adviseren of juist zouden afraden. Ze hebben ook een eigen school (PADI en NAUI) maar daar heb ik geen ervaring mee.
offtopic:
4divers kom ik juist nóóit meer. Alleen al door de arrogante houding van de eigenaar. De eerste keer dat ik er kwam kreeg ik doodleuk de opmerking "voor jouw soort duikers heb ik niks". Waarmee hij verwees naar mijn recreatieve PADI duikopleiding. Hij was toen nog alleen gericht op tech. Inmiddels is hij bekeerd en verkoopt hij ook recreatieve spullen voor "mijn soort duiker". Maar zo'n opmerking hoef je bij mij maar 1x te maken om me nooit meer als klant te hoeven zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
dixet schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:10:

offtopic:
Airdiving kom ik juist nóóit meer. Alleen al door de arrogante houding van de eigenaar. [...]
Bedoel je 4Divers? Ik heb de mensen daar zelf nooit als arrogant ervaren, anders was ik er ook snel klaar mee geweest ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

offtopic:
Airdiving kom ik juist nóóit meer. Alleen al door de arrogante houding van de eigenaar. De eerste keer dat ik er kwam kreeg ik doodleuk de opmerking "voor jouw soort duikers heb ik niks". Waarmee hij verwees naar mijn recreatieve PADI duikopleiding. Hij was toen nog alleen gericht op tech. Inmiddels is hij bekeerd en verkoopt hij ook recreatieve spullen voor "mijn soort duiker". Maar zo'n opmerking hoef je bij mij maar 1x te maken om me nooit meer als klant te hoeven zien.
offtopic:
Wow dat is echt zo hoe ik hem niet ken, maar je hebt gelijk zo'n uitspraak zou bij mij ook leiden tot "u zoekt het maar uit maar het stap ik nooit meer een voet binnen.

Afhankelijk waar je heen wilt maar ik kom eigenlijk maar bij twee shops "vast" de ene is Airdiving en de andere is Scuba Academie. Scuba Academie ben ik zeer lovend over. Kom er al tijden (eigenlijk sinds mijn overstap naar GUE) en iedereen altijd super behulpzaam etc, niet een super grote winkel (de winkel is wel echt op tech gericht vind ik) waar de winkel van Airdiving meer recreatief gericht is.

Zie hierboven Airdiving en Scuba Academie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 04:21
Thyraon schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Bedoel je 4Divers? Ik heb de mensen daar zelf nooit als arrogant ervaren, anders was ik er ook snel klaar mee geweest ja :)
Klopt die bedoel ik! Airdiving kom ik juist graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
[...]

Welkom, en goed dat je wat informatie inwint voordat je gaat investeren! Wat voor soort duiken verwacht je te gaan maken, en in wat voor klimaat? Als je voornamelijk in het (koudere) Nederland/België gaat duiken, zul je misschien wat andere keuzes maken qua materiaal dan wanneer je vooral op vakantie het warme water in gaat.
Goede vraag, had ik er in mijn verhaal wel bij kunnen zeggen. :P
Ik dacht altijd vooral in warm water te gaan duiken, en denk dat ik dat ook het leukst zal vinden, maar dat beperkt me dan wel tot vakanties inderdaad. Als ik hier in de zomer in Nederland een AOW ga doen en misschien wel een keer naar Slijk, een meer in België of Zeeland ofzo, en vervolgens ergens in een warmer oord weer ga duiken (misschien zelfs liveaboard in de toekomst), dan is het dus een combinatie van beide. M'n vrouw wil misschien volgend jaar ergens naar de Caribbean.
Bij mijn PADI OW heb ik geleerd om aan de oppervlakte een snorkel te gebruiken om zo lucht te sparen. Ik had er inderdaad geen bij mijn SSI Update, maar wel een aan m'n masker bij m'n drie bootduiken in Hurghada.
Ik duik zelf al meer dan 15 jaar met een Aqualung Legend, echt een geweldige automaat. Kan ik zeker aanraden. Presteert ook prima en ademt nog steeds licht op diepere duiken (45+ meter).
Mijn buddy/instructeur in Egypte gebruikte zelf ook al zo'n 15 jaar een Legend. Dat lichte ademen is voor mij wel echt een belangrijk punt. Ik vond het heel onprettig om echt te moeten zuigen om lucht te krijgen.
Vandaar trouwens ook dat ik niet kijk naar de standaard Leg3nd, want ik wil wel graag de weerstand zo laag mogelijk kunnen zetten. Controle over venturi lijkt me ook wel zo fijn, ik heb nu een paar keer meegemaakt dat de automaat of de octopus ging afblazen toen ik het water in sprong. De laatste keer was dat de octopus en voordat ik vond waar het vandaan kwam en onder controle had was ik al een paar minuten lucht kwijt.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
De genoemde Airdiving in Vinkeveen en Wobbegong in Amersfoort hebben een uitgebreide winkel met verschillende merken. Ik gok dat als je bij Airdiving de cursus volgt je ook wel wat verschillende spullen onder water zou kunnen uitproberen
Ik heb daar niet goed bij stilgestaan, als ik een cursus doe kan ik iig eens vragen welke spullen ik dan huur en wat ik eventueel kan proberen.
Wobbegong doet ook cursussen zo te zien. Amersfoort is niet ver weg.

Trouwens, sommige scholen hebben een vast programma voor Advanced, zie ik, met naast diep en navigatie ook Peak Performance Buoyancy, Nacht en Zoeken en Bergen. Is dat een standaard invulling die jullie ook zouden kiezen, of zouden jullie eerder kiezen voor wrak of Nitrox bijvoorbeeld?

Ook zie ik nogal grote verschillen in de prijs die gerekend word voor de cursus inclusief huur van materiaal. De één vraagt €199, of €249 privé, plus €50 huur, en de ander €299 in een groep of €449 privé.
Voor dat verschil alleen al koop ik een mooie set masker en vinnen...

[ Voor 34% gewijzigd door totalatool op 24-05-2022 14:00 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:06

Stimulate14

⭐⭐⭐

Daarnaast zijn advies en tips voor de andere spullen natuurlijk altijd welkom. :D
Ik heb goede ervaringen vanuit de Beldert. Maken bijv ook pakken op maat. Veel materiaal in de winkel en goed personeel. En je kan er opleidingen doen. Gelegen aan het water dus leuk duiken kan ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:25:
Bij mijn PADI OW heb ik geleerd om aan de oppervlakte een snorkel te gebruiken om zo lucht te sparen. Ik had er inderdaad geen bij mijn SSI Update, maar wel een aan m'n masker bij m'n drie bootduiken in Hurghada.
Ervan uitgaande dat je met 40-50 bar reserve je duik wilt beëindigen, zou je voldoende lucht moeten hebben om een flink eind te zwemmen aan de oppervlakte. Wat ik dus in het beginsel al op mijn rug (zonder automaat) zou doen, want dat zwemt lekkerder.

Maar goed, ik zou me vooral houden aan de regels die gelden bij de organisatie/school waar je les hebt, je kunt later altijd besluiten dingen anders te doen :)
Mijn buddy/instructeur in Egypte gebruikte zelf ook al zo'n 15 jaar een Legend. Dat lichte ademen is voor mij wel echt een belangrijk punt.
Yep, ik vind het ook prettig om de weerstand lager te kunnen maken als het dieper wordt of als de duik wat meer inspanning kost. Wat dat betreft heb ik dus goede ervaring met de Legend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Genoeg opties aan winkels rondom Utrecht, zoals Wormaap zegt. Je hebt genoeg winkels in de omgeving: Diveplace in Utrecht, Atwater/Sublub in Nieuwegein, Scuba-Academie in Vinkeveen, Airdiving in Vinkeveen. AFAIK is Scuba-Academie meer technisch georiënteerd qua inventaris en lescurriculum. Ik heb zelf goede ervaringen met Atwater Nieuwegein, goeie ervaring met dingen als garantieafhandeling. Inventaris is aardig, maar als je specifieke dingen wilt bel ze even, dan bestellen ze het voor je zodat het op locatie te bekijken/testen is.

Qua duikscholen, zelfde verhaal: heeeeel veel opties in de omgeving van Utrecht, bijna allemaal met huisstek Vinkeveen. Ik noem hier vooral duikscholen waar ik ervaring mee heb, dat is geen indicatie dat namen die ik niet benoem slecht zijn. ;)

Utrecht: Diveforce
Nieuwegein: Atwater/Sublub
Vinkeveen: Scuba-Academie en Airdiving
Naarden, ietsjes verder weg: Scuba Connection

Qua automaten: ik gebruik een setje van een Scubapro Mk25 Evo met een G260 eraan. Ik ben er positief over, vooral het feit dat de onderhoudssetjes lekker universeel zijn (grote kans dat je in het buitenland ook de juiste onderdelen en o-ringen kan vinden). Maar goed, dat kan ook met goedkopere automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Thyraon schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:03:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd wat het idee is. Waarom zou je überhaupt een snorkel mee willen nemen? Als je aan de oppervlakte moet zwemmen kun je dat op je rug doen (dat zwemt nog efficiënter en meer ontspannen ook, met een set op je rug) of desnoods gewoon met automaat in je mond?
Aan de oppervlakte ademen via je automaat is zonde (voor de duik) of wellicht niet meer mogelijk (na de duik als je al te veel aan het oppervlakte hebt lopen lurken).

Ik heb wel in situaties gezeten waarbij de snorkel best praktisch was, ook met vol opgeblazen BCD op de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Bij SSI officieel ook, ik weiger het alleen, onzin ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Zo ken ik Lex ook ;) Dus ik kan het wel beamen, niet zozeer het gedeelte met het recreatieve, maar de arrogantie. Kan ik je vrijdag wel even vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
[...]

[...]

[...]
\
Als ik les geef en mensen vragen me waarom geen snorkel om lucht te besparen. Dan antwoord ik steevast met "dan duik je maar één of twee minuten korter". Onding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Maar genoemde opties zijn goed, ik kom zelf uit het Oosten en ken dus hier de scholen en verengingen vrij goed. In "het westen" neig ik al snel naar Scuba Academie inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:04
Zoals genoemd is vanuit PADI vaak verplicht bij cursussen een snorkel te hebben. Ik gebruik hiervoor een simpele opvouwbare snorkel, is in iedere duikwinkel wel te vinden. Die stop ik dan in een pocket, dus dan heb ik hem volgens PADI bij me :P

Weet niet precies in welke regio je zit @totalatool? Als het randstad is heb ik zelf goede ervaring met Start Duiken (voormalig Divepost) in Zoetermeer en Divepost Valkenburg (ZH).
Stimulate14 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:23:
[...]

Zo te lezen heb je meer aan de oost kust gedoken, klopt dat?
In mijn Bonaire tijd alleen maar gedoken op west. Volgende keer ga ik andersom op vakantie.
We hebben in principe aan de "veilige" west-kant gedoken. Alleen red slave ligt vlak om de hoek voordat je aan de oost-kant zit. Ons is verteld dat, afhankelijk van de onstandigheden, red slave te doen is, maar dat bij de lighthouse 1 stek verder het wel al aanzienlijk anders is. Candy land is ook west-kant, daarvoor moet je om Bopek heen rijden. Het was in het verleden een onbekende stek, hierdoor is het koraal en het leven dus wat mooier. Helaas begint die wel steeds bekender te worden, maar dus wel echt een aanrader. Wij vonden het de mooiste duik van de vakantie.

[ Voor 49% gewijzigd door aidanl op 24-05-2022 17:50 ]

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dartlink schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:52:
[...]

Als ik les geef en mensen vragen me waarom geen snorkel om lucht te besparen. Dan antwoord ik steevast met "dan duik je maar één of twee minuten korter". Onding :+
Ach, eenmaal onder water merkte ik er eigenlijk nooit meer wat van. Alleen boven water beetje gehannes, maar daar ben je sowieso zo kort mogelijk ;)

Als 't weer verder rustig is, laat ik de snorkel ook thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Fl4pp13 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:27:
Qua automaten: ik gebruik een setje van een Scubapro Mk25 Evo met een G260 eraan. Ik ben er positief over, vooral het feit dat de onderhoudssetjes lekker universeel zijn (grote kans dat je in het buitenland ook de juiste onderdelen en o-ringen kan vinden). Maar goed, dat kan ook met goedkopere automaten.
Hmm, dat is eigenlijk een heel goed punt waar ik onvoldoende inzicht in heb, en dus nauwelijks rekening mee heb gehouden tot nu toe.
Hoe kom ik erachter wat onderhoud kost voor de verschillende automaten/merken?

En een andere vraag: ik lees of hoor wel eens iets over "work of breathing". Zijn daar ergens overzichten of tests van te vinden, zodat ik dat in mijn vergelijking kan meenemen en eventueel kan afzetten tegen automaten die ik zelf geprobeerd heb?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Wat is jullie advies voor console, wat vinden jullie prettig? Alleen mano, mano en diepte, mano en kompas of alledrie? Maakt merk nog veel verschil?

Ondertussen google ik vrolijk verder, omdat het leuk is en zodat ik enigszins beslagen ten ijs kom als ik een winkel binnenstap. Ik ben vaak wat voorzichtig als het om advies van een verkoper gaat, want vaak genoeg meegemaakt dat die eigenlijk vooral praten naar wat ze de meeste winst oplevert of wat ze nog op voorraad hebben.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:13:
Wat is jullie advies voor console, wat vinden jullie prettig? Alleen mano, mano en diepte, mano en kompas of alledrie? Maakt merk nog veel verschil?
Ik zou een losse manometer gebruiken, liefst een model zonder console/ombouw zodat er geen rommel in gaat zitten.

Een eenvoudig los kompas op je linkerarm, dat is makkelijker aflezen tijdens het zwemmen dan in een console. Computer/bottomtimer op je rechterarm zodat je je diepte makkelijk kunt blijven aflezen terwijl je met je rechterhand je BCD bedient. Bijkomend voordeel: je kunt je kompas in je tas laten zitten als je hem niet nodig hebt op een duik.

Als je kompas en computer op je linker- en rechterarm draagt, zou ik adviseren een bungee te gebruiken in plaats van het normale "horlogebandje"; met een bungee zijn je kompas en computer makkelijker op je arm te schuiven, ook als je handschoenen draagt.

Daarnaast blijven je kompas/computer netjes strak op je arm, ook als je wetsuit comprimeert door diepte. Een horlogebandje "krimpt" niet mee als je wetsuit comprimeert, met het risico dat je kompas/computer los gaan zitten of zelfs van je arm glijden. Voor het meest gebruikte kompas van Suunto en voor de Suunto Zoop Novo computer kun je vervangende houders kopen om bungees in te knopen.

Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So6ReLR3Drp8zEuy9_sk-yiqO4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k4UoSBoC5Ew7tzXkTZnRNB9x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Thyraon op 25-05-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Thyraon schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:21:
Ik zou een losse manometer gebruiken, liefst een model zonder console/ombouw zodat er geen rommel in gaat zitten.

Een eenvoudig los kompas op je linkerarm, dat is makkelijker aflezen tijdens het zwemmen dan in een console. Computer/bottomtimer op je rechterarm zodat je je diepte makkelijk kunt blijven aflezen terwijl je met je rechterhand je BCD bedient. Bijkomend voordeel: je kunt je kompas in je tas laten zitten als je hem niet nodig hebt op een duik.
Jij zou voor diepte alleen je computer gebruiken?
Klinkt eigenlijk wel heel prettig: kleine mano (aan een flexslang), kompas optioneel aan de linkerpols en computer met diepte (etc) rechts.

Bungee in plaats van horlogeband is ook een goede tip, maar lijkt me bij een shortie minder prettig?

Ps Ik bedien m'n BCD met links. Heb jij de boel omgedraaid?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
totalatool schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:34:
Jij zou voor diepte alleen je computer gebruiken?
Ja, dat doe ik wel. Mocht die computer er tijdens de duik mee ophouden dan is het einde duik. Merk wel op: ik maak op dit moment alleen no-deco duiken. Voor diepere duiken of deco-duiken geldt waarschijnlijk dat je een backup bottom-timer wilt hebben en moet kunnen terugvallen op tabellen als al die apparatuur faalt.
Bungee in plaats van horlogeband is ook een goede tip, maar lijkt me bij een shortie minder prettig?
Ah, goed punt, ik heb nog nooit in een shortie gedoken.
Ps Ik bedien m'n BCD met links. Heb jij de boel omgedraaid?
De inflator en dump-valve van mijn BCD zitten links. Normaal gesproken zou je die inderdaad met links bedienen. Ik heb alleen mijn lamp met goodman handle op mijn linkerhand, dan vind ik het soms handiger om het inflaten met rechts te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

totalatool schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Hmm, dat is eigenlijk een heel goed punt waar ik onvoldoende inzicht in heb, en dus nauwelijks rekening mee heb gehouden tot nu toe.
Hoe kom ik erachter wat onderhoud kost voor de verschillende automaten/merken?

En een andere vraag: ik lees of hoor wel eens iets over "work of breathing". Zijn daar ergens overzichten of tests van te vinden, zodat ik dat in mijn vergelijking kan meenemen en eventueel kan afzetten tegen automaten die ik zelf geprobeerd heb?
Gewoon vragen naar kosten bij een winkel als je dingen aan het testen bent. Een beetje goeie winkeleigenaar vertelt je dat gewoon eerlijk. Getallen per merk zijn een beetje teveel van het goede hier. Met een niet-al-te-bijzondere Aqualung Core set (1 eerste trap, 2 automaten) ben ik ~120 euro aan service kwijt, inclusief alle service kitjes (eerste trap ~25 euro, per tweede trap ~20 euro). Zolang je geen al te gekke automaten hebt en ze niet veel mishandelt zal het niet veel meer of minder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
De laatste keer was ik bij Sublub Nieuwegein en v.z.i.w. rekenen ze voor een servicebeurt geen verschillende prijzen per merk?

Skip that, zat op een verkeerde pagina, de servicekits verschillen in prijs:
(... andere kosten per onderdeel ...)
servicekits € 35,- tot € 75,-
totaal € 110,- tot € 150,- *

[ Voor 51% gewijzigd door Osiris op 25-05-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Zo te zien zijn de onderhoudskosten dus redelijk vergelijkbaar en is voor zover ik kan vinden het interval bij de bekende merken ook nagenoeg gelijk. Alleen Atomic schermt met drie jaar, de rest heeft het tegenwoordig over eens per twee jaar, eventueel met visuele inspectie tussendoor.
Als ik het zo bekijk dan zijn de onderhoudskosten misschien wel minder doorslaggevend dan de vraag hoe makkelijk je een centrum kunt vinden dat jouw merk servicet.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik mag toch aannemen dat een respectabele toko ook gewoon alle gebruikelijke merken servicet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Of op kan sturen naar een onderhouds toko :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:43
Osiris schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:13:
Ik mag toch aannemen dat een respectabele toko ook gewoon alle gebruikelijke merken servicet.
Dat neem je verkeerd aan.

Je merkt toch vaak dat toko’s zich voor onderhoud op specifieke merken richten.
Sommige toko claimen alle merken te doen maar dan hebben ze niet altijd alle specifieke tools van de fabrikanten.
Ik kom wel eens bij duik toko die bijna alle merken doet maar nadrukkelijk vermeld dat hij alleen voor scubapro de merk tools heeft. Voor dat merk heeft hij ook eigenlijk alle onderdelen op voorraad waardoor hij dat snel kan doen. In een of twee dagen.

Terwijl hij ook aqualung/Mares/ Poseidon verkoopt maar daarvan duurt onderhoud langer.
Want doet hij niet altijd zelf, heeft hij misschien wel de tools voor maar weet ik niet zeker.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 25-05-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Ik begreep onlangs van twee verschillende mensen dat zij bij verder redelijk gelijke automaten voor Aqua Lung zouden kiezen omdat je volgens hen daarvoor -iig in het buitenland- makkelijker een centrum zou kunnen vinden dat je automaat direct kan servicen.

[ Voor 4% gewijzigd door totalatool op 25-05-2022 22:14 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:30:
[...]

Dat neem je verkeerd aan.
Shit :+
leonbong schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:30:
Je merkt toch vaak dat toko’s zich voor onderhoud op specifieke merken richten.
Sommige toko claimen alle merken te doen maar dan hebben ze niet altijd alle specifieke tools van de fabrikanten.
Ik kom wel eens bij duik toko die bijna alle merken doet maar nadrukkelijk vermeld dat hij alleen voor scubapro de merk tools heeft. Voor dat merk heeft hij ook eigenlijk alle onderdelen op voorraad waardoor hij dat snel kan doen. In een of twee dagen.

Terwijl hij ook aqualung/Mares/ Poseidon verkoopt maar daarvan duurt onderhoud langer.
Want doet hij niet altijd zelf, heeft hij misschien wel de tools voor maar weet ik niet zeker.
Nou ja, Sublub Nieuwegein deed in ieder geval wel AquaLung.

Enige vreemde vond ik dat ik 't kitje met de oude ringen en shizzle niet mee kreeg na het servicen, dat kreeg ik bij een nu verhuisde (of failliet?) andere toko in Utrecht wel. Onder het motto "dan kun je zien dat we daadwerkelijk wat vervangen hebben". Het argument van Sublub was dat anders wellicht mensen de oude spullen zouden gaan gebruiken om zelf het te vervangen? :? Wat ik zelf een vreemd argument vond.. Waarom zou je oudere meuk erin stoppen 8)7

Volgende keer servicen is alleen op voorwaarde dat ik 't kitje mee naar huis krijg :) Ik wil wel graag zien dat 't een origineel AquaLung-setje was.

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 25-05-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
totalatool schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:08:
Ik begreep onlangs van twee verschillende mensen dat zij bij verder redelijk gelijke automaten voor Aqua Lung zouden kiezen omdat je volgens hen daarvoor -iig in het buitenland- makkelijker een centrum zou kunnen vinden dat je automaat direct kan servicen.
Als dat een argument is dan zou ík scubapro of mares kopen en nooit Poseidon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:19:
[...]

Shit :+

[...]

Nou ja, Sublub Nieuwegein deed in ieder geval wel AquaLung.

Enige vreemde vond ik dat ik 't kitje met de oude ringen en shizzle niet mee kreeg na het servicen, dat kreeg ik bij een nu verhuisde (of failliet?) andere toko in Utrecht wel. Onder het motto "dan kun je zien dat we daadwerkelijk wat vervangen hebben". Het argument van Sublub was dat anders wellicht mensen de oude spullen zouden gaan gebruiken om zelf het te vervangen? :? Wat ik zelf een vreemd argument vond.. Waarom zou je oudere meuk erin stoppen 8)7

Volgende keer servicen is alleen op voorwaarde dat ik 't kitje mee naar huis krijg :) Ik wil wel graag zien dat 't een origineel AquaLung-setje was.
Nouuuu ik ken ze jammer genoeg... Waarbij ik denk waarom duik je dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Dartlink schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:07:
[...]
Nouuuu ik ken ze jammer genoeg... Waarbij ik denk waarom duik je dan...
Kun je dat eens toelichten? Ik zat juist te denken om daar eens langs te gaan, want ze zitten vlakbij.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
leonbong schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 06:20:
[...]

Als dat een argument is dan zou ík scubapro of mares kopen en nooit Poseidon.
Ik had nog nooit gehoord van Poseidon en daar staat sowieso dus ook niets van op mijn shortlist.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Kun je dat eens toelichten? Ik zat juist te denken om daar eens langs te gaan, want ze zitten vlakbij.
Volgens mij bedoelt @Dartlink dat 'ie mensen kent die oude setjes weer zelf in hun eigen automaat drukken. V.z.i.w. heeft hij 't niet over Sublub? En blijkbaar zijn er idd mensen die dat dus doen, wat het (mijns inziens vreemde) gedrag van Sublub verklaart t.a.v. het niet meegeven van de vervangen onderdelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 26-05-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:43:
[...]

Volgens mij bedoelt @Dartlink dat 'ie mensen kent die oude setjes weer zelf in hun eigen automaat drukken. V.z.i.w. heeft hij 't niet over Sublub? En blijkbaar zijn er idd mensen die dat dus doen, wat het (mijns inziens vreemde) gedrag van Sublub verklaart t.a.v. het niet meegeven van de vervangen onderdelen.
Jup je hebt gelijk! :) "Kan mooi in mijn save-a-dive kit" opmerkingen :)

Sublub heb ik zelf geen ervaringen mee, mijn duikschool mag zelf Aqualung/Apeks en Scubapro servicen. Dus ik ben voorzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
totalatool schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Ik had nog nooit gehoord van Poseidon en daar staat sowieso dus ook niets van op mijn shortlist.
Poseidon was vroeger alles anders lees “slangen met ander schroefdraad” afwijkende inflator koppelingen enz enz.
En super duur, wel zijn het onverwoestbare spullen en tegenwoordig is het wat meer standaard.

1000€ is een hele normale prijs voor 1e en 2e trap samen. Ah u wilt ook octopus dan willen wij nog eens 400€.
Althans bij Poseidon, je hebt er wel maar één in je leven nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 26-05-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
leonbong schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:20:
[...]

Poseidon was vroeger alles anders lees “slangen met ander schroefdraad” afwijkende inflator koppelingen enz enz.
En super duur, wel zijn het onverwoestbare spullen en tegenwoordig is het wat meer standaard.
Vooral dat het upstream automaten zijn/waren :+ Bij een defecte 1e trap zal hij ook geen lucht meer geven...

Ik ben er altijd van weg gebleven gelukkig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat ook upstream is een nadeel.

Nu ken ik mensen met een zo’n oudere Cyclon ik denk dat je er met auto overheen kan rijden.
Tegenwoordig maken ze de instapper cyclon van plastic maar dat is nog niet zo lang.
Ze zijn eigenlijk altijd volledig van messing.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 26-05-2022 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Ik ben onderweg! Tot straks @Thyraon @T.Kreeftmeijer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Ik ook, ETA 9:15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
@Dartlink @T.Kreeftmeijer was leuk vanochtend heren! Eindelijk het wrakje gezien dankzij @T.Kreeftmeijer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 07:24
Over het vinden van wrakjes gesproken. Heeft iemand een idee waar dat nieuwe wrakje bij ZA 4 ligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:17:
@Dartlink @T.Kreeftmeijer was leuk vanochtend heren! Eindelijk het wrakje gezien dankzij @T.Kreeftmeijer :D
Jullie ook bedankt! Was leuk!

Ergens deze zomer een nieuwe editie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UBloemeke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-08 12:03
Misschien is er hier iemand die mij kan helpen. Ik heb een suunto vyper novo met usb kabel en subsurface (op ubuntu). Voor mijn eerste duik heb ik de setup hiervoor gedaan en bij het importeren gaf subsurface aan dat er niks te importeren was. Dus de permissies lijken correct.

Ondertussen heb ik een aantal duiken gedaan, maar nu lukt het mij niet om de logs te importeren. In het log van sufsurface staat het volgende.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Subsurface: v5.0.8, built with libdivecomputer v0.8.0-devel-Subsurface-NG (39dbb275ccd926a0b38e37e47b52ae59cca7cbc8)
[0.000000] INFO: Open: name=/dev/ttyUSB0
[0.000501] INFO: Configure: baudrate=9600, databits=8, parity=0, stopbits=0, flowcontrol=0
[0.000611] INFO: Timeout: value=3000
[0.000617] INFO: DTR: value=1
[0.000738] INFO: Sleep: value=100
[0.100936] INFO: Purge: direction=3
[0.100971] INFO: Configure: baudrate=115200, databits=8, parity=0, stopbits=0, flowcontrol=0
[0.101283] INFO: RTS: value=0
[0.108528] INFO: Write: size=4, data=0F00000F
[0.109864] INFO: Read: size=4, data=0F00000F
[0.109882] INFO: RTS: value=1
[3.112423] INFO: Read: size=0, data=
[3.112432] ERROR: Failed to receive the answer. [in suunto_d9.c:254 (suunto_d9_device_packet)]
[3.112441] INFO: RTS: value=0
[3.120723] INFO: Write: size=4, data=0F00000F
[3.120789] INFO: Read: size=4, data=0F00000F
[3.120795] INFO: RTS: value=1
[6.124145] INFO: Read: size=0, data=
[6.124154] ERROR: Failed to receive the answer. [in suunto_d9.c:254 (suunto_d9_device_packet)]
[6.124162] INFO: RTS: value=0
[6.132714] INFO: Write: size=4, data=0F00000F
[6.139364] INFO: Read: size=4, data=0F00000F
[6.139374] INFO: RTS: value=1
[9.142591] INFO: Read: size=0, data=
[9.142602] ERROR: Failed to receive the answer. [in suunto_d9.c:254 (suunto_d9_device_packet)]
[9.142615] INFO: Configure: baudrate=9600, databits=8, parity=0, stopbits=0, flowcontrol=0
[9.143050] INFO: RTS: value=0
[9.148482] INFO: Write: size=4, data=0F00000F
[9.162426] INFO: Read: size=4, data=0F00000F
[9.162437] INFO: RTS: value=1
[12.164508] INFO: Read: size=0, data=
[12.164517] ERROR: Failed to receive the answer. [in suunto_d9.c:254 (suunto_d9_device_packet)]
[12.164525] INFO: RTS: value=0
[12.172692] INFO: Write: size=4, data=0F00000F
[12.185235] INFO: Read: size=4, data=0F00000F
[12.185246] INFO: RTS: value=1
[15.188507] INFO: Read: size=0, data=
[15.188517] ERROR: Failed to receive the answer. [in suunto_d9.c:254 (suunto_d9_device_packet)]
[15.188526] INFO: RTS: value=0
[15.196531] INFO: Write: size=4, data=0F00000F
[15.207898] INFO: Read: size=4, data=0F00000F
[15.207913] INFO: RTS: value=1
[18.208508] INFO: Read: size=0, data=
[18.208517] ERROR: Failed to receive the answer. [in suunto_d9.c:254 (suunto_d9_device_packet)]
[18.208523] ERROR: Failed to identify the protocol variant. [in suunto_d9.c:181 (suunto_d9_device_open)]

Ik heb ondertussen het idee dat ik iets heel simpels over het hoofd zie. Bv dat ik de computer in een bepaalde mode moet zetten, maar de computer in de log mode zetten maakt iig niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
UBloemeke schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:56:
Misschien is er hier iemand die mij kan helpen. Ik heb een suunto vyper novo met usb kabel en subsurface (op ubuntu). Voor mijn eerste duik heb ik de setup hiervoor gedaan en bij het importeren gaf subsurface aan dat er niks te importeren was. Dus de permissies lijken correct.

Ondertussen heb ik een aantal duiken gedaan, maar nu lukt het mij niet om de logs te importeren. In het log van sufsurface staat het volgende.

[code]
(...) suunto_d9_device_packet (...)
Even laaghangend fruit aftikken: je hebt wel de correcte computer in het importeren-scherm geselecteerd? Kan zijn dat SS dan wel libdivecomputer gewoon de code voor de D9 gebruikt voor een heleboel Suunto computers, omdat ze van hetzelfde protocol gebruik maken, maar kan zijn dat je stiekem toch het schermpje niet correct hebt ingevoerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UBloemeke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-08 12:03
Osiris schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:02:
[...]

Even laaghangend fruit aftikken: je hebt wel de correcte computer in het importeren-scherm geselecteerd? Kan zijn dat SS dan wel libdivecomputer gewoon de code voor de D9 gebruikt voor een heleboel Suunto computers, omdat ze van hetzelfde protocol gebruik maken, maar kan zijn dat je stiekem toch het schermpje niet correct hebt ingevoerd :P
Ik heb de juiste computer geselecteerd. En net heb ik het ook nog even voor de zekerheid met de D9 geprobeerd, maar dat lijkt niks uit te maken.
Pagina: 1 ... 30 ... 52 Laatste