Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 51 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Wormaap schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:40:
[...]

Het tweede gat is 32m diep :P

Gefeliciteerd! *O*
Met mijn limiet van 20m ben ik ook al bij de gereedschapskist geweest, we gaan ook niet pietje precies spelen ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:27
Omdat er ook hier wat mensen zitten met een Divesoft. Het volgende zag ik net via Feestboek voorbij komen. Direct linkje naar de fabrikant met de terugroepactie:

https://www.divesoft.com/...l-vbnx0lxitPIT8QwodIeISvY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 17:33

Stimulate14

⭐⭐⭐

Zijn er hier ook fotografen? Ik zou graag mijn DSLR onderwater willen nemen. Ik ben namelijk een beetje uitgekeken op mijn GoPro. Alleen de overstap richting nieuwe lampen, behuizing en mogelijk een dergelijke flitser ben ik een paar duizend euro verder.

Mijn vraag is eigenlijk dat ik een excuus voor mezelf zoek om zoveel geld uit te geven :P.

[ Voor 15% gewijzigd door Stimulate14 op 20-04-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10
Stimulate14 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:39:
Zijn er hier ook fotografen? Ik zou graag mijn DSLR onderwater willen nemen. Ik ben namelijk een beetje uitgekeken op mijn GoPro. Alleen de overstap richting nieuwe lampen, behuizing en mogelijk een dergelijke flitser ben ik een paar duizend euro verder.

Mijn vraag is eigenlijk dat ik een excuus voor mezelf zoek om zoveel geld uit te geven :P.
Gebruik je je GoPro veel en mis je mogelijkheden? Dan klinkt het als een redelijk logische stap. Ik zou wel even goed kijken of het zich niet loont om een nieuwe mirrorless te kopen i.p.v. een behuizing voor je bestaande DSLR. De behuizingen voor mirrorless zijn vaak een stuk goedkoper (helemaal als er een SeaFrogs is :) ), dus toen ik een keer vergeleek kon ik een M50 en een SeaFrogsbehuizing kopen én nog wat wisselgeld voor een flits overhouden voor de prijs van een behuizing voor mijn 80D.
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat ik eerst getest heb met een GoPro met tray en lampen, en tot de conclusie kwam dat ik er eigenlijk geen reet aan vind :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Wormaap schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:46:
[...]

Gebruik je je GoPro veel en mis je mogelijkheden? Dan klinkt het als een redelijk logische stap. Ik zou wel even goed kijken of het zich niet loont om een nieuwe mirrorless te kopen i.p.v. een behuizing voor je bestaande DSLR. De behuizingen voor mirrorless zijn vaak een stuk goedkoper (helemaal als er een SeaFrogs is :) ), dus toen ik een keer vergeleek kon ik een M50 en een SeaFrogsbehuizing kopen én nog wat wisselgeld voor een flits overhouden voor de prijs van een behuizing voor mijn 80D.
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat ik eerst getest heb met een GoPro met tray en lampen, en tot de conclusie kwam dat ik er eigenlijk geen reet aan vind :+
Ik sleep mijn GoPro overal mee naartoe. Ik heb daar een twogrip voor incl licht. Tevens gebruik ik diverse filters voor kleuren etc. Maar toch blijven sommige foto's tegenvallen.
Eigenlijk door de beurs van afgelopen maand ben ik getriggerd door Onderwaterhuis.nl. Zij hadden diverse onderwaterhuizen voor de Canon familie. Alleen die beginnen vanaf 1000 euro. Ik zou heel graag daarmee willen oefenen om te kijken of het voor mij echt een meerwaarde heeft. Mijn probleem is alleen dat ik te weinig duik. Dus als ik dit zal aanschaffen verplicht ik mijzelf ook om meer te gaan duiken en dat is opzich niet zo erg ;).

Ik ben niet getrouwd met mijn DSLR dus overstappen zou best kunnen. Voor jouw beeldvorming, ik ben een amateur fotograaf die eigenlijk wat meer wilt dan nu mogelijk is.
Ik zat hier naar te kijken, alleen ik ben bang dat het meer onderhoud kost dan plezier.

https://www.onderwaterhui...lite-onderwaterhuis-poort

[ Voor 5% gewijzigd door Stimulate14 op 20-04-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bedenk je overigens ook dat je er vanuit moet gaan dat de camera in je onderwaterbehuizing het ergens in de toekomst toch niet zal gaan overleven. Ze zijn simpelweg niet feilloos helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Met zo'n set (komt toch de F&V mod in me naar boven :+) ga je wel wát mogelijkheden krijgen die je nu niet hebt, maar die 18-55 kitlensjes zijn wel redelijk matig. Ik weet niet wat je nu voor DSLR hebt, maar als dat een beetje vergelijkbaar is zou ik vooral ook eens boven water vergelijken tussen je DSLR en je GoPro. Als dat voor jou voldoende verschil maakt dan is zo'n set natuurlijk prima. Maar als je de moeite neemt om een grotere set mee het water in te slepen, dan zou ik persoonlijk ook een groot verschil in kwaliteit willen.

Maar uiteindelijk zitten er hier wel een paar mensen die een stuk meer ervaring hebben met onderwaterfotografie dan ik, dus neem mijn gedachten vooral niet als waarheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:23
Osiris schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:19:
Bedenk je overigens ook dat je er vanuit moet gaan dat de camera in je onderwaterbehuizing het ergens in de toekomst toch niet zal gaan overleven. Ze zijn simpelweg niet feilloos helaas.
Ja ok.
Daar heb ik ervaring mee, de truc is als je het nu nieuw koopt.
Over 2 jaar extra body's 2e hands op marktplaats erbij kopen.

Ik fotografeer al jaren met een Olympus die nu echt wel oud wordt maar ik heb nog nooit een lek gehad.
Mijn persoonlijk ervaring de mensen met veel lekken zijn meestal de mensen die het meest "onderhoud" aan hun camerabehuizing geven.

Ik vervang elk seizoen de o-ring voor nieuwe en heb altijd nog extra reserve mee op reis. Maar ik haal eigenlijk nooit de ring eruit op reis, dan heb je de minste kans op een beschadiging van de o-ring.

Die olympus heb ik nu 6/7 jaar, daarvoor een canon compact in een behuizing. Nog nooit een lek gehad.
Mijn camera is dusdanig oud dat reserve body's heb inmiddels want dat kost niet zoveel op marktplaats.

Elke duikreis die ik gemaakt heb heeft er altijd wel iemand een volgelopen behuizing, maar het altijd de mensen die dan zeggen maar "Ik heb de ring net schoongemaakt"

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 20-04-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Of je koopt een easydive behuizing, die kan bijna alle camera's aan. Zelf switch van bijv Canon naar Nikon, door baseplate uit te wisselen. Die baseplate kost €100,- ongeveer. Echt fantastisch product!

https://www.easydive.it/e...rrorless/leo3-wi.224.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:14

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ola, inmiddels weer online na 3 weken Mexico O-) We zijn inmiddels 41 Duiken, ruim 32 uur onderwater tijd en een GUE Cave 1 certificering verder maar het was in ieder geval geweldig :D

Op bovenstaande discussie een teamlid gebruikt gewoon zijn Iphone in een behuizing (uiteraard met lampen en tray) en dat gaat bovenverwachting goed eigenlijk, prima foto's geschoten. Is dat niet een oplossing ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 22:41
ShadowBumble schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:18:
Ola, inmiddels weer online na 3 weken Mexico O-) We zijn inmiddels 41 Duiken, ruim 32 uur onderwater tijd en een GUE Cave 1 certificering verder maar het was in ieder geval geweldig :D

Op bovenstaande discussie een teamlid gebruikt gewoon zijn Iphone in een behuizing (uiteraard met lampen en tray) en dat gaat bovenverwachting goed eigenlijk, prima foto's geschoten. Is dat niet een oplossing ?
Hier heb ik zelf ook naar gekeken. Zeker als beginner lijkt me dit handig. Het enige nadeel vind ik het eventuele lekken. Dit zou door middel van sensoren voorkomen moeten worden. Ik weet alleen niet of ik dit systeem helemaal waterdicht vind ( :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:56:
Of je koopt een easydive behuizing, die kan bijna alle camera's aan. Zelf switch van bijv Canon naar Nikon, door baseplate uit te wisselen. Die baseplate kost €100,- ongeveer. Echt fantastisch product!

Mooi product lijkt mij wel vrij lomp omdat alles er in moet passen.
Onderwatercamera’s zijn al lomp dus lijkt mij dat een nadeel als ik kijk hoe het formaat is van mijn set is met externe flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:25
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:56:

Als je dan toch universeel gaat neem dan zo eentje :X . In Zuid Afrika met iemand gedoken die z'n canon iedere duik zo mee nam en geen lekkage gehad. N=1

Maar serieus, houdt er rekening mee dat je dslr onder water met twee flitsers een enorm gevaarte is. Je bent dan geen duiker meer die fotografeert maar een fotograaf die toevallig duikt. Toen ik een paar jaar geleden tegen de beperkingen van een compact camera (best goeie panasonic, met externe flitsers) aanliep heb ik een tweede hands dslr set gekocht. Maar na een paar duiken al weer van de hand gedaan omdat het echt te onhandig is om nog lekker mee te duiken.

De optie van @Wormaap is waar ik uiteindelijk ook voor ben gegaan. Je loopt én geen risico dat je boven water geen foto's meer kan maken door een onderwater "ongelukje" en je hebt een veel compactere set. Met vrijwel dezelfde mogelijkheden en resultaten als een dslr. Ik gebruik nu al een paar jaar met veel plezier een Olympus Pen E-PL7 twee Sea&Sea YS-01 externe filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:40
als je zo'n grote(re) set meeneemt moet je van tevoren al bedenken dat je anders gaat duiken. Mijn vrouw neemt nog wel eens zo'n setje mee en dan is het toch gewoon leuk om daarbij in de buurt te hangen en ineens hele andere dingen te zien dan dat je anders met een normal duik ziet.
Soms is het ook zo dat ze met de hele handel erin sprint en na 10 minuten dat ding tegen de borst hangt en rustig meezwemt omdat het vandaag niet wat wordt met de camera en het idee waarmee ze erin ging. Kwestie van andere mindset die je vóór de duik al in je moet hebben :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik sluit mij aan bij @dixet zo'n onderwaterset is serieus groot en dan gebruik ik nog maar een kleine olympus m43 met YS-01 flitser waarvan ik tweede moet hebben overigens.

Iemand op mijn duikvereniging begon met onderwaterfotografie en kocht meteen een behuizing voor zijn fullframe DSLR. Duizenden euro's verder en zijn foto's zijn nog steeds belabberd omdat hij niet goed genoeg kan duiken voor zo'n ding. Zo'n ding moet je permanent met twee handen vast houden dat vereist een best niveau van duiken.

Weet waar je aan begint met een onderwater DSLR want je hebt toch al snel één of twee flitsers nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 20:32
ShadowBumble schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:18:
Ja, zou zoiets niet perfect zijn om mee te beginnen? (YouTube review)

Lijkt mij een mooie middenweg tussen de beperkte features van een GoPro en het rondslepen met een gigantische DSLR setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
dat is geen review, dat is een marketingverhaal. En alleen die housing zonder lampen heb je dieper dan een meter of 5 ook niets meer aan. En als je aan die housing dan 2 armen maakt met 2 flitsers, die je dan niet goed aan kan sturen wordt het geheel weer niet heel veel kleiner dan een grotere set.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Bockelaar schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:03:
dat is geen review, dat is een marketingverhaal.
Is dat zo? De review is gemaakt door een GUE Community Manager, voor zover ik weet hebben zij geen belang bij de verkoop van die Easydive behuizingen. Maar ik kan het mis hebben.
Bockelaar schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:03:
En als je aan die housing dan 2 armen maakt met 2 flitsers, die je dan niet goed aan kan sturen wordt het geheel weer niet heel veel kleiner dan een grotere set.
Ik heb deze behuizing zelf nooit gebruikt dus wellicht heb je gelijk. Toch lijkt het me aanzienlijk compacter dan een DSLR-behuizing, simpelweg doordat je smartphone (en dus deze behuizing) plat is, in tegenstelling tot een bulky camera-body + lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ik zie in de 'review' geen fotos en videos voorbij komen die laten zien hoe de housing presteert met een camera erin, onder water op verschillende dieptes. Ik zie een keer kort iets met inzoomen en een backplate die je kan vervangen voor een die wel op je phone past.
GUE is leuk hoor, prima, lekker je ding doen, doe ik het mijne, maar ik neem niet alles voor zoete koek ;)

Er zit btw heel veel ruimte tussen een GOPRO, een camera housing, een housing voor een upgrade camera en een housing voor een dikke pro DLSR. Ik denk dat een goede camera met housing niet veel groter is dan dat ding wat ik in die review zag, daarom ook mijn reactie dat als je daar twee armen met flitsers aanknoopt je wellicht ook een gewone, goede camera met housing en lampen kan nemen, die maken denk ik mooiere fotos dan een phone, zeker op diepte en zeker als je niet in het tropische blauwe water op max 5 meter gaat maar in koud, donker NL omstandigheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Bockelaar schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:05:
Ik denk dat een goede camera met housing niet veel groter is dan dat ding wat ik in die review zag, daarom ook mijn reactie dat als je daar twee armen met flitsers aanknoopt je wellicht ook een gewone, goede camera met housing en lampen kan nemen, die maken denk ik mooiere fotos dan een phone, zeker op diepte en zeker als je niet in het tropische blauwe water op max 5 meter gaat maar in koud, donker NL omstandigheden :)
Qua performance; ja een DSLR is stukken beter dan welke iphone dan ook. Over de maat gaat je vergelijking echter wel behoorlijk mank. Ik heb het easydive Leo3 huis met een 6DMark2 erin, zelfs met enkele set armen met lampen is dat een behoorlijk ding. Dat neem je niet "even" mee en zie je wel of je gebruikt of niet..
Ongeveer even groot en even veel drag al een complete 80CUFT stage met automaat.

Wat ik zelf ook nog wel een mooie optie vindt is een simpele camera of paralenz op een kleine tray met twee flex armen en twee niet te grote lampen. Boltsnap eraan; wegklikken en vergeten. Verwacht alleen niet echt fantastische foto's ermee te maken. Voor filmen wel erg leuk.
Bockelaar schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:05:
Ik denk dat een goede camera met housing niet veel groter is dan dat ding wat ik in die review zag, daarom ook mijn reactie dat als je daar twee armen met flitsers aanknoopt je wellicht ook een gewone, goede camera met housing en lampen kan nemen, die maken denk ik mooiere fotos dan een phone, zeker op diepte en zeker als je niet in het tropische blauwe water op max 5 meter gaat maar in koud, donker NL omstandigheden :)
Qua performance; ja een DSLR is stukken beter dan welke iphone dan ook. Over de maat gaat je vergelijking echter wel behoorlijk mank. Ik heb het easydive Leo3 huis met een 6DMark2 erin, zelfs met enkele set armen met lampen is dat een behoorlijk ding. Dat neem je niet "even" mee en zie je wel of je gebruikt of niet..
Ongeveer even groot en even veel drag al een complete 80CUFT stage met automaat.

Wat ik zelf ook nog wel een mooie optie vindt is een simpele camera of paralenz op een kleine tray met twee flex armen en twee niet te grote lampen. Boltsnap eraan; wegklikken en vergeten. Verwacht alleen niet echt fantastische foto's ermee te maken. Voor filmen wel erg leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGjbhe3QVncW4LVdB70Wbuif8DQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVcjlwCrmkTWAWKbyzxIUMtj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
mijn punt is dat er tussen een phone-case, met tray en lampen, en een volledige DLSR met tray en lampen nog wat zit. Denk hierbij aan een Olympus PEN of een GX7 oid. Die laatste 2 maken veel mooiere fotos dan een phone en zijn met huis niet heel veel lomper dan die getoonde behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:47
Zijn er hier duikers met een Tusa IQ 900 Zen computer? Ik heb gistere oer ongeluk een stukje gedoken in de gauge modus, en nu kan ik 24 uur lang de normale modus niet gebruiken als ik de handleiding goed lees. Weet iemand of er een manier omheen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Sefa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:29:
Zijn er hier duikers met een Tusa IQ 900 Zen computer? Ik heb gistere oer ongeluk een stukje gedoken in de gauge modus, en nu kan ik 24 uur lang de normale modus niet gebruiken als ik de handleiding goed lees. Weet iemand of er een manier omheen is?
Hier zal waarschijnlijk geen manier omheen zijn, los van de batterij eruit vissen.
Maar dit is eigenlijk ook best logisch, daar je na 24u pas redelijk ontgast bent :)
In gauge houd hij namelijk niet stiekem op de achtergrond je gasloading bij :)

Suunto's hebben dit bijvoorbeeld ook :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Tijd tussen de posts is 13,5 uur, dus iets zegt me dat het nu toch al niet meer relevant is. :+ Nachtje slapen en je kunt er weer tegenaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sefa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:29:
Eh, natuurlijk kan je doorduiken. Je hebt immers geleerd hoe je een herhalingsduik maakt, toch. Je TUSA-duikcomputer is locked out door een verkeerde instelling, niet door een 'fast ascent'.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:47
Bedankt voor de reacties! Helaas echt geen weg omheen inderdaad. Ook de batterij zou niet geholpen hebben, want hij onthoudt alles. Heel veilig allemaal, maar dat heeft wel als nadeel dat een klein foutje niet te overrulen is, zelfs als je weet wat je doet. Die 24 uur ontgassen is voor een klein duikje op 5 meter met nitrox wat aan de extreme kant. Maar dit gebeurt mij dan ook maar één keer :). Ik had hem in de gauge modus nog kunnen gebruiken en handmatig de bodemtijd in de gaten kunnen houden natuurlijk, maar nu met een gehuurde computer een fantastische duik gemaakt met op één punt elf Jenkins' whiprays tegelijk, veel murenen en een Napoleon vis. Het heeft de pret niet mogen drukken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 13:13
Jaaaa vandaag is mijn Santi droogpak eindelijk binnen gekomen :) Ik heb maar 5 maanden hoeven wachten :)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
mooi op tijd! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:15:
Jaaaa vandaag is mijn Santi droogpak eindelijk binnen gekomen :) Ik heb maar 5 maanden hoeven wachten :)
Oef, besteld nog voor de jaarwisseling? De mijne is besteld in de eerste week van januari dus ik hoop dat 'ie binnenkort klaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Oef, besteld nog voor de jaarwisseling? De mijne is besteld in de eerste week van januari dus ik hoop dat 'ie binnenkort klaar is!
Ik had hem 9 december besteld, dus ik ben bang dat je nog een week of 4 moet wachten

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:09:
[...]

Ik had hem 9 december besteld, dus ik ben bang dat je nog een week of 4 moet wachten
Ah, goed om te weten. Nog even geduld hebben dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik heb een proefduik aangevraagd om ook eens te gaan duiken :) Ben erg benieuwd. Wat kan je denk je verwachten bij zo'n duik?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:25
Michael_OsGroot schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:45:
Ik heb een proefduik aangevraagd om ook eens te gaan duiken :) Ben erg benieuwd. Wat kan je denk je verwachten bij zo'n duik?
In ieder geval dat je daarna een nieuwe verslavende hobby hebt >:)

Maar serieus, leuk dat je een proefduik gaat doen! Wat je kan verwachten is natuurlijk afhankelijk van waar je hem gaat doen: in een zwembad, in open water in Nederland of zelfs op een mooie tropische locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

dixet schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:57:
[...]

In ieder geval dat je daarna een nieuwe verslavende hobby hebt >:)

Maar serieus, leuk dat je een proefduik gaat doen! Wat je kan verwachten is natuurlijk afhankelijk van waar je hem gaat doen: in een zwembad, in open water in Nederland of zelfs op een mooie tropische locatie?
Haha ik ben benieuwd! Ik heb me aangemeld voor een proefduik in vinkeveen. Uiterarad kan de duikvereniging me ook vertellen wat we precies gaan doen, maar vond het ook leuk het hier even te vragen.

Is het bijvoorbeeld de gewoonte om eerst in het zwembad te beginnen, of kan je onder begeleiding gelijk al het buitenwater in?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Als ik een proefduik/introductie duik geef dan is het eerst een stuk theorie. Vervolgens uitleg materialen. Omkleden. Een aantal water oefeningen. En daarna echt duiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:25
Michael_OsGroot schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:45:
Nice, ik heb komende donderdag mijn eerste zwembad training :*) eindelijk 2.5 jaar na mijn introductie duik op Tenerife O-) (er kwam iets tussen zullen we maar zeggen). Ik heb er in ieder geval al veel zin in

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hm, grappig, proefduiken. Ik moet zeggen dat ik toentertijd dat allemaal overgeslagen heb en meteen m'n PADI Open Water had geboekt. :+ Geen idee precies wat ik moest verwachten, behalve dat 't ongetwijfeld harstikke gaaf ging zijn _O-

edit:
En daar had ik gelijk in natuurlijk ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 11-05-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-06 18:05
Hoi allemaal,

Mijn eerste post hier op het forum :). Ik ben opzoek naar mijn eerste duikcomputer, ik hoop dat er hier wat mensen zijn die mij hier verder mee kunnen helpen. Ik heb recent mijn advanced brevet gehaald en duik vooral op vakanties (~1x per jaar, 6 duiken ofzo). Recentelijk ging ik ergens duiken waar we geen computer mee konden krijgen en op de computer van de gids doken. Hier ben ik zelf geen fan van en vandaar maar een zoektocht naar mijn eigen computer :).

Ik zit zelf de Garmin Descent G1 te overwegen, aangezien ik deze niet uitsluitend de sporadische duik kan gebruiken. Wellicht hebben jullie nog wat adviezen voor alternatieven of ervaringen met computers die jullie zelf gebruiken in een vergelijkbare situatie. Alvast bedankt :)

Kevin

Edit: spelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Suunto Zoop of Vyper.
Duidelijk en groot scherm.

Als het een kleurenscherm "moet" hebben, suunto EON of scubapro G2 of Aqualung.

Persoonlijk zon polshorloge ding, vind ik zelf te klein onder water.

Polshorloges zou ik denken suunto D5 een deepblu cosmiq heb ook wel eens mee gedoken had ook duidelijk scherm.

[ Voor 73% gewijzigd door leonbong op 11-05-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
mares puck of suunto zoop voor een paar euro van marktplaats afplukken? Voor 6 duiken per jaar ...

btw, feli kevvie, mooi subforum voor je eerste post! :D

[ Voor 31% gewijzigd door Bockelaar op 11-05-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
kevvie123 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:59:
Hoi allemaal,

Mijn eerste post hier op het forum :). Ik ben opzoek naar mijn eerste duikcomputer, ik hoop dat er hier wat mensen zijn die mij hier verder mee kunnen helpen. Ik heb recent mijn advanced brevet gehaald en duik vooral op vakanties (~1x per jaar, 6 duiken ofzo). Recentelijk ging ik ergens duiken waar we geen computer mee konden krijgen en op de computer van de gids doken. Hier ben ik zelf geen fan van en vandaar maar een zoektocht naar mijn eigen computer :).

Ik zit zelf de Garmin Descent G1 te overwegen, aangezien ik deze niet uitsluitend de sporadische duik kan gebruiken. Wellicht hebben jullie nog wat adviezen voor alternatieven of ervaringen met computers die jullie zelf gebruiken in een vergelijkbare situatie. Alvast bedankt :)

Kevin

Edit: spelling
Als je de Descent hoofdzakelijk voor andere zaken koopt, dan is dat zeker een optie. Als het hoofdzakelijk een duikcomputer is maar het vooral een bonus is dat'ie meer kan klinkt het als een beetje overkill. Zelf ben ik voor recreatief duiken prima tevreden met mijn Suunto Zoop Novo. Ik vind'm groot zat, makkelijk te bedienen en af te lezen, en het ding doet alles dat je nodig hebt. Maar afgezien van zaken die je zelf belangrijk vindt voldoet eigenlijk alles dat lucht en nitrox kan en dat je een nooddecompressie laat doen als je per ongeluk voorbij je nultijd gaat. Da's natuurlijk niet de bedoeling, maar als je computer dan meteen in error schiet en weigert je verder te helpen wordt een vervelende situatie ineens een heel stuk slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:53:
Zelf ben ik voor recreatief duiken prima tevreden met mijn Suunto Zoop Novo.
+1 voor de Suunto Zoop Novo. Prima computer voor het geld, ruimschoots voldoende features voor recreatief duiken. Lekker groot scherm en de backlight is ook wel prettig voor als je eens in het donker duikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-06 18:05
Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips, ik was zelf de zoop/vyper novo ook tegen het lijf gelopen. Nadeel van de zoop vind ik dat hij geen compass heeft geloof ik, dus de vyper is dan misschien nog een goede optie? Een van marktplaats plukken is nog niet zo'n slecht idee inderdaad. Vind zelf 300/350 voor iets waar ik exclusief mee zou duiken een beetje flink, maar op marktplaats wellicht een betere deal te vinden :). Bij de Descent ben je wel meer kwijt, maar gebruik ik hem ook ruim twee keer zo veel dus meer plezier voor de euro :p

De mares Puck heb ik al wel eens mee gedoken, maar die komt me altijd een beetje onhandig over

Andere mensen ervaringen met relatief kleine duikcomputers voor het aflezen van het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
kevvie123 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:25:
Andere mensen ervaringen met relatief kleine duikcomputers voor het aflezen van het scherm?
Ik heb een Suunto D6i Novo (met luchtintegratie :9) en heb compleet geen last van 't relatief kleine scherm. Relatief goede ogen (forse bril, maar met correctie [daglenzen onder water] no problemos), wat natuurlijk helpt, dus YMMV als je ogen niet 20/20 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:40:
Hm, grappig, proefduiken. Ik moet zeggen dat ik toentertijd dat allemaal overgeslagen heb en meteen m'n PADI Open Water had geboekt. :+ Geen idee precies wat ik moest verwachten, behalve dat 't ongetwijfeld harstikke gaaf ging zijn _O-

edit:
En daar had ik gelijk in natuurlijk ;)
Haha ja ik ook inderdaad :+ rechtstreeks naar OWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
kevvie123 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:25:
Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips, ik was zelf de zoop/vyper novo ook tegen het lijf gelopen. Nadeel van de zoop vind ik dat hij geen compass heeft geloof ik, dus de vyper is dan misschien nog een goede optie? Een van marktplaats plukken is nog niet zo'n slecht idee inderdaad. Vind zelf 300/350 voor iets waar ik exclusief mee zou duiken een beetje flink, maar op marktplaats wellicht een betere deal te vinden :). Bij de Descent ben je wel meer kwijt, maar gebruik ik hem ook ruim twee keer zo veel dus meer plezier voor de euro :p

De mares Puck heb ik al wel eens mee gedoken, maar die komt me altijd een beetje onhandig over

Zoals @Wormaap ook zegt, als je een sporthorloge zoekt waar je ook mee kan duiken vind ik de Garmin lijn best tof!

Zoek je een nieuw horloge welke je ook overdag kan dragen, dan is zoals eerder genoemd een Suuntu D4i of Suunto D6i goed.

Persoonlijk heb ik het kompas op mijn duikcomputers nog nooit gebruikt, lastig, traag, onduidelijk onder water. Dan koop ik liever een Suunto SK8 aan bungees.

Een Suunto Zoop Novo zou inderdaad een prima keus zijn, als je vaak duikt of weinig duikt, voor beide type duikers is een Zoop prima.

Wil je meer functies/geavanceerdere functies dan zou je inderdaad naar een Suunto D5, of de Suunto EON lijn kunnen kijken.

Daarnaast zijn er nog weel meer merken die computers verkopen, denk aan Mares, Aqualung, Ratio, Shearwater om maar een paar bekende merken te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:38
Inmiddels paar weekjes terug van Bonaire. Met zijn 3en we daar 2 x 6 dagen gedoken waarbij we iedere dag 2 duiken hebben gemaakt. Dat waren er dus totaal 24, elke op een andere stek dus niets dubbel. Hadden er veel meer kunnen maken, maar moest wel vakantie blijven en genieten van een Amstel Bright bij een ondergaande zon had ook wel wat! 😁Gezien we een huisje hadden in Bonaire Village gebruik gemaakt van Dive Factory wat op dat park zat. Konden zo iedere dag 6 flessen nitrox mee pakken zonder problemen. Flessen hadden ook inserts zodat ik met DIN kon duiken en de andere 2 met INT. Echt geen enkele O-ring hoeven vervangen en kwa prijs voordeliger als de andere grote toko's op het eiland. Vorige keer zaten we voor flessen bij Dive Friends maar daar hebben we iedere dag meerdere O-ringen mogen vervangen. Overigens is Dive Factory een kleinere setup als de andere groten zoals Dive Friends, Buddy of Wanna Dive, maar daardoor hadden we ook een persoonlijkere ervaring bij de mensen daar.

Mooiste duiken waren overigens Candy Land (achter Bopec) en Red Slave, al moest je voor die laatste wel echt goed kijken wanneer het kon ivm golven en stroming. Dit zijn toch stekken waar minder duikers komen en het koraal en leven nog net iets beter is als op de andere duikstekken. Dus als je er bent, zeker het proberen waard!

@kevvie123
Ik zou niet voor de Garmin lijn gaan als je maar heel sporadisch mee gaat duiken, dan is het heeeeeel veel geld voor een sporthorloge waar je toevallig mee kan duiken. Dan kan je beter een goedkopere Suunto Zoop voor het duiken pakken en een los sporthorloge.

Wat betreft het kompas, zou je daar echt niet op blind staren. Kompas op je computer is meer een gimmick, het werkt soort van... maar je hebt meer aan een daadwerkelijk Kompas. En dat kan zowel in een console tezamen met je manometer (diepte meter eventueel nog als backup voor je computer) of losse pols model. Dat laatste heb ik, de Suunti SK8 en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

aidanl schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:02:
Inmiddels paar weekjes terug van Bonaire. Met zijn 3en we daar 2 x 6 dagen gedoken waarbij we iedere dag 2 duiken hebben gemaakt. Dat waren er dus totaal 24, elke op een andere stek dus niets dubbel. Hadden er veel meer kunnen maken, maar moest wel vakantie blijven en genieten van een Amstel Bright bij een ondergaande zon had ook wel wat! 😁Gezien we een huisje hadden in Bonaire Village gebruik gemaakt van Dive Factory wat op dat park zat. Konden zo iedere dag 6 flessen nitrox mee pakken zonder problemen. Flessen hadden ook inserts zodat ik met DIN kon duiken en de andere 2 met INT. Echt geen enkele O-ring hoeven vervangen en kwa prijs voordeliger als de andere grote toko's op het eiland. Vorige keer zaten we voor flessen bij Dive Friends maar daar hebben we iedere dag meerdere O-ringen mogen vervangen. Overigens is Dive Factory een kleinere setup als de andere groten zoals Dive Friends, Buddy of Wanna Dive, maar daardoor hadden we ook een persoonlijkere ervaring bij de mensen daar.

Mooiste duiken waren overigens Candy Land (achter Bopec) en Red Slave, al moest je voor die laatste wel echt goed kijken wanneer het kon ivm golven en stroming. Dit zijn toch stekken waar minder duikers komen en het koraal en leven nog net iets beter is als op de andere duikstekken. Dus als je er bent, zeker het proberen waard!

@kevvie123
Ik zou niet voor de Garmin lijn gaan als je maar heel sporadisch mee gaat duiken, dan is het heeeeeel veel geld voor een sporthorloge waar je toevallig mee kan duiken. Dan kan je beter een goedkopere Suunto Zoop voor het duiken pakken en een los sporthorloge.

Wat betreft het kompas, zou je daar echt niet op blind staren. Kompas op je computer is meer een gimmick, het werkt soort van... maar je hebt meer aan een daadwerkelijk Kompas. En dat kan zowel in een console tezamen met je manometer (diepte meter eventueel nog als backup voor je computer) of losse pols model. Dat laatste heb ik, de Suunti SK8 en werkt perfect.
Zo te lezen heb je meer aan de oost kust gedoken, klopt dat?
In mijn Bonaire tijd alleen maar gedoken op west. Volgende keer ga ik andersom op vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:15:
Nou, het viel mee: krijg net een mailtje van 4Divers dat m'n pak binnen is :D

* Thyraon ligt het hele weekend in bad met droogpak aan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Niks ervan! Stralend weer dit weekend dus lekker naar buiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:53:
Niks ervan! Stralend weer dit weekend dus lekker naar buiten!
Helaas het hele weekend al vol met sociale (niet-duikgerelateerde) dingen. Maar ik wil wel snel richting Enschede komen voor een oefenduikje in m'n eigen pak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:58:
[...]

Helaas het hele weekend al vol met sociale (niet-duikgerelateerde) dingen. Maar ik wil wel snel richting Enschede komen voor een oefenduikje in m'n eigen pak!
Sund :(

Hier morgenochtend een dagje naar Toolenburg, hopen op goed zicht, anders gaan we kijken of we naar Vinkeveen gaan voor een tweede duik.

Zondag weer de hele dag les geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Hey, daar ben ik afgelopen jaar ook geweest. Hoop dat je beter zicht hebt dan wij toen hadden:

Geef je wel een seintje als ik richting Enschede kom!

EDIT: haha, ik zie nu pas (in het eerste shot van die video) dat mijn longhose over mijn tank heen loopt. Lekker gewerkt :P

[ Voor 21% gewijzigd door Thyraon op 13-05-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Ik ook begin vorig jaar, vol in de sneeuw toen nog :+

Paar van mijn team zijn er aantal weken geleden nog geweest. "Erwtensoep" noemden ze het toen, maar ik ga het zien en beleven

https://www.duikersgids.nl/duikstekken/toolenburger-plas

Volgens duikersgids zou ik "redelijk" zeggen. Ach en anders koffie mee, kookplaatje mee om paar hamburgers te bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:19:
Ach en anders koffie mee, kookplaatje mee om paar hamburgers te bakken.
Er zit een leuk restaurant naast de plas. Prima lunch en goed bier op de tap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Decobiertje! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Thyraon schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:16:
Hey, daar ben ik afgelopen jaar ook geweest. Hoop dat je beter zicht hebt dan wij toen hadden:

[YouTube: Nederland | Toolenburgerplas | 2021]
Geef je wel een seintje als ik richting Enschede kom!

EDIT: haha, ik zie nu pas (in het eerste shot van die video) dat mijn longhose over mijn tank heen loopt. Lekker gewerkt :P
Leuk gedaan, prima snoekje :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Ik heb die van mij gisteren voor het eerst getest in het zwembad.Wat een super fijn pak is het toch! Dit weekend lekker naar buiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:04:
Ik heb die van mij gisteren voor het eerst getest in het zwembad.Wat een super fijn pak is het toch! Dit weekend lekker naar buiten. :)
Net opgehaald en gepast. Wat een heerlijk pak, kan niet wachten om het water in te gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Was een flinke jongen ja! Maar het zicht verderop in de plas was toen zo slecht dat we zelfs het parcours langs de lijn maar niet hebben gedaan. Je kon je eigen hand aan de lijn op een gegeven moment nauwelijks meer zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:37:
[...]

Net opgehaald en gepast. Wat een heerlijk pak, kan niet wachten om het water in te gaan!
Welk type heb je gekocht? Ik heb zelf een E-Lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:14:
Welk type heb je gekocht? Ik heb zelf een E-Lite
Een E-Lite+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Komende vrijdag de eerste duik in m'n eigen droogpak! *O*

We zijn van plan in de ochtend naar Vinkeveen ZE4 te gaan maar ik zie dat Airdiving (die de dagpas voor ZE4 verkoopt) pas om 12:00 uur open is. Kunnen we dan ook pas na 12:00 uur duiken of hoe werkt dat daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Volgens mij is Mike er altijd wel eerder, zou gewoon even bellen over hoe en wat.

Officieel zou je een bekeuring kunnen krijgen, kans is wel klein volgens mij zeker op een werkdag overdag. Maar de kans is er.

Daarnaast zou ik gewoon lekker een jaarvergunning kopen :+ in je wetnotes ermee en gewoon meenemen. Dikke prima dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:42:
Volgens mij is Mike er altijd wel eerder, zou gewoon even bellen over hoe en wat.

Officieel zou je een bekeuring kunnen krijgen, kans is wel klein volgens mij zeker op een werkdag overdag. Maar de kans is er.

Daarnaast zou ik gewoon lekker een jaarvergunning kopen :+ in je wetnotes ermee en gewoon meenemen. Dikke prima dan.
Ah, thanks. Ze zijn vandaag gesloten (en nemen de telefoon niet op) maar had ze al even gemaild. Jaarvergunning is een goed idee, is minder dan 3 tientjes geloof ik.

In wetnotes is een goed idee! Ik heb überhaupt nog geen wetnotes – wat is een goede manier om die te organiseren? En wat mag er niet in ontbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Ah, thanks. Ze zijn vandaag gesloten (en nemen de telefoon niet op) maar had ze al even gemaild. Jaarvergunning is een goed idee, is minder dan 3 tientjes geloof ik.

In wetnotes is een goed idee! Ik heb überhaupt nog geen wetnotes – wat is een goede manier om die te organiseren? En wat mag er niet in ontbreken?
Jup meende 26 euro dit jaar.

Hoe bedoel je organiseren? :)

In mijn wetnotes heb ik een aantal potloden zitten, wetnotes tool, tiewraps en potentieel dingen die ik tijdens de duik nodig zou kunnen hebben. Wil er nog een verstelbare moersleutel in doen, maar "marine grade" vind ik nog aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:45:
In mijn wetnotes heb ik een aantal potloden zitten, wetnotes tool, tiewraps en potentieel dingen die ik tijdens de duik nodig zou kunnen hebben. Wil er nog een verstelbare moersleutel in doen, maar "marine grade" vind ik nog aardig aan de prijs.
Dat bedoelde ik met "organiseren" ja, sorry voor de warrige vraag :). Thanks, dat zijn alvast een paar dingen die ik kan gaan aanschaffen of apart leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Dat bedoelde ik met "organiseren" ja, sorry voor de warrige vraag :). Thanks, dat zijn alvast een paar dingen die ik kan gaan aanschaffen of apart leggen.
En geen normale potloden erin. Maar die van hars /lastig. Bic ecolutions (die groene) zij top. Houten potloden vallen uit elkaar.

Als je nog een wetnotes moet halen. Ik prefereer het type met vier tiewraps in plaats van een ring systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:01:
Als je nog een wetnotes moet halen. Ik prefereer het type met vier tiewraps in plaats van een ring systeem.
Ik moet nog zo'n boekje kopen ja. Wat maakt het type met tie-wraps fijne dan met ringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:51:
[...]

Ik moet nog zo'n boekje kopen ja. Wat maakt het type met tie-wraps fijne dan met ringen?
Minder gehannes als je ooit pagina's wil toevoegen of eruit halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:41:
Minder gehannes als je ooit pagina's wil toevoegen of eruit halen :)
Ah, OK! Heb je toevallig een linkje naar het merk/type dat jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Ah, OK! Heb je toevallig een linkje naar het merk/type dat jij gebruikt?
Ik heb heel flauw gewoon een blauwe H :+

https://www.halcyon.net/divers-notebook,409,en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Thanks! Zal even kijken of ze die bij m'n lokale duikshop hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Thanks! Zal even kijken of ze die bij m'n lokale duikshop hebben liggen.
Uit m'n hoofd Veenendaal wel. Hilversum sowieso. Ook allumaal kekkuh kleurtjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
schrijven jullie boeken onder water of zo? :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Bockelaar schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:48:
schrijven jullie boeken onder water of zo? :s
gaat stiekem best hard.
1x wetnotes voor trainingen etc
1x wetnotes voor grotten, routes, etc

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
ah right, die doe ik beide niet, halve tank linksaf, halve tank rechtsaf, en eruit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:14

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Bockelaar schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:43:
ah right, die doe ik beide niet, halve tank linksaf, halve tank rechtsaf, en eruit :D
Lijkt mij slim, want je bent dan Out of Gas op de T :+

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
't zit erin om te gebruiken toch, niet om te bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
En daarnaast ook gewoon handig om alles beetje bij de hand te hebben. Afgelopen zaterdag ging een schroefje ineens los van m'n goodman handle. Wetnotes erbij. Tool eruit. En gewoon vast schroeven weer. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:46:
En daarnaast ook gewoon handig om alles beetje bij de hand te hebben. Afgelopen zaterdag ging een schroefje ineens los van m'n goodman handle. Wetnotes erbij. Tool eruit. En gewoon vast schroeven weer. Ideaal!
Het is sowieso fijn om een goede "oh shit" doos (of tas) te hebben met wat O-ringen, een maskerband en meer van dat kleine grut. Kan een hoop teleurstelling aan de waterkant schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Het is sowieso fijn om een goede "oh shit" doos (of tas) te hebben met wat O-ringen, een maskerband en meer van dat kleine grut. Kan een hoop teleurstelling aan de waterkant schelen :)
Haha ja dat heb ik dan ook hier thuis liggen voor als ik verder weg ga dan mijn huisplas.

Daar zit wat meer gereedschap in dan dat ik onderwater mee zou nemen. Paar verschillende type steeksleutels, o-ringen, batterijen, 70% alcohol, binnenband MTB band, bungee, doubleenders, tiewraps, isolatiedeken (moet eigenlijk in een aan te schaffen EHBO doos, slapstrap, siliconenvet, bitschroevendraaier, paar pennen, din-int converter, verstelbare moersleutel.

En in mijn droogpaktas heb ik nog talkpoeder, tzip spul voor de rits, twee sets polsseals, extra set drooghandschoenen liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik neem eerlijk gezegd alleen O-ringen mee op vakantie. En nog nooit nodig gehad, elk jaar krijgt de regulator een service beurt en daar zit ook een nieuw O-ringetje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Gisteren mijn eerste buitenduik in mijn nieuwe droogpak. Mijn stemming ging van: dit wordt een makkie (voor dat ik het water in ging) naar waar ben ik in vredesnaam aan begonnen (de eerste 5 minuten) tot ik kan hier wel aan wennen maar ik heb nog een hoop te leren. (de rest van de duik).

Ook wel een paar puntjes gezien die ik nog moet aanpassen. De opening in mijn kap is bijvoorbeeld te klein waardoor hij te veel over mijn masker komt. Die moet ik wat bij gaan snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:49:
Ik neem eerlijk gezegd alleen O-ringen mee op vakantie. En nog nooit nodig gehad, elk jaar krijgt de regulator een service beurt en daar zit ook een nieuw O-ringetje bij.
Ach op z'n kist is een klein bakje met o-ringen te verwaarlozen natuurlijk. Heb nog maar één keer een o-ring moeten vervangen. Bij een lekkende manometer. Zat een klein scheurtje in, die wordt volgens mij ook niet meegenomen in servicebeurten heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:26:
Gisteren mijn eerste buitenduik in mijn nieuwe droogpak. Mijn stemming ging van: dit wordt een makkie (voor dat ik het water in ging) naar waar ben ik in vredesnaam aan begonnen (de eerste 5 minuten) tot ik kan hier wel aan wennen maar ik heb nog een hoop te leren. (de rest van de duik).

Ook wel een paar puntjes gezien die ik nog moet aanpassen. De opening in mijn kap is bijvoorbeeld te klein waardoor hij te veel over mijn masker komt. Die moet ik wat bij gaan snijden.
Haha hoe je het verteld klinkt enorm als een vriendin van mij die ik sinds twee weken een droogpak heeft :+

Hmm wat is teveel over je masker heen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:26:
Haha, heel herkenbaar! Ik had een poosje geleden een proefduik in een droogpak, in de duiktoren in Enschede. Het eerste kwartier kon ik helemaal niks meer, terwijl ik toch al een goede 150+ duiken heb gemaakt en normaal heerlijk in trim ben.

Was behoorlijk confronterend en zal de komende tijd nog wel even wennen zijn nu ik m'n eigen pak heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dartlink schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:03:
[...]

Ach op z'n kist is een klein bakje met o-ringen te verwaarlozen natuurlijk. Heb nog maar één keer een o-ring moeten vervangen. Bij een lekkende manometer. Zat een klein scheurtje in, die wordt volgens mij ook niet meegenomen in servicebeurten heb ik het idee.
Volgens mij heb ik alleen maar O-ringen voor m'n DIN-aansluiting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dartlink schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Hmm wat is teveel over je masker heen?
hij steekt echt zowel aan de bovenkant als de zijkanten een cm of 3 over mijn masker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Haha, heel herkenbaar! Ik had een poosje geleden een proefduik in een droogpak, in de duiktoren in Enschede. Het eerste kwartier kon ik helemaal niks meer, terwijl ik toch al een goede 150+ duiken heb gemaakt en normaal heerlijk in trim ben.

Was behoorlijk confronterend en zal de komende tijd nog wel even wennen zijn nu ik m'n eigen pak heb...
Ik ben daar ook begonnen, maar ik dook daar zonder kap en handschoenen. Dat had ik nu wel aan en dat maakte het wel een stapje lastiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:26:
Ik ben daar ook begonnen, maar ik dook daar zonder kap en handschoenen. Dat had ik nu wel aan en dat maakte het wel een stapje lastiger
Ben heel benieuwd hoe dat komende vrijdag gaat, ja. Duik jij met drooghandschoenen, of met seals op je polsen en natte handschoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:50:
[...]

Ben heel benieuwd hoe dat komende vrijdag gaat, ja. Duik jij met drooghandschoenen, of met seals op je polsen en natte handschoenen?
Ik heb camaro seamless 5mm nat handschoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:28:
Ik heb camaro seamless 5mm nat handschoenen
Ah, die heb ik ook! Wat me opvalt is dat die hanschoenen vrij lang zijn; geeft dat geen problemen onder water doordat de handschoen de mouw te ver naar achteren duwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ik doe mijn natte handschoenen (cressi 5mm) gewoon over de armseal heen ipv die seal naar boven schuiven ... dan links de computer eromheen, rechts het kompas. Er komt wel water inde handschoenen, maar echt doorstromen doet het niet, dus koud worden duurt echt wel richting 45 minuten/een uur bij 8C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Bockelaar schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:43:
ik doe mijn natte handschoenen (cressi 5mm) gewoon over de armseal heen ipv die seal naar boven schuiven ... dan links de computer eromheen, rechts het kompas. Er komt wel water inde handschoenen, maar echt doorstromen doet het niet, dus koud worden duurt echt wel richting 45 minuten/een uur bij 8C.
Ah, nice. Ben benieuwd hoe dat komende vrijdag gaat. Hoop dat ik inderdaad genoeg seal op m'n arm overhoud om het droog te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Ah, die heb ik ook! Wat me opvalt is dat die hanschoenen vrij lang zijn; geeft dat geen problemen onder water doordat de handschoen de mouw te ver naar achteren duwt?
Ik had geen natte mouwen. Wel vond ik het wat lastig om ze aan te krijgen maar dat kwam ook door wat stress, ik had ook nog nooit met een kap en met handschoenen gedoken.

Vanavond ga ik weer, maar dan zal ik ook de mouwen van mijn onderpak wat meer opstropen zodat ik wat meer ruimte vrij heb bij mijn polsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:21:
[...] ik had ook nog nooit met een kap en met handschoenen gedoken.
Überhaupt nooit met handschoenen en kap gedoken? Of alleen nooit in droogpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:51:
[...]

Überhaupt nooit met handschoenen en kap gedoken? Of alleen nooit in droogpak?
Nee tot maandag was ik een warm water duiker ;) Ik heb wel met wetsuits gedoken maar ook nooit met handschoenen en kap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:15:
Nee tot maandag was ik een warm water duiker ;) Ik heb wel met wetsuits gedoken maar ook nooit met handschoenen en kap
Dat is wel even wennen ja! Wel slim om meteen naar een droogpak te gaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Dat is wel even wennen ja! Wel slim om meteen naar een droogpak te gaan 8)
ik wilde niet eerst 500 + euro uitgeven aan een nat pak en dan daarna alsnog een droogpak te kopen. Maar goed ik wist wel dat ik het mezelf wel iets moeilijker maak.

Pagina: 1 ... 29 ... 51 Laatste