Brabant is zuidelijkerFl4pp13 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:37:
[...]
Zandeiland 4 is de zuidkant van de plas. Zuid is warm, right?
Holy wat veel!Fl4pp13 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:32:
[...]
Bijna iedereen die er was had een stage bij zich![]()
[Afbeelding]
Van de winter nog een duikje daar maken is misschien wel een leuke, I'm game
* Dartlink is vaak onderdeel van de stages en scooters aan de kant
Dan bied ik de Boschmolenplas aan, want Limburg is dan helemáál tropischDartlink schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:39:
[...]
Brabant is zuidelijkerdus moet nog warmer zijn toch?
Ticking away, the moments that make up a dull day
Twee uur rijden! Ik ga akkoord!Wormaap schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:39:
[...]
Dan bied ik de Boschmolenplas aan, want Limburg is dan helemáál tropisch

Hier in de buurt heb ik alleen Diveworld, Grasbroek of Bussloo in de aanbieding.
[ Voor 12% gewijzigd door Dartlink op 15-01-2022 20:48 ]
Mijn droogpak is er helaas pas over een maand of drie dus tegen die tijd is het alweer voorjaar. Was anders graag aangehaakt!
Ik vraag jullie over een maandje of 10 wel of jullie mee willen naar Aruba, Bonaire of Curaçao, maar voor nu haak ik af
April is nog steeds droogpakkenweer gelukkig. Sterker nog, het hele jaar is droogpakkenweer!Thyraon schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:15:
Mijn droogpak is er helaas pas over een maand of drie dus tegen die tijd is het alweer voorjaar. Was anders graag aangehaakt!
Geef maar een gil als je 'm hebt, ik geloof dat Slijk-Ewijk bij je in de buurt ligt, da's vanuit hier ook goed te doen.
Haha, deal! Slijk-Ewijk is hier inderdaad een klein half uurtje vandaan dus dat is prima te doen.Fl4pp13 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:33:
April is nog steeds droogpakkenweer gelukkig. Sterker nog, het hele jaar is droogpakkenweer!![]()
Geef maar een gil als je 'm hebt, ik geloof dat Slijk-Ewijk bij je in de buurt ligt, da's vanuit hier ook goed te doen.
Zodra ik een automaten setje erbij heb gekocht voeg ik mij ook toe aan die mensen die hun stages daar hebben liggenDartlink schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:57:
[...]
Holy wat veel!
* Dartlink is vaak onderdeel van de stages en scooters aan de kant
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
@ShadowBumble Zo begint het: eerst trainen met je stage op de kant tijdens de duik (dan oefen je het op- en afbouwen van je stage), later ga je er ook echt mee duiken.
De eerste duiken heb je de stage natuurlijk nog niet echt nodig, die duiken komen later pas.
De eerste duiken heb je de stage natuurlijk nog niet echt nodig, die duiken komen later pas.
Dichter bij de Evenaar ookFl4pp13 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:37:
[...]
Zandeiland 4 is de zuidkant van de plas. Zuid is warm, right?

Als het écht warm is alleen thermo-ondergoed, als het 'gematigd' (vanaf een graad of 18-19) is heb ik vaak een laagje fleece en iets van een trainingsbroek over m'n ondergoed aan.Thyraon schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:58:
[...]
Wat voor onderkleding en onderhandschoenen draag je onder je droogpak in de zomer?
Ik persoonlijk in de zomer (geen extreme 30+ temperaturen) mijn flex 190 en dunne handschoentjes (ik duik altijd met droge handschoenen)Thyraon schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:58:
[...]
Wat voor onderkleding en onderhandschoenen draag je onder je droogpak in de zomer?
Klopt ik heb inderdaad wel al wat duiken "geoefend" vooral in het kader van de juiste procedures etc, maar ook gewoon wennen om uberhaupt met een stage te duiken. Alleen om nu steeds even een eerste/tweede trap te lenen is weer zo wat dus daar moeten we eerst even wat voor fixenMK-NL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:14:
@ShadowBumble Zo begint het: eerst trainen met je stage op de kant tijdens de duik (dan oefen je het op- en afbouwen van je stage), later ga je er ook echt mee duiken.
Dan kom ik zéker af!Wormaap schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:39:
[...]
Dan bied ik de Boschmolenplas aan, want Limburg is dan helemáál tropisch
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
je mag altijd een setje lenen hoorShadowBumble schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:06:
[...]
Klopt ik heb inderdaad wel al wat duiken "geoefend" vooral in het kader van de juiste procedures etc, maar ook gewoon wennen om uberhaupt met een stage te duiken. Alleen om nu steeds even een eerste/tweede trap te lenen is weer zo wat dus daar moeten we eerst even wat voor fixen
rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!
Weet ik toch
Komend weekend gaat Lex van 4Divers met een paar duikers een dagje oefenen in droogpak in de duiktoren in Enschede en ik mag aanhaken
Zondag dus alvast een dagje onder water in een Santi-pak. Eens kijken hoe hard ik daar aan moet wennen

Zondag dus alvast een dagje onder water in een Santi-pak. Eens kijken hoe hard ik daar aan moet wennen
Haha kunnen we meeten die dag!Thyraon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:24:
Komend weekend gaat Lex van 4Divers met een paar duikers een dagje oefenen in droogpak in de duiktoren in Enschede en ik mag aanhaken![]()
Oh, nice! Toevallig ook met deze zelfde groep bij Lex? Of met een eigen groepje?Dartlink schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:25:
Haha kunnen we meeten die dag!Ik ben die dag les aan het geven!
Nah, met mijn eigen cursisten (ik ben instructeur bij DiveworldThyraon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:30:
[...]
Oh, nice! Toevallig ook met deze zelfde groep bij Lex? Of met een eigen groepje?
Ah, check. Leuk, wellicht komen we elkaar nog even tegen. Doen we een mini-GOT-duikers-meetupDartlink schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:31:
Nah, met mijn eigen cursisten (ik ben instructeur bij Diveworld)
Gisteren twee duikjes gedaan in Diveworld (Enschede) in een droogpak van 4Divers en mijn eigen onderpak. Dat was wennen zeg! Het eerste kwartier voelde echt alsof ik compleet opnieuw moest leren duiken, mijn drijfvermogen en trim waren een zooitje 
Na een kort overleg aan de oppervlakte liet Lex ons een minuut of 20 zelf klooien onder water. Afdalen en gecontroleerd opstijgen, teveel lucht in het pak blazen en ervaren wat er dan gebeurt, proberen de lucht uit je voeten weer naar het torso te krijgen, ... En dat hielp! Uiteindelijk de eerste duik een uurtje in het water gelegen en met een euforisch gevoel (en compleet droog!) het water uit gestapt.
De tweede duik vond Lex dat we wel wat extra task load konden hebben. Dus: out-of-air simulatie met een buddy, gecontroleerde opstijging samen tot net onder het oppervlak, weer afdalen en op de bodem de automaten weer terugwisselen. Dat ging redelijk, hoewel ik net iets teveel drijfvermogen had om in die laatste paar meter goede controle te houden.
Daarna was het tijd om een SMB te schieten. Dat was nogal een rommelige bedoeling – als ik dit jaar Fundies wil halen, zal ik daar nog flink op moeten oefenen.
Al met al een superleuke dag gehad, heel veel geleerd en heel veel ruimte voor verbetering gezien. Echt heerlijk om droog en warm uit het water te komen, en een tweede duik weer in een warm pak te stappen. Nog een paar maanden geduld, dan kan ik met m'n eigen pak nog eens naar Enschede
Oh, en ik kwam @Dartlink nog tegen, dus die mini-GoT-meetup is gelukt
Na een kort overleg aan de oppervlakte liet Lex ons een minuut of 20 zelf klooien onder water. Afdalen en gecontroleerd opstijgen, teveel lucht in het pak blazen en ervaren wat er dan gebeurt, proberen de lucht uit je voeten weer naar het torso te krijgen, ... En dat hielp! Uiteindelijk de eerste duik een uurtje in het water gelegen en met een euforisch gevoel (en compleet droog!) het water uit gestapt.
De tweede duik vond Lex dat we wel wat extra task load konden hebben. Dus: out-of-air simulatie met een buddy, gecontroleerde opstijging samen tot net onder het oppervlak, weer afdalen en op de bodem de automaten weer terugwisselen. Dat ging redelijk, hoewel ik net iets teveel drijfvermogen had om in die laatste paar meter goede controle te houden.
Daarna was het tijd om een SMB te schieten. Dat was nogal een rommelige bedoeling – als ik dit jaar Fundies wil halen, zal ik daar nog flink op moeten oefenen.
Al met al een superleuke dag gehad, heel veel geleerd en heel veel ruimte voor verbetering gezien. Echt heerlijk om droog en warm uit het water te komen, en een tweede duik weer in een warm pak te stappen. Nog een paar maanden geduld, dan kan ik met m'n eigen pak nog eens naar Enschede
Oh, en ik kwam @Dartlink nog tegen, dus die mini-GoT-meetup is gelukt
[ Voor 3% gewijzigd door Thyraon op 24-01-2022 09:02 ]
Het was een redelijke chaos dag voor ons gister
Maar tof je gesproken te hebben!
Ook fijn dat jouw eerste droogpak ervaring wél droog was i.t.t. één van de andere jongens
Ook fijn dat jouw eerste droogpak ervaring wél droog was i.t.t. één van de andere jongens
No worries! Ik geef wel een gil als ik nog eens die kant op kom.Dartlink schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:02:
Het was een redelijke chaos dag voor ons gisterMaar tof je gesproken te hebben!
Haha, inderdaad! Ik had geluk met het leenpak: mijn pols- en nekseals pasten perfect dus er is geen druppel water naar binnen gekomen. Beide andere heren hadden minder geluk, één van hen kwam inderdaad de tweede duik helemaal zeiknat het water uitDartlink schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:02:
Fundies is een training he geen 4 daags examenThyraon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:58:
Mijn weekend was echt geweldig, Afgelopen Zaterdag zijn we (Het cave Intro team) richting Willingen, Duitsland gereden om daar te gaan duiken in de Christine mijn (De Gue Intro to Cave dag, die JP en AM eens in de zoveel tijd geven).
Alhoewel Zaterdag in het teken stond van vooral veel gezelligheid, en lekker eten. Zouden we op Zondag vergezelt worden door de andere helft van onze groep (een C2 Team en nog een C1 Team), kortom onze hele groep was compleet. Heeft dus het leuke effect dat de tweede parkeer plaats letterlijk bestond uit onze groep en er dus overal een overvloed aan gear, onderdelen en flessen lag (D12's, Stages, Deco flessen etc).
De Intro dag beviel echt super, JP is begonnen met een stuk theorie terwijl al wat gecertificeerde teams aan het duiken waren. Na het theorie stuk nog een oefening doen op het droge (plaatsen van cookies, de communicatie en de plaatsing van je team en dan mochten we duiken, wij waren gelukkig team 1 dus we mochten als eerste aan de bak.
Er werd nog even specifiek de kaders benadrukt van "Dit is de route, JP in deze tunnel en daar mag je niet voorbij. En whatever we hit first (einde visuele route, de munitie opslag) of je gas (max 30bar penetration) is het teken van omkeren."
Uiteindelijk is het een duik geworden van net geen 20 minuutjes; balen natuurlijk maar einde route is einde route. Wij moesten turnen op het visuele turnpoint en niet zozeer gas. Pakweg 40b verbruikt totaal. Gas verbruik kregen we complimenten op enige echte puntje van kritiek was, we moeten wat "hoger" gaan liggen in het water. Dichter tegen het plafond dus want dan zou het perfect zijn. Kortom echt een hele dikke aanrader om eens mee te maken en dat maakt het dus ook dat we nu extra lang (gevoelsmatig) moeten wachten tot we richting Mexico gaan voor onze C1.
Er zijn helaas heel weinig foto's gemaakt in de mijn en aangezien een aantal van jullie had verzocht geen foto's te plaatsen, dan toch maar eentje van ons vertrek:
:strip_exif()/f/image/mrkHYuTUXcNrnq3njggQmED1.jpg?f=fotoalbum_medium)
Haha, fair, maar denk dat het geen kwaad kan om die SMB sequence al een beetje onder de knie te krijgen. Straks moet het in perfecte trim gebeuren, dan moet ik niet ook nog zitten klooien met die reel spool en SMB.ShadowBumble schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:36:
Fundies is een training he geen 4 daags examen
Leer het dan van wel iemand met GUE ervaring. Elke duiker heeft een beetje zijn eigen sausje bedacht.Thyraon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:10:
[...]
Haha, fair, maar denk dat het geen kwaad kan om die SMB sequence al een beetje onder de knie te krijgen. Straks moet het in perfecte trim gebeuren, dan moet ik niet ook nog zitten klooien met die reel en SMB.
Nitpicking: het is trouwens spool en geen reel
Ninja editDartlink schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:21:
Leer het dan van wel iemand met GUE ervaring. Elke duiker heeft een beetje zijn eigen sausje bedacht.
Nitpicking: het is trouwens spool en geen reel
En goed punt, ik zat even te kijken naar de GUE SMB deployment video (van GUE.tv) en dat is inderdaad een iets andere sequence dan wat Lex gisteren liet zien. Thanks
Ik heb zelf geen Gue.tv toegang, maar ik heb hem (bijna) hetzelfde als de volgende video geleerd:Thyraon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:24:
[...]
Ninja edit![]()
En goed punt, ik zat even te kijken naar de GUE SMB deployment video (van GUE.tv) en dat is inderdaad een iets andere sequence dan wat Lex gisteren liet zien. Thanks
Mijn twee dingen die ik erbij heb geleerd:
- Vingers door de bungee, en parkeren op de bovenkant van je hand. Dan kan je je hand nog gebruiken.
- Als team laat je een SMB op; dus je kijkt ook als team of het veilig is de boei op te laten.
@Thyraon je kiest iig een betere tijd om te proberen met een droogpak als mij. Ik had een eerste les in een binnenzwembad (waar het al warm is) en dat was midden in de zomer met buiten 35 graden. Toen ik uit mijn pak stapte dacht ik dat die lek was... maar was gewoon puur zweet 
Zit overigens nog steeds te twijfelen over droogpak handschoenen. Heb nu het SiTech Antares systeem, waarbij de ringen in mijn pak gelijmd zijn (helaas). Hoe gemakkelijk is het om iets dergelijks te verwijderen zodat ik een ander systeem zou kunnen gebruiken? Was mijn eerste droogpak dus niet echt bij stilgestaan, maar voortaan geen gelijmde systemen meer voor mij.
Zit overigens nog steeds te twijfelen over droogpak handschoenen. Heb nu het SiTech Antares systeem, waarbij de ringen in mijn pak gelijmd zijn (helaas). Hoe gemakkelijk is het om iets dergelijks te verwijderen zodat ik een ander systeem zou kunnen gebruiken? Was mijn eerste droogpak dus niet echt bij stilgestaan, maar voortaan geen gelijmde systemen meer voor mij.
@aidanl ik zou gewoon eens Eddy van ScubaSupport bellen of 4Divers. Dat zijn wat mij betreft wel de betere partijen voor (goede) reparatie aan droogpakken. Ik denk dat zei wel kunnen adviseren.
Uit interesse, wat is er niet van aan ringen verlijmd in je pak?
Uit interesse, wat is er niet van aan ringen verlijmd in je pak?
Ha, dat klinkt niet geweldig inderdaad. Ik was een beetje bang dat dat bij mij ook zou gebeuren want ik droeg al mijn eigen Mola Mola onderpak dat eigenlijk iets te dik is voor de 18 graden watertemperatuur bij Diveworld. Maar het viel erg mee. Voor de duik wel even zweten maar eenmaal in het water was het eigenlijk best lekker. Nu ben ik nogal een koukleum dus ik duik waarschijnlijk straks een groot deel van de tijd in dat dikke onderpakaidanl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:21:
@Thyraon je kiest iig een betere tijd om te proberen met een droogpak als mij. Ik had een eerste les in een binnenzwembad (waar het al warm is) en dat was midden in de zomer met buiten 35 graden. Toen ik uit mijn pak stapte dacht ik dat die lek was... maar was gewoon puur zweet
@Dartlink zal is gaan bellen. Probleem met het verlijmen is dat het lastig te verwijderen is, zonder al te veel schade. Tenminste, dat heb ik van Divepost begrepen. Daarbij is het een op maat gemaakt pak (Ursuit Cordura FZ), waarbij dus met arm lengte ook rekening is gehouden met feit dat er ringen in de mouwen moesten. Maar goed misschien even inventariseren wat andere winkels zeggen. Vind het ook zonde om pak te beschadigen gezien ik er genoeg voor betaald heb. Toentertijd met iets te weinig kennis en een iets te enthousiaste verkoper (en overigens ook andere duikers) over laten halen 😅
Nouja in het verlengde daarvan. Een rits is natuurlijk ook verlijmd aan je pak en is een enorm secuur werkje. Sven van 4Divers heeft me wel eens gezegd dat dit ~6 uur tijd kost per rits. Dan kan ik me haast niet voorstellen dat een ring eruit halen niet mogelijk isaidanl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:53:
@Dartlink zal is gaan bellen. Probleem met het verlijmen is dat het lastig te verwijderen is, zonder al te veel schade. Tenminste, dat heb ik van Divepost begrepen. Daarbij is het een op maat gemaakt pak (Ursuit Cordura FZ), waarbij dus met arm lengte ook rekening is gehouden met feit dat er ringen in de mouwen moesten. Maar goed misschien even inventariseren wat andere winkels zeggen. Vind het ook zonde om pak te beschadigen gezien ik er genoeg voor betaald heb. Toentertijd met iets te weinig kennis en een iets te enthousiaste verkoper (en overigens ook andere duikers) over laten halen 😅
Zoals ik in mijn werk zeg; alles is technisch mogelijk. Het één kost alleen meer tijd dan de ander.
Zijn dat Sitech QCS Oval zachte ringen die in je pak zitten? Want in die ringen in het pak kan je (dacht ik) perfect Waterproof Ultima's monteren zonder je bestaande ringen te moeten weghalen. Da's mss een betere oplossing?aidanl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:53:
Mijn Waterproof Ultima systeem doet het in elk geval (tot nog toe) perfect!
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Ik weet vrij zeker dat ze je daar bij 4Divers wel mee kunnen helpen. Ze doen ongeveer al het denkbare onderhoud aan droogpakken daar, zoals @Dartlink al zei. Zal misschien wat tijd (en dus geld) kosten maar tot nu toe ben ik nog niks tegengekomen wat ze daar niet zelf kunnen fixenaidanl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:53:
Precies! Mijn pak is er zojuist weer gebracht. Na mijn duik gisteren was mijn kruis zeik en zeiknatThyraon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:41:
[...]
Ik weet vrij zeker dat ze je daar bij 4Divers wel mee kunnen helpen. Ze doen ongeveer al het denkbare onderhoud aan droogpakken daar, zoals @Dartlink al zei. Zal misschien wat tijd (en dus geld) kosten maar tot nu toe ben ik nog niks tegengekomen wat ze daar niet zelf kunnen fixen
Ben benieuwd...
of marko diving in almere, die doen niks anders dan pakken maken en herstellen.Thyraon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:41:
[...]
Ik weet vrij zeker dat ze je daar bij 4Divers wel mee kunnen helpen. Ze doen ongeveer al het denkbare onderhoud aan droogpakken daar, zoals @Dartlink al zei. Zal misschien wat tijd (en dus geld) kosten maar tot nu toe ben ik nog niks tegengekomen wat ze daar niet zelf kunnen fixen
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 25-01-2022 16:42 ]
Moet eerlijk zeggen dat ik geen positieve ervaringen heb met service van hem. Zakken die eraf vallen, P-valves verkeerd gemonteerd, ritsen niet goed gezet en pak eigenlijk verpest.leonbong schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:42:
[...]
of marko diving in almere, die doen niks anders dan pakken maken en herstellen.
Ik stuur niemand meer naar hem toe, enkel naar eerder genoemde.
Ik heb wel goede ervaringen persoonlijk over meerdere aanpassingen reparaties door de jaren heen.
Maar als je negatieve hebt ga je daar niet meer naar toe. Zou ik ook niet doen.
Maar als je negatieve hebt ga je daar niet meer naar toe. Zou ik ook niet doen.
Weuj
Vandaag mijn PADI Tec45 afgemaakt. De limieten van Tec40 (maximaal 10 minuten verplichte decompressie, maximaal 50% zuurstof mee, maar die mag je niet gebruiken voor versnelde decompressie) zijn toch wat beperkend, en met Tec45 vervalt de limiet aan decompressietijd, mag je tot 100% zuurstof mee en mag je die ook gebruiken voor versnelde decompressie. Dus meer een volwaardige tech-opleiding.
Maar één van de ingangseisen voor Tec45 is Rescue Diver, dus RD en EFR heb ik een tijdje geleden ook nog gedaan toevallig in de periode dat iedereen net vers gevaccineerd was en er weinig beperkingen golden, voordat daar straks iemand over valt
Voorlopig ben ik nu ook écht even klaar met cursussen volgen. Ik heb ook het idee dat dit voorlopig ook gewoon even mijn niveau is. Het managen van meerdere failures tegelijk tijdens een decostop heeft me best even wat oefening gekost om het op een voor mij acceptabel niveau te krijgen, dus nu ga ik lekker ervaring opdoen binnen deze limieten. En als ik dan de behoefte krijg om duiken te maken die binnen deze limieten niet kunnen kijk ik wel weer verder
En om de beschuldigingen vna pasjesjagerij voor te zijn: dit is het niveau dat ik graag wilde halen en waar ik naartoe heb gewerkt, en de tussenliggende cursussen heb ik over een periode van ongeveer een half jaar gedaan. Dus dat valt nog wel redelijk mee

Maar één van de ingangseisen voor Tec45 is Rescue Diver, dus RD en EFR heb ik een tijdje geleden ook nog gedaan toevallig in de periode dat iedereen net vers gevaccineerd was en er weinig beperkingen golden, voordat daar straks iemand over valt
Voorlopig ben ik nu ook écht even klaar met cursussen volgen. Ik heb ook het idee dat dit voorlopig ook gewoon even mijn niveau is. Het managen van meerdere failures tegelijk tijdens een decostop heeft me best even wat oefening gekost om het op een voor mij acceptabel niveau te krijgen, dus nu ga ik lekker ervaring opdoen binnen deze limieten. En als ik dan de behoefte krijg om duiken te maken die binnen deze limieten niet kunnen kijk ik wel weer verder
En om de beschuldigingen vna pasjesjagerij voor te zijn: dit is het niveau dat ik graag wilde halen en waar ik naartoe heb gewerkt, en de tussenliggende cursussen heb ik over een periode van ongeveer een half jaar gedaan. Dus dat valt nog wel redelijk mee
[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 05-02-2022 18:08 ]
Gefeliciteerd man!Wormaap schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:02:
WeujVandaag mijn PADI Tec45 afgemaakt. De limieten van Tec40 (maximaal 10 minuten verplichte decompressie, maximaal 50% zuurstof mee, maar die mag je niet gebruiken voor versnelde decompressie) zijn toch wat beperkend, en met Tec45 vervalt de limiet aan decompressietijd, mag je tot 100% zuurstof mee en mag je die ook gebruiken voor versnelde decompressie. Dus meer een volwaardige tech-opleiding.

Bepaalde duiken/bestemmingen al op de planning staan?
Staat de 45 voor MOD of max avg?
malleo omnia consentiunt
-
[ Voor 100% gewijzigd door leonbong op 06-02-2022 09:12 ]
MOD, niet maximaal gemiddeld. Ik wil niet weten wat voor een decotijd je oploopt in een duik met gemiddelde diepte van 45 meter.EL_Loco schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:20:
[...]
Gefeliciteerd man!![]()
![]()
[ Voor 15% gewijzigd door Fl4pp13 op 06-02-2022 11:13 ]
45 is inderdaad de maximale diepte (in metersEL_Loco schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:20:
[...]
Gefeliciteerd man!![]()
![]()
Concrete plannen zijn voor nu vooral om de leuke plekken die nog een beetje in de buurt liggen (Hemmoor, Rochefontaine, Blausteinsee, See im Berg, Vinkeveen natuurlijk) te gaan verkennen. Maar ik wil graag ook bijvoorbeeld bij Malta wrakjes gaan kijken, en de Noordzee op. En dan is het toch leuk om een wat langere duik te kunnen plannen. Ik vind één lange duik vaak leuker dan twee korte
Gefeliciteerd! Ben je nu van plan om (in de toekomst) met GUE Tech1 door te gaan, of is dat niet echt nodig nu je Tec45 hebt? Ik weet niet zo goed hoe de twee opleidingen zich tot elkaar verhouden...
Gefeliciteerd @Wormaap!!
Gisteren even op en neer gereden naar Hemmoor met de nieuwe auto
Twee duiken gemaakt van ongeveer 50 a 60 minuten. Zowel instap 1 als instap 3 gebruikt. Door het vele regen was het niet zo helder als anders. Maar nog dikke prima! Leuk detail: zelfs op zo'n dag was het 50/50 met Nederlanders en Duitsers daar
Tevens ook de klap gegeven om eindelijk Gue Tech1 in te plannen!
Eind september naar Krnica!
Gisteren even op en neer gereden naar Hemmoor met de nieuwe auto
Tevens ook de klap gegeven om eindelijk Gue Tech1 in te plannen!
Oeh, gaaf! Met welke instructeur ga je het doen?Dartlink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:06:
Tevens ook de klap gegeven om eindelijk Gue Tech1 in te plannen!Eind september naar Krnica!
RichThyraon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:07:
[...]
Oeh, gaaf! Met welke instructeur ga je het doen?
Ook wel grappig, nadat wij hebben ingepland hebben twee anderen waar we veel mee duiken (en heb ik ook wel eens over geschreven). Hebben net 8 dagen hun C1 gehaad, en hebben nu al T1 gepland voor volgende maand
Da's een goede vraagThyraon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:00:
[...]
Gefeliciteerd! Ben je nu van plan om (in de toekomst) met GUE Tech1 door te gaan, of is dat niet echt nodig nu je Tec45 hebt? Ik weet niet zo goed hoe de twee opleidingen zich tot elkaar verhouden...
Dus op dit moment levert het me te weinig nieuwe mogelijkheden op om dit jaar Tech1 te willen gaan doen, maar ik denk wel dat'ie er op termijn alsnog gaat komen
Haha, ik voel me na het gekluns met die decoboei nog niet eens klaar voor Fundamentals dus dat gevoel kan ik me voorstellenDartlink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:10:
RichHebben we al sinds 2020 contact mee, maar mijn buddy waarmee ik zou gaan voelde zich nog niet klaar genoeg om het te gaan doen.
Ah, check. Duidelijk. Het lijkt mij ontzettend gaaf om uiteindelijk ook Tech1 (en 2) te doen, met name om wat diepere wrakken te kunnen bezoeken. Mijn tofste diepere duiken tot nu toe waren allemaal WWII wrakken in de Middellandse Zee.Wormaap schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:11:
Da's een goede vraagGUE Tech1 is iets dieper (51 meter) en leidt ook op voor het gebruik van trimix. Daarnaast is Tech1 natuurlijk ook vereist voor Tech2. En hoewel ik de PADI-aanpak voor het niveau dat ik nu heb prima vind (al ligt dat natuurlijk meer aan de instructeur dan aan PADI) denk ik nu dat ik tezijnertijd het extremere gedoe op Tech2 niveau liever wel via GUE doe.
Dus op dit moment levert het me te weinig nieuwe mogelijkheden op om dit jaar Tech1 te willen gaan doen, maar ik denk wel dat'ie er op termijn alsnog gaat komen
Minimaal één van mijn buddies bij Fundies had voor de cursus nog nooit een boei geschoten, dus dat komt vast goedThyraon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:15:
[...]
Haha, ik voel me na het gekluns met die decoboei nog niet eens klaar voor Fundamentals dus dat gevoel kan ik me voorstellen
Gratz, als ik Tech1 ga doen ( niet dit jaar, niet dit jaar, is mijn Mantra ) dan zouden dit mijn voorkeurs locaties zijn.Dartlink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:06:
Tevens ook de klap gegeven om eindelijk Gue Tech1 in te plannen!Eind september naar Krnica!
- Krnica (Kroatie)
- Malin Head (Ierland)
Ik zou eerst even genieten van het behalen van je doel met je TEC45 voor je overstapt op Tech 1 en verder. Leuke duiken maken en misschien over een jaar (misschien zelfs 2, het nog eens bekijken) of je daar echt extra waarde uithaalt.Wormaap schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:11:
[...]
Da's een goede vraagGUE Tech1 is iets dieper (51 meter) en leidt ook op voor het gebruik van trimix. Daarnaast is Tech1 natuurlijk ook vereist voor Tech2. En hoewel ik de PADI-aanpak voor het niveau dat ik nu heb prima vind (al ligt dat natuurlijk meer aan de instructeur dan aan PADI) denk ik nu dat ik tezijnertijd het extremere gedoe op Tech2 niveau liever wel via GUE doe.
We hebben nog een plekje wink winkShadowBumble schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:39:
[...]
Gratz, als ik Tech1 ga doen ( niet dit jaar, niet dit jaar, is mijn Mantra ) dan zouden dit mijn voorkeurs locaties zijn.Maar dat is voor nu nog zover weg
- Krnica (Kroatie)
- Malin Head (Ierland)
Dat ik er liever niet al te lang bij stil sta, eerst andere zaken te doen en behalen en daarna kijken we wel weer verder.
PreciesShadowBumble schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:39:
[...]
Ik zou eerst even genieten van het behalen van je doel met je TEC45 voor je overstapt op Tech 1 en verder. Leuke duiken maken en misschien over een jaar (misschien zelfs 2, het nog eens bekijken) of je daar echt extra waarde uithaalt.
T1 oc, en dan T2 ccr?Wormaap schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:56:
[...]
PreciesIk doe geen cursussen om maar een pasje te scoren, ik doe cursussen omdat ik dan nieuwe mogelijkheden krijg in de duiken die ik kan maken. Het verschil in mogelijkheden tussen Tec45 en Tech1 is dusdanig klein dat ik Tech1 vooral als opstap naar Tech2 zou doen. Maar dan moet ik eerst de behoefte krijgen om duiken te maken die ik met mijn huidige skills en pasjes niet kan maken, en dat heb ik momenteel nog helemaal niet
gezien de gasprijzen begint dat langzaamaan te lonen..
malleo omnia consentiunt
Ja, als je een beetje regelmatig Tech2-niveau duiken wil maken kom je financiëel bijna niet meer om een rebreather heen denk ik. Ik hoorde een tijd geleden iemand iets roepen over 7ct per liter helium. Dan heb je het over flesvullingen van dik 160 euro, en dan heb je je decocilinder nog niet eens geteldEL_Loco schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:19:
[...]
T1 oc, en dan T2 ccr?

Mwa als ik even de boel bereken moet ik toch een hele hoop Tech1 duiken maken als ik de Helium prijzen af moet zetten tegenover de aanschaf van een jjccr.EL_Loco schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:19:
[...]
T1 oc, en dan T2 ccr?
Dat is een beste casus, (waarvan ik best bereid ben ooit eens een Business Case te maken
Cave to be vraagt nu inderdaad iets van 50 euro per kuub, Krnica volgens mij ook om en nabij.
Ik weet dat er meerdere mensen mij nu al hebben geadviseerd om T1 -> CCR1 -> CCR2 te doen. T2 en CCR2 zouden gelijk aan elkaar staan ook kwa bottle rotations e.d.
Maargoed zie ik tzt ook wel inderdaad
eerst T1!
Ik weet dat er meerdere mensen mij nu al hebben geadviseerd om T1 -> CCR1 -> CCR2 te doen. T2 en CCR2 zouden gelijk aan elkaar staan ook kwa bottle rotations e.d.
Maargoed zie ik tzt ook wel inderdaad
Kan je in Hemmoor ook iets gaan doen als je maar tot 20 (vanaf maart hopelijk 30) meter mag?Dartlink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:06:
Gefeliciteerd @Wormaap!!
Gisteren even op en neer gereden naar Hemmoor met de nieuwe autoTwee duiken gemaakt van ongeveer 50 a 60 minuten. Zowel instap 1 als instap 3 gebruikt. Door het vele regen was het niet zo helder als anders. Maar nog dikke prima! Leuk detail: zelfs op zo'n dag was het 50/50 met Nederlanders en Duitsers daar
![]()
Zelf ben ik er nog niet geweest, maar mijn tech-instructeur zei dat't daar ook prachtig is op OW en verder recreatief niveauAbductee schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:23:
[...]
Kan je in Hemmoor ook iets gaan doen als je maar tot 20 (vanaf maart hopelijk 30) meter mag?
Ik heb er jaren geleden gedoken en toen zijn we zeker niet zo diep geweest. Volgens mij liggen de interessante objecten (de vrachtwagen, de schans, de zeilboot en het onderwaterbos) relatief ondiep.Abductee schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:23:
Kan je in Hemmoor ook iets gaan doen als je maar tot 20 (vanaf maart hopelijk 30) meter mag?
Jup! Alleen t vliegtuigje is een beetje afgezonken!Thyraon schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:54:
[...]
Ik heb er jaren geleden gedoken en toen zijn we zeker niet zo diep geweest. Volgens mij liggen de interessante objecten (de vrachtwagen, de schans, de zeilboot en het onderwaterbos) relatief ondiep.
Zijn hier trouwens mensen die al eens hebben gedoken op De Kiekuut in de Kraaijenbergse Plassen?
Nope, maar wil er wel eens naartoe!Thyraon schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:48:
Zijn hier trouwens mensen die al eens hebben gedoken op De Kiekuut in de Kraaijenbergse Plassen?
Las volgens mij op feestboek dat parkeren een crime kan zijn.
Ja, ze zijn aan het verbouwen aan de waterkant? Ik las ook al zoiets op Duikersgids. 600m lopen vanaf de auto, of ergens anders instappen en 600m zwemmen naar het wrak...Dartlink schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:00:
Nope, maar wil er wel eens naartoe!
Las volgens mij op feestboek dat parkeren een crime kan zijn.
Geen idee precies hoe en wat, maar las iets over een parkeerverbod en menig duiker die al een extra briefje vond bij terugkomst onder de ruitenwisserThyraon schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:03:
[...]
Ja, ze zijn aan het verbouwen aan de waterkant? Ik las ook al zoiets op Duikersgids. 600m lopen vanaf de auto, of ergens anders instappen en 600m zwemmen naar het wrak...
Handig, een parkeerverbod naast een duikstekDartlink schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:14:
Geen idee precies hoe en wat, maar las iets over een parkeerverbod en menig duiker die al een extra briefje vond bij terugkomst onder de ruitenwisser
Sorry maar verschil tussen Tec45 van padi en Tech1 van GUE is niet klein zoals je suggereert. Als je het mij vraagt had je na je fundamentals beter gelijk Tech1 kunnen gaan doen, dan spaar je de kosten van 2x een cursus uit, maargoed. Dat is ook het ideen van "beginning with the end in mind". Alles wat je leert bij fundamentals, hoef je niet meer te veranderen of af te leren. Het is zo opgezet dat je met die skillset helemaal door kan tm. het niveau dat je zelf nastreeft.Wormaap schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:56:
[...]
PreciesIk doe geen cursussen om maar een pasje te scoren, ik doe cursussen omdat ik dan nieuwe mogelijkheden krijg in de duiken die ik kan maken. Het verschil in mogelijkheden tussen Tec45 en Tech1 is dusdanig klein dat ik Tech1 vooral als opstap naar Tech2 zou doen. Maar dan moet ik eerst de behoefte krijgen om duiken te maken die ik met mijn huidige skills en pasjes niet kan maken, en dat heb ik momenteel nog helemaal niet
Idem voor duiken op lucht, imho behoorlijk achterhaald gezien door voordelen van goede gassen.
Neemt niet weg dat je lekker moet gaan duiken en ervaring opdoen. Hemoor is daar bijv heel goed voor.
Een vulling voor een goede tech1 duik is ongeveer een D12 met 21/35 kost 45~50 euro. Een stage met 50 kost €14,. En dan ben je er .. Daarvoor kan je een duik maken van 30min op 45 meter met runtime van 60+ min. Ik denk dat er meer benzine in je tank gaat voor een retourtje Hemoor dan de kosten zijn voor zo'n duik.
Leuk, T1Dartlink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:22:
Cave to be vraagt nu inderdaad iets van 50 euro per kuub, Krnica volgens mij ook om en nabij.
Maargoed zie ik tzt ook wel inderdaadeerst T1!
Rich! Op aanraden van wat T1 en T2 mensen hier uit de buurtj-a-s-p-e-r schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:45:
[...]
Leuk, T1Veel plezier. Bij wie ga je het doen?
Klein nuanceverschil: ik zei niet dat het verschil tussen Tec45 en Tech1 klein is, ik zei dat het verschil in directe mogelijkheden die het biedt klein is. Even afgezien van lucht vs. trimix (want daar ben ik het gewoon met je eens dat trimix de voorkeur heeft) zit qua duiken die je binnen het brevet mag uitvoeren het verschil hem in een paar meter diepte. Dat je bij Tech1 verder waarschijnlijk een kwalitatief betere cursus krijgt zal ik niet bestrijden.j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:39:
[...]
Sorry maar verschil tussen Tec45 van padi en Tech1 van GUE is niet klein zoals je suggereert. Als je het mij vraagt had je na je fundamentals beter gelijk Tech1 kunnen gaan doen, dan spaar je de kosten van 2x een cursus uit, maargoed. Dat is ook het ideen van "beginning with the end in mind". Alles wat je leert bij fundamentals, hoef je niet meer te veranderen of af te leren. Het is zo opgezet dat je met die skillset helemaal door kan tm. het niveau dat je zelf nastreeft.
Idem voor duiken op lucht, imho behoorlijk achterhaald gezien door voordelen van goede gassen.
Neemt niet weg dat je lekker moet gaan duiken en ervaring opdoen. Hemoor is daar bijv heel goed voor.
Een vulling voor een goede tech1 duik is ongeveer een D12 met 21/35 kost 45~50 euro. Een stage met 50 kost €14,. En dan ben je er .. Daarvoor kan je een duik maken van 30min op 45 meter met runtime van 60+ min. Ik denk dat er meer benzine in je tank gaat voor een retourtje Hemoor dan de kosten zijn voor zo'n duik.
Gelukkig heb ik niks wat ik bij Fundies heb geleerd af hoeven te leren, gezien mijn instructeur hier in het zuiden de GUE-methodes daar waar ze niet lijnrecht ingaan tegen de PADI-standaard ook gewoon prima vindt. Ik heb ook bewust een instructeur gezocht die niet domweg tegen het absolute minimum van de PADI-standaard instrueert en certificeert.
Qua kosten, tsja, ik heb nu voor het rijtje Tec40, Rescue Diver en Tec45 bij elkaar ongeveer 1/3e betaald van wat Tech1 in Portofino me gekost zou hebben. En dan heb ik reis- en verblijfskosten nog niet eens meegerekend.
Zoals gezegd neemt dat niet weg dat ik nog steeds via GUE verder wil op termijn en dat die manier van duiken nog steeds mijn voorkeur heeft. Maar op dit moment viel het balletje om een hele hoop redenen even de andere kant op.
Leuk! Rich is een toffe peer. En hij weet super veel, kan je veel van leren.Dartlink schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:52:
[...]
Rich! Op aanraden van wat T1 en T2 mensen hier uit de buurtSander gaf me laatst nog een sneer waarom ik het niet bij hem deed
Maar zat wel te denken om dan rond onze tijd mee te gaan naar Krnica voor een paar duikjes
Ah duidelijk. Het ging idd vooral om de nuance. Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt maar kon toch echt aanzien dat er stond 'dat er bijna geen verschil was. Idem voor gassen; ik moet er niet aan denken dat ik mijn duikje van gister om lucht had moeten maken. (Achter eiland 8, 50 min @ 40m) Vooral kou kost ook "IQ punten' en dan helpt een flinke scheut helium significant. Ik merkte bij het eerste decogas (32%) ook duidelijk dat mijn mentale capaciteit afnam. Ook dat heeft zeker met de kou te maken.
En als laatste over het verschil; factor 3 aan bodemtijd ongeveer:
- 11min @ 45 m op 21/0 geeft 10 min deco . (padi max)
- 30 min @ 45 m met 21/35 + 50% is 30 min deco (T1 max)
--
Over Hemmoor: Vanaf instap 1 gaat het glooiend naar beneden. Er zijn een aantal zeer steile wanden en een soort 'bosje' onderwater. Verder behoorlijk wat objecten en platforms. Je kan ook linksaf zwemmen richting wat hangende prularia (een vliegtuig en een haai). Op de bodem is daar tot meter of 20 genoeg te zien, oa. oude transportbanden en de wand is ook erg mooi. Verder op (ik denk wel richting 40min zwemmen, ik zwem daar nooit haha). ligt de oude cementfabriek. Die is na sluiting van de mijn ze de afgrond in gebuldozerd. Erg veel verwrongen beton en ijzer. Leuk om te zien. Er hangt ook een grote fishfarm, bijzonder als je dat nog nooit hebt gezien.
Instap 2 en 3 liggen vlak bij de Ruttlar. Dat was het maal-gedeelte van de fabriek. De bodem is daar rond 35m maar de bovenkant van het dek en de vrachtwagen die daar staan rond 21m.
[ Voor 4% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 09-02-2022 17:55 ]
10 minuten deco is bij PADI de max voor Tec40, bij Tec45 is er geen maximum decotijd en mag je tot 100% meenemen als decogasj-a-s-p-e-r schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:05:
En als laatste over het verschil; factor 3 aan bodemtijd ongeveer:
- 11min @ 45 m op 21/0 geeft 10 min deco . (padi max)
- 30 min @ 45 m met 21/35 + 50% is 30 min deco (T1 max)
Afgelopen weekend zijn we met de club (en een andere club uit de buurt) gaan duiken in La Gombe.
Bij de ploegindeling werd ik ingedeeld met een instructeur van de andere club, een mogelijk examinator voor mijn examen 2*D binnenkort. Toen hij hoorde dat ik een kandidaat-2* was, was zijn eerste reactie dat ik dan maar de duikleiding moest doen. Beetje spannend om dat te doen met iemand die ik niet ken op een plek waar ik nog nooit geweest was, maar wat moet dat moet dan maar.
La Gombe is een redelijk kleine plas en het zicht was uitstekend, dus de navigatie was niet echt moeilijk. Een paar keer heb ik wel moeten vragen wat de route nu weer juist was, maar de navigatie an sich ging wel goed. Denk aan over of rond een plateau zwemmen, dat soort dingen.
Er zitten daar een hoop vissen: grote karpers, steurs, snoeken, paling. Een van de leukere vondsten was een snoek die een paling naar binnen aan het werken was.
Uiteindelijk na iets meer dan een half uur uit het water gekomen. De feedback was positief: ik lag relaxed in het water, de navigatie was goed, communicatie was in orde. Echt negatieve punten kon hij niet opnoemen.
Namiddag volgde er dan een tweede duik, deze keer met een instructeur van mijn eigen club. Hij deed de duikleiding, dus dit was meer gewoon volgen en rondkijken. Weer veel vis, waaronder een steur die tegen mijn duikbril kwam schuren. De snoek had de paling alweer een stuk verder naar binnen gekregen, maar klaar was hij nog lang niet.
Was een leuke uitstap, en La Gombe is zeker een aanrader. In de voormiddag moet je reserveren, dan mogen er maar 20 duikers het water in. Namiddag is er geen limiet meer. Oppervlaktebeveiliging is er wel verplicht. Wij hebben die zelf georganiseerd, maar volgens mij kun je dat ook via hun doen. Ik kan alleen niet zeggen hoe dat dan juist in zijn werk gaat.
:strip_exif()/f/image/ZlZ5qJLULkAz00svi7rMctcO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ZkNM0wnnqs5bUBysXH9Hn3S.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Fv2xhe6bCHW6yB8XrGyENLlg.png?f=fotoalbum_large)
Credits: beeldmateriaal is niet door mij gemaakt, maar door een ander lid van onze club.
Bij de ploegindeling werd ik ingedeeld met een instructeur van de andere club, een mogelijk examinator voor mijn examen 2*D binnenkort. Toen hij hoorde dat ik een kandidaat-2* was, was zijn eerste reactie dat ik dan maar de duikleiding moest doen. Beetje spannend om dat te doen met iemand die ik niet ken op een plek waar ik nog nooit geweest was, maar wat moet dat moet dan maar.
La Gombe is een redelijk kleine plas en het zicht was uitstekend, dus de navigatie was niet echt moeilijk. Een paar keer heb ik wel moeten vragen wat de route nu weer juist was, maar de navigatie an sich ging wel goed. Denk aan over of rond een plateau zwemmen, dat soort dingen.
Er zitten daar een hoop vissen: grote karpers, steurs, snoeken, paling. Een van de leukere vondsten was een snoek die een paling naar binnen aan het werken was.
Uiteindelijk na iets meer dan een half uur uit het water gekomen. De feedback was positief: ik lag relaxed in het water, de navigatie was goed, communicatie was in orde. Echt negatieve punten kon hij niet opnoemen.
Namiddag volgde er dan een tweede duik, deze keer met een instructeur van mijn eigen club. Hij deed de duikleiding, dus dit was meer gewoon volgen en rondkijken. Weer veel vis, waaronder een steur die tegen mijn duikbril kwam schuren. De snoek had de paling alweer een stuk verder naar binnen gekregen, maar klaar was hij nog lang niet.
Was een leuke uitstap, en La Gombe is zeker een aanrader. In de voormiddag moet je reserveren, dan mogen er maar 20 duikers het water in. Namiddag is er geen limiet meer. Oppervlaktebeveiliging is er wel verplicht. Wij hebben die zelf georganiseerd, maar volgens mij kun je dat ook via hun doen. Ik kan alleen niet zeggen hoe dat dan juist in zijn werk gaat.
:strip_exif()/f/image/ZlZ5qJLULkAz00svi7rMctcO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ZkNM0wnnqs5bUBysXH9Hn3S.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Fv2xhe6bCHW6yB8XrGyENLlg.png?f=fotoalbum_large)
Credits: beeldmateriaal is niet door mij gemaakt, maar door een ander lid van onze club.
Hopelijk zijn adviesvragen hier welkom
.
Ik ga eind mei eindelijk weer duiken (Canarische eilanden) en wil graag een eigen duikcomputer. Eisen:
Budget: max 500 maar minder is beter, zeker als daar nog een transmitter bovenop komt.
Zelf ben ik op de suunto vyper novo uitgekomen. Ik heb gedoken met de zoop novo en die kon ik prima lezen, dus dat zou met de vyper ook goed moeten komen. Enige nadeel dat ik zover kan vinden dat die via een usb kabel verbindt met een pc en niet via bluetooth met een telefoon/tablet. Dan is het hopen dat het werkt met linux en het is irritant als ik geen laptop bij me heb.
Misschien heeft iemand hier nog suggesties voor een andere duikcomputer die aan mijn eigen voldoet?
En hebben hier mensen ervaring met air integration. Ik ben heel benieuwd naar hoe betrouwbaar dit is en of er duik centers zijn die dit bv bij guided duiken niet toestaan.
Ik ga eind mei eindelijk weer duiken (Canarische eilanden) en wil graag een eigen duikcomputer. Eisen:
- groot scherm (ik zie slecht)
- te dragen om de pols zodat ik het scherm naar mijn ogen kan brengen(ivm slecht zicht)
- te verbinden met pc (linux) of telefoon voor duiklogs
- mogelijkheid tot air integration (ivm slecht zicht)
- te gebruiken met nitrox
Budget: max 500 maar minder is beter, zeker als daar nog een transmitter bovenop komt.
Zelf ben ik op de suunto vyper novo uitgekomen. Ik heb gedoken met de zoop novo en die kon ik prima lezen, dus dat zou met de vyper ook goed moeten komen. Enige nadeel dat ik zover kan vinden dat die via een usb kabel verbindt met een pc en niet via bluetooth met een telefoon/tablet. Dan is het hopen dat het werkt met linux en het is irritant als ik geen laptop bij me heb.
Misschien heeft iemand hier nog suggesties voor een andere duikcomputer die aan mijn eigen voldoet?
En hebben hier mensen ervaring met air integration. Ik ben heel benieuwd naar hoe betrouwbaar dit is en of er duik centers zijn die dit bv bij guided duiken niet toestaan.
Ik heb vooral als bijstander ervaringen met luchtintegratie, en ze zijn gemengd: het werkt meestal. Vrijwel niemand om me heen duikt met alleen luchtintegratie, de manometer blijft gewoon aan de set zitten. Bijna allemaal hebben ze wel een verhaal waar een horloge ineens gilt dat ze nog 5 bar hebben terwijl ze nog geen tien minuten aan het duiken zijn.
Nooit verhalen gehoord over duikcentra die deze situatie weigeren, meestal gaat men er vanuit dat je zelf prima in staat bent om je lucht te controleren en aan te geven als je moet keren/opstijgen.
Volgens mij zit je met de Vyper Novo nog het dichtst bij het pakket van wensen dat je hebt. De alternatieven die alle punten van je lijstje dekken zitten volgens mij per definitie voorbij je budget. Een Ratio iDive Color met zender kost je 700 euro. Een Suunto D5 zou ook een goeie zijn met goed leesbaar scherm, maar daar zit het klokje zelf al rond de 500 euro.
Mocht je een compromis willen trekken wat betreft luchtintegratie zou een Shearwater Perigrine een heel goede optie zijn die redelijk in je budget past. Shearwater weigert m echter te maken met luchtintegratie.

Volgens mij zit je met de Vyper Novo nog het dichtst bij het pakket van wensen dat je hebt. De alternatieven die alle punten van je lijstje dekken zitten volgens mij per definitie voorbij je budget. Een Ratio iDive Color met zender kost je 700 euro. Een Suunto D5 zou ook een goeie zijn met goed leesbaar scherm, maar daar zit het klokje zelf al rond de 500 euro.
Mocht je een compromis willen trekken wat betreft luchtintegratie zou een Shearwater Perigrine een heel goede optie zijn die redelijk in je budget past. Shearwater weigert m echter te maken met luchtintegratie.

[ Voor 9% gewijzigd door Fl4pp13 op 23-02-2022 13:09 ]
de luchtintegratie van de Suunto Vyper Novo werk uitstekend. Zowel mijn vrouw als ik duiken ermee en hebben echt 0 klachten. Overigens blijft zoals @Fl4pp13 al stelt: je manometer als backup aan je set. De suunto kun je aan je telefoon knopen via usb-c, ikzelf gebruik DiveMate als log, met een addon koop je het suunto connectiepack. Ook die app werkt uitstekend.
Het scherm van die vyper heeft achtergrond licht en licht ook op als je tijdens bijv nachtduiken je lamp er even op houdt. Ik ben nog geen duikcentrum tegengekomen die de lunchtintegratie niet toestaat.
Wat me wel opvalt: de duikwereld is wel erg ouderwets, op een beetje teveel plekken. Niks mis met wat modernere ondersteuning als computers ipv de duiktabellen
Het aantal goede apps of websites is echt op minder dan 1 hand te tellen, het is eerder kiezen uit de minst slechte imo.
Het scherm van die vyper heeft achtergrond licht en licht ook op als je tijdens bijv nachtduiken je lamp er even op houdt. Ik ben nog geen duikcentrum tegengekomen die de lunchtintegratie niet toestaat.
Wat me wel opvalt: de duikwereld is wel erg ouderwets, op een beetje teveel plekken. Niks mis met wat modernere ondersteuning als computers ipv de duiktabellen
Het aantal goede apps of websites is echt op minder dan 1 hand te tellen, het is eerder kiezen uit de minst slechte imo.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Suggesties om ook even mee te nemen:
Mares Quad Air: is wel een old school grayscale LCD scherm, maar heeft achtergrondverlichting en is op zich héél groot, goed leesbaar en duidelijk. Is wel wat meer "old school" qua gevoel, maar enorm degelijk en solide.
Shearwater Peregrine: geen AI, maar wel denk ik de beste duikcomputer met een groot, helder en simpel navigeerbaar scherm die er is. Randje kantje budget, dat ook dan weer wel...
Mares Quad Air: is wel een old school grayscale LCD scherm, maar heeft achtergrondverlichting en is op zich héél groot, goed leesbaar en duidelijk. Is wel wat meer "old school" qua gevoel, maar enorm degelijk en solide.
Shearwater Peregrine: geen AI, maar wel denk ik de beste duikcomputer met een groot, helder en simpel navigeerbaar scherm die er is. Randje kantje budget, dat ook dan weer wel...
Ik heb zelf de Suunto D6i Novo en mis eigenlijk de bluetooth-verbinding niet. En draai Gentoo Linux.UBloemeke schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:04:
Sure, je kunt je duiken pas thuis in detail analyseren, maar ik moet zeggen dat ik daar op vakantie zelf toch niet per se behoefte aan heb. M'n gemiddelde SAC kan ik ook zonder details uitrekenen.
In de ± 50 duiken die ik met m'n D6i Novo heb gemaakt, heb ik nog nooit problemen gehad met m'n luchtintegratie. Maar dan ook echt niets raars.Fl4pp13 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:07:
Ik heb vooral als bijstander ervaringen met luchtintegratie, en ze zijn gemengd: het werkt meestal. Vrijwel niemand om me heen duikt met alleen luchtintegratie, de manometer blijft gewoon aan de set zitten. Bijna allemaal hebben ze wel een verhaal waar een horloge ineens gilt dat ze nog 5 bar hebben terwijl ze nog geen tien minuten aan het duiken zijn.Nooit verhalen gehoord over duikcentra die deze situatie weigeren, meestal gaat men er vanuit dat je zelf prima in staat bent om je lucht te controleren en aan te geven als je moet keren/opstijgen.
Een mechanische manometer heb ik "uiteraard" ook nog op m'n set, de kleinste en goedkoopste die ik kon vinden
Wow, dat is een boel feedback. Dankjewel allemaal.
Ik heb de Suunto D5 overwogen. Hij is erg mooi, maar het scherm is kleiner bijna 300 euro. Op zich kan ik het best betalen, maar ik kan het moeilijk goedpraten (naar mezelf) als ik hetzelfde zo ongeveer de hyper novo + transmitter kan kopen. En dan kan ik die 300 euro die over houdt uitgeven aan duiken
.
@Bockelaar bedankt voor het delen van jouw ervaringen over AI. Luchtintegratie is echt iets dat ik graag wil. Ik loop namelijk altijd te klooien om de manometer op een plek te hangen waar ik 'm makkelijk kan aflezen. Als ik die als backup kan gaan gebruiken kan ik 'm 'gewoon' in de heupband van de bcd vastzetten.
@Osiris goed om te horen dat de D6i werkt met gentoo, dan zal dat met andere suunto computers vast ook goed zitten.
Ik heb de Suunto D5 overwogen. Hij is erg mooi, maar het scherm is kleiner bijna 300 euro. Op zich kan ik het best betalen, maar ik kan het moeilijk goedpraten (naar mezelf) als ik hetzelfde zo ongeveer de hyper novo + transmitter kan kopen. En dan kan ik die 300 euro die over houdt uitgeven aan duiken
@Bockelaar bedankt voor het delen van jouw ervaringen over AI. Luchtintegratie is echt iets dat ik graag wil. Ik loop namelijk altijd te klooien om de manometer op een plek te hangen waar ik 'm makkelijk kan aflezen. Als ik die als backup kan gaan gebruiken kan ik 'm 'gewoon' in de heupband van de bcd vastzetten.
@Osiris goed om te horen dat de D6i werkt met gentoo, dan zal dat met andere suunto computers vast ook goed zitten.
Ik gebruik SubSurface die weer gebruik maakt van een fork van libdivecomputer. Zit stampvol ondersteunde duikcomputers, je kunt ff triplechecken.UBloemeke schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:10:
Over het algemeen ken ik geen merken die hun eigen software ook op Linux ondersteunen (native), ook ik gebruik Subsurface super fijn en werkt gegarandeerd met Linux maar dat zal vast iets te maken hebben met de oprichter van het programmaUBloemeke schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:10:
De vyper incl AI is ondertussen binnen. Nogmaals iedereen bedankt voor het advies!
Vanavond maar eens aan de slag met subsurface, want het is nu te mooi weer om binnen te zitten
. Maar dat komt vast wel goed; soms is het handig om een hobby te delen met de juiste mensen.
Vanavond maar eens aan de slag met subsurface, want het is nu te mooi weer om binnen te zitten
En dat is 100
Vandaag met een van mijn vaste buddies naar de Grote Hegge geweest. Daar een uitermate relaxt duikje van 49 minuten tot 19.3m gemaakt. De meeste mensen gaan hier naar het grote wrak, maar als je de andere kant op gaat is er ook genoeg leuks te zien
Mooie rotspartijen vol groeven en richels waar veel klein visgrut tussen zit. En meer kreeften dan ik daar gewend ben. Toevallig was het voor mijn buddy duik 600, dus naderhand hebben we met gebak onze mijlpalen gevierd
Ën nu op naar de volgende 100

Congratz met je aankoop! Een eigen duikcomputer was voor mij wel echt een must-have to be honest. Meteen na m'n PADI OW aangeschaft. Niet afhankelijk zijn en luchtintegratie is heerlijkUBloemeke schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:55:
De vyper incl AI is ondertussen binnen. Nogmaals iedereen bedankt voor het advies!
We horen 't wel als je toch nog vragen hebtUBloemeke schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:55:
Vanavond maar eens aan de slag met subsurface, want het is nu te mooi weer om binnen te zitten. Maar dat komt vast wel goed; soms is het handig om een hobby te delen met de juiste mensen.
Leuke aan open source software is natuurlijk dat je eventueel zelf je eigen features zou kunnen toevoegen aan de software
't Is mij helaas nog niet gelukt om de "cloud server" die SubSurface gebruikt te reverse engineren
[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 26-02-2022 16:44 ]
Ik heb daar al een aantal keren gedoken, maar inderdaad altijd naar de wrakken. Ik ben wel benieuwd naar waar die rotspartijen juist zijn. Heb je een routebeschrijving hoe ik die kan vinden? Eventueel hou ik mij ook aanbevolen om die een keer samen te gaan ontdekken ;-)Wormaap schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:06:
En dat is 100Vandaag met een van mijn vaste buddies naar de Grote Hegge geweest. Daar een uitermate relaxt duikje van 49 minuten tot 19.3m gemaakt. De meeste mensen gaan hier naar het grote wrak, maar als je de andere kant op gaat is er ook genoeg leuks te zien
Mooie rotspartijen vol groeven en richels waar veel klein visgrut tussen zit. En meer kreeften dan ik daar gewend ben. Toevallig was het voor mijn buddy duik 600, dus naderhand hebben we met gebak onze mijlpalen gevierd
Ën nu op naar de volgende 100
Hoe was het zicht? Een maand of zo geleden ben ik er nog geweest, maar toen was de bodem nogal bedekt in een soort schimmel of zo die voor nogal veel stof zorgde, dus het zicht was toen niet geweldig. ls je even wat stof maakte was het zicht direct 0.
Die schimmelachtige zooi was er nog steeds. Het zicht was verder redelijk, wat mistig maar goed te doen. Ik zal m'n buddy even vragen wat de route nou precies was, want ik ben vandaag lui achter hem aangezwommenAbductee schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:01:
[...]
Ik heb daar al een aantal keren gedoken, maar inderdaad altijd naar de wrakken. Ik ben wel benieuwd naar waar die rotspartijen juist zijn. Heb je een routebeschrijving hoe ik die kan vinden? Eventueel hou ik mij ook aanbevolen om die een keer samen te gaan ontdekken ;-)
Hoe was het zicht? Een maand of zo geleden ben ik er nog geweest, maar toen was de bodem nogal bedekt in een soort schimmel of zo die voor nogal veel stof zorgde, dus het zicht was toen niet geweldig. ls je even wat stof maakte was het zicht direct 0.
Er is trouwens uiteraard helemaal niks mis met de wrakken en de kooien, en ik heb daar zelfs nog wat meegeholpen met het uitzetten van een deel van de lijnen
Nou, eindelijk eens met de usb kabel en subsurface aan het spelen, helaas nog niet helemaal succesvol. Ik kan de computer nergens in de UI zien (subsurface or the file manager), maar hij is wel zichtbaar in lsusb. Iemand enig idee of ik nog andere drivers moet installeren? Ik kan op google weinig zinnige informatie vinden, of tenminste geen informatie die ik herken als zinnig
.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| Bus 003 Device 002: ID 0403:f680 Future Technology Devices International, Ltd Suunto Sports Instrument Couldn't open device, some information will be missing Device Descriptor: bLength 18 bDescriptorType 1 bcdUSB 2.00 bDeviceClass 0 bDeviceSubClass 0 bDeviceProtocol 0 bMaxPacketSize0 8 idVendor 0x0403 Future Technology Devices International, Ltd idProduct 0xf680 Suunto Sports Instrument bcdDevice 6.00 iManufacturer 1 iProduct 2 iSerial 3 bNumConfigurations 1 Configuration Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 2 wTotalLength 0x0020 bNumInterfaces 1 bConfigurationValue 1 iConfiguration 0 bmAttributes 0xa0 (Bus Powered) Remote Wakeup MaxPower 300mA Interface Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 4 bInterfaceNumber 0 bAlternateSetting 0 bNumEndpoints 2 bInterfaceClass 255 Vendor Specific Class bInterfaceSubClass 255 Vendor Specific Subclass bInterfaceProtocol 255 Vendor Specific Protocol iInterface 2 Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x81 EP 1 IN bmAttributes 2 Transfer Type Bulk Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0040 1x 64 bytes bInterval 0 Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x02 EP 2 OUT bmAttributes 2 Transfer Type Bulk Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0040 1x 64 bytes bInterval 0 |
Wat bedoel je hier precies mee?UBloemeke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:52:
Ik kan de computer nergens in de UI zien (subsurface or the file manager)
Andere/meer drivers is niet nodig. FTDI-driver is voldoende en je kabel wordt ook herkend zoals je zelf al aangaf.
Check ook de Subsurface manual https://subsurface-divelo...subsurface-4-user-manual/
Met name het hoofdstuk "16.2. How to Find the Device Name for USB devices and set its write permission".
Zonder de juiste rechten voor de user die SubSurface uitvoert, gaat 't niet lukken.
[ Voor 57% gewijzigd door Osiris op 27-02-2022 17:29 ]
Dankjewel @Osiris! Het ging inderdaad mis met de permissions. Ik krijg nu een melding "No new dives downloaded from dive computer" wanneer ik een log probeer te downloaden, dus dat lijkt goed te werken
. In mei kan ik het pas echt checken.
Ik bedoelde dat ik (tegenwoordig) gewend ben om usb devices in de file manager te zien. Maar dat is hier blijkbaar niet het geval.
Dacht ik al, had ik eerst ookUBloemeke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:11:
Dankjewel @Osiris! Het ging inderdaad mis met de permissions.
Komt wel goed, SubSurface/libdivecomputer werkt wel lekker soepel in dat opzichte. Alle duiken hebben ook hun eigen ID (soort hash, volgens mij uit de Suunto al), dus ook nooit duplicates en dat soort gezeik.UBloemeke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:11:
Ik krijg nu een melding "No new dives downloaded from dive computer" wanneer ik een log probeer te downloaden, dus dat lijkt goed te werken. In mei kan ik het pas echt checken.
Nee, de verbinding is dan ook niet echt USB, maar serieel met een serieel-naar-USB-converter in de kabel. Dus je Suunto zal nooit als een regulier USB-apparaat door je OS gezien worden.UBloemeke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:11:
[...]
Ik bedoelde dat ik (tegenwoordig) gewend ben om usb devices in de file manager te zien. Maar dat is hier blijkbaar niet het geval.
Afgelopen vrijdag stond mijn 2*-duiker examen op het programma! Het begon met een theoretisch gedeelde van een uurtje ongeveer, waarbij we even de tijd krijgen om de vragen schriftelijk voor te bereiden. Daarna moesten de antwoorden mondeling verdedigd worden.
De focus ligt hierbij op de Fysica die impact heeft op hoe we duiken (en hoe deco-ongevallen ontstaan), de medische achtergrond van hoofdzakelijk longoverdruk, het praktische duiken (wie met wie, de regels van Nelos, dat soort dingen) en natuurlijk ook op het maken van deco-duiken zelf.
Het proefexamen de week ervoor was best goed gegaan, met de feedback dat ik op sommige onderdelen ver boven niveau zat qua kennis, maar sommige dingen mochten toch nog wat aangescherpt worden. De laatste dagen voor het examen ben ik dus nog flink in de boeken gedoken, met succes! Uiteindelijk heb ik tijdens mijn examen maar 1 foutje gemaakt: op de vraag waar NELOS als afkorting voor staat had ik "Nederlandstalige Liga voor OnderwaterSport" geantwoord, maar het moest "Nederlandstalige Liga voor Onderwateronderzoek en Sport" zijn. Beetje lullig om op die manier een maximumscore weg te gooien, maar dus wel met vlag en wimpel geslaagd.
Daarna was het tijd om het zwembad in te duiken voor een aantal praktische proeven
Sinds vrijdag ben ik dus een CMAS 2*-duiker, alleen ben ik nog aan het wachten op de officiële homologatie, maar die zal er wel snel genoeg aankomen. Vanaf nu kan ik dus ook het diepste punt van de Boschmolenplas gaan verkennen, want de limiet ligt nu op 30m.
De focus ligt hierbij op de Fysica die impact heeft op hoe we duiken (en hoe deco-ongevallen ontstaan), de medische achtergrond van hoofdzakelijk longoverdruk, het praktische duiken (wie met wie, de regels van Nelos, dat soort dingen) en natuurlijk ook op het maken van deco-duiken zelf.
Het proefexamen de week ervoor was best goed gegaan, met de feedback dat ik op sommige onderdelen ver boven niveau zat qua kennis, maar sommige dingen mochten toch nog wat aangescherpt worden. De laatste dagen voor het examen ben ik dus nog flink in de boeken gedoken, met succes! Uiteindelijk heb ik tijdens mijn examen maar 1 foutje gemaakt: op de vraag waar NELOS als afkorting voor staat had ik "Nederlandstalige Liga voor OnderwaterSport" geantwoord, maar het moest "Nederlandstalige Liga voor Onderwateronderzoek en Sport" zijn. Beetje lullig om op die manier een maximumscore weg te gooien, maar dus wel met vlag en wimpel geslaagd.
Daarna was het tijd om het zwembad in te duiken voor een aantal praktische proeven
- 200m zwemmen
- 20m dynamische apneu
- 30s stilstaande apneu
- Gecombineerde proef met fles/backpack: voorwaartse insprong, 50m snorkelen, eendenduik, bril afzetten en terug leegmaken, nog 2 keer bril leegmaken, 25m op ontspanner
- 2x 25m met wisselademhaling (met buddy dus)
- 4x 10m zwemmen tussen flessen, waarbij telkens 15s geademd mag worden, waarna je eerst de flessen dicht moet draaien en daarna naar de andere fles mag gaan
Sinds vrijdag ben ik dus een CMAS 2*-duiker, alleen ben ik nog aan het wachten op de officiële homologatie, maar die zal er wel snel genoeg aankomen. Vanaf nu kan ik dus ook het diepste punt van de Boschmolenplas gaan verkennen, want de limiet ligt nu op 30m.
Congrats! Geniet ervan. Het is zo'n mooi eerste punt om een beetje makkelijker te kunnen gaan duiken, in mijn ervaring.Abductee schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:06:
[...]
Heb zelf op dat punt zoiets gekregen van: en nu véél duiken vooraleer we verder gaan richting de 3*, want er zit toch héél wat verschil tussen de skills die je moet kunnen voor het kaartje en de skills die ik in het water buiten nuttig en nodig vind.
Het tweede gat is 32m diepAbductee schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:06:
Vanaf nu kan ik dus ook het diepste punt van de Boschmolenplas gaan verkennen, want de limiet ligt nu op 30m.
Gefeliciteerd!