Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:12
Bij Belgische federaties ligt het weer net iets anders.. Die moeten voor de hogere brevetten inderdaad oefeningen vanaf dieper dan 30m doen (tot een paar jaar terug bijvoorbeeld ook nog een krachtreddingsopstijging: zwem het slachtoffer vanaf 30m omhoog, aan de oppervlakte mag je BCD's opblazen).
De oudere duikers hebben nog pasjes zonder dieptelimieten en stammen zelf nog uit de tijd dat je zelf pakken naaide van een lap neopreen en met 3 duikers samen één uitrusting had (je dook dan omdebeurt solo met de volledige uitrusting terwijl de andere twee wachten op de kant tot zij aan de beurt zijn).

Maar inderdaad: Belgische en Franse federaties vinden deep-air vaak net wat gangbaarder en hebben nog steeds diepe zeestages in Zuid-Frankrijk voor hun instructeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
dixet schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:45:
[...]

Mag ik dan ook even veralgemenen? Ik krijg in Zeeland altijd de indruk dat onze zuiderburen graag diep duiken. Op zich niets mis mee als je de juiste opleiding en configuratie hebt.

Vorige week werd mijn vooroordeel weer eens bevestigd. We waren een weekje in Egypte (28°C boven, 25°C onder water, vervelend O-) ). Op de duikboot was naast ons een groep Belgen. De eerste duiken was ik verbaasd dat we niemand van die groep onder water tegen kwamen.
Tot ik ze tijdens de lunch hoorde praten over "soixante mètres".

Gingen gewoon lekker iedere duik tot minstens 60 meter, lekker met een 15 liter en gewone perslucht. En blij dat ze waren als ze weer een oud duikmes of loodgordel hadden opgedoken 8)7
Ben je zeker dat ze het over hun diepte hadden? Nelos heeft namelijk onlangs beslist dat de brevetten zonder dieptebeperking (De oude 4*D, en waarschijnlijk nog een paar anderen) aangepast worden naar een dieptebeperking van 60m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 17:26
Abductee schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:36:
[...]
Ben je zeker dat ze het over hun diepte hadden? Nelos heeft namelijk onlangs beslist dat de brevetten zonder dieptebeperking (De oude 4*D, en waarschijnlijk nog een paar anderen) aangepast worden naar een dieptebeperking van 60m.
Jazeker! Bij het nabespreken op de boot vertelden ze vol trots dat ze op 64m een oud verroest duikmes hadden gevonden. En de duik erna een gevulde loodgordel. dus je gaat met een daarvoor al niet heel geschikte uitrusting naar 60m, om aldaar extra lood bij te pakken voor je opstijging. Klinkt als een super plan |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:25
Ik heb geregeld met verschillende fransen gedoken en die willen inderdaad allemaal naar 1000m diepte in mijn beleving.
Ik heb een keer gehad dat die fransman steeds dieper ging bij 32m heb ik toen achtergelaten, op de boot heb ik hem nog gesproken was een hele aardige kerel maar hij was >40m diepte geweest. Hij zwom ruim onder mij ik kon hem wel steeds nog zien en hij mij ook we zwaaide naar elkaar.
Ik had toen pas kort mijn 1* NOB brevet. De duik daarop begreep hij waarom ik niet zo diep wou en deed hij het ook niet meer.
In avond nodige hij mij nog uit voor diner, was echt aardige vent, misschien dacht hij dat hij jacques cousteau was.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 09-12-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 10:30
Net mijn Santi E-Lite besteld. Nu 3 maanden wachten :o

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@leonbong Huh, je stemde niet even van te voren af met je buddy op welk niveau je zit en hoe je duik eruit gaat zien? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Jawel maar daar hield hij zich niet aan en hij had veel meer ervaring.
Ik zwom maar mee als onervaren duiker.

Was een beginners fout, meer dan 10 jaar geleden.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 09-12-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 23:13
SnowDude schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:07:
Net mijn Santi E-Lite besteld. Nu 3 maanden wachten :o
Ja hoor! Succes met wachten, drie maanden is wel een fikse tijd... Wat heeft je doen besluiten voor de Santi te gaan, ten opzichte van wat minder dure opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Thyraon schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:09:
[...]

Ja hoor! Succes met wachten, drie maanden is wel een fikse tijd... Wat heeft je doen besluiten voor de Santi te gaan, ten opzichte van wat minder dure opties?
De afwerking van met name de naden bij Santi is echt veel beter dan wat ik bij de goedkopere merken heb gezien. De meeste goedkopere pakken worden met hotglue getaped aan de binnen kant. Dit is een enkele lijm laag waardoor de lijm niet altijd goed diep in de vezel trekt en dan gaat de naad lekken. Bij Santi worden de naden en het tape 4 tot 6 keer handmatig gelijmd (hangt af van de plaats van de naad) en dan wordt met de hand het tape geplakt. Dit is uiteraard veel intensiever en een van de redenen van het hogere prijskaartje

Santi gaat daardoor gewoon echt lang mee. Mijn beide instructeurs hebben dit jaar een tweede e-lite gekocht, de ene na 14 jaar en de andere geloof ik na 11 jaar. Beide duiken over het algemeen meerdere keren per week en een van de twee ook heel vaak op de Noordzee.

Ik wilde perse geen ademende of rekbare stof. De ervaringen die ik daarover heb gehoord zijn niet heel denderend.

Tevens heeft Santi een service centrum in Veenendaal. Hierdoor hoeft je pak voor onderhoud of eventueel garantie niet naar het buitenland.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:41:
[...]

De afwerking van met name de naden bij Santi is echt veel beter dan wat ik bij de goedkopere merken heb gezien. De meeste goedkopere pakken worden met hotglue getaped aan de binnen kant. Dit is een enkele lijm laag waardoor de lijm niet altijd goed diep in de vezel trekt en dan gaat de naad lekken. Bij Santi worden de naden en het tape 4 tot 6 keer handmatig gelijmd (hangt af van de plaats van de naad) en dan wordt met de hand het tape geplakt. Dit is uiteraard veel intensiever en een van de redenen van het hogere prijskaartje

Santi gaat daardoor gewoon echt lang mee. Mijn beide instructeurs hebben dit jaar een tweede e-lite gekocht, de ene na 14 jaar en de andere geloof ik na 11 jaar. Beide duiken over het algemeen meerdere keren per week en een van de twee ook heel vaak op de Noordzee.
Thanks, goede punten. Iets om in overweging te nemen als ik op zoek ga naar een droogpak. Zat nu te denken aan een Seaskin omdat dat wel echt een stuk scheelt ten opzichte van een Santi. Maar wie weet...
SnowDude schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:41:
Tevens heeft Santi een service centrum in Veenendaal. Hierdoor hoeft je pak voor onderhoud of eventueel garantie niet naar het buitenland.
Ah, dat is mijn vaste duikshop ja. Hele fijne winkel, goede service, vriendelijke mensen. Via Lex (de eigenaar) ben ik bij Erik Wurz terecht gekomen om komend jaar GUE Fundamentals te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:53
Omdat @Fl4pp13 vandaag helemaal naar Limburg was gereden om te duiken gingen we er natuurlijk een mooie duik van maken. Totdat ik elke navigatiemarker in de geplande route miste en we uiteindelijk geen reet gezien hebben. Ofja, een toevallige snoek, die was wel leuk.
Een rukduik op z'n tijd hoort erbij natuurlijk, maar wel jammer dat dat net is als iemand er een flink eind voor heeft moeten rijden -O- Het was in ieder geval gezellig :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Moest een keertje fout gaan :+ We zijn veilig boven, daar gaat het om.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49
inmiddels een ruim weekje terug uit Bonaire.

Bijna 3 weken lekker veel gedoken. Totaal 44 duiken met bijna 48 uur onderwatertijd. Vrouwlief had de grote camerasetup mee, ik een sjcam 10 pro mee voor de actionshots.

Alles bij elkaar top geweest! Ruim een week nagenoeg windstil. Hierdoor een hoop kiters gefrustreerd. Dat gaf ons de kans om te duiken op Red Beryl, Willemstoren, Vista Blue en Sweet Dreams. Waanzinnig mooi!
Ook een ochtend 2 tankduik met East Coast in de rib naar buiten geweest: ook een hele mooie ervaring.
Wat we allemaal gezien hebben? Veel. Zeepaardje op de eerste dag (oke het helpt als je weet waar ie zit en je de site kent), frogfishes, 100+ turtles, eagle rays, dolfijn, groupers, stingrays, tarpons (duh), maar ook macro: mooie blennies, lettuceslak, octopus in zijn hol gevonden bij Jeff Davis etc etc.
Mijn 200e duik gevierd door La Dania naar Karpata "drift" te doen.

Nu nog steeds aan het acclimatiseren, ik kan nog niet wennen aan de kou 🥶 Ik wil weer terug! :D

als er behoefte is wil ik wel wat fotos spammen hoor :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
Wormaap schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:24:
Een rukduik op z'n tijd hoort erbij natuurlijk [...]
Rukduiken bestaan niet. Je hebt mooie duiken en leerzame duiken O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
dixet schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:53:
[...]

Rukduiken bestaan niet. Je hebt mooie duiken en leerzame duiken O-)
Zoals mijn tech-instructeur pleegt te zeggen: 'Er is niemand gewond geraakt en geen uitrusting stuk gegaan, dus dat was een goedkope les' :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Bockelaar schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:30:
als er behoefte is wil ik wel wat fotos spammen hoor :D
Jaaaa, graag!

Typ ik vanaf Flamingo Airport :D Helaas geen 3 weken ;(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bockelaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qEP5fLdGE3SR0lESKVHoMcC9rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pxO5GZLk4RkjLCwo8BIQugc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ra_I-cI2UmStQ5QMRwHE4favr00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4WbFNi8dgROP3R74X8ppfzB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9d1JWPo5gNPANQ0wg40mB_pmMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmZaBX6BtdnjUX8fYgXhVoo3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdhWRavMakLoN_WcQc6hb9GvhNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQUoByY97RkJ4wxs0mil813x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOxLtd4kqr-WOpT6NlhOMSp9FsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boMtUcJo0QIclCX2ZDSbjSu9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spp7OegdimGmxyNZPxQMJ5e-NcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K38F4iRDz9LYqBq8GPJLPidm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkeozXnfF76jDuRzwHN75ZnNjFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ook8JJcjpBRgSZduY9s47uzn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CXn5BH5g_u7M_ZozyOZDh3kXMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ps2Xz1Rwy6cxX2nG7Y00smlo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k4krNLwGYeb15NZyeo-XUh9uXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjB2u1H4GQQGI8nc5mWBOVBW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOoeCoUCI76xE2eI1ljLVgkRZNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFMccPIscIkFAT5LxSoDp9VF.jpg?f=fotoalbum_large

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Bockelaar Gave foto's! Zijn die van je SJCam of van de foto-setup van je vrouw?

* Osiris is vandaag 't roodfilter op z'n GoPro vergeten.. |:( Superdom...

Maar wél een Hawksbill turtle en zeepaardje gezien! De schildpad helaas ver weg in de diepte en daardoor niet op de gevoelige plaat en dus in feite daarom ook niet gezien :+ Of gold dat alleen voor haaien? :P

Paar nieuwsgierige squids die naar ons toekwamen en vlakbij onder me doorgingen, ja, vandaag, dag één, was al meteen geslaagd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:08
Binnenkort weer voor nummer zoveel naar Bonaire, alleen nu zijn mijn ogen wat achteruit gegaan en dacht ik aan een duikbril met sterkte. Nu heb ik ook een cilinder afwijking, hebben hier mensen ervaring met een duikbril op sterkte en waar moet je op letten etc?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
carpebios schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:31:
Binnenkort weer voor nummer zoveel naar Bonaire, alleen nu zijn mijn ogen wat achteruit gegaan en dacht ik aan een duikbril met sterkte. Nu heb ik ook een cilinder afwijking, hebben hier mensen ervaring met een duikbril op sterkte en waar moet je op letten etc?
Check! Ik heb een Mares X-Vision en een Tusa Freedom Ceos, allebei op sterkte. Voor allebei die brillen zijn glazen standaard in sferische sterktes per halve dioptrie te krijgen. Ik heb geen enorme sterkte (-2.25 en -3 sferisch, -0.75 en -2 cilindrisch), en heb de cilindrische afwijking genegeerd bij het kopen, omdat de standaardglazen daar dus niet in voorzien. De -2.25 heb ik afgerond naar -2.5. Voor mij duikt dat helemaal prima. Sowieso zorgt de breking van het water er bij mij voor dat ik zonder glazen op sterkte al een flink stuk scherper zie dan boven water, dus ik kom prima weg zonder de cilinders :)
Mijn schoonouders hebben allebei een duikbril met een leesdeel, dat werkt voor hen ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik heb ongeveer -6 en -7 (da's dan "inclusief" cylinders), maar mijn ogen zijn elke zoveel jaar weer zo verschillend t.o.v. eerder dat ik 't gewoon bij daglenzen houdt. Volgens mij waren mijn sterktes ook praktisch gezien geen oplossing, gezien de cylinders van soms wel meer dan 2 dioptrie.

Besides, daglenzen is ook chiller qua zonnebril. Ik heb wel zonnebril op sterkte bij me, maar bij 't duiken neem ik liever m'n cheapo polaroid mee. Geen gedoe met bril af, zonnebril op sterkte op, zonnebril op sterkte af, blind het water inlopen enzo :+

[ Voor 30% gewijzigd door Osiris op 14-12-2021 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPSMuis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-08-2024
Lenzen op sterkte, weet iemand een masler waar specifiek een leesdeel in geslepen kan worden? Ik heb nu van die plaklensje maar ben er niet zeker van voor hoe lang die blijven zitten. Laatste duikreis in oktober (ja ook in Bonaire) lag er al een in de wasbak na het spoelen van mijn mijn masker.

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
GPSMuis schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:10:
Lenzen op sterkte, weet iemand een masler waar specifiek een leesdeel in geslepen kan worden? Ik heb nu van die plaklensje maar ben er niet zeker van voor hoe lang die blijven zitten. Laatste duikreis in oktober (ja ook in Bonaire) lag er al een in de wasbak na het spoelen van mijn mijn masker.

Ron
Je kan niet zomaar een leesdeel in een bestaand glas (laten) slijpen. Als het loslaten een probleem is zou ik vooral even langsgaan bij een fatsoenlijke duikwinkel of opticiën om de plaklenzen goed vast te laten zetten. Hele volksstammen gebruiken die dingen zonder problemen, dus als die van jou zo snel loslaten zou dat op te lossen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Osiris schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:20:
@Bockelaar Gave foto's! Zijn die van je SJCam of van de foto-setup van je vrouw?

* Osiris is vandaag 't roodfilter op z'n GoPro vergeten.. |:( Superdom...

Maar wél een Hawksbill turtle en zeepaardje gezien! De schildpad helaas ver weg in de diepte en daardoor niet op de gevoelige plaat en dus in feite daarom ook niet gezien :+ Of gold dat alleen voor haaien? :P

Paar nieuwsgierige squids die naar ons toekwamen en vlakbij onder me doorgingen, ja, vandaag, dag één, was al meteen geslaagd 8)
van mijn vrouw. de sjcam stond op filmen 2.7K 60fps. Ik kan wel eens kijken of ik een paar clips door dive+ kan trekken als daar interesse in is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Bockelaar schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:54:
[...]

van mijn vrouw. de sjcam stond op filmen 2.7K 60fps. Ik kan wel eens kijken of ik een paar clips door dive+ kan trekken als daar interesse in is?
Yes please!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPSMuis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-08-2024
Dank voor je antwoord, vermoede ik al, kon op het web er niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Dank allemaal, lenzen heb ik al eens geprobeerd, maar ik ben te angstig om mijn oog aan te raken, resultaat, lens na 30 minuten in, en in de avond niet meer uit krijgen. Ik heb sinds dit jaar ook een mouche volantes, dus ik dacht hoeveel ga ik nog goed zien onder water, maar ik ga eerst eens van die cheap ass dingen proberen, en inderdaad kijken of het water niet al genoeg breekt, waardoor ik nog steeds fatsoenlijk zie, ik wil natuurlijk niet de zusterhaai missen!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
de eerste: paar schildpadden in Turtle City (met East Coast Diving)
2.7K, 60fps met de sjcam 10 pro, in onderwaterhuis, zonder handles oid.

[YouTube: https://youtu.be/j1iMINNtD3Y]

Dit is een baitball die we tegenkwamen op Pink Beach: 2 minuten heel veel visjes :D

[YouTube: https://youtu.be/kWSJNj_UW3I]

Bij de Hilma Hooker kwamen we tijdens de 5 meter stop in het ondiepe een Eagle Ray tegen :9~

[YouTube: https://youtu.be/tgKqayKrv4A]

[ Voor 44% gewijzigd door Bockelaar op 14-12-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nice! Is dat qua kleuren nog door een roodfilter of is dat allemaal Dive+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
alleen dive+ (en dat is omdat ik te lui ben om DaVinci Resolve te gebruiken ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Mooi filmpje van die schildpadden.

[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 14-12-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

ShadowBumble schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:30:
[...]

Was jij (of eigenlijk GUE) ook niet de persoon die zei de "Deco Captain" bepaalt het tempo, en aangezien jij de Deco Captain was maakt dat het toch JOUW tempo :+
Nee, de decocaptain communiceert het tempo en de stops, die van te voren binnen het team afgesproken zijn.
(hopelijk gebaseerd op tabellen oid ;) )
De decocaptain zorgt er enkel voor dat het team gelijktijdig dezelfde dingen doet :>

Dus is het onze verantwoordelijkheid dat we de tabellen volgen, ik zorg er enkel voor dat we sync lopen :P

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:51:
[...]

Nee, de decocaptain communiceert het tempo en de stops, die van te voren binnen het team afgesproken zijn.
(hopelijk gebaseerd op tabellen oid ;) )
De decocaptain zorgt er enkel voor dat het team gelijktijdig dezelfde dingen doet :>

Dus is het onze verantwoordelijkheid dat we de tabellen volgen, ik zorg er enkel voor dat we sync lopen :P
Eh, juist het is maar net waar je de intonatie legt;). Binnenkort een herkansing ( of eigenlijk weer doen ) beviel wel en moet zeker nog een aantal keer goed oefenen

[ Voor 17% gewijzigd door ShadowBumble op 14-12-2021 17:09 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Bockelaar schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:35:
alleen dive+ (en dat is omdat ik te lui ben om DaVinci Resolve te gebruiken ;) )
Ah OK, mss ook maar eens installeren.

Bait ball niet gevonden bij Pink Beach :( Wel lekker gedoken op de Hilma Hooker daarna! Nog nooit eerder geweest, dus dat was wel leuk! Verder niet heel erg bijzonder wrak, niet gepenetreerd enzo. Maar wel leuk, nu kunnen we 'em afvinken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Het verhaal vind ik dan wel weer bijzonder dat niemand hem kwam claimen na de drugsvonds en hem toen maar hebben laten zinken daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Gisteren heb ik het rondje dat ik met @Fl4pp13 had gepland met een van mijn vaste buddies nog een keer gedoken, als navigatieoefening. Ik duik vrijwel altijd met mensen die meer ervaring hebben dan ik, en dan is het natuurlijk lekker makkelijk om gewoon achter iemand aan te zwemmen. Dus deze keer (en de dag ervoor) was ik duikleider, waarbij mijn buddy me ook wat visuele referenties liet zien, omdat 10 minuten strak op kompaskoers zwemmen natuurlijk nog wel eens mis wil gaan.
Uiteindelijk 82 minuten en op maximaal 26 meter een leuke en leerzame duik gehad, en alles gevonden dat we wilden vinden :)

Omdat ik toch regelmatig in de Boschmolenplas hang heb ik ook maar geïnvesteerd in het lokale leitje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ui-XI2u6JWAsAry1FqQJlS5krqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Vo2dC1yHKFPWgMXtkQirthv.jpg?f=fotoalbum_large

Stiekem best handig als je iets hebt gemist, maar wel iets anders tegenkomt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
SnowDude schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:55:
[...]
veel drills doe je als het goed is bijna nooit in het "echt"
Een van onze instructeurs zei laatst ook dat hij bijvoorbeeld nog nooit onder water een masker heeft moeten wissel buiten de normale drills om, en hij duikt toch al een jaar of 35.
This didn't age well. :o Afgelopen weekend in het zwembad begaf de ring het die een van mijn glazen op zijn plaats houd. Gevolg was dat op 3 meter mijn masker vol stroomde.

Ik heb ook afgelopen week een tweedehands fles op de kop weten te tikken. Nu is deze fles net gekeurd door de vorige eigenaar en is nu zonder voet en zonder netje. Een voet gaat er sowieso onderkomen maar ik twijfel nog over het netje. Wat is hier de mening over een flesnet, do or don't?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
SnowDude schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:28:
Wat is hier de mening over een flesnet, do or don't?
Hoewel allebei mijn enkele 12L flessen er één hebben, zou ik het niet doen. Ze kunnen onder water ergens in blijven hangen, en elk fatsoenlijk vulstation haalt je knoopje er telkens uit om de keuring te checken. En het enige voordeel is dat de verf van je fles beschermd is bij lomp gedrag. Dat risico neem ik dan maar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
ik zou het wel doen. je fles leg je plat als je niet in de buurt bent, bijv op Vinkeveen op het asfalt. Als de lak beschadigd gaat ie zeker roesten, zeker als je ook af en toe zout duikt. Eenvoudige en goedkope maatregel. Zonder knoopje zakt ie er ook niet af hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:23
Zo'n netje helpt toch ook om een beetje "grip" te krijgen bij een normale sluiting op je vest?

Op mijn enkele 12L heb ik het wel. D12 en Alu80 niet natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nee zonder net zit je fles strakker is mijn ervaring.

Neemt niet weg dat ik een netje zou doen, maar zonder gaat ook prima. Een keer per jaar een schuurpapiertje en een spuitbus, dan heb je niet noemenswaardige roest problemen.

Afgezien Europa duikt zo’n beetje de hele wereld met Alu flessen en dus nooit netjes.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 20-12-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Waarom zoveel staal in Europa dan?

In other news:
* Osiris heeft eergisteren z'n laagste RMV behaald: 11,4 L⋅min-1

Dan is 't echt wel zonde dat ze op Bonaire voor een gidsduikje maximaal een uurtje gaan.. |:( Nitrox, dus makkelijk binnen de no-deco-tijd en nog praktisch een halve tank over. Da's gewoon jammer.

[ Voor 83% gewijzigd door Osiris op 20-12-2021 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Osiris schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:43:

In other news:
* Osiris heeft eergisteren z'n laagste RMV behaald: 11,4 L⋅min-1

Dan is 't echt wel zonde dat ze op Bonaire voor een gidsduikje maximaal een uurtje gaan.. |:( Nitrox, dus makkelijk binnen de no-deco-tijd en nog praktisch een halve tank over. Da's gewoon jammer.
Betere gids nemen. Bas Tol neemt je niet mee als je minder dan een uur duikt, dat vindt 'ie niet de moeite 8)
Hij gidst alleen oostkant, west heb je sowieso geen gids nodig

Van zijn eigen website:
No 50 minute dives here!! We will dive as long as (safely) possible. Depending on the profile dives can last anywhere between 70 minutes and 2 hours.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
dixet schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:13:
[...]

Betere gids nemen. Bas Tol neemt je niet mee als je minder dan een uur duikt, dat vindt 'ie niet de moeite 8)
Hij gidst alleen oostkant, west heb je sowieso geen gids nodig

Van zijn eigen website:

[...]
Ben nog geen self-reliant diver ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Osiris schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:15:
[...]

Ben nog geen self-reliant diver ;)
Ah, je gids is je buddy 👌. Dan kan ik Bas zeker aanraden, die ziet zó veel. Moet je de oostkant wel aandurven, daar kan je met flinke (mui)stroming te maken hebben (vandaar de gids, die weet waar de stroming te omzeilen valt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ben één keer toen 't windstil was op de East coast wezen duiken, een "platte" oostkust aldus de gids met alsnog beukende golven en een lastige entree.

Hoewel de oostkust gaaf is hoor, weet ik niet of ik zomaar eventjes daar het water in loop achter Bas aan :+

Plus, als ik 't zo zie is het echt puur gidsen. En zelf je pickup en duikspullen mee. Bij gebrek aan B-rijbewijs en zonder buddy ben ik ook weer afhankelijk van de guided dive-services inc. transport e.d. van duikscholen.

Zoals dit jaar. Vanuit je all-inclusive naar de buren bij VIP Diving rollen en gaan met die banaan :+

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 20-12-2021 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:43:
Niet zo zeer Europa, maar meer koudwaterduikers. Dikke pakken, dus veel lood nodig. Staal is negatiever, dus dat scheelt lood meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ah ja, makes sense. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Zijn 5mm handschoenen voldoende voor april tot november?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
SnowDude schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:43:
Zijn 5mm handschoenen voldoende voor april tot november?
Met de nodige disclaimers dat het natuurlijk allemaal afhangt van wat jij warm of koud vindt, duiktijd, activiteit tijdens het duiken, noem maar op... Normaal gezien voor de meeste mensen wel. In de zomer vind ik het zelf wel prettiger om dunnere handschoenen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
ik weet nog niet of ik het snel warm of koud heb in het buitenwater. Als ik het in het zwembad vergelijk met de andere clubleden behoor ik tot de 50% van de club die nooit met een shorty in het zwembad lig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
* Osiris heeft het tijdens één duik afgelopen week een heel klein beetje chilly gehad in m'n 2,5 mm shorty bij 27 °C. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Wormaap schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:53:
[...]

Met de nodige disclaimers dat het natuurlijk allemaal afhangt van wat jij warm of koud vindt, duiktijd, activiteit tijdens het duiken, noem maar op... Normaal gezien voor de meeste mensen wel. In de zomer vind ik het zelf wel prettiger om dunnere handschoenen te gebruiken.
Hangt natuurlijk ook af van de handschoenen. Niet alleen de dikte bepaald hoe warm ze zijn, maar ook hoe goed ze afsluiten. Mijn vorige handschoenen sloten niet erg goed af, waardoor er constant koud water in liep. Onlangs heb ik nieuwe handschoenen gekocht die veel strakker rond de pols zitten, dus ik hoop dat het hiermee beter gaat gaan, maar ik heb ze nog niet kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Als ik nat duik en in koud water zweer ik bij deze handschoenen in 5mm variant (maar die kon ik niet zo snel vinden op hun website)

https://fourthelement.com/product/3mm-gloves-neoprene/

O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Dartlink schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:51:
Als ik nat duik en in koud water zweer ik bij deze handschoenen in 5mm variant (maar die kon ik niet zo snel vinden op hun website)

https://fourthelement.com/product/3mm-gloves-neoprene/

O+
Bedoel je deze? https://fourthelement.com...eoprene-hydrolock-gloves/
Dat zijn de handschoenen die ik nu gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Abductee schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:27:
[...]

Lijkt er wel op, wellicht een doorontwikkeling op de mijne! :)

Ik ben voor wetsuit spul behoorlijk een FE fan O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 08:44
Abductee schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat @Dartlink het over de oude versie heeft. Ik heb laatst de nieuwe gekocht alleen helaas nog niet kunnen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Om het thema van handschoenen een beetje vast te houden; ik begin te twijfelen om naar drooghandschoenen over te stappen. Omdat ik tussen de ringsystemen door het bos niet meer zie: tips voor systemen? Momenteel neig ik naar:
- Kubi (omdat ik dan bestaande seals kan blijven gebruiken)
- Rolock 90 (want uitwisselbaarheid met andere systemen)

Kubi heeft een beetje voorkeur omdat ik dan nog niet hoef te committen aan ringen vastlijmen op m'n pak, maar gebruikservaringen zijn welkom. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Ik heb zelf Kubi ringen in mijn pak vast zitten. Dus ik kan ook mijn seals zelf vervangen. Ben er zelf heel tevreden over nooit lekkage. En met een plastic gesp op mijn harnas ook makkelijk uit te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ook hier een Kubi gebruiker, wel de ringen in het pak gelijmd maar ideaal. Zowel de pols seal als de handschoenen eenvoudig zelf te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Als je nog op zoek bent naar onderhandschoenen voor je droogpak: GUE had toevallig begin deze maand een video waar ze verschillende merken/types bespreken. Volgens mij zijn dit de SmartWool handschoenen die hij uiteindelijk aanraadt.

Heb er zelf geen ervaring mee (want nog geen droogpak) maar ze staan al wel op m'n wishlist.

[YouTube: Diving Tips & Tricks - Cold Water Gloves]

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 15:19

henri8096

BIM is not a software!

Fl4pp13 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:03:
Om het thema van handschoenen een beetje vast te houden; ik begin te twijfelen om naar drooghandschoenen over te stappen. Omdat ik tussen de ringsystemen door het bos niet meer zie: tips voor systemen? Momenteel neig ik naar:
- Kubi (omdat ik dan bestaande seals kan blijven gebruiken)
- Rolock 90 (want uitwisselbaarheid met andere systemen)

Kubi heeft een beetje voorkeur omdat ik dan nog niet hoef te committen aan ringen vastlijmen op m'n pak, maar gebruikservaringen zijn welkom. :)
Ik gebruik van Waterrproof het Ultima Dry Glove System en heb daar goede ervaring mee.
Eerst heb ik ze op de latex seals van mijn pak gezet. En toen daar de eerste van ging heb ik de sitech ringen (met zelf te vervangen siliconen seals) waar de Ultima op passen er in laten lijmen.

Voor de daadwerkelijke handschoenen die er op gaan is op scubaboard een uitgebreid topic.

Ik denk nu al zo'n 150 duiken mee gemaakt hier in NL en nog geen lekje gehad.

Voor onder de droogpakhandschoenen kan ik de Fourth Element Xerotherm Wrist Warmer aanraden. Dan heb je als je je seals blijft gebruiken dat rubberen slangetje niet nodig om lucht in je handschoenen te krijgen.
De G1 Gloveliner van FE is ook top met dit weer.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Wormaap
henri8096 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:57:
[...]

Ik gebruik van Waterrproof het Ultima Dry Glove System en heb daar goede ervaring mee.
Eerst heb ik ze op de latex seals van mijn pak gezet. En toen daar de eerste van ging heb ik de sitech ringen (met zelf te vervangen siliconen seals) waar de Ultima op passen er in laten lijmen.

Voor de daadwerkelijke handschoenen die er op gaan is op scubaboard een uitgebreid topic.

Ik denk nu al zo'n 150 duiken mee gemaakt hier in NL en nog geen lekje gehad.

Voor onder de droogpakhandschoenen kan ik de Fourth Element Xerotherm Wrist Warmer aanraden. Dan heb je als je je seals blijft gebruiken dat rubberen slangetje niet nodig om lucht in je handschoenen te krijgen.
De G1 Gloveliner van FE is ook top met dit weer.
Die wrist warmer wilde ik eerst ook aanschaffen, maar de mouwen van mijn ondershirt door de seals heen trekken werkt eigenlijk helemaal prima :P Natuurlijk wel wat lastiger als je ondershirt korte mouwen heeft :+

• quacktech
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-06 18:57
Is het idee van dat slangetje niet dat je lucht in je handschoen kan krijgen, maar bij onverhoopte lekkage niet meteen je hele droogpak volstroomt? Hoe zit dat met die polswarmers etc dan?

Ik hang ook tegen droge handschoenen aan. Ik gebruik nu in de winter nog https://www.sublub.nl/art...v8ZQP2m8UHjQaAlm5EALw_wcB, maar afgelopen zondag had ik na 20 minuten al erg koude handen. Fenomeen van Raynaud helpt daarin ook niet mee bij mij.

The Duck did it again

• Dartlink
Vooral om geen (reverse)squeeze te krijgen in je handschoenen :) zowel een slangetje als die polswarmers zullen gewoon water doorlaten.

In mijn flex190 heeft dit soort van ingebouwd. Mijn bz400 gebruik ik gewoon de elastiekjes van de mouwen en laat die los bungelen.

Denk er ook aan als je dikke onderhandschoenen gebruikt je ook veel grotere over/droog handschoenen moet gebruiken. Dat laagje lucht moet er wel zijn voor isolatie.

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 15:19

henri8096

BIM is not a software!

Wormaap schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:22:
[...]

Die wrist warmer wilde ik eerst ook aanschaffen, maar de mouwen van mijn ondershirt door de seals heen trekken werkt eigenlijk helemaal prima :P Natuurlijk wel wat lastiger als je ondershirt korte mouwen heeft :+
Mijn wintershirt heeft nogal dikke mouwen dus dat zie ik niet echt zitten om die er door te trekken.
Maar inderdaad als je mouwen lang genoeg zijn is dat ook een goede optie.
Dartlink schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:30:
Denk er ook aan als je dikke onderhandschoenen gebruikt je ook veel grotere over/droog handschoenen moet gebruiken. Dat laagje lucht moet er wel zijn voor isolatie.
Inderdaad goede opmerking, de meeste showa's vind ik wel wat aan de smalle kant kwa vingers . . . .
Heb dan ook maar die rubberen handschoenen met dat relief er op genomen. (wel een stuk duurder dan die showa's helaas)

[ Voor 33% gewijzigd door henri8096 op 23-12-2021 10:48 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:45:
Als je nog op zoek bent naar onderhandschoenen voor je droogpak: GUE had toevallig begin deze maand een video waar ze verschillende merken/types bespreken. Volgens mij zijn dit de SmartWool handschoenen die hij uiteindelijk aanraadt.
Mocht iemand ze uittesten let me know ben best benieuwd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
ShadowBumble schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:28:
[...]

Mocht iemand ze uittesten let me know ben best benieuwd ;)
Ik ben van plan semi-binnenkort een droogpak te bestellen met deze onderhandschoenen dus ik zal sowieso tegen die tijd laten weten wat ik er van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:21:
[...]

Ik ben van plan semi-binnenkort een droogpak te bestellen met deze onderhandschoenen dus ik zal sowieso tegen die tijd laten weten wat ik er van vindt.
Ik heb nu eigenlijk drie onderhandschoenen:

- The North Face standaard handschoentjes
- Die mola mola handschoenen die 4Divers nu overal verkoopt :P
- Santi heated gloves

Stiekem ben ik heeeeel benieuwd naar prijs/kwaliteit van die Smartwool, ik ken het merk van de sokken erg goed (topmerk!) maar nu ook heel benieuwd naar deze handschoenen dan!

Tot die tijd blijf ik lekker met die heated gloves duiken <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Ik wil morgen naar het 21 meter wrakje bij ZE4. Nog nooit eerder geweest, iemand een tip/routebeschrijving hoe we daar het beste/snelste/makkelijkste (vooral dat laatste) kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ff zoeken in dit topic :)
vanaf het toiletgebouw 290' net geen 300 meter moet het goed komen

//editt 2: weet jee het zeker? 7C nu, zag deze op FB voorbij komen: YouTube: 20211229 Rondje langs het 21 meter wrak ZE4 Vinkeveen

[ Voor 19% gewijzigd door Bockelaar op 29-12-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Bockelaar schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:07:
ff zoeken in dit topic :)

[...]

vanaf het toiletgebouw 290' net geen 300 meter moet het goed komen
Haha ja die ken ik, dat was mijn backup plan. Maar loopt er heel toevallig een touwtje heen?

Eerlijk is eerlijk heb geen zin om morgen te navigeren namelijk :Z

Haha ja ik weet het zeker. Accu is vol. Heating gaat in ieder geval mee :+

[ Voor 9% gewijzigd door Dartlink op 29-12-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:28:
[...]

Haha ja die ken ik, dat was mijn backup plan. Maar loopt er heel toevallig een touwtje heen?

Eerlijk is eerlijk heb geen zin om morgen te navigeren namelijk :Z

Haha ja ik weet het zeker. Accu is vol. Heating gaat in ieder geval mee :+
Nee naar die loopt geen touwtje voor zover ik weet, naar mijn weten ligt er nog wel een ander wrakje (het kruizertje wat je als tweede ziet in het filmpje) net buiten het gebied op 21m-ish. Instap 2 erin ketting naar beneden op wrakje over en dan zie je een touw lopen.

Dat is de 50m lijn dus let goed op je diepte :+ maar als je die volgt zou je als het goed is als tussen station een wrak moeten hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowBumble op 29-12-2021 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:49:
[...]

Nee naar die loopt geen touwtje voor zover ik weet, naar mijn weten ligt er nog wel een ander wrakje net buiten het gebied op 21m-ish. Instap 2 erin ketting naar beneden op wrakje over en dan zie je een touw lopen.

Dat is de 50m lijn dus let goed op je diepte :+ maar als je die volgt zou je als het goed is als tussen station een wrak moeten hebben.
Haha ja dat roeibootje ken ik. De vorige keer dat we daar naar op zoek waren zag mijn buddy die en dacht dat dat het 21 meter wrak was :P

Haha het scheelt dat dat touwtje bij de 30M dropoff nog een T heeft richting 50 meter. Maar morgen met D12 + Alu80 moet ademgas geen probleem zijn dacht ik zo (we zullen hoe dan ook dat wrakje vinden :+ heating + p-valve erop en gaaaaan)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dartlink
Nou we hebben het gevonden! Hebben uiteindelijk het toch op kompas gedaan. 290 graden aanhouden vanaf de tweede instap :)

Dat aangehouden tot we op 26 meter zaten, toen had ik zelf een onderbuikgevoel dat we te ver waren. Stukje terug gezwommen en toen kwamen we op circa 19-20 meter het kleiwandje tegen. Hierop gevolg en kwamen we het eerste wrakje tegen. Hierop alle touwtjes even gevolg en alle wrakjes bekeken :) Daarna terug via kompas richting duikgebied en kwamen het touwtje van de baggerkeet richting 30 meter tegen. Dit rondje ook nog even gezwommen. En in het duikgebied even de deco uitzitten.

Uiteindelijk 1 uur en 45 minuten onder water geweest, was wel echt heerlijk. Geen enkele andere duiker tegengekomen zo rustig was het!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:05:
Uiteindelijk 1 uur en 45 minuten onder water geweest, was wel echt heerlijk. Geen enkele andere duiker tegengekomen zo rustig was het!
Heerlijke periode is dit inderdaad :D weinig tot geen duikers zeker buiten het gebied kom je zelden andere duikers tegen, echter ook nagenoeg geen leven meer maar voor bezoekjes aan de wrakken prima, kans zit erin dat je op die dieptes ook nog wat winterclusters tegen komt bij de wrakken.

Ik had voor kerst twee nieuwe spooltjes gehad (2x 45m spool) en nieuwe wetnotes, dus die hebben we vandaag maar even helemaal "geprepped".

Spooltjes een upgrade gegeven voor koudwater gebruik (zie hieronder), met enkel nog de additionele modificatie dat de "trek lusjes" in krimpfolie tot over de knoop is gedaan om te zorgen dat die lusjes niet ergens in kunnen haken. ((Zie video hieronder)

Daarna mijn wetnotes even voorzien van een permanente boltsnap en naast het "standaard" potloodje (dat er wel inzit als backup) voorzien van een Pilot Croquis (6B) teken potlood dat ook aan een bungee bevestigd is (en krimpfolie).

Nu nog eens bedenken welke standaard "must haves" er in moeten komen te staan en dan kunnen we er wel weer tegen aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk het nut niet echt zie van krimpfolie enzo. Ik heb er alleen een stiff willy inzitten en dat gaat bij elke temperatuur goed tot nu toe :)

45 meter spool maar wel wat touw afgehaald? Dat is de grootste aanpassing die ik doe altijd. Het afklippen gaat zoveel beter dan want meer ruimte bij de oogjes!

In mijn wetnotes heb ik wat potloden, wetnotes tool, tiewraps, ZE4 duikpenning, en als het nodig is een suunto plaat kompas :) ik wil er nog wel een verstelbare moersleutel in doen, maar vind die nog vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:05:
Hoe is het zicht daar nu in deze tijd van het jaar? Met m'n wetsuit zou ik nu het water niet in gaan maar als ik inderdaad binnen enige tijd een droogpak heb, lijkt het me heerlijk om ook op de wat koudere dagen te duiken als het zicht het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:01:
[...]

Hoe is het zicht daar nu in deze tijd van het jaar? Met m'n wetsuit zou ik nu het water niet in gaan maar als ik inderdaad binnen enige tijd een droogpak heb, lijkt het me heerlijk om ook op de wat koudere dagen te duiken als het zicht het waard is.
Mijn ervaring de afgelopen jaren is dat het overal heel mooi helder wordt! De limitatie gisteren was vooral hoe ver mijn lamp kon schijnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:42:
Mijn ervaring de afgelopen jaren is dat het overal heel mooi helder wordt! De limitatie gisteren was vooral hoe ver mijn lamp kon schijnen :p
Oeh, nice! En was het te doen zonder heating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:22:
[...]

Oeh, nice! En was het te doen zonder heating?
Een uur en 45 minuten is niet te doen zonder heating. Mijn heating ging aan na 45 minuten :p Dus uurtje met heating aan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Na aanmoedigende berichten op Duikersgids bij de zeedonderpad gaan kijken die bij het Frans Kokrif shop heeft opgezet met eierafzettingen. Niet moeilijk te vinden en toffe plek om plaatjes te schieten. En kan Dartlinks comment ook beamen, zicht was fantastisch. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IrFX1FONOA3DTx4G66FwqK8VlQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F49XoXlC2Eshno9ejSlUfidS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvBEIF4AGiyHFaxsw9CxjzTQM40=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoILi3rKEwvL2ialOmf3X1OC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYeFpj6NePhWb8FvfBpR62tFuhM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teds5TduD0nF9k36tftEnERO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Vanmiddag een uurtje met Lex van 4Divers zitten kletsen over droogpakken. Het zou toch zomaar een Santi E.Lite kunnen gaan worden... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:12
Fl4pp13 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:07:
Na aanmoedigende berichten op Duikersgids bij de zeedonderpad gaan kijken die bij het Frans Kokrif shop heeft opgezet met eierafzettingen. Niet moeilijk te vinden en toffe plek om plaatjes te schieten. En kan Dartlinks comment ook beamen, zicht was fantastisch. *O*

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Pfff.. nemen zeedonderpadden niet eens meer de moeite om het een beetje fatsoenlijk een oester in te werken? Ze zijn er wel lekker vroeg bij dit jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:23:
Vanmiddag een uurtje met Lex van 4Divers zitten kletsen over droogpakken. Het zou toch zomaar een Santi E.Lite kunnen gaan worden... :o
Jaaaa doen! Paar leuke opties erop en je gaat er geen spijt van krijgen! #TeamSanti #Fanboy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:32:

Jaaaa doen! Paar leuke opties erop en je gaat er geen spijt van krijgen! #TeamSanti #Fanboy!
Gisteren een E.Lite+ besteld :D. Nu 3+ maanden geduld hebben want blijkbaar heeft de hele wereld pakken besteld bij Santi. Maar goed, normaal gesproken zou ik nu toch niet duiken (te koud in wetsuit) dus die drie maanden overleef ik wel.

Welke opties zijn de moeite? Ik had het idee dat er niet heel veel extra's te kiezen zijn maar wellicht heb ik iets gemist? Heb in ieder geval besloten de P-valve er nog even af te laten, die voeg ik later wel toe als ik echt langere duiken ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Gisteren een E.Lite+ besteld :D. Nu 3+ maanden geduld hebben want blijkbaar heeft de hele wereld pakken besteld bij Santi. Maar goed, normaal gesproken zou ik nu toch niet duiken (te koud in wetsuit) dus die drie maanden overleef ik wel.

Welke opties zijn de moeite? Ik had het idee dat er niet heel veel extra's te kiezen zijn maar wellicht heb ik iets gemist? Heb in ieder geval besloten de P-valve er nog even af te laten, die voeg ik later wel toe als ik echt langere duiken ga maken.
Vet! Gefeliciteerd! Ja ik hoor het ook bij ons dat Santi pakken nu rustig 12-16 weken op zich laten wachten :+

Opties vallen mee inderdaad, bij droogpak handschoenen, naam op je pak, en een p-valve houdt het wel op hoor :p beide heb ik wel fabriek-af laten monteren.

Welke onderkleding heb je erbij gekozen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:03:
Vet! Gefeliciteerd! Ja ik hoor het ook bij ons dat Santi pakken nu rustig 12-16 weken op zich laten wachten :+
Thanks!
Dartlink schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:03:
Opties vallen mee inderdaad, bij droogpak handschoenen, naam op je pak, en een p-valve houdt het wel op hoor :p beide heb ik wel fabriek-af laten monteren.

Welke onderkleding heb je erbij gekozen? :)
Ah gelukkig, ik kreeg al de zenuwen dat ik iets gemist had :). Ik laat inderdaad wel mijn naam erop zetten.

Qua onderkleding heb ik een Mola Mola Thermoflexx+ gekocht. Iets aan de ruime kant zodat ik er nog een thermo-shirt of heating vest onder kan dragen in de toekomst. Die Mola Mola is iets minder dik dan een 400gr pak maar heb het droogpak wel gepast in een Santi BZ400 zodat ik daar later genoeg ruimte voor heb als ik kouder ga duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 14:34
Eindelijk de drooghandschoenen die ik bij mijn droogpak gekregen had (tweedehands) eens kunnen monteren en testen.

Ultima Dry Glove system. Monteren ging best wel makkelijk: gewoon de ovale ringen die reeds in het pak zitten (Waterproof D1 Hybrid) eruit wippen met het bijgeleverde tooltje (met dank aan de goeie instructievideo van Simply scuba) en dan seals eruit, overzetten naar de (ronde) ringen van het Ultima system en dan (met wat silicone lube) erin klikken. Daarbij wel een seal gescheurd, maar zo weten we ook weer hoe dat moet.

Eens ik het allemaal gemonteerd had was het simpel. Geeft een héél satisfying en duidelijke KLIK als ze goed gemonteerd zitten. Gelukkig waren de handschoenen al gemonteerd, en had ik er ook lekker warme wollen onderhandschoentjes bij.

Dit weekend met de nieuwjaarsduik in de put van Ekeren al héél mooi gebruik van kunnen maken. Mijn buddy (die me wist te zeggen dat hij met zijn droogpakhandschoenen al een twintigtal duiken gemaakt had en nog nooit met droge handen was bovengekomen) zijn handschoenen kwamen bij het inspringen al los. Die van mij waren gewoon heel de duik (42 minuten, met een watertemp van 7 graden) gewoon super warm en comfortabel. Geen natte handschoenen meer voor mij!

Was overigens voor de rest geen spannende duik, was beetje het klassieke "nieuwjaarsduikmoment" voor alle clubs, dus het was enorm druk, zowel boven als onder water. Maar bon, we zijn onder water geweest en het jaar is dus goed ingezet.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Put van Ekeren <3 Mooiste duik van afgelopen seizoen daar gemaakt. Is er wat te zien rond deze tijd of is al het leven naar de diepte verdwenen?

Welke drooghandschoenen gebruik je, en welke onderhandschoenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 14:34
Ik persoonlijk heb helemaal geen bal gezien (buiten één baarsje). Was zo druk dat je overal stof of stofmakende duikers tegenkwam. Sommige van de andere clubleden zijn wel een paar snoeken tegengekomen.

Denk dat idd het meeste leven wel naar de diepte is getrokken, maar dat zal mss beter in te schatten zijn op een rustiger dag.

Wij nemen de PvE een beetje 'for granted", is onze huisput en fallback als Zeeland om één of andere reden niet kan, maar als het mooi weer is en er is veel leven, kan het daar idd prachtig zijn!

De handschoenen daarvan weet ik eigenlijk niet zo veel (die zitten er normaal niet standaard bij het Waterproof Ultima Dry Glove systeem, al kan je ze wel van Waterproof kopen). Ze lijken wat op die standaard Waterproof handschoenen, al zaten de onderhandschoenen er niet bij, dat zijn gewoon H&M "wol" (24% maar) handschoenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDcZAgzuwDRTHH_vVfN2Q4mA2Ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd5Aa0A327gS574X93dmtw5M.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7rJt4AL84Ib-22OE6DNiKNlShs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weOLW8DdrFInYI4ry4xpw7OL.jpg?f=fotoalbum_large

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
DexterBelgium schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:00:
Wij nemen de PvE een beetje 'for granted", is onze huisput en fallback als Zeeland om één of andere reden niet kan, maar als het mooi weer is en er is veel leven, kan het daar idd prachtig zijn!
Afgelopen zomer was zo'n dag ja. Geen andere duikers in het water, strakblauwe lucht met zon, enorm veel vis in het water, zelfs een jagende vogel onder water gezien! (video)

Was echt een geweldig mooie duik. Kan me niet herinneren dat het vroeger zo mooi was (ik woonde een jaar of 15 geleden daar wat meer in de buurt) dus misschien hadden we echt geluk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abductee
Ik heb voor mijn drooghandschoenen momenteel de Showa 495. Op zich ben ik daar best tevreden van.

Ik heb echter bij Showa een proefpakket aangevraagd van de 495 (altijd handig om dubbel te hebben :+ ), de 660 en de 3416. Ik ben vooral benieuwd naar de 3416, aangezien die ook snijbestendig is. Dat lijkt me wel handig voor in Zeeland bijvoorbeeld. Alleen wordt er online ook wel eens de opmerking gemaakt dat die nogal stijf zou zijn. Voorlopig heb ik de proefhandschoenen nog niet ontvangen. Mochten ze het niet opsturen, dan ga ik een winkel zoeken waar ik die handschoenen eens kan voelen, zodat ik voor mezelf kan uitmaken of ze bruikbaar zijn of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Vandaag met o.a. @Wormaap ook de trip naar de wrakjes ten westen van het duikgebied bij Zandeiland 4 gemaakt :D Uiteindelijk iets anders genavigeerd dan hierboven door eerst een stukje uit te zwemmen en daarna vanaf de baggerschuit strak west te pakken. Dat leverde een spannend moment op omdat ik ging twijfelen over de afgelegde afstand. Maar toch, ineens was het raak en lagen we bovenop de lijn die tussen de objecten ligt! *O*

Leuk setje wrakjes zo, meerdere snoeken gezien en een hele zwik baarsjes die aan het overwinteren waren. Uiteindelijk terug via de ondiepe objecten die net buiten het gebied liggen, daar even veiligheidsstopje gepakt en vervolgens bij de tweede instap na een uur eruit. Koud, maar heerlijk! Bij een volgende trip zou ik wel iets verder noord aan houden om zeker te weten dat je op de lijn uit komt (er was nu kans dat we er langs zouden zijn gezwommen), dat had nog iets meer zekerheid gegeven.

[ Voor 12% gewijzigd door Fl4pp13 op 15-01-2022 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Tof! Was het nog druk?

Misschien leuk om binnenkort een Tweakers Duikers Winter Meeting TDWM te doen? :)

Hier gisteren nog even in Vinkeveen geweest. Heel ZE4 leeg, heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt. Rondje gedaan van Zandeiland 4 naar Zandeiland 7 naar Zandeiland 8 en dan via de noordkant via een boog naar Zandeiland 3 en terug naar 4 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dartlink schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:46:
Tof! Was het nog druk?

Misschien leuk om binnenkort een Tweakers Duikers Winter Meeting TDWM te doen? :)

Hier gisteren nog even in Vinkeveen geweest. Heel ZE4 leeg, heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt. Rondje gedaan van Zandeiland 4 naar Zandeiland 7 naar Zandeiland 8 en dan via de noordkant via een boog naar Zandeiland 3 en terug naar 4 gegaan.
Er waren wel wat mensen, maar druk was het nou ook weer niet. Wel een onmeunige hoop stages aan de waterkant :P

Was een mooi duikje! Genoeg gezien, en een beetje door een wrakje heenfrummelen is natuurlijk altijd leuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 12:35

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Die sla ik dan wel over... :+ Anders kunnen we na 10 minuten al omkeren omdat ik het koud heb... :X

Ik ga het water wel weer in als het wat warmer is.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wormaap schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Er waren wel wat mensen, maar druk was het nou ook weer niet. Wel een onmeunige hoop stages aan de waterkant :P

Was een mooi duikje! Genoeg gezien, en een beetje door een wrakje heenfrummelen is natuurlijk altijd leuk :)
Bijna iedereen die er was had een stage bij zich :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aha7uwcC2u3i8Dr3E_LZqZQuPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39Y6vvOB3LqVFDhkXtxXUVBt.jpg?f=fotoalbum_large

Van de winter nog een duikje daar maken is misschien wel een leuke, I'm game :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Welk tropisch oord had je in gedachte? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Osiris schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:34:
[...]

Welk tropisch oord had je in gedachte? :P
Zandeiland 4 is de zuidkant van de plas. Zuid is warm, right? :+