Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:01

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Oeh netjes afgewerkt met die zwarte band erom heen dat wil ik ook nog doen staat net ff mooier vind ik.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 10:25
ik moet nu alleen mijn vriendin nog gaan vertellen dat ze een kleiner kerst kado krijgt: :+

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
SnowDude schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:52:
ik moet nu alleen mijn vriendin nog gaan vertellen dat ze een kleiner kerst kado krijgt: :+
Haha, door al dit gepraat over die Seaskin pakken is het hier ook gaan kriebelen. Eens kijken hoe we dat hier intern gaan brengen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 07:24
Thyraon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:44:
[...]

Haha, door al dit gepraat over die Seaskin pakken is het hier ook gaan kriebelen. Eens kijken hoe we dat hier intern gaan brengen... ;)
Gelukkig ben ik niet de enige :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:41
Thyraon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:38:
[...]

Ik zie ook veel mensen lyrisch over het SiTech systeem. Hoe is de keuze voor KUBI op de lange termijn bevallen? Is het bij KUBI, net als bij SiTech, mogelijk om zonder gereedschap basisonderdelen (e.g. seals) te vervangen?
SiTech wordt ik helemaal niet vrolijk van, heb het SiTech Antares systeem. Werd mij verkocht als echt een super geweldig simpel systeem. Blijkt Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Met de kleinste beweging van je hand, komt er ruimte in de connectie. Heb nog maar weinig duiken meegemaakt waarbij ik met 2 droge handen weer het water uit kwam.

Zit dus ook nog te orrienteren, waarbij ik ook vaak het KUBI systeem voorbij zie komen. Daar lijkt men over het algemeen erg positief over te zijn. Enige nadeel is dat de ring voor het Antares systeem in de mouw van mijn pak verlijmd zit en de lokale duikcentrum er erg moeilijk over deed wat betreft het vervangen er van. Ben er dus nog niet helemaal uit wat wijsheid is.

Overigens ook niet echt vrolijk wat betreft de SiTech Exhaust Valve. Die kan je verdraaien zodat er meer/minder lucht (gemakkelijker of dus moeilijker) uit je pak gaat. Alleen blijkbaar kan je dus dus te los draaien, waarbij het veertje in het systeem dan te los staat en er dus water doorheen lekt. En niet zo een beetje dan ook. Na laten kijken, nee blijkt dat zo te horen. In welk geval zou het ooit bij een dergelijk product toelaatbaar zijn dat de veerspanning dan helemaal weg zou zijn?! |:(

[ Voor 18% gewijzigd door aidanl op 21-10-2021 18:17 ]

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

aidanl schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:14:
[...]

SiTech wordt ik helemaal niet vrolijk van, heb het SiTech Antares systeem. Werd mij verkocht als echt een super geweldig simpel systeem. Blijkt Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Met de kleinste beweging van je hand, komt er ruimte in de connectie. Heb nog maar weinig duiken meegemaakt waarbij ik met 2 droge handen weer het water uit kwam.

Zit dus ook nog te orrienteren, waarbij ik ook vaak het KUBI systeem voorbij zie komen. Daar lijkt men over het algemeen erg positief over te zijn. Enige nadeel is dat de ring voor het Antares systeem in de mouw van mijn pak verlijmd zit en de lokale duikcentrum er erg moeilijk over deed wat betreft het vervangen er van. Ben er dus nog niet helemaal uit wat wijsheid is.

Overigens ook niet echt vrolijk wat betreft de SiTech Exhaust Valve. Die kan je verdraaien zodat er meer/minder lucht (gemakkelijker of dus moeilijker) uit je pak gaat. Alleen blijkbaar kan je dus dus te los draaien, waarbij het veertje in het systeem dan te los staat en er dus water doorheen lekt. En niet zo een beetje dan ook. Na laten kijken, nee blijkt dat zo te horen. In welk geval zou het ooit bij een dergelijk product toelaatbaar zijn dat de veerspanning dan helemaal weg zou zijn?! |:(
Ik ga om die reden mn handschoenen op de plek van mn seals zetten. Of ik lek, of ik krijg ze na de duik niet los :(

wat je bij je dump-valve beschrijft, is het geval bij alle merken, ook apeks.
Als je redelijk op squeeze zit, kan er water naar binnen komen, omdat er geen tegendruk is :)

Ik heb het af en toe bij mn bare (si-tech), maar ook bij mn vorige pak (apeks)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SnowDude
Afgelopen weekend mijn eerste eigen automaten set en trimvest gekocht: een Aqualung Core Supreme set met een Suunto manometer, en een Aqualung HD Pro trimvest.

Nu lekker puzzelen hoe en waar ik mijn console en mijn octpus ga hangen.

Ik zit ook nog te twijfelen om later de dieptemeter op de console er bij te zetten voor redundantie naast mijn computer.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
* Wormaap mag zich sinds gisteren Rescue Diver noemen *O*
Omdat ik de cursus bij mijn techduikinstructeur heb gedaan vond'ie dat ik moest trainen zoals ik duik, en 'moest' ik van hem de RD-cursus in droogpak en dubbelset doen. En dus ook buddies in droogpak met dubbelset redden. Een wing van iemand afsnijden vooruit, gesimuleerd door een stuk loodgordel naast z'n harnas is toch net iets meer werk dan het lijkt. Als de band niet net goed op spanning staat kun je trekken wat je wil met je easycutter.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Gisterochtend was het zover: mijn eerste duik in een droogpak! Ik had een instructeur uit onze club gevraagd om mijn buddy te zijn voor deze duik, zodat ik toch iemand bij me had die ervaring heeft met een droogpak en waarvan ik weet dat hij me goed begeleidt.

Het pak was een leenpak van bij de Boschmolenplas. Het was niet exact mijn maat, ik heb een XLS nodig terwijl dit pak een XL was. Met andere woorden: het was wat te lang, maar niet in die mate dat het problematisch was. Het idee van de duik was ook niet om te testen of de maat goed was, maar eerder om te ontdekken of een droogpak iets voor mij is.

Na een lange voorbereiding (want pak nog halen en nog wat uitleg erbij) konden we eindelijk het water in. Het voelde wat onwennig aan om het water in te stappen zonder het gevoel van koud water over mijn voeten, maar jammer vond ik dat niet :+ Nog even de laatste stappen van de briefing overlopen, en we waren vertrokken.

In het begin was het natuurlijk even zoeken hoe het uittrimmen werkte. Ik had de raad gekregen om enkel op het pak te trimmen om het de eerste keer niet nodeloos ingewikkeld te maken. Aanvankelijk ging dat niet heel lekker, maar na een kwartiertje had ik het wel te pakken en lag ik weer relax in het water.

Ondertussen waren we al even naar 20m geweest zodat ik een idee kreeg van het verschil in temperatuurervaring tussen nat en droog. Niet te vergelijken natuurlijk! Waar ik het in mijn 7mm natpak op 12m ondertussen al aardig fris begin te vinden, was ik nu ook op 20m nog lekker "warm and toasty".

Er waren wel een paar dingen die opvielen. Uiteraard is het wat zwaarder palmen, maar dat vond ik eigenlijk helemaal niet erg. Ik moest vooral wennen aan het gevoel aan mijn voeten. De botjes van het droogpak zitten veel losser dan mijn normale botten, en dit gaf een wat vreemd gevoel. Hier zal ik toch even aan moeten wennen.

Maar het beste moest natuurlijk nog komen: het omkleden na de duik! Waar dit met een nat pak ondertussen toch al aardig oncomfortabel wordt, stelde dit nu helemaal niks voor.

de uiteindelijke conlusie is dat het weer geld gaat kosten :+ Maurits had mijn pak enkele weken geleden al besteld. Ik val perfect in een standaardmaat, dus ook als ik uiteindelijk niet zou kopen was dat voor hem geen probleem, maar dat doet nu dus niet ter zake. Gisteren heb ik ook nog gekeken naar onderpakken, en daar is mijn keuze gevallen op een tweedelig pak van fourth element.

19 november zou mijn pak er normaal moeten zijn, dus dan kan de pret beginnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
@Abductee: Dat losse gevoel in je voeten kun je nog best wat tweaken met de sokken die je erin draagt. Ik draag zelf een paar dikke fleecesokken (meer pantoffels) van Bare, en daarmee heb ik dat gevoel helemaal niet :)

Trimmen op pak of vest is iets waar eindeloze internetdiscussies overgevoerd kunnen worden :+ Als je wellicht interesse hebt om ooit iets tech-achtigs te gaan doen, dan zou ik me aanwennen om hoofdzakelijk op je vest te trimmen, want in die hoek is dat sowieso de standaard. Ik vind het zelf ook juist makkelijker, omdat mijn wing me een stabielere trim geeft en de lucht daar makkelijker/sneller te dumpen is.

Maarre... welkom bij de club :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abductee
Wormaap schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:31:
@Abductee: Dat losse gevoel in je voeten kun je nog best wat tweaken met de sokken die je erin draagt. Ik draag zelf een paar dikke fleecesokken (meer pantoffels) van Bare, en daarmee heb ik dat gevoel helemaal niet :)
Ik had ook van die fleece pantoffels van Bare aan, maar nog steeds had ik wel een beetje dat gevoel. Nu, het was eigenlijk geen probleem, gewoon een ander gevoel. Het zal dus vooral effe wennen worden denk ik.
Wormaap schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:31:
Trimmen op pak of vest is iets waar eindeloze internetdiscussies overgevoerd kunnen worden :+ Als je wellicht interesse hebt om ooit iets tech-achtigs te gaan doen, dan zou ik me aanwennen om hoofdzakelijk op je vest te trimmen, want in die hoek is dat sowieso de standaard. Ik vind het zelf ook juist makkelijker, omdat mijn wing me een stabielere trim geeft en de lucht daar makkelijker/sneller te dumpen is.
Ik denk ook dat ik zelf eerder voorstander ga worden van trimmen op mijn wing, maar ik vond de raad om het de eerste keer gewoon op het pak te doen wel goed. Neem toch weer iets van task load weg, omdat je je wing eigenlijk kan negeren.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik ben op zoek naar ideeën, waar en hoe ik mijn octo het beste kan ophangen. Ik weet het dit is erg persoonlijk.

Bij mijn PADI duikschool zat de octo altijd rechts en de slang zat dubbel gevouwen in een opening in het trimvest op je buik. Het nadeel hiervan is dat het mondstuk in het zand terecht kan komen als je een beetje te laag komt.

Bij mijn NOB club zit de octo links en ook in dat vak in het trimvest.

Zelf heb ik nu zo'n balletje waar je het mondstuk in doet. Dit voorkomt vuil in het mondstuk, maar de slang zweeft wat mij betreft te veel weg.

Het voordeel van rechts is dat je hem zelf makkelijker in je mond kan doen, het voordeel van links is dat je buddy hem makkelijker in kan doen als je elkaar aankijkt.

Ik ben gewoon op zoek naar ideeën zodat ik zelf het een en ander kan proberen in het zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:20
Rechts is voor zover ik kan nagaan wel de industrie standaard. Ook alle NOB-duikers hier in de buurt duiken met hem rechts. Hetzij met slang "geknikt" in een vak, hetzij met een magneet, hetzij met een slanghouder.

Van slang knikken ben ik zelf geen fan van, vooral onderbuikgevoel dat de slang sneller kapot zou gaan.

Ik heb bij mijn automaten destijds een "clip" meegeleverd gekregen welke ik gewoon aan vast klik met een soor plug om zand uit het mondstuk te halen.

Maar laten we eerlijk zijn, als je zand in je mondstuk heb, misschien moet je dan je materiaal beter op orde hebben of niet door de grond heen kruien :+

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/296139/files/319017384/scubapro-octopus-holder-clip.jpg
Zoiets heb ik dus, wel het zwarte clip gedeelte vervangen voor een double ender omdat ik dat plastic maar friemelen vond.

Afbeeldingslocatie: https://www.diveworld.nl/.uc/id240016801037bf002007f7c0103931a294e7fa41c970701c18007000080/magneet_houder.jpg
Zie ik ook hier veel mensen mee duiken, magnetisch dus makkelijk vast te maken en los te maken.

Afbeeldingslocatie: https://www.diveworld.nl/.uc/i94031b7c010344e302002f49a902cb5236122c6b02150701c18007000080/Dual%20Hose%20Holder.jpg
Zoiets zou ook kunnen, ook lekker simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-10 16:11
SnowDude schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:53:
Ik ben op zoek naar ideeën, waar en hoe ik mijn octo het beste kan ophangen. Ik weet het dit is erg persoonlijk.

Bij mijn PADI duikschool zat de octo altijd rechts en de slang zat dubbel gevouwen in een opening in het trimvest op je buik. Het nadeel hiervan is dat het mondstuk in het zand terecht kan komen als je een beetje te laag komt.

Zelf heb ik nu zo'n balletje waar je het mondstuk in doet. Dit voorkomt vuil in het mondstuk, maar de slang zweeft wat mij betreft te veel weg.

Het voordeel van rechts is dat je hem zelf makkelijker in je mond kan doen, het voordeel van links is dat je buddy hem makkelijker in kan doen als je elkaar aankijkt.

Ik ben gewoon op zoek naar ideeën zodat ik zelf het een en ander kan proberen in het zwembad.
@SnowDude Het is eigenlijk vooral de vraag voor wie je die octopus meeneemt: als je die voor jezelf meeneemt, is het logisch om hem over rechts te laten lopen. Voor je buddy is het logischer als hij over links komt.

Nog een andere overweging:
Je kunt ook je hoofdautomaat (de automaat die tijdens de duik in je hoofd zit ;) ) op een longhose zetten en die aan je buddy geven als die een automaat van jou nodig heeft. Dan houd je de octopus voor jezelf (dus over rechts). Eventueel kan die met een kortere slang en een bungee om je nek, dan hangt hij altijd op een schone plek die je zelfs met je ogen dicht kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Ik had dezelfde struggle met m'n octopus een poosje geleden. Ik gebruikte eerder ook zo'n bal waar het mondstuk ingeschoven zit, en dat geheel was aan mijn linkerschouder geclipt op m'n trimvest. Ik ergerde me echter aan het gefriemel om dat mondstuk in die bal te krijgen maar kon niet echt een betere oplossing voor die octopus vinden waarmee hij clean tegen mijn lijf hing maar toch goed bereikbaar was voor m'n buddy.

Uiteindelijk heeft de zoektocht naar een goede oplossing ertoe geleid dat ik naar longhose configuratie ben overgestapt. Geen gepruts meer met clipjes of ballen voor die octopus, die hangt nu gewoon aan een bungee om m'n nek. Geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:09:
Gefeliciteerd! Was dit een PADI Rescue cursus? Of was het de GUE Rescue Primer?
Een wing van iemand afsnijden vooruit, gesimuleerd door een stuk loodgordel naast z'n harnas is toch net iets meer werk dan het lijkt. Als de band niet net goed op spanning staat kun je trekken wat je wil met je easycutter.
Ik lees af en toe mensen die zo'n trauma schaar gebruiken in plaats van een mes/cutter. Is wel wat voor te zeggen denk ik, desnoods in je pocket, voor gevallen waar een mes/cutter niet toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Thyraon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:25:
[...]

Gefeliciteerd! Was dit een PADI Rescue cursus? Of was het de GUE Rescue Primer?

[...]

Ik lees af en toe mensen die zo'n trauma schaar gebruiken in plaats van een mes/cutter. Is wel wat voor te zeggen denk ik, desnoods in je pocket, voor gevallen waar een mes/cutter niet toereikend is.
Dat was een PADI Rescue cursus. RD is een ingangseis voor Tec45, dus ik 'moest' hem doen. Bijkomend voordeel is dat bijvoorbeeld veel Noordzeeboten RD eisen om mee te mogen.

Zo'n schaar heb ik wel eens naar gekeken inderdaad, maar dat is toch ook weer meer zooi om mee te nemen. Als de band van het harnas netjes op spanning staat ga je er zo doorheen met je linecutter, dus dat is als het goed is nog steeds minimaal even snel als een schaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:25:

Ondergetekende heeft een traumaschaar in zijn rechter pocket zitten. Weegt niets, blijft in mijn pocket zitten :) Beter mee verlegen dan om verlegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
ik denk dat ik voorlopig het vak aan de rechter kant blijf gebruiken. En volgend jaar ga nadenken over een overstap naar longhose setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Omdat ik de cursus bij mijn techduikinstructeur heb gedaan vond'ie dat ik moest trainen zoals ik duik, en 'moest' ik van hem de RD-cursus in droogpak en dubbelset doen. En dus ook buddies in droogpak met dubbelset redden. Een wing van iemand afsnijden vooruit, gesimuleerd door een stuk loodgordel naast z'n harnas is toch net iets meer werk dan het lijkt. Als de band niet net goed op spanning staat kun je trekken wat je wil met je easycutter.
Gefeliciteerd! :)
Overigens kan je ook zonder snijden iemand goed uit een wing/backplate-setje halen hoor :)
Truc hierbij is om de set net wel/niet drijvend te hebben. Als je je slachtover bij zn hoofd ondersteund, kan je zn set in de richting van zn kont naar beneden schuiven en glijd hij zou uit zn set :)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
EL_Loco schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:18:
[...]

Gefeliciteerd! :)
Overigens kan je ook zonder snijden iemand goed uit een wing/backplate-setje halen hoor :)
Truc hierbij is om de set net wel/niet drijvend te hebben. Als je je slachtover bij zn hoofd ondersteund, kan je zn set in de richting van zn kont naar beneden schuiven en glijd hij zou uit zn set :)
Die ga ik eens proberen :) Ik kom zelf zelfs op het droge niet of nauwelijks m'n set uit zonder de wing helemaal leeg te laten, dus ging ervan uit dat dat nooit gaat werken. Maar ik ga eens een poging wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:42:
[...]

Die ga ik eens proberen :) Ik kom zelf zelfs op het droge niet of nauwelijks m'n set uit zonder de wing helemaal leeg te laten, dus ging ervan uit dat dat nooit gaat werken. Maar ik ga eens een poging wagen :)
Wellicht zit je harnas dan wat te strak?

Ik kwam er tijdens mn C2 cursus achter dat (voor mij) een wat losser harnas beter werkt om mn lichte voeten tegen te gaan.
Flessen zitten daardoor iets lager, waardoor ik minder tailweight nodig heb. En als bonus een stuk makkelijker in en uit mn set kom.
(en ik kan nog steeds goed bij mn kranen ;) )

malleo omnia consentiunt

• Stimulate14
  • Laatst online: 12:43

Stimulate14

⭐⭐⭐

Zijn er hier duikers die corona hebben gehad en inmiddels weer gedoken hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Stimulate14 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:05:
Si! Maar vrij licht. (Januari 2021)

DAN heeft er een artikel over geschreven: https://alertdiver.eu/en_...out-diving-after-covid-19

• Wormaap
  • Nu online
EL_Loco schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:47:
[...]

Wellicht zit je harnas dan wat te strak?

Ik kwam er tijdens mn C2 cursus achter dat (voor mij) een wat losser harnas beter werkt om mn lichte voeten tegen te gaan.
Flessen zitten daardoor iets lager, waardoor ik minder tailweight nodig heb. En als bonus een stuk makkelijker in en uit mn set kom.
(en ik kan nog steeds goed bij mn kranen ;) )
Mijn harnas zit wel vrij strak, maar dat vind ik in het water juist prettig (en is tijdens Fundies zo afgesteld, daarvoor had ik'm iets losser). Ik denk dat ik vooral nog wat moet oefenen op dit soort dingen voordat ik besluit om m'n afstelling aan te passen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Stimulate14 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:05:
Een van mijn vaste buddies heeft het flink gehad. Als er specifieke zaken zijn die je wil weten kan ik wel even bij hem navragen :)

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Wormaap schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:51:
[...]

Een van mijn vaste buddies heeft het flink gehad. Als er specifieke zaken zijn die je wil weten kan ik wel even bij hem navragen :)
Thnx. Ik lees bij veel coronagevallen (echte long-covid) dat mensen moeite hebben om weer te duiken. Ik heb verder geen specifieke vragen, ben meer geïnteresseerd of dit bangmakerij is of ook echte ervaringen van duikers hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Ik kan me op zich goed voorstellen dat men last heeft. Je gasuitwisseling is natuurlijk veel minder door de long beschadiging. Wat ik me kan herinneren is dat een spirometrie meting wel duidelijke verschillen laat zien

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

solomo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

"La Dania's leap" naar "Karpata" is een mooie duik, moet wel iemand even de auto bij karpata neerzetten en terug lopen.

Salt pier is inderdaad een mooie, zorg wel dat je vroeg genoeg bent zodat het er nog niet te druk is.

Ostracod duik bij "the lake" is fantastisch, moet je er wel 3 dagen na volle maan en ongeveer 45 minuten na zonsondergang klaar liggen onder water met je lampen uit (dit is dus afhankelijk van wanneer je er bent)

Als je bij "Red slave" gaat duiken moet je wel een beetje uit kijken dat je niet iets te zuidelijk komt, dan heb je beste stroming in westelijke richting.

En natuurlijk is het ook altijd leuk om even bij de "Hilma Hooker" te kijken. deze ligt wel wat dieper dus AOW of verglijkbaar is dan wel nodig.

de zuidelijke duiken worden gelijdelijk dieper en als je in het noorden komt heb je wanden waar je langs kan duiken
Het is alweer achter de rug :9. Salt Pier geweest, 1000 steps, Ostracod gehad en gecombineerd met een kant(nacht)duik. Tevens een boottrip gehad naar klein Bonaire en de Small Wall. Afgetopt met Karpata :9~ .

Gelukkig hebben we de foto's nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abductee
Zaterdag stond er een clubuitstap naar Sprimont op de planning. 1 duik in de voormiddag, dan de fantastische biefstuk gebakken op steen eten en namiddag nog een duik. Maar vooral: mijn eerste duik in mijn eigen droogpak!

De eerste 5 minuten van de eerste duik zullen we maar niet te veel woorden aan vuil maken. Weinig ervaring met een rechte afdaling, te weinig lood, ... Het was even zoeken.

Op aanraden van verschillende mensen heb ik deze keer op mijn wing getrimd en de lucht in mijn pak enkel gebruikt om de squeeze tegen te gaan. De task load wordt daardoor toch ineens weer een stuk hoger, dus ik had wel even nodig om dit onder de knie te krijgen. Toen ik dan eindelijk de juiste hoeveelheid lucht in mijn pak gevonden had, dook dit wel leuker. De luchtbel in je wing is veel beperkter qua beweging, waardoor je rustiger in het water ligt. Je hoeft namelijk niet zo bang te zijn dat een kleine aanpassing in positie direct een verschuiving van de luchtbel in je pak betekent. Ook het lucht aflaten gaat veel sneller uit je trimvest dan uit je pak, ook een groot voordeel.

De tweede duik ging alles alweer een pak vlotter. Vertrekken met genoeg lood helpt natuurlijk :+ Maar los daarvan nam ik de ervaring van die vorige duik natuurlijk ook weer mee. Al bij al een geslaagde duik.

Naast de ervaringen rond het droogpak was het ook gewoon een leuke clubuitstap. Bij de ingang waren er verschillende grote karpers te zien, en tijdens de 2 duiken zijn we ook een aantal steurs tegengekomen. Tussendoor nog echt lekker gegeten (alleen voor die biefstuk zou ik al naar daar rijden), en vooral een leuke dag met leuke mensen. Meer moet dat niet zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Abductee schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:19:
Zaterdag stond er een clubuitstap naar Sprimont op de planning. 1 duik in de voormiddag, dan de fantastische biefstuk gebakken op steen eten en namiddag nog een duik. Maar vooral: mijn eerste duik in mijn eigen droogpak!

De eerste 5 minuten van de eerste duik zullen we maar niet te veel woorden aan vuil maken. Weinig ervaring met een rechte afdaling, te weinig lood, ... Het was even zoeken.

Op aanraden van verschillende mensen heb ik deze keer op mijn wing getrimd en de lucht in mijn pak enkel gebruikt om de squeeze tegen te gaan. De task load wordt daardoor toch ineens weer een stuk hoger, dus ik had wel even nodig om dit onder de knie te krijgen. Toen ik dan eindelijk de juiste hoeveelheid lucht in mijn pak gevonden had, dook dit wel leuker. De luchtbel in je wing is veel beperkter qua beweging, waardoor je rustiger in het water ligt. Je hoeft namelijk niet zo bang te zijn dat een kleine aanpassing in positie direct een verschuiving van de luchtbel in je pak betekent. Ook het lucht aflaten gaat veel sneller uit je trimvest dan uit je pak, ook een groot voordeel.

De tweede duik ging alles alweer een pak vlotter. Vertrekken met genoeg lood helpt natuurlijk :+ Maar los daarvan nam ik de ervaring van die vorige duik natuurlijk ook weer mee. Al bij al een geslaagde duik.

Naast de ervaringen rond het droogpak was het ook gewoon een leuke clubuitstap. Bij de ingang waren er verschillende grote karpers te zien, en tijdens de 2 duiken zijn we ook een aantal steurs tegengekomen. Tussendoor nog echt lekker gegeten (alleen voor die biefstuk zou ik al naar daar rijden), en vooral een leuke dag met leuke mensen. Meer moet dat niet zijn!
Als je je pak alleen belucht om het net van de squeeze af te halen, dan komt bij de afdaling de extra task load van het pak vooral neer op 'hmmm, wordt een beetje strak *pfff*' Bij het stijgen hoef je eigenlijk alleen maar de schouder van de arm waarmee je je vest ontlucht iets op te tillen, als het ventiel van je droogpak helemaal open staat. Is inderdaad wel even wennen, maar zoals je zelf ook al zegt duikt het m.i. wel fijner :)

Als je trouwens ondertussen kan/wil/mag duiken met een willekeurige Rescue Diver die niet van je club is, dan ben je van harte welkom om een keer samen naar de BMP of naar Thorn ofzo te gaan 8) Als je wel wil maar niet mag, dan kan ik zelfs nog wel een Divemaster en/of een CMAS 3* regelen om mee te gaan :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Afgelopen weekend een tripje Duitsland gedaan:
Zaterdag de mijn Christine bezocht, 2 duiken gemaakt: eerste duik een uur op avg 18m. Tweede duik een uur op 24m. Dat gaf een deco van een 15min (op O2). Was conform planning, maar ik had me verkeken op de temperatuur. 15min stil liggen bij 7gr is toch net te fris...

Tweede dag naar Felicitas, een andere mijn. Nog nooit geweest, maar mokervet!
Veel grote machinerie en qua omgeving iets dramatischer/grootser.
Nadeel is wel: nagenoeg alles ligt op 27-30m...
Eerste duik was 50min, met 8min deco. Tweede duikje kort erop met 30min een 10min deco.

Super vet om nu met Cave-2 limieten daar rond te mogen peddelen. De trainingswieltjes zijn nu definitief af en dat geeft zo verschrikkelijk veel mogelijkheden en avontuur: Wauw :9

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:11:
Afgelopen weekend een tripje Duitsland gedaan:
Zaterdag de mijn Christine bezocht, 2 duiken gemaakt: eerste duik een uur op avg 18m. Tweede duik een uur op 24m. Dat gaf een deco van een 15min (op O2). Was conform planning, maar ik had me verkeken op de temperatuur. 15min stil liggen bij 7gr is toch net te fris...

Tweede dag naar Felicitas, een andere mijn. Nog nooit geweest, maar mokervet!
Veel grote machinerie en qua omgeving iets dramatischer/grootser.
Nadeel is wel: nagenoeg alles ligt op 27-30m...
Eerste duik was 50min, met 8min deco. Tweede duikje kort erop met 30min een 10min deco.

Super vet om nu met Cave-2 limieten daar rond te mogen peddelen. De trainingswieltjes zijn nu definitief af en dat geeft zo verschrikkelijk veel mogelijkheden en avontuur: Wauw :9
* ShadowBumble jaloers

Ik heb destijds eens een stuk gelezen over de Felicitas mijn, die staat enorm hoog op mijn lijstje (zeker de rechter vleugel dus de 1850-1890 vleugel zeg maar). Ben je enkel op het eerste niveau geweest of ook nog op het tweede niveau ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abductee
Wormaap schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:45:
[...]

Als je je pak alleen belucht om het net van de squeeze af te halen, dan komt bij de afdaling de extra task load van het pak vooral neer op 'hmmm, wordt een beetje strak *pfff*' Bij het stijgen hoef je eigenlijk alleen maar de schouder van de arm waarmee je je vest ontlucht iets op te tillen, als het ventiel van je droogpak helemaal open staat. Is inderdaad wel even wennen, maar zoals je zelf ook al zegt duikt het m.i. wel fijner :)
Het is op zich niet zo moeilijk inderdaad, maar de eerste keren is het weer wat zoeken. Beetje strak? *pffff*. Shit, te veel lucht. Oeps, ik begin te stijgen, even snel ontluchten uit mijn trimvest, dat gaat sneller. Ok, stabiel, nu kan ik het teveel aan lucht uit mijn pak laten. Oei, nu zak ik weer, even wat lucht bij in het vest doen. Enzovoort enzoverder :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abductee
Wormaap schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:45:
[...]
Als je trouwens ondertussen kan/wil/mag duiken met een willekeurige Rescue Diver die niet van je club is, dan ben je van harte welkom om een keer samen naar de BMP of naar Thorn ofzo te gaan 8) Als je wel wil maar niet mag, dan kan ik zelfs nog wel een Divemaster en/of een CMAS 3* regelen om mee te gaan :P
In principe mogen wij nog steeds niet samen duiken (zonder extra sterren), maar ik heb ondertussen eens beter gekeken naar de verzekering van Arena. Die dekking is ok, maar ook niet meer dan dat. Daar staat tegenover dat er een hele hoop beperkingen zijn over wat mag en wat niet mag, en ook wel een aantal verrassende dingen. Ik ben bijvoorbeeld niet verzekerd als mijn buddy niet in orde is met zijn medische keuring. De bewijslast daarvan ligt bij mij, dus om helemaal zeker te zijn zou ik voor iedere duik de medische goedkeuring van mijn buddy effectief moeten bekijken...

Ik ben er nu over aan het denken om een DAN verzekering te nemen. Dan zouden we wel gewoon samen kunnen duiken, want wat ik buiten de club om doe heeft de club geen zaken mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:15
Waarom mag je niet samen duiken?
Open water of NOB 1* >2007 daar mag je mee duiken met iemand anders met Open Water of NOB 1* >2007

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
leonbong schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:54:
Waarom mag je niet samen duiken?
Open water of NOB 1* >2007 daar mag je mee duiken met iemand anders met Open Water of NOB 1* >2007
Ik meende dat hij NELOS was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Dartlink schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:03:
[...]

Ik meende dat hij NELOS was :+
Inderdaad, en NELOS is nogal strikt hierin :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Ik voel Anarchie aankomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Brazos schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:49:
[...]

Al een hoop gedoken sinds corona infectie, nergens last van gehad. Maar ik was er ook niet super ziek van.

Tenzij je in het ziekenhuis hebt gelegen of anderzijds langdurige klachten hebt lijkt het me geen probleem?
Nee, mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quacktech
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-06 18:57
SnowDude schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:53:

Ik heb de octopus in de 'octopus pocket' van mijn trimvest. Dus idd met de geknikte slang in de rechter zak. Zand in het mondstuk is mij nog nooit gebeurd, als het je wel vaak gebeurt dat je de bodem zo ernstig raakt zou ik eerst eens goed aan je drijfvermogen en trim gaan werken. Daarnaast kan een automaat een hoop hebben (je kunt er zelfs doorheen kotsen) voordat de werking belemmerd wordt.
Voordeel van de octopus in deze zak vind ik dat je er ook het teveel aan slang in kwijt kan, zodat je goed gestroomlijnd bent zonder loshangende slangen.

Om dezelfde reden heb ik ook enkel een manometer aan mijn console, welke met een clip bevestigd is aan een oog, links op mijn trimvest. Computer draag ik op mijn rechter pols met mijn kompas ernaast op mijn handpalm. Zo heb ik alle informatie in 1 oogopslag tijdens de duik.

The Duck did it again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

ShadowBumble schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:19:
[...]

* ShadowBumble jaloers

Ik heb destijds eens een stuk gelezen over de Felicitas mijn, die staat enorm hoog op mijn lijstje (zeker de rechter vleugel dus de 1850-1890 vleugel zeg maar). Ben je enkel op het eerste niveau geweest of ook nog op het tweede niveau ?
1e niveau, er is nog een dieper stuk, rond de 40m, maar daar kom ik niet weg met mn ean32

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Gisteren naar de droogpak testdag geweest bij Lucas/DiveWorld en ik heb vandaag na lang wikken en wegen en flink wat discussie met de droogpak instructeurs op mijn vereniging, besloten om toch maar een Santi E.Lite te laten opmeten volgende week. Nu nog uitzoeken welk onderpak ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Brr, net thuis van een cursusduik voor PADI Tec45. Maar een watertemperatuur van 10 graden begint toch al wat fris te worden om 100 minuten lang stil te hangen en oefeningen te doen. Volgende keer gaan m'n lange onderbroek en mijn extra merinowollen onderhandschoentjes weer mee. Die wilde ik eigenlijk bewaren voor als het nog wat kouder wordt, maar met al dat stilhangen koel je toch wel flink af. Maar verder nog geen onderkoelingsverschijnselen ofzo, mocht iemand zich daar druk om maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:30:
Brr, net thuis van een cursusduik voor PADI Tec45. Maar een watertemperatuur van 10 graden begint toch al wat fris te worden om 100 minuten lang stil te hangen en oefeningen te doen. Volgende keer gaan m'n lange onderbroek en mijn extra merinowollen onderhandschoentjes weer mee. Die wilde ik eigenlijk bewaren voor als het nog wat kouder wordt, maar met al dat stilhangen koel je toch wel flink af. Maar verder nog geen onderkoelingsverschijnselen ofzo, mocht iemand zich daar druk om maken :P
Dus, hoe lang nog tot je een onderpak met verwarming aanschaft...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
De verwarming hoeft niet in je onderpak te zitten, dus @Wormaap hoeft er alleen maar iets bij te kopen ipv te vervangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Ondergetekende heeft gisteren zijn Santi heated gloves ontvangen :+ Geen kou meer voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Mijn instructeur heeft geen heating en heeft het sneller koud dan ik, dus ik hoop dit winterseizoen nog door te komen zonder ervoor te hoeven gaan. Maar er zal vast nog wel een keer een heatingsetje komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:13:
Maar er zal vast nog wel een keer een heatingsetje komen :+
Stap 1 is gezet :)

Afgelopen weekend nog even in de Zevenhuizenplas gedoken maar het was bovenwater (3.5 graden) aanzienlijk kouder dan onderwater (9.5 graden). Wel inmiddels 2KG lood gedumpt en ondanks dat het even wennen is op Minimum Gas (40Bar) en je een stuk beter moet letten op je lucht dumpen tijdens de stops gaan problemen ondervonden, meer dat je er aan moet wennen weer.

Kou speelt dus nu nog geen grote rol ( ik duik nog met enkel thermo + 150Gr pak ) maar ook ik vermoed dat daar wel verandering in gaat komen :D

[ Voor 11% gewijzigd door ShadowBumble op 29-11-2021 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
In deze tijd is voor duiken van 3 uur een heating vest best prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

MK-NL schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:24:
In deze tijd is voor duiken van 3 uur een heating vest best prettig.
Klopt :D maar met dat soort duiktijden zie ik het niet meer als "nice to have" maar gewoon als must

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Gisteren stond eigenlijk een cursusduik op de planning, maar omdat de instructeur ziek thuis zat hebben mijn twee buddies en ik een fun-met-een-beetje-trainingsduik gemaakt. Tevens mijn eerste decoduik zonder instructeur :) Uiteindelijk 75 minuten onder water geweest, maximale diepte 32.3 meter. Het bodemverloop volgend de meeste deco al zwemmend weggewerkt, en uiteindelijk nog drie minuutjes op 6m moeten hangen, dus effectief weinig meer dan een verplichte safety stop :P
Mijn stage die ik om te oefenen en als back-up mee had heb ik verder niet gebruikt, en uiteindelijk met nog 75bar in m'n D12 het water uitgekomen. Dus alles aardig volgens plan gegaan en een leuke duik gehad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:21:
Gisteren stond eigenlijk een cursusduik op de planning, maar omdat de instructeur ziek thuis zat hebben mijn twee buddies en ik een fun-met-een-beetje-trainingsduik gemaakt. Tevens mijn eerste decoduik zonder instructeur :) Uiteindelijk 75 minuten onder water geweest, maximale diepte 32.3 meter. Het bodemverloop volgend de meeste deco al zwemmend weggewerkt, en uiteindelijk nog drie minuutjes op 6m moeten hangen, dus effectief weinig meer dan een verplichte safety stop :P
Mijn stage die ik om te oefenen en als back-up mee had heb ik verder niet gebruikt, en uiteindelijk met nog 75bar in m'n D12 het water uitgekomen. Dus alles aardig volgens plan gegaan en een leuke duik gehad :)
Lekker bezig, ook hier van het weekend nog twee oefeningen gedaan na een relaxt rondje zwemmen. Even een v-drill IN de bus op ZE4 tegenover elkaar, want lekker kleine ruimte om eens goed je trim te houden terwijl je de drill doet en een opstijging "op tempo" want tempo is alles bij MDL. Waar ik eerst alle tijd nam voor een opstijging was het nut in heel rap tempo ( lees mijn buddy zijn tempo) omhoog.

O ja terwijl ik stond te vullen te wachten tot ze mijn set gevuld hadden maar een stage fles gekocht om mee te oefenen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IgmR-Ag1u8HdXgiZS_nAl28SsQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXn2TgJl4dvmy3YfyW6pB0AV.jpg?f=fotoalbum_medium

Kortom mogen we weer opzoek naar een extra setje regulators, "heel vervelend" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

ShadowBumble schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:58:
[...]

Lekker bezig, ook hier van het weekend nog twee oefeningen gedaan na een relaxt rondje zwemmen. Even een v-drill IN de bus op ZE4 tegenover elkaar, want lekker kleine ruimte om eens goed je trim te houden terwijl je de drill doet en een opstijging "op tempo" want tempo is alles bij MDL. Waar ik eerst alle tijd nam voor een opstijging was het nut in heel rap tempo ( lees mijn buddy zijn tempo) omhoog.
hoho, mijn tempo? Gewoon wat GUE voorschrijft als opstijging behorende bij je tabel :>
Maar: ging niet onaardig :)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:32:
[...]

hoho, mijn tempo? Gewoon wat GUE voorschrijft als opstijging behorende bij je tabel :>
Maar: ging niet onaardig :)
Was jij (of eigenlijk GUE) ook niet de persoon die zei de "Deco Captain" bepaalt het tempo, en aangezien jij de Deco Captain was maakt dat het toch JOUW tempo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wat het geval ook was :+, ik vond het wel een een goede schakelaar om door te hebben dat trim breken helemaal niet erg is als het met een specifiek doel is ( zoals lucht dumpen etc). Soort van helder moment dat je je zelf afvraagt "Waarom maak ik het mijzelf zo moeilijk door altijd alles in perfecte trim te willen doen, als dat helemaal niet nodig is".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
ShadowBumble schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:58:
[...]

O ja terwijl ik stond te vullen te wachten tot ze mijn set gevuld hadden maar een stage fles gekocht om mee te oefenen :D

[Afbeelding]

Kortom mogen we weer opzoek naar een extra setje regulators, "heel vervelend" :+
Non-tec diver hier, v-drill is valved drill voor dubbelsets?

[ Voor 6% gewijzigd door SnowDude op 07-12-2021 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
SnowDude schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:31:
[...]

Correct :) Ofja, kan ook met enkelset en sidemount, maar het is inderdaad de valve-drill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
SnowDude schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:31:
[...]

Maar ook voor degenen die niet technisch duiken is het een goed idee om een dubbele kraan te hebben, te weten welke automaat op welke kraan zit én die kranen ook zelf open of dicht kunnen draaien tijdens de duik.

Dat zelf eerst dicht en daarna weer open draaien van je kraan (en tussendoor wisselen van automaat zodat je in ieder geval kunt blijven ademen) en controleren wordt idd valve-drill genoemd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
V-drills, droogpakken, kou, tec, deco.. Pff.. Gedoe.. :P Ik ga, zolang m'n PCR-test negatief uitvalt overmorgen, zaterdag gewoon weer lekker naar Bonaire :+

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 07-12-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
MK-NL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:53:
[...]

Maar ook voor degenen die niet technisch duiken is het een goed idee om een dubbele kraan te hebben, te weten welke automaat op welke kraan zit én die kranen ook zelf open of dicht kunnen draaien tijdens de duik.

Dat zelf eerst dicht en daarna weer open draaien van je kraan (en tussendoor wisselen van automaat zodat je in ieder geval kunt blijven ademen) en controleren wordt idd valve-drill genoemd.
Ik heb no nog een enkele eerste trap dus ik doe geen v-drill onder water ;) Mijn fles krijgt wel een dubbele kraan en dan komt er wel een extra eerste trap bij. Kan ik ook mijn set al dubbelset gebruiken.

Maar eerst mijn droogpak bestellen deze week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
SnowDude schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:21:
[...]

Ik heb no nog een enkele eerste trap dus ik doe geen v-drill onder water ;) Mijn fles krijgt wel een dubbele kraan en dan komt er wel een extra eerste trap bij. Kan ik ook mijn set al dubbelset gebruiken.

Maar eerst mijn droogpak bestellen deze week
Tijdens mijn GUE Fundamentals hadden mijn twee teamgenoten allebei een enkele kraan (gingen voor een Rec-rating). De V-drill voor hen was de kraan een klein slagje dicht en weer open draaien. Het idee daarachter is dat je in ieder geval je kraan open kan draaien als bijvoorbeeld een behulpzaam persoon op de boot je kraan 'open' maar eigenlijk dicht heeft gedraaid. Een volledige V-drill met een enkele kraan is niet echt een aanrader nee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
voordat ik overboord spring heb ik toch echt mijn ademgas getest ... dus dan weet ik zeker dat de kraan (voldoende) open staat

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Bockelaar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:34:
voordat ik overboord spring heb ik toch echt mijn ademgas getest ... dus dan weet ik zeker dat de kraan (voldoende) open staat
Uiteraard, en dat zou ook iedereen moeten doen. Maar een hoop van de noodprocedures die we leren zijn natuurlijk bedoeld voor situaties die eigenlijk niet voor zouden moeten komen :P
Overigens kan je kraan ook maar een klein stukje openstaan en op diepte ineens niet meer genoeg gas leveren. Da's ook één van de redenen waarom het 'kwartslagje terug' tegenwoordig niet meer onderwezen wordt (of zou moeten worden).

[ Voor 21% gewijzigd door Wormaap op 07-12-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Wormaap schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:44:
[...]

Uiteraard, en dat zou ook iedereen moeten doen. Maar een hoop van de noodprocedures die we leren zijn natuurlijk bedoeld voor situaties die eigenlijk niet voor zouden moeten komen :P
veel drills doe je als het goed is bijna nooit in het "echt"
Een van onze instructeurs zei laatst ook dat hij bijvoorbeeld nog nooit onder water een masker heeft moeten wissel buiten de normale drills om, en hij duikt toch al een jaar of 35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
mwao, terwijl bij mijn vrouw in duik 50-ish of zo haar masker het begaf tijdens de afdaling op een meter of 12 waarna we samen, zij mij vasthoudend en blind vertrouwend op mij, een gecontrolleerde opstijging hebben gedaan.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
12 meter diepte is voor mijn vriendin al 13 meter onder haar comfort zone

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
Afgelopen weekend in de duiktoren moest ik ook wel lachen om mensen met dubbelset met dubbele kranen :+

Dubbelsetduiker, beide tweede trappen op één eerste trap, en beide inflatorslangen op één eerste trap. Was sowieso een bijzondere club die in het water lag. Kan ik zo van genieten :D Doe dan maar gewoon niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

SnowDude schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:55:
[...]
Veel hoop je er nooit te gebruiken, maar ik vind het toch wel fijn dat als je eens in een calamiteit zit je toch snel en adequaat kan reageren. (Zou helaas niet de eerste keer zijn)
[...]

Een van onze instructeurs zei laatst ook dat hij bijvoorbeeld nog nooit onder water een masker heeft moeten wissel buiten de normale drills om, en hij duikt toch al een jaar of 35.
Toevallig op mijn laatste vakantie zien gebeuren :D Duiker te dicht op zijn voorganger en zijn masker werd eraf getrapt, die langzaam zo'n 50m naar beneden dwarrelde.

maar zoals dat ook al direct aan geeft de ene ervaring is de andere niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Maskerwissel heb ik toevallig laatst ook 'voor de echt' gedaan. Ik had een nieuw back-upmasker met de glazen op sterkte uit mijn oude (zelfde model, maar kapot) erin en die wilde ik even testen. Omdat de glazen niet nieuw waren had ik niet verwacht dat'ie zou beslaan als een volledig nieuwe bril, maar dat gebeurde vreemd genoeg toch. Dus gewisseld naar mijn primaire bril die als back-up in mijn zak zat en verder een prima duik gehad. Wel even koud aan m'n gezicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Dartlink schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:06:
Afgelopen weekend in de duiktoren moest ik ook wel lachen om mensen met dubbelset met dubbele kranen :+

Dubbelsetduiker, beide tweede trappen op één eerste trap, en beide inflatorslangen op één eerste trap. Was sowieso een bijzondere club die in het water lag. Kan ik zo van genieten :D Doe dan maar gewoon niet :+
Handig toch, als je ademautomaten het niet meer doen kom je in ieder geval boven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
[...]
Ik heb mijn reservemasker één keer nodig gehad, bij een wrakduik in Frankrijk. We kwamen op 50m bij het anker aan en één van de andere duikers draait zich om weg te zwemmen en trapt met zijn mooie witte vinnen mijn masker af. Eerst nog even gevoeld of ik hem ergens kon vinden, daarna reservemasker opgezet. Daarna zag ik mijn masker direct liggen, maar geen buddies meer (die waren een minuut later weer terug..).

Tijdens een cursus solodiving wilde de instructeur mijn masker hebben op 20m. Het is dat er vooraf afgesproken was dat ik mijn reservemasker niet mocht gebruiken, anders was dat ook een keer geweest dat ik die op had gezet. Bij de opstijging (zonder masker) vanaf 20m heb ik toen voor de stijgsnelheid wel eerst blind een boeitje geschoten en daarna een opstijging inclusief stop op 5m gedaan (leve de knoop op 5m in je lijn!).
Dat werd schoorvoetend goedgekeurd, omdat ik die boei altijd in mijn zak heb zitten. Ik vond dat ik dan ook mijn reservemasker mocht gebruiken, maar er stond blijkbaar in de standards dat je zonder masker moest opstijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dartlink schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:06:

8)7 wie verzint zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Ik kan daar zo enorm van genieten, mensen die met de meest rare configuraties duiken :+ Nu in de winter komen er vrij veel naar de duiktoren om te oefenen en op die dagen geniet ik het meest :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Dartlink schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:57:
[...]

Ik kan daar zo enorm van genieten, mensen die met de meest rare configuraties duiken :+ Nu in de winter komen er vrij veel naar de duiktoren om te oefenen en op die dagen geniet ik het meest :$
Ook hier is het bij de duikplas 'genieten' om te kijken met wat voor bizarre constructies mensen het water in gaan. We krijgen hier ook veel Belgen en Duitsers, en die hebben soms toch net wat andere ideeën over hoe een uitrusting eruit hoort te zien :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:57:
[...]

Ik kan er sowieso van genieten van de typetjes die je langs ziet komen aan de waterkant.

Oe trouwens ook een leuk nieuwtje dat ik hier nog niet gedeeld heb. Aankomend voorjaar lekker mijn Cave1 doen in Mexico :D Zijn in volle voorbereidingen om dat helemaal op orde te brengen. Eerst in Januari (23ste) nog even de "GUE Intro to Cave" doen in de Christine steengroeve, wat gewoon stiekem een extra "laten we vast een cave duik doen terwijl we wachten op het voorjaar" duik is, want we zijn er toch al uit dat we dat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:18:
[...]

Ik kan er sowieso van genieten van de typetjes die je langs ziet komen aan de waterkant.

Oe trouwens ook een leuk nieuwtje dat ik hier nog niet gedeeld heb. Aankomend voorjaar lekker mijn Cave1 doen in Mexico :D Zijn in volle voorbereidingen om dat helemaal op orde te brengen. Eerst in Januari (23ste) nog even de "GUE Intro to Cave" doen in de Christine steengroeve, wat gewoon stiekem een extra "laten we vast een cave duik doen terwijl we wachten op het voorjaar" duik is, want we zijn er toch al uit dat we dat gaan doen.
Haha dan was je me net voor, ik wilde me aanmelden maar toen zag ik dan JP al had gemeld dat het vol zat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:24:
[...]

Haha dan was je me net voor, ik wilde me aanmelden maar toen zag ik dan JP al had gemeld dat het vol zat :P
Het ging echt verschrikkelijk snel, wij zien het vooral als een mooie kans om wat voorbereidingen te doen alvorens we richting Mexico gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Dartlink schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:24:
[...]

Hier nog een. Ik zag het en dacht 'oh, morgen even met mijn buddy overleggen of die zin heeft', en twee uur later zat het vol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@Dartlink @Wormaap

Ik stuur wel een foto's van de ingang :) Zijn jullie er toch een "beetje" bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Als je het maar laat, pure jaloezie komt dan om de hoek kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
ShadowBumble schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:24:
@Dartlink @Wormaap

Ik stuur wel een foto's van de ingang :) Zijn jullie er toch een "beetje" bij.
Dat is leed vermaak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Wormaap schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:28:
[...]

Ook hier is het bij de duikplas 'genieten' om te kijken met wat voor bizarre constructies mensen het water in gaan. We krijgen hier ook veel Belgen en Duitsers, en die hebben soms toch net wat andere ideeën over hoe een uitrusting eruit hoort te zien :*)
Gelieve niet te veralgemenen, ik ben een Belg die zijn configuratie volgens mij best op orde heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Abductee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:48:
[...]

Gelieve niet te veralgemenen, ik ben een Belg die zijn configuratie volgens mij best op orde heeft :+
Vandaar ook 'soms' O-) Gelukkig ziet het merendeel van de duikers er, ongeacht nationaliteit, gewoon zinnig uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
Ik heb in Zeeland wel eens met verwondering naar de uitleg van een duiker aan zijn buddy staan luisteren.

Hij had twee losse 15l flessen op zijn rug. Hij zou beginnen met de linkerfles en dan op een gegeven moment wisselen naar de rechterfles. Op mijn vraag of er dan verschillende mengsels in zaten was het antwoord dat hij in allebei nog zo'n 100 bar had van vorige duiken, dus zo toch met een volle 15l fles kon duiken. Scheelde toch weer vulkosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
MK-NL schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:33:
Ik heb in Zeeland wel eens met verwondering naar de uitleg van een duiker aan zijn buddy staan luisteren.

Hij had twee losse 15l flessen op zijn rug. Hij zou beginnen met de linkerfles en dan op een gegeven moment wisselen naar de rechterfles. Op mijn vraag of er dan verschillende mengsels in zaten was het antwoord dat hij in allebei nog zo'n 100 bar had van vorige duiken, dus zo toch met een volle 15l fles kon duiken. Scheelde toch weer vulkosten..
Met zo iemand ga je toch niet het water in |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

MK-NL schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:33:

Ik weet niet of ik hierom niet moet lachen of moet huilen, maar dat was voor mij het moment geweest "Uhm Nope"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
Ik was niet de buddy, dus ik heb toen lekker met mijn eigen buddy gedoken. Die buddy heeft trouwens wel gewoon met hem gedoken, blijkbaar was dat geen rare gedachtengang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Zou die persoon dan ook besparen op kosten op onderhoud? :+

Zeg me alsjeblieft dat diegene ook met een slabbertje dook <3

[ Voor 35% gewijzigd door Dartlink op 08-12-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Optimaal besparen: losse flesjes zuurstof en stikstof mee en naar gelang diepte op tijd je automaat wisselen om tot het juiste mengsel te komen. Duikwinkels haten hem!!11!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04:21
Abductee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:48:
[...]
Mag ik dan ook even veralgemenen? Ik krijg in Zeeland altijd de indruk dat onze zuiderburen graag diep duiken. Op zich niets mis mee als je de juiste opleiding en configuratie hebt.

Vorige week werd mijn vooroordeel weer eens bevestigd. We waren een weekje in Egypte (28°C boven, 25°C onder water, vervelend O-) ). Op de duikboot was naast ons een groep Belgen. De eerste duiken was ik verbaasd dat we niemand van die groep onder water tegen kwamen.
Tot ik ze tijdens de lunch hoorde praten over "soixante mètres".

Gingen gewoon lekker iedere duik tot minstens 60 meter, lekker met een 15 liter en gewone perslucht. En blij dat ze waren als ze weer een oud duikmes of loodgordel hadden opgedoken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
dixet schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:45:
[...]

Mag ik dan ook even veralgemenen? Ik krijg in Zeeland altijd de indruk dat onze zuiderburen graag diep duiken. Op zich niets mis mee als je de juiste opleiding en configuratie hebt.

Vorige week werd mijn vooroordeel weer eens bevestigd. We waren een weekje in Egypte (28°C boven, 25°C onder water, vervelend O-) ). Op de duikboot was naast ons een groep Belgen. De eerste duiken was ik verbaasd dat we niemand van die groep onder water tegen kwamen.
Tot ik ze tijdens de lunch hoorde praten over "soixante mètres".

Gingen gewoon lekker iedere duik tot minstens 60 meter, lekker met een 15 liter en gewone perslucht. En blij dat ze waren als ze weer een oud duikmes of loodgordel hadden opgedoken 8)7
Een van mijn buddies duikt bij een Waalse vereniging. En daar kun je inderdaad opgeleid worden om tot, ik geloof, 63m te duiken op perslucht.
Als ik even MultiDeco er tegenaan gooi heb je op die 60m een minuutje of 6 bodemtijd, om vervolgens een minuut of 20 aan het stijgen te zijn en die 15L tot 15bar leeggetrokken te hebben uiteraard afhankelijk van individueel luchtverbruik. Als je voor minder dan 5 minuten bodemtijd gaat is het mogelijk om met een bijna acceptabele reserveluchtvoorraad boven te komen.
Dus of je op die manier überhaupt een léuke duik kan maken betwijfel ik ten zeerste, laat staan het m.i. onverantwoorde risico dat je neemt door zo'n duik op lucht te maken. Dan laat mij maar hannesen met dubbelsets en stages (en minder diep, voorlopig) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
In dat geval laat ik deze link maar even hier achter :+

https://psai.com/2016/01/29/psai-narcosis-management/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Errrr wat?! Het hoogste level gaat tot 73 meter, doen ze dat op lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:12:
[...]

Errrr wat?! Het hoogste level gaat tot 73 meter, doen ze dat op lucht?
Jup :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Zijn de uitvaart en grafrechten inbegrepen? Wat een waanzin. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Die kende ik helaas al. 'Narcosis management' noemen ze het ook _o- Maar je gaat dus niet alleen naar 73m op lucht, je krijgt er ook nog een pasje bij dat zegt 'wat jij doet is goed en verantwoord' :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Ik zal Jarod eens appen of hij samen met mij een cursusje Narcosis management wil doen :+
Pagina: 1 ... 26 ... 52 Laatste