Wormaap schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:15:
[...]
Voordat je enkellood gaat kopen zou ik persoonlijk eens proberen of je niet van iemand een set Scubapro Jet Fins kan lenen om te proberen. Die zijn loodzwaar
ha ha ha... maar je krijgt er ook stuwing en controle voor terug. Met enkellood maak je de plek die je het meest beweegt (als in, het uiteinde van je benen) zwaarder zonder daar echt iets voor terug te krijgen. De originele Jet Fins zijn nog een stukje zwaarder dan de Rk3 HD. De meeste kopieën van Jet Fins zijn lichter, dus als je gaat testen, zorg voor de originele Scubapro's.
Daarnaast is't ook een stukje ervaring, natuurlijk. De positionering van je benen/voeten maakt nogal uit. Met name het buigen/intrekken van je knieën laat je naar voren kantelen, waardoor lucht naar je voeten gaat en het effect zichzelf versterkt.
Enkellood kan natuurlijk helpen, maar
*MENING INCOMING* ik vind het meer een laatste optie als al het andere écht niet werkt dan het eerste waar je naar grijpt als je je trim niet meteen op orde krijgt.
Ben je toevallig wel eens in de buurt van Nederlands Limburg? Ik wil zelf ook nog wat 'hang een uur op een platform'-trainingsduiken maken, dus als je andere buddies niet wil 'belasten' met het oefenen dan los ik dat met liefde op

Da's superinteressant! En ik voel er idd wel wat voor om eerst met overige middelen te proberen trim op orde te krijgen. Voel me er niet helemaal ok bij dat een enkellood verliezen meteen de gevolgen zou hebben die ik gisteren voelde. Dus dan liever sorted zijn zonder (of toch zo veel mogelijk sorted).
Ik kan redelijk makkelijk in Nederlands Limburg geraken (allez, even makkelijk in Nederlands Limburg dan in Zeeland, en dat lukt me ook elke week), dus ik zou wel heel graag van je aanbod gebruik maken!
Dyrck schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:52:
Die ervaring klinkt heel herkenbaar.
Mijn eerste duik met een (neopreen) droogpak was ook niet een denderend succes.
Als je tot de ontdekking komt dat de benen van je pak langer zijn dan je eigen benen en je op je kop hangt met 2 ballonnen aan je voeten (uit m'n laarzen geschoten, dus geen enkel controle en niet kunnen zwemmen), is dat geen succes te noemen.
Exact dat gevoel. Echt niet geweldig, we hebben de duik dan maar afgebroken, ging zo echt niet.
Als je pak kklitteband om je enkels heeft trek die dan eens strakker aan en/of probeer eens rubber straps om je laarzen om de hoeveelheid lucht naar je voeten te verminderen.
Wat me ook opviel was dat degenen die enkellood aanraadden, er ook bij vermeldden dat ze het stevig aantrokken zodat de lucht richting de voeten wat afgesneden wordt. Dan vraag ik me af in hoeverre het om het lood gaat en in hoeverre om het afsnoeren van je voeten. Spijtig genoeg geen velcro aan de enkels, maar mss is iets van rubber straps wel een mogelijkheid.
Waar ik ook eens over ga nadenken is houding en vooral mijn benen dan. Met wetsuit is het vrij simpel en lig ik vrij natuurlijk met gebogen knietjes om mijn voeten wat uit de buurt van de grond te houden. Maar ik kan me voorstellen dat dat er uiteraard voor zorgt dat alle lucht die je in je pak steekt meteen naar je voeten migreert. Is de bedoeling dan dat je veel meer je benen gestrekt/naar beneden houdt met droogpak?
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say