Toon posts:

Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste
Acties:

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:25

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:17:
[...]

Ben dan ook zelf wel erg benieuwd! Vooralsnog ken ik "alleen" het duikgebied van ZE4. En het diepe gedeelte net erbuiten. ZE8N en ZE8Z is ook leuk, in Mei dit jaar nog bij ZE2 bij de wrakjes geweest. Maar nieuwe routes plannen vanaf de kant is altijd leuk! :D

Aanstaande zaterdag weer een duikje naar de put bij ZE4 op de planning :)
Het kan natuurlijk ook een prive projectje zijn van iemand maar ik ben in ieder geval benieuwd, blind de lijnen volgen en zelf in kaart brengen is misschien iets te ;) maar ja wel eens wat anders ;)

Misschien dat ik er Zaterdag ook nog ben geen idee nog.

[Voor 7% gewijzigd door ShadowBumble op 09-08-2021 19:19]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Dartlink
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 09:47
Iets opensource maken is natuurlijk ook erg tof, en als Tweaker een leuk project! Maar inderdaad enorm veel tijd...

• Thyraon
  • Registratie: augustus 2004
dixet schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:50:
Om het plaatje compleet te maken, deze route bedoel ik, in het geel
Ah, thanks! Nu snap ik hem inderdaad.

• Thyraon
Bockelaar schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:25:
zouden we sowieso iets mee kunnen doen aangezien de duikersgids kaarten achtereen paywall zitten :(
Zou een tof project zijn ja, als je een keer een (half) jaartje tijd over hebt. Ben ook bang dat er weinig geld mee te verdienen is, dat zal de reden zijn dat al die apps en sites voor duikers redelijk houtje-touwtje in elkaar zitten. De Duikersgids iOS app is ook niet echt een toonbeeld van goed UI/UX design... :X

Wel jammer want het zou best relaxed zijn om goed uitgewerkte kaarten van stekken te hebben met up-to-date informatie over zicht, voorzieningen en omstandigheden.

• yesjohn
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08:47
Thyraon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:47:
[...]

Zou een tof project zijn ja, als je een keer een (half) jaartje tijd over hebt. Ben ook bang dat er weinig geld mee te verdienen is, dat zal de reden zijn dat al die apps en sites voor duikers redelijk houtje-touwtje in elkaar zitten. De Duikersgids iOS app is ook niet echt een toonbeeld van goed UI/UX design... :X

Wel jammer want het zou best relaxed zijn om goed uitgewerkte kaarten van stekken te hebben met up-to-date informatie over zicht, voorzieningen en omstandigheden.
Volgens mij komt er begin 2021 een grote update :+

Maar even serieus: Volgens mij wordt de duikers gids beheert door 1 persoon. Ik weet niet hoe het met de app zit maar ik weet dat er een update aankomt. Deze is wel uitgesteld.

Ik zou de website aanraden. Niet ideaal maar veel beter dan de app voor iOS (geen idee hoe het zit met de Android app)

• robbierzz
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21-09 08:36
Thyraon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:47:
[...]

Het zou inderdaad wel eens tijd worden dat de app wordt aangepast aan de nieuwere mogelijkheden :+ . Aan de andere kant het bevat simpelweg alle benodigde informatie om een nieuwe duikstek aan te doen.
Ik meen trouwens eerder dit jaar ergens gelezen te hebben dat er een beta test loopt met een nieuwe app.

Dance with the stars

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

yesjohn schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:07:
[...]

Volgens mij komt er begin 2021 een grote update :+

Maar even serieus: Volgens mij wordt de duikers gids beheert door 1 persoon. Ik weet niet hoe het met de app zit maar ik weet dat er een update aankomt. Deze is wel uitgesteld.

Ik zou de website aanraden. Niet ideaal maar veel beter dan de app voor iOS (geen idee hoe het zit met de Android app)
De laatste Update daarover stamt uit April dit jaar, maar die "nieuwe app" is al zeker 2 jaar in ontwikkeling en de oude app is gewoon hopeloos verouderd, zitten bakken met bugs in "die allemaal gefixt worden in de nieuwe app".

Hoe graag ik het initiatief steun maar van mij krijgen ze geen cent, het is dat ik toevallig dit jaar de gids heb gehad (en dus voor een jaar premium heb, maar zou het zelf er zeker niet voor over hebben).

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:29
dat is een beetje het probleem heh, mensen laten betalen voor content, en de content kwalitatief krijgen, hebben en houden zodat mensen willen betalen voor content. Zeker voor zoiets.

Overigens zijn veel duikersdingen hobbyprojecten, IT en vernieuwingen zijn eng (zie alleen al de discussie over LED lampjes bij sommige stromingen in duikland :) )
Want ja, in de jaren 60 deden we het op deze manier, er is nog nooit iemand dood gegaan, dus moet het wel de enige juiste manier zijn, iets anders kan niet! :+

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• dixet
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08:51
robbierzz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:10:
[...]
Ik meen trouwens eerder dit jaar ergens gelezen te hebben dat er een beta test loopt met een nieuwe app.
Klopt, de nieuwe versie wordt nu intern getest en wordt binnenkort aan een setje vrijwilligers beschikbaar gesteld voor de externe test. De android app werkal ruim een jaar niet meer fatsoenlijk, ik gebruik zelf de mobiele site.

De nieuwe app had vorig jaar al uit moeten komen, maar Corona en de €€€ die zoiets kost heeft voor vertraging gezorgd. Volgens mij ontwikkelen ze nu steeds tot het geld op is, en wordt het daarna op pauze gezet tot er weer wat geld binnen komt.

Ze willen er een internationaal platform van maken omdat dat de enige manier is die rendabel kan zijn. Duikend nl en be is gewoon een te kleine doelgroep voor een professioneel ontwikkeld platform. Vandaar al die houtje touwtje apps die je ziet. En vandaar die paywall. Maar €1,33 per maand voor alleen online is toch een prima op te hoesten bedrag? Een keertje niet naar Slijk-Ewijk en je kan weer twee maanden duikersgids nemen O-)
Met de papieren gids erbij betaal je meer, maar welke tweaker snapt nou nog hoe papier werkt? ;)

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dixet schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:21:
[...]

Klopt, de nieuwe versie wordt nu intern getest en wordt binnenkort aan een setje vrijwilligers beschikbaar gesteld voor de externe test. De android app werkal ruim een jaar niet meer fatsoenlijk, ik gebruik zelf de mobiele site.

De nieuwe app had vorig jaar al uit moeten komen, maar Corona en de €€€ die zoiets kost heeft voor vertraging gezorgd. Volgens mij ontwikkelen ze nu steeds tot het geld op is, en wordt het daarna op pauze gezet tot er weer wat geld binnen komt.

Ze willen er een internationaal platform van maken omdat dat de enige manier is die rendabel kan zijn. Duikend nl en be is gewoon een te kleine doelgroep voor een professioneel ontwikkeld platform. Vandaar al die houtje touwtje apps die je ziet. En vandaar die paywall. Maar €1,33 per maand voor alleen online is toch een prima op te hoesten bedrag? Een keertje niet naar Slijk-Ewijk en je kan weer twee maanden duikersgids nemen O-)
Met de papieren gids erbij betaal je meer, maar welke tweaker snapt nou nog hoe papier werkt? ;)
:) Klopt en zodra de bugs gefixed zijn en het platform/app "normaal functioneert" ben ik graag weer donateur maar het duurt nu gewoon net even te lang om het gewoon nog te verantwoorden voor mijzelf.

Het is dan ook niet echt een centen kwestie maar meer een principieel ding geworden.

• Dartlink
Naast dat ik na een aanvaring met Errol begin vorig jaar hij in mijn boekje staat als "bijzonder figuur" om het zo maar netjes te houden...

Ik heb wel altijd een papieren gids abbo, maar die ga ik denk ik nu ook aanpassen naar online-only. Zoveel stekken komen er toch niet bij... Papieren gids vond ik altijd wel handig om nieuwe cursisten eea te kunnen laten zien.

• robbierzz
dixet schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:21:
[...]

Het is leuk om één keer de papieren gids te hebben, dan heb je altijd nog iets om op terug te vallen, maar ik kan me inderdaad niet voorstellen 'm elk jaar opnieuw te moeten ontvangen ;) .

En inderdaad, ik vind het eigenlijk wel prima dat kleine bedrag. Vooral die getijdenplanner, die is wel erg tof :+ . Verder worden op het platform alleen advertenties getoond van bedrijven die daar ook weer voor betalen en niet ongericht allerlei advertentieboeren toegelaten die je ongewenst profileren :) .

Dance with the stars

• dixet
robbierzz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:15:
[...]
Vooral die getijdenplanner, die is wel erg tof :+ .
Dat is leuk om te horen, die komt namelijk van mijn hand :o
Al in 2009 (!) ontstaan, vooral als vingeroefening voor mezelf om te zien hoe lastig/makkelijk het was om een android app te ontwikkelen.
Werd al snel vrij populair onder duikers en in 2011 wilde duikersgids deze wel van me overnemen voor hun nieuw te ontwikkelen duikersgids-app niet zo gek dat die er inmiddels wat verouderd uit ziet.

Voor een kleine vergoeding én een lifelong premium-code heb ik de codebase toen met liefde overhandigd aan Duikersgids. Oh ja, ik had ook bedongen dat de getijdenplanner gratis toegankelijk zou blijven d:)b

hopelijk geven ze de planner ook een goede make-over, want die ziet er écht niet meer uit

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-09 23:19

• dixet
Cool! Zijn die dieptelijnen met sonar vanaf een boot bepaald? Of is er een andere reden dat juist in het duikgebied de lijnen ontbreken?

• j-a-s-p-e-r
Ja goed gezien. Ze komen van fishfinders dus die zijn als het goed is niet binnen het duikgebied.
De hele ondiepe stukken missen soms ook en een paar vlekjes tussen eiland 8 - 9.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Nice, was niet degene die ik bedoelde maar dit is al zeker meer al wat er anders te vinden is. Kan ik mooi even een duik plannen naar "Cortina" vanaf Instap 2 :D

Thanks !

• Bockelaar
gaaf om te zien @j-a-s-p-e-r ! is Work in Progress? Ga je uiteindelijk de hele plas scannen? Daarna de spiegelplas? :P

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• j-a-s-p-e-r
ShadowBumble schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:29:
[...]

Nice, was niet degene die ik bedoelde maar dit is al zeker meer al wat er anders te vinden is. Kan ik mooi even een duik plannen naar "Cortina" vanaf Instap 2 :D

Thanks !
No problem leuk dat ik hem hier ook met jullie kan delen. Geeft afentoe linkje al aan mensen aan de waterkant. Altijd wel leuke reacties.

Je kan met liniaal tool (links boven) koers en afstand plotten. Werkt niet echt op mobiel moet ik nog eens naar kijken.

@Bockelaar

Dank :)
Ik ben ooit zelf begonnen om alle dieptes te meten maar toen kwam ik erachter dat dat uiteraard al gedaan was. Dit komt uit open bron van een fishfinder fabrikant. Zal eens kijken of de spiegelpolder er ook op staat.
Oostvoorne maar zeer beperkt iig, daar heb ik zelf betere kaarten van, maar die mag ik weer niet openbaar maken :(

• j-a-s-p-e-r
Nog wat voor de liefhebber. Degene die in Vinkeveen duiken is deze vast wel bekend:

Link naar het 3d model:
https://sketchfab.com/3d-...b4f054f0aa3902d2b97efe15c

Tijd geleden gemaakt maar nu eens gepubliceerd. Jammer dat de resolutie van textures en details van de mesh online een stuk achterblijft op de computer maar het geeft best een goed idee :)

[Voor 32% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 11-08-2021 14:47]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:46:
Nog wat voor de liefhebber. Degene die in Vinkeveen duiken is deze vast wel bekend:

[Afbeelding]

Link naar het 3d model:
https://sketchfab.com/3d-...b4f054f0aa3902d2b97efe15c

Tijd geleden gemaakt maar nu eens gepubliceerd. Jammer dat de resolutie van textures en details van de mesh online een stuk achterblijft op de computer maar het geeft best een goed idee :)
By far een van mijn favorite plekjes binnen in het duikgebied, leuk om te zien inderdaad.

• Dartlink
Vandaag weer sinds lange tijd ZE4 verkent. Man man man wat stofhappen :( zelfs een groep duikers die als zeepaardje zichzelf door het water manouvreerden... :p

• dixet
Dartlink schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 18:44:
Vandaag weer sinds lange tijd ZE4 verkent. Man man man wat stofhappen :( zelfs een groep duikers die als zeepaardje zichzelf door het water manouvreerden... :p
In het weekend altijd het duikgebied mijden. Lekker wel daar te water, want een fijne instap en heel snel naar het oude duikgebied of richting eiland 5.
Of neem een langere wandeling en ga duiken bij Eiland 1, verreweg de mooiste stek van de plas als je geen boot of dpv hebt

• Bockelaar
In het weekend veel instructeurs met leerlingen, ja dat is zeepaardjes en stofhappen. Of je beland in een geloot met technisch duikers die allerlei lijnen en ballonnen aan dingen vastzetten, of je komt mensen tegen die met een DPV rondjes crossen door het duikgebied.
Daarom wat dixet zegt, doen wij eigenlijk ook altijd, instap is fijn om te gebruiken, en dan links of rechtsaf het gebied uit en lekker duiken. Terug is navigeren wel makkelijk: als het stoffig is ben je er bijna.
ZE1 is ook ERG mooi idd, wel ver lopen.

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:24

Wormaap

Moderator Foto & Video
Hier vanmiddag zelf onderdeel van een omploeg-ploeg geweest. Want ik was mee met de Discover SCUBA Diving-duik die ik mijn broer cadeau had gedaan :P Het kostte hem even wat moeite om het vertrouwen te kweken om zijn hoofd onder water te steken, en we zijn uiteindelijk een klein half uurtje niet dieper dan vier meter geweest. Maar hij vond het wél leuk en heeft interesse om door te gaan, dus missie geslaagd :)

Voor mij was het weer de eerste keer nat duiken sinds oktober vorig jaar, dus dat was ook weer even wennen. Ik wilde eerder al weer eens nat gaan, maar ik vond het handiger om in de voorbereiding voor GUE Fundies even droog te blijven duiken, en daarna ben ik tot vandaag alleen met de dubbelset onderweg geweest, en die duik ik sowieso alleen droog :)

[Voor 30% gewijzigd door Wormaap op 14-08-2021 19:54]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Dartlink
Ik was ook vooral buiten het duikgebied :p die zeepaardjes waren bij de 30 meter. Wellicht een diep duik specialty ofzo. Onze deco wel inderdaad uitgezeten in het duikgebied en die had ik wel verwacht dat het stofhappen is :p

Maar stofwolken op 40 meter... Hoe dan :p

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 18:44:
Was er vandaag ook hopeloos inderdaad. Was ook iemand midden in het gebied lijnen aan het leggen. Gauw het gebied uit is in het weekend het advies inderdaad.
Dartlink schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:26:
Ik was ook vooral buiten het duikgebied :p die zeepaardjes waren bij de 30 meter. Wellicht een diep duik specialty ofzo. Onze deco wel inderdaad uitgezeten in het duikgebied en die had ik wel verwacht dat het stofhappen is :p

Maar stofwolken op 40 meter... Hoe dan :p
Toen wij op 30m waren was het kristal (buddy moest ff diep doen) maar op de terugweg kwamen wij we bij het wrakje, een setje duikers tegen met een enkele fles op 20m ofzo die de lijn volgden.

[Voor 40% gewijzigd door ShadowBumble op 14-08-2021 20:30]

• Dartlink
ShadowBumble schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:28:
[...]

Was er vandaag ook hopeloos inderdaad. Was ook iemand midden in het gebied lijnen aan het leggen. Gauw het gebied uit is in het weekend het advies inderdaad.

[...]

Toen wij op 30m waren was het kristal (buddy moest ff diep doen) maar op de terugweg kwamen wij we bij het wrakje, een setje duikers tegen met een enkele fles op 20m ofzo die de lijn volgden.
Die lijnen. Was dat beetje in de buurt van het wrakje?die zag ik ook en zag er uhhh "bijzonder" uit

Normaal probeer ik ook doordeweeks te gaan, maar de jongen waarmee ik was kan alleen in het weekend

• yesjohn
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08:47
Vroeg je wekker zetten wilt ook nog wel eens helpen. Ik denk alleen dat het in het hoogseizoen niet veel uitmaakt.

Zelf irriteer ik me altijd meer aan de recreanten boven water dan aan de vele duikers. Kinderen die heel geïnteresseerd staan te kijken en daardoor bijna een fles tegen hun hoofd aan krijgen of mensen die zonder te kijken het water in springen.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:39:
[...]

Die lijnen. Was dat beetje in de buurt van het wrakje?die zag ik ook en zag er uhhh "bijzonder" uit
Correct, als je het "21m" wrak hebt die je op de lijn tegenkomt stukje omhoog naar 14m diep begonnen de lijnen in een groot "vierkant".

Nu snap ik best dat je die oefeningen doet MAAR ik irriteerde mij mateloos aan het feit dat ze afgebonden waren op de hoofdketting de diepte in in een vierkant.

Als je lijnen trained prima pak even de linker uithoek of rechter uithoek van het gebied. Op de hoofdketting vraag je om problemen met duikers die daar of net beginnen.

• Bockelaar
zag ook nog een wetnote met een Tiewrap iets met 30 meter, oefening, laten zitten ajb of zoiets.
Ik ben hoofdschuddend doorgezommen en heb het gebied verlaten ;)

Vandaag Milligerplas bij Zwolle gedoken. Mooie plek! Slecht zich, sterk wisselend dat wel, naar het rechterplatform bij de container, daar een hele, hele grote snoek gespot. Daarna 270 naar de auto en vanaf daar 210 naar de rietkraag om klein spul te zien. Leuk duikje, alleen mijn nieuwe bril bleef beslaan, irritante factor dan ;) Op 9 meter was het nog 15C dus prima te doen :)
Ga daar in het najaar of voorjaar nog een keer kijken als de algenbloei weg is. Hoorde dat er e-coli in het water was gevonden, ik was het niet! :+ Toch net maar effe een douch genomen.

• Dartlink
ShadowBumble schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:47:
[...]

Correct, als je het "21m" wrak hebt die je op de lijn tegenkomt stukje omhoog naar 14m diep begonnen de lijnen in een groot "vierkant".

Nu snap ik best dat je die oefeningen doet MAAR ik irriteerde mij mateloos aan het feit dat ze afgebonden waren op de hoofdketting de diepte in in een vierkant.

Als je lijnen trained prima pak even de linker uithoek of rechter uithoek van het gebied. Op de hoofdketting vraag je om problemen met duikers die daar of net beginnen.
Ja dat... En ik vond ze ook vrij hoog hangen, ik ben geen specialist in lijnen leggen/reelen. Maar ik zag toch best wel een risicootje. 8)7

• DexterBelgium
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 13:21
Zaterdag eens gaan kijken voor een new to me (maar stevig gebruikt) droogpak.

Die eerste keer droogpakduiken heeft écht wel het effect gehad dat alle droogpakduikers in de club voorspeld hadden: ik wil niet meer zonder (toch zéker niet voor alles behalve hoogzomer duiken).

Het wordt (fit en inspectie willing) Waterproof D1 Hybrid, met de twee verschillende inner layers erbij. Silicone seals, en zelfs drooghandschoenen. Dan ben ik ineens een heel stuk gesteld met wat ik nodig heb.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• dixet
DexterBelgium schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:23:

Die eerste keer droogpakduiken heeft écht wel het effect gehad dat alle droogpakduikers in de club voorspeld hadden: ik wil niet meer zonder (toch zéker niet voor alles behalve hoogzomer duiken).

Het wordt (fit en inspectie willing) Waterproof D1 Hybrid, met de twee verschillende inner layers erbij. Silicone seals, en zelfs drooghandschoenen. Dan ben ik ineens een heel stuk gesteld met wat ik nodig heb.
Mooi pak, die heb ik ook. Ben benieuwd of je vaak de inners wisselt, dat is nogal een gedoetje.
Ik gebruik gewoon altijd de dikste, en doe er als het warmer wordt alleen een t-shirtje onder (met lange mouwen, anders heb je de meshafdruk in je armen staan ;) )

• DexterBelgium
dixet schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:49:
[...]

Mooi pak, die heb ik ook. Ben benieuwd of je vaak de inners wisselt, dat is nogal een gedoetje.
Ik gebruik gewoon altijd de dikste, en doe er als het warmer wordt alleen een t-shirtje onder (met lange mouwen, anders heb je de meshafdruk in je armen staan ;) )
Geweldig iemand tegen te komen die dat pak al heeft!

Waar ik me moeilijk een voorstelling bij kan maken: wat draag je daar typisch onder? In weer zoals nu, met Oosterschelde water van een graad of 20 vs. putje februari met een graad of vier?

Nog andere tips/dingen waar ik op moet letten?

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• robbierzz
DexterBelgium schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:23:

Spannend! Hopelijk past degene die je op het oog hebt, lijkt me best een uitdaging om een 'voldoende' passend pak te vinden op de tweedehands markt :) .

Vanavond ga ik eens in het zwembad proberen met een droogpak, kijken of me dat enigszins bevalt. Ik duik nu semidroog, maar deze laat na iets meer dan een jaar inmiddels ook al het nodige water binnen. Dat is in dit seizoen niet zo'n probleem, maar zorgt wel voor problemen in het winterseizoen welke ik afgelopen jaar in principe 'doorgekomen' ben (semidroog was toen telkens droog, met de nodige onderlagen was het 'do-able').

Vervolgens eens starten aan de zoektocht. Wat me nu al opvalt: wat een enórm prijsverschil. En ook weer erg veel keuze. Is er niet gewoon één merk/ pak aan te wijzen waar je het langst geen omkijken naar hebt (buitenom controle van de valves, evt tijdig vervangen nek/polsseals)?

Dance with the stars

• dixet
DexterBelgium schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:09:
[...]
Waar ik me moeilijk een voorstelling bij kan maken: wat draag je daar typisch onder? In weer zoals nu, met Oosterschelde water van een graad of 20 vs. putje februari met een graad of vier?

Nog andere tips/dingen waar ik op moet letten?
Belangrijkste is natuurlijk dat hij goed moet zitten! Het beste is natuurlijk even ermee onder water, maar als dat niet gaat minimaal even op één knie gaan zitten en je arm achter je hoofd doen. Beide bewegingen moeten eenvoudig te doen zijn zonder dat het pak strak gaat zitten (maar ook niet blijft lubberen).

Ik draag nu een trainingsbroek en een gewoon shirt met lange mouwen. 's Winters een merinowollen lange onderbroek onder een joggingbroek en één, twee of drie merinowollen shirts over elkaar :o . En natuurlijk de bijpassende droogpakhandschoenen. Disclaimer, ik ben een enorme koukleum :X

Het pak heeft siliconen seals. Die zitten niet gelijmd maar aan een ring, zowel eentje op je schouders als in de armen. Check vooral even hoe dat voelt als je hem aan hebt, niet iedereen vindt dat prettig. Ik voel ze zelf niet zitten.
Voordeel is dat die seals zelf eenvoudig te vervangen zijn. Nadeel is dat ze kwetsbaarder zijn dan latex seals. Met een haakje aan je nagel of een zandkorrel trek je zo een scheur in die seals. Altijd een pols- en een nekseal meenemen dus. Vervangen is echt zo gepiept, ook aan de waterkant.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
robbierzz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:09:
Vervolgens eens starten aan de zoektocht. Wat me nu al opvalt: wat een enórm prijsverschil. En ook weer erg veel keuze. Is er niet gewoon één merk/ pak aan te wijzen waar je het langst geen omkijken naar hebt (buitenom controle van de valves, evt tijdig vervangen nek/polsseals)?
Voor zover ik hier in de omgeving meekrijg zijn de niet-te-goedkope pakken van Bare, Santi, DUI, Ursuit eigenlijk allemaal prima. Zit ook allemaal rond de 2000 euro (exclusief onderpak). Als ik vandaag een nieuwe moest kopen ging ik waarschijnlijk voor een Santi, voor weinig andere reden dan het feit dat een groot deel van de tech-gemeenschap daar erg tevreden mee is. Het voordeel van mijn Bare X-Mission Evolution was dat ik'm zo van het rek kon meenemen. En daar ben ik verder ook prima tevreden mee. Niet heel licht, maar wel stevig genoeg om ook wat wrak-knuffelen te overleven. Ik heb'm wel pas een klein jaar / een duik of 60, dus ik kan nog weinig roepen over hoe lang'ie meegaat :+

• Dyrck
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 24-08 13:30
Ik heb net een paar weken m'n Camaro Lyte 3.0 binnen.
Een wereld van verschil met m'n neopreen droogpak.
Incl. 2 zakken op de benen kost ie ca. €1500,-

• DexterBelgium
Wow, dat was effe een humbling experience...

Het goeie van het eerste duik met mijn new-to-me droogpak:
  • het was droog en warm *O*
  • het ging redelijk makkelijk aan
  • de momenten dat mijn trim goed zat voelde het allemaal heel natuurlijk en lekker
Veel belangrijk het minder goeie, laat ons maar zeggen, de plentiful leerpuntjes:
  • enkellood is niet optioneel voor mij
  • ondersteboven hangen is véél vervelender dan je denkt
  • ik moet beter worden in trimvest ontluchten. Allemaal goed en wel als alles goed gaat, maar mijn kontdump vinden en trekken moet véél meer second nature worden
  • lamp vastmaken is ook niét optioneel, als het misgaat durft die nog al is van je pols glijden
  • ik moet véél meer letten op hoe ik palm, ik maak te veel stof, al kan dat natuurlijk ook liggen aan de schrik om mijn voeten omhoog te steken omdat ik dan binnen de kortste keren ondersteboven uitkwam
Nu, ik dacht dat ik mijn gepruts met leergeld in de vorm van een verplicht offer van mijn mooie Divepro S40 had moeten betalen, maar gelukkig wist mijn buddy (die afgezien heeft met me, I can tell you) me te vertellen dat hij bij het afbreken van zijn gear een mooi extra cylindermarker had, in de vorm van een duiklamp! Nu is de schade dus beperkt tot wat pinten trakteren na de volgende zwembadtraining.

Ok, geen rampduik zonder een plan, dus wat gaan we nu doen:
  • enkellood kopen
  • eventueel mijn palmen vervangen (heb mares X-streams, maar ben daar niet helemaal tevreden van, geeft nogal floppy gevoel). Dan suggereert iets als een Apeks RK3 HD zich natuurlijk
  • eens apart met pak en vest gaan oefenen in de put van Ekeren met een welwillende buddy, zodat ik niet nog eens een buddy zijn clubduik verpruts

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
DexterBelgium schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:04:
Ok, geen rampduik zonder een plan, dus wat gaan we nu doen:
  • enkellood kopen
  • eventueel mijn palmen vervangen (heb mares X-streams, maar ben daar niet helemaal tevreden van, geeft nogal floppy gevoel). Dan suggereert iets als een Apeks RK3 HD zich natuurlijk
  • eens apart met pak en vest gaan oefenen in de put van Ekeren met een welwillende buddy, zodat ik niet nog eens een buddy zijn clubduik verpruts
Voordat je enkellood gaat kopen zou ik persoonlijk eens proberen of je niet van iemand een set Scubapro Jet Fins kan lenen om te proberen. Die zijn loodzwaar ha ha ha... maar je krijgt er ook stuwing en controle voor terug. Met enkellood maak je de plek die je het meest beweegt (als in, het uiteinde van je benen) zwaarder zonder daar echt iets voor terug te krijgen. De originele Jet Fins zijn nog een stukje zwaarder dan de Rk3 HD. De meeste kopieën van Jet Fins zijn lichter, dus als je gaat testen, zorg voor de originele Scubapro's.
Daarnaast is't ook een stukje ervaring, natuurlijk. De positionering van je benen/voeten maakt nogal uit. Met name het buigen/intrekken van je knieën laat je naar voren kantelen, waardoor lucht naar je voeten gaat en het effect zichzelf versterkt.
Enkellood kan natuurlijk helpen, maar *MENING INCOMING* ik vind het meer een laatste optie als al het andere écht niet werkt dan het eerste waar je naar grijpt als je je trim niet meteen op orde krijgt.

Ben je toevallig wel eens in de buurt van Nederlands Limburg? Ik wil zelf ook nog wat 'hang een uur op een platform'-trainingsduiken maken, dus als je andere buddies niet wil 'belasten' met het oefenen dan los ik dat met liefde op :P

• Dartlink
Wellicht dat je je enkellood en je vinnen kan combineren :) Een RK3 of Jetfin is ook vrij zwaar en vervangt dan vrijwel je enkellood :)

• Dyrck
Die ervaring klinkt heel herkenbaar.
Mijn eerste duik met een (neopreen) droogpak was ook niet een denderend succes.
Als je tot de ontdekking komt dat de benen van je pak langer zijn dan je eigen benen en je op je kop hangt met 2 ballonnen aan je voeten (uit m'n laarzen geschoten, dus geen enkel controle en niet kunnen zwemmen), is dat geen succes te noemen.
Gelukkig waren we met z'n drieën en wilden we eerst wat oefenen op 3 meter vanwege de veiligheid omdat we van tevoren al bedacht hadden dat het wel eens mis zou kunnen gaan. Na afloop hebben we er smakelijk om kunnen lachen en heb ik meteen een afspraak gemaakt om de benen van m'n pak in te korten.

Mijn tip zou ook zijn om eerst eens zwaardere vinnen te proberen.
Jammer dat je niet in de buurt v Almere woont, ik heb nog 2 sets zware Scubapro vinnen liggen, die je zo mag gebruiken om te proberen (en als je er wat aan hebt mag houden).
Als je pak kklitteband om je enkels heeft trek die dan eens strakker aan en/of probeer eens rubber straps om je laarzen om de hoeveelheid lucht naar je voeten te verminderen.
Verder oefenen met een koprol maken in het water en vertikaal hangen, om de lucht naar je schouders te krijgen en te ontluchten.
Mij heeft een drysuitspecialty echt geholpen om het duiken met een droogpak onder de knie te krijgen, dus dat kan ik je ook nog aanraden.

Succes

• Bockelaar
@Dyrck zijn dat XXL fins? Ben naarstig op zoek naar een paar scubapro jetfins in XXL voordat ik ze nieuw aanschaf bij Eddy ;)

• Dyrck
Ik heb even gekeken, maar het blijken geen Scubapro, maar Cressi vinnen te zijn.
Model: Cressi Frog
Maat: M/L

[Voor 21% gewijzigd door Dyrck op 23-08-2021 11:53]

• Dartlink
Bockelaar schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:57:
@Dyrck zijn dat XXL fins? Ben naarstig op zoek naar een paar scubapro jetfins in XXL voordat ik ze nieuw aanschaf bij Eddy ;)
Zelf heb ik de XXL thuis die ik altijd gebruik. Moet je nog passen of weet je al dat deze past?

• Bockelaar
ik had gisteren Scubapro XL's geleend en meegenomen naar Zeeland, maar die zitten net te krap. Ga zo met droogpak ff testen bij Eddy

• DexterBelgium
Wormaap schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:15:
[...]

Voordat je enkellood gaat kopen zou ik persoonlijk eens proberen of je niet van iemand een set Scubapro Jet Fins kan lenen om te proberen. Die zijn loodzwaar ha ha ha... maar je krijgt er ook stuwing en controle voor terug. Met enkellood maak je de plek die je het meest beweegt (als in, het uiteinde van je benen) zwaarder zonder daar echt iets voor terug te krijgen. De originele Jet Fins zijn nog een stukje zwaarder dan de Rk3 HD. De meeste kopieën van Jet Fins zijn lichter, dus als je gaat testen, zorg voor de originele Scubapro's.
Daarnaast is't ook een stukje ervaring, natuurlijk. De positionering van je benen/voeten maakt nogal uit. Met name het buigen/intrekken van je knieën laat je naar voren kantelen, waardoor lucht naar je voeten gaat en het effect zichzelf versterkt.
Enkellood kan natuurlijk helpen, maar *MENING INCOMING* ik vind het meer een laatste optie als al het andere écht niet werkt dan het eerste waar je naar grijpt als je je trim niet meteen op orde krijgt.

Ben je toevallig wel eens in de buurt van Nederlands Limburg? Ik wil zelf ook nog wat 'hang een uur op een platform'-trainingsduiken maken, dus als je andere buddies niet wil 'belasten' met het oefenen dan los ik dat met liefde op :P
Da's superinteressant! En ik voel er idd wel wat voor om eerst met overige middelen te proberen trim op orde te krijgen. Voel me er niet helemaal ok bij dat een enkellood verliezen meteen de gevolgen zou hebben die ik gisteren voelde. Dus dan liever sorted zijn zonder (of toch zo veel mogelijk sorted).

Ik kan redelijk makkelijk in Nederlands Limburg geraken (allez, even makkelijk in Nederlands Limburg dan in Zeeland, en dat lukt me ook elke week), dus ik zou wel heel graag van je aanbod gebruik maken!
Dyrck schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:52:
Die ervaring klinkt heel herkenbaar.
Mijn eerste duik met een (neopreen) droogpak was ook niet een denderend succes.
Als je tot de ontdekking komt dat de benen van je pak langer zijn dan je eigen benen en je op je kop hangt met 2 ballonnen aan je voeten (uit m'n laarzen geschoten, dus geen enkel controle en niet kunnen zwemmen), is dat geen succes te noemen.
Exact dat gevoel. Echt niet geweldig, we hebben de duik dan maar afgebroken, ging zo echt niet.
Als je pak kklitteband om je enkels heeft trek die dan eens strakker aan en/of probeer eens rubber straps om je laarzen om de hoeveelheid lucht naar je voeten te verminderen.
Wat me ook opviel was dat degenen die enkellood aanraadden, er ook bij vermeldden dat ze het stevig aantrokken zodat de lucht richting de voeten wat afgesneden wordt. Dan vraag ik me af in hoeverre het om het lood gaat en in hoeverre om het afsnoeren van je voeten. Spijtig genoeg geen velcro aan de enkels, maar mss is iets van rubber straps wel een mogelijkheid.

Waar ik ook eens over ga nadenken is houding en vooral mijn benen dan. Met wetsuit is het vrij simpel en lig ik vrij natuurlijk met gebogen knietjes om mijn voeten wat uit de buurt van de grond te houden. Maar ik kan me voorstellen dat dat er uiteraard voor zorgt dat alle lucht die je in je pak steekt meteen naar je voeten migreert. Is de bedoeling dan dat je veel meer je benen gestrekt/naar beneden houdt met droogpak?

• Fl4pp13
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Neen, meestal liggen benen ook bij een droogpak juist vrij hoog en is dat prima te managen.

Even een random plaatje van YT als voorbeeld

Wil bij mij nog wel eens door een duik heen voorkomen dat m'n droogpak wat licht in de benen begin te voelen. Beste tip die ik heb geleerd om dat te managen is je armen helemaal strekken, beetje boven je hoofd en dan jezelf een soort 'backflip' in te gooien. Je komt dan uit trim, maar omdat je handen en schouders dan het hoogst liggen stroomt lucht naar je schouders toe. Van daaruit kan je herverdelen of als het echt te veel is dumpen.

• Dartlink
Wel als kanttekening, dat lucht in je voeten helemaal niet erg hoeft te zijn :) Maar ligt vooral aan de manier van duiken/voortbewegen. Naast uit trim komen, kan je natuurlijk ook je benen iets meer strekken waardoor je net iets meer met je hoofd naar boven komt.

Maar het komt eigenlijk neer op ervaring, dus: duiken duiken duiken! Vallen en opstaan :)

• MK-NL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 09:26
DexterBelgium schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:27:
Wat me ook opviel was dat degenen die enkellood aanraadden, er ook bij vermeldden dat ze het stevig aantrokken zodat de lucht richting de voeten wat afgesneden wordt. Dan vraag ik me af in hoeverre het om het lood gaat en in hoeverre om het afsnoeren van je voeten. Spijtig genoeg geen velcro aan de enkels, maar mss is iets van rubber straps wel een mogelijkheid.
In dat geval zijn gator wraps misschien handiger. Die bind je om de onderbenen om te zorgen dat er minder lucht verplaatst naar je voeten.

• Bockelaar
die gebruikt mijn vrouw ook, ten volle tevredenheid

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:07:
Wel als kanttekening, dat lucht in je voeten helemaal niet erg hoeft te zijn :) Maar ligt vooral aan de manier van duiken/voortbewegen. Naast uit trim komen, kan je natuurlijk ook je benen iets meer strekken waardoor je net iets meer met je hoofd naar boven komt.

Maar het komt eigenlijk neer op ervaring, dus: duiken duiken duiken! Vallen en opstaan :)
Volkomen mee eens het is zeker als je van een natpak afkomt en raar fenomeen "lucht" in je voeten, het probleem er mee is dat als je een paar keer op zijn kop hebt gehangen. Dat je een stuk voorzichtiger wordt en meer tijd neemt om je lucht te verdelen of te dumpen. Ik persoonlijk heb nooit enkellood of gators hoeven gebruiken, maar het duurde even voor ik door had dat lucht zich anders gedraagt in je droogpak.

Dat klinkt natuurlijk lekker cryptisch maar vergelijk het even met een half volle 1.5L fles. Als je de fles op zijn zijkant legt verplaatst het water zich direct om weer "horizontaal" tekomen. Zet je de fles rechtop beweegt het water zich direct naar beneden en vult het de onderkant weer.

Lucht in je droogpak beweegt absoluut niet zo, het heeft tijd nodig, dus als jij in een horizontale trim positie ligt en je hebt lucht in je voeten moet je je helemaal uitstrekken (hierdoor kan lucht zich verplaatsen) en iets uit je trim omhoog komen met je armen/schouders zodat dit het "hoogste" punt worden. Even aantikken is niet voldoende tel even tot 3 en beweeg vooral rustig weer terug naar je trim positie.

Lucht verplaatst zich dus niet direct maar heeft tijd nodig om zich te verplaatsen alvorens je het weer kan herverdelen. Dus het enige wat je ( @DexterBelgium ) moet doen is regelmatig duiken en er een gevoel voor ontwikkelen.

• DexterBelgium
Da's een héél interessante bedenking, die ik inderdaad (als ik terugdenk aan mijn duik) niet doorhad: ik voelde lucht, probeerde even mijn schouder het hoogste te hangen, voelde niet direct iets gebeuren en ging wat anders proberen. Dat idee dat dat allemaal wat tijd nodig heeft om te migreren had ik niet in mijn kop, maar ga dat zeker in het achterhoofd houden en proberen daar wat op aan te passen, en dan idd der een gevoel voor proberen ontwikkelen.

Als ik mezelf eerlijk inschat ben ik zéker niet de meest "natural" duiker, ik moet het idd allemaal doen, doen en nog eens doen, en voel dan idd dat ik er een gevoel voor krijg. Soms frustrerend om mensen te zien die het allemaal "vanzelf" lijken op te pikken.

• DexterBelgium
Al is het op mezelf antwoorden, gegeven de tussentijd wél aangewezen, lijkt me.

Een heel leuk duikje met @Wormaap later: véél bijgeleerd door eens goed bezig te zijn met positie in het water én de impact die negatieve vinnen kunnen hebben. Alleen wat veel geprutst en daardoor té snel door mijn lucht heen, waardoor de rondleiding in de (van wat ik er kan zien) mooie duiklocatie Boschmolenplas voor de volgende keer zal zijn.

In elk geval dik voor herhaling vatbaar. Nu nog maar wat oefenen, en ondertussen eens wat zware vinnen aanschaffen.

• Thyraon
@Wormaap doe je tourtjes door de Bosmolenplas? Ik hou me aanbevolen! :9

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
DexterBelgium schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:58:
Al is het op mezelf antwoorden, gegeven de tussentijd wél aangewezen, lijkt me.

Een heel leuk duikje met @Wormaap later: véél bijgeleerd door eens goed bezig te zijn met positie in het water én de impact die negatieve vinnen kunnen hebben. Alleen wat veel geprutst en daardoor té snel door mijn lucht heen, waardoor de rondleiding in de (van wat ik er kan zien) mooie duiklocatie Boschmolenplas voor de volgende keer zal zijn.

In elk geval dik voor herhaling vatbaar. Nu nog maar wat oefenen, en ondertussen eens wat zware vinnen aanschaffen.
Yes, was gezellig! Jammer dat ik je niet meer van de plas heb kunnen laten zien, maar dat komt nog wel een keer :) Ik vind't zelf altijd best leuk om gewoon een uur ofzo op het platform te hangen en dingen te oefenen al moet er natuurlijk ook nog wel gewoon voor de fun gedoken worden :9

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Thyraon schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:26:
@Wormaap doe je tourtjes door de Bosmolenplas? Ik hou me aanbevolen! :9
Haha, kunnen we best een keer doen. Al ga ik wel op voorhand alvast waarschuwen dat duikleiding zéker niet mijn sterkste punt is. Gelukkig is er in de Boschmolenplas genoeg te zien dat je altijd wel wat tegenkomt :+

• Thyraon
Wormaap schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:29:
Haha, kunnen we best een keer doen. Al ga ik wel op voorhand alvast waarschuwen dat duikleiding zéker niet mijn sterkste punt is. Gelukkig is er in de Boschmolenplas genoeg te zien dat je altijd wel wat tegenkomt :+
Lijkt me leuk, wellicht volgend jaar ter voorbereiding op Fundamentals? Kunnen we gewoon op het platform blijven hangen om skills te oefenen, hoef jij je niet zo'n zorgen te maken over de rondleiding onder water ;)

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:28:
[...]

Ik vind't zelf altijd best leuk om gewoon een uur ofzo op het platform te hangen en dingen te oefenen al moet er natuurlijk ook nog wel gewoon voor de fun gedoken worden :9
Dit herken ik enorm, afgelopen weekend zelf ook gewoon een trainings duik gedaan. Had er jammer genoeg dit keer maar tijd voor een enkele duik maar toch skill refinement is erg fijn om te doen.

• Thyraon
Gisteren weer eens in de Beldert gedoken. Een uurtje voor sluitingstijd gingen we het water in en dat was blijkbaar precies het moment waarop de baarzen en snoeken gaan jagen. Echt onwijs veel leven gezien: grote scholen baars op jacht, en aan het eind van de duik een paar enorme snoeken tussen de takken en boomstronken langs de kant. Zicht was ook prima.

De moeite waard om aan het eind van de dag, als het gaat schemeren, dus eens een uurtje Beldert te pakken :)

• Dartlink
Juist om die reden misschien wel mijn favoriete tijdstip van de dag om te duiken!

• Bockelaar
ja, was he in de Beldert goed te doen? Is de groene soep weg?

• Thyraon
Bockelaar schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:57:
ja, was he in de Beldert goed te doen? Is de groene soep weg?
Ik vond het zicht best goed, ja. Maar misschien ben ik niet beter gewend daar – weet niet hoe erg die groene soep was? :P

• SnowDude
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:46
Ik heb besloten dat ik deze winter het duiken maar wat beter moet op gaan pakken. Hoewel ik geen absolute beginner ben, ik heb padi advanced,beschouw ik mezelf wel zo. Ik heb nog steeds een hekel aan het opnieuw opzetten van mijn masker onder water. Dat is iets wat ik bijvoorbeeld gewoon 100 keer wil kunnen oefenen.

Ik heb 13 duiken in mijn logboek en mijn laatste duik is ook alweer 3 jaar geleden.

Ik beschouw mezelf als een warm water duiker, koud water trekt me niet echt. Dus ik ben op zoek naar een duikclub hier in de buurt (Haarlemmermeer) waar ik gewoon elke week in het zwembad kan liggen. Ik ben ook langzaam op zoek naar een eigen duikset, momenteel heb ik alleen een masker (op sterkte) en een computer (Suunto D4).

Als iemand tips heeft voor een leuke duik club hier in de regio, dan hoor ik dat graag. Het maakt mij niet zo veel uit of het een PADI, NOB of SSI gebaseerde club is.

Voor volgend jaar, heb ik 1 ding op mijn bucket list staan. Ik kom al mijn hele leven in het Haarlemmermeerse bos, en zolang ik me kan herinneren was ik altijd onder de indruk van de bordjes die waarschuwden dat het heel diep is. Ik wil daarom graag daar gewoon eens een keer richting de bodem gaan. Puur omdat het kan.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Bockelaar
SnowDude schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:29:
Voor volgend jaar, heb ik 1 ding op mijn bucket list staan. Ik kom al mijn hele leven in het Haarlemmermeerse bos, en zolang ik me kan herinneren was ik altijd onder de indruk van de bordjes die waarschuwden dat het heel diep is. Ik wil daarom graag daar gewoon eens een keer richting de bodem gaan. Puur omdat het kan.
volgens Duikersgids 20 meter en relatief "fris". Dus: niet zo heel diep, en tandjes koud. Weet je zeker dat je de juiste bucketlist hebt? ;)

• SnowDude
Bockelaar schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:44:
[...]

volgens Duikersgids 20 meter en relatief "fris". Dus: niet zo heel diep, en tandjes koud. Weet je zeker dat je de juiste bucketlist hebt? ;)
ik huur wel een droogpak :+

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Dartlink
Met heating? :+

• dixet
De logberichten vanaf halverwege vorige jaar laten alleen maar heel slecht zicht zien. Ik zou zeker even wachten tot dat beter wordt en tot die tijd leuk op andere plekken duiken

Snowdude wil in de winter meer gaan duiken, maar houdt niet van koud water. Ik raak in de war 8)7

• SnowDude
dixet schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:11:
De logberichten vanaf halverwege vorige jaar laten alleen maar heel slecht zicht zien. Ik zou zeker even wachten tot dat beter wordt en tot die tijd leuk op andere plekken duiken

Snowdude wil in de winter meer gaan duiken, maar houdt niet van koud water. Ik raak in de war 8)7
Daarom wil ik in de winter bij een club binnen duiken ;)

• MK-NL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 09:26
dixet schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:11:

Neem jij dan geen dompelaar mee in de winter? :o

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Laatst zei ik dat ik mijn rec-doelen voorlopig gehaald had, dus... * Wormaap is officiëel tech-duiker *O* net aan... Want vandaag heb ik mijn PADI Tec40 afgerond :)
Qua nieuwe limieten niet superspannend (maximaal 10 minuten deco, maximaal 50% zuurstof maar decompressie plannen en uitvoeren alsof je alles op je back gas doet (uiteraard wel rekening houdend met de nadelige effecten van meer zuurstof). Rijker mengsel dus alleen voor extra padding), maar qua skills de basis voor wat erna komt.
Volgend jaar wil ik nog steeds GUE Tech1 gaan doen, maar ik kwam er een beetje toevallig achter dat er een prima PADI Tec-instructeur hier in de buurt zit. Dus de combinatie van een leuke uitdaging, eerder mijn drang naar tech kunnen bevredigen en straks met meer ervaring beginnen aan GUE Tech1 er wijkt natuurlijk een hoop af, maar er is ook een hoop overlap maakten er een 'waarom ook niet' van }:O

Toevallig is vandaag ook exact een jaar na de 'Laat Wormaap zien dat Nederduiken ook leuk is'-meeting. Vóór die dag riep ik nog dat duiken geen nieuwe hobby ging worden, maar gewoon iets dat ik af en toe op vakantie doe... @dixet bedankt voor het organiseren hè :+

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op zondag 5 september 2021 @ 18:41:
Laatst zei ik dat ik mijn rec-doelen voorlopig gehaald had, dus... * Wormaap is officiëel tech-duiker *O* net aan... Want vandaag heb ik mijn PADI Tec40 afgerond :)
Qua nieuwe limieten niet superspannend (maximaal 10 minuten deco, maximaal 50% zuurstof maar decompressie plannen en uitvoeren alsof je alles op je back gas doet (uiteraard wel rekening houdend met de nadelige effecten van meer zuurstof). Rijker mengsel dus alleen voor extra padding), maar qua skills de basis voor wat erna komt.
En hoe beviel de Tec40 inhoudelijk ? Ik heb er ooit ( lang voor mijn GUE doelen) eens naar gekeken maar ik was er niet heel erg onder de indruk van, 3 theorie lessen, 3 praktijk lessen. Dus ben wel benieuwd naar de inhoudelijke stof.

Volgend jaar wil ik nog steeds GUE Tech1 gaan doen, maar ik kwam er een beetje toevallig achter dat er een prima PADI Tec-instructeur hier in de buurt zit. Dus de combinatie van een leuke uitdaging, eerder mijn drang naar tech kunnen bevredigen en straks met meer ervaring beginnen aan GUE Tech1 er wijkt natuurlijk een hoop af, maar er is ook een hoop overlap maakten er een 'waarom ook niet' van }:O
:+ Oh die staat nog wel voor volgend jaar ? Ik had inmiddels wel verwacht dat die naar einde dit jaar was opgeschoven :+

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
ShadowBumble schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:06:
[...]

En hoe beviel de Tec40 inhoudelijk ? Ik heb er ooit ( lang voor mijn GUE doelen) eens naar gekeken maar ik was er niet heel erg onder de indruk van, 3 theorie lessen, 3 praktijk lessen. Dus ben wel benieuwd naar de inhoudelijke stof.
Dat blijft natuurlijk wel een dingetje met PADI (en de andere commerciëlen): de standaard wordt niet heel hoog gezet, en daardoor wordt het extra belangrijk dat je een goede instructeur vindt. Ik heb twee trainingsduiken van ruim 2 uur gemaakt, puur om skills te oefenen. En dan één duik waarbij alles samen moest komen en mijn instructeur en buddy me constant confronteerden met problemen en failures. Daarna hebben we een daadwerkelijke decoduik gemaakt, waarin we juist geen gekke dingen hebben gedaan, maar gewoon de duik zoals gepland hebben uitgevoerd. Dat waren drie duikdagen van (met voor- en nabespreken enzo) 8 uur per stuk. Daarnaast heb ik nog een paar droge sessies met'm gehad. Dus all-in-all denk ik dat ik de 40 uur instructie wel ongeveer heb gehaald.
Maar dat kan natuurlijk helemaal anders zijn bij een andere instructeur.
[...]

:+ Oh die staat nog wel voor volgend jaar ? Ik had inmiddels wel verwacht dat die naar einde dit jaar was opgeschoven :+
Haha, nee, die mag toch echt nog even wachten. Dat is deels omdat ik er ook een leuke vakantie omheen wil plannen, en deels omdat ik het GUE-pad wat rustiger wil bewandelen :)

• Dartlink
Hahaha dat rustiger bewandelen mag je een buddy van mij nog wel tussen de oren knopen :D

Die heeft in de planning staan om C1, T1, C2, T2 (in die volgorde) in circa 2 jaar af te tikken :O

Waar heb je je Tec40 eigenlijk gedaan, want volgens mij zitten er in het zuiden niet veel diepe plassen (toch?)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Dartlink schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:11:
Hahaha dat rustiger bewandelen mag je een buddy van mij nog wel tussen de oren knopen :D

Die heeft in de planning staan om C1, T1, C2, T2 (in die volgorde) in circa 2 jaar af te tikken :O

Waar heb je je Tec40 eigenlijk gedaan, want volgens mij zitten er in het zuiden niet veel diepe plassen (toch?)
Zo! Die buddy is van plan om die twee jaar ook constant op vakantie te zijn om ook alle verplichte duiken tussen de pasjes te maken? :P

Tec40 heb ik in de Boschmolenplas gedaan. Het eerste gat daar is 27-28m diep, en het tweede gat 32. Als je héél graag wil kun je bij de Grote Hegge in Thorn ook nog diep (volgens Duikersgids 40m), en dan houdt het voor zover ik weet hier in de omgeving wel redelijk op.

• Thyraon
Afgelopen vrijdag de mooiste duik van dit seizoen gemaakt, in de Put van Ekeren in het havengebied van Antwerpen.

Vooral ondiep geweest want het zonlicht zorgde voor een heel mooie sfeer net onder de oppervlakte. Enorm veel leven in de plas nu: grote scholen baars, flinke snoeken en een paar enorme karpers O+

Video met dank aan m'n buddy:

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:11:

Ach ik wil volgende jaar toch echt wel de volgende stap maken, Cave1/Tech1, maar waarschijnlijk zal dat eerst Cave1 zijn. Maar om er 4 te doen binnen 2 jaar is echt wle een aanslag.
Wormaap schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:32:
[...]

Zo! Die buddy is van plan om die twee jaar ook constant op vakantie te zijn om ook alle verplichte duiken tussen de pasjes te maken? :P

Tec40 heb ik in de Boschmolenplas gedaan. Het eerste gat daar is 27-28m diep, en het tweede gat 32. Als je héél graag wil kun je bij de Grote Hegge in Thorn ook nog diep (volgens Duikersgids 40m), en dan houdt het voor zover ik weet hier in de omgeving wel redelijk op.
Mwa valt mee ;) Tech 1 + Cave 1 in Jaar 1, dan 25 Experience duiken maken voor beide en dan het tweede jaar Cave 2 + Tech 2.

Het voordeel is dat je enkel experience duiken hoeft te maken tussen Cave/Tech1 -> Cave/Tech2 van iedere track. maar niet tussen Cave 1 -> Tech 1.

Hoe dan ook 4 (Grote) opleidingen binnen 2 jaar, dat is mij echt veel te kostbaar.

Overigens VV is 50m diep (al hoor ik regelematig dat 60 ook wel moet lukken in de putten) ;) Daar kan je prima Tech1 duiken maken, ik betwijfel echter of je dat zou willen maar dat terzijde,

[Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 06-09-2021 09:51]

• Dartlink
Ja ik weet ook überhaupt niet waar hij het geld vandaan haalt :P

Ik vond het erg ambitieus in ieder geval. Kerel is nu ook bezig om zijn hele uitrusting aan te passen naar spullen met een blauw H erop...

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Tja sparen kan iedereen natuurlijk, maar ik betwijfel of je de waarde van je trainingen er in dit tempo uithaalt. Zit er trouwens tussen Tech 1 en 2 niet nog een tussen stap ? Tech1+ (60m) ?

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
ShadowBumble schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:08:
Tja sparen kan iedereen natuurlijk, maar ik betwijfel of je de waarde van je trainingen er in dit tempo uithaalt. Zit er trouwens tussen Tech 1 en 2 niet nog een tussen stap ? Tech1+ (60m) ?
Tech60 was volgens mij altijd optioneel, maar wordt niet meer gegeven omdat er blijkbaar heel weinig interesse was.

• robbierzz
Gefeliciteerd , gotta catch 'm all ;) .

Leuke video ook @Thyraon , mooi inderdaad hoe het zonlicht 'in het water' valt :) .

Afgelopen weekend heb ik ook de rescue-diver afgerond. Zoals al meer mensen aandroegen: eigenlijk wel de leukste cursus tot nu toe, omdat het ook vooral een team-effort is. Jammer dat er (mede door corona) weinig mede-cursisten waren, maar dat werd goedgemaakt doordat er een hoop anderen ook meededen in het weekend in ieder geval :) . Tijdens de buitenwater duiken ook maar weer geleerd dat de duikcomputers erg conservatief staan afgesteld vwb de stijgsnelheid, de mijne maakte erg veel geluid (volgens de handleiding al bij 10m/minuut), terwijl de rest van de groep aangaf dat de stijgsnelheid 'prima' was. Zij hadden dan ook een ander modelletje :+ . Wat het vervolg gaat worden weet ik overigens nog niet, ik denk voorlopig maar gewoon duiken toevoegen aan het logboek 8) .

Dance with the stars

• Dartlink
ShadowBumble schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:08:
Ja ik heb er ook mijn twijfels bij. Doe gewoon lekker chill en maak leuke duiken tussendoor. Aard van het beestje misschien.
Wormaap schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:21:
[...]

Tech60 was volgens mij altijd optioneel, maar wordt niet meer gegeven omdat er blijkbaar heel weinig interesse was.
Ja klopt, wordt niet meer gegeven en komt ook niet meer terug volgens Jarod en Dorothea.

• DexterBelgium
[...]

Toevallig is vandaag ook exact een jaar na de 'Laat Wormaap zien dat Nederduiken ook leuk is'-meeting. Vóór die dag riep ik nog dat duiken geen nieuwe hobby ging worden, maar gewoon iets dat ik af en toe op vakantie doe... @dixet bedankt voor het organiseren hè :+
*O*

Een eerste stap is een eerste stap, dus dikke congrats. En leuk om te horen hoe ze het hebben aangepakt. Goes to show, éérst je instructeur kiezen, dan pas vragen welk merk van plastic die mens verkoopt. Dat lijkt me in elk geval een héle goeie eerste stap op tec pad, en ik geloof er sterk in dat je met meer info en invloeden een betere duiker wordt.

Trouwens: van't weekend La Gombe gaan duiken, was een ZALIG duikje (zoals altijd daar, is toch een top groeve ja), en de trim ging een héél pak beter, bedankt nog eens daarvoor. Mijn nieuwe RK3 HDs voelden ook gewoon zalig!
Thyraon schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:39:
Afgelopen vrijdag de mooiste duik van dit seizoen gemaakt, in de Put van Ekeren in het havengebied van Antwerpen.

Vooral ondiep geweest want het zonlicht zorgde voor een heel mooie sfeer net onder de oppervlakte. Enorm veel leven in de plas nu: grote scholen baars, flinke snoeken en een paar enorme karpers O+

[YouTube: België | Put van Ekeren | 2021]
Mijn thuisputje! Looking good, en het is nu écht al wel lang geleden dak daar nog gedoken heb. Toch maar eens proberen tot daar te raken, want ik hoor van alle kanten dat hij er nu zo top bij ligt.

EDIT: vergeten vragen: zou het storen als ik die video op het forum van onze duikclub deel? (en trouwens, je zou hem ook kunnen posten op de facebook pagina van de PVE, want hij is echt :9~ )

[Voor 4% gewijzigd door DexterBelgium op 07-09-2021 07:54]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
DexterBelgium schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:51:
[...]

*O*

Een eerste stap is een eerste stap, dus dikke congrats. En leuk om te horen hoe ze het hebben aangepakt. Goes to show, éérst je instructeur kiezen, dan pas vragen welk merk van plastic die mens verkoopt. Dat lijkt me in elk geval een héle goeie eerste stap op tec pad, en ik geloof er sterk in dat je met meer info en invloeden een betere duiker wordt.
Thanks! Ik vind het zelf inderdaad juist hartstikke interessant om verschillende invalshoeken mee te krijgen. Van meer kennis over hoe mensen duiken word je nooit slechter, en als denkende duiker is het uiteindelijk aan jezelf om daar iets mee te doen :)
Trouwens: van't weekend La Gombe gaan duiken, was een ZALIG duikje (zoals altijd daar, is toch een top groeve ja), en de trim ging een héél pak beter, bedankt nog eens daarvoor. Mijn nieuwe RK3 HDs voelden ook gewoon zalig!
Klinkt goed! La Gombe is sowieso prachtig, en fijn dat het beetje oefenen/testen nut heeft gehad *O*

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Thyraon schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:39:

[YouTube: België | Put van Ekeren | 2021]
Ziet er erg gaaf uit zo, en ook props aan je buddy voor de video :)
Als je een lus van je lampkabel achter de duim van je linkerhand stopt, dan wappert de kabel wat minder in het rond. Niet vréselijk belangrijk, maar het was een tip die ik van Martijn kreeg bij Fundies :P

• Thyraon
Mijn thuisputje! Looking good, en het is nu écht al wel lang geleden dak daar nog gedoken heb. Toch maar eens proberen tot daar te raken, want ik hoor van alle kanten dat hij er nu zo top bij ligt.
Zeker doen! Op een zonnige dag (zoals afgelopen vrijdag) is het echt prachtig. En er zit nu heel veel leven in de plas. Zeer zeker de moeite.
EDIT: vergeten vragen: zou het storen als ik die video op het forum van onze duikclub deel? (en trouwens, je zou hem ook kunnen posten op de facebook pagina van de PVE, want hij is echt :9~ )
Sure, geen probleem! Ik probeer hem te delen op de Facebook-pagina van de PvE (is dat deze?) maar volgens mij mag ik daar niet posten.

• Thyraon
Wormaap schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:01:
Ziet er erg gaaf uit zo, en ook props aan je buddy voor de video :)
Als je een lus van je lampkabel achter de duim van je linkerhand stopt, dan wappert de kabel wat minder in het rond. Niet vréselijk belangrijk, maar het was een tip die ik van Martijn kreeg bij Fundies :P
Thanks! En goede tip – hij wappert inderdaad soms een beetje in de weg. Je had me er al voor gewaarschuwd ;)

Heb al gemerkt dat het helpt om de kabel achter de canister te stoppen als ik 'm afclip tijdens de duik. Morgenavond eerste duikje met Erik (GUE) en twee Rec1 ex-studenten van hem. Voelt toch een beetje imponerend... ;)

Mijn grootste issue is nog dat ik nog niet helemaal lekker horizontaal in het water lig. De loodgordel zal vast niet helpen. Volgens mij neem ik nog steeds teveel lood mee en dat hangt natuurlijk op een onhandig punt qua gewichtsverdeling. Hoop dat ik binnenkort even kan uitloden en dan het nodige gewicht op m'n backplate kan monteren.

• Dartlink
Thyraon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:19:
[...]

Thanks! En goede tip – hij wappert inderdaad soms een beetje in de weg. Je had me er al voor gewaarschuwd ;)

Heb al gemerkt dat het helpt om de kabel achter de canister te stoppen als ik 'm afclip tijdens de duik. Morgenavond eerste duikje met Erik (GUE) en twee Rec1 ex-studenten van hem. Voelt toch een beetje imponerend... ;)

Mijn grootste issue is nog dat ik nog niet helemaal lekker horizontaal in het water lig. De loodgordel zal vast niet helpen. Volgens mij neem ik nog steeds teveel lood mee en dat hangt natuurlijk op een onhandig punt qua gewichtsverdeling. Hoop dat ik binnenkort even kan uitloden en dan het nodige gewicht op m'n backplate kan monteren.
Tipje voor als je de kabel wegclipt: gewoon de kabel tussen je pak en buikband stoppen. Kan je hem makkelijk weer pakken (easy deployable) en heb je geen gehannes met een kabel die achter een cannister vast zit.

Als je met longhose duikt, ook even zorgen dat hij onder je longhose door gaat en niet eroverheen. Anders kun je je longhose niet makkelijk deployen als je lampkabel in de weg zit :D

• Thyraon
Dartlink schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:22:
Tipje voor als je de kabel wegclipt: gewoon de kabel tussen je pak en buikband stoppen. Kan je hem makkelijk weer pakken (easy deployable) en heb je geen gehannes met een kabel die achter een cannister vast zit.
Check, thanks, dat klinkt inderdaad logischer.
Als je met longhose duikt, ook even zorgen dat hij onder je longhose door gaat en niet eroverheen. Anders kun je je longhose niet makkelijk deployen als je lampkabel in de weg zit :D
Ik duik met longhose. Is het idee dan dat de kabel van de lamp altijd onder de longhose door loopt? Ik heb nog geen S-drill gedaan met kabellamp maar vroeg me wel af hoe dat zou werken met die kuisende lampkabel en longhose.

• Dartlink
Thyraon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:26:
[...]

Check, thanks, dat klinkt inderdaad logischer.

[...]

Ik duik met longhose. Is het idee dan dat de kabel van de lamp altijd onder de longhose door loopt? Ik heb nog geen S-drill gedaan met kabellamp maar vroeg me wel af hoe dat zou werken met die kuisende lampkabel en longhose.
Vind hem altijd lastig uitleggen via tekst, als je lamp in je linkerhand hebt en met je rechterhand je longhose deployed dan zit inderdaad je lampkabel gekruist.

Je haalt dan je lampkop onder je longhose door (exercise is UNDERway oid was het ezelsbruggetje) zodat het weer "los" van elkaar zit. En tijdens opruimen, dan is The exercise OVER. Dus haal je hem weer bovenlangs.

Maar leer je allleeeeemaaaaal tijdens je fundies :D

• Thyraon
Dartlink schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:30:
Vind hem altijd lastig uitleggen via tekst, als je lamp in je linkerhand hebt en met je rechterhand je longhose deployed dan zit inderdaad je lampkabel gekruist.
Ah, right, dus de lampkabel loopt wel over de longhose heen? De longhose zit het dichtst bij je buik, de lampkabel het verst, zeg maar? Zoals in deze screenshot van een GUE instructor:

• Dartlink
Thyraon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:48:
[...]

Ah, right, dus de lampkabel loopt wel over de longhose heen? De longhose zit het dichtst bij je buik, de lampkabel het verst, zeg maar? Zoals in deze screenshot van een GUE instructor:

[Afbeelding]
In use, ja. Als je hem in temporary storage (en eigenlijk ook permanent storage) zit ie zo:

Met mijn geweldige paint kunsten. Let ook dat ik dus bij de buikband en longhose stukjes heb overgeslagen. Daar zit ie dan onder.

• Thyraon
Het screenshot hierboven komt uit deze video, dat is volgens mij precies wat je bedoelt:

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Thyraon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:48:
[...]

[Afbeelding]
Klopt. Dus tijdens het deployen van de longhose heb je even een moment waar de lampkabel en de longhose verdraaid zitten. Maar omdat de lampkabel lang genoeg is, is dat geen probleem tijdens het afgeven ervan. Daarna maak je'm even netjes vrij als de ergste nood weg is.
Bij het wegclippen/opruimen van de lamp gaat de kabel wel achter de longhose, zoals @Dartlink al aangaf :)

* Wormaap Spuit11 :+

• DexterBelgium
Thyraon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:14:
[...]

Zeker doen! Op een zonnige dag (zoals afgelopen vrijdag) is het echt prachtig. En er zit nu heel veel leven in de plas. Zeer zeker de moeite.

[...]

Sure, geen probleem! Ik probeer hem te delen op de Facebook-pagina van de PvE (is dat deze?) maar volgens mij mag ik daar niet posten.
Er is een apart officieus groepje van de "Gebruikers" van de PVE, https://www.facebook.com/groups/118116840143

Daar kan je zéker wel posten.

• Thyraon
DexterBelgium schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:25:
Er is een apart officieus groepje van de "Gebruikers" van de PVE, https://www.facebook.com/groups/118116840143
Ah, thanks, ik heb een verzoek gedaan om die groep te joinen. Volgens mij kan ik dan pas berichten plaatsen daar.

• SnowDude
Ik ben op zoek naar een fatsoenlijk stukje software voor het loggen van mijn duiken, en het syncen van mijn Suunto D4i. Ik heb DM5 van Suunto, maar dat heeft een paar nadelen ten eerste is het merk specifiek. Als ik ooit naar een ander merk overstap dan heb ik een probleem.

Ten tweede zou ik graag een web based app hebben, althans op zijn minst voor de data storage, zodat ik daar ook makkelijk bij kan met mijn mobiel (iOS).

• Thyraon
SnowDude schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:40:
Ik ben op zoek naar een fatsoenlijk stukje software voor het loggen van mijn duiken, en het syncen van mijn Suunto D4i. Ik heb DM5 van Suunto, maar dat heeft een paar nadelen ten eerste is het merk specifiek. Als ik ooit naar een ander merk overstap dan heb ik een probleem.

Ten tweede zou ik graag een web based app hebben, althans op zijn minst voor de data storage, zodat ik daar ook makkelijk bij kan met mijn mobiel (iOS).
Ha! Ik heb deze zoektocht een maand of wat geleden ook doorgemaakt en ben uitgekomen bij DiveLogDT voor macOS en de bijbehorende DiveLog app voor iOS.

Het is zeker niet de meest flitsende en gelikte optie maar iCloud sync zit ingebouwd, data wordt opgeslagen in een open SQL formaat en de app kan synchroniseren met elk gangbaar type duikcomputer.

Mocht je nog geen datakabel hebben: ik heb deze aftermarket kabel van SmartInterface.de besteld. Scheelt een paar tientjes t.o.v. de officiële Suunto-kabel en werkt perfect.
Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee