Toon posts:

Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste
Acties:

• Thyraon
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:47
Stimulate14 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:22:
Gebruiken jullie een digitaal logboek? Bijvoorbeeld via een App? Ik ben toe aan digitalisatie :P.
Maar, maar... Waar laat je dan de stempels en stickers van je buddies?! :o

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Stimulate14 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:22:
Gebruiken jullie een digitaal logboek? Bijvoorbeeld via een App? Ik ben toe aan digitalisatie :P.
https://subsurface-divelog.org/
Fijn onafhankelijk van je merk of type duikcomputer. Ik log daarnaast ook op papier, maar da's meer voor het aftekenen door buddies en voor het geval iemand me ooit naar mijn logboek vraagt. Het uitgebreide verhaal komt in Subsurface :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:57

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:26:
[...]

https://subsurface-divelog.org/
Fijn onafhankelijk van je merk of type duikcomputer. Ik log daarnaast ook op papier, maar da's meer voor het aftekenen door buddies en voor het geval iemand me ooit naar mijn logboek vraagt. Het uitgebreide verhaal komt in Subsurface :)
Exact dit :P Zelfde hier

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Thyraon
ShadowBumble schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:57:
... omdat ik weet dat SA ze heeft en ik het ze ook wel gun :P
SA? Wie (of welke shop) is dat?

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:29:
[...]

SA? Wie (of welke shop) is dat?
Scuba Academie in Vinkeveen. Is wel een aardige GUE hub ;)

• Thyraon
Ah, thanks, die had ik al voorbij zien komen ja.

• Stimulate14
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 12:29
Thyraon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Maar, maar... Waar laat je dan de stempels en stickers van je buddies?! :o
Dat kan me echt gestolen worden :P. Die tijd heb ik gehad. Al bewaar ik wel al mijn oude materiaal.

• Thyraon
Stimulate14 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:34:
Dat kan me echt gestolen worden :P. Die tijd heb ik gehad. Al bewaar ik wel al mijn oude materiaal.
Haha, ik ook hoor, hoewel die kneuterige papieren logboekjes wel hun charme hebben.

Bij een logboek app lijkt me het risico dat het niet lang (genoeg) ondersteund wordt... Ik duik sinds 2005, toen bestond de iPhone nog niet eens. Subsurface lijkt me wat dat betreft wel wat: dat is in ieder geval open source, met een portable en open dataformaat.

• Stimulate14
  • Laatst online: 19-09 12:29
Thyraon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Haha, ik ook hoor, hoewel die kneuterige papieren logboekjes wel hun charme hebben.

Bij een logboek app lijkt me het risico dat het niet lang (genoeg) ondersteund wordt... Ik duik sinds 2005, toen bestond de iPhone nog niet eens. Subsurface lijkt me wat dat betreft wel wat: dat is in ieder geval open source, met een portable en open dataformaat.
Precies, idem dito. Maar daarom wil ik digitaal. Ik vergeet vaak mijn logboek etc.
Handig om alles in een app te gooien, resttijd automatisch berekend etc.
Misschien nog het toevoegen van een foto etc. Hoeft niet perse gekoppeld te zijn aan een computer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thyraon
Ik geloof dat Subsurface (eerder ook al genoemd) dan een goede optie is. Ik zie daar in ieder geval ook een iOS app voor, zodat je direct op lokatie na je duik al wat informatie in je logboek kan kloppen.

• Fl4pp13
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Subsurface is inderdaad de meestvoorkomende die verschillende merken computers ondersteunt, de meeste computermakers maken zelf ook een app die je voor merkeigen spul kan gebruiken. Afhankelijk van welk merk varieert dat van erg goed tot afgrijselijk.

Ik gebruik bij mijn Shearwater computer hun eigen software, die is erg prettig in gebruik en synct tussen PC en telefoon. Zou voor de vergelijking eens moeten kijken hoe de data van het ding eruit ziet in Subsurface maar ik kom nog niets te kort met de OEM software.

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:29
yes. en natuurlijk ook gewoon papieren analoge offline :)
Hier hebben mijn vrouw en ik beide divemate in gebruik, met optionele savings bundle van 20euro gekocht. Na de duik met de suunto koppelen en importeren, bewerken en later thuis overschrijven ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tekakwitha
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 10:32
Leuk, een topic over duiken, en ook leuk om te zien dat er relatief veel GUE duikers aanwezig.
Ik zal me even voorstellen, ik ben Frank en kom uit Amersfoort.
Ik begon met duiken eind 2014 (PADI OW en AOW in Vinkeveen) en heb in 2015 na nog geen 50 duiken mijn Fundies gedaan bij Martijn.

Was erg leuk en leerzaam maar door de lange dagen en veel theorie vond ik het ook wel pittig.
Toen heb ik ook bij Martijn REC3 in Kroatie gedaan, was toen als opstapje richting tech1.
Was net zo leerzaam als de fundies maar meer relaxed, meer duiken en minder theorie en natuurlijk een mooie omgeving.

Toen door een aantal buddies aangestoken en bij Sander de DPV1 cursus gedaan en vlak daarna een 2e hands DPV aangeschaft.
Dat was met stip de leukste training die ik gedaan heb en ik heb tot heden nog geen spijt van de aanschaf, sindsdien nog maar weinig zonder gedoken.
Het is echt een erg leuke toevoeging aan het duiken vooral omdat je bereik heel erg veel groter wordt.

Als laatste heb ik bij Sander in 2018 de tech1 gedaan, ook weer in Kroatie.
Mede door de voorkennis van de REC3 (Stage/Deco/Lijnen leggen/failures) was dit ook deze training qua theorie redelijk relaxed alleen met best pittige duiken.

Nu door de komst van ons 2e kind bijna een jaar geleden i.c.m. Corona, heb ik al bijna een jaar niet meer gedoken maar na hier mee te lezen, begint het weer te kriebelen.
Dus ik ga mijn spullen maar weer eens te voorschijn halen en alles even controleren/onderhouden.
Ben vooral bang dat ik mijn droogpak niet meer pas ;(

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08:51
tekakwitha schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:28:
Ik zal me even voorstellen, ik ben Frank en kom uit Amersfoort.
Wat leuk, ook een Amersfoorter hier 🧱
Als je echt actief het duiken wil gaan oppakken zit de leukste duikclub van Nederland , duikteam Thalassa in je woonplaats! okee, misschien een gevalletje WC-eend :D
En ook daar loopt een redelijk aantal techies rond, met scooter, onderpakverwarming, een schuur vol met flessen en alles wat er verder bij hoort >:)

En aanstaande zaterdag hebben we een clubduik in Slijk-Ewijk! Als je het leuk vindt kan je als introducé mee moet het wel ophouden met regenen🌧️, ik duik alleen als het droog is☀️

Uit betrouwbare bron weet ik dat @Wormaap daar dan ook rondloopt en wellicht @Thyraon

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: maart 2008
ShadowBumble schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Had er wel naar gekeken maar die kop erop leek toch wel een redelijk groot ? Of lijkt dat maar zo ?
Relatief ja, net alles opgeruimd. Zal even kijken of ik later een foto ervan kan maken ter referentie!

-----

Slijk is trouwens tussen 15-25 mega helder (10+ meter). Alles erboven en eronder vond ik een beetje meh :)

• tekakwitha
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 10:32
dixet schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:42:
[...]

En aanstaande zaterdag hebben we een clubduik in Slijk-Ewijk! Als je het leuk vindt kan je als introducé mee moet het wel ophouden met regenen🌧️, ik duik alleen als het droog is☀️

Uit betrouwbare bron weet ik dat @Wormaap daar dan ook rondloopt en wellicht @Thyraon
Lijkt me leuk, helaas hebben we zaterdag al plannen en het wordt niet op prijs gesteld als ik niet mee ga ;)
Nu met twee kleine kinderen moet ik wat verder vooruit plannen.

Ik woon nog niet zo lang in Amersfoort, is er ook een vulstation waar ze EAN32 vullen in de buurt?
Nu ging ik eigenlijk altijd naar 4Divers of Scuba Support maar iets dichterbij zou makkelijk zijn.

• dixet
tekakwitha schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:46:
[...]
Ik woon nog niet zo lang in Amersfoort, is er ook een vulstation waar ze EAN32 vullen in de buurt?
Nu ging ik eigenlijk altijd naar 4Divers of Scuba Support maar iets dichterbij zou makkelijk zijn.
Helaas niet. 4Divers in Veenendaal, diveplace in Utrecht of Scuba Support zijn het dichtste bij sinds duikwinkel Amersfoort noord dicht is.

• Thyraon
Dartlink schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:17:
Slijk is trouwens tussen 15-25 mega helder (10+ meter). Alles erboven en eronder vond ik een beetje meh :)
Is er op die diepte ook nog wat te zien qua leven? Of is het een zandbak? Tot nu toe ben ik niet veel dieper dan 10 meter geweest in Slijk maar daar was het zicht inderdaad meestal niet geweldig.

• Dartlink
Thyraon schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 00:40:
[...]

Is er op die diepte ook nog wat te zien qua leven? Of is het een zandbak? Tot nu toe ben ik niet veel dieper dan 10 meter geweest in Slijk maar daar was het zicht inderdaad meestal niet geweldig.
Niet bepaald, maar het landschap onder water maakt dat voor mij ruimschoots goed. Her en der een schooltje kleine visjes. Maar het grote gros zit toch in de begroeiing boven de 10 meter.

• Bockelaar
gisterenavond Zandeiland 4 zo ontzettend helder heb ik het nog nooit gezien. Van 4 richting 5 gegaan, 76 minuten, dikke snoek, hoop kleine snoekjes in het groen en een bak van een snoekbaars die lag te slapen, daar was ik gewoon bang voor!

Wat.Een.Duik. :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Bockelaar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:04:
gisterenavond Zandeiland 4 zo ontzettend helder heb ik het nog nooit gezien. Van 4 richting 5 gegaan, 76 minuten, dikke snoek, hoop kleine snoekjes in het groen en een bak van een snoekbaars die lag te slapen, daar was ik gewoon bang voor!

Wat.Een.Duik. :D
Dat is niet raar dat hele gebied, is verboden voor duikers geweest sinds Zaterdagmiddag ivm een vermist persoon. Sowieso als je het goed uitkient kwa dag/tijd is het zo verschrikkelijk helder maar dan moet je niet in het weekend gaan.

• Bockelaar
dat was ook de reden om gisterenavond te gaan, geen stof. Gewoon, geen stof. als in WOW! :D

• Dartlink
ShadowBumble schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:25:
[...]

Dat is niet raar dat hele gebied, is verboden voor duikers geweest sinds Zaterdagmiddag ivm een vermist persoon. Sowieso als je het goed uitkient kwa dag/tijd is het zo verschrikkelijk helder maar dan moet je niet in het weekend gaan.
Mijn hele liefde voor duiken in de winter! <3 Zo helder, meters zicht!

Speaking of die duiker, ik blijf het een beetje een raar verhaal vinden. Weinig informatie, er zou vermoedelijk(?) een auto gevonden zijn. Maar niet duidelijk allemaal hoe en wat.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:39:
[...]

Mijn hele liefde voor duiken in de winter! <3 Zo helder, meters zicht!
Zeker hier ook, heerlijk in de winter duiken alleen het zicht maakt al zo verschrikkelijk veel goed. :D
Dartlink schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:39:
[...]

Speaking of die duiker, ik blijf het een beetje een raar verhaal vinden. Weinig informatie, er zou vermoedelijk(?) een auto gevonden zijn. Maar niet duidelijk allemaal hoe en wat.
Dit is by far het meeste uitvoerige artikel met informatie hierover.

Het was inderdaad heel summier wat er voor de rest aan info via twitter of de lokale bronnen voorbij kwam.

[Voor 19% gewijzigd door ShadowBumble op 29-07-2021 11:36]

• Thyraon
Wel een beetje een akelig idee dat er dus potentieel een lichaam ergens onder water hangt. Los van het verdriet voor de nabestaanden (als deze duiker inderdaad is omgekomen) lijkt het me niet heel prettig om dat onder water tegen te komen...

• Thyraon
Bockelaar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:04:
gisterenavond Zandeiland 4 zo ontzettend helder heb ik het nog nooit gezien
Oeh, dat klinkt goed. Hoeveel meter zicht was er zo'n beetje?

• Bockelaar
zicht was 15+ durf ik wel te stellen, zo niet nog meer.

Er gaan een hoop geruchten over de vermiste duiker....Zo zou er een zelfmoordbriefje gevonden zijn en is daarom zo opgeschaald. Ze hebben alleen geen idee of ie wel het water is ingegaan of niet. We hebben van tevoren erover gesproken: het maakt niet uit of je woensdagavond gaat of zondag: de kans is er altijd totdat hij gevonden is. We hebben gesproken over 'what if', en de afspraak gemaakt: boeitje blazen en vastmaken aan persoon, duik afbreken en rustig naar de instap/uitstap. Daar 112 bellen en de boei aanwijzen.
Daarna een borrel, napraten en hopen dat je er niet te lang last van hebt.

[Voor 12% gewijzigd door Bockelaar op 29-07-2021 12:32]

• Thyraon
15+ meter, holy moly. Dat is gaaf zeg. Zijn er meer momenten waarop dat in Vinkeveen haalbaar is? Of lukt dat alleen in de winter, zoals @Dartlink zei?

Goed om die situatie mee te nemen in je plan, inderdaad. Veel meer dan dat kun je niet doen.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-09 23:19
Thyraon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Het zijn de filosofie en het holistische aspect die mij aanspreken aan GUE, inderdaad. Wat betreft die community: is daar een georganiseerde plek voor? Duikforum.nl lijkt een beetje uitgestorven. Ik ben op ScubaBoard wat mensen tegengekomen en nu hier dus, maar is er een centrale community? Frogkick.nl en DIR-NL waren dat ooit, volgens mij, maar dat lijkt ook allemaal ter ziele.

[...]

Thanks, dat is een waardevolle tip. Ik heb twee instructeurs hier redelijk in de buurt zitten (Sander Evering en Erik Wurz) dus ik moet t.z.t. maar eens kijken met wie van de twee ik aan de slag zou willen.
Sander is een goede instructeur mede dankzij zijn achtergrond in lesgeven (hij is een onderwijzer die toevallig ook duikt zeg maar). Erik is ook een aardige vent. Je krijg dan wel les in het Engels (of duits haha) . Hij is nog niet zo heel lang instructeur en ik heb zijn les niet uit eerste hand meegemaakt maar opzich kan je door de manier hoe GUE hun instructeurs blijft beoordelen qua kwaliteit bijna geen buil vallen aan een instructeur.
Het gaat wat dat betreft misschien het meeste om de persoonlijke klik die je met iemand hebt.

GUE-Nederland is overigens een groepje van Jp bresser. Daar zitten ook wel wat andere instructeurs in maar toch ietwat eenzijdiger dus. Ik heb zelf een aantal groepjes opgericht op oa.Telegram met als doen bijv "donderderdavond duik Vinkeveen". En zo zijn er nog wel wat andere op telegram, facebook en signal.

Als je het leuk vindt - en dat geldt voor iedereen die nadenkt om GUE fundamentals te doen - vind ik het prima om een keer een duikje te maken in Vinkeveen bijv.

Antwoord van Sander over je canister vraag;
Vraagje; weet jij of in de standards voor fundamentals Tech een canister aan je primary verplicht is?

Dus geen probleem zonder canister.

• j-a-s-p-e-r
edit

[Voor 99% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 29-07-2021 13:15. Reden: dubbel]

• yesjohn
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10:59
Bockelaar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:30:

Er gaan een hoop geruchten over de vermiste duiker....Zo zou er een zelfmoordbriefje gevonden zijn en is daarom zo opgeschaald. Ze hebben alleen geen idee of ie wel het water is ingegaan of niet. We hebben van tevoren erover gesproken: het maakt niet uit of je woensdagavond gaat of zondag: de kans is er altijd totdat hij gevonden is. We hebben gesproken over 'what if', en de afspraak gemaakt: boeitje blazen en vastmaken aan persoon, duik afbreken en rustig naar de instap/uitstap. Daar 112 bellen en de boei aanwijzen.
Ik had hier zelf nog niet zo over nagedacht. Ik vind het idee heel slim. Volgende week ga ik een duik maken en dit wordt misschien zandeiland 4. Ik ga dan deze zelfde afspraak met mijn buddy maken.

• j-a-s-p-e-r
Het zicht is idd erg goed (onder 11 meter) zeker 15m~20m+ .
Het zicht in VV is overigens meestal heel goed (itt Beldert, Noordzee etc).
Bockelaar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:30:

Ik kan jullie overigens wel aardig garanderen dat je de vermiste persoon niet gaat tegenkomen. Ik ben betrokken geweest bij een deel van de zoektocht en heb persoonlijk het duikgebied tot 40m + omgeving + wrakken rond 21m gebied + randen daaromheen gezien.

Aangezien de meeste van hier niet met DPVs duiken of regelmatig op 50m zitten is de kans zeer klein. Dus ga wat dat betreft vooral gerust duiken.
Maar... En wellicht overbodig om te zeggen, probeer dat soort stress ook niet mee te nemen onderwater. Als je je ongerust voelt kan je beter duikje overslaan of er even goed over praten met je buddies van te voren. Stressvol het water in is nergens goed voor. :)
Dartlink schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:07:
Zelf duik in met twee Light for Me backup lampen aan het harnas. En een Lightmonkey primaire canister (voornamelijk vanwege mijn heating in de winter :P )

Een Tech2 buddy kijkt nu naar de Scaleo Infinity https://scaleo-light.de/ en is modulair wat mij ook erg aanspreekt. Modulair als in, accupack kan je of achterop de lamp plaatsen, of via een canister. Erg tof allemaal.

Iemand anders weer met een Ammonite of een Thor. Genoeg keuzes, maar men kijkt toch beetje neer op de Ali lampen. Maar volgens mij zijn die ook prima als een bestaand merk zegt mijn onderbuik gevoel.

Maaarrrr, het is mooi weer! Dus ik ga zo richting Slijk-Ewijk en ga lekker een rondje scooteren! <3
Scaleo is de shit :) niet goedkoop maar goede prijs/kwaliteit. Zeker als het met halcyon enzo vergelijks (focus voor 1400,- met).
Ben super blij met dat spul. Kan ook zonder canister op een losse batterijpack.

• Thyraon
j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:58:
Het gaat wat dat betreft misschien het meeste om de persoonlijke klik die je met iemand hebt.
Is het gebruikelijk om een keer kennis te maken voorafgaand aan de Fundies cursus, om te kijken hoe het zit met die persoonlijke klik?
GUE-Nederland is overigens een groepje van Jp bresser. Daar zitten ook wel wat andere instructeurs in maar toch ietwat eenzijdiger dus. Ik heb zelf een aantal groepjes opgericht op oa.Telegram met als doen bijv "donderderdavond duik Vinkeveen". En zo zijn er nog wel wat andere op telegram, facebook en signal.
OK, cool. Wie weet rol ik daar vanzelf een keer in tegen die tijd. Zojuist m'n wing aangeschaft en m'n computer en kompas van bungees aan het voorzien, dus de voorpret zit er in ieder geval al in 8)
Als je het leuk vindt - en dat geldt voor iedereen die nadenkt om GUE fundamentals te doen - vind ik het prima om een keer een duikje te maken in Vinkeveen bijv.
Lijkt me zeker leuk! Nog nooit in VV gedoken dus sowieso wel prettig een keer mee te duiken met iemand die de stek een beetje kent. Ik geef wel een seintje als ik m'n wing een beetje heb leren kennen.
Antwoord van Sander over je canister vraag;
Vraagje; weet jij of in de standards voor fundamentals Tech een canister aan je primary verplicht is?

Dus geen probleem zonder canister.
Volgens mij mist het antwoord van Sander in je copy/paste maar ik begrijp dat een primary met batterij op de hand (zonder canister) dus geen probleem is voor Fundamentals Tech (y)

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Thyraon schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:53:
[...]

Is het gebruikelijk om een keer kennis te maken voorafgaand aan de Fundies cursus, om te kijken hoe het zit met die persoonlijke klik?
Hoe andere instructeurs het doen weet ik natuurlijk niet, maar met Martijn heb ik op voorhand uitgebreid gemaild en een uurtje op Zoom gekletst :) Als ik niet een half land verderop zou wonen hadden we dat gewoon in persoon gedaan.

[Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 29-07-2021 13:58]

• Dartlink
j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:15:

[...]

Scaleo is de shit :) niet goedkoop maar goede prijs/kwaliteit. Zeker als het met halcyon enzo vergelijks (focus voor 1400,- met).
Ben super blij met dat spul. Kan ook zonder canister op een losse batterijpack.
Nice! Was namelijk nog op zoek naar eventueel een nieuwe lampkop. Bevalt verder goed? Fijne spot met goede corona eromheen? Die kabel die aan de canister is geleverd, is dat nog een beetje kwaliteit (die WAM cords moeten best goed zijn) tot nu toe gaat om eea manier mijn vaste kabel tussen cannister en lampkop constant kapot (draadbreuk wss van achter harnas wegstoppen).

• j-a-s-p-e-r
Ja hele mooie spot + goede corona. Stuk beter dan de gemiddelde 4tec lightsaber. Beide los van elkaar traploos te dimmen.
Ik heb na 2 jaar wel een extra ring erop gezet waarmee ik de corona van 180 naar 120 graden kan brengen. Anders krijg ik soms klachten van buddies dat ze strooilicht in hun ogen krijgen.

En vergeet geen Thumbloop erbij te nemen. Die zijn ook nog op maat voor dunne of dikke duimen haha :)

Heb zelf geen WAM. Dat is goed spul in vergelijking met normale EO. Enige is dat het wat stugger is en de neiging heeft om licht te krullen.

Normale EO heeft echt hele dunne doorsnede koperdraad (1.1mm2 ongeveer) Terwijl je die voor heating wel met 10~15 A wil gebruiken.. dat gaat echt slecht samen. Daar heeft WAM m.i. de hoogste toegevoegde waarde.
De connectors molds aan de kabel schijnen ook beter te zijn.

• Abductee
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 11:28
Thyraon schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:26:
Wel een beetje een akelig idee dat er dus potentieel een lichaam ergens onder water hangt. Los van het verdriet voor de nabestaanden (als deze duiker inderdaad is omgekomen) lijkt het me niet heel prettig om dat onder water tegen te komen...
ik moest bij je post hieraan denken:

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

Klopt, maar echt alternatieven of additionele groepen heb ik nog niet gevonden, maar ik begrijp dat jij daarin een rol speelt dus :+
[...]

Daar ben ik (bijna) altijd wel voor te porren in ieder geval.

• Dartlink
@j-a-s-p-e-r ZE4 nu weer dicht, toch weer aanleiding? Of nog niets van gehoord?

• Bockelaar
kun je wel raden denk ik?

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:50:
De Melding roept zelfs "Per Direct" dusssssss

• Bockelaar
speculeren is een risico, maar je kunt er wel vanuit gaan dat er iets gevonden is en dat dat dan gemeld is. Meest logische reactie van de diensten dan is 'per direct' sluiten.

• Dartlink
Eens, vandaar dat ik er niet vanuit ging maar even navraag :) Komt vast meer info in de loop van de avond/morgenochtend gok ik zo.

• dixet
In ieder geval nog steeds niet gevonden. Ook vandaag nog dicht

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dixet schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:34:
In ieder geval nog steeds niet gevonden. Ook vandaag nog dicht
[Afbeelding]
:( hopelijk levert het nu wel wat op dan. Wel vreemd er is dus een melding geweest maar niks gevonden. Bijzondere situatie zo.

• Abductee
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 11:28
ShadowBumble schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:36:
[...]

:( hopelijk levert het nu wel wat op dan. Wel vreemd er is dus een melding geweest maar niks gevonden. Bijzondere situatie zo.
Misschien iemand die dacht dat hij iets gezien had, maar niet dichterbij durfde te gaan? Niet iedereen kan daar even goed mee omgaan...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Abductee schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Misschien iemand die dacht dat hij iets gezien had, maar niet dichterbij durfde te gaan? Niet iedereen kan daar even goed mee omgaan...
Toevallig had ik het net daar over met een andere duiker in onze groep, dat ik misschien onterecht aannam dat andere duikers ook de stappen zouden nemen die ik zou doen. Ging in die discussie nog iets verder als hier namelijk dan hang je er toch een boei aan vast en pak je je wetnotes erbij en beschrijf je nauwkeurig de situatie incl gear status.

Het blijft een bizar vervelende situatie voor de familie is dit ook aardig "jojoen" zo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
ShadowBumble schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:16:
[...]

Toevallig had ik het net daar over met een andere duiker in onze groep, dat ik misschien onterecht aannam dat andere duikers ook de stappen zouden nemen die ik zou doen. Ging in die discussie nog iets verder als hier namelijk dan hang je er toch een boei aan vast en pak je je wetnotes erbij en beschrijf je nauwkeurig de situatie incl gear status.

Het blijft een bizar vervelende situatie voor de familie is dit ook aardig "jojoen" zo.
Naast dat misschien niet iedereen erop plant, weet je bij dit soort situaties ook pas daadwerkelijk hoe je reageert als je ze meemaakt. Als ik moet gokken zou ik dénken dat ik wel de tegenwoordigheid van geest zou hebben om inderdaad een boeitje te schieten en erbij vast te maken (eraan, that's a nope from me :) ), maar op voorhand weet je natuurlijk nooit helemáál hoe je gaat reageren. Dus als iemand deze duiker daadwerkelijk tegengekomen is en dusdanig is geschrokken dat het water uit gaan en 'daar is'ie ongeveer' aanwijzen het beste is dat ze hadden, dan kan ik ze dat niet echt kwalijk nemen. Een lichaam dat al een paar dagen in het water ligt is natuurlijk ook niet meer per se op z'n charmantst, zeg maar.

• MK-NL
  • Laatst online: 09:26
@Wormaap Eraan hoeft niet per se aan een onderdeel van de duiker zelf te zijn he.. Ik zou het wel aan de kraan doen, maar idd niet aan de pols bijvoorbeeld (alleen al de gedachte dat iemand aan dat boeitje trekt, het na wat trekwerk meegeeft en iemand later een arm boven haalt is al voldoende).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Dartlink schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:50:
Hij is gevonden. Stuk buiten het duikgebied op ca 30m.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

MK-NL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:06:
Ik zou het wel aan de kraan doen
Dat was inderdaad het idee omdat je anders de boel teveel verstoort.
j-a-s-p-e-r schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Blij dat er duidelijkheid is, maar het blijft een hele trieste situatie :(

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
MK-NL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:06:
@Wormaap Eraan hoeft niet per se aan een onderdeel van de duiker zelf te zijn he.. Ik zou het wel aan de kraan doen, maar idd niet aan de pols bijvoorbeeld (alleen al de gedachte dat iemand aan dat boeitje trekt, het na wat trekwerk meegeeft en iemand later een arm boven haalt is al voldoende).
Uiteraard! Maar als ik ooit hopelijk nooit in die situatie zou komen, zou ik persoonlijk toch eerder voor een steen ofzo in de buurt gaan dan aan de persoon zelf. Maar het blijft natuurlijk allemaal een beetje hypothetisch. Misschien zwem ik wel heel hard weg. Of zie ik juist een pracht van een D-ring uitsteken waar dat boeitje lekker aan kan. Ik hoop bovenal gewoon geen overleden duikers tegen te komen :X

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
[...]

Prettig voor iedereen die betrokken is dat er een eind aan komt, maar natuurlijk tegelijkertijd erg naar dat't dan zeker is dat'ie overleden is.

• BoGu5
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22-09 22:57

BoGu5

hmmmz

[...]

Je hoopt toch altijd dat dit soort meldingen loos zijn. Iemand die zijn auto geparkeerd had en er verder niet over nagedacht heeft oid. Spijtig dat er ondanks alle maatregelen om het duiken zo veilig mogelijk altijd nog een kans is op een ongeluk.

Hoe weet je dat hij gevonden is, de nieuwsmedia zijn allemaal nogal stil... Alleen een P2000 melding van brandweer met gepaste spoed naar zandeiland 4 om 14:41.

request.getCookies();

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Volgens Airdiving is het gebied weer vrijgegeven maar kwa nieuws blijft het wel heel stil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thyraon
Een vrolijkere noot: zojuist m'n Halcyon Eclipse 40 wing, twee backplates (staal en alu) en twee complete harnassen ontvangen via Marktplaats. Als een kind zo blij, ik denk dat ik er vanavond mee in bad ga liggen :P

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 10:50

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

ShadowBumble schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:36:
Volgens Airdiving is het gebied weer vrijgegeven maar kwa nieuws blijft het wel heel stil.
Berichtje van RTV Utrecht: Lichaam van vermiste duiker bij Vinkeveense Plassen gevonden - https://nos.nl/r/162022

Erg triest om te horen, maar het lijkt dus een noodlottig ongeval te zijn. Ik ga er in ieder geval niet minder op duiken.
Wormaap schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Uiteraard! Maar als ik ooit hopelijk nooit in die situatie zou komen, zou ik persoonlijk toch eerder voor een steen ofzo in de buurt gaan dan aan de persoon zelf. Maar het blijft natuurlijk allemaal een beetje hypothetisch. Misschien zwem ik wel heel hard weg. Of zie ik juist een pracht van een D-ring uitsteken waar dat boeitje lekker aan kan. Ik hoop bovenal gewoon geen overleden duikers tegen te komen :X
Daar denk je inderdaad nooit over na en ik hoop dat ook nooit te hoeven doen.

Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
En weer thuis van een heel aardig duikje in Slijk-Ewijk met @Fl4pp13 en mijn GUE-buddy hier uit't zuiden :) Ondiep was het nogal omgeploegd, maar op diepte was het zicht behoorlijk goed, hier en daar een meter of 10 *O*
Nadat we uit het water kwamen helaas een flinke hoosbui gehad, dus omkleden was even onhandig :X

Vooraf nog even gemeet met @Thyraon en wat gekletst over Fundies. En nu even oefenen met die wing en dan ervoor gaan! :*)

Ben ik héél kinderachtig als ik een béétje giechel om het feit dat dit mijn duik nummer 69 was? Ja? Nou, dan is dat maar zo :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wormaap schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:47:
En weer thuis van een heel aardig duikje in Slijk-Ewijk met @Fl4pp13 en mijn GUE-buddy hier uit't zuiden :) Ondiep was het nogal omgeploegd, maar op diepte was het zicht behoorlijk goed, hier en daar een meter of 10 *O*
Nadat we uit het water kwamen helaas een flinke hoosbui gehad, dus omkleden was even onhandig :X

Vooraf nog even gemeet met @Thyraon en wat gekletst over Fundies. En nu even oefenen met die wing en dan ervoor gaan! :*)

Ben ik héél kinderachtig als ik een béétje giechel om het feit dat dit mijn duik nummer 69 was? Ja? Nou, dan is dat maar zo :+
NIIIIIIIIIIICE.

@Dartlink Je overdreef niet qua zicht bij Slijk, echt bizar dat het zowel op diepte als ondiep goed zicht hebt. Op diepte ook een stuk meer licht dan Vinkeveen, maakt diep duiken in Nederland eens wat anders dan puur in het zwart rondzwemmen. :+

Leuke plek om rond te zwemmen in ieder geval, zeker eentje om nog eens te duiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dartlink
Fl4pp13 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:26:
[...]

NIIIIIIIIIIICE.

@Dartlink Je overdreef niet qua zicht bij Slijk, echt bizar dat het zowel op diepte als ondiep goed zicht hebt. Op diepte ook een stuk meer licht dan Vinkeveen, maakt diep duiken in Nederland eens wat anders dan puur in het zwart rondzwemmen. :+

Leuke plek om rond te zwemmen in ieder geval, zeker eentje om nog eens te duiken.
Vaak overdrijf ik niet kwa zicht! :D

Ik vond dat je tussen 15 en 25 meter niet eens een lamp nodig zou hebben inderdaad. Paar maand geleden was ik nog even op 33 meter daar, ook goed zicht, en ook zelfs daar nog genoeg licht! Bij ZE4 is mijn ervaring dat na 20 meter wel "het licht uit gaat" :P

Moest vandaag les geven, anders was ik wel meegegaan, next time!

• Bockelaar
jammer dat er geen vulstation zit zodat je 2 duikjes kan maken daar

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Bockelaar schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:49:
Klinkt als een prima reden voor een extra fles toch? O-)

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Dartlink schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:31:
[...]

Vaak overdrijf ik niet kwa zicht! :D

Ik vond dat je tussen 15 en 25 meter niet eens een lamp nodig zou hebben inderdaad. Paar maand geleden was ik nog even op 33 meter daar, ook goed zicht, en ook zelfs daar nog genoeg licht! Bij ZE4 is mijn ervaring dat na 20 meter wel "het licht uit gaat" :P

Moest vandaag les geven, anders was ik wel meegegaan, next time!
Je weet wat ze zeggen over advies van vreemden op het internet vertrouwen he. :+ Vergelijking met VV klopt idd wel, vanaf 20 meter ben je altijd aan het nachtduiken.

Vandaag bij Slijk-Ewijk ook op 30+ meter geweest, met uitzondering van veel stof in het de eerste 3-4 minuten was lamp eigen vooral een communicatiemiddel ipv een tool om daadwerkelijk wat te zien. Half uurtje gepeddeld en de wand richting het westen gevolgd, uiteindelijk gekeerd bij de grote boomstam die op diepte ligt (25-26m) en daarna ondiep terug omhoog. Rondje afgemaakt met een tripje naar The Unsinkable (hurhur) en daar wat kleine dingetjes gedaan zoals gaswissels oefenen. Al met al prima!
Bockelaar schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:49:
En zo begint de rabbit hole van meerdere cylinders hebben. :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thyraon
:w Bedankt voor je tijd, leuk om even te kletsen! Volgende keer neem ik m'n duikspullen mee ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dartlink
Fl4pp13 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:54:
[...]

Je weet wat ze zeggen over advies van vreemden op het internet vertrouwen he. :+ Vergelijking met VV klopt idd wel, vanaf 20 meter ben je altijd aan het nachtduiken.

Vandaag bij Slijk-Ewijk ook op 30+ meter geweest, met uitzondering van veel stof in het de eerste 3-4 minuten was lamp eigen vooral een communicatiemiddel ipv een tool om daadwerkelijk wat te zien. Half uurtje gepeddeld en de wand richting het westen gevolgd, uiteindelijk gekeerd bij de grote boomstam die op diepte ligt (25-26m) en daarna ondiep terug omhoog. Rondje afgemaakt met een tripje naar The Unsinkable (hurhur) en daar wat kleine dingetjes gedaan zoals gaswissels oefenen. Al met al prima!

[...]

En zo begint de rabbit hole van meerdere cylinders hebben. :D
Hahaha yes! GoT meetup bij Slijk begrijp ik dus? _/-\o_

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dartlink schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:02:
[...]

Hahaha yes! GoT meetup bij Slijk begrijp ik dus? _/-\o_
Vind ik prima, lekker dichtbij voor mij ook.

Hebben jullie al rondje eiland gedaan?

En als je naar het oosten gaat bij de boomstam op 6 meter kom je nog langs tenten van houten stokken, en op een meter of 9 een kabouter en wc pot en dan kan je mooi met de bocht mee zwemmen naar het zuiden, daar zit veel leven (als je geluk hebt).

@Fl4pp13 Er is niets mis met de naam van het wrakje. ;) :+
Woensdag was ik daar tot een meter of 15, maar toen was met alle regen het zicht niet echt goed. Gewoon een beetje donker en stoffig overal.

Nu ben ik komende tijd of vakantie, maar als iemand daar een keertje wil duiken, het is mijn huisplas.

69 is toch gewoon een getal net als ieder ander? ;)

[Voor 12% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 31-07-2021 23:08]

• Dartlink
@ShadowBumble Had ik nog beloofd, foto's van mijn XML lampje :)

jumpspool als referentie :+

@T.Kreeftmeijer zal ik je zeggen dat ik nog nooit een wc pot heb gezien daar? 8)7

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dartlink schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:44:
@T.Kreeftmeijer zal ik je zeggen dat ik nog nooit een wc pot heb gezien daar? 8)7
Ik ga binnenkort dan maar eens kijken of ik nog weet waar die is en of die er inderdaad is of dat ik verward ben met ergens anders...

• Dartlink
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:47:
[...]

Ik ga binnenkort dan maar eens kijken of ik nog weet waar die is en of die er inderdaad is of dat ik verward ben met ergens anders...
Het is niet mijn thuisplas, ik kom er vooral om richting diepte te gaan of te scooteren :) dus heel veel van het "ondiepe" heb ik niet gezien

• dixet
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:47:
[...]

Die is daar nog hoor! Gisteren was ik er toevallig ook (geen bekende gezichten gezien hoewel het er niet erg druk was).
Op een metertje of 8 diepte, helemaal begroeid met schelpjes.

Die 8 meter kunnen er ook 7 of 9 geweest zijn, ik had spontaan een meter verschil tussen mijn twee computers.... de antieke gekko leek de correcte diepte aan te geven en de mooie vrij nieuwe divesoft Freedom zat er een meter naast. Eens even gaan testen waar dat aan zou kunnen liggen.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
dixet schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Die is daar nog hoor! Gisteren was ik er toevallig ook (geen bekende gezichten gezien hoewel het er niet erg druk was).
Oh, ik had verwacht dat je er niet zou zijn door de regen, anders had ik wel even gezocht :P Al was ik zelf na de duik vrij snel weg omdat het zo'n zeikweer was :X

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zo afgelopen Zaterdag weer eens lekker wezen duiken :) Weer terug op Eiland 4 en vanaf instap 2 richting de Punt van 5 gegaan en weer terug, opzich heen op een metertje of 12 en terug op pakweg 6/7 meter.

De heen weg was eigenlijk net niet lekker we hadden beter naar 14/15 kunnen gaan dan hadden we langs de wanden gekomen dacht ik. De terug weg lekker over het groen en langs wat wrakken na een ruim uur gedoken te hebben weer het water uit.
Dartlink schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:44:
@ShadowBumble Had ik nog beloofd, foto's van mijn XML lampje :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

jumpspool als referentie :+
Die zijn nog redelijk fors inderdaad, misschien dat ik toch neig naar een Ammonite One, ach we zien wel

• dixet
Wormaap schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Oh, ik had verwacht dat je er niet zou zijn door de regen, anders had ik wel even gezocht :P Al was ik zelf na de duik vrij snel weg omdat het zo'n zeikweer was :X
Dit was ook volledig out-of-character :P maar ik moest m'n nieuwe duiklamp testen.

Zojuist even een controle gedaan op m'n divesoft freedom. Vreemd genoeg geeft hij de juiste druk aan: 1008.9 millibar, volgens de weersites zou de luchtdruk hier nu ongeveer 1009 millibar moeten zijn. Dus dat zit aardig in de buurt.

Voorzichtige conclusie dat de drukmeter het dus correct doet, maar de diepte wordt adhv de druk niet juist bepaald. Ik had hem per ongeluk nog op zout water staan, maar dat maakt toch geen volle meter uit op een diepte van 8 à 9 meter?

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
dixet schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:31:
[...]

Dit was ook volledig out-of-character :P maar ik moest m'n nieuwe duiklamp testen.
Oh hee, die heeft @ShadowBumble ook toch? Hoe beviel'ie? :)
Zojuist even een controle gedaan op m'n divesoft freedom. Vreemd genoeg geeft hij de juiste druk aan: 1008.9 millibar, volgens de weersites zou de luchtdruk hier nu ongeveer 1009 millibar moeten zijn. Dus dat zit aardig in de buurt.

Voorzichtige conclusie dat de drukmeter het dus correct doet, maar de diepte wordt adhv de druk niet juist bepaald. Ik had hem per ongeluk nog op zout water staan, maar dat maakt toch geen volle meter uit op een diepte van 8 à 9 meter?
Zou normaal een procentje of drie in moeten zitten, dus die volle meter is inderdaad wel wat overdreven ja :+ Ik zat laatst wat te prutsen met m'n analyzer en had toen binnen een half uurtje reactie op mail van Divesoft, dus ik zou ze gewoon eens een berichtje sturen.

• j-a-s-p-e-r
Ik heb dit weekend wat leuke duiken gemaakt in mijn Nuttlar (Duitsland) ook paar aardige foto's gemaakt.
Dat was best lastig omdat het super donker is; veel donkerder dan de gemiddelde grot door alle zwarte leisteen die overal opgestapeld ligt. Blijft wel een erg mooie omgeving.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:14:
[...]

Oh hee, die heeft @ShadowBumble ook toch? Hoe beviel'ie? :)
Correct inderdaad :) Ik heb enkel een ander kleurtje :D
j-a-s-p-e-r schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:09:
Ik heb dit weekend wat leuke duiken gemaakt in mijn Nuttlar (Duitsland) ook paar aardige foto's gemaakt.
Dat was best lastig omdat het super donker is; veel donkerder dan de gemiddelde grot door alle zwarte leisteen die overal opgestapeld ligt. Blijft wel een erg mooie omgeving.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtige mijn inderdaad als ik zou naar de foto's kijk, staat stiekem ook op het lijstje om eens te doen (na C1 ofc) maar zoals het er nu naar uitziet gaan we eerst T1 doen.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
j-a-s-p-e-r schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gelukkig ben ik helemáál niet jaloers aangelegd. En ook helemáál niet ongeduldig om dit soort dingen ook te kunnen gaan doen. Gave platen! :)

• Bockelaar
heb je wel een (fatsoenlijke :P ) onderwatercamera enzo dan? Of ga je er dat weer blind enthousiast een bak geld tegenaan smijten? :+

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Bockelaar schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:03:
heb je wel een (fatsoenlijke :P ) onderwatercamera enzo dan? Of ga je er dat weer blind enthousiast een bak geld tegenaan smijten? :+
Momenteel heb ik een GoPro met een tray en lampen, maar ik neem hem eigenlijk nooit mee omdat ik er vooralsnog geen reet aan vind om onderwater met de camera bezig te zijn en dat voor een FV-mod :+. Het gaat me meer om het grot-/mijnduiken zelf :)

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Bockelaar schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:03:

• Bockelaar
Wormaap schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:17:
[...]

Momenteel heb ik een GoPro met een tray en lampen, maar ik neem hem eigenlijk nooit mee omdat ik er vooralsnog geen reet aan vind om onderwater met de camera bezig te zijn en dat voor een FV-mod :+. Het gaat me meer om het grot-/mijnduiken zelf :)

je hebt gelijk, achter zo'n camera aanzwemmen is echt geen reet aan :D

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Bockelaar schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

[Afbeelding]

je hebt gelijk, achter zo'n camera aanzwemmen is echt geen reet aan :D
Gelukkig is de hobby veelzijdig genoeg dat we niet allemaal het zelfde leuk hoeven te vinden :)

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Toevallig dit weekend in Slijk-Ewijk gedoken, kwam een beetje last minute opzetten.

Lekker rustig op de locatie was het gisteren (hooguit een auto of 5) beetje jammer dat je gelijk per dag het parkeer geld aftikt maar voor een keertje geen probleem. Uiteindelijk nog even snel via de app wat informatie inwinnen over de stek en hup het water in.

We stapten gelijk ter hoogte van het kruizertje erin en lekker op een meter of 8 langs het gras/over het gras gegaan, heel veel klein leven hoop scholen gezien met witvis en baars ( klein) een een school van baars die al een flink stuk groter waren (denk rond de 20cm). Helaas meer als dat niet gezien dus geen Kreeft/Snoek/SnoekBaars of karper die ook regelmatig te vinden zijn daar.

Het zicht was een beetje "zo zo" sommige stukken goed zicht andere stukken grote stof wolken. Prima duik van ruim 82 minuten gemaakt.

• Bockelaar
was vanmorgen op Zandeiland 4. Wel druk hoor. Onder water merk je daar gelukkig weinig van, en buiten het duikgebied, in dit geval richting ZE5, was het zicht ook prima. Op de terugweg nog een rondje langs de ketting via de bus en het 18m platform geweest. 10C op 18 meter valt met een droogpak goed te doen! Laatste keer dat ik daar was was met een natpak, dat was echt geen feest ;)
Bij de bus kwamen er nog een paar met een scooter voorbij, dat is echt geen pan hoor op die plek, ik stap het concept scooter, maar om nou achter zo'n ding door het duikgebied te gaan lopen crossen is wel redelijk euhm, apart :P
Aan het eind nog even oefenen met boeitje blazen en dat was weer een leuke duikje op ZE4.

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Zo, thuis na een weekendje Zeeland, wat een mooie duikomgeving blijft het toch. Veel pas- en meetwerk om duikjes te maken die met de zware zuidwestenwind goed te doen waren, maar al met al erg geslaagd. Hoogtepunten waren daarbij twee nachtduiken op ondanks de wind spiegelglad water (note to self: Scharendijke en het Koepeltje gaan perfect bij een zuidwester), met sepiola's, zeedonderpadden en nog veel meer moois. :)

Foto's, anders gelooft niemand het natuurlijk:

• Thyraon
Fl4pp13 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:46:
Zo, thuis na een weekendje Zeeland, wat een mooie duikomgeving blijft het toch. Veel pas- en meetwerk om duikjes te maken die met de zware zuidwestenwind goed te doen waren, maar al met al erg geslaagd.
Gaaf zeg! Wij waren een week of twee/drie geleden bij Scharendijke met een flinke noordwestenwind en dat was echt niet te doen qua zicht. Het was net een pan erwtensoep...

Was jullie zicht goed bij Scharendijke, ook in de eerste meters?

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Heb er wel eens met beter zicht gedoken maar het was zeker niet slecht. We hebben 's avonds aan de havenkant gedoken (iets verder oostelijk), daardoor zit je aanzienlijk meer in de luwte. Gewoon lekker rondkeutelen in het kommetje daar. De buddy met wie ik dook duikt daar al 30+ jaar dus die wist zelfs nog een wrak aan te wijzen dat niet meer was dan een verhoging in het zand met wat gaten er in. :+

• Thyraon
Fl4pp13 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:48:
Heb er wel eens met beter zicht gedoken maar het was zeker niet slecht. We hebben 's avonds aan de havenkant gedoken (iets verder oostelijk), daardoor zit je aanzienlijk meer in de luwte. Gewoon lekker rondkeutelen in het kommetje daar.
Ah, tof. Hoe diep is het in dat kommetje, rechts van die pier? Wij hebben toen inderdaad ook overwogen daar nog het water in te gaan maar gingen er van uit dat het zicht daar net zo beroerd zou zijn.

Goed om te weten voor de volgende keer :)

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Als je ter hoogte van het torentje op de pier punt zou uitzwemmen zit je op een meter of 8-10 dacht ik. Ik heb me er met een nachtduik iig prima een uur vermaakt. :)

• dixet
Fl4pp13 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:27:
Als je ter hoogte van het torentje op de pier punt zou uitzwemmen zit je op een meter of 8-10 dacht ik. Ik heb me er met een nachtduik iig prima een uur vermaakt. :)
De mooiste duik daar vind ik idd bij het strandje er in, om vervolgens het bodemprofiel te volgen. Die loopt namelijk anders dan je bovenwater zou verwachten!

Bij het strandje er in, tussen de strekdam en het wrakje door duiken. Zeker even in het wrakje gluren, daar verschuilen zich vaak wat steenbolken. Als je op 6-10 meter doorduikt (daaronder moet je in de Grevelingen toch niet zijn) buigt de bodem naar links af, waarna je een eind parallel aan de kant zwemt. Uiteindelijk kom je op een vlakker stuk met veel platvisjes e.d. en kom je bij de pier uit.
Helemaal met nachtduiken een aanrader!

• Thyraon
dixet schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:36:
Bij het strandje er in, tussen de strekdam en het wrakje door duiken. Zeker even in het wrakje gluren, daar verschuilen zich vaak wat steenbolken. Als je op 6-10 meter doorduikt (daaronder moet je in de Grevelingen toch niet zijn) buigt de bodem naar links af, waarna je een eind parallel aan de kant zwemt. Uiteindelijk kom je op een vlakker stuk met veel platvisjes e.d. en kom je bij de pier uit.
Helemaal met nachtduiken een aanrader!
Je skipt dan dus het diepe wrak van Le Serpent en de twee ondiepere wrakken van De Zeehond en De Rat?

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Je skipt dan dus het diepe wrak van Le Serpent en de twee ondiepere wrakken van De Zeehond en De Rat?
Die liggen ook aardig aan de andere kant :) Even @Fl4pp13 zijn kaartje uitgebreid met grosso modo waar "Le Serpent (S)" en de "Zeehond en Rat (Z+R)" liggen.

• Thyraon
Mijn aanname was dat @dixet bedoelde dat je om de meest linker pier heen duikt, en dus in de grotere "kom" belandt waar de Zeehond en Rat liggen:
Uiteindelijk kom je op een vlakker stuk met veel platvisjes e.d. en kom je bij de pier uit.
Maar wellicht ben je nog aan de rechterzijde van de linkerpier op dat moment?

[Voor 13% gewijzigd door Thyraon op 09-08-2021 14:54]

• dixet
Thyraon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:53:
Mijn aanname was dat @dixet bedoelde dat je om de meest linker pier heen duikt, en dus in de grotere "kom" belandt waar de Zeehond en Rat liggen:

[...]

Maar wellicht ben je nog aan de rechterzijde van de linkerpier op dat moment?
Je komt bij de punt van de linkerpier uit, bij de steiger dus. Maar met voldoende lucht kan je dan nog doorzwemmen naar de reefballs. Serpent ben ik nooit geweest, zie ook geen enkele reden daar naartoe te gaan. Donker en geen leven 8) . Ieder z'n ding zullen we maar zeggen :)
Om het plaatje compleet te maken, deze route bedoel ik, in het geel

[Voor 28% gewijzigd door dixet op 09-08-2021 15:53]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dixet schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:50:
[...]

Je komt bij de punt van de linkerpier uit, bij de steiger dus. Maar met voldoende lucht kan je dan nog doorzwemmen naar de reefballs. Serpent ben ik nooit geweest, zie ook geen enkele reden daar naartoe te gaan. Donker en geen leven 8) . Ieder z'n ding zullen we maar zeggen :)
Om het plaatje compleet te maken, deze route bedoel ik, in het geel
[Afbeelding]
Le Serpent staat aan de ene kant op het lijstje "goh zou leuk zijn om dat eens een keer te doen" en er zitten zeehonden :D aan de andere kant is het natuurlijk wel een "ding" dat er zeer weinig zicht is en het is daar vaker slecht dan goed zeg maar.

EDIT:

// Jeej plaatje weer uitgebreid, ik weet niet of ik aan het eind van zo'n duik nog even de 21-29m zou doen om een wrak te bekijken. (Wel typisch we beginnen met goh hier in de kom begonnen en uiteindelijk tekenen we een hele stek kaart :+)

[Voor 11% gewijzigd door ShadowBumble op 09-08-2021 16:04]

• Bockelaar
zouden we sowieso iets mee kunnen doen aangezien de duikersgids kaarten achtereen paywall zitten :(

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Bockelaar schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:25:
zouden we sowieso iets mee kunnen doen aangezien de duikersgids kaarten achtereen paywall zitten :(
Ik zag laatst bij iemand een kaart waarop alle kleuren lijnen en routes(incl wrakken etc) van Vinkeveen stonden. Jammer genoeg heeft mijn overtuiging kracht nog niet voldoende opgeleverd. Ik weet in welke tool ze het doen maar helaas alleen bereikbaar via directlink :(

Die zou ik graag nog wel willen :+

• Dartlink
Bockelaar schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:25:
Technisch gezien zit het knopje "Toon kaart" achter een paywall :+ De kaart zelf is met een permalink te tonen O-)
ShadowBumble schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:09:
[...]

Ik zag laatst bij iemand een kaart waarop alle kleuren lijnen en routes(incl wrakken etc) van Vinkeveen stonden. Jammer genoeg heeft mijn overtuiging kracht nog niet voldoende opgeleverd. Ik weet in welke tool ze het doen maar helaas alleen bereikbaar via directlink :(

Die zou ik graag nog wel willen :+
Hmm een kaart met lijnen ken ik niet, ik ken naast de Duikersgids kaart enkel de ZEEP GMaps kaart: https://www.google.com/ma...%2C4.949692236048531&z=16

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:14:
[...]

Technisch gezien zit het knopje "Toon kaart" achter een paywall :+ De kaart zelf is met een permalink te tonen O-)
Foei :+ maar wel waar.
Dartlink schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:14:
[...]

Hmm een kaart met lijnen ken ik niet, ik ken naast de Duikersgids kaart enkel de ZEEP GMaps kaart: https://www.google.com/ma...%2C4.949692236048531&z=16
Ja die ken ik ook (deze is alweer uit 2011) maar het lijkt bijna op een soort "doorontwikkeling" daarvan.

• Dartlink
ShadowBumble schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:12:
[...]

Foei :+ maar wel waar.

[...]

Ja die ken ik ook (deze is alweer uit 2011) maar het lijkt bijna op een soort "doorontwikkeling" daarvan.
Ben dan ook zelf wel erg benieuwd! Vooralsnog ken ik "alleen" het duikgebied van ZE4. En het diepe gedeelte net erbuiten. ZE8N en ZE8Z is ook leuk, in Mei dit jaar nog bij ZE2 bij de wrakjes geweest. Maar nieuwe routes plannen vanaf de kant is altijd leuk! :D

Aanstaande zaterdag weer een duikje naar de put bij ZE4 op de planning :)
Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee