Ga er dan mee naar een dealer / duikshop en laat hem controleren en testen.Bockelaar schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:07:
Vraag is: vertrouw ik de computer daarom nog (voldoende) of moet ik toch een 2e aanschaffen als backup
Klein tipje voor je spoel, koop een maat groter dan je nodig hebt! De wijze van koop een 45 meter spoel voor je Fundies en haal er circa 10 meter vanaf (kun je weer hergebruiken voor knoopjes leggenWormaap schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:06:
[...]
Bij SSI en PADI moet je tegenwoordig 40€ extra betalen als je een plastic pasje wil, anders is het allemaal digitaalDus ik heb momenteel geen enkel plastic kaartje!
Maar ook hier erg benieuwd hoe Fundies gaat bevallen. Deze week nog de laatste kleine dingetjes regelen, want ik wil mijn flessen zuurstofschoon hebben (zodat er gewoon een partial pressure fill in kan als de buffers leeg zijn ofzo) en mijn spoeltje is te kort. En in de materiaalvereisten stond ineens specifiek een metalen manometer. Dus nog even checken hoe dat zit. Ik heb eigenlijk geen zin om mijn prima functionele simpele plastic manometer te vervangen. Maar als ik anders niet met de stoere techvriendjes mag spelen, tsja
![]()
Metalen SPG staat nergens in de standards, dus das een voorkeur van je instructeur, maar mag ie niets over zeggen als ie toch van plastic is.
The other first stage must supply a necklaced backup second stage via a short hose, an analog pressure gauge, and (when applicable) inflation for a drysuit.
https://www.gue.com/files...es/GUE-Standards-v9.2.pdf
Mijn fundies instructeur had ooit de regel, onderdeel moet het overleven als je er een D12 op zet. Wellicht dat het daarvan komt.
Bij wie ga je fundies doen?
.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:15 ]
50cm helemaal mee eens! Meeste verschillen komen, in mijn ervaring inderdaad door zo'n algoritme inderdaad. Verschil zoet/zout/EN13319 instelling maakt ook nog een wezenlijk verschil.Brazos schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:51:
[...]
Het is op zich niet super raar dat er wat verschillen zijn, al is 0,5 meter wel veel. Er zit vaak wel wat verschil in waardes tussen computers. Voor de diepe duik voor brevettering moesten we ook onze computers vergelijken op diepte en daar zaten allemaal wel kleine verschillen tussen. Grappig genoeg gaf mijn Suunto exact hetzelfde aan als de computer van de instructeur (maar die was toen ook zo goed als nieuw, wat misschien ook helpt)
Andere mensen met exact dezelfde computer hadden ook kleine verschillen (dacht iets in de richting van 20-40cm of zo op 30m diepte)
Zie ook bijvoorbeeld 2 computers met 20cm verschil op 20m.
Maar een 50cm verschil op een ondiepe duik zal wel een beetje overdreven zijn. Allicht dat de verschillen na verloop van tijd erger worden.
Voor digitaal moet je bij PADI toch óók dokken? Of misschien is dat alweer oud.. Vroggah, in die goeie ouwe tijd (lees: 2019Wormaap schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:06:
[...]
Bij SSI en PADI moet je tegenwoordig 40€ extra betalen als je een plastic pasje wil, anders is het allemaal digitaalDus ik heb momenteel geen enkel plastic kaartje!
[ Voor 82% gewijzigd door Osiris op 12-07-2021 10:59 ]
Nu je het zo zegt... ze staan in ieder geval niet in de app. Eens kijken of ik daarvoor gewoon ergens nog wat moet klikken of inderdaad nog bij moet betalen. Wel grappig dan, cursussen doen en vervolgens geen enkele manier krijgen om aan te tonen dat je't gehaald hebtOsiris schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:57:
Voor digitaal moet je bij PADI toch óók dokken?

Ticking away, the moments that make up a dull day
.
Zojuist even gekeken, en de mails die ik heb ontvangen zeggen in ieder geval dat het digitale pasje beschikbaar zou moeten zijn. Dus dat dat vervolgens niet daadwerkelijk zo is lijkt een bugje te zijnBrazos schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:59:
[...]
Volgens mij zit dit vaak in het cursusgeld inbegrepen en betaald de duikschool dat voor je bij de aanvraag. Als je nog een plastic pasje hebt moet je volgens mij wel betalen als je dit ook als digitaal brevet wilt hebben.
.
Zelf heb ik sowieso geen plastic gekregen. Maar na even uit- en weer inloggen staan ze wel in de appBrazos schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:04:
[...]
Als je een brevet hebt behaald krijg je als het goed is automatisch een digitaal brevet nu.
Maar ik heb bijvoorbeeld mijn OWD + AOWD nog voor corona gehaald, en heb dus een pas gekregen, maar hiervan geen digitaal brevet. Alles van daarna heb ik een digitaal brevet van, maar geen pas. Ze staan wel in mijn padi omgeving, maar niet als digitaal brevet.
Volgens mij kost dat geld om de pasjes ook als digitaal brevet toe te voegen (kan het op dit moment niet verifiëren, maar kan eventueel later wel eens kijken)
.
Dan ga ik even vooraf mailen wat'ie precies wil, het zag uit als een copy-/paste lijstje. Op zich zijn het op de hele uitrusting natuurlijk ook de kosten niet, maar hoewel ik nogal een reut aan uitrusting heb gekocht in het afgelopen jaar heb ik nogal wat moeite met geld uitgeven aan onderdelen waar ik zelf niet achter sta.Dartlink schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:26:
[...]
Klein tipje voor je spoel, koop een maat groter dan je nodig hebt! De wijze van koop een 45 meter spoel voor je Fundies en haal er circa 10 meter vanaf (kun je weer hergebruiken voor knoopjes leggen) Fundies verreist 30 meter, maar paar meter extra is nooit weg. Waarschijnlijk moet je je knoop ook weer groter maken. Wegklippen wordt zoveel makkelijker, je kan namelijk je double ender veeuuul makkelijker wegklippen met minder lijn erop! Ook geen aluminium spools zoals die van Apeks, klein haaltje eraan en je droogpak is lek
Zelf heb ik al mijn spools van Halcyon, prijs kwaliteit is gewoon top vind ik zelf (Halcyon spools zijn Delrin)
Metalen SPG staat nergens in de standards, dus das een voorkeur van je instructeur, maar mag ie niets over zeggen als ie toch van plastic is.
The other first stage must supply a necklaced backup second stage via a short hose, an analog pressure gauge, and (when applicable) inflation for a drysuit.
https://www.gue.com/files...es/GUE-Standards-v9.2.pdf
Mijn fundies instructeur had ooit de regel, onderdeel moet het overleven als je er een D12 op zet. Wellicht dat het daarvan komt.
Die Halcyon spoeltjes vallen nog best mee qua prijs, trouwens! Daar had ik nog helemaal niet naar gekeken omdat ik Halcyon over het algemeen te prijzig vind
Bij Martijn Blommaert van De AalscholversBij wie ga je fundies doen?
[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 12-07-2021 11:11 ]
Fijn dat het een geslaagde dag was. Ondanks dat ik jullie naar Vinkeveen heb gelokt met de belofte van verse pizza om vervolgens zelf niet te komen en de pizza ook ver te zoeken was.
Om het nog beter te maken, op eiland 9 ik heb nog gezwaaid naar jullie was er wel catering bij dit onbewoonde eiland: Pauls Patatboot kwam langsvaren
:strip_exif()/f/image/lv7CGS07qa4qhaOg3varIytT.jpg?f=fotoalbum_large)
Best leuk zo, een weekend kamperen op de Vinkeveense plassen met kantduiken op Eiland 9 en bootduiken bij Eiland 8 ("de snoekentuin", waar een twaalftal snoekbaarzen rondzwemmen) en Eiland 10
Heb even in mijn mail gezocht, dit was ooit mijn kitlist:Wormaap schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:10:
[...]
Dan ga ik even vooraf mailen wat'ie precies wil, het zag uit als een copy-/paste lijstje. Op zich zijn het op de hele uitrusting natuurlijk ook de kosten niet, maar hoewel ik nogal een reut aan uitrusting heb gekocht in het afgelopen jaar heb ik nogal wat moeite met geld uitgeven aan onderdelen waar ik zelf niet achter sta.
Die Halcyon spoeltjes vallen nog best mee qua prijs, trouwens! Daar had ik nog helemaal niet naar gekeken omdat ik Halcyon over het algemeen te prijzig vind
[...]
Bij Martijn Blommaert van De Aalscholvers
Materiaal:
Duikcilinder D12 of D8,5 (tech rating) of enkele cilinder(s) gevuld met EAN32. Je hebt per duikdag 2 volle flessen nodig van hetzelfde formaat en gewicht, of één dubbelset. Heb je meerdere dubbelsets, dan kan dit handig zijn, vullen is mogelijk, maar lastig
Backplate
Wing
Automaten
Primaire kabellamp met goodman handle (voor tech rating)
Backup lamp(en) (voor tech rating)
Bottomtimer en kompas
Duikpak
SMB en spoel
Wetnotes
Backup masker (voor tech rating)
Mes of ander geschikt snijgereedschap
O2-Analyser (optioneel, maar sterk aanbevolen)
----
Wel hierbij zeggende dat wij ook voor de fundies al met hem samen hadden gezeten om alle materialen door te nemen.
Welke onderdelen stond je niet achter dan? Interessevraag vooral
Martijn is wel één van de trainers van instructeurs in Nederland, dus neem aan dat het allemaal wel klopt
De kitlist die ik heb gekregen komt bijna overeen, maar nét niet helemaal:Dartlink schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:18:
[...]
Heb even in mijn mail gezocht, dit was ooit mijn kitlist:
Materiaal:
Duikcilinder D12 of D8,5 (tech rating) of enkele cilinder(s) gevuld met EAN32. Je hebt per duikdag 2 volle flessen nodig van hetzelfde formaat en gewicht, of één dubbelset. Heb je meerdere dubbelsets, dan kan dit handig zijn, vullen is mogelijk, maar lastig
Backplate
Wing
Automaten
Primaire kabellamp met goodman handle (voor tech rating)
Backup lamp(en) (voor tech rating)
Bottomtimer en kompas
Duikpak
SMB en spoel
Wetnotes
Backup masker (voor tech rating)
Mes of ander geschikt snijgereedschap
O2-Analyser (optioneel, maar sterk aanbevolen)
In het kort, controleer je materiaal en zorg ervoor dat je compleet bent. De materiaaleisen zijn als het goed is bekend, maar in grote lijnen is het dit:
• Duikcilinder D12 of D8,5 (tech rating) of enkele cilinder(s) gevuld met EAN32. Vullen kan uiteraard zondag. Je hebt per duikdag 2 volle flessen nodig van hetzelfde formaat en gewicht, of (minstens) één dubbelset. Heb je maar één enkelset, dan stel ik de tweede ter beschikking (10L of 12L lang). Laat het me alsjeblieft ruim van tevoren weten wat je van mij nodig hebt.
• Backplate
• Wing
• Automaten (primaire met 210cm longhose+ boltsnap, backup op 56/60cm slang + nekbevestiging, metalen manometer op 56/60cm hogedrukslang
• Primaire kabellamp met geschikte goodman handle (voor tech rating)
• Backup lamp(en) (voor tech rating, 1 exemplaar via mij te verkrijgen tijdens cursus)
• Bottomtimer/computer en kompas
• Duikpak geschikt voor de huidige watertemperatuur
• SMB en spoel (30m)
• Wetnotes
• Backup masker (voor tech rating)
• Mes of ander geschikt snijgereedschap
• O2-Analyser (optioneel, maar sterk aanbevolen)
• Voltmeter (optioneel)
Vanwege corona (en het feit dat't 75 minuten rijden is voor mijWel hierbij zeggende dat wij ook voor de fundies al met hem samen hadden gezeten om alle materialen door te nemen.
Welke onderdelen stond je niet achter dan? Interessevraag vooral![]()
Martijn is wel één van de trainers van instructeurs in Nederland, dus neem aan dat het allemaal wel kloptDenk dat vooral dus de gedachtegang is dat een metalen sterker is dan een plastic variant.
Sinds computers bij GUE mogen is eigenlijk het enige punt waar ik het écht niet mee eens ben het feit dat je alkalinebatterijen in je backuplampen moet hebben. Ik heb daar met Jarrod zelf een Facebookdiscussie over gehad om te begrijpen waar die 'angst' voor lithium vandaan komt. Er wordt namelijk meestal genoemd dat oplaadbare batterijen leeglopen als je ze op de plank laat liggen, maar dat vond ik een onbevredigend antwoord omdat de fix daarvoor (opladen) zo simpel is. Na wat doorvragen bleek het te gaan om het feit dat lithiumaccu's over tijd ook maximumcapaciteit verliezen, en dat de 'angst' vooral is dat een volledig opgeladen lamp ineens stiekem een veel kortere burn time heeft dan je verwacht. Dat is iets waar ik een stuk meer in mee kan gaan, maar in een tijd waar mijn relatief eenvoudige lader van 25 euro een capaciteitscheck op mijn 26650-cellen kan doen vind ik het nog steeds suf. Al kom je dan natuurlijk in het gebied waar een standaard eenvoudig moet zijn. En iets als 'lithiumaccu's mogen alleen als ze verwijderbaar zijn en je de mogelijkheid hebt om periodiek de capaciteit te meten' is natuurlijk wat onhandig. Maar omdat ik dus zelf de mogelijkheid heb om alle bezwaren af te dekken baal ik er een beetje van dat ik ergens een keer belachelijk veel geld moet gaan uitgeven aan technisch inferieure lampen die supercool 'speciaal voor techduikers' zijn omdat dat de enige markt is die nog interesse heeft in dat soort lampen
[/rant]

Haha nice! Waarschijnlijk iedereen wel beetje hetzelfde lijstje. JP gebruikt ook eenzelfde lijstje weet ik toevalligWormaap schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:31:
[...]
De kitlist die ik heb gekregen komt bijna overeen, maar nét niet helemaal:
[...]
Oh ja die discussie heb ik met mijn team ook al enorm veel gehad! Ik ben het helemaal eens met je standpunt![...]
Vanwege corona (en het feit dat't 75 minuten rijden is voor mij) hebben we niet fysiek samengezeten, maar ik heb wel in een Zoom-call alles doorgenomen met'm. Dus daarom was ik even verbaasd dat dat ineens zo specifiek vermeld werd.
Sinds computers bij GUE mogen is eigenlijk het enige punt waar ik het écht niet mee eens ben het feit dat je alkalinebatterijen in je backuplampen moet hebben. Ik heb daar met Jarrod zelf een Facebookdiscussie over gehad om te begrijpen waar die 'angst' voor Lithium vandaan komt. Er wordt namelijk meestal genoemd dat oplaadbare batterijen leeglopen als je ze op de plank laat liggen, maar dat vond ik een onbevredigend antwoord omdat de fix daarvoor (opladen) zo simpel is. Na wat doorvragen bleek het te gaan om het feit dat lithiumaccu's over tijd ook maximumcapaciteit verliezen, en dat de 'angst' vooral is dat een volledig opgeladen lamp ineens stiekem een veel kortere burn time heeft dan je verwacht. Dat is iets waar ik een stuk meer in mee kan gaan, maar in een tijd waar mijn relatief eenvoudige lader van 25 euro een capaciteitscheck op mijn 26650-cellen kan doen vind ik het nog steeds suf. Al kom je dan natuurlijk in het gebied waar een standaard eenvoudig moet zijn. En iets als 'lithiumaccu's mogen alleen als ze verwijderbaar zijn en je de mogelijkheid hebt om periodiek de capaciteit te meten' is natuurlijk wat onhandig. Maar omdat ik dus zelf de mogelijkheid heb om alle bezwaren af te dekken baal ik er een beetje van dat ik ergens een keer belachelijk veel geld moet gaan uitgeven aan technisch inferieure lampen die supercool 'speciaal voor techduikers' zijn omdat dat de enige markt is die nog interesse heeft in dat soort lampenVoor Fundies heb ik adapters gekocht waarmee ik 3xAAA in plaats van een 26650 in mijn lamp kan stoppen
[/rant]
Volgens mij kwam het van origine van de HID lampjes die met alkaline langzaamaan minder fel gingen schijnen. Maar met lithium zou het "ineens uit gaan". Daar komt ook de voltmeter vandaan, bij Cave1 leer je bijvoorbeeld om voor elke duik het voltage uit te lezen met je voltmeter.
Ikzelf heb 2 lightforme backup lampen waar 3xC in kan, of met een meegeleverde adapter 1x18650
Het grappigste is dus dat de primaire lamp wél oplaadbaar mag zijn volgens diezelfde regels, als je dan op hetzelfde moment je backup lampen zou opladen ben je klaar toch lijkt mij.
Ferry en Jeroen ookDartlink schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:41:
[...]
Haha nice! Waarschijnlijk iedereen wel beetje hetzelfde lijstje. JP gebruikt ook eenzelfde lijstje weet ik toevallig
Ik denk dat IEDEREEN die discussie wel eens heeft gehad, hetzelfde geld voor de computer-discussie maar ook in het verleden de CCR discussie. Je zou bijna zeggen dat GUE gewoon extreem afwachtend is in techonologisch vooruit gang.Dartlink schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:41:
[...]
Oh ja die discussie heb ik met mijn team ook al enorm veel gehad! Ik ben het helemaal eens met je standpunt!
Volgens mij kwam het van origine van de HID lampjes die met alkaline langzaamaan minder fel gingen schijnen. Maar met lithium zou het "ineens uit gaan". Daar komt ook de voltmeter vandaan, bij Cave1 leer je bijvoorbeeld om voor elke duik het voltage uit te lezen met je voltmeter.
Ikzelf heb 2 lightforme backup lampen waar 3xC in kan, of met een meegeleverde adapter 1x18650![]()
Het grappigste is dus dat de primaire lamp wél oplaadbaar mag zijn volgens diezelfde regels, als je dan op hetzelfde moment je backup lampen zou opladen ben je klaar toch lijkt mij.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Terwijl ze met andere dingen volgens mij wel weer erg voorop lopen, kijk bijvoorbeeld naar gebruik van twin scooters voor exploratie e.d. Best geinig.ShadowBumble schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:46:
[...]
Ferry en Jeroen ook
[...]
Ik denk dat IEDEREEN die discussie wel eens heeft gehad, hetzelfde geld voor de computer-discussie maar ook in het verleden de CCR discussie. Je zou bijna zeggen dat GUE gewoon extreem afwachtend is in techonologisch vooruit gang.
De CCR discussie is een beetje voor mijn tijd, ik neem aan dat daar discussie was over afhankelijkheid van technologie voor je duik? En het GUE standpunt was "ga maar OC Helium lurken"?
Inderdaad daaruit kan je wel weer afleiden dat er nog heel veel voort komt uit de gedachte "Cave diving" waar dus hun roots liggen.Dartlink schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:58:
[...]
Terwijl ze met andere dingen volgens mij wel weer erg voorop lopen, kijk bijvoorbeeld naar gebruik van twin scooters voor exploratie e.d. Best geinig.
Ook voor mij tijd hoor, ik ga daar een beetje af op de verhalen die ik hoor vanuit de GUE instructeurs en de "huidige" setup die GUE eist aan een CCR.Dartlink schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:58:
[...]
De CCR discussie is een beetje voor mijn tijd, ik neem aan dat daar discussie was over afhankelijkheid van technologie voor je duik? En het GUE standpunt was "ga maar OC Helium lurken"?
M.b.t. CCR, maar ook sidemount, is de insteek vooral dat de backmount OC twinset de basisuitrusting is, en dat daar alleen van afgeweken wordt als de duik erom vraagt. Dus sidemount wordt vanaf Cave2-niveau gegeven met het idee dat je daaronder niet in grotten zit waar je de extra bewegingsvrijheid nodig hebt.
Dat er verder hele volksstammen zijn die recreatief CCR en sidemount duiken, en dat helium ondertussen wel érg prijzig wordt om in bubbels achter te laten valt dan weer een beetje buiten het GUE-plaatje
Beetje in lijn met 'onder de 30m adem je trimix, en als je dat niet kan of wil betalen kies je maar fijn een ander duikprofiel'. Daar zitten ook weer verschillende kanten aan, en daar vind ik uiteraard ook weer wat van
Maar GUE zit voor mijn gevoel zeker aan de 'conservatief en afwachtend'-kant van het spectrum. Is ook allemaal niet erg, en het is ook niet alsof ze daar een geheim van maken. En de GUE-duikers die ik zo spreek zijn gelukkig ook weer allemaal niet zó hardcore dat er niet meer zelf nagedacht mag worden
Dat er verder hele volksstammen zijn die recreatief CCR en sidemount duiken, en dat helium ondertussen wel érg prijzig wordt om in bubbels achter te laten valt dan weer een beetje buiten het GUE-plaatje
[ Voor 11% gewijzigd door Wormaap op 12-07-2021 13:44 ]
Zowel de instructeurs voor mn fundies, C1 als C2 hadden er geen problemen mee dat al mn accus LI-Ion zijn...Wormaap schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:31:
[...]
De kitlist die ik heb gekregen komt bijna overeen, maar nét niet helemaal:
[...]
[...]
Vanwege corona (en het feit dat't 75 minuten rijden is voor mij) hebben we niet fysiek samengezeten, maar ik heb wel in een Zoom-call alles doorgenomen met'm. Dus daarom was ik even verbaasd dat dat ineens zo specifiek vermeld werd.
Sinds computers bij GUE mogen is eigenlijk het enige punt waar ik het écht niet mee eens ben het feit dat je alkalinebatterijen in je backuplampen moet hebben. Ik heb daar met Jarrod zelf een Facebookdiscussie over gehad om te begrijpen waar die 'angst' voor lithium vandaan komt. Er wordt namelijk meestal genoemd dat oplaadbare batterijen leeglopen als je ze op de plank laat liggen, maar dat vond ik een onbevredigend antwoord omdat de fix daarvoor (opladen) zo simpel is. Na wat doorvragen bleek het te gaan om het feit dat lithiumaccu's over tijd ook maximumcapaciteit verliezen, en dat de 'angst' vooral is dat een volledig opgeladen lamp ineens stiekem een veel kortere burn time heeft dan je verwacht. Dat is iets waar ik een stuk meer in mee kan gaan, maar in een tijd waar mijn relatief eenvoudige lader van 25 euro een capaciteitscheck op mijn 26650-cellen kan doen vind ik het nog steeds suf. Al kom je dan natuurlijk in het gebied waar een standaard eenvoudig moet zijn. En iets als 'lithiumaccu's mogen alleen als ze verwijderbaar zijn en je de mogelijkheid hebt om periodiek de capaciteit te meten' is natuurlijk wat onhandig. Maar omdat ik dus zelf de mogelijkheid heb om alle bezwaren af te dekken baal ik er een beetje van dat ik ergens een keer belachelijk veel geld moet gaan uitgeven aan technisch inferieure lampen die supercool 'speciaal voor techduikers' zijn omdat dat de enige markt is die nog interesse heeft in dat soort lampenVoor Fundies heb ik adapters gekocht waarmee ik 3xAAA in plaats van een 26650 in mijn lamp kan stoppen
[/rant]
Ongetwijfeld zal je er nog een paar van de oude stempel vinden, maar iedereen die ik spreek gebruikt li-ion voor zowel zn primary als backup lampen
rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!
Ach ja 10 jaar terug kwam led in opkomst en dat was het ook niet volgens de tech mensen het moest HID zijn.
Maar daar hoor je nu ook niemand meer over iedereen koopt nu LED
Maar daar hoor je nu ook niemand meer over iedereen koopt nu LED
Op zich is het extra conservatisme van de techwereld natuurlijk niet verkeerd, je wil immers nóg wat meer dan andere duikers dat je materiaal bomb-proof is. Dus wat langer afwachten totdat nieuwe techniek zich bewezen heeft vind ik niet gek. Ik vind het alleen irritant in dat gebied waar de techniek zich al bewezen heeft, maar de molens om het ook toe te staan nog niet doorlopen zijn.
gisterenavond 82 minuten bij Zandeiland 4 gedoken met de vereniging. De duikcomputer heeft zich goed gedragen. Hopelijk was het dus een eenmalig hikje.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
zondag Slijk-Ewijk gedoken. De computer sprong steeds in wisselende no-deco tijden, 18 minuten, naar 22, 50, 70 en weer 14 of zo. Werd er een beetje onrustig van. Duik zelf was prima, max 8 meter, lekker warm, paar grote snoekbaarzen, veel klein grut in het groen.
Was mijn eerste keer, maar daar gaan we vaker heen.
Vanmorgen suunto gebeld, case uitgelegd. Ding gaat terug ter controle en eventueel reparatie want ze vonden het ook maar unexpected behaviour
Vanmorgen suunto gebeld, case uitgelegd. Ding gaat terug ter controle en eventueel reparatie want ze vonden het ook maar unexpected behaviour
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Mooi dat ze er zo naar willen kijken, als het een terugkerend dingetje gaat worden dan zou ik er ook niet gerust op zijn.Bockelaar schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:52:
zondag Slijk-Ewijk gedoken. De computer sprong steeds in wisselende no-deco tijden, 18 minuten, naar 22, 50, 70 en weer 14 of zo. Werd er een beetje onrustig van. Duik zelf was prima, max 8 meter, lekker warm, paar grote snoekbaarzen, veel klein grut in het groen.
In Costa Rica gaan duiken. Eerste keer "blauw" water, eerste keer van de boot af, eerste keer Stille Oceaan.
Samen met de zoon (11j, Nelos bronzen dolfijn met een duik of 17) een een uitgeweken Schotse instructeur.
- NIKS, maar dan ook geen zak gezien. Nu was dat ook wel aangekondigd: heel veel regen gehad dervoor (waardoor de rivieren een hele hoop drab in het water gedumpt hadden in Samara bay), gekoppeld aan het feit dat we maar 5 meter diep mochten. Twee keer half uurtje in het blauw gehangen (met zichtbaarheid van een meter of 10, goed maar niet great) maar geen levende ziel gezien. Enige wat we zijn tegengekomen was een koraalgroei projectje daar.
- Tijdens surface interval en na de tweede duik mijn lunch naarboven gekregen van de deining (hoewel ik me niet misselijk voelde, puur de maag, vreemd...).
Maar toch:
Top leuke duik gehad. Eerste keer in blauw water, de zoon die het ook allemaal top vond én enorm veel complimenten kreeg van de instructeur (top buoyancy, "het is toch leuk met cold water divers te duiken, die hebben hun shit ten minste op orde"), veel verhalen van die instructeur gehoord, en gewoon een hele leuke dag op het water. Topper dus, al zal een niet duiker dat mss niet begrijpen?
Samen met de zoon (11j, Nelos bronzen dolfijn met een duik of 17) een een uitgeweken Schotse instructeur.
- NIKS, maar dan ook geen zak gezien. Nu was dat ook wel aangekondigd: heel veel regen gehad dervoor (waardoor de rivieren een hele hoop drab in het water gedumpt hadden in Samara bay), gekoppeld aan het feit dat we maar 5 meter diep mochten. Twee keer half uurtje in het blauw gehangen (met zichtbaarheid van een meter of 10, goed maar niet great) maar geen levende ziel gezien. Enige wat we zijn tegengekomen was een koraalgroei projectje daar.
- Tijdens surface interval en na de tweede duik mijn lunch naarboven gekregen van de deining (hoewel ik me niet misselijk voelde, puur de maag, vreemd...).
Maar toch:
Top leuke duik gehad. Eerste keer in blauw water, de zoon die het ook allemaal top vond én enorm veel complimenten kreeg van de instructeur (top buoyancy, "het is toch leuk met cold water divers te duiken, die hebben hun shit ten minste op orde"), veel verhalen van die instructeur gehoord, en gewoon een hele leuke dag op het water. Topper dus, al zal een niet duiker dat mss niet begrijpen?
[ Voor 3% gewijzigd door DexterBelgium op 20-07-2021 15:57 ]
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Leuk! Maken jullie daar een rondreis? Dan zou ik zeker ook aan de andere kant gaan duiken. In het Carribische water zit toch wat kleurrijker leven dan in de stille oceaan.DexterBelgium schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:53:
In Costa Rica gaan duiken. Eerste keer "blauw" water, eerste keer van de boot af, eerste keer Stille Oceaan.
Gelukkig gingen ze wel met jullie duiken. Toen ik daar was wilden ze de duik afgelasten omdat het zicht te slecht was. Dat was net als bij jullie maar 10 meter

mijn eerste tropenduik was toevallig ook in de Stille Oceaan in Costa Rica, bij Isla Caño. Daar wel haaien en schildpadden gezien
Ach ja ik ben ooit 2 weken op de maladiven geweest. Staat bekend om schildpadden, nul gezien.DexterBelgium schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:53:
Maar toch:
manta's toch?!leonbong schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:10:
[...]
Ach ja ik ben ooit 2 weken op de maladiven geweest. Staat bekend om schildpadden, nul gezien.
Die heb ik ook niet gezien.
Maar dat had ik al verdrongen uit mijn herinnering, een kleintje gezien.
Maar schildpadden staan ze ook om bekend.
Wel heel veel haaien gezien! Maar daarvoor hoefde je niet te duiken, die zwommen tussen je benen door als tot je middel in het water stond.
Ik was op maafushi, dat valt mee mbt de kosten.
Wel heel veel haaien gezien! Maar daarvoor hoefde je niet te duiken, die zwommen tussen je benen door als tot je middel in het water stond.
Ik was op maafushi, dat valt mee mbt de kosten.
[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 20-07-2021 21:27 ]
Zal ik het rijtje maar compleet maken. Ze staan ook bekend om de walvishaaien. Vooral daarvoor een live-aboard gedaan rondom het Ari atol. Geen walvishaai gezienleonbong schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:23:
Die heb ik ook niet gezien.
Zoals onze gids daar al zei: "whale sharks are big. The ocean is bigger"
daarnaast waren de Malediven de grootste deceptie ooit. Los van de ontbrekende walvishaaien waren de riffen ondiep dood, pas onder de 30 meter kwam er wat meer kleur en leven. Triggerfish zaten er wel met miljoenen, oorzaak was volgens de lokale experts de overbevissing en vooral het wegvissen van haaien (de enige vijand van triggerfish). Boven water zien de bounty-eilanden er op een afstandje idyllisch uit. Van dichtbij geldt dat alleen voor de eilanden met een resort. De onbewoonde eilanden zijn een grote hoop plastic afval
Walvishaaien heb gezien in de Filipijnen die zijn enorm, ze zwommen op een meter of 30/40 maar dan nog gigantisch.
Maar inderdaad de riffen hadden niet veel kleur maar wel leuk gedoken. Het was geen duikvakantie, een normale vakantie waarbij ik af en toe dook.
Maar inderdaad de riffen hadden niet veel kleur maar wel leuk gedoken. Het was geen duikvakantie, een normale vakantie waarbij ik af en toe dook.
[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 21-07-2021 16:31 ]
Inderdaad, ook écht moeten praten praten praten om maar te mogen gaan duiken. Ok, we gaan niks zien, maar het was onze enige kans om érgens in CR te gaan duiken.dixet schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Leuk! Maken jullie daar een rondreis? Dan zou ik zeker ook aan de andere kant gaan duiken. In het Carribische water zit toch wat kleurrijker leven dan in de stille oceaan.
Gelukkig gingen ze wel met jullie duiken. Toen ik daar was wilden ze de duik afgelasten omdat het zicht te slecht was. Dat was net als bij jullie maar 10 meter. Moeten praten als brugman om toch te mogen duiken.
mijn eerste tropenduik was toevallig ook in de Stille Oceaan in Costa Rica, bij Isla Caño. Daar wel haaien en schildpadden gezien
Was idd een rondreis, maar met andere doelen dan duiken (vooraf gepland via de Prins van Hola Pola, PRACHTREIS trouwens, geweldige organisatie ook voor off the beaten track vakanties met kinderen
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
TL;DR: GUE Fundamentals is vet, zeker doen! 
Sinds vanmiddag ben ik terug uit Tilburg, dus in navolging van @ShadowBumble dan ook maar mijn verslag van GUE Fundamenals
Nu ik het verslag van ShadowBumble teruglees grappig om te zien hoe verschillend onze aanpak was. Ik heb de theorie van tevoren eens een keertje doorgelezen en de Basic 5, S-drill, V-drill en boei schieten een handvol keren met een GUE-buddy geoefend. Niet om ze alvast erin te drllen, maar om een béétje bekend te zijn met de procedure, zodat ik net wat minder nieuwe info hoefde te verwerken tijdens de cursus. Ik deed hem bij Martijn Blommaert van De Aalscholvers in Tilburg, en die hamerde er vooraf juist nogal op dat hij liever niet heeft dat mensen teveel vooraf oefenen, dus daar ben ik dan maar in meegegaan.
Dag 0 ben ik naar Tilburg gereden, alvast bij de zaak langsgegaan om de laatste materiaaldingetjes te fiksen. Want mijn plastic SPG mocht volgens de equipment standard wel, maar zag'ie toch liever niet. En ik had nog een langer spoeltje nodig, want 15 meter is mogelijk te kort, en de spoel zelf is te klein om handig te gebruiken. Gaf ook mooi kans om alvast even in persoon kennis te maken
Dag 1 is zoals gezegd 100% in een klaslokaal, en dat een uur of 10 lang. Ook was dit de dag waar we elkaar als duikteam voor het eerst ontmoetten, want we waren alledrie individueel gekomen. Ik zag al helemaal voor me dat ik daar naast twee oude tech-rotten zou zitten die het wel eens even allemaal voor gingen doen, maar mijn twee teamgenoten bleken allebei ook relatief onervaren duikers (65 en 100 duiken) die met een single-tank rig voor een rec rating kwamen.
Dag 2: Meer theorie, en daarna voor het eerst het water in. Duik 1 draait om buoyancy en trim oefeningen, en daarna om vintechnieken voor voortstuwing, dus frog- en flutterkicks en de modified/verkleinde versie daarvan. De GUE-stijl flutterkick (met je voeten hoog en vanuit de knie, dus juist niet uitstrekken) kostte even wat moeite, maar nadat ik met een cave reel tussen mijn knieën geklemd een paar rondjes om het platform had gezwommen ging dat een stuk beter
Elke duik eindigd in principe met een langzame opstijging met een aantal stops, dus ook deze.
Na de duik is het dan stiekem erg prettig en bemoedigend om te horen dat je trim, buoyancy en houding al heel aardig op orde zijn. Maar da's natuurlijk wanneer het allemaal nog makkelijk is
Uiteraard zijn er ook kritische feedbackpunten, maar daar doen we deze cursus juist voor!
Bij duik 2 komen de vintechnieken voor positionering (back kick en helicopter turn) erbij. De back kick had ik mezelf verkeerd aangeleerd, dus dat was even werken om aan te passen. De helicopter turn ging gelukkig meteen goed. Al begon hier wel een voor mij terugkerend fenomeen tijdens de cursus de kop op te steken: 'Doe dat nou nog eens, maar dan rustiger'.
Daarna was het tijd voor de Basic 5. Voor de niet-ingewijden: dat is 1. Automaat uit je mond en terug erin. 2. Wisselen naar je backupautomaat. 3. Het donor-deel van een gasdeelscenario. 4. Masker halfvol en klaren. 5. Masker helemaal af en herplaatsen.
Dit alles uiteraard in trim en met perfect neutraal drijfvermogen. Denk daarbij dus ook aan bijvoorbeeld het plaatsen van je ademhaling als je je automaat uit je mond neemt. Want als je daar een grote teug lucht voor neemt, dan schiet je natuurlijk omhoog.
Wat op dit punt trouwens wel leuk is om te noemen, is de constante feedback tijdens de duiken. Martijn verwacht dat je niet doelloos gaat liggen toekijken terwijl een andere cursist een oefening is aan het laten zien, maar dat je dan in je perfecte ninja-trim, perfect neutraal je vintechnieken verder ligt te oefenen. En verwacht niet dat je bij hem weg komt met een snel handje aan het platform als hij met iemand anders bezig is en je denkt dat'ie niet naar jou kijkt...
Dag 3 begint, hoe verrassend, met theorie.
Duik 3 staat hoofdzakelijk verhaal wordt wat lang, dus ik ga even op hoofdpunten door
in het teken van de S-drill, dus het out of gas scenario. Dat werkt op een longhose natuurlijk net wat anders, en wordt nog ietsjes gecompliceerd doordat we in coronatijd niet van elkaars automaat ademen. Hier hoort ook het wisselen van teamverantwoordelijkheden bij een air-share en daarna als team een stukje zwemmen bij.
In duik 4 komt de valve drill erbij. Als dubbelsetduiker best een lange procedure, maar hoewel de single-tank valve drill eenvoudiger is (de kraan gaat een klein slagje dicht en meteen weer open) voor mijn teamgenoten zéker niet makkelijker. Want op een dubbelset zitten de kranen veel makkelijker gepositioneerd
Mijn valve-drill was netjes binnen 30cm uitgevoerd, maar doordat ik hem nogal snel zat te doen werd het allemaal wat onrustig. En je kan zo veel als je wil de standards m.b.t. een tech-rating hebben doorgelezen, als je instructeur zegt 'voor een tech-rating wil ik dat het er uitziet alsof het geen moeite kost', dan heb je dat maar te regelen
Na deze duik kregen we ook een 'waar staan we nu'-momentje. Dat kwam neer op 'alledrie makkelijk een rec pass, maar als jij je tech-pass wil, dan is er nog werk aan de winkel en moet alles rustiger en met meer intentie'. Ik parafraseer even, ik ben te moe om me letterlijk te herinneren wat'ie zei 
Met deze feedback in het achterhoofd ben ik 's avonds in mijn hotelkamer tijdens het douchen met mijn ogen dicht alle geoefende procedures gaan doorlopen totdat ik ze zonder fouten soepel kon oplepelen. Één van de dingen die Fundies lastig maken, is dat het een ontzettend vol programma is. Daardoor heb je betrekkelijk weinig kans om dingen te oefenen totdat ze goed gaan. Je voert ze een paar keer uit, krijgt feedback, en dan is het aan jou om daar wat mee te doen om de volgende duik te laten zien dat je het hebt begrepen. Dit is ook zéker geen cursus met ruimte voor 'ja, maar'. Dat wil overigens niet zeggen dat je alles maar klakkeloos aan te nemen hebt, maar Martijn is dusdanig goed in zijn werk dat het ook makkelijk is om feedback aan te nemen. Want als je wordt gewezen op dingen die domweg waar zijn en werk nodig hebben, dan is het makkelijk om vanaf daar door te springen naar de verschillende tips die je krijgt om het dan wél goed te gaan doen.
Dag 4, alweer de laatste dag! We beginnen met... je raad het al! Oh nee, we beginnen deze dag met duiken, want Martijn vindt het leuker om het theoriedeel en het examen op het eind te zetten, zodat we daarbij ook meteen de cursusafsluiting kunnen doen
Duik 5: 'Denk erom, dit is niet de examenduik, we zijn nog steeds gewoon aan het trainen!' Tijdens deze duik is er wat tijd om eerder uitgevoerde skills nog wat aan te scherpen. Daarnaast komt hier SMB-deployment en stijgtechniek aan de SMB erbij. Bij mijn feedback van gisteren zaten de woorden 'slower, but with more intensity', dus die had ik in mijn achterhoofd. Vinnen stil, wees een ninja, rustig aan en laten zien dat je dit kan. Ik heb mijn best gedaan en strak in het water gehangen terwijl ik bij SMB-deployment een mooi vlechtwerkje van drie in elkaar geclipte boltsnaps hing te maken
In mijn verdediging: mijn harnas was op dag 1 wat aangepast. Dat ik daar alle andere duiken geen last van heb gehad betekent niet dat ik het nu niet als smoes kan gebruiken 
In deze duik zit ook de no-mask swim. Dat is niet gewoon je masker af en een paar vinslagen geven, maar ook hier weer een heel samenspel tussen het team en de duiker die zijn masker afzet, waarbij je aan de arm meegenomen wordt op een klein rondje zwemmen, en daarna wisselt naar je backupmasker. Bij het wisselen trok ik de skirt van mijn masker van het frame af, dus die deed het even niet. Dus ik ben maar teruggewisseld naar mijn primaire masker
Gewoon een Mares X-Vision, dus geen prul ofzo. Naja, shit happens.
Duik 6: We zijn alweer bijna klaar. Voor deze duik neemt Martijn wat afstand. Wij zijn met z'n drieën een duikteam dat een trainingsduik is aan het maken, en we plannen hem (deels) zelf. Martijn wil minimaal drie S-drills zien, een Basic 5 óf een V-drill, en we gaan de reddingsoefening doen. Omdat de out-of-gas opstijging in deze duik gedaan moet worden, betekent dat dat de S-drills op het eind komen. We kiezen om de Basic 5 nog een keer te doen, want die hebben we het langst niet meer gedaan.
Zo gezegd, zo gedaan. De redding in GUE-stijl is gaaf!
Omdat je je bewusteloze buddy ook een grot uit moet kunnen dragen kan het niet rechtop. Dus kruip je op je buddy en ga je in trim, met neutrale buoyancy als een soort fakir op een vliegend tapijt een rondje met hem zwemmen.
Daarna een rondje S-drills, om te eindigen met een out-of-gas opstijging.
Dat was het dan alweer qua duiken! Op dit punt ben ik hier blij om, en vind ik het tegelijkertijd ook erg jammer. Ik zou ontzettend graag meer tijd met Martijn en dit te gekke team willen spenderen om meer op te poetsen. Maar ondertussen ben ik ook afgepeigerd. Dagen van 8 uur 's ochtends tot 7-8 uur 's avonds om vervolgens nog even snel wat theorie te lezen of huiswerk te maken, terwijl je ook nog ergens wat te eten moet regelen zijn toch wel zwaar
Terug naar het duikcentrum voor het laatste stukje theorie, het examen en de afsluiting. Het examen viel reuze mee, dus door naar de eindevaluatie.
Mijn teamgenoten allebei een dikke, dik verdiende rec pass. Mijn hart klopt in mijn keel, mijn handpalmen zweten wellicht een beetje gedramatiseerd
, wat wordt het? Gaat mijn boltsnapvlechtwerkje me toch de kop kosten? Was ik langzaam en strak genoeg?
'Je voldoet aan alle standaarden voor een tech pass, maar als ik je een tech pass geef, dan mag je in principe morgen inschrijven voor een Tech1-cursus, en dat wil ik niet. Dus ik geef je die tech pass, als je me belooft dat je nog 10 trainingsduiken maakt voordat je aan Tech1 begint.'
Bam! In de pocket
Want die trainingsduiken was ik toch al van plan, omdat 'volgens mij is het binnen de standaard, maar ik denk wel dat het allemaal nóg wat soepeler kan' ook mijn eigen beeld was 
Wat ik nog wil benadrukken, en wat in mijn hele verhaal nog veel te weinig naar voren komt, is dat iedereen altijd zegt dat GUE Fundamentals zwaar is. En dat is het ook. Het zijn lange dagen, en de duiken zijn ontzettend intensief. Iedereen zegt ook altijd hoe leerzaam het is, en dat ze er absoluut een betere duiker van zijn geworden. Ook dat klopt. Ik dacht dat ik een beetje kon duiken, maar ik heb nu gezien en gevoeld waar de lat ligt. Als je zo'n instructor trainer met 5000 duiken op z'n naam in het water ziet liggen is dat echt 'something else'. Even vinnen uit om te demonstereren dat je ze echt niet nodig hebt om in trim, neutraal je oefeningen uit te voeren? No problemo! Achteruitzwemmend je cursisten naar het punt waar we een opstijging gaan oefenen leiden? Check! De titel van onderwaterninja doet Martijn te weinig eer aan, meer een Master Splinter
Wat niemand echter vertelt als ze het over Fundies hebben, is hoe ontzettend leuk het is! Ik kan me voorstellen dat het stressvol is als je insteek is dat je per se die tech pass wil halen, en het ziet als een vierdaagse evaluatie. Maar als je er open ingaat met het idee dat je heel veel bij gaat leren en wel ziet wat het resultaat qua plastic kaartjes is, dan is het een geweldig leuke cursus om te doen. Ik heb echt elke dag genoten van de cursus. Dat Martijn een fantastische vent is die de cursus met veel humor en passie geeft helpt natuurlijk enorm.
Dus, heel epistel. Ik ben kapot moe, maar enorm voldaan. Nu hard trainen en zien wat de volgende stap wordt
Kleine note: Als het in mijn verhaal ergens lijkt alsof er afgeweken is van hoe de cursus gegeven zou moeten worden, dan is dat volledig aan mijn moeie kop te wijten
Sinds vanmiddag ben ik terug uit Tilburg, dus in navolging van @ShadowBumble dan ook maar mijn verslag van GUE Fundamenals
Dag 0 ben ik naar Tilburg gereden, alvast bij de zaak langsgegaan om de laatste materiaaldingetjes te fiksen. Want mijn plastic SPG mocht volgens de equipment standard wel, maar zag'ie toch liever niet. En ik had nog een langer spoeltje nodig, want 15 meter is mogelijk te kort, en de spoel zelf is te klein om handig te gebruiken. Gaf ook mooi kans om alvast even in persoon kennis te maken
Dag 1 is zoals gezegd 100% in een klaslokaal, en dat een uur of 10 lang. Ook was dit de dag waar we elkaar als duikteam voor het eerst ontmoetten, want we waren alledrie individueel gekomen. Ik zag al helemaal voor me dat ik daar naast twee oude tech-rotten zou zitten die het wel eens even allemaal voor gingen doen, maar mijn twee teamgenoten bleken allebei ook relatief onervaren duikers (65 en 100 duiken) die met een single-tank rig voor een rec rating kwamen.
Dag 2: Meer theorie, en daarna voor het eerst het water in. Duik 1 draait om buoyancy en trim oefeningen, en daarna om vintechnieken voor voortstuwing, dus frog- en flutterkicks en de modified/verkleinde versie daarvan. De GUE-stijl flutterkick (met je voeten hoog en vanuit de knie, dus juist niet uitstrekken) kostte even wat moeite, maar nadat ik met een cave reel tussen mijn knieën geklemd een paar rondjes om het platform had gezwommen ging dat een stuk beter
Elke duik eindigd in principe met een langzame opstijging met een aantal stops, dus ook deze.
Na de duik is het dan stiekem erg prettig en bemoedigend om te horen dat je trim, buoyancy en houding al heel aardig op orde zijn. Maar da's natuurlijk wanneer het allemaal nog makkelijk is
Bij duik 2 komen de vintechnieken voor positionering (back kick en helicopter turn) erbij. De back kick had ik mezelf verkeerd aangeleerd, dus dat was even werken om aan te passen. De helicopter turn ging gelukkig meteen goed. Al begon hier wel een voor mij terugkerend fenomeen tijdens de cursus de kop op te steken: 'Doe dat nou nog eens, maar dan rustiger'.
Daarna was het tijd voor de Basic 5. Voor de niet-ingewijden: dat is 1. Automaat uit je mond en terug erin. 2. Wisselen naar je backupautomaat. 3. Het donor-deel van een gasdeelscenario. 4. Masker halfvol en klaren. 5. Masker helemaal af en herplaatsen.
Dit alles uiteraard in trim en met perfect neutraal drijfvermogen. Denk daarbij dus ook aan bijvoorbeeld het plaatsen van je ademhaling als je je automaat uit je mond neemt. Want als je daar een grote teug lucht voor neemt, dan schiet je natuurlijk omhoog.
Wat op dit punt trouwens wel leuk is om te noemen, is de constante feedback tijdens de duiken. Martijn verwacht dat je niet doelloos gaat liggen toekijken terwijl een andere cursist een oefening is aan het laten zien, maar dat je dan in je perfecte ninja-trim, perfect neutraal je vintechnieken verder ligt te oefenen. En verwacht niet dat je bij hem weg komt met een snel handje aan het platform als hij met iemand anders bezig is en je denkt dat'ie niet naar jou kijkt...
Dag 3 begint, hoe verrassend, met theorie.
Duik 3 staat hoofdzakelijk verhaal wordt wat lang, dus ik ga even op hoofdpunten door
In duik 4 komt de valve drill erbij. Als dubbelsetduiker best een lange procedure, maar hoewel de single-tank valve drill eenvoudiger is (de kraan gaat een klein slagje dicht en meteen weer open) voor mijn teamgenoten zéker niet makkelijker. Want op een dubbelset zitten de kranen veel makkelijker gepositioneerd
Met deze feedback in het achterhoofd ben ik 's avonds in mijn hotelkamer tijdens het douchen met mijn ogen dicht alle geoefende procedures gaan doorlopen totdat ik ze zonder fouten soepel kon oplepelen. Één van de dingen die Fundies lastig maken, is dat het een ontzettend vol programma is. Daardoor heb je betrekkelijk weinig kans om dingen te oefenen totdat ze goed gaan. Je voert ze een paar keer uit, krijgt feedback, en dan is het aan jou om daar wat mee te doen om de volgende duik te laten zien dat je het hebt begrepen. Dit is ook zéker geen cursus met ruimte voor 'ja, maar'. Dat wil overigens niet zeggen dat je alles maar klakkeloos aan te nemen hebt, maar Martijn is dusdanig goed in zijn werk dat het ook makkelijk is om feedback aan te nemen. Want als je wordt gewezen op dingen die domweg waar zijn en werk nodig hebben, dan is het makkelijk om vanaf daar door te springen naar de verschillende tips die je krijgt om het dan wél goed te gaan doen.
Dag 4, alweer de laatste dag! We beginnen met... je raad het al! Oh nee, we beginnen deze dag met duiken, want Martijn vindt het leuker om het theoriedeel en het examen op het eind te zetten, zodat we daarbij ook meteen de cursusafsluiting kunnen doen
Duik 5: 'Denk erom, dit is niet de examenduik, we zijn nog steeds gewoon aan het trainen!' Tijdens deze duik is er wat tijd om eerder uitgevoerde skills nog wat aan te scherpen. Daarnaast komt hier SMB-deployment en stijgtechniek aan de SMB erbij. Bij mijn feedback van gisteren zaten de woorden 'slower, but with more intensity', dus die had ik in mijn achterhoofd. Vinnen stil, wees een ninja, rustig aan en laten zien dat je dit kan. Ik heb mijn best gedaan en strak in het water gehangen terwijl ik bij SMB-deployment een mooi vlechtwerkje van drie in elkaar geclipte boltsnaps hing te maken

In deze duik zit ook de no-mask swim. Dat is niet gewoon je masker af en een paar vinslagen geven, maar ook hier weer een heel samenspel tussen het team en de duiker die zijn masker afzet, waarbij je aan de arm meegenomen wordt op een klein rondje zwemmen, en daarna wisselt naar je backupmasker. Bij het wisselen trok ik de skirt van mijn masker van het frame af, dus die deed het even niet. Dus ik ben maar teruggewisseld naar mijn primaire masker
Duik 6: We zijn alweer bijna klaar. Voor deze duik neemt Martijn wat afstand. Wij zijn met z'n drieën een duikteam dat een trainingsduik is aan het maken, en we plannen hem (deels) zelf. Martijn wil minimaal drie S-drills zien, een Basic 5 óf een V-drill, en we gaan de reddingsoefening doen. Omdat de out-of-gas opstijging in deze duik gedaan moet worden, betekent dat dat de S-drills op het eind komen. We kiezen om de Basic 5 nog een keer te doen, want die hebben we het langst niet meer gedaan.
Zo gezegd, zo gedaan. De redding in GUE-stijl is gaaf!
Daarna een rondje S-drills, om te eindigen met een out-of-gas opstijging.
Dat was het dan alweer qua duiken! Op dit punt ben ik hier blij om, en vind ik het tegelijkertijd ook erg jammer. Ik zou ontzettend graag meer tijd met Martijn en dit te gekke team willen spenderen om meer op te poetsen. Maar ondertussen ben ik ook afgepeigerd. Dagen van 8 uur 's ochtends tot 7-8 uur 's avonds om vervolgens nog even snel wat theorie te lezen of huiswerk te maken, terwijl je ook nog ergens wat te eten moet regelen zijn toch wel zwaar
Terug naar het duikcentrum voor het laatste stukje theorie, het examen en de afsluiting. Het examen viel reuze mee, dus door naar de eindevaluatie.
Mijn teamgenoten allebei een dikke, dik verdiende rec pass. Mijn hart klopt in mijn keel, mijn handpalmen zweten wellicht een beetje gedramatiseerd
'Je voldoet aan alle standaarden voor een tech pass, maar als ik je een tech pass geef, dan mag je in principe morgen inschrijven voor een Tech1-cursus, en dat wil ik niet. Dus ik geef je die tech pass, als je me belooft dat je nog 10 trainingsduiken maakt voordat je aan Tech1 begint.'
Bam! In de pocket
Wat ik nog wil benadrukken, en wat in mijn hele verhaal nog veel te weinig naar voren komt, is dat iedereen altijd zegt dat GUE Fundamentals zwaar is. En dat is het ook. Het zijn lange dagen, en de duiken zijn ontzettend intensief. Iedereen zegt ook altijd hoe leerzaam het is, en dat ze er absoluut een betere duiker van zijn geworden. Ook dat klopt. Ik dacht dat ik een beetje kon duiken, maar ik heb nu gezien en gevoeld waar de lat ligt. Als je zo'n instructor trainer met 5000 duiken op z'n naam in het water ziet liggen is dat echt 'something else'. Even vinnen uit om te demonstereren dat je ze echt niet nodig hebt om in trim, neutraal je oefeningen uit te voeren? No problemo! Achteruitzwemmend je cursisten naar het punt waar we een opstijging gaan oefenen leiden? Check! De titel van onderwaterninja doet Martijn te weinig eer aan, meer een Master Splinter
Wat niemand echter vertelt als ze het over Fundies hebben, is hoe ontzettend leuk het is! Ik kan me voorstellen dat het stressvol is als je insteek is dat je per se die tech pass wil halen, en het ziet als een vierdaagse evaluatie. Maar als je er open ingaat met het idee dat je heel veel bij gaat leren en wel ziet wat het resultaat qua plastic kaartjes is, dan is het een geweldig leuke cursus om te doen. Ik heb echt elke dag genoten van de cursus. Dat Martijn een fantastische vent is die de cursus met veel humor en passie geeft helpt natuurlijk enorm.
Dus, heel epistel. Ik ben kapot moe, maar enorm voldaan. Nu hard trainen en zien wat de volgende stap wordt
Kleine note: Als het in mijn verhaal ergens lijkt alsof er afgeweken is van hoe de cursus gegeven zou moeten worden, dan is dat volledig aan mijn moeie kop te wijten
@Wormaap
Leuk om te lezen. Misschien komt het omdat om je moe bent maar halverwege het verhaal dacht ik even, niets voor mij. Zoveel duiken en theorie, dat hou ik nooit vol. 2 duiken per week vind ik momenteel ook wel prima.
en ja gisteren duik 66 gemaakt in het kader van de reddingsopstijging NOB stijl, dat kost minimaal 4 duiken die onder de knie hebben voor mij. Zondag gaan we daar waarschijnlijk weer mee verder, bijna klaar en dan mag ik naar 30 meter.
Maar verder natuurlijk gefeliciteerd en succes met het volgende!
Leuk om te lezen. Misschien komt het omdat om je moe bent maar halverwege het verhaal dacht ik even, niets voor mij. Zoveel duiken en theorie, dat hou ik nooit vol. 2 duiken per week vind ik momenteel ook wel prima.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Het grappige is dat ik het zelf eigenlijk geen moment als stressvol of niet leuk heb ervaren. Maar het is wel gewoon absoluut een intensieve cursus waar je net even zin in moet hebben. Maar met een instructeur als Martijn begin ik er net zo lief volgende week nog een keer aanT.Kreeftmeijer schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:15:
@Wormaap
Leuk om te lezen. Misschien komt het omdat om je moe bent maar halverwege het verhaal dacht ik even, niets voor mij. Zoveel duiken en theorie, dat hou ik nooit vol. 2 duiken per week vind ik momenteel ook wel prima.en ja gisteren duik 66 gemaakt in het kader van de reddingsopstijging NOB stijl, dat kost minimaal 4 duiken die onder de knie hebben voor mij. Zondag gaan we daar waarschijnlijk weer mee verder, bijna klaar en dan mag ik naar 30 meter.

Lees trouwens waar ik de verschillen benoem tussen GUE en 'de rest' trouwens vooral niet dat ik anderen af wil zeiken ofzo. Ik vind het vooral leuk om de verschillen te bekijken
Jij ook lekker bezig zo
Nee natuurlijk. En met meer dingen die ik gedaan heb dacht ik eerst dat het niets voor mij was, maar achteraf... Wie weet in de toekomst.Wormaap schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:27:
[...]
Het grappige is dat ik het zelf eigenlijk geen moment als stressvol of niet leuk heb ervaren. Maar het is wel gewoon absoluut een intensieve cursus waar je net even zin in moet hebben. Maar met een instructeur als Martijn begin ik er net zo lief volgende week nog een keer aanWel eerst even bijslapen
Lees trouwens waar ik de verschillen benoem tussen GUE en 'de rest' trouwens vooral niet dat ik anderen af wil zeiken ofzo. Ik vind het vooral leuk om de verschillen te bekijkenEn dat het GUE-systeem in mijn hoofd klikt en ik daarom kies dat te volgen betekent zéker niet dat ik het overal mee eens ben of dit in alle gevallen beter vind dan al het andere. Al ben ik wel overstag gegaan en heb ik toch maar twee Ammonite LED One lampjes gekocht, met draaikopjes en alkalinebatterijen
Het is daar koud en donker, maar als er in Nederland of op vakantie iets iets op die diepte is het leuk om daarheen te mogen. Daar doe ik het uiteindelijk voor. Dan ga ik binnen nu een een paar jaar eerst de 3* doen (dat is volgens mijn instructeur wel een beetje anders dan de Dive Master van PADI) en daarna zie ik het wel weer.Jij ook lekker bezig zoIk vind die 30m limiet toch wel een fijne upgrade. Hier in Nederland kun je dan toch ineens op veel plekken een veel groter stuk van de plas bekijken
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
@Wormaap Allereerst gefeliciteerd ! Leuk verslag om te lezen en het is vooral de intensiviteit die je opbreekt op den duur
en dan mag ik ook nu zeggen welkom bij de club we beginnen hier een aardig groepje te vormen van duikers in de GUE tak 
Misschien dat het komt omdat je enigzins vermoeid bent maar lees ik nu goed dat jij geen v-drill "in the blue" hoefde te doen op 6m stabiel voor je examen ? (of een zwemtest) ?
Ik gooi het op vermoeidheid van je
Kom tot rust geniet er nog even van en zou bijna zeggen ga volgend jaar gezellig mee naar Kroatie voor Tech-1
Misschien dat het komt omdat je enigzins vermoeid bent maar lees ik nu goed dat jij geen v-drill "in the blue" hoefde te doen op 6m stabiel voor je examen ? (of een zwemtest) ?
Ik gooi het op vermoeidheid van je
[ Voor 15% gewijzigd door ShadowBumble op 22-07-2021 21:14 ]
De zwemtest heb ik wel gedaan (inclusief apneutest, 15m, poepoeShadowBumble schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:11:
@Wormaap Allereerst gefeliciteerd ! Leuk verslag om te lezen en het is vooral de intensiviteit die je opbreekt op den duuren dan mag ik ook nu zeggen welkom bij de club we beginnen hier een aardig groepje te vormen van duikers in de GUE tak
Ik gooi het op vermoeidheid van jeKom tot rust geniet er nog even van en zou bijna zeggen ga volgend jaar gezellig mee naar Kroatie voor Tech-1
Qua Tech1 ben ik nog even aan het kijken. Mijn vaste GUE-buddy hier in het zuiden wil ook, en we overwegen Portofino. Best duur, maar iedereen lijkt blij te worden van Bruno
[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 22-07-2021 21:21 ]
Dat zou zomaar tot de mogelijkheden kunnen behorenWormaap schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:20:
[...]
De zwemtest heb ik wel gedaan (inclusief apneutest, 15m, poepoe) maar was ik vergeten/vond ik niet zo spannend voor in het verhaaltje. Een V-drill in the blue niet. Als ik de standaarden van Fundies er nog even bij pak zie ik die ook niet staan (alleen 'Efficiënte valve drill met dubbelset'), dus ik denk dat je instructeur je alvast een snufje Tech1 erbij heeft laten doen, want daar zit dat volgens mij wel in. Er is natuurlijk wat ruimte voor instructeurs om kleine uitstapjes te maken buiten het basisprogramma. Ik ga'm wel zeker in mijn trainingsduikjes eens meenemen
Volgens mij is er nog wel een reden die verplicht is voor je Tech1 mag doen na je Fundies en dat is 100 Duiken gemaakt hebben
Zelfs 100 'experience dives', dus een beetje afhankelijk van hoe je telt minimaal 104 of zelfs nog meer als je vervolgcursussen niet meeneemtShadowBumble schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:23:
[...]
Dat zou zomaar tot de mogelijkheden kunnen behorenwant onze Instructeur was zich heel bewust dat wij voor Tech1 en/of Cave1 gingen na onze Tech rating, ik vind de kleine verschillen juist heel leuk om te lezen.
Volgens mij is er nog wel een reden die verplicht is voor je Tech1 mag doen na je Fundies en dat is 100 Duiken gemaakt hebben(Wij zaten daar nog niet aan (nog steeds niet overigens)) dus tenzij je er al 100 hebt gemaakt hoef Martijn daar niet zo heel bang voor te wezen
Als ik alles, dus inclusief Fundies, optel, dan zit ik nu op 68
[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 22-07-2021 21:31 ]
Zeker niet doen ook, duiken is fun, geen dayjob en al helemaal geen must. Dat gezegd hebbende en in mijn ethousiasme van @Wormaap zijn verslag, wij waren gister met de boot even richting Snoekentuin (voor de niet ingewijden dat is Eiland 8 in Vinkeveen) maar wat een pracht we hebben 13 grote vissen geteld 12 Snoekbaarzen en een grote snoek op nou een paar vierkante meter.Wormaap schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:30:
[...]
Zelfs 100 'experience dives', dus een beetje afhankelijk van hoe je telt minimaal 104 of zelfs nog meer als je vervolgcursussen niet meeneemtMaar dat is inderdaad naast mijn eigen wens om wat ervaring te sprokkelen één van de redenen waarom ik op volgende zomer mik. Ik wil niet ineens moeten gaan haasten om aan mijn duiken te komen ofzo. Het is geen werk, nondeju
Als ik alles, dus inclusief Fundies, optel, dan zit ik nu op 68
Wat een spektakel als je dat zo bij elkaar ziet, het zicht was geweldig, en als je lekker goed in je trim hangt komen ze heel dichtbij, dusdanig dichtbij dat ik zelfs nog even heb zitten twijfelen moet ik misschien iets naar achter. Want er was er eentje die recht voor mijn bril hing en ook rustig bleef hangen, daar na richting de praam waar de boot lag en onderweg lekker zweven
Kenmerk van werk is dat het geld oplevert of in een andere vorm een beloning.
Dit kost in ons geval meer geld dan het oplevert...

Er werd bij ons in de opleiding nog geopperd op volgend jaar als alles klaar is een het weer zomer is een dagje te bootduiken op Vinkeveen.
Met de ervaring van de recente keer klinkt dat toch best leuk.
Dagje bootduiken (2 Duiken) Lunch tussendoor en een BBQ mwa klinkt best goed dat kunnen we eenvoudig regelenT.Kreeftmeijer schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:52:
[...]
Kenmerk van werk is dat het geld oplevert of in een andere vorm een beloning.
Dit kost in ons geval meer geld dan het oplevert...![]()
Er werd bij ons in de opleiding nog geopperd op volgend jaar als alles klaar is een het weer zomer is een dagje te bootduiken op Vinkeveen.
Met de ervaring van de recente keer klinkt dat toch best leuk.
@Wormaap Ook vanuit GUE Twente gefeliciteerd! Er leuk om te lezen dat ook jij tegen dezelfde "obstakels" aan liep als ik. Ik deed ook alles te snel, mijn instructeur heeft me dat destijds mijn ogen geopend door mij een S-Drill te laten doen op mijn snelheid. Dat je dan in de knoei komt met je longhose en je kabellamp. Toen kwam bij mij het lampje boven mijn hoofd. Ook mijn backkick was ook verkeerd aangeleerd, vooral op kracht in plaats van techniek.
Ik doe met de jongens en meiden in Twente nog wel eens een bewusteloze duiker scenario "GUE-style" in de duiktoren in Enschede. Dan heb je ook wel wat lui die je raar aankijken als je langs komt cruisen
Nu lekker oefenen en lekker perfectioneren, super leuk man! Ik ben ook altijd benieuwd wat de instructeurs je in de wetnotes laten zetten tijdens die fundies. Bij mij was het enkel Deco on the fly, de GUE EDGE, Gas usage on depth en minimum gas. Maar bij een teammate moest ook CNS klok en deco verschijnselen erin zetten. Hoe zit dat bij jou?
Mijn wetnotes beginnen nu ook een beetje uit te puilen van alles wat ik erin meesleep
Kwa bootduiken bij VV vind ik een dikke aanrader, erg tof! (Heb een hekel aan de drukte in het weekend bij ZE4...) Zelf vind ik de wrakjes bij ZE2 erg tof! Tot nu toe heb ik gedoken met Scuba Diving Vinkeveense Plassen en Scuba Academie. Waarbij ik de laatste toch net iets chiller vond, en niet duur! Als we dat gaan doen ga ik mee!
Ik doe met de jongens en meiden in Twente nog wel eens een bewusteloze duiker scenario "GUE-style" in de duiktoren in Enschede. Dan heb je ook wel wat lui die je raar aankijken als je langs komt cruisen
Nu lekker oefenen en lekker perfectioneren, super leuk man! Ik ben ook altijd benieuwd wat de instructeurs je in de wetnotes laten zetten tijdens die fundies. Bij mij was het enkel Deco on the fly, de GUE EDGE, Gas usage on depth en minimum gas. Maar bij een teammate moest ook CNS klok en deco verschijnselen erin zetten. Hoe zit dat bij jou?
Kwa bootduiken bij VV vind ik een dikke aanrader, erg tof! (Heb een hekel aan de drukte in het weekend bij ZE4...) Zelf vind ik de wrakjes bij ZE2 erg tof! Tot nu toe heb ik gedoken met Scuba Diving Vinkeveense Plassen en Scuba Academie. Waarbij ik de laatste toch net iets chiller vond, en niet duur! Als we dat gaan doen ga ik mee!
Het lijkt bijna alsof te snel niet helemaal handig isDartlink schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:58:
@Wormaap Ook vanuit GUE Twente gefeliciteerd! Er leuk om te lezen dat ook jij tegen dezelfde "obstakels" aan liep als ik. Ik deed ook alles te snel, mijn instructeur heeft me dat destijds mijn ogen geopend door mij een S-Drill te laten doen op mijn snelheid. Dat je dan in de knoei komt met je longhose en je kabellamp. Toen kwam bij mij het lampje boven mijn hoofd. Ook mijn backkick was ook verkeerd aangeleerd, vooral op kracht in plaats van techniek.
Nu lekker oefenen en lekker perfectioneren, super leuk man! Ik ben ook altijd benieuwd wat de instructeurs je in de wetnotes laten zetten tijdens die fundies. Bij mij was het enkel Deco on the fly, de GUE EDGE, Gas usage on depth en minimum gas. Maar bij een teammate moest ook CNS klok en deco verschijnselen erin zetten. Hoe zit dat bij jou?Mijn wetnotes beginnen nu ook een beetje uit te puilen van alles wat ik erin meesleep
![]()
In mijn wetnotes staat precies het rijtje dat je opnoemt, plus een volledig uitgeschreven equipment match. Minimum gas en gas tracking uitgeschreven voor de sets waarmee je verwacht te duiken (ik heb 12, D12, 80 en D80 gedaan).
In mijn wetnotes, minimum gas tabel op basis van het team (duik ik overigens nog steeds mee), MDL tabel, voor de rest vrij weinigWormaap schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:34:
[...]
In mijn wetnotes staat precies het rijtje dat je opnoemt, plus een volledig uitgeschreven equipment match. Minimum gas en gas tracking uitgeschreven voor de sets waarmee je verwacht te duiken (ik heb 12, D12, 80 en D80 gedaan).
Dus voor dat stukje vaste en handige informatie ben ik eigenlijk aan het kijken naar een soort "geprinte slates" die erin kunnen.
Mijn instructeur heeft altijd het Mantra "Slow = Smooth, Smooth = fast" dat vergeet ik nooit meer
Hahhaa ja die modified back kick! Die kreeg ik ook te horen! Ik snap je volledig!
De Min. Gas en Gas usage heb ik inderdaad ook voor mijn meest gebruikte sets opgeschreven 12L en D12
met extra kolommen beschikbaar mocht ik ooit in een andere config gaan duiken).
De tabellen gebruik ik nog wel eens om visueel te maken aan cursisten hoe belangrijk een planning hebben is. Daarnaast sleep ik ze altijd mee voor het gereedschap wat er ook inzit
Speaking of which, iemand een tip voor een goede RVS Bahco welke in je wetnotes zouden passen? Kom vooral varianten tegen die een chrome coating hebben, ben veel te bang dat ie gaat roesten als ik weer eens een Zeeland weekendje heb gehad.
Iemand hier heeft dacht ik vinyl stickers (laten) printen en op maat gesneden voor z'n wetnotes en die op normale slates geplakt. Zag er erg goed uit, wil ik ook nog een keer doen als ik zin/tijd heb.
Jaa slow is smooth, smooth is fast is ook na miijn fundies mijn mantra geworden.
De Min. Gas en Gas usage heb ik inderdaad ook voor mijn meest gebruikte sets opgeschreven 12L en D12
met extra kolommen beschikbaar mocht ik ooit in een andere config gaan duiken).
De tabellen gebruik ik nog wel eens om visueel te maken aan cursisten hoe belangrijk een planning hebben is. Daarnaast sleep ik ze altijd mee voor het gereedschap wat er ook inzit
Speaking of which, iemand een tip voor een goede RVS Bahco welke in je wetnotes zouden passen? Kom vooral varianten tegen die een chrome coating hebben, ben veel te bang dat ie gaat roesten als ik weer eens een Zeeland weekendje heb gehad.
Iemand hier heeft dacht ik vinyl stickers (laten) printen en op maat gesneden voor z'n wetnotes en die op normale slates geplakt. Zag er erg goed uit, wil ik ook nog een keer doen als ik zin/tijd heb.
Jaa slow is smooth, smooth is fast is ook na miijn fundies mijn mantra geworden.
Haha, ja, slow is smooth, smooth is fast, ook hier heel vaak gehoord
Bijna alsof die instructeurs elkaar wel eens spreken ofzo 
@Dartlink: Is zoiets wat je zoekt? Als ik zoek op 'RVS verstelbare steeksleutel' vind ik er niet veel, maar hier bijvoorbeeld ook.
@Dartlink: Is zoiets wat je zoekt? Als ik zoek op 'RVS verstelbare steeksleutel' vind ik er niet veel, maar hier bijvoorbeeld ook.
Dit is wel een goede eigenlijk eens kijken of we daar wat mee kunnen priegelenDartlink schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:04:
Ja zoiets. Maar ik vind Eddy er net iets te duur mee 😅 bij verkoopt ook die "wetnotes potloden" één stuk bij hem kost ongeveer evenveel als een doosje online. Maar die tweede link is wel interessant! Later even naar kijken!Wormaap schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:39:
Haha, ja, slow is smooth, smooth is fast, ook hier heel vaak gehoordBijna alsof die instructeurs elkaar wel eens spreken ofzo
@ShadowBumble als ik 'm weer zie zal ik ff vragen of ik maar fotootjes mag maken en of het inderdaad vinyl stickers zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Dartlink op 23-07-2021 12:45 ]
Thanks, zelf lamineren kan natuurlijk ook altijdDartlink schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:44:
[...]
@ShadowBumble als ik 'm weer zie zal ik ff vragen of ik maar fotootjes mag maken en of het inderdaad vinyl stickers zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door ShadowBumble op 23-07-2021 12:51 ]
Over wetnotes potloden gesproken: de Pilot Croquis is de bom! Die heb ik een keer n.a.v. een YouTube-aanbeveling gekocht, en het ding heeft alles dat je nodig hebt. Hij is volledig plastic, de punt is superzacht (6B) en superdik. En je hoeft hem nooit te slijpen, want de punt draai je gewoon omhoog door aan de onderkant te draaien. Oh, en daar zit zélfs al een gaatje in zodat je hem aan je wetnotes vast kan makenDartlink schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:44:
[...]
Ja zoiets. Maar ik vind Eddy er net iets te duur mee 😅 bij verkoopt ook die "wetnotes potloden" één stuk bij hem kost ongeveer evenveel als een doosje online. Maar die tweede link is wel interessant! Later even naar kijken!
Ja die kwam ik ook tegen in mijn zoektocht! Was nog opzoek naar mensen met ervaring, maar nice om te horen dat hij goed is! Wellicht dat ik hem één dezer dagen ook bestel voor naast die BIC Eco potloden.
@Wormaap gefeliciteerd man!!
Welcome! How about your join us now at the darkside? We've got cookies!
malleo omnia consentiunt
dark zeker. zeker in NL onder de 20 meter
Zandeiland 4 Vinkeveense Plassen afgesloten vanwege vermiste duiker
Wellicht relevant als iemand hier plannen had vandaag.
Dit wordt mijn eerste fysieke pasje, dus ik weet niet waar ik anders zou moeten zijnEL_Loco schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:04:
@Wormaap gefeliciteerd man!!

Dat klinkt niet goed, hopelijk is er gewoon een misverstand.Wormaap schreef op zondag 25 juli 2021 @ 07:47:
Zandeiland 4 Vinkeveense Plassen afgesloten vanwege vermiste duiker
Maar ik hoor jullie steeds praten over wetnotes. Eerst dacht ik dat het gewoon zo'n beschrijfbaar plaatje is:

Maar nu ging het opeens over gereedschap etc.
Dus, wat zijn die wetnotes eigenlijk?
En de vervolgvraag, afhankelijk van het antwoord, wat doe/kan je ermee of waar gebruik je het voor?
[ Voor 6% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 25-07-2021 08:02 ]
Wetnotes zijn een boekje met een blaadje of 10-20 aan plastic-achtig 'papier' erin. Qua gebruik een beetje vergelijkbaar met een leitje, maar met meer ruimte en handiger weg te stoppen (als je zakken hebt). Meestal zitten er ook wat vakjes in waar je bijvoorbeeld een paar tie-wraps en wat klein gereedschap in kan stoppen. En omdat je veel meer ruimte hebt, kun je er makkelijk wat nuttige basisinfo in zetten, je duikplan, het ding gebruiken wanneer handcommunicatie niet meer toereikend is enzovoortsT.Kreeftmeijer schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:00:
[...]
Dat klinkt niet goed, hopelijk is er gewoon een misverstand.
Maar ik hoor jullie steeds praten over wetnotes. Eerst dacht ik dat het gewoon zo'n beschrijfbaar plaatje is:
[Afbeelding]
Maar nu ging het opeens over gereedschap etc.
Dus, wat zijn die wetnotes eigenlijk?
En de vervolgvraag, afhankelijk van het antwoord, wat doe/kan je ermee of waar gebruik je het voor?
Binnen GUE is dat ding je puppy die je overal volgt, dus daarmee wordt't ook vanzelf een handige plek om wat klein grut in te stoppen.
[ Voor 13% gewijzigd door Wormaap op 25-07-2021 08:21 ]
Plus als aanvulling, denk erbij aan getekende kaarten van een aantal stekken/grotten.
Zelf heb ik er een aantal verschillende maten tie-wraps inzitten, een multitool (Ik heb de Tarantool 2.0), een aantal potloden. mini kompas just in case, een survey kompas (suunto A-30-achtig iets) mocht het nodig zijn om iets op te meten. Ik wil dit nog uitbreiden met een RVS Bahco variant.
Op de pagina's zelf kun je dus eigenlijk je tabellen overnemen. Denk hierbij aan je NDL tabellen, alhoewel die bij GUE met EAN32 extreem makkelijk zijn. Ze hebben een 30/30 regel: 30 minuten bodemtijd op 30 meter. En voor elke 3 meter die je erboven zit krijg je +10 minuten bodemtijd.
Maar ook bijvoorbeeld wat je gasverbruik is met minuut op diepte, zodat je snel kan uitrekenen of je nog voldoende gas hebt tijdens het maken van een plan. Minimum gas voor een duik: hoeveel gas heb ik minimaal nodig om tijdens mijn duik veilig twee duikers naar de volgende gasbron/oppervlakte te kunnen brengen, met de nodige stops en veilige opstijgsnelheid.
En de GUE EDGE: de "buddycheck" voor GUE duikers volledig uitgeschreven. Vrij uitgebreid en daarom noemen sommigen het ook wel eens Goes Underwater Eventually
Bij een Tech1/2 komen hier nog verschillende deco plannen bij (niet voor elke duik, omdat je vaak een repeterend profiel duikt). Voor Cave weet ik eigenlijk niet wat er in de wetnotes bij komt.
Edit:
En natuurlijk het belangrijkste: kaas boter eieren voor als je in deco zit.
iemand anders heeft allemaal pagina's met sudoko's erin zitten
Zelf heb ik er een aantal verschillende maten tie-wraps inzitten, een multitool (Ik heb de Tarantool 2.0), een aantal potloden. mini kompas just in case, een survey kompas (suunto A-30-achtig iets) mocht het nodig zijn om iets op te meten. Ik wil dit nog uitbreiden met een RVS Bahco variant.
Op de pagina's zelf kun je dus eigenlijk je tabellen overnemen. Denk hierbij aan je NDL tabellen, alhoewel die bij GUE met EAN32 extreem makkelijk zijn. Ze hebben een 30/30 regel: 30 minuten bodemtijd op 30 meter. En voor elke 3 meter die je erboven zit krijg je +10 minuten bodemtijd.
Maar ook bijvoorbeeld wat je gasverbruik is met minuut op diepte, zodat je snel kan uitrekenen of je nog voldoende gas hebt tijdens het maken van een plan. Minimum gas voor een duik: hoeveel gas heb ik minimaal nodig om tijdens mijn duik veilig twee duikers naar de volgende gasbron/oppervlakte te kunnen brengen, met de nodige stops en veilige opstijgsnelheid.
En de GUE EDGE: de "buddycheck" voor GUE duikers volledig uitgeschreven. Vrij uitgebreid en daarom noemen sommigen het ook wel eens Goes Underwater Eventually
Bij een Tech1/2 komen hier nog verschillende deco plannen bij (niet voor elke duik, omdat je vaak een repeterend profiel duikt). Voor Cave weet ik eigenlijk niet wat er in de wetnotes bij komt.
Edit:
En natuurlijk het belangrijkste: kaas boter eieren voor als je in deco zit.
[ Voor 5% gewijzigd door Dartlink op 25-07-2021 08:39 ]
Lekker nonchalant er tussen door (
Gisteren 3 duiken in Zeeland gemaakt. Begonnen vroeg bij het Dreischor Frans Kok, daar was het zicht maar matig. Leuk duikje verder over de reefballs gedaan. Grote zeenaald gespot en dikke, echt hele dikke blauwe kreeften. Daarna vullen en Dreischor Gemaal: over de oesterbank naar het gemaal en daar wat rondneuzen. Mooie steurgarnalen gezien, veel kreeft en parende krabben. Zicht ietsjes beter maar nog niet geweldig.
Daarna weer vullen en door naar de Zeelandbrug om de hoogwater kentering te pakken (17:00 uur). Er waren 3 auto's, verder was het erg rustig. Het zich was echt mega slecht, minder dan een meter met enorm veel stof. Dat was wel een afknapper. Rondje rond de pijler en daarna naar het westen gegaan , mooie zeedahlia gezien en mijn vrouw een sepia. Terug in het ondiepe was wat onrustig. An sich wel een leuke duik maar zo enorm slecht zicht dat ik niet echt heb kunnen genieten. Volgende keer nog maar een poging wagen.
Lang dagje, lekker weer gehad (1 klein regenbuitje) met veel zon en goed gezelschap. Al met al een topdag!
Daarna weer vullen en door naar de Zeelandbrug om de hoogwater kentering te pakken (17:00 uur). Er waren 3 auto's, verder was het erg rustig. Het zich was echt mega slecht, minder dan een meter met enorm veel stof. Dat was wel een afknapper. Rondje rond de pijler en daarna naar het westen gegaan , mooie zeedahlia gezien en mijn vrouw een sepia. Terug in het ondiepe was wat onrustig. An sich wel een leuke duik maar zo enorm slecht zicht dat ik niet echt heb kunnen genieten. Volgende keer nog maar een poging wagen.
Lang dagje, lekker weer gehad (1 klein regenbuitje) met veel zon en goed gezelschap. Al met al een topdag!
[quote]Stimulate14 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:11:
Ondertussen in Duitsland
.
Dit is volgens mij Schloß Dankern. Kom er ook wel eens. Geen vis maar wel af en toe een paling. Zicht is meestal goed. Mooie plek, voor mij 25 minuten rijden.
Ondertussen in Duitsland
Dit is volgens mij Schloß Dankern. Kom er ook wel eens. Geen vis maar wel af en toe een paling. Zicht is meestal goed. Mooie plek, voor mij 25 minuten rijden.
https://www.duikersgids.nl/dankernseeShadowBumble schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:26:
[...]
Lekker nonchalant er tussen door (), waar is dit ? Ziet er een beetje "verlaten" uit namelijk
Wat @Boszie zegt. Hier ook ongeveer 25 min rijden.
Wormaap schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:30:
Wat brengt de postbode nu ineens?
[Afbeelding]
Want als wannabe-techie is een eigen analyzer natuurlijk wel zo handig. En als je dan een érg mooie aanbieding krijgt op de eindbaas der analyzers, dan wordt het al heel snel 'buy once, cry once'

Je weet dat dit "cry once a year" items zijn he, die sensoren moet je namelijk per jaar vervangen
[ Voor 7% gewijzigd door ShadowBumble op 27-07-2021 14:37 ]
Elk jaar is als je'm in een shop in de vulopstelling hebt hangen, bij individueel gebruik gaan ze een stuk langer mee (3--4 jaar lees ik). Maar die sensors zijn gelukkig sowieso maar een fractie van de aanschaf van de analyzer zelf, dus dat huilen gaat sowieso wel meevallenShadowBumble schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:36:
[...]
![]()
Je weet dat dit "cry once a year" items zijn he, die sensoren moet je namelijk per jaar vervangenWel supermooi ding overigens stiekem wel jaloers, terwijl ik mijn stage en argon set aan het uitzoeken ben
Hmm dus ik kan hem niet goedkoop bij je ophalenWormaap schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:50:
[...]
Elk jaar is als je'm in een shop in de vulopstelling hebt hangen, bij individueel gebruik gaan ze een stuk langer mee (3--4 jaar lees ik). Maar die sensors zijn gelukkig sowieso maar een fractie van de aanschaf van de analyzer zelf, dus dat huilen gaat sowieso wel meevallen
Wow vet! Is dat de solo of de normale? Wil zelf ook nog een keer upgraden naar die divesoft! Maar nu nog te prijzig 😅
Dit is de normale, met de 'Blender Max'-kit. Dus met flow limiter en spanning- en weerstandmeters erbij. Kan ik de multimeter thuis laten voor de spanningscheck van de backuplampjesDartlink schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:46:
Wow vet! Is dat de solo of de normale? Wil zelf ook nog een keer upgraden naar die divesoft! Maar nu nog te prijzig 😅
Nice! Ook de set die ik wil!Wormaap schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:06:
[...]
Dit is de normale, met de 'Blender Max'-kit. Dus met flow limiter en spanning- en weerstandmeters erbij. Kan ik de multimeter thuis laten voor de spanningscheck van de backuplampjesDe Solo was ook prima geweest, maar als ik daar de flow limiter los bij had gekocht zat ik al bijna aan de prijs waarvoor ik deze mee mocht nemen
Dikke set man!
Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd!
malleo omnia consentiunt
@Wormaap gefeliciteerd met je Fundies! Leuk om te lezen dat hier aardig wat GUE-gecertificeerden ronddobberen (@Dartlink en @ShadowBumble ook, als ik het goed zag, en misschien nog wel meer?)
Ben zelf ook van plan om Fundies te gaan doen. Ik duik al sinds 2005 (met een pauze tussen 2011 en 2020) en heb een aardige stapel PADI-kaartjes verzameld maar ik heb echt behoefte om terug te gaan naar de basics, en m'n skills en uitrusting in een meer samenhangend systeem te plaatsen.
DIR duiken (en GUE als organisatie) fascineren me al sinds het begin van m'n "duikcarrière" (ik las met bewondering de verhalen van DIR-NL'ers als JP, Cor en Anton op frogkick.nl en Duikforum) maar op één of andere manier ben ik er nooit mee begonnen. Misschien lag in die tijd de nadruk vooral op tech/cave duiken en voelde dat altijd als een wereld van stoere mannen met onderwaterscooters... Tot ik een paar maanden geleden ontdekte dat GUE tegenwoordig de Fundamentals-cursus heeft, met Rec track, én er meerdere instructeurs in Nederland zijn die 'm kunnen geven.
Op dit moment dus m'n uitrusting aan het voorbereiden: switch naar longhose configuratie is al gemaakt en bevalt prima. Nu een single tank wing/harnass/backplate bij elkaar aan het sparen. Zal ook wel afscheid moeten nemen van m'n vertrouwde 12L "bommetje" omdat ik niet verwacht dat dat heel lekker duikt met een wing.
Ik duik overigens zelf de laatste tijd met enige regelmaat in Slijk-Ewijk en De Beldert, allebei goed te bereiken vanuit Ede. Zag die plassen hier ook al een paar keer voorbij komen dus wellicht treffen we elkaar daar een keer
Ben zelf ook van plan om Fundies te gaan doen. Ik duik al sinds 2005 (met een pauze tussen 2011 en 2020) en heb een aardige stapel PADI-kaartjes verzameld maar ik heb echt behoefte om terug te gaan naar de basics, en m'n skills en uitrusting in een meer samenhangend systeem te plaatsen.
DIR duiken (en GUE als organisatie) fascineren me al sinds het begin van m'n "duikcarrière" (ik las met bewondering de verhalen van DIR-NL'ers als JP, Cor en Anton op frogkick.nl en Duikforum) maar op één of andere manier ben ik er nooit mee begonnen. Misschien lag in die tijd de nadruk vooral op tech/cave duiken en voelde dat altijd als een wereld van stoere mannen met onderwaterscooters... Tot ik een paar maanden geleden ontdekte dat GUE tegenwoordig de Fundamentals-cursus heeft, met Rec track, én er meerdere instructeurs in Nederland zijn die 'm kunnen geven.
Op dit moment dus m'n uitrusting aan het voorbereiden: switch naar longhose configuratie is al gemaakt en bevalt prima. Nu een single tank wing/harnass/backplate bij elkaar aan het sparen. Zal ook wel afscheid moeten nemen van m'n vertrouwde 12L "bommetje" omdat ik niet verwacht dat dat heel lekker duikt met een wing.
Ik duik overigens zelf de laatste tijd met enige regelmaat in Slijk-Ewijk en De Beldert, allebei goed te bereiken vanuit Ede. Zag die plassen hier ook al een paar keer voorbij komen dus wellicht treffen we elkaar daar een keer
@Thyraon Thanks! En leuk om te lezen dat je ook interesse hebt
Ik kan het echt alleen maar aanraden, zelfs als je daarna helemaal niets meer met GUE zou willen doen. De oefeningen en constante feedback zorgen ervoor dat je heel snel heel veel vooruitgang maakt in je techniek, en dat is hoe dan ook nuttig.
Zelf was ik ook een beetje 'bang' voor het 'stoere mannen met scooters die je afblaffen als je lamp 2cm verkeerd op je heupband zit'-gedoe, maar dat is me echt 200% meegevallen. Ik heb natuurlijk maar één instructeur meegemaakt (en een tweede gesproken buiten cursussen), maar het was een ontzettend leuke, relaxte cursus met heel veel flauwe grappen en ruimte voor doorvragen en uitleg. Afgezien van het feit dat vier dagen van ~11-12 uur per dag hoe dan ook slopend zijn
Een bommetje gaat denk ik niet ideaal zijn nee
En dit weet je vast al, maar als je een wing gaat kopen, let er dan op dat het harnas uit één stuk is, en dus geen clipjes enzo heeft.
Als mijn oren een beetje meewerken buitenoorontsteking in allebei
ben ik zaterdag in Slijk met twee GUE-buddies. Dus als je nog wat wil kletsen kan dat
Zelf was ik ook een beetje 'bang' voor het 'stoere mannen met scooters die je afblaffen als je lamp 2cm verkeerd op je heupband zit'-gedoe, maar dat is me echt 200% meegevallen. Ik heb natuurlijk maar één instructeur meegemaakt (en een tweede gesproken buiten cursussen), maar het was een ontzettend leuke, relaxte cursus met heel veel flauwe grappen en ruimte voor doorvragen en uitleg. Afgezien van het feit dat vier dagen van ~11-12 uur per dag hoe dan ook slopend zijn
Een bommetje gaat denk ik niet ideaal zijn nee
Als mijn oren een beetje meewerken buitenoorontsteking in allebei
Weinig toe te voegen aan je verhaal maar even over het laatste stukje dat is verrekte vervelend hoop dat het snel herstelt.Wormaap schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:52:
Als mijn oren een beetje meewerken buitenoorontsteking in allebeiben ik zaterdag in Slijk met twee GUE-buddies. Dus als je nog wat wil kletsen kan dat
@Thyraon er posten hier regelmatig meer van die "GUE-ers" maar de meeste zijn sporadische posters maar lezen wel regelmatig mee. (zoals @j-a-s-p-e-r en @EL_Loco)
De ervaring loopt vrij uiteen van Fundamentals tot aan Cave en Tech, dus ik denk dat we van alle markten wel thuis zijn binnen de GUE organisatie
[ Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 28-07-2021 10:39 ]
Ik lees ook eigenlijk alleen maar positieve verhalen over Fundamentals, inderdaad. Ik twijfel nog een beetje of ik eerst voor een Rec pass ga, of meteen voor Tech. Wat me met name tegenhoudt om voor Tech te gaan is de requirement voor een dubbelset en de investering die daar bij komt kijken. Ik neig dus nu naar een Rec pass, en later een Doubles Primer en Tech Upgrade.Wormaap schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:52:
@Thyraon Thanks! En leuk om te lezen dat je ook interesse hebtIk kan het echt alleen maar aanraden, zelfs als je daarna helemaal niets meer met GUE zou willen doen.
Hoe heb jij de afweging gemaakt om meteen voor de Tech pass te gaan?
Nog een andere vraag: voor Fundies Tech is een primary lamp verplicht. Uit de Standards wordt me niet echt duidelijk of het OK is om een primary zonder canister te gebruiken. Ik heb best een prima primary die ik ook van een goodman handle zou kunnen voorzien, maar dat is een LED-lamp zonder canister. Heb je daar iets over gehoord tijdens (voorbereidingen op) Fundies?
Yes, ik ben naarstig op zoek naar een fatsoenlijke tweedehands Halcyon Eclipse of XDeep Zen. Of ik spaar even door en koop 'm nieuwWormaap schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:52:
En dit weet je vast al, maar als je een wing gaat kopen, let er dan op dat het harnas uit één stuk is, en dus geen clipjes enzo heeft.
Hm, interesting. Hoe laat zou je er zaterdag zijn, als het door kan gaan? Als het weer een beetje meezit kan ik vrouw en kinderen wel even op het strand parkeren en een praatje komen makenWormaap schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:52:
Als mijn oren een beetje meewerken buitenoorontsteking in allebeiben ik zaterdag in Slijk met twee GUE-buddies. Dus als je nog wat wil kletsen kan dat
Die afweging kwam vooral uit het feit dat ik de tech-richting in wil gaan, en nu de investering kon maken voor de uitrusting die daarbij hoort. De inhoud van Fundies is vrijwel exact hetzelfde voor Tech of Rec, dus daar hoef je het niet voor te doen.Thyraon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:23:
[...]
Ik lees ook eigenlijk alleen maar positieve verhalen over Fundamentals, inderdaad. Ik twijfel nog een beetje of ik eerst voor een Rec pass ga, of meteen voor Tech. Wat me met name tegenhoudt om voor Tech te gaan is de requirement voor een dubbelset en de investering die daar bij komt kijken. Ik neig dus nu naar een Rec pass, en later een Doubles Primer en Tech Upgrade.
Je mág voor een Tech-rating gaan zonder canister, maar je moet wel kunnen laten zien dat je een canisterlamp kan gebruiken voor het geval dat je er een keer een huurt ofzo. Dat is ook meteen een van de weinige punten waarop Fundies inhoudelijk 'afwijkt' tussen Tech en Rec: het gebruik van de lamp tijdens de meeste oefeningen, en het vrijmaken van de lampkabel tijdens de S-drill. Ik heb een AliExpress-lamp van 80 euro aangeschaft, en dat was verder prima. Uiteraard wel met een kleine opgetrokken wenkbrauw en het verzoek die lamp te heroverwegen als ik ga grotduikenNog een andere vraag: voor Fundies Tech is een primary lamp verplicht. Uit de Standards wordt me niet echt duidelijk of het OK is om een primary zonder canister te gebruiken. Ik heb best een prima primary die ik ook van een goodman handle zou kunnen voorzien, maar dat is een LED-lamp zonder canister. Heb je daar iets over gehoord tijdens (voorbereidingen op) Fundies?
Als het doorgaat ben ik er iets voor 10:00, en dan waarschijnlijk tot iets na twaalven, beetje afhankelijk van hoe snel we opbouwen, hoe lang we duiken en hoe lang we napratenYes, ik ben naarstig op zoek naar een fatsoenlijke tweedehands Halcyon Eclipse of XDeep Zen. Of ik spaar even door en koop 'm nieuw
[...]
Hm, interesting. Hoe laat zou je er zaterdag zijn, als het door kan gaan? Als het weer een beetje meezit kan ik vrouw en kinderen wel even op het strand parkeren en een praatje komen maken
@Thyraon
Misschien hangt je keuze wel een beetje af van wat voor duiken je op korte termijn wilt gaan maken? Als je gem. op 15 meter duikt kan dat perfect met een REC set. Als je liever wat wrakken op gaat zoeken rond 30m (noordzee bijv), wat langer wil duiken (half uur+ op 30 m is met D12 perfect te doen) of richting T1 of Cave1 wil gaan dan is Tech wel een mooi streven.
Wings gaan ook vrij lang mee dus paar jaar oude zou ook niet echt verschrikkelijk zijn.
Fundamentals is echt hartstikke leuke en leerzame opleiding. Leuk dat je het wilt doen! REC is ook tof. En vergeet niet dat je voor een Tech rating ook wel hard moet werken hoor. Best een pittige week.Thyraon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:23:
Ik lees ook eigenlijk alleen maar positieve verhalen over Fundamentals, inderdaad. Ik twijfel nog een beetje of ik eerst voor een Rec pass ga, of meteen voor Tech. Wat me met name tegenhoudt om voor Tech te gaan is de requirement voor een dubbelset en de investering die daar bij komt kijken. Ik neig dus nu naar een Rec pass, en later een Doubles Primer en Tech Upgrade.
Misschien hangt je keuze wel een beetje af van wat voor duiken je op korte termijn wilt gaan maken? Als je gem. op 15 meter duikt kan dat perfect met een REC set. Als je liever wat wrakken op gaat zoeken rond 30m (noordzee bijv), wat langer wil duiken (half uur+ op 30 m is met D12 perfect te doen) of richting T1 of Cave1 wil gaan dan is Tech wel een mooi streven.
Goede vraag; zou het zo ook niet weten. Heb het voor je aan een bevriend instructeur gevraagd.Nog een andere vraag: voor Fundies Tech is een primary lamp verplicht. Uit de Standards wordt me niet echt duidelijk of het OK is om een primary zonder canister te gebruiken. Ik heb best een prima primary die ik ook van een goodman handle zou kunnen voorzien, maar dat is een LED-lamp zonder canister. Heb je daar iets over gehoord tijdens (voorbereidingen op) Fundies?
Je kan ook prima Agir Brok, of DTD kopen. Allemaal prima. Zolang heb maar geen bungies oid heeft en geen verstelbare harnas/padding enzo. Maar zelfs dat zou je makkelijk op kunnen lossen met een nieuw stuk webbing.Yes, ik ben naarstig op zoek naar een fatsoenlijke tweedehands Halcyon Eclipse of XDeep Zen. Of ik spaar even door en koop 'm nieuw
Wings gaan ook vrij lang mee dus paar jaar oude zou ook niet echt verschrikkelijk zijn.
Niet,Thyraon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:23:
[...]
Een veel belangrijkere eigenschap waarom ik van PADI naar GUE "overstapte" was eigenlijk omdat ik met veel tech duikers omga (TDI) maar dat mij de GUE filosofie veel meer aantrok vooral kwa aspect in team duiken. Het is namelijk best een hechte community in Nederland (en daarbuiten).
Doe jezelf een enorm plezier voor je wat dan ook gaat aanschaffen ga eerst eens met een instructeur praten gewoon vrijblijvend . Bespreek hem ook gewoon je huidige setup en wat je daarvan moet veranderen als je Fundies zou willen doen op een bepaald niveau. Zoals je kan zien in het verslag van @Wormaap en mijn zitten er nogal kleine nuance verschillen, die echt van de instructeur afhangen. (Ik heb in dit topic wel meer posts staan over mijn gear keuzes en hoe ik die afstemde met mijn instructeur)Thyraon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:23:
[...]
Nog een andere vraag: voor Fundies Tech is een primary lamp verplicht. Uit de Standards wordt me niet echt duidelijk of het OK is om een primary zonder canister te gebruiken. Ik heb best een prima primary die ik ook van een goodman handle zou kunnen voorzien, maar dat is een LED-lamp zonder canister. Heb je daar iets over gehoord tijdens (voorbereidingen op) Fundies?
Yes, ik ben naarstig op zoek naar een fatsoenlijke tweedehands Halcyon Eclipse of XDeep Zen. Of ik spaar even door en koop 'm nieuw
Check, helder!Wormaap schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:37:
Die afweging kwam vooral uit het feit dat ik de tech-richting in wil gaan, en nu de investering kon maken voor de uitrusting die daarbij hoort. De inhoud van Fundies is vrijwel exact hetzelfde voor Tech of Rec, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Haha, ik weet niet of ik überhaupt met zo'n lamp het water in zou durven maar creatief opgelost. Welke lamp was het? Asking for a friendWormaap schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:37:
Ik heb een AliExpress-lamp van 80 euro aangeschaft, en dat was verder prima. Uiteraard wel met een kleine opgetrokken wenkbrauw en het verzoek die lamp te heroverwegen als ik ga grotduiken

OK, ik overleg hier even met de baas. PM je wel als we zaterdag van plan zijn die kant op te komen!Wormaap schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:37:
Als het doorgaat ben ik er iets voor 10:00, en dan waarschijnlijk tot iets na twaalven, beetje afhankelijk van hoe snel we opbouwen, hoe lang we duiken en hoe lang we napraten
Dit is sowieso een goed idee. Mijn backuplampjes waren bijvoorbeeld naar de letter van de equipment standard ok, maar ik kreeg toch een vrij duidelijk 'met die lampjes ga ik je die tech pass niet geven'ShadowBumble schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:46:
[...]
Doe jezelf een enorm plezier voor je wat dan ook gaat aanschaffen ga eerst eens met een instructeur praten gewoon vrijblijvend . Bespreek hem ook gewoon je huidige setup en wat je daarvan moet veranderen als je Fundies zou willen doen op een bepaald niveau. Zoals je kan zien in het verslag van @Wormaap en mijn zitten er nogal kleine nuance verschillen, die echt van de instructeur afhangen. (Ik heb in dit topic wel meer posts staan over mijn gear keuzes en hoe ik die afstemde met mijn instructeur)
Goed punt. Op de korte termijn zal ik vooral regelmatig ondiep duiken in Nederland en het buitenland (max 15 meter). Wrakduiken vind ik wel enorm leuk en ik heb aardig wat "deep air" duiken gedaan op wrakken in Frankrijk en Italië (geen penetratie). Een Tech rating zou dus uiteindelijk wel prettig zijn om dat soort duiken ook veilig te kunnen maken, maar is zeker nu geen vereiste.j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:41:
Dank je!j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:41:
Goede vraag; zou het zo ook niet weten. Heb het voor je aan een bevriend instructeur gevraagd.
De exacte verkoper die ik had lijkt niet meer te bestaan, maar het was deze in één van de vele verschijningsvormen. Ik heb er 92 dollar voor betaald zonder accu's. Het grappige is dat je hem in Nederland ook kan/kon kopen. Dan staat er Tecline op en kost'ie 400 euroThyraon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:01:
Haha, ik weet niet of ik überhaupt met zo'n lamp het water in zou durven maar creatief opgelost. Welke lamp was het? Asking for a friend
Prima, laat maar wat weten![...]
OK, ik overleg hier even met de baas. PM je wel als we zaterdag van plan zijn die kant op te komen!
Ja lampjes, leveren altijd een leuke discussie. Mijn backup ( een SolarStorm DX4s ) was meer dan genoeg voor de fundies, net zoals mijn Nanight Tech2 canister light maar ik kreeg wel de opmerking: "Als je richting Tech en/of Cave gaat" die keuzes eens heel goed te overwegenWormaap schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:02:
[...]
Dit is sowieso een goed idee. Mijn backuplampjes waren bijvoorbeeld naar de letter van de equipment standard ok, maar ik kreeg toch een vrij duidelijk 'met die lampjes ga ik je die tech pass niet geven'Het zelfde met die Ali-primary. Voor open water allemaal prima, maar als ik met die lamp een Cave1 zou willen starten krijg ik zeer waarschijnlijk iets anders te horen. En dat is het stukje subjectiviteit waarvoor het handig is om op voorhand te overleggen met je instructeur.
Niet omdat ze neit functioneren maar de backup is gewoon lamp ( en dus in een noodsituatie lastiger te switchen ) en mijn Nanight was meer de algehele kwaliteit en het feit dat inderdaad de kabel niet vervangbaar is maar je dan gelijk lamp + battery cap etc moet vervangen.
[ Voor 13% gewijzigd door ShadowBumble op 28-07-2021 12:12 ]
Het zijn de filosofie en het holistische aspect die mij aanspreken aan GUE, inderdaad. Wat betreft die community: is daar een georganiseerde plek voor? Duikforum.nl lijkt een beetje uitgestorven. Ik ben op ScubaBoard wat mensen tegengekomen en nu hier dus, maar is er een centrale community? Frogkick.nl en DIR-NL waren dat ooit, volgens mij, maar dat lijkt ook allemaal ter ziele.ShadowBumble schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:46:
... dat mij de GUE filosofie veel meer aantrok vooral kwa aspect in team duiken. Het is namelijk best een hechte community in Nederland (en daarbuiten).
Thanks, dat is een waardevolle tip. Ik heb twee instructeurs hier redelijk in de buurt zitten (Sander Evering en Erik Wurz) dus ik moet t.z.t. maar eens kijken met wie van de twee ik aan de slag zou willen.ShadowBumble schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:46:
Doe jezelf een enorm plezier voor je wat dan ook gaat aanschaffen ga eerst eens met een instructeur praten gewoon vrijblijvend . Bespreek hem ook gewoon je huidige setup en wat je daarvan moet veranderen als je Fundies zou willen doen op een bepaald niveau. Zoals je kan zien in het verslag van @Wormaap en mijn zitten er nogal kleine nuance verschillen, die echt van de instructeur afhangen. (Ik heb in dit topic wel meer posts staan over mijn gear keuzes en hoe ik die afstemde met mijn instructeur)
'GUE Nederland' op facebook en er zijn geloof ik per regio app groepen maar daar zit ik ook (nog) niet in, daar rol je een beetje in na een periode volgens mij.Thyraon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:11:
[...]
Het zijn de filosofie en het holistische aspect die mij aanspreken aan GUE, inderdaad. Wat betreft die community: is daar een georganiseerde plek voor? Duikforum.nl lijkt een beetje uitgestorven. Ik ben op ScubaBoard wat mensen tegengekomen en nu hier dus, maar is er een centrale community? Frogkick.nl en DIR-NL waren dat ooit, volgens mij, maar dat lijkt ook allemaal ter ziele.
Deze Facebook group bedoel je?ShadowBumble schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:14:
'GUE NL' op facebook en er zijn geloof ik per regio app groepen maar daar zit ik ook (nog) niet in, daar rol je een beetje in na een periode volgens mij.
Yes inderdaad. Dat is een beetje de centrale hub volgens mij ( ik heb in ieder geval nog niet alternatieven gevonden ).
Cool, dan zal ik daar t.z.t. vragen om te joinen.ShadowBumble schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:19:
Yes inderdaad. Dat is een beetje de centrale hub volgens mij ( ik heb in ieder geval nog niet alternatieven gevonden ).
Ja, die lampen blijven wel een dingetje inderdaadShadowBumble schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:10:
[...]
Ja lampjes, leveren altijd een leuke discussie. Mijn backup ( een SolarStorm DX4s ) was meer dan genoeg voor de fundies, net zoals mijn Nanight Tech2 canister light maar ik kreeg wel de opmerking: "Als je richting Tech en/of Cave gaat" die keuzes eens heel goed te overwegen
Niet omdat ze neit functioneren maar de backup is gewoon lamp ( en dus in een noodsituatie lastiger te switchen ) en mijn Nanight was meer de algehele kwaliteit en het feit dat inderdaad de kabel niet vervangbaar is maar je dan gelijk lamp + battery cap etc moet vervangen.

Het team-element draagt daar nog wat extra aan bij, want je wil toch niet je team belasten met jouw keuze voor een lamp die geen nier kost?
Zelf duik in met twee Light for Me backup lampen aan het harnas. En een Lightmonkey primaire canister (voornamelijk vanwege mijn heating in de winter
)
Een Tech2 buddy kijkt nu naar de Scaleo Infinity https://scaleo-light.de/ en is modulair wat mij ook erg aanspreekt. Modulair als in, accupack kan je of achterop de lamp plaatsen, of via een canister. Erg tof allemaal.
Iemand anders weer met een Ammonite of een Thor. Genoeg keuzes, maar men kijkt toch beetje neer op de Ali lampen. Maar volgens mij zijn die ook prima als een bestaand merk zegt mijn onderbuik gevoel.
Maaarrrr, het is mooi weer! Dus ik ga zo richting Slijk-Ewijk en ga lekker een rondje scooteren!
Een Tech2 buddy kijkt nu naar de Scaleo Infinity https://scaleo-light.de/ en is modulair wat mij ook erg aanspreekt. Modulair als in, accupack kan je of achterop de lamp plaatsen, of via een canister. Erg tof allemaal.
Iemand anders weer met een Ammonite of een Thor. Genoeg keuzes, maar men kijkt toch beetje neer op de Ali lampen. Maar volgens mij zijn die ook prima als een bestaand merk zegt mijn onderbuik gevoel.
Maaarrrr, het is mooi weer! Dus ik ga zo richting Slijk-Ewijk en ga lekker een rondje scooteren!

[ Voor 3% gewijzigd door Dartlink op 28-07-2021 13:07 ]
Daar heb ik ook naar gekeken (Backup Tec) maar jammer genoeg zijn die nooit op voorraad bij de officiele leverancierDartlink schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:07:
Zelf duik in met twee Light for Me backup lampen aan het harnas.
Al eens naar de "backup xml" gekeken? Die heb ik erop zitten. De "normale" lijkt idd al meer dan een jaar niet leverbaar.ShadowBumble schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:18:
[...]
Daar heb ik ook naar gekeken (Backup Tec) maar jammer genoeg zijn die nooit op voorraad bij de officiele leverancieranders was dat waarschijnlijk mijn eerste keus geweest door de prijs/kwaliteit verhouding.
Hier ben ik uiteindelijk voor een paartje Ammonite LED One gegaan. Wel iets prijziger, maar in ieder geval een strakke spot en een flinke burn time
Had er wel naar gekeken maar die kop erop leek toch wel een redelijk groot ? Of lijkt dat maar zo ?Dartlink schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:20:
[...]
Al eens naar de "backup xml" gekeken? Die heb ik erop zitten. De "normale" lijkt idd al meer dan een jaar niet leverbaar.
Die kans is vrij groot dat ik daar ook op eindig, omdat ik weet dat SA ze heeft en ik het ze ook wel gunWormaap schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:24:
Hier ben ik uiteindelijk voor een paartje Ammonite LED One gegaan. Wel iets prijziger, maar in ieder geval een strakke spot en een flinke burn time
[ Voor 35% gewijzigd door ShadowBumble op 28-07-2021 13:58 ]
Gebruiken jullie een digitaal logboek? Bijvoorbeeld via een App? Ik ben toe aan digitalisatie
.