Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:30

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Abductee schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:11:
[...]

Het belangrijkste is dat ik weet wat ik fout heb gedaan: Ik zat te diep. Ik dacht dat de kooi op 8m ongeveer lag, dus ik zwom zelf tussen de 8 en 9 meter, met mijn buddies rechts van mij, op dat moment de ondiepe kant. Ik had gehoopt dat dan 1 van ons op zijn minst de kooi wel zou opmerken, maar we zijn er net langs door gezwommen. Jammer, maar ik ben vooral blij dat ik me daardoor niet uit mijn lood heb laten slaan, en de duik gewoon verder heb gezet zoals afgesproken.
Als je vaker op dezelfde plek bent herken je steeds meer punten. Zo weet je steeds beter of te te diep, ondiep, te ver of dichtbij bent. En dan nog hoef je soms naar een paar meter ernaast te zitten en het compleet missen. Gewoon lekker doorgaan en de volgende keer opnieuw proberen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:15
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Als je vaker op dezelfde plek bent herken je steeds meer punten. Zo weet je steeds beter of te te diep, ondiep, te ver of dichtbij bent. En dan nog hoef je soms naar een paar meter ernaast te zitten en het compleet missen. Gewoon lekker doorgaan en de volgende keer opnieuw proberen.
En dan nog mis je wel eens wat. Ik heb inmiddels ruim 75 duiken op Zandeiland 1 en het lukt me nog steeds om "de stoel" te missen die op 6 meter diepte recht voor de uitgang ligt. En daardoor mis ik dan ook de uitgang :F

Het is verbazend hoe verschillend een stek er gedurende het jaar uit gaat zien waardoor je hele oriëntatie overhoop gaat bij mij tenminste, maar ik heb dan ook nooit een navigatiespecialty gevolgd :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:06
Zijn er al ervaringen hier trouwens over die vuljeduikfles app? Leek me wel handig in plaats van een bekertje 50-centjes te sparen de komende tijd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Dartlink schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:12:
Zijn er al ervaringen hier trouwens over die vuljeduikfles app? Leek me wel handig in plaats van een bekertje 50-centjes te sparen de komende tijd namelijk.
Ik had er zelfs nog nooi van gehoord... meteen geïnstalleerd, ik krijg tegenwoordig te weinig kleingeld om altijd zeker te zijn dat ik kan vullen

50 centjes sparen is ook niet nodig, alle muntgeld kan er bij iig de ZB in

edit: +€ 0,35 per vulling is dan wel weer jammer. Snap dat digitaal betalen geld kost, en wat is 0,35 nou. Maar een fles vullen kost 1,5 à 2 euro dus relatief hoge transactiekosten. En ze hoeven niet meer iedere dag een muntjesbak te legen

[ Voor 19% gewijzigd door dixet op 09-06-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:38
en minimaal 10euro opladen ..

dat gaat hem niet worden denk ik, gewoon weer muntjes regelen

[ Voor 52% gewijzigd door Bockelaar op 09-06-2021 17:09 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
10 euro voor een weekend heb ik zelf nog het minste moeite mee. Maar die 35 cent vind ik redelijk bizar.

Ik ga wel weer beetje kleingeld sparen dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 10:35
Als ik me niet vergis wordt die €0,35 alleen in rekening gebracht als je je account opwaardeert om de kosten voor iDeal te dekken, dus niet pér vulling :)

Dance with the stars

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:38
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:55:
@Wormaap @dixet @ShadowBumble @Fl4pp13

Op dit moment is 10 juli de dag dat iedereen kan.

Ik stel voor dat we die vast zetten en mocht iemand anders alsnog kunnen, kan die aansluiten.

Opties voor locatie zie ik Beldert of ZE4 bij Vinkeveen.
Gezien het over een maand zover is en veel mensen vrij ver vooruit lijken te plannen wil ik deze nog even onder de aandacht brengen. We zijn nu met vijf, maar er is genoeg water voor meer mensen 8)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
robbierzz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:05:
Als ik me niet vergis wordt die €0,35 alleen in rekening gebracht als je je account opwaardeert om de kosten voor iDeal te dekken, dus niet pér vulling :)
Net effe uitgeprobeerd, is idd alleen bij het "herladen" van je tegoed. Dus hoe meer je op de kaart zet, hoe minder kostelijk (procentueel dan).

Ga het wel eens uitproberen, ben vaak daar in de buurt en niet altijd gewapend met muntjes...
Wormaap schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Gezien het over een maand zover is en veel mensen vrij ver vooruit lijken te plannen wil ik deze nog even onder de aandacht brengen. We zijn nu met vijf, maar er is genoeg water voor meer mensen 8)
Zou wel willen, maar is me nét een tikje te ver. Volgende keer dat jullie Zeeland terug onveilig maken houd ik me aanbevolen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door DexterBelgium op 10-06-2021 16:41 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
DexterBelgium schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:35:
[...]

Net effe uitgeprobeerd, is idd alleen bij het "herladen" van je tegoed. Dus hoe meer je op de kaart zet, hoe minder kostelijk (procentueel dan).

Ga het wel eens uitproberen, ben vaak daar in de buurt en niet altijd gewapend met muntjes...
Thanks! Dan ga ik die ook gebruiken! 0,35 op 10 euro vullen vind ik nog te doen. Ik las ook iets over terugstorten in de app. Ook netjes dat ze dat aanbieden (mits het goed werkt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
[...]

Zou wel willen, maar is me nét een tikje te ver. Volgende keer dat jullie Zeeland terug onveilig maken houd ik me aanbevolen ;)
Da's wel heel stellig voor een meeting die nog geen daadwerkelijke plek heeft O-) Maar vooruit, ZE4 is wel koploper momenteel.
@T.Kreeftmeijer @Fl4pp13 @dixet @ShadowBumble: Zullen we ZE4 dan definitief als plek kiezen? Dat maakt het natuurlijk ook wat makkelijker voor andere mensen die nog zouden willen aanhaken om wat te kunnen beslissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Locatie staat nog niet vast, hè? Maar ik vind Zeeland wel erg verweg omdat ik daar drie weken eerder ook al ben.

In Zeeland komen we vast nog wel. ;)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 23:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:11:
[...]

Da's wel heel stellig voor een meeting die nog geen daadwerkelijke plek heeft O-) Maar vooruit, ZE4 is wel koploper momenteel.
@T.Kreeftmeijer @Fl4pp13 @dixet @ShadowBumble: Zullen we ZE4 dan definitief als plek kiezen? Dat maakt het natuurlijk ook wat makkelijker voor andere mensen die nog zouden willen aanhaken om wat te kunnen beslissen :)
Maakt mij niet uit mijn voorkeur voor ZE4 is meer omdat het centraal gelegen is en misschien eenvoudiger voor meer mensen om aan te haken. Als de meerderheid liever voor Zeeland kiest ook best maar ik geloof dat de meeste stemmen richting ZE4 gaan

[ Voor 4% gewijzigd door ShadowBumble op 10-06-2021 17:14 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:53:
Dubbele kraan is niet zo heel duur, als je niet speciale aqualung wil. En goed zelf te doen als m25x2 draad hebt op je fles.

Ik wil alleen deze types.
https://www.duikwereld.nl...cbebdaac9d6/6/9/69449.png

Goedkoopste en handigste in mijn optiek.
Bij de lokale duikshop een gebruikte kraan van hun huurflessen kunnen krijgen voor 25 euro's in plaats van circa 100 voor een nieuwe. Is een type draaibaar, nieuw zou ik die niet zo kopen, maar voor de prijs ben ik tevreden.

Kortom, twee duiken op een dag is geen probleem voor mij.

[...]

Ik vind het prima. Nooit geweest, dus ik laat mij verrassen.

Kost zo te zien dus 8 euro voor een vergunning.

[ Voor 30% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 10-06-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

[...]

Ik vind het prima, er is genoeg te zien om twee of meer duikjes leuk te houden.
Dagvergunning kost inderdaad 8 euro, of 25 voor de rest van het jaar als je vaker komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
[...]
Ik heb niet echt een voorkeur, Beldert en ZE4 zijn beide leuk. En druk :-(
Zeeland is altijd leuk, kortom het maakt mij niet uit 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDywUTDbFmGeWvZsCd1fj3sw7rU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TpgUZZUMgBaNfLodQ0NLy5WN.png?f=user_large

Een kleine leestip voor de échte nerd :+ Ik heb Deco for Divers net uitgelezen, en ik kan hem zeker aanraden voor mensen die interesse hebben in de theorie achter decompressie. Het boek doet zijn best om het gat tussen cursusmateriaal (dat hoofdzakelijk gericht is op het praktisch toepassen) en academisch materiaal (dat veelal onleesbaar is voor de 'gewone mens') te overbruggen. En naar mijn idee is dat heel aardig gelukt :)
Praktische toepasbaarheid is natuurlijk vrijwel nihil, want uiteindelijk gebruikt iedereen toch de tabellen/strategieën die vanuit opleidingen en computers worden aangeboden. Maar ik vind het leuk om het waarom beter te begrijpen :)
Één puntje van kritiek is dat het boek geschreven is in de tijd dat bubbelmodellen en deepstops vrijwel universeel als het beste werden gezien. Die discussie is in de tussentijd een stuk genuanceerder geworden, maar dit boek heeft het gewoon over 'traditionele' en 'moderne' theorie. Maar dat doet verder niets af aan de feitelijke informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:48:
[Afbeelding]

Een kleine leestip voor de échte nerd :+ Ik heb Deco for Divers net uitgelezen, en ik kan hem zeker aanraden voor mensen die interesse hebben in de theorie achter decompressie. Het boek doet zijn best om het gat tussen cursusmateriaal (dat hoofdzakelijk gericht is op het praktisch toepassen) en academisch materiaal (dat veelal onleesbaar is voor de 'gewone mens') te overbruggen. En naar mijn idee is dat heel aardig gelukt :)
Praktische toepasbaarheid is natuurlijk vrijwel nihil, want uiteindelijk gebruikt iedereen toch de tabellen/strategieën die vanuit opleidingen en computers worden aangeboden. Maar ik vind het leuk om het waarom beter te begrijpen :)
Één puntje van kritiek is dat het boek geschreven is in de tijd dat bubbelmodellen en deepstops vrijwel universeel als het beste werden gezien. Die discussie is in de tussentijd een stuk genuanceerder geworden, maar dit boek heeft het gewoon over 'traditionele' en 'moderne' theorie. Maar dat doet verder niets af aan de feitelijke informatie :)
Super fijn boek inderdaad, volgens mij heb ik hier al eens eerder aangegeven dat ik bovenstaande boek (wel de 2de editie overigens) en het "The Fundamentals of better diving" gebruik heb ter voorbereiding op mijn GUE Fundamentals cursus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
@T.Kreeftmeijer @Fl4pp13 @Wormaap @ShadowBumble
Ik ga helaas afhaken op 10 juli. We hebben dan met de duikclub een heel kampeerweekend op een van de eilanden in de Vinkeveense plassen.
Als jullie even bij de Lidl gaan shoppen kunnen jullie wel langs komen voor een duikje 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
dixet schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:07:
@T.Kreeftmeijer @Fl4pp13 @Wormaap @ShadowBumble
Ik ga helaas afhaken op 10 juli. We hebben dan met de duikclub een heel kampeerweekend op een van de eilanden in de Vinkeveense plassen.
Als jullie even bij de Lidl gaan shoppen kunnen jullie wel langs komen voor een duikje 8)
:'(
Mompel mompel wij zijn niet leuk genoeg zeker mompel mompel :+

Dan moeten we later in het seizoen nog maar een dagje prikken :9 Wat een straf }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Sinds mijn vorige post zijn er weer 3 duiken bijgekomen: 2 in Zeeland en gisteren weer de Boschmolenplas.

Zaterdag stond mijn eerste tripje naar Zeeland op het programma. De eerste duik was kort voor de middag aan Plompe Toren. Het koste wat meer moeite dan normaal om onder te geraken, maar eenmaal vertrokken en een beetje gewend aan de stroming beviel het me wel. Er waren een heel aantal krabben, botervisjes en platvisjes te zien. Voor de meesten waarschijnlijk niet interessant, maar voor mij de eerste keer dat ik ze zag :+ Na 45 minuten zat de duik erop, met nog ongeveer 100 bar in mijn flessen.

Na tussenstops in Zierikzee om een hapje te eten en de Zeelandbrug om de flessen bij te vullen zijn we richting Zoetersbout gegaan. Het verbaasde me dat er zoveel verschil zat in het type bodem. Waar Plompe Toren een stevige bodem had met veel begroeiing, was er hier alleen maar zand (en een gebrek aan natuurlijk licht :+ ). Na lang zoeken heb ik wel mijn eerste sepiola gezien! Verder zijn we ook nog wat krabben en oorkwallen tegengekomen, en een gigantische noordzeekrab die zich in een gat verstopte. Opnieuw zat de duik erop na zo'n drie kwartier, deze keer met nog 80 bar over.

Gisteren was het dan weer de beurt aan de Boschmolenplas, en er stond weer een proef op het programma. Een redelijk simpele deze keer: de stijgproef. Doel is om van 15m op te stijgen aan de juiste snelheid. Dat is zonder problemen gelukt, en daarna hebben we nog wat rondgezwommen in de buurt van instap 1.

Nog 2 duiken te gaan, en ik mag ook met een 3*D het water in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Abductee schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:09:
Nog 2 duiken te gaan, en ik mag ook met een 3*D het water in!
Hoe bedoel je dit precies? * Wormaap heeft geen idee hoe NELOS werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Wormaap schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:24:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? * Wormaap heeft geen idee hoe NELOS werkt :+
Beginnende duikers moeten de eerste 5 duiken met een instructeur doen, aangezien ze dan eigenlijk nog niet gebreveteerd zijn. In die 5 duiken is het de bedoeling dat je als kandidaat-1*D een aantal proeven aflegt (ontspanner zoeken, bril klaren, 50m snorkelen, ...), en dan krijg je je 1*D-brevet.

Als je dan eenmaal 1*D bent mag je de eerste 10 duiken (dus duiken 6-15) nog niet met een 3*D het water in (tenzij er natuurlijk een hoger gebrevetteerde duiker meegaat). Na die 15 duiken mag een 1*D ook met een 3*D duiken.

Een 3*D mag echter slechts 1 1*D meenemen, hogere brevetten mogen meerdere 1*D meenemen.

Ik zit ondertussen aan 13 duiken, dus nog 2 te gaan. Het verschil is dan dat ik niet meer het risico loop dat ik aan de kant moet blijven staan als er te weinig (assistent-)instructeurs aanwezig zijn. Niet dat dat gaat gebeuren, maar het zorgt er wel voor dat ik meer opties heb wat buddies betreft.

Ik ben ook begonnen met mijn opleiding 2*D. Ondertussen heb ik 2 van de 7 proeven afgelegd. Als ik alle 7 proeven heb afgerond kan ik deze winter beginnen met de theorielessen, waar ik dan ook een examen van moet afleggen. Verder is er ook nog een examen in het zwembad. Als ik op die 2 examens dan ook slaag, krijg ik mijn tweede ster :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Zondag eerste keer droog gedoken (nu ja, toch bovengekomen met water in de bot van het geleende droogpak), maar was me dat even aangenaam duiken. Geen centje last van onverwachte opstijgingen, squeeze, trim, alles eigenlijk redelijk vanzelf goed gekomen.

Super leuke duik gehad, in die mate dat ik op 2dehands.be meteen naar droogpakken aan het kijken was. Toch maar even getemporiseerd toen ik bijna nieuwe Sante e.lite in mijn maat had gespot. Zelfs tweede hands heb je het dan toch over four figures, en daar moeten we niet in rushen.

Bon, de verlanglijst is uitgebreid, ik moet tegen de winter droog het nat in :-)

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Abductee schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:59:
[...]

Beginnende duikers moeten de eerste 5 duiken met een instructeur doen, aangezien ze dan eigenlijk nog niet gebreveteerd zijn. In die 5 duiken is het de bedoeling dat je als kandidaat-1*D een aantal proeven aflegt (ontspanner zoeken, bril klaren, 50m snorkelen, ...), en dan krijg je je 1*D-brevet.

Als je dan eenmaal 1*D bent mag je de eerste 10 duiken (dus duiken 6-15) nog niet met een 3*D het water in (tenzij er natuurlijk een hoger gebrevetteerde duiker meegaat). Na die 15 duiken mag een 1*D ook met een 3*D duiken.

Een 3*D mag echter slechts 1 1*D meenemen, hogere brevetten mogen meerdere 1*D meenemen.

Ik zit ondertussen aan 13 duiken, dus nog 2 te gaan. Het verschil is dan dat ik niet meer het risico loop dat ik aan de kant moet blijven staan als er te weinig (assistent-)instructeurs aanwezig zijn. Niet dat dat gaat gebeuren, maar het zorgt er wel voor dat ik meer opties heb wat buddies betreft.

Ik ben ook begonnen met mijn opleiding 2*D. Ondertussen heb ik 2 van de 7 proeven afgelegd. Als ik alle 7 proeven heb afgerond kan ik deze winter beginnen met de theorielessen, waar ik dan ook een examen van moet afleggen. Verder is er ook nog een examen in het zwembad. Als ik op die 2 examens dan ook slaag, krijg ik mijn tweede ster :-)
Huuuuh, dus als ik hem goed begrijp mag je na volledige brevetering (Je 1*D) enkel met een 1*D en 2*D duiken, maar niet met een 3*D? Tot je 15 duiken hebt? Of er moet minimaal een 1* Instructeur mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Dartlink schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Huuuuh, dus als ik hem goed begrijp mag je na volledige brevetering (Je 1*D) enkel met een 1*D en 2*D duiken, maar niet met een 3*D? Tot je 15 duiken hebt? Of er moet minimaal een 1* Instructeur mee?
Nee, een 1*D mag enkel met een andere 1*D of 2*D duiken als er ook een AI of hoger meegaat.
Een 1*D mag met een 3*D duiken op voorwaarde dat de 1*D minstens 15 duiken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Abductee schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:19:
[...]

Nee, een 1*D mag enkel met een andere 1*D of 2*D duiken als er ook een AI of hoger meegaat.
Een 1*D mag met een 3*D duiken op voorwaarde dat de 1*D minstens 15 duiken heeft.
Ahh duidelijk! Organisatie regels blijft vaak een onduidelijk iets 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Abductee schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:19:
[...]

Pfoe, dat is wel een flinke beperking :P Bij de commerciëlen mogen twee verse OW-duikers met vier duiken elk gewoon gezellig samen het water in in vergelijkbare omstandigheden met de cursus, dus vandaar dat ik het even niet helemaal volgde. Wanneer mag je dan met willekeurige duikers het water in? Vanaf je 2*?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Wormaap schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:38:
[...]

Pfoe, dat is wel een flinke beperking :P Bij de commerciëlen mogen twee verse OW-duikers met vier duiken elk gewoon gezellig samen het water in in vergelijkbare omstandigheden met de cursus, dus vandaar dat ik het even niet helemaal volgde. Wanneer mag je dan met willekeurige duikers het water in? Vanaf je 2*?
Zelfs bij 2 2*D zijn er nog een paar extra beperkingen die opgelegd worden. De max diepte wordt dan onder andere beperkt. Eigenlijk komt het erop neer dat, tenzij het niet anders kan en de omstandigheden het toelaten, elk duikteam op zijn minst een 3*D bevat.

Je moet dus minstens 3*D zijn vooraleer je met eender wie mag duiken (behalve dan 1*D met minder dan 15 duiken). Nelos is natuurlijk ook wel gericht op het verenigingsleven, en dat zie je in deze regels wel terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
dus 3*D is vergelijkbaar met PADI OW of SSI OWD of 1* NOB?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:11
Wormaap schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:38:
[...]

Wanneer mag je dan met willekeurige duikers het water in? Vanaf je 2*?
Nee, dan moet je dus instructeur zijn ;)
Als je met alle gebrevetteerde duikers wil kunnen duiken, moet je 4* zijn.
Bockelaar schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:01:
Een 3* is een dive leader, dus dat komt overeen met SSI DG of PADI DM.

[ Voor 28% gewijzigd door MK-NL op 16-06-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Bockelaar schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:01:
Nee,
1*D wordt gelijkgesteld aan PADI OW als ik mij niet vergis
2*D komt dan overeen met AOW
3*D is het equivalent van rescue diver
4*D zou bij PADI een divemaster zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 22:49
Een NOB 1* mag zelfstandig duiken met een andere NOB 1* duiker binnen de limieten van zijn brevet.
Tegenwoordig staat er op het pasje Open-water met bijbehorende ISO-norm en is wat dat betreft gelijk aan Padi open-water omdat die dezelfde iso-norm noemt.

PS Dit is enigszins afhankelijk van jaar dat je 1* hebt behaald maar de laatste jaren >2007 (uit mijn hoofd kan ook 2008 zijn) is dit het geval.

Op mijn pasjes staat
1* Duiker / Openwater water diver iso 14153-2 die is inmiddels vervangen door 24801-2:2014
2* Duiker / Advanced open water diver 14153-2 die is inmiddels vervangen door 24801-2:2014

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 16-06-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
een padi/ssi/NOB Ow/1* mag met een gelijke buddy zelfstandig duiken binnen de marges van zijn certificering, dus er is blijkbaar echt wel een verschil...

rare jongens die romeinen belgen :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
Overzichtje van gelijkwaardige brevetten volgens SSI :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft9-cVVp-cVw6qOTcXbpwtDClD0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H8kvNl4gSQP5aAxGoHUfp4Hq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het is allemaal eenvoudiger geworden toen CMAS de naamgeving (bijvoorbeeld open water) van brevetten gelijk heeft getrokken met PADI.
Dat heeft NOB snel overgenomen door aanpassing van het lesmateriaal waardoor ze de genoemde ISO-normen kunnen noemen op het brevet. NELOS heeft dat nog niet gedaan.

Nu ben ik 2* duiker volgens ISO-14153-2 en dat is niet gelijk aan rescue-diver. Want redden zit daar niet standaard in dat was nog een specialty was bij NOB.

Tegenwoordig als je 2* duiker doet bij NOB is dat wel volgens de nieuwe ISO en redden niet meer optioneel.

Ik heb dit recent besproken op mijn vereniging als ik nu aan 3* wil beginnen moet ik eerst mijn brevet gelijk trekken aan de huidige 2*.
Momenteel kunnen 2* zo doorstromen naar 3*, maar ik dus niet.
Voor doen van 3* was redden altijd vereist, echter nu zijn er leden zoals ik die nog een 2* hebben zonder redden maar dat zijn er maar heel weinig.

[ Voor 187% gewijzigd door leonbong op 16-06-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
leonbong schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:29:
Het is allemaal eenvoudiger geworden toen CMAS de naamgeving (bijvoorbeeld open water) van brevetten gelijk heeft getrokken met PADI.
Dat heeft NOB snel overgenomen door aanpassing van het lesmateriaal waardoor ze de genoemde ISO-normen kunnen noemen op het brevet. NELOS heeft dat nog niet gedaan.

Nu ben ik 2* duiker volgens ISO-14153-2 en dat is niet gelijk aan rescue-diver. Want redden zit daar niet standaard in dat was nog een specialty was bij NOB.

Tegenwoordig als je 2* duiker doet bij NOB is dat wel volgens de nieuwe ISO en redden niet meer optioneel.

Ik heb dit recent besproken op mijn vereniging als ik nu aan 3* wil beginnen moet ik eerst mijn brevet gelijk trekken aan de huidige 2*.
Momenteel kunnen 2* zo doorstromen naar 3*, maar ik dus niet.
Voor doen van 3* was redden altijd vereist, echter nu zijn er leden zoals ik die nog een 2* hebben zonder redden maar dat zijn er maar heel weinig.
Mijn brevet wordt gewoon erkend door CMAS, en daarop staat ISO 24801-2 gewoon vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Abductee schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Mijn brevet werd gewoon uitgereikt door CMAS (na de opleiding door NELOS), en daarop staat ISO 24801-2 gewoon vermeld.
Zou het dan kunnen zijn dat de extra regels die je noemt vanuit je vereniging komen? Want dat zou dan gewoon OW/1*/whatever niveau zijn en je dus toestaan om met gebrevetteerde buddies te duiken. Als je alleen binnen je vereniging duikt allemaal natuurlijk niet zo'n probleem, maar misschien wel relevant om te weten als je op vakantie zou willen duiken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Wormaap schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Zou het dan kunnen zijn dat de extra regels die je noemt vanuit je vereniging komen? Want dat zou dan gewoon OW/1*/whatever niveau zijn en je dus toestaan om met gebrevetteerde buddies te duiken. Als je alleen binnen je vereniging duikt allemaal natuurlijk niet zo'n probleem, maar misschien wel relevant om te weten als je op vakantie zou willen duiken ofzo.
Ik vermoed eigenlijk dat het vooral vanuit Arena (de verzekeringsmaatschappij waar NELOS-leden automatisch en verplicht bij zijn aangesloten) komt. De regels zijn in ieder geval wel voor alle NELOS-verenigingen zo hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door Abductee op 16-06-2021 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Wel een interessante casus inderdaad. Net snel de voorwaarden van Arena doorheen gescrolled maar ik zie hier eigenlijk ook geen bijzonderheden in die stellen dat je enkel na 15 duiken met een 3* mag gaan duiken.

Ook even gevraagd bij een andere (NOB) instructeur, ik ben zelf SSI. En ook hij zegt dat 1* gewoon met 1* zou mogen duiken als je je pasje al hebt. Alles daarvoor niet, maar dat is logisch want je zou dan geen brevet hebben. Hij gooit het zelf op oude clubregels. Maar goed wellicht is het in België iets anders. IANAL :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Op pagina 13 van de NELOS infomap staan de ploegsamenstellingen die @Abductee noemt. Dus dat lijkt vanuit NELOS zelf te komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Geinig, volgens mij had de NOB tot een aantal jaar geleden ook een soortgelijk iets dacht ik. Aantal sterren in een team moest dan 4* zijn. Dus 1*+3* of 2*+2* bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Abductee schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Mijn brevet wordt gewoon erkend door CMAS, en daarop staat ISO 24801-2 gewoon vermeld.
Ja maar het lastige is dat NELOS het lesprogramma blijkbaar niet hebben aangepast zodat na voltooien je ook daadwerkelijk aan de eisen die genoemd zijn in norm voldoet.
Want als dat wel het geval zou zijn dan zouden die beperking er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dartlink schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:11:
Geinig, volgens mij had de NOB tot een aantal jaar geleden ook een soortgelijk iets dacht ik. Aantal sterren in een team moest dan 4* zijn. Dus 1*+3* of 2*+2* bijvoorbeeld.
Het is lang terug dat NOB1* niet zelfstandig mag duiken dat is voor 2007.
Wordt ook NOB1* oude stijl genoemd dat was een kortere opleiding en voldeed inderdaad niet aan de eisen voor autonoom duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
leonbong schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:25:
[...]

Ja maar het lastige is dat NELOS het lesprogramma blijkbaar niet hebben aangepast zodat na voltooien je ook daadwerkelijk aan de eisen die genoemd zijn in norm voldoet.
Want als dat wel het geval zou zijn dan zouden die beperking er niet.
Het kan toch perfect dat de opleiding wel voldoet, maar dat NELOS de regels voor zijn leden strenger wil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ben NOB 1* nieuwe stijl. Dat betekent dat ik (na 11 opleidingensduiken) gewoon mag duiken met andere 1* of gelijkwaardig. Dus OW padi etc. is gewoon goedgekeurd. Ook nu met de 2* mag ik nadat ik het pasje heb ontvangen gewoon met andere 2* alles doen wat in de opleiding zat. Dat is tegenwoordig dus inclusief een uitgebreid deel redden, optioneel tot 30 meter en het schijnt dat dat automatisch ook 40 meter wordt, maar daar weet ik de details nog niet van. Ik moet in iedergeval 2 getijdeduiken en 2 diepe duiken doen (inclusief redden vanaf >25 meter).

Hierna kan ik, met voldoende ervaring, direct door naar de 3*. De NOB stelt eisen aan het aantal duiken per type.

Ik verbaas me soms over het aantal duiken dat in de opleiding zit, ik kan me niet voorstellen dat het programma wat ik heb gehad in zo weinig duiken past.

[ Voor 10% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 16-06-2021 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK-NL
Wormaap schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:06:
Op pagina 13 van de NELOS infomap staan de ploegsamenstellingen die @Abductee noemt. Dus dat lijkt vanuit NELOS zelf te komen :)
Klopt, dat komt vanuit de collectieve ARENA verzekering die ze bij NELOS hebben. Je bent via hen niet verzekerd als je niet met een hoog genoeg gebrevetteerde buddy duikt. Dat kan dus een goede reden zijn om bijvoorbeeld een DAN verzekering er bij naast te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
gisterenavond bootduik gedaan bij Zandeiland 9. Tot een meter of 4-5 was het wel aangenaam, daarna werd het 12C tot 11 meter, toch nog wel koud. De natuur is erg laat, weinig vis gezien, wel kreefjes en een grote wolk klein visbroed. Vorig jaar rond deze tijd zegt mijn logboek dat het 15C op 12 meter was. Toen zagen we ook jonge snoek in het waterpest velden en een behoorlijk aantal grotere snoeken/snoekbaarzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:16
Wormaap schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:06:
Uiteindelijk komt het altijd neer op dit:
Elke duiker duikt op eigen verantwoordelijkheid en geheel voor eigen risico.
Uit de Nelos infomap (basisplichten, pagina 10) :)
Maar als “hoog-opgeleide” NL-duiker ook altijd mijn uitgangspunt!

[ Voor 8% gewijzigd door U123456 op 17-06-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
MK-NL schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Klopt, dat komt vanuit de collectieve ARENA verzekering die ze bij NELOS hebben. Je bent via hen niet verzekerd als je niet met een hoog genoeg gebrevetteerde buddy duikt. Dat kan dus een goede reden zijn om bijvoorbeeld een DAN verzekering er bij naast te nemen.
Lastig allemaal.
Nu vind ik altijd die duikverzekeringen eigenlijk flauwekul (ik heb ook een DAN-verzekering) er gebeuren astronomisch veel meer ongelukken met skieen en mountbiken daar heeft nog nooit een verkering om ski-Brevet gevraagd of een fiets-diploma.
Dan zijn van die sporten die veel mensen met nul-training gaan doen en verzekeringsmaatschappijen betalen gewoon als je risico-sporten hebt afgesloten.

Terwijl je zou kunnen stellen dat bij duiken het risico minder is omdat als iemand een brevet heeft dan is er een "examen-moment" geweest waardoor je een soort van kwaliteitsborging hebt.

Let op:
Verzekeringsmaatschappijen hebben zelf als sport niet betalen.
Ik zie het zo gebeuren dan gaan twee 1* Nelos samen duiken. ARENA zegt wij betalen niet zie voorwaarden.
Andere maatschappij zegt dan wij betalen ook niet omdat u hebt een brevet volgens ISO-xxx echter uit de opleidingscurriculum blijkt dat dit met beperkingen is.
Dus het is lastig dat NELOS het zo heeft omschreven in hun les-systeem.

Ze hadden beter kunnen ze geen 2x 1* mag zelfstandig duiken, echter het kan zijn dat u verzekering aanvullende eisen stelt.

PS Ik de letterlijke tekst niet van NELOS. Wel van mijn oude ASR-duiksport verzekering. Dan stond iets zoals u bent verzekerd als binnen de beperkingen van u opleiding duikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Gisteren voor het eerst naar 30 meter (oke, 29,2 meter) geweest in het kader van de 2* (we zijn voor de zomer hopelijk klaar).

Nu moet ik zeggen dat je luchtverbruik dan wel erg groot is. Met een 12 liter fles kan je niet bijzonder lang onder blijven daar, kwam ik wel achter. Dat was ook het idee van deze duik; laten zien hoe weinig lucht je op die diepte maar hebt.

Nu was het wel heel erg bijzonder dat je zeker 10 meter zicht had onder een groen plafond. Door de spelende mensen i.v.m. de warmte was het tot een meter of 15 erg troepel van zand en algen. Verder is het er gewoon donker en koud, dus veel is er niet te zoeken. :X

Zaterdag gaan we naar Zeeland en het weer ziet er goed uit. Ik ben benieuwd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Met een 12 liter fles kan je niet bijzonder lang onder blijven daar, kwam ik wel achter.

Maakt niet uit de nultijd is toch maar 15min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kun je je voorstellen hoe 't is als je naar 40 meter gaat :+

Nog een stuk donkerder kan ik je zeggen, zelfs in de tropen :o Heck, m'n GoPro 8 laat al ruis zien op 30 meter :(

[ Voor 49% gewijzigd door Osiris op 17-06-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:22:
Gisteren voor het eerst naar 30 meter (oke, 29,2 meter) geweest in het kader van de 2* (we zijn voor de zomer hopelijk klaar).

Nu moet ik zeggen dat je luchtverbruik dan wel erg groot is. Met een 12 liter fles kan je niet bijzonder lang onder blijven daar, kwam ik wel achter. Dat was ook het idee van deze duik; laten zien hoe weinig lucht je op die diepte maar hebt.

Nu was het wel heel erg bijzonder dat je zeker 10 meter zicht had onder een groen plafond. Door de spelende mensen i.v.m. de warmte was het tot een meter of 15 erg troepel van zand en algen. Verder is het er gewoon donker en koud, dus veel is er niet te zoeken. :X

Zaterdag gaan we naar Zeeland en het weer ziet er goed uit. Ik ben benieuwd. :P
heb je ook de "simpele" oefeningen moeten doen om te laten zien dat je op diepte simpele taken moeilijker uitvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bockelaar schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:47:
[...]

heb je ook de "simpele" oefeningen moeten doen om te laten zien dat je op diepte simpele taken moeilijker uitvoert?
Nee nog niet. Dat komt misschien nog wel. Telt een reddingsopstijging ook als simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
nee. simpel is een patroon tikken met je vingers bijvoorbeelden dat timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:28:
Met een 12 liter fles kan je niet bijzonder lang onder blijven daar, kwam ik wel achter.

Maakt niet uit de nultijd is toch maar 15min.
Dat is ook waar.

Maar ook als je eerst op 30 meter bent en dan minder diep nog verder gaat, het blijft gewoon redelijk beperkt in tijdsduur (om meerdere redenen).
Bockelaar schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:11:
nee. simpel is een patroon tikken met je vingers bijvoorbeelden dat timen.
Ja precies, geen idee of ik dat een keer moet doen of niet.

Al is het zeker interessant om een te testen. Op de kant, op 10 meter, 20 meter, 30 meter.

[ Voor 28% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 17-06-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:13:
[...]

Dat is ook waar.

Maar ook als je eerst op 30 meter bent en dan minder diep nog verder gaat, het blijft gewoon redelijk beperkt in tijdsduur (om meerdere redenen).
Uiteindelijk is dit ook onderdeel van realistische duiken plannen, als je weet dat je beperkt bent door lucht of nultijd blijft het een goed idee om je doel daarop aan te passen en te beperken. Kan je beter een een tweede duik plannen om nog even lekker op het ondiepe stuk van de stek rond te dobberen. Of gaan technisch duiken, dan heb je alle tijd om op 12/9/6 meter rond te hangen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
30 meter is de ideale diepte om met nitrox te duiken. Uiteraard helpt een goeie SAC hierbij ;)

Veel wrakken liggen op zo'n 30 meter en je hoeft echt niet meteen tec te gaan als je daar recreatief op wil duiken :)

[ Voor 39% gewijzigd door Osiris op 18-06-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-10 20:08
Hier met PADI diep als oefening, eerst op de kant je volledige naam achterstevoren opschrijven. Vervolgens op diepte nog een keer. Daar merkte je echt dat het langer duurt om er over na te denken. Al kon ik beetje vals spelen. Voornaam Aidan, omgedraaid Nadia, wat een gangbare vrouwelijke naam is :P

Overigens vorig weekend weer voor het eerst nat (droog) geworden! Zijn naar de Beldert gegaan om daar 2 duiken te maken. Op de heenweg, allemaal bomen omver of als luciferhoutjes door midden geknakt. Hoorden we daar dat ze een windhoos hadden gehad. Er zouden 2 duikers boven zijn gekomen, zagen een prullenbak op zich af komen dus zijn weer direct onder gegaan. Ben eigenlijk wel benieuwd naar hun logboek

"Baars, snoek... vliegende prullenbak" :+

Onder water heel veel takken tegengekomen, ook op meter op 15. Is dus best wat het water in gegaan. Zicht was niet geweldig. Bij de cockpit dachten we juiste touw te volgen (ik navigeerde voor de verandering niet...) waarna we een takke end naar links zijn uitgekomen. 2de rondje ging beter, al had 1 buddy ineens last van vertigo bij afdalen dus die kapte de duik af. Aan oppervlakte afgesproken dat ik en een andere gozer door zouden gaan (en ik zou navigeren!) dus uiteindelijk wel wat van het duikpark gezien! Ondanks droogpak (buddy dook nat met 7mm) was het best fris op diepte, heb de 7 graden voorbij zien komen.

Komende vrijdag gaan we dagje zeeland doen, weten nog niet exact welke stekken. Moet wel echt een keer iets anders regelen kwa droogpak handschoenen want mijn huidige set (SiTech Antares) is netjes gezegt volledig volkomen kut. Maar omdat de ringen er voor vanuit de fabriek in mijn droogpak zijn gezet zou het niet al te gemakkelijk zijn van systeem te wisselen |:(

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

aidanl schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:28:
Hier met PADI diep als oefening, eerst op de kant je volledige naam achterstevoren opschrijven. Vervolgens op diepte nog een keer. Daar merkte je echt dat het langer duurt om er over na te denken. Al kon ik beetje vals spelen. Voornaam Aidan, omgedraaid Nadia, wat een gangbare vrouwelijke naam is :P

Overigens vorig weekend weer voor het eerst nat (droog) geworden! Zijn naar de Beldert gegaan om daar 2 duiken te maken. Op de heenweg, allemaal bomen omver of als luciferhoutjes door midden geknakt. Hoorden we daar dat ze een windhoos hadden gehad. Er zouden 2 duikers boven zijn gekomen, zagen een prullenbak op zich af komen dus zijn weer direct onder gegaan. Ben eigenlijk wel benieuwd naar hun logboek

"Baars, snoek... vliegende prullenbak" :+

Onder water heel veel takken tegengekomen, ook op meter op 15. Is dus best wat het water in gegaan. Zicht was niet geweldig. Bij de cockpit dachten we juiste touw te volgen (ik navigeerde voor de verandering niet...) waarna we een takke end naar links zijn uitgekomen. 2de rondje ging beter, al had 1 buddy ineens last van vertigo bij afdalen dus die kapte de duik af. Aan oppervlakte afgesproken dat ik en een andere gozer door zouden gaan (en ik zou navigeren!) dus uiteindelijk wel wat van het duikpark gezien! Ondanks droogpak (buddy dook nat met 7mm) was het best fris op diepte, heb de 7 graden voorbij zien komen.

Komende vrijdag gaan we dagje zeeland doen, weten nog niet exact welke stekken. Moet wel echt een keer iets anders regelen kwa droogpak handschoenen want mijn huidige set (SiTech Antares) is netjes gezegt volledig volkomen kut. Maar omdat de ringen er voor vanuit de fabriek in mijn droogpak zijn gezet zou het niet al te gemakkelijk zijn van systeem te wisselen |:(
En dat terwijl het zicht een paar weken ervoor eindelijk begon op te klaren. Beldert is notoir wat zicht betreft, of het is mooi helder of het is dikke prut. Wel tof dat er nu wat meer op de bodem ligt, vind het parkour met objecten an sich tof maar ertussen is weinig te zien behalve bodem. Kan je beter in de rietkraag tussen 5 en 3m gaan zitten daar en lekker wildleven spotten. :)

Hier waarschijnlijk zondag weer in Zeeland, dit keer voor het eerst in lang weer eens nat. Vorig weekend in droogpak geweest maar met 21 graden watertemperatuur was dat heel erg dikke overkill. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Kleine update dan maar gisteren succesvol mijn Fundamentals afgesloten met een Tech rating ;) nadat we in April GUE Fundamentals hebben gedaan zijn we precies 3 maanden verder. Helaas hadden we eigenlijk begin vorige maand al de upgrade staan maar helaas door omstandigheden bij de Instructeur kon die niet door gaan dus is het een maandje later geworden. In totaal hebben we 22 "trainings" duiken gemaakt na de cursus om alles tot in de puntjes perfect te krijgen.

Erg happy ermee dus nu kunnen we serieus gaan nadenken over een vervolg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Laatst online: 02-10 20:30
Eind september / begin oktober ga ik 2 weken naar Lanzarote met een groepje.
Nu wil ik daar mijn Padi advanced halen alleen gaven ze aan dat het setje instructie materiaal (boek) vrij prijzig is.

Op marktplaats ben ik al iemand tegengekomen die het boek verkoopt maar niet reageert.

Heeft een tweaker het boek Padi Advanced open water op de plank liggen te verstoffen die ik kan overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
het is toch meer dan alleen het boek? zit toch ook het theoriestuk toets bij? hoe zie je dat dan voor je? alleen boekje kopen is nog niet toets maken, laat staan referral krijgen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Bockelaar op 03-07-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Fl4pp13 @Wormaap @ShadowBumble

10 juli staat nog steeds in jullie agenda? En als ik het goed zeg gaan we naar Vinkeveense plassen ZE4.

Ik zal binnenkort even privé contact opnemen over de tijd etc. @dixet volgens mij ben jij de beheerder van de groepsapp van de vorige keer, missen we daar nog iemand in?

Als er nog andere mensen zijn dus zaterdag mee willen en kunnen, er is nog plek :) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:02:
Ik zal binnenkort even privé contact opnemen over de tijd etc. @dixet volgens mij ben jij de beheerder van de groepsapp van de vorige keer, missen we daar nog iemand in?
Jij en @Wormaap zijn nu ook beheerder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap

10 juli staat nog steeds in jullie agenda? En als ik het goed zeg gaan we naar Vinkeveense plassen ZE4.

Als er nog andere mensen zijn dus zaterdag mee willen en kunnen, er is nog plek :) ;)
@ShadowBumble zit niet in die appgroep, en @MK-NL wel. Die laatste moet natuurlijk ook gewoon komen O-) En als ShadowBumble zijn nummer even naar jou of mij DM't, dan hoeven we inderdaad de rest van de mensen hier niet te vervelen met onze detailplanning :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:03:
Kleine update dan maar gisteren succesvol mijn Fundamentals afgesloten met een Tech rating ;) nadat we in April GUE Fundamentals hebben gedaan zijn we precies 3 maanden verder. Helaas hadden we eigenlijk begin vorige maand al de upgrade staan maar helaas door omstandigheden bij de Instructeur kon die niet door gaan dus is het een maandje later geworden. In totaal hebben we 22 "trainings" duiken gemaakt na de cursus om alles tot in de puntjes perfect te krijgen.

Erg happy ermee dus nu kunnen we serieus gaan nadenken over een vervolg ;)
Gefeli! Ik begin over twee weken, ben benieuwd! :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK-NL
Wormaap schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:00:
[...]

@ShadowBumble zit niet in die appgroep, en @MK-NL wel. Die laatste moet natuurlijk ook gewoon komen O-) En als ShadowBumble zijn nummer even naar jou of mij DM't, dan hoeven we inderdaad de rest van de mensen hier niet te vervelen met onze detailplanning :+
@Wormaap Ik ben met planningen aan het schuiven, dus houd mij idd maar in de app-groep. Ik zal daar laten weten of het lukt mee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@EL_Loco ? Nummer is door gegeven, voor zover was die opsomming helemaal correct @T.Kreeftmeijer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

ShadowBumble schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:11:
[...]

@EL_Loco ? Nummer is door gegeven, voor zover was die opsomming helemaal correct @T.Kreeftmeijer
Ik moet deze even overslaan.
Eind juli ga ik verhuizen en er is nog veels te veel te doen...

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dixet
Gisteren voor de eerste keer dit jaar weer op de Noordzee gedoken. Heb me voor 4 keer opgegeven, dit zou al de derde keer geweest zijn. Helaas gingen de eerste twee niet door vanwege te hoge golven.

Blijft toch iedere keer een belevenis, op een oude visserskotter 3 uur buitengaats de diepte in gaan.

Twee duiken op het zelfde wrak, van de kruiser Hogue. Prachtig hoe deze begroeid is en vol met leven zit. Maar ook het zien van de munitie (inclusief staafjes cordiet) en andere overblijfselen blijft indrukwekkend, zeker met het verhaal achter de ondergang van deze schepen in WW1.

Helaas zijn het maar korte duikjes, de eerste 36 en de tweede 50 minuten. Maar ja, op 30 meter zit je toch wat sneller aan je bodemtijd dan op 10 meter. Misschien toch maar eens met een dubbelset gaan duiken, dan kan ik ook nog een tijdje in deco gaan.

Op 5:00 uit de haven vertrekken en om 18:00 weer aankomen voor twee duikjes van nog geen uur klinkt als weinig waar voor je geld, maar ik kan het zeker aanraden. Als je geluk hebt 15 of meer meter zicht (gisteren hadden we helaas maar 5 - 10) en geen stroming (gisteren helaas wel een beetje, maar prima te doen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwKG26MqELoNWTU2O4gFIbAQdoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIB5hIXovjNPITo0fIvjyhzV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1M_u5-Km4ZnehQqhL57jHTjWDvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuTOT6DZrtic7Mwz6v8eGt7C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
gaaf! Vragen ze nog iets van Rescue Diver certificering of hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Bockelaar schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:39:
gaaf! Vragen ze nog iets van Rescue Diver certificering of hoger?
https://www.get-wet.nl/noordzeeduiken-algemeen-2/duikdagen/
PADI Rescue of NOB 2-sters.
Ervaring in het maken van stromingsduiken (bijvoorbeeld in Oosterschelde).
Hoeveel Oosterschelde ervaring benoemen ze niet, maar ik zou minimaal 10 duiken aanraden. En dan niet bij de Oesterdam of Zoetersbout, maar echte getijdenduiken.

De Noordzee is namelijk net de Oosterschelde. Met als je geluk hebt veel beter zicht en geen stroming, maar vaak matig zicht en flinke stroming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dixet schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:23:
[...]

https://www.get-wet.nl/noordzeeduiken-algemeen-2/duikdagen/

[...]

Hoeveel Oosterschelde ervaring benoemen ze niet, maar ik zou minimaal 10 duiken aanraden. En dan niet bij de Oesterdam of Zoetersbout, maar echte getijdenduiken.

De Noordzee is namelijk net de Oosterschelde. Met als je geluk hebt veel beter zicht en geen stroming, maar vaak matig zicht en flinke stroming
Ik had even gezocht en zag een partij die specialisatie driftduiken wil zien. Bij NOB kan je die doen na 20 getijdeduiken (nog 16 te gaan, klinkt namelijk wel heel gaaf, in de Noordzee duiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
Gisteren met vrouw en 2 bevriende stellen naar Zeeland geweest. Eerste duik bij Bergse Diepsluis geweest. De sepiastokken waren al leeg en helaas geen sepia's gezien. Zich was mwah, meter of 2. Wel lekker gedoken, 62 minuten, veel leven en aan het einde nog een sepiola'tje verstopt in het zand gezien.
Daarna naar Dreischor gemaal gegaan voor de 2e duik. Prachtig over de oesterbanken naar het gemaal geweest. Heel veel, hele grote, kreeften gezien. Veel leven boven de oesters, hele relaxte duik van 70 minuten

Kortom: grijns, gezicht, topdag en weer helemaal relaxed voor deze werkweek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 10:35
Bockelaar schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:27:
Gisteren met vrouw en 2 bevriende stellen naar Zeeland geweest. Eerste duik bij Bergse Diepsluis geweest. De sepiastokken waren al leeg en helaas geen sepia's gezien. Zich was mwah, meter of 2. Wel lekker gedoken, 62 minuten, veel leven en aan het einde nog een sepiola'tje verstopt in het zand gezien.
Daarna naar Dreischor gemaal gegaan voor de 2e duik. Prachtig over de oesterbanken naar het gemaal geweest. Heel veel, hele grote, kreeften gezien. Veel leven boven de oesters, hele relaxte duik van 70 minuten

Kortom: grijns, gezicht, topdag en weer helemaal relaxed voor deze werkweek ;)
Ah leuk, ik was daar gistermiddag ook :) . Hoorde inderdaad al dat het zicht rond platform en richting de zeepaardjes niet al te best was en ben uiteindelijk naar de hangcultuur gegaan, daar was het zicht wel heel prima (totdat het ging (stort)regenen :+ ).

Noordzee lijkt me inderdaad ook enorm gaaf! Lijkt me wel een stek waar voldoende ervaring noodzakelijk is.

Ik ben benieuwd naar de rescue cursus, ik ga er dit jaar toch echt aan geloven ;) . Volgens de meesten: 'de leukste cursus die er is', dus ben benieuwd O-)

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Gisterenavond Spiegelplas gedoken, samen met lief en 2 buddies van de vereniging. Mooie thermocline op een meter of 6,5. Veel, heel veel, echt heel veel, grondels gezien, hele grote ook. Was een mooi duikje om even te oefenen met navigeren. Na een uurtje ineens mijn duikcomputer in een error mbt NDL en DCS. Dat was effe schrikken, maar na een uur met max diepte 10,3 meter en gemiddeld een meter of 6 kan dat toch geen issue zijn? Wel schrikken, want hij staat nu op 48h no-fly.
Is dat een bekend dingetje met Suunto? Mijn vrouw heeft dezelfde computer, dezelfde duik, en geen probleem.

Ben wel erg geschrokken, al weet ik ook wel dat het niets is, maar toch: computer says so :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Klinkt wel heel bijzonder in ieder geval. Uit mijn hoofd kun je met normale lucht al minimaal 120 minuten op 10-11 meter blijven dacht ik zonder deco op te lopen volgens de tabellen.

Was het echt een NDL error? Ik weet wel dat druksensoren het nog al eens begeven of rare meldingen geven soms. (Een buddy zat ooit eens op 59 meter volgens een Zoop terwijl we maar op 12 meter zaten op 't moment :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

De diepte en gemiddelde die je aangeeft, zijn die uitgelezen van jouw computer of die van je buddy? Als het dat laatste is zou ik even de log nakijken op je eigen computer of daar toevallig een spike in zit qua diepte. Zou kunnen dat idd een van de druksensoren niet meewerkt. Kan eventueel makkelijk worden getest bij een duikshop met druktester, dan pik je het wel op.

On the topic of brakke Suunto's: Er is een paar jaar terug een flinke class-action rechtszaak geweest omdat de druksensoren bogus aangaven, en heb wel eens met een buddy gedoken waarvan zijn oudere Suunto stellig aangaf dat we een halve meter ondieper zaten dan mijn twee computers aangaven. :D

[ Voor 11% gewijzigd door Fl4pp13 op 08-07-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
thx! Nee, beide duikprofielen laten niks raars zien. De computer geeft nog een no-fly van 27 uur en een NDL Er melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HJBSrgom__ba3HvejuvdaOum8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/To49y9IHRAzIMLGO7Ak3C5ok.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Kloppen die dips in het profiel ook met wat jullie daadwerkelijk hebben gedaan? De standaard sample rate waarmee de Zoop Novo je profiel opslaat is te langzaam om in het opgeslagen profiel terug te zien als'ie, ik verzin maar wat, ineens 5s lang 100m diepte aan zou geven ofzo. Als die dips op 10 en 26 minuten bijvoorbeeld niet overeen komen met hoe je duik daadwerkelijk ging zou het wellicht zoiets kunnen zijn.

Maar klinkt erg vervelend als dat zo willekeurig gebeurt. Geeft toch een tikje op het vertrouwen in de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
die 'dips'zijn 2-3 meter bewegingen bij objecten, die kloppen wel hoor. Samplerate staat op 20sec. Ik pieker al de hele dag over idd wat je zegt: het vertrouwen in de computer. Stel dat dit gebeurt op zeg 25 meter bij Dania's Leap en je moet nog 50 minuten driften naar de exit... *brrrr*. Rationeel weet ik wel dat er gisteren geen risico was met de gezondheid, maar idd, vertrouwen.

die eerste dip naar 10 meter was trouwens 'fcuk, koud hier, snel weer terug naar 7' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 07:24
Bockelaar schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:33:
Gisterenavond Spiegelplas gedoken, samen met lief en 2 buddies van de vereniging. Mooie thermocline op een meter of 6,5. Veel, heel veel, echt heel veel, grondels gezien, hele grote ook. Was een mooi duikje om even te oefenen met navigeren. Na een uurtje ineens mijn duikcomputer in een error mbt NDL en DCS. Dat was effe schrikken, maar na een uur met max diepte 10,3 meter en gemiddeld een meter of 6 kan dat toch geen issue zijn? Wel schrikken, want hij staat nu op 48h no-fly.
Is dat een bekend dingetje met Suunto? Mijn vrouw heeft dezelfde computer, dezelfde duik, en geen probleem.

Ben wel erg geschrokken, al weet ik ook wel dat het niets is, maar toch: computer says so :)
Ik heb gewoon ff op Google gekeken :+

Staat je computer niet in gauge mode ?

https://www.suunto.com/fy.../surface-and-no-fly-time/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
thanks. heb de manual al een keer of wat doorgepakt. Nee, de divemode staat gewoon op air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Bockelaar schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:33:

De suunto gekko was berucht om z'n brakke drukmeter, bijna iedere van mijn buddies had daar na een paar jaar problemen mee. Maar dat zag je dan wel terug in het profiel. Op 50m zitten in een zwembad is toch knap 7(8)7.
Ik heb om die reden voor m'n laatste live-aboard een nieuwe computer gekocht. De suunto deed het nog prima (en nu, 15 jaar oud nog steeds, het kan dus wel), maar ik durfde het risico niet aan dat ik halverwege de week een defecte computer zou hebben.

Zaten er nog knutten 🦟 bij de Spiegelplas of kan je daar al weer veilig een avondduikje maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ja, profiel laat alleen niks mafs zien. Morgenavond maar eens kijken als ie uit zijn geblokkeerde toestand komt. Volgende week bootduikje Vinkeveen wordt de echte test, misschien a.s. zondag nog een tussendoor duikje, maar die is erg onzeker nog.
Was nog niet van plan om een nieuwe aan te schaffen na net geen 3 jaar eigenlijk..

lint met processierups waarschuwing en een hele berg muggen, verder niks engs gezien. Onder water ook niets engs trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:02:
Geeft toch een tikje op het vertrouwen in de computer.
Iedereen zijn eigen keuze natuurlijk maar dit is wel een van de aspecten die ik zo goed vind van GUE, je plan en je hoofd zijn je primaire tools. Dus het scenario "Computer says No" tja pech gehad. GUE staat inmiddels (eindelijk) wel computers toe maar voor bijvoorbeeld Fundamentals zal je het antwoord krijgen top mooie computer doe maar even in Gauge mode zetten.

Mijn Zoop Novo is dan ook gedegradeerd richting permanente Bottom timer, terwijl mijn hoofd computer ingesteld is op de voorgeschreven waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:32:
[...]

Iedereen zijn eigen keuze natuurlijk maar dit is wel een van de aspecten die ik zo goed vind van GUE, je plan en je hoofd zijn je primaire tools. Dus het scenario "Computer says No" tja pech gehad. GUE staat inmiddels (eindelijk) wel computers toe maar voor bijvoorbeeld Fundamentals zal je het antwoord krijgen top mooie computer doe maar even in Gauge mode zetten.

Mijn Zoop Novo is dan ook gedegradeerd richting permanente Bottom timer, terwijl mijn hoofd computer ingesteld is op de voorgeschreven waardes.
Die 'oude' GUE-insteek t.o.v. computers is iets waarvan ik juist erg blij ben dat ze er eindelijk vanaf gestapt zijn. Ik vind het namelijk naïef om ervan uit te gaan dat je hoofd onfeilbaar is. Dus de 2021 GUE-instelling waarin hoofd en computer naast elkaar bestaan en elkaar wederzijds controleren vind ik een stuk verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Mijn Suunto Vyper Air (vorig model) heeft ook wel is heel enthousiast foutmeldingen gegeven terwijl profiel gewoon in orde was. Volgens mij was toen het verhaal ook dat duikcomputers uit bescherming al vroeger gaan lopen piepen. Zou je er dus niet teveel druk om maken zolang je zelf gewoon prima voelt.

Overigens een buddy gehad die na eerste duik van seizoen in paniek schoot want savonds pijn terwijl de duik prima verliep. Bleek gewoon spierpijn te zijn omdat het weer wennen was hele bende weer op de rug te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
aidanl schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:06:
Mijn Suunto Vyper Air (vorig model) heeft ook wel is heel enthousiast foutmeldingen gegeven terwijl profiel gewoon in orde was. Volgens mij was toen het verhaal ook dat duikcomputers uit bescherming al vroeger gaan lopen piepen. Zou je er dus niet teveel druk om maken zolang je zelf gewoon prima voelt.
Dan kun je net zo goed zonder computer duiken als je hem gaat negeren terwijl hij gewoon z'n werk doet.

En "zolang je zelf gewoon prima voelt" lijkt me ook bijzonder slecht advies: je kunt je onder water nog prima voelen, maar, zoals je eigenlijk in je 2e paragraaf zelf al aangaf, kan decompressieziekte natuurlijk ook (juist) later optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 23:07:
[...]

Dus de 2021 GUE-instelling waarin hoofd en computer naast elkaar bestaan en elkaar wederzijds controleren vind ik een stuk verstandiger.
Daar doelde ik inderdaad op, het is een combinatie van primair je hoofd,plan en tabellen/plan in wetnotes met daarnaast je computer niet de "je mag geen computer gebruiker" stelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
Osiris schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:55:
[...]

Dan kun je net zo goed zonder computer duiken als je hem gaat negeren terwijl hij gewoon z'n werk doet.

En "zolang je zelf gewoon prima voelt" lijkt me ook bijzonder slecht advies: je kunt je onder water nog prima voelen, maar, zoals je eigenlijk in je 2e paragraaf zelf al aangaf, kan decompressieziekte natuurlijk ook (juist) later optreden.
Volgens mij begrijp je mij fout. Duik binnen de limieten en neem de waarschuwingen serieus. Houd er alleen rekening mee dat ze misschien eerder een fout kunnen geven als dat je zou verwachten. Dat betekent niet dat je moet gaan duiken zonder computer omdat die een fout geeft. Met mijn Suunto heb ik ook wel is een fout gehad ondanks dat het profiel binnen de limieten viel, prima 2de duik ging niet door.

Duikcomputers geven ten opzichte van de tabellen meer duiktijd, maar ze kunnen ook conservatiever zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door aidanl op 09-07-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Laatst online: 13:08
In Dubai hebben ze er weer iets moois van gemaakt: Diepste indoor pool (60m), watertemperatuur van 30 graden: YouTube: Deep Dive Dubai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
aidanl schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Volgens mij begrijp je mij fout. Duik binnen de limieten en neem de waarschuwingen serieus. Houd er alleen rekening mee dat ze misschien eerder een fout kunnen geven als dat je zou verwachten. Dat betekent niet dat je moet gaan duiken zonder computer omdat die een fout geeft. Met mijn Suunto heb ik ook wel is een fout gehad ondanks dat het profiel binnen de limieten viel, prima 2de duik ging niet door.

Duikcomputers geven ten opzichte van de tabellen meer duiktijd, maar ze kunnen ook conservatiever zijn.
allemaal prima, maar als dat op duik 1 van dag 2 op een liveaboard gebeurt duik je dus 2 dagen (48uur) niet meer. Vraag is: vertrouw ik de computer daarom nog (voldoende) of moet ik toch een 2e aanschaffen als backup :)

Het ding is nu in ieder geval uit de 'geblokkeerd' modus en ik kan er weer een duik mee gaan proberen. Morgen of anders woensdag maar eens kijken.

Mooi dat GUE ook in de 21e eeuw is beland! :+ De eerste opmerking over tabellen, hoofd en bla bla vertrouw de computer niet was echt een flashback naar 1980. >:) Ben blij dat dat in ieder geval genuanceerd is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
Dat was een geslaagde anderhalve duikdag :)
Gisteravond ben ik alvast naar Vinkeveen gereden om met @Fl4pp13 de plas onveilig te maken. In totaal 94 minuten onder geweest en van alles gezien :) Op het einde nog even uitloding gecheckt door 60bar aan lucht weg te blazen zodat ik op 40bar 2kg lood kon dumpen, en dat ging prima. Geen lood nodig op de dubbelset dus *O*
's Avonds bij Fl4pp13 gecrasht om niet 's ochtends vroeg naar Vinkeveen te hoeven rijden. De eerste duik met @Fl4pp13, @T.Kreeftmeijer, @MK-NL en @ShadowBumble gemaakt. Wederom een leuk rondje, dit keer een uurtje :)
MK-NL en ShadowBumble moesten er wat eerder vandoor, en Fl4pp13 voelde zich niet helemaal 100, dus nog een tweede duikje met T.Kreeftmeijer gemaakt. Iets meer dan 40 minuten onder gebleven, vooral leuk naar klein leven in de begroeiing zitten zoeken. Toen we daarbij weer langs de ketting naar de instap kwamen besloten daar gebruik van te maken omdat ik nog een dikke twee uur in de auto moest gaan zitten.

Al met al een geslaagde eerste keer Vinkeveen. Ik heb een jaarkaart genomen, dus ergens in het komend jaar moet ik nog minimaal twee keer terug om het rendabel te maken :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MK-NL
Voor degenen die niet mee zijn geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8hKnhvqqYdBTHsnI-60vrOPbZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/heBablzCriPrZJx8eOrND7Gv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFrcyG6tMeans4RraqAwlpukcSg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BIZPoMqojsRGioPAvi5WPpma.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7NJRIAZ885drhYyoLT9J9ZaHGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/urQW2KJhzGIndaHWRu7u99xt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV5hbFMBSqg8g4nndGa2y-RgR0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rHZCxZAgdnrvrojHa68zY9GL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHxWJNctuDukae7HLk9oJynaDMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JEP08w552P2VMYoDvY7AVcpn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yalloJfZ35j8MKSU0bEo7cz5B_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OGv0YsPMvjIjXZ0Z2coqvANz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JF_sTJHYJOFmgL4Gm7RwGviQXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l4SgeGTSQMNQwjgiOiGEXG2e.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEKEkCkDIUj_jkM7lJPe4Furv9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OFkpsR5wIy7KLOqUUVckl7NK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huA9B44WkUzaqvkq2e9X-B-oXWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nDBkfI0mDROnJsTNpo8nZGQK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQMD8CzaiwmDjXQVGumSfNR_RUw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r1gv0qna2S0sB060izmI7DRw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
En om het weekend in stijl af te sluiten heb ik vanochtend mijn Deep specialty afgerond *O* Gezien bij Fundamentals volgende week een nitroxcertificering zit heb ik daarna het setje pasjes (AOW met Deep, Wreck en dan Nitrox via GUE) dat me recreatief alles laat doen waar ik interesse in heb :) Vooruit, ik zou nog graag een self reliant/solo cursus willen doen, maar dat is meer 'voor de heb' dan dat ik heel veel solo wil gaan duiken.
Gaat wel vreemd zijn, even niet tussendoor met cursussen bezig zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:43:
En om het weekend in stijl af te sluiten heb ik vanochtend mijn Deep specialty afgerond *O* Gezien bij Fundamentals volgende week een nitroxcertificering zit heb ik daarna het setje pasjes (AOW met Deep, Wreck en dan Nitrox via GUE) dat me recreatief alles laat doen waar ik interesse in heb :) Vooruit, ik zou nog graag een self reliant/solo cursus willen doen, maar dat is meer 'voor de heb' dan dat ik heel veel solo wil gaan duiken.
Gaat wel vreemd zijn, even niet tussendoor met cursussen bezig zijn :+
*KUCH*KUCH* plastic verzamelaar *KUCH*KUCH* :+

Veel succes deze week ben zeer benieuwd hoe je Fundies gaat ervaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:39:
[...]

*KUCH*KUCH* plastic verzamelaar *KUCH*KUCH* :+

Veel succes deze week ben zeer benieuwd hoe je Fundies gaat ervaren :)
Bij SSI en PADI moet je tegenwoordig 40€ extra betalen als je een plastic pasje wil, anders is het allemaal digitaal :'( Dus ik heb momenteel geen enkel plastic kaartje!
Maar ook hier erg benieuwd hoe Fundies gaat bevallen. Deze week nog de laatste kleine dingetjes regelen, want ik wil mijn flessen zuurstofschoon hebben (zodat er gewoon een partial pressure fill in kan als de buffers leeg zijn ofzo :+) en mijn spoeltje is te kort. En in de materiaalvereisten stond ineens specifiek een metalen manometer. Dus nog even checken hoe dat zit. Ik heb eigenlijk geen zin om mijn prima functionele simpele plastic manometer te vervangen. Maar als ik anders niet met de stoere techvriendjes mag spelen, tsja }:O :+

Pagina: 1 ... 20 ... 52 Laatste