Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:34
euhm, setje optuigen, briefing, water in, uitloden, naar beneden, wennen en je adem onder controle krijgen, trim vinden en lekker duiken :)
Uiteindelijk duikje van 30 minuten gemaakt. Met een leeg vest op je pak trimmen is even wennen maar wel prima. Daarna debriefing, spullen uit, fles vullen, dank je wel zeggen en naar huis :D

Was lekker relaxt duiken, lekker warm met een goed onderpak!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Bockelaar schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:28:
Met een leeg vest op je pak trimmen is even wennen maar wel prima.
Dit is zo'n punt waar verschillende organisaties verschillende meningen over hebben. GUE, bijvoorbeeld, gebruikt net genoeg lucht in het droogpak tegen squeeze, maar blijft hoofdzakelijk trimmen op de wing. Redenen daarvoor zijn dat je wing of vest gemaakt is voor drijfvermogen, en je pak in principe niet (al zal er vast bij het ontwerp rekening mee gehouden worden), en dat je vest of wing sneller lucht kan dumpen wanneer dat nodig is.
PADI, bijvoorbeeld, zegt Bij PADI mag je ook trimmen op het droogpak. De hoofdreden daarvoor is dat het alles op één plek houdt en daarmee de taakbelasting verlaagt. Daarnaast kun je wat meer spelen met waar je de lucht in je pak houdt.
Wat ik eigenlijk in veel teveel woorden probeer te zeggen is dat allebei valide opties zijn, en dat het helemaal prima is om daar zelf te zoeken wat voor jou het prettigst werkt :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Dit is zo'n punt waar verschillende organisaties verschillende meningen over hebben. GUE, bijvoorbeeld, gebruikt net genoeg lucht in het droogpak tegen squeeze, maar blijft hoofdzakelijk trimmen op de wing. Redenen daarvoor zijn dat je wing of vest gemaakt is voor drijfvermogen, en je pak in principe niet (al zal er vast bij het ontwerp rekening mee gehouden worden), en dat je vest of wing sneller lucht kan dumpen wanneer dat nodig is.
PADI, bijvoorbeeld, zegt 'trimmen op het droogpak'. De hoofdreden daarvoor is dat het alles op één plek houdt en daarmee de taakbelasting verlaagt. Daarnaast kun je wat meer spelen met waar je de lucht in je pak houdt.
Wat ik eigenlijk in veel teveel woorden probeer te zeggen is dat allebei valide opties zijn, en dat het helemaal prima is om daar zelf te zoeken wat voor jou het prettigst werkt :)
PADI zegt: mag allebei, maar niet tegelijk :)
Dus "GUE-style" of volle bak op je best vest, maar niet tegelijk.
Over het algemeen vinden duikers die in een recreatieve houding duiken (lees: niet plat in het water, maar iets meer diagonaal) het fijn om op hun pak te trimmen :)

[ Voor 0% gewijzigd door EL_Loco op 02-05-2021 18:44 . Reden: typo ]

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
EL_Loco schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:44:
[...]

Over het algemeen vinden duikers die in een recreatieve houding duiken (lees: niet plat in het water, maar iets meer diagonaal) het fijn om op hun pak te trimmen :)
Zojuist even in mijn AOW-boek gekeken, en je hebt helemaal gelijk! Dan was het vooral mijn instructeur die daar een duidelijke mening over had :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Corona-proof m'n vakantievideo-archief er maar eens bijgepakt. En aangezien de GoPro-app vanaf duik-dag nummero 3 geen zin meer had om makkelijk een videootje in elkaar te flansen, heb ik zelf wat geprutst in Kdenlive. Royalty free muziekje eronder en gaan :)

Eén of twee duikjes verwerken per weekend, zo kom ik de huidige partiële lockdown nog wel door :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
welke lockdown? :P Wij hebben vanmorgen Gerard gebeld om nog een testduikje te maken met een droogpak. Kon allemaal, geen probleem, kom maar. Dus vanmiddag weer een duik gemaakt, lekker warm!

Daarna toch maar overgegaan tot het bestellen van 2 droogpakken voor vrouwlief en mezelf :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:30

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Tja als je niet in Nederland wil duiken, dan heb je momenteel toch wel een beetje pech.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@T.Kreeftmeijer Geduld is een schone zaak ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-10 21:53
Wormaap schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:07:
[...]

Nu krijg ik wel binnenkort twee 10L'etjes van m'n schoonouders waar yoke-kranen op zitten (die ik dus sowieso moet vervangen als ik ze wil gebruiken) en die ze indertijd tegelijk gekocht hebben. Als losse cylinders zijn die op zich leuk, maar ik speel wel met het idee om daar een dubbelset van te bouwen :)
Dat natuurlijk onder de aanname dat ze wel M25x2 draad hebben en door de keuring komen.

Maar we zien wel. Toen ik deze set ging afhalen zei ik, alweer, tegen de eigenaar van de shop 'Nu hoop ik voorlopig écht klaar te zijn'...
Ik zou er geen dubbelset van maken. Ze moeten dan allebei precies het zelfde wegen (dat zou nog kunnen), maar een dubbel 10 is geen stabiele dubbelset voor jouw lengte. D8.5 is net zo lang als een D12, maar met de breedte van een D7, dus dat zou dan fijner zijn.

Je kunt wel een stagerigging aan die 10l zetten en ze voor een langere duik icm bijvoorbeeld een D7 of D8,5 meenemen. Dan zijn ze ongeveer net zo groot als een 80cf..
EL_Loco schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:44:
[...]

Als je op een droogpak trimt, is het uiteindelijk wel kouder: als je opstijgt, dump je opgewarmde lucht, om vervolgens weer nieuwe koude lucht er bij te blazen. Voor duiken van een half uur maakt dat niet uit, maar als je dat 5 uur lang doet, merk je wel een groot verschil.

[ Voor 28% gewijzigd door MK-NL op 03-05-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
MK-NL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:37:
[...]
Ik zou er geen dubbelset van maken. Ze moeten dan allebei precies het zelfde wegen (dat zou nog kunnen), maar een dubbel 10 is geen stabiele dubbelset voor jouw lengte. D8.5 is net zo lang als een D12, maar met de breedte van een D7, dus dat zou dan fijner zijn.

Je kunt wel een stagerigging aan die 10l zetten en ze voor een langere duik icm bijvoorbeeld een D7 of D8,5 meenemen. Dan zijn ze ongeveer net zo groot als een 80cf..
Als het verschil in balans zo groot is, dan is het misschien inderdaad niet zo handig om er een dubbelsetje van te maken. Op zich heb ik opties op m'n backplate om de flessen iets lager te hangen, maar als het niet werkt, dan werkt het niet en ga ik niet klooien en forceren om het toch te gebruiken. Het is ook niet zo dat ik per se snel een tweede dubbelset wil, maar ik ben een beetje aan het verzinnen waar ik die 10L'etjes voor kan gebruiken als ik ze toch krijg :+

Zijn stalen stages een beetje handig? Daar had ik nog niet zo over nagedacht omdat ik hier in de omgeving eigenlijk altijd aluminium zie. Al is een 10L staal leeg ook zo goed als neutraal natuurlijk.

Qua gewichtsverschil in dubbels vroeg ik me af hoeveel acceptabel is. Volgens de ingeslagen nummers zijn de flessen van mijn D12 14.6 en 14.7kg, dus dat kan alles tussen de 1 en 200 gram verschil zijn. Ik gok dat dat te weinig is om me druk om te maken? Tijdens mijn eerste duik merkte ik er in ieder geval niets van, maar ik ben natuurlijk ook gewoon nog aan het wennen aan die set :)
[...]
Als je op een droogpak trimt, is het uiteindelijk wel kouder: als je opstijgt, dump je opgewarmde lucht, om vervolgens weer nieuwe koude lucht er bij te blazen. Voor duiken van een half uur maakt dat niet uit, maar als je dat 5 uur lang doet, merk je wel een groot verschil.
Da's ook een goeie :) Ik trim sowieso nauwelijks op m'n droogpak want helemáál niet trimmen op het pak is natuurlijk onmogelijk, maar altijd goed om meer voors en tegens te kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wormaap schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:41:

Zijn stalen stages een beetje handig? Daar had ik nog niet zo over nagedacht omdat ik hier in de omgeving eigenlijk altijd aluminium zie. Al is een 10L staal leeg ook zo goed als neutraal natuurlijk.
Persoonlijk vind ik staal vervelend om te gebruiken als een pony bottle. Ze zijn onderwater erg 'zwaar' dus ze kunnen rommelen met je uitloding. Ik heb een aantal keren met een single tank plus 7l pony bottle gedoken en dan merk je duidelijk dat de kant waar de pony hangt naar beneden rolt als je stil hangt. Ook manipulatie (inhaken, voor je uit duwen, etc.) is lastiger omdat ze best zware negatieve buouancy hebben.

Sidemounten met staal kan prima als primaire flessen, maar vrijwel iedereen die naar een derde fles toegaat voor decogas gebruikt gewoon weer alu, juist vanwege het gemak met manhandlen onderwater.

Kan het? Zeker. Is het ideaal voor de omstandigheden? Maybe not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
Wormaap schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:41:
[...]

Qua gewichtsverschil in dubbels vroeg ik me af hoeveel acceptabel is. Volgens de ingeslagen nummers zijn de flessen van mijn D12 14.6 en 14.7kg, dus dat kan alles tussen de 1 en 200 gram verschil zijn. Ik gok dat dat te weinig is om me druk om te maken? Tijdens mijn eerste duik merkte ik er in ieder geval niets van, maar ik ben natuurlijk ook gewoon nog aan het wennen aan die set :)
Ligt vooral aan je trim. Ik heb wel eens met een ander paar sokken gedoken en vond het tot halverwege de duik raar dat ik zo anders in het water lag. Dat was het moment dat ik bij de sokken aankwam met in gedachten alles nalopen wat anders zou kunnen zijn..

Naar jouw situatie vertaald zou het dus kunnen zijn dat je ten opzichte van duiken met je D12 merkt dat je toch meer naar links of rechts rolt dan je gewend bent.

@Wormaap Wat wegen die 10l flessen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
MK-NL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:37:
[...]

Ligt vooral aan je trim. Ik heb wel eens met een ander paar sokken gedoken en vond het tot halverwege de duik raar dat ik zo anders in het water lag. Dat was het moment dat ik bij de sokken aankwam met in gedachten alles nalopen wat anders zou kunnen zijn..

Naar jouw situatie vertaald zou het dus kunnen zijn dat je ten opzichte van duiken met je D12 merkt dat je toch meer naar links of rechts rolt dan je gewend bent.
Andere sokken, da's wel héél subtiel :P Ik zal er eens op letten. Mijn set is als dubbelset geleverd, dus ik ging ervan uit dat het wel binnen de marges zou zijn. En op zich weegt de lamp in mijn linkerhand bijvoorbeeld al ruimschoots meer dan het verschil tussen de flessen, dus ik gok dat het wel goed zal komen :)
@Wormaap Wat wegen die 10l flessen?
Geen idee! Ik ben sinds augustus al niet meer bij mijn schoonouders geweest, dus behalve een foto waar ze in het flesnetje zitten heb ik geen info :+ Dus het is nu vooral een beetje mijmeren wat ik ermee zou kunnen, want ik wil ze natuurlijk niet alleen hebben om ze hier in m'n hok mooi te laten zijn. En gezien er sowieso kranen en een keuring tegenaan moeten kan ik even rustig denken wat het dan moet worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Die subtiliteit van sokken valt wel mee;
Een stof met dikte 1mm over 1m2 levert 1KG lift op. Bijv een thermobroek onder je pak. 1 KG is niet onmerkbaar.
En dat gecombineerd met de hefboom, je benen of voeten zitten een behoorlijk eind van je centerpunt ga je dat zeker wel merken.

Stalen stages is een slecht idee; veel te zwaar. Alu80 is qua flesgewicht / gasgewicht perfect. Enige uitzondering is gebruik in sidemount. D10 is trouwens sowieso niet zo'n goed plan; de gewichtsverdeling is vrij slecht t.o.v. een D12 door de lengte/breedte verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

MK-NL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:37:
Zeker! Ik ben dan ook van mening dat trimmen op je vest by far het beste is. :)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:56:
Die subtiliteit van sokken valt wel mee;
Een stof met dikte 1mm over 1m2 levert 1KG lift op. Bijv een thermobroek onder je pak. 1 KG is niet onmerkbaar.
En dat gecombineerd met de hefboom, je benen of voeten zitten een behoorlijk eind van je centerpunt ga je dat zeker wel merken.

Stalen stages is een slecht idee; veel te zwaar. Alu80 is qua flesgewicht / gasgewicht perfect. Enige uitzondering is gebruik in sidemount. D10 is trouwens sowieso niet zo'n goed plan; de gewichtsverdeling is vrij slecht t.o.v. een D12 door de lengte/breedte verhouding.
Vooruit, een dik paar sokken t.o.v. dunne sokjes kan ik me voorstellen dat je wel kan merken als het ineens verandert. Ik zat te denken aan standaard dunne katoenen sokken, maar van die dikke fleecepantoffels die je in je droogpak draagt worden natuurlijk ook als sokken verkocht :P

Wat betreft die 10L-flessen: geen stages, geen dubbelset. Voor mijn single-tank setup heb ik twee lange 12L flessen, dus daar heb er ik ook niet zo'n noodzaak voor. Verkopen of ruilen voor flessen waar ik meer mee kan vind ik ook een beetje flauw als ik ze net krijg. Ze zouden leuk zijn als zwembadfles, maar ik ben juist net gestopt bij de vereniging die zwembadtrainingen doet, dus dat heeft ook geen zin. Iemand nog ideeën, of kan ik ze dan beter gewoon laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:20:
[...]

Iemand nog ideeën, of kan ik ze dan beter gewoon laten staan?
Een lamp ? mini bbq ? Ik zou het niet weten ik ben altijd met een grote boog om "bommetjes" heen gegaan nadat ik er al vroeg achter kwam dat het ontzettend onstabiel op mijn rug lag.

[ Voor 28% gewijzigd door ShadowBumble op 05-05-2021 07:53 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
ShadowBumble schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:52:
[...]

Een lamp ? mini bbq ? Ik zou het niet weten ik ben altijd met een grote boog om "bommetjes" heen gegaan nadat ik er al vroeg achter kwam dat het ontzettend onstabiel op mijn rug lag.
Da's precies waarom ik sowieso al bedankt had voor de 12L-bommetjes die ze ook hebben staan. Ik dacht dat 10L wat lekkerder lag, maar als ik de reacties zo lees blijkt dat ook tegen te vallen. Als ik nog niks had zou ik er ongetwijfeld blij mee zijn, maar voor de dingen die ik nu doe heb ik in principe gewoon genoeg flessen ok, een tweede D12 zou geen pijn doen, maar dat mag nog even wachten :+ Zou ook meer luxe dan noodzaak zijn.
Slopen vind ik ook een beetje flauw t.o.v. het enthousiasme waarmee ik ze krijg. Een overhevelslang om als ik mijn twee flessen leeg heb een slappe extra vulling eruit te halen is ook weer gerommel in de marge. Dan denk ik dat ik misschien toch ga bedanken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
@Wormaap Voor als je duiken gaat maken dat het uitmaakt: je kunt er één gevuld met argon als buffer meenemen bij dagen dat je meerdere duiken maakt. Daaruit kun je dan je argonflesje tussendoor weer bijvullen. Die andere kun je met zuurstof gevuld in de auto leggen als grote zuurstofkoffer.

Als je dat gaat doen denk ik wel dat je tegen die tijd naar een grotere auto moet gaan kijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
MK-NL schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:20:
@Wormaap Voor als je duiken gaat maken dat het uitmaakt: je kunt er één gevuld met argon als buffer meenemen bij dagen dat je meerdere duiken maakt. Daaruit kun je dan je argonflesje tussendoor weer bijvullen. Die andere kun je met zuurstof gevuld in de auto leggen als grote zuurstofkoffer.

Als je dat gaat doen denk ik wel dat je tegen die tijd naar een grotere auto moet gaan kijken ;)
Kijk, dat zijn de creatieve opties waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben :)
Die grotere auto is er al, trouwens. Had wat reparaties aan de vorige die ik niet meer de moeite waard vond, dus heb'm ingeruild op een Fabia station :) Nog steeds niet gigantisch, maar ik hoef in ieder geval m'n flessen niet meer dwars te leggen.

De vorige afspraak voor een trainingsduik was toch gewoon een funduik geworden, maar vandaag dan toch 74 minuten lang op het 6m-platform in de Boschmolenplas oefeningen gedaan :+ We hebben vooral de basic 5 (automaat uit- en indoen, wisselen naar de backupautomaat, lucht delen nee, niet echt, masker vollopen en klaren, masker afdoen en weer opzetten) en vinslagen (frog kick, modified frog kick, flutter kick, back kick en helicopter turn voor de oplettende lezer, de modified flutter kick hebben we vandaag niet meegenomen) geoefend. Voor een groot deel natuurlijk bekende materie, maar een aantal dingen doet GUE net wat anders dan andere organisaties, en daarnaast kunnen basistechnieken natuurlijk altijd beter. Één van de in het oog springende verschillen is bijvoorbeeld dat GUE mensen niet aanleert om belletjes te blazen bij de 'automaat uit en weer in'-oefening. De gedachte achter belletjes blazen is natuurlijk dat je de luchtweg open houdt voor het geval dat iemand omhoog schiet. Want longoverexpansietrauma is niet leuk. GUE zet op hun beurt in op controle tijdens de oefening, waarbij belletjes maken je natuurlijk langzaam negatiever maakt omdat je uitademt. Voor allebei is natuurlijk wat te zeggen, en ik wil ook zeker geen discussie uitlokken. Maar het is één voorbeeld van zaken die net wat anders werken :)

Buddy heeft gezorgd voor foto- en videomateriaal, en daar heb ik genoeg punten om aan te werken uitgehaald. Maar, hoewel niet perfect, over m'n basis 'gewoon stilhangen, geen taakbelasting'-trim ben ik met 42 duiken niet ontevreden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMdjIgslzUeIRwf45Q-upZSj_Bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qjb9TgO7JkkffFHnzwtEoWAa.png?f=fotoalbum_large

Als de taakbelasting opgevoerd wordt, wordt het allemaal uiteraard wat minder net. Maar daarvoor oefenen we natuurlijk }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Lekker bezig @Wormaap ! Wij hebben vandaag ook weer oefeningen gedaan, na genoeg alle oefeningen gingen perfect. Op mijn linkerschouder na (zit vocht in het gewricht) dus tijdens de v drill deze maar over geslagen om niet te overbelasten (overbelasten doe ik overigens graag maar dan wel om de tech rating te halen, niet om even te oefenen ;)).

In feite zijn wij nu helemaal klaar op de v drills, vandaag ook gelijk even mijn kranen op de D12 laten doen want die waren wel erg stroef vergeleken met die van mijn buddy (leverde ook kramp op tijdens draaien). Was blijkbaar ook echt nodig, ondanks dat de flessen nog tot medio 2024 niet gekeurd hoeven te worden waren blijkbaar de kranen toch niet geserviced. Dus nu even laten smeren en nalopen en kan ze nu zonder moeite met twee vingers op draaien.

Ook viel mij op dat vergeleken met mijn buddy mijn set een stuk lager lag (echt 5 cm lager), en ook merkte ik dat als ik bezig was de boven kan verschoof als ik mijn arm omhoog deed. Dus 2 kleine aanpassingen gedaan, wing iets hoger, en mijn banden een kleine 2.5cm ingenomen.

Vanaf dat moment easy peasy bij de kranen zonder te hoeven overbelasten (links enkel gekeken, kan ik er goed bij, kan ik hem vast pakken, prima niet verder overbelasten).
Wormaap schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:57:
[...]

Als de taakbelasting opgevoerd wordt, wordt het allemaal uiteraard wat minder net. Maar daarvoor oefenen we natuurlijk }:O
Dat taskload stapelen tikt hard aan op de laatste dag kan ik je vertellen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ShadowBumble op 08-05-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
ShadowBumble schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:07:
[...]

Dat taskload stapelen tikt hard aan op de laatste dag kan ik je vertellen ;)
Daar reken/hoop ik op :9 Als het makkelijk zou zijn was het geen goede voorbereiding op wat erna komt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:57:
[...]
Één van de in het oog springende verschillen is bijvoorbeeld dat GUE mensen niet aanleert om belletjes te blazen bij de 'automaat uit en weer in'-oefening. De gedachte achter belletjes blazen is natuurlijk dat je de luchtweg open houdt voor het geval dat iemand omhoog schiet. Want longoverexpansietrauma is niet leuk. GUE zet op hun beurt in op controle tijdens de oefening, waarbij belletjes maken je natuurlijk langzaam negatiever maakt omdat je uitademt. Voor allebei is natuurlijk wat te zeggen, en ik wil ook zeker geen discussie uitlokken. Maar het is één voorbeeld van zaken die net wat anders werken :)
Haha, dat precies waar ik nog wel eens de fout in ga als PADI/NOB instructeur :X
Ik ben zo gewend mn trim te kunnen houden tijdens masker af (GUE-style) dat ik altijd weer een beetje verrast ben als ik zak tijdens demo PADI/NOB-style :D

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Zit er in een PADI-cursus dan masker af/op zónder regulator in dan? Ik kan me alleen nog de "regulator uit, vind hem terug op 2 manieren"-oefening herinneren.. Maar dat kan ook zeker aan m'n eigen geheugen liggen hoor :+

[ Voor 52% gewijzigd door Osiris op 09-05-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Osiris schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:37:
Zit er in een PADI-cursus dan masker af/op zónder regulator in dan? Ik kan me alleen nog de "regulator uit, vind hem terug op 2 manieren"-oefening herinneren.. Maar dat kan ook zeker aan m'n eigen geheugen liggen hoor :+
neen, maar zodra je geen reg in hebt hoor je bellen te blazen

-edit- ik zie nu net dat ik met mn aangeschoten hoofd een beetje poep gepraat heb gisteravond.
Bedoelde natuurlijk zonder reg in ipv bij masker af |:(

[ Voor 16% gewijzigd door EL_Loco op 10-05-2021 08:43 ]

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:40:
[...]

neen, maar zodra je geen reg in hebt hoor je bellen te blazen

-edit- ik zie nu net dat ik met mn aangeschoten hoofd een beetje poep gepraat heb gisteravond.
Bedoelde natuurlijk zonder reg in ipv bij masker af |:(
Ach dat bellen blazen doe ik zelfs nu nog wel eens (overigens volledig onbewust en automatisch) terwijl ik mijn GUE oefeningen doe :). Even een paar jaar terug dan naar mijn PADI OWD, had mijn instructeur destijds een hele pakkende manier om dat goed in je gedachten te prenten die neer kwam op.

Instructeur: "Neemt balon mee naar diepte"
Instructeur: "Blaast balon op"
Instructeur: "Opstijgen"
* balon doet pats *

stijgt verder op, tot aan de oppervlakte:

Instructeur: Naar leerlingen, je longen zijn gelijk aan deze balon wees niet deze balon dus luchtweg openhouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

ShadowBumble schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:50:
[...]

Ach dat bellen blazen doe ik zelfs nu nog wel eens (overigens volledig onbewust en automatisch) terwijl ik mijn GUE oefeningen doe :). Even een paar jaar terug dan naar mijn PADI OWD, had mijn instructeur destijds een hele pakkende manier om dat goed in je gedachten te prenten die neer kwam op.

Instructeur: "Neemt balon mee naar diepte"
Instructeur: "Blaast balon op"
Instructeur: "Opstijgen"
* balon doet pats *

stijgt verder op, tot aan de oppervlakte:

Instructeur: Naar leerlingen, je longen zijn gelijk aan deze balon wees niet deze balon dus luchtweg openhouden!
zeker, maar bij GUE kunnen we onze trim wel houden, waar dat bij een 1*/OW student wel es discutabel is ;)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:54:
[...]

zeker, maar bij GUE kunnen we onze trim wel houden, waar dat bij een 1*/OW student wel es discutabel is ;)
"Wij zijn GUE wij zijn de beste" niveau een beetje :+ maar ik neem aan dat je bouyancy in dit geval bedoeld i.p.v. trim >:)

(was zeker nog vroeg voor je of niet soms :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

ShadowBumble schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:56:
[...]

"Wij zijn GUE wij zijn de beste" niveau een beetje :+ maar ik neem aan dat je bouyancy in dit geval bedoeld i.p.v. trim >:)

(was zeker nog vroeg voor je of niet soms :D)
Zeker niet de beste, maar we doen het niet onaardig ;)

( <3 )

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Zo, de eerste dagen Zeeland van 2021 zitten er weer op. Was eigenlijk niet eens vervelend om weer eens met backmount te duiken na vooral met sidemount flessen en stages rond te hebben gesleept voor trainingen. :+

Omstandigheden waren goed voor het spotten van klein grut. Niet al te veel wind en stroming, wat het langzaam speuren en fotograferen van beestjes enorm hielp. Wel veel algenbloei, dus het zicht an sich was niet fanastisch te noemen maar in de ondiepe meters merk je er niet al te veel van. Na wat gehannes zelfs de eerste keer nudibranches op de foto kunnen zetten. (naakt)Slakjes heb je zat in de Oosterschelde, maar nudibranches zijn een ervaring an sich als je ze tegen komt. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAf-cMHt1jiGvrJeLynXhC64iKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eL0VWWQnylIjAnHFTH9f1CvP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Kleine update van deze kant dan ook maar weer :) Afgelopen Dinsdag lekker met de boot de plas op (Vinkeveen) richting Eiland 9 voor een funduik, heerlijk gedoken maar weinig groot leven nog, al zie je duidelijk meer als een paar weken terug. Lekker gedoken en even het betonnen wrak bezocht en ook de zeilboot, daarna lekker over het gras terug om klein leven te speuren want dat zit er wel veel als je maar goed kijkt. Klaar om van het weekend weer even lekker oefeningen te doen :D

Deze zaterdagochtend goed kunnen besteden aan het oefenen voor de tech rating. Het water was rustig, beetje bewolk maar nagenoeg geen wind dus een prima ochtend om even te rammen.

Dit was de eerste duik van de ochtend en we begonnen met onze ritueel van oefeningen:

1) Basic 5
1) Volledige S Drill
3) V-Drill met referentie
4) Boei schieten
5) Gecontroleerde opstijging met boei

Zoals altijd bij instap 2 erin richting de bagger boot op daar boven op de oefeningen te doen, Basic5, S Drills gingen heerlijk soepel, aangezien ik Duiker 1 was mocht ik iedere keer beginnen en dus ook beginnen met de V Drills. Wat een verschil even met je kranen (die ik vorige week heb laten nakijken) heerlijk de volledige V Drill kunnen doen zonder enkel probleem.

Na oefening 1 t/m 3 smooth uitgevoerd te hebben richting de 12m om een boei te schieten. Ook dit ging soepeltjes en de opstijging kon beginnen, stops op 9m / 6m & 3m allemaal geen probleem.

De tweede duik van de ochtend maar dit keer toch iets anders met een iets zwaardere taskload namelijk V Drill op 6m midden in de opstijging.

1) Basic 5
2) Volledige S Drill
3) Boei schieten
4) Gecontroleerder opstijging met boei
5) V Drill op 6M zonder referentie.

Dus weer bij instap 2 erin richting de bagger boot op daar boven op de oefeningen te doen, Basic5, S Drills gingen heerlijk soepel, ik was Duiker 2 en dus mocht mijn buddy constant beginnen met de oefeningen. Ook hier oefening 1 & 2 heerlijk smooth gedaan maar om toch het iets hoger te maken in taskload dit keer eerst naar de 12m waar mijn buddy een boei kon schieten. Tijdens de gecontroleerde opstijging met stops op 9m/6m & 3m gingen we op 6m dit keer de v drill doen, eerst mijn buddy en daarna ik, hoewel niet 100% strak maar ging voor een eerste keer erg lekker. (We schommelde beide naar mijn zin toch nog iets te veel tussen de 6.8m en de 5.5m tijdens de v drill maar dat is niks wat niet oplosbaar is door het gewoon vaker te doen !)

Dan komt dit tech rating opeens wel dichtbij dus afspraak maken nog een dagje oefenen en rammen en dan die tech rating gaan halen, zag trouwens ook dat ik vandaag mijn 30ste duik van dit jaar heb gemaakt, saillant detail ik zit nu op 62 duiken waarvan de eerste 32 2.5 jaar hebben geduurd *O* wat scheelt dat dus als je een vaste buddy hebt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Fl4pp13 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:47:
Zo, de eerste dagen Zeeland van 2021 zitten er weer op. Was eigenlijk niet eens vervelend om weer eens met backmount te duiken na vooral met sidemount flessen en stages rond te hebben gesleept voor trainingen. :+

Omstandigheden waren goed voor het spotten van klein grut. Niet al te veel wind en stroming, wat het langzaam speuren en fotograferen van beestjes enorm hielp. Wel veel algenbloei, dus het zicht an sich was niet fanastisch te noemen maar in de ondiepe meters merk je er niet al te veel van. Na wat gehannes zelfs de eerste keer nudibranches op de foto kunnen zetten. (naakt)Slakjes heb je zat in de Oosterschelde, maar nudibranches zijn een ervaring an sich als je ze tegen komt. *O*
Gaaf! Minder mooie kleuren dan in tropisch water denk ik? Wij kijken altijd uit naar nudi's :D
Ik hoor dat je in Zeeland ook zeedahlia's kan zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Over het algemeen zijn de nudi's minder kleurrijk ja, maar variatie is er meer dan genoeg. Er zijn er een paar die echt ook ronduit mooi zijn, zoals de harlekijnslakjes. Stichting Anemoon is een super leuke om eens doorheen te bladeren als je meer wilt zien. :)

Slakjes op de Stichting Anemoon website

En voor de rest is er uiteraard genoeg gezien: anemonen en zeedahlia's zijn met wat zoeken prima te vinden, net als weduweroosjes. Minder in de Grevelingen maar op de rustiger plekken langs de Oosterschelde kom je wel uit. Kan een dagje rondzwemmen daar van harte aanraden. Tijd voor een nieuwe GoT-duikers-meet. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
droogpakken in bestelling, daarna met het liefje een weekendje zeeland plannen en op zoek naar nudi's! Mooi hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Leuk om alle verhalen zo te lezen :) Hier ook weer redelijk druk bezig. Donderdag bezig geweest met m'n wreck-specialty, die ik morgen als het goed is af ga maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFXEhWZsahbw6-GJET91mXTYxSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CsqOQLlxrwq1tc8l7dqMua8.jpg?f=fotoalbum_large
Jaja, beetje stof, ik weet het :P

Leuk wat klooien met lijntjes enzo bij het grote wrak in Thorn. 66m duiktijd gepakt :)

Daarna gingen twee buddies nog een funduikje maken in dezelfde omgeving. Ik had toevallig een tweede fles in de kofferbak gegooid omdat we mogelijk twee duiken voor de wreck-specialty gingen maken. Dus met die tweede fles aangehaakt bij die twee. Daar eens een totaal andere kant van de plas opgezocht, om op een gegeven moment een joekel van een snoekbaars tegen te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izRquOcKEUy3ySIogiHHDit8h8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hs5zM2KdMI6PSlcfsjxcTUbZ.png?f=fotoalbum_large
Foto door één van mijn buddies

En daarbij weer dik een uur relaxt in het water gelegen :)

Vanochtend nog een duik gemaakt met de D12. Daar zat nog 130 bar in, dus leeggetrokken tot 25 bar uiteraard voor dat laatste stukje op 3m vlakbij de uitstap gehangen om uit te kunnen loden. Alleen werd op het einde mijn balans heel raar, alsof ik heel veel lucht bij m'n voeten vast had zitten. Maar zelfs na meerdere keren rechtop gaan hangen om lucht te dumpen bleef het terugkomen. Dus toch nog iets in mijn set niet helemaal gebalanceerd. Na de duik even met mijn buddy overlegd en thuis nog even contact opgenomen met de instructeur waar ik Fundies ga doen. En beiden adviseerden me mijn Apeks Rk3-vinnen eens te wisselen voor Scubapro Jet Fins. Dus die heb ik maar besteld :+ Eigenlijk wilde ik niet, omdat het een beetje aanvoelt als een probleem oplossen door materiaal te kopen in plaats van techniek aan te passen. Aan de andere kant is je uitrusting uitbalanceren natuurlijk ook techniek, en is de hele tijd moeten compenseren voor een ongebalanceerde set ook gewoon doelloos. En zo'n beetje de hele wereld die in dubbelsets met droogpakken duikt gebruikt Jet Fins (of één van de 1000 kopieën) om hun zwaartepunt wat naar achteren te trekken, dus het is niet alsof ik nou heel uniek ben ofzo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:19:
En beiden adviseerden me mijn Apeks Rk3-vinnen eens te wisselen voor Scubapro Jet Fins. Dus die heb ik maar besteld :+ Eigenlijk wilde ik niet, omdat het een beetje aanvoelt als een probleem oplossen door materiaal te kopen in plaats van techniek aan te passen.
Ik gebruik ook RK3’s, het verschil zit erin dat de RK’s vrijwel neutraal zijn en de Jet fins negatief. Mij werd het ook aangeraden maar ik heb de Jet Fins even kunnen lenen om te proberen. Ik persoonlijk ben lekker bij mijn RK’s gebleven vond de Jet Fins niet zo.

Het probleem dat je vinnen iets omhoog staan is eenvoudig op te lossen met een foefje namelijk je grote teen omhoog doen (als je duikt natuurlijk want dan wijs je met je grote teen richting de bodem).

Dat hielp bij mij bizar veel (eigenlijk enkel nodig bij echt stil hangen) en voorkwam kramp in mijn scheen been die je dan niet over belast om je voet “haaks” te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
ShadowBumble schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:24:
[...]

Ik gebruik ook RK3’s, het verschil zit erin dat de RK’s vrijwel neutraal zijn en de Jet fins negatief. Mij werd het ook aangeraden maar ik heb de Jet Fins even kunnen lenen om te proberen. Ik persoonlijk ben lekker bij mijn RK’s gebleven vond de Jet Fins niet zo.

Het probleem dat je vinnen iets omhoog staan is eenvoudig op te lossen met een foefje namelijk je grote teen omhoog doen (als je duikt natuurlijk want dan wijs je met je grote teen richting de bodem).

Dat hielp bij mij bizar veel (eigenlijk enkel nodig bij echt stil hangen) en voorkwam kramp in mijn scheen been die je dan niet over belast om je voet “haaks” te houden :)
Die truc ga ik eens proberen :)
Het is vooral een beetje irritant dat ik in eerste instantie super lekker in het water lag (en nog steeds lig als ik een klein beetje uit horizontaal hang) met mijn dubbels, maar dat die laatste paar graden naar strak horizontaal juist wel lukken met mijn enkel 12L, en weer niet met de dubbels. Als ik de houding van die foto waar ik met mijn lijntje klooi (dus hoofd iets omlaag, voeten iets omhoog) aanneem, dan schiet ik door 8)7 En ik wil graag wat meer marge in plaats van krampachtig in een heel nauw bereik moeten blijven.
Als de Jet Fins niet bevallen verkoop ik ze wel weer, maar gezien zowel buddy als instructeur het riepen wil ik ze in ieder geval een kans geven. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn, want het zijn natuurlijk nogal planken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Dure planken ook. Kun je niet eerst ff lenen of huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Bockelaar schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:42:
Dure planken ook. Kun je niet eerst ff lenen of huren?
Iedereen die ik ken die ze heeft, heeft veel grotere voeten dan ik. Daarnaast gunde ik de shop van de instructeur waar ik Fundies ga doen de verkoop ook gewoon :)
Dan wil ik wel nog even de ironie aanstippen dat ik tijdens mijn Open Water zachte vinnetjes juist fijn vond en nu voor een stel planken ga, het kan verkeren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
ik zie op marktplaats een paar medium 'bieden' en L/XL voor rond de 60euro, scheelt toch een hoop tov de 140-150 die je anders kwijt bent. Zeker met vinnen ...
Ik gun iedereen zijn centjes, daar niet van, maar iedereen betekent ook mezelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Gelijk heb je :) Maar ik heb al een hele hoop advies van die instructeur gekregen en begon het ondertussen zelf wat flauw te vinden dat ik nog niks bij hem gekocht had (al betaal ik natuurlijk zat voor de cursus zelf). Dus ik vond het ondertussen wel eens tijd worden. Maar daar mag/moet natuurlijk vooral iedereen zijn eigen afwegingen in maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 10:35

[Afbeelding]
Het is op dit moment ook wel echt enorm goede tijd voor slakjes :-). Op één of andere manier zie je tijdens elke duik wel meerdere, vaak ook 3-4 bij elkaar. Het heeft bij mij wel een paar duiken gekost voor ik ze ook zelf 'goed' kon vinden, maar als je ze dan eenmaal ziet... O+

Zelf een paar weken geleden blijkaar een bijzondere slak mogen ontmoeten, een Citroenslak. Zat bij Zoetersbout op +- 4 meter diep, we hebben er toen wel even omheen gehangen. Buddy wist ook niet zo goed welke slak het was op dat moment, later vonden we met behulp van de website van Stichting Anemoon degene die we tegenkwamen :).

Volgens mij wordt het weer warmer, het wordt weer wat actiever onder water als ik het zo goed begrijp ;) . Ook de belgen weten de Oosterschelde inmiddels weer wat beter te vinden (hoewel ik het eigenlijk wel lekker rustig vond in de buurt zonder de zuiderburen :+ ).

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

robbierzz schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:40:
[...]

Het is op dit moment ook wel echt enorm goede tijd voor slakjes :-). Op één of andere manier zie je tijdens elke duik wel meerdere, vaak ook 3-4 bij elkaar. Het heeft bij mij wel een paar duiken gekost voor ik ze ook zelf 'goed' kon vinden, maar als je ze dan eenmaal ziet... O+

Zelf een paar weken geleden blijkaar een bijzondere slak mogen ontmoeten, een Citroenslak. Zat bij Zoetersbout op +- 4 meter diep, we hebben er toen wel even omheen gehangen. Buddy wist ook niet zo goed welke slak het was op dat moment, later vonden we met behulp van de website van Stichting Anemoon degene die we tegenkwamen :).

Volgens mij wordt het weer warmer, het wordt weer wat actiever onder water als ik het zo goed begrijp ;) . Ook de belgen weten de Oosterschelde inmiddels weer wat beter te vinden (hoewel ik het eigenlijk wel lekker rustig vond in de buurt zonder de zuiderburen :+ ).
Oeh, die citroenslak is ook een toffe zeg! Dat speuren wordt steeds meer een ding met meer duiken... Afgelopen paar dagen ging het zelfs zo ver dat een buddy begon met de roodwieren doorzoeken voor verschillende spookkreeftjes. Die hebben we genoeg gezien, met als laatste bonus een baby snotolfje. Blijft leuk, hoe rustiger je bent hoe makkelijker het is om steeds kleinere dingen te zien. De hoeveelheid ruimte die je op een duikstek verkent wordt ook meteen een stuk kleiner :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 10:18
Na wat gehannes zelfs de eerste keer nudibranches op de foto kunnen zetten. (naakt)Slakjes heb je zat in de Oosterschelde, maar nudibranches zijn een ervaring an sich als je ze tegen komt. *O*

[Afbeelding]
Mooie foto van de Brede ringsprietslak d:)b . Die lijken er dit jaar al veel te zitten. Had er tot dit jaar nog nooit een gezien, en de eerste zeeland-duik dit jaar gelijk drie!
Zijn dat zeenijntjes op z'n kop?
robbierzz schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:40:
Weet je zeker dat het de citroenslak was? Onder water is het verschil eigenlijk niet te zien met de millennium wratslak die veel algemener voorkomt
Fl4pp13 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:02:
[...]spookkreeftjes. Die hebben we genoeg gezien, met als laatste bonus een baby snotolfje. Blijft leuk, hoe rustiger je bent hoe makkelijker het is om steeds kleinere dingen te zien. De hoeveelheid ruimte die je op een duikstek verkent wordt ook meteen een stuk kleiner :+
Bij mijn laatste duikje een maand geleden hadden we het geluk eerst een volwassen snotolf op een nestje te vinden en even later een babietje. Die zijn zoo schattig!

Het moet toch wel snel mooier weer worden! Na deze berichten gaat het wel kriebelen om weer in Zeeland te gaan duiken. De eerste sepia's van het seizoen zijn ook al gespot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
dixet schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Mooie foto van de Brede ringsprietslak d:)b . Die lijken er dit jaar al veel te zitten. Had er tot dit jaar nog nooit een gezien, en de eerste zeeland-duik dit jaar gelijk drie!
Zijn dat zeenijntjes op z'n kop?

[...]

Weet je zeker dat het de citroenslak was? Onder water is het verschil eigenlijk niet te zien met de millennium wratslak die veel algemener voorkomt

[...]

Bij mijn laatste duikje een maand geleden hadden we het geluk eerst een volwassen snotolf op een nestje te vinden en even later een babietje. Die zijn zoo schattig!

Het moet toch wel snel mooier weer worden! Na deze berichten gaat het wel kriebelen om weer in Zeeland te gaan duiken. De eerste sepia's van het seizoen zijn ook al gespot!
Blijft achteraf inderdaad moeilijk identificeren, met zekerheid durf ik het zelf niet te zeggen. Ik was die dag overigens wel met de ' club' mee, en dook met een van de instructeurs. Zij zag 'm ook het eerst, heeft daarna nog even zitten zoeken welke het was. Enige wat ik nog goed onthouden had van die duik, had ik nou m'n camera maar meegenomen :+ , die liet ik deze keer op de kant om wat ' relaxter' te duiken.

Maar om door te gaan op je andere punt, gewoon een dagje Zeeland plannen. Het is vooralsnog relatief rustig op de bekende duikstekken, dat gaat de komende tijd met allerlei versoepelingen (ook vanuit België ) vast veranderen :) .

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-10 20:08
Zit hier nog even te wachten voor ik het water in kan. Vaste buddies vinden het nog te koud (10-13 graden op 10m). 2 van ons duiken met droogpak maar de ander in natpak. Die willen dus nog even wachten op 15 graden. Al begreep ik van een vriend die bij een waterschap werkzaam is wel dat het langer duurt dit jaar voor het water op temperatuur is gezien we een late winter hebben gehad. Normaal is het in mei al wat warmer maar dat duurt nu dus iets langer.

En met de komst van een kleine moet ik iets meer rekening houden, kan niet zomaar in de auto stappen en gaan duiken. Tegenwoordig wel een dikke station (Ford Focus ST-line) ipv een kleine Opel Corsa, dat gaat een stuk fijner zijn om alle meuk mee te slepen!

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

aidanl schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:31:
Zit hier nog even te wachten voor ik het water in kan. Vaste buddies vinden het nog te koud (10-13 graden op 10m). 2 van ons duiken met droogpak maar de ander in natpak. Die willen dus nog even wachten op 15 graden. Al begreep ik van een vriend die bij een waterschap werkzaam is wel dat het langer duurt dit jaar voor het water op temperatuur is gezien we een late winter hebben gehad. Normaal is het in mei al wat warmer maar dat duurt nu dus iets langer.

En met de komst van een kleine moet ik iets meer rekening houden, kan niet zomaar in de auto stappen en gaan duiken. Tegenwoordig wel een dikke station (Ford Focus ST-line) ipv een kleine Opel Corsa, dat gaat een stuk fijner zijn om alle meuk mee te slepen!
Klopt, het opwarmen loopt wat achter op vorig jaar. Voor meerdere duiken op een dag is een droogpak wel echt een aanrader nog. Zou nu wel hard moeten gaan, aan het oppervlak tikken de meeste plassen wel 14-15 graden aan op een goeie dag. Waar duik je, trouwens? Veel zoetwaterplassen worden op diepte niet heel veel warmer dan wat je noemt door thermoclines.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUu3_yt2x0ZLeP7EDZpVLOUDjao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/69Kitzm17l9UjNn4JpQeH9qE.png?f=user_large
Even schaamteloos een plotje van Duikersgids gejat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

aidanl schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:31:
Zit hier nog even te wachten voor ik het water in kan. Vaste buddies vinden het nog te koud (10-13 graden op 10m). 2 van ons duiken met droogpak maar de ander in natpak. Die willen dus nog even wachten op 15 graden.
Ik duik met een natpak 2x7mm en heb afgelopen donderdag met 10-12 graden toch wel een uur gedoken rond de 5 meter. Aan het einde was het wat fris, maar de eerste 45 minuten had ik nergens last van. :P

Maar het is dit jaar echt nog langer kouder dan vorig jaar in mijn idee.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Hier begint het qua temperaturen nu op het punt te komen dat ik begin te overwegen de merino-laagjes onder mijn onderpak en handschoenen thuis te laten. Zelfs na anderhalf uur onderwater ben ik nog fijn toasty, maar op de kant begint het wel aardig warm te worden.
De thermocline is in Thorn nu ook overduidelijk zichtbaar. Ik blijf dat grappig vinden, want voordat ik het voor de eerste keer zag had ik er helemaal niet bij stilgestaan dat dat zichtbaar zou zijn :+

Vanavond ga ik mijn nieuwe masker voor het eerst uitlaten. Nadat zondag het bandje van mijn andere bril brak toen we al in het water lagen gelukkig had mijn buddy een reservebril mee die mij redelijk paste toch maar besloten de aanschaf van een tweede niet langer uit te stellen. En de shop had de glazen op sterkte zelfs gewoon op voorraad liggen, dus ik liep zo ermee naar buiten :) Hij lijkt beter te passen dan degene die ik al had, en ik ben al uitgebreid met tandpasta in de weer geweest, dus het zou goed moeten komen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 18-05-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-10 20:08
Fl4pp13 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:54:
[...]

Klopt, het opwarmen loopt wat achter op vorig jaar. Voor meerdere duiken op een dag is een droogpak wel echt een aanrader nog. Zou nu wel hard moeten gaan, aan het oppervlak tikken de meeste plassen wel 14-15 graden aan op een goeie dag. Waar duik je, trouwens? Veel zoetwaterplassen worden op diepte niet heel veel warmer dan wat je noemt door thermoclines.

[Afbeelding]
Even schaamteloos een plotje van Duikersgids gejat :+
Tja maar wil niet aan de oppervlakte blijven he, doel is toch om onder water te gaan :+ maar zonder gekkigheid, zelfs als oppervlakte al warmer is kan het nog steeds even duren voordat het dieper meer op temperatuur is. En in het geval van zoetwaterplassen blijft het altijd koeler inderdaad, maar dat heeft meer te maken door de wijze waarop de plassen gevoed blijven worden uit het grondwater. Zo zal Vinkeveen altijd kouder blijven op diepte. Maar als ik de logs van de wel bekende stekken in Zeeland bekijk is het ook nog niet veel warmer.

Opzich vind ik het zelf geen probleem. Droogpak aan en gaan, maar goed die vaste groep buddies zijn meer koukleumen. Zeker met het idee dat we vandaag al 2 weken op Bonaire hadden moeten zitten, helaas 3 weken te vroeg geboekt want anders had het door kunnen gaan ;(

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Vandaag heb ik mijn vijftigste duik mogen loggen 8) En meteen de eerste in La Gombe Als Zuid-Limburger goed bereikbaar (uurtje rijden). Door de coronamaatregelen is het ook nog eens redelijk rustig (er mogen maximaal 50 mensen tegelijk aanwezig zijn, vooraf inschrijven, maximaal 45 minuten duiken, maximaal één duik). Het is een beetje de duikstek waar iedereen hier in de omgeving fan van is, en ik moet zeggen dat ik nu helemaal snap waarom :)
Het is een vrij compacte stek, maar er is een hele hoop te zien. Het is een oude steengroeve, dus de plas zelf is al qua vorm en gesteente erg gaaf. Daarnaast ligt er aardig wat aan afgezonken objecten. En enorm veel vis. De vissen worden door mensen gevoerd, wat iets is waar ik normaal geen voorstander van ben. Maar de karpers en steuren zijn door mensen uitgezet en overleven op het voer dat ze krijgen. Dat leidt ertoe dat ze niet echt schuw zijn. En met 'niet echt schuw' bedoel ik dat ze tegen je bril opzwemmen terwijl je naar ze hangt te kijken 8)7 Verder prachtig zicht (volgens de locals was het een slechte dag...) en erg jammer dat we dus maar 45 minuten mochten duiken, maar als alles weer een beetje normaal is gaan we dat zeker inhalen *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 22:49
Geweest 4x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CIrdS7PIhtWH75BKxNHBD9MOHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mENk3oq8cKDlNLKWQJreMONI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4HGU_-giLZRdZPLvHOewMTnGGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6I7yvSu4Rz3B5l6npZ2jjKE0.jpg?f=fotoalbum_large

Vroeger ging mijn vereniging de afdaling van de ourthe doen in maart. Begin van het “duikseizoen” en dan ook duiken in La Gombe.
Dit jaar is het vanzelfsprekend niet georganiseerd denk ik.

Waarbij altijd een die hard Belg wint die volledige afdaling zwemt in een wetsuit.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 30-05-2021 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Wormaap, je gaat veel te snel met al je duiken. :+
Al heb ik er nu ook 55 gemaakt.
spoiler:
In 3 jaar.

Nu het weer weer beter wordt en de maatregelen minder, lijkt het me leuk om een keer weer een soort Got duikdag te doen (zoals in september, vond ik erg leuk in ieder geval). Of dat in Zeeland is of ergens anders maakt mij niet uit, er zijn voor mij nog genoeg leuke plekken te ontdekken denk ik.

Op dit moment peil ik gewoon even de interesse voor de weekenden in juni bijvoorbeeld. Als er een paar man (of vrouw, hebben we die?) is die het leuk lijkt kunnen we wel wat organiseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Wormaap schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:28:
Door de coronamaatregelen is het ook nog eens redelijk rustig (er mogen maximaal 50 mensen tegelijk aanwezig zijn, vooraf inschrijven, maximaal 45 minuten duiken, maximaal één duik). Het is een beetje de duikstek waar iedereen hier in de omgeving fan van is, en ik moet zeggen dat ik nu helemaal snap waarom :)
Zijn die corona maatregelen toch nog ergens goed voor. Laatste keer dat ik er was ruim voor corona was het zo druk dat je een kilometer verderop moest parkeren. Wij zijn maar uitgeweken naar een nabijgelegen bierbrouwerij 🍻.

Serieus leermomentje vandaag over het goed behandelen van je duikuitrusting. M'n laatste duik was 5 weken geleden in Zeeland. Omdat het bij terugkomst regende m'n spullen lekker buiten laten hangen met het idee dat het wel schoon zou spoelen. M'n droogpak liet me vandaag subtiel weten dat hij toch met met wat meer liefde behandeld wil worden. De inflator bleef hangen vanwege zoutkristallen waardoor ik als een ballonnetje naar de oppervlakte ging 🎈 gelukkig gebeurde dat op twee meter, dus verder niets aan het handje🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:09:
@Wormaap, je gaat veel te snel met al je duiken. :+
Al heb ik er nu ook 55 gemaakt.
spoiler:
In 3 jaar.

Nu het weer weer beter wordt en de maatregelen minder, lijkt het me leuk om een keer weer een soort Got duikdag te doen (zoals in september, vond ik erg leuk in ieder geval). Of dat in Zeeland is of ergens anders maakt mij niet uit, er zijn voor mij nog genoeg leuke plekken te ontdekken denk ik.

Op dit moment peil ik gewoon even de interesse voor de weekenden in juni bijvoorbeeld. Als er een paar man (of vrouw, hebben we die?) is die het leuk lijkt kunnen we wel wat organiseren...
Haha, fanatiek de winter door helpt natuurlijk. Maar no worries, sinds ik dubbelset heb gaat de gemiddelde duiktijd harder omhoog dan het aantal duiken :+ Natuurlijk afgezien van het feit dat het allemaal geen wedstrijd is enzo /disclaimer

Een nieuw duikdagje klinkt als een prima plan :) Als niemand anders het eerder doet draai ik morgen wel even een datumprikker in elkaar. En dan zien we vanaf daar wel waar we uitkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:01:
[...]

Haha, fanatiek de winter door helpt natuurlijk. Maar no worries, sinds ik dubbelset heb gaat de gemiddelde duiktijd harder omhoog dan het aantal duiken :+ Natuurlijk afgezien van het feit dat het allemaal geen wedstrijd is enzo /disclaimer
Zelf was ik vrij fanatiek tot aan januari em daarna sinds april weer ofzo. Maar met een natpak is het gewoon wat minder comfortabel als het buiten slecht weer is. Maar nu weer lekker fanatiek, hoop ik. Als we niet te diep gaan, haal ik ook wel 80 minuten op 12L...
Een nieuw duikdagje klinkt als een prima plan :) Als niemand anders het eerder doet draai ik morgen wel even een datumprikker in elkaar. En dan zien we vanaf daar wel waar we uitkomen.
Klinkt als een goed plan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Laatste weekend van juni er uit gelaten, want dan kan ik niet..;)

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-05-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
dixet schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:38:
[...]

Zijn die corona maatregelen toch nog ergens goed voor. Laatste keer dat ik er was ruim voor corona was het zo druk dat je een kilometer verderop moest parkeren. Wij zijn maar uitgeweken naar een nabijgelegen bierbrouwerij 🍻.
Ja, een aantal van de mensen waarmee ik was zeiden inderdaad dat de rij auto's wel eens erg lang wil zijn :X
Serieus leermomentje vandaag over het goed behandelen van je duikuitrusting. M'n laatste duik was 5 weken geleden in Zeeland. Omdat het bij terugkomst regende m'n spullen lekker buiten laten hangen met het idee dat het wel schoon zou spoelen. M'n droogpak liet me vandaag subtiel weten dat hij toch met met wat meer liefde behandeld wil worden. De inflator bleef hangen vanwege zoutkristallen waardoor ik als een ballonnetje naar de oppervlakte ging 🎈 gelukkig gebeurde dat op twee meter, dus verder niets aan het handje🤔
Whoeps! Dat zijn van die dingen waar mensen voor waarschuwen, maar waarvan je ook snel denkt 'mweh, hoe snel zou dat écht gebeuren?' Blijkbaar toch wat rapper dan verwacht. Fijn dat je die les op 2m mocht leren en meteen voor ons meelezers mee :+

Meteen nog een vraag voor de meer ervaren (droog-)duikers. Zijn er meer manieren om te voorkomen dat je oververhit raakt voordat je het water ingaat dan 'zorgen dat je zo weinig mogelijk tijd tussen zip-up en plons hebt'? Ik wil niet zeggen dat ik vandaag oververhit was aan het raken, maar in droogpak met drooghandschoenen en volle kit van de parkeerplaats die trap af naar de plas in de volle zon had comfortabeler gekund. Na het in het water plonzen hebben we even aan de oppervlakte gehangen om af te koelen en op adem te komen voordat we de duik gestart hebben, en daarmee was het verder allemaal prima te doen. Maar als iemand nog tips heeft hoor ik ze graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:15
Wormaap schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:08:
[...]

Meteen nog een vraag voor de meer ervaren (droog-)duikers. Zijn er meer manieren om te voorkomen dat je oververhit raakt voordat je het water ingaat dan 'zorgen dat je zo weinig mogelijk tijd tussen zip-up en plons hebt'? Ik wil niet zeggen dat ik vandaag oververhit was aan het raken, maar in droogpak met drooghandschoenen en volle kit van de parkeerplaats die trap af naar de plas in de volle zon had comfortabeler gekund. Na het in het water plonzen hebben we even aan de oppervlakte gehangen om af te koelen en op adem te komen voordat we de duik gestart hebben, en daarmee was het verder allemaal prima te doen. Maar als iemand nog tips heeft hoor ik ze graag :)
Als vooral lurker van o.a. dit topic dacht ik; laat ik nu eens reageren. Het belangrijkste is inderdaad zorgen dat je onderpak en handschoenen goed zijn afgestemd op de water- en lucht temperatuur :) Ik duik nu zelf enkel nog in mijn 200 grams onderpak, wel nog steeds met drooghandschoenen.

Daarnaast voor mezelf doe ik pas mijn cap aan als ik al in het water lig (of echt in de seconden ervoor als ik vanaf een boot ga). Vorig jaar zomer met 35 graden in een dicht droogpak en D12 op was toch een beetje teveel van het goede :P Normaal krijg ik niet heel snel last van een stiksotfnarcose, maar die dag al op 25 meter.

Daarnaast, goed drinken en niet jezelf uitdrogen. Liever een P valve aansluiten dan met deco verschijnselen boven komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wormaap schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:08:

Onderpak matchen aan de omstandigheden is idd een goeie, verder waar mogelijk al het tillen doen voordat je pak aan/dicht gaat dus je set zo dicht mogelijk bij de instap neerzetten in normale kloffie. Keertje extra lopen is vaak niet zo'n probleem, alhoewel dat niet voor elke duikstek makkelijk kan. Extreme versie daarvan is je set in het water aan doen maar met een dubbel 12 kan ik me voorstellen dat dat wat moeilijker gaat.

Wat ook kan helpen is net als in een natpak even het water inspringen voordat je set aan gaat, het is niet zo lekker verkoelend maar doet wel iets als je daarna optuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Nothing to see here :+

[ Voor 95% gewijzigd door Wormaap op 31-05-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 07:24
Wormaap schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:14:
Bij dezen de Datumprikker voor de GoT Duikdag :) Ik heb even alle weekends tussen nu en augustus erin gezet. Daar zitten er een paar bij waar ik zelf niet kan, dus hopelijk worden dat niet juist de populairste :+

@Fl4pp13 @dixet @MK-NL en @T.Kreeftmeijer krijgen als deelnemers van de vorige een tag als heads-up :P

Ideeën voor het 'waar' zijn van harte welkom, ik heb veel te weinig stekken in Nederland gezien om daar wat van te vinden :+
Ik kan zelf helaas niet meegaan de komende tijd maar volgens mij had @T.Kreeftmeijer al een datumprikker gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
yesjohn schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:42:
[...]

Ik kan zelf helaas niet meegaan de komende tijd maar volgens mij had @T.Kreeftmeijer al een datumprikker gemaakt
Oh hee, stiekem in een vorige post geëdit nondeju! :P Ik haal die van mij even weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:57:
[...]

Oh hee, stiekem in een vorige post geëdit nondeju! :P Ik haal die van mij even weg :)
Ja ik was zo snel, ik dacht dat zie je vast wel... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:07:

Klinkt als een goed plan.

***members only***

Laatste weekend van juni er uit gelaten, want dan kan ik niet..;)
ik dacht dat ik een lege agenda had, dat valt toch tegen. Met twee noordzeeduiken in juni en zelf duikleider spelen (jaaa we mogen weer *O* ) zitten de weekenden al weer bijna vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:10:
[...]

Ja ik was zo snel, ik dacht dat zie je vast wel... :)
haha Ik had hem ook gemist hoor moet ik eerlijk bekennen, ik zal er vanavond even naar kijken dan misschien wel al een idee om het iets langer te bekijken dan enkel Juni ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ShadowBumble op 31-05-2021 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

ShadowBumble schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:57:
[...]

haha Ik had hem ook gemist hoor moet ik eerlijk bekennen, ik zal er vanavond even naar kijken dan misschien wel al een idee om het iets langer te bekijken dan enkel Juni ;)
Ik heb nu tot 11 juli erin staan, maar als dat niet gaat lukken, kunnen we wat mij betreft ook tot en met het weekend van 25 juli kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Wormaap @dixet @ShadowBumble @Fl4pp13

Op dit moment is 10 juli de dag dat iedereen kan.

Ik stel voor dat we die vast zetten en mocht iemand anders alsnog kunnen, kan die aansluiten.

Opties voor locatie zie ik Beldert of ZE4 bij Vinkeveen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:55:

Ik stel voor dat we die vast zetten en mocht iemand anders alsnog kunnen, kan die aansluiten.

Prima! Andere opties kunnen natuurlijk ook maar een keer minder ver rijden dan Zeeland is ook lekker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Fl4pp13 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:21:
[...]

Prima! Andere opties kunnen natuurlijk ook maar een keer minder ver rijden dan Zeeland is ook lekker :+
Waarschijnlijk ben ik 19 juni al in Zeeland, dus inderdaad. Van mij hoeft het niet zo ver weg.

Ik zal nog eens op de kaart kijken naar wat leuke plekjes centraal gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online

Klinkt prima :) De Beldert is altijd leuk, Vinkeveen ben ik nog niet geweest, maar heeft ook genoeg fans. Iets anders vind ik ook prima :+ Mochten we naar een plek zonder faciliteiten willen kan ik m'n D12 en twee 1x12 tanks meeslepen als dat anders een beperking voor iemand zou worden. Al hebben de meeste mensen hier volgens mij wel genoeg eigen flessen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:52:
[...]

Klinkt prima :) De Beldert is altijd leuk, Vinkeveen ben ik nog niet geweest, maar heeft ook genoeg fans. Iets anders vind ik ook prima :+ Mochten we naar een plek zonder faciliteiten willen kan ik m'n D12 en twee 1x12 tanks meeslepen als dat anders een beperking voor iemand zou worden. Al hebben de meeste mensen hier volgens mij wel genoeg eigen flessen :)
Als de 12L een dubbele kraan heeft is het voor mij misschien handig. Ik heb een dubbele kraan 12L en kan een enkele kraan 12L wel lenen van mijn broertje, maar daar heb ik inmiddels dus weinig aan. Maar de kans is best aanwezig dat die ook een dubbele kraan krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 22:49
Dubbele kraan is niet zo heel duur, als je niet speciale aqualung wil. En goed zelf te doen als m25x2 draad hebt op je fles.

Ik wil alleen deze types.
https://www.duikwereld.nl...cbebdaac9d6/6/9/69449.png

Goedkoopste en handigste in mijn optiek.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 01-06-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:37:
[...]

Als de 12L een dubbele kraan heeft is het voor mij misschien handig. Ik heb een dubbele kraan 12L en kan een enkele kraan 12L wel lenen van mijn broertje, maar daar heb ik inmiddels dus weinig aan. Maar de kans is best aanwezig dat die ook een dubbele kraan krijgt. ;)
Allebei hebben een dubbele kraan van het type dat @leonbong laat zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:53:
Dubbele kraan is niet zo heel duur, als je niet speciale aqualung wil. En goed zelf te doen als m25x2 draad hebt op je fles.

Ik wil alleen deze types.
https://www.duikwereld.nl...cbebdaac9d6/6/9/69449.png

Goedkoopste en handigste in mijn optiek.
Daarom zei ik al, grote kans dat ik het tegen die tijd al gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Een béétje last-minute, maar wie weet :+ Morgen ga ik een duikje maken in Slijk, maar de twee mensen waarmee ik ga, gaan er maar één maken. Dus ik zou kunnen blijven hangen om in de middag nog een of twee duiken te maken. Dus als hier iemand niets beters te doen heeft... :)
@T.Kreeftmeijer Da's jouw vaste plas toch? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:49:
Een béétje last-minute, maar wie weet :+ Morgen ga ik een duikje maken in Slijk, maar de twee mensen waarmee ik ga, gaan er maar één maken. Dus ik zou kunnen blijven hangen om in de middag nog een of twee duiken te maken. Dus als hier iemand niets beters te doen heeft... :)
@T.Kreeftmeijer Da's jouw vaste plas toch? :P
Ja klopt inderdaad. Vergeet het bootje niet te bezoeken. :+ ;)

Ik vrees alleen dat het hem niet gaat worden, want ik heb nog overdag een andere activiteit gepland staan, als het nou zondag was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:29:
[...]

Ja klopt inderdaad. Vergeet het bootje niet te bezoeken. :+ ;)

Ik vrees alleen dat het hem niet gaat worden, want ik heb nog overdag een andere activiteit gepland staan, als het nou zondag was...
Het bootje is bezocht *O*
75 minuten duiktijd gehad. Op 30m is het daar in ieder geval mooier dan in mijn vaste plas, leuke wanden enzo. Zicht was prima, al vonden mijn buddies het slecht :+
Verder helaas weinig leven gezien, maar me prima vermaakt. Er is wat meer verschil in temperatuur tussen de oppervlakte en de bodem, dus tijdens een opstijgoefening ook een funduik mag een beetje training bevatten toch? voelde het alsof er 25 duikers met p-valves om ons heen zwommen :X Temperatuurverschil in de Boschmolenplas was twee weken geleden een graad of 5, hier was het verschil 10 graden :P
Of het twee keer anderhalf uur rijden en een halve tank benzine waard was weet ik niet, maar het was verder prima :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 06-06-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Het bootje is bezocht *O*
75 minuten duiktijd gehad. Op 30m is het daar in ieder geval mooier dan in mijn vaste plas, leuke wanden enzo. Zicht was prima, al vonden mijn buddies het slecht :+
Ben nog niet op 30 meter geweest, maar ook op 20 meter heb je inderdaad kleiwantjes waar je wel eens kreeftjes kan vinden.
Verder helaas weinig leven gezien, maar me prima vermaakt. Er is wat meer verschil in temperatuur tussen de oppervlakte en de bodem, dus tijdens een opstijgoefening ook een funduik mag een beetje training bevatten toch? voelde het alsof er 25 duikers met p-valves om ons heen zwommen :X Temperatuurverschil in de Boschmolenplas was twee weken geleden een graad of 5, hier was het 10 graden :P
Of het twee keer anderhalf uur rijden en een halve tank benzine waard was weet ik niet, maar het was verder prima :)
Dat laatste: waarschijnlijk niet. ;)

In inderdaad, als je van beneden komt is het boven de 8 meter in de zomer lekker warm. Waarschijnlijk ga ik volgend week weer. 10 graden is aan de oppervlakte of op diepte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:48:
In inderdaad, als je van beneden komt is het boven de 8 meter in de zomer lekker warm. Waarschijnlijk ga ik volgend week weer. 10 graden is aan de oppervlakte of op diepte?
10 graden was het verschil even verduidelijkt in mijn post. Tussen 30 en 17m was het 7 graden, Vanaf daar liep het op tot 17 graden aan de oppervlakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Eindelijk weer met de club naar Zeeland *O*

Ook eerste jeugdduik van het seizoen, aan de beginner friendly Oesterdam.

Veel leven gezien, ook een zeenaaldje. Spijtig genoeg geen sepia's, en ook de harders die veel van de clubleden gerapporteerd hebben zijn mij niet opgevallen. Maar veel visjes, krabben, en klein leven. Topduikje, in zéér zomerse temperaturen zo opeens.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
Wormaap schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:28:
[...]
Er is wat meer verschil in temperatuur tussen de oppervlakte en de bodem, dus tijdens een opstijgoefening voelde het alsof er 25 duikers met p-valves om ons heen zwommen :X Temperatuurverschil in de Boschmolenplas was twee weken geleden een graad of 5, hier was het verschil 10 graden :P
Dat temeratuurverschil zal je nu op je huisrif ook hebben hoor. De oppervlaktetemperatuur stijgt nu in rap tempo!
Nog een paar weken en je kan door 4 thermoclines van 22 🥵 naar 16 naar 12 naar 8 🥶 graden. Zie daar maar onderkleding op uit te zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
dixet schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:09:
[...]

Dat temeratuurverschil zal je nu op je huisrif ook hebben hoor. De oppervlaktetemperatuur stijgt nu in rap tempo!
Nog een paar weken en je kan door 4 thermoclines van 22 🥵 naar 16 naar 12 naar 8 🥶 graden. Zie daar maar onderkleding op uit te zoeken :P
En het dan ook nog overleven als je aan de waterkant in het zonnetje je set aan staat te trekken :+
Stiekem ben ik ook wel benieuwd hoe het gaat bevallen om straks weer eens nat te duiken. Dubbelset blijf ik sowieso droog doen, maar ik zie toch ook wel veel mensen die in de zomer de voorkeur aan nat geven voor de minder spannende duiken. Dus ik wil het op z'n minst weer eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wormaap schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:43:
[...]

En het dan ook nog overleven als je aan de waterkant in het zonnetje je set aan staat te trekken :+
Stiekem ben ik ook wel benieuwd hoe het gaat bevallen om straks weer eens nat te duiken. Dubbelset blijf ik sowieso droog doen, maar ik zie toch ook wel veel mensen die in de zomer de voorkeur aan nat geven voor de minder spannende duiken. Dus ik wil het op z'n minst weer eens proberen :)
Je hebt net even wat meer bewegingsvrijheid met een hoop zaken, en niet oververhitten is zeker een added benefit :+ Ik merk wel dat ik meer ontspannen met trim ben in droogpak dan in wetsuit. Waarschijnlijk omdat je net-niet-helemaal-optimale gewichtsverdeling wat makkelijker opvangt door lucht in je benen of onder je schouders te laten.

Verder sta ik er wel een beetje zoals jij in (droogpak bij dubbelset, keuze voor wetsuit bij single tank), helemaal met Tec en instructiedoeleinden in m'n achterhoofd. De tweede bron van drijfvermogen blijft daar een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 07:24
Wormaap schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:43:
[...]

In het zonnetje je set aantrekken in een wetsuit terwijl het buiten 30 graden is is ook geen pretje kan ik je vertellen ;)

Ja ik weet dat je ff in het water kan springen met je wetsuit om even af te koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

yesjohn schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:39:
[...]

Ja ik weet dat je ff in het water kan springen met je wetsuit om even af te koelen
Dat werkt net zolang als even met je droogpak aan het water inspringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

yesjohn schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:39:
[...]

In het zonnetje je set aantrekken in een wetsuit terwijl het buiten 30 graden is is ook geen pretje kan ik je vertellen ;)

Set opbouwen, in het water hangen, wetsuit aantrekken en snel erachteraan het water in. Buddychecken kan ook in het water, moet je alleen wel zeker zijn dat je niet iets mist en weer terug eruit moet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
Als het ZE4 wordt kunnen we sinds kort ook heerlijk lunchen *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8sE1AKmY9LZ1IaLozcBDrxAmY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tLuLRlrzzkTJefW2gWyzGq8d.jpg?f=user_large
Gisteren geprobeerd, heerlijke ter plekke gemaakte verse pizza 🍕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dixet schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:10:
[...]

[Afbeelding]
Klopt prima vertoefen :) Mijn stem is ook die richting opgegaan als ik dan TOCH een voorkeur mag uitspreken :)

[ Voor 7% gewijzigd door ShadowBumble op 07-06-2021 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
dixet schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:10:
[...]

[Afbeelding]
Dan moet het misschien maar gewoon ZE4 worden :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Gisteren was het zover: duik nummer 10, en meteen ook de eerste proef voor mijn tweede ster. De opdracht was om een duikleiding te doen, maw briefing voor de duik, duikleider in het water en debriefing na de duik.

De briefing was even zoeken, want zo vaak heb ik natuurlijk ook nog geen briefing gehoord. Daarbij was dit pas de tweede clubduik, dus ook pas de tweede keer dat ik een duik ging maken waarbij al een algemene briefing was gedaan. Veel structuur zat er nog niet in, maar uiteindelijk hebben we wel alles overlopen wat overlopen moest worden.

Daarna was de duik zelf aan de beurt. Onze clubduiken zijn bijna allemaal in de Boschmolenplas, en ook gisteren was dat het geval. Mijn bedoeling was om rechts van instap 1 op zoek te gaan naar de kooi, om dan rechtsomkeer te maken en ondieper terug te komen. Helaas zat ik iets te diep te zoeken naar de kooi, waardoor ik zoals afgesproken tijdens de briefing na 15 minuten de terugweg heb ingezet zonder de kooi te vinden. Na 32 minuten waren we terug aan de instap, prima op schema van de verwachte duiktijd van 35 minuten.

Daarna nog een korte debriefing en afmelden bij de kantbeveiliging, en de proef zat erop. De proef werd afgenomen door een kandidaat-assistent-instructeur, voor wie het zelf ook een proef was, die dan weer werd afgenomen door een 2* instructeur. Hij werd dus beoordeeld op hoe hij mij beoordeelde :+

De AI twijfelde een beetje, omdat er nog zo weinig structuur in mijn briefing zat, maar vond het uiteindelijk wel voldoende om de proef af te tekenen. De 2*I was minder streng, en vond dat ik het uitstekend had gedaan, zeker in acht nemende dat het mijn eerste duikleiding was tijdens mijn 10de duik. Verder kreeg ik ook nog complimenten dat ik dit al aandurfde met zo weinig duiken op de teller.

Allebei geslaagd op onze proef dus, en ik tevreden naar huis. De volgende duiken staan zaterdag gepland, dat zal voor mij de eerste keer Zeeland worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
@Abductee Wel een geheugensteuntje gekregen vanuit de club? Zo nee, dan kan ik eventueel mijn duikbriefing kaart wel delen hier :) Die gebruik ik zelf ook als ik een uitgebreide briefing moet geven aan cursisten of klanten die ik gids! Daarnaast gebruik ik privé vooral met mijn team de GUE EDGE als we "spannende" duiken maken of bij een nieuwe plek zijn :)

Zeeland! Tof! Ik ben er zelf een weekend van de 19e. Ook alweer een jaartje geleden. Weet je al naar welke stekken je gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dartlink schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:54:
@Abductee Wel een geheugensteuntje gekregen vanuit de club? Zo nee, dan kan ik eventueel mijn duikbriefing kaart wel delen hier :) Die gebruik ik zelf ook als ik een uitgebreide briefing moet geven aan cursisten of klanten die ik gids! Daarnaast gebruik ik privé vooral met mijn team de GUE EDGE als we "spannende" duiken maken of bij een nieuwe plek zijn :)
Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar je kaart. Ik weet wel ongeveer wat ik zou moeten zeggen, denk ik.
Zeeland! Tof! Ik ben er zelf een weekend van de 19e. Ook alweer een jaartje geleden. Weet je al naar welke stekken je gaat?
Wat toevallig. 19 juni gaan we met de club ook naar Zeeland. Twee getijdeduiken staan op de planning, waarvan de eerste bij de Zeelandbrug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:00:
[...]

Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar je kaart. Ik weet wel ongeveer wat ik zou moeten zeggen, denk ik.

[...]
Zeker! Krijgen wij van SSI zelf, met uitleg hoe in te vullen. Doe hem zelf digitaal allemaal invullen zodat ik niet een groot A4'tje mee hoef te slepen. Als je het handig vindt zou ik ook wel eentje kunnen delen welke ik ooit in mijn opleiding heb moeten maken! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7ZcN0oMValo3gXxwjqyWSUjgRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N21sU7AUzZy20yKnQsgADpaA.jpg?f=fotoalbum_large
Wat toevallig. 19 juni gaan we met de club ook naar Zeeland. Twee getijdeduiken staan op de planning, waarvan de eerste bij de Zeelandbrug.
Heel eerlijk, ik heb nog geen flauw idee waar we naartoe gaan. Ik volg lekker de rest, geen stress. Ik gok dat we in ieder geval de standaard plekken aandoen: Bergse Diepsluis, Nieuwe Kerkweg, Frans Kokrif, Dreischor Gemaal. Ik wil zelf nog voorstellen voor Zoetersbout, maar dat laat ik lekker aan de rest aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Dartlink schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:16:
[...]
[...]
Heel eerlijk, ik heb nog geen flauw idee waar we naartoe gaan. Ik volg lekker de rest, geen stress. Ik gok dat we in ieder geval de standaard plekken aandoen: Bergse Diepsluis, Nieuwe Kerkweg, Frans Kokrif, Dreischor Gemaal. Ik wil zelf nog voorstellen voor Zoetersbout, maar dat laat ik lekker aan de rest aankomen
thanks!

Ga je al die stekken duiken op 1 dag? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Bockelaar schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:48:
[...]

thanks!

Ga je al die stekken duiken op 1 dag? :o
Hahaha nee, we zijn er drie-vier dagen. We verblijven in Renesse :) alles beetje chill houden he. Dus maxim twee-drie duiken per dag. Vertrek zelf zondagmiddag weer naar huis. Spoelduikje bij Slijk-Ewijk nog even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Gisteren had ik dat nog niet, maar ondertussen heb ik wel een beknopt overzicht gekregen van wat er allemaal verteld moet worden en in welke volgorde. Ik ga dat dus aanhouden, want het moet wel juist zijn volgens de NELOS-regels natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abductee
Nee, nog geen idee welke stekken we gaan doen. Er wordt nog overlegd met de club, want het moet een plek zijn die vriendelijk is voor beginners, maar waar ook diepe duiken gemaakt kunnen worden voor een lid die nog 40m-duiken nodig heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robbierzz
Het seizoen kan nu wel écht beginnen zo te zien 8) . @Abductee het klinkt wel als een prima start :), soms vind je gewoonweg niet wat je hoopt te vinden, desalniettemin is het dan prima om je aan het plan te houden!

Gisteravond heb ik het pak ook weer eens nat gemaakt, bij het normaal altijd drukke Den Osse 8) . Het begint duidelijk weer goed op te warmen, vooraf dacht ik dat de watertemperatuur rond de 16 graden zou zijn, aan de oppvervlakte was het al ruim 22 :o . Computer gaf als koudste 17 graden aan, dus dat viel alleszins mee! Dit keer toch nog een keer de camera meegenomen onder water, het blijft toch nogal oefenen om de boel onder controle te houden :+ .

Op dit moment wel veel algenbloei daar, waardoor het zicht niet is wat je daar gewend bent (nog steeds meer dan voldoende hoor ;) ).

Dance with the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abductee
robbierzz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:07:
@Abductee het klinkt wel als een prima start :), soms vind je gewoonweg niet wat je hoopt te vinden, desalniettemin is het dan prima om je aan het plan te houden!
Het belangrijkste is dat ik weet wat ik fout heb gedaan: Ik zat te diep. Ik dacht dat de kooi op 8m ongeveer lag, dus ik zwom zelf tussen de 8 en 9 meter, met mijn buddies rechts van mij, op dat moment de ondiepe kant. Ik had gehoopt dat dan 1 van ons op zijn minst de kooi wel zou opmerken, maar we zijn er net langs door gezwommen. Jammer, maar ik ben vooral blij dat ik me daardoor niet uit mijn lood heb laten slaan, en de duik gewoon verder heb gezet zoals afgesproken.
Pagina: 1 ... 19 ... 52 Laatste