Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
SnowDude schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:40:
Ik ben op zoek naar een fatsoenlijk stukje software voor het loggen van mijn duiken, en het syncen van mijn Suunto D4i. Ik heb DM5 van Suunto, maar dat heeft een paar nadelen ten eerste is het merk specifiek. Als ik ooit naar een ander merk overstap dan heb ik een probleem.

Ten tweede zou ik graag een web based app hebben, althans op zijn minst voor de data storage, zodat ik daar ook makkelijk bij kan met mijn mobiel (iOS).
Zelf ben ik hiervoor uitgekomen bij Subsurface. Ook niet supergelikt, maar voor mij doet het alles wat het moet doen. Eigen (gratis) cloud storage, alle gangbare duikcomputers, niks te klagen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09

ShadowBumble

Professioneel Prutser

SnowDude schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:40:
Ten tweede zou ik graag een web based app hebben, althans op zijn minst voor de data storage, zodat ik daar ook makkelijk bij kan met mijn mobiel (iOS).
Ik gebruik (en promote inmiddels) al tijden in dit topic "SubSurface" die hebben cloud opslag waardoor je dus zowel op je desktop als mobiel je duiklogs kan bekijken. Die je overigens ook direct met de browser kan benaderen om het via het web te bekijken :)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 16:39
Ik heb gisteren subsurface gedownload en het ziet er voorlopig goed uit!. Dank heren!

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Vanavond heb ik tussen alle trainingsduiken door weer eens tijd gemaakt voor een funduikje. Met mijn tech-instructeur samen een schemer-/nachtduik in de Boschmolenplas gedaan. Niets te moeilijks, één van de redelijk standaardrondjes gemaakt. Wat dichter bij de instappen was het helaas aardig omgeploegd, maar de delen die wat lastiger te halen zijn op een enkele tank lagen er heel aardig bij. Heel veel baars gezien, en één snoekje. Van de schemer het donker induiken blijft toch leuk, dus helemaal niet zó erg dat de dagen weer korter worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ShadowBumble schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:52:
[...]

Ik gebruik (en promote inmiddels) al tijden in dit topic "SubSurface" die hebben cloud opslag (…)
Helaas is de cloud-software niet open source, waardoor je voor de cloud-functie altijd afhankelijk bent van Subsurface zelf. Ik heb daar eens een vraag over gesteld op de Github-paginaIk heb ooit eens een vraag over een bestand-importeer-functie voor de app i.p.v. Cloud-opslag gesteld, maar kreeg me toch een vervelend arrogante reactie terug van ene Dirk Hohndel. Ik moest ze maar gewoon vertrouwen t.a.v. hun cloud-dienst en daarmee basta :/ Heel naar toontje.

Een poging om o.b.v. de code van Subsurface zélf de cloud-service te reverse-engineren is me tot op heden helaas nog niet gelukt.

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 08-09-2021 23:04 ]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Osiris schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:49:
[...]

Ik heb daar eens een vraag over gesteld op de Github-paginaIk heb ooit eens een vraag over een bestand-importeer-functie voor de app i.p.v. Cloud-opslag gesteld, maar kreeg me toch een vervelend arrogante reactie terug van ene Dirk Hohndel. Ik moest ze maar gewoon vertrouwen t.a.v. hun cloud-dienst en daarmee basta :/ Heel naar toontje.
Hmm ondanks dat het "toontje" is dat natuurlijk wel de keus die je zelf maakt Subsurface KAN gebruik maken van die gratis Cloud mogelijkheden. Je kan er ook voor kiezen om gewoon een export te maken en die op een website te knallen en parsen ?

Als je zelf een export draait en deze ergens neer zou die requirement daarbij ook vervult zijn, maar dat is niet wat je zoekt, je wilt hun cloud functie ( dus auto sync tussen devices etc) ergens anders hosten. Misschien doen ze dat ook wel onderwater en is het niks meer als een API call die er gemaakt wordt ?

(Overigens met save as, kan je de hele database die in je subsurface zit gewoon opslaan als .xml of "ssrf" die je vervolgens gewoon weer kan importeren ergens. Lijkt mij dus dat je die ook prima kan gebruiken)

btw in het kader duiken :D

Vandaag weer de postbode op bezoek mijn backup lampjes zijn er 2x Light for Me BackUp Tec lampen binnen, die erg fijn in de handliggen moet ik toegeven :D

[ Voor 15% gewijzigd door ShadowBumble op 09-09-2021 14:56 ]

• Osiris
  • Niet online
ShadowBumble schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:52:
[...]

Hmm ondanks dat het "toontje" is dat natuurlijk wel de keus die je zelf maakt Subsurface KAN gebruik maken van die gratis Cloud mogelijkheden. Je kan er ook voor kiezen om gewoon een export te maken en die op een website te knallen en parsen ?
Ja het was vooral het toontje.. Ik had het over privacy i.c.m. cloud en dat ik geen privacy-statement kon vinden op hun site. 1e reactie was een lmgtfy.com linkje die NIET de privacy-statement liet zien :')

Maar punt is: de app-versie heeft geen import-optie. Dat was juist de feature-request die ik maakte. Antwoord was: te lastig voor Android apps, we hebben hier juist de cloud voor, "won't fix". Wat natuurlijk hun goed recht is. Maar de manier waarop is gewoon heel arrogant en vervelend.

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 09-09-2021 15:13 ]

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:23
ShadowBumble schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:52:
[...]

btw in het kader duiken :D

Vandaag weer de postbode op bezoek mijn backup lampjes zijn er 2x Light for Me BackUp Tec lampen binnen, die erg fijn in de handliggen moet ik toegeven :D
Oeeh foto's met een referentie ding ofzo erbij graag! Ben erg benieuwd hoeveel kleiner ze zijn in vergelijking mijn XML lampen namelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:21:
[...]

Oeeh foto's met een referentie ding ofzo erbij graag! Ben erg benieuwd hoeveel kleiner ze zijn in vergelijking mijn XML lampen namelijk!
Tuurlijk u vraagt wij draaien :D

Dikte van de rolmaat is 1CM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyE60eVBMAH1bi2dcqRTuwukeuw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLj7cGrm4aGauZ3wEoOjO93p.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Niiice! Die zijn inderdaad veel minder lomp dan mijn XML variant.

Succes met een boltsnap aan de achterkant knopen, ik vond het een drama om een paar keer een lus erdoorheen te krijgen. :+ (kan ook aan de gebruiker liggen)

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-06 07:41
Dat zijn mooie dunne lampjes, ja! Prijs valt me ook mee, ze zijn alleen (weer) Out Of Stock. Waar heb jij ze besteld @ShadowBumble?

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:44:
Dat zijn mooie dunne lampjes, ja! Prijs valt me ook mee, ze zijn alleen (weer) Out Of Stock. Waar heb jij ze besteld @ShadowBumble?
In hun eigen officiële winkel, ik zag dat ze ze toevallig weer hebben de vorige keer waren deze bijna een jaar niet or zeer slecht leverbaar ( en dus constant uitverkocht ).

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:27:
Niiice! Die zijn inderdaad veel minder lomp dan mijn XML variant.

Succes met een boltsnap aan de achterkant knopen, ik vond het een drama om een paar keer een lus erdoorheen te krijgen. :+ (kan ook aan de gebruiker liggen)
Ging eigenlijk prima :) klein stukje ijzerdraad door het uiteinde, even dicht smelten en je rijgt het er zo doorheen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpJckCDLpMA0OkOi3-vP2qAm7HY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ml8oVxYaDRolq9vGf0xs3m9.jpg?f=fotoalbum_medium

Nog even een vooraan zicht van het verschil in lampen, de middelste lamp was mijn oude primaire lamp ( voordat ik overstapte op canister) en dus nu trouwe dienst deed als backup. Vervangen dooor de twee andere :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ov21YDUuruRtv0Ld20cMRctroY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIP0hEoudNRPYd495gdaPrbd.jpg?f=fotoalbum_medium

• Thyraon
ShadowBumble schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:21:
[...]

In hun eigen officiële winkel, ik zag dat ze ze toevallig weer hebben de vorige keer waren deze bijna een jaar niet or zeer slecht leverbaar ( en dus constant uitverkocht ).
OK, thanks. Nu dus ook weer uitverkocht… Het is ook wel irritant dat er maar een paar bedrijven zijn die backup-lampen verkopen die voldoen aan de GUE specs.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thyraon schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:11:
[...]

OK, thanks. Nu dus ook weer uitverkocht… Het is ook wel irritant dat er maar een paar bedrijven zijn die backup-lampen verkopen die voldoen aan de GUE specs.
Tja dat is ook een beetje wat mensen er van maken he, als je gewoon de GUE standaarden erbij pakt is dit eigenlijk wat ze erover zeggen:
Underwater lights:
  • i. When required, backup lights should be powered by alkaline batteries (not
    rechargeable) and stowed on the D-rings at a diver’s chest.
  • ii. Backup lights should have a minimal amount of protrusions and a single
    attachment at the rear.
  • iii. The primary light should consist of a rechargeable battery pack and be fitted with
    a Goodman-style light handle.
  • iv. When burn time requirements create the need for an external battery pack, it
    should reside in a canister mounted on the diver’s right hip
In theorie past daar zo'n beetje iedere lamp in, het is enkel dat mensen zich enorm blind staren op bepaalde merken :) komt ook natuurlijk omdat er een aantal merken heel "handig" op inspringen bij de GUE community.

• Wormaap
ShadowBumble schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:44:
[...]

Tja dat is ook een beetje wat mensen er van maken he, als je gewoon de GUE standaarden erbij pakt is dit eigenlijk wat ze erover zeggen:

[...]

In theorie past daar zo'n beetje iedere lamp in, het is enkel dat mensen zich enorm blind staren op bepaalde merken :) komt ook natuurlijk omdat er een aantal merken heel "handig" op inspringen bij de GUE community.
Het is vooral ook een beetje wat je instructeur ervan maakt. Die van mij waarschuwde me dat er maar weinig tech- en cave-instructeurs gaan zijn die lampjes met een knop zouden accepteren, terwijl die in principe wel voldoen aan de standaard. En daarmee kom je toch uit op de combinatie van draaikop en niet-oplaadbare batterijen. Dan wordt de spoeling toch heel snel dunner.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:02:
[...]

Het is vooral ook een beetje wat je instructeur ervan maakt.
Het zijn net mensen he :+
[...]

Die van mij waarschuwde me dat er maar weinig tech- en cave-instructeurs gaan zijn die lampjes met een knop zouden accepteren, terwijl die in principe wel voldoen aan de standaard. En daarmee kom je toch uit op de combinatie van draaikop en niet-oplaadbare batterijen. Dan wordt de spoeling toch heel snel dunner.
Klopt ik kreeg het ook mee van mijn instructeur hoor, onder het motto voor fundies is dit prima, maar de instructeurs verderop gaan dat echt niet accepteren in je Tech of Cave. Dus er moesten sowieso nieuwe lampjes komen net zoals eigenlijk een nieuwe main omdat ik een robustere wil bij Cave/Tech.

Maar alles op zijn tijd wat dat aan gaat heb ik niet hetzelfde karater als @Wormaap O-)

• Dartlink
Zou @Wormaap al overgestapt zijn naar alkaline? O-)

Ja ik zet me nu zelf maar even in de hoek :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Dartlink schreef op donderdag 9 september 2021 @ 23:51:
Zou @Wormaap al overgestapt zijn naar alkaline? O-)

Ja ik zet me nu zelf maar even in de hoek :D
Al tijdens Fundies hoor, ik dacht dat ik daar zelfs hier in het topic over geklaagd heb :+
Twee Ammonite LED Ones herinneren me er elke dubbelsetduik aan dat je niet elke discussie kan winnen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Wormaap schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:05:
[...]

Al tijdens Fundies hoor, ik dacht dat ik daar zelfs hier in het topic over geklaagd heb :+
Twee Ammonite LED Ones herinneren me er elke dubbelsetduik aan dat je niet elke discussie kan winnen :P
Was maar een klein stukje proza :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Het is vooral ook een beetje wat je instructeur ervan maakt. Die van mij waarschuwde me dat er maar weinig tech- en cave-instructeurs gaan zijn die lampjes met een knop zouden accepteren, terwijl die in principe wel voldoen aan de standaard. En daarmee kom je toch uit op de combinatie van draaikop en niet-oplaadbare batterijen. Dan wordt de spoeling toch heel snel dunner.
Maar... Als een lamp voldoet aan de standaard, dezelfde standaard die de instructeur gebruikt als basis voor zijn instructie, dan kan de mening van de instructeur toch nooit de standaard overrulen?

* Thyraon is misschien wat naïef als GUE-beginneling? O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
By the way, over "GUE-beginneling" gesproken... Erik heeft vast een Fundamentals-class voor me opgezet met een fictieve datum ergens in '22 zodat ik vast wat kan gaan lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4x2BRf0aNCy27D_IFkogBJdhA5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/73tjiNGBWZyxSQJIHnBrkP9V.png?f=fotoalbum_large

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:20:
[...]

Maar... Als een lamp voldoet aan de standaard, dezelfde standaard die de instructeur gebruikt als basis voor zijn instructie, dan kan de mening van de instructeur toch nooit de standaard overrulen?

Nouja, de instructeur volgt de standards behoorlijk goed :P Maar @Wormaap kan dit vrij goed beargumenteren waarom dit een keer geüpdatet moet worden :P

c. Underwater lights:
i. When required, backup lights should be powered by alkaline batteries (not
rechargeable) and stowed on the D-rings at a diver’s chest.

ii. Backup lights should have a minimal amount of protrusions and a single
attachment at the rear.
iii. The primary light should consist of a rechargeable battery pack and be fitted with
a Goodman-style light handle.
iv. When burn time requirements create the need for an external battery pack, it
should reside in a canister mounted on the diver’s right hip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

Mwa naief niet, en ja dat zou je zeggen maar tijdens het verslag van zowel @Wormaap en mij over fundies zag je al dat er gewoon verschillen zitten in welke skills of tot welk niveau je de skills moet uitvoeren. Theorie zal overal hetzelfde zijn maar de toevoeging van eigen ervaringen en situaties zullen verschillen.

Dus niet iedereen intepreteert die standaarden hetzelfde want ondanks dat het niet aangeeft dat je een draaikop MOET hebben, geeft het ook niet aan dat je knop lamp MAG hebben.

Uiteindelijk is van belang dat jouw instructeur van MENING is dat jij de stof en de skills voldoende bevat om te "certificeren" en bij GUE betaal je echt voor training nog voor certificering ( dus er is neit zoiets als "Ah cursus klaar hier is je pasje".

Kortom soms ( zoals @Wormaap hierboven al aangeeft ) kan je niet op ieder punt gelijk krijgen en is de term "Pick your battles" heel erg van toepassing. Immers als je koppig genoeg bent om het advies van je instructeur niet van harte te nemen, ben je dan ook niet koppig genoeg om van de standards af te wijken als jij dat anders ziet ?
Thyraon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:27:
By the way, over "GUE-beginneling" gesproken... Erik heeft vast een Fundamentals-class voor me opgezet met een fictieve datum ergens in '22 zodat ik vast wat kan gaan lezen.

[Afbeelding]

8)
Moeten we ondertussen hier niet een soort ontgroening ritueel gaan verzinnen en lekker elitair een team opzetten met GUE duikers :+ Het worden er steeds meer hier namelijk

[ Voor 18% gewijzigd door ShadowBumble op 10-09-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Oh ja, voor de duidelijkheid: mijn punt was vooral theoretisch. Alkaline-batterijen of draaiknoppen zijn geen hill to die on voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:30:
Oh ja, voor de duidelijkheid: mijn punt was vooral theoretisch. Alkaline-batterijen of draaiknoppen zijn geen hill to die on voor mij :P
De rant van @Wormaap : Wormaap in "Duikers op GoT - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
[...]

Dat was ook een beetje mijn argument. Ik had de Li-Ion batterijen in mijn lampjes dus al vervangen door alkaline (want dat staat duidelijk in de standaard, dus geen discussie mogelijk), maar ondanks dat was het toch niet ok. Argument daarvoor was met name dat magneetswitches nog wel eens onbedoeld aan willen gaan, ondanks dat ze volgens de standaard niet verboden zijn. Uiteindelijk had ik ook vooral geen zin om in elke GUE-cursus die ik nog ga doen een discussie over die lampen te hebben, zelfs áls ze technisch gezien ok waren, en heb ik dus gekozen om ze te vervangen :)

Ook op gebied van skills was Martijn er vrij duidelijk in dat naar de letter aan de standaard voldoen niet betekent dat je je Tech-pass krijgt. Bovenop de checklist moet het er ook soepel en verzorgd uitzien. Al betekent dat gelukkig niet dat alles 100% perfect moet :)

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 10-09-2021 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:27:
[...]

Moeten we ondertussen hier niet een soort ontgroening ritueel gaan verzinnen en lekker elitair een team opzetten met GUE duikers :+ Het worden er steeds meer hier namelijk
Mag ik dan wel nog meedoen, nu ik mijn PADI Tec-pasje heb? }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:44:
Ook op gebied van skills was Martijn er vrij duidelijk in dat naar de letter aan de standaard voldoen niet betekent dat je je Tech-pass krijgt. Bovenop de checklist moet het er ook soepel en verzorgd uitzien. Al betekent dat gelukkig niet dat alles 100% perfect moet :)
Ik heb het Fundies-verslag van jou en @ShadowBumble net nog even terug zitten lezen en ik krijg er steeds meer zin in! Ook wel lichte stress want ik ben me er terdege van bewust dat dit wel even wat anders is dan onder water een paar kunstjes doen voor een nieuw plastic kaartje.

Erik vond m'n platform tijdens onze kennismakingsduik in ieder geval al heel prima op orde dus dat geeft goede hoop :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:52:
[...]

Ik moest denken aan deze Reddit-thread. Ik ging kapot :D
Here's a photo from a dive we did earlier in the year. After our 2.4 hour GUE EDGE, we finally got to get in the water. Since the depth was 103ft, we used trimix in our wobbly back mount tanks that fell onto our sides.
Unfortunately all we did was see some virgin cave, so no one had fun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Thyraon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:16:
[...]

Ik heb het Fundies-verslag van jou en @ShadowBumble net nog even terug zitten lezen en ik krijg er steeds meer zin in! Ook wel lichte stress want ik ben me er terdege van bewust dat dit wel even wat anders is dan onder water een paar kunstjes doen voor een nieuw plastic kaartje.

Erik vond m'n platform tijdens onze kennismakingsduik in ieder geval al heel prima op orde dus dat geeft goede hoop :D
Stress lekker weg doen jaja, makkelijk roepen :+ Fundies is een cursus om te leren, niet om een pasje te halen. Hoe slechter je bent, hoe meer je kan leren, en hoe meer waar je dus voor je geld krijgt :P Als je verder wil trainen bij GUE is het natuurlijk handig om dat pasje te hebben, maar als je het pasje niet meteen krijgt, krijg je huiswerk en mag je later komen laten zien dat je geoefend hebt. Voordeel daarvan is dat je toch nog niet klaar bent voor vervolgtraining als je het pasje niet meteen krijgt, en dat je daar dus ook niets aan verliest :)
Het gaat je verbazen hoe veel je kan leren in zes duikjes, en je gaat hoe dan ook terugkijken en je afvragen hoe je zoveel vooruitgang hebt kunnen maken in vier dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Hahaha ja!

Goes Underwater Eventually!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ShadowBumble schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:27:
Ik mis wel de goede oude tijd op DuikForum.nl waar DIR-duiken door iedereen werd afgezeken en de "Doing It Wrong Parade" op frogkick.nl stond. Heerlijk was dat, al dat online drama :')

Zonder dollen: het is wel jammer dat frogkick.nl niet meer actief lijkt te zijn. Was best een nuttige site met een hoop info over DIR-duiken in het Nederlands. Ze hadden ook met enige regelmaat events volgens mij, onder de "DIR-NL" vlag.

Enig idee wie daar destijds achter zat?

[ Voor 22% gewijzigd door Thyraon op 10-09-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Thyraon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:00:
[...]

Ik mis wel de goede oude tijd op DuikForum.nl waar DIR-duiken door iedereen werd afgezeken en de "Doing It Wrong Parade" op frogkick.nl stond. Heerlijk was dat, al dat online drama :')

Zonder dollen: het is wel jammer dat frogkick.nl niet meer actief lijkt te zijn. Was best een nuttige site met een hoop info over DIR-duiken in het Nederlands. Ze hadden ook met enige regelmaat events volgens mij, onder de "DIR-NL" vlag.

Enig idee wie daar destijds achter zat?
Er stond inderdaad best veel goede info op frogkick.nl. Wat ik er wel jammer van vond, was dat het precies dat drammerige toontje had dat het imago van GUE en DIR in het algemeen nogal kapotgemaakt heeft. De huidige mentaliteit (in ieder geval bij de mensen die ik gesproken heb) is veel meer 'doe wat je leuk vindt, wij doen het op deze manier', maar als ik met andere duikers over GUE praat krijg ik toch vaak dezelfde verhalen over elitisme en 'ik duik voor de lol, dus GUE is niks voor mij'. Ik vind het ook grappig om af en toe te giechelen over achterlijke setups en 'interessante' trim, daar niet van. Maar het is jammer dat er mede door dat soort zaken zo'n stammenstrijd in de duikwereld is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:23:
Wat ik er wel jammer van vond, was dat het precies dat drammerige toontje had dat het imago van GUE en DIR in het algemeen nogal kapotgemaakt heeft.
Mja, wel een beetje. Aan de andere kant heb ik het idee dat zeker op die Nederlandstalige fora mensen ook wel erg snel op hun teentjes getrapt waren als iemand uit het tech-wereldje met goede argumenten kwam. En de discussie ging 90% van de tijd alleen over de DIR-configuratie, niet over de rest van het holistische systeem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:52:
[...]

Dat hangt er vanaf identificeer jij je als PADI tech duiker of als GUE duiker :+
Thyraon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:16:
[...]

Ook wel lichte stress want ik ben me er terdege van bewust dat dit wel even wat anders is dan onder water een paar kunstjes doen voor een nieuw plastic kaartje.
Inderdaad zoals @Wormaap aangeeft niet doen, het is een cursus geen 4 daags examen. Als je bereid bent om de tijds investering te doen en ook werkelijk dat pad af wil, gaat het vast goed komen. Zelfs voor mensen die niks met GUE te maken (willen) hebben raad ik nog steeds fundies aan gewoon omdat het een verschikkelijke goede cursus is.
Thyraon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:28:
[...]

Mja, wel een beetje. Aan de andere kant heb ik het idee dat zeker op die Nederlandstalige fora mensen ook wel erg snel op hun teentjes getrapt waren als iemand uit het tech-wereldje met goede argumenten kwam. En de discussie ging 90% van de tijd alleen over de DIR-configuratie, niet over de rest van het holistische systeem :).
Over het frogkick.nl en DIR-NL, soms zie je in Vinkeveen nog wel eens mensen met DIR-NL op hun hoodie rondlopen (over het algemeen is dit ook de wat "oudere garde", als in leeftijd).

Wij lopen er meestal bij als een stelletje surfers (bij mooi weer dan) met korte broeken petjes slippertje aan en al lachend de duik door te nemen. Tuurlijk kunnen wij ook lachen om situaties en setups, vooral als er weer eens een vereniging is, maar we gaan nooit mensen mensen an publiek staan afzeiken met "Dit is fout" ( een tik die de hele oude garde nog wel eens heeft). Wij zijn meer van het "sure als jullie het zo doen prima, wij doen het zo" en als het echt moet trekken we duikers in nood zonder pardon het water uit ( helaas laatst nog moeten doen met mijn buddy, bij een "discover" die volledig in paniek was en ik zeg bewust "discover" want ik betwijfel zeer of de desbetreffende buddy een DM was).

Ik mis inderdaad wel een grote site zoals frogkick.nl hoeft nog niet eens Nederlands te zijn mag ook internationaal zijn, maar helaas is frogkick en specifiek DIR wel de reden waarom ze redelijk negatief staan. Er waren er daar een paar zeer actief die in Vinkeveen ook wel de "DIR Politie" werden genoemd, ik kan mij nog herinneren dat hun echt letterlijk langs de auto lierpen en mensen ongevraagd gingen vertellen dat hun setup echt ruk was om vervolgens een hele discussie te starten.

[ Voor 15% gewijzigd door ShadowBumble op 10-09-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 18:56
een op GoT ontstaan initiatief voor een duikforum? Lijkt me goed :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Bockelaar schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:06:
een op GoT ontstaan initiatief voor een duikforum? Lijkt me goed :D
+1 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abductee
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier nog een update gepost had. Ik zit ondertussen aan 41 duiken, waarvan 10 in Zeeland. De buitenproeven voor mijn tweede ster zijn ook allemaal afgerond, dus deze winter beginnen we aan de theorie en de zwembadproef.

Als ik dit hier zo allemaal lees begint de interesse in GUE ook wel toe te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
In het verlengde van een Discover die fout ging...

Ik moet even mijn frustratie kwijt, ik ben echt pissed off....

Ik had deze avond dus ook twee personen voor een Try Scuba. Nou allemaal prima, theorie prima, standaard oefeningen in het water prima. Onder water afdalen dikke prima. Geen klaar problemen.

Voor het volgende deel een stuk context: wij zorgen altijd dat de intro's licht negatief zijn, om ongecontroleerde opstijging te voorkomen. Ze zitten dan zelf ook niet aan de in/deflator om die reden.

Vader en zoon zijn lekker aan het duiken, met attributen bezig onder water. Tot blijkbaar een duiker van een andere club welke ook aanwezig was het nodig vond de inflator van één van mijn intro duikers te bedienen. Op het moment dat dat gebeurde werd ik net opzij geport door iemand van diezelfde club die z'n drijfvermogen niet goed op orde had. Ik had dat dus niet gezien dat een duiker bezig was met mijn intro's...

Ik, na mijn por, weer stabiel. Controle waar "mijn" intro's waren. Kon er één vinden... Om me heen kijkend, niets in zicht... Het zal toch niet...

Op dat moment kiezen uit twee kwaden.
- Ga ik direct opstijgen om te kijken wat er aan de hand is. De intro kan natuurlijk ook in paniek zijn en weet niet de in's en out's van de BCD. En kans op letsel of erger.
- Neem ik de intro duiker welke nog wel beneden is mee voor een rustige gecontroleerde opstijging. Met het risico dat er echt wat aan de hand is boven en ik er niet op tijd bij ben.

Uiteindelijk heb ik voor de eerste optie gegaan. Een andere duiker aangeseind dat deze op mijn intro moet letten. En zelf een noodopstijging naar de oppervlakte gemaakt.

Degene kon mij dus vertellen dat er een duiker was welke "iets met zijn vest deed" en dat hij ineens daarna naar boven ging. Hij was zelf nog heel chill en rustig. Gelukkig! Direct controle waar de andere intro was, deze kwam uit zichzelf gelukkig ook al boven. Alles gelukkig rustig en wilden graag beide weer naar beneden. Prima 130 bar elk. Kan nog wel.

Netjes afgedaald. En nu WEER een duiker die zich ging bemoeien met mijn intro duikers, constant OK gebaren, en dat ze horizontaal moeten gaan liggen...

Vent doe normaal. Het is hun eerste duik... en bemoei je met je eigen mensen en niet met mijn intro's....

Daarna netjes opgestegen. Mijn mensen vonden het gelukkig geweldig!

Het is dat ik niet heb gezien wie aan die inflator heeft gezeten. En welke duiker nou mega aan het bemoeien was met mijn intro's... Ik was (en ben eigenlijk nog steeds) laaiend.

Tot zover even mijn frustratie wegschrijven. Ook nog even met een andere instructeur besproken. En toevallig was er ook nog een instructor trainer aanwezig. Gelukkig goed gehandeld. Was gewoon kiezen uit twee kwaden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Oh, zo ken ik er ook één! Vorige week duikje bij TODI in België gedaan en mijn zwager ging daar "Discover Scuba" doen. Allemaal top, hij had er zin in, hij werd ingedeeld in een groepje met twee dames die ook voor het eerst doken. Zij hadden hun partners meegenomen die al gebrevetteerd waren. Vriendelijke instructeur, alles koek en ei.

Tot ze op een gegeven moment (na theorie) het water in gaan en één van de partners van die dames het nodig vindt om zich te bemoeien met het drijfvermogen van mijn zwager. Wild gebaren, aan z'n jacket trekken, z'n inflator bedienen... }:|

De eerste keer is m'n zwager naar de oppervlakte gegaan om even bij te komen – hij was best geschrokken en vond het toch al spannend. Uiteindelijk besloten om weer onder water te gaan, begint die vent zich er wéér mee te bemoeien :(

Ongevraagd advies aan de oppervlakte is al irritant maar je onder water bemoeien met intro-duikers die overduidelijk onder supervisie van een instructeur zijn... Wat een ontzettende eikel ben je dan.

• Dartlink
Ja precies, ik heb het ook heel erg vaak dat bij een introductie duik een partner meegaat die al gebreveteerd is. Je kan meestal wel inschatten of diegene zich ermee gaat bemoeien of niet. Maar ik ben er vaak erg duidelijk in: houd je afzijdig tijdens uitleg en absoluut geen aanpassingen doen aan apparatuur.

Twee-drie weken geleden ook zoiets. Vader nam vrouw en twee kinderen mee. En vond het nodig om op diepte de loodgordel van één van zijn dochters "even goed te doen" met als gevolg een loodgordel op de grond... Op dat moment was ik erg blij dat ik al onderweg was om hem te stoppen met wat hij aan het doen was. Ik kon gelukkig het arme meisje nog bij de been pakken, naar beneden trekken (ik heb altijd teveel lood bij me voor dit soort gevallen), haar bij het vest pakken en langzaam opstijgen. Meisje enorm in paniek. Even afkoelen en daarna wilde ze wel weer gelukkig en heeft daarna een geweldige duik gehad vond ze zelf.

Ergste was. Die vader zag de ernst niet in wat hij deed...

Soms word ik verdrietig door dit soort lui...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Ugh, wat irritant dat het je zo vaak gebeurt. De intenties zijn vast goed maar mensen realiseren zich niet hoe gevaarlijk zo’n situatie kan uitpakken.

• Dartlink
Thyraon schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 09:12:
Ugh, wat irritant dat het je zo vaak gebeurt. De intenties zijn vast goed maar mensen realiseren zich niet hoe gevaarlijk zo’n situatie kan uitpakken.
Nouja vaak niet, ik geef de laatste tijd (zomerperiode) veel introductie duiken. En dit waren wel mijn twee excessen.

Vandaag ook weer tien man zonder problemen! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Dartlink schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:47:
Vandaag ook weer tien man zonder problemen! :D
Tien man, wauw! Da's neem ik aan niet alleen en/of niet in één keer? :P

Hier vanochtend weer eens een lekker ongecompliceerd funduikje gemaakt :) Natpak, 1x12 op m'n rug, op een metertje of 10-12 heen en op de terugweg lekker ondiep rond de begroeiing gescharreld en een hoop visjes en zoetwaterkwalletjes gezien :) Ik vind alle tech-trainingsduiken met tig gesimuleerde failures en moeilijkdoenerij hartstikke leuk hoor, maar gewoon een uurtje poelen en visjes kijken is ook wel weer eens lekker *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
dat heb ik gisteren in Zeeland gedaan met 3 duiken. Laatste duik was 64 minuten waarvan zeker 25 op 7 meter bij de sepiastokken kijkend naar 4 sepia's die porno hadden.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:48:
[...]
Hier vanochtend weer eens een lekker ongecompliceerd funduikje gemaakt :) Natpak, 1x12 op m'n rug, op een metertje of 10-12 heen en op de terugweg lekker ondiep rond de begroeiing gescharreld en een hoop visjes en zoetwaterkwalletjes gezien :) Ik vind alle tech-trainingsduiken met tig gesimuleerde failures en moeilijkdoenerij hartstikke leuk hoor, maar gewoon een uurtje poelen en visjes kijken is ook wel weer eens lekker *O*
Doe je de funduiken bewust in single tank en wetsuit setup? Of duik je je dubbelset en droogpak ook voor de fun? Het lijkt me lastig om terug te schakelen (met name naar een wetsuit) als je gewend bent om droog te duiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Thyraon schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:23:
[...]

Doe je de funduiken bewust in single tank en wetsuit setup? Of duik je je dubbelset en droogpak ook voor de fun? Het lijkt me lastig om terug te schakelen (met name naar een wetsuit) als je gewend bent om droog te duiken...
Nu het warm genoeg is vind ik het leuk om nat te duiken, dus wanneer de planning geschikt is voor single tank, dan is dat nu de set. Maar ik doe ook funduiken droog en/of met dubbels als dat nodig is. Enige dat ik niet doe is nat met dubbels, want dan heb ik geen backup-buoyancy én geen balanced rig.

Edit: Omschakelen valt me eigenlijk reuze mee. Ik heb wel weer even moeten zoeken naar m'n uitloding en balans met mijn natpak, omdat ik dat in oktober vorig jaar voor het laatst gebruikt had en ik in de tussentijd een paar dingetjes geleerd heb :+ Maar nu dat op orde is, is het verder niet zo'n probleem :)

[ Voor 19% gewijzigd door Wormaap op 12-09-2021 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Wormaap schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:48:
[...]

Tien man, wauw! Da's neem ik aan niet alleen en/of niet in één keer? :P
Haha nee, met twee andere instructeurs erbij. En zelfs dan even vijf-om-vijf om het even veilig te houden en beetje persoonlijke aandacht te geven :)

Blijft erg leuk die enthousiasme die ze na de duik geven! Juist als ze van te voren mega zenuwachtig waren!

Vandaag ook voor het eerst een keer een dag intro's gegeven met een BP/W (XDeep Zen) in plaats van mijn normale Aqualung Axiom. Erg leuk om eens met BP/W te duiken met wetsuit in plaats van enkel droog :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:38:
Nu het warm genoeg is vind ik het leuk om nat te duiken
Ha, grappig. Als ik droog zou duiken, zou ik denk ik niet snel m'n wetsuit aantrekken voor de lol. Ben oprecht benieuwd wat je leuk vindt aan duiken in wetsuit – ik heb zelf natuurlijk geen ervaring in droogpak :)
Wormaap schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:38:
Edit: Omschakelen valt me eigenlijk reuze mee. Ik heb wel weer even moeten zoeken naar m'n uitloding en balans met mijn natpak, omdat ik dat in oktober vorig jaar voor het laatst gebruikt had en ik in de tussentijd een paar dingetjes geleerd heb :+ Maar nu dat op orde is, is het verder niet zo'n probleem :)
Dit is voor mij nog steeds een uitdaging. Ik dook met 8kg lood en een 12L "bommetje", inmiddels dus overgestapt naar een 12L lange fles (~14kg) en een SS backplate en single tank adapter. Terug naar 4kg lood (nu nog op een gordel) maar ik denk dat daar nog wel meer af kan – misschien heb ik zelfs aan alleen de fles + backplate wel genoeg.

Moet dat nog even goed testen aan het eind van een duik met een beetje lege fles maar heb nog geen gelegenheid gehad om dat fatsoenlijk te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:09
Ach mid-zomer is droogpak best heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Thyraon schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:43:
[...]

Ha, grappig. Als ik droog zou duiken, zou ik denk ik niet snel m'n wetsuit aantrekken voor de lol. Ben oprecht benieuwd wat je leuk vindt aan duiken in wetsuit – ik heb zelf natuurlijk geen ervaring in droogpak :)

[...]

Dit is voor mij nog steeds een uitdaging. Ik dook met 8kg lood en een 12L "bommetje", inmiddels dus overgestapt naar een 12L lange fles (~14kg) en een SS backplate en single tank adapter. Terug naar 4kg lood (nu nog op een gordel) maar ik denk dat daar nog wel meer af kan – misschien heb ik zelfs aan alleen de fles + backplate wel genoeg.

Moet dat nog even goed testen aan het eind van een duik met een beetje lege fles maar heb nog geen gelegenheid gehad om dat fatsoenlijk te doen...
Hoewel ik aardig kan lezen en schrijven met m'n droogpak, blijft nat toch nét dat beetje makkelijker. Je hebt immers een zak lucht minder waar je wat mee moet :) Het is in het zonnetje ook een stuk koeler terwijl je je voor staat te bereiden om het water in te gaan, en in z'n algemeenheid gewoon net wat minder gedoe. Daarnaast is duiken natuurlijk een watersport, en hoort nat worden daar wel een béétje bij :P Al blijft die eerste klets koud water over je rug als je het water in stapt toch wel een dingetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:09:
Hoewel ik aardig kan lezen en schrijven met m'n droogpak, blijft nat toch nét dat beetje makkelijker. Je hebt immers een zak lucht minder waar je wat mee moet :) Het is in het zonnetje ook een stuk koeler terwijl je je voor staat te bereiden om het water in te gaan, en in z'n algemeenheid gewoon net wat minder gedoe. Daarnaast is duiken natuurlijk een watersport, en hoort nat worden daar wel een béétje bij :P Al blijft die eerste klets koud water over je rug als je het water in stapt toch wel een dingetje :+
OK! Wellicht heb ik een wat te romantisch beeld van droogpakduiken – wordt misschien tijd om het een keer te gaan proberen.

Ik vind het omkleden op de parkeerplaats na een duik wel echt een gedoe in een wetsuit, zeker als het donker is (of nog erger: als het regent). Dat gehannes in je blootje achter de auto... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:09:
[...]

Al blijft die eerste klets koud water over je rug als je het water in stapt toch wel een dingetje :+
Als je daaraan wilt wennen, dit is ook mogelijk bij een droogpak hoor, ik weet zeker dat je buddies daarin graag faciliteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Thyraon schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:11:
[...]

OK! Wellicht heb ik een wat te romantisch beeld van droogpakduiken – wordt misschien tijd om het een keer te gaan proberen.

Ik vind het omkleden op de parkeerplaats na een duik wel echt een gedoe in een wetsuit, zeker als het donker is (of nog erger: als het regent). Dat gehannes in je blootje achter de auto... :X
Da's het voordeel van beiden hebben. Bij die duikjes waarbij je op voorhand al denkt dat dat omkleden irritant wordt kan ik gewoon alvast in m'n fleecepyjama naar de duikstek rijden en gewoon droog gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:11:
[...]

Als je daaraan wilt wennen, dit is ook mogelijk bij een droogpak hoor, ik weet zeker dat je buddies daarin graag faciliteren :+
Één keer had ik m'n rits niet goed dicht, dat was genoeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Thyraon schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:11:
[...]

Droog en nat hebben allebei hun plaats. :) Vooral buiten Nederland is een natpak voor recreatief spul wel lekkerder, het heeft een soort moeiteloosheid die ik met een droogpak net niet heb. @Wormaap zn 'zak lucht' opmerking klopt aardig. Plus, ook een droogpak aantrekken kan aardig naar worden als je er al een paar dagen achter elkaar in gezweet hebt, lekker geurtje. :+

In Nederland begint mijn natpakseizoen wel aardig kort te worden inmiddels, alleen nog maar juli/augustus in Zeeland en voor de rest alles droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
september toch ook nog? Water op 10m in Zeeland was zaterdag 20C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Ondergetekende hoort gisteravond nog dat ie eind oktober nog lekker in natpak bij ZE4 moet gaan duiken :(

Ik duik normaal eigenlijk het hele jaar door in droogpak en varieer met onderpakken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:49:
Ondergetekende hoort gisteravond nog dat ie eind oktober nog lekker in natpak bij ZE4 moet gaan duiken :(

Ik duik normaal eigenlijk het hele jaar door in droogpak en varieer met onderpakken :(
Waarom moet je in natpak duiken?

Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat ik het hele jaar droog zou duiken als ik een droogpak had, en dan 2-3 diktes aan onderkleding zou gebruiken om door het jaar heen te wisselen.

Ergens eind van het seizoen ga ik een proefduikje proberen te maken in een Santi-pak, ben benieuwd hoe dat bevalt. Ik vrees – voor mijn bankrekening – het ergste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Thyraon schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:16:
[...]

Waarom moet je in natpak duiken?

Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat ik het hele jaar droog zou duiken als ik een droogpak had, en dan 2-3 diktes aan onderkleding zou gebruiken om door het jaar heen te wisselen.

Ergens eind van het seizoen ga ik een proefduikje proberen te maken in een Santi-pak, ben benieuwd hoe dat bevalt. Ik vrees – voor mijn bankrekening – het ergste :P
Stress & Rescue cursus, en dan kán soms fout gaan. Bij menig persoon heb ik al gezien dat er een seal kapot werd getrokken als die cursus in droogpak werd gedaan.

Technisch gezien zou het kunnen, maar liever niet :D Geld voor nieuwe pols en neakseals en eventuele lekkages door het slepen kan ik ook ander mooi spul voor kopen :P

Welke Santi heb je op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Dartlink schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:27:
Stress & Rescue cursus, en dan kán soms fout gaan. Bij menig persoon heb ik al gezien dat er een seal kapot werd getrokken als die cursus in droogpak werd gedaan.
Ah, helder. Hard zwemmen om een beetje warm te blijven dan, eind oktober :P
Nou ik heb nog niets op het oog.

Ik kreeg vanuit m'n vaste duikshop het aanbod om een keer een testduik in een Santi-pak te doen. Ik denk de E.Motion of de E.Lite, die hebben ze het meest hangen daar. Dat aanbod sla ik natuurlijk niet af, maar wilde eerst even wennen aan m'n nieuwe wing/backplate setup en het lijkt me leuker om zo'n testduik te doen als het ook daadwerkelijk wat frisser is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

leonbong schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:09:
Ach mid-zomer is droogpak best heet.
Hier in Mexico is het best afzien in een droogpak :/

Toch zijn de grotten het afzien op de kant meer dan waard!
Cave 2 cursus begint over 2 dagen, maar tot nu toe Cave 1 duikjes van 80min doen is ook niet verkeerd!

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:53:
[...]

Hier in Mexico is het best afzien in een droogpak :/
Vind je het heel erg als ik echt geen greintje medelijden heb (als je op de kant staat) in je droogpak :P
EL_Loco schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:53:
[...]
Toch zijn de grotten het afzien op de kant meer dan waard!
Cave 2 cursus begint over 2 dagen, maar tot nu toe Cave 1 duikjes van 80min doen is ook niet verkeerd!
Super gaaf man helemaal in je element dan dus !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:24
Bockelaar schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:44:
september toch ook nog? Water op 10m in Zeeland was zaterdag 20C
Jahoor september hoort daar inderdaad ook nog wel bij, en voor de diehards kan oktober ook nog wel. Het water blijft relatief lang warm in het Zeeuwse. Als je in zoetwaterplassen duikt is dat natuurlijk anders.

Je romantiseert het gras bij de buren altijd @Thyraon , ook in een droogpak heb je wel eens een moment met lekkage, en dat kan dan best vervelend / koud worden . Daarentegen heb je dat probleem van bloot achter de auto niet :+ . Het heeft z'n voors en tegens denk ik, en in NL heb je meer variatie waardoor je een periode hebt waarin droog 'vereist' is, maar ook periodes waarin nat 'relaxter' is. Alles afhankelijk van jouw eigen duikambities.

Ik sprak afgelopen vrijdag nog gasten van de club, die waren naar de Beldert geweest. Ze vonden het vreemd dat ze daar alleen gasten in droog of met dubbel 7mm zagen staan aan de kant. Mede door jullie informatie zei ik gelijk; oeh jullie hebben het wel koud gehad ;) . De meesten bij onze club duiken eigenlijk alleen in Zeeland en zijn dus minder bekend met de diverse lagen in de zoetwaterplassen.

Ik twijfel nog wat tussen een Waterproof D9X / Scubapro Evertech / Bare Aqua Tek pak. Qua prijs zit er ook wel een verschil (waterproof duurste), heeft iemand ervarign met één van deze pakken, en zou 'ie deze willen delen :) ?

Dance with the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
robbierzz schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:09:
Ik twijfel nog wat tussen een Waterproof D9X / Scubapro Evertech / Bare Aqua Tek pak. Qua prijs zit er ook wel een verschil (waterproof duurste), heeft iemand ervarign met één van deze pakken, en zou 'ie deze willen delen :) ?
Met alledrie heb ik geen ervaring, maar ik zou je zeker adviseren om op zijn minst een wat bredere prijsklasse te bekijken en te passen. Toen ik m'n Bare X-Mission Evo kocht ging ik eigenlijk voor een Typhoon-pak dat in de aanbieding was. Maar het verschil in kwaliteit was wel écht heel groot. De lokale Sublub hier (maar volgens mij is de actie landelijk) heeft weer inruilweken, waar je dat afgeragde droogpak dat je voor een paar tientjes van Marktplaats hebt geplukt kan inruilen voor 500€ korting op de meer high-end Bare modelletjes. Dan zijn die ineens qua prijs vergelijkbaar met de Waterproof die je noemt. Kun je natuurlijk nog steeds op een betaalbaarder pak uitkomen, maar het helpt om een beetje een idee te hebben waar de verschillen zitten.

Als je al uitgebreid gekeken en gepast hebt, dan negeer alles wat ik zeg gerust :+

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 13-09-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Wormaap schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:19:
De lokale Sublub hier (maar volgens mij is de actie landelijk) heeft weer inruilweken, waar je dat afgeragde droogpak dat je voor een paar tientjes van Marktplaats hebt geplukt kan inruilen voor 500€ korting op de meer high-end Bare modelletjes
Oh wauw, ik wist niet dat dat een ding was. Volgens mij kun je zelfs wetsuits inleveren voor die korting? € 500 korting op zo'n pak is nogal wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Dartlink schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:49:

Uit interesse, waar bestaat je 'zomeronderkleding' uit? Ik gebruik zelf een dunne baselayer aangevuld met een dunne fleecetrui/sportbroek, maar als het water 19/20 graden is wordt dat toch koud als je meer dan een uur in het water ligt. Heb het idee dat het zutje een stuk meer samen wordt geperst dan mn koudwater onderkleding waardoor het diens isolerende werking kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
wellicht een beetje offtopic maar ik ga dit weekend naar Sardinië voor 2,5 week en ik wil uiteraard daar ook een poging wagen om weer een duik te maken.

Iemand van jullie toevallig ervaring met 'n duikschool / locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
seadogg schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:29:
wellicht een beetje offtopic maar ik ga dit weekend naar Sardinië voor 2,5 week en ik wil uiteraard daar ook een poging wagen om weer een duik te maken.

Nice! Ik heb op Sardinië m'n Open Water gehaald. Supermooie stekjes om te duiken. Waar op het eiland zit je precies?

Wij zaten aan de noordoostkant van het eiland, in de buurt van Orosei. We hebben gedoken met Orosei Diving Center, Francesco Luche was onze instructeur. Hele geschikte kerel.

Als je brevet en ervaring het toelaten is het wrak van de KT-12 een ontzettend mooie duik.

[ Voor 25% gewijzigd door Thyraon op 13-09-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Fl4pp13 schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:25:
[...]

Uit interesse, waar bestaat je 'zomeronderkleding' uit? Ik gebruik zelf een dunne baselayer aangevuld met een dunne fleecetrui/sportbroek, maar als het water 19/20 graden is wordt dat toch koud als je meer dan een uur in het water ligt. Heb het idee dat het zutje een stuk meer samen wordt geperst dan mn koudwater onderkleding waardoor het diens isolerende werking kwijt raakt.
Eigenlijk boven de 10 graden watertemperatuur: Santi Flex 190
Daaronder een Santi BZ400 Heated, maar heating gaat pas aan als ik langere tijd onder de 4 graden zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Kwark Navy met eventueel daaronder een paar laagjes thermokleding, maar dan is het al wel heul erg koud ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Vraagje voor de ervaren duikers hier. Hebben jullie naast de diepte meter op de duikcomputer nog een (analoge) dieptemeter op de console zitten?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Niet zo ervaren (vergeleken met de rest van de fancy jongens hier ;) ) mooiweerduiker hier: nope. Alleen een manometer als console als backup voor de transmitter.

Als m'n duikcomputer er mee ophoudt is het sowieso duik afbreken, dus een extra dieptemeter zal daar het verschil niet in maken. Hooguit dat je safety-stop dan wellicht wat nauwkeuriger wordt qua diepte, maar tussen 3 en 6 meter moet nog wel te gokken zijn :+

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 14-09-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Ik vind mezelf ook niet ervaren. Maar ik heb naast mijn computer/bottomtimer ook geen losse dieptemeter.

Enkel een manometer. Opstijging kun je nog redelijk controleren aan de hand van je belletjes die je uitblaast. En anders heeft je buddy ook nog een computer met dieptemeter.

[ Voor 5% gewijzigd door Dartlink op 14-09-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Hier nog iemand die zichzelf niet ervaren zou noemen :+ Ik heb sowieso geen grote console, maar alleen een losse manometer. Bij decoduiken al heb ik er daar pas één daadwerkelijk van gemaakt, dus roep ik vooral wat ik heb geleerd en toegepast tijdens het trainen :) heb ik naast mijn Perdix mijn Zoop Novo in gauge mode mee als backup bottom timer en dieptemeter. Bij nultijdduiken gewoon één computer, en dus ook één dieptemeter.

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 14-09-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-06 22:21
Ik ga mijn verhaal hier op proberen te laten aansluiten :P.

Ik heb afgelopen week mijn eerste duiken gemaakt in blauw water. Het was een tripje naar Lanzarote, voor velen hier misschien niet zo spannend maar de eerste keer een murene zien vind ik wel bijzonder.

Wat ik wel heel opvallend vond waren de andere duikers daar. Veel duikers zouden zich daar wel ervaren noemen namelijk. Technische duikers die als zeepaardjes door het water gingen. Dan vind ik wel dat ik beter in het water lig met mijn open water brevet.

Ook was er iemand met een Padi divemaster brevet die heel enthousiast vertelde dat haar computer tijdens de vorige duik er mee op hield. Natuurlijk de duik wel gewoon afgemaakt. Hierboven staat ook al dat je buddy ook een computer heeft. Maar die had het natuurlijk niet want "het is altijd goed gegaan". Ik snap af en toe echt niet wat mensen doen of in het verleden hebben gedaan...

Ik heb natuurlijk wel een aantal fantastische duiken gemaakt :)

Ik heb overigens een manometer, pod en een duikcomputer. Geen losse dieptemeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:24
SnowDude schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:05:
Vraagje voor de ervaren duikers hier. Hebben jullie naast de diepte meter op de duikcomputer nog een (analoge) dieptemeter op de console zitten?
Ik heb in mijn console ook een dieptemeter, juist voor die situatie dat mijn duikcomputer ermee ophoud. Ik vind het zelf een prettiger gevoel. Dat komt denk ik ook doordat ik al eens gedoken heb zónder dieptemeter (weliswaar met divemaster/gids), en me dat een enorm ongemakkelijk gevoel gaf. Naar mijn idee zit 'ie ook niet in de weg en is de kostprijs maar beperkt :) .

Hoe dan ook zou ik 'm alleen gebruiken om, als mijn duikcomputer uitvalt, de duik verder op een nette manier af te breken en niet om 'verder te duiken'.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
SnowDude schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:05:
Ik zou mezelf geen ervaren duiker noemen. Ben je dat überhaupt ooit...?

Zelf duik ik met alleen een manometer, dus geen console. Ik gebruik m'n duikcomputer als dieptemeter en heb daar geen backup voor. Computer kapot is dus einde duik met een opstijging op de dieptemeter/computer van m'n buddy.

Overigens zou ik voor diepere (deco)duiken wel serieus overwegen een backup dieptemeter en bottom timer mee te nemen. Maar voor de 6-10 meter open water duikjes in zoetwaterplassen vind ik dat een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:11
Thyraon schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:42:
[...]

Ik zou mezelf geen ervaren duiker noemen. Ben je dat überhaupt ooit...?
Wat mij betreft tel je als ervaren duiker als je alle specifieke onderwaterzaken als automatisme kunt uitvoeren. Als je tijdens het fotograferen ook nog heel hard met je trim bezig bent, vind ik dat dus niet 'ervaren'.

Daarnaast heb je nog dingen die specifiek zijn voor bepaalde duiken. Je kunt bijvoorbeeld 3000 duikuren in Vinkeveen hebben (en daar dus iedere vierkante centimeter van het duikgebied uit je hoofd kunnen uittekenen), maar dat betekent niet dat je dan ook de ervaring hebt voor een duik met drie stages op een wrak voor de kust van Bretagne op 60m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
MK-NL schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:09:
[...]

Wat mij betreft tel je als ervaren duiker als je alle specifieke onderwaterzaken als automatisme kunt uitvoeren. Als je tijdens het fotograferen ook nog heel hard met je trim bezig bent, vind ik dat dus niet 'ervaren'.

Daarnaast heb je nog dingen die specifiek zijn voor bepaalde duiken. Je kunt bijvoorbeeld 3000 duikuren in Vinkeveen hebben (en daar dus iedere vierkante centimeter van het duikgebied uit je hoofd kunnen uittekenen), maar dat betekent niet dat je dan ook de ervaring hebt voor een duik met drie stages op een wrak voor de kust van Bretagne op 60m.
Tja als je de criteria zo nauw opstelt dan is niemand ervaren.

Ervaring betekend in mijn ogen niet dat je alles al kan, maar dat je je door "ervaring" wel makkelijk kan aanpassen aan nieuwe omstandigheden.

Iemand die 2000 duiken heeft gemaakt in de cariben noem ik nog steeds een ervaren duiker. Ook al heeft hij nog nooit een duik in een droogpak gemaakt in de winter in Vinkeveen.

Ik ben een ervaren programmeur, maar dat betekent niet dat ik in alle talen kan programmeren. Maar als ik met een nieuwe taal begin heb ik de basis wel snel onder de knie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:11
@SnowDude Je kunt inderdaad niet 'allround ervaren' zijn, maar wel ervaren in bepaalde gebieden. De recreatieve duiken gaan me goed af, maar als ik met een GUE cave exploration mee zou gaan, hebben ze alleen iets aan me om spullen naar het water te sjouwen.

Ik vind het ook altijd apart dat mensen het raar vinden dat 'zulke ervaren duikers/instructeurs' in de problemen komen als ze ver buiten hun comfortzone duiken zonder begeleiding of hulp. Op dat vlak hadden ze gewoon geen ervaring, die 3000 duiken in Vinkeveen zijn nou eenmaal geen voorbereiding op duiken in de gierende stroming op 90m diepte.

• SnowDude
MK-NL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:48:
@SnowDude Je kunt inderdaad niet 'allround ervaren' zijn, maar wel ervaren in bepaalde gebieden. De recreatieve duiken gaan me goed af, maar als ik met een GUE cave exploration mee zou gaan, hebben ze alleen iets aan me om spullen naar het water te sjouwen.

Ik vind het ook altijd apart dat mensen het raar vinden dat 'zulke ervaren duikers/instructeurs' in de problemen komen als ze ver buiten hun comfortzone duiken zonder begeleiding of hulp. Op dat vlak hadden ze gewoon geen ervaring, die 3000 duiken in Vinkeveen zijn nou eenmaal geen voorbereiding op duiken in de gierende stroming op 90m diepte.
Daarom is regel 1 bij duiken, en eigenlijk bij elke extreme sport, know your limits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
seadogg schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:29:

Mooi man, prachtig eiland. Ik kom er graag.

In het zuiden liggen veel mooie wrakken. Wel diep(er). Leuke kleine duikschool voor alle niveaus: http://www.explorers-team.com/home-2/

In het noorden ken ik alleen maar de grotten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:33
[nerd mode]
ook na ruim 900 duiken log ik nog braaf en vindt het leuk om de statistieken ervan bij te houden. Eindelijk, na een paar jaar streven, is het gelukt..... mijn gemiddelde duiktijd ligt boven een uur _/-\o_
Dat klinkt simpel, maar met - in de beginjaren - de winter doorduiken in natpak (max 25 minuten), vroegâh toen de winters nog echt koud waren een paar ijsduiken en de laatste jaren een paar keer de noordzee op (zonder er decoduiken van te maken) zorgen dat een gemiddelde van een uur toch lastig te halen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wccWhsBDLneHP_sZsDhTBIItVA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V00w3dFZiylNaKDyAOiTxPkr.png?f=user_large

Twee duikjes van samen ruim drie uur hebben me eindelijk over die magische grens getrokken. Nu dus zorgen dat ik ook in de winter warm genoeg blijf om langer dan een uur te duiken 8)

nog even een stukje zeelandse frustratie van me afschijven. We wilden twee duikjes maken: de eerste bij Goudzwaard, de tweede bij AJP. Sta ik net bij Goudzwaard, belt m'n buddy. Die rijdt zonder navigatie - want weet de weg wel... Staat ze voor de brug bij Bruinisse, die afgesloten blijkt te zijn. ETA: anderhalf uur later. Ben je letterlijk twee kilometer bij elkaar vandaan, is de snelste route om bij elkaar te komen anderhalf uur rijden 8)7 . Volgende keer zet ze toch de navigatie maar weer aan.
Ook de normale route van Goudzwaard naar AJP was dus ietsje langer, helemaal via de zeelandbrug omrijden. Wat normaal een ritje is van 20 minuten waren er nu 75 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
congrats! Ik ben er ook bijna, 58' gemiddeld, tussen 25 minuten en 86 minuten :)
Wij waren zondag in Zeeland, gelukkig wisten we dat de brug dicht was, maar dan van Bergse diepsluis naar Zoetersbout rijden is ook ineens een uur ipv 25 minuten. Aan de andere kant: op Bonaire rijden we ook wel eens een uur vanaf Invisibles naar Oil Slick of zo en daar zeuren we ook niet ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Na een dikke 20u onderwater in de laatste 6 dagen mag ik me nu officieel GUE Cave 2 duiker noemen :D
Brute cursus, vooral mentaal om alles bij te houden, gas, stages, navigatie, grot, tijd, deco, etc. Maar damn wat moker gaaf!!!

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
EL_Loco schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:02:
Na een dikke 20u onderwater in de laatste 6 dagen mag ik me nu officieel GUE Cave 2 duiker noemen :D
Gefeliciteerd! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Afgelopen zondagavond een avondduikje in Slijk-Ewijk gemaakt. Het zicht was niet geweldig en het water begint al een beetje af te koelen dus het seizoen loopt op z'n eind.

M'n buddy heeft het voor elkaar gekregen een modderkruiper te filmen die een nietsvermoedend visje te grazen neemt. Vonden wij wel gaaf om te zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Brute cursus, vooral mentaal om alles bij te houden, gas, stages, navigatie, grot, tijd, deco, etc. Maar damn wat moker gaaf!!!
Nice gefeliciteerd :) Waar en bij wie heb je het gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Thyraon schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:44:
Afgelopen zondagavond een avondduikje in Slijk-Ewijk gemaakt. Het zicht was niet geweldig en het water begint al een beetje af te koelen dus het seizoen loopt op z'n eind.

M'n buddy heeft het voor elkaar gekregen een modderkruiper te filmen die een nietsvermoedend visje te grazen neemt. Vonden wij wel gaaf om te zien :D

[YouTube: Nederland | Slijk-Ewijk | 2021]
Ha mooi die beelden van die prooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:18:
[...]

Nice gefeliciteerd :) Waar en bij wie heb je het gedaan?
Thanks!
Zero Gravity, Mexico, Chris LeMaillot

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
Thyraon schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:44:
[YouTube: Nederland | Slijk-Ewijk | 2021]
Mooie actie onderwater! Alleen is het geen modderkruiper, maar een grondelsoort. Ik vermoed Kesslers grondel. Modderkruipers (zowel de grote als de kleine) zijn veel slanker en hebben bekdraden.

En ze eten geen vis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Gefeliciteerd! Feliciteer Thomas ook maar even van mij :D

• Thyraon
dixet schreef op woensdag 22 september 2021 @ 07:54:
Mooie actie onderwater! Alleen is het geen modderkruiper, maar een grondelsoort. Ik vermoed Kesslers grondel. Modderkruipers (zowel de grote als de kleine) zijn veel slanker en hebben bekdraden.

En ze eten geen vis ;)
Oh, thanks! Lijkt inderdaad meer op die grondel. Weer wat geleerd :)

• _Arthur
  • Laatst online: 30-06 20:29

_Arthur

blub

Bockelaar schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:06:
Dan de andere kant: op Bonaire rijden we ook wel eens een uur vanaf Invisibles naar Oil Slick of zo en daar zeuren we ook niet ;)
Dat is echt maar 25mins rijden hoor, tenzij je fietst 8)

• SnowDude
Ik weet niet of het hier hoort, maar het heeft wel met duiken te maken.

Ik heb overmorgen mijn medische duikkeuring en nu wordt er gevraagd om een medische vragenlijst vooraf in te vullen en te mailen. Nu heb ik absoluut geen bijzonderheden en ook niets te verbergen. Maar ben ik nou echt raar als ik niet snap dat ze vragen om dit dan gewoon onbeveiligt per mail op te sturen naar een info@<klinieknaam.nl> Ik kan met toch niet voorstellen dat de APG dit goedkeurd.

• Osiris
  • Niet online
Met een beetje geluk wordt alles via opportunistic TLS verstuurd, maar wel een beetje jammer idd.

• dixet
SnowDude schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:24:
Ik weet niet of het hier hoort, maar het heeft wel met duiken te maken.

Ik heb overmorgen mijn medische duikkeuring en nu wordt er gevraagd om een medische vragenlijst vooraf in te vullen en te mailen. Nu heb ik absoluut geen bijzonderheden en ook niets te verbergen. Maar ben ik nou echt raar als ik niet snap dat ze vragen om dit dan gewoon onbeveiligt per mail op te sturen naar een info@<klinieknaam.nl> Ik kan met toch niet voorstellen dat de APG dit goedkeurd.
Gewoon printen en meenemen. Of als ze hem echt vooraf willen hebben via een password protected zip file mailen en telefonisch het superlange wachtwoord doorgeven.

• SnowDude
dixet schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:44:
[...]

Gewoon printen en meenemen. Of als ze hem echt vooraf willen hebben via een password protected zip file mailen en telefonisch het superlange wachtwoord doorgeven.
Ik neem hem ook mee, maar ze waren verbaasd toen ik vroeg of dat kom omdat ik het niet even wilde mailen. Blijkbaar ben ik de eerste die er over viel.

Pagina: 1 ... 24 ... 52 Laatste