Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 51 Laatste
Acties:

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:33:
Maar of wij als duikers nou zo goed bezig zijn met al onze vliegreizen om te kunnen duiken, dat is maar de vraag.
Da's natuurlijk zeker waar. Geen idee of het ook daadwerkelijk helpt, maar bij m'n vliegreis doneer ik altijd wel naar zo'n "iets" om de vliegreis CO2-neutraal te "maken". Reminds me, TUI gaf me deze keer de optie niet, eens kijken of dat op een andere manier kan.
aidanl schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:54:
Dit gaat dan alleen nog maar om het koraal bij Curaçao, laat staan wat er allemaal gebeurt op de andere Caribische eilanden of wereldwijd.
Gelukkig is Bonaire één groot maritiem natuurpark. Een deel van de issues hier zul je daar niet zien, al kunnen mensen natuurlijk altijd fouten maken.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:25
ShadowBumble schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:58:
[...]

Geen idee, ik heb nog nooit gevlogen specifiek voor een duikreis om eerlijk te zijn maar het zal er niet aan bijdragen al is dat maar minimaal. Zoveel duikers zijn er namelijk niet, het is een relatief klein sport wereldje als je de "1 of 2 duik per jaar op vakantie club" niet meerekend.
aidanl schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:54:
Tja dit soort dingen helpen ook niet:
https://caribischnetwerk....e-bouw-mega-pier-curacao/
https://nos.nl/artikel/23...ld-door-olieplatform.html

en toevallig afgelopen week:
https://www.duikersgids.n...ot-veel-schade-aan-koraal

Daarnaast ook nog gaande, potentiele olieramp als een gestrande olie tanker zou zinken:
https://knipselkrant-cura...dt-zich-voor-op-olieramp/

Dit gaat dan alleen nog maar om het koraal bij Curaçao, laat staan wat er allemaal gebeurt op de andere Caribische eilanden of wereldwijd.

Dus vliegen naar ver gelegen duiklocaties is misschien niet het beste om te doen, maar er zijn genoeg andere zaken die nu al genoeg onderwater leven verwoest.
Zonder het hier in het klimaattopic te willen veranderen (echt niet!) is de combinatie van 'ik/wij heb(ben) maar weinig individuele impact' en 'andere zaken doen meer schade' natuurlijk wel één van de mechanismen die ervoor zorgen dat er wereldwijd (te) weinig gebeurt.
Daarmee wil ik natuurlijk niemand zijn duiktrip ontzetten, maar het is niet verkeerd om erbij stil te staan dat vele kruimels ook brood maken.
Nu zijn duikers volgens mij sowieso veelal wel bovengemiddeld ecologisch ingesteld, dus het is een beetje preken voor het koor natuurlijk :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52
Ik ben zeker geen heilige met het milieu.
Maar ik wil voorkomen dat ik zoals Floortje Dessing het overal over klimaatverandering heb.
Maar wel zelf meervoudig olympisch kampioen co2 uitstoot zijn met al die vliegreizen.
Of Frans Timmermans die zichzelf als klimaatpaus ziet maar bijna overal met privévliegtuigen naar toe vliegt.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 26-11-2020 15:18 ]

• Osiris
  • Niet online
Ah, gelukkig, een privévliegtuig heb ik niet. Ik ga met het OV van verre vliegreizen, dat maakt alles dus weer goed :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Maarre... Gaat er nog iemand duiken van het weekend? :+
* Wormaap gaat nog eens met @Fl4pp13 naar De Beldert :P Eens kijken of het in droogpak wat comfortabeler is :) Het weerbericht ziet er in ieder geval goed uit. Niet warm, maar wel zonnig.

En woensdag heb ik de eerste duik voor m'n AOW. We beginnen met een nachtduik. Dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik ben wel erg benieuwd :) Verder zijn navigatie en diep natuurlijk verplicht, en ga ik nog wrak en search & recovery doen. S&R lijkt me gewoon leuk om eens te mee te spelen, en wrak sluit mooi aan op de specialty die ik dan hopelijk snel erna kan doen *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:08:
Morgen weer :+

* Anoniem: 15146 *

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:11

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Osiris schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:21:
[...]

Morgen weer :+

* Anoniem: 15146 *
Heb deze week even niks in de planning gehad, misschien volgende week weer :)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:54

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:08:
* Wormaap gaat nog eens met @Fl4pp13 naar De Beldert :P Eens kijken of het in droogpak wat comfortabeler is :) Het weerbericht ziet er in ieder geval goed uit. Niet warm, maar wel zonnig.
Jaaa, zondag na een paar weken weer. Gewoon omdat je toch iets moet rt in deze tijd. En ja dat is gewoon nat.
En woensdag heb ik de eerste duik voor m'n AOW. We beginnen met een nachtduik. Dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik ben wel erg benieuwd :) Verder zijn navigatie en diep natuurlijk verplicht, en ga ik nog wrak en search & recovery doen. S&R lijkt me gewoon leuk om eens te mee te spelen, en wrak sluit mooi aan op de specialty die ik dan hopelijk snel erna kan doen *O*
Wij zijn nu net in winterslaap gegaan omdat het toch wel koud is als je net uit het water komt met je natte zooi.
Maar nachtduiken is erg leuk, vond ik. Veel plezier. Dat is echt een ervaring.

Even een andere vraag: voegen neopreen sokken wat toe in schoenen (nat uiteraard) tegen frisse tenen? Wat zijn ervaringen, als die er zijn met al deze droogpakduikers...

[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 26-11-2020 19:54 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• leonbong
Ja hoor ik heb ze en dat voegt wat toe, het is ook niet zo duur he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:52:
[...]

Jaaa, zondag na een paar weken weer. Gewoon omdat je toch iets moet rt in deze tijd. En ja dat is gewoon nat.

[...]

Wij zijn nu net in winterslaap gegaan omdat het toch wel koud is als je net uit het water komt met je natte zooi.
Maar nachtduiken is erg leuk, vond ik. Veel plezier. Dat is echt een ervaring.
In de tijd vóór ik een droogpak had, lang, lang geleden :+ vond ik 9 graden op diepte in m'n dubbelpak best prima te doen, op wat koude lippen na. Maar ik moet zeggen dat droog na die eerste paar keer stiekem toch wel erg goed bevalt :+
Die nachtduik heb ik ook erg veel zin in :) Scheelt dat ik in deze tijd van het jaar gewoon na werk naar de plas kan rijden en het dan al zo'n beetje donker is. Ben benieuwd of er wat meer te zien is, want overdag begint't toch wel aardig leeg te worden qua leven hier.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:02:
Ja hoor ik heb ze en dat voegt wat toe, het is ook niet zo duur he.
Dat is goed om te weten. Als het niets helpt is het ook alleen maar iets dat in de weg ligt, maar ik ga denk ik wel een paar halen voor zondag.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:23:
[...]

In de tijd vóór ik een droogpak had, lang, lang geleden :+ vond ik 9 graden op diepte in m'n dubbelpak best prima te doen, op wat koude lippen na. Maar ik moet zeggen dat droog na die eerste paar keer stiekem toch wel erg goed bevalt :+
Die nachtduik heb ik ook erg veel zin in :) Scheelt dat ik in deze tijd van het jaar gewoon na werk naar de plas kan rijden en het dan al zo'n beetje donker is. Ben benieuwd of er wat meer te zien is, want overdag begint't toch wel aardig leeg te worden qua leven hier.
Ja dat kan, ik heb te weinig ervaring, maar toen ik ooit de nachtduiken gemaakt had was er best wat te zien (slapende vissen).

We moeten nog een duik of 4 voor opstijgingen/redden en diepe duiken tot 30 meter.

Trouwens, lijnduiken als dat voorbij komt vond ik ook erg leuk. Dat zal wel met zoeken zitten.

En ik wil ook ooit nog meer leren over wrakken, dus een beetje met een wrakreel oefenen was een mooie bijkomstigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Ja, het wordt weer wat frisser, maar toch...

Ik kan niet wachten tot er weer ijs ligt!
Tot nu toe heb ik de kansen op ijsduiken gemist :'(

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Zo korte maar prima duik gehad vanochtend.

Uiteindelijk maar ongeveer 23 minuten onder geweest, wel naar 20 meter, daar wat rondgekeken (we vonden een visje in een holletje) en weer langzaam terug naar boven. Watertemperatuur viel me heel erg mee, boven 10 graden, op diepte 8 graden. Van een thermoclyne is dus geen sprake meer. Buitens maar 1 graden, maar dat was wel prima te doen (handig een buddy met een camperbusje). Nog eentje te gaan (dit jaar) en ik zit al op 50 duiken, waarvan >30 in dit jaar. *O*

Ik moet wel zeggen dat het echt donker is op die diepte, je kijk echt in een soort zwarte put, naar boven is het bijzonder groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Vrijdag met collega's duikje gedaan in het Zwembad in Katwijk aan Zee. Vanuit werk hadden ze dat gepland via Divepost waarbij er een aantal nog nooit gedoken had en een groot aantal wel maar tijdje geleden. Beetje skills getrained. Masker af/op, buoyancy, vest manueel opblazen, vest af/op. Viel me eigenlijk erg mee dat de anderen het zonder problemen konden, gezien ze toch al tijdje niet meer gedoken (minstens 1 jaar geleden) hadden en ook nog niet erg veel ervaring hadden.

Nou was het water wel lekker warm met een diepte record van 3,2 hele meters! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:09:
Zo korte maar prima duik gehad vanochtend.

Uiteindelijk maar ongeveer 23 minuten onder geweest, wel naar 20 meter, daar wat rondgekeken (we vonden een visje in een holletje) en weer langzaam terug naar boven. Watertemperatuur viel me heel erg mee, boven 10 graden, op diepte 8 graden. Van een thermoclyne is dus geen sprake meer. Buitens maar 1 graden, maar dat was wel prima te doen (handig een buddy met een camperbusje). Nog eentje te gaan (dit jaar) en ik zit al op 50 duiken, waarvan >30 in dit jaar. *O*

Ik moet wel zeggen dat het echt donker is op die diepte, je kijk echt in een soort zwarte put, naar boven is het bijzonder groen.
Lekker vaak aan het duiken daar *O*

Hier gisteren zoals ik eerder riep met @Fl4pp13 naar De Beldert geweest. Omdat ik ondertussen alle gear heb die ik nodig heb of in ieder geval waarvan ik kan rechtvaardigen dat ik't nodig zou kunnen hebben :+ en het natuurlijk een beetje te stabiel wordt als ik niet meer elke 2-3 duiken iets in m'n uitrusting aanpas, had ik een 300bar fles gehuurd :P Het idee was dat we dan iets meer tijd op diepte zouden kunnen pakken om de Kotter en de Cockpit wat rustiger te bekijken :)
Op advies van de shop m'n gewicht niet veranderd, ondanks dat de fles natuurlijk een stuk zwaarder is. Het idee daarachter was dat ik al niet héél veel mee heb, en een 300bar fles natuurlijk een stuk meer van gewicht verandert tijdens de duik en het een beetje jammer zou zijn als ik dan op het einde ineens te licht zou zijn.
... Nadat ik mezelf van de bodem geplukt had een redelijke duik gehad. Mijn bril liep constant vol water, waardoor ik heel veel aandacht kwijt was om dat bij te houden. Toch nog leuk wat visjes gekeken in de Kotter, een paar baarzen en wat zwevende larfjes ofzo bij de Cockpit. Uiteindelijk dik een uur onder geweest. Op het einde mijn DSMB nog even opgelaten. Ging op zich prima, al zag ik aan de oppervlakte dat ik waarschijnlijk de zieligste, impotentste boei van de week had geschoten. Volgende keer wat meer lucht erin dus :+

Voor de tweede duik twee kilo aan de oppervlakte gelaten en daarmee een stuk comfortabeler in het water. Wel nog steeds een vollopende bril, dus verre van ideaal. Het plan was dat ik een stukje zou navigeren en dat we daarna bij een oefenplatform wat vinslagen gingen oefenen enzo. Met name de back kick wilde ik aan werken, want elke keer moeten omdraaien als ik iets van dichtbij bekeken heb is vervelend :P
Mijn navigatieskills brachten ons in ieder geval in de buurt van wat we moesten vinden, maar uiteindelijk was @Fl4pp13 degene die alles spotte :+
Bij het oefenplatform heb ik uitgebreid gedemonstreerd hoe ik letterlijk geen meter achteruit kom als ik back kicks probeer. Toch een verschil tussen YouTube en in het water :P Een moedige poging om me te helpen mocht niet baten, maar ik heb in ieder geval handvatten om te oefenen *O*

Het vreemde van m'n bril is dat ik'm vrijdag bij de zwembadtraining nog probleemloos heb gebruikt, en ook 's avonds na het spoelen het ding zich weer netjes vacuüm zoog op mijn hoofd. Mijn kap zat er overheen tijdens de duiken, maar ik heb het idee dat daar toch ergens iets niet helemaal lekker zat, wellicht in combinatie met mijn haar. Dat'ie bij mijn snor een beetje volloopt ben ik gewend, maar dat is meer 'elke 5 minuten klaren', terwijl dit 'elke 20-30s klaren' was :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@Wormaap Ik blijf het leuk vinden om te lezen heel herkenbaar. Ik hoop eind deze week ook weer even een duik te plannen of volgende week (is volledig eenzijdig besloten, dus eerst even appen :)).

Deze week komt ook mijn andere lood binnen ( het is een combinatie van een p-weight en v-weight geworden. ) Liefst had ik alles als v-weight maar helaas niet genoeg ruimte om echt comfortabel te zijn, want 6 kilo was (voor nu) echt te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

@Wormaap Ach, als je aan de andere kant had gelegen was jij degene geweest die alles als eerst had gezien, da's nou eenmaal het nadeel van duiken in troebel Nederlands water. :)

Voor de rest wel gewoon lekkere duikjes, sidemount spulletjes testen was ook weer erg lekker, heb kennelijk nog wat te optimaliseren als het op plaatsing van gewicht en tanks, en trim, aankomt maar daar kom je ook alleen maar achter door te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:31:
@Wormaap Ik blijf het leuk vinden om te lezen heel herkenbaar. Ik hoop eind deze week ook weer even een duik te plannen of volgende week (is volledig eenzijdig besloten, dus eerst even appen :)).

Deze week komt ook mijn andere lood binnen ( het is een combinatie van een p-weight en v-weight geworden. ) Liefst had ik alles als v-weight maar helaas niet genoeg ruimte om echt comfortabel te zijn, want 6 kilo was (voor nu) echt te weinig.
Vanwaar de voorkeur voor V-weight? Kun je daar meer mee schuiven ofzo? P-weight klinkt zo lekker fire-and-forget :P

Bij onze tweede duik gisteren lag ik met in totaal (backplate + pockets) nog 7kg in het water, en dat was nog steeds zeker niet op de grens. Ik snap nooit zo waarom mensen suggereren om wat teveel mee te nemen 'voor de veiligheid', want voor mijn gevoel geeft dat juist méér kans op een ongecontroleerde opstijging. Immers duik je dan met meer lucht in whatever device je gebruikt voor je trim, dus meer uitzettende/comprimerende lucht bij stijgen en dalen en dus juist moeilijker controle houden.
Als je zo veel te weinig mee hebt dat je het water uitschiet op het eind van de duik en dat niet meer kan compenseren met je longen, dan kom je in eerste instantie toch al niet of nauwelijks onder? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Fl4pp13 schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:59:
@Wormaap Ach, als je aan de andere kant had gelegen was jij degene geweest die alles als eerst had gezien, da's nou eenmaal het nadeel van duiken in troebel Nederlands water. :)
Da's waar natuurlijk :) Maar je eigen ergste criticus zijn hoort erbij O-)
Voor de rest wel gewoon lekkere duikjes, sidemount spulletjes testen was ook weer erg lekker, heb kennelijk nog wat te optimaliseren als het op plaatsing van gewicht en tanks, en trim, aankomt maar daar kom je ook alleen maar achter door te doen. :)
Het was jammer dat mijn masker niet meewerkte, daardoor heb ik een stuk minder kunnen genieten van beide duikjes. Maar ik heb me verder zeker vermaakt! :)
En je gear nog moeten optimaliseren leverde uiteindelijk choco en een leuk gesprek op, dus allemaal prima toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:10:
[...]

Vanwaar de voorkeur voor V-weight? Kun je daar meer mee schuiven ofzo? P-weight klinkt zo lekker fire-and-forget :P
Mijn rationale: Puur hoeveelheid ;) P Weight zijn vaak wat grotere blokken (en dus zwaarder) V Weight kan je in kleindere hoeveelheden er tussen doen en dus ook naar mate je vordert weglaten.

Ik betwijfel enorm of ik nog veel "leaner" zal worden als ik onder de 8Kg ga zitten. 6 Was gewoon echt net te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:13
Je kunt ook nog een tailweight overwegen: werkt net als een V-weight, alleen dan onder de onderste bout ipv tussen de bouten. Hier kun je ook nog zo'n 2kg kwijt, dan zou je toch aardig uit moeten komen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Hopla, woensdag en vanavond mijn eerste twee nachtduiken gemaakt :) Woensdag als onderdeel van m'n AOW, vanavond gewoon een funduik.
Woensdag met instructeur en DM-in-opleiding het water in. Klein stukje gezwommen naar de plek van waar ik een omkeerkoers mocht gaan laten zien. Weer last van een vollopende bril, dus niet helemaal happy. De combinatie van eerste nachtduik + navigatie + vollopende bril bleek ook meteen duidelijk over mijn task-load-limiet te gaan, want m'n drijfvermogen onder controle houden was er niet meer echt bij. Vanaf 3m naar 1m gedreven, ondertussen m'n wing leegdumpend, daarna de bodem geknuffeld op 9m, nog een beetje gejojo'd, een momentje gepakt om mezelf onder controle te krijgen en twijfelend of ik nou nog aan het navigeren was of de instructeur het over had genomen ongeveer teruggezwommen naar waar we vandaan kwamen en ongeveer de juiste plek geraakt :+ Niet tevreden, maar blijkbaar goed genoeg.
Voor de rest een heel leuke duik gehad toen mijn bril eindelijk meewerkte. Veel meer leven gezien dan overdag, en de kalmte van het donker is ook wel heel ontspannend :)
Na de duik aan iemand voorgesteld door m'n instructeur en daar vanavond een duikje mee gaan maken. Een redelijk vergelijkbare route gezwommen en wederom heel veel leven gezien. En een stel duikers met scooters, dat staat toch ook wel op de 'ooit eens een keer proberen'-lijst :+
Niet 100% tevreden qua techniek omdat ik toch twee momentjes had waar ik een paar meter onbedoeld opsteeg. Verder prima kunnen vangen, maar blijft toch niet netjes :)

En thuis aangekomen eindelijk gevonden waarom mijn bril ineens zoveel volloopt. Er zit een klein lek tussen twee plastic delen. Ik vermoed dat dat gebeurd is toen de glazen op sterkte eringezet zijn, dus morgen even langs om te kijken of dat makkelijk te fiksen is. Ik ben allang blij dat ik de waarschijnlijke oorzaak gevonden heb, want elke 10-30s een vissenkom op je hoofd hebben en moeten klaren maakt gewoon alles moeilijker. Ik heb genoeg om op te letten zonder die onzin erbij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
* Osiris zojuist weer geland op Schiphol.

11 duikjes bij kunnen boeken, heb 't rustig aan gedaan om ook de kosten niet uit de klauwen te laten lopen :) Best wel OK, Curaçao. Vooral bij Eastpoint is het koraal fraai en ongerept.

Helaas m.u.v. een octopus die overdag dacht dat 't nacht was (bewolkt en regenachtige dag, octopus in de war :P) weinig bijzondere dieren gezien. Wat kleine barracuda's, niet echt speciaal verder. Niet eens een schildpad ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:40
Osiris schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 07:51:
* Osiris zojuist weer geland op Schiphol.

11 duikjes bij kunnen boeken, heb 't rustig aan gedaan om ook de kosten niet uit de klauwen te laten lopen :) Best wel OK, Curaçao. Vooral bij Eastpoint is het koraal fraai en ongerept.

Helaas m.u.v. een octopus die overdag dacht dat 't nacht was (bewolkt en regenachtige dag, octopus in de war :P) weinig bijzondere dieren gezien. Wat kleine barracuda's, niet echt speciaal verder. Niet eens een schildpad ;(
welkom terug, sterkte met de jetlag :P
Wel zonde geen schildpad! Viel de visstand zo tegen dan? Je zou hopen dat na bijna 9 maanden wereld dicht het leven zich op de riffen wat had kunnen herstellen. Was het er nog druk wat toeristen betreft?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Bockelaar schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:45:
[...]

welkom terug, sterkte met de jetlag :P
Dank, hoop dat 't meevalt. Eerder vanuit Bonaire voor zover ik me kan herinneren niet zoveel last van gehad.

Dat was wel anders toen ik vorig jaar in Bangkok aankwam.. :X Sodeju, 3 nachten geen oog dichtgedaan..
Wel zonde geen schildpad! Viel de visstand zo tegen dan?
Heb geen vergelijkingsmateriaal qua Curaçao. Visjes genoeg, maar gewoon niet veel bijzonders. Paar grote Tarpons gezien qua grote vissen.
Je zou hopen dat na bijna 9 maanden wereld dicht het leven zich op de riffen wat had kunnen herstellen.
Geen idee of 't rif op deze eilanden echt zo te lijden heeft van de toerisme. Ik weet wel dat Curaçao verder grotendeels geen park is en begreep dat de locals ook gewoon "alles" mogen doen wat ze willen. Ankertjes droppen, vissen et c.
Was het er nog druk wat toeristen betreft?
Was vrij leeg. Ook de duikshop had 't rustig. Meerdere keren in m'n eentje met de DM gedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Nu online
@Osiris persoonlijk vond ik Bonaire leuker/mooier als Curacao. Overigens hangt het ook wel van het seizoen af wat je er ziet. Later in het jaar is het ook orkaan seizoen waardoor het veel benauwder is en de zee soms ook wat wilder is of dat je gekke stromingen tegen komt. Ook het onderwaterleven kan dan een stuk anders zijn als begin van het jaar. Zelf ga ik komende mei weer, 2 jaar terug in maart geweest en was toen ook goed te doen. 3 jaar terug oktober-november naar Curacao geweest en dat was echt wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@aidanl Op zich liggen de ABC-eilanden buiten de hurricane belt en heb je normaliter niet zoveel last van de orkanen op de Caribische zee? Al ben ik het met je eens dat als er toevallig eentje wat buiten de normale plekken treedt, je daar wel last van kunt hebben. Ik ga meestal aan 't einde van het jaar en af en toe een regenbuitje deert me niet zoveel. Ben toch geen zon-aanbidder :P

In december 2018 aan de Oostkust van Bonaire wel heeeeeeeeeel veel moois gezien, roggen en schildpadden waar je maar kon kijken en een reef shark op een flink afstandje :) Maar misschien moet ik 't toch eens op een ander moment daarheen, al was het nu weer een benedenwinds eiland doordat COVID-19 weinig anders over liet..

Wat is er in jouw beleving in maart/mei anders dan in november/december qua onderwaterleven dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Nu online
Osiris schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:25:
@aidanl Op zich liggen de ABC-eilanden buiten de hurricane belt en heb je normaliter niet zoveel last van de orkanen op de Caribische zee? Al ben ik het met je eens dat als er toevallig eentje wat buiten de normale plekken treedt, je daar wel last van kunt hebben. Ik ga meestal aan 't einde van het jaar en af en toe een regenbuitje deert me niet zoveel. Ben toch geen zon-aanbidder :P

In december 2018 aan de Oostkust van Bonaire wel heeeeeeeeeel veel moois gezien, roggen en schildpadden waar je maar kon kijken en een reef shark op een flink afstandje :) Maar misschien moet ik 't toch eens op een ander moment daarheen, al was het nu weer een benedenwinds eiland doordat COVID-19 weinig anders over liet..

Wat is er in jouw beleving in maart/mei anders dan in november/december qua onderwaterleven dan?
Ligt er inderdaad buiten, maar als er een grote voorbij komt heeft dat ondanks dat de eilanden buiten die belt vallen toch een soort naweeën. Die captain goodlife op Curacao was toen zelfs een boot kwijt 1 jaar omdat die los sloeg snachts.

Naar mijn mening is eerder in het jaar wat meer leven te vinden, al vergelijk ik dat dan tussen Curacao en Bonaire dus misschien niet helemaal eerlijk. Sowieso vermeid ik einde jaar ook grotendeels ivm de benauwdheid en muggen. Daar heb je eerder in het jaar wat minder last van. En vind het ook wel fijn einde van de dag lekker de BBQen op strand na de laatste duik, met ondergaande zon... man kan niet wachten om weer in mei te gaan pff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
aidanl schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:04:
[...]

Ligt er inderdaad buiten, maar als er een grote voorbij komt heeft dat ondanks dat de eilanden buiten die belt vallen toch een soort naweeën. Die captain goodlife op Curacao was toen zelfs een boot kwijt 1 jaar omdat die los sloeg snachts.

Naar mijn mening is eerder in het jaar wat meer leven te vinden, al vergelijk ik dat dan tussen Curacao en Bonaire dus misschien niet helemaal eerlijk. Sowieso vermeid ik einde jaar ook grotendeels ivm de benauwdheid en muggen. Daar heb je eerder in het jaar wat minder last van. En vind het ook wel fijn einde van de dag lekker de BBQen op strand na de laatste duik, met ondergaande zon... man kan niet wachten om weer in mei te gaan pff
Benauwdheid heb ik geen last van gehad afgelopen weken eerlijk gezegd. Wel lekker wat buitjes gehad, maar om nou te zeggen dat 't zo'n drukkende vochtigheid zoals de Nederlandse zomers had? Vond ik niet eigenlijk. En de muggen, tja, heb wel fiks onder de bulten gezeten, maar om nou te zeggen dat ik dáárvoor er niet in december heen zou gaan? Neuh.. :+ Kwestie van lekker jezelf ruim in de DEET zetten (in 't begin niet gedaan, dom dom dom) en toen ging 't wel weer.. Zijn van die kleine venijnige mugjes die je ook amper ziet of hoort :P

En gezelligheid was sowieso dit jaar geen optie :P Lekker in m'n Remi op 't resort gezeten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Nog een vraag voor de droogpakduikers hier. Ik duik met heel weinig lucht in m'n pak en trim bijna volledig op m'n wing iedereen die zegt dat'ie in droogpak 100% op z'n BC trimt snapt de natuurkunde niet :+. Omdat ik tegenwoordig vooral met m'n voeten wat hoger frog-kickjes lig te maken betekent dat dat een groot deel van de lucht die in m'n pak zit naar mijn voeten gaat. Op zich niet erg, maar als ik iets opstijg heb ik soms het idee dat ik wat met m'n gezicht naar beneden ga hangen wat eigenlijk vreemd is gezien de lucht in m'n wing natuurlijk gelijk expandeert met die in m'n pak en me dus recht zou moeten trekken...
Als ik m'n benen dan intrek om ze onder mijn torso te krijgen om de lucht uit m'n voeten te laten lopen vertaalt zich dat soms in een soort grote onbedoelde vinslag, waardoor ik een stuk extra opstijg en soms mijn diepte niet goed weet te houden.
Veel context, nu de vraag :+ Wat zien jullie als de handigste manier om lucht uit je voeten te krijgen? En dan dus niet bij ongecontroleerd ondersteboven hangend naar de oppervlakte schieten, maar gewoon 'hm, mijn voeten worden een béétje licht, even compenseren'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Nu online
@Wormaap je kan kijken naar zwaardere vinnen, zogenaamde "technische vinnen". Deze worden vaak door droogpak duikers gebruikt omdat ze iets zwaarder zijn, en dus je benen beter naar beneden houden, maar ook het blad is stugger waardoor je gemakkelijker de frog-kick (zowel voor- als achteruit) kan toepassen. Zo heb je bijv de Jet Vinnen van Tecline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
aidanl schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:00:
@Wormaap je kan kijken naar zwaardere vinnen, zogenaamde "technische vinnen". Deze worden vaak door droogpak duikers gebruikt omdat ze iets zwaarder zijn, en dus je benen beter naar beneden houden, maar ook het blad is stugger waardoor je gemakkelijker de frog-kick (zowel voor- als achteruit) kan toepassen. Zo heb je bijv de Jet Vinnen van Tecline.
Ohja, dat had ik nog even moeten noemen. Ik heb toen ik m'n droogpak kocht ook meteen een set Apeks RK3 gehaald :P De boots van't droogpak passen niet in de vinnen die ik al had :+ Als het me echt teveel word overweeg ik een set originele Jetfins te halen, maar ik wil eerst graag kijken of ik het niet kan oplossen met wat ik heb :) Het is ook niet zo dat ik ineens ondersteboven lig, maar specifiek bij het stijgen worden m'n voeten een beetje licht. De daadwerkelijke problemen veroorzaak ik dan zelf met m'n reactie daarop :+

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 07-12-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:36:
[...]

Maar het voelt zo lekker makkelijk om letterlijk achter iemand aan te zwemmen :+
Ik heb dat op de motor. Vind 't prettiger om achter iemand aan te rijden, dan zelf voorop. Beetje achter iemand aancruisen is way makkelijker :P

Maar met 't duiken probeer ik over 't algemeen wel braaf náást m'n buddy te hangen. Al ben ik in de praktijk vaak meer aan het rondzwemmen met de GoPro in de hand :P Maargoed, dan hebben we 't over 30+ meter zicht ;) En natuurlijk wel weten waar je buddy en de groep uithangen :)

edit:
Huh, zijn er nou een sloot posts getrashed? :? De hierboven gequote reactie is verdwenen..

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 07-12-2020 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
Wormaap schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:18:
Veel context, nu de vraag :+ Wat zien jullie als de handigste manier om lucht uit je voeten te krijgen? En dan dus niet bij ongecontroleerd ondersteboven hangend naar de oppervlakte schieten, maar gewoon 'hm, mijn voeten worden een béétje licht, even compenseren'.
De vraag is natuurlijk of het probleem niet al eerder ontstaat: komt er niet teveel lucht in je schoenen waardoor je de noodzaak voelt om dit te compenseren? Als het goed is komt door je houding al niet veel lucht in de schoenen: met de frog-kick heb je je knieën in een knik die als barrière voor de lucht dient.
Als ik m'n benen dan intrek om ze onder mijn torso te krijgen om de lucht uit m'n voeten te laten lopen vertaalt zich dat soms in een soort grote onbedoelde vinslag, waardoor ik een stuk extra opstijg en soms mijn diepte niet goed weet te houden.
Grappig, ik trek m'n benen niet in, maar strek ze juist (om de knik bij m'n knieën weg te halen en zo min mogelijk barrières te hebben om de lucht uit m'n voeten te laten stromen). Ik ga dus zeg maar in een fin-pivot houding hangen met de voetjes lager dan het hoofd. Maar ook die beweging kan zich vertalen in een onbedoelde vinslag. Ik denk dat het toverwoord hier is: langzaam.
Hoe sneller je de beweging met je benen maakt hoe meer stuwing dit zal geven. Dus vooral langzaam je benen onder je lichaam bewegen of strekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
dixet schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:20:
[...]

De vraag is natuurlijk of het probleem niet al eerder ontstaat: komt er niet teveel lucht in je schoenen waardoor je de noodzaak voelt om dit te compenseren? Als het goed is komt door je houding al niet veel lucht in de schoenen: met de frog-kick heb je je knieën in een knik die als barrière voor de lucht dient.
Dit zou heel goed kunnen kloppen :+ Ik zwem voornamelijk met frog-kicks, maar als ik bijvoorbeeld wat achter m'n buddy kom strek ik uit en flutter-kick ik even snel bij. Het zou heel goed kunnen dat ik op die manier toch meer lucht m'n voeten in laat dan de bedoeling is. De volgende keer dat ik bij daglicht in het water lig wil ik ook even gaan checken of ik niet stiekem een beetje schuin met m'n hoofd naar beneden in het water lig.
[...]

Grappig, ik trek m'n benen niet in, maar strek ze juist (om de knik bij m'n knieën weg te halen en zo min mogelijk barrières te hebben om de lucht uit m'n voeten te laten stromen). Ik ga dus zeg maar in een fin-pivot houding hangen met de voetjes lager dan het hoofd. Maar ook die beweging kan zich vertalen in een onbedoelde vinslag. Ik denk dat het toverwoord hier is: langzaam.
Hoe sneller je de beweging met je benen maakt hoe meer stuwing dit zal geven. Dus vooral langzaam je benen onder je lichaam bewegen of strekken.
Dat klinkt eigenlijk veel zinniger dan intrekken. Dus dat ga ik de volgende keer eens proberen :+ Ik hoef natuurlijk niet helemaal rechtop te gaan hangen om de lucht uit m'n voeten te krijgen, een beetje schuin zou al genoeg moeten zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dixet schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:20:
Grappig, ik trek m'n benen niet in, maar strek ze juist (om de knik bij m'n knieën weg te halen en zo min mogelijk barrières te hebben om de lucht uit m'n voeten te laten stromen).
Ik doe het precies ook zo, gewoon de benen (langzaam) strekken om op een gecontroleerde manier lucht te verplaatsen, ondanks dat ik minimale lucht in mijn pak heb (eigenlijk enkel genoeg om geen sqeeuze te krijgen).

@Wormaap Ik heb overigens ook dezelfde vinnen (Apeks RK3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:08:
[...]

Ik doe het precies ook zo, gewoon de benen (langzaam) strekken om op een gecontroleerde manier lucht te verplaatsen, ondanks dat ik minimale lucht in mijn pak heb (eigenlijk enkel genoeg om geen sqeeuze te krijgen).

@Wormaap Ik heb overigens ook dezelfde vinnen (Apeks RK3).
Als ik het zo lees moet ik waarschijnlijk vooral al wat eerder bewust worden van de lucht die toch bij m'n voeten terecht komt. Het intrekken is een beetje een schrikreactie omdat ik de ene keer dat ik daadwerkelijk ondersteboven raakte niet echt leuk vond :+ En schrikken/snelle bewegingen werken natuurlijk zelden onder water :P

De RK3 bevallen trouwens erg goed :) Ik weet dat ik een paar maanden geleden hier nog was aan het roepen dat ik geen al te harde vinnen wilde, maar nu ik er eenmaal mee rondzwem ben ik er erg blij mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Wormaap schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:34:
[...]
Dat klinkt eigenlijk veel zinniger dan intrekken. Dus dat ga ik de volgende keer eens proberen :+ Ik hoef natuurlijk niet helemaal rechtop te gaan hangen om de lucht uit m'n voeten te krijgen, een beetje schuin zou al genoeg moeten zijn :)
Beetje schuin is inderdaad voldoende. En gun de lucht de tijd om te reageren. Alles is onder water langzaam, dus het duurt even voordat de lucht "door heeft" dat het omhoog kan
[...]
maar als ik bijvoorbeeld wat achter m'n buddy kom strek ik uit en flutter-kick ik even snel bij.
pro-tip: laat je buddy maar even op jou wachten in plaats van harder te gaan zwemmen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
dixet schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:12:
[...]

Alles is onder water langzaam (…)
:Y maar eigenlijk vooral omdat duiken gewoon een heerlijk luie sport is en je vooral lekker langzaam aan moet doen :+ Geldt met name voor buoyancy-veranderingen eigenlijk, waarbij het een paar seconden duurt voordat het effect heeft, voornamelijk door massa-traagheid.
(…) dus het duurt even voordat de lucht "door heeft" dat het omhoog kan
Maar dit is natuurlijk gewoonweg niet waar. Lucht gaat direct waar het heen kan gaan. 't Is geen visceuze vloeistof ofzo.
[...]

pro-tip: laat je buddy maar even op jou wachten in plaats van harder te gaan zwemmen O-)
Dit sowieso, al had ik m'n laatste 2 duiken een DM die zich eigenlijk maar bijzonder weinig van me aantrok :o Was ik even wat leuke filmpjes aan het maken van imposante koraal-formaties, draai ik me weer om, is ze alweer een heel eind verder :X En we waren note bene maar met z'n tweetjes..

Gelukkig heb ik een redelijk formaat finnen, waardoor ik ook wel flink snel kan inhalen :P Past nét in m'n koffer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Weet je nog hoe jij in Zeeland opmerkte dat ik de hele duik een beetje schuin achter je hing? Dat commentaar heb ik sindsdien van letterlijk élke buddy gekregen :X Tot afgelopen vrijdag. Toen had ik van tevoren gezegd dat ik erop wilde letten en vond'ie het meevallen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:21:
[...]

Weet je nog hoe jij in Zeeland opmerkte dat ik de hele duik een beetje schuin achter je hing? Dat commentaar heb ik sindsdien van letterlijk élke buddy gekregen :X
Afbeeldingslocatie: https://www.liveabout.com/thmb/pm4Hr7UqfG1WXymEfE3_dajk7Z4=/400x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc():format(webp)/13StayTogether-58b8f33f5f9b58af5cad0fa3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Oh, maar ik bén buddied-up hoor O-) Ik kan mijn buddy constant zien, zelfs aanraken. Maar dan wel vanuit zijn/haar dode hoek, zodat de enige manier waarop mijn buddy weet dat ik er ben is door in m'n gezicht te trappen. Want zo dichtbij hang ik dan ook wel weer :+
Enigszins overdreven voor dramatisch effect, maar het punt mag duidelijk zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:24:
[...]

Oh, maar ik bén buddied-up hoor O-)
Ik ken hem en bedoelde ook meer als tegenstelling van

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/Dive_hand_signal_Lead_and_follow.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:27:
[...]

Ik ken hem en bedoelde ook meer als tegenstelling van

[Afbeelding]
Ahja, op die fiets :) Ik vraag nu in ieder geval m'n buddies om me er even op te wijzen als dat gebeurt. De instructeur waarmee ik m'n eerste droge duiken heb gemaakt is een tijdje zelf op die plek gaan hangen, dus nu weet ik hoe irritant het is :P Maar het voelt zo lekker makkelijk om letterlijk achter iemand aan te zwemmen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@Osiris daar lijkt het wel inderdaad op :S En nu is jouw post weer weg, gaat volgens mij iets niet helemaal lekker op het forum.

Daarom is duiken met lampen zo fijn ;) je weet altijd waar je buddy is

[ Voor 26% gewijzigd door ShadowBumble op 07-12-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:44:
@Osiris daar lijkt het wel inderdaad op :S

Daarom is duiken met lampen zo fijn ;) je weet altijd waar je buddy is
Daar lijkt het inderdaad op, maar als ik 'laatste' kies i.p.v. het paginanummer, dan zie ik ze wel nog allemaal :?
Maar een lamp maakt dat inderdaad wat behapbaarder. Bij m'n nachtduiken is er ook helemaal niet over geklaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:45:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op, maar als ik 'laatste' kies i.p.v. het paginanummer, dan zie ik ze wel nog allemaal :?
Huh.. Dat is raar.. Bugje in de forumsoftware? @crisp? What's going on here? :o Ook met "Laatste" krijg ik de reactie van mij van voor deze reactie niet terug.. Staat iets in over motorrijden :+ Mocht 'ie zo weer terugzijn.. Raaaaaaaaar..

[ Voor 19% gewijzigd door Osiris op 07-12-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:49:
[...]

Huh.. Dat is raar.. Bugje in de forumsoftware? @crisp? What's going on here? :o Ook met "Laatste" krijg ik de reactie van mij van voor deze reactie niet terug.. Staat iets in over motorrijden :+ Mocht 'ie zo weer terugzijn.. Raaaaaaaaar..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNAMrUsnasOj4gAuDT9oXRIo5vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cef8PfaECWAAYX1cFaG8DoAa.png?f=fotoalbum_large
Beetje offtopic verder, dus laten we lief zijn voordat er daadwerkelijk posts getrasht gaan worden :X

Iemand nog duikplannen deze week? Ik vooralsnog pas van het weekend weer, maar misschien ga ik nog proberen tussendoor een keer te gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:51:
[...]

[Afbeelding]
offtopic:
Beetje offtopic verder, dus laten we lief zijn voordat er daadwerkelijk posts getrasht gaan worden :X
offtopic:
Huh? Wat doet die post dáár in vredesnaam? :X @crisp! GoT is stuQ!!!
Iemand nog duikplannen deze week? Ik vooralsnog pas van het weekend weer, maar misschien ga ik nog proberen tussendoor een keer te gaan :P
Deze week? Wat dacht je van volgend jaar pas weer? :+ * Anoniem: 15146 *

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Osiris schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:57:
[...]

offtopic:
Huh? Wat doet die post dáár in vredesnaam? :X @crisp! GoT is stuQ!!!

[...]

Deze week? Wat dacht je van volgend jaar pas weer? :+ * Anoniem: 15146 *
Nieuwjaarsduikje dus? Staat hier wel gepland voor 1/2 januari :+
Hier even kijken, voorlopig komend weekend pas weer, maar mogelijk doordeweeks ook wanneer m'n buddy de laatste spullen van d'r sidemount set binnen krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26

crisp

Devver

Pixelated

offtopic:
reactietellertje gefixed :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

Na 3x clicken op quote in een plaatje :+
Geen idee nog deze week, heb in ieder geval nog een duik al gepland staan voor dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Fl4pp13 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:01:
[...]

Nieuwjaarsduikje dus? Staat hier wel gepland voor 1/2 januari :+
:P Toen ik het typte dacht ik al, da's voor interpretatie vatbaar. Maar nee, helaas bedoel ik daar "over een maandje of 12" weer mee, ergens tussen zomervakantie en eind 2021.. Bij voorkeur buiten het hoogseizoen.
Osiris schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:05:
[...]

Da's natuurlijk zeker waar. Geen idee of het ook daadwerkelijk helpt, maar bij m'n vliegreis doneer ik altijd wel naar zo'n "iets" om de vliegreis CO2-neutraal te "maken". Reminds me, TUI gaf me deze keer de optie niet, eens kijken of dat op een andere manier kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aqn3A5RB6bpXoSdj3fHsAVaCX3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T0xWRcIFDMLHpTneWbAADnzc.png?f=fotoalbum_large
crisp schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:02:
offtopic:
reactietellertje gefixed :)
offtopic:
Wat ging d'r mis dan? :o

Gaat wel meer mis hierboven zo te zien, de image-uploader heeft m'n PNG gemold :P Hmm, ongeveer 30 % van m'n foto-album geeft een 404 File Not Found.. Fijn.. Kan iemand de fileserver even resetten? :+

Nog een poging dan maar:

edit:
KNIP, deze kan weg, dubbel nu die hierboven weer werkt :P

[ Voor 26% gewijzigd door Osiris op 07-12-2020 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26

crisp

Devver

Pixelated

Osiris schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:15:
[...]
offtopic:
Wat ging d'r mis dan? :o

Gaat wel meer mis hierboven zo te zien, de image-uploader heeft m'n PNG gemold :P Hmm, ongeveer 30 % van m'n foto-album geeft een 404 File Not Found.. Fijn.. Kan iemand de fileserver even resetten? :+
offtopic:
Topicteller gaf 1431 berichten aan terwijl er al 1451 waren. En blijkbaar gaat er inderdaad nog wel meer mis. Zal onze devopsers even prikken...

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 13:01

DaFeliX

Tnet Devver
Osiris schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:15:
[...]

Gaat wel meer mis hierboven zo te zien[...]
offtopic:
Ik ging daar mis, sorry!

[ Voor 10% gewijzigd door DaFeliX op 07-12-2020 14:31 ]

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
crisp schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:21:
[...]

offtopic:
Topicteller gaf 1431 berichten aan terwijl er al 1451 waren.
offtopic:
Raaaaaaar, zou niet moeten kunnen lijkt me. Nou ja, 't is gefixt, thanks!
crisp schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:21:
offtopic:
En blijkbaar gaat er inderdaad nog wel meer mis. Zal onze devopsers even prikken...
offtopic:
Ze doen het weer d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:18:
Nog een vraag voor de droogpakduikers hier. Ik duik met heel weinig lucht in m'n pak en trim bijna volledig op m'n wing iedereen die zegt dat'ie in droogpak 100% op z'n BC trimt snapt de natuurkunde niet :+. Omdat ik tegenwoordig vooral met m'n voeten wat hoger frog-kickjes lig te maken betekent dat dat een groot deel van de lucht die in m'n pak zit naar mijn voeten gaat. Op zich niet erg, maar als ik iets opstijg heb ik soms het idee dat ik wat met m'n gezicht naar beneden ga hangen wat eigenlijk vreemd is gezien de lucht in m'n wing natuurlijk gelijk expandeert met die in m'n pak en me dus recht zou moeten trekken...
Ik ga even een paar aannames doen, kijk zelf maar of ze kloppen of niet ;)

Belangrijk is bij een frogkick dat je torso in een lijn doorloopt tot aan je knieen. Doordat je net een tikkie/haartje/toefje/wolkje met je bovenlijf hoger ligt, heb je minder last van lucht wat naar je knieën rolt.
Echter, natuurkunde, opstijgingen kunnen een dingetje zijn.
Wat voor mij werkt, is even uit trim komen, probeer dan vooral je benen te strekken en je schouders iets op te tillen. De meeste mensen (mijzelf incluis) komen in het begin uit trim, maar vergeten hun benen goed te strekken, waardoor de lucht gevangen blijft. Geef de lucht ook de tijd om naar boven te stromen.
Let wel, met je benen intrekken sluit je juist de lucht op. Strekken, en iets uit trim komen is de truc.
Als je dit rustig doet geeft het ook geen extra finkick ;)

Gek genoeg werkte de gedachte "ik strek mn benen languit en ga rechtop staan" beter dan "ik kom met mn bovenlijf naar boven" want dan schoot ik enorm omhoog. Uiteraard kom ik niet rechtop, verre van, maar zo voelt het soms wel.

Verder: probeer het ondiep eens uit, hoe ver kan je gaan, voordat je echt ondersteboven naar boven schiet? Dat valt namelijk enorm mee :P

Ik hoop dat je hier iets mee kan :)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dixet
Even een beetje reclame maken voor m'n werkgever via mijn mooie hobby 🤿 :)
"Vrijheid zowel onderwater als op mijn werk"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Gisteren met @Fl4pp13 wéér een editie van de micro-GoT-duikdag gehouden :+ Deze keer in mijn 'home-base', de Boschmolenplas.
Het lek in mijn bril was gevonden (en gefixt :+) en mijn Metalsub was terug van garantie, dus dolle pret gegarandeerd.
Omdat het mijn thuisstek is mocht ik meteen laten zien dat ik in ieder geval een béétje kan navigeren, dus twee wrakjes uitgezocht en het water in.
Tot mijn grote schrik en verbazing hebben we ze allebei gevonden *O* Om de uitstap te vinden moest ik even bovenkomen, want afstanden inschatten onder water is nog even wennen. En dat we uiteindelijk een andere in-/uitstap hadden dan waar we te water gingen zullen we maar negeren O-)

Bij de tweede duik het eerste object (een L-vormige container waar je leuk doorheen kan zwemmen) snel gevonden, maar het wrakje dat daarna op de planning stond volledig gemist. Nu ik vanochtend de kaart nog eens bekijk denk ik dat ik verkeerd in mijn hoofd had zitten dat'ie noord-noordoost lag vanaf die container, terwijl'ie noord-noordwest ligt :+ Maar terug op de 10m-lijn ligt er genoeg leuks, dus alsnog een prima duik gehad :) Mijn DSMB nog eens geschoten, deze keer wat minder impotent dan de vorige keer. En uiteindelijk bij een andere verkeerde instap het water uitgekomen :+

Het helpt wel ontzettend dat m'n bril niet meer constant volloopt. Waar ik de vorige paar duiken veel van mijn geklooi afschoof op 'doordat m'n bril steeds een aquarium wordt heb ik al een flinke task-load voordat ik ook maar iets anders doe' heb ik gisteren voor mezelf bewezen dat dat geen onzin was, want ik lag juist enorm relaxt in het water zonder daar enige moeite voor te hoeven doen :)
De beentjes af en toe strekken om de lucht uit mijn voeten te krijgen zoals hier aanbevolen werkte trouwens prima! Ik heb vast nog wel wat werk te doen om helemáál in een YouTube-waardig prachtige houding te liggen, maar voor mijn gevoel gaat het best prima voor 20 duikjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Op de valreep van de lockdown ( :( ) toch nog een nachtduik kunnen maken. :P

spoiler:
In de regen... Maar in het busje van mijn buddy kunnen omkleden.

Nou goed, eerste echte eigen nachtduik dus, zonder instructeur. Ja het is even anders, maar verder veel te zien, een kreeftje, baars, een flinke snoek.

In het begin is het natuurlijk even fris (8 graden), na alles goed te hebben, hadden we koers gezet naar het bootje in onze huisplas bij Valburg. Na enige tijd hadden we die inderdaad mooi gevonden, 13 meter. Terug naar de referentieboomstam op 6 meter. Daarna tussen de 8 en 3 (steeds ondieper) meter een beetje langs de kant op zoek naar wat vissen en die waren er zat. Voor ongeveer het eerst een grote snoek gezien dit seizoen. Uiteindelijk na enige tijd terug gegaan naar de kant, ook die weer netjes gevonden bij de juiste plek.

Uiteindelijk hadden we samen (vier in totaal, 2x2) alles volgens plan gedaan en zijn we 28 minuten bezig geweest.

Enige problemen had ik met mijn computer en de luchtzender, die zit aan de verkeerde kant, dat moet ik aanpassen nog. Maar daarvoor hebben we de backupmeter.

Misschien nog een keertje, maar met 50 duiken is het ook wel een beetje genoeg voor dit jaar... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Nu online
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:14:

spoiler:
In de regen... Maar in het busje van mijn buddy kunnen omkleden.

Nou goed, eerste echte eigen nachtduik dus, zonder instructeur. Ja het is even anders, maar verder veel te zien, een kreeftje, baars, een flinke snoek.

In het begin is het natuurlijk even fris (8 graden), na alles goed te hebben, hadden we koers gezet naar het bootje in onze huisplas bij Valburg. Na enige tijd hadden we die inderdaad mooi gevonden, 13 meter. Terug naar de referentieboomstam op 6 meter. Daarna tussen de 8 en 3 (steeds ondieper) meter een beetje langs de kant op zoek naar wat vissen en die waren er zat. Voor ongeveer het eerst een grote snoek gezien dit seizoen. Uiteindelijk na enige tijd terug gegaan naar de kant, ook die weer netjes gevonden bij de juiste plek.

Uiteindelijk hadden we samen (vier in totaal, 2x2) alles volgens plan gedaan en zijn we 28 minuten bezig geweest.

Enige problemen had ik met mijn computer en de luchtzender, die zit aan de verkeerde kant, dat moet ik aanpassen nog. Maar daarvoor hebben we de backupmeter.

Misschien nog een keertje, maar met 50 duiken is het ook wel een beetje genoeg voor dit jaar... :)
Ik vind het bij nachtduiken altijd mooi om even stil te hangen en je hand over je lamp heen te houden zodat het even pikdonker is. Als je dan na een paar tellen om je heen schijnt dan zie je plots nog veel meer leven. Sommige vissen zijn nieuwschierig en komen op je lamp af (al is ruzie gehad met een baarsje die mijn lamp aanviel :p) maar genoeg die toch bang zijn en weg schieten. Door dan even alles donker te maken komen ze weer tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

aidanl schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 00:51:
[...]

Ik vind het bij nachtduiken altijd mooi om even stil te hangen en je hand over je lamp heen te houden zodat het even pikdonker is. Als je dan na een paar tellen om je heen schijnt dan zie je plots nog veel meer leven. Sommige vissen zijn nieuwschierig en komen op je lamp af (al is ruzie gehad met een baarsje die mijn lamp aanviel :p) maar genoeg die toch bang zijn en weg schieten. Door dan even alles donker te maken komen ze weer tevoorschijn.
Ja klopt inderdaad. Al merkte ik vooral dat al het leven gewoon stil lag op de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:40
8C is toch godallejezus koud? Of zoals James May het eens zei: "my testicles retracted and disappeared back in"

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Bockelaar schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:02:
8C is toch godallejezus koud? Of zoals James May het eens zei: "my testicles retracted and disappeared back in"
Afgelopen zondag was't hier ook 8 graden. In m'n droogpakkie twee duiken van drie kwartier elk geen enkel probleem gehad. Het grappige is dat ik de kou eigenlijk alleen merk als er temperatuurverschillen zijn onder water. Van 12 naar 10 graden vond ik fris, en daarbij voelde ik duidelijk mijn lippen koud worden. Maar instappen bij 8 graden en daar drie kwartier blijven is geen enkel probleem :P
Ook in (dubbel) natpak vond ik 9 graden in ieder geval nog aardig te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:31:
[...]

Ja klopt inderdaad. Al merkte ik vooral dat al het leven gewoon stil lag op de bodem.
Dat vind ik zo grappig bij het nachtduiken :+ Allemaal vissen die rustig liggen te chillen *O*

Onze lokale plas is nu helaas dicht tot mid-januari :( Dus eens kijken hoe ik aan mijn 'fix' ga komen deze periode. Ik hoop dat de lokale duikshop zijn buitenautomaat aan laat staan, anders heb ik nog één volle fles en is het over met de pret 8)7
Of moet ik wat buddies met eigen compressors lief aan gaan kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:23:
[...]

Afgelopen zondag was't hier ook 8 graden. In m'n droogpakkie twee duiken van drie kwartier elk geen enkel probleem gehad. Het grappige is dat ik de kou eigenlijk alleen merk als er temperatuurverschillen zijn onder water. Van 12 naar 10 graden vond ik fris, en daarbij voelde ik duidelijk mijn lippen koud worden. Maar instappen bij 8 graden en daar drie kwartier blijven is geen enkel probleem :P
Ook in (dubbel) natpak vond ik 9 graden in ieder geval nog aardig te doen :)
Ik kreeg het vooral koud bij mijn voeten, vingers en gezicht. De rest is dik ingepakt en blijft voor een half uur in ieder geval prima warm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:14:
Ik heb vanavond nog een duik gepland staan, voor zover ik kon zien mag je met 1 ander buiten zijn of een sport activiteit doen. Dus vanavond gaan we gewoon nog duiken maar zal dit (jammer genoeg) waarschijnlijk wel de laatste dit jaar zijn. Voor eind Maart wil ik in ieder geval er nog een duik of 10 bij hebben geprikt, dat moet mijn inziens prima te doen zijn.

Wat betreft nachtduiken, ik vind het geweldig, heerlijk in het donker lekker rustig ook, vaak heel veel leven nog. Een van mijn meest favoriete duiken tot nu toe was ook een nacht duik ( om precies te zijn op Eiland 8, "Klein Wilnis"), als je daar dan zo in het donker zweeft met je lamp langs echt gigantische veen blokken.

[ Voor 13% gewijzigd door ShadowBumble op 15-12-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

ShadowBumble schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:09:
[...]

Ik heb vanavond nog een duik gepland staan, voor zover ik kon zien mag je met 1 ander buiten zijn of een sport activiteit doen. Dus vanavond gaan we gewoon nog duiken maar waarschijnlijk zal dit jammer genoeg wel de laatste dit jaar zijn.

Opzich niet heel erg natuurlijk maar kijk er wel naar uit. Wat betreft nachtduiken, ik vind het geweldig, heerlijk in het donker lekker rustig ook, vaak heel veel leven nog. Een van mijn meest favoriete duiken tot nu toe was ook een nacht duik ( om precies te zijn op Eiland 8, "Klein Wilnis"), als je daar dan zo in het donker zweeft met je lamp langs echt gigantische veen blokken.
Ja inmiddels (na 3 nachtduiken, en een paar op het randje) snap ik helemaal wat je bedoeld.

Ja in principe mag je gewoon buiten sporten en mar dat met een paar personen, dus dat lukt wel. Maar het is inmiddels toch wel fris bij het omkleden (ja droogpak mensen hebben daar geen last van). Ik denk dat ik de spullen opruim tot in maart. Maar wie weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Nu online
Enige is dat niet openbare plassen waarbij je op terrein van een organisatie bent wel gesloten worden. Zo is ook de Boschmolenplas nu gesloten. Alle andere plassen of Zeeland zullen gewoon goed toegankelijk zijn.
https://www.facebook.com/...as/posts/2850290568539899

En voordeel als je veel duikt op Vinkeveen, vorige lockdown gingen er een hoop dagjes mensen ook heen vanwege het warme weer. Denk dat je nu geen last daarvan gaat hebben met deze temperaturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vinkeveen blijft idd wel open, had ik gelezen bij de duikvereniging.

M'n laatste zwembadtraining van het jaar is helaas gecanceld. Jammer. Nou ja afgleopen weekend gelukkig nog wel mee kunnen pakken. :) Was best lachen, onderwater kerstfoto's maken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Nu online
Wel jammer. Normaal organiseert DivePost zoetermeer een kerst duik in het zwembad. Lichten gaan uit, onderwater speakers worden opgehangen met vreselijke kerst muziek en mensen die dan duiken met kerstige meuk aan. En op 1 januari een nieuwjaarsduik in het Noord Aa bij Zoetermeer.

Niet dat ik dat laatste zal missen, zicht is er 9/10 keer ruk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
aidanl schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:53:
Enige is dat niet openbare plassen waarbij je op terrein van een organisatie bent wel gesloten worden. Zo is ook de Boschmolenplas nu gesloten. Alle andere plassen of Zeeland zullen gewoon goed toegankelijk zijn.
https://www.facebook.com/...as/posts/2850290568539899

En voordeel als je veel duikt op Vinkeveen, vorige lockdown gingen er een hoop dagjes mensen ook heen vanwege het warme weer. Denk dat je nu geen last daarvan gaat hebben met deze temperaturen :+
De Boschmolenplas is inderdaad mijn lokale duikstek die voorlopig dicht gaat :-( Ik zou alleen verwachten dat dat vooral hun eigen keuze is, gezien buitensport nog mag. Mijn gok zou zijn dat ze de plas niet open willen houden zonder de winkel en het vulstation.
Maar het valt wel te verwachten dat meer van dit soort plassen tot dezelfde conclusie gaan komen, want er personeel neerzetten terwijl je niets anders verkoopt dan entree schiet natuurlijk niet op.

De duikschool waar ik m'n AOW ben aan het doen is aan het inventariseren wat er nog kan. Die nemen sowieso normaal maximaal twee mensen mee per instructeur, dus dat zou met relatief kleine aanpassingen door kunnen gaan. Het is dan vooral onhandig dat buddyteams van drie mensen niet mogen.

Al met al: we zien wel :+ Ik zou het erg jammer vinden om nu ineens een paar maanden niet te kunnen duiken, maar ook dat is natuurlijk niet het einde van de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aidanl
  • Nu online
@Wormaap gewoon naa Zeeland toe, daar heb je er geen last van :) Maar snap de keuze wel, want als achteraf blijft dat "Corona uitbraak bij de Boschmolenplas" dan worden ze er wel op aangekeken. Als bedrijf neem je dan zekere voor het onzekere. Daarnaast maken ze idd alleen maar kosten en zal het ze weinig opleveren. Niet voor niets dat een hoop van dat soort zaken ook sluit in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 10:44
Wormaap schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:33:
[...]

De Boschmolenplas is inderdaad mijn lokale duikstek die voorlopig dicht gaat :-( Ik zou alleen verwachten dat dat vooral hun eigen keuze is, gezien buitensport nog mag. Mijn gok zou zijn dat ze de plas niet open willen houden zonder de winkel en het vulstation.
Maar het valt wel te verwachten dat meer van dit soort plassen tot dezelfde conclusie gaan komen, want er personeel neerzetten terwijl je niets anders verkoopt dan entree schiet natuurlijk niet op.

De duikschool waar ik m'n AOW ben aan het doen is aan het inventariseren wat er nog kan. Die nemen sowieso normaal maximaal twee mensen mee per instructeur, dus dat zou met relatief kleine aanpassingen door kunnen gaan. Het is dan vooral onhandig dat buddyteams van drie mensen niet mogen.

Al met al: we zien wel :+ Ik zou het erg jammer vinden om nu ineens een paar maanden niet te kunnen duiken, maar ook dat is natuurlijk niet het einde van de wereld.
In principe kan duiken natuurlijk gewoon. Lessen kunnen volgens mij ook doorgaan zolang je met max 2 cursisten en één instructeur bent je je altijd 1,5m afstand kunt aanhouden.

Samenscholen is natuurlijk altijd aan de hand als 'duiker', op veel plaatsen duik je op de kentering, dat is een heel specifiek moment om daar samen te water te gaan :+

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
aidanl schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:58:
@Wormaap gewoon naa Zeeland toe, daar heb je er geen last van :) Maar snap de keuze wel, want als achteraf blijft dat "Corona uitbraak bij de Boschmolenplas" dan worden ze er wel op aangekeken. Als bedrijf neem je dan zekere voor het onzekere. Daarnaast maken ze idd alleen maar kosten en zal het ze weinig opleveren. Niet voor niets dat een hoop van dat soort zaken ook sluit in de winter.
Zeeland, da's vet ver! :+
Maar een GoT-Winterduikdagje op gepaste afstand klinkt niet verkeerd :P
Maar het is inderdaad op verschillende manieren begrijpelijk dat ze dicht gaan. En hoewel ik het natuurlijk jammer vind, is het volledig hun keuze :) Ik ben in ieder geval aan het kijken of ik een tweede fles kan regelen zodat ik net wat minder afhankelijk word van kunnen vullen waar ik ga duiken. Veel buitenvulstations zullen wel open blijven, maar het gemak van na een duik je fles vers gevuld wegzetten voor de volgende keer is er natuurlijk een beetje vanaf als we moeten uitwijken naar niet-beheerde stekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Nu online
Nadeel is beetje dat vulstations in steden/dorpjes vaak binnen in de winkel zijn, daar kan je dus niet meer bij. In Zeeland heb je wat meer open vulstations bij stekken zelf zitten, maar in het binnenland toch wat minder. Tenzij je iedere keer op terugweg langs bijv. Vinkeveen gaat rijden maar dat is afhankelijk van een dag duiken nog best endje om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
aidanl schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:15:
Nadeel is beetje dat vulstations in steden/dorpjes vaak binnen in de winkel zijn, daar kan je dus niet meer bij. In Zeeland heb je wat meer open vulstations bij stekken zelf zitten, maar in het binnenland toch wat minder. Tenzij je iedere keer op terugweg langs bijv. Vinkeveen gaat rijden maar dat is afhankelijk van een dag duiken nog best endje om.
De lokale shop hier heeft een buitenvulstation, en ik heb net per mail bevestiging gekregen dat dat gewoon beschikbaar blijft :)

Edit: en ook nog maar een extra tweedehands fles gaan ophalen. Maakt de logistiek met vullen toch wat handiger :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuCPrD3nBlafVzK8H1T4FWl0cJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMI7FjCbSBjOo1tErCaBUup5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Wormaap op 15-12-2020 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:48:
[...]

Edit: en ook nog maar een extra tweedehands fles gaan ophalen. Maakt de logistiek met vullen toch wat handiger :)

[Afbeelding]
Haha ja hoor het einde is in zicht ;) het zijn nu nog twee "losse" flessen benieuwd hoe lang dat zo blijft.

Vanavond weer heerlijk gedoken uiteraard weer in Vinkeveen want ja zo'n vulstation is wel lekker handig, en ach we vermaken ons er prima. Dit keer een paar aanpassingen gedaan sinds mijn laatste duik,
  • Andere gloves op mijn Kubi ringen gezet (Rode Heavy Duty Gloves) en andere liners eronder (iets dikker) en geen enkel moment last gehad van een koud gevoel.
  • Iets meer lood waar ik de vorige keer met 6KG gewoon echt te weinig had, had ik nu 9KG mee.
Waar ik de vorige keer dus met 6KG lood echt te weinig had was 9KG echt super comfortabel gedurende de hele duik. Ik had vooraf aangegeven aan mijn buddy dat ik graag op mijn buoyancy wilde letten omdat ik de vorige keer toch niet heel blij was daarmee "Dat kwam wel goed" kwam er als antwoord en aangegeven dat ik toch moeite had de vorige twee duiken met overgangen zoals van 11 naar 9 naar 6 (dus "sprongen" van 3 meter).

Zijn antwoord "Dat komt wel goed" is in mijn profiel hieronder af te lezen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HI0CogW_F7xnlgBPsSNcb2ltwU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EofZ60WfHPfozhNVZQ2mcdo9.jpg?f=fotoalbum_medium

Gedurende de hele duik heb ik geen enkele keer het gevoel gehad dat ik het niet onder controle had met mijn nieuwe gear (en mijn nog steeds als nieuw aanvoelende Droogpak), heerlijk gedoken, en heerlijk over de "Veen heuvels" gedoken. We zijn dan ook iets meer het duikgebied uit geweest maar niettemin een zeer succesvolle duik. Mijn vermoeden is dat met nog 40/50bar 9 KG precies voldoende is voor mijn setup, maar zover zijn we nog niet om dat uit te testen. Dit keer ging ik erin met 200Bar en kwam er na 47 minuten uit met 110 Bar nog over, terwijl we best veel van diepte switchen en "gematigd intensief bezig waren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:39:
[...]

Haha ja hoor het einde is in zicht ;) het zijn nu nog twee "losse" flessen benieuwd hoe lang dat zo blijft.
Het plan is om dat voorlopig nog wel even zo te houden. Een dubbelset betekent dat ik m'n wing ook moet vervangen, en daar heb ik geen zin in :+ Daarnaast lig ik eindelijk lekker in het water met m'n huidige set en wil ik daar nu eens een tijdje van genieten voordat ik wéér m'n kit overhoop gooi :P
En als ik nu een dubbelset aanschaf gaan ze me hier in het topic weer uitlachen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dacht dat je bij het combineren van twee losse 12 liters in/naar een dubbelset moet nadenken over verschil in gewicht links of rechts, en wat voor krachten dat op (de manifold en) schroefdraad van kranen kan uitoefenen.

https://www.google.com/se...ngle+tanks+thread+tension ->
https://divelife.co.uk/bl...how-to-assemble-a-twinset

https://www.google.com/se...+single+tank+into+twinset ->
https://www.scubaboard.co...erting-to-twinset.550880/

[ Voor 20% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 16-12-2020 00:25 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
0xDEADBEEF schreef op woensdag 16 december 2020 @ 00:23:
Dacht dat je bij het combineren van twee losse 12 liters in/naar een dubbelset moet nadenken over verschil in gewicht links of rechts, en wat voor krachten dat op (de manifold en) schroefdraad van kranen kan uitoefenen.

https://www.google.com/se...ngle+tanks+thread+tension ->
https://divelife.co.uk/bl...how-to-assemble-a-twinset

https://www.google.com/se...+single+tank+into+twinset ->
https://www.scubaboard.co...erting-to-twinset.550880/
Als ik ooit een keer dubbels ga duiken worden dat sowieso niet deze flessen inderdaad. Deels vanwege de redenen die je noemt (de flessen zijn ook net iets anders qua formaat). Deels omdat ik dan ineens de mogelijkheid om singles te duiken zou verliezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:19:
[...]
En als ik nu een dubbelset aanschaf gaan ze me hier in het topic weer uitlachen :'(
Dat zouden we nooit doen, wij hier in dit topic lachen niemand uit ......... we lachen ze hooguit vriendelijk toe.
Wij moedigen enkel aan om de lokale duikshop te ondersteunen, zo heb ik net een kompas gekocht ;) want ja die had ik nog niet.
0xDEADBEEF schreef op woensdag 16 december 2020 @ 00:23:
Correct en dat luistert behoorlijk nauw samen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Wormaap
Ik zelf heb twee 10L flessen heb ik NL eigelijk wel genoeg aan ik duik niet technisch.
Voor die enkele keer dat wel veel lucht nodig heb zou ik geen dubbelset aanschaffen, toch wel kostbaar ook door het periodiek keuren. Daarom heb ik daarvoor een 15L gekocht en heel soms huur ik een bij lokale shop een belachelijke 18L fles. Maar voor die ene keer vind ik dat niet erg.
Het nadeel van dubbelset vind ik dat je een wing eigenlijk wel moet hebben nu heeft mijn vrouw een vest (maat s) met montage gaten en een metalenplaat voor een dubbelset en volgens de fabrikant mag er 2x12L op.
Maar of dat nou zo verstandig is.

Je moet gewoon mensen kennen voor die enkele keer dat je 3 flessen nodig hebt gewoon dan een lenen. Want hoe vaak duik je nou 3x op een dag als het niet in zeeland is en daar heb je altijd wel ergens een vulstation.
Ik neem naar zeeland ook altijd twee flessen mee want dat is gewoon handig.
Eerste duik fles 1
Lekker luxe lunchen, of patat bij het koepeltje!
Duik 2 doen en daarna vullen voor duik3 of naar huis.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 16-12-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
@leonbong: Precies, aan die twee 12L-flessen heb ik voor alles wat ik momenteel doe genoeg. Natuurlijk zou het leuk zijn om wat meer bodemtijd te hebben, maar recreatief wat langer onderblijven vind ik nog geen goede reden om een dubbelset aan te schaffen. Daarnaast zal m'n luchtverbruik vast nog wel wat dalen (zit nu op 19-20L/min), dus dan wordt de bodemtijd vanzelf al wat langer :)
Qua kosten vind ik het ook nog niet de moeite waard. Twee flessen, kranenmeuk erbij, maar dus ook een nieuwe wing (want mijn huidige wing is uiteraard voor single-tank). En omdat ik geen zin heb om dan elke keer om te gaan bouwen tussen single en double betekent een wing voor dubbels dan waarschijnlijk ook meteen een extra backplate en harnas. Ik weet dat ik veel spulletjes koop, maar het geld groeit me ook weer niet op de rug :+
Als ik in de toekomst tec-dingen wil gaan doen zal het er zeker wel een keer van gaan komen. Maar momenteel ben ik vooral even helemaal klaar met elke keer m'n kit aanpassen en opnieuw moeten wennen. Ik lig nu met m'n huidige setup prettig en ontspannen in het water, dus daar hou ik het lekker een tijdje bij zolang ik geen specifieke doelen heb waarvoor ik weer wat anders nodig heb.
En als ik dan een keer wat meer lucht mee wil huur ik inderdaad wel een fles. Zo had ik een paar weken geleden dus een 10L 300bar gehuurd toen ik met @Fl4pp13 naar de Beldert ging om wat langer op diepte te kunnen blijven hangen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Wormaap op 16-12-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Sja zei ik hier ( ShadowBumble in "Duikers op GoT - Deel 3" ) nog dapper dat het de laatste duik van dit jaar zou zijn blijkt vandaag toch maar weer eens dat dat niet zo was :D

Vandaag stond de "oud jaar duik" op de planning, kon ik gelijk mijn nieuwe duikcomputer uitproberen die ik met kerst van mijn vrouw heb gehad.

Aangezien we de laatste tijd ook profieltjes posten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_v97k8wyUhSrAM6Jm02PnT3LX4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrKUR23ACXjuV78CUQ4Kk2LF.jpg?f=fotoalbum_medium

En het bijbehorende verslag ;) water temp is inmiddels 6.7 graden.
De oudejaarsduik, de laatste duik van het jaar met een "klein" groepje. Dit kleine groepje bestond uiteindelijk uit 14 man maar gelukkig waren we de enige op ZE4 en hadden dus genoeg ruimte om de buddy's te verdelen zodat we voldeden aan de Covid regels. Duiken ging weer super lekker en met een duur van 44 minuten was dat perfect te doen geen last gehad van kou, ondanks dat ik nog steeds duik in een 150grams pak.

Weinig leven gezien paar kleine baars en kreeftjes maar dat was het ook wel. Dit keer via de instap aan de linkerzijde van het toilet hok de ketting naar 10m gevolgd en toen overgegaan naar de dunne lijn richting het wrakje op 20m, een rondje om het wrak gedaan waarna we weer terug zijn gegaan en nog even langs de ketting op 10m richting de bus zijn gegaan. Het traditionele rondje om de bus gedaan alvorens we er langzaam een eind aan gingen breien.

Dit blijft toch een super fijne duikstek, dit was ook de eerste keer met mijn nieuwe computer, wat een superfijn ding is dat zeg je merkt pas echt het verschil als je de hele duik een groot display hebt wat constant verlicht is hoeveel dat uitmaakt. Lucht verbruik gaat ook steeds beter en beter net als de ligging in het water, soms nog iets te "huiverig" om volledig horizontaal te gaan liggen dit zal gewenning zijn en hopelijk snel wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
ShadowBumble schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:55:
soms nog iets te "huiverig" om volledig horizontaal te gaan liggen
Die snap ik niet zo goed? :? Horizontaal is toch de standaard duik-huiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Osiris schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:14:
[...]

Die snap ik niet zo goed? :? Horizontaal is toch de standaard duik-huiding?
Haha klopt zo bedoelde ik het niet maar had rechtstreeks uit mijn logboek geplakt :P als ik volledig horizontaal ga liggen heb ik het gevoel alsof ik naar voren ga vallen. Dat is niet zo want ik kan prima zo liggen maar om de een of andere manier sinds ik duik in mijn droogpak is dat gevoel toch ff iets anders. Vandaar ook dat ik denk dat het een "gewenning" ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Hier een weekje niet gedoken met de feestdagen, en m'n laatste duik van 2020 was er een om snel te vergeten :+ Op zich geen heel spannende dingen gebeurd, maar m'n bril besloot weer eens een volloopdag te hebben (eigen schuld, ik was aan het experimenteren met afstelling) dus er was weinig aan voor de rest.
Vandaag daarentegen een heel relaxt duikje gehad in de Molengreend bij Maasbracht. Geen enorm glamorous plas, maar je moet toch wat :P Een rustig duikje met goed zicht, waar verder wel weer weinig te zien was... op een heleboel kreeftjes na, waaronder een stelletje dat 'bezig' leek te zijn :+
Met 35 minuten m'n korste duik tot nu toe, maar een deel van de groep (we waren met 3 buddyparen, uiteraard netjes op afstand aan de oppervlakte) wilde het niet te lang/koud maken. Watertemperatuur was 6 graden, dus weer een graadje lager overleefd :+ Niet dat ik nou trots ben op lage watertemperaturen, maar ik weet nog niet tot hoe laag m'n huidige onderpak en natte handschoenen het leuk houden.

Allemaal een top 2021 gewenst! Hopelijk kunnen we dit jaar weer een verantwoord en leuk duikdagje houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Heeft er hier iemand ervaring met Si-Tech drooghandschoenen? In water van vier graden vandaag begonnen mijn Bare Coldwater 5mm nathandschoenen toch wel tegen hun limiet aan te lopen, en de lokale duikshop heeft een leuke aanbieding op de Si-Tech Quick Gloves met Quick Cuff. De eigenaar gebruikt ze zelf en is tevreden, maar meer ervaringen zijn natuurlijk beter :)
Wanten zijn niet echt een optie, gezien ik met mijn huidige handschoenen al af en toe zit te klooien om m'n boltsnaps los en vast te krijgen :+
En om nou overal van die stage-boltsnaps aan vast te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:31:
Heeft er hier iemand ervaring met Si-Tech drooghandschoenen? In water van vier graden vandaag begonnen mijn Bare Coldwater 5mm nathandschoenen toch wel tegen hun limiet aan te lopen, en de lokale duikshop heeft een leuke aanbieding op de Si-Tech Quick Gloves met Quick Cuff. De eigenaar gebruikt ze zelf en is tevreden, maar meer ervaringen zijn natuurlijk beter :)
Wanten zijn niet echt een optie, gezien ik met mijn huidige handschoenen al af en toe zit te klooien om m'n boltsnaps los en vast te krijgen :+
*meldt zich. Al heb ik een ander ring-systeem, wat aan mn droogpak gelijmd zit. (Zodat ik ook seals kan wisselen mocht ik er 1 kapot trekken)
Ook bij droogpakhandschoenen krijg ik koude vingers, alleen net iets later ;)

Toch moet ik wel zeggen: ook met dikke handschoenen kan je clippen. Alleen: trainen, trainen, trainen.
Met droogpakhandschoenen en dikke onderhandschoenen is het namelijk ook gekut ;)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
EL_Loco schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:07:
[...]

*meldt zich. Al heb ik een ander ring-systeem, wat aan mn droogpak gelijmd zit. (Zodat ik ook seals kan wisselen mocht ik er 1 kapot trekken)
Ook bij droogpakhandschoenen krijg ik koude vingers, alleen net iets later ;)

Toch moet ik wel zeggen: ook met dikke handschoenen kan je clippen. Alleen: trainen, trainen, trainen.
Met droogpakhandschoenen en dikke onderhandschoenen is het namelijk ook gekut ;)
De Quick Cuff is ook een systeem dat aan het pak gelijmd wordt en waarbij je seals kan wisselen. Maar dat bevalt voor jou dus? Ik twijfel vooral een beetje of die Si-Tech is waar ik voor moet gaan, of dat ik beter Kubi kan nemen ofzo. Al is het uiteindelijk natuurlijk allemaal weinig meer dan een set ringen met een o-ring er tussen, dus ik weet ook niet hoeveel de verschillende systemen elkaar nou echt ontlopen.
Clippen lukt op zich ook wel met m'n huidige handschoenen, soms wat makkelijker dan andere keren :+ Maar het moet vooral niet heel veel lomper worden. Vandaar dat ik wanten niet zo zie zitten :X

[ Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 17-01-2021 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:49:
[...]

De Quick Cuff is ook een systeem dat aan het pak gelijmd wordt en waarbij je seals kan wisselen. Maar dat bevalt voor jou dus? Ik twijfel vooral een beetje of die Si-Tech is waar ik voor moet gaan, of dat ik beter Kubi kan nemen ofzo. Al is het uiteindelijk natuurlijk allemaal weinig meer dan een set ringen met een o-ring er tussen, dus ik weet ook niet hoeveel de verschillende systemen elkaar nou echt ontlopen.
Clippen lukt op zich ook wel met m'n huidige handschoenen, soms wat makkelijker dan andere keren :+ Maar het moet vooral niet heel veel lomper worden. Vandaar dat ik wanten niet zo zie zitten :X
heb het even opgezocht: ik heb zelf de QCS Oval van Sitech.
Voor mij bevalt het. Hiervoor had ik Northern Divers, maar die vond ik erg lomp. Dat was vooral kut met mn set aan en uit doen.
Maatje van me heeft de Kubi's, die is er erg blij mee, al vind ik die ringen ook wel erg fors. Hij heeft er echter geen last van.

Aan de andere kant.. Een ander maatje van me duikt met K01 5mm handschoenen, en hij haalt ook 1,5u in 5gr water.. Voordeel van die dingen is dat ze voor 5mm heel erg "dun"/flexibel zijn, maar rete warm.

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Wormaap schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:31:
"Assumptions are the mother of all fuck-ups"
Je doet de aanname dat je met droogpakhandschoenen makkelijker je uitrusting bedient dan met wanten. Heb je daar al ervaring mee?
Ik heb zowel wanten als droogpakhandschoenen en veel zaken gaan met wanten makkelijker, want toch net iets meer gevoel wat je doet. Ook al mis je een paar vingers :) . Zeker met dikke onderhandschoenen worden droogpakhandschoenen ook erg lomp.

Dat gezegd hebbende liggen mijn wanten al een paar jaar te verstoffen, want met koud water zijn droge handschoenen zooo veel lekkerder. Je vingers worden ook koud, maar dat is geen "waterkou" dus toch een heel ander gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
dixet schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:40:
[...]

"Assumptions are the mother of all fuck-ups"
Je doet de aanname dat je met droogpakhandschoenen makkelijker je uitrusting bedient dan met wanten. Heb je daar al ervaring mee?
Ik heb zowel wanten als droogpakhandschoenen en veel zaken gaan met wanten makkelijker, want toch net iets meer gevoel wat je doet. Ook al mis je een paar vingers :) . Zeker met dikke onderhandschoenen worden droogpakhandschoenen ook erg lomp.

Dat gezegd hebbende liggen mijn wanten al een paar jaar te verstoffen, want met koud water zijn droge handschoenen zooo veel lekkerder. Je vingers worden ook koud, maar dat is geen "waterkou" dus toch een heel ander gevoel.
Dat was inderdaad een aanname. Ik ga ervan uit dat wanten sowieso lomper zullen zijn dan m'n huidige handschoenen. Maar tegelijkertijd begin ik een beetje het idee te krijgen dat mijn huidige handschoenen wel eens bovengemiddeld lomp zouden kunnen zijn :+ En dat vertekent dan natuurlijk wel wat. Ik vind het sowieso lastig om een beeld te krijgen van wat ik kan verwachten qua gevoel in drooghandschoenen, want ik lees zowel 'meer' als 'minder' online. Maar dat zal dan denk ik afhangen van hoe lomp je nathandschoenen zijn en welke droog- en onderhandschoenen je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@Wormaap

* ShadowBumble meld zich ook maar even, Kubi gebruiker hier.

Ik heb Kubi's waarvan de ring ook gelijmd zit in het pak zodat ik mijn seals eenvoudig kan verwissellen, de standaard set "gloves/liners" die erbij zit is gewoon simpelweg te koud nu, nu 40 minuten voel je dat nadrukkelijk op je vingers. Ik heb er een "Heavy Duty" glove bij gekocht dit is iets dikker dan de standaard gloves maar kan zeker meer hebben ook, samen met een setje "sub zero" liners. Een uurtje is nu prima uit te houden in het water daarmee, langer geen idee nog niet geprobeerd.

Enige "ding" wat ik met Kubi's had is dat ze in het begin enorm strak zitten maar na het vetten van de gloves seal ringen ging dit echt daarna super eenvoudig, dus tip don't be like me vet gewoon gelijk je O-ringen in van je gloves.

Wat betreft de discussie Dry/Wet Gloves dit is ECHT persoonlijke voorkeur, ik heb buddies die nu nog wet gloves gebruiken en ik heb ze met Dry gloves. Mijn persoonlijke voorkeur is dat met de combinatie die ik nu heb (Kubi heavy Duty + Sub Zero liners), ik nog steeds meer gevoel in mijn vingers had dan met mijn wet gloves ( ScubaPro Everflex 5mm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Wormaap schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:56:
[...]
[...]want ik lees zowel 'meer' als 'minder' online. Maar dat zal dan denk ik afhangen van hoe lomp je nathandschoenen zijn en welke droog- en onderhandschoenen je gebruikt.
Staar je ook niet blind op het merk/systeem. Er zit als je de online verhalen leest best een groot verschil in de systemen (hoe makkelijk ze aan/uit gaan en hoe makkelijk ze toch een sluitingsprobleempje hebben).
Maar net als bij de rest van je uitrusting geldt: maat en pasvorm zijn key.

Mijn eerste set droogpakhandschoenen was aan de ruime kant en dat maakt het bedienen van je uitrusting dramatisch: waar mijn vinger ophield ging de handschoen nog even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dixet schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:20:
[...]

Mijn eerste set droogpakhandschoenen was aan de ruime kant en dat maakt het bedienen van je uitrusting dramatisch: waar mijn vinger ophield ging de handschoen nog even door.
Misschien heel slecht (maar wel effectief), bij het opzetten van mijn "Heavy Duty" gloves op mijn kubi ring heb ik uitgemeten wanneer deze "goed zat" door het gedeelte van de pols in te korten :) Zo hield ik geen lege ruimte over tussen mijn vingers en het einde van de vinger met mijn handschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dank voor de ervaringen en inzichten :) Als het goed is zitten de ringen van het weekend al op m'n pak, dus dan kan ik vanaf dan zelf gaan ervaren of het wel of niet bevalt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:20:
Dank voor de ervaringen en inzichten :) Als het goed is zitten de ringen van het weekend al op m'n pak, dus dan kan ik vanaf dan zelf gaan ervaren of het wel of niet bevalt :)
Nice wat is de uiteindelijke keus geworden ? Ik was er gisteren weer maar wat blij mee en prima 50 minuten mee uitgehouden. Een duik waarvan ik dacht met @EL_Loco gezellig een rondje te doen werd een gezellig rondje met 4 man, gelijk een mooie kennismaking gehad met de buddy voor fundies en "toevallig" was (geheel onverwacht, althans voor mij) die betreffende instructeur er ook.

Was zowel boven als onder water eigenlijk weer zeer geslaagd lekker bij een kopje thee na staan praten :)

Pagina: 1 ... 15 ... 51 Laatste