T.Kreeftmeijer schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:09:
Zo korte maar prima duik gehad vanochtend.
Uiteindelijk maar ongeveer 23 minuten onder geweest, wel naar 20 meter, daar wat rondgekeken (we vonden een visje in een holletje) en weer langzaam terug naar boven. Watertemperatuur viel me heel erg mee, boven 10 graden, op diepte 8 graden. Van een thermoclyne is dus geen sprake meer. Buitens maar 1 graden, maar dat was wel prima te doen (handig een buddy met een camperbusje). Nog eentje te gaan (dit jaar) en ik zit al op 50 duiken, waarvan >30 in dit jaar.
Ik moet wel zeggen dat het echt donker is op die diepte, je kijk echt in een soort zwarte put, naar boven is het bijzonder groen.
Lekker vaak aan het duiken daar
Hier gisteren zoals ik eerder riep met @
Fl4pp13 naar De Beldert geweest. Omdat ik ondertussen alle gear heb die ik nodig heb
of in ieder geval waarvan ik kan rechtvaardigen dat ik't nodig zou kunnen hebben 
en het natuurlijk een beetje te stabiel wordt als ik niet meer elke 2-3 duiken iets in m'n uitrusting aanpas, had ik een 300bar fles gehuurd

Het idee was dat we dan iets meer tijd op diepte zouden kunnen pakken om de Kotter en de Cockpit wat rustiger te bekijken

Op advies van de shop m'n gewicht niet veranderd, ondanks dat de fles natuurlijk een stuk zwaarder is. Het idee daarachter was dat ik al niet héél veel mee heb, en een 300bar fles natuurlijk een stuk meer van gewicht verandert tijdens de duik en het een beetje jammer zou zijn als ik dan op het einde ineens te licht zou zijn.
... Nadat ik mezelf van de bodem geplukt had een redelijke duik gehad. Mijn bril liep constant vol water, waardoor ik heel veel aandacht kwijt was om dat bij te houden. Toch nog leuk wat visjes gekeken in de Kotter, een paar baarzen en wat zwevende larfjes ofzo bij de Cockpit. Uiteindelijk dik een uur onder geweest. Op het einde mijn DSMB nog even opgelaten. Ging op zich prima, al zag ik aan de oppervlakte dat ik waarschijnlijk de zieligste, impotentste boei van de week had geschoten. Volgende keer wat meer lucht erin dus
Voor de tweede duik twee kilo aan de oppervlakte gelaten en daarmee een stuk comfortabeler in het water. Wel nog steeds een vollopende bril, dus verre van ideaal. Het plan was dat ik een stukje zou navigeren en dat we daarna bij een oefenplatform wat vinslagen gingen oefenen enzo. Met name de back kick wilde ik aan werken, want elke keer moeten omdraaien als ik iets van dichtbij bekeken heb is vervelend

Mijn navigatieskills brachten ons in ieder geval in de buurt van wat we moesten vinden, maar uiteindelijk was @
Fl4pp13 degene die alles spotte

Bij het oefenplatform heb ik uitgebreid gedemonstreerd hoe ik letterlijk geen meter achteruit kom als ik back kicks probeer. Toch een verschil tussen YouTube en in het water

Een moedige poging om me te helpen mocht niet baten, maar ik heb in ieder geval handvatten om te oefenen
Het vreemde van m'n bril is dat ik'm vrijdag bij de zwembadtraining nog probleemloos heb gebruikt, en ook 's avonds na het spoelen het ding zich weer netjes vacuüm zoog op mijn hoofd. Mijn kap zat er overheen tijdens de duiken, maar ik heb het idee dat daar toch ergens iets niet helemaal lekker zat, wellicht in combinatie met mijn haar. Dat'ie bij mijn snor een beetje volloopt ben ik gewend, maar dat is meer 'elke 5 minuten klaren', terwijl dit 'elke 20-30s klaren' was