Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 51 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

ShadowBumble schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:30:
[...]

Nice wat is de uiteindelijke keus geworden ? Ik was er gisteren weer maar wat blij mee en prima 50 minuten mee uitgehouden. Een duik waarvan ik dacht met @EL_Loco gezellig een rondje te doen werd een gezellig rondje met 4 man, gelijk een mooie kennismaking gehad met de buddy voor fundies en "toevallig" was (geheel onverwacht, althans voor mij) die betreffende instructeur er ook.

Was zowel boven als onder water eigenlijk weer zeer geslaagd lekker bij een kopje thee na staan praten :)
Haha, was een lekker duikje, vooral het koekje bij de thee ;)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:16
ShadowBumble schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:30:
[...]

Nice wat is de uiteindelijke keus geworden ? Ik was er gisteren weer maar wat blij mee en prima 50 minuten mee uitgehouden. Een duik waarvan ik dacht met @EL_Loco gezellig een rondje te doen werd een gezellig rondje met 4 man, gelijk een mooie kennismaking gehad met de buddy voor fundies en "toevallig" was (geheel onverwacht, althans voor mij) die betreffende instructeur er ook.

Was zowel boven als onder water eigenlijk weer zeer geslaagd lekker bij een kopje thee na staan praten :)
Whoeps, moest nog reageren. Het is de Si-Tech set geworden. Dus Quick Cuff en Quick Glove. Vooralsnog met het goedkope bijgeleverde setje fleece-onderhandschoenen, maar ik voel nu al een beetje aankomen dat ik die ga vervangen door een leuk setje merinowollen. Want van die bijgeleverde druipt de kwaliteit nou niet echt af, zeg maar :+ En ik ben toch wel redelijk veeleisend als het op dat soort spullen aan komt :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Qua buitenhandschoenen zie je veel mensen Showa's gebruiken (van die dikke blauwe). Maar daar mis je een boel tactiliteit/vingergevoel in.

Wat dat betreft kan ik beter een setje dunne chemische handschoenen aanraden. Bijv: Marigold industrial G17K.
kosten ook nog eens geen fluit (4 euro per set ofzo) én gaan veel langer mee dan die showa's omdat ze niet scheuren/breken (die zijn wat brosser).

En inderdaad qua onderhandschoenen kan je die dunne beter voor wat anders gebruiken. Een setje Hema handschoenen werkt beter en kost een 10tje. Ik vind het zelf wel een vereiste dat de vinger niet 'plat gestikt' is op het einde maar een beetje dikte overhoud. Dus geen halve cm 'naad' op het topje van je wijsvinger bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-05 10:54

Stimulate14

⭐⭐⭐

Zijn jullie wel eens in Hemmoor geweest?
https://www.duikersgids.nl/hemmoor-kreidesee

Structureel 30 meter zicht en geweldige plekken / attributen onderwater. Wij gaan elk seizoen op een donderdag of vrijdag, niet zo druk. In het weekend erg druk. Ze bieden qua faciliteiten het hele circus aan, je kan daar blijven slapen etc. Je kan met gemak 4 unieke duiken maken in een weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:55
Ja geweest is leuk, wel
In een huisje met overnachting.

Ik ben in Duitsland ook een keer in nood-koelwater plas van een kerncentrale geweest, een grote betonnen waterbak ingericht als recreatiepals was ook leuk, weet niet precies de naam was volgens mij bij Geeste.
Niet diep maar wel veel vissen en aalen.

[ Voor 91% gewijzigd door leonbong op 21-01-2021 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Vanochtend heb ik mijn eerste duik met de drooghandschoenen gemaakt. Ik ben voorzichtig positief, maar nog niet meteen in jubelstemming :P
Het belangrijkste ging in ieder geval goed: mijn handen zijn perfect droog gebleven :) Op aanraden van mijn buddy heb ik, in plaats van de siliconenslangetjes te gebruiken tussen m'n mouw en handschoen, mijn ondershirt door mijn polsseal heengetrokken. Dat geeft genoeg ruimte om squeeze op te lossen, geen drukpunt van het slangetje en ook nog een beetje isolatie :)
Het werd al meteen duidelijk dat de handschoen toch wat te lang is, boven mijn vingertoppen was ruimte over. De handschoenen steken ook nog wat uit tussen mijn vingers, dus ik kan nog proberen of dit beter wordt door de handschoen wat verder door de ring te trekken.
Met de dunne fleecehandschoenen en een setje liners die ik van mijn buddy kon lenen bleven mijn handen niet warmer of minder warm dan met mijn dikke, lompe nathandschoenen. Ik had wel pas tegen het eind van de duik wat handigheid gevonden in hoe ik lucht de handschoenen in kan laten lopen, dus daar is nog wel wat winst te halen. Aan de lijnen die op mijn vingers stonden toen ik het water uitkwam te zien had ik nog best wat squeeze in de handschoenen, al was het niet vervelend of pijnlijk.

Dus voorlopige conclusie: het systeem doet wat het moet doen, maar ik moet nog even wat tweaken voordat't helemaal op zijn best is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:09

reiker

dan jij!

leonbong schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:01:
Ja geweest is leuk, wel
In een huisje met overnachting.

Ik ben in Duitsland ook een keer in nood-koelwater plas van een kerncentrale geweest, een grote betonnen waterbak ingericht als recreatiepals was ook leuk, weet niet precies de naam was volgens mij bij Geeste.
Niet diep maar wel veel vissen en aalen.
Dat is het zogenaamde Speicherbecken bij restaurant Deichkrone :) Tussen 1998 en 2005 eindeloos geweest, twee keer per week het hele jaar door... Toendertijd was er wat paling bij de basaltblokken aan de rechterkant, een partytent in het midden waar af en toe een grote snoekbaars in zat en verder niks. Ben er al heel lang niet geweest dus mogelijk is het inmiddels wel wat aantrekkelijker :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zo gisteren lekker in Toolenburgerplas gedoken, nog nooit geweest maar was zeer vermakelijk. Het zicht was bijzonder goed en met 5.3 graden lekker fris.

Drie grote meervallen gespot (en nee niet 3x dezelfde :+) , bijzonder om te zien hoe die zich kunnen verstoppen ondanks hun formaat. De lockdown maakt het jammer genoeg wel lastig om 's avonds te gaan duiken ? Vaak spreek je dan toch af rond een uurtje of 19:00 en dat ga je nu gewoon niet redden om dan even te duiken en weer terug, jammer maar het is niet anders.

De nieuwe kabellamp die ik gekocht had werkt echt super, erg tevreden mee als vervanging van mijn huidige lamp.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
reiker schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Dat is het zogenaamde Speicherbecken bij restaurant Deichkrone :) Tussen 1998 en 2005 eindeloos geweest, twee keer per week het hele jaar door... Toendertijd was er wat paling bij de basaltblokken aan de rechterkant, een partytent in het midden waar af en toe een grote snoekbaars in zat en verder niks. Ben er al heel lang niet geweest dus mogelijk is het inmiddels wel wat aantrekkelijker :)
Dus er was geen ene fuck te beleven, maar je ging er wél 2x per week heen? Puur om te oefenen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die locatie in Duitsland is wat mij betreft niet leuk genoeg voor elke week.
Maar wel voor nu en dan over paar jaar weer, het blijft een ondiepe 10/12m betonnen bak zonder planten.
Want het blijft een nood voorziening voor de kerncentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:09

reiker

dan jij!

Osiris schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:05:
[...]

Dus er was geen ene fuck te beleven, maar je ging er wél 2x per week heen? Puur om te oefenen ofzo?
Jep :) Met aardig weer om lekker rond te hangen op het strand. En voor het duiken een goede oefenplas, voor alle basisvaardigheden. En daarbij dingen als navigeren, nachtduiken, ongevallen simulatie, puzzeltochten, nieuwjaarsduiken, plus dat je alles als instructeur weer eindeloos kunt herhalen :+

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

reiker schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:25:
[...]

Jep :) Met aardig weer om lekker rond te hangen op het strand. En voor het duiken een goede oefenplas, voor alle basisvaardigheden. En daarbij dingen als navigeren, nachtduiken, ongevallen simulatie, puzzeltochten, nieuwjaarsduiken, plus dat je alles als instructeur weer eindeloos kunt herhalen :+
Elke duik is een trainingsduik :+

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
EL_Loco schreef op zondag 31 januari 2021 @ 07:28:
[...]

Elke duik is een trainingsduik :+
Daarnaast is het toch ook gewoon leuk om fijn te zweven in het water en bubbeltjes te blazen :) Ik heb echt niet veel leven of omgeving nodig om te genieten van een duik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mwah, alléén voor de bubbels hoeft van mij ook weer niet. Wil graag toch wel íets te zien hebben. Beetje koraal, visjes, andere interessante objecten op de bodem ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ach ja ik snap het wel, als je daar dichtbij (30/40min) woont dan kom je er gewoon vaak.
Ik woon vlakbij vinkeveen (30min) daar ben ik dus ook heel vaak geweest.

Want zo'n duikvereniging duikt meestal in cirkel om plaats heen. In ons geval is het dan heel logisch om naar vinkeveen/spiegelpolder te gaan dichtbij en fantastisch zicht en goede voorzieningen (parkeerplaats/steigers) dus voor cursus erg goed.
Ouderkerkerplas/Gaasperplas is ook vlakbij, maar doe mij dan vinkeveen maar is teminste geen erwtensoep en altijd vis/kreeften te zien.
In onze woonplaats zijn plassen maar die zijn allemaal verschrikkelijk, ik ben brandweerduiker die op de tast duikt.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 31-01-2021 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Vanavond een avond-/nachtduikje gemaakt bij de Grote Hegge in Thorn. Overdag is daar niet ontzettend veel te zien, maar vanavond was er heel wat leven :)
Het is nog steeds even wennen met de drooghandschoenen, maar vanavond ging ik al wat soepeler. In plaats van de meegeleverde fleecehandschoentjes had ik mijn Black Diamond Polartec-handschoenen mee. Dat bleek zonder verdere liner nog steeds niet helemáál genoeg, maar het was wel al wat beter dan de vorige keer.
Het grootste deel van de duik had ik weer ouderwets last van een vollopende bril.
Na 32 minuten constant bril klaren, duwen en trekken om te kijken of ik'm goed kreeg, vond ik het toch wat belachelijk worden dat ik in één uitademing twee keer m'n bril moest klaren en ben ik nog eens wat extra gaan zoeken of ik een oorzaak kon vinden. Toen bleek dat ik de band bijna bovenop m'n hoofd had liggen i.p.v. er omheen. Na dat gefikst te hebben bleef mijn bril ineens redelijk droog 8)7
Daardoor nog 20 minuten leuk gedoken. Ik merkte ook meteen een enorm verschil in hoe ontspannen ik in het water lag. Elke paar seconden je masker klaren kost telkens een hand en aandacht, en daar lijden alle andere taken onder. Masker gefikst betekent dat alles weer op zijn plek valt en op gewoonte kan.
Vóór elke duik doe ik al een uitgebreide maskercheck omdat ik er zo vaak problemen mee heb gehad, maar daar moet ik de band dus nog aan toe gaan voegen :+

Wat dan wel weer positief is, is dat dat hele gedoe deze keer niet tot problemen met drijfvermogen heeft geleid. Mijn buddy vond dat ik nog prima acceptabel in het water lag, ookal was ik zelf niet tevreden :)

En volgende keer iets meer vaart met inpakken na de duik, ik was nog geen 10 minuten voor de avondklok thuis, dat vond ik toch wel wat krap :X

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 01-02-2021 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Nu het ineens flink vriest vraag ik me af of het een beetje haalbaar is om ergens te ijsduiken zonder meteen een cursus te volgen. Ik hoef niet per se meteen een specialtykaartje te halen, maar het lijkt me wel gaaf om het eens te proberen :) De instructeur waar ik mijn AOWD ben aan het doen heeft andere verplichtingen van het weekend, dus dat wordt hem sowieso niet. Ik ben ook aan het rondkijken hier in de omgeving, maar als iemand hier de gouden tip heeft is dat zeker welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:17:
Nu het ineens flink vriest vraag ik me af of het een beetje haalbaar is om ergens te ijsduiken zonder meteen een cursus te volgen. Ik hoef niet per se meteen een specialtykaartje te halen, maar het lijkt me wel gaaf om het eens te proberen :) De instructeur waar ik mijn AOWD ben aan het doen heeft andere verplichtingen van het weekend, dus dat wordt hem sowieso niet. Ik ben ook aan het rondkijken hier in de omgeving, maar als iemand hier de gouden tip heeft is dat zeker welkom :)
Er staan er wel een aantal gepland dit weekend door Scuba-Academie in Vinkeveen, zowel specialty als "uitproberen". Ik persoonlijk sla ze over.

Voor de rest de afgelopen ander halve week 3 keer gedoken heerlijk, was afgelopen Zaterdag ochtend nog bijzonder druk op ZE4, de overige twee keer was het erg rustig maar dat was wel door de weeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Zo, vandaag even mn 2e trap(backup) wat liefde gegeven. Afgelopen duik was ie wel heel driftig aan het borrelen. Enorm irritant, de enige bellen uit zn automaten moeten uitgeademde lucht zijn ;)

Morgen gaan we een ijs-duikje doen bij S-A. Enorm veel zin in. Vorige keer dat er ijs lag zat ik op een tropisch eiland. (ook zeker fijn, maar had graag toch een ijs-duikje gedaan :P )
Dus: morgen wordt mn allereerste ijs-duikje :9

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:19
Wormaap schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:17:
Te laat gelezen, nu ijs het ijs weg :'(

Afgelopen weekend hadden wij een IdeDive Xperience, volgens mij precies wat je zocht: gewoon een duikje onder begeleiding zonder gelijk de hele twee-daagse cursus te doen.

Ik heb m'n ijsduikbrevet al, dus het was vooral even weer opfrissen (pun intended). Bijzonder dit keer was dat het kristalhelder ijs was zonder sneeuw. Van bovenaf zie je dan zwart ijs. Onder water zie je helemaal niets. Je kijkt naar boven en ziet de zon. Alleen door je hand (of hoofd) omhoog te doen kon je ontdekken waar het ijs was.
Ook het wak was onzichtbaar: je ziet een lijn naar boven gaan, maar dan nog moet je met je hand voelen waar de rand van het wak is, op 5cm afstand zie je nog geen verschil tussen ijs en wak

De vorige keren (2009 en 2012) lag er sneeuw op het ijs, en was het ijs zelf minder helder. Dat geeft veel meer spel vel zonlicht door het ijs. Maar zo de mensen op het ijs kunnen zien lopen heeft ook wel wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:07:
Zo, vandaag even mn 2e trap(backup) wat liefde gegeven. Afgelopen duik was ie wel heel driftig aan het borrelen. Enorm irritant, de enige bellen uit zn automaten moeten uitgeademde lucht zijn ;)
Inmiddels opgelost neem ik aan ?

Ik had laatst dat iemand tegen mij zei "Goh je moet toch eens kijken naar je seals, er zitten wat ruwe puntjes aan (lees hapjes uit)", dus ik heb dit weekend al mijn seals eens goed bekeken en tot de conclusie gekomen dat met een schaar trimmen van je seals gewoon weg prut is.

Dus (aangezien mijn pols seals ook niet netjes strak waren op de randjes) heb ik dit weekend een ochtendje besteed aan het opnieuw trimmen van mijn seals zodat ze nu mooi strak zijn, blijkbaar werkt een stanley mesje toch echt het beste :D

Daarnaast moet ik nog even naar mijn harnas kijken hoe of wat, ik heb het gevoel dat hij nu gewoon "te klein" staat, omdat de banden op mijn schouders mij echt belemmeren in het uitstrekken van mijn armen en ook mijn schouder draaien niet heel soepel gaat. Dat ga ik later vandaag even doen.
EL_Loco schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:07:
Morgen gaan we een ijs-duikje doen bij S-A. Enorm veel zin in. Vorige keer dat er ijs lag zat ik op een tropisch eiland. (ook zeker fijn, maar had graag toch een ijs-duikje gedaan :P )
Dus: morgen wordt mn allereerste ijs-duikje :9
Nice! Het begon dit weekend wel te kriebelen met "zal ik wel of niet" maar ik kreeg het er gewoon echt niet tussen. Ben erg benieuwd hoe je het vond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

zeker!
Ik had laatst dat iemand tegen mij zei "Goh je moet toch eens kijken naar je seals, er zitten wat ruwe puntjes aan (lees hapjes uit)", dus ik heb dit weekend al mijn seals eens goed bekeken en tot de conclusie gekomen dat met een schaar trimmen van je seals gewoon weg prut is.

Dus (aangezien mijn pols seals ook niet netjes strak waren op de randjes) heb ik dit weekend een ochtendje besteed aan het opnieuw trimmen van mijn seals zodat ze nu mooi strak zijn, blijkbaar werkt een stanley mesje toch echt het beste :D
Je kan ze knippen, maar dan moet je schaar vlijmscherp zijn.
Daarnaast moet ik nog even naar mijn harnas kijken hoe of wat, ik heb het gevoel dat hij nu gewoon "te klein" staat, omdat de banden op mijn schouders mij echt belemmeren in het uitstrekken van mijn armen en ook mijn schouder draaien niet heel soepel gaat. Dat ga ik later vandaag even doen.
Vergeet dan ook niet meteen je D-ringen op je schouders mee te verschuiven, anders zitten ze meteen veel te hoog ;)
Nice! Het begon dit weekend wel te kriebelen met "zal ik wel of niet" maar ik kreeg het er gewoon echt niet tussen. Ben erg benieuwd hoe je het vond.
Ik werd gisteravond gebeld door S-A dat het ivm code rood (ijzel) helaas niet doorgaat :'(

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:20:

Je kan ze knippen, maar dan moet je schaar vlijmscherp zijn.
Achteraf gezien lijkt het erop dat het niet scherp genoeg was maar ik vond het ook veel eenvoudiger om het volgende te doen, klein emmertje voor mijn neckseal zodra hij "gespannen" staat rondom en dan met een stanleymesje erlangs. Zelfde voor mijn polsseals maar dan met een klein glazen flesje wat ik hier had.

Ging ook gelijk zoveel eenvoudiger dan knippen, ik kan mij nog goed herinneren wat een kriem dat was en achteraf blijkt dat dat ook niet heel "stevig was" want er kwamen hapjes uit na een tijdje gebruiken. Ik vermoed omdat je gewoon weg niet in "een keer" netjes kan knippen met een mesje trek je in een keer een mooie strakke lijn rondom.
Vergeet dan ook niet meteen je D-ringen op je schouders mee te verschuiven, anders zitten ze meteen veel te hoog ;)
Dat zou inderdaad wat typisch voor mij zijn ;)
Ik werd gisteravond gebeld door S-A dat het ivm code rood (ijzel) helaas niet doorgaat :'(
Bah dat is wel balen, want ik vermoed dat het de komende dagen enorm snel gaat met al die dooi.

@Wormaap ben jij nog geweest van het weekend ?

[ Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 15-02-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Helaas! Hier in het zuiden kon ik zo snel niemand vinden (en was er volgens mij ook niet echt genoeg ijs), en ik vond het nou ook weer niet helemáál verantwoord om een paar uur in de auto te gaan zitten terwijl overal ijzel/vies/gevaarlijk/whatever geroepen wordt.
Ondertussen al twee héle weken niet gedoken! Wordt wel weer eens tijd dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Helaas! Hier in het zuiden kon ik zo snel niemand vinden (en was er volgens mij ook niet echt genoeg ijs), en ik vond het nou ook weer niet helemáál verantwoord om een paar uur in de auto te gaan zitten terwijl overal ijzel/vies/gevaarlijk/whatever geroepen wordt.
Ondertussen al twee héle weken niet gedoken! Wordt wel weer eens tijd dus :P
Oh ik heb hier al sinds 3 januari niet gedoken. Maarja ik heb dan ook geen droogpak. Blijf het bijzonder vinden met deze kou, al was ik zonder corona misschien wel meer gaan duiken omdat je dan makkelijker ergens kan opwarmen.

Ik moet mijn automaten wel nog even wegbrengen voor onderhoud voordat het nieuwe seizoen weer begint (ik hoop op maart/ begin april, na de lockdown zodat de opleiding weer verder kan :) )...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-05 15:06
Voor mij geen ijsduik, het was nog niet lang genoeg koud om de Oosterschelde te laten bevriezen ;) . Wel een (kort) duikje gemaakt bij de Zeelandbrug, moest het toch eens proberen hoe lang ik het met m'n semi-droog vol zou houden. Watertemperatuur was ~ 2 graden, buiten was het nog -2 of iets dergelijks.

De duikcomputer van m'n buddy begaf het helaas onder water, daardoor voelde die zich niet heel prettig. Uiteindelijk zijn we na +- 15 minuten omgedraaid en terug naar de kant gegaan. Qua koude was het nog prima vol te houden, uiteraard koude voeten/handen. Voeten vooral doordat ik teveel lagen over elkaar aan had getrokken en de boel wat 'bekneld' was geraakt. Het was wel erg laag water, waardoor je de trap bijna niet kon gebruiken. Op handen en voeten over de keien de trap op klimmen is toch niet super handig ;) . Uiteindelijk toch nog twee harlekijnslakjes zelf gevonden, leuke ervaring rijker :) .

Ohja, sprekend over die duikcomputer. Ik zat op basis daarvan nog eens goed rond te kijken, maar de meeste duikcomputers kunnen maar gebruikt worden boven de 0 graden. Volgens mij betekent dat effectief dat je in deze periode van het jaar (door wind/ijs boven water) echt een bepaald 'type' computer moet hebben zoals een van shearwater of de scubapro g2. Hoewel mijn Zoop Novo bij opstarten battery ok gaf, werd dat onder water al snel een 'low battery' indicator. Hoe denken jullie daarover?

[ Voor 21% gewijzigd door robbierzz op 15-02-2021 10:40 ]

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Oh ik heb hier al sinds 3 januari niet gedoken. Maarja ik heb dan ook geen droogpak. Blijf het bijzonder vinden met deze kou, al was ik zonder corona misschien wel meer gaan duiken omdat je dan makkelijker ergens kan opwarmen.

Ik moet mijn automaten wel nog even wegbrengen voor onderhoud voordat het nieuwe seizoen weer begint (ik hoop op maart/ begin april, na de lockdown zodat de opleiding weer verder kan :) )...
Als ik het hele jaar had gedoken, had ik het denk ik ook minder erg gevonden om een tijdje pauze te houden. Maar omdat ik pas in de tijd die voor veel mensen al het einde van het seizoen is wat meer bezig ben gegaan 'moet' het nu natuurlijk altijd meer :+
Zelfs met droogpak vind ik opwarmen na de duik ondertussen wel een beetje een dingetje worden, maar met een thermos hete thee is het nog goed te doen. Ondertussen zijn hier in de omgeving ook de fanatiekste natduikers er wel klaar mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
robbierzz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:38:
Ohja, sprekend over die duikcomputer. Ik zat op basis daarvan nog eens goed rond te kijken, maar de meeste duikcomputers kunnen maar gebruikt worden boven de 0 graden. Volgens mij betekent dat effectief dat je in deze periode van het jaar (door wind/ijs boven water) echt een bepaald 'type' computer moet hebben zoals een van shearwater of de scubapro g2. Hoewel mijn Zoop Novo bij opstarten battery ok gaf, werd dat onder water al snel een 'low battery' indicator. Hoe denken jullie daarover?
Ligt dat niet ook een beetje aan het soort duik dat je bent aan het doen? De plas waar ik momenteel de meeste duikjes doe (Grote Hegge bij Thorn) is 9 à 10 meter tenzij je bewust op zoek gaat naar het diepe deel (dan kun je tot 22m). Daar ga je dus effectief nooit aan een NDL komen, helemaal met de watertemperaturen van nu waar hier in ieder geval eigenlijk niemand meer dan 45 minuten het water in wil en er ook geen tweede duik van de dag is. Bij dat soort duikjes denk ik niet dat ik me heel druk zou maken als m'n computer uitvalt, zolang mijn SPG het maar blijft doen.
Als ik wat spannendere profielen zou duiken wordt het wat anders, natuurlijk. En stiekem wil ik een Perdix, ookal heb ik er voorlopig niks aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

De mooie nachtduiken, nooit gedacht dat ik dat zo leuk zou vinden, zijn ook afgelopen sinds de avondklok. Tja je hoefde in de winter niet extreem laat weg voordat het donker was, maar 21u thuis lukte ook weer niet.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Oh, hier heb ik laatst nog een 'nacht'duik gedaan. 6 uur bij de plas, half 7 erin en uiteindelijk te lang nagekletst en een paar minuten voor 9 thuis :+ Het blijft wel weer wat langer licht, dus het wordt wel wat lastiger. Maar als je er niet te ver voor hoeft te rijden is het nog net te doen :)
En het is inderdaad wel heel erg leuk! Ik vind't nóg wat rustgevender dan overdag, en er is zelfs in het koude seizoen ineens veel te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
Wormaap schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Ligt dat niet ook een beetje aan het soort duik dat je bent aan het doen? De plas waar ik momenteel de meeste duikjes doe (Grote Hegge bij Thorn) is 9 à 10 meter tenzij je bewust op zoek gaat naar het diepe deel (dan kun je tot 22m). Daar ga je dus effectief nooit aan een NDL komen, helemaal met de watertemperaturen van nu waar hier in ieder geval eigenlijk niemand meer dan 45 minuten het water in wil en er ook geen tweede duik van de dag is. Bij dat soort duikjes denk ik niet dat ik me heel druk zou maken als m'n computer uitvalt, zolang mijn SPG het maar blijft doen.
Als ik wat spannendere profielen zou duiken wordt het wat anders, natuurlijk. En stiekem wil ik een Perdix, ookal heb ik er voorlopig niks aan :+
Zeker mee eens, goede planning vooraf over de maximale diepte zal voorkomen dat je over de NDL gaat. Anderzijds kom je er dan wel achter dat (als de computer uitvalt) je ook geen notie meer hebt van tijd en je de eigenlijke standaard veiligheidsstop niet meer goed kunt timen. Daar helpt dan een regulier klokje die op diepte mee kan wel weer, maar die heb ik ook nog niet om m'n pols :+ .

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:57:
De mooie nachtduiken, nooit gedacht dat ik dat zo leuk zou vinden, zijn ook afgelopen sinds de avondklok. Tja je hoefde in de winter niet extreem laat weg voordat het donker was, maar 21u thuis lukte ook weer niet.
Oh dat mis ik ook wel enorm door de avondklok, ik vond/vind het heerlijk "avond/nachtduiken", normaal spraken we dan ook ergens tussen 18:30 en 19:00 af maar met een uur duiken gemiddeld en je staat altijd even te kletsen voor en na dus dan wordt het gewoon te krap om nog op tijd thuis te zijn.

Dus als we nu al door de week gaan is het vaak al om 16:00 dan ben je rond 18:30/19:00 thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
robbierzz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Zeker mee eens, goede planning vooraf over de maximale diepte zal voorkomen dat je over de NDL gaat. Anderzijds kom je er dan wel achter dat (als de computer uitvalt) je ook geen notie meer hebt van tijd en je de eigenlijke standaard veiligheidsstop niet meer goed kunt timen. Daar helpt dan een regulier klokje die op diepte mee kan wel weer, maar die heb ik ook nog niet om m'n pols :+ .
Mja, de safety stop zat ik ook even over te denken. Maar die gebeurt hier toch ook al vaak als onderdeel van de duik. Een beetje op zoek naar visjes in de begroeiing in het ondiepe deel en die drie minuten zijn voorbij voordat je het weet. Maar het bemoeilijkt het natuurlijk wel. Ik zeg ook zeker niet dat ik het een goed idee vind om zonder functionele instrumenten het water in te gaan. Alleen dat ik me er niet heel druk om zou maken als het gebeurt bij zo'n soort duik. Helemaal als er nog een werkende dieptemeter/bottom timer ergens in je team rondzwerft.
Wordt natuurlijk heel wat anders als de plas niet zo'n voorspelbaar diepteprofiel heeft, dus het is ook wel vrij specifiek voor de plek waar ik toevallig de laatste tijd rond hang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Nog een stomme vraag :+ Heeft nog iemand een favoriet logboek/-systeem? Mijn eerste boekje is bijna vol (zit nu op 26, er gaan er 30 in mijn boekje), dus ik heb wat nieuws nodig. Ik wil naast Subsurface toch ook een papieren log bij blijven houden. Maar dan weer niks waar groot PADI op staat ofzo, want ik ben nogal fanatiek niet getrouwd met een certificeringsinstantie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:13:
Nog een stomme vraag :+ Heeft nog iemand een favoriet logboek/-systeem? Mijn eerste boekje is bijna vol (zit nu op 26, er gaan er 30 in mijn boekje), dus ik heb wat nieuws nodig. Ik wil naast Subsurface toch ook een papieren log bij blijven houden. Maar dan weer niks waar groot PADI op staat ofzo, want ik ben nogal fanatiek niet getrouwd met een certificeringsinstantie :P
Mijne is ook bijna vol maar ik heb toevallig net een nieuwe set (Binder + ruimte voor de volgende 100 duiken) binnen (bestelt bij divelogs.com), gewoon gekozen voor een vaste template maar je kan eventueel ook alles "handmatig" instellen hoe jij wilt hoe het eruit ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowBumble op 15-02-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:13:
De NOB equivalent...
spoiler:
Daar staat NOB op, helaas valt dus af...

Nee ik weet dat ze bij de lokale duikshop diverse universele logboeken hebben met gewoon een plaatje van een vis of koraal.
Afbeeldingslocatie: https://www.scubaworld.nl/wp-content/uploads/Octopus.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
robbierzz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:38:
Mijn Suunto D6i Novo heeft ook een operating temperature van boven het vriespunt. Nog een pri-ma reden om alleen maar in de tropen te duiken O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Wij echte mannen van staal die in ijswater duiken, hebben zo'n D6i prul niet nodig!

Maar zonder gekheid het is best leuk om te doen en ik heb jarenlang die nieuwjaarsduik gemaakt bij de vereniging. Gaat best.
Mijn suunto cobra houdt dat prima vol, het water is immers boven nul anders wordt het lastig zwemmen in zon blok ijs, dus je hebt geen excuus @Osiris.

Maar ik ben ook even binnen gebleven de laatste tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 15-02-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Is 't vriespunt niet nét onder 0 °C door alle opgeloste stofjes in 't water? 't Is immers geen puur H2O :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Zondag was er niet zo veel van het exacte vriespunt te merken in ieder geval (koud onder nul :+ ) Maar onder het ijs was het een graad of 3. Heb mee gedaan met een IceDive experience (wat @dixet ook al noemde). Erg gaaf om te doen, leuke groep die ook uitlegde hoe om te gaan met lijnwerk onder het ijs etc.

Toen we eenmaal comfortabel waren en de tijd op was begon de instructeur ook met een ondeugende blik als een gek aan de lijn te trekken (als sein) waar we met z'n allen aan vast zitten, beste manier om snel terug te komen naar de kant is als de kantwacht je met een noodgang eruit sleept. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Osiris schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:38:
Is 't vriespunt niet nét onder 0 °C door alle opgeloste stofjes in 't water? 't Is immers geen puur H2O :+
Water in meren wordt in de winter niet kouder dan een graad of 4 (duikcomputers zijn niet geijkt en kunnen een afwijking van 1 of twee graden tonen).
Bij vorst zal het water aan de oppervlakte bevriezen en het water daaronder isoleren van verdere temperatuurdaling.

Het water wordt pas écht koud nu het dooit. Al dat ijs smelt en vermengt met het water waardoor het water nu kouder wordt dan tijdens de vorstperiode. Het zou me niet verbazen als de watertemperatuur nu naar 1°C daalt. Kouder dan 1°C heb ik zelf nog niet meegemaakt.

ik zie net dat mijn duikcomputer tot -10 kan. (advies >0, short term use -10). Toch maar eens de Oosterschelde in wanneer het ijs daar gesmolten is o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
dixet schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Water in meren wordt in de winter niet kouder dan een graad of 4 (duikcomputers zijn niet geijkt en kunnen een afwijking van 1 of twee graden tonen).
Bij vorst zal het water aan de oppervlakte bevriezen en het water daaronder isoleren van verdere temperatuurdaling.

Het water wordt pas écht koud nu het dooit. Al dat ijs smelt en vermengt met het water waardoor het water nu kouder wordt dan tijdens de vorstperiode. Het zou me niet verbazen als de watertemperatuur nu naar 1°C daalt. Kouder dan 1°C heb ik zelf nog niet meegemaakt.

ik zie net dat mijn duikcomputer tot -10 kan. (advies >0, short term use -10). Toch maar eens de Oosterschelde in wanneer het ijs daar gesmolten is o<:)
Haha, op de watertemperatuurkaart van RWS zag ik dat afgelopen weekend bepaalde delen al behoorlijk waren afgekoeld. Veerse Meer zat op veel plaatsen rond de 0,4. Aan het 'einde' van de Oosterschelde zat het rond 1,5. Alles ervoor rond de 2. De koudste periode lijkt wel voorbij, op alle plaatsen alweer + 0,5 (bijna warm water :+ ) .

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:23
Water in de Oosterschelde/Noordzee bevriest bij iets van -1,2 graden, dus @dixet gaat nooit aan de koudelimiet van zijn computer komen ;).

Idee voor iedereen die wil nachtduiken: Je mag vanaf 4.30 van huis vertrekken, dan kun je de wisseling van donker naar licht makkelijk onder water meemaken. Deze is trouwens wel anders dan die van dag naar nacht (die vind ik zelf leuker..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
Toch nog een vraag voor de fotografen/videografen onder ons :) . Ik heb een tijdje geleden voor boven water een gopro gekocht, en zou die ook graag eens voor wat (enorm bewegende en onstabiele :+ ) beelden mee onder water willen nemen. Het hoeft allemaal dus geen professionele kwaliteit te worden, maar zou graag op de wat ondiepere en lichtere plaatsen (veerse meer, grevelingen) beeldmateriaal maken.

Natuurlijk al wat onderzoek gedaan en kwam tot de conclusie dat (naaast het onderwaterhuis) een tray en lampen nodig zijn. Nu zou ik het graag zodanig opbouwen dat het niet gelijk 'professioneel spul' wordt, maar toch nog acceptabele beelden oplevert. De tray zelf is niet de 'duurst' investering, de lampen natuurlijk wel. Heeft iemand wellicht nog goede tips voor een leuke beginnersset :) ?

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
robbierzz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:08:
Toch nog een vraag voor de fotografen/videografen onder ons :) . Ik heb een tijdje geleden voor boven water een gopro gekocht, en zou die ook graag eens voor wat (enorm bewegende en onstabiele :+ ) beelden mee onder water willen nemen. Het hoeft allemaal dus geen professionele kwaliteit te worden, maar zou graag op de wat ondiepere en lichtere plaatsen (veerse meer, grevelingen) beeldmateriaal maken.

Natuurlijk al wat onderzoek gedaan en kwam tot de conclusie dat (naaast het onderwaterhuis) een tray en lampen nodig zijn. Nu zou ik het graag zodanig opbouwen dat het niet gelijk 'professioneel spul' wordt, maar toch nog acceptabele beelden oplevert. De tray zelf is niet de 'duurst' investering, de lampen natuurlijk wel. Heeft iemand wellicht nog goede tips voor een leuke beginnersset :) ?
Als je op ondiepere, lichtere plaatsen wil filmen zou ik het eerst eens met alleen het onderwaterhuis proberen. Deze video is gemaakt zonder lampen. En hoewel de kwaliteit (zeker in de donkere delen) niet geweldig is, is het ook weer niet onbruikbaar slecht.

Zelf heb ik inmiddels wel een tray en lampen uit China gehaald. Maar die heb ik nog niet meegenomen op een duik. Ik wilde eerst mijn droogpak een beetje onder controle hebben voordat ik een groot deel van m'n hoofd bij de camera moet houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@robbierzz
Ali-express heb je allerlei leuke lampen voor een kleine prijs.

En belangrijkste tip, dichtbij filmen, water absorbeert zo veel licht dat iets op 2m afstand al nauwelijks goed te filmen is of je moet een enorm bedrag aan lampen kopen.

En anders kom je al snel uit op.
Green force
Metalsub
Hartenberger
Sealife
Sea&Sea
Sola

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 17-02-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
Wormaap schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:20:
[...]

Als je op ondiepere, lichtere plaatsen wil filmen zou ik het eerst eens met alleen het onderwaterhuis proberen. Deze video is gemaakt zonder lampen. En hoewel de kwaliteit (zeker in de donkere delen) niet geweldig is, is het ook weer niet onbruikbaar slecht.

[YouTube: Diving De Beldert 25-10-2020]

Zelf heb ik inmiddels wel een tray en lampen uit China gehaald. Maar die heb ik nog niet meegenomen op een duik. Ik wilde eerst mijn droogpak een beetje onder controle hebben voordat ik een groot deel van m'n hoofd bij de camera moet houden :+
Ah, dat geeft inderdaad wel een beeld van de 'kwaliteit' van het beeld zonder belichting :) , thx!
leonbong schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:55:
@robbierzz
Ali-express heb je allerlei leuke lampen voor een kleine prijs.

En belangrijkste tip, dichtbij filmen, water absorbeert zo veel licht dat iets op 2m afstand al nauwelijks goed te filmen is of je moet een enorm bedrag aan lampen kopen.

En anders kom je al snel uit op.
Green force
Metalsub
Hartenberger
Sealife
Sea&Sea
Sola
Thx! Op Ali heb ik ook al wat zitten speuren voor iets dat dan qua prijs een beetje 'leuk' uitkomt (tray + 2x 1000lm lampen), incl verzend/belasting etc kom ik dan rond de 250EUR uit. Wellicht nog tips voor enigszins betrouwbare verkopers op Ali voor dit soort spul :) ?

Dance with the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
robbierzz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:51:
[...]

Ah, dat geeft inderdaad wel een beeld van de 'kwaliteit' van het beeld zonder belichting :) , thx!

[...]

Thx! Op Ali heb ik ook al wat zitten speuren voor iets dat dan qua prijs een beetje 'leuk' uitkomt (tray + 2x 1000lm lampen), incl verzend/belasting etc kom ik dan rond de 250EUR uit. Wellicht nog tips voor enigszins betrouwbare verkopers op Ali voor dit soort spul :) ?
Zelf heb ik twee van deze lampen besteld, versie C11. Die geven een onmeunige bak licht voor weinig geld. Ik heb ze alleen dus nog niet onder water gebruikt, dus echt ervaringen delen kan ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
robbierzz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:51:
[...]

[...]

1000lm dat is een waxine lichtje leuk voor nederland.

Voor video in tropisch heb je toch al snel 2500lm per lamp nodig.

@Wormaap
Die van jouw zijn volgens Ali 18000lm nou dat neem ik met een pak zout. Aangezien genormeerde merken een 5000lm lamp aanbieden +/-700-1000€
Maar neemt niet weg dat ik veel mensen heb gezien leuke videolampen van ali.

Ik heb zelf zo'n greenforce kop van 3000lm voor 500€ exclusief accu.

Ik ken veel mensen met dit soort video lampen van ali, ik weet dus niet of het letterlijk deze was.
https://nl.aliexpress.com...4452%233564%2316062%23498

[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 17-02-2021 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:53:
@Wormaap
Die van jouw zijn volgens Ali 18000lm nou dat neem ik met een pak zout. Aangezien genormeerde merken een 5000lm lamp aanbieden +/-700-1000€
Maar neemt niet weg dat ik veel mensen heb gezien leuke videolampen van ali.

Ik heb zelf zo'n greenforce kop van 3000lm voor 500€ exclusief accu.
Ja, die 18500lm geloof ik helemaal niks van :+ Maar met 6 grote witte LEDs en vier 18650 batterijen erin geeft't in ieder geval een beste bak licht. Geen idee hoeveel precies, maar genoeg om de moeite waard te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
leonbong schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:53:
[...]

1000lm dat is een waxine lichtje leuk voor nederland.

Voor video in tropisch heb je toch al snel 2500lm per lamp nodig.
Samen met je eerdere tip om vooral van dichtbij te filmen kan 1000 lumen prima genoeg zijn. Uiteindelijk gaat het er om hoeveel licht er op je onderwerp valt (lux), niet om de totale lichtopbrengst van de lamp (lumen).

Met de grote hoek van een GoPro kan meer lumen en een bredere straal wel handig zijn natuurlijk. Hoe breder de straal hoe meer lumen je nodig hebt.
Maar je wilt ook niet de hele zee oplichten ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar je moet flood hebben anders is het heel lelijk, dan is in tropisch water 1000 helemaal niks.

Zo'n spot is alleen mooi als je bewust zo'n foto wil maken daarom is ook altijd vervelend als iemand probeert verlicht met zijn duiklamp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyRuS
  • Laatst online: 22:52
Wormaap schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Zelf heb ik twee van deze lampen besteld, versie C11. Die geven een onmeunige bak licht voor weinig geld. Ik heb ze alleen dus nog niet onder water gebruikt, dus echt ervaringen delen kan ik nog niet.
Ik heb deze lamp nu twee vakanties op Bonaire gebruikt en bevalt goed! Het enige is dat de schakelaar na twee vakanties geen clicky gevoel meer gaf maar nog wel functioneerde. Ik heb het preventief gefixed door het schakelaar gedeelte te demonteren en een nieuwe smd switch erop te solderen.

Ik heb in elk geval deze schakelaar en driver nu op voorraad zodat ik volgende keer weer een reparatie kan doen, hoewel een nieuwe lamp bijna net zo duur is als je de moeite zou mee rekenen.

https://www.aliexpress.com/item/1005001547961791.html

https://www.aliexpress.com/item/1005001621345328.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
Bedankt voor jullie reacties :) .

Ik denk dat ik basis van jullie ervaringen best een eind op weg kom! Het zal nog even duren voor ik de boel kan laten zien, iets met nieuwjaar :+

Dance with the stars

• Wormaap
Wat dragen mensen hier eigenlijk onder hun drooghandschoenen? De bijgeleverde fleecehandschoentjes waren in water van 4-5 graden eigenlijk al niet warm genoeg (aardig koude vingertoppen op het einde van de duik). Ik gebruik nu een set Black Diamond fleecehandschoenen die ik nog uit mijn bergbeklimdagen had liggen, maar ook daarmee blijven de handjes niet helemáál warm. Ik heb nu nog een set dunne merinowollen onderhandschoenen voor daaronder besteld, die hopelijk binnenkomen voordat ik zondag weer het water in ga. Want als het nu door smeltwater inderdaad nog een beetje kouder wordt, ben ik benieuwd hoe dat gaat voelen :+
Ondertussen heb ik de bijgeleverde Procean-handschoenen vervangen door Showa's die ik van een buddy heb gekregen. Het grappige is dat @j-a-s-p-e-r zei dat die best wat vingergevoel missen, maar dat ze vergeleken bij die Proceans echt superdun en gevoelig zijn :+
De Marigolds die ik besteld had waren allemaal te klein (had S, M en L besteld en er niet zo bij stilgestaan dat die maten natuurlijk niet gericht zijn op handschoenen erin dragen :P), dus daar moet ik er nog wat meer van laten komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:34:
Wat dragen mensen hier eigenlijk onder hun drooghandschoenen? De bijgeleverde fleecehandschoentjes waren in water van 4-5 graden eigenlijk al niet warm genoeg (aardig koude vingertoppen op het einde van de duik). Ik gebruik nu een set Black Diamond fleecehandschoenen die ik nog uit mijn bergbeklimdagen had liggen, maar ook daarmee blijven de handjes niet helemáál warm. Ik heb nu nog een set dunne merinowollen onderhandschoenen voor daaronder besteld, die hopelijk binnenkomen voordat ik zondag weer het water in ga. Want als het nu door smeltwater inderdaad nog een beetje kouder wordt, ben ik benieuwd hoe dat gaat voelen :+
Ondertussen heb ik de bijgeleverde Procean-handschoenen vervangen door Showa's die ik van een buddy heb gekregen. Het grappige is dat @j-a-s-p-e-r zei dat die best wat vingergevoel missen, maar dat ze vergeleken bij die Proceans echt superdun en gevoelig zijn :+
De Marigolds die ik besteld had waren allemaal te klein (had S, M en L besteld en er niet zo bij stilgestaan dat die maten natuurlijk niet gericht zijn op handschoenen erin dragen :P), dus daar moet ik er nog wat meer van laten komen :)
Inderdaad dikke fleece handschoenen. Volgens bij heb ik ze ook van blackdiamond.
In de zomer heb ik dunne merino handschoenen eronder.

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Wormaap schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:34:
Wat dragen mensen hier eigenlijk onder hun drooghandschoenen? De bijgeleverde fleecehandschoentjes waren in water van 4-5 graden eigenlijk al niet warm genoeg (aardig koude vingertoppen op het einde van de duik).
Die bijgeleverde handschoenen zijn imho een lachertje. Kunnen ze beter weglaten, anders kom je toch in de verleiding ze een keer te dragen :P .

Ik gebruik warmere fleecehandschoenen van Jack Wolfskin. En als ik mezelf heel erg wil verwennen een paar heat-pads er in O-)

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik gebruikte initieel de standaard handschoenen maar die zijn uiteindelijk vervangen voor "Kubi Sub Zero Factor 2 Thermal Gloves" die aanzienlijk warmer zijn dan de standaard, hier is prima een minuutje of 35 mee uit te houden en daarna merk je het "lichtjes" tussen 50-60 minuten begint het langzaam richting oncomfortabel te gaan.

Dus als ik echt langere duiken in koudwater ga doen zal ik nog een setje nodig hebben, maar op dat niveau ben ik nog niet ;) Dus die kopen we wel als het moment daar is.

• Wormaap
Het gene dat me een beetje tegenstaat aan dit soort spul van duikmerken is dat ik het allemaal nogal duur vind. 100 euro voor een setje merinowollen handschoenen bij Camaro vind ik absurd. Zelfs bij de high-end outdoormerken als Arc'teryx/Mammut/Icebreaker kom je niet aan dat soort bedragen. Al vallen die Kubi's die @ShadowBumble noemt dan wel weer mee :+ Dus vandaar dat ik nu aan het experimenteren ben met outdoorspul :) Met die Black Diamond fleecehandschoenen heb ik na 50 minuten dus koude vingertoppen, maar verder nog geen koude handen. Dat is vergelijkbaar met de standaardhandschoenen met een dunne extra liner eronder.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:06:
Al vallen die Kubi's die @ShadowBumble noemt dan wel weer mee :+
Vallen "mee" in perspectief tot de rest maar vind het eigenlijk best nog wel prijzig voor een setje. Zelfde als de "outer" dry gloves, als je die van een merk wilt kopen ben je zo weer wat tientjes verder.

Ik kreeg dan ook als advies om gewoon eens te kijken naar de "Marigold industrial G17K" als mijn huidige setje stuk gaan blijkbaar worden die veel gebruikt door duikers (alleen niet in het rood :( ) omdat ze ook meer dan prima voldoen. Dan ben je een "paar" euro's verder, het lijkt wel alsof je zodra er scuba op staat het bedrag keer 10 mag :)

• Wormaap
ShadowBumble schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Vallen "mee" in perspectief tot de rest maar vind het eigenlijk best nog wel prijzig voor een setje. Zelfde als de "outer" dry gloves, als je die van een merk wilt kopen ben je zo weer wat tientjes verder.

Ik kreeg dan ook als advies om gewoon eens te kijken naar de "Marigold industrial G17K" als mijn huidige setje stuk gaan blijkbaar worden die veel gebruikt door duikers (alleen niet in het rood :( ) omdat ze ook meer dan prima voldoen. Dan ben je een "paar" euro's verder, het lijkt wel alsof je zodra er scuba op staat het bedrag keer 10 mag :)
Van die Marigolds tegenwoordig hernoemd naar Ansell AlphaTec heb ik dus drie paar besteld voor 4 of 5 euro per paar, helaas dus allemaal te klein... Maar voor dat soort bedragen is het ook niet erg om wat te proberen, en kun je ze ook regelmatig vervangen vóórdat ze een keer lek gaan. Helaas zijn de Marigolds wel een beetje lastig per paar voor een acceptabele prijs te vinden, vaak worden ze alleen per doos verkocht. Ik heb ze bij labshop.nl gekocht. Daar betaal je wel orderkosten én verzendkosten, maar uiteindelijk was ik 27 euro kwijt voor drie paar inclusief alle bijkomende kosten, dus dat is allemaal nog te overzien :) Als ik eenmaal weet welke maat ik nodig heb bestel ik gewoon een doos van 12 paar en ben ik voorlopig klaar *O*

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:22:
[...]
Als ik eenmaal weet welke maat je nodig heb bestel ik gewoon een doos van 12 paar en ben ik voorlopig klaar *O*
Dat maakt het wel handiger, ik had dat ook met mijn "standaard bijgeleverde" zwarte gloves, zelfde maat genomen als mijn handschoenen. Sja met de standaard liners paste het allemaal net aan dat het goed zat, dus toen ik dikkere onderhandschoenen ging gebruiken ook een maatje groter outer genomen. Sindsdien zit het als gegoten, super blij maar de eerste keer je maat is wel een kriem voor je er achter bent wat voor jouw het lekkerste zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Wormaap schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Van die Marigolds tegenwoordig hernoemd naar Ansell AlphaTec heb ik dus drie paar besteld voor 4 of 5 euro per paar, helaas dus allemaal te klein... Maar voor dat soort bedragen is het ook niet erg om wat te proberen, en kun je ze ook regelmatig vervangen vóórdat ze een keer lek gaan. Helaas zijn de Marigolds wel een beetje lastig per paar voor een acceptabele prijs te vinden, vaak worden ze alleen per doos verkocht. Ik heb ze bij labshop.nl gekocht. Daar betaal je wel orderkosten én verzendkosten, maar uiteindelijk was ik 27 euro kwijt voor drie paar inclusief alle bijkomende kosten, dus dat is allemaal nog te overzien :) Als ik eenmaal weet welke maat je nodig heb bestel ik gewoon een doos van 12 paar en ben ik voorlopig klaar *O*
Maatje 10.5 of 11.
Niet op de XXL enzo letten, dat klopt toch niet bij meeste shops.

Nog wel een tipje; ik heb laatst ook grijze gehad (weet alleen zo even merk niet) lijken zeer sterk op marigolds. Die zijn nog een beetje beter dan de zwarte qua communicatie (handsignalen). Zwart in donker valt toch minder op.

• Wormaap
j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:33:
[...]

Maatje 10.5 of 11.
Niet op de XXL enzo letten, dat klopt toch niet bij meeste shops.

Nog wel een tipje; ik heb laatst ook grijze gehad (weet alleen zo even merk niet) lijken zeer sterk op marigolds. Die zijn nog een beetje beter dan de zwarte qua communicatie (handsignalen). Zwart in donker valt toch minder op.
* Wormaap had 6.5, 7.5 en 8.5 :+ Dat werd S/M/L genoemd in die shop. Maar dus veel te klein om met handschoenen erin te dragen. Goed dat je het zegt, want ik was van plan om dan 9.5 en 10.5 te gaan bestellen, maar dan kijk ik of ik nog een maat groter erbij kan nemen om zeker te weten dat ik in ieder geval iets bruikbaars heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Na vorige week een ontzettende drol van een duik gemaakt te hebben ik wil er niet over praten :'( waarbij ik dan maar wat soelaas moest halen uit het feit dat we in ieder geval duikdoel één hebben gehaald en dus iedereen na afloop weer veilig op de kant stond, heb ik vanochtend juist een belachelijk relaxt duikje gemaakt :)
Het zicht was niet zo best, 0.5-1m, en we hebben niet veel spannends gezien. Maar gewoon 61 minuten relaxt een rondje gezwommen. Op het einde wilde ik nog even oefenen met m'n DSMB schieten, en dat lukte niet (boee!) omdat ik mezelf afleidde met de double-ender aan m'n spoeltje en daardoor spontaan vergat hoe ik een knoop moest leggen 8)7 Dus heeft m'n buddy het nog maar een keer voorgedaan. Ik vond dat ik niet helemáál netjes mijn diepte hield daar, maar mijn profieltje liet achteraf zien dat ik daar 11 minuten lang binnen 0.5 meter stilgehangen heb, waarvan dus het grootste deel klooiend met m'n boeitje. Dus dat zullen we dan toch maar acceptabel noemen :+
Als kersje op de taart was m'n luchtverbruik 15.7L/min, terwijl ik al tijden rond de 20 zat. Dus heerlijk ontspannen in het water liggen doet toch wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:16:
Na vorige week een ontzettende drol van een duik gemaakt te hebben ik wil er niet over praten :'( waarbij ik dan maar wat soelaas moest halen uit het feit dat we in ieder geval duikdoel één hebben gehaald en dus iedereen na afloop weer veilig op de kant stond, heb ik vanochtend juist een belachelijk relaxt duikje gemaakt :)
Het zicht was niet zo best, 0.5-1m, en we hebben niet veel spannends gezien. Maar gewoon 61 minuten relaxt een rondje gezwommen. Op het einde wilde ik nog even oefenen met m'n DSMB schieten, en dat lukte niet (boee!) omdat ik mezelf afleidde met de double-ender aan m'n spoeltje en daardoor spontaan vergat hoe ik een knoop moest leggen 8)7 Dus heeft m'n buddy het nog maar een keer voorgedaan. Ik vond dat ik niet helemáál netjes mijn diepte hield daar, maar mijn profieltje liet achteraf zien dat ik daar 11 minuten lang binnen 0.5 meter stilgehangen heb, waarvan dus het grootste deel klooiend met m'n boeitje. Dus dat zullen we dan toch maar acceptabel noemen :+
Als kersje op de taart was m'n luchtverbruik 15.7L/min, terwijl ik al tijden rond de 20 zat. Dus heerlijk ontspannen in het water liggen doet toch wat :)
Haha, beide herkenbaar! :D
Zowel een k*tduik maken als lopen klooien met spoeltjes

Voordeel, naar mate je meer duikt worden je k*tduiken minder ;)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb jaren terug al besloten dat ik aan mijn boei een vast koord heb van 12 a 15m met op het eind een 2x M10 bout om het koord strak te trekken, daarnaast een het touw rond de 10m gewoon een andere kleur/markering gegeven zodat je dat ook makkelijk ziet.
Koord gewoon om de boei gewikkeld.

Ik heb gemerkt voor die enkele keer dat ik zo'n ding moet oplaten de succes-rate gewoon 100% is.
Want je bent niet aan het rommelen met spoeltjes om het te bevestigen enz enz, want het is een kant en klaar pakketje.

Die keer dat je echt nodig hebt wil je niet rommelen en die keren zijn bij mij heel beperkt.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 28-02-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hoe moet ik me dat voorstellen @leonbong ? Als je je DSMB op wil laten, dan moet je éérst het om de boei heengewikkelde touw daar vanaf halen? En als je dan je DSMB aan het vullen bent met lucht, dan bungelt er 15 m koord onder je vandaan, ongeveer 7 tot 7,5 meter naar beneden? Eventueel om allerlei koraal of andere kwetsbare natuur heen enzo?

* Osiris snapt 'em denk ik niet zo goed.

Ik kreeg tijdens één van m'n advanced duiken, waarbij we in principe niet met een DSMB gingen oefenen, opeens wél een DSMB in m'n handen gedrukt, onder het motto: succes ermee. Met spoeltje enzo. Ging prima. Ik ga er dan ook vanuit dat ik in de toekomst ook nog wel handig genoeg ben om zo'n relatief simpel ding op te laten met spoeltje en "alles" :P Want zeg nou zelf, zó moeilijk is zo'n spoeltje en double ender nou ook weer niet. Scheelt wel dat ik dat dan weer niet doe in groen/grijs water met 10 cm zicht, maar in fatsoenlijke omstandigheden :+

[ Voor 41% gewijzigd door Osiris op 28-02-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24
totdat je in een situatie komt waar het minder comfortabel is, golven/tij en stroming en kitesurfers om je heen en je dat ding asap op wil laten. Dan is het "anders". En dan is het fijn dat je dat een keer of 1000 geoefend hebt in gecontrolleerde omgevingen en regelmatig in het "echt" aan het einde van een duik.

Zelf zo'n situatie gehad en was blij dat de training zorgde dat het toch goed ging, en dat was nota bene in helder tropisch water ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Je weet natuurlijk nooit hoe 't zal gaan zijn in zo'n situatie, maar voor iemand die z'n hoofd volledig en 100 % "cool" wist te houden toen z'n ademautomaat onaangekondigd halverwege het uitademen uit z'n mond gegrist werd bij een oefening "gone wrong", dénk (lees: hoop :+) ik dat 't wel goedkomt :)

Overigens is dit alles van mij wel een "de beste stuurlui staan aan wal"-gevalletje, aangezien ik zelf niet eens eigenaar van een DSMB ben, aangezien ik helaas altijd in m'n eentje op vakantie (naar de tropen dus) ga en altijd met een gids duik die wel zo'n ding bij zich heeft. :+

[ Voor 31% gewijzigd door Osiris op 28-02-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nee zo bedoel ik het niet ik kan de boei vullen en oplaten zonder dat ik het touw eerst hoef af te wikkelen.
Maar ik hoef ook niet eerst het touw vast te maken dat is klaar. Bij veel golfslag is dat gewoon heel vervelend, daarnaast je zal niet de eerste zijn die bij een nachtduik in egypte ze spoel laat valen voordat hij vast zit aan de boei.

Je moet het gewicht van een m10 bout ook niet overdrijven.
Een heel klein gewicht je om touw strak te trekken is gewoon heel handig een double ender zal ook voldoende gewicht hebben. Bij de minder geoefende boei gebruikers en dan val ik zelf ook onder daar wil je niet dat koord om je heen gaat zweven,

[ Voor 67% gewijzigd door leonbong op 28-02-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@leonbong Dan snap ik niet wat je met "Koord gewoon om de boei gewikkeld." bedoelt. En ook niet wat die bout nou precies voor functie heeft.

Overigens zaten alle DSMBs die ik opgelaten heb al vast aan het touw, nog voordat je het water in liep? Dus je hoeft niets meer vast te maken.

Dat je je spoel kunt laten vallen kan natuurlijk altijd. Gewoon altijd minimaal één vinger door het binnenste van de spoel steken met 't uiterste vingerkootje gebogen? Maar blijft handwerk natuurlijk en daar kan altijd wat misgaan.

Ziet er simpel genoeg uit toch :+

[ Voor 85% gewijzigd door Osiris op 28-02-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ziet er simpel genoeg uit toch

Klopt maar zo simpel blijkt het niet altijd te zijn.
Maar ik heb geen goed voorbeeld hoe ik het bedoel.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 28-02-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
En mocht je je DSMB en spool apart opslaan en dus niet het touw alvast aan je DSMB, dan heeft Andy nog wat tips voor je:

Overigens past een DSMB en spool vol-strekt niet bij m'n minimalistische uitrusting. Ben nu fraai licht en gestroomlijnd, zo'n huge rood/oranje ding ergens aan m'n Outlaw bungelend kan er écht niet bij :P

Nog wat tropische mensjes met relaxt liedje op de achtergrond:

Bah, begint nu wel weer enórm te kriebelen :D

[ Voor 19% gewijzigd door Osiris op 28-02-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
DSMB schieten met alles los is ook vaak meer een oefening voor 'controle houden terwijl je met andere dingen bezig bent' natuurlijk :P Maar mijn buddy van gisteren is GUE-duiker, dus het ding alvast aan je spoeltje knopen is sowieso verboten! :+ Ik overdrijf een beetje, maar de oefening is specifiek om het ding onderwater op te bouwen, dus dan ga ik het ook op die manier doen.
Het flauwe is dat ik't ding al een paar keer gewoon probleemloos geschoten heb, en het is inderdaad ook allemaal niet zo moeilijk. Alleen haal ik normaal de double-ender van m'n spoeltje af en frunnik ik de lus gewoon door de ring van m'n boei, en liet ik gisteren de double-ender aan de lus hangen zodat je'm lekker makkelijk door de ring van de boei kan laten vallen. Op de één of andere manier was ik zó gefixeerd op die double-ender dat ik was aan het proberen dat ding door de lus te trekken, in plaats van de spoel. Afgezien van het feit dat dat natuurlijk nooit gaat werken, kwam ik daardoor ook een hand tekort om de spoel en de boei vast te houden terwijl ik met die double-ender was aan het klooien :+
Dus ja, een boei schieten is makkelijk, zelfs als je het setje onderwater opbouwt. Maar niet als je volledig gefixeerd op het ene detail dat je hebt veranderd hangt te klooien :+ Groen water, 50cm zicht en koude handen van een uur in water van 5 graden hangen wil ik allemaal niet eens als excuus gebruiken. Het zicht was goed genoeg om mijn handen te zien, en meer is niet nodig om dat ding te schieten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:33:
Overigens past een DSMB en spool vol-strekt niet bij m'n minimalistische uitrusting. Ben nu fraai licht en gestroomlijnd, zo'n huge rood/oranje ding ergens aan m'n Outlaw bungelend kan er écht niet bij :P
Dit deel hangt natuurlijk een beetje af van wat voor duiken je doet. Als je een bootduik doet, of duikt op een plek met verkeer, dan is't wel heel verstandig om er een mee te nemen. Je zou niet de eerste zijn die zijn boot kwijtraakt en alleen maar gevonden wordt omdat'ie een oranje worst vast heeft :+
Met een stukje bungee ergens aan je gear knopen en niks bungelt 8)
In mijn droogpak zit'ie gewoon in mijn broekzak, maar ik moet nog even wat verzinnen als er straks weer nat gedoken gaat worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Dit deel hangt natuurlijk een beetje af van wat voor duiken je doet. Als je een bootduik doet, of duikt op een plek met verkeer, dan is't wel heel verstandig om er een mee te nemen. Je zou niet de eerste zijn die zijn boot kwijtraakt en alleen maar gevonden wordt omdat'ie een oranje worst vast heeft :+
Zowel shore als boat dives :) Afdrijven en de groep kwijtraken zou inderdaad dé reden zijn om wél een DSMB bij me te dragen.
Wormaap schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:57:
Met een stukje bungee ergens aan je gear knopen en niks bungelt 8)
Met bungee? Gaat 't dan niet júist bungelen of begrijp ik je niet? M'n BCD heeft niet zo heel erg veel geweldige mounting points hè :+

Afbeeldingslocatie: https://www.sublub.nl/resize/outlaw2_16257511333708.jpg/0/1100/True/aqualung-outlaw-trimvest-3.jpg

Zou dan ergens aan één van de daisy chains van de waist band worden. Rechts, want links zit m'n duikmes al :P

Lijkt me wel irritant, zo'n DSMB+reel aan m'n buik hangende :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:02:
Met bungee? Gaat 't dan niet júist bungelen of begrijp ik je niet? M'n BCD heeft niet zo heel erg veel geweldige mounting points hè :+

[Afbeelding]

Zou dan ergens aan één van de daisy chains van de waist band worden. Rechts, want links zit m'n duikmes al :P

Lijkt me wel irritant, zo'n DSMB+reel aan m'n buik hangende :P
Met bungee bedoel ik op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sc0x3X1oxnAwAvrJUbNYvuwNu1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8KFKGA2zA8XKLXyZS1tKquIr.png?f=user_large
Ja, is een BP/W, maar het gaat om het principe.
Dus niet eens per se aan een mounting point, maar ergens aan een band ofzo vastgezet. Of daar in jouw setup ruimte voor is weet ik verder natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Wormaap Lastig te zien op de foto, ziet er naar uit alsof 't gewoon tussen persoon (want die hoort er ook nog in neem ik aan :+) en een band gestoken is. Plons het water in en hup, hij drijft weg? :?

Verder is m'n outfit grotendeels gelijk aan het eerder door me geplaatste plaatje van de Outlaw, duikmes bevestigd aan de linke waistband, maar dan ook nog met een persoon er in en een fles achterop :+ Oh en loodpockets aan 't BCD natuurlijk, maar die nemen amper ruimte in.

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 28-02-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:14:
@Wormaap Lastig te zien op de foto, ziet er naar uit alsof 't gewoon tussen persoon (want die hoort er ook nog in neem ik aan :+) en een band gestoken is. Plons het water in en hup, hij drijft weg? :?

Verder is m'n outfit grotendeels gelijk aan het eerder door me geplaatste plaatje van de Outlaw, duikmes bevestigd aan de linke waistband, maar dan ook nog met een persoon er in en een fles achterop :+ Oh en loodpockets aan 't BCD natuurlijk, maar die nemen amper ruimte in.
Omdat de foto niet helemáál duidelijk is had ik het filmpje ook gelinkt :P Vanaf 2:20 begint de uitleg. Maar hij heeft twee bungeelussen aan zijn backplate gemaakt waar'ie de DSMB in klemt. Dus die wordt door die lussen strak tegen de backplate aan gehouden, of hij er nou in zit of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:32:
[...]

Omdat de foto niet helemáál duidelijk is had ik het filmpje ook gelinkt :P Vanaf 2:20 begint de uitleg.
Ah, die link had ik even gemist, duidelijk!
Wormaap schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:32:
Maar hij heeft twee bungeelussen aan zijn backplate gemaakt waar'ie de DSMB in klemt. Dus die wordt door die lussen strak tegen de backplate aan gehouden, of hij er nou in zit of niet.
Ik zou wel 2 bungees aan m'n waist band kunnen maken om hem daar strak op te houden lijkt me. Waistband is i.t.t. zo'n backplate alleen wél gebogen (iets met buik :P), dus weet niet goed of 't ook echt lekker gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nou ik zal het weer eens proberen met een vingerspoel.

Ik ben nog niet overtuigd want voor mij is er geen reden, behalve de boei om een spoel bij mij te hebben.
Dus voor mij zie ik niet in waarom die niet al vast kan zitten aan de boei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:51:
Nou ik zal het weer eens proberen met een vingerspoel.

Ik ben nog niet overtuigd want voor mij is er geen reden, behalve de boei om een spoel bij mij te hebben.
Dus voor mij zie ik niet in waarom die niet al vast kan zitten aan de boei.
Zojuist heb ik ook nog even wat gezocht wat nou de reden achter het gesplitst meenemen is. En wat ik vond kwam ook bij de DIR/GUE-mensen neer op 'het wordt op die manier aangeleerd om tijdens de Fundamentals-cursus de taakbelasting iets hoger te maken, maar als je je spoel alleen voor een DSMB gaat gebruiken tijdens de duik is het daarna prima om ze vooraf aan elkaar te maken'.
Sowieso moet uiteindelijk iedereen natuurlijk fijn de methodes gebruiken die hij/zij prettig vindt, zolang er geen goede redenen zijn waarom dat niet handig is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:51:
[...]

Zojuist heb ik ook nog even wat gezocht wat nou de reden achter het gesplitst meenemen is. En wat ik vond kwam ook bij de DIR/GUE-mensen neer op 'het wordt op die manier aangeleerd om tijdens de Fundamentals-cursus de taakbelasting iets hoger te maken, maar als je je spoel alleen voor een DSMB gaat gebruiken tijdens de duik is het daarna prima om ze vooraf aan elkaar te maken'.
Sowieso moet uiteindelijk iedereen natuurlijk fijn de methodes gebruiken die hij/zij prettig vindt, zolang er geen goede redenen zijn waarom dat niet handig is natuurlijk.
Idd, tijdens fundies is het inderdaad om extra task-load op te bouwen. Verder zit ie bij mij ook gewoon standaard aan mn spoeltje als ik plan mn boeitje te gaan gebruiken :)

Overigens raad ik je af om je vinger erin te stoppen, gewoon tussen duim en wijsvinger vasthouden.
Als je je vinger erin stopt met handschoenen aan kan die vastklemmen, das mooi kut als je van 15m al je boeitje schiet...

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Handschoenen? :? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Osiris
We zijn niet allemaal mooi weer duikers, alleen in de tropen.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 28-02-2021 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 11:34
Zondag eindelijk nog is nat geweest.

Put van Ekeren, een frisse 5-7°. Niks te zien qua leven maar samen met een droogpak buddy toch 42 minuutjes nat onder water geweest, paar beeldjes gepasseerd, en gezien dat we het nog steeds kunnen.

Wel gdv koud aan de handjes, dus maar meteen tweedehands wantjes van bare opgepikt op facebook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbEiSN2_5H-jKQapD54QW-JaUkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCas4T2E9BNDZMX9N031ukf6.jpg?f=fotoalbum_large Wel mooi, zo 's ochtends aan het water.

[ Voor 38% gewijzigd door DexterBelgium op 01-03-2021 18:46 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Yup heerlijk inderdaad, vanmiddag toen we op ZE4 waren zag het er zo uit ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4lcoGdW3AXpAwEk3pxl4Zs_pdM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kw37XksaMDXBSIw82PWaTGzT.jpg?f=user_large

Water heerlijk glad, zonnetje erbij, nagenoeg geen duikers (op de parkeerplaats, niemand gezien in het water). Zicht was echt uitzonderlijk goed te noemen zelfs, we mochten niet mopperen. (misschien dan weinig leven nog we hoopten op wat snoeken in deze periode :+)

Waren dus weer een uitstekend bestede 45 minuten, zo na een dag thuiswerken.

[ Voor 17% gewijzigd door ShadowBumble op 01-03-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ben ik wel benieuwd naar de watertemperaturen op ZE4?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Bockelaar schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:19:
ben ik wel benieuwd naar de watertemperaturen op ZE4?
Gisteren was 5.5 het laagste wat ik gemeten heb (Max 13.2m) wat mij eigenlijk best opviel aangezien op 21 Feb het water nog 3.5 Graden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
oh dat valt idd alles mee! Je hoefde bij de bus dus niet te krabben? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Hier in het zuiden viel het me ook mee. Ik had verwacht dat't na die vorstperiode wel wat kouder zou zijn, maar het lijkt juist voorzichtig op te zijn aan het warmen. Ik vind het verschil qua gevoel tussen 4 en 5 graden best groot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Dat is al verrassend warm. Dit jaar heb ik - behalve onder het ijs - nog niet in het water gelegen, tijd om de boel weer af te stoffen!
Meestal is de watertemperatuur aan de oppervlakte ongeveer het gemiddelde van de dag- en nachttemperatuur. Als ik zo naar de weersverwachting kijk gaat het de komende tijd weer een stuk aangenamer worden onder water.
maar m'n 3mm shorty blijft nog even in de kast O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:31:
Hier in het zuiden viel het me ook mee. Ik had verwacht dat't na die vorstperiode wel wat kouder zou zijn, maar het lijkt juist voorzichtig op te zijn aan het warmen. Ik vind het verschil qua gevoel tussen 4 en 5 graden best groot :+
Dat is niet echt anders dat de tijdens laatste duiken die ik gemaakt heb blijkbaar vond mijn computer het anders: 7 graden :( . Als het lente is, ga ik ook wel weer naar buiten toe. Zeker nu de zwembadtrainingen niet doorgaan, moeten we toch iets... :)

* T.Kreeftmeijer heeft zaterdag de automaten weggebracht voor onderhoud, dus moet daar nog even op wachten...

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 02-03-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Nu het koudste er langzaam maar zeker vanaf lijkt te zijn kan ik voorzichtigaan zeggen dat mijn eerste winterseizoen me aardig meegevallen is :) Ik heb het één keer een beetje koud gehad (maar toen had ik ook wel écht geen lucht in mijn pak :P), afgezien van vingertoppen natuurlijk. En het is natuurlijk jammer dat de meeste mensen geen twee duiken willen maken, maar na één duik opwarmen en naar huis gaan. Maar het is dan wel weer fijn rustig bij de plassen.
Tegelijkertijd heb ik ook wel weer zin in natpakje, zonnetje, lekker relaxt :) Mijn droogpak bevalt prima, maar het is natuurlijk wel net wat meer logistiek dan gewoon een natpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:38
De buddies waar ik eigenlijk standaard mee duik zijn beiden mooi (warm) weer natpak duikers dus nog niet in het water geweest. Planning is nu momenteel nog in mei 3 weken Bonaire, al blijft dat nog steeds afwachten of het ook echt doorgaat. Ik heb de DAN duikverzekering en die dekt in principe gewoon zoals normaal, dus zelfs met corona. Enige wat ze aangeven is dat indien een repatriëringsvlucht nodig is, dit wat langer kan duren om te regelen. Zorg / reis verzekering dekt ook gewoon in oranje gebieden de basis zorg, alleen dus niet aanvullend. Dus eigenlijk is de vraag nog wat KLM (en dus ook Bonaire zelf) gaat doen indien het nog oranje is rond die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:37
aidanl schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:18:
Zorg / reis verzekering dekt ook gewoon in oranje gebieden de basis zorg, alleen dus niet aanvullend.
Vraagje uit nieuwsgierigheid, welke zorgverzekering heb je? Ik had ook gekeken om naar Bonaire te gaan om te gaan duiken, maar mijn reisverzekering Interpolis is niet dekkend in oranje gebieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
HappyPinguin schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:16:
[...]

Vraagje uit nieuwsgierigheid, welke zorgverzekering heb je? Ik had ook gekeken om naar Bonaire te gaan om te gaan duiken, maar mijn reisverzekering Interpolis is niet dekkend in oranje gebieden...
De basisverzekering dekt sowieso, deze kan namelijk een oranje gebied niet uitsluiten. Wel tegen het maximaal in NL verzekerde tarief voor de specifieke behandeling.

Zoals @aidanl zegt dekken de DAN verzekeringen (voor zover ik heb kunnen vinden) gewoon, ook in oranje gebieden en ook als je corona-gerelateerde klachten hebt.

Jouw reguliere reisverzekering dekt overigens ook gewoon alle onvoorziene zaken, maar corona is geen onvoorziene zaak meer, dus die is uitgesloten (zowel op medisch gebied, als op hulpverlening zoals daar vast zitten bv). Dus; val je van de trap op Bonaire en moet je gegipst worden / met een speciale vlucht terug; dan regelt de verzekering dat alsnog.

Dergelijke zaken worden pas uitgesloten zodra het een ROOD reisadvies is.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
robbierzz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:40:
[...]

De basisverzekering dekt sowieso, deze kan namelijk een oranje gebied niet uitsluiten.
Bron? Nevermind, zelf al 't e.e.a. geGoogled.

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 02-03-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:38
Wat @robbierzz zegt inderdaad. Behalve dat DAN in principe dus alleen duik gerelateerde zaken behandeld. Als je in het buitenland toch Corona oploopt houd DAN zijn handen er vanaf en handel je het verder met je zorgverzekering af. Zal even kijken of ik die uitleg nog kan terug vinden.

Overigens is het sowieso handig een duikverzekering te hebben, mocht het nodig zijn. DAN is gespecialiseerd mbt duiken en snapt dus wat er aan de hand is indien je wat overkomt. Toen ik Ditzo belde om te vragen of ik gedekt was, was het antwoord ja. Toen ik door vroeg naar waar ik precies dan verzekerd was tegen welke limieten en eigen risico stonden ze met een bek vol tanden. "ja meneer ik zie hier gewoon duiken staan dus zou u gewoon verzekerd moeten zijn". Probleem met verzekeraars is dat als het niet goed gespecificeerd is in de voorwaarden ze zich er achteraf gemakkelijk onderuit lullen. Tijd bij een verzekeraar gewerkt en mee gemaakt wat voor vieze spelletjes dat waren.
Pagina: 1 ... 16 ... 51 Laatste