Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste
Acties:

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:09

Wormaap

Moderator Foto & Video
Is er eigenlijk een reden om een SMB mee te nemen bij recreatieve duiken in de gemiddelde duikplas? Ik begrijp dat't een belangrijk stuk veiligheid kan zijn als er risico is op afdrijven van een boot ofzo, en kan helpen bij het hangen voor een safety stop. Ik heb er een van Aliexpress besteld (die kreeg goede reviews online) zodat ik er ook eens mee kan oefenen. Maar heeft't zin om het ding dan ook daadwerkelijk mee te gaan slepen? :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 27-05 16:52
Wormaap schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:26:
Is er eigenlijk een reden om een SMB mee te nemen bij recreatieve duiken in de gemiddelde duikplas? Ik begrijp dat't een belangrijk stuk veiligheid kan zijn als er risico is op afdrijven van een boot ofzo, en kan helpen bij het hangen voor een safety stop. Ik heb er een van Aliexpress besteld (die kreeg goede reviews online) zodat ik er ook eens mee kan oefenen. Maar heeft't zin om het ding dan ook daadwerkelijk mee te gaan slepen? :P
Zeker. Als er boten, surfers of ander water-verkeer is. Je kan dan jezelf zichtbaar maken.
Ik neem in bijv Vinkeveen, Zeeland, Oostvoornsemeer altijd een mee.

Eigenlijk heb ik er altijd een mee behalve in de grotten, maargoed :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Zeker. Als er boten, surfers of ander water-verkeer is. Je kan dan jezelf zichtbaar maken.
Ik neem in bijv Vinkeveen, Zeeland, Oostvoornsemeer altijd een mee.

Eigenlijk heb ik er altijd een mee behalve in de grotten, maargoed :)
Da's wel een goede inderdaad. Ik dacht aan plassen waar geen overige recreatie is, maar er zijn natuurlijk genoeg plaatsen waar meer in het water gebeurt dan duiken :)

• AdrenalineFreak
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15:30
Als er scheepvaart in die plas zit is het zeker te overwegen....
Maar persoonlijk gaat hij alleen mee als ik ermee wil oefenen of bij duiken in stromend water met scheepvaart.

• aidanl
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 17:46
Naast de reeds genoemde plekken heb ik hem ook altijd mee naar Zevenhuizerplas maar zeker ook Zeeland. Gebeurt helaas genoeg dat bootjes proberen aan te leggen aan duiksteigers, stel dat je daar net boven wilt komen...

Eigenlijk hem ik hem standaard ongeacht de locatie in mijn zak zitten, mocht hij nodig zijn heb ik hem gewoon altijd bij me en kan ik hem dus ook nooit vergeten. Maar dat is voor mij gemakkelijker met een droogpak als natpak zonder zakken.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
aidanl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Naast de reeds genoemde plekken heb ik hem ook altijd mee naar Zevenhuizerplas maar zeker ook Zeeland. Gebeurt helaas genoeg dat bootjes proberen aan te leggen aan duiksteigers, stel dat je daar net boven wilt komen...

Eigenlijk hem ik hem standaard ongeacht de locatie in mijn zak zitten, mocht hij nodig zijn heb ik hem gewoon altijd bij me en kan ik hem dus ook nooit vergeten. Maar dat is voor mij gemakkelijker met een droogpak als natpak zonder zakken.
Dat laatste is inderdaad een beetje waar ik tegenaan hik als ik'm mee zou willen nemen :+ Mijn natpak heeft geen zakken, en mijn BP/W heeft ook beperkte ruimte. Dan kom je uit op de SMB met bungee aan m'n harnas knopen ofzo.
Want een set tech shorts aanschaffen zodat ik op de 'juiste manier' een SMB en spool mee kan nemen is wel weer érg overdreven :+

• dixet
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:04
Wormaap schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Dat laatste is inderdaad een beetje waar ik tegenaan hik als ik'm mee zou willen nemen :+ Mijn natpak heeft geen zakken, en mijn BP/W heeft ook beperkte ruimte.
Daar heeft aliexpress wel een oplossing voor hoor 8) .

Of je laat een paar zakken aan je natpak lijmen, heb verschillende mensen in de club die dat hebben

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:27
Neem die smb alleen mee voor duiken dat het belangrijk is.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19:21

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:59:
[...]

Het enige dat ik zelf jammer vind is dat't bij mij allemaal een stuk minder strak wordt omdat ik rekening moet/wil houden met opleidingen bij een NOB-vereniging.
Hier herken ik dus niets in, mijn instructeur een BP/W met longhose etc. :) Ik heb de octopus over links en mijn buddy heeft die over rechts.

Dat is helemaal geen probleem, je moet voor iedere duik gewoon even bespreken hoe de set van je buddy in elkaar zit (daar heb ik de KILO voor geleerd).
Ik ben wel benieuwd welke dat is en hoe die bevalt. Ik heb een tijdje terug geleerd die dingen te gebruiken.

Ik moet er zelf nog eentje hebben, maar in de volgende situaties neem ik hem wel mee: bootduiken, stromingsduiken, duiken op plekken met veel oppervlakteactiviteit.

Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:29:
[...]

Hier herken ik dus niets in, mijn instructeur een BP/W met longhose etc. :) Ik heb de octopus over links en mijn buddy heeft die over rechts.

Dat is helemaal geen probleem, je moet voor iedere duik gewoon even bespreken hoe de set van je buddy in elkaar zit (daar heb ik de KILO voor geleerd).
Het werd me hier in ieder geval duidelijk aanbevolen om 'gewoon' een standaardsetup te gebruiken. Uiteindelijk hoef ik natuurlijk alleen maar een slang te vervangen als ik een longhose-setup wil, dus vind ik het voor nu allemaal wel best.
Vooraf bespreken moet natuurlijk altijd. Maar een duiker die zonder lucht zit kan natuurlijk best wel eens in paniek zijn, en dan kun je m.i. niet verwachten dat'ie alle details van jouw setup nog scherp op zijn netvlies heeft. Dat gezegd hebbende zijn een octo aan de andere kant of een longhose natuurlijk niet dusdanig exotische setups dat een automaat niet te vinden is. Ik vond de moeite van het aanschaffen van een gele octo en slang klein genoeg om me er verder niet druk om te maken :+
[...]

Ik ben wel benieuwd welke dat is en hoe die bevalt. Ik heb een tijdje terug geleerd die dingen te gebruiken.

Ik moet er zelf nog eentje hebben, maar in de volgende situaties neem ik hem wel mee: bootduiken, stromingsduiken, duiken op plekken met veel oppervlakteactiviteit.
Deze heb ik besteld. Die kreeg hierzo een prima review. Ik heb een rode besteld omdat dat volgens mij wat gangbaarder is dan een gele. Een spoel met lijn had ik al liggen omdat ik touw nodig had om boltsnapjes vast te zetten enzo :+
Hij is nog niet binnen, dus eigen ervaringen ermee heb ik nog niet.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
dixet schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Daar heeft aliexpress wel een oplossing voor hoor 8) .
[Afbeelding]
Of je laat een paar zakken aan je natpak lijmen, heb verschillende mensen in de club die dat hebben
Er is altijd een Ali-oplossing, hoe had ik daar niet aan kunnen denken :+ Ik ga er nog even over nadenken :)

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:51:
[...]

Deze heb ik besteld. Die kreeg hierzo een prima review. Ik heb een rode besteld omdat dat volgens mij wat gangbaarder is dan een gele. Een spoel met lijn had ik al liggen omdat ik touw nodig had om boltsnapjes vast te zetten enzo :+
Hij is nog niet binnen, dus eigen ervaringen ermee heb ik nog niet.
Ik heb ooit een "open bottem" SMB gehad bij mijn PADI Advanced die is ook een meter maar mij was aangeraden:

1.5M Closed Bottom SMB met overdrukt ventiel -> Binnelands water ( Zoet)
1.8M Closed Bottom SMB met overdrukt ventiel -> Zee (Zoet)

Dus nu heb ik er twee :) (overigens beide in mijn pockets) maar de Closed Bottom 1.5M zit standaard op mijn spoel (30M).

Mijn wetnotes heb ik ook gewoon bij Ali vandaan hoor net zoals ik daar van die clips vandaan heb waarmee ik mijn lamp / camera etc mee vast klipte. Inmiddels is alles over op Boltsnaps :) en heb ik hier nu een hele rits van die dingen liggen die stof aan het vangen zijn.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• aidanl
ik gebruik ook graag boltsnaps om dingen mee vast te zetten. ik gebruik alleen een retractable voor mijn gopro zodat ik die gemakkelijk kan gebruiken wanneer die nodig is en daarna gewoon weer lekker aan mijn boorst vast hangt.

Overigens is wel 1 voordeel van zo'n smb ook meteen een nadeel. Omdat het opvalt trekt het soms juist idioten aan omdat ze zich afvragen wat het is. Denk je veilig te zijn, komt er alsnog een boot over je heen |:(

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

In de door mijzelf gebouwde wasbak in de berging. Plaatjes volgen binnenkort in het passende topic [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6.

Daarvoor in de tuin, dan wel badkuip/douche.
Bij dezen, door mijzelf gebouwde wasbak: T.Kreeftmeijer in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"'
Ideaal, geen gesleep en geen overlast in de badkamer. :P
We hebben in dit huis geen tuin, dus dat kan niet.

• EL_Loco
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 08:52

EL_Loco

alias Haco

Ik heb zelfs mn PADI instructeursopleiding in tech-uitrusting gedaan.
Bepaalde skills demonstreren is even wel improviseren
(zoals als automaat terug vinden, hoezo ben je die kwijt??? :P )

Ik vind het juist belangrijk dat mijn cursisten meerdere typen uitrusting zien, of het nu een gewoon vest is, een wing of zo'n maresvest met muis op de zak, of een longhose..

Zoals eerder aangegeven: goed bespreken in de buddycheck :)

Overigens heeft iemand een keer geprobeerd mn backup te pakken toen die zonder lucht kwam.
Die zat opeens aan een heel kort slangetje en ik had een striem in mn nek :/

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Klein deel frustratie, deel vraag... Hoe komen jullie nog aan buddies in deze tijd van het jaar? Ik wil graag de winter doorduiken in plaats van nu als beginner vier maanden stil gaan zitten zodat ik alles kan verleren :+ Maar bij mijn duikvereniging krijg ik krekels en tumbleweed als ik vraag of iemand zin heeft om te gaan, een oproep op Duikforum levert nog niks op maar da's ook niet zo drukbezocht, dus daar hou ik hoop :+, oproepen in Facebookgroepen krijgen geen reactie en een mail naar een vereniging die op hun site heeft staan dat ze de winter doorgaan levert een antwoord op dat ze momenteel bezig zijn met specialties voor mensen afronden en dan tot maart in winterslaap gaan :-(
* Wormaap wil geen winterstop! Potverdrie :+ 'Ga veel duiken en ervaring opdoen', maar dan moet er wel iemand zijn om mee te gaan 8)7 Dat was het stukje frustratie :+

Ja, ik ben een afspraak aan het maken om droogpakken te gaan passen, sue me :P Maar als ik de komende maanden toch niemand heb om mee te gaan duiken ga ik dat nog even uitstellen.

[Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 05-11-2020 13:54]

• leonbong
Mijn vereniging stopt ook, met georganiseerde duiken met dus duikleider op de kant.
Maar er is een app-groep die doorgaat, waarvoor je kan aanmelden.

Ik denk dat het bij de meeste verenigen het zo gaat.
De bulk van de mensen vindt het gewoon te koud. Zeker de natpak personen.

[Voor 30% gewijzigd door leonbong op 05-11-2020 15:25]

• dixet
Wormaap schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:53:
Hoe komen jullie nog aan buddies in deze tijd van het jaar?
Ik ben gezegend met een heel actieve duikvereniging. Helaas de komende tijd geen door de club georganiseerde duikactiviteiten, maar we hebben een whatsapp groep met 99 deelnemers. bijna Allemaal actieve duikers. Dus een buddy is zo gevonden.

Ga je vanavond mee? 19:30 Vinkeveense plassen. Als je nu weg rijdt ben je nog op tijd :P

In jouw regio loont het misschien ook om in België of Duitsland te zoeken?

En als het echt niet lukt.... SRD?

[Voor 6% gewijzigd door dixet op 05-11-2020 15:33. Reden: typo]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
leonbong schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:58:
Mijn vereniging stopt ook, met georganiseerde duiken met dus duikleider op de kant.
Maar er is een app-groep die doorgaat, waarvoor je kan aanmelden.

Ik denk dat het bij de meeste verenigen het zo gaat.
De bulk van de mensen vindt het gewoon te koud. Zeker de natpak personen.
Die appgroep blijft hier dus akelig stil. Is sowieso ook een erg kleine vereniging, dus dan houdt het al snel op :+

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
dixet schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:58:
[...]

Ik ben gezegend met een heel actieve duikvereniging. Helaas de komende tijd geen door de club georganiseerde duikactiviteiten, maar we hebben een whatsapp groep met 99 deelnemers. bijna Allemaal actieve duikers. Dus een buddy is zo gevonden.

Ga je vanavond mee? 19:30 Vinkeveense plassen. Als je nu weg rijdt ben je nog op tijd :P

In jouw regio loont het misschien ook om in België of Duitsland te zoeken?

En als het echt niet lukt.... SRD?
In een weekend rij ik met alle liefde een keer die kant op, doordeweeks is wat lastiger :+
België en Duitsland zijn door corona momenteel helaas niet echt mogelijk. Als ik in de toekomst nog tegen de zelfde dingen aanloop ga ik daar wel zeker ook kijken :)
Voor SRD moet ik nog 89 duiken maken, dus dan zit ik een beetje in een Catch-22 :P Maar staat op termijn sowieso op de lijst. Niet omdat ik per se solo wil duiken, maar zelfredzaamheid vind ik sowieso wel prettig :)

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:15
vanuit verenigingsverband nu duiken organiseren is ook lastig: covid verklaringen en aansprakelijkheid zijn bij de huidige lockdown maatregelen juridisch wel een dingetje natuurlijk....

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dixet schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:58:
[...]

Deze week zit het er sowieso niet in, vanwege een cursus maar vanaf volgende week wil ik mijn nieuwe set wel eens uitproberen ;)

Overigens inmiddels wel helemaal compleet op een kabellamp na:

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Bockelaar schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:00:
vanuit verenigingsverband nu duiken organiseren is ook lastig: covid verklaringen en aansprakelijkheid zijn bij de huidige lockdown maatregelen juridisch wel een dingetje natuurlijk....
Dat de vanuit de vereniging georganiseerde dingen niet doorgaan is natuurlijk logisch. Het verbaast me vooral dat niemand interesse lijkt te hebben om individueel te gaan duiken.

• Bockelaar
weet jij hoe koud het is buiten? no way dat ik in mijn natte pakkie me om ga staan kleden nu :P

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:44:
[...]

Dat de vanuit de vereniging georganiseerde dingen niet doorgaan is natuurlijk logisch. Het verbaast me vooral dat niemand interesse lijkt te hebben om individueel te gaan duiken.
Helaas haakt 80% in deze frissere periode inderdaad af.
Vaak is het een beetje mazzel hebben en zodra je 1 iemand kent, dan kent die wel weer anderen ;)

Maarehm: je bent van harte welkom om mee te duiken hoor!
Misschien niet echt in de buurt: omgeving Rotterdam.
Ik duik vaak Vinkeveen, Zevenhuizerplas en Zeeland.

malleo omnia consentiunt

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
EL_Loco schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:27:
[...]

Helaas haakt 80% in deze frissere periode inderdaad af.
Vaak is het een beetje mazzel hebben en zodra je 1 iemand kent, dan kent die wel weer anderen ;)

Maarehm: je bent van harte welkom om mee te duiken hoor!
Misschien niet echt in de buurt: omgeving Rotterdam.
Ik duik vaak Vinkeveen, Zevenhuizerplas en Zeeland.
Voor een snel duikje na werk is dat wat ver inderdaad, maar in een weekend maak ik graag een keer gebruik van het aanbod :)
Helemaal nu ik vanavond een droogpak aangeschaft heb :+

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:06:
[...]

Voor een snel duikje na werk is dat wat ver inderdaad, maar in een weekend maak ik graag een keer gebruik van het aanbod :)
Jeetje, van de zomer leren duiken en nu al een tech met droogpak set. :9~

Ik heb sinds een paar weken een nieuw natpak, dat is ook wel een wereld van verschil. Helaas door corona weer de opleiding uitgesteld, maar zolang het nog niet regent wil ik wel doorgaan in de winter. Regen is gewoon heel erg ellendig tijdens het omkleden, de rest van kou, wind kan je wel oplossen door snel af te drogen en aan te kleden.

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

😂 Je gaat wel heel hard nu.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
ShadowBumble schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:30:
[...]

😂 Je gaat wel heel hard nu.
Als het goed is, is het tempo er voorlopig wel even uit nu :X Dit was het laatste 'grote' ding dat ik nog wilde. Misschien nog een extra fles zodat ik makkelijk twee duiken kan maken op plekken waar ik niet kan vullen, maar voor de rest zou ik niet weten wat ik nu nog nodig heb :P
Dat is overigens geen oproep voor suggesties :+

[Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 10-11-2020 08:04]

• leonbong
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 9 november 2020 @ 23:08:
[...]

Jeetje, van de zomer leren duiken en nu al een tech met droogpak set. :9~

Ik heb sinds een paar weken een nieuw natpak, dat is ook wel een wereld van verschil. Helaas door corona weer de opleiding uitgesteld, maar zolang het nog niet regent wil ik wel doorgaan in de winter. Regen is gewoon heel erg ellendig tijdens het omkleden, de rest van kou, wind kan je wel oplossen door snel af te drogen en aan te kleden.
Tip koop een enorme kamerjas/badjas die je om je heen kan slaan. Niet als vervanging van handdoek maar erbij. Scheelt enorm en koop deze in grijs/bruin zodat hij niet meteen viezig toont.
Heb ik tijden zo gedaan overpak uit. Bovendeel onderpak naar beneden stropen meteen de badjas aan. Kan je rustig je benen uittrekken zonder dat je bovenlichaam steenkoud wordt.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:08:
[...]

Tip koop een enorme kamerjas/badjas die je om je heen kan slaan. Niet als vervanging van handdoek maar erbij. Scheelt enorm en koop deze in grijs/bruin zodat hij niet meteen viezig toont.
Heb ik tijden zo gedaan overpak uit. Bovendeel onderpak naar beneden stropen meteen de badjas aan. Kan je rustig je benen uittrekken zonder dat je bovenlichaam steenkoud wordt.
Dat is wel een goed idee, nu trek ik dan snel mijn trui en dan dan wordt die waar nat aan de onderkant. Mocht ik deze winter nog gaan duiken, dan regel ik wel zoiets.

• dixet
Wormaap schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:04:
[...]
voor de rest zou ik niet weten wat ik nu nog nodig heb :P
Dat is overigens geen oproep voor suggesties :+
Famous last words 8)

toch suggesties:
droogpakhandschoenen
Nitrox fles (en bijbehorend brevet)
stages en toebehoren
• zal ik nog even doorgaan? :P

• leonbong
Laat die droogpak handschoenen maar zitten, dat is alleen leuk als echt lange duiken gaat maken in koud water.

Voor duiken van een 1 uur echt veel gedoe gaat heel vaak stuk/lek. Ik ken hoop mensen die ze geprobeerd hebben en bijna alllemaal zijn ze er snel weer mee gestopt.

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

leonbong schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:20:
Laat die droogpak handschoenen maar zitten, dat is alleen leuk als echt lange duiken gaat maken in koud water.

Voor duiken van een 1 uur echt veel gedoe gaat heel vaak stuk/lek. Ik ken hoop mensen die ze geprobeerd hebben en bijna alllemaal zijn ze er snel weer mee gestopt.
Ik heb droogpak handschoenen maar die zijn toch echt heel simpel aan en uit te doen ( het zijn wel Kubi's overigens :D ) en "tot nu toe" nog geen lekages daarmee gehad. Is dat ook niet afhankelijk van wat je gebruikt ?

• yesjohn
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16:43
[...]
Ga je droogpak duiken zonder brevet ?

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
dixet schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:11:
[...]

Famous last words 8)

toch suggesties:
droogpakhandschoenen
Nitrox fles (en bijbehorend brevet)
stages en toebehoren
• zal ik nog even doorgaan? :P
Vandaar het keyword 'nu' in mijn post O-)
Een dubbelset heb ik bijvoorbeeld ook nog niet. Maar op dit moment heb ik daar allemaal nog geen behoefte gaan. Want binnen m'n OW-brevet loop ik toch niet snel tegen limieten aan waarvoor ik dat allemaal nodig heb.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
yesjohn schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:40:
[...]

Ga je droogpak duiken zonder brevet ?
Het antwoord daarop hangt er een beetje vanaf of dit een vraag of een verkapte veroordeling is :P
Maar het antwoord is 'ja en nee'. Het plan is niet om een droogpak-specialty te gaan doen, maar ik ga zondag wel met een instructeur het water in om het ding te leren gebruiken :)

• leonbong
Tuurlijk ik duik al jaren met een droogpak zonder de specialty.
De duikpolitie heeft mij nog geen boete gegeven.

• aidanl
leonbong schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:20:

Jup. Heb nu van die Antares dingen op mijn pak zitten maar vind het systeem verre van handig. Zitten aan de handschoenen zelf 2 klipjes die vast horen te klikken binnen in een ring in einde van de mouw. Maar als die plastic klipjes iets verbogen zijn of niet lekker vast zitten, dan kom je er zeker uit met natte handen! Achteraf spijt van, had toch voor die Kubi of Oberon systemen moeten gaan die wat steviger aan je pak zitten. Maar ben toen op advies van verkopen uit gegaan ipv eigen research... wat ik normaal wel altijd doe :F

@Wormaap Specialty vond ik toen wel handig omdat geen van mijn vaste buddies droogpak doken. Gewoon de gewenning en wat oefeningen in zwembad / buiten m.b.t. wat te doen als lucht bijv. naar je benen gaat. Je kan ook gewoon x met een ervaren droogpak duiker mee gaan en daar die oefeningen mee doen, echt heel moeilijk is het allemaal niet. Oh en als je m zou doen, vermijd de zomer. Moest midden in de zomer, in een binnenzwembad oefeningen doen. Toen ik zwembad uit kwam dacht ik dat het pak lek was... dat was dus gewoon puur zweet :X

[Voor 22% gewijzigd door aidanl op 10-11-2020 10:07]

• DexterBelgium
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11-06 15:19
leonbong schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:08:
[...]

Ik heb zo'n poncho handdoek uit de Decathlon (https://www.decathlon.be/...0/_/R-p-309946?mc=8574474 ), is me dat even een gerief. Idd, bovenkant van onderpak naar beneden, bidon warm water over men kop en dan poncho derover, en vanaf dan gewoon lekker toasty (zeker als je deraan gedacht hebt de poncho rond de bidon warm water te wikkelen in de ochtend).

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• dixet
Wel of geen specialty volgen is vooral een persoonlijke keuze denk ik. Niemand stelt ter discussie dat je voor je een grot in gaat een grotduikspecialty volgt. Andere andere specialties 8)7 zijn wellicht wat overbodig .
Droogpak zit er bij mij net tussenin. Ik heb hem zelf niet gevolgd, heb gewoon op youtube gekeken wat er zoal bij komt kijken en ben daarna met m'n buddy in Vinkeveen gaan oefenen.
Sommigen zullen echt wel meerwaarde uit die specialty halen. Dus bepaal vooral voor jezelf of het nuttig is.

Een duikje met een instructeur lijkt mij meer dan voldoende!

@aidanl ik zweer juist bij m'n droogpakhandschoenen,. Vanaf dat het water een graadje of 10 is ga ik niet meer met natte handschoenen het water in. Heerlijk met nog een extra heat pad er in en ik kan ook in de winter doorduiken zonder blauwe vingers. Ik gebruik het eigen syseem van Waterproof op pak van het zelfde merk en vind het ideaa! Als ik de klik hoor weet ik zeker dat ik droge handen houd
en wel opletten dat hij inderdaad klikt zegt, zonder klik krijg ik zeker natte handen - en mouwen en onderbroek

• aidanl
@dixet oh ik onderschat ook zeker droopakhandschoenen niet. Vind het zeker fijn als het koud is. Alleen de hardware zelf valt mij tegen. De mijne horen ook een klik te maken alleen luistert dat erg nauw. Vandaar dat ik misschien toch een keer ga investeren in een beter draai systeem oid zodat ik iets meer de garantie heb dat het ook echt droog blijft.

• leonbong
Misschien vind ik het onhandig omdat ik niet snel koude vingers heb. Ik duik bijna het hele jaar in surfhandschoentjes die zijn heel dun.
Wel naadloze met vingertoppen natuurlijk.
In april ga ik over naar mijn surfhandschoentjes en november/december weer naar mijn 5mm handschoenen en na de duik in de winter even warm water in mijn handschoen gieten en even wachten.

Maar ik maak natuurlijk eigenlijk nooit duiken van veel langer dan een uur.

[Voor 6% gewijzigd door leonbong op 10-11-2020 10:51]

• yesjohn
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16:43
Wormaap schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:43:
[...]

Het antwoord daarop hangt er een beetje vanaf of dit een vraag of een verkapte veroordeling is :P
Maar het antwoord is 'ja en nee'. Het plan is niet om een droogpak-specialty te gaan doen, maar ik ga zondag wel met een instructeur het water in om het ding te leren gebruiken :)
Een verbaasde vraag :p. Ik heb altijd gehoord dat droogpak duiken zo anders is. Ik ben er daarom eigenlijk vanuit gegaan dat een brevet eigenlijk wel nodig is om het onder de knie te krijgen

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
yesjohn schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:01:
[...]

Een verbaasde vraag :p. Ik heb altijd gehoord dat droogpak duiken zo anders is. Ik ben er daarom eigenlijk vanuit gegaan dat een brevet eigenlijk wel nodig is om het onder de knie te krijgen
Na heel wat rondvragen kwam het er voor mij op neer dat't inderdaad behoorlijk anders is, maar dat het voldoende is om een keer rustig met iemand die weet wat'ie doet het water in te gaan om te leren en eraan te wennen. De specialty is ook maar twee duiken, dus het is wel een wat ander niveau dan het overslaan van een OWD-cursus ofzo.
Wat hierboven wordt gezegd ligt redelijk in lijn met wat ik eerder had gevonden. Dus dat zonder een idee gewoon ermee gaan duiken onverstandig is, maar een specialty niet per se nodig is :)

Mijn tegenvraag was omdat ik in de duikwereld best veel felle discussies zie over dit soort dingen. Ik heb beslist niet de behoefte om als een cowboy alles zomaar te gaan proberen :P Maar de veilig/cowboy-lijn ligt natuurlijk niet voor iedereen op dezelfde plek.

[Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 10-11-2020 12:31]

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@Wormaap @yesjohn

Ik heb ook geen droogpak specialty gedaan, ik heb hiernaar wel geïnformeerd maar eigenlijk kwam daar enkel hetzelfde als hierboven uit, dat het voornamelijk handig is om een keuze te maken welk type (Trillaminaat of Neopreen) droogpak je gaat kopen. Als je er al eentje hebt is eigenlijk het enige wat je nodig hebt wat "Tips en Tricks" van een ervaren droogpak duiker of instructeur.

Twee duikscholen gaven zelfs aan dat het een "onzin" specialty was en bieden dan ook naast de speciality ( voor als je perse de kaart wilt) een begeleide duik aan onder het mom "Workshop" mocht je geen ervaren droogpak buddy hebben.

• leonbong
Vroeger werd er nogal het credo gehanteerd trimmen op je droogpak dan kan het redelijk lastig zijn zeker bij een trilaminaat.

Maar als je het in mijn optiek veiliger trimmen op je vest hanteert dan valt het allemaal wel mee.

• Fl4pp13
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

PADI hanteert nog steeds trimmen op droogpak bij trilaminaat bij de specialty... Eens dat trimmen op vest prettiger is, alhoewel ik soms iiieetsjes extra lucht in pak houd om positionering makkelijker te maken.

Vorige week ook met droogpak in sidemount gedoken, dan is het inderdaad exclusief op BCD omdat de stabiliteit al gefixt wordt door BCD/tank layout. Wat een zalige manier van duiken. O+

• leonbong
Er zijn nogal wat mensen die denken dat ik met trimmen op vest geen lucht in droogpak bedoel.
Er moet altijd wel iets, ik doe er alleen genoeg in voor comfort.

Maar het echte trimmen gewoon op het vest, dan kan er ook niet opeens lucht zitten op plaatsen waar je dat niet wil hebben.

• aidanl
Hmm niet mee eens. Heb beide manieren gebruikt tijdens specialty en eigen duiken (dus hele duik trimmen op vest of hele duik trimmen op pak). Nou vind ik het zelf erg fijn om op droogpak te trimmen. Dat blijft dus persoonlijke voorkeur. Al is het wel belangrijk 1 vorm te kiezen en niet op zowel pak als vest te trimmen, dan maak je het jezelf veel moeilijker wanneer er iets mocht fout gaat.

• leonbong
Ik persoonlijk vindt het op vest makkelijker, daarnaast kan je de lucht veel sneller dumpen als het nodig is.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Trimmen op m'n wing is in ieder geval wat ik van plan ben, lucht in't pak alleen tegen squeeze. Uit alle voors en tegens die ik heb gelezen klinkt dat voor mij het meest logisch. Maar dit lijkt typisch zo'n dingetje te zijn waar mensen doen wat ze geleerd hebben en prettig vinden.

Vooruitlopend op het weekend waar ik alles ga leren en uitproberen: hoe vaak puf je normaal gezien wat lucht je pak in tegen squeeze? Mask squeeze hoef ik maar zelden (elke 5-10 meter) te compenseren maar dat kan er ook mee te maken hebben dat mijn masker zelden helemáál afsluit, gezien ik een snor heb. Of is daar geen peil op te trekken en kom ik daar vanzelf wel achter? :P

• dixet
Wormaap schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:21:
[...] hoe vaak puf je normaal gezien wat lucht je pak in tegen squeeze? Mask squeeze hoef ik maar zelden (elke 5-10 meter) te compenseren maar dat kan er ook mee te maken hebben dat mijn masker zelden helemáál afsluit, gezien ik een snor heb. Of is daar geen peil op te trekken en kom ik daar vanzelf wel achter? :P
Dat laatste. Je voelt snel genoeg je pak samendrukken. Voordat het oncomfortabel wordt een beetje lucht er bij. Wanneer dat voor jou is merk je snel genoeg :)
En hoe kouder het wordt hoe meer lucht in mijn geval. Lekker wat meer isolatie :)
wel wat meer lood meenemen naar mate het kouder wordt dus

• Bockelaar
Wormaap schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:21:
maar dat kan er ook mee te maken hebben dat mijn masker zelden helemáál afsluit, gezien ik een snor heb
grappig, baard+snor hier maar nooit ook maar 1 druppeltje in mijn masker, niet op 30cm en ook niet op 30 meter

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Over suggesties gesproken:
Serieus: P-valve. Kunnen pissen is in mijn ogen ook een veiligheidsding.
Hoop mensen in een droogpak kiezen ervoor om weinig te drinken voor de duik, want als je moet...
Maar dat geeft wel een behoorlijk verhoogd risico op decompressie verschijnselen.
Dus: get a P-valve!
Voor mij de beste aankoop sinds mn droogpak. Geen stress meer na de duik. Gewoon kunnen piesen wanneer je moet. Top!

malleo omnia consentiunt

• leonbong
ik drink gewoon normaal voor mijn duik.
Maar na een duik drink altijd vrijwel meteen een blikje cola inderdaad voor het vocht. Heb ik daarom altijd in de auto liggen blikjes cola.

Maar ik duik natuurlijk max een uur dus dat kan ik wel ophouden in mijn droogpak.

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:51:
Hoop mensen in een droogpak kiezen ervoor om weinig te drinken voor de duik, want als je moet...
Maar dat geeft wel een behoorlijk verhoogd risico op decompressie verschijnselen.
Voor mij de beste aankoop sinds mn droogpak. Geen stress meer na de duik. Gewoon kunnen piesen wanneer je moet. Top!
:+ Haha de reden waarom ik er bij mijn pak gewoon eentje "af fabriek" in heb laten zetten, als ik toch zoveel geld uitgaf voor een volledig op maat pak kon er ook wel een (balanced :o ) P-valve af. Heb ik ook geen gezeur om dat later er weer op te laten zetten.

Overigens tot op heden nog niet gebruikt haha O-)

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

ShadowBumble schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:27:
[...]

:+ Haha de reden waarom ik er bij mijn pak gewoon eentje "af fabriek" in heb laten zetten, als ik toch zoveel geld uitgaf voor een volledig op maat pak kon er ook wel een (balanced :o ) P-valve af. Heb ik ook geen gezeur om dat later er weer op te laten zetten.

Overigens tot op heden nog niet gebruikt haha O-)
Nice!
Tis in het begin even hannesen, en elke eerste keer tijdens de duik is ff spannend. Maar ik ben er wel echt heul erg blij mee.
Zeker op momenten dat ik meerdere (lange) duiken doe op een dag is het een lifesaver :)

malleo omnia consentiunt

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Bockelaar schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:34:
[...]

grappig, baard+snor hier maar nooit ook maar 1 druppeltje in mijn masker, niet op 30cm en ook niet op 30 meter
Oh, daar ben ik wel heel jaloers op. Ik heb een paar maskers geprobeerd, en met m'n Mares X-Vision heb ik er de minste last van, maar nog steeds eigenlijk altijd wel een beetje water in m'n bril. Welk masker gebruik jij? Niet dat dat nou per se ook goed op mijn hoofd werkt, maar dan kan ik'm in ieder geval eens een keer ergens proberen te passen :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
EL_Loco schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:51:
P-valve staat op de 'voor de toekomst'-lijst. Ik maak momenteel toch geen lange duiken, dus dan houd ik't wel uit. Maar ik drink eigenlijk altijd veel water, dus als ik langere duiken ga maken ga ik hier gegarandeerd tegenaan lopen. En het risico op DCS verhogen door dan maar te weinig te gaan drinken vind ik niet zo handig inderdaad :P Maar het pak is er geloof ik zelfs al op voorbereid, dus die kan er later gewoon op :)
Is dat nou geen ontzettend gehannes met zo'n condoom enzo, of valt dat mee? Het lijkt me zo onhandig dat je er een paar uur niet echt vanaf kan als je'm eenmaal vastgeplakt hebt.

• Bockelaar

• MK-NL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 06:42
Wormaap schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:44:
[...]

P-valve staat op de 'voor de toekomst'-lijst. Ik maak momenteel toch geen lange duiken, dus dan houd ik't wel uit. Maar ik drink eigenlijk altijd veel water, dus als ik langere duiken ga maken ga ik hier gegarandeerd tegenaan lopen. En het risico op DCS verhogen door dan maar te weinig te gaan drinken vind ik niet zo handig inderdaad :P Maar het pak is er geloof ik zelfs al op voorbereid, dus die kan er later gewoon op :)
Is dat nou geen ontzettend gehannes met zo'n condoom enzo, of valt dat mee? Het lijkt me zo onhandig dat je er een paar uur niet echt vanaf kan als je'm eenmaal vastgeplakt hebt.
De eerste keer plassen is nu eigenlijk altijd voor mijn vroegere duikgemiddelde, je wordt er ook steeds makkelijker mee. Het voegt zeker veel toe (hmm.. letterlijk dan weer niet ;) )

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:44:
[...]

Neuh, valt mee.
Een beetje man-scaping is wel aan te raden, haartjes die je vastplakt kunnen pijn doen :X

Verder is het omdoen in het begin een beetje onhandig.
Het koppie moet zeg maar zo vermogelijk naar voren erin, maar wel ontspannen toestand ;)

malleo omnia consentiunt

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Waar een Discover Sidemount moment in het voorjaar allemaal wel niet goed voor was... :+
Tijdje terug ook maar de volledige specialty gedaan, en na wat dubben besloten ook die kant op te gaan en een XDEEP Stealth Tec gekocht plus Scubapro automaten en aluminium cylinders. 't Is even wennen qua handelingen ten opzichte van backmount maar het duikt za-lig.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vanochtend ben ik met de eigenaar van de shop waar ik m'n droogpak heb gekocht naar de Boschmolenplas geweest om het ding ook te leren gebruiken :)
Rustig alles klaargemaakt en aangetrokken en besproken wat we gingen doen. Het plan was om eerst een oefenplatform op te zoeken om daar wat te oefenen met lucht het pak in en uit krijgen en eens ondersteboven te gaan hangen met teveel lucht erin. Daarna wat rondjes zwemmen om wat diepteverschil te hebben om te oefenen met het gebruik.
Het water in en gaan met de banaan. En eigenlijk was ik vanaf moment één verkocht :) Nu ben ik zelf natuurlijk ook nog steeds elke duik beter aan het worden, maar ik lag enorm relaxt en stabiel in het water. De oefeningen gingen dan ook prima.
Daarna zijn we een parcourtje langs wat objecten gaan maken, met dus redelijk wat diepteverschil op en neer. Daar helaas geen perfecte score gehaald, want ik had net wat teveel lucht in m'n pak, dreef een beetje omhoog en draaide me met m'n hoofd omlaag om omlaag te gaan vinnen. Niet handig in een droogpak, want toen steeg dus alle lucht naar m'n voeten. Het lukte om weer rechtop te komen, maar niet om tegelijkertijd m'n opstijging te stoppen. Dus ik had ineens een buddy aan mijn crotch-strap hangen om me beneden te houden :+ Was verder snel geregeld en een mooi leermomentje. Misschien eigenlijk maar beter dat't me nu is overkomen terwijl er een instructeur bij was, dan weet ik in het vervolg dat ik erop moet letten :)

Maarre... ik snap nu waarom mensen hier zo'n fan van zijn!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:07:
Vanochtend ben ik met de eigenaar van de shop waar ik m'n droogpak heb gekocht naar de Boschmolenplas geweest om het ding ook te leren gebruiken :)
Rustig alles klaargemaakt en aangetrokken en besproken wat we gingen doen. Het plan was om eerst een oefenplatform op te zoeken om daar wat te oefenen met lucht het pak in en uit krijgen en eens ondersteboven te gaan hangen met teveel lucht erin. Daarna wat rondjes zwemmen om wat diepteverschil te hebben om te oefenen met het gebruik.
Het water in en gaan met de banaan. En eigenlijk was ik vanaf moment één verkocht :) Nu ben ik zelf natuurlijk ook nog steeds elke duik beter aan het worden, maar ik lag enorm relaxt en stabiel in het water. De oefeningen gingen dan ook prima.
Daarna zijn we een parcourtje langs wat objecten gaan maken, met dus redelijk wat diepteverschil op en neer. Daar helaas geen perfecte score gehaald, want ik had net wat teveel lucht in m'n pak, dreef een beetje omhoog en draaide me met m'n hoofd omlaag om omlaag te gaan vinnen. Niet handig in een droogpak, want toen steeg dus alle lucht naar m'n voeten. Het lukte om weer rechtop te komen, maar niet om tegelijkertijd m'n opstijging te stoppen. Dus ik had ineens een buddy aan mijn crotch-strap hangen om me beneden te houden :+ Was verder snel geregeld en een mooi leermomentje. Misschien eigenlijk maar beter dat't me nu is overkomen terwijl er een instructeur bij was, dan weet ik in het vervolg dat ik erop moet letten :)

Maarre... ik snap nu waarom mensen hier zo'n fan van zijn!
Lekker bezig zeg!

malleo omnia consentiunt

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Wat misschien nog wel leuker is dan nieuwe spulletjes uitproberen, is het feit dat ik ook meteen even kennis heb gemaakt met wat mensen van een duikschool/duikteam die fanatiek de winter doorgaat :) Het is momenteel allemaal een beetje behelpen omdat in drietallen duiken bij deze plas voorlopig verboden is i.v.m. corona. Maar als het past ga ik volgende week voor het eerst met ze meeduiken :)
Mijn eerste logboekje dit jaar vol krijgen gaat'm niet meer worden, vrees ik (zit nu op 12, er kunnen er 30 in), maar dat is natuurlijk geen doel op zich :+ Maar het feit dat er in ieder geval mogelijkheden zijn om niet stil te hoeven zitten is wel heel prettig *O*

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:51:
Wat misschien nog wel leuker is dan nieuwe spulletjes uitproberen, is het feit dat ik ook meteen even kennis heb gemaakt met wat mensen van een duikschool/duikteam die fanatiek de winter doorgaat :) Het is momenteel allemaal een beetje behelpen omdat in drietallen duiken bij deze plas voorlopig verboden is i.v.m. corona. Maar als het past ga ik volgende week voor het eerst met ze meeduiken :)
Mijn eerste logboekje dit jaar vol krijgen gaat'm niet meer worden, vrees ik (zit nu op 12, er kunnen er 30 in), maar dat is natuurlijk geen doel op zich :+ Maar het feit dat er in ieder geval mogelijkheden zijn om niet stil te hoeven zitten is wel heel prettig *O*
Kijk! Das beter!

malleo omnia consentiunt

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vandaag bedacht ik me ineens dat ik, als ik toch een digitaal log bijhoud, ik natuurlijk ook bij kan houden hoe het voor mijn gevoel op technisch vlak gaat. Want hoe moet je immers verbeteren als je niet bijhoudt hoe je het doet? :)
Omdat mijn duikje van zondag nog vers genoeg in het geheugen lag heb ik dus een klein stukje zelfbeoordeling gedaan op trim, buoyancy, propulsion en breathing, gezien die vaak genoemd worden als de vier pilaren waar je aan kan werken. Daar borrelde meteen een vraag bij op.
Op gebied van ademhaling heb ik nog wel wat te winnen. Mijn SAC kwam uit op 19,9L/min. Volgens mij is dat voor een beginner acceptabel, maar toch wel aan de hoge kant. Nu heb ik natuurlijk oefeningen met het droogpak gedaan, dus dat kost wel wat litertjes, maar tegelijkertijd is het redelijk in lijn met wat ik eerder heb gemeten.
Als ik daar even voorzichtig aan reken met een doelstelling van 12L/min (dat heb ik hier voorbij zien komen voor ervaren duikers geloof ik), dan zou ik (bij een vergelijkbaar profiel uiteraard) uitkomen op een verruiming van duiktijd van 55 (afgelopen zondag) naar 90 minuten bij een gemiddelde diepte van 6 meter. Dat klinkt als heel veel voor een 12L 232Bar tank. Maar als dat haalbaar is, dan zie ik wel duidelijke meerwaarde in oefenen om daar naartoe te werken *O* Met uiteraard het besef dat dat niet van vandaag op morgen gaat lukken :+
Is anderhalf uur op 12L bij 200Bar realistisch voor ervaren duikers?

Voor wie trouwens nog een beetje wil lachen om mijn beginnersfouten: ik heb zojuist ongeveer een halve liter water uit de laarzen van m'n droogpak gegooid. Ik had't ding op dezelfde manier als mijn natpak gespoeld, en dus gewoon ondergedompeld in de badkuip :+

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:42:
Voor wie trouwens nog een beetje wil lachen om mijn beginnersfouten: ik heb zojuist ongeveer een halve liter water uit de laarzen van m'n droogpak gegooid. Ik had't ding op dezelfde manier als mijn natpak gespoeld, en dus gewoon ondergedompeld in de badkuip :+
:+ Okay hier moest ik echt wel even hardop om lachen, met betrekking tot je SAC verhaal ik ken duikers die rustig 2 uur duiken op een enkel 12L 230B, is dat veel ja heel veel, maar die blijven dan over het algemeen vrij ondiep en bewegen nauwelijks.

Mijn SAC van de 3 afgelopen duiken in mijn droogpak lagen gemiddeld een stuk hoger ;) Mijn eerste duik in een droogpak was zelfs een whooping 34.8l/min, de duik daarop was dit al drastisch verminderd naar 24l/min en de laatste duik was het 21l/min. Dus gewenning en jezelf comfortabel voelen scheelt echt enorm in verbruik, de eerste duik was ook echt constant zoeken naar evenwicht en corrigeren etc heel veel inspanning.

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Hoe diep?

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Ik zou zelf gewoon realistisch blijven, lage SAC helpt zeker met gasplanning voor een duik maar uiteindelijk moet het ook nut hebben om zolang onder water te blijven. In een tropische plek waar je onder de boot of ondiep langs de steiger oid lekker nog naar koraal kunt kijken of mooie beesten voor bij ziet komen, sure, maar bij de meeste Nederlandse stekken ben ik na een uur meestal wel klaar, helemaal nu in de winter. :+

Eigen record met een 230 bar fill is overigens 100 minuten, maar dat was een gemiddelde diepte van <5 meter. Laatste half uur alleen maar trim/orientatie oefeningen liggen doen om het nog een beetje leuk te houden. Volgende zomer maar eens kijken hoever ik kom met 2 Al80 cylinders, dat zal wel richting de 3 uur gaan. :')

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Fl4pp13 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:57:
Ik zou zelf gewoon realistisch blijven, lage SAC helpt zeker met gasplanning voor een duik maar uiteindelijk moet het ook nut hebben om zolang onder water te blijven. In een tropische plek waar je onder de boot of ondiep langs de steiger oid lekker nog naar koraal kunt kijken of mooie beesten voor bij ziet komen, sure, maar bij de meeste Nederlandse stekken ben ik na een uur meestal wel klaar, helemaal nu in de winter. :+

Eigen record met een 230 bar fill is overigens 100 minuten, maar dat was een gemiddelde diepte van <5 meter. Laatste half uur alleen maar trim/orientatie oefeningen liggen doen om het nog een beetje leuk te houden. Volgende zomer maar eens kijken hoever ik kom met 2 Al80 cylinders, dat zal wel richting de 3 uur gaan. :')
Vergeet niet dat ik nog in die eerste 'alles is leuk'-fase zit hè :+ Voor mijn part lig ik twee uur in een zwembad rondjes te draaien, ik geniet van het onder water zijn zelf :) Al zouden mijn duikbrilglazen op sterkte deze week binnen moeten gaan komen, dan zie ik ook wat meer :+ Ik kan ook genieten van in een Goretexjas door de regen lopen zonder nat te worden :P

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Gemiddeld 6m in dit geval. Stond in de post, maar idd niet specifiek bij de vraag :P

• AdrenalineFreak
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15:30
@Wormaap
90 minuten op een meter of 6 gemiddeld is zeker haalbaar op 12L
Ik denk alleen dat je dit in de praktijk niet vaak gaat lukken.
Los van je eigen luchtverbruik moet je ook nog rekening houden met dat van je buddy.
En je moet het zo lang interessant blijven vinden, het niet (te) koud hebben of last krijgen van andere natuurlijke behoeftes .....

Maar het streven hiernaar heeft zeker voordelen, je weet dan van jezelf dat je luchtvoorraad (normaal) niet de beperkende factor is van de duik. wat er weer voor zorgt dat je relaxter in het water ligt.

Tips voor een laag luchtverbruik:
- zwemmen en bewegen op standje sloom
- blijf ten alle tijden door ademen, houd je lucht niet vast. Probeer met normale volumes langzaam te ademen
- verder helpt het heel veel als je je vertrouwd en ontspannen voelt onder water.

Of om een keer te oefenen:
ga naar een object of platform en oefen eerst je trim zonder vin/zwembewegingen.
Is de trim stabiel, let dan eens bewust op je ademhaling met in je achterhoofd of dit niet nog rustiger kan.
Zwem daarna heel rustig een paar rondjes rond het platform/ object en probeer de ademhaling hetzelfde te houden als tijdens het trim moment.

• dixet
Als ik daar even voorzichtig aan reken met een doelstelling van 12L/min (dat heb ik hier voorbij zien komen voor ervaren duikers geloof ik), dan zou ik (bij een vergelijkbaar profiel uiteraard) uitkomen op een verruiming van duiktijd van 55 (afgelopen zondag) naar 90 minuten bij een gemiddelde diepte van 6 meter. Dat klinkt als heel veel voor een 12L 232Bar tank. Maar als dat haalbaar is, dan zie ik wel duidelijke meerwaarde in oefenen om daar naartoe te werken *O* Met uiteraard het besef dat dat niet van vandaag op morgen gaat lukken :+
Ik zit meestal op een SAC tussen de 10 à 12L/min. Ik duik in normale Nederlandse duikjes makkelijk anderhalf uur op m'n 10 liter. Maar - enige nuancering is op z'n plaats - er zijn veel zaken die je SAC kunnen vehogen. Als m'n camera mee gaat zit ik al gauw op 15L/min, droogpak in de winter helpt ook niet echt. Maar je SAC is wel een mooi instrument om te meten hoe rustig je in het water bent
_O-

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dixet schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:07:
[...]

Ik zit meestal op een SAC tussen de 10 à 12L/min. Ik duik in normale Nederlandse duikjes makkelijk anderhalf uur op m'n 10 liter. Maar - enige nuancering is op z'n plaats - er zijn veel zaken die je SAC kunnen vehogen. Als m'n camera mee gaat zit ik al gauw op 15L/min, droogpak in de winter helpt ook niet echt. Maar je SAC is wel een mooi instrument om te meten hoe rustig je in het water bent
Absoluut, als ik kijk naar mijn SAC verbruik gemiddeld nog in mijn natppak zat ik op 16l/min, met als absolute topper 11.6l/min met een duik van een uur in een reservaat in Turkije, dus nagenoeg ideale omstandigheden, water temp 29.5c, prachtig zicht, max diepte 21 meter met een gemiddelde van 9.2m over de hele duik.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
In my defense: ik had ze wel leeggegooid na het spoelen. Wat er vandaag uitkwam is wat bij het uitdruipen nog de broek/laarzen ingelopen was :+ Volgende keer spoel ik fijn alleen de buitenkant :P

• leonbong
@Wormaap
Je moet niet proberen je SAC te verbeteren, dan gaan mensen bewust adem inhouden of langzaam ademen.
Dat verhoogd het risico op decompressie.
Over het algemeen zal je zien dat ervaring dus rust in het water je SAC vanzelf verbeterd.

Ik zit bij duikje waarbij rustig rond zwem op 11 en bij allerlei oefeningen kan het wel 20 l/min zijn.
Nederland is meestal voor mij 13 l/min
Tropisch water 10-11 l/min.
Maar het is gevaarlijk als je actief bezig bent met je ademhaling. Ik heb ooit met een dikzak 140 kg+ (extra risico) in egypte gedoken die zei bij voorbaat dat hij altijd bezig was met langzaam ademen.
Hij kwam na de 2e duik boven met duidelijk zichtbare blauwe plekken op zijn buikvet, dat doorbloed namelijk traag.

Hij vond het normaal had hij al jaren daarom sloeg hij altijd een dag over en hij ze vrouw doken allebei met 15L en het laatste kwartier van duik slurpte hij lucht uit fles van zijn vrouw. Zijn argument anders moet hij een 18L fles regelen en dat hebben ze meestal niet en hij voelde zich bezwaard om onze duik te verkorten door zijn luchtverbruik daarom deed hij het altijd zo met zijn vrouw.
Ik moet zeggen zijn vrouw had daarom wel twee octopussen aan haar 1e trap zitten één met hele lange slang denk wel 3m.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
@leonbong Dat voorbeeld klinkt inderdaad wel heel naar :X En goede aanvulling om er niet op die manier bewust mee bezig te zijn.
Dan wel meteen nog een vraag daarover. Één van de dingen waar ik qua ademhaling volgens mij juist wél eens bewust op zou moeten letten is dat ik heel snel inadem onder water. Uitademen doe ik daarna gewoon rustig/normaal. Je hoort het ook in de video's die ik hier gepost heb, PSSSJT... blublublublublublublublublub.
Dat leek me bij uitstek iets waar ik bewust wat meer rust in kan brengen. Behalve m'n luchtverbruik heeft in één keer mijn longen vol trekken natuurlijk ook invloed op mijn drijfvermogen, dus ik heb het idee dat daar qua stabiliteit ook nog wel een kleine winst te behalen valt. Of zouden jullie ook adviseren daar niet teveel over na te denken?
Wat ik inderdaad niet wil doen is bewust langzamer ademhalen, ademhalingen overslaan, dat soort dingen. Da's een recept voor allerlei onnodige risico's.

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Het is zeker goed om bezig te zijn met je ontwikkeling onderwater: trim, finkicks, etc.
Ademhaling is iets waar ik zeker niet mee bezig zou zijn. Is al eerder genoemd en gelukkig benoem je het zelf ook.
Natuurlijk heeft de hoeveelheid lucht in je longen invloed op je drijfvermogen, want fysics ;)
Toch kan ik prima ademen en als een ninja stilhangen :)
Is dit omdat ik op mn ademhaling let? Nee, dat komt door veel duiken en niet met mn handen & voeten wapperen :) Dan ga je nog heel lichtjes op en neer, maar niet echt veel.

Bij mij kwam op een gegeven moment een soort van klik, waarna mn trim een stuk beter werd.

Om terug te komen op luchtverbruik.
Zeker in grotten is het qua planning een ding, en bepaald degene met het "slechtste" luchtverbruik de duikduur voor het team.

Echter...

Je hebt nu eenmaal nodig wat je nodig hebt, of dat nu een sac 20l/min is, of 12l/min.
Er zijn een paar stelregels:
- vrouwen ademen niet
- kleine mensen hebben gemiddeld een beter verbruik dan grote mensen
- fitheid heeft zeker invloed op luchtverbruik
- des te rustiger je bent, des te beter je luchtverbruik.
- koffie heeft een huge invloed op je luchtverbruik.
(we hebben een kleine niet wetenschappelijk verantwoorde studie gedaan bij ons op de club)

Natuurlijk heb je zat mensen die op 12l/min zitten. Well, good for them.
Ik niet, ik zit op 14 a 16. (afhankelijk van omstandigheden, type duik, uitrustig, etc)
Toch kan ik op een trainingsduik rustig op 25l/min zitten.
Als ik met een cursist duik zit ik ook rond de 19l/min.

Bottomline:
Zeker, het is goed voor jezelf te weten wat je verbruik is, maar vooral voor planning.
(en omdat stats gewoon leuk zijn B) )

-edit- en over je inademen, dat wordt gelukkig door je lichaam zelf geregeld, dus als die vind dat je dat nodig hebt... ;)

[Voor 3% gewijzigd door EL_Loco op 17-11-2020 16:51]

malleo omnia consentiunt

• Bockelaar
EL_Loco schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:51:

- vrouwen ademen niet
2nd that! Mijn kleine vrouw kan twee rondjes rond Bonaire zwemmen op 30meter met een 12L alu en daarna de oceaan over naar huis. Ik moet na 75-90 minuten toch echt naar boven

:+

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Bockelaar schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:47:
[...]

2nd that! Mijn kleine vrouw kan twee rondjes rond Bonaire zwemmen op 30meter met een 12L alu en daarna de oceaan over naar huis. Ik moet na 75-90 minuten toch echt naar boven

:+
3rded. :+ Bij de zwembadtrainingen was het wel te doen maar buiten moesten we constant terug omdat de heren geen lucht meer hadden. Had ik nog ruim 100 bar over... pff.

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[b]EL_Loco in "Duikers op GoT - Deel 3"EL_Loco schreef op dinsdag 17 nove
- vrouwen ademen niet
- kleine mensen hebben gemiddeld een beter verbruik dan grote mensen
- fitheid heeft zeker invloed op luchtverbruik
- des te rustiger je bent, des te beter je luchtverbruik.
- koffie heeft een huge invloed op je luchtverbruik.
(we hebben een kleine niet wetenschappelijk verantwoorde studie gedaan bij ons op de club)
[offtopic]
De eerste is logisch niemand zal daar iets ander zeggen, de rest daartegen is eigenlijk heel erg verklaarbaar
en hebben allemaal te maken met je bloedcirculatie (en dus de distributie van zuurstof door je lichaam).

Koffie is een apart verhaal (of eigenlijk de werkende stof cafeïne) een kopje is goed voor de bloedsomloop en dus zuurstof circulatie echter kom je al snel bij een kantel punt waarop de aderen gaan samentrekken van de Cafeïne en dus de de bloedsomloop belemmeren en daarmee dus ook weer de zuurstof in het bloed.

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Hier er eentje terug dan maar in het kader "beginnersfouten":

Vandaag voor het eerst gedoken met mijn nieuwe set, was een heerlijke duik. Ik had het helemaal uitgerekend mijn single tank setup weegt totaal 37.4KG (Incl 13.8KG Lood & Volle 12L Lang 200B). De D12 set weegt totaal 41.1KG met 2x een lege fles. Dat komt dus super goed uit, dat is iets zwaarder maar het meeste lood is ingeruild voor lucht :D.

Dus vandaag vol goede moed richting Vinkveen om samen met @EL_Loco een duik te doen, nadat ik natuurlijk alles nauwkeurig had nagerekend, zou ik zonder extra lood het water in kunnen, kortom dat doen we dus afdalen maar. Nou ja @EL_Loco kon afdalen ik bleef gewoon lekker aan de oppervlakte :+ hmmm nou ja misschien dan toch maar even terug het water uit en wat extra lood pakken doe maar 2x 1KG erbij.

Top dat ik natuurlijk toch extra lood had meegenomen maar ja, waar laat je extra softlood als je opeens geen pockets meer hebt in je BP/w :+ dus dan maar in de cargo pockets. Hoppah weer terug het water in nou afdalen dan maar ! .............. en ja hoor daar ging @EL_Loco weer en waar was SB juist aan de oppervlakte want 2x 1KG was blijkbaar niet genoeg :+ dus wederom het water uit en nog maar 2x 2KG erbij gepakt.

De duik kon beginnen ! ........ dit keer echt al hoewel 6KG misschien toch nog wel aan de lichte kant was.De "einde middag duik" was inmiddels veranderd in een hé de avond valt het dus nu is het een "nacht duik" maar we hebben heerlijk gedoken, ik was in de veronderstelling dat ik ook al het leven inmiddels in Vinkeveen gezien had maar blijkbaar niet, het stikte van de Gondels maar de grote surprise was toch wel een joekel van een karper, eentje die groter was als het snoekbaars duo dat altijd op de diepte van 5Meter hangt. Helaas geen paling gezien dit keer maar wel weer genoeg van de vaste huis gasten de Baars en de Kreeft.

Al met al toch nog een top avond geworden! Heb mij bijzonder vermaakt en gelijk weer een paar goede tips opgedaan en zaken geleerd ! Nu daar weer mee aan de slag :D

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

ShadowBumble schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:55:
[...]

Hier er eentje terug dan maar in het kader "beginnersfouten":

Vandaag voor het eerst gedoken met mijn nieuwe set, was een heerlijke duik. Ik had het helemaal uitgerekend mijn single tank setup weegt totaal 37.4KG (Incl 13.8KG Lood & Volle 12L Lang 200B). De D12 set weegt totaal 41.1KG met 2x een lege fles. Dat komt dus super goed uit, dat is iets zwaarder maar het meeste lood is ingeruild voor lucht :D.

Dus vandaag vol goede moed richting Vinkveen om samen met @EL_Loco een duik te doen, nadat ik natuurlijk alles nauwkeurig had nagerekend, zou ik zonder extra lood het water in kunnen, kortom dat doen we dus afdalen maar. Nou ja @EL_Loco kon afdalen ik bleef gewoon lekker aan de oppervlakte :+ hmmm nou ja misschien dan toch maar even terug het water uit en wat extra lood pakken doe maar 2x 1KG erbij.

Top dat ik natuurlijk toch extra lood had meegenomen maar ja, waar laat je extra softlood als je opeens geen pockets meer hebt in je BP/w :+ dus dan maar in de cargo pockets. Hoppah weer terug het water in nou afdalen dan maar ! .............. en ja hoor daar ging @EL_Loco weer en waar was SB juist aan de oppervlakte want 2x 1KG was blijkbaar niet genoeg :+ dus wederom het water uit en nog maar 2x 2KG erbij gepakt.

De duik kon beginnen ! ........ dit keer echt al hoewel 6KG misschien toch nog wel aan de lichte kant was.De "einde middag duik" was inmiddels veranderd in een hé de avond valt het dus nu is het een "nacht duik" maar we hebben heerlijk gedoken, ik was in de veronderstelling dat ik ook al het leven inmiddels in Vinkeveen gezien had maar blijkbaar niet, het stikte van de Gondels maar de grote surprise was toch wel een joekel van een karper, eentje die groter was als het snoekbaars duo dat altijd op de diepte van 5Meter hangt. Helaas geen paling gezien dit keer maar wel weer genoeg van de vaste huis gasten de Baars en de Kreeft.

Al met al toch nog een top avond geworden! Heb mij bijzonder vermaakt en gelijk weer een paar goede tips opgedaan en zaken geleerd ! Nu daar weer mee aan de slag :D
uitloding is altijd een dingetje ;)

Toch lekker gedoken en idd een mega vette karper :o

malleo omnia consentiunt

• leonbong
Karper die heb ik zelden daar gezien ja recent bij een nachtduik buiten het afgezette duikgebied.
Snoekbaarzen en snoeken, zoetwaterkreeften wel vaak.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vanochtend heb ik nog een mooie beginnersfout mogen maken met m'n droogpak. Maar dan wel de enigszins subtiele variant erop :+
Mijn rits netjes dichtgetrokken en gecheckt holy foreshadowing Batman! }:| of de laatste cm ook dicht zat.
Het water inlopen en mijn rechter been koud voelen worden. Gelukkig een makkelijke instap vanaf de kant, dus even een stapje terug zodat de rits weer boven water was. Tóch een cm open.
Mijn beste gok is dat ik hem iets open heb getrokken toen ik de trekker achter de tweede rits stopte. Dus twee duiken met een kleffe broek en sokken gemaakt :'(
Gelukkig houdt m'n onderpak zich aardig als het een beetje nat wordt, dus verder twee prima leuke duiken gemaakt :) Een kilootje gedumpt t.o.v. vorige keer, dus nu met 9kg (2 backplate en 7 in m'n pockets) aan de slag, en dat voelde alweer een stukje beter.
Qua leven is er weinig meer te zien in de Boschmolenplas, maar gelukkig ligt er genoeg leuks op de bodem :) Omdat de instructeur die mee was weet dat ik interesse heb ik wrakpenetratie hebben we wat simpele swim-throughs gedaan bij een paar objecten. Er liggen wat aan elkaar gelaste zeecontainers waar je leuk een hoekje om kan zwemmen (heel ruim, niet diep, dus goed te doen als beginner), en wat korte, krappe dingen waar je wat soepeler doorheen moet maar waar je hoofd alweer aan de andere kant is voordat je vinnen erin zijn. Dus allemaal heel gecontroleerd, maar toch zeker leuk :)

En ondertussen ook maar meteen aangemeld voor AOW bij de school/groep die de winter doorgaat. Dus ik hou me in ieder geval bezig :+
De NOB-vereniging waar ik daarnaast ook nog bij zit is me voorlopig wat te onzeker qua clubactiviteiten. Maar die doen sowieso geen buitenduiken in de winter. Voorlopig is mijn plan om beide te gaan doen zodat ik gebruik kan maken van de sterke punten van beide gedachtegangen :)

• Osiris
  • Niet online
EL_Loco schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:22:
[...]

uitloding is altijd een dingetje ;)
Morgen vlieg ik naar Curaçao en ik ben sinds vorig jaar waarschijnlijk wel enkele kilootjes aangekomen.. Nou ja, ik weet het wel zeker, ik weet alleen niet hoeveel _O-

We gaan 't woensdag wel zien of ik 't nog met 8 pound red of niet :+

• Bockelaar
en anders een steen in je vest erbij bij de eerste duik ;)

• Osiris
  • Niet online
Bockelaar schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:43:
en anders een steen in je vest erbij bij de eerste duik ;)
:D Da's wel een goeie om te onthouden idd, dat past vast eventueel nog wel naast 't lood in de loodpockets. M'n wing heeft geen andere pockets verder.

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:09:
En ondertussen ook maar meteen aangemeld voor AOW bij de school/groep die de winter doorgaat. Dus ik hou me in ieder geval bezig :+
Ik heb mij toevallig vanmiddag ingeschreven voor de GUE Fundamentals. Wel in het voorjaar maar is een mooie stok achter de deur om gewoon lekker door te blijven duiken.

Heb er in ieder geval al lekker zin in.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
ShadowBumble schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:44:
[...]

Ik heb mij toevallig vanmiddag ingeschreven voor de GUE Fundamentals. Wel in het voorjaar maar is een mooie stok achter de deur om gewoon lekker door te blijven duiken.

Heb er in ieder geval al lekker zin in.
Cool! Benieuwd hoe die je gaat bevallen :) Staat hier ook op de to-do lijst. Niet eens per se om meteen in tech in te stromen, maar ik lees ook veel mensen die het vooral een waanzinnig goede cursus vinden om aan hun techniek te werken. Er is alleen geen GUE in Limburg, dus dan zou ik al richting Tilburg moeten.
Maar eerst eens zover komen dat ik er het maximale uithaal, want momenteel leer ik nog elke duik door gewoon in het water te liggen :)
Waar ga je'm doen?

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Wormaap schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:41:
[...]

Cool! Benieuwd hoe die je gaat bevallen :) Staat hier ook op de to-do lijst. Niet eens per se om meteen in tech in te stromen, maar ik lees ook veel mensen die het vooral een waanzinnig goede cursus vinden om aan hun techniek te werken. Er is alleen geen GUE in Limburg, dus dan zou ik al richting Tilburg moeten.
Maar eerst eens zover komen dat ik er het maximale uithaal, want momenteel leer ik nog elke duik door gewoon in het water te liggen :)
Waar ga je'm doen?
Er is een groepje wat zich GUE Brabant noemt, daar zitten ook best wat Limbo's in :)
Mocht je interesse hebben op den duur kan ik je best in contact brengen :)

malleo omnia consentiunt

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:41:
[...]

Waar ga je'm doen?
Ook erg benieuwd naar, hij staat voor Vinkeveen bij Blue-Exploration (Jeroen Wilms, toevallig omdat hij 1) bij mij in het "dorp" woont en 2) omdat hij aangeraden werd). Dat is ook de primaire reden dat ik voor Fundies heb gekozen die cursus staat heel goed aangeschreven om gewoon je basis skills naar een hoger niveau tillen zelfs al zou je daarna nooit meer een GUE cursus doen. Ook het hele aspect van team based (dus 3 of meer) duiken staat mij erg aan.

Moet een paar kleine dingen aan mijn setup veranderen, (even stukje bungee anders plaatsen en een boltsnap anders plaatsen in mijn gear). Daarna nog even een keer al mijn gear verifiëren of het echt helemaal klopt en dan in Januari (na de feestdagen) beginnen met inlezen op het cursus materiaal etc.

• Osiris
  • Niet online
In October bleaching conditions developed across the entire Caribbean Basin but fortunately waters cooled before severe bleaching could happen except in Aruba, Bonaire, Curaçao, and Los Roques, Venezuela, with mild bleaching reported in Mexico and Belize.
Het was me nog nooit eerder opgevallen, maar inderdaad, bijzonder veel koraal gedeeltelijk of geheel verbleekt :(

Maakt een verder heel mooie duik toch wel weer een beetje wrang. Afstervend koraal omdat wij mensheid 't klimaat naar de kloten helpen.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Osiris schreef op donderdag 26 november 2020 @ 03:04:
[...]

Het was me nog nooit eerder opgevallen, maar inderdaad, bijzonder veel koraal gedeeltelijk of geheel verbleekt :(

Maakt een verder heel mooie duik toch wel weer een beetje wrang. Afstervend koraal omdat wij mensheid 't klimaat naar de kloten helpen.
Ja, dat is toch wel te droevig voor woorden. In het Zwitsers hooggebergte heeft een gids me ooit aangeslagen laten zien hoe de gletsjer een paar jaar eerder nog een heel stuk verder langs de berg omlaag kwam.
Als je met outdoorsport bezig bent ontkom je er eigenlijk niet aan om je druk te maken om klimaatverandering, je wordt er telkens zo met je neus bovenop gedrukt.

• leonbong
Maar of wij als duikers nou zo goed bezig zijn met al onze vliegreizen om te kunnen duiken, dat is maar de vraag.

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:33:
Maar of wij als duikers nou zo goed bezig zijn met al onze vliegreizen om te kunnen duiken, dat is maar de vraag.
Geen idee, ik heb nog nooit gevlogen specifiek voor een duikreis om eerlijk te zijn maar het zal er niet aan bijdragen al is dat maar minimaal. Zoveel duikers zijn er namelijk niet, het is een relatief klein sport wereldje als je de "1 of 2 duik per jaar op vakantie club" niet meerekend.

• aidanl
Tja dit soort dingen helpen ook niet:
https://caribischnetwerk....e-bouw-mega-pier-curacao/
https://nos.nl/artikel/23...ld-door-olieplatform.html

en toevallig afgelopen week:
https://www.duikersgids.n...ot-veel-schade-aan-koraal

Daarnaast ook nog gaande, potentiele olieramp als een gestrande olie tanker zou zinken:
https://knipselkrant-cura...dt-zich-voor-op-olieramp/

Dit gaat dan alleen nog maar om het koraal bij Curaçao, laat staan wat er allemaal gebeurt op de andere Caribische eilanden of wereldwijd.

Dus vliegen naar ver gelegen duiklocaties is misschien niet het beste om te doen, maar er zijn genoeg andere zaken die nu al genoeg onderwater leven verwoest.
Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True