[macOS Sierra 10.12] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:58
Geert1976 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:13:
ik heb sinds de upgrade van El Capitan naar Sierra beduidend meer RAM geheugen verbruik terwijl ik gewoon vrijwel dezelfde workflow op mijn 2015 MacBook Pro Retina heb.

Meer mensen last van de extra RAM die Sierra gebruikt ten op zichte van El Capitan?
Loop je tegen traagheid aan? Want op zich is het ook wel lekker als je RAM gebruikt word natuurlijk, misschien wat meer dingen gepre-load e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
omgwtfbbq schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:15:
[...]

Loop je tegen traagheid aan? Want op zich is het ook wel lekker als je RAM gebruikt word natuurlijk, misschien wat meer dingen gepre-load e.d.
nee geen last van traagheid o.i.d
Wellicht misschien toch nog wat achtergrondprocessen / indexeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

ik heb sinds de upgrade van El Capitan naar Sierra beduidend meer RAM geheugen verbruik terwijl ik gewoon vrijwel dezelfde workflow op mijn 2015 MacBook Pro Retina heb.

Meer mensen last van de extra RAM die Sierra gebruikt ten op zichte van El Capitan?
De regel is: vrij RAM is verspild RAM. Zolang in activiteitenweergave de geheugendruk niet oranje of rood wordt is er niets aan het handje.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
Mijn MBA 13" Mid 2012 lijkt sneller uit slaapstand te ontwaken met Sierra. Voorlopig geen klagen hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:40

Lekker laten gaan, zolang je niet tegen problemen als traagheid oid. aanloopt is het prima. macOS regelt dit naar mijn mening prima. Als ik extra geheugen nodig heb waar bijvoorbeeld caching processen van macOS in draaien maakt het OS dit vrij.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
thanks mannen! ga ik gewoon weer verder rustig genieten van m'n Mac! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 15:10
Vreemd.... Kan je me vertellen hoe jij bij startup mount?
__fred__ schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:24:
[...]

Is dat SMB of AFP? Ik heb er met AFP in ieder geval geen last van.
ik heb er zowel met smb als afp last van. Bij smb is de performance beter, dus dat gebruik ik het liefst

[ Voor 41% gewijzigd door tpas op 23-09-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

nelizmastr schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:20:
[...]

De regel is: vrij RAM is verspild RAM.
Sterker nog: ongebruikt geheugen is verspild geld.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:01

itlee

Gas erop!

Voor de mensen die ook apps gebruiken die niet uit de appstore komen heeft apple bij:
Systeemvoorkeuren > beveiliging en privacy > algemeen

De optie verwijderd: elke willekeurige bron
(gevolg oude vlc player doet het in eens niet meer)

Hoe dit op te lossen:
Open terminal
Tik in: sudo spctl --master-disable

De optie komt hierna weer terug en kan je elke willekeurige bron weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

tpas schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:49:
ik heb er zowel met smb als afp last van. Bij smb is de performance beter, dus dat gebruik ik het liefst
Volgens mij is dat inmiddels achterhaald. Ik ben juist overgestapt op AFP omdat dat veel vlotter werkt met mounten en directories accessen. Ik haal er de volle bandbreedte van m'n gigabit netwerk mee richting een QNAP NAS. Voor mij geen Samba dus.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Exirion schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:12:
[...]

Volgens mij is dat inmiddels achterhaald. Ik ben juist overgestapt op AFP omdat dat veel vlotter werkt met mounten en directories accessen. Ik haal er de volle bandbreedte van m'n gigabit netwerk mee richting een QNAP NAS. Voor mij geen Samba dus.
Apple is echter AFP aan het uitfaseren, dus dat gaat dan wel spannend worden. :X

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

nelizmastr schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:16:
Apple is echter AFP aan het uitfaseren, dus dat gaat dan wel spannend worden. :X
Dat is een gerucht gebaseerd op een misverstand. Wellicht dat de serverfunctionaliteit met AFP gaat stoppen, maar je kun gewoon nog connecten naar andere apparaten via AFP: https://support.apple.com...locale=en_US&locale=en_US

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:39
Meer mensen last dat je vanaf macOS Sierra niet meer kan ssh-en naar Synology NAS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 12:03
GeeMoney schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:06:
Meer mensen last dat je vanaf macOS Sierra niet meer kan ssh-en naar Synology NAS ?
Nope werkt hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

GeeMoney schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:06:
Misschien handig om te vermelden wat er fout gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ok, vreemd. Ik ga verder kijken. Mijn sleutel wordt geweigerd terwijl ik niets veranderd heb :) .
Exirion schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:08:
[...]

Misschien handig om te vermelden wat er fout gaat ;)
Mijn type sleutel wordt geweigerd zie ik nu :
code:
1
debug1: Skipping ssh-dss key /Users/<user>/.ssh/id_dsa - not in PubkeyAcceptedKeyTypes

[ Voor 41% gewijzigd door GeeMoney op 23-09-2016 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

GeeMoney schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:08:
Mijn type sleutel wordt geweigerd zie ik nu :
code:
1
debug1: Skipping ssh-dss key /Users/<user>/.ssh/id_dsa - not in PubkeyAcceptedKeyTypes
https://forums.developer.apple.com/thread/48794

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Thanks.
Ik had al een RSA(2) key maar de oude dsa key stond nog wel in mijn .ssh op mijn mac.
Blijkbaar krijgt deze dus voorrang op de RSA sleutel en werd login geweigerd.
Ik heb de oude DSA sleutels opgeruimd en kom er nu weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 22:59
CyBeR schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 01:22:
Dat heeft meer met de applicatie te maken lijkt me. Die kan 't nog steeds handmatig doen en jouw settings negeren. Of ging 't met dezelfde applicatie in El Cap wel goed?
Daar lijkt het inderdaad wel op. Postbox 4 gaf een verkeerde datumnotatie, in Postbox 5 (die net uit is) is het wel weer goed.

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent 47
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-03 22:29
Sierra allemaal goed en wel, maar ze hebben in Safari een stommiteit begaan.. tenzij het ergens anders verscholen zit.

Bij je Bookmarks had je onderin 2 knoppen dacht ik. "Nieuwe map" en "Wijzig".
Als je je bookmarks überhaupt wilt wijzigen, moet je in de menubalk naar "Ga naar bookmarks" ofzoiets.
Enkel daar kan je wijzigen, en ook nieuwe mappen aanmaken..

De algemene Bookmarks map is tevens ook verdwenen... nieuwe bookmarks moet je nu ALTIJD direct in een map zwieren of bij favorieten.

Weet iemand hier een oplossing voor? Misschien zie ik er wel over, maar heb me al suf gezocht.
(de sneltoets wil ik niet), het moet een fysieke knop zijn zoals ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb ook maar eens een upgrade vanaf Yosemite op m'n Mac Pro gedaan. Alles lijkt goed te werken, inclusief netwerkspul en oudere software. Ik ontdekte wel dat m'n CPU load behoorlijk hoog is, en dat blijkt weer eens een fantastische feature te zijn die niet uit te schakelen is :( Hij staat een scan van m'n photo library te doen voor face recognition. Ik WIL helemaal niet dat Apple iets met mijn foto's doet. Doet me echt weer denken aan de ergenissen met de 'gapless playback' scans die iTunes 7 destijds introduceerde. Niet uit te zetten, en via een netwerkschijf was het niet vooruit te fikken. Die face recognition scan is meer een principekwestie, want ik wil niet dat Apple iets met mijn privé-data doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Om de scan van foto's uit te schakelen:

code:
1
2
launchctl stop com.apple.photoanalysisd
launchctl unload -w /System/Library/LaunchAgents/com.apple.photoanalysisd.plist

Het is een lapmiddel, maar als Apple geen opties geeft om dit in Photos uit te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Exirion schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:04:
Die face recognition scan is meer een principekwestie, want ik wil niet dat Apple iets met mijn privé-data doet.
Apple doet dan ook niets met die data. Het proces wordt immers ook op de Mac zelf uitgevoerd en niet op de servers van Apple. De gezichten worden zelfs niet naar iCloud geüpload zodat dit gesynchroniseerd blijft tussen iOS en macOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Dimens schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:24:
Apple doet dan ook niets met die data. Het proces wordt immers ook op de Mac zelf uitgevoerd en niet op de servers van Apple. De gezichten worden zelfs niet naar iCloud geüpload zodat dit gesynchroniseerd blijft tussen iOS en macOS.
We weten allemaal wat de houdbaarheidstermijn van gebruiksvoorwaarden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 09:08

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

de upgrade ook laatst gedaan, ik heb nu echter op mijn bureablad een map staan bureablad rachel

en rachel is de naam van mijn macbook, weten jullie wat dit is, en hoe er van af te komen ?

zal zo een plaatje toevoegen, en de map bevat volgens mij redelijk dezelfde data

code:
1
2
3
4
5
Rachel:Desktop arlensen$ pwd
/Users/arlensen/Desktop
Rachel:Desktop arlensen$ ls
Bureaublad - Rachel     
...

hier het plaatje:
dubbel bureablad

ik vermoed dat dit met het icloud gedeelte te maken heeft, maar snap het even niet.

[ Voor 25% gewijzigd door jpm.lensen op 23-09-2016 19:09 . Reden: plaatje ]

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 18:27
@jpm.lensen Klopt. Sierra deelt inderdaad je bureaublad in de cloud. Dit kun je aan of uitzetten via Systeemvoorkeuren » iCloud » iCloud Drive [opties] en dan het vinkje "Bureaublad en documenten folders" weghalen.

Zie ook hier.

Zelf vind ik het wel handig maar kan me voorstellen dat het niet bij iedereen de bedoeling is.

[ Voor 24% gewijzigd door Neejoh op 23-09-2016 20:44 . Reden: Linkje :+ ]

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

@neejoh ik snap wel dat hij het doet. Maar ik krijg en dubbeling. Hoe dat op te lossen? In de cloud vind ik prima

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 21:50
Zat weer eens te kijken naar WD Drive Utiltiies. Heb een TB 8 TB externe drive en is soms handig om even de disk te checken ofzo.

Er is een nieuwe versie op WDs website. Vorige versie gaf contine "RAID errors" met een 2 TB disk. Niet compatible met 10.11.

Nieuwe versie is ook niet ok, clashed met Timemachine volgens mij. Timemachine klaagt dat ie de back-up folder niet kan vinden.

Dus... uninstall en dan maar zonder.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 14:43

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

CyBeR schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:10:
[...]

Ik heb een 750GB SSD dus da's een lager percentage :P
Toevallig kreeg ik vandaag ook de melding dat mijn disk bijna vol was , terwijl ik een 1TB flashdrive heb waarvan nog 520GB vrij. ;-) erg optimistisch. Nu heb ik disk optimalisatie gewoon aanstaan en zie ik dat hij na die melding ook niet extra lokaal opruimt. (een aantal oude files stonden al alleen in de cloud)

Lijkt me dus een kleine bug.

[ Voor 3% gewijzigd door OkselFris op 24-09-2016 14:52 ]

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Tom
  • Niet online

Tom

jpm.lensen schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 12:09:
@neejoh ik snap wel dat hij het doet. Maar ik krijg en dubbeling. Hoe dat op te lossen? In de cloud vind ik prima
Op beide Mac's zie je dezelfde dekstop. Werk je op je iMac aan een document dat je opslaat op je desktop, dan zie je datzelfde document op je MacBook. Alleen na de installatie maakt ie een dergelijke map aan om de bestaande inhoud daarin te zetten. Dat om te voorkomen dat ie ineens van meerdere Mac's de inhoud gaat mergen. Inhoud van het mapje kun je weer gewoon op je desktop zetten en daarna weggooien.

Ik vind het wel een handige functie, alleen dat ie continue alles loopt te uploaden is niet altijd even prettig (zeker niet met kabelmaatschappijen die je alleen over downloadsnelheid hoort, omdat ze een uploadsnelheid van tien jaar terug bieden).

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Tom schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 15:13:
[...]

Op beide Mac's zie je dezelfde dekstop. Werk je op je iMac aan een document dat je opslaat op je desktop, dan zie je datzelfde document op je MacBook. Alleen na de installatie maakt ie een dergelijke map aan om de bestaande inhoud daarin te zetten. Dat om te voorkomen dat ie ineens van meerdere Mac's de inhoud gaat mergen. Inhoud van het mapje kun je weer gewoon op je desktop zetten en daarna weggooien.

Ik vind het wel een handige functie, alleen dat ie continue alles loopt te uploaden is niet altijd even prettig (zeker niet met kabelmaatschappijen die je alleen over downloadsnelheid hoort, omdat ze een uploadsnelheid van tien jaar terug bieden).
dank tom, het is dus soort van normaal begrijp ik, wat ik dan alleen nog niet snap, is waarom die 2 mappen verschillen, niet alles wat in de diepere map staat, staat op de desktop, maar ik moet maar gewoon eens gaan opruimen dank!

• william89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-09 11:57
Ik heb nu MacOS El Capitain met daarnaast Windows 10 middels bootcamp. Kan ik zonder problemen updaten naar Sierra waarbij de Bootcamp partitie met Windows 10 ongemoeid blijft?

• crypt0rr
william89 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 15:34:
Ik heb nu MacOS El Capitain met daarnaast Windows 10 middels bootcamp. Kan ik zonder problemen updaten naar Sierra waarbij de Bootcamp partitie met Windows 10 ongemoeid blijft?
Updaten via de Store is inderdaad mogelijk met behoud van je Bootcamp omgeving. Echter is het altijd verstandig voor de zekerheid een back-up te maken van belangrijke bestanden.

AdGuard Home

• william89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-09 11:57
bardi-1 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 15:40:
[...]

Updaten via de Store is inderdaad mogelijk met behoud van je Bootcamp omgeving. Echter is het altijd verstandig voor de zekerheid een back-up te maken van belangrijke bestanden.
Dank voor je reactie _/-\o_

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 21:44
Sierra is voor mij toch wel de meest ingrijpende OSX release tot nu toe. Het heeft al 2 apparaten die al jaren perfect werkten min of meer gesloopt.

Mijn HP netwerk alles in in ding waarmee ik altijd via de image capture programma kon scannen werkt niet meer. Evenals mijn Logitech MX518 waar ineens knoppen niet meer werken. Maarja support krijgen van HP voor apparatuur dat al in hun ogen oeroud is zal natuurlijk niet meevallen.

Logitech heeft al support voor hun Logitech Control Center app voor Sierra, maar deze ondersteund niet hun gaming reeks muizen. De Logitech Gaming Software app heeft nog altijd problemen met OSX Sierra, hopelijk krijgt die software ook nog een update om het te fixen.

Ik weet niet wat Apple allemaal verandert heeft, maar het stelt me wel enigszins teleur dat het 'just works' principe steeds minder van toepassing lijkt te zijn.

Erg vervelend voor een release die verder wel erg handig is.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:45
tpas schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:49:
[...]

Vreemd.... Kan je me vertellen hoe jij bij startup mount?

[...]

Eerst verbinden via de finder balk -> Ga -> Verbinden met server.

Daarna deze toevoegen bij de opstartmap via Systeemvoorkeuren -> Gebruikers en groepen -> inloggen.

• crypt0rr
MenN schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:41:
Sierra is voor mij toch wel de meest ingrijpende OSX release tot nu toe. Het heeft al 2 apparaten die al jaren perfect werkten min of meer gesloopt.

Mijn HP netwerk alles in in ding waarmee ik altijd via de image capture programma kon scannen werkt niet meer. Evenals mijn Logitech MX518 waar ineens knoppen niet meer werken. Maarja support krijgen van HP voor apparatuur dat al in hun ogen oeroud is zal natuurlijk niet meevallen.

Logitech heeft al support voor hun Logitech Control Center app voor Sierra, maar deze ondersteund niet hun gaming reeks muizen. De Logitech Gaming Software app heeft nog altijd problemen met OSX Sierra, hopelijk krijgt die software ook nog een update om het te fixen.

Ik weet niet wat Apple allemaal verandert heeft, maar het stelt me wel enigszins teleur dat het 'just works' principe steeds minder van toepassing lijkt te zijn.

Erg vervelend voor een release die verder wel erg handig is.
Het is waarschijnlijk niet alleen aan Apple te wijten, problemen met Logitech apparatuur is een probleem wat inderdaad bekend is bij deze release. Of het komt door aanpassingen van Apple of drivers welke niet bijgewerkt zijn door Logitech is in deze niet geheel duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat het inderdaad niet 'just works' met alle apparaten meer is, wat voorheen naar mijn mening welk altijd het geval was.

Zonder randapparatuur is het echter wel 'just works', is mijn ervaring.

AdGuard Home

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Tja, hoewel ik een groot liefhebber ben Apple spul, is inderdaad het 'just works' principe minder dan voorheen. Na de afgelopen jaren altijd vanaf dag één mee te gaan met nieuwe iOS en MacOS releases heb ik mij vanaf nu voorgenomen om pas na een maand of twee drie over te stappen. Hebben alle third party's mooi de tijd om met updates te komen.

Al snap ik niet dat een fabrikant als Logitech geen resources beschikbaar stelt om vanaf juni met de beta's fatsoenlijk te testen. Wat dat betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan de kleinere developers die vaak binnen een week van de release met een update komen met bug fixes.

• crypt0rr
ronwiel schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 17:50:
Tja, hoewel ik een groot liefhebber ben Apple spul, is inderdaad het 'just works' principe minder dan voorheen. Na de afgelopen jaren altijd vanaf dag één mee te gaan met nieuwe iOS en MacOS releases heb ik mij vanaf nu voorgenomen om pas na een maand of twee drie over te stappen. Hebben alle third party's mooi de tijd om met updates te komen.

Al snap ik niet dat een fabrikant als Logitech geen resources beschikbaar stelt om vanaf juni met de beta's fatsoenlijk te testen. Wat dat betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan de kleinere developers die vaak binnen een week van de release met een update komen met bug fixes.
Ik kan het mij trouwens niet herinneren dat ik problemen ondervond met mijn Logitech muis tijdens het draaien van de beta van macOS Sierra. Nu ik een clean install van de final release heb gedaan heb ik last van knoppen die niet werken zoals het hoort op de muis.

Misschien dat ik hierin de enigste ben maar het valt me wel op als ik zo terug denk.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBenshi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 07:34
Het lukt mij maar niet om de Auto Unlock feature aan te zetten tussen MacOS en mijn Apple Watch :X

Ik voldoe aan alle eisen die Apple stelt:
  • Your Mac has both Bluetooth and Wi-Fi turned on.
  • Your Mac and Apple Watch are signed in to iCloud with the same Apple ID.
  • Your Apple Watch is using a passcode.
Ook heb ik Two Factor Authentication aan staan.

Echter, wanneer ik in "Beveiliging en privacy" de optie "Sta toe dat je Mac wordt ontgrendeld door je Apple Watch" aan vink, blijft deze op "Inschakelen" staan. Na enige tijd komt ie met de melding dat hij geen verbinding heeft kunnen maken met mijn Apple Watch. Ik draag hem en hij is ontgrendeld. Iemand enige idee wat ik nog meer kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/7bc64313b1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/7bc87587fc.png

[ Voor 12% gewijzigd door iBenshi op 25-09-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

and your mid-2013 or newer Mac model

Daar voldoet je Mac ook aan?

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je computer 't niet ondersteunt laat 'ie als 't goed is de optie niet zien. Hier niet iig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:37

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Bij mij werkte het om alles te herstarten, watch iPhone en mac

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannos007
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Sinds de update naar macOs Sierra 10.12 werkt mijn HDD niet meer. Hij wordt wel hekend maar kan hem niet meer openen.
Wie kent dit probleem of heeft een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik vraag mij af, zijn er mensen die baat hebben bij het hele "continuity" gedoe?
Het ziet er zo goed uit hé, maar ik heb het nog nooit horen/zien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Continuity gebruik ik regelmatig, vooral om een webpagina die ik op mijn iPhone of iPad heb open staan te kunnen openen op de computer zelf. Dat ik dat ook middels iCloud tab sync of Airdrop op kan lossen is een tweede, maar het is handig dat het knopje in de dock erbij komt.

Iets wat sinds Sierra niet meer werkt bij mij is het kunnen verplaatsen van het venster van de Tor browser. Slepen aan de tab zelf werkt soort van, maar het gaat net niet soepel. Zowel niet op m'n MacBook als op m'n Hackintosh.
edit: is ondertussen ook een bugreport van.

[ Voor 11% gewijzigd door spone op 25-09-2016 20:28 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voor de ESP8266 gebruikers icm. een CH340 USB<->serial chip erop (bijv. WeMos of NodeMCU devboard): de CH340 driver laat je mac onder Sierra keihard crashen. Booten werkt zelfs niet zolang je de CH340 aangekoppeld hebt. Er is zover ik kon vinden nog geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 16:56
Berlinetta schreef op zondag 25 september 2016 @ 20:11:
Ik vraag mij af, zijn er mensen die baat hebben bij het hele "continuity" gedoe?
Het ziet er zo goed uit hé, maar ik heb het nog nooit horen/zien doen.
Ik gebruik het wel eens om een mail af te typen, maar vaak om een website te openen die ik op dat moment op de Mac open om deze op de telefoon te testen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBenshi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 07:34
HeatWave schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:09:
and your mid-2013 or newer Mac model

Daar voldoet je Mac ook aan?
Ja, ik heb een MacBook Air Early 2015 model. Heb alles al opnieuw opgestart maar hij blijft problemen geven.

Update: ik heb het zojuist aan de praat gekregen. Had mijn Apple Watch al opnieuw gekoppeld aan mijn telefoon. Net nogmaals mijn MacBook herstart en ineens werkt het wel. Bizar dat het zo gecompliceerd is maar het werkt.

[ Voor 27% gewijzigd door iBenshi op 25-09-2016 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik probeer in OSX Mail een smart folder te maken met 'ontvangstdatum is exact 2 dagen geleden' krijg ik de volgende opties

- De inhoud is mijn mail van vandaag
- De inhoud is leeg.

Als ik dan de Smart Folder opnieuw bekijk, is de rule spontaan veranderd is 'ontvangstdatum is exact 0 dagen geleden'.

Ik kan herstellen naar '2 dagen' en opslaan wat ik wil, deze smart rule werkt niet bij mij. Ik heb dit getest op mijn iMac (Sierra), Macbook (Sierra), en Air (Yosemite). Ik denk dus niet dat het probleem Sierra specifiek is, maar misschien hebben mensen hier dit probleem ook en wel een oplossing voorhanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 01-10 18:47

Quakie

quakelen

Nu na een paar dagen kan ik wel zeggen dat ik tot nu toe niks gebruik wat er gewijzigd is.. .
Enige nadeel dat ik heb is continue 70 a 80% load wegens photos. Niet erg, alleen er gebeurt zo weinig.... ik ga er vanuit dat het komt door gezichten maar het scannen gaat wel heel erg traag....

Is er manier hoe je dat kunt uitschakelen? Onder opties is niks te vinden. Het schijnt sowieso niet bewaard te worden in icloud

Mijn ipad heeft meer dan een dag aan de stroom gehangen en toen waren er maar een paar duizend fotos gecheckt. Niet handig met zoveel fotos..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Voor de geinteresseerden: mijn probleem met een iCloud Photo Library terughalen uit TimeMachine en weer koppelen aan iCloud is gelukt. Hij heeft wel alles "geupload", dus ik had een upgrade nodig naar 1TB.
Vervolgens was hij gister klaar en had hij zelf de conclusie al getrokken dat het er stond. Mijn bibliotheek is en blijft dus 174GB.
Ik heb Apple vanochtend gebeld en om een restititutie gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Mijn enige probleem tot nu toe is een reproduceerbare kernel panic met software voor een USB floppy controller die ik gebruik om floppies te archiveren. Niet zo'n hele grote ramp omdat ik dat ook met Linux in een VirtualBox omgeving kan doen. Verder draait alles eigenlijk wel prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 21:50
Exirion schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:36:
Mijn enige probleem tot nu toe is een reproduceerbare kernel panic met software voor een USB floppy controller die ik gebruik om floppies te archiveren. Niet zo'n hele grote ramp omdat ik dat ook met Linux in een VirtualBox omgeving kan doen. Verder draait alles eigenlijk wel prima :)
Floppy's ????

Ik heb eindelijk m'n shut down problemen opgelost. Was toch een WD My Book Thunderbolt Duo (8 TB, RAID0) blijkbaar die niet uit wilde als je je iMac afsloot. Had de hoop dat Sierra iets zou oplossen. Maar afgelopen week trad het wel erg vaak op.

Vervangen door door een USB 3.0 WD My Book Duo en de iMac is nu eerst uit en daarna zie je netjes m'n drie externe USB 3.0 drives uit gaan.

Qua snelheid zie je dat die WD TB drive amper sneller is (250 MB/s vs. 220 MBs max read speed). In de TB Duo zitten ook 5400 RPM drives, terwijl die WD My Book Duo (USB 3.0) WD Reds heeft (7200 RPM).

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ja, spul van vroegah. Aangezien die dingen niet het eeuwige leven hebben, maak ik er images van. Heb nog 5.25" en 3.5" floppy drives en een zooi disks. Wonder boven wonder is het meeste nog prima leesbaar (na soms bijna 30 jaar...) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ronwiel schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 17:50:

Apple timmert macOS qua security elk jaar een beetje verder dicht, wat betekend dat developers zich steeds meer moeten houden aan Apple's security guidelines. Wat op zich weer een goede zaak is wat mij betreft, want het zorgt voor een stabiel en veilig OS.

Veel drivers voor randapparatuur gebruiken vaak kernel extensions en Apple is hierin zeer duidelijk: "liever niet doen want wij kunnen je geen stabiliteit garanderen!" En dat zie je elk jaar bij een major macOS release weer terug wanneer Logitech en consorten hun drivers weer moeten bijwerken.

Maar goed, hier zijn developer previews voor. Dus het is aan de 3rd parties om op tijd met een compliant release te komen. Wij zien het hier op de zaak ook met een Mac fleet van 11.000 stuks intussen maar voor het eerst kunnen onze medewerkers nu op Day 1 upgraden naar Sierra na flink aandringen bij onze 3rd party vendors ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 10:44
Ik baal ontzettend dat ik de update heb gedaan (macbook pro uit 2010). Bij mij werken Safari en Pages allebei niet meer (crashen als ik ze open). De app store kom ik ook niet meer in, behalve een grijs scherm waarin ik niks kan aanklikken. reboot heeft in elk geval geen zin gehad...

Ik moet echter wat werk gaan verzetten in pages... heeft iemand ideeën? Ik zou er zeer mee geholpen zijn.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

pietertie schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:48:
Ik baal ontzettend dat ik de update heb gedaan (macbook pro uit 2010). Bij mij werken Safari en Pages allebei niet meer (crashen als ik ze open). De app store kom ik ook niet meer in, behalve een grijs scherm waarin ik niks kan aanklikken. reboot heeft in elk geval geen zin gehad...

Ik moet echter wat werk gaan verzetten in pages... heeft iemand ideeën? Ik zou er zeer mee geholpen zijn.
Heb je geen Time Machine backup achter de hand? Dan zet je alles zo weer terug als het moet. Als je geen backup hebt, zou ik me sowieso eens afvragen of dat verstandig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
Exirion schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:12:
[...]

Heb je geen Time Machine backup achter de hand? Dan zet je alles zo weer terug als het moet. Als je geen backup hebt, zou ik me sowieso eens afvragen of dat verstandig is :)
gelukkig wel, maar kun je je hele systeem ook restoren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
pietertie schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:15:
[...]

TimeMachine is gebouwd om het hele systeem te spiegelen tegen een extern medium. En alle wijzigingen incrementeel bij te houden. Als jij verder niks ge'exclude hebt bij de TimeMachine, dan kan je 'm volledig restoren naar een eerder punt ja. Dit geldt voor zowel mappen/bestanden als een volledig systeem. (Als je je systeem volledig wist, of een nieuwe Mac(Book) koopt, kan je ook op een blanco machine zonder OS gewoon een volledige TimeMachine reservekopie terug zetten.
pietertie schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:48:

Om hier even afzonderlijk op te reageren, kan je ook eens in de 'Console'-app kijken wat er naar voren komt wanneer een app crashed? En de foutmelding wellicht hier neer gooien? Dan kunnen wij eens zien of wij een patroon herkennen.

Dan hoef je niet de rompslomp te hebben van het restoren, zou mooi zijn als je het werkend krijgt zonder dat tijdrovende klusje, hier draait Sierra als een zonnetje, zowel met het hele iWork pakket als alle andere 1st party apps.

[ Voor 42% gewijzigd door xoniq op 26-09-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
xoniq schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:21:
[...]

TimeMachine is gebouwd om het hele systeem te spiegelen tegen een extern medium. En alle wijzigingen incrementeel bij te houden. Als jij verder niks ge'exclude hebt bij de TimeMachine, dan kan je 'm volledig restoren naar een eerder punt ja. Dit geldt voor zowel mappen/bestanden als een volledig systeem. (Als je je systeem volledig wist, of een nieuwe Mac(Book) koopt, kan je ook op een blanco machine zonder OS gewoon een volledige TimeMachine reservekopie terug zetten.

[...]

Om hier even afzonderlijk op te reageren, kan je ook eens in de 'Console'-app kijken wat er naar voren komt wanneer een app crashed? En de foutmelding wellicht hier neer gooien? Dan kunnen wij eens zien of wij een patroon herkennen.

Dan hoef je niet de rompslomp te hebben van het restoren, zou mooi zijn als je het werkend krijgt zonder dat tijdrovende klusje, hier draait Sierra als een zonnetje, zowel met het hele iWork pakket als alle andere 1st party apps.
Heb de console app net voor het eerst geopend, maar klopt het dat daar de berichten met duizenden tegelijk instromen? Heb de app om 21:26 geopend en 21:29 had ik al 20.000 berichten.

Zag net al de CMD + R optie om te restoren. Ik heb wel wat dingen uitgevinkt voor de back-up, maar daar kan ik mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

pietertie schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:15:
Zoals hierboven al gezegd: dat kan dus :) Je kunt in principe een compleet systeem restoren met een Time Machine backup, dus ook als je nieuwe OS niet lekker draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
pietertie schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:31:
[...]

Heb de console app net voor het eerst geopend, maar klopt het dat daar de berichten met duizenden tegelijk instromen? Heb de app om 21:26 geopend en 21:29 had ik al 20.000 berichten.

[...]
Met de zoekbalk kan je filteren op resultaten. En met de knop 'Wis' kan je het console scherm wissen vlak voor je de 'kapotte' app opent. Dan hoef je na de crash alleen ff het console scherm omhoog te scrollen en dan langzaam naar beneden te scrollen tot je iets van een crash tegen komt of even zoeken op 'pages' o.i.d.

Dan moet je wel iets van relevante logging kunnen vinden op bovenstaande manieren. Lukt het dan nog niet, kijk dan ff aan de linker zijde onder bijvoorbeeld ~/Library/logs of daar iets van crash logging in staat onder de juiste app naam.
pietertie schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:31:
[...]

Zag net al de CMD + R optie om te restoren. Ik heb wel wat dingen uitgevinkt voor de back-up, maar daar kan ik mee leven.
Het systeem ook? :+

[ Voor 17% gewijzigd door xoniq op 26-09-2016 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Ik heb sinds de update iets vreemds op de Macbook Pro Retina Late 2013.
Elke keer als ik de MP open klap, moet ik steeds handmatig connecten met wireless.
Moet ook elke keer het wachtwoord invoeren.
Andere devices op mijn netwerk hebben dit issue niet, ligt niet aan de router.

Jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
Ik heb mijn macbook vannacht maar laten restoren. El capitan draait hier weer als een zonnetje en alles werkt weer. Bedankt voor de hulp!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:37
Jieve schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 05:47:
Elke keer als ik de MP open klap, moet ik steeds handmatig connecten met wireless.

Jullie nog tips?
Delete het opgeslagen netwerk even en verbind opnieuw opnieuw. netwerk voorkeuren -> advanced -> bla bla you get it right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
supersnathan94 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:24:
[...]

Delete het opgeslagen netwerk even en verbind opnieuw opnieuw. netwerk voorkeuren -> advanced -> bla bla you get it right?
Ook al meerdere keren gedaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
Jieve schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 05:47:
Verwijder het netwerk nog een keer en ook alle opgeslagen wachtwoorden van dit netwerk (zoek op naam) in Keychain Access, zowel in ‘login’, ‘local items’/‘iCloud Keychain’ en ‘System’. Voeg het daarna nog een keer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Eitot schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:37:
[...]

Verwijder het netwerk nog een keer en ook alle opgeslagen wachtwoorden van dit netwerk (zoek op naam) in Keychain Access, zowel in ‘login’, ‘local items’/‘iCloud Keychain’ en ‘System’. Voeg het daarna nog een keer toe.
Ga ik doen, ik post het resultaat als ik dat heb gedaan. :)

UNIX[Operation not permitted], kan hem dus niet verwijderen vanuit de KeyChain Acces. :?

[ Voor 9% gewijzigd door Jieve op 27-09-2016 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
Jieve schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:41:
[...]

Ga ik doen, ik post het resultaat als ik dat heb gedaan. :)

UNIX[Operation not permitted], kan hem dus niet verwijderen vanuit de KeyChain Acces. :?
Waar precies? Bij een van de sleutelhangers? Welke? Je hebt admintoegang nodig om uit de Systeem-sleutelhanger te verwijderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Eitot op 27-09-2016 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Eitot schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:10:
[...]

Waar precies? Bij een van de sleutelhangers? Welke? Je hebt admintoegang nodig om uit de Systeem-sleutelhanger te verwijderen.
Ik ben admin,
Bij Local,System.
Heb de KeyChain geopend, ingelogd door het slotje te ontgrendelen.
Naam van de wireless opgezocht en daar op Delete geklikt.
Dan krijg ik deze melding.

Heb bij System aantal wireless netwerken staan van december 2015, maar kan ze dus allemaal niet verwijderen. :/

[ Voor 11% gewijzigd door Jieve op 27-09-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Jieve schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:57:
[...]

Ik ben admin,
Bij Local,System.

Heb bij System aantal wireless netwerken staan van december 2015, maar kan ze dus allemaal niet verwijderen. :/
Lukt dit ook niet als je bijvoorbeeld de KeyChain zo opent?

code:
1
sudo open /Applications/Utilities/Keychain\ Access.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 20:22
Hmmm, een hoop berichten die me niet motiveren om m'n "13 MBP uit 2015 een update te geven :/

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:44
Mijn Macbook Pro Mid 2014 sluit echt heel langzaam af, hij blijft lang op een zwart scherm haken. Tevens bij t opstarten geeft hij bij t laden een schok in het beeld. Dit is sinds OSX Sierra.. Hebben meer mensen hier last van?

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

Denk toch dat ik van het weekend even ga updaten. Alle backups inmiddels gedraaid. En kan eigenlijk niet nog langer wachten. Ben gewoonweg te nieuwsgierig.

www.gevoeligeplaten.nl

• Quakie
  • Laatst online: 01-10 18:47

Quakie

quakelen

Als er een Mac OS release die niet spannend is, is het wel MacOS Sierra..

Ik krijg steeds meer problemen.. Heel veel apps die spontaan stoppen met een uitroep teken, voorvertoning.app is spontaan gestopt met werken, photos.app is spontaan gestopt met werken.
Websites die niet laden terwijl als ik ze ping ze wel reageren.. Na paar keer refreshen komt ie wel op. Continue load van 25 a 60% wat linkt naar process van photos. Echter er wordt geen gezicht extra toegevoegd. Vannacht aan laten staan, maar er zijn wel geteld 200fotos extra gescand. En nog 48000 te gaan.. Op batterij ook continue een load maar dat zou niet gerelateerd mogen zijn aan scannen naar gezichten.... toch ook dan 25 a 30% load waardoor batterij zo leeg is.

Nee, wacht af tot .1 en als het niet bevalt terug naar el capitan.. Die draaide super stabiel. Siri kan me gestolen worden.

Ik teken nergens meer voor

• crypt0rr
hotymoty schreef op woensdag 28 september 2016 @ 00:17:
Mijn Macbook Pro Mid 2014 sluit echt heel langzaam af, hij blijft lang op een zwart scherm haken. Tevens bij t opstarten geeft hij bij t laden een schok in het beeld. Dit is sinds OSX Sierra.. Hebben meer mensen hier last van?
Wel eens last van gehad, een herinstallatie van macOS (OS X) bood de oplossing.

AdGuard Home

• hotymoty
bardi-1 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:28:
[...]

Wel eens last van gehad, een herinstallatie van macOS (OS X) bood de oplossing.
Kan dat zomaar? En hoe

• crypt0rr
Je heb globaal gezien 3 opties:
1. Herinstallatie met behoud van data/ programmatuur
2. Herinstallatie zonder behoud van data/ programmatuur
3. Full wipe en volledig clean install van USB-stick (geavanceerder)

De eerste twee kan je uitvoeren door je Mac op te starten met de toetsencombinatie CMD (Command) + R ingedrukt te houden tijdens en na het inschakelen van de Mac. Je komt hier in een herstelomgeving waar je de herinstallatie zowel met behoud als zonder behoud kan initiëren.

Voor de zekerheid raad ik altijd aan om met TimeMachine eerst een back-up te maken naar een externe harde-schijf of NAS oid.

AdGuard Home

• hotymoty
bardi-1 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:49:
[...]

Je heb globaal gezien 3 opties:
1. Herinstallatie met behoud van data/ programmatuur
2. Herinstallatie zonder behoud van data/ programmatuur
3. Full wipe en volledig clean install van USB-stick (geavanceerder)

De eerste twee kan je uitvoeren door je Mac op te starten met de toetsencombinatie CMD (Command) + R ingedrukt te houden tijdens en na het inschakelen van de Mac. Je komt hier in een herstelomgeving waar je de herinstallatie zowel met behoud als zonder behoud kan initiëren.

Voor de zekerheid raad ik altijd aan om met TimeMachine eerst een back-up te maken naar een externe harde-schijf of NAS oid.
Als ik een backup maak van TimeMachine, dan krijg ik toch alle problemen weer terug?

• crypt0rr
hotymoty schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:56:
[...]

Als ik een backup maak van TimeMachine, dan krijg ik toch alle problemen weer terug?
Het probleem lag bij mij in het OS zelf, het OS wordt niet volledig in de TimeMachine back-up meegenomen. Ik zou eerst een herinstallatie van het OS doen met behoud van data, mocht dat het probleem niet oplossen kan je verder kijken naar een oplossing zonder direct behoud van data.

AdGuard Home

• hotymoty
bardi-1 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:59:
[...]

Het probleem lag bij mij in het OS zelf, het OS wordt niet volledig in de TimeMachine back-up meegenomen. Ik zou eerst een herinstallatie van het OS doen met behoud van data, mocht dat het probleem niet oplossen kan je verder kijken naar een oplossing zonder direct behoud van data.
Dankje voor de uitleg! Ik heb via Bootcamp Windows geïnstalleerd. Wordt dat ook verwijderd?

• Justdoit
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 12:11
Gelukkig heb ik niet al deze problemen die hier gemeld worden. Enige probleem had ik dat mijn Office pakket eruit knalde na installatie van MacOS. Tevens merk ik dat m'n MacBook Pro (late 2015) vastloopt als ik hem openklap. Dit duurt zo'n 2 seconden en dan kan ik m'n wachtwoord weer invoeren. Heel vreemd!

• xoniq
bardi-1 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:59:
[...]

Het OS wordt default wel degelijk meegenomen in de backup zelf. De TimeMachine (initiële backup) bevat een spiegelkopie van alle files op je HDD/SSD. Jij kan dan ook een TimeMachine backup terug zetten op een blanco machine.

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

bardi-1 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:28:Wel eens last van gehad, een herinstallatie van macOS (OS X) bood de oplossing.
Dat leverde bij mij ook weer heel veel problemen op.
- Unlocken met Apple Watch gaat nu vaker fout
- iCloud Photo Library is fucked up en synchroniseerd nu de albums volgorde niet meer
- Textvervanging wordt niet meer gesynced over iCloud. Ze staan er wel op mijn Mac maar werken niet.
- Werken in FCPX is nu een groot beachball feest.

• crypt0rr
iAmRenzo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:53:
[...]
Dat leverde bij mij ook weer heel veel problemen op.
- Unlocken met Apple Watch gaat nu vaker fout
- iCloud Photo Library is fucked up en synchroniseerd nu de albums volgorde niet meer
- Textvervanging wordt niet meer gesynced over iCloud. Ze staan er wel op mijn Mac maar werken niet.
- Werken in FCPX is nu een groot beachball feest.
Hm, geen problemen hier.

AdGuard Home

• SpoekGTi
  • Nu online
Jieve schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:57:
[...]

Ik ben admin,
Bij Local,System.

http://osxdaily.com/2016/...fi-problems-macos-sierra/

Dit fixte bij mij het WiFi connecten, heb nu alleen het probleem dat http/https verkeer na verloop van tijd gewoon stopt.......

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Voorlopige conclusie mijnerzijds: ik wacht nog wel even met de upgrade...

Ook even afwachten wat het (mogelijke) 24 oktober event gaat brengen met betrekking tot een nieuwe iMac. Dan heeft installatie op m'n huidige iMac niet zoveel zin.

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:17
Het beeldscherm van iMac gaat automatisch naar sluimer na 15 minuten inactiviteit. Dit heb ik al jaren zo. Sinds macOS Sierra gaat dit nog steeds zo maar is het geen echte sluimer, er blijft iets van backlight te zien. Scherm gaat op zwart maar toch lijkt het erop dat het scherm niet echt uit is. Klik ik zelf op sluimer dan gaat het scherm helemaal uit zoals het altijd was. Herkent iemand dit?
Daarnaast heb ik af en toe een negatief getal bij het icoontje van mail staan als het aantal ongelezen mails.

• Jieve
SpoekGTi schreef op donderdag 29 september 2016 @ 07:40:
[...]

http://osxdaily.com/2016/...fi-problems-macos-sierra/

Dit fixte bij mij het WiFi connecten, heb nu alleen het probleem dat http/https verkeer na verloop van tijd gewoon stopt.......
Helaas, geen oplossing.
Moet nu steeds inloggen op het wireless netwerk.
Wachtwoord wordt niet onthouden, ook al vink ik die optie aan...

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:01
Ik lees hier toch flink wat issues, ik twijfel nog om te upgraden..

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Tiwazz schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:02:
Het hangt erg van je configuratie af denk ik, zoals meestal. In ieder geval is wachten tot een 10.x.2 of 10.x.3 release nooit onverstandig :)

• Jieve
xoniq schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:45:
[...]

Lukt dit ook niet als je bijvoorbeeld de KeyChain zo opent?

code:
1
sudo open /Applications/Utilities/Keychain\ Access.app/
Nee helaas niet, zelfde error... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

Tiwazz schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:02:
Same here. Misschien van het weekend.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 17:32
Heb net geupgrade, hij lijkt wel wat sneller. Alleen mn muisaanwijzer vergroot elke x als ik ergens op klik, hoe kan ik dit uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Waar dient de map 'Preview' voor onder 'Documents'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tom schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:37:
Waar dient de map 'Preview' voor onder 'Documents'?
Dat is de standaard opslagmap van 'voorvertoning' oftewel 'preview', de standaard plaatjes en PDF viewer in Mac OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

sebastius schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:51:
[...]

Dat is de standaard opslagmap van 'voorvertoning' oftewel 'preview', de standaard plaatjes en PDF viewer in Mac OS.
Die link had ik gelegd. Ik gebruik preview regelmatig, maar als ik foto's bekijk vanaf map X, dan verwacht ik dat ie de afbeeldingen daarin laat staan. Er staan nu een hoop foto's in de map preview, die ik inderdaad bekeken heb, maar dan vanaf een andere locatie. Snap niet waarom ie al die foto's naar een eigen map lijkt te kopieeren (tenzij je er een bepaalde bewerking op los laat vanwege auto-save achtige functionaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hmm dat snap ik dan ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net Sierra geïnstalleerd.